Rabobank en ING somber over woningmarkt

De Nederlandse huizenprijzen zullen in 2012 met gemiddeld 5% dalen en blijven ook in 2013 onder druk staan, nadat ze sinds het begin van de kredietcrisis al met 11% zijn gedaald, stellen economen van Rabobank dinsdag in een rapport.

In vergelijking met de eerste helft van de jaren ’80 valt volgens ING op dat de prijzen geleidelijker dalen dan toen, maar de verkoopaantallen des te sneller. Verkopers zijn terughoudend met het verlagen van de vraagprijs, mede doordat de noodzaak om te verkopen ontbreekt. De werkloosheid loopt weliswaar op, maar niet zo sterk als toen. De hypotheekrente, die destijds de pan uit rees, is nu juist gedaald.

Ook speelt volgens ING mee dat de huizenprijzen in de 3 jaren voordat de crisis losbarstte, lang niet zo sterk stegen als eind jaren ’70. De huidige huizenbezitter heeft daardoor veel minder ruimte om de vraagprijs te laten zakken zonder met een restschuld te blijven zitten.

bronnen:  RTL Z en De Telegraaf

 

Share Button
Tagged with: , ,
143 comments on “Rabobank en ING somber over woningmarkt
  1. tufkaj says:

    Dat prijzen dalen is een feit. Dat dat somber zou zijn is een waardeoordeel, vanuit het referentiekader van een verkopende partij.

  2. nhz says:

    “mede doordat de noodzaak om te verkopen ontbreekt.”

    gelukkig heeft de overheid onbeperkt geld om het handje eronder te blijven houden, is en blijft de werkeloosheid laag, blijven de pensioenen mooi op peil, heeft de lokale overheid handenvol geld voor extra startersleningen/garanties, zal de rente dankzij FED en ECB eeuwig nabij nul blijven en is het aantal gedwongen verkopen zo laag dat ook NHG/WeW onverminderd doorgezet kan worden. Oja, en het Griekenland probleem is sinds gisteren opgelost dus de kredietcrisis is zo goed als over; ik snap niet dat ze denken dat het nog tot 2013 kan dalen 😎

    “Ook speelt volgens ING mee dat de huizenprijzen in de 3 jaren voordat de crisis losbarstte, lang niet zo sterk stegen als eind jaren ’70.”

    stelletje pathethische leugenaars, is dit persbericht opgesteld door Fabeltjeskrant-professor Valentijn??

    In de jaren ’70 stegen de huizenprijzen in vijf jaar tijd met ongeveer 100%; daarna volgende een correctie van meer dan 40% (plus inflatie).
    In de jaren ’90 en ’00 stegen de huizenprijzen in 20 jaar tijd met minstens 500%. Geen ruimte om de prijs te laten zakken dus, dat is wel duidelijk 😎

  3. Marieke says:

    Beetje vreemd. Toen de huizenprijzen stegen was ieder rapport of enquete nieuwswaardig. Nu alles aanzienlijk minder waard is (voor wat uberhaupt nog verkocht wordt) zie ik niets in de nieuwsuitzendingen op TV van deze analyses.

    20% daling plus de 10%kk van destijds….je zou toch maar een huis gekocht hebben in de periode 2007-2011……

    Meneer/mevrouw: U bent virtueel 1 ton armer.
    O, u heeft aflossingsvrij…oeps.

  4. nhz says:

    toepasselijke kijktip voor vanavond:
    om 21.10 uur op Canvas ‘1929‘ deel I. Net als de Tegenlicht uitzending van gisteren over Argentinië (ook daar kwam vastgoed terloops aan de orde) valt er misschien wat te leren 😉

    Ik heb wel eens gelezen dat dure huizen in Californië kort na de crash verkocht werden voor soms maar 10% van de bouwkosten. En je kon in New York grote appartementengebouwen kopen voor ongeveer 3x wat de huurders jaarlijks aan huur moesten betalen (u snapt vermoedelijk dat er een reden was voor die 3x in plaats van de normale 10x of daaromtrent). Gelukkig is Nederland anders en kunnen huizenprijzen en huren hier alleen maar omhoog, afgezien van een tijdelijk dipje 😉

  5. Dow Jones says:

    Krokodillentranen…

    Waarom zouden ING en de Robabank “somber” zijn over de woningmarkt? De hypotheekgevers (huiseigenaren) blijven vooralsnog gewoon braaf hun rente betalen en sommige lossen zelfs extra af. De hypotheken die de banken reeds in bezit hebben zijn dus nog steeds assets omdat ze geld opleveren. Als het fout loopt met de betaling van rente of aflossing, dan zal de bank op zeker moment het huis opeisen en op de veiling aanbieden. Eerst zal de bank echter – bij dalende waarde van het onderpand – vragen of de hypotheekgevers willen bijstorten, zoals dat in de hypotheekovereenkomst is opgenomen.

    Conclusie: een bank is zelden somber, en zeker niet in Nederland. Voor diegenen die met een bank in zee gaan om zich eens even fijn in de schulden te steken, is dat wellicht een ander verhaal. Of heeft u thuis ook een juridische afdeling en een compliance officer?

    Cheerio,

    Dow Jones

  6. Dow Jones says:

    nhz: toepasselijke kijktip voor vanavond:om 21.10 uur op Canvas ‘1929‘ deel I. Net als de Tegenlicht uitzending van gisteren over Argentinië (ook daar kwam vastgoed terloops aan de orde) valt er misschien wat te leren Ik heb wel eens gelezen dat dure huizen in Californië kort na de crash verkocht werden voor soms maar 10% van de bouwkosten. En je kon in New York grote appartementengebouwen kopen voor ongeveer 3x wat de huurders jaarlijks aan huur moesten betalen (u snapt vermoedelijk dat er een reden was voor die 3x in plaats van de normale 10x of daaromtrent). Gelukkig is Nederland anders en kunnen huizenprijzen en huren hier alleen maar omhoog, afgezien van een tijdelijk dipje

    Dank voor de kijktip!

    Cheerio,

    DJ

  7. Ralph says:

    nhz:
    toepasselijke kijktip voor vanavond:
    om 21.10 uur op Canvas ‘1929‘ deel I. Net als de Tegenlicht uitzending van gisteren over Argentinië (ook daar kwam vastgoed terloops aan de orde) valt er misschien wat te leren

    Ik heb wel eens gelezen dat dure huizen in Californië kort na de crash verkocht werden voor soms maar 10% van de bouwkosten. En je kon in New York grote appartementengebouwen kopen voor ongeveer 3x wat de huurders jaarlijks aan huur moesten betalen (u snapt vermoedelijk dat er een reden was voor die 3x in plaats van de normale 10x of daaromtrent). Gelukkig is Nederland anders en kunnen huizenprijzen en huren hier alleen maar omhoog, afgezien van een tijdelijk dipje

    LOL@10x de huur.

  8. hugo says:

    OT voor (oa) Dwag,

    Romano Prodi bekend dat deze crisis was voorzien.

    ”So it was clear that this crisis would arrive.”

    ”Well, the difficult moments were predictable….. The rest will follow.”

    Uiteindelijk de reden….

    ”Because changing currency means changing the structure of the State.” ”

    ”….. if we want to build up a new Europe we have to put together the pillars of a modern State. ”

    http://www.euronews.net/2012/01/02/the-flowers-that-launched-the-euro/

    Zeg maar dank je tegen die psychopaat (of is ie een sociopaat?)

  9. Voerman says:

    Artikel:
    De huidige huizenbezitter heeft daardoor veel minder ruimte om de vraagprijs te laten zakken zonder met een restschuld te blijven zitten.

    Commentaar: In de jaren’80 en daar aan voorafgaand was het nog niet mogelijk om een tophypotheek af te sluiten. Ook aflossingsvrij was toen niet mogelijk. Verder moest je normaal gezien ong. 20% van de aankoop som meebrengen om uberhaupt een hypotheek te krijgen.
    In die tijd stonden de mensen met een eigen huis er dus solide voor. Daarom konden zij tijdelijk wat minder zakken met de prijs en zelfs snel weer een ander huis kopen. De ellende van het moment is dat “de sinds kort” eigenaar/bewoners veelal te arm begonnen zijn. Pech in het leven door bijv. ziekte, werkloosheid etc. kan in deze situatie al snel heel slecht uitpakken.

    Twee basisregels voor verstandig kopen en wonen:
    1 Sluit een zo klein mogelijke hypotheek.
    2 Zo snel mogelijk aflossen.

    Beter een leven zonder zorgen dan zorgen zonder leven.

  10. Esther says:

    “De huizenprijzen gaan niet drastisch zakken, dream on!” ” De huizenprijzen dalen met minimaal 30%!” “De huizen gaan uiteindelijk 70% in waarde dalen!” “De prijzen gaan in 2013 weer stijgen, door het tekort aan woningen!” Wat is ‘t nou?

  11. Voerman says:

    Esther: “De huizenprijzen gaan niet drastisch zakken, dream on!” ” De huizenprijzen dalen met minimaal 30%!” “De huizen gaan uiteindelijk 70% in waarde dalen!” “De prijzen gaan in 2013 weer stijgen, door het tekort aan woningen!” Wat is ‘t nou?

    Lieve Esther,
    Het is allemaal dom geleuter en speculatie. Zie een huis als een gebruiksvoorwerp, volg je eigen verstand en pas de twee basisregels voor gelukkig wonen toe:

    1 Sluit een zo klein mogelijke hypotheek.
    2 Zo snel mogelijk aflossen.

  12. Voerman says:

    Voerman: minder

    minder = meer
    sorry

  13. hugo says:

    Voerman,

    3) Hoop dat je gemeente niet teveel heeft gegokt. Aangezien je nu vast zit en nergens meer heen kan ben je gemakkelijk doelwit voor wat verhoginkjes in bijvoorbeeld OZB. Gemiddeld stijgt de WOZ weer 6% dit jaar. Hier een leuke uitschieter.

    ”In Lingewaard valt ergens deze maand een 38 procent hogere heffing op de deurmant”

    http://sargasso.nl/archief/2012/02/17/als-we-die-ozb-nou-gewoon-met-6-procent-zouden-verhogen/

  14. hugo says:

    hugo

    excuses, WOZ moet natuurlijk OZB zijn.

  15. Voerman says:

    hugo: Aangezien je nu vast zit en nergens meer heen kan ben je gemakkelijk doelwit voor wat verhoginkjes

    Wees niet bevreesd, voerman zit op geen enkele manier vast. Overigens de aangekondigde huurverhogingen al gezien?
    Bedankt voor de poging tot empathie!

  16. hugo says:

    Voerman,

    Jup, die was echter geen 38% 🙂 en graag gedaan. Ik wens iedereen, op TPTB na, het beste toe.

  17. Dow Jones says:

    Esther: “De huizenprijzen gaan niet drastisch zakken, dream on!” ” De huizenprijzen dalen met minimaal 30%!” “De huizen gaan uiteindelijk 70% in waarde dalen!” “De prijzen gaan in 2013 weer stijgen, door het tekort aan woningen!” Wat is ‘t nou?

    Ceteris paribus? Anders wordt het lastig voorspellen…

    De huizenprijzen zullen dit jaar in ieder geval met meer dan vijf procent dalen. Volgend jaar zal de daling ongeveer even groot zijn. Pas daarna zal er een vertraging in de versnelling van de daling optreden (klinkt vreemd, maar dat zinnetje klopt wel: differentiaalrekening – denk aan het punt waar een sinusgolf de x-as snijdt). Daarna zal geen onmiddellijk dramatisch herstel optreden. Er zal minstens twee decennia met vastgoed niet veel gebeuren. Daarna komt er een demografische component aan de orde bij de positie van vastgoed in de beleggingsportefeuille. Ik vind het alleen nogal cynisch en cru om gewoon op te schrijven wat iedereen waarschijnlijk zelf ook al weet. Vul die dus zelf maar in.

    Eigenlijk is het Japanse scenario het meest waarschijnlijke, met dien verstande dat de demografie ons in Europa niet toestaat om de staatsschuld enorm te laten oplopen. Dure subsidies zullen dus sneuvelen.

    Cheerio,

    Dow Jones

  18. Juan Belmonte says:

    De Nederlandse huizenprijzen zullen in 2012 met gemiddeld 5% dalen en blijven ook in 2013 onder druk staan, nadat ze sinds het begin van de kredietcrisis al met 11% zijn gedaald, stellen economen van Rabobank dinsdag in een rapport.

    Tsja.

    De Casametrie
    valt in het nie
    bij de laatste statistie
    🙂
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-01-2012/streep-door-versoepeling-hypotheek-tweeverdieners/#comment-95142

    In vergelijking met de eerste helft van de jaren ’80 valt volgens ING op dat de prijzen geleidelijker dalen dan toen, maar de verkoopaantallen des te sneller.

    De jaren ’80 stonden ook bekend om de tophypotheken op dubbele inkomens, de 100% aflossingsvrije financieringen en de beleggingshypotheken.

    Toen stonden vast ook 3 van de 10 huizen met hypotheek
    “onder water”.

    Toen werden ook huizen gesubsidieerd (HRA) geleased (aflossingsvrij).

