Betalingsachterstanden stapelen zich op

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en de NVVK maken zich zorgen om het groeiend aantal consumenten dat moeite heeft met het betalen van de rekeningen.

Ruim 30% van de Nederlanders loopt achter met betalingen en ruim 70% van hen heeft meerdere soorten schulden; ze staan niet alleen rood, ook automatische incasso’s worden geweigerd en aanmaningen voor het betalen van de huur of hypotheek vallen op de deurmat. In 2009 was dat nog maar 56%, zo blijkt uit onderzoek* van het Nibud.

Lees verder op de site van het Nibud

 

Share Button
Tagged with: , , ,
106 comments on “Betalingsachterstanden stapelen zich op
  1. dalen says:

    Gelukkig wordt de benzine steeds goedkoper, dat compenseert.

  2. Duufbier says:

    Hoe ziet een samenleving eruit waar de banken straks op 30% van de mensen loonbeslag hebben gelegd? Wil je dan nog hier in Nederland wonen?

  3. Lex says:

    Duufbier: Hoe ziet een samenleving eruit waar de banken straks op 30% van de mensen loonbeslag hebben gelegd?

    Volgens mij net als bij de Romeinen. Die 30% komt dan in het colosseum terecht tussen de leeuwen en tijgers ter vermaak van de overige 70%. Dan leveren ze zogezegd weer wat op aan kijkgeld en entree.

    Tsja, slavernij komt gewoon altijd nog voor, maar het instrument is anders. Vroeger werden mensen de boot in geronseld, nu worden ze via een financieel truukje tot slaaf gemaakt. Eigenlijk triest.

    Maar met die ingezakte woningmarkt in Ierland, Spanje, VS etc. is dat niet slechts een Nederlands verschijnsel.

    Ondertussen in het catshuis worden de kaasschaven en botte bijlen weer geslepen om iedereen een handje (richting afgrond) te helpen 😉

    Maar natuurlijk gaan die niet over/in de HRA, de JSF of andere politieke hobby’s.

    Gokje waar ze wel aan gaan morren: kortere WW, hogere pensioen bijdrage werknemers, verlagen bijstand, afschaffen studiebeurs, rotzooien met de AOW, belastingschijven aanpassen (meer mensen in 52% groep trekken), BTW verhogen, wegenbelasting verhogen, zorgpremie wederom verhogen, afvalstoffenheffing verhogen, hondenbelasting verhogen, zuivere lucht toeslag invoeren voor eenieder die iets groens in de tuin heeft……

    Moe word ik van de overheid en hun neiging om de financiele instellingen en dure huizenbezitters continue uit de wind te houden ten kosten van de overige 99% van de bevolking. Stelletje kapitaal gedreven communisten.

  4. Duufbier says:

    In februari 18% minder huizen verkocht dan het jaar ervoor.

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/11727511/__Huizenverkoop_daalt_18__in_februari__.html

    Maar dat vind ik niet gek. Wat ik wel gek vind, is dat er kennelijk nog 7805 idioten waren die vorige maand een huis hebben gekocht!

  5. Lex says:

    Duufbier: Maar dat vind ik niet gek. Wat ik wel gek vind, is dat er kennelijk nog 7805 idioten waren die vorige maand een huis hebben gekocht!

    Ja DuufBier, ik snap er ook de ballen van. En het wordt nog gekker. Bij mij in de buurt zijn recentelijk een boel huizen verkocht aan dat soort idioten. En wat denk je?

    Juist, die huizen staan allemaal in de stijgers. Nieuwe voegen, nieuwe aanbouw, nieuwe keukens, nieuwe badkamers. De aannemers bij die huizen zijn zo talrijk dat ze al die aannemers voor in de tuin niet meer kwijt kunnen. Raar contrast want bij sommige buren staan meerdere borden van makelaars in de tuin.

    Dus idioten kopen voor 300k-400k een huis momenteel en gaan dan meteen de boel verbouwen? Ik zou denken dat er nu zoveel te koop staat dat je met een beetje zoeken iets vind wat wel helemaal naar de zin is, maar kennelijk zijn er nog idioten genoeg.

    Mijn teller staat echter op 7955 idioten. Die 7805 huizenkopers en nog 150 ergens in de buurt van…..Den Haag 😉

  6. RealisT says:

    Lex,

    Nou, ik ken iemand in de buurt die zojuist een woning van 250ton voor een jaartje heeft gekocht omdat ze wachten op hun nieuwe vrijstaande woning die nog in aanbouw is. En hun oude woning van 400ton staat ook nog te koop.

    *confused I is*

  7. floor says:

    RealisT,

    Huh, deze vat ik niet helemaal. Is het in dat geval niet handiger om in dat oude pand van 4 ton te blijven wonen?

  8. Duufbier says:

    Lex,

    Die idioten bij jou in de straat mogen wat mij betreft als eerste in de arena. Niet voor de leeuwen, want da’s zielig voor die leeuwen (taai, verzuurd vlees). Eérst een gevecht op leven en dood met de makelaars en dan mogen de overwinnaars die andere idioten te lijf die de kopers anno 2012 nog een hypotheek hebben aangesmeerd. Of moeten we eerst kijken naar een publiekelijke vierendeling van die 150 idioten uit de buurt van Den Haag? Met de Rolling Stones tribute band in het voorprogramma. Dat wordt smullen!

  9. Juan Belmonte says:

    papo: 65+ koop nog wel meer huizen

    Dat komt goed uit tussen 2011 en 2015 gaan 1 miljoen mensen met pensioen, er komt vast woningnood door teveel vraag op die manier 🙂

    Referentie:
    Babyboomers gaan met pensioen, 1 miljoen tussen 2011-2015.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/05-11-2010/nhg-in-2011/#comment-55069

  10. Juan Belmonte says:

    Wo ist der WohnunNood ?

