De Nederlandse vastgoed-zeepbel dreigt uit elkaar te spatten

Langs iedere snelweg zie je ze in overvloed: borden met “TE HUUR KANTOORRUIMTE”.

Inmiddels staat zo’n 7 miljoen vierkante meter leeg in Nederland; een vijfde van de totale oppervlakte aan kantoorruimte. Het zijn vooral bestaande kantoren. Er kwam maar tienduizend vierkante meter nieuwe kantoorruimte bij.

Leegstand

Op enkele bedrijfsterreinen loopt de leegstand al op tot ruim boven de 30 procent, zoals in delen van Amsterdam Zuidoost. Projectontwikkelaars, gemeenten en gebruikers gaan, ondanks de gigantische hoeveelheid aan leegstaande gebouwen, vrolijk door met het neerzetten van nieuwe kantoorkolossen. Daarmee veroordelen ze soms nog piepjonge ‘oude’ panden tot leegstand.

Lucratief

Het is voor projectontwikkelaars, gemeenten en gebruikers gekgenoeg lucratiever om een nieuw kantoorgebouw te bouwen, dan in het eigen kantoor te blijven zitten. Dit komt door regels die de – bizarre – uitwerking hebben dat speculeren en een pand leeg laten staan, aantrekkelijker kan zijn dan iets met een pand te doen. Hierdoor ontstaan hele spookbuurten van lege kantoorpanden die zeer waarschijnlijk nooit meer behuisd zullen worden.

Neerwaartse spiraal

Wat moet er met deze panden gebeuren? Een nieuwe huurder zal moeilijk te vinden zijn. Transformatie in bijvoorbeeld woningen is maar in sommige gevallen mogelijk. In sommige gebieden lijkt de neerwaartse spiraal richting verpaupering onomkeerbaar.

Zeepbel

De crisis op de vastgoedmarkt is nauw verweven met die op de financiële markten. Beide markten waren ervan overtuigd dat ze eindeloos geld konden verdienen met geld. Gevreesd wordt voor het uit elkaar spatten van een nieuwe zeepbel; de vastgoed-zeepbel.

Vragen en/of opmerkingen? Mail de makers Hein Hansen (Hein.Hansen@Nieuwsuur.nl) en/of Eveline Rethmeier (Eveline.Rethmeier@Nieuwsuur.nl) of volg Eveline op Twitter.

bron: Nieuwsuur

httpv://www.youtube.com/watch?v=Lh7TXwNKuEk

Share Button
Tagged with:
133 comments on “De Nederlandse vastgoed-zeepbel dreigt uit elkaar te spatten
  1. Suzanne says:

    Als ze nou eens begonnen met leegstand niet langer aftrekbaar te maken…

  2. tinus says:

    Kunnen we niet alle lege panden slopen.
    En dan weer nieuwe panden neerzetten?

  3. lorenzo says:

    Ontwikkelaars maken er een politiek probleem van , oftwel uiteindelijk voor de belastingbetaler te bekostigen.

  4. lorenzo says:

    o ja , steeds meer nederlanders emigreren…..http://www.nieuws.nl/655063

  5. Buddy says:

    Ik zie in mijn omgeving industrieterreinen volgebouwd met nieuwe bedrijfspanden leegstaan.

    Gezien het feit dat de Nl industie al sinds de recessie van 2001-2002 aan het krimpen is en zich verplaatst naar andere werelddelen heeft al dit onroerend -nu en in de toekomst-goed geen enkele economische funktie meer.

    Veel staat op de balans van de bank en is nog steeds net zoals in de VS onder FASB 157 marked to myth.

  6. Starter says:

    Wat is dit nou weer voor belachelijke chantage?
    Meebetalen aan het probleem/slopen anders heb je straks geen pensioen? Typisch gevalletje wel de lusten, niet de lasten. In iedere branche waar wat verhuurd wordt moet de eigenaar het zelf oplossen (kano verhuur/ auto verhuur/ gereedschap) maar als de hoge heren het niet meer aan de straatstenen kwijt raken moet de belastingbetaler met oplossingen komen?

    Toch niet al het geld vd pensioenen zit in kantoren? Laat die boel lekker in elkaar storten.

  7. Juan Belmonte says:

    @fragment

    We zitten in een hele grote crisis, al enige tijd, en het interessante is dat als we niks doen
    Aldus de topman van Jonas Lang Lasalle.

    Juan: snap het niet, wat moeten we dan doen?

    Tot voor kort verdienden alle partijen enorme bedragen aan nieuwbouw, de gemeenten door verkoop van grond, de projectontwikkelaars door de bouw en de huurder omdat hij geld meekreeg om te verhuizen.

    Exact. Opgepotte toekomstige deflatie in Juans woorden, SUSHI balansen, dàt hebben we hier nooit eerder beweerd. 😛

    Interviewer: De burger gaat betalen ?
    De heer Maarten van Poelgeest, wethouder Ruimtelijke Ordening in Amsterdam: Ik zou niet zo snel iemand anders weten die gaat betalen.

    Tsjeemineee, quote van de eeuw.

    Er komt een nieuw fonds ?

    Eerst was er in Amsterdam een Vereffeningsfonds om de winsten uit kunstmatig hoge grondprijzen te verdelen tussen alle strijkstokken die muziek maken.

    Nu komt er dus een Vereffeningsverliesfonds, een fonds dat de verliezen uit te hoog gewaardeerde panden te verdelen over de burgers.

    Met dank aan
    de regiefunctie
    van Hogekantorenprijsminnend NL 😛

    Reclame: Koop een huis in Amsterdam, met gemeentelijke erfpacht, u bent daarmee erg sociaal en overgeleverd aan de Goden want de burger “onder” de heer Maarten van Poelgeest woont in Amsterdam

    Een stukje proza:
    Als ze komen met de stenen
    dan is Peter Sisselaar verdwijnen
    en nog verder is-i weg
    bij boekhoudkundige pech

    Iedereen houdt iedereen voor de gek
    Een vastgoedman geeft aan hoe serieus hij zijn vak en vakgenoten neemt, hij zal het niet geweten hebben.

    Welnu, wie nog geen immigratieplannen heeft, kan ze nu maken, want bestuurders en professionals die zich zo makkelijk afmaken van de consequenties van hun beleid, dat is bij de wilde spinnen af 🙂

  8. Robald says:

    Terecht zegt die wethouder dat slopen een taak is voor de eigenaren en niet van de overheid.
    Wat ik begrijp is dat een leegstaand pand voor veel geld op de balans staat van de eigenaar.
    Wat ik niet begrijp is dat die eigenaar de kosten voor dat leegstaande pand wil blijven ophoesten als hij weet dat er nooit een einde aan gaat komen. Blijkbaar zijn de kosten van een leegstaand pand niet zo hoog.

  9. Juan Belmonte says:

    Maar ach, dit is helemaal géén nieuws, dit weten we al jaren:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-06-2010/brinkman-wil-dat-we-nog-meer-lenen/#comment-41302

    En ook in 2008 was al sprake van leegstand van 8 miljoen meter en zelfs de NVM gaf overcapaciteit toe :
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-06-2010/strengere-regels-hypotheek-voorzien-in-2011/#comment-42488

    Kennelijk had de heer Van Poelgeest al die jaren nodig om op zijn quote van de eeuw te komen…, hij was ook niet lichtzinnig 🙂

  10. dalen says:

    @ 8

    “Wat ik niet begrijp is dat die eigenaar de kosten voor dat leegstaande pand wil blijven ophoesten als hij weet dat er nooit een einde aan gaat komen.”

    Pand dat geld kost, wordt als kosten afgeboekt op andere panden die wel winst maken. Scheelt in de netto winst en derhalve in de hoogte van de belasting.

  11. Juan Belmonte says:

    Vanuit een maatschappelijk perspectief: wie heeft er nu eigenlijk last van leegstaande kantoorpanden?

    Laat toch heerlijk leeg staan.

    Nieuw motto Van Poelgeest:
    Bezuinig op de Kunsten,
    Subsidieer particuliere verliezen op leegstaande kantoorpanden

    De mannen die deze spin georganiseerd hebben, hebben waarschijnlijk een andere verwachting van de uitkomst dan Juan. 😛

  12. Juan Belmonte says:

    Juan gelooft in de maakbaarheid van de samenleving 🙂

  13. dalen says:

    PS de waardestijging, zolang het duurt, is dan mooi meegenomen en het pand staat tegen historische waarde in de boeken (dit mag voor zover ik weet bij IFRS en IAS 16).

  14. Buddy says:

    @ 10

    binnenkort is er geen netto winst meer en dan gaat men over op afboeken!

    Ik verwacht 2011/2012. Meestal duurt het in onroerend goed +/- 10 jaar voordat de waarheid boven tafel komt.

  15. Scheefwoner says:

    @ Maarten van Poelgeest.

    “Ik zou niet zo snel iemand anders weten die gaat betalen.”

    Ik geloof echt mijn eigen oren niet.

    Misschien dat uw vastgoedvriendjes/projectontwikkelaars nog iets over hebben voor uw potje. Of zijn dat soms alleen vriendjes die thuis geven als er iets valt te stelen?

  16. ll says:

    Waarom zouden wij dan met z’n allen moeten gaan betalen, die grond is toch GOUD waard ? 😉

    En we dansen met z’n allen op de rand van een vulkaan.