    Toen waren hypotheken ook zo weid verspreid
    dat de wel als CDO’s moesten worden verkocht vanwege het funding gap.

    Toen was de gemiddelde huizenprijs ook 11 maal JanMo 🙂

    Nee: parallellen te over 8)

  19. Juan Belmonte says:

    Even terugblikken
    zonder blozen
    of blikken
    maar ook zonder rozen
    en strikken

    2010:
    Van de Nederlanders verwacht 64 procent dat de prijzen van koopwoningen volgend jaar gelijk zullen blijven of zelfs stijgen. Vorig jaar dacht 67 procent nog dat de prijzen zouden dalen. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek door Maurice de Hond in opdracht van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

    HAHAHAHAHAHAHAHAHaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa 🙂

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/08-12-2009/nederlanders-verwachten-geen-verdere-daling-woningprijzen/

    Wat blijven de NVM en de Hondt toch heerlijke gratis cabaret 🙂

  20. Juan Belmonte says:

    Het gaat om een representieve steekproef van tweeduizend Nederlanders, aldus Maurice de Hond.

    bron: ANP

    Het ANP
    denkt met Hogehuizenprijsminnend NL mee 🙂

  21. Juan Belmonte says:

    tufkaj: Dat prijzen dalen is een feit. Dat dat somber zou zijn is een waardeoordeel, vanuit het referentiekader van een verkopende partij.

    Somber idd vanuit Hoeghuizenprijsminnend NL.
    is het kommer en kwel.
    ….
    Zèlfs de makelleugenaars
    krijgen de prijzen
    niet meer omhooggelogen

    @artikel
    Verkopers zijn terughoudend met het verlagen van de vraagprijs, mede doordat de noodzaak om te verkopen ontbreekt
    Inderdaad, gek hè met dubbele HRA, de mogelijkheid tot verhuur van een tweede woing, NHG tot ruim 11 maal JanMo en makelleugenaars die al jaren het beeld geven dat huizenprijzen op een normaal nivo zitten.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/08-12-2009/nederlanders-verwachten-geen-verdere-daling-woningprijzen/

  22. Juan Belmonte says:

    @link in artikel

    In het vierde kwartaal van 2011 stond een verkoopbord gemiddeld 271 dagen in
    de tuin, drie dagen meer dan een kwartaal eerder.

    Nog een keertje:
    – gemiddelde vraagprijs 11 maal JanMo
    – gemiddelde transactieprijs 8 JanMo
    Verschil 1 ton

    Uber die Grens:
    – gemiddelde vraagprijs 11 maal JanMo
    – gemiddelde vraagprijs in Duitsland: 8 JanMo.
    Verschil 1 ton

    De Hollandse huizen-“markt”.
    Gemeentelijk Startersleninkje ?
    Generatiehypotheekje
    Alle polderaars bankier !

    Wie nu rekent met 100% HRA over 1,5,10, 20, 30 jaar
    is een Kamikazekoper
    (met een goed gevoel natuurlijk dankzij de NVM) 🙂

  23. Juan Belmonte says:

    Nog een terugblik
    “Nederland in rijtje landen Griekenland Spanje Portugal Ierland Nederland als hoog risico landen:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/01-01-2010/europese-commissie-hoog-risico-op-financiele-ineenstorting-nederland-2010/

    Situatie op de NL woning-“markt”
    is een “grensgeval”.

    (één of andere EU commissaris)

  24. magnum says:

    pag 11

    Wanneer ook het spaarsaldo dat gerelateerd is aan de woning wordt meegenomen in de analyse, gaat het om
    aankopen na 2004 (figuur 13). In absolute aantallen gaat het naar schatting om 300.000 á 500.000 huishoudens. Deze aantallen zorgen op zichzelf niet voor problemen. [b]Zolang huishoudens niet willen verhuizen en aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen, is er niks aan de hand[/b].

    Het feit dat met oplopende werkloosheid hele volkstammen niet eenvoudig elders of laat staan in GE werk kunnen gaan zoeken ‘is er niks aan de hand’

  25. Voerman says:

    Juan Belmonte: De jaren ’80 stonden ook bekend om de tophypotheken op dubbele inkomens, de 100% aflossingsvrije financieringen en de beleggingshypotheken.
    Toen stonden vast ook 3 van de 10 huizen met hypotheek
    “onder water”.
    Toen werden ook huizen gesubsidieerd (HRA) geleased (aflossingsvrij).

    Jan modaal en lager hadden toen geen tophypotheek, geen aflossingsvrije hypotheek, meestal 20% van de koopsom zelf gefinancierd en hadden, wat ik nog niet gezegd had gebruik gemaakt van een aantrekkelijke premie A/B regeling. Ik was er zelf bij, maar kende niemand die onder water stond. Juan, ga op je witte paard door Spanje rijden, zwaai daar minzaam met je verenhoed en laat ons nuchtere Nederlanders hun eigen plan trekken!

  26. Juan Belmonte says:

    Voerman: ons nuchtere Nederlanders

    Nuchter ?

    Huizen gesubsidieerd(HRA) leasen
    ipv
    lenen en terugbetalen

    waarbij schulden langdurig ruim drie maal harder stijgen dan de inkomens waarmee ze geacht worden afgelost te worden is toch gewoon

    VERRE VAN NUCHTER

    da’s een Drastisch Delerium 🙂

    Dura la mentira
    hasta que llega la verdad

    Maar het kan natuurlijk zijn dat Juan het weer eens niet zo snapt …

  27. Juan Belmonte says:

    Maar wie het wel snapt is Prof Dr Dolf van den Brink:

    Politieke partijen buitelen de laatste weken over elkaar heen om aan te tonen dat hun programma’s nauwelijks of geen koopkrachtverlies betekenen. Op zichzelf is dit vlak voor de verkiezingen wel begrijpelijk, maar volgens mij houden we ons hierbij allemaal voor de gek.

    Wat is er namelijk aan de hand? De schuldvorming is zó groot geworden dat het vertrouwen in het financiële systeem aan het verdwijnen is, en daarmee zakt de omloopsnelheid van het geld. Hierdoor ontstaat de zogenaamde liquidity trap zoals we die in Japan sinds de jaren negentig hebben gezien. De toename van de geldhoeveelheid wordt ongedaan gemaakt door een daling van de omloopsnelheid van het geld, hetgeen uiteindelijk tot deflatie kan leiden. Kijkend naar het landschap voor ons, zitten wij dicht bij een deflatoire ontwikkeling. De maatregelen die over landen in het zuiden van Europa zijn uitgestort leiden tot een krimp aldaar en maken het zeer waarschijnlijk dat ze een deel van hun bestaande schuld niet zullen terugbetalen.


    Hij dwingt nieuwe generaties veel te veel voor hun huis te betalen, en vroeg of laat gaat die aftrek er toch aan en zullen ze met grote potentiële vermogensverliezen worden geconfronteerd. Hoe langer we dus wachten met afschaffen, hoe groter deze groep en hoe asocialer het wordt. Partijen die hier niet eens over willen nadenken, ontberen financieel-economisch inzicht en politieke moed.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/11-06-2010/renteaftrek-en-realiteitszin/

    Voer
    voor
    Voerman

    Ook struisvogels
    moeten eten

    (Drs Kees de Kort)

  28. Voerman says:

    Juan Belmonte,

    Struisvogels hebben zo’n lange nek om goed om zich heen te kunnen kijken.
    Juan, je bent meestal wel vermakelijk, maar voor mensen die serieuze overwegingen zoeken meestal een stoorzender.
    Ik sta open voor discussie over mijn stellingen. Algemene maatschappelijke beschouwingen en kreten dienen geen enkel nut en zijn meestal sectarisch.

  29. floor says:

    Voerman,

    Onzin Voerman, huis gekocht in 1981, 110% hypotheek.
    Volgens mij was het zelfs meer dan 110% aangezien we het huis casco kochten, die keuken en badkamer moest dus ook nog ergens vandaan komen.
    Geen stuiver eigen geld ingebracht.

  30. Voerman says:

    floor: Onzin Voerman, huis gekocht in 1981, 110% hypotheek.
    Volgens mij was het zelfs meer dan 110% aangezien we het huis casco kochten, die keuken en badkamer moest dus ook nog ergens vandaan komen.
    Geen stuiver eigen geld ingebracht.

    Oei, Dat kon bij ons in de buurt niet!
    Je was vast geen Jan modaal in die tijd.
    Knap dat je dat overleefd hebt.
    Alle respect, Floor, meen ik.
    Gaat het je nog steeds goed met je?

  31. Juan Belmonte says:

    Voerman: Juan, je bent meestal wel vermakelijk, maar voor mensen die serieuze overwegingen zoeken meestal een stoorzender.

    Tsja, stieren houden niet van rode lappen.

    Serieuze overwegingen staan in post 27.

    En eens hoor voor sommigen kan Juan wellicht irritant zijn. Die egt zaekn die niemand wil horen, althans niet iedereen.
    Want wie benoemt er nu dat Holland
    overgaat
    van gesubsideerd huizen leasen
    naar
    gewoon lenen en terugbetalen ?

    Allemaal vorm, géén inhoud.

    De gedachten van een dwaas, malloot en mafketel 🙂

  32. nhz says:

    Ralph: LOL@10x de huur.

    niks lol, 10x de jaarhuur was vrij normaal voordat de bubble van start ging. Dat het nu veel meer is is mij bekend, misschien zou jij eens moeten nadenken waarom we nu 30-40x de jaarhuur voor een huis betalen in plaats van bijvoorbeeld 3x tijdens de jaren ’30.

    Voerman: In die tijd stonden de mensen met een eigen huis er dus solide voor.

    er waren wel degelijk volop 90-100% hypotheken, en je ziet over het hoofd dat er in die tijd flink gespeculeerd werd, ook door gewone burgers. Met tweede/derde huizen en dus uiteindelijk toch met veel geleend geld (vaak 1e huis als onderpand). Het ging om relatief kleinere aantallen vergeleken met nu, maar toch en de gemiddelde hypotheek was ongetwijfeld verantwoorder maar toch, er was kanonnenvoer genoeg.

    Juan Belmonte: In het vierde kwartaal van 2011 stond een verkoopbord gemiddeld 271 dagen in
    de tuin, drie dagen meer dan een kwartaal eerder.

    da’s alleen voor wie de rekenmethode van NVM gelooft. In werkelijkheid is er in veel regio’s al voor een paar jaar voorraad op basis van de huidige omzet, zelfs als er niks bijkomt. Kortom, veel van die huizen zullen bijkans eeuwig te koop blijven.

    Juan Belmonte: En dus zien we het een jaartje of 2 later
    gewoon gebeuren.

    Foei, dat mag je niet zeggen Juan! Griekenland gaat helemaal niet failliet, Gollum van Rompuy heeft het allemaal geregeld! En hij wordt straks opnieuw EU president, onder zijn regime geen faillissementen!

    Juan Belmonte: Juan gelooft in de volledige maakbaarheid van de samenleving 🙂

    de EU technocraten ook, in ieder geval wat de economie betreft: die moet zich gewoon aan de afspraken van de ministers van financiën houden, ongeacht wat de afspraak is.

    Voerman: Struisvogels hebben zo’n lange nek om goed om zich heen te kunnen kijken.

    volgens mij hebben ze die lange nek in de praktijk om hem nog dieper in het zand te kunnen steken; ik zie het overal om me heen, met name als het om de huizenmarkt gaat.

  33. floor says:

    Voerman,

    Haha, ja hoor, ben mijn eigen pedicure.
    Maar even niet voor het één of ander Voerman, wat denk jij dat veel van die Jan Modalen in de jaren ’90 met hun hypotheek gedaan hebben?
    Juist ja, omgezet in aflossingsvrij.

  34. Juan Belmonte says:

    Juan was eigenlijk altijd best redelijk

    Irritant maar ook vrij (en) redelijk

    Juan vindt oproepen tot kopersstaking onverstandig:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/31-03-2011/oproep-tot-kopersstaking-in-australie/#comment-69629

    Juan is vóór aanpak van scheefhuurders:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/30-09-2010/huren-scheefwoners-stijgen-met-5-procent-boven-de-inflatie-per-jaar/#comment-52447

    Beetje saai, toch ?
    Wellicht eens wat pittiger worden want

    op HRA VLAK beweegt er nog steeds NIETS. 🙂

    Geduld, Juan kan ook erg onredelijk zijn

  35. Juan Belmonte says:

    vandaar:
    buenas noches
    Juan

  36. maarten says:

    stelling: het gaat nu niet meer om de huisjes maar om toekomstperspectief van komende generaties. Grootschalige, goedkope, kwalitatief goede huurvoorzieningen zijn niet het probleem, ze zijn de oplossing. bijvoorbeeld ombouwen van kantoren. Het probleem is het verkwanselen van het kapitaal van de woco’s en het schaars maken /versoberen van basisbehoeften als wonen. domme mensen denken dat ze het zelf beter krijgen als alle anderen het slechter krijgen. armoe troef

  37. Dawg says:

    hugo,

    Merci voor het linkje.