    Oh, Do ist der WohnungNood
    Mini-Nieuwbouwenclave type Park Bloeyendael die dan wèl gebouwd is maar waarvan een groot gedeelte onverkocht staat te wezen (Zeist Driebergen Soest)

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-02-2012/rabobank-en-ing-somber-over-woningmarkt/#comment-98637

    Kortom voor de vermogende 65+er zijn er hele mini/enclaves nieuwbouw tegen prachtige grondprijzen te koop.

    Merkwaardig overigens dat Park Bloeyendaal zèlf, gericht op de vermogende 65+er, niet van de grond gekomen is en zelfs de firma Hessing in de handen van Louwman heeft gedreven. Dat spreekt de 65+ markt tegen.

    Wellicht valt het wel mee met de Wohnungnood 🙂

  11. ll says:

    Klopt dit wel ?

    ‘Sinds 2008 is het doorsneevermogen van de leeftijdsgroep 25-45 jaar met bijna zeventig procent gedaald.’ – 70% ? NOS artikel hierboven.

  12. Juan Belmonte says:

    ll,

    Lijkt Juan sterk.
    Maar wellicht als ze het met CBS cijfers onderbouwen is het wel waar. Wie weet.

  13. Juan Belmonte says:

    ll: Juan, Spaanse huizenprijzen in vrije val…….

    Dank, Spaanse huizenprijzen zullen blijven dalen is de verwachting.

    Samenvatting van de ellende in Spanje:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/14-03-2012/koopkracht-komende-vijf-jaar-onder-druk/#comment-100778

  14. RealisT says:

    floor:
    RealisT,

    Huh, deze vat ik niet helemaal. Is het in dat geval niet handiger om in dat oude pand van 4 ton te blijven wonen?

    Ja, dat zou ik ook denken. Maar ze hebben een koper voor hun oude pand die het huurt totdat de financiering definitief rond is. Iets met haast ivm met verkoop oude woning. En dus moesten zij tijdelijk naar een andere woning en besloten die gelijk maar te kopen. Uit het beetje contact dat ik met deze mensen heb gehad, blijkt dat ze totaal niet bang zijn om uiteindelijk met 2 huizen te blijven zitten. Ik zou zelf tijdelijk een vakantiehuisje oid zijn gaan huren, maar zij vinden dat geld weggooien. Op de tijdelijke woning gaan ze “gegarandeerd” verdienen en dus klussen en verbouwen ze zich al een aantal weken helemaal suf.

    Straks gaat hun tijdelijke pandje voor minstens 2,6ton de markt weer op terwijl in de buurt gelijkwaardige objecten voor 2,2ton al ruim 2 jaar te koop staan.

    Crisis? What crisis?

  15. floor says:

    ll,

    Allemaal geloel dat hele artikel.
    Misschien moeten we de boel even vergelijken met de periode voor 2008, kan mij niet voorstellen dat die 65+ er sindsdien op vooruit gegaan is met de beleggingen, weet wel zeker van niet.
    Merendeel is een heleboel centjes kwijtgeraakt toen.
    Ten tweede doet men hier net alsof alle 65+ belegt.
    Moet echt niet gekker worden, maar ja, rtl hè, die voelen het ook dat de particulier er niet zoveel zin meer in heeft om naar het casino te gaan.
    En die huizen, zal wel voor de kids zijn.
    Hier in mijn omgeving staan de zeer luxe nieuwbouw appartementen (6 ton+) van na 2000-2005 en masse te koop, die hele villa wijk ernaast ook trouwens.

  16. dr.t says:

    Het is jullie ondertussen wel gelukt Voerman van deze site weg te jagen, terwijl hij toch heel respectvol omging met meningen die niet de zijne waren.

    Maar wellicht komt hij nog terug en anders wordt deze site des te meer een jankverhaal van degenen die iets tegen huiseigenaren hebben.

  17. Juan Belmonte says:

    dr.t: Het is jullie ondertussen wel gelukt Voerman van deze site weg te jagen

    Vrind dr t
    Wat weet u dat Juan niet weet ?

  18. Juan Belmonte says:

    Voordat u stelt: een heleboel .. 🙂

  19. Bram says:

    Ach sommige mensen kopen een Porsche Cayenne Turbo voor 200 K die hun klauwen met geld kost om te rijden en uiteindelijk voor 40 K ingeruild wordt. Doe niet zo dramatisch over die paar duro’s. Als je ‘t kunt betalen wat maak ‘t dan uit?

  20. tufkaj says:

    ll:
    Klopt dit wel ?

    ‘Sinds 2008 is het doorsneevermogen van de leeftijdsgroep 25-45 jaar met bijna zeventig procent gedaald.’– 70% ? NOS artikel hierboven.

    Kan best kloppen denk ik hoor. Als iemand van 30 vier jaar geleden 10K bezat, en zijn huis nu 7K minder waard is geworden redt je dat getal al.

    In werkelijkheid is het gemiddelde huis van die leeftijdsgroep wellicht al het dubbele gedaald en heeft de groep een sterk oplopende studieschuld. Ik denk dat het wel klopt en dat de cijfers nog mild zijn door de groep 40+.

  21. floor says:

    RealisT,

    Dat betekent dat ze sowieso voor dat nieuwe pandje al minimaal 30K teveel betaald hebben toch?
    Sorry dat ik zo doorvraag, maar ik probeer te ontdekken waar de crux zit, want deze lieden kunnen zich hun opportunistische houding kennelijk permitteren, maar dan nog ga je zo natuurlijk niet met je fortuin om in deze tijden.

  22. Juan Belmonte says:

    Tinker
    Tailor
    Soldier
    Spy

    Wie weet
    wat anderen
    wel en niet kunnen weten
    weet wie spellen speelt

  23. Adamus says:

    RealisT:
    Lex,

    Nou, ik ken iemand in de buurt die zojuist een woning van 250ton voor een jaartje heeft gekocht omdat ze wachten op hun nieuwe vrijstaande woning die nog in aanbouw is. En hun oude woning van 400ton staat ook nog te koop.

    *confused I is*

    Zo ken ik een gevalletje waarbij het oog was gevallen op een huis van €460K, probleem was het eigen huis wat niet verkocht raakte voor 365K. Verkoper van 460 huis heeft die van 365 gekocht en 100K contanten ontvangen. Zo rolt het balletje ook wel eens. Beiden stonden 1.5 jaar te koop.

