Deense huishoudschuld is de hoogste in Europa

De Deense huishoudschuld is de hoogste in Europa en zowel het IMF en de Europese Commissie hebben gewaarschuwd dat de situatie riskant is. Binnenkort moeten vele Denen beginnen met het aflossen van hun aflossingsvrije hypotheek. Dit kan voor vele moeilijk worden.

Sinds de aflossingsvrije hypotheek in 2003 werd ingevoerd is deze leenvorm zo populair geworden dat nu 56 procent van de hypotheekschuld aflossingsvrij is. Omdat de huizenprijzen in Denemarken sterk gedaald zijn, hebben vele nu een schuld die groter is dan de waarde van het huis.

Volgens het financieringsbedrijf BRF Kredit hebben de Denen in verhouding tot hun loon de hoogste schuld ter wereld. Ze hebben gemiddeld een schuld die bijna 3x het besteedbaar jaarinkomen is. Dat is dubbel zoveel als in Zweden. Alleen de Nederlanders komen daarbij in de buurt.

82 procent van de Deense schulden zijn hypotheken.

Dit jaar beginnen de aflossingsvrije hypotheken af te lopen, wat betekent dat vele Denen moet beginnen met aflossen en in vele gevallen kan dat ernstige gevolgen hebben voor het persoonlijke huishoudboekje.

‘Dit is een serieuze situatie omdat dit een forse lastenstijging voor huishoudens kan betekenen’, zegt chef-econoom Jes Asmussen van danska Handelsbanken. Hij denkt ook dat er een groot risico is dat dit serieuze gevolgen voor de Deense economie gaat hebben. Dit omdat wanneer de woonlasten oplopen de consumptie waarschijnlijk zal afnemen.

Andere economen zijn niet zo bezorgd. Stijgende woonlasten maakt ze niet bijzonder kwetsbaar omdat de Denen gemiddeld goed in het geld zitten.  Jes Asmussen is het daar niet mee eens.

‘Een groot deel van het Deense vermogen zit vast in pensioenen en auto’s en dat geld is niet liquide. Het zijn vooral de ouderen generaties die vermogen hebben, de jongeren hebben de schulden.’

bron: sverigesradio.se

Share Button
Tagged with:
178 comments on “Deense huishoudschuld is de hoogste in Europa
  1. Juan de Meeleezer says:

    @ artikel

    Denemarken realiseert zich dat het gedrag om huizen te leasen (niet af te lossen) als oplossing om huizenprijzen kunstmatig hoog te houden
    (een daling te voorkomen)
    alleen maar tijdelijk werkt.

    Zo tijdelijk dat als de schuld/inkomens verhouding hiermee verder oploopt de ZEEPBEL alleen maar groter wordt en een nieuw punt komt waarop huizenprijzen zullen gaan dalen.

  2. Juan de Meeleezer says:

    Holland is nog erger:

    IN Holland zijn we huizen gesubsidieerd (100% HRA) gaan leasen (lenen maar niet terugbetalen) en dat als prachtige maatregel om maar een prijsdaling van huizen te voorkomen.

    Dat hiermee de zeepbel steeds verder opgepompt werd, werd voor lief genomen.

    Polderaars (NVM, ERA, VEH, Bouwend NL) aan het roer Politici, Gewetenrijke Wetenschappers en serieuze Toezichtshouder stilletjes op de achterbank: Zet de hypotheekschuld-hekken maar weer eens ouderwets Wagenwijd open
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-01-2013/hugo-priemus-ga-huren/#comment-125808

    Daarom ook maakte de Vereniging Geleased Huys zo’n heibel rondom het stoppen met gesubsidieerd huizen leasen want dan gaan bij gelijke maandlasten het financieringsvermogen omlaag en daarmee de huizenprijzen.

    Oud Premier Prof Dr Mr Ajn Peter Balkenende was groot voorstander van het Deense Model.

    Herkenbaar ?

  3. Juan de Meeleezer says:

    Dit jaar beginnen de aflossingsvrije hypotheken af te lopen, wat betekent dat vele Denen moet beginnen met aflossen en in vele gevallen kan dat ernstige gevolgen hebben voor het persoonlijke huishoudboekje.

    Tsja men kan de rekening wel uitstellen.

    Maar het is NIET alleen LENEN.
    het is LENEN èn TERUGBETALEN.

    Hippe hypotheekadviseurs
    hebben plaatsgemaakt
    voor oude bankiersgewoonten

    Aflossingsvrij lenen en maximaal financieren ?
    Jazeker, Hypotheker !

    De hippe rekening wordt in Denemarken zichtbaar 🙂

  4. Dawg says:

    Vorig jaar werd het ‘Deense model’nog in alle toonaarden bejubeld en ten voorbeeld gesteld voor de Nederlandse woningmarkt. O.a. door Lans B., dat had dus wel een waarschuwing moeten zijn.

    Niks ten nadele overigens van Deense modellen.

  5. snorkel says:

    Jahoor, komt-ie dan:

    Something’s rotten in the state of Denmark

    @michielmulder zal het leuk vinden dit te lezen… 😉

  6. Juan de Meeleezer says:

    Dawg: Niks ten nadele overigens van Deense modellen.

    Volledig eens, er zijn ook prachtige Deense exemplaren.

    De heer Prof Dr Lans Bovenberg snapt het wel, eerder schreef hij:
    Maar de kredietcrisis heeft ook de nadelen laten zien van kunstmatige balansverlening waarbij burgers hun huis vol zuigen met aflossingsvrije hypotheekschuld en hun eigen geld elders beleggen.

    Deze fiscale windhandel holt niet alleen de belastingbasis uit, maar resulteert ook in een kunstmatig grotere en kwetsbaarder financiële sector.

    Maar hij doet ook hele rare dingen.
    Schaduw-Tweedekamer-lid Bovenberg was aan Zet en vond datti moest voorschrijven hoe het ABP belegd (namelijk in de zeepbel op de NL huizenmarkt):
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/24-02-2012/abp-niet-blij-met-hypothekenplan/#comment-99042

    De beste man grossiert in Kunstgrepen.
    Het zijn de Kunstgrepen die de zeepbel hebben opgeblazen waarbij aflossingsvrij de GROOTSTE is.

    Vereniging Geleased Huys voorspelt 22% huizenprijsdaling in geval van marktevenwicht in 2013. Nu in 2012 een huis kopen van 180.000 euro in 2012 versus Straks in 2013 of later hetzelfde huis kopen van 180.000 euro. Het laatste geval blijkt 40.000 euro DUURDER.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/29-11-2012/ec-bekijkt-nederlandse-huizenbubbel/#comment-122125
    Het beeld geven nog snel even een huis te moeten kopen hebben we in 2010 ook al eens gezien:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/29-11-2012/ec-bekijkt-nederlandse-huizenbubbel/#comment-122136

    Pensioenfondsen (die het al moeilijk hebben vanwege langdurige kunstmatig lage rentes) verplichten om een een woning-“markt” die gaat zakken
    – volgens de VGH 22% (belanghebbende)
    – volgens Redevco 42%
    – volgens verschillende grootbanken orde grootte 30%
    – volgens CPB 36%

    Aardige man 🙂

  7. Juan de Meeleezer says:

    Maarueh

    Ladies and Gentlemen We got him
    We hebben de bodem op de woning-”markt” bereikt

    🙂 8) 🙂

    En dat terwijl ook nog eens wetende:
    De definitieve aanpak van de HRA, ook voor bestaande gevallen is een kwestie van tijd.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-03-2013/hans-de-geus-geld-lenen-wordt-duurder/#comment-136752
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-03-2013/hans-de-geus-geld-lenen-wordt-duurder/#comment-136753

  8. Juan de Meeleezer says:

    Maar het kan natuurlijk zijn
    dat Juan zich volledig vergist

    En dat inderdaad zoals de VGH en de VNM redelijk recent nog stelden dat er eigenlijk met de NL woning-“markt” weinig mis was

    NVM en VGH VEH riepen anno mei 2011 dat de condities voor de NL huizenmarkt zo slecht nog zijn waren:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/24-05-2011/banken-strenger-voor-hypotheken/#comment-76311
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/17-06-2011/rutte-niet-blij-met-hypotheekvoorstel-rabobank/#comment-78986

    Dat was nog vlak vóór de berichten van 1 miljoen huizen onder water.

    En bovendien: niemand hoeft zich eigenlijk zorgen te maken want de woning-“markt” is volgens de heer Mr Ger Hukker over het algemeen behoudend gefinancierd.

    Hukker: De Nederlandse huizenmarkt is over het algemeen behoudend gefinancierd
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-09-2012/vereniging-eigen-huis-opent-de-aanval-op-de-vvd/#comment-112903

    Ja, nee, ze snappen het wel bij de NVM
    Vakmanschap is meesterschap 🙂

  9. Juan de Meeleezer says:

    snorkel: Jahoor, komt-ie dan:

    Something’s rotten in the state of Denmark

    Helemaal goed.

    Een bizonder fijne avond toegewenst
    buenas noches
    Juan

  10. eric406 says:

    wtf hebben de Denen ons ingehaald?? Hoe is dit in hemelsnaam mogelijk. Ik zeg zet open die kredietkraan, de VOC mentaliteit hebben we nodig, net als toen met de tulpen, toch? We pakken die eerste plaats weer terug bij de eerste de beste openhuizendag.

  11. Tsjaa says:

    Haha, heerlijk om te lezen. Dat de hoogmoed maar voor de val mag komen van het veelgeprezen ‘Deense’ model. Het systeem is failliet alleen beseffen nog maar enkelen zich dat en die maken geen deel uit van de mainstream.

  12. Dawg says:

    Juan de Meeleezer,

    In Europa zien we licht aan het einde van de tunnel, de dollar is over tien jaar nog steeds de wereldreservevaluta en met een recordomvang aan schulden is het defaultrisico nochthans zo laag dat de rente lager is dan de inflatie. In het licht van deze MOPE is de constatering dat de Nederlandse huizenmarkt z’n dieptepunt heeft bereikt slechts ‘minor spin’.

  13. Juan de Meeleezer says:

    Toch nog eentje.

    De Lease-en-Leenjunks van de VGH, de Vereniging Geleased Huys, hebben weer een paar hotemetoten verzameld om méér Lenen te promoten.

    Immers de Jazekers Hypothekers doen dit, NU ZE DOOR DE CONSUMENT ZELF BETAALD MOETEN WORDEN niet meer.