    Ja, die Prodi is wel heel slechte reclame voor “Europese integratie”. Zo’n beetje alles wat ie zich in het interview laat ontvallen is 100% foute boel:

    “The same thing that convinces me even today – because I haven’t changed my mind. I mean, if we want to build up a new Europe we have to put together the pillars of a modern State. And these pillars are: the army and the currency. With ‘army’ I mean foreign policy, defence and security, with currency an economic symbol.

    “Of course we could start with one or with the other, but historically we had this possibility, because the economical side has developed more quickly. That’s why, in that precise moment, we pushed with all our strength (to reach the target)because if the economy isn’t unified and we don’t have a common currency we can’t face the future.”

    Dat gemeenschappelijke leger, buitenland- en veiligheidsbeleid houden we dus nog tegoed.

    Teveel testostoron en een te klein piemeltje; dan krijg je dat soort gedrag.

  38. magnum says:

    @36 kijk even naar marinaleda op canvas

  39. ll says:

    Vandaag in dft…..

    Volgens cijfers van het Kadaster werden in 2011 in totaal 120.000 huizen verkocht, waarvan ruim 2600 via executie.

    Note…… waarvan 2000 MET NHG

    Een lening met NHG, daar ben je NIET blij mee, beetje sub-prime 🙂

  40. Juan Belmonte says:

    ll,

    Deze problemen zijn volgens de wethouder specifiek voor de Calypso en spelen niet bij andere bouwprojecten die door de erfpachtmaatregelen worden ondersteund.

    Logisch 🙂

    De oproep van Bouwend NL aan gemeenten om de grondprijzen met 40% te verlazen geldt overal, behalve op een klein lapje in Rotterdam waar alleen maar Asterixen en Obelixen gaan wonen 🙂

    Erfpacht is natuurlijk een doodsteek.
    Delay, there is no need to pray.

  41. Juan Belmonte says:

    ll: Volgens cijfers van het Kadaster werden in 2011 in totaal 120.000 huizen verkocht, waarvan ruim 2600 via executie.

    Maar voor een groot deel is executie voorkomen door vlak voor de executie onderhands te verkopen. Dat scheelt executiekosten.
    Dat weten makelaars en die duiken hier op.

    Voor mensen mèt NHG geldt dat niet, als ze vrijwillig verkopen mogen ze geen aanspraak op NHG maken.

    2600 is daarom kunstmatig laag.

  42. Juan Belmonte says:

    En de verhouding 2000/2600 geeft een scheef beeld.
    Als alle huizen die verkocht worden -onderhands- dankzij veilingdruk ook gemeld zouden worden, dan ontstaat een beter beeld.

    Opmerkelijk is dan ook dat de verkopen -die laag zijn- ondanks deze gedwongen verkopen zo laag zijn.

    In een huizenmarkt vinden bij lage prijzen veel transacties plaats.
    In een huizen-“markt” die letterlijk stikt van de Kusntgrepen moet de boel een paar jaar op slot zitten vooralleer men denkbeeldige verliezen op onrealistische hemelshogehuizenprijzen accepteert.

    Alle huizenverkopers zijn vooralsnog “winnaar”
    van de HoofdHogeHuizenPrijs
    in het gesubsidieerd HuizenLeaseSpel
    in de Hollandse Polder

    En niemand is schuldig 🙂

  43. Juan Belmonte says:

    Gedwongen woningverkopen beperkt

    Juan: dankzij beleid.
    Dat is overigens prima maar geeft wel weer een verkeerd beeld.

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/11566659/__Gedwongen_woningverkopen_beperkt__.html

  44. ll says:

    @ juan, maar de NHG hypotheken beslaan maar 1/8 van het totaal aan hypotheken……

    500.000 hypotheken met NHG, van de 4 miljoen aan totaal

    Toch een beetje sub-prime ? 🙂

  45. Juan Belmonte says:

    Het aantal gedwongen verkopen nam vorig jaar wel fors toe. In totaal vonden er 2811 gedwongen verkopen plaats, een stijging van bijna 35% ten opzichte van 2010 toen er 2086 huizen moesten worden verkocht. Een sterke toename, maar wel op een zeer laag niveau.

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/11564524/___Woningmarkt_trekt_nog_niet_aan___.html

    Bovenstaande tekst in minder Hogehuizenprijsminnend.

  46. Juan Belmonte says:

    ll: 500.000 hypotheken met NHG, van de 4 miljoen aan totaal

    Geen idee ll.
    Gevoelsmatig erg laag

  47. Juan Belmonte says:

    In 2007 hebben ongeveer 90.000 huishoudens een hypothecaire lening met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) afgesloten.

    Hiermee staat het Waarborgfonds Eigen Woningen per 31 december 2007 borg voor een bedrag van 95 miljard euro aan hypothecaire leningen. Het betreft hypothecaire leningen van in totaal 937.000 huishoudens. Het waarborgfonds beschikt per bovengenoemde datum over een fondsvermogen van ongeveer 435 miljoen euro voor het afdekken van toekomstige verliezen als gevolg van gedwongen verkopen met verlies.

    Wel vage bron:
    http://www.a-krediet.nl/nieuws/aantal_hypotheken_met_nhg__daalt_fors

  48. Juan Belmonte says:

    NHG verliesdeclaraties

    2010 1335
    Bron: https://www.nhg.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/NHG_2010_-_In_%C3%A9%C3%A9n_oogopslag.pdf
    2011 2000
    Bron: DFT (post 46)

    Da’s een stijging van ongeveer 50%.

    ‘t is maar net in de beeldvorming waar men het accent legt:

    Gedwongen woningverkopen beperkt maar wèl 50% gestegen

    Zo nu en dan vertaalt
    Juan
    wat teksten uit het Hogehuizenprijsminnends
    … een poldertaaltje.

  49. Juan Belmonte says:

    buenos días
    Juan

  50. Voerman says:

    floor: Maar even niet voor het één of ander Voerman, wat denk jij dat veel van die Jan Modalen in de jaren ’90 met hun hypotheek gedaan hebben?
    Juist ja, omgezet in aflossingsvrij.

    Dat was een beetje dom!
    Nog dommer was het om overwaarde op te nemen voor consumptie.
    Ik heb overigens nog steeds last van mijn lijkdoorn, dokter.

  51. ll says:

    Laag ? …… WEW 132 miljard aan garantstelling, en dan zitten hier ook nog eens verbouwingen in ;), dus niet alleen woningen……..eigenlijk denk ik dat het nog minder zijn dan 500.000 woningleningen.

  52. Voerman says:

    lik doorn bedoel ik natuurlijk.

  53. Dawg says:

    Uit onderzoek van het Centraal Planbureau uit april 2011 blijkt dat de stijgende huizenprijs sinds begin deze eeuw de consumptie jaarlijks gemiddeld met een half procent heeft verhoogd. ZONDER DIT EFFECT WAS DEZE EEUW ZELFS PER SALDO GEEN SPRAKE GEWEEST VAN ENIGE GROEI VAN DE CONSUMPTIE! Dat Nederland in 2008 meer uitgaf dan in 1999 komt dus puur door de duurdere huizen.

    http://www.z24.nl/analyse/artikel_262015.z24/Mathijs_Bouman__slechte_huizenmarkt_drukt_consumptie.html

  54. nhz says:

    Juan Belmonte: Juan vindt oproepen tot kopersstaking onverstandig:
    huizenmarkt-zeepbe…ralie/#comment-69629

    een huurdersstaking dan, om de WoCo’s en piraat Piet Hein tot de orde te roepen dan?

    maarten: Het probleem is het verkwanselen van het kapitaal van de woco’s en het schaars maken /versoberen van basisbehoeften als wonen.

    ik denk dat het probleem veel groter is, namelijk dat de economie kapot gemaakt is vanwege grenzeloze over-investering in met name vastgoed en financials.

    ll: 500.000 hypotheken met NHG, van de 4 miljoen aan totaal

    maar ik wed dat de NHG hypotheken meer dan 50% uitmaken van de hypotheken die nu flink onder water staan. Bedenk ook dat er soms NHG hypotheken zijn bovenop (piggyback) een bestaande hypotheek.

    Dawg: Dat Nederland in 2008 meer uitgaf dan in 1999 komt dus puur door de duurdere huizen.

    uitgestelde recessie; en van uitstel komt in zulke gevallen géén afstel.

    Ik heb nog een tip voor Gollum van Rompuy trouwens: misschien kunnen onze briljante EU leiders Anonymous inhuren om alle schulden van EU burgers en overheden uit te wissen, probleem opgelost!! Moet hij wel stoppen met de praatjes over hoe geweldig het hier gaat, want anders zijn we niet zielig genoeg zoals de Grieken:
    http://www.zerohedge.com/news/anonymous-hacks-greek-ministry-website-demands-imf-withdrawal-threatens-it-will-wipe-away-all-c

  55. Suzanne says:

    Dawg,

    Leuke link.

    De consumenten probéren echter nog wel een beetje gelijke tred te houden met voorgaande jaren, in hun uitgavenpatroon. Alleen gaat dat nu dus niet meer met tweede hypotheken, maar met duurdere leningsvormen. Die zijn het afgelopen jaar gestegen tot 9,7 mrd.

    http://www.nu.nl/geldzaken/2746870/nederlanders-lenen-steeds-meer.html

    Want ja, alleen de Grieken hebben er ene zooitje van gemaakt door te veel te lenen he? Wij Nederlanders doen zoiets niet. 😉

  56. xenobinol says:

    nhz:

    ik denk dat het probleem veel groter is, namelijk dat de economie kapot gemaakt is vanwege grenzeloze over-investering in met name vastgoed en financials.

    Inderdaad… Nederland moest een paradijs worden voor financials, want echt productief zijn en nuttige dingen fabriceren was ‘vies’.

  57. floor says:

    Dawg,

    “In die fase zitten we sinds eind 2008. Consumenten hebben spijt van de nieuwe keukens, de dakkappellen, de jacuzzi’s en luxe badkamers die in de jaren ervoor met een extra hypotheekje werden gefinancierd”

    Tja, kon niet op hè dacht men. De kopers van ons huis in 2003 moesten ook zo nodig zo’n hippe badkamer met jacuzzi en nog meer van die onzin terwijl de “oude” badkamer nog helemaal up to date was. Idem het pas 10 jaar oude parket wat vervangen moest worden door zo’n er nooit meer uit te slopen grindvloer in van die leuke kleurtjes.
    Zelfs mijn oude keuken zou ik een moord voor doen in m’n huidige luxe huurhuis.
    Ook tussendoor de grond nog even gekocht van de gemeente (en vooral niet nadenken over het waarom de gemeente ineens van die erfpacht af wil) en dan kost dat huis zomaar 2,5 ton meer.
    En mind you, deze meneer werkte bij een woningcorporatie, dat zijn dus inderdaad geen zieners.
    Dan begin je vervolgens voor jezelf want dat is natuurlijk nog veel lucratiever en zit je een paar jaar later in de shit.
    Zo doen we dat hier in Nederland.

  58. magnum says:

    De de NL burger flink zijn beste om peperduur knip en plak krediet te regelen.

    Eigenlijk moet je daar 15-20 mld bij optellen voor de 500.000+ onderwater hypotheken. Want dat heet nu allemaal nog wel hypotheek maar is het natuurlijk niet echt meer. Maar qua Basel komt het beter uit zoals het nu is.

    Van het CBS
    Nederlanders hebben in 2011 een half miljard euro meer geleend dan in het jaar ervoor. De stijging komt vooral door grotere schulden op creditcards, waarvoor een relatief hoge rente wordt gerekend. Consumenten sloten in 2011 voor 9,7 miljard euro aan nieuwe consumptieve leningen af tegen 9,2 miljard euro in 2010

    Voor het eerst werd meer creditcardkrediet opgenomen dan doorlopend krediet: 4,5 miljard tegen 3,9 miljard. Deze verschuiving is in 2008 in gang gezet.

    Consumenten hebben ook nog nooit zo veel rood gestaan. In 2011 werd voor het eerst de grens gepasseerd van 10 miljard euro. Per rekening wordt voor gemiddeld 3800 euro rood gestaan,

    Inclusief roodstand bedraagt de totale schuld van consumenten 27,5 miljard euro.

  59. nhz says:

    Marketwatch: Gemiddeld ging het om 27.000 euro bij lage inkomens, oplopend naar 49.000 euro bij hoge inkomens. Dat zijn ongeveer halve tot hele jaarsalarissen.

    ik heb wel eens uitgerekend dat de gemiddelde huiseigenaar van 1990 tot 2008 ieder jaar een half jaarsalaris extra ontving dankzij de huizenbubble en de HRA; voor de hoogste inkomens was het verhoudingsgewijs misschien nog wel meer omdat dit met een grotere hefboom in de markt zaten.

