Bouwlobby maakt minister ‘chagrijnig’

Niet de organisatie, maar de insteek van de bouwlobby kan veel efficiënter. Dit zegt minister Spies (wonen) in een interview met Dagblad Cobouw.

zie ook: Verlaging overdrachtsbelasting kost 900 mln in 6 mnd, maar geen huis extra verkocht!

De minister reageert hiermee op het recente geluid dat de bouwlobby ineffectief is omdat deze te versnipperd zou zijn. Maar gebrek aan organisatie is niet het probleem, meent Spies. “Nee, de lobbymachine werkt heel behoorlijk. Er zijn wel veel verschillende organisaties actief, elke beroepsgroep weet zichzelf goed te organiseren.”

Wat volgens haar de bouw meer dwarszit, is de inhoud. “Ik word er wel eens chagrijnig van. Ik vind het een zwaktebod om eenzijdig naar de overheid te kijken. Je hand ophouden en roepen dat het met heel veel stimuleringsmaatregelen van de overheid moet gebeuren, zonder dat je zelf nadenkt over wat jouw bijdrage zou kunnen zijn.”

bron: Cobouw.nl

Share Button
Tagged with: ,
147 comments on “Bouwlobby maakt minister ‘chagrijnig’
  1. Harrie Nak says:

    Eindelijk eens een zinnige opmerking van Spies. Een markt waarin het de afgelopen 20 jaar niet op kon, prijzen keer 3 gegaan zijn t.o.v. inflatie, moet wel totaal incompetent zijn geworden door de winsten als ze niet meer weten dat ze zelf 10 jaar geleden voor ongeveer de helft van het geld een huis neer konden zetten. Dus kijken ze naar de overheid en kopen ze invloedrijke CDA politici in de hoop om enige zelfreflectie te kunnen omzeilen. Mooi dat Spies aangeeft dat niet de overheid, maar de bouw zelf eens orde op zaken moet stellen.

  2. Boefke says:

    Nieuwe post!

    Het is een volledige weergave van een speech van Klaas Knot, U allen hier wel bekend vermoed ik.
    Hierin geeft hij enorm goed weer waar het fout is gelopen in Europa, en hoe het beter moet om verder te gaan.
    Hierin geeft hij duidelijk aan dat voor Nederland het grootste probleem de hypotheekschulden kunnen gaan worden.

    http://tinyurl.com/cwh3pop

  3. BalancedView says:

    @2

    Wanneer de heer Knot ooit mocht besluiten de politiek in te gaan heeft hij mijn stem. Hij is een van de weinige bestuurders die controversiele onderwerpen ter discussie durft te stellen en zijn kop boven het maaiveld uitsteekt. Ook in tijden dat dit nog veel minder gebruikelijk was (lees: 1 a 2 jaar geleden).

    On topic: in mevrouw Spies heb ik zeer weinig vertrouwen. Neemt niet weg dat ze hier wel blijk van een beetje inzicht geeft. Ik mis bij mevr. Spies helaas de bijbehorende daden tot nu toe.

  4. V says:

    Innovatie in de Nederlandse bouwsector is jarenlang niet nodig geweest omdat het oppompen van de vastgoedbubbel de inefficientie in deze sector verhulde en versterkte. Waar blijven de machines die volledig automatisch een bakstenen muur opmetselen? Waar blijft de autonome graafmachine en de autonome heimachine? Een dak zou je in twee stukken (met geintegreerde zonnecellen i.p.v. bakstenen) zo er op moeten kunnen takelen.
    Als je denkt dat die techniek nog niet haalbaar is moet je eens een kijkje nemen in een autofabriek. Kwestie van noodzaak en de juiste investeringen. Ik denk dat een 140 m^2 eengezinswoning voor <80 kEuro mogelijk moet zijn.

    IKEA komt in een aantal landen al met betaalbare prefab woningen http://www.ideabox.us .Volgens mij moet dat nog wel beter en mooier kunnen. Maar de Nederlandse bouwsector moet in ieder geval snel zijn met innovatie voordat we IKEA wijken gaan krijgen…

  5. asd says:

    @3 (BalancedView)

    Juist!

    Mevrouw Spies met haar Leidse debatingclub van weleer is een en al lullepot.

    Met loze kreten lult ze bijvoorbeeld de Achterhoek met zijn problematiek het bos in.
    Haar machteloosheid verpakt in arrogantie en bluf straalt ervan af.

  6. nhz says:

    BalancedView: Wanneer de heer Knot ooit mocht besluiten de politiek in te gaan heeft hij mijn stem. Hij is een van de weinige bestuurders die controversiele onderwerpen ter discussie durft te stellen en zijn kop boven het maaiveld uitsteekt. Ook in tijden dat dit nog veel minder gebruikelijk was (lees: 1 a 2 jaar geleden).

    een frisse wind, maar helaas is hij ook voor onbeperkte bailouts voor euro sjoemelaars, dus mijn stem krijg hij NIET.

    V: IKEA komt in een aantal landen al met betaalbare prefab woningen http://www.ideabox.us .Volgens mij moet dat nog wel beter en mooier kunnen.

    In de VS (niet bepaalde een goedkoop produktieland) zijn er diverse zeer fraaie prefab woningen op de markt. Helaaas zijn transportkosten een probleem bij grotere afstanden, en weet de overheid van alles te bedenken om de prijs op te drijven. Gevolg is dat een fraai huis van $ 40K (dat is inclusief zonnepanelen, waterrecycling, badkamer, keuken etc.) uiteindelijk toch $200K kan kosten vanwege alle vergunningen, verplichte aansluitingen op allerlei zaken die je niet nodig hebt, grond, verplichte installatie door gecertificeerde bouwvakkers met toezicht van de vrindjes van Elco, enz. Ik wacht met spanning tot de Chinezen prefab gaan maken die per container naar Europa kan. Er wordt op gestudeerd, de ontwerpen die ik gezien heb waren heel fraai, maar Europa gaat er natuurlijk alles aan doen om dit soort concurrentie via bouwbesluit en importheffingen buiten de deur te houden. Altijd de mond vol over vrije markt, maar voor de vrije jongens van de bouw (en de stoere boeren, en meer van dat soort ‘stoer’ volk) geldt dat blijkbaar niet.

    asd: Haar machteloosheid verpakt in arrogantie en bluf straalt ervan af.

    ja, dat lijkt me een goede situatieschets. Mooie praatjes, maar het is gewoon wachten op de volgende subsidie voor de bouw/vastgoedsector.

  7. Jan Doedel says:

    Gevolg; een bouwkavel is straks niets meer waard.

  8. henk 6 says:

    V,

    goed stukje!

    Deze blog kan best wat oplossingen gebruiken. Het is wel duidelijk dat we een probleem hebben maar wat is de oplossing. Ik ben zelf voorstander om de oplossing van deze financiele/vastgoed crisis niet in de financiele sector zelf te zoeken. Zij waren juist het probleem dus hoe kunnen zij dit oplossen. (geen schulden oplossen met schulden)

    De bouw (10% van de economie) heeft een groot probleem. Deste meer ze bouwen deste meer waarde ze ontrekken aan de huidige gebouwen(zie o.a. commercieel vastgoed), of te wel de sector in de huidige vorm creeert geen waarde. Dus des te harder ze werken des te meer waarde ze ontrekken, dat is best vervelend voor ze (ik heb geen medelijden hoor). De bouw is een vervangingsmarkt geworden en geen groeimarkt meer, daar horen andere aanpakken en dus ook innovatie bij!

    Naast een harde sanering van de bouw sector zijn bovenstaande ideeen van u hard nodig om een deel van deze mensen nog iets nuttigs te laten doen en iets toe te laten voegen aan onze economie! Zelf vind ik dat meer bouwvakkers ingezet moet worden om (nuttig) commercieel vastgoed energie neutraal te maken, dan doen ze iets nuttigs en voegen ze waarde toe.

  9. Boefke says:

    @ NHZ #6

    Voor onbeperkte bail-outs van Euro sjoemelaars?

    “Debt ratios should gradually be brought well below the ceiling of 60%. This lower debt ratio can only be realised and maintained through independent enforcement of the European fiscal rules and by anchoring these rules in national legislation.
    A politically independent European authority that can increasingly intervene in the fiscal policy of countries breaking the agreements is essential here.”

    Pleit hier voor het tegenovergestelde in zekere zin. Strengheid ipv onbeperkte bail-outs.

  10. eric406 says:

    OT

    van de week gemaild met OTB waar de OTB rapportage Eigen Huis Marktindicator voor het vierde kwartaal 2011 blijft (normaal is deze een maand later beschikbaar)

    antwoord:
    Door omstandigheden heeft de publicatie van het rapport 2011-4 op zich laten wachten. Zal naar alle waarschijnlijkheid eind van deze week beschikbaar zijn.

  11. hugo says:

    Boefke,

    Denk je nou echt dat er oplossingen te verwachten zijn vanuit een club welke het probleem veroorzaakt heeft?

    Vergeet niet; ”The last duty of a central banker is to tell the public the truth.”. KLaas Knot oh nee, zijn grote kameraad Alan Blinder van de FED.

    Tot de tijd dat de heer Draghi, Knot etc gaan toegeven dat zij het probleem zijn (monopolie, = price fixing = recept voor falen) verwacht ik meer ellende ipv oplossingen vanuit die hoek.

  12. 2Cent says:

    helemaal mee eens. Dat gelobby voor overheidsgeld grenst aan corruptie.

  13. Boefke says:

    @ Hugo,

    In welke zin zie jij Centrale banken als het probleem? Mag ik concluderen dat jij de FED en Klaas Knot in één zin zet en dus hiermee alle Centrale banken gelijk stelt?

    Wanneer er problemen zich voordoen aangaande liquiditeit, en er wordt niets gedaan….kan je vaarwel zeggen tegen al je papieren beloftes. Niet dat het nu op de langere termijn anders is, maar niet plotsklaps.

    Wanneer je dat voorstaat (niets doen) denk ik voorzichtig te kunnen stellen dat je wellicht de omvang van het probleem lichtelijk onderschat.

    Dus komen ze met oplossingen? Wellicht niet nee.