  24. Adamus says:

    floor:
    RealisT,

    Huh, deze vat ik niet helemaal. Is het in dat geval niet handiger om in dat oude pand van 4 ton te blijven wonen?

    Wil jij 3x pwk kiijkers over de vloer?

  25. Adamus says:

    dr.t:
    Het is jullie ondertussen wel gelukt Voerman van deze site weg te jagen, terwijl hij toch heel respectvol omging met meningen die niet de zijne waren.

    Maar wellicht komt hij nog terug en anders wordt deze site des te meer een jankverhaal van degenen die iets tegen huiseigenaren hebben.

    Voerman wacht op de monteur om zijn tractor achter op het land te onluchten- stond blijkbaar zonder diesel 😉

  26. Lorenzo says:

    Als niemand meer de rekeningen betaald is ook niemand meer schuldig .
    Geniet van de zon met deze opmerking ; u bouwt nu geen vitamnie d op , iets wat velen wel denken.

  27. Chris says:

    Het neveneffect van een daling van de gemiddelde huizenprijs is natuurlijk dat minder mensen een huis kopen. Ze worden immers minder waard. Door minder vraag en een stijgend aanbod, dalen de prijzen, waardoor de vraag afneemt en het aanbod stijgt en de prijzen dalen, de Nederlandse huizenmarkt is terecht gekomen in een vicieuze cirkel.

    http://biflatie.nl/artikelen/37-huizenmarkt/23481-huizenmarkt-verder-in-problemen-verkoop-stagneert#comment-6429

  28. JR says:

    Lex: Ja DuufBier, ik snap er ook de ballen van. En het wordt nog gekker. Bij mij in de buurt zijn recentelijk een boel huizen verkocht aan dat soort idioten. En wat denk je?

    Juist, die huizen staan allemaal in de stijgers. Nieuwe voegen, nieuwe aanbouw, nieuwe keukens, nieuwe badkamers. De aannemers bij die huizen zijn zo talrijk dat ze al die aannemers voor in de tuin niet meer kwijt kunnen. Raar contrast want bij sommige buren staan meerdere borden van makelaars in de tuin.

    Dus idioten kopen voor 300k-400k een huis momenteel en gaan dan meteen de boel verbouwen? Ik zou denken dat er nu zoveel te koop staat dat je met een beetje zoeken iets vind wat wel helemaal naar de zin is, maar kennelijk zijn er nog idioten genoeg.

    Mijn teller staat echter op 7955 idioten. Die 7805 huizenkopers en nog 150 ergens in de buurt van…..Den Haag

    Tsja, er zijn altijd mensen die geld genoeg hebben en de lasten makkelijk kunnen dragen. Zag vandaag op RTL Z dat voornamelijk 65+ van huis switchen. Voor hun is de markt perfect. Meesten hebben hun huis afgelost en kunnen nu van hun kapitaal goedkoper een ander huis kopen.

    Heel anders voor de starters voor wie binnenkort alleen maar kan kiezen uit een hypotheekvorm waarbij volledig afgelost wordt, prima. Maar kanttekening daarbij is dat voor een twee persoon inkomen de gemiddelde vraagprijs nog steeds te hoog is om het op te kunnen brengen. pas wanneer dit weer in balans komt dan vindt de doorstroom weer plaats.

    Ik ben erg benieuwd naar de woon visie waarmee de regering wil komen voor de zomer, en als ze het überhaupt redden.

  29. papo says:

    @13 ll, 14 Juan, 17 floor

    Wellicht wordt die extreme vermogens daling veroorzaakt door de onderwaarde van de huizenbezitters (leasers) in die leeftijds catagorie

    http://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/dnbulletin-2011/dnb262814.jsp

  30. dr.t says:

    Voerman wacht op de monteur om zijn tractor achter op het land te onluchten- stond blijkbaar zonder diesel

    Dat is wel geestig, maar ik bespeur wel weining ruimte voor averechtse menigen op deze site. Gebruikte taktieken:
    – negeren van interessante argumenten;
    – bijzaken waarop je kan aanvallen uitvergroten;
    – persoonlijke aanvallen;
    – standaard meningen etaleren zonder onderbouwing (NHZ is daar goed in).

    Alleen maar open staan voor je eigen waarheid, overgoten met een sausje rancune vormt daarbij de rode draad.

    Er wordt weining respectvol omgegaan met mensen die een ander wereldbeeld er op na houden.

    Ik vind het zonde als dat de reden zou zijn, waardoor de diversiteit aan meningen hier daardoor beperkt blijft.

  31. AVE says:

    @Dr.t

    Ik ben het vaak niet met je eens, maar nu wel! Er zwerven hier zeker een paar gemankeerde malloten à la NHZ rond die ergens anders, om het maar zo uit te drukken, weggejorist zouden zijn.

  32. tufkaj says:

    dr.t,

    Look on the bright side. Er is inmiddels een flinke groep mensen die hier reageert en het gemiddelde niveau van de reacties ligt hoger dan op de meeste fora van vergelijkbare omvang volgens mij. Daarnaast worden er geen onwelgevallige meningen weggecensureerd zoals bij een VEH blog bijvoordeeld.

    En dat alles zónder moderatie.

  33. renren says:
  34. magnum says:

    qua topic

    ook 5% van de notarissen ook onder verzwaard toezicht

    Concreet heeft men daar dus van de derdenrekening geleeft.

    Behalve een schone grond verklaring zou ik toch ook maar een “niet onder verzwaard toezicht staan’
    vragen.

    Niet krijgen of opgetrokken wenkbrauwen krijgen …. wegwezen.

    Tijd voor naming and shaming lijkt me.

  35. Peter2 says:

    Dr.t,

    Wees eerlijk tegenover jezelf en realiseer je dat van de categorieën die je zelf opsomt, je jezelf vrijwel dagelijks schuldig maakt aan.