    Onder andere Prof Dr (géén Ir, excuus) Boelhouwer van TU Delft`.
    Prof Dr Peter: “Maximale startersleningen, desnoods startergiften” Boelhouwer
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-04-2012/jeroen-pauw-woningmarktexpert/#comment-103111

    En een paaltje:
    April 2013 Drs Taco van Hoek noemt de huidige leencondities
    overdreven strenge leennormen
    http://www.eigenhuis.nl/downloads/magazine/artikelen/Welke_doping_helpt_de_woningmarkt_bergop.pdf

    Hier komt Juan over een jaartje of zo dan wel weer heel graag op terug want dan blijken de gevolgen van (veel lossere) leennormen niet meer binnenskamers te kunnen blijven 🙂

  14. Juan de Meeleezer says:

    Crisis = afrekenen met oude denkbeelden
    Crisis = afrekenen met oude kwakzalvers

    Hogehuizenprijsminnend NL
    =
    Hogeschuldenminnend NL

    Aflossingsvrij hypotheekje om Hogehuizenprijzen te financieren ?
    JAZEKER
    Woekerpolisje erbij
    (kost de consument 7000 euro voor een in zijn beleving gratis gesprek, maar dan heeft-i ook wat).
    JAZEKER

    Prachtige post van CLaude die aantoont dat het aantal huizen met WOZ tussen 500.000 en 1.000.000 gestegen is met maal 100 (10.000%): van 3000 in 1999 naar 300.000 in 2009.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-04-2012/jeroen-pauw-woningmarktexpert/#comment-103010

    En dat alles zou “houdbaar” zijn door starters te stimuleren om méér te lenen.

    De NVM doet er graag aan mee.
    Stichting Starter is een NVM spin:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/16-10-2011/het-voortschrijdend-inzicht-van-marlies-pernot/#comment-89560

    Nee die -42% van Redevco, die komt gewoon, mèt of zonder geblaat van de Vereniging Geleased Huys.

  15. Juan de Meeleezer says:

    Dawg: de constatering dat de Nederlandse huizenmarkt z’n dieptepunt heeft bereikt slechts ‘minor spin’.

    Ja als er hele landen (IJsland, Cyprus) omvallen
    is het hier
    (relatief)
    klein bier

    P.S. vergeet niet dat het aantal werkenden in NL fors terugloopt, de babyboomers gaan massaal met pensioen.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/05-11-2010/nhg-in-2011/#comment-55069

  16. Juan de Meeleezer says:

    En de NVM die verwacht VETTE DEFLATIE.

    ‘Spaarrentes zullen nog verder dalen’

    http://www.nvm.nl/actual/april_2013/spaarrentes_zullen_nog_verder_dalen.aspx

    Geduld
    over een jaar
    is een huis zó 30.000 euro
    (éénmaal Jan Modaal)
    Goedkoper

    Sparen loont dus inderdaad niet door de rente
    maar die 42% daling op huizenprijzen die nog voor méér dan de helft in het vat zit

    Dan moet ook de grondprijs omlaag en dat gebeurt nu ook ECHT.

    De overige gemeentes gaan Coevorden achterna
    Grondprijzen in Coevorden 50 euro de meter:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/22-03-2013/de-leugens-van-het-cpb-en-het-staatsjournaal/#comment-135993
    Vergelijk Amsterdam 5000 euro de meter en Coevorden 200 euro de meter:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/22-03-2013/de-leugens-van-het-cpb-en-het-staatsjournaal/#comment-136011

  17. Juan de Meeleezer says:

    Zizo

    Juan

  18. snorkel says:

    Ach Juan de Meeleezer, over een paar decennia kunnen uitspraken als…

    – Nederland heeft geen huizenbubble
    – De Nederlandse huizenmarkt is over het algemeen behoudend gefinancierd
    – Anno begin 2013 hebben we de bodem op de huizenmarkt bereikt
    – Consumenten willen graag meer lenen
    – Aflossen is onwenselijk
    – Een rente lager dan de inflatie is te hoog
    – Terwijl bankbalanse volledig uit balans zijn, moet ze meer uitlenen om de bubble (de reden dat ze uit balans zijn) weer op te blazen
    – Meer krediet is de oplossing voor de kredietbubble
    – We kunnen de huizenmarkt weer vlot trekken door kordaat overheidsoptreden
    – etc etc

    …voer voor http://en.wikiquote.org/wiki/Incorrect_predictions

  19. Dawg says:

    Juan de Meeleezer,

    Op de snelweg naar de Realiteit
    Zien de Boelhouwers van deze wereld
    Niet slechts één spookrijders.
    Ze zien er wel honderden.

  20. Steven says:

    ach startersleningen zijn best handig. Ze starten geen huizentreintje, maar sommigen raken wel hun verrotte appartementje kwijt voor veel geld. 🙂

  21. Steven says:

    zoiets fijns als dit is toch prima om een starter in te proppen met subsidie… http://www.funda.nl/koop/tilburg/huis-48756216-graaf-ottostraat-14/

  22. peter z says:

    in Denemark hebben ze mischien wat makelijker, want ze hebben toch eigen munt = meer ruimte voor creativiteit

    .. en wij moeten ECB / EU volgen.

  23. tufkaj says:

    Steven:
    ach startersleningen zijn best handig. Ze starten geen huizentreintje, maar sommigen raken wel hun verrotte appartementje kwijt voor veel geld. :)

    het is een duwtje in de rug om het huizentreintje überhaupt te kunnen laten vertrekken: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9XfVl6_R7_k

  24. Steven says:

    tufkaj,

    toch nog iets positiefs.. ha ha.

  25. Frank2 says:

    Ja, nee, ze snappen het wel bij de NVM
    Vakmanschap is meesterschap 🙂

    Whahahaa…ik lig helemaal in een deuk.

  26. trol(erik) says:

    Ik herhaal, binnen afzienbare tijd, makkelijker hypotheek verstrekking doordat pensioenfondsen hypotheek pakketjes gaan opkopen, gemeente gaan hypotheken verstrekkken, aflossings vrij komt gedeeltelijk terug,starters leningen voor doorstromers etc etc, Ik herhaal, Ik herhaal, een betaalbare woning op juiste locatie op het oog, is NU instappen!

  27. ll says:

    NL en DK mortgages.

    Zoek de verschillen …….

    https://www.vplux.lu/~/media/6BBC6373D88C477582CFEBB3360E79FD.ashx

  28. Keesje says:

    Iemand nog een klushuis in de Bijlmer? Zo hip kan het zijn!

    http://www.klushuisamsterdam.nl//1012/flipbook/files/mobile/index.html#64

  29. Keesje says:

    http://www.eigenhuis.nl/downloads/magazine/artikelen/Welke_doping_helpt_de_woningmarkt_bergop.pdf

    Blz 23? Stichting Starter, ben jij dat, de Starter? Of is dit ook een onderdeel van de nvm, die probeert jongeren te laten kopen, juist nu, want een woning is om ‘ je senang’ te voelen volgens deze meneer?

  30. Ma Ling says:

    Keesje,

    je haalt idd zaken door elkaar. Sterker nog: De starter/woningnieuws/tufkaj en stichting starter/dirk Hoogeterp staan eerder lijnrecht tegenover elkaar.

    stichting starter is dus idd een nvm-spin. Dirk zegt (als landelijk bestuurder van stichting starter – gruwel gruwel) in naam van alle starters te spreken en te smeken om extra stimuleringsmaatregelingen.

    Zelf denk ik dat Dirk alleen een eigen koophut heeft en geen ene zak geeft om wat echte starters graag zouden willen.

  31. Ma Ling says:

    Keesje,

    overigens is blz 23 wel om andere redenen super vermakelijk…
    De woningprijzen bevinden zich op het niveau van 10 jaar geleden, maar is dat een reden om een foto van prof dr ir Bullshithouder uit 2003 te publiceren? Al lijkt die snor nog uit 1993 te komen…

  32. snorkel says:

    Jan Hein Strop: “WAAR BLIJFT HET NATIONALE SCHULDAKKOORD?”

    https://twitter.com/janheinstrop/status/320066642027630592

  33. Keesje says:

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/02/te_koop_droomvrouw_met_hut.html

    Te koop, droomvrouw met huis 😉

    En wie trapt er in?? En wie gaat er 6 april kijken ? 🙂

  34. Keesje says:

    Ma Ling,

    Dacht ik al 😉 gemeen hoor net doen alsof je een starter bent. Vooral dat woordje senang triggerde..

  35. snorkel says:

    Keesje:
    geenstijl.nl/mt/ar…omvrouw_met_hut.html

    Te koop, droomvrouw met huis

    En wie trapt er in?? En wie gaat er 6 april kijken ?

    En dan sta je op 6 april op de stoep, doet er een te dikke IT accountmanagermeet vettig haar open en wordt je rondgeleid door een grauwe vermoeide vrouw die tussen de regels door laat vallen dat het stuklopen van het huwelijk in ieder geval niet haar schuld was. Daar spat je droom toch ter plekke van uiteen…

    Als ik trouwens makelaar was, dan zou ik eerder een gebronsde poolboy of tuinman met gescheurde jeans met kettingzaag neerzetten. De vrouw neemt uiteindelijk toch de aankoopbeslissing, dat weet iedereen 😉

  36. Claude says:

    snorkel:
    Jan Hein Strop: “WAAR BLIJFT HET NATIONALE SCHULDAKKOORD?”

    twitter.com/janhei…s/320066642027630592

    2

    Zou wat zijn zeg, heb je een volle 180% aflossingsvrije ING-hypotheek, gaat de overheid 50 cent aan ING betalen voor elke euro dat ING afschrijft. Dat kan gelijk naar sprookjesland.

    Dan geloof ik meer in het te hulp schieten bij restschulden in de vorm van lagere rentes en het ter beschikking stellen van doorstartersleningen. Wat betreft dat eerste: Als je een lagere rente kunt afdwingen (die voor 40%-50% toch aftrekbaar is in box 1, dus elke euro rente verlaging kost netto maar 60 cent), dan kunnen mensen zich volledig richten op de aflossing van hun restschuld. De doorstartersleningen, die banken helpen zulke schulden te accepteren, met lage rente zorgen er uiteindelijk voor dat mensen een lagere verkoopprijs accepteren en er echt doorstroming op gang komt. Mensen zijn niet huiverig meer om een verlies te accepteren, maar willen wel dat dit geen persoonlijke lening wordt. Dat laatste kan ik me iets bij voorstellen.

    Dus ik stel het volgende voor:
    – een grote restschuldpot voor van een miljardje of 60, gefinancierd door banken en pensioenfondsen
    – overheid maakt de rente aftrekbaar (zoals nu)
    – overheid stimuleert waar mogelijk lage rente
    – schuld moet binnen 3 tot 15 jaar afgelost worden (afhangende van de hoogte van de schuld en het eigen vermogen van de schuldenaar)
    – restschulden worden uitgesloten van de schuldsanering (net als studieschulden)

    Er zijn vast wat haken en ogen, en het is verre van ideaal, maar volgens mij een stuk constructiever dan al die gekke ideeën met betrekking tot startersleningen en erfpachtconstructies (het is immers 2013!).

