Dirk Brounen en Martijn de Jong-Tennekes over executieveilingen

De opbrengst van woningverkopen bij executieveilingen in Nederland ligt gemiddeld 34 procent onder de marktprijs (gemiddeld 58.000 euro). Dat blijkt uit een analyse van 3440 gedwongen verkopen in de periode 2006-2011 door de Tilburgse hoogleraar vastgoedeconomie Dirk Brounen en strategisch adviseur Martijn de Jong-Tennekes van Meso Onderzoek op basis van cijfers van de Nationale Hypotheek Garantie. In 2011 steeg het kortingspercentage zelfs tot boven de 40 procent.

Martijn de Jong-Tennekes is beleidsadviseur Onderzoek en Financieel Economische Zaken bij Nationale Hypotheek Garantie

Martijn de Jong-Tennekes in zijn tijd bij de Rababank

Opportunist Martijn de Jong-Tennekes (Rabobank) ziet de huizenprijzen snel weer stijgen 16 aug 2010

Share Button
Tagged with: , ,
221 comments on “Dirk Brounen en Martijn de Jong-Tennekes over executieveilingen
  1. Tufkaj says:

    Als 58k gelijk is aan 34%, is dus de marktwaarde van gemiddelde geveilde woning 171k?

    Kan me voorstellen dat het verschil bij huizen boven de nhg grens veel groter is, lijkt me veel minder interessant voor investeerders.

  2. azijnseikerT says:

    Dan worden de andere huizen ook goedkoper “dat moeten we met zijn allen niet willen”. We? Wie is we. Ik vind het uitstekend.

  3. Henk 6 says:

    De hoogleraar heeft nog een redelijk verhaal. De jong Tennekkes , doet aan wens redeneringen, uitermate inprofessioneel..

  4. Steven says:

    Tja als je huizen gaat veilen in een hard dalende markt dan zit de prijs er uiteraard veel onder. Of willen ze nu een NVG oprichten? (nationale veiling garantie)

  5. Henk 6 says:

    Gedwongen veilingen is een belangrijke driver voor het inklappen van de markt, is een gedachte die gevoed wordt uit historische data.

    De huidige markt is 16% gezakt zonder dat gedwongen veilingen veel impact hebben gehad op de algehele prijsvorming. Alle markt partijen hebben alles op alles gezet om veilingen te voorkomen. Terwijl dit juist een mooi middel is om de woningmarkt te laten functioneren. Er wordt een nieuw evenwicht gevonden, waardoor de verkopen weer op gang kunnen kopen.

    Briljant alle mark partijenent willen de markt vlot trekken, ja ja!!!!

  6. tufkaj says:

    Naar een feitelijk juiste discussie. Stapje. voor. stapje. Maar wel weer een klein stapje gezet.
    http://paulusjansen.sp.nl/weblog/2012/12/24/jansen-vs-visser-de-klassenhypotheek/

    (zie naschrift)

  7. Dave says:

    Banken moeten verantwoordelijkheid nemen voor het onder water staan van woningen. Hoewel zij geen eigenaar van de woningen zijn, zijn ze wel ‘stakeholder’.Plus ze zijn aanleiding tot de crisis. Er zijn miljarden naar de banken gegaan om ze overeind te houden, en gevolg zijn de Basel-richtlijnen waardoor ze geen / nauwelijks leningen verstrekken. Gevolg is dat de woningmarkt vastloopt en woningen onder water staan. Oorzaak zijn de banken, en zij dienen de verantwoordelijkheid te dragen voor de financiele malaise bij Jan Modaal.

  8. Voorzichtig says:

    Zo, in november nog even mijn fiscaal toetsings/ belastbaarinkomen voor 2012 gedrukt door een extra storting in mijn levensloop zodat mijn belastbaarinkomen uit arbeid tezamen met bijtelling belastbaarinkomen uit vermogen voor 2012 net als in 2011 onder de 43.000 is gebleven en de huurverhoging per 1 juli 2013 voor mij, als de gluurdersheffing al door de eerste kamer komt, daardoor beperkt is tot
    5% op een maandhuur van 400,-; stijging huur is dus te overzien en weer een extra jaartje gewonnen waarin kan worden gewacht op de dingen die komen gaan namelijk een zich doorzettende daling van de huizenprijzen in 2013 en 2014 !

  9. azijnseikerT says:

    @Dave

    Mensen hebben natuurlijk zelf helemaal geen eigen verantwoordelijk in deze. Zichzelf in de schulden steken en dan de banken de schuld geven, het is een typisch socialistische gedachte.

  10. eric406 says:

    Al een wat ouder bericht, maar niet geheel onbelangrijk.
    Bij monde van zijn politiek assistente laat de minister klip en klaar weten dat er geen geld is voor ondersteuning van de woningmarkt, en dat de problemen waar de bouwsector mee te maken heeft niet door de overheid kunnen worden opgelost.

    http://www.vastgoedpro.blogspot.nl/search?updated-max=2012-12-19T11:52:00%2B01:00&max-results=2

    Mag ik de minister hartelijk danken voor zoveel duidelijkheid.

  11. Michel says:

    Dave,

    Allemaal de schuld van een ander. Echt waar hoor. Jan Modaal was er niet bij toen de contracten op tafel lagen. Stomme banken foei stout!
    Belangrijker :
    Eieren-salade klaar, brood gebakken, wild stoofpot op het vuur, goede fles wijn erbij (trek er alvast maar één los) geen water geen natte voeten, gewoon gezellig wat eten met 20 man.

    Een prettige vijfde zonnewende (dag) toegewenst

  12. cartoonist says:

    Kletskoek van Martijn de Jong-Tennekes. Onderzoek in opdracht van de hogehuizen lobby.

    Gemiddelden, jajaja.

    De helft van de woningen die op de veiling komt zijn ofwel krotten zoals ex-wietplantages met brand/water schade of huizen met veel achterstallig onderhoud omdat de eigenaar met de noorderzon is verdwenen. Die brengen inderdaad minder dan de helft v/d woz waarde op. Logisch.

    De andere helft zijn woningen meestal van zzp’ers. Deze woningen brengen als ze goed onderhouden zijn uiteraard wel iets minder op dan via een makelaar maar zeker geen 35% minder dan dat ze via een makelaar op zouden brengen. De reden dat ze minder opbrengen is bekend: onzekerheid voor de koper over de staat van het huis, is de eigenaar/bewoner eruit of bereid er uit te gaan ? Is het niet (gedeeltelijk) verhuurd ? Verder krijg je op de veiling nooit garanties over wat dan ook. De notaris dekt zich altijd in met b.v. ‘zover wij hebben kunnen nagaan’ of ‘dat is ons onbekend’.
    Die onzekerheid vertaalt zich in een lagere prijs.

    Soms zie je zzp’ers met behulp van familie hun eigen huis terug kopen tegen gereduceerde prijzen. Dat is de beste oplossing voor de eigenaar maar de banken willen dat met alle geweld voorkomen. *zie noot*
    Banken houden momenteel een grote hoeveelheid woningen achter die, onder andere economische omstandigheden, allang op de veiling beland zouden zijn.

    Het zal er wel op uitdraaien dat grote investeerders, rijke families, hedgefunds etc deze woningen, in het groot, op kunnen kopen met super goedkoop staatsgegarandeerd geld en allerlei andere constructies die deze aankopen voor hen risicoloos gaan maken. Op die manier kan men tijdelijk de woningprijzen kunstmatig weer laten stijgen (zoals in de USA nu gebeurt). Dat zal de zoveelste poging zijn om de huizenbubble opnieuw op te blazen. Het zal niet werken, roof-kapitalisme is failliet.

    De gewone man wordt buitenspel gezet en mag niet meeprofiteren. Deze woningen gaan dan allemaal verhuurd worden tegen zo hoog mogelijke prijs. Samen met de voorgestelde huurverhogingen zal dit model voorlopig weer flink winstgevend worden voor de insiders.

    *noot* Tijdens de vorige depressie 1930-1940, in de USA, probeerden banken, op de onroerendgoed veilingen, om land van boeren, die failliet waren gegaan, op te kopen tegen afbraakprijzen. De boeren hebben daar toen de volgende oplossing voor bedacht: Men ging met veel collega boeren en familie naar de veiling en bood daar 1 dollar voor wat er aangeboden werd, nooit meer. Als stromannen van de banken probeerden om dit bod van 1 dollar te overbieden dan werden deze stromannen naar buiten gewerkt en in elkaar geslagen op een manier die ze nooit meer vergaten. Het, voor 1 dollar, teruggekochte goed werd aan de oorspronkelijke eigenaar teruggegeven.

  13. Adamus says:

    Tufkaj:
    Als 58k gelijk is aan 34%, is dus de marktwaarde van gemiddelde geveilde woning 171k?

    Kan me voorstellen dat het verschil bij huizen boven de nhg grens veel groter is, lijkt me veel minder interessant voor investeerders.

    🙂

  14. Voerman says:

    Dave: Banken moeten verantwoordelijkheid nemen voor het onder water staan van woningen.

    Natuurlijk!
    De banken moeten opdraaien voor de verliezen van de ‘miskopers’, waarna de banken weer in de problemen komen en moeten worden gered door de belastingbetalers. Zodoende betalen de belastingbetalers behalve voor HRA, NHG, huurtoelage en het hele verdere financiele woonzootje voor het wonen van alle slimme, domme, arme en rijke mensjes in dit landschap.
    Of je socialist of liberaal of wat dan ook bent, maakt niets uit, Dave. Met dit soort populaire uitspraken heb je altijd een ‘begrijpende achterban’.

    Volslagen idioterie!

  15. lorenzo says:

    azijnseikerT: Mensen hebben natuurlijk zelf helemaal geen eigen verantwoordelijk in deze. Zichzelf in de schulden steken en dan de banken de schuld geven, het is een typisch socialistische gedachte.

    Dave heeft een punt daar waar jij de wensdroom als leidraad wil laten zijn en zo zit de (juridische) wereld niet in mekaar . We gaan het verloop komende tijd zien.

  16. ll says:

    Een aankomende deglobalization, daar is nog zo voor gewaarschuwd……., oftewel nationalisatie, niet fraai

    Pimco

    http://europe.pimco.com/EN/Insights/Pages/PIMCO-Cyclical-Outlook-At-Policy-Crossroads.aspx

  17. lorenzo says:

    Voerman: De banken moeten opdraaien voor de verliezen van de ‘miskopers’, waarna de banken weer in de problemen komen en moeten worden gered door de belastingbetalers. Zodoende betalen de belastingbetalers behalve voor HRA, NHG, huurtoelage en het hele verdere financiele woonzootje voor het wonen van alle slimme, domme, arme en rijke mensjes in dit landschap.
    Of je socialist of liberaal of wat dan ook bent, maakt niets uit, Dave. Met dit soort populaire uitspraken heb je altijd een ‘begrijpende achterban’.
    Volslagen idioterie

    Je vergeet nog abusievelijk de WSNP , door u en (wellicht) mij in stand gehouden . Maar…dat gaat zo nu aanmaal in dit prachtige land 🙂 ( pvda , sp….) .

  18. ll says:

    Dave: Banken moeten verantwoordelijkheid nemen voor het onder water staan van woningen

    Tuurlijk, de onderwaterstaanders zijn nu een GROOT RISICO voor de bank, het eigen voortbestaan komt in gevaar ( mag niet van Basel III 😉 )………., en dat moeten we uiteraard niet hebben, want de bank is al een keer gered….. Risico’s ( onderwaterstaanders )voor de bank moeten naar byzonder beheer……

  19. Deutsche Mark says:

    tufkaj,

    De Boer wordt vervangen door Visser, hoe verzin je het.
    (op landbouw nog grappiger)

    Visser:

    “Starters hebben namelijk een bijzondere positie op de woningmarkt, voor iedere starter worden er minimaal vijf verhuisbewegingen gerealiseerd!”

    Even afgezien van het feit dat 5 nergens op slaat en 1 tot 2 moet zijn, vraag ik me af waarom verhuisbewegingen van levensbelang voor een gezonde economie zijn.
    Heeft NL een stoelendanseconomie?

    “De verruiming van het zogenoemde loan to income is dan ook een doelmatig middel om zonder miljardeninvesteringen door de overheid de sector een duwtje in de goede richting te kunnen geven op weg naar herstel.”

    Aha, de starter moet zich financieel in de afgrond storten om “ons soort mensen” (dat is toch de sector?!) zonder kleerscheuren naar de uitgang te helpen.
    En tante Visser noemt deze reddingoperatie dan “herstel” en “goede richting”.

    Raar kerstverhaal.
    Blijf liever atheist.

  20. Steven says:

    leuk filmpje.. helaas komt de anticlimax op het laatst.. 😉

    http://www.youtube.com/watch?v=tVYQE0uFpi4

  21. Steven says:

    en nog een oud-bestuurslid. Ze zijn vast wel al eerder vertoond, maar het klinkt mij zo mooi logisch in de oren..

    http://www.youtube.com/watch?v=eJurN7PXbIc

  22. EJS says:

    OT: Ik volg al een tijdje Den Haag e.o. Onderstaand toch wel bijzonder voorbeeld van hoe de markt langzamerhand verkopers een reality check dwingt. Vrijwillig in de verkoop, maar prijszetting lijkt langzamerhand meer op een gevalletje executieveiling… Helaas loopt verkoper telkens achter de feiten aan ipv daarop vooruit te lopen. Slimme Z?

    http://voorschoten.amsterdam.miljoenhuizen.nl/details/propnl/775952/Karel-Doormanlaan-15-Voorschoten

  23. Voerman says:

    Huiseigenaren verkopen hun huis niet meer omdat zij een woekerwinst zouden kunnen maken. Die tijd is voorlopig wel voorbij; verkopen voor de fun doe je niet meer. Ook voor schuldvrije huiseigenaren is de economische situatie bijzonder onzeker. Wat moet je immers zelf na verkoop van je huis? Ook voor de verkoper geldt, dat er na evt. verkoop weinig goede huizen voor een goede prijs te koop staan. Schiet je dus meestal geen bal mee op. Wel een hele hoop werk en onkosten.
    De tijd zal zijn werk wel doen. Beleid is er niet en is ook overbodig.