    Komen ze met meer ellende? met een systeem dat voor een grote default staat, in hoeverre kan men dan de huidige ellende toeschrijven aan toekomstig handelen…

  14. Frans says:

    Boefke: Nieuwe post!Het is een volledige weergave van een speech van Klaas Knot, U allen hier wel bekend vermoed ik.Hierin geeft hij enorm goed weer waar het fout is gelopen in Europa, en hoe het beter moet om verder te gaan.Hierin geeft hij duidelijk aan dat voor Nederland het grootste probleem de hypotheekschulden kunnen gaan worden.http://tinyurl.com/cwh3pop

    Het praatje van de heer Knot heb ik even zorgvuldig gelezen.
    De heer Knot bekijkt het probleem alllen differentieel tussen de Eurolanden, en pleit ervoor dat landen (nog) meer souvereiniteit weggeven aan Europa, met als uiteindelijk walhalla de Eurobond.
    Hij gaat volledig voorbij aan de “zwarte kant” van de schuldenlast die nooit meer kan worden voldaan, de internationale currency wars, de verwoestende uitwerking van de banksters, die door middel van rente op schuld (geld) wat uit het niets wordt gecreerd, de macht en de bezittigen en macht van personen, bedrijven en landen naar zich toetrekken.
    De derivaten bom die op ontploffen staat wordt ook maar even vergeten.
    Ook de grote dreiging van hyper inflatie door het vele geld bijdrukken wordt niet genoemd.
    Klaas Knot pleit voor versterking van de global bankster occupation, in wat een leuk toneelstukje voor tussen de schuifdeuren van het lokale toneel is.

  15. ll says:

    Geld is op ? 😉

    ”De stilgevallen woningmarkt is wel degelijk grotendeels te wijten aan de terughoudendheid van banken om hypotheken te verstrekken. Dit staat vandaag in Trouw. Banken hebben moeite om geld aan te trekken voor hypotheken. Daardoor stijgt de hypotheekrente en wordt de verstrekking van nieuwe hypotheken geremd. Dat zei Jan Sijbrand, directeur toezicht bij De Nederlandsche Bank (DNB), gisteren tijdens de presentatie van het jaarverslag van de toezichthouder.

    Sijbrand reageert op de stelling van banken dat er vooral weinig vraag is naar neiuwe hypotheken, omdat mensen geen nieuw huis willen kopen. “Banken maken het beslist moeilijk om nu een hypotheek te krijgen. Dat komt omdat banken zelf moeilijk aan geld kunnen komen om die hypotheken te financieren.”

  16. Frans says:

    BalancedView: @2Wanneer de heer Knot ooit mocht besluiten de politiek in te gaan heeft hij mijn stem. Hij is een van de weinige bestuurders die controversiele onderwerpen ter discussie durft te stellen en zijn kop boven het maaiveld uitsteekt. Ook in tijden dat dit nog veel minder gebruikelijk was (lees: 1 a 2 jaar geleden

    Give me a break!
    Als we meer fascisme willen, dan moeten we vooral mensen zoals Klaas Knot bestuurlijke macht geven.

  17. Vedder says:

    Frans:’Als we meer fascisme willen, dan moeten we vooral mensen zoals Klaas Knot bestuurlijke macht geven’

    Soms heb je interessante bijdragen maar dit slaat weer als een tang op een varken. Jammer want zo nemen sommigen je ook niet meer serieus als je wel wat zinnigs te melden hebt.

  18. hugo says:

    Boefke: In welke zin zie jij Centrale banken als het probleem?

    Aangezien ze monopolisten zijn en aan pricefixing doen.

    Boefke: Mag ik concluderen dat jij de FED en Klaas Knot in één zin zet en dus hiermee alle Centrale banken gelijk stelt

    Ja.

    Boefke: kan je vaarwel zeggen tegen al je papieren beloftes.

    Inderdaad, laat maar komen. Hoe eerder een ponzi instort hoe minder schadelijk. Of zou jij stellen dat in de tijd van de Tulpenmania er een CB had moeten zijn om het instorten ervan te voorkomen?

    Boefke: denk ik voorzichtig te kunnen stellen dat je wellicht de omvang van het probleem lichtelijk onderschat.

    Dat zie je verkeerd. De omvang van het probleem is enorm. Flink verergerd door de pump en dump van de ECB. Maar ja, die hebben daar dan ook alle belang bij.
    Zie de quote van Prodi uit 2001. Even uit mijn hoofd, nu kunnen we een EUSSR niet implementeren maar er komt een crisis waardoor we deze er door kunnen rammen.

  19. hugo says:

    ps, ik zal verder op je blog reageren.

  20. hugo says:

    pps, jammer, dat gaat niet aangezien je de comment sectie bijna hebt uitgeschakeld.

  21. Frans says:

    Vedder: Frans:’Als we meer fascisme willen, dan moeten we vooral mensen zoals Klaas Knot bestuurlijke macht geven’Soms heb je interessante bijdragen maar dit slaat weer als een tang op een varken. Jammer want zo nemen sommigen je ook niet meer serieus als je wel wat zinnigs te melden hebt.

    Helaas moet ik zo weg: ik kan het uitleggen wat ik ermee bedoel.
    Kijk maar later eens onder dit topic voor mijn antwoord.
    Even in het kort: de banken hebben vanwege hun positie ongelofelijk veel macht. Verder heb je de grote internationale bedrijven die werken met “voordelen” verkregen door rechtstreekse inmenging van de staat.
    Dit model kun je verwoorden onder corporate fasiscm, het samengaan van de macht van de staat en de grote bedrijven. Niets nieuws, gebeurde ook in WWII in Duitsland. Studie van de historie kan dit 100% duidelijk maken.
    Groet, Frans.

  22. floor says:

    Frans,

    100-jarige staatsobligaties in de UK en de eventuele connectie met euro bonds. artikel van Tissen.
    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/redactie/column/tissen/2012/articles/100-jarige-staatsobligaties-zijn-onethisch.xml

  23. Boefke says:

    Wow, wist niet dat men zo gevoelig was aangaande dit onderwerp. Vind het ook niet netjes om dit blog te gaan bezaaien met dit onderwerp, vandaar een korte laatste reactie.

    Dat je Hugo alle centrale banken als hetzelfde ziet deed ik al vermoeden. Dit geeft weer dat je je dus nooit in dit onderwerp hebt verdiept waarschijnlijk. Anders had je dit nooit beweerd nl.
    Je opmerking draagt voor de rest een flinke aversie uit tegen alles wat met macht te maken heeft. Daarmee maak je het jezelf lichtelijk onmogelijk tenzij je op een onbewoond eiland wilt gaan wonen.
    Verder speculeren over een Eussr lijkt me dan ook volstrekt zinloos.
    Heb de comment section gewoon open staan, vraag alleen dat mensen niet anoniem de boel gaan vol schreeuwen, niets mis mee toch?

    @Frans

    Om even op je clusterbom aan scenario’s te reageren valt niet mee.
    Inderdaad wordt er niet over de schulden gepraat, aangezien die ook nooit terug betaald gaan worden. Hyperinflatie in de Euro is niet mogelijk door haar concept, en macht is relatief wanneer er vertrouwens verlies is in de munt.
    Meer kan ik er niet van maken, en zal hier op deze plek niet meer op terugkomen.

  24. hugo says:

    Boefke: it geeft weer dat je je dus nooit in dit onderwerp hebt verdiept waarschijnlijk.

    Zeker wel. Ik geloof alleen niet in de FOFOA et al analyse.

    Boefke: Je opmerking draagt voor de rest een flinke aversie uit tegen alles wat met macht te maken heeft.

    Ik neem aan dat jij niet gelooft in de stelling power corrups and absolute power (zoals de ECB) corrupts absolute? Dat jij jezelf graag onderwerpt zegt eea over jou.

  25. hugo says:

    sorry, verkeerd gedrukt 🙂 Ik kan alleen met google ID en OpenID registraties reageren. Heb ik niet, ben alleen bekend als Hugo 🙂

  26. 2Cent says:

    Even helemaal offtopic: vanavond komt Freefall op Een(belgie) om 23:30. Aanrader.
    http://www.filmtotaal.nl/film.php?id=19634

  27. Boefke says:

    @24

    Geloven moet je niets, is mijn stelling. Onderzoeken is beter.

    Dat ik me onderwerp is volledig jouw conclusie, en die kan ik niet onderschrijven.

  28. FT says:

    OT

    Ik loop nog een paar draadjes achter. Maar ik plaats hier even een reactie.
    Een antal mensen vroeg zich af wanneer de echte prijs daling gaat beginnen.

    Nu valt mij de laatste weken op dat er met enige regelmaat een flinke “korting” wordt door gevoerd.
    Je moet de tabel zo lezen:
    oorspronkelijke vraagprijs – vorige vraagprijs – Laatste prijs
    197500 – 189500 – 155000
    399000 – 350000 – 345000 – 299000
    289500 – 289500 – 224500
    495000 – 459000 – 379000
    530000 – 455000 – 365000
    169000 – 149500 – 99000
    359000 – 349000 – 265000
    598000 – 398000 – 329000
    620000 – 549000 – 480000
    249000 – 249000 – 197500

    En die laatste vraagprijs is allemaal uit maart 2012.

  29. ll says:

    Precies zoals hier op dit draadje al werd geopperd, de rating agency’s staan aan de poort van de staatsgarantie op NHG 😉

    Wall Street Journal

    http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303816504577311264157790928.html?mod=googlenews_wsj

  30. ll says:

    En nog zo’n raar bericht, uit Australie, waarom securitiseert ING 800 miljoen aan hypotheken ?

    http://www.heraldsun.com.au/business/ing-opens-mortgage-belt/story-fn7j19iv-1226313993115

  31. Frans says:

    @ boefke:
    “Om even op je clusterbom aan scenario’s te reageren valt niet mee.
    Inderdaad wordt er niet over de schulden gepraat, aangezien die ook nooit terug betaald gaan worden. Hyperinflatie in de Euro is niet mogelijk door haar concept, en macht is relatief wanneer er vertrouwens verlies is in de munt”

    “cluster bom van scenario’s”
    Het enige wat onder scenario’s valt is ontploffen van de derivaten en hyperinflatie: wordt door zeer brede kring als zeer reeele mogelijheid gezien.
    “Inderdaad wordt er niet over de schulden gepraat, aangezien die ook nooit terug betaald gaan worden.”
    ?????? Dus dan is het geen probleem????
    “Hyperinflatie in de Euro is niet mogelijk door haar concept, en macht is relatief wanneer er vertrouwens verlies is in de munt”
    ????? Totale kul dat de euro door haar concept niet vatbaar is voor hyper devaluatie.
    “Macht relatief wanneer er vertrouwens verlies is in de munt??? In dit scenario blijven de banken aanspraak maken op bezittingen en zal er worden voorgesteld met een wereldmunt te komen: total control. Schuldslaven forever.
    De bedoeling van de bubbel in de huizenmarkt is natuurlijk ook om alle bezittingen en macht in handen te krijgen. Simpel.