  37. lorenzo says:

    Het hele land staat op zijn kop (schande , bizar..en meer) als de pin het een paar uur niet doet.
    Heerlijk dit prachtige gereguleerde land , hou me hart vast als er echt iets gebeurt hier .
    Voordeel was wel beter voor de individuele positie van de mens, even niet pinnen of winkelen , we staan namelijk voor ruim 10.000.000.000 ROOD (16.4 % interest vergoeding ) en WE hebben in 2010 het maximale aan krediet gehaald.
    Er is nog werk aan de winkel ….

  38. Kamikaze koper says:

    Steven:
    zoiets fijns als dit is toch prima om een starter in te proppen met subsidie… funda.nl/koop/tilb…graaf-ottostraat-14/

    Het fraaie uitzicht op de overburen, gecombineerd met de keuken die nostalische elementen herbergt, bla bla bla….

    Je zou makelaar zijn en dit te koop moeten aanbieden, ga er maar aanstaan.

    Creativiteit en doorzettingsvermogen kunnen hen zeker niet ontzegt worden…

    Interesse in dit huis? Raadpleeg de dienstdoende arts.

  39. Voerman says:

    Kamikaze koper: Het fraaie uitzicht op de overburen, gecombineerd met de keuken die nostalische elementen herbergt, bla bla bla….

    Je zou makelaar zijn en dit te koop moeten aanbieden, ga er maar aanstaan.

    Creativiteit en doorzettingsvermogen kunnen hen zeker niet ontzegt worden…

    Interesse in dit huis? Raadpleeg de dienstdoende arts.

    De zichzelf respecterende poster op dit log is zoekende naar een huis, wat een jaartje of 2á3 geleden voor 5á6 ton in de verkoop stond, zoiets of meer!

    Als je een zinvolle bijdrage wilt leveren kom je toch niet met dergelijk schroot op de proppen.

    Zoiets zoek je zelf toch ook niet! Zelfs niet als het voor 50K te koop zou staan.

  40. rubje says:

    Op http://www.iblue.nl kun je een indicatie laten doen over de waarde van een huis. Het leuke is dat je dit als kopende partij en als verkopende partij kunt doen. Ik heb dit onder 2 verschillende accounts gedaan voor hetzelfde huis(bij de een aangegeven dat ik het wil verkopen bij de ander dat ik het huis wil kopen)

    Voor hetzelfde huis zeggen ze op mijn kopers account dat ik het huis voor 195.000 wel moet kunnen kopen en op mijn verkopers account dat ik het wel voor 245.000 moet kunnen verkopen!!

  41. Keesje says:

    De volledige fotoserie is helemaal hilarisch, inclusief appeltaart :

    http://www.funda.nl/koop/midwoud/huis-48639456-hereven-4/fotos/

  42. Michel says:

    lorenzo,

    Er was wel iets meer aan de hand. Oorzaak…. gevolg…. Bij heel veel rekeninghouders klopten de saldi niet meer. Je stond of opeens 6000,- rood of 20.000 in de plus.

    Zelfs bedrijven die opeens 300.000 lichter waren.
    Dus eerst kloppen de saldi niet, vervolgens zegt ING eerst dat is uw probleem er geen storing! En dan zijn ze onbereikbaar want er moet opeens een stortvloed aan telefoontjes verwerkt worden.

    Dan gaat iedereen checken en loopt het INTERNET- bankieren vast. Daarbij komt, dat de een met een ING pas wel kan pinnen en de ander die OPEENS zwaar rood staat niet meer, terwijl zij genoeg geld hadden. Stug vol blijven houden dat het een vertraging is in het verwerken van data.
    Dan een webcare op twitter e.d. die clueless reageert, en zegt dat er niets aan de hand is en iedereen kan pinnen. En ga zo maar door.

    Dit heeft en had niets te maken met achterstallige verwerking van betalingen. Er is een DATABASE zwaar gecrashed! Maar toch gewoon stug door blijven liegen.

    Het zijn toch: “populaire, van alle smartphones en communicatie mogelijkheden voorziene”, snelle jongens die daar werken bij die geldinstituten? Nou dan had die communicatie beter gekund.

  43. erik(trol) says:

    42.rubje Zegt:
    5 April 2013 om 11:49 am rubje(Quote) (Reply)
    Op http://www.iblue.nl kun je een indicatie laten doen over de waarde van een huis. Het leuke is dat je dit als kopende partij en als verkopende partij kunt doen. Ik heb dit onder 2 verschillende accounts gedaan voor hetzelfde huis(bij de een aangegeven dat ik het wil verkopen bij de ander dat ik het huis wil kopen)

    Voor hetzelfde huis zeggen ze op mijn kopers account dat ik het huis voor 195.000 wel moet kunnen kopen en op mijn verkopers account dat ik het wel voor 245.000 moet kunnen verkopen!!

    Dat is is inderdaad wel bizar haha

  44. Voerman says:

    Juan de Meeleezer: Crisis = afrekenen met oude denkbeelden

    Ach, Juan, we gebruiken het woord crisis omdat de situatie lijkt op eerdere gebeurtenissen met op het eerste gezicht een paar geijkortige kenmerken. Was het maar een crisis, want dan zou het vanzelf over gaan, zoals vorige keren.

    Maar het is geen crisis; het is een veranderend Landschap! Met een nieuwe “gevoelstemperatuur” en nieuwe normrn en gewoontes.

    Door mensen veroorzaakt.
    Niet door mensen terug te draaien.

  45. snorkel says:

    Michel,

    Deniability! Alleen in dit geval vrij inplausible 😉

  46. snorkel says:

    Michel: Er was wel iets meer aan de hand.

    Als je dit zo ziet, dan was er zeker meer aan de hand: http://www.nbcnews.com/video/nightly-news/51435096/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter#51435096

  47. Keesje says:

    rubje,

    Makelaar wil jou graag in de verkoop hebben, want al zou je afzien, betaal je toch snel 500 euro als je je handtekening hun contract zet 😉 slimmerikken…..

    aangezien het 20% scheelt , zou dat het gemiddelde % omlaag zijn bij verkoop inmiddels?

  48. Keesje says:

    Philippulus,

    Helaas geen adres of filmpje, goed zeg 🙂

  49. Paul says:

    Het is toch gewoon erg makkelijke. In 11-9-2001 was de aanslag op het WTC.
    Toen hebben de centrale banken in de wereld de geldkraan open gedraait.
    Toen zijn ook nog een meer producten bedacht.
    Dat was weer mooie voor de overheid. Hoe meer alles waard wordt. Hoe meer belasting inkomste voor de overheid.

    Nu zijn we nog meer geld aan drukken om ons uit de crisis te halen.

    Door de euro zijn we in Europa de waarden voor geld kwijt geraakt. Net of mensen een euro aan zien voor guld. Dit zie ik nog veel in de supermarkt kleding winkel en bij de pomp.

    De overheid en de centrale banken gaan er van uit dat het volk vertrouwen houd in het geld en dat alles terug wordt betaalt.

    Ik ga zelf van uit dat binnen 10jaar er een totaal nieuwe munt eenheid is in de wereld.

    Omdat de VS Japon China Europa straks hun schulden niet kunnen terug betalen.

    In feiten is een Dollar een Yen een Euro een Pond niks meer dan een afspraak tussen mensen wat de waarde is.

  50. Lex says:

    Dawg: Niks ten nadele overigens van Deense modellen.

    Ben zelf ook fan van Deense modellen, maar volgens mij hebben we het over andere modellen 😉

    Keesje: En wie trapt er in?? En wie gaat er 6 april kijken ? 🙂

    Kijken kost toch niks? Altijd leuk om huizen die je leuk vind te bekijken. Straks zijn er mogelijkheden en dan weet je beter vooraf of het huis iets is.

    lorenzo: Het hele land staat op zijn kop (schande , bizar..en meer) als de pin het een paar uur niet doet.

    Tsja, wat wil je in een koopzieke maatschappij. Dan hebben velen meteen ontwenningsverschijnselen. People simply buy shit they don’t need with money they don’t have…

    Michel: Er was wel iets meer aan de hand. Oorzaak…. gevolg…. Bij heel veel rekeninghouders klopten de saldi niet meer. Je stond of opeens 6000,- rood of 20.000 in de plus.

    Als de bank geen recente antivirus heeft op hun computer, en ik 20k erbij heb, krijgen ze het mooi niet terug. Zo behandelen ze mensen die geld kwijt zijn door internet fraude ook. Ze vergoeden niet automatisch meer, maar kijken of je de nieuwste antivirus software op je computer hebt. Zoniet, dan schade voor rekening van de klant. Nou, dat werkt andersom ook zou ik zeggen.

    Michel: Dit heeft en had niets te maken met achterstallige verwerking van betalingen. Er is een DATABASE zwaar gecrashed! Maar toch gewoon stug door blijven liegen.

    Maar de rabo en SNS en ABN Amro lijken het vandaag allemaal te hebben. Lijkt verdorie wel 1 bank in plaats van 4. Wat is nu de kans dat ze allen gelijke IT systemen hebben die allen tegelijk fout gaan en verouderd zijn. Slecht, zeker voor banken die ook zwaar fungeren als broker. Je zou maar net je aandelen kwijt willen, of een optie uitoefenen. Duurbetaalde prutsers zijn het.

  51. snorkel says:

    Voerman: het is een veranderend Landschap! Met een nieuwe “gevoelstemperatuur” en nieuwe normrn en gewoontes.

    Dat was bij vorige crises (van dezelfde categorie) ook zo. 1930 Lijkt heel erg op nu, hoezeer Bernanke ook denkt dat hij het dit keer anders gaat doen 😉

  52. Dawg says:

    lorenzo: Het hele land staat op zijn kop (schande , bizar..en meer) als de pin het een paar uur niet doet.Heerlijk dit prachtige gereguleerde land , hou me hart vast als er echt iets gebeurt hier .Voordeel was wel beter voor de individuele positie van de mens, even niet pinnen of winkelen , we staan namelijk voor ruim 10.000.000.000 ROOD (16.4 % interest vergoeding ) en WE hebben in 2010 het maximale aan krediet gehaald.Er is nog werk aan de winkel ….

    Zo dom, zo voorspelbaar ook inmiddels. Niet in staat zijn om ook maar de meest basale economische statistieken te doorgronden, maar toch altijd weer klaar staan met dat wijzende belerende vingertje.