  24. Frans says:

    Die Tennekens, ik zal hem gedenken in mijn gebeden, door den duivel bezeten. Tis wat, je ziel verkopen…

  25. xenobinol says:

    Aan het dialect van deze man te huren zou het een broer van Betty de Boer kunnen zijn.

  26. Henk 6 says:

    @tufkay, mooi artikel over Masson, ik kan me herinneren dat mijn ouders hierover spraken.

    Misschien kun je de stukjes over Westland Utrecht naar de massa media sturen, om de overeenkomsten tussen 1980en en nu te duiden.

  27. xenobinol says:

    Lees net de column stukje tussen Paulus Jansen en Barbara Visser.

    En ja hoor… de VVD spuit weer de zelfde poep als gewoonlijk. Lekker ‘liberaal’ strooien met leensubsidies om de markt ‘een duwtje’ in de goede richting te sturen.

    Beste Barbara… de realiteit heeft inmiddels aangetoond dat het simpelweg niet zo werkt. Gebrek aan realisme bij jullie stelletje nep-liberalen?

  28. latida says:

    Wat mij opvalt is dat de huidige prijsdaling exact samenvalt met het moment dat veel babyboomers van plan waren in te cashen. Dit blijkt ook het grote aanbod. Door middel van veilingen en veilingprijzen kun je ook zien waar de bodemprijs ongeveer ligt. Ook een overschot aan achtergehouden voorraad wijst er op dat er een demografische shift meespeelt die jarenlang voorzien is. Ondertussen wordt de wetgeving aangepast. Reken maar dat banken weten hoe ze van de huidige crisis kunnen profiteren volgens het adagium ‘never waste a good crisis’.

  29. Adamus says:

    xenobinol:
    Aan het dialect van deze man te huren zou het een broer van Betty de Boer kunnen zijn.

    De kun je uit die dubbele achternaam opmaken: Groninger 😉

  30. Adamus says:

    latida:
    Wat mij opvalt is dat de huidige prijsdaling exact samenvalt met het moment dat veel babyboomers van plan waren in te cashen. Dit blijkt ook het grote aanbod. Door middel van veilingen en veilingprijzen kun je ook zien waar de bodemprijs ongeveer ligt. Ook een overschot aan achtergehouden voorraad wijst er op dat er een demografische shift meespeelt die jarenlang voorzien is. Ondertussen wordt de wetgeving aangepast. Reken maar dat banken weten hoe ze van de huidige crisis kunnen profiteren volgens het adagium ‘never waste a good crisis’.

    Op die gedachte is al eens eerder gespeculeerd: hoe is het mogelijk, juist nu. Gelukkig heeft niemand het aan zien komen …….dus niets achterzoeken?

  31. Adamus says:

    Btw, de admin heeft via twitter een uitnodiging ontvangen om tijdens een Haagse bijeenkomst een positieve bijdrage te leveren aan de oplossing voor de woningmarkt. “In plaats van iedereen verdacht te maken”

  32. Henk 6 says:

    latida:
    Wat mij opvalt is dat de huidige prijsdaling exact samenvalt met het moment dat veel babyboomers van plan waren in te cashen. Dit blijkt ook het grote aanbod. Door middel van veilingen en veilingprijzen kun je ook zien waar de bodemprijs ongeveer ligt. Ook een overschot aan achtergehouden voorraad wijst er op dat er een demografische shift meespeelt die jarenlang voorzien is. Ondertussen wordt de wetgeving aangepast. Reken maar dat banken weten hoe ze van de huidige crisis kunnen profiteren volgens het adagium ‘never waste a good crisis’.

    Er zijn twee trends vanuit de demografie de babyboomers die willen cashen en daarnaast is er een groot gat in de demografie tussen 38 jaar en 42 jaar. Er zijn ca. 200k mensen 38 (per levensjaar onder de 38 gemiddeld 200k per jaar), er zijn ca 260k mensen 42 jaar (per levensjaar boven de 42 gemiddeld 260k per jaar). Dit heeft impact op de doorstromers, die komen er steeds minder.

  33. Bloemenveiling says:

    Hoezo “34% lager dan DE marktprijs”?

    De prijzen op veilingen ZIJN de marktprijs! Een veiling is een prima voorbeeld van marktwerking!

  34. latida says:

    @29 Vooral voor banken is dit makkelijk te voorzien geweest want zij kennen immers de leeftijden van sole huizenkopers met een hypotheek en zelfs wanner deze aflopen. Lijkt mij sterk dat ze daar niet naar kijken om cyclische voorspellingen te doen. Soms is de simpelste verklaring de juiste. Het gaat hier immers om handel en daarbij laat men zich doirgaans niet in de kaarten kijken. Kan zomaar zijn dat banken meer te winnen dan te verliezen hebben van de prijsdalingen als er massaal gecasht wordt.

  35. latida says:

    Met het geld dat extra wordt afgelost kan een bank op een veiling goedkoop de eigen voorraden aanvullen hierbij gebruik makend van superieure kennis over de geschiedenis van een pand. Langere duurdere hypotheken voor jongeren en minder liquiditeit voor eigenaren.

  36. latida says:

    Denk namelijk niet dat een bank het leuk vindt als mensen een bank inlopen om een paar ton op te nemen, zeker niet als het een paar keer per week gebeurt. Bij een veiling gebeurt exact het omgekeerde: Winst pakken.

  37. latida says:

    @32 Eens

  38. Steven says:

    Bloemenveiling: De prijzen op veilingen ZIJN de marktprijs! Een veiling is een prima voorbeeld van marktwerking!

    Juist! Ons zie je (nog) niet op die veilingen. Wordt de prijs echt aantrekkelijk dan zit het vol met mensen en stijgt het weer,,, Maar ik heb het hier al zo vaak neergeschreven: Ik moest een schuld van 18.000 afbetalen door een heel andere domme investering en oh wat valt dat tegen met die hoge rente voor leningen (geen hypotheek).. Moet er nu niet aan denken 200.000 te lenen voor een hutje terwijl de prijs voor je ogen zakt.

  39. latida says:

    @32 Een markt is pas een markt als er daadwerkelijk gehandeld wordt. Vooralsnog zijn de veilingen sterk in opkomst waar de handelsactiviteit op de reguluere kanalen keer op keer een nieuw dieptepunt aangeeft. Vraag me verder af of de veilingprijzen worden meegerekend bij de gemiddelde verkoopprijs bepaling. So niet, dan heeft dan een neerwaarts effect en hebben we geen realistisch beeld van ‘de markt’.

  40. Bloemenveiling says:

    @37

    Op de veiling geldt dat de vraag gelijk is aan het aanbod. Dat is per definitie de marktprijs.

    Op bijv. funda.nl is het aanbod veel groter dan de vraag. Prijzen die in die context genoemd worden, kun je onmogelijk een “marktprijs” noemen.

  41. latida says:

    Door geen nieuwe hypotheken te verstrekken kan een bank bij dalende prijzen ook wachten tot er genoeg waarde verdampt is voordat verkopers van hun afbetaalde huizen afkomen. Op die manier valt er veel voor ze te winnen, ze hoeven immers minder liquiditeit uit te keren, en verstevigen hun cashpositie door extra, nu bij wet verplicht gestelde aflossingen waar ze op veilingen huizen mee kunnen opkopen. Zet daar de huurverhoging naast en voila! Maximale winst gegarandeerd op zowel korte als lange termijn voor wat betreft de nederlandse huizenmarkt zonder de rente te verhogen. Dat kan later nog als er voldoende nieuw volume aan nieuwe hypotheken is verstrekt. Nu wordt er daarom ook aggressief ingezet om starters over de streep te trekken, maakt niet uit als de prijzen verder dalen, ook dit is winst op reeds afbetaalde en bijna afbetaalde hypotheken.

  42. De ontwikkelaar says:

    In 2011 steeg de korting helemaal niet boven de 40%.

    Het geeft gewoon aan dat de marktprijs(-daling) achter is gebleven.

  43. Steven says:

    Bloemenveiling: Op bijv. funda.nl is het aanbod veel groter dan de vraag. Prijzen die in die context genoemd worden, kun je onmogelijk een “marktprijs” noemen.

    nog sterker.. er staan prijzen bij die niet naarbeneden zijn bijgesteld sinds 2009 (of zo). Maar men neemt die wel mee in rare statistieken.. : je hoeft mij niet te overtuigen hoor; het zakken mag van mij versnellen. 🙂

  44. latida says:

    @40 Wat is jou definitie van ‘marktprijs’? Zitten daqr de 15000 huisen bij die geveild zijn bij de 111.000 verkopen?

  45. latida says:

    @41 Ze gaan net zo lang omlaag totdat er minimaal net zoveel hypotheken worden verkocht als dat er aflopen. En dat kan nog wel een tijdje duren. Aflopende langlopende hypotheken brengen namelijk het risico met zich mee dat ze gecasht kunnen worden, maar alleen als er een koper is.

  46. rubi says:

    Ik vind het onzin dat de normale man geen woning op de veiling kan kopen. Ik heb afgelopen maand juist mijn eerste woonhuis gekocht, op een veiling. De marktwaarde werd geschat op 300.000, op de veiling kunnen kopen voor 195.000. Het is even een weekje inversteren om informatie in te winnen bij de notaris en veilingsite, uiteindelijk lukte het om binnen 1 dag alles rond te hebben om te kunnen bieden op de veiling.

  47. latida says:

    @44 Is dat zo dan? Gat in de markt voor veilingbemiddelaars!

  48. ll says:

    Good Morning, geld is voorlopig opperdepop…….

    http://www.leap2020.eu/photo/art/default/5025518-7503517.jpg?v=1355663943

    @ latida een georkesteerde crash ( c. Nothus )

  49. ll says:

    Voor Floor …….

    Schmull, alles wordt anders.

    http://schmullstrategie.nl/2012/12/alles-wordt-anders/

  50. ll says:

    Lorenzo, vraagje ….

    Spaarhypotheken, een levensverzekering met als onderpand woning.

    Staat er standaard in de kleine lettertje, dat bij wanbetaling de onherroepelijke volmacht automatisch in werking treedt ?

    Trouwens nog een prettige dag op de woonboulevards 🙂

  51. ll says:

    lorenzo: Je vergeet nog abusievelijk de WSNP

    Lorenzo als men voor die onherroepelijke volmacht ( bewust of onbewust ) heeft getekend kom je n.l. niet in aanmerking voor de WSNP………..

  52. lorenzo says:

    ll: Lorenzo, vraagje ….Spaarhypotheken, een levensverzekering met als onderpand woning.Staat er standaard in de kleine lettertje, dat bij wanbetaling de onherroepelijke volmacht automatisch in werking treedt ? Trouwens nog een prettige dag op de woonboulevards

    tja ,wederkerend probleem met jouw ll is dat je vaak wel de klok weet te hangen maar de klepel aan het zoeken blijft .
    Inhoudelijk hier op ingaan blijft een sinicure , immers dan zou ik moeten volstaan met de steeds afsluitende opmerking : ”let op , betreft geen limitatieve opsomming ”.

  53. lorenzo says:

    Tja , de woonboulevards …..nou vooruit dan u gaat maar , maar dan wil ik in 2013 geen enkele wanklank horen van de stijgende kosten in uw leven .
    Een leven die nu eenmaal beheerst wordt door te veel uitgaven en niet , te weinig inkomsten . De basis van de huidige crisis toch ?

  54. lorenzo says:

    rubi: marktwaarde werd geschat op 300.000

    Een marktwaarde is wel de laatste opmerking nu die enige relevantie kan hebben , er is gewoon geen markt meer ( bij gebrek aan omzet ..) , laat staan dat we er enige waarde aan kunnen toekennen .

  55. lorenzo says:

    …en wat is de ”marktwaarde” nu blijkt dat de fundering gestut wordt door bierkistjes nog uit de jaren 80 , ongeopend dat wel.

  56. Adamus says:

    http://www.cnbc.com/id/100338795

    Madoff, in Christmas Eve Letter, Says Insider Trading Has Gone on ‘Forever ‘

    Waar is die markt?

  57. Adamus says:

    Briljant @Ockels om huizenmarkt vlot te trekken: laat gemeentes n huis kopen, dan kan verkoper n ander huis kopen, etc gatengeleiding

    Retweet van admin
    Wubbo Ockels buigt hoofd over huizenmarkt.

    Ook een tijdje zonder zuurstof geleefd?

  58. Adamus says:

    lorenzo:
    Tja , de woonboulevards …..nou vooruit dan u gaat maar , maar dan wil ik in 2013 geen enkele wanklank horen van de stijgende kosten in uw leven .
    Een leven die nu eenmaal beheerst wordt door te veel uitgaven en niet , te weinig inkomsten . De basis van de huidige crisis toch ?

    Op de boulevard ook vraagprijzen. Bieden wordt op prijs gesteld?

  59. tufkaj says:

    Henk 6: Er zijn twee trends vanuit de demografie de babyboomers die willen cashen en daarnaast is er een groot gat in de demografie tussen 38 jaar en 42 jaar.