  32. Boefke says:

    @Frans

    Simpel, inderdaad.

  33. Marketwatch says:

    Volgens mij werkt die bouwlobby in Den Haag nog uitstekend. Onze nationaal aangewezen vermaledijde zondebok van de huidige huizenmarktcrisis, de ‘scheefhuurder’, zal en moet bloeden gezien het volgende bericht:

    Wetsvoorstel Gluurverhoging met grote spoed doorgedrukt

    De Tweede Kamer heeft besloten om het wetsvoorstel voor de gluurverhoging met grote spoed door te drukken. Waar gisteren nog werd afgesproken om het wetsvoorstel in april te behandelen, blijkt vandaag ineens dat het voorstel al komende woensdag 4 april op de agenda staat.

    De grote haast is natuurlijk wel te begrijpen. Als de wet op 1 juli niet is aangenomen door de Tweeden Kamer èn de Eerste Kamer kan de huurverhoging niet al dit jaar worden ingevoerd. Het probleem is echter dat zo’n hoog tempo de kwaliteit van de besluitvorming behoorlijk in de weg kan staan. Waarom moet de huurverhoging per sé dit jaar worden ingevoerd? Niemand heeft een antwoord op die vraag?

    Het lijkt er sterk op dat regeringspartijen CDA en VVD met gedoogpartner PVV hebben afgesproken dat de wet er nu moet worden doorgejaagd. Maakt niet uit hoe, als de extra huurverhoging maar in 2012 al wordt betaald. Het argument: “Het staat in het regeerakkoord, dus we doen het.” Inhoudelijke bezwaren tegen de krakkemikkige wetgeving worden zo van tafel geveegd.

    Meer info over de 5% ‘gluurverhoging’ vindt je op de speciaal opgerichte site van de Woonbond:

    http://www.gluurverhoging.nl/

  34. maarten says:

    weg met deze politici, ze hebben de schijn tegen, ik wil verkiezingen

  35. hugo says:

    Boefke: Onderzoeken is beter.

    Klopt, daarom had je er beter aangedaan om de speech van Knot te analyseren. Hier wat aanknopingspunten;
    1) Hij spreekt zichzelf tegen in de redenatie verdere regulatie vs deregulatie
    2) Vergeet te vermelden dat de ECB zijn eigen mandaat zwaar geschonden heeft. Bijvoorbeeld M3 nooit meer dan 4% te laten stijgen. Hij weet donders goed dat een credit boom tot een keiharde bust zal leiden. Het grootste deel van de tijd zat de ECB boven de 10% (piek 18%)
    3) Hij vergeet te vermelden dat de ECB zelf er alles aan heeft gedaan om de markt de nek om te draaien
    4) De absurditeit van zijn voorstel om een schuldencrisis te bestrijden met meer schulden.
    5) Vermijd een basisfout van het ontwerp van de Euro te benoemen (staatsschulden zijn zonder risico en vormen de basis van de munt)
    6) Ijsland optie te negeren als oplossing (daar gaat het weer beter itt hier)
    7) De absurde logica welke hij volgt mbt verder gaande centralisatie. Deze keer is het mislukt omdat we niet genoeg gecentraliseerd hebben…
    8) Hij negeert de rol van de TBTF en de giga bailouts
    9) etc

    Tot slot, volgens mij heb je 2 opties mbt macht. Of je onderwerpt je eraan of je probeert je zoveel mogelijk er onderuit te wurmen. Gezien je opmerking dat ik het mezelf onmogelijk maak kan ik niet anders concluderen dan dat jij je er aan onderwerpt. Voel je vrij me te nuanceren.

  36. Dawg says:

    Boefke,

    Eerlijk gezegd: ik hoor in de speech van Knot helemaal niets wat we niet allang wisten. En Knot zelf betoont zich hier als niet meer dan een braaf discipel van het euro-evangelie op de uitgnanspunten waarvan van alles en nog wat aan te merken is en waar hij gemakshalve maar aan voorbijgaat.

  37. Dawg says:

    floor,

    De waanzin begint groteske vormen aan te nemen.

  38. nhz says:

    Boefke: Pleit hier voor het tegenovergestelde in zekere zin. Strengheid ipv onbeperkte bail-outs.

    hij heeft de afgelopen maanden doorlopend gepleit voor steeds grotere EU noodfondsen, ook deze week weer. Ik ga er vanuit dat al die noodfondsen straks maximaal uitgemolken gaan worden door de (vooral US) zakenbanken; de EU belastingbetalers zijn dan allemaal jarenlang slaaf van het geboefte van WallStreet en de City. Knot is hier vóór omdat hij verregaand dezelfde belangen vertegenwoordigt als de FED, BOE en BOJ; allemaal één pot nat (allemaal hetzelfde G$ucks bloed in de aderen).

    hugo: Dat zie je verkeerd. De omvang van het probleem is enorm. Flink verergerd door de pump en dump van de ECB. Maar ja, die hebben daar dan ook alle belang bij.
    Zie de quote van Prodi uit 2001. Even uit mijn hoofd, nu kunnen we een EUSSR niet implementeren maar er komt een crisis waardoor we deze er door kunnen rammen.

    inderdaad: ‘never let a serious crisis go to waste!’
    of het helemaal zo gepland is betwijfel ik, maar het is duidelijk welke kant de heren op willen, en de ontwikkelingen van de laatste jaren komen daarbij uitstekend van pas.

    Boefke: Hyperinflatie in de Euro is niet mogelijk door haar concept

    hoezo niet, volgens mij zijn ze hard op weg … EU inflatie volgens het Ministry of Truth nu rond de 3% (in werkelijkheid natuurlijk veel hoger) en kan alleen maar oplopen, want Draghi ziet net als Uncle Ben geen enkel inflatie risico en zegt zelfs regelmatig dat meer stimulering (via de geldpers) nodig kan zijn. Tegen de tijd dat blijkt dat het te laat is en de ECB misschien maatregelen neemt (als dat politiek al haalbaar is, weinig kans) kan de inflatie makkelijk doorschieten naar 10-20% per jaar.

    ll: Precies zoals hier op dit draadje al werd geopperd, de rating agency’s staan aan de poort van de staatsgarantie op NHG 😉

    Wall Street Journal

    online.wsj.com/art…l?mod=googlenews_wsj

    ik heb niet de indruk dat het formaat van het probleem daar al duidelijk is.

  39. hugo says:

    nhz: ‘never let a serious crisis go to waste!’

    De versie voor gevorderden :), de 7 regels van bureaucratie (danwel macht)
    Regel 1: Handhaaf het probleem op alle mogelijke manieren ! Het probleem is de basis van macht, privileges, inkomsten en veiligheid.
    Regel 2: Gebruik en zie een crisis als een manier om je macht en controle te vergroten
    Regel 3. Als er niet genoeg crisissen zijn, maak ze dan zelf of haal ze uit de natuur
    Regel 4: Controleer de informatiestroom terwijl je openheid veinst
    Regel 5: Verzin een verhaal dat aanslaat bij de universele wens om mensen te helpen
    Regel 6: Creeër hulptroepen door gericht speciale rechten en middelen uit te delen
    Regel 7: Demoniseer de waarheidvertellers

  40. Frans says:

    @ hugo: 36 & 40: erg goede reacties!

    Ik voel me soms alsof ik aan een dood paard trek, maar dit deze reacties maken me echt blij! 🙂

  41. dalen says:

    @ Hugo

    Kortom

    De lijfspreuk van Julius Caesar: “Divide et impera” ook wel “verdeel en heers”

  42. Frans says:

    (waarmee ik niet bedoel dat ik er iets mee te maken heb dat jij *wel* wakker bent)

  43. Juan Belmonte says:

    @ artikel

    Wat volgens haar de bouw meer dwarszit, is de inhoud. “Ik word er wel eens chagrijnig van. Ik vind het een zwaktebod om eenzijdig naar de overheid te kijken. Je hand ophouden en roepen dat het met heel veel stimuleringsmaatregelen van de overheid moet gebeuren, zonder dat je zelf nadenkt over wat jouw bijdrage zou kunnen zijn.”

    Hoewel geen geweldig debater heeft de niet-meer-kersverse minister Mr drs Liesbeth Spies toch met een eenvoudige conclusie.

    AL DIE BRANDBVRIEVEN
    zijn gebrek aan zelfreflectie.