    Marketwatch: Het verlies aan woningwaarde moet in harde euro’s worden bij gespaard. Logisch dat dat de consumptie daalt en geen wonder dat de economie krimpt.

    nou, zoveel wordt er niet gespaard; de hypotheekschuld blijft oplopen en al die hypotheekaflossing waar Rabo over spreekt gaat m.i. over speciale gevallen (bijv. mensen met slechts een kleine hypotheek, en DGA’s met een ‘handige constructie’ die nu klem komen te zitten), en niet over Henk en Ingrid.

    xenobinol: Inderdaad… Nederland moest een paradijs worden voor financials, want echt productief zijn en nuttige dingen fabriceren was ‘vies’.

    overigens is het interessante dat deze trend begon ten tijde van het kabinet Den Uyl, de oer-socialist … kan toeval zijn, maar het zou me niks verbazen als het géén toeval is. De vakbondsmannetjes veranderden in korte tijd allemaal in kleine kapitalistjes.

    floor: En mind you, deze meneer werkte bij een woningcorporatie, dat zijn dus inderdaad geen zieners.

    maar wel mensen met geld over denk ik 🙂
    __________

    P.S.:
    kun je ergens makkelijk de bezoekersaantallen van funda over een lange periode volgen? Dit lijkt me een interessante indicator: als het bezoek fors gaat afnemen dan verliezen mensen de interesse in de huizenmarkt en kan de daling echt beginnen. Tot voor kort begreep ik dat er wél veel bezoekers waren maar dan van het type kijken, kijken, kijken en niet kopen (omdat ze de hypotheek niet rond krijgen).

  60. philipulus says:

    Juan Belmonte:

    Juan gelooft in de volledige maakbaarheid van de samenleving

    Oké, het vergt ietwat van je aanpassingsvermogen, maar toch.., voor een J(u)an Modaal als ik die het gezeik een beetje beu begint te worden, lijkt het in deze tijden niet eens zo’n slecht alternatief.

    http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/terzake/2.19975/2.19976/1.1226597

  61. Ma Ling says:

    @ 3 (NHZ) en @ 54 (Suzanne): Dat blijft een dijk van een argument: Nederland is anders!

    Inderdaad hilarisch hoe vaak die gebruikt wordt.

    Verder reageert Mathijs Bouman op enkele reacties op zijn artikel op z24.nl:
    – “Er is m.i. maar één ‘oplossing’ voor de huizenmarkt: prijsdaling, en dan een beetje sneller dan de afgelopen 2 jaar. De rest is lapwerk”
    – “Deze ‘crisis’ (dalende huizenprijzen en het effect daarvan op consumptie) zagen we dan weer wel al jaren aankomen…”

    Lijkt zowaar een medestander.

  62. magnum says:

    @ 59

    U vraagt wij draaien. D’r zitten natuurlijk een hoop type pyromaan bij die naar hun of anders mans fikkie gaan staan kijken of mensen met een ‘goh, kijk de buren eens” achtergrond

    http://www.google.com/trends/?q=funda,+huis+verkopen,+makelaar,+hypotheek&ctab=0&geo=nl&date=all&sort=0

    @ 60 Ja, dat is het bewuste filmpje van canvas

  63. nhz says:

    Ma Ling: Lijkt zowaar een medestander.

    ik betwijfel dat enigszins, ik heb van Matthijs een paar jaar geleden heel andere verhalen gelezen. Maar de laatste tijd schrijft hij inderdaad overwegend goede artikelen over dit onderwerp en de economie in het algemeen. Vermoedelijk schrijven journalisten ook mede op basis van wat de lezers willen lezen, en bubbledenken is de laatste jaren iets minder populair aan het worden dus dan moet je de bakens verzetten…

    magnum: google.com/trends/…date=all&sort=0

    beetje onduidelijk of de buitenlandse funda zoektermen ook meetellen in de grafiek. Als ik funda, funda.nl of http://www.funda.nl intyp krijg ik steeds een heel ander resultaat (klinkt misschien raar als zoekterm, maar het valt met op dat sommige oudere mensen naar een website gaan door de naam in te typen in het Google search vakje ipv URL vakje).

    De trend voor makelaars is duidelijk: nog vijf jaar verder zo en de NVM is opgeheven bij gebrek aan leden 🙂

  64. Adamus says:

    Dow Jones,

    Eerst zal de bank echter – bij dalende waarde van het onderpand – vragen of de hypotheekgevers willen bijstorten, zoals dat in de hypotheekovereenkomst is opgenomen

    Kan zijn dat dit het plaatje van optimaal fractioneel bankieren verstoort. Bank gaat dan onderpand van de lening inboeken tegen reëlere marktprijs en zullen ook iets moeten doen met hun gesecuriteerde pakketjes denk ik. Bij DNB zal ook een bedrag terug gaan in ‘het niets’. Ik heb het vermoeden dat het een hele vieze brei wordt waar de too big to fail banken niet aan gaan meedoen. Wel de kleinere banken als van Lanschot.

  65. Adamus says:

    Voerman: Wees niet bevreesd, voerman zit op geen enkele manier vast. Overigens de aangekondigde huurverhogingen al gezien?
    Bedankt voor de poging tot empathie!

    2%!

  66. Ain says:

    Off topic

    Och arme, Anouk verlaagt de vraagprijs van haar villa aan het Vondelpark voor een 2e maal zo vermeld de Telegraaf.

    Anouk raakt haar huis aan het Vondelpark in Amsterdam aan de straatstenen niet kwijt. De zangeres heeft daarom opnieuw de vraagprijs van haar stulpje verlaagd.

    In februari 2011 zette Anouk haar huis te koop voor 2,2 miljoen euro. In augustus verlaagde de artiest het bedrag naar 1,9 miljoen euro. Nu beginnen de onderhandelingen bij 1.695.000 euro.

    Naar winst kan Anouk fluiten. “Uitgaande van een gemiddelde inflatie van 3% per jaar voor huizen, zou Anouk minimaal €1,85 miljoen moeten vangen om quitte te spelen”, meldt Quotenet.nl.

    http://www.funda.nl/koop/amsterdam/huis-47938327-vondelstraat-128/kenmerken/

    Even rekenen, ja dat is een daling van bijna 23%, nu maar hopen dat ze de vraagprijs ontvangt, anders moet ze een extra concert geven en daar houdt ze niet zo van..

  67. Ain says:

    vermeldt

  68. racekever says:

    Fitch heeft Griekenland gedowngrade van CCC naar C dit geeft aan dat default status is bereikt en er een credit event gaat plaatsvinden.

  69. Lex says:

    Dawg: Teveel testostoron en een te klein piemeltje; dan krijg je dat soort gedrag.

    Wat is er mis met een TE klein piemeltje???

    Als er niemand een TE klein piemeltje heeft, dan kan er ook niemand groter dan gemiddeld zijn. 😉 Net als de huizenmarkt. Als er niemand met verlies verkoopt, dan kan er ook niemand een voordeeltje hebben. Net als aandelen. De winst van de een, is het verlies van de ander.

    Dus momenteel ben ik blij met mensen die en TE klein piemeltje hebben (=TE krappe beurs/TE veel geleend/TE veel aflossingsvrij etc. etc.), want dat betekent dat anderen een voordeeltje kunnen krijgen.

    In elke crisis gebeurd er simpelweg niets anders dan een herverdeling van geld en financiele middelen. Het enige verschil is de vorm van de crisis. Economisch verval, oorlog of iets anders.

    maarten: domme mensen denken dat ze het zelf beter krijgen als alle anderen het slechter krijgen. armoe troef

    Er zijn echter ook mensen die al 10-15-20 jaar lang verwachten dat er fouten in de huizenmarkt zaten die enorm zijn en uiteindelijk naar boven komen. Idem op de aandelen markten en bij banken. Die hebben dus al jaren gewerkt aan vermogensopbouw, zitten in supergoedkope huurhuizen en rijden in oude bakken rond, zijn helemaal liquide en hebben opleidingen die in elk werelddeel bruikbaar zijn. Die mensen zien nu mogelijkheden om flink binnen te lopen. Dus niet iedereen die denkt het beter te krijgen als anderen het slechter krijgen is dom. Simpel een kwestie van voorruit zien en ernaar handelen. Rijk/vermogend worden is saai en simpel. Maar het vergt even wat doorzettingsvermogen. Naar bussiness class kijken helpt natuurlijk niet…

    Ben al jaren met de nek aangekeken voor mijn ideeen, maar kan nu echt de vruchten plukken van mijn handelen. Huis cash afrekenen zonder hypotheek, no problem. Nieuwe bolide, no problem. Nu kan het allemaal (maar ik doe het niet, timing is nog steeds niet goed). Maar ja, mensen uit mijn omgeving wilden allemaal een groot huis tegen de hoogste prijs, en wel NU NU NU. 4 keer per jaar op vakantie, en iedere 2 a 3 jaar een nieuwe auto. Mooie kleren en dat soort gedoe.

    Nog steeds verslijten ze me voor gek. Maar goed, ik laat ze ook mijn bankafschriften niet zien 😉

    Kijk, ik kom niet uit de financiele wereld, maar iedereen kon 10 jaar geleden al aanvoelen dat als iedereen rond hun 30ste een huis koopt en tot zijn pensioen alle zeilen bij moet zetten om het af te betalen (deed nauwelijks iemand want de prijzen zouden toch stijgen…) de huizenprijzen onmogelijk significant kunnen stijgen tenzij de lonen drastisch stijgen, of de pensioen leeftijd flink verhoogd wordt. Dat is geen rocket science. En beide gaan natuurlijk niet (zomaar) gebeuren.

    xenobinol: Inderdaad… Nederland moest een paradijs worden voor financials, want echt productief zijn en nuttige dingen fabriceren was ‘vies’.

    Nou, daar zeg je wat. Ik vermoed ook dat de problemen in Nederland deels veroorzaakt zijn doordat het kabinet (of eigenlijk de laatse kabinetten) niet een duidelijke keuze hebben gemaakt voor financials of techniek. Vandaar dat je in de Randstad ook voornamelijk banken ziet, en in het zuiden veel high tech. Je ziet ook het aantal studenten bij technische studies hard teruglopen. Iedereen wil tegenwoordig bankier of advocaat worden (of pop/pornoster, als je maar een ster bent). Handel is waar Nederland vroeger om bekend stond, maar zonder de onderliggende fundamenten (techniek en wetenschap) in eigen land, valt er weinig te verhandelen. Inkopen en doorverkopen kan ieder land. Waarom draait Duitsland goed? Waarom zijn er veel startups in/vanuit de VS, India en China? Juist; veel aanwas in high tech. Dat plus het culturele verschil dat in die landen failliet gaan geen schande is, maar een leerproces.

    Langstuderen afstraffen in Nederland door boetes, duurdere leningen etc. Wat denk je dat er dan gebeurd?. Juist! Iedereen gaat 4 jaar rechten doen ipv 5 jaar natuurkunde/wiskunde/scheikunde/electronica/mechanica etc. Een keuze gebasseerd op financiele straf voor het volgen van een moeilijkere studie die nominaal langer duurt. Wat gaan we in de toekomst dan verhandelen? Meer importeren? Meer afhankelijk zijn van andere landen? Kijk eens naar Griekenland. Dat land produceert weinig tot niets, en kan dus niet ineens een massale geldstroom creeren. Iedere politicus ziet dit toch, maar er gebeurd niets (nuttigs).

    En nog steeds rust er een stigma op zware beta studies (en aan de praktischere kant op het VMBO). Salaris is niet zo mooi, image is slecht, en ondertussen de overheid maar vreemd kijken dat het niet goed gaat met het land en dat het MKB krimpt. Oh nee, dat zie ik verkeerd, want we hebben nu duizende ZZP’ers, en dat zijn ook “ondernemers”. Ja Ja, noodgedwongen buitengezet en via leaseback en met grote onzekerheid weer teruggezet bij de oude baas. Ondernemers ME REET.

    Bedrijven investeren ook steeds minder in studies voor de werknemers. Maar ook mensen zelf stoppen daar hun zuur verdiende geld nauwelijks of niet in. Heb je al een bachelor of master, en je wilt er nog een doen (afgezien van verpleging en onderwijs waar geen droog brood mee te verdienen is); de overheid rekent je dan het duurste tarief. Dus aanmoediging voor de bevolking om een extra diploma te halen, en arbeidsperspectieven te verbeteren is er niet. Vakmanschap is tegenwoordig een vies woord. En nerds zijn er om uit te lachen; “big bang theory”, “beauty and the nerd” etc. etc. Maar nerds met ballen hebben wel geleid to silicon valley…

    Lemmingen. Zo gedraagt het gros van NL (en de rest van de wereld) zich. We kijken naar idols, so you think you can dance, next top model, roddelnichten programm’s bij RTL4 en SBS6, etc. etc. etc. Allemaal programma’s waarbij iedereen wil opvallen (zonder enige inhoudelijke capaciteiten). Geen wonder dat er zoveel studenten zijn die naar de theater school gaan, de dans/rockacademie, rechten, psychologie etc. gaan doen. Dan de WW in, want ja, daar krijg je bijna geen werk meer mee. En dan natuurlijk toch een mooie auto voor de deur willen hebben, groot huis willen, en vaak aan de buren laten zien dat je weer op vakantie bent geweest. Want opvallen moeten we… Desnoods met een lening om al die consumptiedrift te bevredigen. Want dat ziet de buurman niet. Die ziet immers alleen een mooie auto voor de deur staan. Dus die gaat ook eens praten bij de bank. Oh, u heeft nog “over”waarde. Hoppa; nieuwe keuken, gelaserde ogen en nieuw haar. En dan natuurlijk nog een nieuwe vlam voor in de nieuwe cabrio die de midlife crisis moet verhullen. Midlife crisis ME REET. Is zich gewoon te pleuris geschrokken van zijn schuldenoverzicht en alimentatie afschriften van al zijn exen.