    Klopt. Er zijn 33% meer mensen 44 dan 34 (mijn leeftijd). Toen ik naar de lagere school ging waren er 2 zesde klassen. Toen ik naar de zesde ging werden de vierde en vijfde samengevoegd omdat ze anders te klein waren.

    Wat ook meespeelt bij de vergrijzende bevolking is dat deze groep in tegenstelling tot de voorgaande groepen daadwerkelijk meestal een koopwoning heeft en achterlaat.
    http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/wp-content/uploads/uitstroom.png
    Bovenstaande is een plaatje uit PBL analyse:
    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woningcorporaties/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/09/03/effecten-van-de-staatssteunregeling-voor-de-middeninkomensgroepen-op-de-woningmarkt.html

    Heb ook weleens een boek gelezen, “the great depression of debt – warren brussee”; hierin wordt vrij simpel gesteld dat mensen tussen 45 en 55 het meeste kapitaal op doen. (de exacte leeftijden weet ik niet zeker, zou ik moeten nazoeken). Vanaf 55 neemt men minder risico en wil men geld meer liquide maken. Dus weg van de beurs en naar euro’s en dollars. Toen dus de grote golf boomers 55 werd, vertrok er nogal wat geld van de beurzen.
    Best een leuk boek, heeft wel wat weg van Mecking’s voorspellingen maar dan meer vanuit een beleggersperspectief.

  60. hans says:

    Ik vind dat er ruimte is voor verbetering bij executieveilingen. Jammer dat het daar niet over gaat.

    Toch ben ik het niet eens met de videoboodschap. Het prijsverschil is marktwerking. De suggestie dat de veilingen onder onsjes zijn klopt niet, dat is een veel te gemakkelijk vooroordeel. Ik haak af bij een constatering dat 20% prijsverschil het mogelijk maakt om zoveel maanden langer rente te betalen. Hallo, rente is de verdienste van de bank, door langer te wachten met een onvermijdelijke verkoop wordt de verkoper en de potentiele koper NIET geholpen.

  61. maarten says:

    hier heb je zo een veiling 880.000,- euro bij opbod. goeiedag zeg

  62. tufkaj says:

    Adamus:
    Btw, de admin heeft via twitter een uitnodiging ontvangen om tijdens een Haagse bijeenkomst een positieve bijdrage te leveren aan de oplossing voor de woningmarkt. “In plaats van iedereen verdacht te maken”

    Volgens mij geen Haagse, maar een kop koffie in Delft. Toch?

  63. Michel says:

    Bloemenveiling,

    Op een veiling zijn de spelregels toch anders gedefiniëerd, dan op een markt. Zullen we dezelfde figuren die opeen huizen veiling kopen ook eens naar een bloemenveiling toesturen? Kijken of jouw “markt” dan nog zo fijn werkt.

  64. maarten says:

    nu bij oba live, de meest inspirerende politicus van 2012 volgens sywert van lienden: Monti (tis ongeloovelijk)
    http://www.zerohedge.com/news/2012-12-23/mario-monti-generously-offers-stay-italys-unelected-head

    Is een ongekozen man als meest inspirerende politicus van 2012, hoera!

  65. maarten says:

    tufkaj,

    als ze iets van je willen, laat ze maar bij jou op de koffie komen.

  66. maarten says:

    …en hou wat smeermiddelen achter

  67. De ontwikkelaar says:

    Hebben die mutsen nog steeds niet in de gaten dat de enige reden van een lagere opbrengst is het feit dat je geen (financierings-)voorbehoud bij een executieveiling kan maken en daarom ‘normale’ kopers zijn uitgesloten.

  68. maarten says:

    De ontwikkelaar,

    wel een goede manier om van je liquide middelen af te komen, iets voor witwassers?

  69. asd says:

    BNR-radio herhaling, discussie huizenmarkt gisteravond:

    Makelaar: de pensioenfondsen moeten worden ingezet om de huizenmarkt te hulp te schieten bij de financiering.
    ‘t Is te gek voor worden, dat die fondsen in het buitenland investeren en niet in eigen land. Het komend jaar wordt rampzalig voor ons met wel 9% verdere daling en misschien wel meer.

    Interviewer: Je moet dan minstens 20 % minder bieden. Maar van die pensioenfondsen? Makelaars hadden er in 2001 toch geen bezwaar tegen om zo hoog mogelijke prijzen te vragen en daar zijn ze toch mee doorgegaan? Ze hebben toch meegewerkt aan de huidige situatie?

    Oftewel, om nu te proberen die zeepbel in stand te houden m.b.v. pensioenfondsen en de lef te hebben dat ook nog te bepleiten in het openbaar, is hondsbrutaal en getuigt van minachting voor “de mensen in het land”.

    Reden genoeg om makelaars, bouwmaffia, banksters, poltici(onder water) en ander financiëel gespuis genadeloos te blijven ontmaskeren!

  70. latida says:

    225 mensen werden 65 jaar oud in 2012. Bron:

    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-027-pb.htm

    Hoeveel daarvan zouden ondertussen hun hypotheek al dan niet bijna afgelost hebben? Zeg dat het 100,000 mensen zijn met een gemiddelde hypotheek van 100,000.

    Een 10% daling betekend dan dat deze groep precies 1 miljard diet verdampen. Inmiddels zitten we op bijna 20% daling, dus bijna 2000 miljoen foetsie.

  71. asd says:

    @66(latida),

    Dat is niet verdampen, dat is het leeglopen van de zeepbel in de geest van dit blog. Niets meer en niets minder. Het begint pas!

    Uitelkaar spatten was nog beter geweest, zoals een zich zelf respecterende zeepbel betaamt.

    Dat krijg je er dan van als iedereen op te grote voet leeft.

  72. latida says:

    Ik vraag me af in hoeverre het ontstaan van de zeepbel te verwijten valt aan individuen die zelf geen invloed op de prijsontwikkeling kunnen uitoefenen tegenover machtige partijen die dat wel kunnen en ook expliciet doen. Bij het kopen van een huis wordt je immers wat de waarde betreft voor voldongen economische feiten gezet waarvan het risico wordt onderscheven door zowel bank als overheid. Als die er vervolgens een potje van maken door te veel te lenen en te veel risico te nemen kun je het op te geote voet leven slecht onder de neus van de burger wrijven die iedere maand netjes zijn/haar hypotheek betaald. Kortom, de reden van de huizencrisis is doorgeschoten manipulatie van de markt met alle gevolgen van dien. Deze manipulatie gaat tot op de dag van vandaag door. Er is dus geen sprake van een vrije markt. Als de veilingprijzen worden meegenomen in de gemiddelde verkoopprijs dan ligt die op dit moment al 12,5% lager, zo’n 30,000 euro, dan wordt gerapporteerd. Het moment dat de bodem bereikt is zal zo rond 2016 liggen, omdat dan pas het grootste gedeelte van de boomers gepensioneerd is en hun virtuele winsten teniet zijn gedaan. Voer voor denken.

  73. De ontwikkelaar says:

    @64

    Via een veiling wit wassen?

    Nooit te oud om te leren.

  74. asd says:

    @68(latida)

    “Individuen” wilden zelf deelnemen in het pyramidespel. Niemand heeft ze gedwongen.

    Als je het niet zo nauw neemt, dan stap je toch in met 120% financiering van ouwe NL-meuk, betonrot,paalrot,asbest,”energielabel niet nodig”, twee vakanties p.j., keuken, badkamer, tuin vol stenen: “ik werk met potten”, auto mooier dan die van de buren?

    Te zielig voor woorden en nu maar kermen.

    “Vroeghur” ging je naar school met een logarithmen- en een annuïteitentafel. Maakte deel uit van onderwijs en cultuur en leidde tot een verantwoord leven met zo weinig mogelijk schulden.

    De verwende kinderen van de babyboomers (foei ouders!) lieten zich daarentegen door het makelmannetjesvolk, de banksters, de o zo cultureel armoedige financiële mannetjes om praten om zich naar Anglo-Amerikaans voorbeeld meer lasten op hun nek te laden dan ze aan konden: “Joh je krijgt een groot deel terug van de belastingen, je bent toch zeker geen dief van je eigen portemonnaie?!”

    Kijk je naar onze Oosterburen met hun solide financiering van een eerste levensbehoefte als een dak boven je hoofd, dan zie je dat daar nauwelijks mensen onder water zijn komen te staan in NL-termen.

    Uiteindelijk een kwestie van cultuur en beschaving. Daar zit ut em in. Het brave rekenwerk op dit blog is slechts geklungel in de marge!

    Babyboomersouders met annuïteitentafels hebben danook – evenals hun Duitse evenknie – niet veel van een zich normaliserende huizenmarkt te vrezen!

    Maar er zullen er bij zijn voor wie geldt:”When the tide goes out, you will discover who’s been swimming naked”.

  75. tufkaj says:

    Henk 6:
    @tufkay, mooi artikel over Masson, ik kan meherinnerendat mijn ouders hierover spraken.

    Misschien kun je de stukjes over Westland Utrecht naar de massa media sturen, om de overeenkomsten tussen 1980en en nu te duiden.

    Ik wordt inmiddels wel gevolgd door een handjevol journalisten, net als de admin. Met een tweet van mij en een retweet daarbij bereik je dus wel wat MSM, maar het zijn andere mensen die beslissen over de inhoud van een uitzending volgens mij.

  76. Deutsche Mark says:

    latida:
    Bij het kopen van een huis wordt je immers wat de waarde betreft voor voldongen economische feiten gezet ….

    Onzin. je hoeft niet te kopen.
    Is een vrijwillige keuze. Pas als veel individuen als vragers op de markt bereid zijn veel te betalen/lenen, dan stijgen de prijzen. Geen moment eerder. (vraag/aanbod)

  77. Deutsche Mark says:

    Deutsche Mark,

    test test….

  78. Steven says:

    Deutsche Mark: Is een vrijwillige keuze. Pas als veel individuen als vragers op de markt bereid zijn veel te betalen/lenen, dan stijgen de prijzen. Geen moment eerder. (vraag/aanbod)

    yep kijk maar naar de techaandelen 10 jaar geleden… Ook al maakten ze vaak geen cent winst toch stegen ze alleen vooral omdat ze stegen (self fulfilling prophecy)

  79. Steven says:

    en wie is de admin dan eigenlijk? In het begin dacht ik dat dat Maartje Martens was en daarna tufkaj..

  80. Deutsche Mark says:

    Steven,

    Ze stegen omdat “iedereen” mee ging doen.
    Dat is altijd het moment waarop een zeepbel z’n maximale formaat bereikt. Kort daarna is het gedaan met de pret, omdat er niet meer vraag mogelijk is.

  81. Deutsche Mark says:

    Steven, zie je mijn post 73 met “test test…” ???

  82. Steven says:

    Deutsche Mark,

    Ben jij het? 🙂

  83. Deutsche Mark says:

    Steven,

    Ziet er niet goed uit.

  84. Testwat says:

    Steven, wat zie je precies?

    Bijna alles wat ik schrijf blijft in het “filter” hangen.
    Als je “deutsche Mark” in 73 aanklikt zie je niks?

  85. Steven says:

    ja klopt. Bij 73 gebeurt er gewoon niets dus dacht ik direct dat Deutsche Mark de admin is. Even voor de gein.. Ik flanste in 2001 ook een website inelkaar en oh wat kreeg ik gelijk.. (let niet op de knullige lay-out: ik maakte het gewoon even in frontpage): somehow is de site nog steeds op te vragen via één of andere server.

    http://www.123people.nl/ext/frm?ti=personensuche%20telefonbuch&search_term=steven%20huges&search_country=NL&st=suche%20nach%20personen&target_url=aHR0cDovL21lbWJlcnMuY2hlbGxvLm5sL3NnaHVnZXMvaW5kZXguaHRtbA%3D%3D&section=weblink&wrt_id=496

  86. Deutsche Mark says:

    Vind em geinig, die website.

  87. Snorkel says:

    Deutsche Mark: Onzin. je hoeft niet te kopen.
    Is een vrijwillige keuze. Pas als veel individuen als vragers op de markt bereid zijn veel te betalen/lenen, dan stijgen de prijzen. Geen moment eerder. (vraag/aanbod)

    Onzin = onzin

    Je hoeft niet te kopen, maar in veel gevallen moet je wel. Immers is een plek om te wonen wel zo fijn. Dat er een hoop fout is gegaan op het vlak van de woningmarkt is duidelijk. Je kunt dat niet op de schouders leggen van kopers in een verziekte markt. Het kwalijk nemen dat ze maximaal gebruik maken van de fiscale mogelijkheden is ook niet juist. Er is op een bepaald moment in de rare Nederlandse situatie geen enkele andere mogelijkheid om nog een fatsoenlijke woonruimte te verkrijgen. Geen betaalbare huurwoningen en kopen is zo belachelijk duur geworden dat die optie helemaal van de kaart verdwijnt, mits je door de overheid geholpen nog wel een woonplek kan krijgen.

    gr, Snorkel (de echte)

    PS let op! 1 januari gaat er een hoop veranderen. Ik weet niet of iemand is heeft uitgerekend wat het kost om 2 ton annuitair te lenen? Stef Blok zal zich haasten om de zaak te repareren, want de woningmarkt zal kompleet stil vallen. Ik weet niet of de regering echt de ballen heeft om dit door te zetten.

  88. Deutsche Mark says:

    Dit schreef ik gisterenmiddag rond half vijf, en bleef waarschijnlijk hangen, omdat ik het als “reply” plaatste:

    De Boer wordt vervangen door Visser, hoe verzin je het.
    (op landbouw nog grappiger)

    Visser:

    “Starters hebben namelijk een bijzondere positie op de woningmarkt, voor iedere starter worden er minimaal vijf verhuisbewegingen gerealiseerd!”