  53. dr.t says:

    Juan de Meeleezer:
    @ artikel

    Denemarken realiseert zich dat het gedrag om huizen te leasen (niet af te lossen) als oplossing om huizenprijzen kunstmatig hoog te houden
    (een daling te voorkomen)
    alleen maar tijdelijk werkt.

    Zo tijdelijk dat als de schuld/inkomens verhouding hiermee verder oploopt de ZEEPBEL alleen maar groter wordt en een nieuw punt komt waarop huizenprijzen zullen gaan dalen.

    In Japan denken ze daar heel anders over…. Ben benieuwd hoe het uitpakt, het zal toch een blamage voor Europa zijn, het braafste jongentje van de klas, als de economie daar ook op lange termijn een boost krijgt. En waarom niet, geldverruiming, toename bestedingen, lagere waarde van de munteenheid, toename export, lagere waarde van schulden etc. Tot een bepaald inflatieniveau zou het moeten kunnen werken.

  54. ll says:

    dr.t: In Japan denken ze daar heel anders over

    Daar zijn ze al 20 jaar aan het ontschulden van een huizenbubbel en weet niet wat voor andere bubbels ………., en nog is het eind niet in zicht.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-04-2009/de-grote-deflatie-in-japan/

  55. snorkel says:

    dr.t,

    Tuurlijk joh, laten we Japan als voorbeeld nemen…

  56. ll says:

    En van Lanschot flikkert weer een partijtje hypothekenschulden van de balans af.

    Uiteraard met klasse AAA, pasklaar voor de pensioenfondsen ? ……

    http://www.4-traders.com/VAN-LANSCHOT-6308/news/VAN-LANSCHOT-successfully-completes-securitisation-transaction-16606994/

  57. dr.t says:

    ll: Daar zijn ze al 20 jaar aan het ontschulden van een huizenbubbel en weet niet wat voor andere bubbels ………., en nog is het eind niet in zicht
    ll,

    Het idee daar is nu juist om het ontschulden in een sneltreinvaart monetair op te lossen. In een economie dat te kampen heeft met aanhoudende deflatie, niet eens zo’n gek idee….

  58. dr.t says:

    Om het simpel uit te leggen, als je weet dat prijzen dalen wacht je met een aankoop, als prijzen gaan stijgen ga je over tot koop. Het wachten met een aankoop raakt iedere economie vroeg of laat in negatieve zin.
    Dus hopla, geld er tegen aan: ‘let the good times roll’….

  59. Floor says:

    dr.t: Het idee daar is nu juist om het ontschulden in een sneltreinvaart monetair op te lossen. In een economie dat te kampen heeft met aanhoudende deflatie, niet eens zo’n gek idee….

    Nou ik ben meer benieuwd naar hoe Japan de rente in toom denkt te gaan houden.

  60. snorkel says:

    dr.t,

    dr.t,

    Serieus? Geloof jij nog in het sprookje dat je consumptiedeflatie oplost door een hoop geld de markten op te knallen? Heb jij soms een helikopterverhuurbedrijf dr.t? 😉

  61. dr.t says:

    Floor: Nou ik ben meer benieuwd naar hoe Japan de rente in toom denkt te gaan houden.

    waarom zou de rente gaan stijgen als er een enorme hoeveelheid geld op de markt komt?

  62. dr.t says:

    snorkel:
    dr.t,

    dr.t,

    Serieus? Geloof jij nog in het sprookje dat je consumptiedeflatie oplost door een hoop geld de markten op te knallen? Heb jij soms een helikopterverhuurbedrijf dr.t?

    Ik denk dat het effect van geldcreatie in het geval van deflatie goed zou kunnen werken. Een centrale bank koopt staatsobligaties op en God doet de rest…

  63. snorkel says:

    dr.t,

    Yeah sure, heeft in het verleden ook altijd goed gewerkt… Want dat geld komt netjes op de bankrekening van burgergezinnen terecht. Zorgt Lloyd Blankfein persoonlijk voor, want die doet immers God’s werk

    Google voor de grap eens op Keynes Deflation. Een greep uit het aanbod: http://chuck.hubpages.com/hub/Combating-Deflation-Option-I-The-Keynesian-Prescription

  64. De Pessimist says:

    dr.t,

    Geld is verworden tot doel van de samenleving in plaats van dat het in dienst staat van ons.
    het systeem (samenleving/geld)is scheefgegroeid en nu proberen wij de samenleving weer terug te buigen naar het geld systeem ipv andersom
    Het is wrang te zien dat een soort van beschaving wordt geofferd om weer in een lijn te lopen met het geld systeem .Het Geld systeem is in mijn ogen maar een model om de verdeling van macht en goederen aan te geven maar wij draaien het nu om.

  65. Dawg says:

    dr.t: waarom zou de rente gaan stijgen als er een enorme hoeveelheid geld op de markt komt?

    De centrale bank kan onbeperkt printen om desnoods alle staatsschuld opkopen, maar buitenlandse valuta is het enige wat ze niet kunnen aanmaken. Wordt vooral een probleem als je buitenlandse schuld heb. Alks je je rente dan niet verhoogt dumpt iedere niet ingezetene je munt EN schuldpapier in die munt. Wisselkoers dondert in elkaar. Import wordt stervensduur. Inflatie/hyperinflatie. Did I say USA?

  66. ll says:

    Staat het geldsysteem in NL op instorten?

    Alweer een storing ( 2e vandaag ) bij ING

  67. snorkel says:

    snorkel,

    Vreemd verhaal trouwens. Een DDOS puur op de site zou geen invloed mogen hebben op saldo’s, dus…

  68. maarten says:

    missschien een gefrustreerde bankbeambte die op de vertreklijst stond?

  69. snorkel says:

    maarten,

    Dan gaan we dit nog héél vaak meemaken in de nabije toekomst… 😉

  70. tufkaj says:

    snorkel:
    ll,

    en de NOS is nu ook wakker nos.nl/artikel/492…oor-cyberaanval.html

    Aandoenlijk toch, hoe de NOS een hele week achter het nieuws aan loopt?

  71. ll says:

    Even een belletje gepleegd met een netwerkbeheerder van de Rabo, die hadden gisteren een DDOS aanvalletje…..

    Het is wel hommeles zei hij, maar heeft wel mooi extra werk…… 😉

  72. Stoelgang says:

    Keesje:
    eigenhuis.nl/downl…ningmarkt_bergop.pdf

    Blz 23? Stichting Starter, ben jij dat, de Starter? Of is dit ook een onderdeel van de nvm, die probeert jongeren te laten kopen, juist nu, want een woning is om ‘ je senang’ te voelen volgens deze meneer?

    Goedenavond, goed om de vaste gasten en meelezers (groet aan Juan ;)) alvast even op te warmen voor morgen. Waar deden we het allemaal ook weer voor? O ja, http://www.nvm.nl/actual/april_2013/betaalbare_huizen_op_nvm_open_huizen_dag.aspx

    Geen betaalbaar maar *** gratis *** cabaret!

  73. snorkel says:

    tufkaj: Aandoenlijk toch, hoe de NOS een hele week achter het nieuws aan loopt?

    En het dan ook nog als “BREKEND NIEUWS” brengen 😉

  74. eric406 says:

    Het lijkt wel of er bepaalde mensen zijn die de mensen willen aanzetten tot een bankrun. Als de banken niet meer betrouwbaar zijn, dan halen de mensen hun geld daar weg. Wordt er meer cash betaald, en als ze dan Brinks overvallen dan hebben ze ook wat.

  75. Stoelgang says:

    Kamikaze koper: Het fraaie uitzicht op de overburen, gecombineerd met de keuken die nostalische elementen herbergt, bla bla bla….

    Je zou makelaar zijn en dit te koop moeten aanbieden, ga er maar aanstaan.

    Creativiteit en doorzettingsvermogen kunnen hen zeker niet ontzegt worden…

    Interesse in dit huis? Raadpleeg de dienstdoende arts.

    Whoehoehahahaha en je hebt morgen 3 kwartier om al dit moois te bewonderen. Groot gelijk, je vrije zaterdag kan je beter niet aan een kansloze hopeloze activiteit opofferen 😀

  76. Dr.t says:

    snorkel:
    dr.t,

    Yeah sure, heeft in het verleden ook altijd goed gewerkt… Want dat geld komt netjes op de bankrekening van burgergezinnen terecht. Zorgt Lloyd Blankfein persoonlijk voor, want die doet immers God’s werk

    Google voor de grap eens op Keynes Deflation. Een greep uit het aanbod: chuck.hubpages.com…ynesian-Prescription

    Jouw artikel kan me nog niet helemaal overtuigen. weimar is een typisch voorbeeld waarin men te ver is doorgeslagen, maar situaties laten zich niet zo makkelijk vergeliken en argumenten worden niet geleverd. Het maakt nogal uit of er extra geld gecreeerd wordt in een economie dat te maken heeft met deflatie dan wel inflatie. Voor de VS geldt ook nog eens dat de dollar een internationale betaalmiddel is. China waardeert zijn munt ook veel lager dan objectief gerechtvaardigd is. Tegelijkertijd pot de china de overschotten op de btalingsbalans op. zoals de kerken inde middeleeuwen dat met goud deden. China vormt in die zin de grootste onevenwichtigheid in de markt. Maar goed dat is een zijweg. Waar het omgaat is dat devaluatie een zegen kan zijn in sommige situaties. Kom de volgende keer eens met argumenten ipv artikelen, als je wllt…

  77. snorkel says:

    eric406,

    Bepaalde mensen hebben Twitter: https://twitter.com/TN_cyberarmy

    Kan bijna niet waar zijn toch?

  78. Floor says:

    dr.t: Een centrale bank koopt staatsobligaties op en God doet de rest

    Zo iets?
    http://www.addogram.com/2013/04/japans-debt-crisis-visualized/

  79. Paul says:

    Wij hebben het hier over geld en het verlies van geld door dat je huis onderwater staat. Maar zijn wij bewuste van de gevolgen?
    Nog belangrijk is de poletieke dat en de banken?

  80. De Pessimist says:

    Paul,

    Rechters ,politie , politici enz. in elke beroepsgroep wemelt het van personen die heel makkelijk te koop zijn van wegen hun hoge schulden.Dus behalve het economische probleem kan je er op wachten dat dit een probleem van gigantische omvang voor de Democratie/rechtstaat zal blijken te zijn.

  81. Frans says:

    De Pessimist:
    Paul,

    Rechters ,politie , politici enz. in elke beroepsgroep wemelt het van personen die heel makkelijk te koop zijn van wegen hun hoge schulden.Dus behalve het economische probleem kan je er op wachten dat dit een probleem van gigantische omvang voor de Democratie/rechtstaat zal blijken te zijn.

    survival of the most corrupt.

