PvdA boos over negatief koopadvies Bijleveld

CDA-Bubble-creatorDe PvdA wil opheldering van staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) over haar advies om geen woningen te kopen in zogenoemde uitbreidingswijken op het platteland.

PvdA-Kamerlid Staf Depla wil Bijleveld daar dinsdag in het wekelijkse vragenuurtje over aan de tand voelen.

”Bevolkingskrimp op het platteland is een serieus probleem, maar zo spant Bijleveld het paard achter de wagen.

Haar oproep geen nieuwe woningen op het platteland te kopen was onverstandig.”, aldus Depla zaterdag. ”Als je mensen bang maakt om een huis te kopen, versterk je het probleem.”

Neerwaartse spiraal

Hij is het eens met het beleid om op plekken van grote leegstand huizen te slopen en nieuwbouwprojecten op het platteland scherp tegen het licht te houden. ‘

‘Want bij leegstand kom je in een neerwaartse spiraal.” Het bouwen van nieuwe huizen op plekken waar daar geen behoefte aan is noemt hij ”gewoon dom”.

Ook de NVM (makelaars) en gemeenten in Groningen, Zeeland en Drenthe zijn niet blij met het advies van Bijleveld.

Share Button
Tagged with: , , , ,
128 comments on “PvdA boos over negatief koopadvies Bijleveld
  1. Mario says:

    De waarheid is hard, maar om hem daarom maar te verzwijgen, echt iets voor politiek Nederland!!!

  2. H.Z. says:

    Het besef dat de boel in krimpregio’s inelkaar gaat klappen,lijkt bij veel huizenbezitters nog niet doorgedrongen. Hoge prijzen, veel naiviteit. De markt gaat genadeloos toeslaan.

  3. dalen says:

    @2

    Verleden jaar voor dochter een huisje in de buurt van Groningen gekocht 150k. Voor een vergelijkbare woning wordt nu 180k gevraagd en betaald.

    Wel is het zo dat huizen boven 300k niet worden verkocht of uit de verkoop gehaald.

    Hoor dat er ook veel gedwongen verkoop is ivm DSB en scheidingen.

    Toch een drastische verlaging zie ik (nog) niet.

    M.i. moet eerst de rente hoger worden, hetgeen de komende 2 jr nietgebeurt of de HRA afschaffen, hetgeen ook niet gebeurt.

    Vraag me wel af hoe het zit met degeen die een beleggingshypotheek heeft waarvan de waarde enorm is gezakt of die moet bijstorten. Immers het onderpand is minder waard. Mijns inziens zijn dat velen, ook al heb je maar een klein deel als beleggingshypotheek.

  4. meester says:

    ja ja????

  5. anderhalf keer modaal says:

    de politiek begrijpt dat huizenprijzen te ver zijn doorgestegen. In combinatie met de gevolgen van de kredietcrisis brengt dit nu grote (systeem)risico’s met zich mee. Hoewel de eerste klap is afgewend door enorme overheidsleningen aan banken is de situatie helemaal niet zo gunstig. De overheid beraadt zich op maatregelen om een schuldenberg bij overheid en burger (verder) te voorkomen. Het bericht van Bijleveld is een prelude op de maatregelen die ons nog te wachten staan. Schijnbaar is er pas politiek draagvlak als men er niet meer omheen kan. Anders was er al jaren geleden een afbouwregeling voor de renteaftrek geintroduceerd.

  6. floor says:

    @5, bijvoorbeeld toen de hypotheekrente op 2,5% stond.
    Maar ja, toen waren er verkiezingen.
    We zitten gewoon opgescheept met politieke partijen die hun eigenbelang boven dat van de burger stelt.
    Geen prettig idee, maar niets nieuws.

  7. H.Z. says:

    @3 20% stijging in één jaar tijd?

  8. spongebob says:

    Misschien is dit verhaal wel met opzet door de CDA in de media gebracht om de lokale politiek in die regio’s te dwingen hun (bouw)grondprijzen drastisch te verlagen.
    Waarna de rest van NL dan ook tot inzicht komt dat de (bouw)grondprijzen belachelijk zijn.

  9. spongebob says:

    bouwgrondprijs van 10 tot 20 gram goud per m2 wordt als normaal gezien. Met uitschieters tot 50 AUgram of meer in sommige gebieden.

    Zo’n 20 jaar geleden was de bouwgrondprijs in japan zo hoog dat alleen het onroerend goed in Tokyo meer waard was dan het totaal van alle onroerend goed in de USA.

    Prijzen in Tokyo zijn nu weer op een normaal niveau. Nu de grondprijzen in Nederland en Belgie weer terug naar een normaal langjariggemiddeld niveau. Dan kunnen we weer betaalbaar wonen.

  10. nhz says:

    waarom krijg ik toch steeds de indruk dat die Depla het allerdomste kamerlid is? Van economie heeft hij in ieder geval geen snars verstand …

    Depla spreekt natuurlijk vooral voor al die WBV’s (traditioneel PvdA baasjes aan de top daar) die heel veel subsidiegeld willen om huizen te slopen, in plaats van dat ze de prijzen laten dalen. Werkelijk schandalig, slopen vanwege leegstand terwijl er wachtlijsten voor de huur zijn van 5-10 jaar.

    Ik stel voor om mensen als Depla uit hun huis te zetten en dan onderaan de wachtlijst, dan kunnen ze zien hoe hun eigen beleid in de praktijk functioneert.

    @2,3:
    ik woon in een krimpregio en de vraagprijzen stijgen hier nog steeds (uitgezonderd misschien sommige stukjes van Zeeuws Vlaanderen, maar daar zit al jaren de klad in de prijzen).

    Over verkoopprijzen valt weinig zinnigs te zeggen omdat er zo weinig verkocht wordt, in het dure segment heb ik absoluut niet de indruk dat de prijzen dalen. Maar da’s misschien omdat hier veel provinciale overhead zit, waar ze véél te hoge inkomens hebben (ook een bubbel die nodig moet leeglopen).

    Nogmaals, dit is allemaal het roadrunner scenario. Met allerlei kunst en vliegwerk wordt de indruk gewekt dat er niks aan de hand is, de klap zal daardoor straks extra hard aankomen.

    @8:
    geen sprake van, het CDA is DE partij die achter de hoge grondprijzen zit, vanwege alle herenboeren die daar de dienst uitmaken. Bij mij in de buurt zijn veel CDA raadsleden grootgrondbezitters, zogenaamd simpele boertjes die moeiteloos 10-40 miljoen pleuro opstrijken door een stukje grond aan hun eigen gemeente te verkopen. Mag allemaal in Nederland.

  11. spongebob says:

    nhz,

    grondprijs hier in NL wordt pas hoog als die door de lokale machthebbers is omgezet van agrarische bestemming in bouwgrond.

  12. menno says:

    De PvdA moet niet negatief doen over haar staatssecretaris maar juist achter haar gaan staan om dat ze juist mensen waarschuwd voor een eventueel financiel debacle.

  13. adamus says:

    13

    die heeft hier al uitgebreid gefigureerd.

  14. adamus says:

    nou ja, iedereen zijn zin en toch rommelig.

    Er wordt meteen gezegd “de overheid…..”, maar feit is natuurlijk dat we het zelf willen. Althans 85% of zoiets. Het wordt ook een self-fulfilling prophecy.
    Het grote gros van de kinderen van nu wil uiteindelijk toch weer in een wijk wonen waar het is opgegroeid. Dat wordt dan de norm. Ik zie alleen niet waarom een ander dat dan weer moet financieren of daaraan moet bijdragen. Prof. Flipse van de pvda wel natuurlijk.