    Dus dat we massaal in allerlei vreemde leningen zijn gestapt in NL (en ook daarbuiten) is niet vreemd. De gemiddelde mens is simpelweg een kudde dier en volgt de meute, hoe onnozel de meute ook bezig is.

    Wil je rijk worden? Simpel. als je doet wat iedereen doet, dan krijg je ook wat iedereen krijgt. Aangezien het gros van de mensen niet rijk is, moet je gewoon doen wat de meute niet doet. Sparen als iedereen het uitgeeft. Uitgeven als iedereen gaat sparen. Dat werkt zo met huizen/aandelen/opties/etc. etc.

    Nu willen velen hun huis verkopen, dan is het rustig aan tijd om eens rond te kijken

    of er iets nuttigs tussen staat. Smerig bieden kan gerust.30-50% onder de prijs gaan zitten, waarom niet? Als ze nee zeggen, who cares? Staat genoeg te koop. Geen haast hebben om te kopen. Misschien blijft het kwakkelen. Zat andere mogelijkheden om flink aan te verdienen. Startups, aandelen, opties, eigen bedrijf. En jezelf natuurlijk niet beperken tot NL alleen. En zolang je het zelf kan betalen: F#$% the bank. Wil je toch die 2e bachelor of master voor een normale prijs, kijk eens in Belgie en Duitsland. Die hebben hun scholen anders ingericht. Daar is studeren nog leuk. Zelfs als je meerdere studies wilt doen.

    Voor diegene die de laatste jaren toegeleefd hebben naar deze crisis, breken er mooie tijden aan. Voor diegene die alleen geconsumeerd hebben de afggelopen 20 jaar, nou ja, volgende keer beter (je hebt hopelijk mooie herinnereingen aan je vakanties, en niet allen maar rare paddestoelen in je broek 😉 ). Hopelijjk hebben ze hun lesje geleerd.

    Ja, misschien ben ik bikkelhard om te profiteren van faillisementen (yip, ik koop vaak uit failliete boedels), gedwongen huizen verkopen etc., maar ik heb die bedrijven/mensen niet gedwongen om zich onverantwoordelijk te gedragen. Dat heeft hun kudde instinct gedaan. Ze moeten blij zijn dat ik koop, dan blijft er minder schuld staan dan wanneer ik niet koop.

    magnum: D’r zitten natuurlijk een hoop type pyromaan bij die naar hun of anders mans fikkie gaan staan kijken of mensen met een ‘goh, kijk de buren eens” achtergrond

    Zoals je na bovenstaande tekst van mij al vermoed: ik houd wel van een lekker fikkie bij andere mensen 😉

    En wat de buren precies doen zal me worst wezen, maar houd wel een beetje hun algemene financiele gedrag in de gaten. Beter dan welke indicator dan ook. Als ze consumeren, dan consuminder ik. Als ze consuminderen, dan word ik gretig om koopjes op te sporen. Het is prettig winkelen als het “bloed” door de straten vloeit. Wel de tassen een beetje hoger houden anders zit er allemaal “bloed” aan 😉

    Eens kijken of er nog een leuk kasteeltje te koop staat in de Ardennen…. 😉

  70. Voerman says:

    Kopers zonder geld.
    Banken met uitleenangst.
    Makelaars en handelaren die elke grip verloren hebben.
    Huiseigenaren die onder water ataan.
    Kopers die wachten tot?
    Verkopers die er helemaal geen zin meer in hebben.
    Bouwers die moeten concurreren met een onzichtbare situatie.

    Allemaal armoede en speculatie.
    Boeiend en tegelijkertijd triest schouwspel.
    Je zou zeggen, dat dit nog heel lang gaat duren.
    Welke kant dit opgaat is onvoorspelbaar.

  71. ll says:

    @ Voerman, het klassieke patroon 🙂 Deflatie in aantocht……..

    Je vergeet de belangrijkste, mensen willen niet meer lenen.

  72. ll says:

    @ racekever ING is er klaar voor, heeft nu genoeg geoefend 😉

  73. TulipManIA says:

    Voerman:
    Kopers zonder geld.
    Banken met uitleenangst.
    Makelaars en handelaren die elke grip verloren hebben.
    Huiseigenaren die onder water ataan.
    Kopers die wachten tot?
    Verkopers die er helemaal geen zin meer in hebben.
    Bouwers die moeten concurreren met een onzichtbare situatie.

    Allemaal armoede en speculatie.
    Boeiend en tegelijkertijd triest schouwspel.
    Je zou zeggen, dat dit nog heel lang gaat duren.
    Welke kant dit opgaat is onvoorspelbaar.

    Lijkt mij niet zo heel moeilijk. Huizen worden weer geprijs op het niveau dat ze betaalbaar zijn door de aanwas/doorstroming van onderen. Dat wil zeggen door een combinatie van eigen inbreng en lagere financiering (absoluut en relatief/percentage van koopprijs).

    Dat dit gepaard gaat met lagere woningprijzen is duidelijk.

    Hoe langzaam kan een band leeglopen…?

  74. Get a Life! says:

    Dat kopers geen geld hebben betwijfel ik. Er is voornamelijk onderzekerheid wat kopers ervan weerhoudt (weer) in te stappen. Goed dit geldt misschien voor het merendeel..
    In Soest is vorig jaar een kleinschalig nieuwbouwproject gestart ‘De Koudhoorn’. 22 woningen voor meer dan 7.5ton. De meeste woningen waren binnen een paar weken verkocht. Ok, het zijn dan wel kwalitatief hoogwaardige villa’s waar zo’n beetje alles bij de prijs is inbegrepen maar het is natuurlijk behoorlijk aan de prijs.
    Er zijn dus blijkbaar nog genoeg mensen die zelfs in deze tijd (erg) veel geld over hebben voor een mooi huis.
    Ik denk dat met name de overgefinancierde verkopers met fantasieloze en uitgewoonde jaren 60/70 hokken zich zorgen moeten maken…

  75. Voerman says:

    ll: Dat dit gepaard gaat met lagere woningprijzen is duidelijk.
    Hoe langzaam kan een band leeglopen…?

    De bestaande koopmarkt heeft m.i. maar twee concurrenten:
    1 De nieuwbouwmarkt
    2 De huurmarkt

    In de bestaande koopmarkt hebben partijen (verkopers/kopers) elkaar denk ik al zolang bestast dat naar elkaar toegroeien moeilijk is geworden.

    Huren zullen nooit lager worden, hier valt ook niets van te verwachten.

    Blijft over de nieuwbouwmarkt. Mogelijk zou het werken om aan kopers weer zoals vroeger (premie A/B)
    subsidies te verstrekken.

  76. Juan belmonte says:

    Ain: Even rekenen, ja dat is een daling van bijna 23%, nu maar hopen dat ze de vraagprijs ontvangt, anders moet ze een extra concert geven en daar houdt ze niet zo van..

    Dit is een individueel geval en wl van een bekende Nederlander. Het is jammer voor de persoon in kwestie.
    Toch is de realiteit van toepassing op de meesten van ons (een enkeling daargelaten) en zal met name het topsegment forse correcties zien na jáááááren van ongekende stijgingen.

    Zo’n 40% korting kan bijvoorbeeld een aanpassing zijn waarbij er wèl een transactie gebeurt ?
    Over een jaar of twee kijkt niemand er meer van op.

  77. ll says:

    @ Voerman, nieuwbouw, 2012 begint een beetje magertjes ;), verwachtingen zijn ook niet erg hoog gespannen……

    http://www.nvb-ontwikkelaars.nl/Verkopen_nieuwbouwwoningen/Per_maand

  78. AVE says:

    @73 Voerman

    Dan moet je er van uitgaan dat:
    1. Er financiële ruimte is om subsidies te verstrekken.
    2. Dit politiek gewenst is.
    3. De huidige verkopers zullen gedwongen zijn hun prijzen aan te passen.
    4. De vraag rijst ook of de woningmarkt hierdoor op termijn in omvang zal gaan groeien, het tegendeel is nu het geval. In relatieve zin zal de woningmarkt door een dergelijke maatregel zelfs kleiner worden.

    Uiteindelijk zal het probleem zich in de verre toekomst wel zelf oplossen. We gaan immers allemaal dood.

  79. Juan belmonte says:

    Get a Life!: In Soest is vorig jaar een kleinschalig nieuwbouwproject gestart ‘De Koudhoorn’. 22 woningen voor meer dan 7.5ton. De meeste woningen waren binnen een paar weken verkocht. Ok, het zijn dan wel kwalitatief hoogwaardige villa’s waar zo’n beetje alles bij de prijs is inbegrepen maar het is natuurlijk behoorlijk aan de prijs.

    Wie op Funda speurt naar nieuwbouwwoningen stuit af en toe op een Mini-Nieuwbouwenclave type Park Bloeyendael die dan wèl gebouwd is maar waarvan een groot gedeelte onverkocht staat te wezen:
    – Eemstraat in Baarn,
    – Bosstraat in Soest,
    – J. Manger Catslaan Driebergen, (10 stuks voor slecht 7 ton)
    Oranje Nassaulaan in Zeist. (13 stuks ook hele mooie prijzen)
    Diverse van die dingen.

    Goed inzoomen, op huizen niewbouw >400.000 euro.
    Men ziet ze pas bij voldoende detail, het lijkt (bij onvoldoende inzoomen) op er slechts 1 huis staat maar bij inzoomen ontdekt men de tros/trits/mini-enclave.

    Vathorst en Ede is ook voldoende aanbod maar die kunnen hier dan weer niet aan tippen …

    Hoe zou zou het zijn met Drs Ed van de Bijl, de man die in 2010 nog een explosie in nieuwbouwprijzen wegens schaarste verwachtte….

    Om met van Kooten en de Bie te spreken
    Wo ist der WohnunNood ?
    Oh, Do ist der WohnungNood 🙂

  80. TulipManIA says:

    Voerman:
    Blijft over de nieuwbouwmarkt. Mogelijk zou het werken om aan kopers weer zoals vroeger (premie A/B)
    subsidies te verstrekken.

    Het is mij een raadsel waarom subsidies er aan te pas moeten komen om de boel vlot te trekken. Kan het niet gewoon wat simpeler?:

    Laat de markt zijn werk doen, dus handen ervan af (“iedereen zijn eigen broek laten ophouden”), en de prijs gaat naar een evenwichtsniveau.

    Ja, en dat kan zeker vervelend zijn voor aardig wat mensen, maar daarom niet minder wenselijk.

  81. ? says:

    The prices of the houses are high because the supply vs. demand. What will happen if the house owners who don’t have to sell their houses (immediately-no urgency) remove their ads from funda etc?

  82. ll says:

    @ Juan, casametrie, digitale uitgave september 2011, hij heeft wel lef, de waarde is gedaald maar volgens zijn model is dat niet mogelijk, waarschijnlijk een dipje ? 🙂

    http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/casametrie/1001004010180832/index.html

  83. Juan belmonte says:

    … gevonden …

    Drs Ed van de Bijl.
    De man schrijft gewoon nog en schijnt zichzelf nog steeds behoorlijk serieus te nemen.

    Referentie:
    Ed van de Bijl in de zomer 2010 denkt dat de impasse doorbroken is:
    http://vastgoedpro.blogspot.com/2010/07/huizenprijzen.html

    Ed “Wo ist der WohnungNood” spart met de club van
    Bob “er moet nog veel water door de” Maas
    en wel met de
    i>Directeur Strategie en Belangenbehartiging van de Vereniging Geleased Huis: Drs Rob “Aflossen is ONWENSELIJK” Mulder himself.

    En wat hebben die heeren te melden anno februari 2012:
    De financiële sector heeft een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. En het onnodig hard op de rem trappen is daarmee in strijd. In plaats van zich te verschuilen achter externe factoren, moedigen wij de banken bij dezen aan meer leiderschap en initiatief te tonen. Zodat Nederlandse huishoudens weer een hypotheek kunnen krijgen als ze die wél nodig hebben!
    http://www.eigenhuis.nl/actueel/weblog-eigenhuis/bankenbeleid-anno-2012/

    Kortom, wederom een pleidooi in de Leasetraditie.
    Niet stellen:
    een hypotheek die mensen kunnen betalen (inclusief aflossen)
    maar stellen
    – een hypotheek die mensen NODIG HEBBEN en dan komt-i … BIJ DE HUIDIGE HOGEHUIZENPRIJZEN.

    De Huizenprijzen heiligen alle middelen
    Ze smeren iedereen zonder te knipperen een huizenlease-woeker-contract aan 🙂

    http://www.eigenhuis.nl/actueel/weblog-eigenhuis/bankenbeleid-anno-2012/

  84. philipulus says:

    Lex: Wat is er mis met een TE klein piemeltje???