  82. ll says:

    Wat een rust hier…..

    Wil graag even wat in de groep gooien.

    Knot heeft het over balansherstel voor banken en
    Knot heeft het over een funding-gap voor hypotheken, zo’n 300 miljard ?

    Maar wat doet van Lanschot nu ?

    ‘ 750 million of securitised Dutch mortgage loans in the secondary market ‘

    Zij gooit 750 miljoen van de balans.

    Deze actie mag blijkbaar WEL van Knot, i.v.m balansherstel ?
    En dit is dus blijkbaar NIET het funding-gap vergroten, want dat mag niet van Knot want die moet juist worden verkleind……

    Blijkbaar hebben secutisatie’s dus wel een funding, en wel de beleggers.

    Maar wat is het funding-gap dan wel, als het geen securitisatie’s zijn ?

    iemand ? 😉

  83. Kamikaze Koper says:

    Stoelgang: Whoehoehahahaha en je hebt morgen 3 kwartier om al dit moois te bewonderen. Groot gelijk, je vrije zaterdag kan je beter niet aan een kansloze hopeloze activiteit opofferen

    Goede morgen collega-zeperds,

    Ik kan u melden dat kamikaze kopert nu al (7:00 in de morgen) in de startblokken staat om al het moois te bewonderen in de categorie tussen de 3 a 5 ton.

    Niet om nu te kopen, ben je besodemieterd, maar vooral om de smoelen van de eigenaren te zien, die in het verleden een te grote broek hebben aangetrokken en nu in alle ernst denken nog steeds de hoofdprijs voor hun hut menen te kunnen vangen.

    (Voor jonge starters die nu de boot in gaan vind ik het oprecht sneu dat ze nu onder water staan, maar degenen die ik er van verdenk dat ze op verjaardagen hebben staan opscheppen over “een tonnetje winst maken”, die krijgen nu den kamikaze over den vloer, die met uitgestreken smoel terloops informeert: “Wat de reden van verkoop is”. 😉

    Bij het afscheid nemen zeg ik, “nou, succes met de verkoop, het wordt weer lente, dus het moet zeker lukken, u ook nog een heel prettig weekend toegewenst!’

    Ontbijten doe ik niet, met al die appeltaart in het vooruitzicht. 🙂

  84. ll says:

    Ondertussen in Ierland.

    Nieuwe strategie. Gewoon je hypotheekschulden niet meer betalen, en wachten op een afboeking door de bank……….eerst creditcard schulden betalen….

    “strategically defaulting”.

    http://www.independent.ie/business/personal-finance/latest-news/homeowners-put-creditcard-debt-before-mortgage-arrears-29173355.html

  85. ll says:

    Ondertussen in NL

    De oogluikjes gaan steeds verder open. 😉

    Nu ook al bij de SER…….

    http://www.beurs.nl/nieuws/Buitenland/3192976/ser-nl-economie-geplaagd-door-wisselwerking-woningmarkt-bankwezen-en-pensioenstelsel

  86. Kamikaze koper says:

    Ik ben natuurlijk niet zo’n rotzak die tijdens de bezichting op de Open Huizendag ons clublied zingt, of neuriet:

    Zak es lekker door, zak es lekker door, dat is toch zo fijn
    Zak es lekker door, zak es lekker door, da’s goed voor je lijn
    Zak es lekker door, zak es lekker door, het doet heus geen pijn
    Wie af en toe es doorzakt, wordt nooit een chagerijn

    http://www.youtube.com/watch?v=UOi4gnH_u7U

  87. Dr.t says:

    Dawg: De centrale bank kan onbeperkt printen om desnoods alle staatsschuld opkopen, maar buitenlandse valuta is het enige wat ze niet kunnen aanmaken. Wordt vooral een probleem als je buitenlandse schuld heb. Alks je je rente dan niet verhoogt dumpt iedere niet ingezetene je munt EN schuldpapier in die munt. Wisselkoers dondert in elkaar. Import wordt stervensduur. Inflatie/hyperinflatie. Did I say USA?

    Maar de export wordt bevorderd. China heeft tot nu toe haar schuldpapier niet gedumpt, ondanks het monetaire beleid in de VS. Er is nog geen alternatief voor de dollar.

    En zie je niet dat er momenteel een valuta-oorlog gaande is? Alleen Europa doet niet mee.

    Tot slot een land als griekenland heeft zich in het verleden regelmatig door munt devaluatie uit een crisis geloosd.

  88. snorkel says:

    Dr.t: Kom de volgende keer eens met argumenten ipv artikelen, als je wllt…

    Deze hele draad staat vol argumenten, en in het artikel worden ze ook genoemd. Maar als jij onder ‘argument’ een puur theoretisch model met de hulp van God verstaat (want meer heb jij niet te bieden), ja dan wordt het moeilijk je te overtuigen met praktische voorbeelden inderdaad. Je ziet toch zelf over de hele wereld gebeuren dat monetaire verruiming niet bij de burger terecht komt maar alleen maar nieuwe bubbles tot gevolg heeft? Gelukkig maar dat jij niet aan het hoofd van het monetaire beleid van de EU staat zeg…

  89. snorkel says:

    Dr.t: China heeft tot nu toe haar schuldpapier niet gedumpt, ondanks het monetaire beleid in de VS. Er is nog geen alternatief voor de dollar.

    En hoe helpt dat Japan ook alweer?

    Dr.t: En zie je niet dat er momenteel een valuta-oorlog gaande is? Alleen Europa doet niet mee.

    Heb je alleen maar iets aan ls je 1) exportland bent en 2) veel schulden uit hebt staan in buitenlandse valuta en 3) mensen uit andere landen je spulletjes blijven kopen (wat nog maar zeer de vraag is in de ergste crisis in 80 jaar)

    De VS hebben wel één heel groot voordeel, en dat is dat ze nu “opeens” een hele hoop olie (en andere energie/grondstiffen) in de grond hebben gevonden 😉 Maar hoe helpt dat Japan ook alweer? Die Japanners mogen hopen dat ze de giga ‘rare’ earth deposit’ die ze onlangs hebben gevonden onder de zeebodem vandaan kunnen hengelen.

    Anyway, mooie theoretische discussie heh dr. t(heorie)? Heeft de gemiddelde Japanner geen ene flikker aan voor zijn portemonnee. Een berg geld op de beurzen dumpen heeft ‘ie ook al helemaal niks aan. Dat Keynesiaanse denken kan nu toch eindelijk wel eens doorbroken worden? Lagere prijzen en belastingverlaging, dáár heeft een consument iets aan.

  90. snorkel says:

    snorkel: veel schulden uit hebt staan in buitenlandse valuta

    Huh? Typefoutje? moet zijn “NIET veel schulden uit hebt staan in buitenlandse valuta”

  91. lorenzo says:

    ll: Ondertussen in Ierland.
    Nieuwe strategie. Gewoon je hypotheekschulden niet meer betalen, en wachten op een afboeking door de bank……….eerst creditcard schulden betalen….
    “strategically defaulting”.
    independent.ie/bus…rrears-29173355.html

    Er is ook geen wil om te betalen , wachten op de overheid en gebruik maken van , ook hier weer , een uitspraak van het Gerechtshof (huisuitzettingen ).
    Zie voor nederland ook het commentaar van Bas Jacobs.

  92. lorenzo says:

    Dawg: Zo dom, zo voorspelbaar ook inmiddels. Niet in staat zijn om ook maar de meest basale economische statistieken te doorgronden, maar toch altijd weer klaar staan met dat wijzende belerende vingertje.

    ja , ik vul toch echt me portemonnee er mee,en jij , naar ik vermoedt ,slechts een blog .

  93. lorenzo says:

    Lex: lorenzo: Het hele land staat op zijn kop (schande , bizar..en meer) als de pin het een paar uur niet doet.Tsja, wat wil je in een koopzieke maatschappij. Dan hebben velen meteen ontwenningsverschijnselen. People simply buy shit they don’t need with money they don’t have…

    Wordt nu echt eens tijd dat we (.) het zand wel een keer hebben gezien , de kop eruit , de lange nek omhoog en de problemen aanpakken .
    Pro-cyclisch gedrag , kopie gedrag en ander afschaffen en…. aflossen .
    ps. geen kopie gedrag maar soortgelijke woorden als onze Kees de Kort ”een andere oplossing is er niet ”.

    We kunnen dit blog sluiten.. er is veel werk aan de winkel.

  94. Dawg says:

    lorenzo,

    Weer mis.

  95. Henk 6 says:

    http://nieuwsuur.nl/onderwerp/492590-recessie-dat-hoeft-niet.html

    Iemand dit gezien?

    Mijn conclusie: In feite wordt hier verteld dat de banken nu zombie banken zijn geworden. Ze spelen geen (positieve) rol meer in onze maatschappij/economie doordat ze geen geld uit kunnen lenen aan bedrijven en met name aan MKBers, daarnaast hebben ze een funding gap die alleen maar problematischer wordt door de verlaging van de huizenprijzen door gebrek aan onderpand. Al hun geld zit in dood materiaal (huizen) waarmee de schuldenaar niet in staat is om geld te verdienen, een MKBer kan dat meestal wel,….

    Ik stel voor dat de overheid accepteert dat de huidige banken verworden zijn tot zombie banken. Hiervoor dienen ze een nette sterfhuis constructie op te zetten waarbij de spaarders onder de Xk beschermd worden, de rest(aandeelhouders, obligatiehouders) moet bloeden, zowel economisch en sommige direct betrokkenen strafrechtelijk.

    Daarnaast moeten er nieuwe en gezonde banken komen die de markt weer gaan bedienen, waarvoor ze bedoeld waren. Iets voor de overheid en de pensioenfondsen? Zonder gezonde banken geen herstel (was dat niet Kees de Kort die dat steeds vertelde?)

    Is deze zienswijze te radicaal?

  96. lorenzo says:

    Dawg: lorenzo, Weer mis.

    nou , als de hoeveelheid emoties nu correspondeert ( derhalve afneemt)met deze quantitatieve inhoud zijn we op de goede weg.

  97. Claude says:

    Ik ben even buiten de deur vandaag, even ‘mijn slag slaan’. En moooi gedaan weer Tufkaj :).

  98. tufkaj says:

    ll: iemand ?

    oef, moeilijke vragen op de zaterdag 🙂

  99. Dawg says:

    Dr.t: En zie je niet dat er momenteel een valuta-oorlog gaande is? Alleen Europa doet niet mee.