  15. adamus says:

    Bijleveld is een te offeren geval. Immers, redelijk onzichtbaar, vrouw, niet uit randstad. Kan zijn dat ze de klok heeft horen luiden en de impact niet snapt. Dan is er nog niets aan de hand. Immers….zie eerste zijn.

  16. adamus says:

    nzh

    vlissingen, middelburg verbaas ik me ook over.

  17. nhz says:

    @11:
    mee eens, maar vlak niet uit wat die agrariers eraan verdienen zonder één vinger uit te steken. Als een hele polder ineens van 2.50-4 euro/m2 naar 25-50 euro/m2 gaat (ongeveer de actuele prijzen hier), dat tikt hard aan. En DAT gebeurt uitsluitend via een aanwijzing van de gemeente, en er is maar één partij die die winst opstrijkt.

    Zo’n agrarier verkoopt pas als de bestemming door hemzelf of zijn vrindjes gewijzigd is, eerder niet (misschien dat ze af en toe wel eens een klein boertje klem zetten …).

    Vervolgens gaat het inderdaad nog een aantal keren over de kop, maar daar zijn ook veel hogere kosten aan verbonden (bijv. bouwrijp maken kan 50 euro/m2 kosten) en er zijn veel meer partijen die meeprofiteren – vooral de gemeente die er ‘leuke dingen’ mee doet, en de WBV’s die in de praktijk meestal grote speculanten zijn.

    @15:
    ja, het was weer typisch PvdA bij professor Flip, al heb ik alleen het laatste stukje gezien. Iedereen heeft overal recht op, op kosten van een ander.

    Ik snap nog steeds niet waarom de PvdA niet in het verkiezings programma heeft opgenomen dat iedere kiezer recht heeft op de leukste partner (m/v) die in het hele land te vinden is, en dat de overheid dit recht voor hem/haar garandeert.

    @17:
    het vastgoed bubbledenken viert hier nog steeds hoogtij helaas, mede gevoed door innige banden tussen de vastgoed maffia en de politiek. Na zoveel financiele calamiteiten zouden ze inmiddels beter moeten weten maar ja, alleen een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.

  18. Patrick says:

    Even OT, ik volg de site http://www.wegwijs.nl al een tijdje. Deze site leek redelijk onpartijdig te zijn, maar sinds ik onderstaande 2 citaten daar kon optekenen ben ik ervan overtuigd geraakt dat ze ineens via via onder NVM hangen ofzo.

    “Voor kopers is het geraden zich inderdaad weer op de koopwoningenmarkt te begeven, want met zo’n lage prijs en de relatief lagere rente zullen de maandlasten nu aanzienlijk lager liggen dan in de komende jaren.”

    en: “Juist omdat de woningprijzen hun diepste punt lijken te hebben bereikt en de renteverwachtingen voor het eind van 2010 minder florissant zijn, is het aantrekkelijk om de komende weken de woningmarkt weer op te gaan. ”

    Das toch je reinste propaganda lijkt me. De toonzetting op die site is de laatste weken ineens helemaal omgeslagen van neutraal naar sterk gekleurd.

    Weet iemand waar deze site vandaan komt en of ze zijn overgenomen o.i.d?

  19. Buddy says:

    Uithoek Parkstad Limburg (buur van Aken, D), pvda/sp bolwerk, kun je niet vergelijken met het platteland. Het is grootdeels verstedelijkt gebied.
    Er zijn teveel huizen omdat er onvoldoende aanwas is.
    Bijleveld heeft gelijk dat ze een waarschuwing de wereld instuurt. Het kan niet zo zijn dat onwetende burgers tot levenslange (subprime hypotheek i.c.m. incourante woning) financiele misère worden veroordeeld omdat locale belanghebbers halve waarheden vertellen.

    Stijgt de zeespiegel?

  20. Buddy says:

    @19,

    wegwijs is een financiele producten verkoper.
    Commissie en verborgen kosten zijn hun inkomsten.
    Opletten dus!

  21. Dalen says:

    @ 19

    Zie hier

    http://www.zoekprof.nl/achtergronden/eigenaar-website.html

    Vieze propaganda. Wie weet worden ze later aangepakt voor valse voorlichting.

    Dexia dacht ook dat ze Labouchère goed zaten en overal mee wegkwamen.

    @ 7 was een gedwongen verkoop. Zag later dat er toch nog winst was voor de verkoper.

  22. Sinds 1 januari moeten middlemen uitleggen hoe ze hun geld verdienen.

    Nee, onzeker
    de Hypotheker !

    Merkwaardige verdeling van functies hadden we in de appeltjesmonarchie ook bedacht: een paar aanbieders van hypotheken die via diverse adviseurs “onpartijdig” aan de man gebracht werden.

    Hahahahahahaha

  23. Den Haag: bouw geen nieuwe woning in Heerlen want die gemeente gaat krimpen van 260.000 naar 200.000 inwoners.
    Aljemenou, “Wo isst der Wohningnood ?”. Ah, Do isst der Wohnungnood !

    Wethouder in Heerlen in revanche: koop buiten Heerlen niet want de zeespiegel stijgt.

    Wij constateren dat er extra te onderzoewk factoren in de casametrie:
    – demografie
    – de zeespiegel (inbreng uit Limburg)

    🙂

  24. nhz says:

    @19, 22:
    ik krijg Wegwijs af en toe gratis toegestuurd, en het zijn m.i. bubbelgelovers bij uitstek. Ze waren bijna altijd positief over de NL huizenmarkt. Misschien was er een jaartje een verhuld advies om even te wachten met kopen, maar het idee van slapende rijk worden via een eigen woning zit er eigenlijk altijd in.

    Logisch ook, want aankoop huis is de gelegenheid bij uitstek om als tussenpersoon dik te verdienen. Onafhankelijk advies moet je daar niet verwachten, maar misschien dat de academici waar ze zich op richten naief genoeg zijn om toch lekker te scoren.

    @24:
    tja, en dan was er ook nog onenigheid over hoeveel van NL er nou eigenlijk onder de zeespiegel licht. Waar mag je nog wel kopen? Komt mij wel goed uit, als ze straks in een paar Randstad gemeentes de prijzen zo verder opdrijven en elders in het land de prijs mag instorten. Ik hoop alleen dat die sloop subsidies niet doorgaan, want dat is dé manier om de prijzen overal hoog te houden – bijna alle grote spelers hebben daar belang bij.

  25. Dalen says:

    Ja in Den Haag zijn ze nog dommer dan dom.

    Stelletje zakkenvullers.

    Het volk kan stikken

  26. Dalen says:

    Ze moeten in Den Haag blij zijn dat het volk zich gedraagt als een kudde schapen.

    In andere landen waar men niet zo calvinistisch is opgevoed, waren ze er niet mee weggekomen.

    Er zou in ieder geval duidelijk tegengas worden gegeven.

  27. adamus says:

    In den Haag zijn ze zo dom dat ze Depla niet aan een andere baan kunnen helpen. Hij staat in de etalage. Functie: denk aan huizen. Hij blijft nu nog een beetje keffen maar is passé.

  28. Dalen says:

    Vanavond weer eens op tv gezien wat ze bij DSB hebben aangericht. Toezichthouders en de RvC hielden hun smoel dicht.

    Schandalig dat iedereen hier mee wegkomt.

    Heb de tv uitgedaan omdat ik het niet langer kan aanzien.

    Wat een gespuis!!!

  29. nhz says:

    @29:
    tja, programma was goede timing na al dat handen wassen in onschuld van Wout en zijn maatjes.

    maar ik vrees ook dat het gespuis er allemaal makkelijk vanaf komt (wat zeg ik, waarschijnlijk met nog hoger inkomen en dikkere bonussen, stel je voor dat ze een andere baan gaan zoeken …)

  30. nhz says:

    @30: sorry, bedoelde vooral Nout deze keer.