    Appendix brandbrieven wordt steeds langer:
    Brandbrief 100.001 over de Starter die de dupe zou zijn van minder lenen is een grijze plaat van Hogehuizenprijsminnend NL
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-02-2012/nvb-grondprijzen-moeten-40-procent-omlaag/#comment-97599

    brandbrief 100.002 (NVB):
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-02-2012/cda-dwingt-tot-hervormen/#comment-97785

    brandbrief 100.003 22 puntenplan van de topeconomen
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/24-02-2012/abp-niet-blij-met-hypothekenplan/#comment-98895

    Brandbrief 100.004 de bouw blijft opropen tot continuering van het maken van onverantwoorde schulden en etvens zou de NL huizenmarkt in beginsel gezond zijn:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-02-2012/honderdduizenden-kunnen-rekeningen-niet-betalen/#comment-99373

    Brandbrief 100.005 oud-Politici roepen op om pensioenfondsen te verplichten om in hypotheken te gaan. Huizen-“markt” of huizen-markt ? Hypotheek-“markt” of hypotheekmarkt ?
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/29-02-2012/twee-keer-dezelfde-steen/#comment-99904

    Brandbrief 100.006 de bouwfrauduleuzen (ontwikkelaars en vastgoedbeleggers) roepen het kabinet op om de hypotheekverstrekking op peil te houden
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-03-2012/dnb-groei-consumptie-laagst-van-eurozone-door-huizenmarkt/#comment-100244

    Brandbrief 100.007: HELP
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/22-03-2012/starters-verwachten-verdere-daling-huizenprijzen/#comment-101612

  44. Juan Belmonte says:

    buenas noches
    Juan

  45. ll says:

    Nog een brief van Bouwend Nederland tot het bouwen van 500.000 woningen 😉

    http://www.bouwendnederland.nl/SiteCollectionDocuments/Brief%20Kabinet%20feb%202012.pdf

  46. ll says:

    CDA watcher Kroeger……

    ,,Ook zegt Kroeger te weten dat de hypotheekrenteaftrek wordt aangepakt. “Er komt een ingreep in de hypotheekrente, namelijk voor de nieuwe gevallen”, vertelt Kroeger. Iedereen die vanaf, bijvoorbeeld, 1 april een hypotheek wil, “komt in een nieuw regime”. Dit gaat er echt komen, volgens Kroeger. “Dit zijn dingen die er echt gaan komen, dingen die ik echt weet”.

    http://www.bnr.nl/meernieuws/284832-1203/kabinet-gaat-ingrijpen-in-alle-cao-s

  47. ll says:

    Het is zó moeilijk om aan alle gegevens te komen, betreffende nieuwbouwkoopwoningen.

    Maar nu zijn we op de goede weg, eindelijk. 🙂

    Volgens gegevens van bouwkennis zijn er in 2011 41.000 nieuwbouwkoopwoningen gereedgekomen, waarvan op 1 juli 2011 er 24.000 leeg stonden.

    Dus zijn er 42% NIET verkocht, dus gebouwd voor leegstand…., maar men blijft wel bouwen ?

    http://bouwkennis.nl/pers/52_500_nieuwe_woningen_in_2013

    Het aantal verkochte nieuwbouwkoopwoningen in héél 2011 is nog steeds niet bekend.
    Maar de prognose is ook 24.000, dat is nog even afwachten.

    http://www.nvb-ontwikkelaars.nl/Verkopen_nieuwbouwwoningen/Per_jaar

    Die 24.000 leegstaande nieuwbouwkoopwoningen ( wat een woord 🙂 ) vertegenwoordigen een bedrag van 8.3 miljard………, wie zal dat betalen ?

  48. SchuurHuurder says:

    ll,

    Gaat heel vreemd worden mocht dit plan ingevoerd worden. Mocht er nog tijd zijn voor de invoering zal het eventjes heel druk worden en daarna heel erg rustig. Gaat we onder de 50.000 verkopen per jaar halen?

  49. dalen says:

    @ 50 ll

    Dat is dus zo’n brief waar de minister (topic) dus doodziek van wordt omdat

    a.

  50. floor says:

    Is er iemand hier die de kop van onderstaand artikel kan linken met de inhoud?
    ‘Nederlanders steeds rijker met minder inkomen’, nergens in het artikel valt die conclusie te trekken volgens mij.

    http://fd.nl/economie-politiek/279668-1203/nederlanders-steeds-rijker-met-minder-inkomen?visited=true

  51. dalen says:

    hmm ineens was mijn post weg

    vervolg:

    Omdat:

    a. ondernemers dienen zelf oplossingen te creëren
    b. er is lang genoeg de luier onder deze sector
    gehouden
    c. het is algemeen bekend dat deze sector in en in verrot is
    b. deze sector heeft haar tentakels al diep in de overheid zitten (lees: gemeentelijke aanbestedingen)
    c. wanneer een bedrijfstak ongezond is moet deze saneren
    d. en nog een hele waslijst van punten die niet deugen

  52. philipulus says:

    Floor, dit zal je vást niet bedoelen, maar het is nog vroeg.

    http://drimble.nl/bericht/8028612

  53. philipulus says:

    Hé!? nu kan ik het artikel ook niet meer bekijken.
    (kruipt weer terug tussen de zure lappen).

  54. floor says:

    philipulus,

    Ja, dat is het FD, maar één artikel per dag, of je moet je registreren.
    Momenteel een aanbieding van een week na registratie zo te zien.
    Ik heb echter een bloedhekel aan dit soort dwang, dus dan maar niet.

  55. Duufbier says:

    ll: Die 24.000 leegstaande nieuwbouwkoopwoningen ( wat een woord ) vertegenwoordigen een bedrag van 8.3 miljard………, wie zal dat betalen ?

    De lachende derde… maar dan met een forse discount… wat dacht u van deze eenheden? Oorspr. vraagprijs 350k. Nu ‘zu haben’ voor 239,5k. Ze durven het geeneens op Funda te zetten, uit angst ongetwijfeld voor Chinese taferelen, waarbij de oorspronkelijke kopers (die dus wel 350 k hebben gedokt) protesten / rechtszaken beginnen…

    http://www.huizenzoeker.nl/koop/drenthe/assen/het-palet-saffraan/details.html

    http://www.huizenzoeker.nl/koop/drenthe/assen/het-palet-magenta/details.html

  56. tufkaj says:

    floor:
    philipulus,

    Ja, dat is het FD, maar één artikel per dag, of je moet je registreren.
    Momenteel een aanbieding van een week na registratie zo te zien.
    Ik heb echter een bloedhekel aan dit soort dwang, dus dan maar niet.

    Ik surf zelf met chrome. Kwestie van een “incognito” venster openen en de pagina bekijken. Cookies wissen kan ook maar dan moet je steeds overal opnieuw inloggen. Firefox heeft vergelijkbare functionaliteit.

  57. floor says:

    tufkaj,

    Oh, dan kun jij mij mooi even vertellen hoe ik bij chrome dat favorietenlijstje wat ik nu heb bij google, tevoorschijn kan toveren.
    Heb chrome al enige tijd geleden gedownload, maar …..kan er niks mee.

  58. tufkaj says:

    floor:
    tufkaj,

    Oh, dan kun jij mij mooi even vertellen hoe ik bij chrome dat favorietenlijstje wat ik nu heb bij google, tevoorschijn kan toveren.
    Heb chrome al enige tijd geleden gedownload, maar …..kan er niks mee.

    Uhm, is een long-shot, maar denk dat je ff moet inloggen op gmail/google?

  59. floor says:

    tufkaj,
    ja dat heb ik gedaan en dan krijg ik een aantal favorieten bovenin m’n balk van links naar rechts, dat is dus maar een heel klein beetje van mijn totaal en geen idee waar de rest ondertussen verpoost.
    Ik zou ze dus graag net als bij google gewoon onder een kopje ‘favorieten’ hebben wat ik dan vervolgens gewoon open.

  60. Dawg says:

    tufkaj,

    Min dertig onder min of meer normale omstandigheden misschien. Maar dan moet de wereld wel dit jaar de kredietcrisis achter zich gaan laten. En dat zie ik nog niet zo vlug gebeuren.

  61. tufkaj says:

    floor,

    CTRL+SHIFT+O of zie hier: http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=nl&answer=95714

    Dawg:
    tufkaj,

    Min dertig onder min of meer normale omstandigheden misschien. Maar dan moet de wereld wel dit jaar de kredietcrisis achter zich gaan laten. En dat zie ik nog niet zo vlug gebeuren.

    Een aantal landen dat echt getroffen is door de crisis is inmiddels ook al underpriced. Het is 32% t.o.v. langlopend gemiddelde en daar fluctueren prijzen uiteraard wat omheen 😉

  62. Boefke says:

    @Hugo

    Je hebt helemaal gelijk. Nogmaals ga hier niet verder op in, als je verder wilt discussiëren weet je de weg. Wanneer een account aanmaken te werk vergt, laat het dan maar ook beter hierbij.

    @NHZ

    Waarom de Euro niet kan hyper-inflateren?

    Lijkt me nogal duidelijk. Feit dat je dit vraagt geeft een beetje weer hoe makkelijk het is om van de zijlijn zomaar wat te schreeuwen. Verdiepen kan hier heus géén kwaad.
    Zal hier het kort door de bocht antwoord geven, ervan uitgaande dat je het niet begrijpt en vast en zeker gelijk afschiet 😉

    De Euro kan niet hyper-inflateren omdat men MTM-waardering van goud aanhoudt. DWZ dat je ALTIJD voor je Euro’s goud kunt bemachtigen. Dit loket gaat nooit dicht, enkel het gewicht dat je kunt aanschaffen wordt steeds kleiner. Hyperinflatie is veroorzaakt door een gebrek aan vertrouwen in een munt waarvan de omloopsnelheid gigantisch wordt, brand in de portemonnee.
    Dit vertrouwens-aspect is op deze manier dus (deels) weggenomen. De $ heeft dit niet, en kan (gaat) dus zeker hyper-inflateren.

    Zonder nu beschuldigd te worden als Euro-evangelist (noem het liever realist), betekent dit dus niet dat we flinke inflatie in de Euro gaan krijgen…..schuldenprobleem opgelost!
    Eigenaar van die schuld, als bezit, zijn de klos…..kind kan de was doen.

    Schreef al eens over het verschil tussen de $ en de €…..voor wie het wil weten.

    http://endotworldasweknowit.blogspot.com/2012/01/euro-vs-dollar.html

    Goedemiddag,

  63. nhz says:

    hugo: De versie voor gevorderden 🙂 , de 7 regels van bureaucratie (danwel macht)

    tja, ik moet toegeven dat onze euro kleptocraten op dit terrein tot de gevorderden behoren 🙁

    ll: Dit gaat er echt komen, volgens Kroeger. “Dit zijn dingen die er echt gaan komen, dingen die ik echt weet”.

    ach, als de ingewijden in VVD en CDA kring maar net op tijd nog een maximaal-profiteer-hypotheek kunnen afsluiten. Da’s het enige wat telt nietwaar? Het klootjesvolk gaat aangepakt worden, maar reken maar dat de tophypotheken van piraat Piet Hein en zijn makkers gewoon gehandhaafd kunnen blijven.