    – negeren van interessante argumenten;
    – standaard meningen etaleren zonder onderbouwing.

    Overigens kun je nogal van mening verschillen over wat een argument is. Een bijdrage dat in de verste verte niet steekhoudend is en bewezen/aantoonbaar onjuist is in mijn geen argument meer.

    En dezelfde hersenspinsels of afgeleiden daarvan iedere dag opnieuw serieus moeten beantwoorden irritatie, niemand houd van trollen!

  36. Groeten uit Noorwegen says:

    Huizenverkoop daalt 18% in februari Van onze redactie
    AMSTERDAM – De woningverkopen zijn in februari met ruim 18% gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster.
    Het aantal geregistreerde hypotheken nam in februari af tot 14168, een daling van 33,5% ten opzichte van vorig jaar.

    Hierboven een quote uit de telegraaf.
    Aantal gedaalde woningen gedaald met 18% in 1 jaar tijd. Als het komend jaar oploopt tot een daling van 22%, betekent dit een daling van het aantal transacties van 40%! Dit moet grote gevolgen hebben voor zowel makelaars, banken, gemeeentes (grondbedrijf) en natuurlijk de prijs van een woning.

    Ik weet nog hoe andere er over denken maar mensen in deze branches kunnen beter hun parachute klaar hebben. En zich om gaan scholen.
    Welke (potentiele) klantengroep kan zo een vastgelopen markt in beweging krijgen?

  37. tufkaj says:

    Groeten uit Noorwegen: en natuurlijk de prijs van een woning.

    Zo natuurlijk is dat niet. Voor huidig kabinet is de verkoper als too big to fail verklaard. Er zal alles in het werk worden gesteld om te voorkomen dat de verkoper hoeft te zakken in prijs.
    Startersleningen, lagere overdrachtsbelasting, 3 jaar dubbele HRA, Makkelijker onderverhuren, hogere NHG. Net als je denkt dat de hoed leeg is komt er weer een konijn uit dat een paar miljard belastinggeld kost.

  38. Peter2 says:

    @39

    “Welke (potentiele) klantengroep kan zo een vastgelopen markt in beweging krijgen?”

    Er zijn nog een aantal onvoorstelbaar rijke grieken, die met voorkennis gegokt hebben op de ondergang van hun eigen land. Mogelijk dat zij wel brood zien in het uitkopen van alle “huiseigenaren”.

    Niet dat ik dank dat ze het zullen doen, maar toch 🙂

  39. RealisT says:

    floor:
    RealisT,

    Dat betekent dat ze sowieso voor dat nieuwe pandje al minimaal 30K teveel betaald hebben toch?

    Sorry Floor, het zijn geen directe buren dus dan ga ik bij een eerste praatje niet te ver doorvragen. Ik weet dat de vorige eigenaar eerst 270k vroeg en uiteindelijk 230k heeft gevangen. 10k meer dus dan vergelijkbare objecten. Hoe zij straks er op moeten verdienen is mij dus een raadsel. Het lijken mij wel het soort mensen dat de verhalen over de crisis van anderen hoort, maar er zelf ‘niks van merkt’.

    Of ze echt geld hebben weet ik niet, maar ik zie niet anders als BMW’s uit de 5-serie voor de deur staan wanneer ik voorbij rijd. BMW is hier sowieso populair onder bouwvakkerts… 😉

  40. dalen says:

    @ 39

    “Welke (potentiele) klantengroep kan zo een vastgelopen markt in beweging krijgen?”

    Een goede start zou zijn reeële prijzen te vragen. M.a.w. door geen 300.000 euro en meer te vragen voor een uitgeleefde woning uit 1910 welke aan geen enkele huidige eis meer voldoet.

    PS een huis uit 1980 is doorgaans ook afgeschreven.

  41. Oeps says:

    Groeten uit Noorwegen: Welke (potentiele) klantengroep kan zo een vastgelopen markt in beweging krijgen?

    Voorlopig geen. De ‘huizen markt’ is een kaarten-huis. Het zal nu welhaast voor een deel instorten, prijzen naar beneden, en we zien dan wel weer waar de kopers vandaan komen, en hoe gerelateerde branches zich kunnen herstellen.

  42. Frans says:

    AVE: @Dr.tIk ben het vaak niet met je eens, maar nu wel! Er zwerven hier zeker een paar gemankeerde malloten à la NHZ rond die ergens anders, om het maar zo uit te drukken, weggejorist zouden zijn.

    You stupid fucktard!
    nhz is een van de meer intelligente bloggers op deze site.

  43. Juan Belmonte says:

    dr.t: Dat is wel geestig, maar ik bespeur wel weining ruimte voor averechtse menigen op deze site.

    Juan moedigt stieren aan om te rennen, daar zijn ze voor op aarde.

    Juan is het ook regelmatig eens met de dr t en voermannen en Jeroens van deze planeet.

    Bijvoorbeeld deze:
    Het is te makkeljk om alleen de banken maar de schuld van alles te geven (Juan eens met Dr t):
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/29-10-2011/arnoud-boot-werkloosheid-en-een-huizenprobleem/#comment-90529

    En Voerman was het laatst ook wel eens dat HRA maar beter gemaximeerd kon worden, als Juan het zich goed herinnert.

    Kortom: alle ruimte voor andere ideeën,
    Juan citeert ook regelmatig de heer Drs Rob “aflossen is onwenselijk” Mulder van de VGH omdatti er J.i. een potje van maakt (hypothecair zwaar potje).
    Met zijn eigen woorden, met en paar rake vergelijkingen erbij om die eens in perspectief te plaatsen.
    Soortgelijk ook Ed “Wo ist der WohnungNood” van de Bijl.

    Die mannen leveren inspiratie, heel geestig en jammer dat we de laatste tijd helemaal niks meer van de heer Mr Ger Hukker horen, die was ook altijd brandstof voor gratis cabaret.

    Ook maakt Juan regelmatig gebruik van de reclame van de makelleugenaars:
    Huis kopen in 2011: Slimme Z !
    NVM: goed gevoel 🙂

    Dat moet toch ook tot waardering leiden … !