  17. Juan Belmonte says:

    Nog een mooie:

    De extreme verschillen in tarieven voor een bouwvergunning (officieel: de ‘omgevingsvergunning bouwactiviteit’) zijn dit jaar nog verder toegenomen, stelt VEH. Zo kost in Leiden een kleine bouwvergunning 35 euro, terwijl Lopik voor dezelfde vergunning 841 euro rekent
    ….
    Nieuwbouwwoning:
    – Roosendaal 1.475 euro en
    – Korendijk 6.067 euro

    http://nieuws.nvm.nl/actual/augustus_2011/veh_extreme_verschillen_bouwleges.aspx

    Straks nieuwe Amsterdamse tarieven ?

  18. Juan Belmonte says:

    Off-topic

    Gelukkkig horen we weer eens wat van de cabaretier Mr. G Hukker, die naast zijn grappenmakerij ‘s lands grootste makelaarsketen bestiert.

    Belangrijk is dat mensen weer vertrouwen krijgen, in de economie, banken en in hun eigen financiële positie. De zwakke effectenbeurzen hebben de afgelopen weken dat consumentenvertrouwen niet bevorderd. Maar wanneer alle stakeholders met wijsheid en in het belang van de consument acteren moet het met de broze woningmarkt de komende tijd ook de goede kant op gaan. Wij houden u in ieder geval met de juiste cijfers op de hoogte.

    Ger Hukker, voorzitter van de NVM

    http://nieuws.nvm.nl/columns/ger%20hukker/zesde%20column%20ger%20hukker.aspx

    Hahahahahahaaaaaaaaa.

    De scheefmeters houden het NL publiek op de hoogte met de juiste cijfers.

    Wat een bak maar weer, chapeau.

  19. Juan Belmonte says:

    … Maar in ieder geval wordt het woord “bubbel” in de mond genomen door de sector zelf.


    Nee maar
    een bubbel in Holland.
    Echt waar?

    Constatering.
    De jarenlange kunstmatig lage rente heeft voor een 20% overschot op de kantorenmarkt gezorgd, met bijbehorende SUSHI balansen bij kantooreigenaren en ongetwijffeld schuldposities bij banken/investeerders.

    Maar op de particuliere woningmarkt, die dankzij HRA effectief een halve kunstmatig lage kent en daarom vast en zeker veel reëler gewaardeerd wordt, is nog steeds sprake van woningtekort, hier kàn geen sprake zijn van een “bubbel”. 🙂

    Geduld, komt u over een jaar maar terug.

  20. Steven says:

    aan Juan Belmonte (17)

    Die ger Hukker weet het weer lekker om te draaien inderdaad.

    Het consumentenvertrouwen is slecht en banken zijn met hun lage gelddekking niet te vertrouwen, dus zakken de aandelen en het vertrouwen in economie, banken en eigen financiele positie steeds verder. De toren hoge onroerendgoed prijzen die beginnen te zakken zijn ook niet goed voor de broze woningmarkt. (dit klinkt al een stuk beter en heb alleen de woorden wat omgedraaid)

  21. Juan Belmonte says:

    @19 Steven 🙂

    Uw tekst past niet zo in de NVM propaganda. Te weinig humor 🙂

  22. Juan Belmonte says:

    Torenhogeonroerendgoedprijzen is een mooi woord.

  23. Scheefwoner says:

    @ 19 Juan,

    “geduld kom over een jaar maar eens terug.”

    Scenario over een jaar: OB weer naar 6% & HRA voor 2 hypo’s loopt voor veel verkopers die hun huis nu 2 jaar te koop hebben staan af. Ze zullen dan na 3 jaar dubbel profiteren weer naar een enkele HRA gaan maar houden wel de dubbele lasten.

    Benieuwd met welk zalfje de overheid dan weer komt aanzetten. Of zou het potje zalf dan leeg zijn?

    Effect van de verlaging van OB is trouwens bij mij in de buurt sterk te verwaarlozen. Ze verkopen geen ene pepernoot. Dus die 15% meer verkopen waar Pinokkio het over heeft zet ik echt mijn vraagtekens bij.

  24. FT says:

    @14 Buddy,

    binnenkort is er geen netto winst meer en dan gaat men over op afboeken!

    Ik verwacht 2011/2012. Meestal duurt het in onroerend goed +/- 10 jaar voordat de waarheid boven tafel komt.

    Het jaar is 2018.

    Ik heb begin dit jaar eens off the record gesproken met een vastgoed ontwikkelaar. (via werk het gesprek kwam even ophuizenprijzen).
    Deze man wist te melden dat NU met name de problemen in de utiliteitsbouw zat. Hij noemde 2018 en de hoop dat via inflatie de schade zou beperken (zonder grote kleerscheuren waren de woorden).
    Waarom 2018 dat wilde hij niet vertellen, maar zoals jij ook al aangeeft denk ik dat het met de financiering te maken heeft (10 jaar na het klappen van de bubble).

  25. Juan Belmonte says:

    @23 scheefwoner

    Juan deelt uw verwachting niet dat 6% kamikazekoperbelasting terugkeert.

    Hier staat een link naar the Big Picture, tot nu toe liggen we aardig op schema:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/08-02-2011/stel-starters-vrij-van-overdrachtsbelasting/#comment-64001

  26. Frans says:

    Het argument dat in Nederland de huizen zo duur zijn vanwege de hoge bevolkingsdichtheid geldt blijkbaar niet (zoals we al langer weten) voor kantoorruimte.
    En spelende vrouw wat hebben we geleerd???
    Inderdaad dat het enige wat telt is de hoeveelheid geld die door de overheden en de banken kan worden gecashd.
    Nieuwe kantoorpanden betekent nieuw uit te geven grond, meer geld in het laatje voor de corrupte overheden, grondspeculanten etcetera.
    Anders gezegd: winsten kunnen worden gemaximaliseerd door niet de verantwoordelijkheid te nemen om de “kantoorwrakken” op te ruimen. Met hetzelfde gemak wordt het argument van hoge huizenprijzen door schaarste van huizen en de beschikbare grond gehanteerd.
    Natuurlijk gaat het bij kantoorgebouwen over hoogbouw en per m2 grond relatief hoge sloopkosten. Toch blijft het meten met 2 maten.

  27. Juan Belmonte says:

    Excuus scheefwoner, Juan is vergeten in zichzelf te bedenken waarom k.k. niet terugkeert, dat was immers impliciet uw vraag.

    De reden waarom k.k. niet terugkomt is datti de afschaffing van HRA in de weg zit.

    Over HRA was de heer Trichet onverwacht duidelijk:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-08-2010/trichet-heeft-ferme-kritiek-op-de-hypotheekrente-aftrek/#comment-46754

    Maar om HRA echt politiek bespreekbaar te maken is flink wat vuurwerk nodig, laten we vaststellen dat er al flink wat rook is, kortom wellicht volgend jaar.

  28. Juan Belmonte says:

    Off-topic:

    Wat jammer, er valt weinig lol aan de NVM te beleven:
    de 7 redenen om TOEN (vlak vóór de afschaffing 4% k.k.) een huis te kopen, zijn verdwenen:

    http://nieuws.nvm.nl/wonen/campagnes/7_redenen.aspx

    Gelukkig staat hier nog een mooi filmpje, deze blijft leuk:
    http://www.youtube.com/watch?v=U5HjkbOKQag

    Hihi.

  29. papo says:

    @6 Starter
    Ik ben het helemaal met je eens. Dit is weer een typisch geval van “privatize the gains socialize the losses”

    Waar met de CDO constructies de verdeling van de pijn op voorhand geregeld was probeert men hier het verlies achteraf op de belastingbetaler af te wentelen. Net zoals de garanties voor club-med.

    Ik vind dat de partijen die in het verleden foute beslissingen (PIIGS obligaties, investeringen onroerend goed/aandelen) namen nu op de blaren moeten zitten (mogelijk zelfs failliet gaan dus.) Of dat nu banken zijn, investering fondsen of pensioen fondsen. Systeem Banken zouden in dat geval door overheden (met hulp van CB) overgenomen moeten worden. Pensioenfonden zullen deels moeten afschrijven. Dit soort problemen moeten niet onder de tafel met belastinggeld opgelost moeten worden. Laar maar vallen, dan is in ieder geval duidelijk waar het fout is gegaan en voorkom je moral hazard. Mogelijk kunnen verantwoordelijke aansprakelijk gesteld worden, en bonussen terug gedraaid (al heb je daarmee de schade niet gedekt).

    Waar ik mij ook enorm aan stoor is het te pas en onpas terugvallen de “marktwerking”. Als het fout gaat komt het omdat er geen pure marktwerking was. En nu pleit dit irritante makelmannetje er voor dat de overheid de regie in handen moet nemen. Bah. (Overigens ben ik voorstander van afschaffing marktverstorende regelingen zoals HRA NHG en dergelijke. Echter financieel toezicht door AFM en CB vind ik zeer belangrijk, en mag wel wat strenger.)

    Ik snap niet waarom wethouder van poelgeest maakt zich zorgen over de pensioenfondsen, dat is toch niet zijn verantwoording/probleem. Of wil hij graag dat de rijksoverheid een paar miljard vrij maakt voor afwaarderingen (=sloop) zodat alle partijen (inclusief gemeente) weer terug kunnen naar het oude verdienmodel? Dat moet je toch niet willen!!