    Duufbier: Oorspr. vraagprijs 350k. Nu ‘zu haben’ voor 239,5k. Ze durven het geeneens op Funda te zetten, uit angst ongetwijfeld voor Chinese taferelen, waarbij de oorspronkelijke kopers (die dus wel 350 k hebben gedokt) protesten / rechtszaken beginnen…

    ik zie hier af en toe woningen met een ‘prijsgarantie’; in de VS was dat na het ploffen van de bubble heel gebruikelijk, daar zijn nog de nodige bouwers aan failliet gegaan. Die begonnen eerst met bijv. 20K korting op bijv. 750K, maar tegen de tijd dat je 250K korting moet geven om de resterende woningen in een wijk van 1500 stuks te verkopen heb je natuurlijk een groot probleem 😉

    tufkaj: Volgens economist zijn koophuizen in NL nog 32% te duur.

    maar Economist baseert zich nog steeds op de NVM cijfers, die de prijsstijging in de afgelopen 20 jaar schromelijk onderschatten.

  64. Chateau Bellevue says:

    @ 15 Il
    “komt omdat banken zelf moeilijk aan geld kunnen komen om die hypotheken te financieren”

    Hoe durft zo’n bank dat te beweren? De LTRO , de andere inmengingen van de ECB, gratis geld, ander geld voor maar een 0,5 % rente.

    Dat ze dat geld meer gebruiken om hun eigen balansen op te schonen, Ja. Maar ga dan niet roepen dat er geen geld voor hypotheken beschikbaar is.

    @60 Tufkaj

    Interessant lijstje.
    Ik denk overigens, puur op gevoel, dat ze beter de cijfers voor Belgie en Nederland kunnen omdraaien
    Belgie 54
    Nederland 32

    Of mischien allebei gelijk 40 ofzo.

    @Allen

    Fijne openhuizendag gewenst!

  65. Adamus says:

    Frans: Helaas moet ik zo weg: ik kan het uitleggen wat ik ermee bedoel.
    Kijk maar later eens onder dit topic voor mijn antwoord.
    Even in het kort: de banken hebben vanwege hun positie ongelofelijk veel macht. Verder heb je de grote internationale bedrijven die werken met “voordelen” verkregen door rechtstreekse inmenging van de staat.
    Dit model kun je verwoorden onder corporate fasiscm, het samengaan van de macht van de staat en de grote bedrijven. Niets nieuws, gebeurde ook in WWII in Duitsland. Studie van de historie kan dit 100% duidelijk maken.
    Groet, Frans.

    En de burgemeester van Amsterdam was weer op pad om in India die voordelen te benadrukken. “van de 20 centra in EU blijven er 5 over”. Buitenkansje voor de stad 🙂

  66. Adamus says:

    Frans:
    @ hugo: 36 & 40: erg goede reacties!

    Ik voel me soms alsof ik aan een dood paard trek, maar dit deze reacties maken me echt blij!

    Yep

  67. papo says:

    @65

    Volgens CBS daalt het NL gezinsinkomen voor vierde jaar op rij, maar we zijn wel rijker vanwege vermogensopbouw van pensioenfondsen. Ik vermoed dat velen dat niet zo voelen. Zeker als spaargeld aangewend wordt voor consumptieve besteding. Ik vraag me ook af of en hoe de waardedaling van het vastgoed is meegenomen in de vermogens berekening. Dit bericht komt mij over als positieve spin.

    In Duitsland stijgen de inkomens wel, maar liefst +6,3% voor de ambtenaren:

    http://www.nu.nl/economie/2776855/duitse-ambtenaren-krijgen-63-procent-meer.html

    Is dit al het gevolg van ECB/LTRO cheap money liquiditeit injecties welke in de sterke economieen inflatie versterkt?

    http://www.bnr.nl/topic/schuldencrisis/661982-1203/president-duitse-centrale-bank-doet-een-boekje-open

  68. Dawg says:

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/13/kapitaalbuffers-banken-mogelijk-omlaag.xml

    De kapitaalbuffers kunnen omlaag, want met die verhoging van de noodfondsgaranties mag U, de Europese belastingbetaler,voor de verliezen opdraaien.

  69. tufkaj says:

    philipulus,

    Dat is dus 30 duizend minder dan vorig jaar Maart! Uiteraard vergelijkt NVM snel met een ander seizoen om dit te verhullen, maar deze OHD was dramatisch slechter dan vorig jaar volgens mij.

    OT: linkje naar mijn site is op geenstijl geplaatst. Best wel wat verkeer ineens 🙂

  70. asd says:

    …DUS HEB IK DE VERKOOPSTER GEZEGD: ‘U DOET NIKS FOUT, DE PRIJS HOEFT NIET OMLAAG’

    ER IS GEWOON HELEMAAL GEEN HANDEL NU

    Louche

  71. dalen says:

    @ tufkaj

    “Volgens economist zijn koophuizen in NL nog 32% te duur. welingelichtekring…een-hoop-afgaat.html”

    In dat zelfde lijstje staat België met 56%. Ik denk dat dit voor enkele regio wel opgaat, bijvoorbeeld rondom Brussel waar het percentage misschien nog wat groter is, maar ik denk dat het in Vlaanderen hooguit 30-35% is. Hetgeen dan nog niet wil zeggen dat de prijzen daadwerkelijk gaan zakken met dat percentage.

    Belangrijke voorwaarde is een verhoging van de hypotheekrente met minimaal 2%, hetgeen er voorlopig niet inzit, gezien de manipulatie van de ECB.

    Dat in Nederland de woningen 32% te duur zijn neem ik zo maar aan en voor de oude meuk van voor 1980 is dat percentage 50% of zelfs veel meer.

    Vandaag 6 woningen bekeken en in alle gevallen waren we de eerste en naar ik aanneem ook de enige.

    De NVM weet alweer te melden dat er 100.000 bezoekers waren. Die cijfers zullen wel weer uit de hoge hoed komen want waar ik ook keek, ik zag geen bezoekers.

    Er deden 56.000 huizenverkopers met de Openhuizendag mee die gemiddeld 200 euro mochten dokken dus als ik dat met mijn zakrekenmachientje uitreken zijn er weer ruim 11 miljoen zeuro’s van de huizenverkopers afhandig gemaakt.

    Tel daar de kosten bij op wanneer je eventueel iemand moet inhuren om je huis te laten zien en je tuin heb moeten laten maaien enz enz dan was het een succesvolle dag. Helaas niet voor de eigenaren vermoed ik zo.

  72. dalen says:

    PS de meeste makelaars hebben nu 150 tot 250 woningen in hun bestand. Wanneer de 3/4 meedoet met deze zuur- en gluurdag, heb je bij een frequentie van 3 x per jaar een aardig inkomen. Althans ik zou er aardig van rond kunnen komen en de rest van de tijd op mijn bootje doorbrengen.

    Kennelijk gaat het altijd weer op dat de één zijn ellende de verdienste is voor de ander.

  73. RealisT says:

    dalen,

    Niet alle makelaars brengen kosten in rekening. En hier bij mij in de buurt zijn er wel verschillende bezichtigingen geweest. Zat veel jong spul bij. Er zijn blijkbaar nog steeds potentiele kopers die nog gauw even van de HRA willen profiteren… (ongetwijfeld aangespoort door papa en mama).

  74. Henk 6 says:

    Stress onder de makelaars is nu wel echt groot. Open huizendag persbericht van nvm wordt niet door Media (nu.nl, telegraaf) overgenomen het wordt te ongeloofwaardig.

  75. Piet says:

    Vandaag 5 huizen bezocht waren nog 20% tot 40% te duur en wij zitten ook in de statistieken komt niets uit daar de prijzen toch echt verder moeten zakken.

  76. nhz says:

    Chateau Bellevue: Maar ga dan niet roepen dat er geen geld voor hypotheken beschikbaar is.

    zodra de huizen in NL weer enigszins normaal geprijsd zijn komt er vanzelf weer geld voor hypotheken beschikbaar; maar voorlopig dus even niet, en terecht 🙂

    philipulus: Door de nieuwe maatregelen kunnen bijvoorbeeld hypotheken tot wel 40 jaar worden geherstructureerd, zodat de huizenbezitter de woning niet hoeft te verlaten.

    ik wens ze veel succes daarmee; veel recente kopers hebben een aflossingsvrije hypotheek met variabele rente gebaseerd op Euribor + 0.5%. Al die ‘huiseigenaars’ zijn zombies, die hypotheken zijn met geen mogelijkheid over te sluiten naar iets dat verantwoord én realistisch is (d.w.z. vol te houden totdat de hypotheek afloopt). Al maken ze er 100-jarige hypotheken van, het gaat niet helpen. Het is weinig meer dan het Roadrunner filmpje even in de pauze stand zetten nadat Willie Coyote van de klif gesprongen is.

    papo: Ik vraag me ook af of en hoe de waardedaling van het vastgoed is meegenomen in de vermogens berekening.

    helemaal niet, dus.

    dalen: In dat zelfde lijstje staat België met 56%. Ik denk dat dit voor enkele regio wel opgaat, bijvoorbeeld rondom Brussel waar het percentage misschien nog wat groter is, maar ik denk dat het in Vlaanderen hooguit 30-35% is.

    komt omdat Economist zich baseert op de manipulatieve NVM cijfers, en bovendien meestal alleen kijkt naar de stijging van de afgelopen 10 jaar, of soms sinds 1996. In NL vond een groot deel van de stijging al begin jaren ’90 plaats.

    RealisT: Zat veel jong spul bij. Er zijn blijkbaar nog steeds potentiele kopers die nog gauw even van de HRA willen profiteren… (ongetwijfeld aangespoort door papa en mama).

    ik denk eerder verwende kleutertjes die te veel naar de Fabeltjeskrant kijken.

  77. BalancedView says:

    nhz: Het is weinig meer dan het Roadrunner filmpje even in de pauze stand zetten nadat Willie Coyote van de klif gesprongen is.

    lol 😀

    @dalen @Realist

    Ik vermoed dat het motto van deze OHD hetzelfde was al die van de vorige: “kijken, niet kopen”.