    Even afgezien van het feit dat 5 nergens op slaat en 1 tot 2 moet zijn, vraag ik me af waarom verhuisbewegingen van levensbelang voor een gezonde economie zijn.
    Heeft NL een stoelendanseconomie?

    “De verruiming van het zogenoemde loan to income is dan ook een doelmatig middel om zonder miljardeninvesteringen door de overheid de sector een duwtje in de goede richting te kunnen geven op weg naar herstel.”

    Aha, de starter moet zich financieel in de afgrond storten om “ons soort mensen” (dat is toch de sector?!) zonder kleerscheuren naar de uitgang te helpen.
    En tante Visser noemt deze reddingoperatie dan “herstel” en “goede richting”.

    Raar kerstverhaal.
    Blijf liever atheist.

  89. Deutsche Mark says:

    Snorkel:
    Je hoeft niet te kopen, maar in veel gevallen moet je wel.

    Natuurlijk is wonen als eerste levensbehoefte te beschouwen.
    Toch moet je nooit persé kopen.
    Huren kan altijd, ook al is het wellicht duur.
    Dan moet je evt. wat betreft locatie een beetje water bij de wijn doen.

    Als kopen (maandlasten) op het 1e gezicht veel goedkoper is dan huren, klopt er iets niet. Dan is de markt verziekt en is van overwaardering van koophuizen uit te gaan. (toekomstig waardeverlies is ingeprijsd, vandaar lage maandlasten)
    En zo was het. En is het nog steeds. Want de hele boel is nog steeds te duur.

  90. Snorkel says:

    Deutsche Mark: Toch moet je nooit persé kopen.

    Sorry Deutsche,
    Je kraamt nog steeds onzin uit. Een drie-kamer appartement bij mij in de buurt kan je niet voor onder de 1200 euro per maand huren, terwijl je er wel een kunt kopen voor onder 600 euro maandlasten. Daar komt dan natuurlijk nog de verwarming, service kosten, onderhoud en de ozb bij etc., maar dat is dan nog net te betalen voor een anderhalf keer modaal iemand.

    Blijf erbij dat alleen lenen op anuitaire basis de boel behoorlijk op de schop zal gooien.

    gr, Snorkel (de echte)

  91. Steven says:

    men kijkt ook te veel naar de maandelijkse lasten. Een ferrari kopen met een rente van 5 procent met rente steun vanaf de overheid kost maandelijks ook minder dan een gewone auto huren, maar betaal die 200.000 maar eens af. (het blok aan het been..)

    ongelooflijk dat 80 procent van de mensen die kleine denkstapjes nog steeds niet willen maken.

  92. Deutsche Mark says:

    Snorkel:
    …. terwijl je er wel een kunt kopen voor onder 600 euro maandlasten.

    Je koopt huizen helaas niet met maandlasten, maar met GELD.
    Om aan dat geld te komen, moet je doorgaans lenen (hypotheek).
    En TERUGBETALEN!!!

    Precies daar begint de nederlandse denkfout. Terugbetalen komt nog wel eens een keertje, eventueel misschien, als ik zin heb, ofzo….. (of niet, laat ze het lazerus maar krijgen, hoofdzaak “ik woon”)

    Die 600€ verschil tussen huren en kopen zijn de prijs voor het hoge risico, dat het een lastige opgave wordt om het geleende bedrag terug te betalen.
    Anders zou iedereen wel kopen, en stonden alle huurpanden leeg.

  93. Snorkel says:

    Steven: kleine denkstapjes

    Kleine denkstapjes? Ik vind een verschil van 1200-600 euro GIGANTISCH! (en ja service kosten en verwarming komen er ook nog bij) Je hebt toch door dit overheidsbeleid geen andere keuze man. Ik denk dat 80% van de mensen de juiste beslissing neemt gegeven het moment. Overigens blijf ik voorlopig zitten waar ik zit en ga niet kopen. Ik wacht het gebeuren nog even af.

    gr, Snorkel (de echte)

  94. tufkaj says:

    Deutsche Mark:
    Deutsche Mark,

    test test….

    Steven:
    en wie is de admin dan eigenlijk? In het begin dacht ik dat dat Maartje Martens was en daarna tufkaj..

    Soms blijven er posts in het spamfilter hangen. Dit gebeurt over het algemeen als je nieuw bent, je naam of email adres verkeerd hebt ingetikt, of meer dan 1 link plaatst.

    Wat de stig is voor top gear, is de admin voor deze site 😉

  95. Deutsche Mark says:

    Snorkel: ? Ik vind een verschil van 1200-600 euro GIGANTISCH!

    Ik ook.
    Maar 210000€ betalen voor een appartement wat eigenlijk slechts 120000€ waard is, en in de toekomst niet meer dan dat gaat opbrengen, vind ik een nog GIGANTISCHER verschil.
    Met die 90000€ verlies kun je 150 maanden lang 600€ meer betalen.

    En als 1200€ niet op te brengen is, dan moet je kleiner wonen of een andere buurt zoeken.
    (ik ben geemigreerd en dus goed bekend met de mogelijkheden het geluk elders te zoeken)

  96. Deutsche Mark says:

    tufkaj:
    … of meer dan 1 link plaatst.

    Is me bekend.
    Bij mij is 1 link of de reply-functie al voldoende om in het spamfilter te belanden.
    Gebeurt niet altijd, maar wel vaak.
    (naam + email schrijf ik altijd goed)

  97. Steven says:

    Snorkel: Je hebt toch door dit overheidsbeleid geen andere keuze man.

    servicekosten (in een flat), onderhoud niet te vergeten en verzekeringen maar ook eigenwoningforfait:
    en voor huizen geldt ook zoiets als afschrijving zoals bij auto’ s. Als ik een huis koop bestaat het dak bijv. uit zonnepanelen en is prefab gebouwd voor misschien maar 60.000 en hopelijk zakt de grondprijs ook nog. enz. enz. enz.

  98. Snorkel says:

    Deutsche Mark,

    Je hebt helemaal gelijk. Dat is het blok aan het been waar Steven het over had. Het gaat me er echter om dat je geen andere keuze hebt als je ergens wilt wonen. Zeggen dat je dan maar ‘je geluk ergens anders moet zoeken’ is een beetje te simpel gedacht. Het is geen vuil hemd dat je even omruilt voor een schone. Of je barst van het geld of je hebt zo’n geweldig toekomst perspectief dat het een optie wordt. Voor de meeste van ons geldt dat niet.

    gr, Snorkel (de echte)

  99. latida says:

    Op het moment dat de bank de lening verstrekt is de waarde van het pand een voldongen feit voor de koper. De bank gaat akkoord met de lening en onderschrijft dus de waarde van het pand. Dat een bank vervolgens samen met de overheid de markt manipuleert is de individuele koper niet aan te rekenen. Omdat de bank winst maakt over de lening maar verder geen enkel risico loopt is feitelijk mogelijk sprake can misleiding. Er is immers geen gelijke informatiepositie en mensen zijn voorgehouden dat aflowsingsvrije hypotheken verstandige financieringsconstructies zijn. Nu de bank de hand op de knip houdt is zij verder verantwoordelijk voor de prijsdaling en de stagnering van de markt. Als ik van jouw voor 10,000 euro een auto koop die achteraf nog geen 500 euro waard blijkt te zijn is er ook sprake van oplichting, ook al ben ik dom geweest. Domme mensen is geen legimatie voor het behalen van financieel gewin middels misleiding. Vooral wat de huizenmarkt betreft is overduidelijk dat er partijen zijn die ongenadig de zakken hebben gevuld door een vqlse voorstelling van zaken. Ook de overheid maakt zich hier nog steeds schuldig aan. Dit betreft juridische aansprakelijkheid voor de transacties die gemaakt zijn, waarbij onwetenden met alle mogelijke middelen over de streep worden getrokken. Pure oplichting dus. Zie ook de ijslandse oplossing wat betreft de banken, de schuldigen horen in de gevangenis.

  100. latida says:

    Foute banken failliet, nieuwe banken vegen schoon. Dat is een vrije markt. Banken zouden niet gered moeten worden en bij wanbeleid moeten opdoeken. Nu zitten we met zachte heelmeesters en stinkende wonden.

  101. Deutsche Mark says:

    Snorkel:
    Of je barst van het geld of je hebt zo’n geweldig toekomst perspectief dat het een optie wordt.

    Was voor mij beide niet het geval.

    Je kunt alternatieven dichterbij zoeken. Andere buurt/gemeente is altijd een optie.
    Iemand die daarin volledig onflexibel is, vind ik verwend.
    Daar heb ik geen medelijden mee.
    En de kosten voor wonen zijn in NL buitensporig hoog. En omdat ik in een dure duitse regio woonde, weet ik er zelf alles van.
    Wij hebben deze regio uiteindelijk bewust verlaten. En dat is inderdaad meer dan een vuil hemd omruilen voor een schone.

    Welke streek woon je, Snorkel?

  102. Snorkel says:

    Het westen Deutsche, het westen. Ik heb geen werk in het oosten en als je dat verwend vindt…

  103. Deutsche Mark says:

    latida:
    … de schuldigen horen in de gevangenis.

    Voor alle schuldige kopers zijn de gevangenissen te klein, ben ik bang.

    Dat de banken + overheid slecht werk hebben afgeleverd onderschrijf ik graag.
    Maar hoe lossen we dit op?
    Banken kunnen de geleden schade niet betalen, en de overheid kan het uitsluitend bij de belastingbetaler pikken, die wellicht huurder is en was, en dus helemaal geen enkele schuld aan het probleem heeft.

    De enige behoorlijke oplossing is om de schuldigen bij bank+overheid te bestraffen (waarbij me de rechtsgrondlage onduidelijk is, want de gebrekkige rechtgeving liet alles toe, en die werd door gekozen vertegenwoordigers gemaakt) en de miskopers voor hun eigen leed te laten opdraaien, incl. alle consequenties als dat niet lukt.
    Socialer gaat niet.

  104. Deutsche Mark says:

    Snorkel,

    Ik zou liever een uur in auto of trein naar m’n werk reizen, dan voor een ton te veel een huis te kopen.

    Te veel andere mensen hebben het omgekeerde gedaan, waardoor de prijzen de pan uit gerezen zijn.

    En heeft de Randstad werkelijk niets onder de 1200€/maand te bieden?
    Waar wonen dan mensen met modaal(of minder) ipv 1,5 modaal, die nog geen sociale huurwoning konden bemachtigen?

  105. Snorkel says:

    In te dure huizen Deutsche. En nee, helemaal niets te bieden. Echt niet. Welterusten.

  106. Deutsche Mark says:

    Ook welterusten, Snorkel.

    Morgen werken?

  107. Steven says:

    latida: Foute banken failliet, nieuwe banken vegen schoon. Dat is een vrije markt. Banken zouden niet gered moeten worden en bij wanbeleid moeten opdoeken. Nu zitten we met zachte heelmeesters en stinkende wonden.

    yep en laat die bankiers iets nuttigs doen (bijvoorbeeld bejaarden verzorgen of in ieder geval iets anders doen dan geld uit de samenleving trekken). maar het redden van banken lijkt me niet erg slim: misschien wel voor politici die er een dik betaalde baan willen hebben, maar voor de bevolking zou ik zeggen: sluit die bank en keer de spaarders cash uit. (dan kunnen ze het weer risicovol op een andere bank zetten, maar dan zijn er i.i.g weer wat profiteurs weg.

  108. Deutsche Mark says:

    latida:
    Foute banken failliet, nieuwe banken vegen schoon. Dat is een vrije markt.

    Mee eens.
    Daarmee zijn de scheefleners echter niet van hun te hoge schulden verlost.
    De hypotheek is niet weg, als de bank failliet gaat. (dat zou goedkoop wonen zijn)

  109. Adamus says:

    latida,

    Er wordt in NL niet schuldig bevonden door de rechterlijke macht.: zijn teveel hoogleraren bij betrokken. Zie eerdere link hier die ik niet meer terug kan vinden ….

  110. Deutsche Mark says:

    latida:
    Domme mensen is geen legimatie voor het behalen van financieel gewin middels misleiding.

    Omgekeerd: Dummheit schützt für Strafe nicht. (domheid behoed je niet voor bestraffing)
    Hoewel in NL de domme mijns inziens te veel ontzien wordt.

    Dat “witter dan wit” niet gaat, en wij van WC-eend niet onafhankelijk kunnen testen begrijpt iedere halve zool, maar als voor “geld verkopen” reclame gemaakt wordt geloven de meeste nederlanders ineens alles. Want dan heet het “advies” en is blindelings vertrouwen okee.
    Met een kritische gemiddelde nederlander was de huizenzeepbel nooit ontstaan, daar ben ik heilig van overtuigd.

  111. latida says:

    @Deutsche Mark Dat het veel pijn zal geven, ongetwijfeld. Maar alles is beter dan om met dezelfde mensen op dezelfde voet verder te gaan. Als economie op vertrouwen is gebaseerd, welk toekomstperspectief hebben we bij geen vertrouwen? De hele munt en samenleving zal klappen bij gebrek aan vertrouwen. Daarvoor moeten pijnlijke beslissingen wel genomen worden.

  112. cartoonist says:

    latida: Pure oplichting dus. Zie ook de ijslandse oplossing wat betreft de banken, de schuldigen horen in de gevangenis.

    Latida, je hebt helemaal gelijk, ik geef je ook gelijk, maar zie het maar eens te krijgen van een een rechter. De rechterlijke macht is corrupt aan het systeem die zijn salarie betaalt. Net als de hoogleraar, journalist, opiniemaker en politicus zijn ze allemaal corrupt aan het systeem omdat ze erdoor betaald worden.