  31. Wowly says:

    Ja! iedereen is dom en achterlijk, behalve wij! Die lui zijn door niksdoen hogerop gekomen! Allemaal ellebogenwerk! Hebben nergens verstand van, en wij wel!

    pffffffffffff

  32. nhz says:

    @32:
    natuurlijk hebben ze ergens verstand van: vriendjespolitiek, zakken vullen, liegen, nepotisme, enz.

    ik geef toe dat er deskundige mensen bij zitten, maar de meesten worden heel snel door het vuile spel besmet; en anders zijn ze zo weer weg uit die kringen.

  33. adamus says:

    Eichholz is te laat. Hij had 5 jaar geleden aan de weg moeten timmeren.

    Eigenlijk is alles nu een passeerd station.

  34. Dalen says:

    Op een ander draadje vond Eichholz het nodig de bubble in stand te houden.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/tag/piet-eichholtz/

    Praat hij niet voor eigen parochie. Dit is m.i. zijn bedrijf.

    http://www.finance-ideas.nl/

  35. ll says:

    Tjonge, de gasrekening gaat de bevolking nu al de das omdoen.

    Velen hebben al geen reserve.

    Helpt de economie nog verder omzeep.

    Want, je kan je centjes maar een keer uitgeven en op = op.

    Was in Buitenhof, dat de bezuiniging per hoofd van de bevolking 2500 – 5000 gaat kosten.

  36. adamus says:

    yep, de prof als klusser.

  37. ll says:

    Eigenlijk zou er eens iemand op pad moeten gaan om de gletjers te inspecteren.

    We krijgen verkeerde informatie, ben ik bang.

    http://zaplog.nl/zaplog/article/open_brief_aan_congreslid_dave_reichert

  38. ll says:

    Zo werkt het systeem, zowel in de bankwereld, maar ook in de ambtenaren wereld…..

    http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/461980/2010/02/08/Rotterdam-beloont-blunders.dhtml

  39. nhz says:

    @36:
    Eichholz is, net als diverse andere vastgoed professors, al jaren een warm pleiter voor steeds weer nieuwe bubble ondersteunende maatregelen, onder het motto dat er helemaal geen bubble is in Nederland.

    Tragisch eigenlijk voor iemand die aan de basis staat van de Herengracht index. Hij heeft goed begrepen hoe het spel werkt en misbruikt het om zijn eigen zak en die van z’n vastgoed vrindjes te spekken, op kosten (vooral als de huizenbom barst …) van de belastingbetaler.

    @39:
    kul, samenzweringsdenken. Ondanks diverse uitglijders staan de belangrijkste conclusies van het IPCC rapport nog steeds recht overeind.

    Stel je voor dat we alle economische rapporten en theorieen zouden diskwalificeren waar ooit ergens een foutje of foute citatie in is gevonden, dan bleef er helemaal niks meer aan economische theorie over en konden alle economen direkt in de WW. In tegenstelling tot de IPCC rapporten zijn van de meeste econo rapporten zelfs de hoofdconclusies volledig achterhaald, desondanks blijft men naar deze clowns luisteren 🙁

  40. adamus says:

    37
    Was in Buitenhof, dat de bezuiniging per hoofd van de bevolking 2500 – 5000 gaat kosten.

    Best veel 25000-50000.
    gaat anders uitgelegd worden. Minder meer, sterkste schouders of zoiets. Tijd heelt alle wonden is ook in 1980 gebleken. Nu is het iets complexer, maar we hebben de quants om het uit te leggen. Quants snappen het zelf zo goed dat ze niet in staat zijn om het uit te leggen. Smiley.
    En laten vooral niet om Pim gaan roepen; die had ook wat met O.G. en megalomanie.

  41. adamus says:

    Eigenlijk zou er eens iemand op pad moeten gaan om de gletjers te inspecteren.

    kun je dichtbij huis redden. Eigenlijk doet het er niet eens toe, we laten immers overal onze rotzooi zwerven. Ik hoef alleen maar te denken aan de royale riooloverstort van Brussel, de vieze grote klont plastic die in de oceaan drijft, plantenkwekerijen die aan lichtuitstoot doen, de ratten die in Castricum uit het riool komen, paar duizend geiten op een hoop……

  42. adamus says:

    43 Er is met eigen ogen en oren een boel te verifiëren.
    Nu die gletsjers ineens een meter te weinig afgesmolten zijn lopen de “economen” en andere lieden die hun gram willen halen ineens te gillen. Blijft gewoon overeind dat er nogal slordig met de hulpbronnetjes wordt omgesprongen.

    Mijn samenzweringstheorie: Eichholz mag bijklussen omdat hij anders naar het buitenland gaat. Zit hij met Maastricht in de goede richting.

  43. nhz says:

    @45:
    tja, dat snap je niet he, dat de duitsers Piet nog niet hebben opgekocht om voor hén een vastgoed megabubble te organiseren. Of zouden Duitsers echt slimmer zijn en begrijpen dat je niet slapende rijk kunt worden als huiseigenaar, maar alleen echt vooruit komt door gewoon stevig aanpakken?

  44. Hugo says:

    Is het niet wonderbaarlijk dat iets wat niet bewijsbaar en/of meetbaar op milieugebied tot grootste probleem wordt gebombardeerd en alles wat we kunnen verifiëren wordt genegeerd?

    ”…. het Middeleeuwse Klimaatoptimum. De gemiddelde temperaturen lagen 2 tot 3 graden Celsius hoger dan nu.”

    ”Toen het warmer was in de beginjaren hielp het de boeren om overvloedige oogsten binnen te halen en moedigde het moeders aan om meer kinderen te nemen……en de voorspoed was de aanmoediging voor de bouw van kathedralen. ”

    Aiai geschiedkundigen. Opwarming is evil, ga het snel middeleeuws klimaatdrama noemen. Hoe durven jullie! Dat tussen 986AD en 1200 AD kon worden geboerd op GROENland betekend niet dat we kunnen toestaan dat dit weer gaat gebeuren.

    http://www.klimatosoof.nl/node/18

  45. nhz says:

    @47:
    het is helemaal niet ‘onbewijsbaar, er is juist stapels vrijwel onomstreden bewijs.

    dat de temperatuur op aarde op lange termijn fluctueert bewijst helemaal NIKS over wat er nu, op korte termijn, gebeurt.

    Net zulke onzin als meneer Kronenberg – populair bij de media – die (in opdracht van zijn sponsor Shell) een nieuwe ijstijd voorspelt, en vindt dat we dus lekker kunnen doorgaan met opwarmen van de aarde. Als hij dat nou zo nauwkeurig zou voorspellen als Nenner vooruit, maar nee het is over 1000 of misschien 10.000 jaar. Dat we in de tussentijd even de boel op aarde gaan koken, ach … detail voor wetenschappelijke dilettanten.

    Overigens zou een opwarming nu vele malen erger zijn dan 1000 of 10.000 jaar geleden, aangezien de huidige landbouw (en de rest van de economie – havens, handel etc.) nauwelijks meer tegen opwarming van laten we zeggen gemiddeld 2 graden (da’s lokaal soms wel 6 graden) bestand is.

  46. Hugo says:

    @48

    Laat ik vooropstellen dat ik geen expert ben op het gebied van klimaatverandering. Echter als overheden samenkomen om 3 biljoen extra belasting (mondiaal) op te halen wordt ik sceptisch.