    En telkens dat dreigen over de pensioenen. Een deel zal toch maar in de stenen zitten. Zo een dreigement maakt zowiezo weinig indruk op de mensen <40 jaar. Die verwachten toch niets van hun pensioen (67 met pensioen en slechts met een middelloon regeling, en hoogte anhankelijk van beleggingsresultaten).

    De huidige NL/DE belastingbetaler / werker draait al op voor:
    1) tekorten PIGGS
    2) tekorten pensioenfondsen ontstaan door te lage bijdrage in het verleden en tegenvallende beleggingsresultaten
    3) in stand houden woningmarkt 4) n stand houden BOG
    4) Alle zaken die ik vergeten ben
    Ik ben benieuwd hoelang men dit nog pikt.

    @23 Scheefwoner
    In mijn omgeving zie ik wel een toename (maar dat heb je al snel) van de verkocht-stickers op de borden. Hoewel ik verwacht dat dit tijdelijk is.

  30. dalen says:

    OT

    Het bericht is een paar maanden oud maar ik vind het hier wel duidelijk uitgelegd, voor degeen die het nog niet wisten.

    http://www.depers.nl/economie/567211/Wankel-huis-gebouwd-op-schulden.html

    En dat aan het eind van je vakantie.

  31. Ralph says:

    No shit, dit probleem speelt al jaren. Tijdens mijn eerste studie heb ik hier een zeer uitgebreid stuk over gepubliceerd (dat later overgenomen en verkracht is door een van ons lands grootste “vastgoedadviseurs”). De oplossing is vrij simpel, gewoon laten gaan zoals het is. Er is straks nauwelijks grond over om meer kantoren te bouwen, de vraag naar (grote) kantoorruimte neemt nog steeds drastisch af en de gemeente verdient niks meer. Beleggers moeten verlies nemen en/of slopen en met nieuwe, innovatieve, concepten komen. Ik ben er vrij zeker van dat de gemiddelde burger hier niet voor gaat opdraaien.

  32. lorenzo says:

    @Juan :”Maar om HRA echt politiek bespreekbaar te maken is flink wat vuurwerk nodig”

    Wat jij niet weet en 80 % van de bevolking niet is dat de HRA al voor 80 % is afgeschaft . Ze bepreken het niet , maar doen dat gewoon… 80 % weet het toch niet , en 5.5 milj. kijkt Boer zoekt vrouw.

  33. lorenzo says:

    31 , ja leuk artikel , maar waar waren de artikelen in , zeg 2005 , 2006 . Nu schrijft ook de bakker op de hoek zijn ‘woonervaring’ op zijn web-log.
    Er gaan er nog velen volgen ….

  34. Ralph says:

    @31; Zoals iemand al zeer terecht reageert op de site van De Pers zelf, dit was 10 jaar geleden actueel, nu allang niet meer. Tevens staat het vol met fouten. 7% daling? Eerder 15%. Minder sterk gestegen dan in Spanje? Nee, niet alleen de prijzen stegen in Spanje veel harder, er werd véél meer gebouwd. Daardoor is er nu een enorme leegstand waardoor de prijzen extra hard dalen. Zo is de betaalbaarheid in Spanje gemiddeld meer dan twee keer zo slecht dan in Nederland. Zelfs in het Verenigd Koninkrijk, waar de markt hard zakte en vervolgens weer redelijk herstelde is de betaalbaarheid nog steeds een stuk slechter dan in ons land.

  35. Juan Belmonte says:

    @31 dalen

    Goed artikel.

    Nederlandse banken introduceerden op grote schaal hypotheekvormen, waarmee huizenkopers meer konden lenen, zonder dat hun lasten erg omhoog gingen. Iedereen weet hoe de populairste schuldenmachine in deze categorie heet: de aflossingsvrije hypotheek.

    Juan noemt dat huizen leasen.
    De VEH promoot dat ook, aflossen is niet wenselijk (quote VEH) vandaar:
    Vereniging
    Geleased
    Huis 🙂

    Werkelijke reden is dat huizenprijzen zo hoog werden dat daar een oplossing gevonden moest worden maar dan natuurlijk zo zónder dat huizenprijzen zouden dalen, want dat kan natuurlijk niet inde polder.

    Dus hoge leensommen (voor hogehuizenprijzen) tegen relatief lage inkomens: zo is niet langer aflossen de norm geworden.

    Bovendien het DSB effect: DSB financierde 160% van welke woningwaarde dan ook, quote Dr Wellink, DNB.

    Dat telt ook aan bij het hooghoudenvanhuizenprijzen.

  36. Juan Belmonte says:

    @33 Lorenzo

    Klopt, dat weet Juan idd niet: 80% van HRA is al afgeschaft?

    Vooralsnog mag men 100% HRA toepassen (vandaag dan).

    Kunt u zich iets nader verklaren, 80% afgeschaft ?

  37. ll says:

    Laten we de feiten nu maar gaan accepteren. De Westerse wereld is de nieuwe Derde Wereld.

  38. Scheefwoner says:

    @25/27 Juan,

    Ik geloof ook niet in de terugkomst van de 6% OB in 2012. Ik wil alleen de situatie schetsen van een verkoper die zijn huis nu 2 jaar te koop heeft staan en 2 hypo’s heeft die beide aftrekbaar zijn. Deze verkoper zal volgend jaar dan in de volgende situatie terechtkomen: ipv dubbele HRA slechts enkele en ipv lage OB wederom hoge. Dat zal verkoper niet veel goeds doen en zal alsnog moeten zakken met de prijs. Die vraagprijs wilde verkoper eigenlijk dit jaar al verlagen maar door onverwachte verlaging van de OB dacht verkoper dat de bomen toch weer hoger konden groeien. Uitstel van executie. Tenzij overheid volgend jaar nog zalfjes heeft voor verkoper ziet het er voor de verkoper somber uit.

    Voor kopers trouwens ook want de bezitsbelasting gaat het nieuwe melkkoetje worden van de overheid zoals Peter gisteren al zeer goed gezien heeft.

  39. Scheefwoner says:

    @39 ll

    Je hebt toch wel naar Obama geluisterd:

    “This is the United States of America… No matter what a ratings agency says, we will always be a AAA country.

  40. Scheefwoner says:

    Net de buurman gesproken die terug is uit Spanje. Hij heeft daar een Spaanse vriend gesproken die hij jaarlijks ziet en zijn 3 kinderen zijn alle werkloos geworden afgelopen jaar. Mijn buurman was echt een beetje uit zijn doen en zegt dat we hier nog niet mogen klagen.

  41. dalen says:

    @ Juan

    “Klopt, dat weet Juan idd niet: 80% van HRA is al afgeschaft?”

    Lorenzo bedoelt waarschijnlijk de strengere maatregelen t.a.v. hypotheek.

    Hij vergeet gemakshalve alle douceurtjes voor de scheefleners. Reed zonet langs een woning die al 2 jaar leeg staat en aan Polen is verhuurd terwijl ze een dubbele HRA hebben (hebben ander huis gekocht)en dit zal geen geval op zich zijn.

    Daarnaast zijn er miljoenen aan voordelen gelanceerd voor starters,voor de bouw et cetera, hetzij van de overheid hetzij van de gemeente.

    Bovendien die misdadige verhoging van de hypotheekgarantie.

    Zo staan er elders op deze blog nog veel meer voordeeltjes vermeld.

  42. lorenzo says:

    25 , de betaalbaarheid in Spanje : maar voor wie , de spanjaarden of de ollanders ?

  43. Daphne says:

    In NRC van vandaag het advies aan huizenbezitters hun huis te verkopen. Pagina 4, artikel getiteld ‘Laat u geen goud aanpraten’: ‘De prijzen van veel huizen dalen gestaag waardoor je overwaarde smelt als sneeuw voor de zon. Wie die papieren rijkdom ziet als een aanvulling op zijn oude dag, moet niet opkijken als er over tien, twintig jaar niets meer van over is. Dus hoog tijd om in alle rust handelend op te treden: huis verkopen en van de opbrengst ergens een mooi huis huren.’

  44. hugo says:

    Heel erg OT maar weet dat er een aantal fukiushima volg(d)en. Het is niet voorbij & wordt allicht erger. Hier een goede update samenvatting;

    Clusterfukushima;
    http://www.washingtonsblog.com/2011/08/clusterfukushima.html

  45. ll says:

    Must hear, Keynes Vs Hayek, BBC radio…….

    🙂

    http://www.bbc.co.uk/programmes/b012wxyg

  46. Juan Belmonte says:

    @48 Il

    John Maynard Keynes believed that government spending could create employment and longer term growth. His contemporary and rival Friedrich Hayek believed that investments have to be based on real savings rather than increased public spending or artificially low interest rates.

    Herkenbaar, Juan is niet de enige die kunstmatig lage rente als hoofdoorzaak van dit al ziet. Voormalig Minister van Financien de heer Drs Wouter Bos had ook al eens een dergelijke zinsnede laten vallen, maar als befaamde economen “nu” dit debat gaat voeren (=de koe in de kont kijken) is dat te laat maar inhoudelijk wel goed.

  47. Juan Belmonte says:

    Met natuurlijk een bronvermelding naar de genoemde zinsnede:

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/12-12-2009/meer-mensen-met-schulden/#comment-23460

  48. Juan Belmonte says:

    Just printing a lot of money doesn’t actually make sure that anyone spends it, it can be hoarded. And then you can go on printing and printing and printing.
    The geniousnous of Keynes is that it was a way of getting money spent when people were hoarding.