    ‘t Is onlogisch om dmv binnenlandse inflatie te trachten je wisselkoers te verzwakken om zo je internationale concurrentiepositie te versterken. Inflatie zorgt er voor dat je producten, in euro’s, duurder worden. Moet je maar afwachten of die verzwakking van je internationale concurrentiepositie weer rechtgetrokken kan worden door een daling van de wisselkoers van de euro. En dat in een omgeving waar getracht wordt de koers van andere valuta ook omlaag te krijgen. Exporteer je binnen de eurozone dan verzwak je je internationale concurrentiepositie alleen maar door binnenlandse inflatie.

    Op termijn is een door inflatie te weeggebrachte ‘currency war’een race naar de bodem met het voorspelbare resultaat dat de waarde van de munt wordt uitgehold. Het enige blijvende resultaat is dat schulden en gespaarde vermogens worden vernietigd, want die twee zijn Siamese tweelingen in ons systeem.
    Als dat weginflateren van schulden de bedoeling is kun je m.i.beter die schulden beter rechtsstreeks wegstrepen tegen vermogens (Zoals die rekeninghouders onlangs in Cyprus overkwam)dan ze tevergeefs uit inkomen trachten te betalen. Gaat sneller en dan kun je verder. Wegstrepen is alleen een beetje eh…controversieel en destabiliserend.

  100. Kamikaze Koper says:

    Kamikaze Koper: Goede morgen collega-zeperds,

    Ik kan u melden dat kamikaze kopert nu al (7:00 in de morgen) in de startblokken staat om al het moois te bewonderen in de categorie tussen de 3 a 5 ton.

    Niet om nu te kopen, ben je besodemieterd, maar vooral om de smoelen van de eigenaren te zien, die in het verleden een te grote broek hebben aangetrokken en nu in alle ernst denken nog steeds de hoofdprijs voor hun hut menen te kunnen vangen.

    (Voor jonge starters die nu de boot in gaan vind ik het oprecht sneu dat ze nu onder water staan, maar degenen die ik er van verdenk dat ze op verjaardagen hebben staan opscheppen over “een tonnetje winst maken”, die krijgen nu den kamikaze over den vloer, die met uitgestreken smoel terloops informeert: “Wat de reden van verkoop is”.

    Bij het afscheid nemen zeg ik, “nou, succes met de verkoop, het wordt weer lente, dus het moet zeker lukken, u ook nog een heel prettig weekend toegewenst!’

    Ontbijten doe ik niet, met al die appeltaart in het vooruitzicht.

    Pff…karige boel zeg: liters koffie, veel geleuter, maar geen appeltaart. 🙁

    Maar we zijn pas halverwege, wordt vervolgd.

  101. trol(erik) says:

    De druk neemt met de dag toe. het gaat goed komen!

  102. snorkel says:

    trol(erik),

    Ik denk volgende week al.

    Door de explosieve groei in de appeltaartmix (misschien onstaat er zelfs wel een appeltaartmixgap) verkopen van dit weekend is de economie er binnen no time weer bovenop en kan de huizenmarkt weer worden vlot getrokken 😉 Denk je niet Erik?

  103. snorkel says:

    Nog even over die bankstoringen van ING. Dat zijn helemaal geen storingen. De ING probeert gewoon de V.O.C tijden te laten herleven: http://www.youtube.com/watch?v=a6W2ZMpsxhg&feature=youtu.be

    En in die tijd hadden ze nou eenmaal geen internetbankieren…

  104. ll says:

    Kijk er eens aan, hier hebben we wat aan. 🙂

    Zojuist Arnold Boot, hier wel bekend, op radio1.nl verklaarde dat de LTV terugbrengen naar 80% ( 80% is de normale situatie, de huidige situatie is veroorzaakt door ‘perverse prikkels’ niet zijn woorden 😉 van de overheid door HRA beleid ) 15 tot 20 jaar duurt. Jawel 15 tot 20 jaar.

    Ondertussen in deze 15 tot 20 jaar ‘overgangsperiode’ moeten de pensioenfondsen inspringen, anders duurt het nog langer de LTV terug te dringen.

    Hij mocht ook meedoen in die SER verklaring van hierboven, ergens……..

    Staat ook in de twitter van Tufkaj. 🙂

    Japanistan, we komen eran…….. 15 tot 20 jaar…..

  105. snorkel says:

    ll,

    De bodem van de huizenmarkt gaan we ook pas in 2030 bereiken. Historische evenwichtsprijs “al” in 2020. http://oi48.tinypic.com/3535pvs.jpg

    Wat jij nu zegt klopt dus precies! 🙂 <– deze lacht als een boer met kiespijn

  106. NewKidInTown says:

    Ben al een keer of drie naar de voordeur gelopen, dacht ik dat de bel ging, waarschijnlijk alleen in m’n hoofd. Bij zo’n “open huis” kun je de voordeur toch niet open laten, althans niet in deze buurt.

    Ben bang dat we tot volgende week zaterdag, nog appeltaart hebben. Gelukkig hebben we een hond 😉

  107. tufkaj says:

    snorkel,

    volgens mij komt dat plaatje trouwens uit een presentatie van @pkdevos ook op den twitter. (volgen dus 😉 )

  108. tufkaj says:

    Stevig verband tussen zoekopdrachten ‘appeltaart’ en ‘open huis’ http://www.google.com/trends/explore?hl=nl#q=appeltaart%2C%20open%20huizen%20dag&cmpt=q

    echter vooral in het najaar 🙁

  109. Keesje says:

    snorkel,

    2030? Dan zitten we voor altijd vast in onze kleine woning………worden we geen doorstromers. elk jaar 8% eraf en al een koophut hebbend 🙁 ben als de dood veriezen te moeten krijgen van een duurder huis en mijn eigen huis nog te koop hebben staan voor zeg 3 jaar……

  110. Voerman says:

    snorkel: De bodem van de huizenmarkt gaan we ook pas in 2030 bereiken.

    Zullen veel bloggers van alhier met de rollator op huizenjacht moeten, als dat waarheid wordt. 🙂
    Te hopen, dat je exra levens verdient met deelname aan dit bog!

  111. NewKidInTown says:

    snorkel: De bodem van de huizenmarkt gaan we ook pas in 2030 bereiken. Historische evenwichtsprijs “al” in 2020.

    Ik zie in de grafiek in 2008 een stand van 250 en in 2030 een verwachte waarde van circa 75. Betekent dus vanaf de top in 2008 een daling van 70% of ZEVENTIG %.

    Moet ik nog iets met inflatie doen of kan ik gewoon stellen dat een gemiddeld huis van in 2008 een 250.000 euro in 2030 naar verwachting circa 75.000 euro zal gaan doen ?

  112. Keesje says:

    Voerman,

    Voerman,

    Wil je doorstromen zul je eerst je eigen huis moeten verkopen voorat je tot aankoop overgaat. De bank gaat er nl veiligheidshalve al vanuit dat je veel minder krijgt, je lang te koop kunt blijven staan en rekent voor de overgangshypotheek op een hut van 2 ton al 350 euro netto aan een 3 e (overbruggingshypotheek) hypotheek…..onbetaalbaar, en zelf afgelost hebben dat maakt amper uit, ze nemen gewoon het oorspronkelijke hypotheekbedrag……zie het zwaar in voor de nederlandse doorstromers……gelukkig ben ik blij in mijn huidige buurt, anders zou ik zwaar balen !! Pfff.

  113. Keesje says:

    NewKidInTown,

    Dat kan ik me toch niet helemaal voorstellen. Immers, in 1990 waren al vrouwen nog thuis, beetje zwart bijpoetsen dat was het. Nu, wordt er verwacht dat beiden werken en je ziet dat 2x 4 dagen of 4 en 5 dagen steeds normaler wordt bij jonge ouders ipv 5 en 3 dagen….dus meer geleend kan er wel degelijk, maak me wel zorgen over het tekort aan jonge mensen dat na 2025 de markt zal opkomen als de ouwetjes, de laatste babyboomers sterven.

  114. snorkel says:

    NewKidInTown,

    Het is allemaal in euro’s van 2009. Dus in 2020 een prijs van €100.000 is NIET in euros van 2020, maar in euros van 2009. In euros van 2020 zou dit €140.000 kunnen zijn bij 3% inflatie… Maar wie weet er wat de inflatie gaat doen? Eerst nog een tijdje biflatie en daarna deflatie is niet ondenkbaar ;-(

    Keesje,

    Ja, ik ben er ook niet zo blij mee. Laten we met zijn allen afspreken dat we “dit nooit meer laten gebeuren” OK? En over 80 jaar zijn onze kleinkinderen het al lang vergeten en gaan ze weer lekker een bubble in het één of het ander blazen, misschien wel bitcoins

    Als er inderdaad iets is waarvan ik WEL hoop dat de regering zich er mee gaat bemoeien is het doorstromen mogelijk maken. Liefst door een voorschot op het pensioen te laren uitkeren om daarmee de onderwaarde af te lossen.

    Voerman,

    Of lekker niet (actief) op huizenjacht. Gratis appeltaartje gaat er, ook op mijn ±50e, nog steeds wel in hoor 😉

  115. Keesje says:

    snorkel,

    “Als er inderdaad iets is waarvan ik WEL hoop dat de regering zich er mee gaat bemoeien is het doorstromen mogelijk maken. Liefst door een voorschot op het pensioen te laren uitkeren om daarmee de onderwaarde af te lossen.”

    Ik teken meteen 😉

  116. snorkel says:

    Keesje,

    Dat van die vrouwen vind ik altijd een magisch argument. (Disclaimer; absoluut niet lullig bedoeld, want ik als ik een relatie had zou ik maar wat graag willen dat ze meer zou verdienen dan ik!)

    Maar als het extra inkomen van de vrouw voor veel meer koopkracht zorgt, wat zit iedereen dan de hele tijd te zeiken over het stijgen van bier-, benzine-, etc etc prijzen? Als voor huizen geldt dat het op één of andere manier verantwoord is dat die stijgen omdat het gezinsinkomen nu hoger is, dan geldt dat toch ook voor andere zaken? Maar als de biertjes en benzine duurder worden klaagt iedereen steen en been… Terwijl met hetzelfde gemak huizenprijsstijgingen vergoeilijkt worden want ja, het gezinsinkomen is ook hoger.
    En in Duitsland geldt dat dan weer niet ofzo? Want daar zijn vrouwen niet meer gaan werken? Ik zou het oprecht niet weten, maar het lijkt me dat ze daar ongeveer dezelfde sociaal-demografische trends meemaken als wij hier…

    Maar daar komt nog iets veel interessanters bij: Dit argument geeft eigenlijk al aan dat de stijging van de huizenprijzen helemaal niet wordt veroorzaakt door schaarste, kwaliteitsverbetering of zulke nonsense. De grote determinant is; hoeveel kunnen we maximaal betalen (lenen)? Dat betalen (lenen) we. Een huis gekocht in de jaren 80 was op EEN inkomen fluitend af te betalen binnen 30 jaar (ken d’r een paar in de familie), maar anno nu is het bijna niet te doen op TWEE, met nog een dikke maandelijkse subsidie ook? Klopt toch iets niet hoor

  117. Voerman says:

    Keesje: Nu, wordt er verwacht dat beiden werken en je ziet dat 2x 4 dagen of 4 en 5 dagen steeds normaler wordt bij jonge ouders ipv 5 en 3 dagen….