  44. hugo says:

    Ik vind het toevallig dat de dr amper/niet reageerde toen voerman er was en nu de dr er weer is schijnt voerman vertrokken te zijn. Over je punten;

    – negeren van interessante argumenten;
    Alle argumenten waarom NL anders is zijn al vele malen voorbij gekomen. Het onderuit halen daarvan ook. Reacties door ”stamgasten” kunnen daarom wel wat kort door de bocht overkomen. Iets waar waar ik meer op zal gaan letten.
    – bijzaken waarop je kan aanvallen uitvergroten;
    Wat jij vaak als bijzaak ziet, zoals banken moeten meer uitlenen en het probleem is opgelost zijn helemaal geen bijzaak. Huizenmarkt is slechts een onderdeel van een enorm probleem. Onder andere het ponzi financiële fiat fractionele banking systeem dat op instorten staat. Vernietiging van het milieu, rule of law, privacy etc komen ook in aanmerking.
    – persoonlijke aanvallen; heb ik zelden hier gezien
    – standaard meningen etaleren zonder onderbouwing (NHZ is daar goed in). Ga die stellingen eens onderzoeken. Vaak staat hier in 1 alinea meer dan wat je uit de MSM in 1 jaar aan leerzaams meekrijgt. Ga dan die discussie aan en onderzoek. Zo zullen NHZ en ik het nooit eens worden over de zgn manmade opwarming van de aarde omgedoopt (omdat de opwarming door iedere idioot kon worden gebunkt) is omgedoopt tot klimaatverandering door TPTB. Hij gelooft erin, ik zeg het is een meme om de aandacht van echte milieuproblemen af te leiden. Uitgebreid en onderbouwd ter sprake geweest.

    Wat ik moet zeggen is dat ik weinig tot niets aan opbouwende discussie en/of informatie heb kunnen halen uit jouw postings.

    Zie deze post als een uitdaging 🙂

  45. hugo says:

    ps, weggevallen uit @47
    dr.t,

  46. hugo says:

    Frans,

    Ken je de http://thedailybell.com? Meme hunters welke ik kan waarderen, ik gok jij ook. Weer eens wat anders dan Bob Chapman, veel intelligenter ook. Net zoals het rijtje another, FOA en FOFOA. Hoe dan ook, kennis is macht en kennis is bijna gratis. Daarom desinformatie om de emancipatie in macht te voorkomen. (hypotheek)Schuld is 1 van de middelen.

  47. Oeps says:

    Frans: nhz is een van de meer intelligente bloggers op deze site.

    Ja, het Orakel van de Zeeuwse klei heeft een ware schare vrijwillige volgelingen die zich aan zijn virtuele voeten willen werpen 😉 . Misschien is het niks voor nhz, maar anders zou hij kunnen overwegen aan de twitter te geraken.

  48. Oeps says:

    hugo: persoonlijke aanvallen; heb ik zelden hier gezien

    Wellicht kan je hier eens kijken, en zeg zelf maar wat jij hier van maakt:

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/14-03-2012/koopkracht-komende-vijf-jaar-onder-druk/#comments

  49. Juan Belmonte says:

    Oeps,

    Deze blog bestaat al een jaar of drie, beste Oeps, Juan heeft u pas vrij recent gezien. Klopt ?

    Aub niet persoonlijk opvatten, anders heeft u alsnog weer meer een punt 🙂

  50. dalen says:

    ALLEN

    Ik merk zelf dat ik ook wel eens uit de bocht schiet, onder invloed van een wijntje misschien, maar het is nu eenmaal zo dat digitaal commentaat snel is verstuurd.

    Verstuur ook wel eens een e-mail dat ik denk, “oei dat kan verkeerd overkomen”. Ik denk dat we als volwassenen hier zich daarvoor niet moeten laten afschrikken.

    Het is wel aardig dat het nu geopperd wordt want onlangs schreef ik een reatie op het wetsvoorstel “Elektronische dagvaarding” dat deze week door de 1K is aangenomen, dat er nu meer foute dagvaardingen te verwachten zijn.

    PS Koot en de Bie nu op TV dus ff kijken

  51. Juan Belmonte says:

    Wat Juan probeert te zeggen is:

    Nu is comment 100.942.
    Start was bij comment 20.000 in 2008.

    Zeg 80.000 comments in 3 jaar.
    Merendeel keurig.
    Vaak ook nog eens inhoudelijk en over de huizenmarkt.

    Welke blog (in NL) doet dat na ?

  52. Expat says:

    Frans,

    True. Maar hij is ook verbitterd en angstig (waarschijnlijk door teveel cash op de bank), wat de objectiviteit niet echt bevordert…

  53. Juan Belmonte says:

    buenas noches

    idd: een weinig inhoudelijke post, natuurlijk weer van…
    Juan

  54. hugo says:

    Oeps: Wellicht kan je hier eens kijken, en zeg zelf maar wat jij hier van maakt:

    In de reacties binnen jouw link vind ik geen persoonlijke aanvallen. Allicht in 1 van de overige 156 reacties. Dat doorlezen gaat me wat te ver. Tevens stelde ik zelden, niet nooit. Perfectie zal nooit bereikt worden.

  55. Frans says:

    hugo: Frans, Ken je de http://thedailybell.com? Meme hunters welke ik kan waarderen, ik gok jij ook. Weer eens wat anders dan Bob Chapman, veel intelligenter ook. Net zoals het rijtje another, FOA en FOFOA. Hoe dan ook, kennis is macht en kennis is bijna gratis. Daarom desinformatie om de emancipatie in macht te voorkomen. (hypotheek)Schuld is 1 van de middelen.