    Als er niemand een TE klein piemeltje heeft, dan kan er ook niemand groter dan gemiddeld zijn. Die hebben dus al jaren gewerkt aan vermogensopbouw, zitten in supergoedkope huurhuizen en rijden in oude bakken rond, zijn helemaal liquide

    Story of my life 🙂

    ==================================================

    Gemiddelde woz-waarde bijna 7000 euro lager’ AMSTERDAM – Woningen zijn vorig jaar gemiddeld bijna 7000 euro minder waard geworden. Wel zijn er grote verschillen tussen gemeenten, zo blijkt uit een onderzoek van de Vereniging Eigen Huis naar de woz-taxaties en de ozb-heffing van 383 gemeenten.

    http://www.telegraaf.nl/overgeld/hypotheken/11573350/___Gemiddelde_woz-waarde_bijna_7000_euro_lager___.html

  85. Voerman says:

    AVE: Uiteindelijk zal het probleem zich in de verre toekomst wel zelf oplossen. We gaan immers allemaal dood.

    Daar ben ik het volledig mee eens.
    Maar omdat mensen niet eeuwig leven laten zij het als het even kan niet aan de tijd over om hun problemen op te lossen. De tijd bedenkt namelijk meestal slechte oplossingen. De dood is er een van en de meest effectieve.
    Dit terzijde.

    Het huidige verkopersbestand is inmiddels wel een heel eind gezuiverd van crisisverkopers en avonturiers. Wie nu nog zijn huis te koop heeft staan moet denk ik meestal niet zo nodig meer. Kopers en verkopers zijn na 4 jaar wel zo’n beetje op elkaar uitgekeken. Jammer dat de kans op een koophuis voor jonge modale starters sinds tientallen jaren niet zo klein was.
    Marginale overheidsstimulering zoals atartersleningen en verlagen van overdrachtsbelasting brengen niet voldoende. Erger nog, als aantasting van HRA en baanzekerheid (geen vast arbeidskontrakt) doorgezet worden wordt het nog onmogelijker. Daarbij is het zeker zo, dat rentestijgingen niet lang meer uit kunnen blijven.

    Deze argumenten zijn reeds vele keren genoemd op dit blog, maar daarom niet minder relevant.

  86. Juan belmonte says:

    ll: digitale uitgave september 2011, hij heeft wel lef

    Lef heeft de beste man zeker en dat is Juan’s punt niet. Dat is prima.

    Zeer opmerkelijk dat banken 30% huizenprijsdaling voorzien krap 2 jaar na de publicatie over Casametrie. En bouwers pleiten omgrondprijzen met 40% bij te stellen (neerwaarts voor de volledigheid).

    De heer Peter Sisselaar
    grondhandelaar
    gaf in 2007 al aan dat de grondprijzen
    onhoudbaar waren.

    Was dat dan echt niet te voorzien
    in 2010 ?

  87. ? says:

    The prices of the houses are high because the supply vs. demand. What will happen if the house owners who don’t have to sell their houses (immediately-no urgency) remove their ads from funda etc?

  88. Steven says:

    floor: Tja, kon niet op hè dacht men. De kopers van ons huis in 2003 moesten ook zo nodig zo’n hippe badkamer met jacuzzi en nog meer van die onzin terwijl de “oude” badkamer nog helemaal up to date was. Idem het pas 10 jaar oude parket wat vervangen moest worden door zo’n er nooit meer uit te slopen grindvloer in van die leuke kleurtjes.
    Zelfs mijn oude keuken zou ik een moord voor doen in m’n huidige luxe huurhuis.
    Ook tussendoor de grond nog even gekocht van de gemeente (en vooral niet nadenken over het waarom de gemeente ineens van die erfpacht af wil) en dan kost dat huis zomaar 2,5 ton meer.
    En mind you, deze meneer werkte bij een woningcorporatie, dat zijn dus inderdaad geen zieners.
    Dan begin je vervolgens voor jezelf want dat is natuurlijk nog veel lucratiever en zit je een paar jaar later in de shit.
    Zo doen we dat hier in Nederland.

    ha ha ha zeer herkenbaar. en na 20/30 jaar wil men weer een nieuwe keuken (wie wil er NU een luxe keuken uit 1985?) en die vloer moet er worden uitgebikt en de jacuzzi moet er ook uit (want dat was alleen iets voor kampers) en en en. Als zij gaan verkopen levert het huis misschien wel minder op dan als ze het gewoon gelaten hadden zoals het was. (zeker door die lelijke vloer)

  89. Juan belmonte says:

    ?: What will happen if the house owners who don’t have to sell their houses (immediately-no urgency) remove their ads from funda etc?

    Then you have a situation of “WohnungNood” 🙂

    De nieuwe WoningNood:
    – een huis niet meer tegen de marktprijs kunnen aanbieden

  90. Voerman says:

    Juan belmonte: Zeer opmerkelijk dat banken 30% huizenprijsdaling voorzien krap 2 jaar na de publicatie over Casametrie. En bouwers pleiten omgrondprijzen met 40% bij te stellen (neerwaarts voor de volledigheid).

    Casametrie is niets meer dan de kunst van het voorspellen. Een uiterate subjectieve toestand dus, temeer daar er geen betrouwbare glazen bol bij gebruikt wordt.
    Ik hoop met jou oprecht, dat de huizenprijzen dalen zonder dat dit het gevolg is van echte crisis, moord en doodslag. Dat is voor nu en voor de toekomst het beste voor alle normale mensen. Ik kan echter op het moment geen mechanisme bedacht krijgen wat dit op korte termijn met de huidige tegenwind voor ons regelt. Jij wel? Advies geven aan individuele mensen is moeilijker dan een cultuuromslag bewerkstelligen.
    De enige mogelijkheid is m.i. dat potentiele kopers het gat ‘dichtsparen’ zodat zij voldoende startkapitaal hebben.

  91. Voerman says:

    Voerman: moeilijker

    Gemakkelijker bedoel ik natuurlijk.

  92. ll says:

    @ Juan, heeft U deze misschien nog niet gelezen ?
    Housemarket 100% overvalued, Conspriracy of silence

    http://www.bis.org/ifc/events/5ifcconf/xu.pdf

  93. Juan belmonte says:

    Voerman: De enige mogelijkheid is m.i. dat potentiele kopers het gat ‘dichtsparen’ zodat zij voldoende startkapitaal hebben.

    Als dat gemeengoed was gebleven…
    Hadden we (Voerman en Juan) nu niet zitten toetsen typen 🙂

  94. Voerman says:

    Juan belmonte: Als dat gemeengoed was gebleven…
    Hadden we (Voerman en Juan) nu niet zitten toetsen typen

    Juan en Voerman hebben elkaar gevonden!

  95. nhz says:

    Adamus: 2%!

    0% en ik zit in de vrije sector; dus dat telt echt 🙂

    Ain: Naar winst kan Anouk fluiten.

    tja, dat is wel heel schandalig – geen winst op de verkoop van je huis! Ze moesten het verbieden (ik wed dat Piet Hein er heimelijk op studeert). Als het verhaal over ‘geen winst’ al klopt want ik zie regelmatig dat mensen zeggen dat ze weinig winst maken en daarbij verwijzen naar de oorspronkelijke vraagprijs, terwijl je bij het Kadaster kunt zien dat ze veel minder betaald hebben. De ‘winst’ gelijk bij tekenen van het koopkontrakt telt blijkbaar niet mee ;-(

    Lex: Wat is er mis met een TE klein piemeltje???

    compenserend gedrag, zoals bij deze meneer evident is.

    Lex: Rijk/vermogend worden is saai en simpel. Maar het vergt even wat doorzettingsvermogen.

    ik ben het eens met deskundiger mensen (ik dacht o.a. Faber en Rogers) die stellen dat de winnaars van deze crisis, die nog nauwelijks begonnen is, degenen zijn die uiteindelijk het minst verliezen. Vet binnenlopen is een illusie, iedereen zal fors meebetalen aan 30 jaar wanbeleid, de financieel verstandige burgers voorop 🙁

    Lex: Dat is geen rocket science.

    rocket science is tenminste wetenschap, beslagen ten ijs komen en je kunt bijna alles; dat kun je van economie en de financiele sector niet zeggen. Het hangt aan elkaar van onzin, manipulatie en meer heel erg onzakelijke aangelegenheden.

    Lex: Inkopen en doorverkopen kan ieder land. Waarom draait Duitsland goed? Waarom zijn er veel startups in/vanuit de VS, India en China? Juist; veel aanwas in high tech. D

    precies, in de tijd dat het echt goed ging in Nederland (pakweg 4 eeuwen terug) was dit wereldwijd één van de echte centra van kunst en wetenschap. Hoe ver zijn we afgezakt …

    Lex: Eens kijken of er nog een leuk kasteeltje te koop staat in de Ardennen….

    vast wel; 20 jaar terug kreeg je ze soms voor 1 gulden. Inmiddels is een miljoen heel normaal, en vergeet vooral de stookkosten niet. Als je van kastelen houdt kun je momenteel beter afspreken met de eigenaar dat je het gaat bewonen om het voor verder verval en vandalisme te behoeden; tegen een degelijke vergoeding uiteraard 🙂
    Ik heb ook wel eens gelezen over mensen die in Nieuw Zeeland en Australie op miljonairswoningen buiten de stad passen, tegen betaling dus! Moet je misschien 2x per jaar een weekje eruit als de Japanse eigenaar langskomt …

    Get a Life!: In Soest is vorig jaar een kleinschalig nieuwbouwproject gestart ‘De Koudhoorn’. 22 woningen voor meer dan 7.5ton. De meeste woningen waren binnen een paar weken verkocht.

    worden die woningen ook bewoond, of was het voor speculatie? Ik heb mijn twijfels, gezien wat ik in mijn eigen omgeving zie in de hoge prijsklasse.

    Voerman: Mogelijk zou het werken om aan kopers weer zoals vroeger (premie A/B)
    subsidies te verstrekken.

    wel ja, nog meer subsidie voor huiseigenaars. Onvoorstelbaar …

  96. nhz says:

    ?: The prices of the houses are high because the supply vs. demand.

    ROTFL, good joke!! in Netherlands, supply and demand are totally irrelevant. How else could homes be extremely expensive when there is more than three years of housing stock for sale?

    Voerman: Ik hoop met jou oprecht, dat de huizenprijzen dalen zonder dat dit het gevolg is van echte crisis, moord en doodslag.

    grote kans, maar ik denk wel dat het de oorzaak er van kan zijn, gezien alle ‘verworven rechten’ waar de scheefleners konstant aan refereren ;-(

    Misschien moet Anouk er een liedje over schrijven.

  97. Juan belmonte says:

    ll,

    Heftige meneer: beschrijft hogehuizenprijsminnend NL.

    Jammer dat er niet uit te kopieren is.
    Jammer ook dat het niet zo toegankelijk is.
    Lijkt erop dat men hier gepromoveerd moet zijn in b.v. de casametrie om dit te snappen.

  98. Juan belmonte says:

    Voerman: Juan en Voerman hebben elkaar gevonden

    Jazekerweten.

    Voerman heeft caliber.
    Juan houdt wel van wat discussie.

  99. Juan belmonte says:

    Voerman: Voerman: moeilijker

    Gemakkelijker bedoel ik natuurlijk.

    Kijk: Juan haalt ook Steevast Friesland en Drenthe door elkaar.
    En Links en Rechts, dat vooral ook, politiek gezien levensgevaarlijk.

    Alleen stieren en koeien, die zijn makkelijk te onderscheiden (wapper eens naar een koe, die glaast u aan, een stier daarentegen … )

  100. dalen says:

    Economen presenteren zes stappenplan voor duurzame woningmarkt

    Admin rapport is hier te downloaden

    Het zes stappenplan is vanaf woensdag 22 februari 20.00 uur te downloaden via http://www.dsf.nl en http://www.tilburguniversity.edu/nl.

    Duurzame financiering woningmarkt beschermt consument
    Een groep van 22 vooraanstaande economen onderschrijft in een concreet stappenplan de noodzaak voor hervorming van de woningmarkt, de hypotheekfinanciering en het fiscale stelsel. Door een geïntegreerde aanpak en geleidelijke hervorming wordt een duurzame financiering van de woningmarkt verenigd met waardebehoud en betaalbaarheid en wordt de consument beter beschermd.

    Het huidige systeem van woningfinanciering leidt tot overmatige hypotheekschuld voor individuele huishoudens. Ondertussen denkt ruim 80% van de bevolking dat de hypotheekrentaftrek wordt verlaagd. Hierdoor zit de woningmarkt op slot.

    De belangrijkste maatregel die de economen voorstellen is een geleidelijke afbouw van de hypotheekrenteaftrek. Aanvullende maatregelen als het afschaffen van de overdrachtsbelasting, het stellen van een maximum van 100% of zelfs 90% aan de toegestane hypotheekschuld voor kopers en nieuwe transparante financieringsvormen die de rentekosten en risico’s van hypotheken verlagen, moeten duidelijkheid en betaalbaarheid bieden voor starters. Verder moet de huurmarkt beter gaan functioneren door de huren geleidelijk op te trekken naar marktconform niveau. De hervormingen zijn zoveel mogelijk inkomensneutraal en geven Nederlanders zekerheid over de toekomst van de woningmarkt.