    Leuke quote van een club die niet verbonden is aan een overheid.
    ”It lists 35 contributors and reviewers from 14 countries and presents in an appendix the names of 31,478 American scientists who have signed a petition saying “there is no convincing scientific evidence that human release of carbon dioxide, methane, or other greenhouse gases is causing or will, in the foreseeable future, cause catastrophic heating of the Earth’s atmosphere and disruption of the Earth’s climate.”
    http://www.nipccreport.org/aboutNIPCC.htm
    Zijn er toch wat meer dan die ene welke jij noemt.

    Waarom zou de wereld nu niet meer tegen opwarming bestand zijn? We weten inmiddels hoe dat ‘onomstreden bewijs’ tot stand is gekomen….

    Wat bewijst de tempratuurdaling van de afgelopen 10 jaar trouwens volgens jou? Ben ook nieuwsgierig naar de verklaring van eerst stijgende tempraturen dan stijging C2 in plaats van omgekeerd. De voorstanders van een statische klimaat (NL versie) konden mij daar geen antwoord op geven.

    Uiteindelijk lijkt mij wetgeving ontwikkelen hoe het klimaat zich moet gedragen nogal een verspilling. Kan je het geld beter besteden aan hoe je er mee om kunt gaan. Maar dat is weer een ander verhaal.

  47. Goudbelegger says:

    Even Antwerpen geweest, huizenprijzen hoog, opvallend is dat bijna alles rond de E250.000 is, heel weinig veel eronder of erboven. Veel reclames over ‘wij verkopen sneller’, verkooptijd speelt blijkbaar wel.

    Over goud moest ik het inderdaad niet hebben met m’n familie, wordt niet op gereageerd, laat staan houdbaarheid van het systeem. Gepensioneerden hebben het ook te goed, AOW E1200, twee pensioentjes er bovenop van E 1800 samen, zit je op E3000 netto!!!! Zonder kinderen en met geen of weinig hypotheek, geen stress, dat is rijkdom. Dit is gewoon een rechtstreekse geldstroom uit mijn portenomonnaie naar de ouderen.

    TYPISCH DAT NIEMAND IN DEN HAAG HIER EEN VERKIEZINGSITEM VAN MAAKT, leven in een droomwereld. Dit systeem gaat veel eerder kapot dan wie dan ook zich kan voorstellen.

    ——-

    Diep geschokt was ik toen mijn kinderen onafhankelijk van elkaar beweerden dat zij onze AOW betalen. Sinds eind jaren vijftig wordt er AOW-premie ingehouden op ons salaris. Bij de invoering voelde je dat in je portemonnee. We hebben dus ruim 40 jaar voor onze AOW betaald. Kunt u hier aandacht aan besteden?

    Hoe vreemd het misschien ook klinkt: uw kinderen hebben gelijk. De AOW wordt via een omslagstelsel gefinancierd. Dat betekent dat de AOW-premie die de afgelopen jaren van uw salaris is ingehouden, werd gebruikt voor de AOW van de 65-plussers van toen. De huidige werkenden betalen AOW-premie waarmee de AOW voor de huidige gepensioneerden wordt gefinancierd. De AOW die uw kinderen ontvangen na hun pensionering, moet worden opgebracht door de mensen die dan werken. Er wordt bij de AOW op geen enkele wijze een spaarpotje opgebouwd. Sinds tien jaar geldt er een maximum voor de AOW-premie. De uitkeringen aan AOW zijn hoger dan de inkomsten. Dit verschil wordt betaald via de belasting. In de toekomst zal dat verschil groter worden.

  48. nhz says:

    @50:
    over het belastingophalen ben ik ook sceptisch, en ik denk niet dat een CO2 tax veel gaat helpen. Maar dat doet niets af aan het probleem.

    Ik kan je garanderen dat er onder die pakweg 30.000 ‘scientists’ die nonbelievers zijn heel weinig klimaatwetenschappers zitten, of beta wetenschappers in het algemeen uit toepasselijke sectoren. Een gemiddelde wetenschapper kan net zomin wat zinnigs van het klimaat zeggen als de visboer op de hoek (vermoedelijk zelfs minder). Het zullen wel vooral economen, politicologen en dat soort volk zijn die deze petitie tekenen.

    temperatuurdaling van de afgelopen 10 jaar? Zeker tien jaar geen weerberichten meer gevolgd?

    wat betreft bestand tegen opwarming: de meeste moderne (doorgaans genetisch gemodificeerde of extreem doorgekweekte) landbouwgewassen leggen het loodje bij een gemiddelde temperatuurstijging van 1.5-2 graden. En bij een duurzame temperatuurstijging van boven de 2 graden gaat de zeespiegel dusdanig stijgen dan driekwart van alle wereldhavens in grote problemen komt. Lijkt me reden genoeg om voorzichtig te zijn.

    Niemand probeert het klimaat de wet voor te schrijven. Maar het is wel dringend noodzakelijk dat mensen wordt opgelegd om wat voorzichtiger met de planeet om te gaan. Het eigenbelang van die kleine club die perse maximaal willen vervuilen (consumeren) weegt niet op tegen het belang van de grote meerderheid (met name de
    toekomstige generaties) die de dupe worden van hun kortzichtigheid.

  49. nhz says:

    @51:
    de AOW is net als de huizenmarkt en vele andere mooie plannen voor de mensen een pyramidespel; een kleine groep (de vroege instappers) profiteert ten koste van de rest.

    Net als in veel andere westerse landen loopt het spel op zijn eind, en gaat de bevolking ontdekken dat ze beetgenomen zijn. Maar de politiek (en de vakbonden, enz, enz.) zal er alles aan doen om dit zo lang mogelijk te verhullen, door de kiezers te bezweren dat het allemaal goed gaat komen.

  50. Martijn says:

    Of deze: http://news.discovery.com/tech/water-freezes-when-heated.html

    Ik blijf bij het standpunt dat het klimaat dermate complex is dat het onredelijk lijkt te denken het te begrijpen en er vervolgens een belasting aan te verbinden.

    Tegenwoordig draaien we dankzij dergelijke slimmigheid kwiklampen (verkocht als spaarlamp, maar ze bevatten wel degelijk het zeer schadelijke kwik, in tegenstelling tot de gloeilamp) in het plafond ter wille van “het klimaat”.

    Ik vraag je: leg dat maar eens uit.

  51. adamus says:

    Als je nog meeleest: nytimes.com/2010/0…gel-t.html?ref=books

    ha, herlezen die oude druk.

  52. adamus says:

    martijn, ik geloof nog steeds in peertjes met goede weerspiegeling erachter, optijd uitzetten en weinig lichtpunten. Van spaarlampen wordt je arm en sinds ze bij Dirk van den Broek in de ramsj liggen is het einde cyclus.

    We hebben het wel eerder over “newspeak” gehad en groen ondernemen geloof ik. Het is business voor ouwehoeren bij de grote consultantskantoren.

  53. adamus says:

    tja, dat snap je niet he, dat de duitsers Piet nog niet hebben opgekocht om voor hén een vastgoed megabubble te organiseren.

    Duitsers snappen het niet. Het leeft totaal niet bij ze. Wat ze wel doen is schlüsselfertige huizen plaatsen in de grensstreek. Huizen die volgens Bijleveld ook nog een waardeloos zijn na 30 jaar. De grap is dat een Duitser dat ook vind, want die schrijft af en restwaarde is mooi meegenomen.

  54. adamus says:

    Waarom zou de wereld nu niet meer tegen opwarming bestand zijn?

    de aardbol houdt het wel even vol, maar er lopen iets meer mensen rond dan 1000 jaar geleden en ook nog op de riskante plekken.