    Het duurt nog wel even voordat dit besef doordringt tot de meerderheid van de slachtoffers. De slachtoffers geloven echt dat het beter is om de banken onbeperkt te bailen en vrij te laten. Nogal stupid he.

  113. Deutsche Mark says:

    Adamus:
    Er wordt in NL niet schuldig bevonden door de rechterlijke macht.: zijn teveel hoogleraren bij betrokken.

    Is er in NL een wet dat je voor dom gelul de bak in gaat?
    Nooit van gehoord.

    Ze (politiek) hebben de spelregels eerst aangepast, zodat ze (politiek + hun opdrachtgevers) nu niks te vrezen hebben.
    De nederlander had hiertegen in opstand kunnen/moeten komen, maar dat is niet gebeurd. Ze geloofden in meerderheid alle mooie fabeltjes.

  114. Adamus says:

    Deutsche Mark:
    Snorkel,

    Ik zou liever een uur in auto of trein naar m’n werk reizen, dan voor een ton te veel een huis te kopen.

    Te veel andere mensen hebben het omgekeerde gedaan, waardoor de prijzen de pan uit gerezen zijn.

    En heeft de Randstad werkelijk niets onder de 1200€/maand te bieden?
    Waar wonen dan mensen met modaal(of minder) ipv 1,5 modaal, die nog geen sociale huurwoning konden bemachtigen?

    Maarssen-broek was vorig jaar nog wel e.e.a. te huur ….(REBO) wel gezamelijk inkomen boven 34.000

  115. Adamus says:

    cartoonist: Latida, je hebt helemaal gelijk, ik geef je ook gelijk,maar zie het maar eens te krijgen van een een rechter. De rechterlijke macht is corrupt aan het systeem die zijn salarie betaalt. Net als de hoogleraar, journalist, opiniemaker en politicus zijn ze allemaal corrupt aan het systeem omdat ze erdoor betaald worden.

    Het duurt nog wel even voordat dit besef doordringt tot de meerderheid van de slachtoffers. De slachtoffers geloven echt dat het beter is om de banken onbeperkt te bailen en vrij te laten. Nogal stupid he.

    ….komt door de werkdruk -die corruptie dus.

  116. Deutsche Mark says:

    Adamus: Maarssen-broek was vorig jaar nog wel e.e.a. te huur ….(REBO) wel gezamelijk inkomen boven 34.000

    Snorkel had het over 1,5x modaal. Dat is dan dik 45000€.

  117. cartoonist says:

    Adamus,

    Als rechters de wet juist interpreteren, als hoogleraren, journalisten en opiniemakers zich houden aan hun gedragscode, als politici niet zulk corrupt tuig zou zijn. Ja dan….

    Er zal een tijd komen dat duidelijk wordt wie er aan de verkeerde kant van de geschiedenis heeft gestaan.
    Dat was echt niet alleen Madoff.

  118. Maria says:

    latida:
    Foute banken failliet, nieuwe banken vegen schoon. Dat is een vrije markt. Banken zouden niet gered moeten worden en bij wanbeleid moeten opdoeken. Nu zitten we met zachte heelmeesters en stinkende wonden.

    Als we met onderstaand eens zouden beginnen komen we met het nieuwe jaar misschien in een betere wereld:

    http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/04/12/eu-in-crisis-luister-niet-meer-naar-de-banken

  119. Frans says:

    Maria: Als we met onderstaand eens zouden beginnen komen we met het nieuwe jaar misschien in een betere wereld:

    ???? Ik luister al jaren niet meer naar de banken!
    (had ik al gezegd dat de VVD bankhoeren zijn?)

  120. Frans says:

    Deutsche Mark: Dat de banken + overheid slecht werk hebben afgeleverd onderschrijf ik graag.
    Maar hoe lossen we dit op?

    Door gewoon de banken failliet te laten gaan, zoals het hoort in een kapitalistische samenleving. (Tis alleen jammer dat ie al jaren geleden is vervangen door een coporate fascism systeem…)

  121. Adamus says:

    Deutsche Mark: Snorkel had het over 1,5x modaal. Dat is dan dik 45000€.

    Klopt niet wat ik schreef….4 of 5 x jaarhuur. 45000 komt dan meer in de buurt. Helaas.

  122. Adamus says:

    Frans: Door gewoon de banken failliet te laten gaan, zoals het hoort in een kapitalistische samenleving. (Tis alleen jammer dat ie al jaren geleden is vervangen door een coporate fascism systeem…)

    http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2012/12/26/eu-mit-dem-aufruf-zum-positiven-denken-beginnt-die-diktatur/

    Moet je gedachten ook wel ondersteunen? Dan nog de toespraken van HKH en die belgische lapzwans….

  123. Deutsche Mark says:

    Frans,

    En dan:
    Zie #102, daar schreef ik er al iets over.

  124. Adamus says:

    cartoonist:
    Adamus,

    Als rechters de wet juist interpreteren, als hoogleraren, journalisten en opiniemakers zich houden aan hun gedragscode, als politici niet zulk corrupt tuig zou zijn. Ja dan….

    Er zal een tijd komen dat duidelijk wordt wie er aan de verkeerde kant van de geschiedenis heeft gestaan.
    Dat was echt niet alleen Madoff.

    Madoff begint ook al briefjes te schrijven vanuit het gevang. Heeft meer privileges dan Martin Armstrong had (die kon een typmachine naar zijn hoofd krijgen).

  125. Frans says:

    Domme mensen???
    En is dat een reden tot langdurige hersenpoeling door de banksters, de corruptie terwijl het enige “vergrijp” wat werd gepleegd door de huizenkopers is uh, ja het kopen van een huis.
    Natuurlijk ontken ik niet de verantwoordelijkheid van het volk, echter, wat ik al zo vaak heb beweerd: het gaat hier om een asymmetrische verhouding: het product is (expres zo gemaakt) ingewikkeld, de banksters zijn 40 uur per week, 52 weken per jaar bezig met het product, het is immers hun beroep, en de burger maakt 1 keer of een paar keer in zijn leven dit besluit.
    Laten we het houden op massahysterie, ik beweer echter dat er door de mensen die beter haddden moeten weten, de specialisten, de banksters, bewust de andere kant op is gekeken.
    Anyway: laat de banksters failliet gaan, en de EUR zone uit elkaar exploderen: de enige oplossing, maar gaat niet gebeuren.
    Voor 2013: houd Japan in de gaten: de nieuwe premier gaat de geldpers full steam laten draaien. Tweede big issue de US: er is al maanden een beweging aan de gang van het omzeilen van de USD als reserve currency. Het is niet de vraag of, maar wanneer dit volkomen misgaat.
    Het onstporen van de reserve currency is een mega event.

  126. Maria says:

    Frans: ???? Ik luister al jaren niet meer naar de banken!
    (had ik al gezegd dat de VVD bankhoeren zijn?)

    Misschien dat de EU het dan doet Frans!!

  127. Frans says:

    Adamus: deutsche-wirtschaf…eginnt-die-diktatur/

    Moet je gedachten ook wel ondersteunen? Dan nog de toespraken van HKH en die belgische lapzwans….

    Tis zoals het artikel zegt: EU is hetzelfde als “the American Dream”: you have to be asleep to believe it.
    (Naar George Carlin)
    Wat een verschrikkelijke trol van Rompuy, zionist bovendien natuurlijk.
    Ik ben net zo gek op hem als Nigel Farage.

  128. Maria says:

    Frans:

    En dat is waar het om gaat:

    “Anyway: laat de banksters failliet gaan, en de EUR zone uit elkaar exploderen: de enige oplossing, maar gaat niet gebeuren”

  129. Frans says:

    Maria: Misschien dat de EU het dan doet Frans!!

    Alle bestuurlijke machten luisteren naar de banken: ze moeten wel. (Tenminste om op hun positie te blijven)
    Door de niet meer af te lossen schulden zijn de overheden volkomen afhanklijk van de centrale banken, BIS, IMF.

  130. Maria says:

    Frans: Alle bestuurlijke machten luisteren naar de banken: ze moeten wel. (Tenminste om op hun positie te blijven)
    Door de niet meer af te lossen schulden zijn de overheden volkomen afhanklijk van de centrale banken, BIS, IMF.

    Weten we toch, de vraag is alleen hoe lang we dit nog tolereren??

  131. Maria says:

    Frans: ???? Ik luister al jaren niet meer naar de banken!
    (had ik al gezegd dat de VVD bankhoeren zijn?)

    Waarom zou de VVD anders vasthouden aan de HRA, is alleen maar in het voordeel van de banken!!

  132. Frans says:

    Deutsche Mark:
    Frans,

    En dan:
    Zie #102, daar schreef ik er al iets over.

    Tja…
    Ik vind dat er een regeling moet komen (maar dat gaat niet gebeuren) dat als de banken failliet gaan, de reeele prijs voor een huis wordt berekend, en het betaalde in mindering wordt gebracht, wel rekening houdend met rente, en de rest als onderdeel bij een wereldwijde schuldsanering wordt meegenomen.Iets in die trant. Dit is echter alleen maar utopistisch (is dat een woord?) gelul, gaat niet gebeuren.
    Uiteindelijk: er is geen oplossing!!
    De enige oplossing komt van het op organische manier ineenstorten van de hele boel, geholpen door wellicht karmische krachten.. (oeps, nu wordt ik helemaal niet meer serieus genomen op dit blog haha!)

  133. Frans says:

    Maria: Waarom zou de VVD anders vasthouden aan de HRA, is alleen maar in het voordeel van de banken!!

    Precies! Verder worden de banken gewoon overeind gehouden door de overheid (zoals de ABN-AMRO). Handje klap natuurlijk.
    De overheid moet zijn staatsschuld uh obligaties verkopen.

  134. Maria says:

    Frans: Tja…
    Ik vind dat er een regeling moet komen (maar dat gaat niet gebeuren) dat als de banken failliet gaan, de reeele prijs voor een huis wordt berekend, en het betaalde in mindering wordt gebracht, wel rekening houdend met rente, en de rest als onderdeel bij een wereldwijde schuldsanering wordt meegenomen.Iets in die trant. Dit is echter alleen maar utopistisch (is dat een woord?) gelul, gaat niet gebeuren.
    Uiteindelijk: er is geen oplossing!!
    De enige oplossing komt van het op organische manier ineenstorten van de hele boel, geholpen door wellicht karmische krachten.. (oeps, nu wordt ik helemaal niet meer serieus genomen op dit blog haha!)

    Beaujolais?

  135. Maria says:

    Frans: Precies! Verder worden de banken gewoon overeind gehouden door de overheid (zoals de ABN-AMRO). Handje klap natuurlijk.
    De overheid moet zijn staatsschuld uh obligaties verkopen.

    “K….wereld, Merlot!

  136. Frans says:

    Maria: Weten we toch, de vraag is alleen hoe lang we dit nog tolereren??

    Zie ook 123. Er valt niets aan te doen. Het heeft weinig zin je er druk over te maken. Beter is het te zien en voor zover mogelijk je er op voor te bereiden wat er gaat komen.
    The other day had ik nog een gewillig oor van een gezin wat wilde verhuizen naar Zweden. Ik heb met de vrouw des huizes het er uitgebreid over gehad, ik kreeg zelfs duidelijk een gevoel van de vraagprijs die wel tot succes zou leiden: ze was onder de indruk, maar manlief zei nee. Huis van meer dan 3 ton.

  137. Frans says:

    Maria: Beaujolais?

    Nee, zelfs nuchter ben ik al zo… (en ik houd me nog in op dit blog)

  138. Deutsche Mark says:

    Frans, ik wil geenszins goedpraten wat zich momenteel afspeelt. Integendeel, het zijn vuile streken. Als gewoon burgertje heb je daar helaas geen invloed op. Wel op je dagelijkse beslissingen.

    Als de gemiddelde jan lul wel precies weet waarom ie die of deze auto aanschaft, me tot in de details kan vertellen waarom zijn geluidsinstallatie het neusje van de zalm is en 10cm catalogus doorploegt voor ie z’n vakantie boekt, vind ik dat ie voor het kopen van heel veel geld ook best wat meer informatie mag vergaren.

    En niet alle informatie is leugen en bedrog, dat gaat me te ver. Ik wist al lang voordat ik naar Dld. vertrok (20 jaar geleden) dat de annuiteitenhypotheek praktisch de enig verstandige vorm van lenen voor een huis is, en dat meer dan ~4x bruttojaarink. lenen een risicovolle onderneming is en ~8x financiele zelfmoord.
    Alle informatie om tot die wetenschap te komen was beschikbaar en ik heb er zelf naar gehandeld.

    Waarom zoveel anderen niet?
    Desinteresse/luiheid speelt volgens mij een belangrijke rol. Je over geld informeren is, in tegenstelling tot andere hebbedingetjes, geen lollig klusje.

  139. Frans says:

    Maria: “K….wereld, Merlot!

    Tja, de wereld is op dit moment heel, heel, heel erg donker, maar het wordt lichter. Het zal er echter eerst komende jaren niet leuker op worden, en dat is een understatement. Volgens mij is het enige wat je kunt doen zoveel mogelijk ontspannen, en aan de zijlijn toekijken.
    Had laast een discussie met een vrouw, na een lezing van Stuart Wilde in Amsterdam. Ze vertelde: liefde is het enige wat werkt. Ik kreeg een onbedaarlijke lachbui: inderdaad!!! Het is de geniale oplossing, want het is een fijnere trilling dan het kwaad wat ons nu zo omringt. Anders gezegd: ik had pret als een kind omdat ik inzag dat those motherfuckers are toast!