    Maar dat is toch helemaal niet het probleem van de huidige kredietcrisis ?

    The real difference between Hayek and Keynes is that Hayek saw a connection between depressions and booms that Keynes refuesd to acknowledge.
    ….
    Economy is suffering from making huge unsustainable investments in the housing and financial services industry.

    Het verschil tussen Keynes en Hayek is kennelijk dat het Keynes niet uitmaakt wat er gemaakt wordt, als er maar gewerkt wordt en geld uitgegeven, terwijl Hayek stelt dat niet-zinvolle activiteiten gewoon niet moeten plaatsvinden want schaarste is in essentie het stuurmiddel in de economie.

    Als geld niet schaars is, verliest het zijn functie, of snapt Juan het weer eens niet ?

  49. Steven says:

    aan Juan Belmonte

    denk dat je het zo moet zien: ook al zit er maar een heel lage rente op; toch moet het terugbetaald worden. Dus hoe meer ze printen ook al is het met lage rente, dat moet een keer terug komen. denk bijv. aan de bijna biljoen aan hypotheek die uitstaat in Nederland. Je kan dat wel vergroten met nog meer schuld tegen lagere rente, maar dan moet er dus hoe dan ook meer terugbetaald worden. Om het schuldenprobleem op te lossen, maar wel devaluatie van de euro tot gevolg, zou iedere europeaan elke maand 1000 euro (of zo) extra moeten krijgen die ze niet hoeven terug te betalen, maar dat is zo absurd dat ze dat toch niet doen.

  50. Juan Belmonte says:

    @52 Steven

    merci, idd hoe lager de rente hoe makkelijker het wordt om te lenen, hoe groter de kans dat er wel geleend maar niet terugbetaald wordt.

    Sub-prime.

    Als de rente niet langer de prijs van geld weergeeft
    treden er andere mechanismen op…
    een kredietcrisis bijvoorbeeld.

  51. Buddy says:

    zomaar een voorbeeld van commercieel vastgoed in de problemen

    http://www.dtz.nl/page.asp?id=63744

  52. Juan Belmonte says:

    @54 Buddy

    Goede post.

    Voor de duur van het verkooptraject is geen termijn gesteld.

    Komt-u over 20 jaar maar terug 😛

  53. Bug says:

    Juan

    Herkenbaar, Juan is niet de enige die kunstmatig lage rente als hoofdoorzaak van dit al ziet.

    Lage rente is niet per definitie de hoofdoorzaak van het probleem.

    Rentevastperiode korter als de periode waarin de schuld wordt afgelost DAT is het probleem.

    Maar ja ik ben een beetje eigenwijs.

  54. Juan Belmonte says:

    @Bug

    Helemaal goed,
    in het BBC radiodebat heeft Juan het argument van rentevastperioden even gemist maar volledigheid is niet een vanzelfsprekendheid en Juan is de eerste die toegeeft datti links en rechts door elkaar haalt, net als Friesland en Groningen.

    Casametie en logica daarentegen 🙂

  55. Buddy says:

    @ 55,

    over 20 jaar is het gebouw verouderd en rijp voor de sloop.

    Ik ken genoeg voorbeelden van panden die midden jaren 70 zijn gebouwd vanaf begin jaren 90 kort na Philips centurion in de leegstand terecht kwamen en recent zijn gesloopd met subsidie van lokale overheden omdat die bereid waren de geinflateerde grond terug te kopen. Waarde gebouw = 0

    Normaliter worden gebouwen over een periode van 40-50 jaar afgeschreven.
    Maar in Nl hebben veel bedrijfspanden een economische levensduur van max. 15 jaar daarna staat het 20 jaar leeg. Door de dalende rente van de afgelopen 20 – 30 en nieuwe instrumenten waardoor de banken ook commercieel onroerend goed off balance konden plaatsen kon men elk jaar het onroerend goed opwaarderen in de boeken, heeft en men tot op heden geen verlies hoeven te nemen maar daar is een einde aan gekomen. De provincies en gemeenten hebben hun laatste centen besteed gedurende afgelopen 2 – 3 jaar en zijn nu ook aan het einde van hun Latijn. Afboeken gaat in 2011/2012 starten!

  56. Juan Belmonte says:

    @59 Buddy

    over 20 jaar is het gebouw verouderd en rijp voor de sloop.
    Inderdaad, bij 20% overcapaciteit, en een mededeling van één van de grote vastgoed-chefs dat dat in de komende jaren kan verdubbelen (zie boven), is iets al snel rijp voor de sloop, want ongebruikt, nu al.

    Off-balance is een extra uitvinding die betekent:
    – de koper van dergelijke risico’s mag ook op de blaren van zijn aankoop zitten.

    Afboeken gaat in 2011/2012 starten!
    Zou Juan niet zo zeker van zijn, problemen zijn al jaren bekend en accountants worden betaald door hun opdrachtgevers. En die opdrachtgevenr zien hun vak als volgt: iedereen houdt iedereen voor de gek (zie boven). Het is dus een dolle boel, gratsi cabaret, lachen alom. 😛

    De vraag is inderdaad niet meer òf het gaat gebeuren, maar wanneer, 2012 zou goed kunnen.

  57. lorenzo says:

    is wat als een mens niets heeft ..nou ja een internet verbinding.

  58. Juan Belmonte says:

    Off-topic:

    En een slimme vogel heeft ontdekt dat langdurig afgesloten hypotheekcontracten met lage rentes bij verkoop van een huis, geld waard zijn voor de verkopende partij, zeker wanneer deze zou gaan huren:
    http://fd.nl/beleggen/topics/netto/853282-1108/langlopende-hypotheek-is-inmiddels-handelswaar

  59. nhz says:

    @24(FT):
    ik denk dat die projectontwikkelaar erg optimistisch is als hij denkt dat de banken die al die leningen verstrekt hebben tot 2018 gewoon doorgaan met het feest. Ik verwacht binnen 1-2 jaar (maanden?) al massale faillissementen van EU banken, blijven al die vastgoed kastelen dan nog steeds voor de droomprijs op de balans staan?

    @32(Ralph):
    ik betwijfel of het zo werkt als jij stelt. In mijn gemeente staat al zeker 10 jaar meer dan 30% van het bedrijventerrein leeg; verpaupering alom. Maar dat heeft ze niet gehinderd om recent weer nieuwe bedrijventerreinen te ontwikkeling, o.a. in een mooi stuk natuurgebied ‘want er dreigt ernstig gebrek aan bedrijfsruimte’. Eigenaars van ongebruikte, verpauperde kantoorpanden weten dat de gemeente ze vroeg of laat uitkoopt voor de hoofdprijs (geholpen door eeuwig stijgende grondprijzen) als ze de boel gewoon laten instorten. Linksom of rechtsom krijgt de burger de rekening.

    @35(Ralph):
    je blijft alle focussen op ‘betaalbaarheid’ die gebaseerd is op HRA en talloze andere koperssubsidies die onhoudbaar zijn. Haal de HRA, NHG, kunstmatig lage rente, dubbele belastingaftrek voor leegstaande woning, starterssubsidies, WBV subsidies enz, enz. enz. enz. weg en ik ben heel benieuwd hoe ‘betaalbaar’ Nederland dan is.
    Bovendien geloof ik eigenlijk niks van die ‘betaalbaarheid’ als de gemiddelde Nederlanders 11x inkomen moet betalen voor een heel middelmatige woning.

    @37(Juan):
    ik denk dat lorenzo refereert aan de praktijk van 200% hypotheken bij DSB. Dat is nu niet meer haalbaar, we zijn terug naar 120% hypotheken dus 80% minder. 😎

    @41:
    reken maar dat die belastingaftrek voor de leegstaande woning straks (Prinsjesdag?) opnieuw verlengd wordt; politiek véél te gevoelig.

    @44(dalen):
    “en aan Polen is verhuurd terwijl ze een dubbele HRA hebben (hebben ander huis gekocht)en dit zal geen geval op zich zijn.”

    als dat zo is is het fraude; is er ergens een belastingloket waar je kunt klikken over zulke zaken? Niet dat ik denk dat de overheid het wil weten maar toch, ik ben benieuwd hoe ze op zoiets reageren …

    @57(Bug):
    niet mee eens, lage rente op zich zegt niet alles maar een kunstmatig lage rente die effectief negatief is (lager dan de inflatie) is volgens mij de voornaamste wortel van alle kwaad. Dat is DE manier om te zorgen dat beleggers en consumenten foute beslissingen nemen en zo op termijn de hele economie om zeep helpen. Helaas wordt de rente tegenwoordig bepaald door een stelletje Keynesiaanse minkukels in een ivoren toren, die denken dat ze na het lezen van wat dikke boeken snappen hoe de economie werkt. Het resultaat zien we overal om ons heen.

    @60:
    “de koper van dergelijke risico’s mag ook op de blaren van zijn aankoop zitten”

    helaas zal dat nooit zo werken, want de officiële koper werkt met grote leverage en investeert zelf maar 5-10% van de totale kosten. De rest komt van de bank, vandaar dat het zo aantrekkelijk is voor iedereen om eeuwig te blijven doen als er niks aan de hand is ook al staat het pand al jaren leeg. Als de zaak klapt valt er bij de investerende BV niets meer te halen (die kunnen tenslotte jarenlang alle centjes wegmaken voordat er actie ondernomen wordt) en gaat bank / pensioenfonds etc. voor een enorm bedrag het schip in.