    De NVM stelt dat van de huizen die een halfjaar geleden meededen er nu 17% zijn verkocht. Dat is toch gewoon een dramatische score? Als ik met de natte vingermethode extrapoleer dan kom ik op een gemiddelde verkooptijd van 3 jaar. En dan te bedenken dat dat het best verkopende deel van het huizenbestand is. Van het deel dat niet meedeed was slechts 10% (nattevinger = verkooptijd van 5 jaar) verkocht. Als je daarnaast nog bedenkt dat de huizenprijzen dalende zijn, dan weet je meteen dat die verkooptijden nog te positief zijn. Deze OHD zal ongetwijfeld niet beter uit de verf komen.

    Kortom: het is en blijft drama op de huizenmarkt en ik als aspirant-koper kan niet anders dan nog even afwachten.

  78. nhz says:

    BalancedView: De NVM stelt dat van de huizen die een halfjaar geleden meededen er nu 17% zijn verkocht.

    misschien was er wel 25% verkocht als ze NIET meegedaan hadden aan die OH Dag? De mensen die niet meededen, waren die zo optimistisch over hun verkoopkansen dat die 200 euro extra voor de makelaar een slechte investering leek, of wisten ze stilletjes al dat de vraagprijs zo van-de-pot-gerukt was dat je hooguit boze bezoekers over de vloer krijgt? Gelukkig zijn de spinmaster van NVM in staat om van ieder nadeel een voordeel te maken, ik zie weer uit naar enkele dagen jubelstemming in de media.

  79. RealisT says:

    BalancedView: lol

    Ik vermoed dat het motto van deze OHD hetzelfde was al die van de vorige: “kijken, niet kopen”.
    .
    .
    .
    Kortom: het is en blijft drama op de huizenmarkt en ik als aspirant-koper kan niet anders dan nog even afwachten.

    Ik hoorde zowaar Ger Hukker op RTL-Unilever zeggen dat veel huizen 10-20% overprijst zijn. De meeste verkopers hanteren nog steeds de onrealistische vraagprijzen van voor de crisis (let wel: vraagprijs bijna altijd > verkoopprijs). Diezelfde Hukker die nog niet zo heel lang geleden riep dat nu kopen een goed moment zou zijn wegens historisch lage prijzen.

    linkje: http://www.rtl.nl/xl/#/u/7bb3c3cc-1caa-4639-83b0-7351ecf16804

    Wat ik me dan afvraag is dit: wie was deze man die ik zojuist op TV zag en wat heeft hij met Ger Hukker gedaan?

  80. Adamus says:

    http://tinyhouseblog.com/pre-fab/ideabox/

    Prijsindicatie ideabox huizen

  81. dalen says:

    Openhuizendag is vergelijkbaar met het Catshuis.

    Door allebei is een patstelling ingenomen en is een Pyrrusoverwinning te verwachten.

  82. asd says:

    @53 (dalen)

    “…er is lang genoeg de luier onder deze sector gehouden”

    @85 (RealisT)

    “…wat heeft hij met Ger Hukker gedaan?”

    GH heeft de NVM uitgebreid met een nieuw clubje, dat verder moet gaan lobbyen bij het Rijk:

    http://www.huggiesclub.nl/NL/Default.aspx

    🙂

  83. tufkaj says:

    Voor de cijferjunks zoals ik: http://fundacijfers.staanhier.nl/openhuis.png

    @dalen/referendumlokaal: welkom op den twitters 😛

  84. maarten says:

    think! it aint illegal yet… `if laws of man are not just, equal and fair than the laws of nature will come and do her thang…`
    http://www.youtube.com/watch?v=OTF3XOecfvM

  85. deutsche mark says:

    Adamus:
    http://tinyhouseblog.com/pre-fab/ideabox/

    Prijsindicatie ideabox huizen

    Vind ze nog prijzig.
    Veel meer dan een veredelde bouwkeet is het niet, zo’n box. (aan de EnEv in Duitsland voldoe je met dat ding denk ik ook al niet)
    En de woonoppervlakte is niet bepaald riant te noemen. (400sqft is niks, geeneens 40m²)

  86. hugo says:

    Frans,

    Graag gedaan! Heb er wat jaartjes over gedaan om dat te kunnen realiseren 🙂

  87. deutsche mark says:

    @Hugo

    Maar wat schieten “we” er mee op?
    Zolang de “anderen” aan de touwtjes trekken, blijft het een beetje gefrustreerd aanmodderen voor “ons”. Proberen je eigen hachi te redden, daar houd het wel zo’n beetje mee op.

    Ben vanddag overigens nog niet naar NL gekomen om voor een 2e huisje te kijken. Ik wacht nog wel eventjes.

  88. Steven says:

    het maakt ook niet uit wat we denken. als het down gaat gaat het down. (TA)

  89. hugo says:

    deutsche mark,

    Ik ben zo een simpele ziel welke denkt dat kennis macht is en dat die kennis verspreid moet worden. Uiteraard is het zo dat ”anderen” aan de touwtjes trekken. Maar als je weet hoe het touwtje trekken werkt weet je hoe je er tegen te wapenen. Als genoeg dat weten en er naar handelen worden die ”anderen” een stuk machtelozer. Dat is in ieder geval wat ik hoop.

    Ik wacht ook verder qua huizen en qua waarde ipv prijs van EUrogeld 🙂

  90. deutsche mark says:

    hugo:
    …. Als genoeg dat weten en er naar handelen …..

    De kern van m’n pessimisme op dit gebied. De meesten hebben vandaag de dag helemaal geen zin meer in “weten”, en “handelen” nog minder. Je zou moe kunnen worden, ochjee.
    Lang leve de gedachteloze lol. Dat is het sfeertje, ontstaan door slecht onderwijs en propaganda (de media). Ik zie het niet 1-2-3 veranderen. Dan moet het eerst wel heel erg slecht gaan met ons. Voordat het zover is, hebben we allang oorlog.

  91. hugo says:

    deutsche mark,

    Fair enough, heb regelmatig het zelfde idee. Waar ik me aan vasthoud is geschiedenis en de kennis dat slechts 5-10% hoeft te handelen om positieve resulaten te genereren. Ja je kan me een hopeloze optimist noemen :). Linksom of rechtsom, op deze manier kan eea niet lang doorgaan.

  92. maarten says:

    @96 gelukkig zijn we ook te lui voor oorlog 😉

  93. deutsche mark says:

    maarten:
    @96 gelukkig zijn we ook te lui voor oorlog

    Hier schrijft duidelijk geen “kenner”.

    Ik loop pas tegen de 50, en kon hier dus nog geen ervaring opdoen.
    Door m’n verblijf op de balkan voor, tijdens en na het akkefietje dat de voormalige joegoslaven daar uitvochten (gelukkig was ik er niet continu), weet ik er toch wel het één en ander van.
    Opvallend was wel dat luie mensen er best wat energie voor weten te vinden. Vreemd is het niet, omdat het met een geweertje in je hand andere mensen je klote-klusjes voor je laten opknappen voor luie mensen erg aanlokkend is.

    Onze jeugd is met oorlogs-simulatie-trainingsprogramma’s overigens prima voorbereid. In propagandataal heten ze “computerspelletjes”.
    En dat ze functioneren bewijst het toenemend geweld tegen politie, ambulancepersoneel en eigenlijk alles wat op de verkeerde tijd en plaats buiten beweegt.

  94. maarten says:

    @99 zolang het niet legaal wordt om hier met wapens te lopen ben ik gerust…we zijn te lui… Ik ben in joegoslavie geweest voor de oorlog en het viel me op dat er ontzettend veel millitairen met schietklare automatische geweren rondliepen zo is het hier nog niet he? misschien in italie of griekenland wel maar goed andere cultuur

  95. maarten says:

    managers doen het hier niet met een geweer in de hand maar met een klokje… andere mensen aan het werk zetten

  96. deutsche mark says:

    Zeg nooit nooit.

    “Nederland is anders”, net als met de huisjes.
    Je hebt wel gelijk dat het ons aan het temperament ontbreekt.
    Maar “de buren” kunnen ook weer op bezoek komen. Voor ik m’n loon naar NL overmaak om jullie klotezooi ermee op te ruimen, trek ik liever m’n bruine laarzen aan, en kom m’n 2e huisje persoonlijk uitzoeken, als je begrijpt wat ik bedoel. Aan mijn naastenliefde zijn namelijk wel grenzen. En een flink deel van de nederlanders hoeft op mijn naastenliefde volledig terecht niet te rekenen. Reserveer ik liever voor m’n vrouw en kinderen.

  97. maarten says:

    @102 helaas begrijp je het principe tit for tat nog niet goed.. of hoe het optimaliseren van je eigen geluk afhangt van anderen

  98. maarten says:

    jij gelooft nog in een dwaalleer van het sociaal darwinisme namelijk dat je zelf beter/ sterker bent dan de ander… je naastenliefde is niet gelijkwaardig

  99. maarten says:

    mijn eerste huisje voor jou tweede huisje makker

  100. deutsche mark says:

    Leg uit?
    In hoeverre wordt mijn geluk geoptimaliseerd door het onverantwoorde financiele gedrag van veel nederlanders?
    Waar ik dan nog een pleister op mag plakken. Ik haat EHBO.

  101. maarten says:

    onverantwoordelijke nederlanders worden geconfronteerd met de rekening… betalen

  102. maarten says:

    verder… trek gerust je bruine laarzen aan ik wil graag zien hoe ze staan als je in je hemd staat met een pijp in je bakkes

  103. deutsche mark says:

    maarten:
    jij gelooft nog in een dwaalleer van het sociaal darwinisme namelijk dat je zelf beter/ sterker bent dan de ander…

    Beter of sterker zou ik niet willen zeggen.
    Ik heb wel financieel verantwoord huisgehouden. Dat betekent ook offers brengen (Offers waar anderen effies geen zin in hadden). Daar hoor je uiteindelijk voor beloond te worden. Als dat niet meer het geval is, worden de spelers op het veld onrustig, net als bij een onterecht gegeven penalty. Ik ben daarin niet anders, ben namelijk allesbehalve een “übermensch”, als je misschien daarop doelt.

  104. deutsche mark says:

    maarten:
    onverantwoordelijke nederlanders worden geconfronteerd met de rekening… betalen

    Erg naief gedacht.
    Velen zullen het niet kunnen betalen.