    Hugo: bedankt voor de link! Kende ik nog niet, maar ik weet niet of ik naast al mijn standaard sites die ik bezoek deze zal toevoegen. FOA en FOFOA volg ik niet.
    Ik volg wel Max Keiser: my kind of people, en de humor houdt het draagbaar! 🙂
    Bob Chapman luister ik om van te genieten: kom ik helemaal van tot rust! Zal wel een soort verborgen opa syndroom zijn haha! 🙂

  56. Frans says:

    Expat: Frans, True. Maar hij is ook verbitterd en angstig (waarschijnlijk door teveel cash op de bank), wat de objectiviteit niet echt bevordert…

    Ik kan het goed begrijpen dat mensen die wat verder nadenken en meer bestuderen minder vrolijk ervan worden. Ik heb het persoonlijk niet zo gemerkt dat nhz verbitterd is, misschien omdat ik er niet op let. Ik kijk gewoon naar de inhoud van zijn commentaren, en ben het vaak ermee eens.
    Anyway, geen reden om zo uit je dak te gaan zoals AVE deed.

  57. Frans says:

    By the way: veel cash op de bank zou inderdaad niet handig zijn. Zelf heb ik het er vanaf gehaald uit principe: ik weiger mee te werken aan een criminele organisatie! 🙂

  58. maarten says:

    hoewel ik veel fundamentele financiele kennis opdoe via deze site, ben ik te genuanceerd om mee te gaan in de manie (conspiracy web content *(cunt-tent)* ) van frans, alsof je het slachtoffer bent van een verkeerde allocatie van gelden… echt

  59. maarten says:

    frans je bent spekkoper!

  60. dalen says:

    @ 64

    Bedankt voor de link. Leuke site.

    Misschien nog iets finetunen aan de lay-out en hopen dat je veel lezers en reacties krijgt.

  61. Lorenzo says:

    renren: @ 28 LorenzoEn om dit vitamine d-tekort te onderbouwen:vitaminedtekort.nl…e%20D%20bronnen.html

    ja ook prima, niet prima is waarom jij en ik geacht worden kanker te krijgen . Valt de woningmarkt bij in het niet. Maar laten we on-topic blijven .

  62. Lorenzo says:

    Frans: You stupid fucktard!
    nhz is een van de meer intelligente bloggers op deze site.

    Volgens mij is intelligentie nu (.) dat de woningwaarde je kan roesten en met een drankje in de hand de ontwikkelingen je wel zal passeren….

  63. Oeps says:

    hugo: In de reacties binnen jouw link vind ik geen persoonlijke aanvallen.

    Dat is prima, ze staan er wel maar je hoeft het natuurlijk niet helemaal uit te spitten om ze te vinden. Maar ik moet wel zeggen dat ik vreselijk in de lach schoot toen ik deze reactie las, en 2 postjes hoger stond:

    Expat: Frans,

    True. Maar hij is ook verbitterd en angstig (waarschijnlijk door teveel cash op de bank), wat de objectiviteit niet echt bevordert…

    Hahahahaha .. ha .. 🙂

  64. Oeps says:

    En als je te lang naar je koe kijkt, wordt het misschien vanzelf een stier .. 😉

  65. Oeps says:

    Lorenzo,

    Helemaal mee eens! We kunnen het vreselijk hebben over hoe het nu moet met HRA en allerlei hypotheekvormen, en dat moeten we zeker doen. Maar ondertussen zijn we al lang veel te ver doorgeschoten met het opnemen van voornamelijk volledig aflossingsvrije hypotheken dat we zeker de tijd moeten nemen om even lekker buiten te gaan zitten en kijken hoe eea aan gebeurtenissen zich voor onze ogen gaat afspelen ..

    😀

  66. tufkaj says:

    Intussen is de fundateller na de gebruikelijke nieuwjaarsduik weer omhoog aan het schieten. Vanochtend noteerde ik een nieuw alltime high van 257257 🙂

    Ik zal het aantal reacties hier ook eens in een tellertje zetten als daar geen bezwaar tegen is 😉

  67. Steven says:

    Lex: Volgens mij net als bij de Romeinen. Die 30% komt dan in het colosseum terecht tussen de leeuwen en tijgers ter vermaak van de overige 70%. Dan leveren ze zogezegd weer wat op aan kijkgeld en entree.

    Dat dan nog net niet, maar ze worden wel letterlijk te kijk gezet in programma’s als uitstel van executie of help mijn man is klusser. 🙂

  68. Frans says:

    Dit vind ik wel spectaculair:
    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/11/rechter-verbiedt-goudverbod-dnb-voor-pensioenfondsen.xml
    Zou nu ook de DNB het gederfde verlies vergoeden??
    Frans is al een beetje minder cynisch! 🙂

  69. puri says:

    beste juan,

    Jouw stukjes zijn onleesbaar doordat je de derde persoon gebruikt. Zeg gewoon ‘ik’ i.p.v. ‘juan’.
    Nu lees ik iets van iemand met veel zelfoverschatting of anderzins majesteitelijke neigingen en dat zijn geen mensen met veel wijsheid.

  70. Claude says:

    puri, laat je het huisraad even met rust? Zou Claude mooi vinden.

  71. Voerman says:

    puri,

    Voerman is ook erg aan Juan gehecht!
    Precies zoalsi-is.

  72. Juan Belmonte says:

    Claude: puri, laat je het huisraad even met rust? Zou Claude mooi vinden.

    Dank Claude

    puri: Nu lees ik iets van iemand met veel zelfoverschatting of anderzins majesteitelijke neigingen en dat zijn geen mensen met veel wijsheid.

    Juan is inderdaad ook te zien een imaginaire vrind met een hoog zelfoverschattingsgehalte 🙂

    Maar uw punt is een oud punt, wilt u zich als nieuwkomer in het vervolg wat beter voorbereiden alvorens een punt te maken ?

    Juan schrijft gewoon in de derde persoon en denkt datti dat niet kan veranderen:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/19-08-2011/rabobank-voorziet-verdere-daling-huizenprijzen/#comment-85611

    Het alternatief is gewoon Juan’s geblaat overslaan als de vorm u niet bevalt, Juan is niet grof, meestal heeft-i iets te melden mbt woningmarkt, alleen heeft-i wat weinig humor.
    Een beetje als in die reclame van Theodoor Gilissen: héél serieus 🙂

    sin poesía
    no se puede torear 8)

  73. Juan Belmonte says:

    Voerman: Voerman is ook erg aan Juan gehecht!
    Precies zoalsi-is.