  60. nhz says:

    @62:
    wat een patent dom artikel …

    een woning die enkele jaren geleden gekocht werd voor 214K zou nu dus zeker 275K waard zijn? Want dat is feitelijk de insteek, blijkbaar kan het jonge stel uit het verhaal zomaar dat bedrag lenen met het huis als tegenwaarde, terwijl ‘de huizenprijzen gedaald zijn’.

    Lijkt me een leuk sprookje, ik neem aan dat het voor de hypotheeknemer toch wel van belang is wat dat pand inmiddels echt waard is.

  61. nhz says:

    P.S. @62/64:
    maar misschien geeft deze adviseur wel bewust het voorbeeld van een kunstschilder in Zeeland, omdat de huizenprijzen daar nog steeds niet significant dalen, en veel mensen denken dat een huis er nu minstens 2-3x de prijs uit 2005 waard is (vandaar ook een record percentage woningen te koop en vrijwel geen verkopen).

  62. Asd says:

    In de Frankfurter Allgemeine Zeitung van vandaag wordt een artikel van Charles Moore, publicist en biograaf van Margareth Thatcher aangehaald, dat gaat om de morele gevolgen van de crisis.

    De aartsconservatief Moore is de volgende mening toegedaan:

    “Ich beginne zu glauben, dass die Linke recht hat”.

    “Die Stärke der Analyse der Linken liegt darin, dass Sie verstanden haben, wie die Mächtigen sich liberal-konservatieve Sprache als Tarnumhang bedient haben om sich ihre Vorteile zu sichern.

    Globalisierung zum Beispiel sollte ursprünglich nichts anders bedeuten als weltweiter freier Handel.

    Jetzt heisst es, dass Banken die Gewinne internationalen Erfolgs an sich reissen und die Verluste auf jeden Steuerzahler in jeder Nation verteilen.

    Die Banken kommen nur noch “nach Hause”wenne sie kein Geld mehr haben. Dan geben unsere Regierungen ihnen neues”, aldus de oerconservatief.

    Waarmee ik maar wou zeggen…

  63. AVE says:

    Nou, dan hier het originele artikel uit de Daily Telegraph van 22 juli jl:

    http://www.telegraph.co.uk/news/politics/8655106/Im-starting-to-think-that-the-Left-might-actually-be-right.html

    Volgens mij is de formulering van zijn conclusie toch anders dan de waar de Duitse columnist mee aan de haal gaat.

  64. asd says:

    Het valt te verwachten, dat zo’n materie, behandeld in de media, gevoelig is voor interpretatieverschillen, zeker wanneer je te maken hebt met kranten uit twee grote culturen.

    Dat neemt niet niet weg dat de TENEUR in DT en FAZ aardig met elkaar overeenkomt.

    Het credo van dit weblog kon er niet beter mee zijn gediend.

  65. nhz says:

    @66:
    ik hoor eerlijk gezegd dit soort kritiek meer van conservatief rechts dan van links; de huidige ‘middenpartijen’ (VVD, CDA, PvdA, D’66) vinden allemaal dat de overheid er juist is voor dit soort hulp. Ter rechterzijde was dit ooit not done (want gaat tegen de vrije markt en eigen verantwoordelijkheid in), en ter linkerzijde was het ooit alleen voor de minima die het echt nodig hadden (maar nu dus ook voor banksters, topinkomens, enz. als ze maar TBTF zijn).

    Ik zou graag zien dat David Cameron de huidige keiharde aanpak van de relschoppers ook toepast op de banksters. Als je voor diefstal van een fles water 6 maanden cel krijgt, hoeveel diefstal krijg je dan als je pakweg een paar miljard steelt van de belastingbetalers, een paar kleine landjes over de klink jaagt of tienduizenden mensen de dood injaagt om je olie nog wat goedkoper te kunnen inkopen? Ik wed dat dit bestraft wordt met een nóg hogere positie en een megabonus, want Cameron weet dat geld en macht stinkt – of niet?

  66. AVE says:

    @67
    Ik denk ook dat de teneur aardig overeenkomt, alleen het wordt me in het artikel van de FAZ niet duidelijk dat Charles Moore eigenlijk zegt, dat de problemen te wijten zijn aan ongebreidelde spilzucht van overheden, iets waar banken gretig op ingesprongen zijn.
    @68
    In dit verband ben ik het met je eens. Helaas zit er zoveel ruis in de nuance van het verhaal van oplichting (ik weet alleen maar van een Bernie Madoff – er zullen er wel meer zijn) die duidelijk aangepakt worden, dat het nog lang zal duren voordat iemand uit de bankwereld aangesproken zal worden op zijn of haar doen en laten.
    Een voorbeeld hiervan vind ik bijvoorbeeld Mariko Peters, die allerlei regeltjes voor subsidieverstrekking overtrad, maar er toch redelijk mee weg komt.
    Of de Provinciale Staten van Noord-Holland, dat € 85 miljoen overtollig geïncasseerd belastinggeld parkeerde bij Icesave.

  67. Steven says:

    even terug naar het artikel: De Nederlandse vastgoed-zeepbel dreigt uit elkaar te spatten…

    natuurlijk. geef maar een paar redenen waarom niet en ik weerleg ze. 🙂

    De vraag is inderdaad wie dat gaat betalen. Ik ben er toch gewoon voor dat iemand die afspraken maakt met een bank die gewoon na moet komen. Als ze dat niet kunnen dan gewoon failliet en niet bij de belastingbetaler gaan zeuren om geld. zo simpel is het toch gewoon?
    Als banken failliet gaan dan gewoon hetzelfde: mensen die er geld op hebben staan krijgen het via de curator deels terug en de schuldeisers hadden niet aan die bank moeten leveren. Ga het niet spekken met belastinggeld, want dat lost het probleem niet op. Heeft u een hypotheek van 6 ton en vindt u de rente niet meer te betalen? dan had u maar niet zo’n duur huis moeten kopen. Als ik voor 6 ton 3 gepimpte nieuwe Mercedessen had gekocht heeft ook niemand medelijden als ik de rente niet kan betalen.

  68. Steven says:

    pff denk echt dat de huizenprijzen niet 30 procent gaan dalen in prijs, maar misschien wel 70…. maar ik heb wat bier op in het namiddag zonnetje.

  69. lorenzo says:

    Ach Steven , ik denk dat het wereldwijde geld gat ons straks meer aandacht gaat opslokken dan die vermeende woningprijzen.
    Dat wordt gewoon een bijzaak.

  70. nhz says:

    @72:
    gemeten in echt geld (goud) zijn de huizenprijzen in de polder al zeker 70% gedaald sinds de top van +/- 2005. Maar ik denk ook dat er nominaal nog (veel) meer dan 30% vanaf zal moeten voordat er een normaal evenwicht van kopers en verkopers kan ontstaan.

    @73:
    niet echt een bijzaak, want het is symptomatisch voor en een deel van het geldprobleem. Rutte durft nog steeds te beweren dat NL er financieel prima voor staat vergeleken met het buitenland; vooral niet praten over de met afstand hoogste privéschulden ter wereld. De enige vraag is nog wie als eerste wordt afgewaardeerd: BV-NL of NHG-WeW?

  71. Steven says:

    aan Lorenzo (72)

    In Nederland uit het zich duidelijk in te dure vastgoedprijzen. Dus daarom het voorbeeld van auto´ s kopen of huizen. Denk dat veel mensen in Nederland een tweedehands Opel kopen, maar ondertussen 200.000 schuld hebben op een lelijke Vinex die naar mijn mening alleen in prijs kan dalen. Voor 200.000 euro kan je ook 40 heel mooie tweedehands audi A8’s kopen. Ook kan je er je leven lang van op vakantie in derde wereldlanden (mits goed belegd), maar men kiest er dus voor door media en kennissen gedreven om een snel inelkaar gebouwde hut te kopen die vanaf nu elk jaar ook zakt in prijs.

  72. Bug says:

    Steven

    pff denk echt dat de huizenprijzen niet 30 procent gaan dalen in prijs, maar misschien wel 70…. maar ik heb wat bier op in het namiddag zonnetje.

    Steven ik weet niet hoe oud je bent maar men zegt dat kinderen en dronken mensen de waarhied spreken.

  73. Bug says:

    Steven

    Weet je wel hoeveel houderschaps belasting 40 A8’s kosten. Kun je beter in een vinex plaggenhut wonen. Ben je goedkoper uit. Behalve als je de auto’s aan elkaar wilt lassen en een 40 kamer appartement van wilt maken en op een carpool parkeer plaats zet.

  74. Steven says:

    aan Bug

    Was maar een voorbeeld. je kan voor 200.000 beter edelmetaal kopen.

  75. asd says:

    @68 Perfecte reactie.

    @69 Dat begrijp ik. De onduidelijkheid van het artikel in de FAZ zou ’em kunnen zitten in de benaderingswijze van Frankfurt met een andere cultuur dan die van Londen.
    Neemt niet weg, dat zowel bankiers, overheid als makelaars e.a. grenzen hebben overschreden en daarmee nog steeds blijken door te gaan.

    De toekomst is aan duurzaamheid en welzijn en is niet meer gelegen in ongebreidelde hebzucht en consumptie, zoals we met alle nadelige milieueffecten van dien in de laatste decennia hebben mogen aanschouwen.
    (Wat zal er toch gebeuren met die ouwe meuk, opgeleukt met uitschuifladen, badkamers en keukens, zonder energielabel en asbestverklaring, maar met bezitsbelasting?)