    Verwacht wordt niets van je. Je eigen fantasie projecteren op je medemensen is wat anders, dan wat je verwacht wordt.
    Lijkt me handiger om je geluk en vrijheid niet te laten verstoren door zelfverzonnen verwachtingen. Dat was het nu juist, waar die zwartpoetsende vrouwtjes van de generatie babyboomers ook geen moer van snapten. Overigens, dat tekort aan jonge mensen zal meevallen, want onze immigranten zullen dat wel voorkomen, wordt heden al hard aan gewerkt. Je moet wel een beetje in de breedte kunnen denken, Keesje.
    Voed je kinderen vooral multicultureel op, want dat zullen zij nodig hebben; incasseren en accepteren.
    Maar geen paniek, over 500 jaartjes is alles afgevlakt. En die boomers van nu? Hoorde vanmorgen op het koffiebankje bij AH, dat het toch zoetjesaan tijd wordt om ertussenuit te gaan. 🙂

  118. snorkel says:

    NewKidInTown,

    Ohja, die undershoot is natuurlijk heel onzeker. Dat hangt meer af van hoe de wereld er tegen die tijd bijstaat. Het grijze lijntje op het einde is de bubble van ’80, maar geschaald x2… en dat past verbazingwekkend goed op de huidige bubble (tot nu toe dan)

  119. Voerman says:

    snorkel: Als er inderdaad iets is waarvan ik WEL hoop dat de regering zich er mee gaat bemoeien is het doorstromen mogelijk maken. Liefst door een voorschot op het pensioen te laren uitkeren om daarmee de onderwaarde af te lossen.

    Om later, wanneer je op de pensioenleeftijd bent aangekomen het niet aanwezige pensioenuitkering en de de niet aanwezige overwaarde te gebruiken om eten te kopen?

  120. snorkel says:

    Voerman,

    Pensioenleeftijd is een ouderwetse gedachte Voerman. Vaste pensioenafdrachten ook. Er is werkelijk geen enkel reden waarom Keesje niet haar eigen pensioenleeftijd zou kunnen kiezen of over een paar jaar wat extra bij zou kunnen leggen om weer ‘on par’ uit te komen; haar nieuwe huis is immer niet veel duurder dan haar huidige huis en de rente staat nu zo lekker laag 😉 Punt is dat ze nu DIE KEUZE NIET HEEFT omdat haar eigen geld (zo ziet Henk Krol het in ieder geval) niet beschikbaar voor haar is… En dan zit je dus in de huidige situatie in NL: We hebben geld ZAT, maar mogen het niet gebruiken om onze schulden af te lossen. Dus zitten we tussen wal en schip. Jij kiest voor een gedekte tafel op je 65e, maar dat doen huidige generaties echt niet meer hoor.

  121. snorkel says:

    snorkel,

    En wat ik helemaal schandalig vindt het het onzalige idee van van Dijkhuizen: Nu gaan onze eigen pensioengelden gebruikt worden, niet om onze schulden af te lossen, maar om ons MEER SCHULD in de mik te schijven. Dat kan alleen een bankier bedenken…

  122. TP says:

    Van Hiernaast Twitterberichtje van Bas Jacobs over het saneren van restschuld.

    Is dit haalbaar en wat zou dit de belasingbetaler gaan kosten?

    Het kabinet moet meer doen om de groeiende problemen met restschuld op de woningmarkt aan te pakken. In schrijnende gevallen zouden schulden moeten worden gesaneerd.

    http://www.refdag.nl/nieuws/economie/econoom_bas_jacobs_schrijnende_restschuld_overnemen_1_728746

  123. TP says:

    Ruim 105.000 bezoeken op NVM Open Huizen Dag

    http://www.nvm.nl/actual/april_2013/bezoek_ohd.aspx

    Volgens Hukker nadert het omslagpunt op de woningmarkt. “Nu is het moment gekomen voor starters om hun slag te slaan. Woningen zijn zeer betaalbaar, de rente staat laag en er is een heel groot aanbod.

  124. Voerman says:

    snorkel: En wat ik helemaal schandalig vindt het het onzalige idee van van Dijkhuizen: Nu gaan onze eigen pensioengelden gebruikt worden, niet om onze schulden af te lossen, maar om ons MEER SCHULD in de mik te schijven. Dat kan alleen een bankier bedenken…

    Ach, iedereen die geen eigenaar van de pensioengelden kan er wel een leuke besteding voor verzinnen. De enigen die er geen idee over hebben zijn de echte en enige eigenaren van de pensioengelden!
    Laten het zichzelf zo afpakken.
    Stom he…..!

  125. snorkel says:

    Voerman,

    Wie zijn die “eigenaren” dan? Toch niet meneer van Duikhuizen zeker? Volgens mijn visie heeft Keesje er meer recht op om haar onderwaarde af te lossen met haar penioenaanspraak, dan Kees van Dijkhuizen heeft om te bepalen dat het geld wel gebruikt kan worden voor de banken

    Eigenlijk is wat ik voorstel heel revolutionair… Normaal gaat men er van uit dat geld de economie in gepompt moet worden via de bank om uiteindelijk terecht te komen bij de consument. Natuurlijk profiteert de bank daar ook even van.
    Ik stel nu voor dat we het an de consument geven zodat het bij de bank terecht kan komen. Daar profiteert de consument dan even van 😉

  126. NewKidInTown says:

    Keesje: Dat kan ik me toch niet helemaal voorstellen.

    Ik kan het me ook niet voorstellen, zeg maar gerust onvoorstelbaar, net als trouwens de stijging van de laatste 20 jaar voorafgaand aan 2008. En toch kan het gebeuren. Dat de prijzen weer naar het langjarig gemiddelde gaan en waarschijnlijk nog even doorschieten eronder, dat lijkt me toch wel waarschijnlijk. Er zijn altijd min of meer logische verklaringen voor het stijgen en voor het dalen.

  127. NewKidInTown says:

    “Potentiële kopers kunnen op hun beurt in een ongedwongen sfeer een aantal huizen bezoeken, waarna ze een keuze kunnen maken.”

    Of de keuze om NIET te kopen natuurlijk.

    Uitspraak doet mij een beetje denken aan, “wilt u deze auto in het groen of wilt u toch liever een blauwe” ?

    Verder altijd maar weer het argument van de NVM dat het erg aantrekkelijk is OMDAT DE RENTE ZO LAAG STAAT.
    Als rente laag is, is de kans dat het gaat stijgen een stuk groter dan wanneer de rente hoog staat.

  128. snorkel says:

    Voerman,

    Bovendien Voerman, men kan misschien maar beter NU het pensioen opnemen… Want de toekomstige aanspraak wordt met de dag minder: http://biflatie.nl/artikelen/crisis/miljoenen-nederlanders-ontvangen-minder-pensioen/ 🙂 <== Lacht als een boer met kiespijn

  129. De Pessimist says:

    http://www.refdag.nl/nieuws/economie/econoom_bas_jacobs_schrijnende_restschuld_overnemen_1_728746
    Ik kan hier alleen me akkoord gaan als de politiek verantwoordelijke voor het uit de hand lopen van de situatie tegen de muur worden gezet of tot levenslange straffen worden veroordeeld anders geen genade .

  130. Voerman says:

    snorkel: Pensioenleeftijd is een ouderwetse gedachte Voerman. Vaste pensioenafdrachten ook. Er is werkelijk geen enkel reden waarom Keesje niet haar eigen pensioenleeftijd zou kunnen kiezen of over een paar jaar wat extra bij zou kunnen leggen om weer ‘on par’ uit te komen

    Van alle tijden is in elk geval, dat je op een gegeven moment uit enig regulier arbeidsproces stapt. Of dat gedwongen door afnemende krachten of iets anders, je zult daags na dat moment meestal nog niet meteen sterven en dus heb je dan hopelijk nog een aantal jaren tegoed. Iedereen zal dat “on par” uitkomen niet even goed voor zichzelf kunnen managen. Ook dat is en blijft van alle tijden. In landen die wij betitelen als achtergebleven, of van andere cultuur, of in kleine geisoleerde gemeenschappen wordt een en ander in de familie of anderszins geregeld. Wij hier, echter weten nog niet zo goed, hoe dat voor ons ieder gaat verlopen, vandaar, dat wij zaken als AOW en pensioen voor onszelf hebben uitgevonden.
    Stel je voor, dat jij door een of andere verrassende oorzaak of door ziekte verrast wordt!
    Vertrouwen op gratis eeuwig geluk is mooi; ervoor sparen en een plan maken is beter! 🙂

  131. Voerman says:

    snorkel: Bovendien Voerman, men kan misschien maar beter NU het pensioen opnemen… Want de toekomstige aanspraak wordt met de dag minder

    Dat ondervindt Voerman vandaag al aan den lijve.
    Toch is dat pensioen voor Voerman nog steeds zeer de moeite waard. Dat pensioen is de eerste peiler onder Voermans hedendaagse welvaart.
    De tweede peiler is de AOW. De derde peiler is het bezit van een afgelost huis, wat een huurbesparing van 1200 euro/mnd oplevert.

    Als Voerman zijn pensioen achteloos weggegooid zou hebben was de situatie veel minder rooskleurig voor hem.
    Die peiler van dat huis, waarover de X-generatie op dit log zo meesmuilend over doet is toch ook wel lekker.
    Bovendien was o.a. door dat eigen huis het mogelijk om nog wat extra vermogen te genereren.
    Van alleen AOW kom je echt niet ver.

    Maar Voerman is een eigenwijze ouwe vent en wat eens de toekomst voor Voerman was is helemaal iets anders dan de toekomst van de huidige generaties! 🙂

  132. snorkel says:

    Voerman, ik geef je groot gelijk hoor! Als ik nu een AFBETAALD eigen huis had (en wellicht met pensioen was) dan zou ik ook met geen stok weg te slaan zijn. Maar je zegt het zalf al helemaal juist:

    Voerman: wat eens de toekomst voor Voerman was is helemaal iets anders dan de toekomst van de huidige generaties!