  55. nhz says:

    @55:
    ben ik het helemaal mee eens; maar ik denk dat het onverstandig is te ontkennen dat het klimaat snel aan het wijzigen is, door menselijke invloed, en dat dit vervelende gevolgen gaat krijgen. Omdat we er nog te weinig van begrijpen denk ik ook dat er geen simpele oplossingen zijn voor de omslag die nu aan de gang is, en zeker geen CO2 tax (dat spekt alleen de zakken van wat handige traders en helpt het milieu geen snars). Het beste advies lijkt mij voorzichtig zijn, en zo goed en snel mogelijk verder puzzelen op de feiten.

    Het verbod op gloeilampen vind ik ook te gek voor woorden en absoluut slecht voor het milieu (maar wel goed voor Philips c.s.); zeker in een land als NL waar de restwarmte doorgaans 100% nuttig gebruikt wordt. Ik snap niet dat de grote milieu organisaties zich voor daarvoor hebben laten misbruiken (zullen wel wat slimme jongens op het ministerie achter zitten).

    @58:
    ik geloof in Duitse degelijkheid; heb ooit wel eens gekeken naar de huizen van Huf Haus, maar ja … kom daar maar eens mee aan in NL, kun je tien jaar in discussie met de welstandscommissie enzo. Nee, het moet hier vooral truttig en smakeloos zijn, dan mag het.

    @59:
    inderdaad, de aarde kan er wel tegen en het ecosysteem als geheel ook. Alleen denk ik dat de boel dan stabiliseert in een toestand die niet compatibel is met een geavanceerde menselijke samenleving.

  56. Hugo says:

    @52,

    Tja dat je de door de overheid aangestelde ‘wetenschappers’ hebben natuurlijk een top reputatie.

    Hoofdonderzoeker Rajendra Pachauri van het Inter-governmental Panel on Climate Change (IPCC) heeft veel geld verdiend aan de bewering dat de gletsjers in de Himalaya in 2035 compleet verdwenen zullen zijn.
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/256503/VNbaas-verdient-flink-aan-smeltende-gletsjers.htm

    Deze is ook lollig;
    In een van de e-mails suggereert Phil Jones, directeur van de gerenommeerde afdeling klimaatverandering (CRU) van de universiteit van East Anglia, om een “trucje” te gebruiken om informatie over temperaturen te manipuleren om zo temperatuursdalingen “te verbergen”.
    http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/1032267/2009/11/22/Wetenschappers-knoeiden-met-info-over-klimaatverandering.dhtml

    Gore is poised to become the world’s first “carbon billionaire,
    http://www.nytimes.com/2009/11/03/business/energy-environment/03gore.html?_r=2

    Die biodiesel als oplossing drijft miljoenen de hongersdood in. http://www.energieportal.nl/Nieuws/Bio-energie/Biobrandstof-creeert-honger-in-arme-landen-1094.html

    Hier nog even een linkje naar het weer dat ik volg. Kan ik je aanraden ook te doen. Kan je zelf zien dat (mondiaal) de temperatuur niet gestegen maar gedaald is. http://www.klimatosoof.nl/node/855

    Echt het ministry of truth gaat verder dan je denkt. Vooral een niet bestaand probleem creeeren om zo de echte milieuproblemen te verdoezelen (en er niets aan doen) Erosie, check. Ontbossing, check, Vergiftigde zeeen, meren etc? check. Leeggeviste zeeen? check milieumisdaden door de overheid legaal? check. Zo kan ik nog wel even doorgaan met echte milieuproblemen. Maar ja, die oplossen kosten geld en dit levert op. Liever mensen dwingen (en angst in praten) en hun centjes in pikken. Liefst op een manier dat ze zich er goed bij voelen. Zo niet jammer dan.

    Dit lijkt me voldoende info ter uitnodiging om je wat kritisch(er) in de materie te verdiepen.

  57. Dalen says:

    Mooi programma op Tros radar nu.

    Ze laten zien waar de bewoonbare oppervlakte van huizen voor verkocht worden.

    Blijkt dat het verkocht wordt voor 60 m2 terwijl het net 44 m2 is. Er wordt dus lucht verkocht. EEEEn dit is géén incident.

    Wanneer komt het volk in opstand.

    Volgens mij gaan langzaam de oogen open en zullen niet alleen landen financieel omvallen maar met name regeringen die iedereen een oor aannaaien.

    Mensen wake up.

    Nogmaals burgelijke ongehoorzaamheid mag!

  58. Hugo says:

    @55

    Amen

  59. Hugo says:

    @59

    Ooit zal de wal het schip keren. Mijn verwachting is echter dat de mens ipv een tegenreactie van moeder aarde dit zal veroorzaken. Dit is bijvoorbeeld een goed onderbouwde analyse waar ik koude rillingen van krijg;
    http://www.marketskeptics.com/2009/12/2010-food-crisis-for-dummies.html

  60. Hugo says:

    @62

    Is het dan toch meer een vertrouwenscrisis dan een economische?

  61. Goudbelegger says:

    Het gekke is trouwens ook dat er steeds meer films gemaakt worden over een wereld na de apocalyps. Zag dat er in België nu twee tegelijk draaien over een Amerika dat gedeeltelijk verwoest is na een kernoorlog. Heel opvallend.

    Terwijl de sfeer nog gewoon overal best wel goed is. Als er nou echt een crisis was maar dat is toch niet het geval.

  62. @36 Dalen

    Prof. dr. Piet Eichholtz is hoogleraar vastgoedfinanciering aan de Universiteit van Maastricht en tevens lid van:
    – de American Real Estate and Urban Economics Association,
    – het bestuur van de European Real Estate Society,
    – diverse adviesbureaus, mede door hemzelf opgericht.
    Kortom prof. dr. Eigholtz is iemand die beroepshalve goed zicht heeft op de mate waarin vastgoedbubbels zowel in USA als in ES en NL zich hebben kunnen ontwikkelen.

  63. Anno 2010, stelt de bewuste specialist -enigszins opgewonden- over hypotheekrenteaftrek “leensubsidie” HRA:
    “We stimuleren mensen om te wonen, nergens voor nodig, dat zouden ze zelf ook wel doen.”
    Eenvoudige gedachte en briljant bovendien. 🙂

  64. Hij vervolgt:
    We moeten dat verhaal gaan vertellen aan de kiezers
    Uehh kiezers ???? Een hoogleraar vastgoedfinanciering is toch geen politicus? Het is natuurlijk wel goed om het publiek tijdig te informeren over een mogelijke bubbel in vastgoed. Beter vandaag dan morgen en dus is een dergelijk landelijk thema zelfs belangrijk genoeg om tijdens de gemeenteraadsverkiezingen te spelen. Chapeau, hier wordt serieus nagedacht.

  65. Verder:
    Dat wordt een heel moeilijk verhaal
    Oei als een hoogleraar het verhaal al een moeilijk vindt, hoe kunnen wij ploeteraars het dan snappen. Is het in essentie niet eenvoudig: is er niet gewoon zoveel geleend dat terugbetalen niet meer door iedereen kon lukken ? Voorbeeld: de DSB is failliet gegaan aan het financieren van de eigen omzet aan de onderkant van de leningsmarkt: subprime heet dat. Of is dit dan weer tè eenvoudig ?
    Net als in de USA stegen in NL de schulden op vastgoed vijf maal harder dan de inkomens waarmee die schulden geacht te worden afgelost. Het staat (nog) niet zo in de krant maar het is zeker niet te vroeg om dat nu te commmuniceren. Of wordt nu een verkeerde versie van de statistieken aangehaald ?

  66. En:
    Maar we moeten het gaan vertellen want het is onvermijdelijk. En als we het niet vertellen dan gaat de schuldquote nog omhoog, dan gaat de woningprijs nog verder omhoog, dan gaat de huursubsidie nog verder omhoog, dan loopt de hele boel finaal uit de hand.
    Dat konden we ons eigenlijk al niet veroorloven, dat kunnen we ons helemáál niet veroorloven.