    Kortom journalisten, die dat genadeloos aan de dag leggen, zijn essentieel voor het terug veroveren van het gezonde verstand.

    @71, 72,73,74: Zo zie ik dat ook.

  76. Mieke says:

    @Steven….RT…..minimaal 70% nominaal…..en dan is dat vermoedelijk nog te optimistisch.
    De uitsanering in de Kondratiev winter is pas net begonnen…..

  77. Ralph says:

    @71; Wedden om een vinex woning naar keuze dat dat niet gaat gebeuren?

    @78; Ik zie dat jij de Kondratiev cyclus nog steeds niet snapt, knap.

  78. Ralph says:

    @63; Dat is geen dom gelul, alleen erg kort door de bocht. De doorgeefregeling is echt een juweeltje voor een slimme belegger. Gelukkig zijn er daar niet zo heel veel van. Doordat letterlijk de hypotheek overgenomen kan worden, scheelt dat vrij veel geld qua rente (HRA niet van toepassing). Echter is deze regeling in veel gevallen daardoor juist niet goed om nu toe te passen. Een persoon die zijn woning heeft gefinancierd tegen een zeer lage rente heeft dat waarschijnlijk relatief kort geleden gedaan. In dat geval is het bij de gemiddelde koper van toen alleen maar bergafwaarts gegaan qua woningwaarde. De kans is dus vrij groot dat de hypotheek hoger is dan de waarde, of hoger dreigt te worden. Dan is het rente voordeel waarschijnlijk teniet gedaan door de daling van de waarde. Maar kan jij echter een woning kopen van een stel oude mensen waarvan de hypotheek nihil is, tegen een gunstige rente, dan heb je een pracht belegging in handen. Afhankelijk van de verhouding EV/VV die de belegger hanteert kan je dan zonder eventuele extra hypotheek(bundel) een erg gunstig direct rendement behalen. Zeker als je ook nog eens kan kopen tegen -15% tot -20% van de huidige waarde, wat zeker nu geen utopie is. Alstublieft, gratis advies.

  79. Filip says:

    Kan “Juan Belmonte” eens stoppen met over “Juan Belmonte” te praten? Je bent irritant.

  80. Filip says:

    Als die eurobonds er komen, stijgt de hypotheekrente naar zeker 10%. Is mijn schatting. Dag HRA, sowieso dag huizenmarkt. Dag economie.

  81. ll says:

    Als computers Wallstreet lijden, is de prijs van een pak suiker, of een liter benzine dan helemaal afhankelijk van een computer ? Heeft de computer de prijs van productie dan ook bepaald, van de boer of de olieboer ? Ik probeer het te snappen, maar het lukt niet 🙂

    http://money.cnn.com/2011/08/12/markets/high_frequency_trading/index.htm?iid=HP_LN

  82. ll says:

    Next world ?

    Deflatie of hyperinflatie.
    Inflatie is een gepasseerd station……

    Honkbalknuppels en kruiwagens 😉

    Honkbalknuppels ( of een goudstaaf 😉 ) naast het bed om rovers van U af te houden, en kruiwagens om een broodje te kunnen kopen.

  83. ll says:

    Niet alleen kantoorgebouwen staan leeg, dit wooncomplex van een WoCo staat één jaar na oplevering nog steeds voor de helft leeg

    http://www.tasmantoren.nl/woningen/3dmodel/

    95 lege naambordjes 😉

  84. dalen says:

    Afgelopen vrijdag zijn aan de minister weer vragen gesteld n.a.v. de woningmarkt.

    Vraag 1
    Heeft u kennisgenomen van de publicatie «Minder voor het midden» van het Sociaal Cultureel Planbureau?

    Vraag 2
    Wat vindt u van de conclusie dat in de sector volkshuisvesting de middeninkomens het duidelijkst aan het kortste eind trekken?

    Vraag 3
    Wat vindt u van de stelling die het SCP opwerpt dat lagere inkomens een evenwichtige behandeling ontvangen, maar dat juist hogere inkomens profiteren van uw beleid?

    Vraag 4
    Wat is de mening van het kabinet over de vraag die het SCP stelt dat het profijt dat de hogere inkomensgroepen hebben van de gunstige fiscale behandeling van de eigen woning verder gaat dan de doelstelling bevordering van het eigenwoningbezit?

    Vraag 5
    Wat vindt u van de conclusie van het SCP dat het huidige kabinet op het belangrijke punt van de fiscale behandeling van de eigen woning geen stappen wil zetten die het profijt voor de hogere inkomensgroepen zullen beperken?

    Vraag 6
    Wat vindt u van de conclusie van het SCP dat de maatregelen die het kabinet wel neemt op de woningmarkt, scheefwonen in de huursector, juist de middeninkomens treffen?

    Vraag 7
    Wat vindt u van de constatering van het SCP dat het profijt van de hoogste inkomensgroepen in de afgelopen jaren duidelijk is afgenomen ten gunste van zowel de lage als de middeninkomens door maatregelen van het vorige kabinet en deelt u de mening dat er door dit kabinet sprake is van een trendbreuk, waardoor middeninkomens steeds minder profijt hebben van de overheid?

    Vraag 8
    Bent u voornemens om uw beleid te wijzigen en de kansen voor middeninkomens op de huur- en koopmarkt te vergroten?

  85. dalen says:

    Rapport “Kopers in de knel?”

    Wat gedateerd maar het kabinet wordt er nog steeds mee geconfronteerd.

    http://www.scp.nl/dsresource?objectid=25447&type=org

    http://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Publicaties_2010/Kopers_in_de_knel

  86. Claude says:

    Peter Verhaal schoffeert EY-berekening van de nationale hypotheekschuld van 1.000 miljard op zijn blog: http://pfverhaar.blogspot.com/2011/08/ernst-and-young-maakt-rekenfout-van.html . Zal EY reageren?

    “Waar is Ernst & Young mee bezig? Is het mode om doemscenario’s te schetsen? Wil iedereen Dr. Doom (Roubini) worden. Mij best, Ernst & Young, maar wel graag wel de juiste cijfers gebruiken. Lijkt mij handig voor een accountant.

    Waar gaat het over?

    De rekenmeesters, nou ja ‘meesters’, van Ernst & Young stellen dat de de nationale hypotheekschuld 1000 miljard bedraagt. Bron? Volgens E &Y eigen rekenwerk. Ik kijk liever naar de harde cijfers. Daar zijn twee bronnen voor: DNB en CBS

    Nou, beide bronnen komen niet verder dan 632 miljard, dat is een verschil dat vergelijkbaar is met de rekenfout van S & P inzake de schuld van de VS.

    Als u mij niet gelooft, hier zijn de bronnen:

    Hier is DNB: 632 miljard

    O ja, Ernst & Young, en hier is jullie bron CBS: 631 miljard

    Als die accountants van E & Y op deze wijze ook de boeken van bedrijven controleren, dan houd ik mijn hart vast”

  87. Claude says:

    Kadaster: http://www.kadaster.nl/window.html?inhoud=/index_frames.html%3Finhoud%3D/nieuws-bericht.asp%253FId%253D1095%2526Id_Categorie%253D12

    Daling geregistreerde verkochte woningen in juli 2011

    In juli 2011 registreerde het Kadaster 10.433 verkochte woningen. Dit is een daling van 14,8 % ten opzichte van juli 2010 (12.240). Vergeleken met juni 2011 is er sprake van een stijging van 9,3%. Het Kadaster registreerde toen 9.549 verkochte woningen.

    Woningtypen

    Van de verschillende woningtypen dalen alleen de appartmenten ten opzichte van juni 2011 (-0,4%). De grootste stijging doet zich voor bij de vrijstaande woningen met 17,4%.

    Provincies

    De provincies Zuid-Holland en Flevoland laten een daling zien van het aantal geregistreerde verkochte woningen ten opzichte van juni 2011 (respectievelijk -0,7% en
    -2,4%). In de overige provincies zien we een stijging ten opzichte van juni 2011. De grootste stijging doet zich voor in Overijssel (27,8%), de kleinste stijging in Limburg (5,2%).

    Executie veilingen

    In juli 2011 vonden 222 executie veilingen plaats. In juli 2010 waren dat er 241.

    Lol @ NVM, die het als stijging presenteert, het is maar wat je kiest natuurlijk

  88. Claude says:

    Door het type woningen stijgt de gemiddelde koopsom 2,8% maand-op-maand. Daar zal wel nog een mooie promo-saus overheen gaan. De Prijsindex zoals gewoon volgende week met de CBS-cijfers.

  89. Bug says:

    philip

    Kan “Juan Belmonte” eens stoppen met over “Juan Belmonte” te praten? Je bent irritant.

    Moet zijn: IK vindt je irritant. Spreek voor je zelf !!!

    Als die eurobonds er komen, stijgt de hypotheekrente naar zeker 10%. Is mijn schatting. Dag HRA, sowieso dag huizenmarkt. Dag economie.

    Lekker toch. Kun je goedkoop een huis kopen met een hoge rentelast.

  90. Bug says:

    Steven

    Was maar een voorbeeld. je kan voor 200.000 beter edelmetaal kopen.