    Wie moet er dan te hulp schieten? En wat krijgt de helpende daarvoor terug?
    Dat zijn de essentiele vragen.
    En dat mijn regering mijn geld afpakt om daarvan sinterklaas te spelen lijkt me het verkeerde antwoord.
    Dat is zelfs voor ons onnozele oppertruusje zo klaar als een klontje. Als zelfs een goedzak als ik met zulke cadeautjes problemen heb, hoe denk je dan dat iets fanatiekere landgenoten tegen de zaken aankijken?
    Daarom is oppertruusje ook zo voorzichtig.

  105. deutsche mark says:

    Hans de Boer (CDA): Staatsgeleide planeconomie ….

    (ironie aan)
    CDA of SED?

    Dan Eelco’s vriendjes een muurtje aan de oostgrens laten bouwen zodat niemand wegloopt, en over pak em beet 30 jaar hebben we er in Duitsland weer een structuurzwakke provincie bij. (ironie uit)

    Kunnen zulke figuren niet gewoon in de gesloten psychiatrie ondergebracht worden?
    Of is de “woningmarktziekte” uit het pakket geschrapt?

  106. deutsche mark says:

    (Analoog Juan)

    Guten Nacht.
    deutsche Mark

  107. king says:

    Und Jetzt ….

    Guten Morgen Freunde ( auf Hochdeutsch) konnen wir die Balanz vom offenen Hausentag aufmachen.

    Unseren Ger wird uns bald informieren.

    So dass waren die Schwere Worter wieder.

    Gruss Gott
    King

  108. gekke gerritje says:

    Hans de Boer (CDA): Staatsgeleide planeconomie ….

    Hé eindelijk een voorstel wat mij wel lijkt geef alleen subsidie op nieuwbouw die naar mijn mening in ieder geval meer waard zijn als die oude overgewaardeerde bouwvallen waar mensen hun tophypotheek op moeten terrug zien te verdienen.
    En laat de slimme mensen die subsidie gelijk in de woning stoppen in plaats van het verbrassen aan keukens en auto’s en vakantie’s.
    Laat je de mensen met hun droomprijzen verder dromen in hun bouwval.
    Beter nog overdrachtsbelasting terug naar 6 procent en ipv een subsidie op zonnepanelen denk dat dat wel handig is gezien de toekomst.

  109. maria says:

    Hans de Boer

    ‘Meer dan 50% aflossen is absolute onzin.”

    Je moet het nog eens horen om het te geloven.
    Als iedereen met HRA zijn kosten en baten eens bij elkaar optelt, zou het toch duidelijk moeten zijn dat, de enige die je sponsort “de bank” is.

    Zijn we nu met zijn allen zo dom in Nederland?

  110. asd says:

    IK STA EROM BEKEND DAT IK IJS AAN DE ESKIMO’S KAN VERKOPEN

    WEL EEN GELUK DAT ER NIET WERD GEVRAAGD NAAR EEN ASBESTVERKLARING, EEN ENERGIELABEL EN DE ERFPACHT

    EN DAT DE BUREN OP VAKANTIE WAREN DAT NATUURLIJK OOK

    Louche

    http://www.youtube.com/watch?v=eMu7WL3JUGo

  111. deutsche mark says:

    @maria

    “over 35 jaar is die woning veel meer geld waard geworden”
    Hij zei het echt, rond 4.20min, de flapdrol.

    Wat dat geld dan waard is verklapte ie er natuurlijk niet bij.

  112. SchuurHuurder says:

    Tenenkrommend filmpje zeg. Als ik dhr. De Boer goed begreep wil hij alleen een 10% premie op nieuwbouwwoningen. Ben je mooi klaar mee als je je tweede huis wilt verkopen. Dramatische interviewer ook met zijn: “en natuurlijk door angst”. Nee, het zijn de prijzen, idioot. 50% gedurende 35 jaar aflossen, nog even en we krijgen Japanse taferelen en schrijven we gewoon de kleinkinderen in op onze hypotheken met uitgewoonde flatjes als onderpand. Zo dat moest er even uit.

  113. rmottae says:

    Die Hans de Boer is echt volkomen verdwaasd !
    Ik moest er even over nadenken…..

    Volgens mij is de fase van “wanhoop” nu aangebroken. De eerste signalen zijn er. De verbetenheid waarmee deze man zijn, kennelijk naar eigen inzicht goed getimede, absolute onzin uitkraamt. Als het geen psychiatrisch geval was was het eigenlijk crimineel.

    Daarna komt de fase van berusting.
    Die grafiek van de levensfasen van een bubble is verbazingwekkend accuraat (te vinden op deze site).

    Ik ga nog even een jaartje huren en centjes tellen.
    Waarschijnlijk gaan deze dwazen in hun eindstrijd nog veel geld kosten…

  114. RealisT says:

    Hans de Boer (CDA): Staatsgeleide planeconomie ….

    Die man is echt een total loss. Als oplossingen draagt hij allemaal zaken aan die juist tot de huidige problemen op de huizenmarkt hebben geleid:

    – koopsubsiedies
    – (te veel) lenen en niet genoeg aflossen
    – halfwaardetijd oprekken tot 35 jaar (WTF!!)
    – HRA tot in de eeuwigheid laten bestaan
    – jezelf in de toekomst rijk rekenen

    Opsluiten met TBS deze gek wegens groot gevaar voor de samenleving en dwangmatig herhalingsgevaar!

  115. Dawg says:

    Dus, als we:
    – meer dan de helft aflossen als onzin bestempelen
    (en die andere financieren met inflatie?)
    – een korting van 40% tot 50% van de rentelasten op
    een koopwoning geven via de hra
    – een koopsubsidie geven van 10%

    dan kunnen we gewoon blijven zeggen dat er niks aan de hand is met de huizenprijzen in Nederland.

    Hier is hoe dan ook sprake van gratis cabaret op uitzonderlijk hoog niveau.

  116. Grieks drama aan de Noordzee says:

    Oh wat kunnen sommigen toch heerlijk stoicijns overtuigd zijn van hun eigen gelijk. De zoveelste belanghebbende die, zonder blikken of blozen, preekt voor eigen parochie met een belachelijk plan.

    Maar de huizenmarkt zit inmiddels zo ver in de shit dat elk luchtballonetje ten koste gaat van andere belanghebbenden. Zo houden we elkaar in de houdgreep en gebeurt er ……niks.

    Als je wilt kun je het drama zich voor je ogen zien voltrekken.

  117. tufkaj says:

    Hahaha, de koper krijgt 25K in het handje 🙂

    Heel even dan, want bij wie ligt dat geld dan? Juist, in het handje van de verkoper. Het ís geen steun aan de starter.

    Die man moet een 1 april grap zijn.

    Die man MOET een 1 april grap zijn.

    toch?

  118. maria says:

    @125 Tufkaj

    Jeetje, inderdaad, we zijn er met z’n allen in getrapt!

    1 april!!!!!!!!

  119. deutsche mark says:

    tufkaj:
    Hahaha, de koper krijgt 25K in het handje
    Die man MOET een 1 april grap zijn.

    toch?

    Was wel gisteren op TV. Nog 31 Maart dus.

    Hier even het CV van de Boer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_de_Boer_(MKB)

    En het kippenhok van de reportage heb ik ook gevonden:
    http://www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-47021902-orteliusstraat-214-h/

    ~4000€/m², is toch een koopje jongens. Wat zeuren jullie hier toch allemaal?!

    Heb geprobeerd in Keulen een vergelijkbare woning te vinden. Sorry, maar de markt is leeggeveegd. Alles uitverkocht!
    Bij ons zijn er ook plaatselijk mooie regenboogkleurige huizenmarktzeepbelletjes die erop wachten uit mekaar te spatten.
    (veel duitsers met poen zijn bang. Bang dat ze straks hun reet met hun vele bankbiljetten kunnen afvegen. Dat verhit ook bij ons de “renditekrachtige markten”. Die types kopen om te verhuren. Kopen om zelf te bewonen doet in dit segment geen hond.)

  120. tufkaj says:

    deutsche mark: En het kippenhok van de reportage heb ik ook gevonden:
    funda.nl/koop/amst…rteliusstraat-214-h/

    Mercatorbuurt is dan ook echt een top-locatie 😀

  121. asd says:

    @126 (Maria) “Jeetje, inderdaad, we zijn er met z’n allen in getrapt.”

    Wil de eerste berouwvolle van het makelmannetjesgilde nu opstaan en gaan zitten gelijk:

    http://www.aiwaz.net/panopticon/penitent-mary-magdalene/gi3563c195

    Het kan vandaag nog…

  122. Steven says:

    als huizenkopers handje contantje 25 duizend euro krijgen als ze 250 duizend lenen voor een nieuw hutje wil ik dat ook. Ook betaal ik de helft pas af na 35 jaar met korting op de rente. (Alleen koop ik er geen huis voor uiteraard maar edelmetaal en aandelen: lijkt me een veel betere investering dan een nieuwbouwhuisje in Hoofddorp of zo, maar dat mag vast niet van Hans de Boer..)

    Het is inderdaad niet te geloven? Het is het probleem echt helemaal van de verkeerde kant bekijken. Gewoon 50 procent zakken met die prijs: heb je je huis volgende week verkocht.

  123. JR says:

    Nog even iets over het scheef-wonen/huren. Ikzelf woon met mijn jonge gezin met een bovenmodaal gezamenlijk inkomen in een huurhuis. Nu zijn wij van plan om te vertrekken naar een andere woning wellicht een koopwoning. Zo niet omdat we het willen en kunnen dan wel vanwege de huurverhogingen die in het verschiet liggen. Echter een punt wat een hoop mensen vergeten is dat de diversiteit van mensen er ook onder zal leiden.

    Simpel voorbeeld. Bij mij in de buurt ben ik de enige die ook maar iets aan zijn tuin doet en de boel netjes houdt. Simpelweg omdat ik er het geld ruim voor heb maar 80% van de andere mensen in mijn wijk niet. Resulterend in een belabberd aanzicht. Dit wordt alleen maar erger door alle lage inkomens op te hokken.

  124. JR says:

    Vervolg 131.

    Laat staan de sociale controle

  125. Frans says:

    WOW! Posters bedankt!
    ik had even het youtube ding gekeken, en werd hier ontzettend kwaad van, en dat op deze prachtige Zondag.
    Hahah! 1 April, natuurlijk! Dom van mij…..