    Ahaaa, dus door het nu te vertellen kan de groei van de bubbel worden gestopt (een politicus had dit wellicht iets anders geformuleerd maar de boodschap is duidelijk). Heldere hoogleraar, zo moeilijk was dit niet te vatten.
    Verder: is de werking van de “overwaardebelasting k.k.” nog steeds gewenst? Dergelijke belastingen belemmeren de doorstroom, of begrijp ik het verkeerd ?

  67. Geduld: “komt u over een jaar maar terug”, het komt vast-goed…..

  68. adamus says:

    Blijkt dat het verkocht wordt voor 60 m2 terwijl het net 44 m2 is

    de norm was altijd m3 maar op een gegeven moment zag ik in Amsterdam m2 naar voren komen. Mijn idee was dat het kwam omdat de grachtenappartementen gedeeltes hadden van 2m hoog, met als resultaat weinig m3. Dat was 30 jaar geleden. Nu worden er m2 verkocht en veel gejokt met schuine stukken trapgaten, kasten, dakkapellen om het getal op te pimpen. De koper kijkt alleen wat het huis straks waard is; denkt lineair 🙂 ofwel sky kan de limit zijn.

  69. Ook hier: wie het laatst jokt betaalt het gelach….

  70. Scheefhuurder says:

    Iedereen die serieus op Funda een woning zoekt, kan het volgende constateren:
    Een inpandige garage of berging wordt nog regelmatig in het woonoppervlak meegenomen. Evenzo balkons. Het is al verbeterd tov. 1-2 jaar geleden, toen deed iedere verkoper/makelaar dat. Het komt voor dat het woonoppervlak berekend wordt op basis van de buitenmaten. Ook wordt simpelweg het oppervlak van begane grond vermenigvuldigd met het aantal verdiepingen. Zo worden dakterrassen, schuine daken en/of vlieringen volledig meegeteld. Tenslotte kan je met enige oefening aan de oppervlakte/volume-verhouding al zien of het klopt of niet. Tip: let ook op de verschillen tussen te koop staande woningen van hetzelfde type. Ik heb de indruk dat verkeerde opgave soms uit gemakzucht gebeurt, echter vaak doelbewust: makelaar wil de klus en volgt de wensen van de verkoper, de verkoper sjoemelt om zo hoge vraagprijs te rechtvaardigen. Hier hoort de koper beschermd te worden, en zou de verkopende makelaar als professionele partij aansprakelijk gesteld moeten kunnen worden. Tip: neem als aspirant koper een afstandmetertje mee tijdens een bezichtiging. Zelf heb ik een laserapparaat: zeer snel, nauwkeurig, en geschikt voor grote maten zoals een tuin. Zo’n investering verdient zich vanzelf terug in de onderhandeling. Een verkopende makelaar zal je dat niet altijd in dank afnemen (vertrouw je mij niet?). Helaas blijkt het gewoon nodig, en verder gewoon handig voor de ontbrekende maten.

  71. De vierkante meterprijs is ook zo prachtig hoog dat een beetje sjoemelen en sjacheren (ook achter de komma) al snel weer een middenklasse auto oplevert 🙂

  72. Ren je Rot
    Reken je Rijk
    Leen je Lam

    Live life to the max 🙂

  73. Dat moet ook Prof Eichholz gedacht hebben want eerder zatti in het kamp van Hogehuizenprijzminnend NL, de fluisterpolder in de appeltjesmonarchie waar twijffel aan de woningnood gelijk stond aan twijffel aan gezond verstand.

    Ff draaiuhh, nu iedereen ‘t doet, gezond verstand…

  74. Get a Life! says:

    Wat ik persoonlijk nog veel irritanter vind is het feit dat makelaars erg handig zijn in het tijdelijk verwijderen van een niet verkochte woning om hem vervolgens een week later als nieuw weer in de verkoop te plaatsen… Hoezo betrouwbaar?

  75. nhz says:

    @61:
    Hugo, ik verdiep mij al vele jaren in de materie en ik denk dat jij beter die boodschep zelf eens ter harte zou nemen, in plaats van je informatie alleen te halen van eenzijdige nep-wetenschappelijke sites die alleen economische belangen dienen. Ik ben overigens bio- en milieuchemicus dus meen er wel een beetje verstand van te hebben.

    @66:
    niks nieuws onder de zon, deden ze tientallen jaren geleden ook al hoor (Mad Max enzo, er zijn ook voorbeelden uit de jaren 50), komt nu weer terug.

    @68:
    vreemde constatering, volgens mij is er helemaal geen stimulering om te wonen maar een stimulering om ver boven je stand te wonen; da’s heel wat anders (maar daar heeft hij het liever niet over).

    @71:
    zegt Piet dat? raar, volstrekt in tegenspraak met zijn verhalen van de afgelopen paar jaar in NRC, waarvan steevast de boodschap is dat er geen bubble is in NL en dat de markt heel verantwoord in elkaar zit.

    @73:
    bij mij in de stad rekenen ze zolderetages wel eens dubbel kwa m2, omdat je er gezien de nokhoogte van 4 meter theoretisch een extra etage in zou kunnen maken … alleen als je gaat rekenen snap je dat volume en oppervlakte van het huis niet goed met elkaar kloppen (zoals #75 al beschrijft).

    @78:
    jammer voor Piet dat je zo uit de media kunt halen dat hij jarenlang heeft meegedaan met het hypen van de NL huizenmarkt en het verder opblazen van de huizenbubbel. Deze man moet genadeloos afgeserveerd worden, en zou nooit mogen doceren aan een universitieit (net als zijn vele malafide vrindjes).

  76. Martijn says:

    @nhz (60)

    Ik ben het in algemene lijn met je eens en verbaas me los daarvan ook ten zeerste dat milieuorganisaties zich voor de kwiklamp hebben laten misbruiken. Ik vind dat niet voor ze spreken.

    @Hugo (61)
    Vooral een niet bestaand probleem creeeren om zo de echte milieuproblemen te verdoezelen (en er niets aan doen) Erosie, check. Ontbossing, check, Vergiftigde zeeen, meren etc? check. Leeggeviste zeeen? check milieumisdaden door de overheid legaal? check. Zo kan ik nog wel even doorgaan met echte milieuproblemen.
    Inderdaad. Dat probeer ik mensen ook uit te leggen maar veel bekenden willen het niet zien. De klimaatkolder rondom CO2 zuigt aandacht weg van ernstigere en duidelijkere problemen.

    @Juan (67)
    Prof Eikenhout lijkt er in elk geval meerdere agenda’s op na te houden. Van dik hout zaagt…

  77. adamus says:

    Leaseplan krijgt steun van Bos

    wanneer valt zoiets nu om? Er speelt wel iets.

  78. nhz says:

    @83:
    toch mooi gebaar van Bos, dat hij zorgt dat de Leaserijders in Nederland blijvend boven hun stand kunnen rijden, op kosten van de belastingbetaler? Als het aan mij lag hadden ze die tent al jaren geleden laten omvallen, had nooit een bankvergunning mogen krijgen (net als DSB …).

  79. adamus says:

    84
    heeft ABN in 2004 nog 1miljard aan verdiend en de winst opgepimpt. Sinds 1993 kredietbank en je kunt er nu ook sparen. VW is via deze weg nu bank in NL!
    Hoe knettergek kun je zijn als overheid.

    Ik hoorde dit weekeinde dat er iets gaande was; op wat voor termijn zijn we 1.5/2 miljard lichter?