  140. Maria says:

    Deutsche Mark,

    Je overschat het intellect van het overgrote deel!!

  141. Frans says:

    Frans: vind ik dat ie voor het kopen van heel veel geld ook best wat meer informatie mag vergaren.

    Sommige vormen zoals aflossingsvrij zou inderdaad met enige inspanning onder het motto “if it’s to good to be true it is” moeten worden doorzien. Voor de rest vraagt het echter om macro economische inzicht: ook nog wel te doen, maar onder de menselijke emotie haast onmogelijk. Ik zou de gemiddelde Duitser nou niet bepaald dom inschatten: toch liepen er velen achter de man met het snorretje aan enige generaties geleden.
    Het is niet zo gemakkelijk sterker te zijn dan de grote krachten die spelen in een samenleving…

  142. Maria says:

    Frans,

    Makelaar??

  143. Frans says:

    En wat ook nog geldt: deze krachten zijn bewust in het leven geroepen! Kijk naar vandaag de dag: de omroepen zijn ook spreekbuis voor de power that be.
    Geen ALU hoedje verhaal: goed de ogen openhouden.
    Corporate fascism: that’s the name of the game!

  144. Frans says:

    Maria: Makelaar??

    Nee he??? Dat meen je toch niet serieus???

  145. Maria says:

    Frans: Zie ook 123. Er valt niets aan te doen. Het heeft weinig zin je er druk over te maken. Beter is het te zien en voor zover mogelijk je er op voor te bereiden wat er gaat komen.
    The other day had ik nog een gewillig oor van een gezin wat wilde verhuizen naar Zweden. Ik heb met de vrouw des huizes het er uitgebreid over gehad, ik kreeg zelfs duidelijk een gevoel van de vraagprijs die wel tot succes zou leiden: ze was onder de indruk, maar manlief zei nee. Huis van meer dan 3 ton.

    Want?

  146. Frans says:

    @ Maria: ik zie de makelaars als tweede gareel oplichters, die gewoon meeliften op de stroom die er staat, uh stond. Een soort tweedehands autoverkopers.
    Het kleine werk.

  147. Deutsche Mark says:

    Frans:
    … en de rest als onderdeel bij een wereldwijde schuldsanering wordt meegenomen.Iets in die trant. Dit is echter alleen maar utopistisch gelul …

    Natuurlijk is dat gelul. (niet boos bedoeld, je snapt het zelf immers)
    Sorry, maar dat gaat betekenen dat ik de schulden van de NL huizenkoper ga dokken.

    Vind ik te overwegen, maar dan wil ik wel z’n huis of een gedeelte daarvan in mijn bezit nemen. (zie ik niet gebeuren) Anders pas ik.
    En als mijn regering me te veel gaat afpakken om deze transactie voor me te doen, dan wordt ik boos. En veel andere Duitsers geloof ik ook. En dan komt er (burger)oorlog.
    Zo eenvoudig gingen die zaken in het verleden, waarom in de toekomst niet?
    (hoop dat het door een wonder anders loopt)

  148. Frans says:

    Want het huis was gedeeltelijk verbouwd, onder andere een praktijk erin, en bij verkoop werd er niet genoeg overgehouden om een hypoteek te krijgen die groot genoeg was voor hun plannen. (ze eindigdgen nog wel in de plus een paar 10.000 Euri)

  149. Maria says:

    136.Deutsche Mark Zegt:
    27 December 2012 om

    “En als mijn regering me te veel gaat afpakken om deze transactie voor me te doen, dan wordt ik boos. En veel andere Duitsers geloof ik ook. En dan komt er (burger)oorlog.
    Zo eenvoudig gingen die zaken in het verleden, waarom in de toekomst niet?
    (hoop dat het door een wonder anders loopt)”

    En dat is waar we op “af stevenen”, niets meer, niets minder!

    Met meer Eu bereiken we minder als we gehoopt hadden!!

  150. Frans says:

    Deutsche Mark: Natuurlijk is dat gelul. (niet boos bedoeld, je snapt het zelf immers)
    Sorry, maar dat gaat betekenen dat ik de schulden van de NL huizenkoper ga dokken.

    Vind ik te overwegen, maar dan wil ik wel z’n huis of een gedeelte daarvan in mijn bezit nemen. (zie ik niet gebeuren) Anders pas ik.
    En als mijn regering me te veel gaat afpakken om deze transactie voor me te doen, dan wordt ik boos. En veel andere Duitsers geloof ik ook. En dan komt er (burger)oorlog.
    Zo eenvoudig gingen die zaken in het verleden, waarom in de toekomst niet?
    (hoop dat het door een wonder anders loopt)

    Ten eerste: je ziet het niet gebeuren, en het gaat natuurlijk niet gebeuren.
    Ten tweede: een wonder: forget about it.
    Ten Derde: linksom of rechtsom ga je het toch betalen.
    Ten vierde: volksopstand in de zuidelijke landen komt hier ook.
    Ten vijde: De Duitse bank is (ook)al een uitgehold lijk.
    Ten zesde: het hele financieele en monetaire systeem is een grote oplichterij, we naderen de ontknoping, geen ontkomen aan.

  151. Maria says:

    Frans,

    Maar, wat was jouw rol hierin? (Ik ben makelaar, weet je nog!)

  152. Frans says:

    Deutsche Mark: Sorry, maar dat gaat betekenen dat ik de schulden van de NL huizenkoper ga dokken.

    Nee, als je verder doordenkt juist niet!

  153. Maria says:

    Frans,

    Ten zesde: het hele financieele en monetaire systeem is een grote oplichterij, we naderen de ontknoping, geen ontkomen aan.

    Net nog even over Madoff gelezen, what’s new?

  154. Frans says:

    Maria:
    Frans,

    Maar, wat was jouw rol hierin? (Ik ben makelaar, weet je nog!)

    Mijn rol hierin? I know nothing..
    Ik probeer alleen maar de wereld om me heen een beetje te begrijpen.

  155. Maria says:

    Frans: Nee, als je verder doordenkt juist niet!

    Explain!!

  156. Frans says:

    Maria: Net nog even over Madoff gelezen, what’s new?

    Madoff is een pion die geofferd is: heeft de verkeerde mensen opgelicht.(mensen die bekend waren, met contacten)
    De CFTC (toezichthoudend orgaan in de US die erover gaat) was al gedurende 10 jaar 3 keer op de hoogte gebracht: werd bewust genegeerd.
    Dus: Madoff is een voorbeeld van hoe het systeem werkt: allemaal oplichters. (nou ja, niet allemaal)

  157. Maria says:

    Frans, op 3e Kerstdag, “verdomme”, wat gaan we er dan mee doen?

  158. Deutsche Mark says:

    Frans: Nee, als je verder doordenkt juist niet!

    Snap ik niet.
    Hangt er van af hoe het gaat lopen.
    Naar de maan verhuizen zit er niet in, ik zal moeten roeien met de riemen die ik hier heb.
    En van geweld houd ik niet, dus hoop ik zonder bonje m’n 6 plankjes te bereiken. Als de omstandigheden anders in petto hebben zal ik(+gezin) proberen de slachtofferrol te vermijden. Lijkt me logisch.

    Het beste is een snelle duitse exit uit Euro/EU, maar dat gaat niet (zonder slag of stoot) gebeuren.

  159. Maria says:

    Weten en dan niets doen?

  160. Deutsche Mark says:

    Maria, tegen molens vechten?

  161. Frans says:

    Maria: Explain!!

    Er zijn (bewust) zeer grote schulden gecreerd. Het plan is dit nog een paar jaar op te laten lopen, zodat alles en z’n ouwe moer in de schulden steekt.
    Deze schulden vormen de basis van de macht aan de top, immers, je ziet een beweging van de schulden van een land naar bijvoorbeeld de ECB.
    Allemaal onderdeel van de grootste oplichterij sinds het bestaan van de mensheid.
    De enige manier om de macht te doorbreken is om te zeggen: fuck you, ik ben failliet en die schuld kun je op je buik schrijven. Dan is dus de claim verbroken.
    Zolang die claimen blijven bestaan kunnen ze ons allemaal tot in de dood blijven belasten, en zul je zien dat rechter voor het water, de electriciteit, de wegen, en wat nog meer, allemaal naar The Powers That Be gaan. In feite is schuldsanering de vorm om de macht te doorbreken. ‘
    Als die macht niet wordt doorbroken, de banken overeind worden gehouden dan blijft er geld / bezittingen stromen naar de schulden, oftewel de schuldeisers.
    De banken vormen de machtszetel van TPTB.

  162. Frans says:

    Maria: Weten en dan niets doen?

    Klopt!!! Je begint het te begrijpen!

  163. Frans says:

    Dit is trouwens een aardige man, onderminister van financieen onder Reagan: hij schets de toekomst van de US en de USD.
    http://www.youtube.com/watch?v=iGujjO_Za2c

  164. Frans says:

    Maria: Frans, op 3e Kerstdag, “verdomme”, wat gaan we er dan mee doen?

    Onze vijand lief hebben. Dat lijkt me het beste.

  165. Frans says:

    In het grotere kader van het geheel toch maar weer eens opgemerkt dat de basis van de problemen, oftewel the Royal Scam, ligt bij de manier van het scheppen van het geld, het monetaire systeem met zijn centrale banken.
    Een zeer goede MUST see documentaire van wat meer dan 3 uur is “The Money Masters”.
    Ik beschouw deze als onmisbaar om tot enig begrip te komen.
    Ik heb de kersttoespraak van de koningin toevallig gezien: bedroevend als je wat buiten de matrix heb geshopped.

  166. Maria says:

    Frans: Klopt!!! Je begint het te begrijpen!

    Erg!!!

  167. Maria says:

    Frans:
    In het grotere kader van het geheel toch maar weer eens opgemerkt dat de basis van de problemen, oftewel the Royal Scam, ligt bij de manier van het scheppen van het geld, het monetaire systeem met zijn centrale banken.
    Een zeer goede MUST see documentaire van wat meer dan 3 uur is “The Money Masters”.
    Ik beschouw deze als onmisbaar om tot enig begrip te komen.
    Ik heb de kersttoespraak van de koningin toevallig gezien: bedroevend als je wat buiten de matrix heb geshopped.

    Bilderberger, kijken we toch niet meer naar!

  168. Deutsche Mark says:

    Ja Frans, daar heb je wel een punt.
    Een wereld zonder(nauwelijks/anders) rente is voor iemand die van de maakindustrie leeft niet zo beroerd.

    Dat het systeem in mekaar dondert is in principe positief. Of de begeleidende rotzooi die er door ontstaat eveneens positief is, betwijfel ik.
    Wat gaat de hongerige bankmedewerker doen, nadat ie z’n levensonderhoud verloren heeft? Niet braaf afwachten of ik hem bij ons mee laat eten, ben ik bang.

  169. Frans says:

    Maria: Bilderberger, kijken we toch niet meer naar!

    Wat dacht je van Rothschild??

  170. Frans says:

    Deutsche Mark: Dat het systeem in mekaar dondert is in principe positief. Of de begeleidende rotzooi die er door ontstaat eveneens positief is, betwijfel ik.
    Wat gaat de hongerige bankmedewerker doen, nadat ie z’n levensonderhoud verloren heeft? Niet braaf afwachten of ik hem bij ons mee laat eten, ben ik bang.

    Nee, het wordt niet leuk. Op het platteland wonen en keeping low profile kan helpen, maar is natuurlijk niet voor een ieder weggelegd.

  171. Maria says:

    Frans: Wat dacht je van Rothschild??

    The same! Heb ik ook daarstraks opgezocht, wondere wereld!

  172. Frans says:

    @ Maria:
    Wat je wel kunt doen is postitief blijven, ontspannen, je geld van de bank halen als er genoeg op staat, (goud en zilver kopen in fysieke vorm), biologisch eten, zo weinig mogelijk schulden maken, consuminderen, een voorraadje van levensbehoefte aanleggen.
    Vergeet niet dat je tot de weinigen behoort die een beetje wakker is. Dit geeft een voorsprong.
    Ik zie alles om me heen minder worden, ik vind het zeer tragisch.
    Ben vandaag uit eten geweest met mijn zus, en buiten een sigaretje rokend een kort gesprek gehad met twee heren: ze kinkten volbegrijpend toen ik vertelde dat het grote geld wel aan zijn trekken komt. Beide kwamen met een verhaal over corruptie, hoe onder andere Philips onterecht geld heeft verduisterd uit de pensioenkas.
    Ik houd mijn hart vast.

  173. Frans says:

    Maria: The same! Heb ik ook daarstraks opgezocht, wondere wereld!

    Rothschild is zeer de moeite waard om veel op te googlen. Wat daaruit naar voren komt is werkelijk schokkend, beyond believe. Niet een pion maar de koning op het schaakbord.

  174. Frans says:

    Maria, ik wil je nogmaals aanraden om genoemde BBC documentaire te bekijken!! Voor mij was dit achteraf gezien een goede basis voor het verder ontwikkelen van mijn inzichten. Heb je hem al gezien? (volgens mij niet uit je reactie te vernemen)

  175. Deutsche Mark says:

    Frans: Op het platteland wonen en keeping low profile kan helpen, maar is natuurlijk niet voor een ieder weggelegd.

    Min of meer geregeld.
    Nog geen moestuin ingezaaid en kippen + varken gekocht.
    Daar wacht ik nog effe mee.