    Dank Voerman, de waardering van imperfectie is een groot goed 🙂

  74. Oeps says:

    puri,

    Juan houdt geloof ik van cabaret. Vermakelijk verpakte bewoordingen met kern van waarheid. Woordspelingen waar men zich wel wat meer aan schuldig zou mogen maken! 😀

  75. Oeps says:

    OT 😯

    Nu we het toch over betalings achterstand hebben, is maandag a.s. niet de ‘laatste’ akte van de Griekse bondswap-tragedie, de CDS-veiling? Iemand van hooggeleerd zeepbel publiek in voor een voorspelling? Netto geschatte waarde 3,2 miljard Euro’s plus die 1 miljard voor de Oostenrijkers … of misschien een beetje minder:

    http://www.ifre.com/derivatives-historic-greek-cds-auction-approaches/21006327.article

  76. puri says:

    Ik vind jullie reacties wel leuk. Verder juan ga dan maar gewoon door. Het lijkt er wel op dat er mensen zijn die je waarderen. Dus bij deze heb je mijn permissie.

  77. Juan Belmonte says:

    puri: Het lijkt er wel op dat er mensen zijn die je waarderen. Dus bij deze heb je mijn permissie.

    Gracias puri.

    Juan
    heeft een
    fan

    ‘t moet niet doller worden 🙂

    Maar to the point:

    Spanje: grondprijs -/-20%
    El valor el metro cuadrado se sitúa en 182,5 euros, un 19,8% menos que en 2010
    ..
    Los terrenos urbanizables se abarataron por debajo de la media nacional en la Comunidad Valenciana (18,1%), Madrid (16,3%)

    Madrid min 16%.

    http://www.elmundo.es/elmundo/2012/03/16/suvivienda/1331897285.html

  78. Oeps says:

    Juan Belmonte: Spanje: grondprijs -/-20%

    Ongeloofelijk! Maar voor elke actie is er een even grote en tegengestelde reactie. Noorwegen, volgens de wet van behoud van bubble:

    http://www.finn.no/finn/realestate/pulse/priceinfo/


    Fra februar 2011 til februar 2012 har prisen steget fra 27 272 til 28 852. Dette er en økning på 5%.

    Prijsverhoging van 5% van feb11-feb12.

  79. tufkaj says:

    Ed v/d Bijl legt uit waarom er nog meer belastinggeld naar de woningmarkt moet: http://stirlitz-bnr.crossmediaventures.com/downl/bnr/20120317/120430/600

    OT: weinig nieuws op woningmarkt/vastgoed vlak afgelopen dag(en) 🙁

  80. Konstantijn 5 says:

    heb uw naaste lief.
    heb uw vijanden lief.
    wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
    oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt;
    want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
    waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
    of, hoe zult u tegen uw broeder zeggen: Laat toe dat ik de splinter uit uw oog haal; en zie, er is een balk in uw eigen oog?
    huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.

    Stop met de site te verzieken.
    Wees een man.

    Het huis dat ik net gekocht heb bij een makelaar is 10 procent boven executie waarde, hoezo idioot?
    De huizenprijzen dalen, de maatschappelijke problemen stijgen, ga ik niet op wachten.
    Sommige mensen willen niet (blijven) wonen in een dure openbare gevangenis.

  81. dalen says:

    Konstantijn 5 er is niemand hier die je veroordeelt.

    Wanneer jij je goed voelt bij je aankoop: prima toch.

    Kan je het betalen ok dan. Prijzen kunnen nog zakken maar misschien heb je dan niet dit huis.

    Niet meer omkijken en ervan genieten. S6

    Het leven is korter dan je meestal denkt.

    Pas weer een grote ramp gebeurd met een autobus. Vele malen erger dan een huis dat misschien achter iets te duur is.

  82. dalen says:

    achter = achteraf

  83. Voerman says:

    Konstantijn 5,

    Voerman is net terug van een kort verblijf in de woestijn. Proficiat met de aankoop, maar Voerman is opgegroeid in de gemoedelijke sfeer van het rijke roomse leven! Deze teksten zijn niet helemaal vreemd, maar komen voort uit de geloofsbeleving van vriendjes die op de openbare school zaten in mijn stadje. Teksten die behoren bij een straffende God en niet bij een liefhebbende God.
    Wat is er gebeurd met dit blog en de mensen in deze zaal? Spreek svp duidelijke taal, Konstatijn, tegen wie heb je het en wat wil je zeggen?

  84. Konstantijn 5 says:

    Ah dalen en Voerman,

    mijn vorige reactie was niet zozeer bedoeld dat ik me aangevallen voel; is niet zo, maar meer in die zin dat ik het beu ben dat bovenstaande mensen op mekaar aan het vitten zijn.

    Deze site is echt uniek met zijn serene sfeer en sterke inhoudelijke reacties.
    Unreal.
    En ik zou graag willen dat het zo blijft.

  85. Voerman says:

    Konstantijn 5,

    Wel, dan mag je om te beginnen niet mopperen over de reacties van Dalen en Voerman. Ik heb er vertrouwen in, dat zonder uitzondering alle anderen in deze zaal minstens zo aardig zijn, maar ja, we hebben allemaal wel eens van die dagen……….

  86. Koopjesjager says:

    Weer eentje om toe te voegen aan de Tombola lijst:
    Van Dijckstraat 225 – ‘s-Gravenhage

    2 jaar geleden oorspronkelijke vraagprijs 249k. Vandaag wederom in de verkoop voor 135k is reeds 46% daling. Werkelijke koopprijs zal waarschijnlijk nog lager uitvallen.

    http://www.funda.nl/koop/verkocht/s-gravenhage/huis-47986943-van-dijckstraat-225/kenmerken/

    http://www.funda.nl/koop/s-gravenhage/huis-47209471-van-dijckstraat-225/

  87. Voerman says:

    Erfpachtgrond……
    Bijdrage VvE……….
    1- of 2 pers huishouden…….
    135K………….
    Die duiventil wil voerman nog niet voor nix.