  133. Dawg says:

    snorkel,

    Zeker weten. Pensioen is zolang je het niet daadwerkelijk ontvangen heb niet meer dan een papieren belofte.En die beloftes blijken nu door niet geindexeerde inflatie, ZIRP, afstempelen en ten slotte regelrechte confiscatie gemakkelijk ongedaan worden gemaakt. Het gros van de werknemers draait gedwongen mee in dat circus en verleent daarmee krediet zonder enig onderpand. Hoe anders wordt er omgegaan met de schulden van de huiseigenaar. Best wel goed geregeld door het vaderlandse regentendom.

  134. snorkel says:

    Erik laat het een beetje afweten vandaag… Zou ‘ie dan toch? http://www.appiehein.com/242-851-thickbox/mix-appeltaart.jpg – Wel KOOPmans natuurlijk heh 😉

  135. Voerman says:

    Snorkel, je kunt Voerman niet ontzeggen, dat zijn stellingen onderbouwd worden met ervaringen en argumenten.

    Als ik de veronderstellingen van jou daartegenover zet, dan kan ik met de beste wil van de wereld niet zeggen, dat wij samen een constructieve dialoog hebben.

    Weinig kans op verbetering.

    I give it up! 🙂

  136. Frans says:

    Stoelgang: je vrije zaterdag kan je beter niet aan een kansloze hopeloze activiteit opofferen

    Da’s een goede stoelgang!

  137. Keesje says:

    snorkel,

    Ik heb geen onderwaarde, juist flink overwaarde, 1/3 is nog maar hypotheek van de woz waarde 🙂 niet duur doen, veel werken, levert op en geeft zekerheid over toekomst met inkomstenverlies…..we hebben helaas geen suikerfamilie 😉

    Pensioen wordt mi steeds minder en ik zou daar best nu voor aflossing willen gebruiken zodat ik los een groter huis kan kopen ( tegen prijs die ik wil, niet maximaal, waarschijnlijk op 1 inkomen weer en de verkoopwaarde inleggen zodra 1e huis verkocht wordt) zonder gebruik hoeven te maken van ellenlange dure overbruggingshypotheek, als we pech hebben.

    ik heb nog 30 jaar om ook op dat nieuwe huis verder af te lossen / sparen voor eigen spaargeld voor pensioen.

    Alleen…..ik heb jonge kinderen onder de 8 en ik heb NU en de komende 15 jaar de ruimte nodig, wacht ik tot 2030 dan zijn ze het huis zeker uit en zou ik blijven waar ik zit 🙂 ongetwijfeld een situatie voor velen die in klein huis met kinderen met wel een onderwaterhuis zitten…….eerste paar jaar zal wel afwachten worden, tenzij er echte koopjes langskomen, anders kom ik met een jaar of 6 toch in de situatie dat er een punt komt waarop we zeggen: geen zin meer, dat grotere huis, laat maar…….jammer toch voor de grotere huizenmarkt…..

  138. snorkel says:

    Voerman,

    Ach Voerman… Gelukkig heb ik een gemiddeld boerenverstand + nog net ietsje meer van mijn ouders meegekregen. Dat heeft me geen windeieren gelegd tot zoverre en ik ben behoorlijk veel beter af dan veel van mijn generatiegenoten (wat ik eigenlijk nog onterecht vind ook). Jij hebt vroeger je eigen beslissingen genomen in de tijdsgeest van toen, dus nu gun ik jou natuurlijk nog vele jaren alle goeds. Dat kan ook zonder dat jij en ik het altijd met elkaar eens zijn toch? 😉

  139. snorkel says:

    Keesje,

    Ohhhh… Ja, dat is wel even wat anders ja 😉 hahahaha

  140. Voerman says:

    snorkel: Dat kan ook zonder dat jij en ik het altijd met elkaar eens zijn toch?

    Zijn we’t uiteindelijk toch nog eens, Snorkel! 🙂
    Maar even een time out lijkt me toch op zijn plaats.
    Ondertussen probeert Voerman om een emotie te ontwikkelen bij het woord tijdgeest……

  141. snorkel says:

    tufkaj:
    snorkel,

    volgens mij komt dat plaatje trouwens uit een presentatie van @pkdevos ook op den twitter. (volgen dus )

    Prima tip! Mede-TUDelftenaar, moet dus wel goed zitten 😉

  142. Keesje says:

    Over vandaag, een beveiligingsbedrijf:

    Vigilat Beveiliging (@Vigilatveilig) tweette om 3:18pm – 6 apr 13: Vandaag is Open huizendag.. de ideale manier om een kijkje te nemen als inbreker in een woning. Geïnteresseerd, maar dan op andere manier

  143. Keesje says:

    Van abnamro, de huizenkijker app, kijken of de vloeren waterpas zijn en woningkijktips….

    https://www.abnamro.nl/nl/prive/apps/huizenkijker-app.html?ext=sm_tw_onderwerp_130405#/?s=0/:S0

  144. Steven says:

    aan Voerman en Snorkel

    En het is zo eenvoudig: huizen kopen toen ze relatief vergeleken met het inkomen goedkoop waren (Voerman)

    En uiteraard geen huizen kopen als ze te duur zijn en zichtbaar elk jaar zakken in prijs (Snorkel, Steven en veel anderen op het blog)

  145. Marco says:

    Vandaag hebben we met ons gezin 2 huisjes bezocht.
    We waren niet zo vroeg maar hoefden niet inde rij te staan en er stond nog niemand op het formulier…..

  146. snorkel says:

    de OHD-o-meter is weer verdomde oninteressant

    voorjaar 2011:
    130.000 bezoekers
    56.000 huizen
    1 op de 3 geen bezoek

    voorjaar 2012:
    100.00 bezoekers
    50.000 huizen
    1 op de 3,5 geen bezoek

    voorjaar 2013:
    105.00 bezoekers
    50.000 huizen
    1 op de 3,5 geen bezoek

    Ik heb vorig jaar eens uitgerekend dat de makelaars zo’n 7,5 miljoen omzet draaien per OHD

    Kunnen we concluderen dat
    – Er per salso weinig huizen uit de OHD zijn gehaald? De daling 2011-2012 (6000) was zelfs groter dan 2012-2013 (0), dus de duidelijkheid op de markt heeft nog niet voor een koophausse gezorgd?
    – Alle Blokpesterijen ten spijt, er slechts 5.000 meer bezoekers zijn komen kijken (of dat mensen bij méér woningen zijn gaan kijken, dat kan ook nog)
    – Structureel zo’n 30% geen bezoek krijgt op de OHD, waar sommige potentiële verkopers dus wel tot €200 voor betalen? En dan blijf je nog zitten met een paar koude appeltaarten
    – Als je jaar op jaar ongeveer dezelfde cijfers draait, dan kun je het altijd een succes noemen. Dat is ook wat waard 😉 Ondanks deze cijfers nog helemaal niks zeggen over daadwerkelijke verkoopvolumes, hebben de makelaars weer wat omzet gedraaid en lekker appeltaartjes kunnen eten

  147. trol(erik) says:

    Snorkel: Excuus, druk op jacht geweest naar groter huis, moet straks wel doorstromen natuurlijk!! Hoop moois gezien, nog even geduld en we kunnen weer gaan pakken!!

  148. trol(erik) says:

    Snorkel: En inderdaad kan appeltaart meer zien.

  149. trol(erik) says:

    haha GEEN dus

  150. trol(erik) says:

    Me vrouw moest zelfs lachen over dat koopmans pak, nou dat zegt wat, die lacht niet vaak haha

  151. Voerman says:

    trol(erik):
    Snorkel: Excuus, druk op jacht geweest naar groter huis, moet straks wel doorstromen natuurlijk!! Hoop moois gezien, nog even geduld en we kunnen weer gaan pakken!!

    Ah, de aflossing!
    Hou ze bezig, Erik. 🙂

  152. snorkel says:

    Nieuw business modelletje voor de volgende Open Huizen Dag? http://oi50.tinypic.com/fmig6p.jpg

  153. Steven says:

    snorkel,

    Of zijn het 30.000 bezoekers die 4 huisjes langslopen voor de gein?

  154. Voerman says:

    Er is een nieuw draadje!

  155. Steven says:

    Kan me voorstellen dat je in een grote flat de koop staande woningen even allemaal afloopt. (en brakend van alle appeltaart en opgewarmde koffie het weer verlaat)

    dus wiskundig gezien: zijn die 105.000 allemaal unieke bezoekers?

  156. snorkel says:

    Steven,

    Zou zomaar kunnen, want ik ging vanmiddag even naar de winkel en kwam er al twee tegen op 5 min lopen van mijn huis. En dan lette ik niet eens bijzonder goed op

    Of de kinderopvang is zo duur dat men dit jaar met het hele gezin gaat 😉 Die cijfertjes zeggen helemaal niks. Valt me wel op dat het altijd een succes is. Klinkt als m’n vorige baas, die vond het al een succes als hij een miljoen bij de bank moest lenen omdat ie anders failliet zou gaan.

  157. Keesje says:

    Ik loop er altijd een stuk of 4-5 af……geen gezeur met: ik heb maar een half uur tot de volgende bezichtiging (!!!!!) / kunnen we u van financieel advies voorzien / uw vragen beantwoorden we later (nooit meer dus, arrogante kwasten). Dus ja, open dag, voor mij meerdere tegelijkertijd 😉

  158. Keesje says:

    Veel huurders naar open huizen dag. Ze laten zich toch bang maken. Kunnen beter wachten tot na 1 juli, dan gaat NHG naar 290.000…..

    http://teletekst-data.nos.nl/webtekst?p=107

  159. snorkel says:

    Keesje,

    Ik heb even snel gezocht, maar nergens cijfers over aantal bezoekende huurders gezien… Ik wil het niet meteen een “spin” noemen, maar het zegt me ook niet zo veel totdat er meer duidelijkheid over komt 😉

    Die opmerking over Den Haag kan ik al helemaal niet plaatsen. Toch Erik met zijn familie misschien?

  160. Maria says:

    Keesje,

    In 1990 werd het 2e inkomen voor maximaal 5 jaar meegeteld! En dat was geen zwart poetsen!

  161. Maria says:

    TP,

    Heb vandaag toch niemand gezien in de woning waar ik was!

  162. Maria says:

    snorkel,

    In 15 jaar makelaardij heb ik 3 huizen verkocht vanwege Open Huis. Onzin!!
    Belangstellende maken een afspraak en als de makelaar mee gaat zelfs op zondag!
    Wat mij betreft geen Open Huizen toestand meer!!

  163. Maria says:

    Keesje,

    Wellicht verkeerde makelaar!

  164. Keesje says:

    Maria,

    En dat zouden ze weer moeten doen, met die idioot dure kinderopvang!! Grote kans dat vrouwen net als in het stenen tijdperk 1990 weer stoppen bij baby 1: te duur, geen opvangmogelijkheden die goedkoper zijn…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*