  80. nhz says:

    @85:
    VW is politiek too big to fail (in tegenstelling tot Dirk), dus dit wordt de volgende bodemloze put 🙁

  81. Martijn says:

    Ik hoorde dit weekeinde dat er iets gaande was

    Dat is geen heel concrete uitspraak.

  82. Patrick says:

    Iemand net op http://www.nu.nl onderstaande gelezen?

    “Binnen vijf jaar betalen klanten alleen nog maar met pin of mobiele telefoon. Contant geld zal dan verdwijnen. Dat zegt althans de Consumentenbond dinsdag in het AD.”

    Dit is natuurlijk waar alle banken zo snel mogelijk naar toe willen! Waarom?

    – Bankruns worden onmogelijk
    – Geld onder matras onmogelijk

    En weer een pressiemiddel weg 🙂

  83. nhz says:

    @88:
    helaas zijn de Consumentenbond en vergelijkbare instanties ook nog voor deze deal om kontant geld te verbieden. Reken maar dat zodra dit rond is de kosten van bankrekeningen en plastic geld pas echt goed omhoog gaan (zoiets als nu een zakelijke rekening bij ABN, waar je pakweg 160 pleuro per jaar kwijt bent zelfs als je niks doet, en dan krijg je maximaal 1.5% rente op je spaargeld wat voor langere tijd vast staat).

    zoals een kennis van mij lang geleden al zei: nog even en er gaat een alarm rinkelen als je in de supermarkt met kontant geld probeert te betalen.

    @87:
    iets gaande, de sneaky hoog nivo bankster meeting Down Under?

  84. adamus says:

    Dat is geen heel concrete uitspraak.

    klopt. Zeiden 2 jaar geleden ook mensen in het dorp tegen me als ik iets over DSB zei. Let op als het lagere echelon gaat kletsen, vooral als ze de zak hebben gekregen. De opvolger van Zalm moest wel zwijgen, maar anderen niet, want die hebben officieel niets gehoord of gezien.

  85. Ludwig von Mises says:

    @ 49

    Interessant artikel.

    Heb jij in Nederland PR Sarkar of Ferdinand Lips in het engels kunnen bestellen? Ik vind ze nergens.

  86. Ludwig von Mises says:

    “- Bankruns worden onmogelijk
    – Geld onder matras onmogelijk”

    Mooi zo, is het gelijk afgelopen met dat gehamster van betaalmiddelen.

  87. Martijn says:

    @Kees

    Volgens jou is er bij leaseplan iets gaande?

    De automarkt loopt niet al te best, ik vind het niet onlogisch klinken.

    Hebben de geruchten je meer verteld?

  88. Martijn says:

    http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/134421/2009/01/24/VW-wil-volledig-eigendom-Leaseplan.dhtml

    De overheidssteun aan het autoleasebedrijf is niet onomstreden. De onderneming kon een beroep doen op de regeling, omdat ze al jaren beschikt over een banklicentie. Onder meer gemeenten en provincies hebben bij elkaar 431 miljoen euro geleend aan de autoleasemaatschappij…

    …Tot 2004 was het bedrijf in handen van ABN Amro. LeasePlan heeft in totaal in dertig landen 1,4 miljoen auto’s op de weg. (HET PAROOL)

    Niet misselijk.

  89. adamus says:

    Bankrun is onmogelijk. DSB had ook gewoon de kraan dicht kunnen draaien. Ze hadden geen steun van DNB en dat wisten ze. Ze hebben zichzelf een strop omgelegd en gehoopt dat het met een sisser af zou lopen. Alleen als je het je kunt permitteren kan dat, echter niet Dirk die is achteraf altijd al failliet geweest. Hij had geen verstand van het geldbedrijf, anders zou de tent een paar jaar daarvoor wel verkocht zijn. Tenminste als het waar is van het bod van bijna 1 miljard. Gelukkig kan van Goor nog een cursus quantschap volgen.

  90. Patrick says:

    Ik had stiekum al het gevoel dat onze alter freund Ludwig hierdoor getriggerd zou worden; welkom 🙂

    Kunnen ze meteen alle pinautomaten weghalen, alle lokale kantoorkluizen leegruimen,nooit meer hoeven schatten hoeveel biljetten in omloop zijn, contract met Joh. Enschede meteen opzeggen!

    nergens meer geld op voorraad…

    A banker’s wet dream come true

  91. Martijn says:

    @94

    Het lijkt er op dat Bos via leaseplan aan onder andere gemeenten betaalt. De zaak zou (gaat) hem linksom of rechtsom geld gaan kosten zo te zien.

  92. adamus says:

    Hebben de geruchten je meer verteld?

    dat er lui op directieniveau desperaat zijn en keihard naar beneden schoppen. Denk aan sales.

  93. Martijn says:

    @94

    1,4 miljoen auto’s a EUR 15.000 maakt toch al 20 miljard.

    Geen lullig bedrag voor een wagenpark.

  94. adamus says:

    96

    realtime vaporware.

  95. Martijn says:

    @91

    Je kan het via amazon.de proberen.

  96. adamus says:

    99
    vooral als het ook nog een vehikel voor VW is. Wat is het deel Volkswagens dan echt waard. Als ze met gratis geld kunnen werken hoeft VW ze ook niet weg te geven en kan op die manier spelen met eigen V+W.

    In het klein ken ik het verschijnsel bij een Ford dealer die via een dochterbedrijf aan verhuur doet; zie je zomaar 35 witte focus’en op het pad staan. Moet alleen niet te vaak voorkomen.

  97. Ludwig von Mises says:

    @ 96

    De rien.

    @ 101

    Merci

  98. adamus says:

    Martijn, waar ik dan slechte berichten opvang zijn nogal wat 35+ aanwezig en die hebben geen hypotheekje à la mises, maar gewoon 750K en een baan bij de bank van max.120K.
    De sfeer wordt na een uur echt neerslachtig, want iedereen kan blijkbaar worden getroffen mocht het de chef behagen. Alleen de wijffies met het baantje van 9 tot 15.00 kleppen nog lekker door over de gezellige wintersport en hoe leuk Argentinië is.

  99. adamus says:

    nhz

    Gaan winkelketens toch met waardebonnen werken of met krasgeld 🙂

  100. ronald says:

    Politiek Den Haag denkt dat Nederlamd alleen uit het westen bestaat.Laat ze in die waan,want bij ons is de lucht nog redelijk schoon en we staan geen uren in de file.

  101. adamus says:

    106

    maar ook iets verder van de plek waar het geld verdeeld wordt.

  102. nhz says:

    @93:
    ik schat in dat Bos alle oude leasebakken van de firma voor 100% van de aankoopwaarde garandeert, afgaande op hoe het bij de andere banken toegaat. Dat kan een stevige strop worden, zie #99. De NL belastingbetaler staat garant voor iedere strop en eventuele winst is voor VW en het management van VerLeaseplan.

    @105:
    tegen die tijd zal wel verplicht worden dat waardebonnen ook plastic+chip zijn, of minimaal electronisch traceerbaar.

    @107:
    precies, het betekent vooral dat de rest van Nederland betaalt voor alle dure voorzieningen in de Randstad, zonder zelf ooit wat terug te krijgen. Ik herinner me o.a. de eeuwige discussies over de tunnel onder de Westerschelde en bijbehorende brug bij Sluis; daar was nooit geld voor van het Rijk, maar voor de zoveelste achtbaan in de Randstad is er altijd geld in overvloed bij Eurlings.

  103. adamus says:

    in de Randstad, zonder zelf ooit wat terug te krijgen nou ja, bijdehant beleid en bestuur, zij die zeggen “we gaan te kaap’ren varen” . Hou zee.