    Geleidelijk en duidelijk
    Een geleidelijk overgangsproces waarbij de overheid de consument zo snel mogelijk duidelijkheid verschaft is een belangrijke randvoorwaarde om verdere instorting van de woningmarkt te voorkomen.

    De aanpak van de economen sluit aan bij verschillende voorstellen om de fiscale faciliteiten aan te passen, de financiering van hypotheken te verbeteren, en de woningmarkt te hervormen. De huidige onzekerheid over de woningmarkt heeft een negatief effect op het consumentenvertrouwen. Met dit concrete stappenplan hopen de economen, waaronder Lans Bovenberg, Dirk Schoenmaker, Arnoud Boot, Sweder van Wijnbergen en Herman Wijffels, een stip op de horizon te zetten en een handvat te bieden aan de politiek.

  101. Voerman says:

    nhz: in Netherlands, supply and demand are totally irrelevant. How else could homes be extremely expensive when there is more than three years of housing stock for sale?

    In plat Nederlands komt dit met zekerheid omdat de huizenmarkt evenals een hoop andere markten geen vrij marktmechanisme kent. De markt is een bastaardkind van een vrije markteconomie (liberalisme) en een geleide markteconomie (socialisme). Dat is niet typisch Nederlands maar ook Europees en mondiaal het geval. Hierdoor is vrijwel elke markt is als een stront waarom een hele hoop strontvliegen cirkelen. Strontvliegen dia afkomstig zijn van de politiek, allerlei takken van industrie (oa bouwindustrie), handel (makelaars en banken), gazomaardoor. Die vliegen bestaan bij de gratie van politieke systemen en nog een paar andere krachten. We kunnen dat lastig vinden maar je verandert dt niet in een mensenleven. Ieder individu moet er dus voor zichzelf het beste van maken en met een beetje verstand lukt dat.

    GOOD JOKE BUT REALITY!

  102. dalen says:

    Uit het rapport:

    “Verder is er speciale aandacht nodig voor groepen die door dalende huizenprijzen met negatief eigen vermogen komen te zitten. Mede daarom pleiten wij er voor om restschuld mee te kunnen financieren bij de aankoop van een nieuwe woning.”

    Kijk, hier heb ik dan mijn bedenkingen bij. In de praktijk blijkt dat dit ook geen haalbare kaart is, zeker niet bij een verdere daling van de prijzen. Ook zijn er velen die natuurlijk geen andere woning (willen) kopen. De vraag is wat dan? Een betalingsregeling met de bank lijkt mij nog het in zo’n geval het beste. De overheid zal hier ook wel enkele luiers voor verzinnen om de drek op te vangen.

  103. philipulus says:

    @ mezelf op 87: quoten gaat hier soms moeizaam, je quote zomaar een stuk teveel, dat ge-piemel hoort er dus niet bij, echt niet, echt echt niet…

  104. Juan belmonte says:

    dalen: De huidige onzekerheid over de woningmarkt heeft een negatief effect op het consumentenvertrouwen

    Wat een onzin.
    Iedereen snapt inmiddels dat HRA onhoudbaar is, dat is een zekerheid. Vraag is alleen wanneer.

    Huizenprijzen zijn gewoon VEEL te hoog.
    Allemaal bollebozen hebben die prijzen jarenlang omhoogggelogen en nu is er “onzekerheid”.

    Zèlfs banken projecteren prijzen op min 30%.
    Bouwers roepen op tot min 40% grondprijzen.

    Prof Dr Ir Hugo Primus heeft gewoon gelijk gekregen en het gelijk van Dr Ir Maartje Martens is een kwestie van tijd.

    HET GAAT NIET OM DE STARTER
    DE SLEUTEL VAN DE WONINGMARKT LIGT BIJ VERKOPERS
    HET GAAT OM DE GEHELE WONINGMARKT (niet alleen om de starter)

    Holland gaat van huizen gesubsideerd(HRA) leasen (aflossingvrij)
    naar
    gewoon
    eerst spááren
    en dan met wat centjes lenen en terugbetalen.

    En dat bengt de Hogehuizenprijzen naar realistische nivo’s.

    Hoeveel duidelijkheid wilt u hebben ?

    Wie nu rekent met 100% HRA over 1,5,10,20,30 jaar
    is een Kamikazekoper

    Zolang de Vereniging van Hoogleraren dàt niet hardop zegt maken ze de onduidelijkheid zèlf.

  105. dalen says:

    @ 72 lex
    Vrijwel geheel eens met je uitgebreide betoog. Denk ook dat de meeste posters hier er zo over denken.

  106. nhz says:

    dalen: Economen presenteren zes stappenplan voor duurzame woningmarkt

    van economen, dan weet je zeker dat het 100% onzin, manipulatie en ander gewauwel is. Waardeloos voorstel; jammer dat Arnoud Boot – die nog wel eens wat zinnigs te melden heeft – hier ook voor tekent. Van de rest van de sukkels had ik niet anders verwacht. Hoe ze huren willen optrekken naar marktconform nivo daar ben ik benieuwd naar, gezien het feit dat we veruit de hoogste huurquote van de EU hebben.

    Ik stel voor een mega-lading pek en veren voor dit oecoenoem-geboefte.

    dalen: Mede daarom pleiten wij er voor om restschuld mee te kunnen financieren bij de aankoop van een nieuwe woning.

    ik wed dat ze bedoelen dat de restschuld gewoon bovenop de hypotheek komt, dat de bank geen centje extra rente mag rekenen wegens risico van wanbetaling en dat het hele hypotheekbedrag gegarandeerd wordt door NHG, oftewel: laat de belastingbetalers er maar voor opdraaien.

  107. Juan belmonte says:

    dalen: Met dit concrete stappenplan hopen de economen, waaronder Lans Bovenberg, Dirk Schoenmaker, Arnoud Boot, Sweder van Wijnbergen en Herman Wijffels, een stip op de horizon te zetten en een handvat te bieden aan de politiek.

    Wie van deze mannen had al alweer de kredietcrisis zien aankomen ?
    En wie waarschuwde voor een daling op de huizenmarkt en de risico’s van onbeperkt gesubsidieerd leasen van huizen ???

    Juan is te kort van memorie … 🙂

  108. nhz says:

    P.S.: en ook vandaag zijn de huizen alweer bijna 2% in waarde gedaald, gemeten in echt geld. Slapende arm worden met een eigen huis 🙂

  109. dalen says:

    @ 105 Juan

    Je citeert mij maar dat zijn niet mijn woorden??

    Ik zou eerder zeggen

    De huidige zekerheid dat de prijzen op de woningmarkt heeft een negatief effect op het consumentenvertrouwen.

  110. Juan belmonte says:

    nhz: Slapende arm worden met een eigen huis

    Kijk… op zijn Juan’s zeggen we dan

    sin poesía
    no se puede torear

    Zonder dichtkunst
    geen gewapper

  111. Voerman says:

    dalen: Economen presenteren zes stappenplan voor duurzame woningmarkt

    Ik zie ze vliegen, ik hoor ze brommen!

  112. Juan belmonte says:

    dalen: Je citeert mij maar dat zijn niet mijn woorden??

    Sorry dalen, zo werkt de site nu eenmaal met de quote knop.

    dalen: De huidige zekerheid dat de prijzen op de woningmarkt gaan DALEN heeft een negatief effect op het consumentenvertrouwen.

    EENS

  113. dalen says:

    De huidige zekerheid dat de prijzen op de woningmarkt

    moet natuurlijk zijn

    De huidige zekerheid dat de prijzen op de woningmarkt dalen of instorten………

  114. Juan belmonte says:

    dalen,

    twee dalers
    één gedachte 🙂

  115. nhz says:

    dalen: Economen presenteren zes stappenplan voor duurzame woningmarkt

    P.S.: als dit volstrekt waardeloze plan wordt uitgevoerd, dan garandeer ik dat ik nooit meer een huis koop in Nederland, en ik zou ieder ander met gezond verstand hetzelfde adviseren. Dan maar emigreren, in plaats van je nog langer laten afpersen door deze maffia van economen, politici, vastgoed baasjes en scheefleners.

  116. Juan belmonte says:

    Voerman: Ik zie ze vliegen, ik hoor ze brommen!

    Juan
    denkt dan
    zoiets als van

    Wie het laatst loog
    betaalt het gelag

    ofwel

    Wie het laatst loog
    betaalt het gelach.

    Immers ook de gratis cabaret moet toch betaald
    (gefinancierd is hier niet het juiste woord).

  117. Adamus says:

    nhz: van economen, dan weet je zeker dat het 100% onzin, manipulatie en ander gewauwel is. Waardeloos voorstel; jammer dat Arnoud Boot – die nog wel eens wat zinnigs te melden heeft – hier ook voor tekent. Van de rest van de sukkels had ik niet anders verwacht. Hoe ze huren willen optrekken naar marktconform nivo daar ben ik benieuwd naar, gezien het feit dat we veruit de hoogste huurquote van de EU hebben.

    Ik stel voor een mega-lading pek en veren voor dit oecoenoem-geboefte.

    ik wed dat ze bedoelen dat de restschuld gewoon bovenop de hypotheek komt, dat de bank geen centje extra rente mag rekenen wegens risico van wanbetaling en dat het hele hypotheekbedrag gegarandeerd wordt door NHG, oftewel: laat de belastingbetalers er maar voor opdraaien.

    Tja professor Mallebootje, de Cruijff onder de economen. Triest.

  118. dalen says:

    @ 108 nhz

    Eens, de toelichting is te gek voor woorden. Had het gelezen over de marktconforme huren, idioten dat het zijn.

    Willen ze soms dat een flatje van 50m2 2000 euro per maand kost? Totaal de weg kwijt die zogenaamde economen. Of willen ze de woningbouwcorporaties >> Vestia en anders criminelen weer spekken.

  119. Voerman says:

    dalen: @ 108 nhz
    Eens, de toelichting is te gek voor woorden. Had het gelezen over de marktconforme huren, idioten dat het zijn.
    Willen ze soms dat een flatje van 50m2 2000 euro per maand kost? Totaal de weg kwijt die zogenaamde economen. Of willen ze de woningbouwcorporaties >> Vestia en anders criminelen weer spekken.

    Weet je nog wat voerman zei over huurprijzen en woningprijzen in communicerende vaten? Iemand – of iets brengt altijd weer de vloeistofspiegels op gelijk niveau.

  120. Juan belmonte says:

    Van al die weldenkende Profs zijn de heren
    – Hugo Priemus en
    – Dolf van den Brink en
    – Jaap van Duijn en
    – Kees de Kort en
    – mevrouw Maartje Martens (uniek in haar theorie)

    één van de weinigen die kunnen bogen op tijdig inzicht dat ze hardop uitspraken.

    De rest mag zich nog wel eens afvragen hoe het toch allemaal kon dàt ….

  121. hugo says:

    Hier een leuk stuk over de huizenbubble in Noord en West Europa op een US site. Ook NL wordt genoemd. Wat quotes;

    ”The Netherlands’ property market ranks among the most overvalued property markets in the world”

    ”saddling Dutch households with a level of household debt that exceeds 240% of disposable income, the highest level in the euro zone by far”

    http://www.thebubblebubble.com/european-housing-bubble/

  122. hugo says:

    Duidelijk dat de NL bevolking niets maar dan ook niets heeft geleerd.

    ”Nederlanders lenen weer meer, tegen hogere kosten – ‘erg opmerkelijk’”

    ”Het idee dat mensen eerst moeten sparen om pas daarna geld uit te geven heeft snel terrein moeten prijsgeven”

    Waarom zou je sparen als je de gevolgen ook de belastingbetaler kan afwentelen?
    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/22/nederlanders-lenen-meer-tegen-hogere-kosten/

  123. Voerman says:

    Even tussendoor:

    De huizenkopers van de laatste vijf jaren (zeker scheefleners) kunnen zich in toenemende mate verzekerd weten van de diepste gevoelens van medeleven van tenminste voerman.
    De tijd zal het probleem voor de meesten van hen niet oplossen.
    Hopelijk gaan de banken niet om bijstorting vragen.

  124. Juan belmonte says:

    hugo: ”The Netherlands’ property market ranks among the most overvalued property markets in the world”

    Nooit DNB of AFM over gehoord.
    Journalisten waren ook keurig in het gelid.
    Bravó.

    hugo: ”saddling Dutch households with a level of household debt that exceeds 240% of disposable income, the highest level in the euro zone by far”

    En dat terwijl tegelijkertijd NL een enorme sociale huursector heeft. Te bizar voor de meeste Hoogleraren om eens in een internationaal perspectief te zetten 🙂

    We hebben de meeste economisch opgeleiden ooit
    maar wie denkt er nog zuinig ?

  125. hugo says:

    Dawg: Dat gemeenschappelijke leger, buitenland- en veiligheidsbeleid houden we dus nog tegoed.