    Dan was je bij goud vandaag (tot nu) 1250 euro kwijt geweest. Weet je dat je daar een 1/2 jaar lang houderschapsbelating voor 40 audi’s A8 kan betalen. 🙂

  91. Bug says:

    @63 Juan

    En een slimme vogel heeft ontdekt dat langdurig afgesloten hypotheekcontracten met lage rentes bij verkoop van een huis, geld waard zijn voor de verkopende partij, zeker wanneer deze zou gaan huren:

    Even de voorwaarden doorlezen denk ik maar 🙂

  92. Bug says:

    Ralph

    @78; Ik zie dat jij de Kondratiev cyclus nog steeds niet snapt, knap.

    Naast nummer graag ook een naam plaatsen.

    @83 ralph
    Dat is geen dom gelul, alleen erg kort door de bocht.

    Daarnaast let een beetje op je taal. Misschien kijken er kinderen mee.

  93. ll says:

    Kleine toevoeging op berichtje kadaster. 🙂 30 % meer executieveilingen in 7 maanden.

    ” In juli zijn 222 (241) woningen via een executieveiling verkocht. Het aantal gedwongen woningverkopen in de eerste zeven maanden van dit jaar bedraagt 1.710; dat is 30% meer dan de 1.318 executieveilingen die vorig jaar tot en met juli plaatsvonden. ” Bron Amweb.

  94. ll says:

    Woonlasten eigen huizenbezitters spatten ook uit elkaar 40% ?????

    http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws-2011/175919/

  95. ll says:

    En zo is het 😉 de extra niet meegerekende woonlasten.

    http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws-2011/175917/

  96. Peter2 says:

    @92: Claude,

    En jij geloofd dat DNB niet creatief omgaat met boekhouden? De banken doen het tenslotte ook en de DNB heeft daar toezicht op!

    Gewoon een officiële instantie quoten als dit zijn de feiten is alles behalve gedegen onderzoek!

    Zelfde met inflatiecijfers, allemaal bedrog om het mooier te laten lijken dan het is.

  97. ll says:

    Oh, oh, oh, censuur VEH ? 😉

    Maar ja, in elk geval er stond in dat de kosten van het onderhoud niet waren meegerekend bij de officiele presentatie woonlastenkosten die overheden hanteren, die waren gemiddeld per woning 5000 dan kwam het totaal aan woonlasten voor de woningbezitter op 38.9 %, zoiets stond erin.

  98. ll says:

    VEH toevoeging. Datum was 15 augustus, nu is alles weggehaald op hun website. Misschien een intern foutje ? Mogen wij natuurlijk niet weten, begrijp ik helemaal…… 😉

  99. Martijn says:

    @75

    Goud is waardereserve, geen geld.

    Bovendien krijgt niemand zijn salaris in goud, en zijn alle producten tov goud gedaald.

    Dat maakt de meeste vooralsnog niet meer koopwaardig, en datzelfde geldt voor huizen.

  100. racekever says:

    Wanneer gaan die bubbels nou eens uit elkaar spatten, kan ik eindelijk eens lekkere champagne kopen. De schulden zijn al zo groot dat mark Rutte er voor 50 miljard euro bij ingeschoten is.
    Ze zijn een beetje in war, tijd voor de Griekse Sirtaki.

    http://www.youtube.com/watch?v=zpOAnWEyzt8&feature=related

  101. Get a Life! says:

    Ondertussen in de UK:

    London House Prices Plunge Most in a Year as Market Rout Hits Confidence
    http://www.bloomberg.com/news/2011-08-14/london-house-prices-plunge-as-financial-turmoil-takes-its-toll.html

  102. j says:

    Het is toch ook werkelijk niet te geloven… Het aantal transacties bij het kadaster DAALT 15% tov vorig jaar.

    Toch staan alle media te juichen dat het 10% is GESTEGEN tov juni. Voorgaande jaren was de stijging tov juni nog veel groter zelfs en natuurlijk moet je vergelijken met vorig jaar en niet volgende maand…

  103. Get a Life! says:

    Hoe groter de wanhoop hoe groter de leugens..

  104. Steven says:

    inflatie kan je bijv. zien in een cola bij een treinstation. Ik koop er vaak 1 op de terugweg naar huis in zo’n inpandige AH shop. Als ik me niet vergis is die in prijs gestegen van 1,20 naar 1,70 euro in 5 jaar. en onmerkaar langzaam (elk jaar een dubbeltje). Huizen aandelen etc. dalen in prijs. Men spreekt daarom ook wel over biflatie. Leuk om de filmpjes te zien op youtube van Albert Spits. Die is er zo zeker van dat je het wel moet geloven allemaal; doe ik grotendeels ook.

  105. j says:

    “Hoe groter de wanhoop hoe groter de leugens..”

    Jawel, maar ik snap gewoon echt niet dat alle media dit brengen hoe de NVM het naarbuiten spint. Hebben die journalisten geen beroeps-eergevoel ofzo?

  106. Get a Life! says:

    Ik kijk uit naar de dag dat een wanhopige Meneer Hukker in de fabeltjeskrant hard uithaalt naar verkopers die niet ver genoeg in prijs zakken. Die dag gaat een keer komen.

  107. Ralph says:

    @99 Bug; Lezen is lastig? NHZ zei dom gelul, ik neem het over in mijn zinsdeel. Mocht je je storen aan ‘dom gelul’ dan kan je denk ik beter van het internet af.

    @78 (Bug) moest @81 (Mieke) zijn. De naam erbij zetten is inderdaad makkelijk, aangezien er nogal eens wat posts lijken te verdwijnen/verschuiven. Zal er rekening mee houden.

  108. Ralph says:

    @Bug; Het is ik vind zonder t. En Filip heeft wat mij betreft gelijk, over jezelf praten in de derde persoon is zeer vervelend. Het is tevens een belangrijk symptoom van diverse gedragsstoornissen waaronder; schizofrenie, Dissociatieve identiteitsstoornis en een aantal andere. Dat verklaart gelijk bepaalde berichten hier.

  109. Scheefwoner says:

    @ 112 j,

    Inderdaad, een beursgenoteerd bedrijf dat met zulke cijfers naar buiten zo komen gaat door het putje van Beursplein 5 naar buiten.

    juli 2010 12240
    juni 2011 9545
    juli 2011 10433

    Dus 888 meer verkopen in juli na verlaging OB is niet echt spectaculair. Regeling heeft helemaal geen effect gehad in juni maar dat zal de terugwerkende kracht wel als oorzaak hebben. Cijfers over Zuid Holland zijn conform aan wat ik zie bij lokale makelaar hier. 165 woningen te koop voor de OB verlaging en 167 nu met vrijwel hetzelfde marktaanbod.

    RTL4 teletekst vermeldt ook nog dat registratie in het kadaster pas 2 tot 3 maanden na ondertekening v/d koopakte plaatsvindt terwijl op de kadaster site de cijfers al te zien zijn. Is die journalist in de war of heeft er iemand de cijfers nu ineens met spoed nodig?

    @80 asd

    helemaal mee eens wat betreft duurzaamheid en oude meuk. oldtimer belastingvrijstelling blijft steken op 25 jaar zodat ze van die oude troep afkomen.
    Heb mij altijd afgevraagd waarom dat niet voor huizen geldt. Fantastische jaren 30 woning met asbest standpijpen en rioleringen. Maar de makelaars maken er wel wat moois van. Ratten zijn het.

  110. SB says:

    Moet je nou de makelaars van alles de schuld geven? Het zijn toch de mensen zelf die jaar na jaar te kleine, te rotte en te waardeloze huizen hebben gekocht? Makelaars zijn ervoor om te verkopen, banken om te verdienen aan de schuld die mensen wensen op hun eigen nek te nemen, maar het zijn echt uiteindelijk de mensen zelf die JA zeggen tegen de vinex hokjes waar iedereen zo graag in schijnt te wonen.
    Geen idee waarom.
    Ik huur nog altijd naar volle tevredenheid. Mooie villa ook, geen woningbouw. Geld op de bank, wel momenteel buiten EU. Laat maar vallen die hap, allemaal eigen schuld dikke bult.

  111. j says:

    @116
    Het is zeker geen spectaculaire opleving. In 2008 t/m nu waren de “oplevingen” in juli respectievelijk:
    2008 – 12,3%
    2009 – 33,4%
    2010 – 12.0%
    2011 – 9,3% <- Joehoe, de markt veert op :')

    http://www.kadaster.nl/perskamer/dashboard/default.html

  112. dalen says:

    @ 115 (Ralph)

    “Het is tevens een belangrijk symptoom van diverse gedragsstoornissen waaronder; schizofrenie, Dissociatieve identiteitsstoornis en een aantal andere.”

    Totaal niet mee eens. Je ergeren aan alles is neurotisch gedrag.

    Juan geeft goede analyses en welkome bijdragen.

  113. j says:

    @117 SB
    Je hoeft makelaars niet de schuld te geven. Maar weet je, hun strategie is zó fout. De markt is volledig stil komen te liggen en de enige manier waarop deze weer in beweging komt is door de STARTER te bewegen te kopen. Je moet met je enorme lobby dus zorgen dat je de STARTER bedient.
    In plaats van transparantie te bevorderen en met een helder verhaal omtrent dalingen van de woningprijzen te komen, in plaats te pleiten voor het wegnemen van enorme risico’s voor starters (een HRA die ooit verdwijnt, tijdelijke regelingetjes waardoor je huis over een jaar 4% minder waard is, exorbitant hoge hypotheken), vervallen ze in het mantra dat ze de afgelopen 15 jaar gouden tijden heeft bezorgd:

    “Nu instappen want de prijzen vliegen straks omhoog! Nu instappen want je kunt anders nooit meer iets betalen! Nu instappen, want zie deze opzichtige statische verdraaiingen! Nu instappen, dat zou ik zelf ook doen! Nu instappen, verkooptruukje X!”