  104. adamus says:

    GM vraagt 1.5 miljard van overheid Duitsland.
    Indien niet. Gaat het ook nog iets voor Saab betekenen? 🙂

  105. Hugo says:

    @81,

    Pardon? IPCC heeft alles moeten bevestigen. Gezien je achtergrond is je basiskennis gelijk aan die van mij. Allicht tunnelvisie opgetreden bij het verzamelen van kennis? Geeft niets gebeurt de beste. Hier nog een leuke, gaat je voedselpunt

    ‘’In het IPCC-rapport van 2007 staat dat de opbrengst van de Afrikaanse landbouw de helft lager kan zijn in 2020….. De gerenommeerde Amerikaanse landbouwdeskundige en hoogleraar Chris Field zegt in de Britse krant Sunday Times dat de voorspelling niet te onderbouwen is……Zowel IPCC-chef Rajendra Pachauri en VN-baas Ban Ki-moon hebben er bovendien in toespraken aan gerefereerd.
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/257707/Opnieuw-pijnlijke-fout-in-IPCCklimaatrapport.htm

    Tja noem die journalisten die hun werk doen maar nep-wetenschappers. Ik noem die ontmaskerde IPCC’ers nep-wetenschappers. Staphorst heeft een uitstekende manier gevonden om geloof en wetenschap te laten ‘passen’ ook al zijn de feiten er niet naar http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/01/x_14.html.

    Welke boodschap ‘moet’ ik trouwens ter harte nemen?

  106. Hugo says:

    @90,

    Ik hoorde wat rare geluiden over banken. Van Willem Middelkoop dat de ING een failliete toko is en op fd dat SNS wat MBS gaat verpatsen. Waarom hebben ze geld nodig? http://www.fd.nl/artikel/14143673/sns-verkoopt-eur1-4-mrd-gesecuritiseerde-woninghypotheken

  107. nhz says:

    @111:
    Hugo, ik krijg sterk de indruk dat jij helemaal niet snapt hoe wetenschap in zijn werk gaat. Discussie gesloten (het heeft ook weinig met de huizenbubbel te maken …), hou je oogkleppen maar lekker op.

  108. Hugo says:

    @113

    Kreeg dat gevoel ook (maar dan omgekeerd). Veel succes met je ‘Staphorstmodel’ van wetenschap. 1 ding geef ik je volledig gelijk in, dit is een huizensite. Discussie gesloten is prima.

  109. Martijn says:

    Interessant is dat de oliemaatschappijen – die vaak in verband gebracht worden met zogenaamde “ontkenners” – beide kanten van de discussie blijken te steunen.

    http://www.elsevier.nl/web/Lifestyle/Society/257795/Verbazing-over-roman-van-IPCCchef-Rajendra-Pachauri.htm#sluiten

    Verdeel en heers?

  110. nhz says:

    @115:
    ik denk dat het vooral het model is wat je ook ziet bij de geldstromen naar de politiek, vooral die in de VS. Geld geven is meepraten, invloed en je kunt je door beide partijen te spekken indekken voor het geval het tij toch de andere kant op gaat dan men wilt. Maar misschien speelt op de achtergrond wel het idee dat zolang er onzekerheid is in de publieke opinie, er geen echte maatregelen zullen volgen.

    Overigens geven de oliemaatschappijen wel vele malen meer (doorgaans via doorgeefluikjes die zich voordoen als publieke of liefdadigheids instellingen) aan het superkleine clubje onderzoekers en journalisten die Global Warming ontkennen.

  111. Martijn says:

    @116

    Helaas zijn we inderdaad zo ver gekomen dat geld nagenoeg de enige politieke invloed is.

  112. Hugo says:

    @115

    Verdeel en heers is een wat simpele samenvatting. Zie het eerder als meeschaken op het ‘Grand Chessboard’ (Brzezinski). Dit is er slechts een (klein) onderdeel van.

  113. Hugo says:

    @117

    Ik denk dat macht een belangrijkere invloed op politiek is dan geld. Uiteraard gaan die twee vaak samen. Kort samengevat, eerst geld. Geld alleen brengt geen politieke invloed (zie de nieuwe rijken in NL) pas als je ook macht hebt (vaak via old boys network) dan komt politieke invloed.

  114. Martijn says:

    @122

    Voor leningen en andere financiële zaken doe ik tegenwoordig nog enkel zaken met mensen in Nigeria.

  115. Patrick says:

    Oh, martijn, kun jij dan misschien tijdelijk 2 miljoen dollar op jouw rekening stallen van onze koning mambawe?

    Je krijgt 200K rente voor 1 maand.

    Als je alvast 5000 euro aan ons overmaakt gaan we de papieren in orde maken en komt t geld gauw naar je toe!

  116. Martijn says:

    Smiley (@124)

  117. KariZ says:

    Beste John Peter mischien kun je het proberen op wehkamp.nl

  118. Patrick says:

    Hello John Peter, can you approve our application?

    Leners benodigde informatie invullen en terugsturen.
    Volledige naam: … Greek Government… … … … … … … … … ..
    Contact Adres: …Pantheon 34a … … … … … … ..
    Telefoon: … 0772-4637082… … … … … … … … … … … ..
    Land: … …Greece … … … … … … … … … ..
    Bedrag dat nodig is als Lening: … 900 Billion Dollars… … …
    Lening Duur: … …Indefinate … … … … … … …
    Geslacht: … … not yet… … … … … … … … … … … ..
    Hebt u ooit vragen om een lening voor :………No…Never before…We Swear!…………..
    Maandelijks Inkomen :…-5 Billion Dollars……………

  119. Perry says:

    Geld om Lend …. Meld je nu aan

    Bent u in nood van de Persoonlijke lening, zakelijke lening, Company lening, Home lening? Als u zijn geweigerd leningen en hebben een negatieve krediet geschiedenis, geen paniek. Wij kunnen u helpen. nu contact met ons

    penelsin@gmail.com

  120. Etters Elizabeth says:

    Informatie aan alle uitlenen SEEKERS

    Het verkrijgen van een banklening is alsof je door de naald. Het is moeilijk, maar niet
    totaal onmogelijk, banken voorstander van een gevestigd bedrijf persoon met een solide
    credit rating, een flinke bankrekening, ervaring in het bedrijfsleven hun
    stel aan te gaan, en business plannen die de mogelijkheid om de leningen terug te betalen show.
    Maar de financiële hulporganisatie (met meer dan 8 jaar ervaring) is een
    Kredietverlening private organisatorische instituut dat financiële diensten aanbiedt
    met een flexibiliteit die uw dagelijkse bank niet kan veroorloven om te bieden.
    Hoofdsom van de lening bedragen variëren van $ 5000USD tot $ 5.000.000,00 USD welke van
    Natuurlijk afhankelijk van het doel van de lening. Met een minimum / maximum duur
    van 1 – 20 jaar
    Het interessante deel is onze lage rente van 4% die afhangt van de
    betalingstermijn van maximaal 20 years.Have je al weer door verschillende financiële
    Instelling in het proberen om een lening te krijgen? Heeft u een bedrijf of een persoonlijke
    Lening? Dan is je antwoord hier. Wij bieden online lening tegen 5% en met een
    flexibel plan. Wij bieden de volgende;
    Hard Geld Lenen
    Business Lening.
    Schuld consolidatie lening.
    Persoonlijke lening.
    Business Expansion Lening.
    En nog veel meer ……….
    Indien u interesse hebt in een van de volgende, neem nu contact met ons op
    (Financialaidagency@9.cn) Voor onmiddellijke registratie.
    Met vriendelijke groet,
    MRS Etters Elizabeth
    SECRETARIS

  121. FT says:

    testtesttesttest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*