  176. Frans says:

    Als je echt volledig kopje onder wilt, dus niet zomaar een duikje in het water, dan is er op de David Icke een mogelijkheid om (tegen betaling) zijn meer dan 10 uur durende seminar in het Wembley stadion te zien. (je kunt meerder malen kijken voor hetzelfde bedrag)
    Ik heb hem zelf nog niet bekeken, maar ik weet zeker dat hij goed is. Hij zet in dit seminar alle lijnen uit die lopen. Het gaat in bepaalde punten erg ver, maar het kan zomaar zijn dat je langzaam maar zeker steeds meer de samenhang gaat zien van alles, en tot een schokkende ontdekking komt dat je ineens de wereld compleet anders ziet, zoals nooit tevoren.
    David Icke gaat altijd in dit soort zaken ZEER methodisch te werk, en het merendeel is gebaseerd op meer dan 20 jaar intensief onderzoek.
    Vroeger werd ie alleen maar uigelachen, nu krijgt hij Wembley vol!
    Het onthutsende is dat zijn informatie zo onthutsend is dat je geneigt bent te zeggen: No Way, echter als je er eerlijk en open naar kijkt, dan is er een basis gelegd waarop je jaren voort kunt borduren. Je gaat dingen waarnemen die je vroeger als loststaande zaken zag, maar nu allemaal in een verband komen te staan.

  177. Frans says:

    o, tis maar 12,38 Euro voor onbeperkt acces!

  178. latida says:

    Ondertussen aan de andere kant van de oceaan..

    http://usawatchdog.com/bagmen-not-statesmen

  179. jim says:

    Frans,

    Corruption power and lies?
    Je zei het ooit heel goed Frans ‘alles draait om macht’.
    Ik waardeer je posts buitengewoon en ben het heel vaak hartgrondig met je eens! Geldt voor veel mensen hier en gek ik is het niet als ik bij bij de “Constance’ aan Anton moet denken. Latida is ook ‘n welkome binnenenkomer. Leerzaam! Waarvoor dank!

    Het is laat, ik ben ziek, koorts, lucide momenten.
    Onder de indruk van alle kwaliteit hier gepost door velen van wie ik de naam niet noemde ook, maar blij met jullie! Floor in gedachten! Zal nog wel ff zo blijven. sigh

  180. ulrich says:

    Ondertussen tonen onze politici leiderschap:

    De senaat wil af van de verplichting om in de loop van dertig jaar de hele hypotheek af te lossen, maar Dijsselbloem is bang dat Brussel Nederland dan op de vingers tikt.

    Klinkt een beetje als de ondernemer die zegt dat het niet kan van de accountant. 1 miljoen woningen onder water, de hoogste hypotheeklast van de wereld en dan Brussel de schuld geven. Want dat vind Brussel dat we de problemen ontlopen….
    Het laatste beetje vertrouwen is nu echt verdwenen.

    De eerste kamer was wel voor, welke lobbies zitten daar ook weer in?. Ook weer uniek in deze wereld, bananen republiek Nederland….

    Wanneer komt er echt een plan om de bouwwereld te versterken. Ik zie best nog wel kansen, maar niet door de schuldenberg nieuw leven in te blazen.

  181. king says:

    @ulrich

    Herinneren we ons de Kunduz coalitie nog. Jolande S. heeft er nog een goede bijsmaak aan overgehouden (niet de missie maar het akkoord om Brussel te pleasen).
    Jolande zei toen verkapt dat het goed was de huizenprijzen gewoon hard te laten zakken tot ze weer betaalbaar zouden zijn voor de gewone man.

    Ik zie de reactie van Dijsselbloem en denk dan: Sap zal met spijt terugdenken aan de wijze waarop ze de PvdA toen niet hebben willen betrekken bij die besprekingen. Ze zaten wat dit betreft gewoon op 1 lijn.

  182. Nothus says:

    Dat was snel, voor de senaat. Tsja, hypo min driekwart executiewaarde, toch? Kapitaalreservering onder basel 3… Had Nothus al opgemerkt dat bankenbobos het fluisterend over 20 procent reserves hadden, per de BIS? Door de banken, voor de bankiers?

    Dus Nothus gaat maar eens naar de woonboulevard, voor inspiratie. Misschien wel nieuw huisje kopen later dit jaar.

  183. ll says:

    De crisis bij de banken inzake onze hypotheken op de heilige huisjes is begonnen……..

    ‘Daaardoor krijgen banken binnenkort meer moeite om de berg Nederlandse hypotheken te financieren. Dat blijkt uit voorstellen van het Basels Comité ‘.

    Een nieuw plannetje is echter al weer op komst, het vooruitschuiven van de problemen, dat wel, Olland is onbetwist de probleemvooruitschuiver specialist ……… 😉

    http://www.bnr.nl/topic/Personal_Finance/519824-1212/beleggen-in-hypotheken-wordt-steeds-minder-lucratief

  184. ll says:

    Nothus: Dus Nothus gaat maar eens naar de woonboulevard

    De kamelenneus in de tent ? 🙂

  185. ll says:

    Omdat de afschrijvingen op de hypotheken ( lees aflossingen ) toenemen , gaat de hypotheekrente niet omlaag. ( lees anders verdienen de banken te weinig )

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/21182864/__Zalm__hypotheekrente_gaat_niet_omlaag__.html

    Helder ? 🙂

  186. Juan Belmonte says:

    @artikel

    De Hollandse woning-“markt” werkt niet meer
    en ook de Hollandse veiling-markt werkt klaarblijkelijk niet.

    Hollanders en markten, het lijkt wel kansloos.

    Gelukkkig zijn er knappe koppen die hier op bedenken.
    Wellicht kunnen zij zèlfs een concept als Bieden en Wonen leven inblazen ? Dat is immers een marktgedachte.

    http://www.biedenenwonen.nl/onze-woningen/

  187. Juan Belmonte says:

    Even nog constateren.

    De Vereniging Geleased Huys blijft maar hameren op leasen:


    Eerste Kamer akkoord met nieuwe hypotheekregels
    Geplaatst op 19 dec 2012 , bijgewerkt 19 dec 2012, 15:24 reacties

    De Eerste Kamer heeft de nieuwe wetgeving rond hypotheken aangenomen. Dit betekent dat vanaf 1 januari 2013 vrijwel uitsluitend annuïtaire of lineaire hypotheken worden verstrekt die binnen dertig jaar moeten worden afgelost. Wie toch voor een andere hypotheekvorm kiest, verliest zijn recht op hypotheekrenteaftrek.
    Ondanks de beslissing van de Eerste Kamer blijft het mogelijk dat de nieuwe hypotheekregels in 2013 alsnog worden aangepast.

    Beide alternatieven zouden huiseigenaren die na 1 januari een hypotheek afsluiten lagere maandlasten opleveren.

    Vereniging Eigen Huis is ontevreden over de voorgenomen regelgeving rond hypotheekverstrekking en betreurt de beslissing van de Eerste Kamer.

    http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2012/370093-voorlopig-zekerheid-hypotheekregels/

    Kortom Drs Rob “Aflossen is onwenselijk” blijft maar doorgaan op de oude Lease gedachte, de Vereniging “Eigen” Huis vindt eigenlijk nog steeds dat aflossen onwenselijk is.

    Als zèlfs een vereniging EIGEN huis niet streeft naar
    een lange termijngedachte waarin
    een eigen huis ook echt een EIGEN huis is/wordt
    in plaats van een van de bank geleasde
    en door de overheid gesubsidieerde
    maandelijkse leasetermijn

    Wáár zijn ze daar dan mee bezig ?

  188. Juan Belmonte says:

    Off-topic

    Bouwgrond kopen ?

    100 euro de meter:
    http://www.immowelt.de/immobilien/immodetail.aspx?id=21181404

    t ligt nog dicht bij Holland ook:
    Im Westen von Gronau, nur wenige Meter von der niederländischen Grenze entfernt befinden sich diese Baugrundstücke und warten auf neue Eigentümer.

    Die Grundstücke sind z.T. noch individuell aufteilbar, so dass Sie Ihre gewünschte Grundstücksgröße wählen können.

    Neben der Naherholung befinden sich Schulen, Kindergarten, Einkaufsmöglichkeiten und die Anbindung an öffentliche Verkehrsmittel in der Nähe.

    Es besteht keine Bauträger- und/oder Architektenbindung.
    Stichworte

    Wohnimmobilie, Bundesland: Nordrhein-Westfalen, Gemeindecode: 05554002
    Käuferprovision

    5,95 % inkl. MwSt.

  189. Juan Belmonte says:

    In Holland
    zijn de meterprijzen zo hoog
    dat het in de beleving loont
    om bestaande woningen
    – al zijn ze nog niet zo lang gelee gerenoveerd-
    “gewoon” te slopen

    http://www.bouwgrond.com/bouwgrondmaarssen.html

  190. lorenzo says:

    Juan Belmonte: Off-topicBouwgrond kopen ?100 euro de meter:immowelt.de/immobi…ail.aspx?id=21181404t ligt nog dicht bij Holland ook:Im Westen von Gronau, nur wenige Meter von der niederländischen Grenze entfernt befinden sich diese Baugrundstücke und warten auf neue Eigentümer.Die Grundstücke sind z.T. noch individuell aufteilbar, so dass Sie Ihre gewünschte Grundstücksgröße wählen können.Neben der Naherholung befinden sich Schulen, Kindergarten, Einkaufsmöglichkeiten und die Anbindung an öffentliche Verkehrsmittel in der Nähe.Es besteht keine Bauträger- und/oder Architektenbindung.StichworteWohnimmobilie, Bundesland: Nordrhein-Westfalen, Gemeindecode: 05554002Käuferprovision5,95 % inkl. MwSt.

    Kijk het mooie van een crisis , mensen gaan nu ( 2013) nadenken . Nou ja , beter ten halve gekeerd…

  191. adg says:

    adg Zegt:
    27 December 2012 om 8:40 am adg(Quote) (Reply)
    Als op 1 januari om 00.00 uur de champagnekurken knallen, kunnen alle huiseigenaren beter niet aan de waarde van hun “paleisje” denken.

    De spaarhypotheek en de aflossingsvrije hypotheek zijn op dat moment door Mark en Lodewijk afgeschaft. Dit betekent een directe waardedaling van alle huizen met 13%.

    De annuiteit is over de hele looptijd nl. 15% duurder dan de spaarhypotheek. In beide gevallen eindig je op 0 dus ik vergelijk niet met de aflossingsvrije hypotheek die qua maandlasten lager ligt. Met een waardedaling van 13% is de situatie weer break-even.

    Die 13% gaan er komend jaar geheel vanaf dus een gemiddeld gezin met een woning van 250 K boekt volgend jaar even 32.500 euro af.

    Beste wensen

  192. Henk 6 says:

    Juan Belmonte,

    Een tophypotheek en dan ook niet aflossen is een te groot risico voor mensen. Dit mensen blijven adviseren is misdadig ( zeker als men weet dat 90% geen fin kennis heeft ) en dient dus strafbaar getalied te worden bij wet.

  193. lorenzo says:

    ….even de geitjes de gelegenheid geven niet de herfinancieren (..) . Vele leeuwtjes zullen dan verdwijnen , voor even dan . We staan immers nu voor ruim 1.000.000.000 rood .
    We willen er nog niet echt aan toe , zeg maar .

  194. lorenzo says:

    adg: Dit betekent een directe waardedaling van alle huizen met 13%.

    13 % dus . Oh ? Een vraag tussen door , je zit nu toch wel op , laten we zeggen , Marigot Bay , St. Lucia ? Wel mooi daar hoor.

  195. Juan Belmonte says:

    Henk 6: Een tophypotheek en dan ook niet aflossen is een te groot risico voor mensen. Dit mensen blijven adviseren is misdadig ( zeker als men weet dat 90% geen fin kennis heeft ) en dient dus strafbaar getalied te worden bij wet.

    Als we nu “gewoon” zouden beginnen met nadenken ipv het geloof in Hogehuizenprijsminnend NL te blijven vasthouden hebben we geen wetten nodig.

    “Gewoon” nadenken:

    Het College is het op hoofdlijnen eens met de conclusies van de beide rapportages, maar stelt
    daarbij 2 belangrijke kanttekeningen:
    1. Bij het opstellen en de besluitvorming van het Masterplan Waalfront in 2008 was er sprake
    van een geheel ander tijdsgewricht (hoogconjunctuur) dan die wij op dit moment ervaren. Dit
    verklaart mede de hoge ambities in het Masterplan.
    2. Anders dan door het bureau Fakton wordt gesteld, is het College van mening dat er geen 1:1
    conclusies kunnen worden getrokken over ontwikkelingen van de woningmarktbehoefte in
    Nijmegen voor de toekomst op basis van ervaringen uit het verleden. Immers met de
    realisatie van het Waalfront wordt uitdrukkelijk beoogd nieuwe woonmilieus en –typologieën
    toe te voegen aan de stad, die tot dusver in Nijmegen niet voor handen waren.

    Dit was niet het beste voorbeeld van “gewoon” nadenken, dit is blijven vasthouden aan het geloof in Hogehuizenprijsminnend NL

    Bron: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=fakton%20grondprijzen&source=web&cd=21&ved=0CDEQFjAAOBQ&url=http%3A%2F%2Fwww2.nijmegen.nl%2Fmmbase%2Fattachments%2F1219625%2FR20111130IS_d06_CollegeB_W_second_opinion_en_managementletter_aangepaste_ontwikkelingsstrategie_Waalfront.pdf&ei=4xbcUOfrEY3M0AWNuIHABw&usg=AFQjCNEMvcgCeS8y0o_TsAPSJ5HrLi0bBg&cad=rja

  196. Juan Belmonte says:

    Wèl een goed voorbeeld van “gewoon” nadenken:

    Rietdijk rekent even voor hoe de grondprijzen de afgelopen decennia uit hun dak zijn
    geschoten. “In 1980 bedroeg de grondquote – percentage waarin de grondkosten uitmaken van
    de totale koop-/aanneemsom – nog 14%. In 2007 is dat gestegen tot gemiddeld 33% . Als we
    andere kengetallen erbij pakken zien we dat tussen 1997-2007 de nieuwe koopwoningen meer
    dan 2 keer zo duur zijn geworden terwijl de inflatie in die periode met 32% steeg en het
    gezinsinkomen met 61% toenam. Hier ligt al de kern van het risico in besloten. Het kan toch
    niet zo zijn dat de woningprijzen sneller stijgen dan de inflatie of het gezinsinkomen? Al zo’n
    vijf jaar terug hebben we al gewaarschuwd dat het doorgaan van deze prijsstijgingen een
    gevaar voor zowel de woningmarkt als de economie zou gaan opleveren.”