  126. Klopt idd het is Kaasstolpbeleid. Reageren is vooruitzien, waardoor men voor de verwachte en onverwachte plannen maatregelen kan treffen! En niet voor 4 jaar zitten janken over een crises. Mensen angstig maken, dit kunnen zij best, meer niet. zakkenvullers!

  127. maria says:

    @ 134 aannemersbedrijf Amsterdam

    Hoe bedoelt U?

  128. Frans says:

    Grieks drama aan de Noordzee: Oh wat kunnen sommigen toch heerlijk stoicijns overtuigd zijn van hun eigen gelijk. De zoveelste belanghebbende die, zonder blikken of blozen, preekt voor eigen parochie met een belachelijk plan. Maar de huizenmarkt zit inmiddels zo ver in de shit dat elk luchtballonetje ten koste gaat van andere belanghebbenden. Zo houden we elkaar in de houdgreep en gebeurt er ……niks. Als je wilt kun je het drama zich voor je ogen zien voltrekken.

    Dat was precies mijn gevoel bij het kijken van de video!
    Wat er trouwens *wel* moet gebeuren zal alleen de huizenmarkt slechter maken: onontkomelijk.
    Het lijkt alsof de heren allemaal een toverformule willen bedenken die de structurele weeffout gedeeltelijk teniet doet: onmogelijk. We zitten nu eindelijk in de tijd dat de waarheid de leugen gaat achterhalen en dat wordt niet leuk.
    Al die plannetjes behelsen “throwing good mony after bad money” Geen goed idee.
    @ JR: nu een huis kopen is dom.

  129. 2Cent says:

    Grieks drama aan de Noordzee,

    Wat er nu moet gebeuren is dat er een duidelijk kamerbreed plan komt en zodat alle partijen hun verlies kunnen nemen. Het heeft toch geen zin om met z’n allen 10 jaar te gaan wachten tot de inflatie de prijzen op niveau heeft gebracht.

  130. dalen says:

    Betty de Boer twittert zonet dat ze haast heeft met het wetsvoorstel huurverhoging scheefwoners en het volgende week geagendeerd heeft ivm tijdige invoering per 1 juli as.

    Waar je het op zondag als “prominent” VVD-lid druk mee kan hebben. http://www.bettydeboer.vvd.nl/

    Tweet gestuurd en gevraagd om eens hier te komen kijken zodat je weet wat er op de vloer leeft.

    Adres Betty @bgdeboer

  131. tufkaj says:

    2Cent: Het heeft toch geen zin om met z’n allen 10 jaar te gaan wachten tot de inflatie de prijzen op niveau heeft gebracht.

    Logisch beredeneerd niet nee. Maar het zou zomaar kunnen gaan gebeuren. Geen politicus hoeft dan de zwarte piet toegespeeld te krijgen van een ingreep die op korte termijn nadelig was…

  132. Steven says:

    Zou toch leuk zijn als een bekend politicus eens zoiets zegt:
    De huizenprijzen zijn in vijftien jaar verdriedubbeld. Voordeel van de crisis is dat er waarschijnlijnlijk 40 procent in korte tijd af gaat zodat het voor starters ook in sommige gevallen weer aantrekkelijk wordt te kopen. Ook zullen de huren dalen in de vrije sector. Voorstellen van Hans en Betty de Boer zullen helaas weer veel geld kosten en op de lange termijn niemand helpen.

  133. floor says:

    dalen,

    Je moet Betty ff tweeten dat ze misbruikt wordt.

  134. floor says:

    dalen,

    Je moet Betty ff tweeten dat ze misbruikt wordt, is het journaille ook gelijk wakker.

  135. dalen says:

    @ Steven

    Eens met je. Heb hier ook diverse keren de adressen van politici gezet in de hoop dat iedereen eens aan het twitteren slaat want politici zijn twittergeil (excuses voor dit woord) en geven dikwijls antwoord.

    De admin (hugo) twittert veel maar ik zie (nog) niet dat het op de juiste plaats aankomt.

    Niemand van hier heeft zin om met een bord in de lucht op het Malieveld te lopen dus twitteren is m.i. het Malieveld van deze eeuw.

    Is er behoefte aan adressen van politici dan hoor ik het graag.

  136. Steven says:

    aan Dalen

    Misschien wel een goed idee ja. Vooral jij en NHZ bijv. zijn gewoon heel duidelijk, maar politiek werkt gewoon met belangengroepen. Democratie is voor de meerderheid van de bevolking dus als de meerderheid van de bevolking graag dure door het rijk gesponserde huizen wil, dan moeten wij daar als minderheid maar voor betalen. Dat gaat een keer goed fout natuurlijk.. : ik bekijk het van de zijlijn in mijn 500 euro huur-appartement, maar af en toe zoals met die gratis 25 ruggen voor een nieuwbouwkoper : hoe idioot kan je zijn? En wat voor mensen gaan dan kopen om alleen die 25 duizend te vangen? (het zijn op zeker vooral starters zonder een cent eigen vermogen natuurlijk). Dat huis is over 3 jaar misschien de helft waard en die 25 duizend is besteed aan een auto.

  137. dalen says:

    @ 142

    “dan moeten wij daar als minderheid maar voor betalen.”

    Je bent niet in de minderheid. Dat is hetgeen de politiek en de gevestigde orde je wil doen geloven uit angst dat men het met elkaar eens is.

    Ik heb het hier al eens gezegd dat het een oude wijsheid is en door de politiek graag opgepakt wordt

    Divide et impera http://nl.wikipedia.org/wiki/Divide_et_impera

    Dit zie je overal in terug en ook in het bedrijfsleven.

    Op het moment dat de plebs de verbindende factor met elkaar hebben gevonden zijn de rapen gaar voor de macht.

    Dit ligt nu op de loer door internet. Daarom bestaat er censuur!!

    Gewoon twitteren tot ze niet meer om je heen kunnen. Houd het wel netjes en breng jezelf of anderen niet in de problemen. Ik heb in een tijdschrift jaren geleden eens geschreven dat dit een tijdbom is. Het komt lijkt uit te komen en de Arabische Lente durf ik vooral te wijten aan internet.

  138. tufkaj says:

    dalen: Gewoon twitteren tot ze niet meer om je heen kunnen.

    Ik tweet ook geregeld naar politici. Probeer het vooral opbouwend en oplossingsgericht te houden. Als je gaat zeuren luistert niemand meer 🙂

    (ik volg jou ook sinds enkele dagen @woningnieuws)

  139. hugo says:

    dalen,

    Ehm dalen, voor de duidelijkheid, ik ben niet de admin. Ook geen idee wie dat wel is.

  140. Juan Belmonte says:

    deutsche mark: Hans de Boer (CDA): Staatsgeleide planeconomie ….

    Van alle plannen die volgens de heer Hans de Boer uit de Haagse Kaasstolp komen werkt er géén.
    Tot zover is Juan het wel eens met opperpolderaar Hans de Boer.

    Daarom -volgens -De Boer- NOG EEN GOTERE KUNSTGREEP.

    Maart 2012: Hans de Boer vindt dat ALLE NEDERLANDERS moeten MEEBETALEN aan de huizen van STARTERS op de Woningmarkt.
    En wel 10% van de aankoopsom !!! 🙂

    PUNT 1)
    De heer de Boer SNAPT HELEMAAL NIETS van het probleem op de woningmarkt.

    HELEMAAL NIETS.
    Hij herhaalt een oude grijze plaat van Hogehuizenprijsmninnend NL.
    Het probleem is niet de STARTER.

    Het probleem is integraal: DE SLEUTEL voor doorstroom bij de Woning-“markt” ligt bij de VERKOPER niet bij de KOPER.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/de-implosie-van-een-woningmarkt/
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/een-ding-is-zeker-woningprijzen-in-nederland-zullen-scherp-dalen/

    De sleutel voor het vlottrekken van de woningmarkt ligt bij de verkoper:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/31-01-2012/betty-de-boer-vvd-het-kabinet-kan-weinig-doen-om-de-woningmarkt-weer-op-gang-te-krijgen/#comment-96787

    Zèlfs de heer Mr Ger Hukker, geeft het -na een volledig mislukte NVM Makelleugenaars Open Huizendag toe.:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/02-04-2012/ger-hukker-nvm-vraagprijs-van-veel-huizen-is-te-hoog/

    DE PRIJZEN ZIJN TE HOOG:
    – De grondprijs moet 40% omlaag (NVB).
    – De huizenprijzen zullen 30% zakken (Rabobank)
    – De huizenprijzen zullen langdurig zakken om weer betaalbaar te worden (Prof Dr Ir Hugo Priemus)

    Kortom Juan, die regelmatig Links en Rechts en Groningen en Friesland door elkaar haalt is hier zeker van:

    HET PROBLEEM van stagnatie op de Woningmarkt komt niet door de STARTER, de sleutel is in handen van de (vele) VERKOPERS

    Zonder PROBLEEM
    is er ook géén OPLOSSING

    Wat een domoor: nog méér kunstgrepen en iedereen maar in de WAAN laten dat de HuidigeHogeHuizenPrijzen reëel zijn. Wat een ziener. 🙂

  141. Juan Belmonte says:

    HET IS NIET TE FILMEN

    De minister geeft aan het gemekker van de Bouw een beetje ZAT te zijn (iedere WEEK een nieuwe BRANDBRIEF)
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/30-03-2012/bouwlobby-maakt-minister-chagrijnig/#comment-102154

    Komt ene meneer De Boer

    DOODLEUK

    met BRANDBRIEF 100.008::
    Geef ff iedere starter 25.000 euro kado !

    Man, er moet 16 miljard bezuinigd worden en dan komt deze clown met deze ONBETAALBAAR DURE CABARET 🙂

    Met STIP op plaats 100.008: Hans de Boer’s BRANDBRIEF

  142. dalen says:

    @ 144 tufkaj

    Ja zag het. Heb regelmatig contact tav wetgevingstrajecten. Wordt ook op de hoogte gehouden van voortgang enz en geef input.

    Men ziet wel dat je kennis van zaken hebt en krijg ook antwoord.

  143. dalen says:

    @ 145

    Excuses hugo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*