    Dit is nu typisch zo’n voorbeeld wat nergens op slaat.
    46% van waardeloos is nog steeds heel waardeloos.
    Inderdaad tombola!
    Maar ik zou zeggen: meteen kopen!

  88. hugo says:

    Oeps: of misschien een beetje minder:

    De CDS wereld is zo transparant als een darkroom. Ik gok dat er in die darkrooms wel wat meer gebeurt dan die 3.5 miljard. Het is tenmiste een 50 biljoen markt gedomineerd door de 5 TBTF US banken. 3.5 miljard voor Griekenland lijkt mij een understatement.

    Over dat andere punt, ik denk dat wij een andere definitie hanteren.

  89. dalen says:

    @95

    “Die duiventil wil voerman nog niet voor nix.

    Dit is nu typisch zo’n voorbeeld wat nergens op slaat.
    46% van waardeloos is nog steeds heel waardeloos”

    Sluit me hier bij aan maar ik ben misschien wat (te) verwend.

    Probleem is dat te veel in het begin gevraagd wordt en iedere potentiële koper dan afhaakt. Daarna zit het huis in een verdomhoekje en zakken vergelijkbare woningen steeds eerder waardoor ze te duur blijven. Sommige (heel veel zelfs) woningen zijn in feite niet meer waard dan de grondprijs en zelfs dat is te veel.

  90. Koopjesjager says:

    @ 95

    Wat wil je nu precies zeggen met erfpacht? Wel eens van erfpacht in Amsterdam of Rotterdam gehoord of wil je nu zeggen dat het gros van huizenprijzen in deze steden nergens op slaat;-)

    Dit is juist een mooi voorbeeld van een starterswoning die “de bodem” in de huizenmarkt moet voorstellen. Maar inderdaad zoals jij zegt, het huidige prijsniveau voor starterswoningen slaat nergens op dus op naar de min 50%.

  91. Cinelux says:

    He Juan,voorbode voor de Nederlandse huizenmarkt ?

    http://www.casaktua.com/segunda-mano/vivienda-piso/burgos/briviesca/san-hector-valdivieso_13_1759.html

    Staan er nog meer op met vergelijkbare prijsdalingen.

  92. Voerman says:

    Koopjesjager,

    Veel te duur voor wat je krijgt.
    Erfpacht=onzekerheid.
    Als het nog goedkoper zou worden kan iedereen het betalen en dan kan iedereen dus je buurman worden.
    Spaar door en koop iets beters om te starten.
    Dit is waardeloos! Ik zal niet nader omschrijven waarom.

  93. Lorenzo says:

    jaartal 1996 dus, ook voor de trouwe volgelingen (..)

    ”Spaanse EN internationale investeerders hebben zich vertild aan hun groeiverwachtingen”
    , ach toch , inhaligheid mischien ?

  94. Lorenzo says:

    puri: beste juan,Jouw stukjes zijn onleesbaar doordat je de derde persoon gebruikt. Zeg gewoon ‘ik’ i.p.v. ‘juan’.Nu lees ik iets van iemand met veel zelfoverschatting of anderzins majesteitelijke neigingen en dat zijn geen mensen met veel wijsheid.

    Dat heb ik zojuist aangehaald ….

    ps wat is deze site toch traaaaaag

  95. Oeps says:

    hugo: voor de liefhebbers van privacy een zorgwekkend bericht zerohedge.com/news…-live-september-2013

    En als je er iets aan wil doen:

    https://www.torproject.org/

  96. Oeps says:

    hugo: 3.5 miljard voor Griekenland lijkt mij een understatement

    De onderliggende waarde zou zo’n 69 miljard zijn, maar daarvan zou dus na alle verrekeningen geschat 3.5 daadwerkelijk van eigenaar kunnen verwisselen .. tenzij iemand ‘naked’-CDS heeft (niet toegestaan in Europa). Dus als iemand toch een foutje heeft gemaakt (zoals bv KA Finanz) en de bal laat vallen op de veiling, kan het iets hoger uitpakken. Hoewel, zoals je zegt, doorzichtig als een darkroom .. kan ook uitkomen op een paar tientjes ..

  97. floor says:

    Lorenzo,

    Misschien moet je onderstaand artikel over Spanje en z’n staatsschuld even lezen.
    http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2012/03/spanish-banks-account-for-47-of-ecb.html

  98. BLG says:

    “Sommige mensen willen niet (blijven) wonen in een dure openbare gevangenis.”

    Hear Hear.

    On topic: in mijn mailbox krijg ik iedere dag heel veel e-mails waarin externe inhuur van o.a. de banken wordt uitgevraagd.

    Wat me de laatste twee maanden opvalt is de hoeveelheid krediet risico analisten en financieel adviseur particulieren die er worden gevraagd. Beide rollen bestaan uit het doornemen en beoordelen van het risico profiel van een particulier klant.

    Er is dus wel degelijk wat aan de hand en de banken zijn zich aan het bemannen voor de hit die ze verwachte dat gaat komen.

    @Juan: BLG waardeert praten in de derde vorm. Er is helemaal niets verwarrends aan. ps check ‘theorie of mind”.

  99. Lorenzo says:

    floor: Lorenzo, Misschien moet je onderstaand artikel over Spanje en z’n staatsschuld even lezen.globaleconomicanal…t-for-47-of-ecb.html

    Volgens mij moeten we hier eerst een kaartje plaatsen waar Spanje nu precies ligt . De rest volgt dan wel …

  100. Lorenzo says:

    Juan , gaan we nog inhoudelijk kletsen of zijn we nu al ver en hard weggelopen ?

1 Pings/Trackbacks for "Betalingsachterstanden stapelen zich op"
  1. […] Wat heb ik toch een medelijden met sommige van jullie dat je er zo bent ingestonken http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/16-03-2012/betalingsachterstanden-stapelen-zich-op/   […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*