    Daar is de starter niet bij gebaat. En dit gaat tegen ze werken. De starter is gebaat bij veel lagere prijzen en lager risico (geen nieuwe vangnetten, maar minder gebakken lucht). Dan nemen de transacties weer toe en heeft de NVM weer omzet. Een doorstromer koopt zijn volgende huis ook voor minder geld, dus ook hij is gebaat bij een toename van transacties; niet per se een toename van prijzen.

  114. Bug says:

    114 Ralph

    off topic

    @99 Bug; Lezen is lastig? NHZ zei dom gelul, ik neem het over in mijn zinsdeel. Mocht je je storen aan ‘dom gelul’ dan kan je denk ik beter van het internet af.

    NHZ kan niets (zei) gezegd hebben of hij moet thuis in zichzelf zitten kletsen en dat zou jij dan gehoord hebben. Last van stemmen in je hoofd?

    Daarnaast bij gebruik van ctr-f komt er alleen -dom artikel- op conto van nhz naar boven en geen dom *** maar misschien vergis ik me. Mogelijk lees je dingen die er niet staan of vervorm je ze naar andere woorden in je gedachte. Mogelijk lees je -artikel- en denk je direkt aan ***. Persoonlijk vind ik dat een rare gedachtensprong.
    Of ik kan natuurlijk dingen die er wel staan niet lezen of niet goed zoeken. Dat is ook mogelijk.

    @Bug; Het is ik vind zonder t.

    Je hebt gelijk taalnauwkeurigheid is niet mijn sterkste punt.

    Blijkbaar heb je nog geen bijbehorende diagnose uit de dsm-IV kunnen googlen. Anders had ik die vast wel gehoord.

  115. Scheefwoner says:

    @ juan

    continuar cabaretista por favor

    @117 SB

    Is ook wel zo. Zonder goed na te denken wordt vaak in een tijdsbestek van 2 tot 3 weken een woning gekocht/schuld aangegaan die de rest van je leven kan verpesten. Eerst gedaan en dan gedacht heeft veel leed gebracht. Maar het wordt/werd ook wel heel mooi voorgespiegeld door de makelaars en hypotheekadviseurs.

    En wat dacht je van al die huizenprogramma’s. Nog nooit narigheid gezien alleen maar roze wolken.

    Mag ik zo vrij zijn om te vragen in welke valuta buiten de EU?

  116. nhz says:

    @83(Ralph):
    je noemt mijn verhaal gelul maar je bevestigt vervolgens gewoon dat ik in grote lijnen gelijk heb. Vooral jouw grote gelijk hier van de daken blijven schreeuwen, dan zijn er misschien mensen die jouw kletspraatjes geloven.

    @85(Filip):
    óf de hypotheekrente blijft op 4-5% en de overheden gaan nóg meer rente betalen; het zou me niks verbazen, al mag van mij die hypotheekrente best naar 20%, om het speculeren met geleende huizen voorgoed af te leren.

    @108(Get a Life):
    blijft nog de vraag of je voor stabiel stijgende prijzen en rust op straat moet zijn in de districten van London waar de meeste Russische oligarchen wonen. Kan iemand dat eens onderzoeken 😎

    114,115(Ralph):
    “NHZ zei dom gelul,”

    vergeten je schizofrenie pilletje voor vandaag in te nemen??

  117. Piet says:

    Die “bizarre regels”, zijn dat niet gewoon de boekhoudregels die zo worden geïnterpreteerd dat zolang het pand maar voor een veel te hoge prijs te huur blijft staan, het pand voor een veel te hoge prijs op de balans mag blijven staan?

    Zou het pand voor een reële prijs worden verhuurd, dan zou op de waarde moeten worden afgeboekt, waarna de bank plots insolvabel blijkt te zijn / het pensioenfonds onvoldoende dekking blijkt te hebben.

  118. SB says:

    @122
    NOK
    Je weet natuurlijk nooit zeker op welk schuldpapier een bank of staat waar ook ter wereld zal omvallen, maar de bank waar de kneten staan, is voor de helft al van de Noorse staat en de Noorse staat is ongelooflijk kapitaalkrachtig dankzij olie. Ze potten het op omdat ze na de olie zo gauw niks anders kunnen verzinnen qua inkomen.

    NB ik weet wel dat makelaars en banken fout gelobbied hebben, en de stand van zaken stelselmatig hebben gemisrepresenteerd, maar het is toch echt de (inhaligheid ?) (stommiteit?) (naïviteit?) van de mensen zelf die ze uiteindelijk in de problemen brengt / zal brengen.

    Kijk, het is van mijn kant natuurlijk ook frustratie dat ik zo uithaal. Ik woon wel mooi in mijn gehuurde villa, maar eigenlijk had ik al een jaar of tien geleden ergens willen neerstrijken en nooit meer hoeven verhuizen. Maar ik ben al tien jaar aan het rekenen, en vind het al tien jaar overdreven duur; een huis een groot zwart gat waar je geld in gooit. Bijgevolg zwerven wij van het ene prachtige huurhuis naar het andere (waarvan wij de vraagprijs in onze ogen nooit zouden kunnen opbrengen – de bank zou het overigens best willen financieren, maar hoe moeten we dan straks het collegegeld van de kinderen betalen?) en zijn nog steeds niet echt gesetteld (wel inmiddels 40+). Een geklaag dus, van iemand die echt geen recht heeft om te klagen, maar het toch af en toe doet. Sorry.

  119. Charlie says:

    In Duitsland (Hamburg) stijgen de huizenprijzen flink.
    Lage rente en klein aanbod veroorzaakt run op huizen. Doet denken aan Nederland in 2000-2007.

    http://mediathek.daserste.de/sendungen_a-z/435054_morgenmagazin/7928300_moma-reporter–rare-immobilien-in-hamburg?type=null

  120. lorenzo says:

    115 , te veel mensen zijn te vol van hen zelf . Ik ga dan immer van de veronderstelling uit dat hun enorme huizen kennis , en vooral hun gelijk, de afgelopen , zeg 20 jaar heeft geresulteerd in grote winsten. Zo niet , mag het toontje best iets lager , geen basis voor je gelijk m.a.w.

  121. de aasgier says:

    @ SB, hier ook geduldige villa-zwervers 🙂

    @ Juan, a.u.b. doorgaan met 3e pers. enkelvoud, een hofnar is in deze tijden goud waard 🙂

    @ Ralph, vooral doorgaan, je aanmatigende berichtjes zijn hilarisch (maar dat zijn pedante mannetjes sowieso).

  122. Peter says:

    @126, lorenzo:

    Dus criminelen hebben ook altijd gelijk omdat ze meer “verdienen” dan anderen?

    En de groep die veel geld verdiende aan de huizendubbel en zonder enige kennis vroeg ingestapt hebben ook maar op puur geluk en zonder enig inzicht winst gemaakt.

    Deze groep mensen die kwalificeer je daarmee dus ook als meer inzicht hebbend dan vele anderen.

    Ik geloof dus niet dat jou manier van oordelen over de waarde van iemands bijdrage een heel zinnige is.

  123. Bug says:

    @peter

    klassieke reactie:

    als iemand verlies heeft is hij/zij stom en als hij/zij winst heeft is het geluk

  124. Ralph says:

    @NHZ; Kan je het weer eens niet hebben dat ik je op je plaats heb moeten zetten met feiten? Of is het bij jouw in het dorp weer eens anders? Haha.

    @Bug; Wat een dom gelul van je zeg.

  125. Ralph says:

    @119; Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Ook voor mensen die liever feiten ontkennen hebben ze plaats in de inrichting denk ik. Alhoewel er zijn ook nog genoeg Christenen. Maar goed, er is niks met de mening van Juan, alleen de manier waarop deze gepost worden zijn erg vervelend.

  126. Peter says:

    @129: Bug,

    als iemand verlies heeft is hij/zij stom en als hij/zij winst heeft is het geluk

    Ik geloof dat mijn voorbeelden duidelijk en verhelderend genoeg zijn om je opmerking te verwerpen.

    Of wil jij zeggen dat de meeste mensen die aan het begin van de bubbel een huis in bezit hadden ineens allemaal geniale beleggers zijn? Dus ook OMA op de hoek die nog nooit van speculeren had gehoord en zo.

    Kom op, een beetje meer inhoud in je reacties graag.

  127. lorenzo says:

    Peter : mijn kenelijke bekendheid valt tegen merk ik…nou, betreffende personen weten wat ik bedoel , die komen iets vaker in het stamcafe.
    Wel is het zo dat als iemand happy is op die manier ik ook happy ben !
    Want het is allemaal maar betrekkelijk. Weet je dat hoe minder materieel een mens heeft hoe gelukkiger ? Echt waar.

  128. Bug says:

    Ralph en Peter jullie hoeven echt niet zo hard te schreeuwen ik ben niet doof.

1 Pings/Trackbacks for "De Nederlandse vastgoed-zeepbel dreigt uit elkaar te spatten"
  1. […] De Nederlandse vastgoed-zeepbel dreigt uit elkaar te spatten […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*