    Ten eerste graag gedaan. We hebben al een klein Euro leger. De rapid response force (als ik de naam goed heb onthouden). Buitenland en veiligheidsbeleid ook al.

    ”EU Member states have committed themselves to a Common Foreign Security Policy for the European Union. The European Security and Defence Policy aims to strengthen the EU’s external ability to act through the development of civilian and military capabilities in Conflict Prevention and Crisis Management.”
    http://eeas.europa.eu/cfsp/index_en.htm

    Kunnen we de discussie afsluiten dat deze crisis is gepland en voorzien was door de EU bobo’s? 🙂

  126. NRW says:

    Als je ziet hoe groot het prijsverschil is tussen plaatsen in het overwegend agrarische Achterhoek zoals Doetinchem of Winterswijk ( Wie wil daar nu wonen ?) en vergelijkbare plaatsen (Kleve, Münster, Bocholt) in het over de grens gelegen Nordrhein-Westfalen is er nog een hele lange weg te gaan.

    Ik zie nog steeds een factor 3 prijsverschil als het om een vrijstaande woning gaat. ( €200k-€275k in Duitsland moet in de Achterhoek €700k-€800k opbrengen )

  127. hugo says:

    Juan belmonte,

    in times of universal deceit telling the truth will be a revolutionary act. (George Orwell)

  128. Juan belmonte says:

    Voerman: De huizenkopers van de laatste vijf jaren (zeker scheefleners) kunnen zich in toenemende mate verzekerd weten van de diepste gevoelens van medeleven van tenminste voerman.

    Op individueel nivo zullen er minder leuke gevallen zijn. Ook te goeder trouw, gewoon slachtoffer van de Tijdsgeest. Jazeker mede dankzij de Hypotheker.
    Heel triest.

    Een groot gedeelte heeft tegelijkertijd gewoon op de pof te ruig geleefd dan wel te grote risico’s genomen en ze nemen dat iedereen kwalijk, behalve zichzelf. Het komt immers door de buren dat ze èn op vakantie moesten èn een grotere auto èn een plat beeldscherm…
    Nog triester, bijna ongeneeslijk triest.

    You are what you consume 8)

  129. Adamus says:

    Voerman,

    Bijstorting afdwingen is hun eigen graf graven.

  130. Adamus says:

    Juan belmonte,

    Buren, maar ook “vrienden”, de peergroep 🙁

  131. Juan belmonte says:

    hugo: in times of universal deceit telling the truth will be a revolutionary act. (George Orwell)

    Ha, mooie quote.

    Godzijdank zijn er mensen die gewoon zeggen wat ze denken:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-02-2012/rabobank-en-ing-somber-over-woningmarkt/#comment-98681

    Juan zou ze toch als conventioneel willen betitelen. Gewoon boerenverstand.

  132. Juan belmonte says:

    Adamus: Buren, maar ook “vrienden”, de peergroep

    Ongetwijffeld.
    Prof Dr Lans Bovenberg is natuurijk de leading CDA man, zo werkt dat in de Polder.

    Prima hoor.
    Als er maar iets gebeurd.
    Ze doen in achterkamertjes wat de Tweede Kamer hoort te doen.

    DEBATTEREN !

    Maar dat doet de Tweede kamer niet over HRA.

    Daarom:
    SCHAF
    DE TWEEDE KAMER
    AF
    🙂

    Juan is weer lekker aan de wapper 🙂

  133. Adamus says:

    NRW,

    Waar ze het in de Achterhoek van betalen? Relatief veel dikke auto’s, dure huizen en er zijn niet veel banen die meer dan goed betaald worden. Wel forensen richting Utrecht en hier en daar toch wel wat onroerend goed winstpakkers.

  134. Voerman says:

    Juan belmonte: Een groot gedeelte heeft tegelijkertijd gewoon op de pof te ruig geleefd dan wel te grote risico’s genomen en ze nemen dat iedereen kwalijk, behalve zichzelf. Het komt immers door de buren dat ze èn op vakantie moesten èn een grotere auto èn een plat beeldscherm…
    Nog triester, bijna ongeneeslijk triest.

    Sorry Juan,
    Ik had een bescheiden cynisme te diep verborgen in de tekst van mijn post.

  135. nhz says:

    hugo: Waarom zou je sparen als je de gevolgen ook de belastingbetaler kan afwentelen?

    en als dat niet lukt ga je gewoon in de WSNP (en dan zie ik vast nog meer makkelijke oplossingen over het hoofd).

    Voerman: Hopelijk gaan de banken niet om bijstorting vragen.

    hoeft ook niet, die bijstorting krijgen de banken vanzelf van de spaarders die gedwongen worden genoegen te nemen met negatieve rente; en via NHG van de belastingbetalers.

    Juan belmonte: Daarom:
    SCHAF
    DE TWEEDE KAMER
    AF

    en vergeet niet:
    SCHAF
    HET NEP-VAK OECOENOEM EN DE STUDIERICHTING ECONOMIE
    AF
    graag met een Berufsverbot voor alle huidige foute beoefenaars van deze nep-wetenschap. Misschien kunnen we de Vereniging tegen de Kwakzalverij uitnodigen om ons verzoek te ondersteunen?

  136. Juan belmonte says:

    Voerman,

    Tsja, nieuwe kansen voor:
    – nieuwe HulpSinterklazen
    – nieuwe Hulpverleners

    We hebben de hoogste opleidingen ooit
    maar wie kan er nog iets zèlf ?

  137. Juan belmonte says:

    nhz: Misschien kunnen we de Vereniging tegen de Kwakzalverij uitnodigen om ons verzoek te ondersteunen?

    Geen slecht plan nhz.
    Immers gezalfd wordt er en kwakkelen doet het 🙂

    buenas noches
    Juan

  138. Dawg says:

    hugo,

    “Kunnen we de discussie afsluiten dat deze crisis is gepland en voorzien was door de EU bobo’s.”

    Durf ik niet met zekerheid te stellen. Wel is er altijd een groep eurofielen geweest met de intentie
    “to never let a good crisis go to waste”. Prodi is er daar één van.

  139. Lex says:

    nhz: Lex: Rijk/vermogend worden is saai en simpel. Maar het vergt even wat doorzettingsvermogen.

    ik ben het eens met deskundiger mensen (ik dacht o.a. Faber en Rogers) die stellen dat de winnaars van deze crisis, die nog nauwelijks begonnen is, degenen zijn die uiteindelijk het minst verliezen. Vet binnenlopen is een illusie, iedereen zal fors meebetalen aan 30 jaar wanbeleid, de financieel verstandige burgers voorop

    Snap je sentiment wel, maar ik zie toch echt de groei op mijn bankrekeningen/bezittingen. Maar dat is misschien omdat ik uit een bijstandsgezin kom, en altijd arm ben geweest, nooit mee kon doen met de rest (behalve intellectueel en op humoristisch vlak dan 😉 ). Ik ben dus altijd gewend om spaarzaam (Buffett!) te zijn en met een minimum aan dingen rond te komen. Lees van kleins af aan ook over Buffett, Faber, Rogers, etc. etc. Ook vele boeken verslonden over rijk worden. Zelfs literaire “troep” als Schaefer, Kiyosaki, de quote 500 etc. etc.

    Maar wat toch duidelijk is als je de hele mikmak analyseert, is dat ze allen een structureel ander gedrag vertonen. De een wat extravaganter dan de ander, maar in de kern doen ze allemaal hetzelfde. Scherp analyseren, wat lef hebben, en lak hebben aan de sterke conformatie drang (kudde instinct) die de meeste burgers blijkbaar (het is immers crisis) niet het hoofd kunnen bieden. Zo is er momenteel ook een einzelganger analist die zegt dat Apple zijn beste tijd gehad heeft. Iedereen verguisd die man, maar zo iemand is nu goed om eens nader te bekijken. Daar kun je wat van leren. Misschien heeft hij het mis, maar hij durft tenminste nonconformistisch gedrag te vertonen en zijn eigen ideeen te volgen.

    Ik snap je sentiment, maar het klinkt ook een beetje als een houding “als ik maar zo min mogelijk verlies”. Met andere woorden, je stelt je mentaal al (een beetje) in op verlies. Mijn mentale insteek is om te winnen. Als het dan later blijkt dat ik wat verloren heb, then so be it. Maar ik ga niet a priori inzetten op verlies. Als je dat doet ga je ernaar handelen, en gebeurd het ook. Dus vandaar mijn insteek om te winnen.

    Bovendien weet je niet hoe deskundig ik ben! Ik kom welliswaar niet uit de financiele wereld, en ben niet opgeleid als (macro/micro)econoom of financieel specialist. Maar ik heb geen belastingadviseur ontmoet die me de les kan lezen, geen vermogensbeheerder die me onder de tafel krijgt qua beleggingen en ideeen. En denk eens aan Michael Faraday. Geen officiele opleiding tot wetenschapper, maar toch een ZEER belangrijke bijdrage aan de wetenschap geleverd. Dus jezelf deskundig etaleren in de media is geen voorwaarde om deskundig te zijn. Ken voldoende keien in de wetenschap/techniek die niet extern publiceren en dus niet bekend zijn, maar veel beter zijn dan hun “bekende” en door de meeste mensen dan automatisch als deskundige gezien worden collega’s.

    Ik heb net als ieder andere Nederlander een baan die niet super betaald, maar ik kom er van rond. Het verschil is wat ik precies met mijn geld doe na het betalen van de broodnodige zaken (eten, drinken wonen, kleding). Op het einde van de maand staat er op mijn lopende rekening misschien 10 euro. Klinkt krap, maar ik spaar/beleg EERST. Ik heb een ijzeren grip op mijn uitgaven (al 15 jaar).

    Ik doe dus al 15 jaar niets anders dan sparen, beleggen en lezen over geld naast de gewone activiteiten die iedereen heeft. In een van de boeken die ik ooit gelezen heb stond een schitterende uitspraak. “Je moet niet TE hard werken, want dan heb je TE weinig tijd om geld te verdienen.”. Doe je werk goed, maar doe ook je eigen financien goed. Beschouw een baan niet als gegeven, en bereid je voor op slechtere situaties. Als je eenmaal een buffertje hebt, dan kun je rustiger nadenken over vermogend worden.

    Geld verdienen moet geen obsessie worden, maar er mag wel wat meer aandacht aan financiele redzaamheid besteed worden op TV en op school. Een beetje hoofdrekenen kan ook geen kwaad. Zoals je snel kunt schatten hoeveel je met een hypotheek eigenlijk betaald voor je huis, zo kun je ook schatten hoe snel je investering afbetaald, je winst hebt etc. Want zolang de overheid spotjes uitzendt met een niveau a la “geld lenen kost geld” gaan we het natuurlijk niet redden…

    Wordt geen geldwolf, maar een beetje logisch nadenken doet wonderen.

    nhz: Lex: Eens kijken of er nog een leuk kasteeltje te koop staat in de Ardennen….

    vast wel; 20 jaar terug kreeg je ze soms voor 1 gulden. Inmiddels is een miljoen heel normaal, en vergeet vooral de stookkosten niet. Als je van kastelen houdt kun je momenteel beter afspreken met de eigenaar dat je het gaat bewonen om het voor verder verval en vandalisme te behoeden; tegen een degelijke vergoeding uiteraard 🙂
    Ik heb ook wel eens gelezen over mensen die in Nieuw Zeeland en Australie op miljonairswoningen buiten de stad passen, tegen betaling dus! Moet je misschien 2x per jaar een weekje eruit als de Japanse eigenaar langskomt …

    Dat is een leuk idee, maar…… Dan ben ik weer afhankelijk van iemand. En zoals ik onafhankelijk wil zijn van de overheid en banken, zo wil ik ook onafhankelijk zijn op andere gebieden. Kortom ik werk naar een exit toe, waarbij ik het kasteel en stookkosten kan betalen uit passief inkomen. Dan hoef ik dus ook niet meer te werken voor mijn geld (alleen voor de fun), en hoef ik ook niemand te betalen om mijn kasteel voor verder verval en vandalisme te behoeden. 😉

    Een heel belangrijke opmerking die me altijd bijgebleven is uit een boek is: “wie het verschil tussen bezit en eigendom niet kent zal nooit rijkdom verwerven”.

    Zie de massa’s die een huis BEZITTEN, maar niet de feitelijke EIGENAAR zijn…. Wie worden er rijk van huizen…..Juist…..de eigenaars (=banken).

    Dus zorg dat je zelf “bank” wordt, dan kun je je eigen geld drukken….zoveel je wilt……. 😉

  140. RVS says:

    Hallo Lex,

    Je betogen klinken me echt als muziek in de oren, en ik leef bijna op dezelfde wijze, Ik heb ook een eigen bedrijf naast mijn werk opgebouwd en ik neem binnenkort ontslag om hier mijn focus meer op te leggen. Een aantal quotes/theorieën uit boeken komen me bekend voor.
    Welke boeken zou jij aanraden? Ik heb praktisch alle boeken van (luchtfietser?) Kiyosaki en een aantal andere boeken al gehad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*