    Bron:
    http://www.sir55.nl/bijlagen/27-7-2010_10_3_27.PDF
    En dat kon dus al in 2010 zwart op wit komen.

    Sommigen hebben tot 2012 nodig….
    Kritiek op Ewald Engelen: de Krediet-explosie vond plaats tussen 1990 en 2008 en NIET in 2012. Tussen 1990 en 2008 NIETS gezien. in 2012 HET LICHT GEZIEN.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/11-12-2012/ewald-engelen-over-pensioenen-en-hypotheken/comment-page-4/#comment-122682

  197. Juan Belmonte says:

    En de experts hierboven vertellen ook maar het halve verhaal over executieveilingen.

    Het is NU al gemeengoed dat makelaars aan de haal gaan met een potentiele executieveiling en een aantal maanden hebben om tegen de toekomstig verwachte kortingen een huis aan de markt te slijten.

    Dat zou kunnen verklaren dat op veilingbiljet.nl vaak de status “onderhands verkocht” staat.

    En een juiste analyse zou moeten zijn dat de schuldengraad van woningen tov jaren ’80 bizar fors gestegen is.

    Notaris Vic van Heeswijk: begin jaren ’80 veilden we 6000 à 7000 hypotheekveilingen op 2 miljoen koophuizen. Nu 2000 per jaar, als je dat projecteert verwacht je 13.000 – 14.000 hypotheekveilingen per jaar.
    Als je het koopt loop je het risico dat je 1) geen financiering krijgt 2) het huis totaal anders aantreft dan je dacht dat het was: er is een risico dat het gestript, aan puin geslagen, of afgebrand is terwijl het onverzekerd was of dat de oorspronkelijke bewoners er nog in zitten.
    Bron: Één Vandaag 24-10-2011

    Vergelijk met huizencrisis van begin jaren ’80 gaat J.i. niet op omdat de risico’s nu veel groter zijn (“parallellen te over”):
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-02-2012/rabobank-en-ing-somber-over-woningmarkt/#comment-98559
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/29-02-2012/twee-keer-dezelfde-steen/#comment-99598

    Wie zijn eigen context niet snapt is uitstekend wetenschappelijk bezig 🙂

  198. ll says:

    lorenzo: We staan immers nu voor ruim 1.000.000.000 rood .

    Nulletje vergeten ?

    Die 10 miljard schuld zit bij 8.4 % van de bevolking.

    http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/01_januari/23/economie/daling-huizenprijs-maakt-nederlanders-snel-armer.xml

    Als je over na gaat denken, inderdaad zorgelijk……., zijn dat misschien Porche’s o.i.d ?

    42.000 per huishouden ?

  199. afbetaalde huiseigenaar says:

    Juan Belmonte,

    klopt.. wonen en bieden had maaaanden lang dezelfde huizen in de etalage staan, en de laatste zijn er -onverkocht- uitgehaald..

    stel voor dat men i.p.v. opbod, meer huizen op basis van -afslag- op de site zet.

  200. Juan Belmonte says:

    ll: inderdaad zorgelijk

    Het eigen woning bezit is van 48,4% in 1995 gestegen naar 57% in 2011.
    Terwijl in die zelfde periode de hypotheekschuld is gestegen van 60% van het BBP naar 130% van het BBP.

    Deze toename in hypotheekschuld is dus niet verklaarbaar door het toegenomen woningbezit.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-02-2012/nvb-grondprijzen-moeten-40-procent-omlaag/#comment-97504

    Alle wedeledel zeer hooggeleerde dames en heeren hebben dat een beetje gemist, of moet Juan nu voor de volledigheid zeggen: vrijwel alle ?

  201. Juan Belmonte says:

    ‘t wel erg stil rond de Brandbrieven.

    Daar zal in 2013 vast verandering in komen.

    Appendix brandbrieven wordt steeds langer:
    Brandbrief 100.001 over de Starter die de dupe zou zijn van minder lenen is een grijze plaat van Hogehuizenprijsminnend NL
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-02-2012/nvb-grondprijzen-moeten-40-procent-omlaag/#comment-97599

    brandbrief 100.002 (NVB):
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-02-2012/cda-dwingt-tot-hervormen/#comment-97785

    brandbrief 100.003 22 puntenplan van de topeconomen
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/24-02-2012/abp-niet-blij-met-hypothekenplan/#comment-98895

    Brandbrief 100.004 de bouw blijft opropen tot continuering van het maken van onverantwoorde schulden en etvens zou de NL huizenmarkt in beginsel gezond zijn:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-02-2012/honderdduizenden-kunnen-rekeningen-niet-betalen/#comment-99373

    Brandbrief 100.005 oud-Politici roepen op om pensioenfondsen te verplichten om in hypotheken te gaan. Huizen-“markt” of huizen-markt ? Hypotheek-“markt” of hypotheekmarkt ?
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/29-02-2012/twee-keer-dezelfde-steen/#comment-99904

    Brandbrief 100.006 de bouwfrauduleuzen (ontwikkelaars en vastgoedbeleggers) roepen het kabinet op om de hypotheekverstrekking op peil te houden
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-03-2012/dnb-groei-consumptie-laagst-van-eurozone-door-huizenmarkt/#comment-100244

    Brandbrief 100.007: HELP
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/22-03-2012/starters-verwachten-verdere-daling-huizenprijzen/#comment-101612

    Brandbrief 100.008: HANS DE BOER KOMT ten tijde van 16 miljard bezuinigen met een plan om starters 10% van de huizenprijs kado te doen:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/30-03-2012/bouwlobby-maakt-minister-chagrijnig/#comment-102412
    En wat moet er gebeuren om het prbleem wel integraal aan te pakken (4 ton subsidie op de Vinex Villa in Voorschoten):
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/02-04-2012/ger-hukker-nvm-vraagprijs-van-veel-huizen-is-te-hoog/#comment-102422

    Brandbrief 100.009: NVB vergeet prijsverlaging als mogelijke oplossing voor gebrek aan doorstroom in overprijsde huizen-“markt”
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-07-2012/geen-huizen-met-nhg-meer-veilen/comment-page-1/#comment-108410

    Brandbrief 100.010 VBO congres: maatwerk om maar méér te kunnen lenen.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/11-09-2012/je-huis-verkopen-is-aan-het-marktspel-meedoen/#comment-113161
    http://www.vastgoedjournaal.nl/news/8412/15/Banken-moeten-ruimte-krijgen-voor-maatwerk-in-hypotheekverstrekking/

    Dit is BRANDBRIEF 100.254 (de heer Brinkman die voor die 967-ste keer in herhaling valt)
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/25-09-2012/wethouder-jan-van-der-meer-huisverkoper-moet-starterslening-spekken/#comment-114720

    Dit is brandbrief 100.255 oproep tot doorkweek Kamikazekopers: OvFD pleit voor loslaten annuïtair aflossen
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/12-10-2012/jacques-monasch-geeft-starters-het-nodige-duwtje/#comment-116365

  202. ll says:

    Juan Belmonte: vrijwel alle

    Hier niet hoor, op dit blog 🙂

  203. NRW says:

    Henk 6:
    Juan Belmonte,

    Een tophypotheek en dan ook niet aflossen is een te groot risico voor mensen. Dit mensen blijven adviseren is misdadig ( zeker als men weet dat 90% geen fin kennis heeft ) en dient dusstrafbaar getalied te worden bij wet.

    De banken boffen maar met het financieel analfabetisme.
    Eigenlijk zou in het onderwijs al op jonge leeftijd les moeten worden gegeven over financiële zaken ( hypotheken, effectenbeurzen,derivaten,solvabiliteitsratios etc.)

  204. teun says:

    Mister Boelhouwer heeft weer n nieuw proef ballonnetje opgelaten… Maw er is n nieuw topic

  205. svg says:

    Juan Belmonte,

    4 eurocent per vierkante centimeter is toch nie veeleel????, krijg je een heleboel centimetertjes voor hoor!!!……………………toegegeven het is KRANKZINNIG DUUR!

  206. svg says:

    svg,

    bedoelde post 193

  207. Frans says:

    jim: Ik waardeer je posts buitengewoon en ben het heel vaak hartgrondig met je eens!

    Heel erg bedankt voor het compliment! Is overigens wederzijds! 🙂
    Het is buitengewoon fijn om dit eens te horen, aangezien ik, en ik denk een mens in zijn algemeen, altijd een onzekere kant heeft. Vooral als je je kl*ten op het blok legt….

  208. adg says:

    @ Lorenze
    “13 % dus . Oh ? Een vraag tussen door , je zit nu toch wel op , laten we zeggen , Marigot Bay , St. Lucia ? Wel mooi daar hoor.”

    Je kent idd de betere plekken op deze aarde. Nee, ik zit helaas gewoon in NL en boek over 4 dagen ook 13% extra af op mijn woning. Ik heb niet de intentie om te verkopen maar mijn intenties hebben geen invloed op de onderliggende waarde nietwaar?

  209. Deutsche Mark says:

    adg:
    @ Lorenzo
    “…. Marigot Bay , St. Lucia ? Wel mooi daar hoor.”

    Je kent idd de betere plekken op deze aarde.

    Vind zulke afgelegen mini-eilanden eigenlijk doodsaai.
    Na een paar weken waterpret verveel je jezelf daar vreselijk.
    Buiten die baai is het eilandje straatarm(–>crimineel?) en het is piepklein.
    Mensen als Voerman en ik kunnen er niet eens een rondje hardlopen….

  210. lorenzo says:

    adg: Je kent idd de betere plekken op deze aarde. Nee, ik zit helaas gewoon in NL en boek over 4 dagen ook 13% extra af op mijn woning. Ik heb niet de intentie om te verkopen maar mijn intenties hebben geen invloed op de onderliggende waarde nietwaar?

    Toch geen makelaar hoop ik 🙂

  211. lorenzo says:

    Deutsche Mark: Vind zulke afgelegen mini-eilanden eigenlijk doodsaai.
    Na een paar weken waterpret verveel je jezelf daar vreselijk.
    Buiten die baai is het eilandje straatarm(–>crimineel?) en het is piepklein.
    Mensen als Voerman en ik kunnen er niet eens een rondje hardlopen….

    nou vooruit , een mooie vrouw erbij en je knoopt er vanzelf een paar weekjes bij aan. En dan weer terug naar Nederland …..pfff, altijd weer moeilijk .

  212. Deutsche Mark says:

    lorenzo: nou vooruit , een mooie vrouw erbij …

    Die had ik bij de “waterpret” al ingecalculeerd.

  213. rubi says:

    lorenzo,

    Als er bierkratjes in de fundering zitten dan ga ik even bij een paar taxateurs verhaal halen…

    Het huis heb ik vooraf gewoon kunnen bezichtigen en en deskundigen laten bekijken. Het gaat om een huis uit 1997(hoeft ook niet alles te zeggen natuurlijk)

    En tuurlijk marktwaarde 300.000 zal nu ook niet meer kloppen, als iemand dat er nog voor wil betalen dan doe ik er een grote trik om heen en mag hij er per direct in.

    Of ik er goed aan heb gedaan om in deze tijd te kopen zal later blijken. Met behulp van redelijke smak spaargeld mogen de huizenprijzen nog 40% zakken voordat ik onder water zou staan. Het idee is ook niet dat ik het met winst wil verkopen of dat ik het als mijn pensioensvoorziening zie. Maar met mijn huidige inkomen val ik jammer genoeg al buiten de gunstige huurregeling, waardoor ik me bijna gedwonen wordt om te kopen. Ben nu minder geld aan hypotheek kwijt dan dat ik voorheen aan huur kwijt was.

    Maar mijn standpunt was meer dat ik het overdreven vind dat een particulier niet op een veiling kan kopen. Ik vond het relatief simpel gaan.

  214. lorenzo says:

    prima toch Rubi , als je maar niet alles door een roze bril ziet , het is nu gewoon de minste tijd om te kopen.
    En bedenk , een taxateur is geen deskundige en waar je in geval van ”verborgen gebreken” rechten aan kunt ontlenen . Althans niet in die mate als wanneer de kratjes al dan niet vol deel uit maken van de constructie . Zie de ovk maar eens.

  215. FT says:

    Ik loop een beetje achter, maar toch nog even een reactie.

    Dit verhaal in grote onzin.
    Heel erg sggestief.
    Die 34% daling klopt helemaal niet.
    Ik heb de gegevens van de veiling in Den Haag sinds 2008.
    Die 34%? welke opbrengst wordt er dan met welk wishfull-bedrag vergeleken?

    Bij de meeste woningen is de WOZ waarde bekend (of het OZB bedrag). Kijkt men naar de opbrengst voor de verkoper? Of naar de kosten voor de koper?
    Als ik reken vanuit de koper, dan betaal ik de opbrengst + de veiling kosten (veelal 10.000-15.000). En dan zijn er maar weinig huizen die voor meer dan 30% korting tov de WOZ van de hand gaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*