Economie moet minder afhankelijk worden van banken

De Nederlandse economie is te afhankelijk van banken. Om dit te verminderen moeten het pensioenstelsel, de huizenmarkt en het belastingsysteem (hypotheekrenteaftrek stimuleert het maken van schulden) op de schop. Dit adviseert de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in het rapport `Samenleving en financiële sector in evenwicht`.

WRR-lid Arnoud Boot stelt: `Onbedoeld hebben we er alles aan gedaan om die sector belangrijker te maken. Banken haalden steeds meer naar zich toe, in plaats dat ze iets toevoegden aan de economie. Dit heeft geleid tot 7,5 miljoen woekerpolissen.` Het sociaal-economisch beleid is echter niets veranderd.

`We moeten naar nieuw evenwicht, met een maatschappij die veel beter met schokken kan omgaan. Het is toch een no-brainer dat je meer eigen vermogen hebt en niet tot je nek in de schulden zit?` Zo moet de huurmarkt toegankelijker worden, zodat mensen kunnen sparen voor een koopwoning. De hypotheek moet niet meer dan 90% van de koopprijs beslaan. Ook lijken de grootbanken te veel op elkaar, zodat zij samen eigenlijk de conjunctuur versterken.

 

13-10-2016-18-22-50

13-10-2016-18-34-40 13-10-2016-18-21-56 huizenprijzen13-10-2016-18-32-48

 

Share Button
Tagged with: , ,
84 comments on “Economie moet minder afhankelijk worden van banken
  1. Arjan says:

    Dit is een verhaal van de lange termijn… Het wordt ook al jaren geroepen, maar grote stappen worden er nog niet gezet…

  2. dr.t says:

    Het gaat eigenlijk best wel goed zo.
    De meesten die ik ken zijn best teverden met hoe het er aan toegaat.

    De braafste jongetje van de klas zijn, is ook niet alles.

    Spaargeld is geld dat onnodig aan het kapitaalverkeer wordt onttrokken.

  3. Steven says:

    Arjan: Spaargeld is geld dat onnodig aan het kapitaalverkeer wordt onttrokken.

    Misschien is het onnodig, maar ik kan daardoor wel lekker uitslapen tot 11.00 am en heb een belangrijk gesprek om 2 pm. Beter dan achter een hypotheek-schuld rennen.

  4. Steven says:

    dat was van Dr.t (niet van Arjan)

  5. BBB says:

    dr.t,

    Sukkel!

  6. dr,t says:

    Ik zat maar een beetje te jennen.
    De schulden zijn hoog en er zijn maar weinig partijen die daar iets aan hebben, daar valt weinig tegen in te bengen.

  7. Arjan says:

    Ik vraag mij af hoezeer de regering luistert naar de WRR, lijkt me wel dat ze iets in de melk te brokkelen hebben…

  8. BBB says:

    dr.t,

    Vast een babyboomer.

  9. BBB says:

    dr.t,

    is vast een babyboomer.

  10. Steven says:

    BBB,

    nee denk het niet. Hij is jonger.

    http://heron.org/sites/default/files/millen_zyglis.jpg

  11. Arjan says:

    dr,t: Ik zat maar een beetje te jennen.
    De schulden zijn hoog en er zijn maar weinig partijen die daar iets aan hebben, daar valt weinig tegen in te bengen.

    Joh 🙂

  12. Arjan says:

    Gelukkig wordt er nu wel veel meer annuitair afgelost. Een ietwat stijgende rente zal niets met de huizenprijzen doen denk ik. Dan zal er echt iets anders moeten gebeuren…

  13. Arjan says:

    Arjan,

    afgesloten bedoelde ik

  14. Steven says:

    Arjan: Een ietwat stijgende rente zal niets met de huizenprijzen doen denk ik

    Gezien de historisch hoge huizenprijzen (al jaren) zal een hogere rente misschien wel een halvering van de prijzen kunnen betekenen. In Japan steeg de rente niet eens en ging er toch 70 procent af van de prijs.

  15. Steven says:

    Geschiedenis is misschien vervelend, maar toch…

  16. Steven says:

    leerzaam..

  17. Arjan says:

    Steven: Gezien de historisch hoge huizenprijzen (al jaren) zal een hogere rente misschien wel een halvering van de prijzen kunnen betekenen. In Japan steeg de rente niet eens en ging er toch 70 procent af van de prijs.

    Een iets hogere rente maakt voor de maandlast bijzonder weinig uit.

  18. Steven says:

    Arjan: Een iets hogere rente maakt voor de maandlast bijzonder weinig uit.

    Maar voor de schuld misschien deste meer.

  19. Arjan says:

    Volgens Mulligen van het CBS is de huizenprijs gecorrigeerd voor inflatie nu gelijk aan die van 2000. Van 1995 tot 2000 zijn de prijzen verdubbeld. Daarvoor waren ze redelijk normaal. Volgens mij zijn ze toen vooral gestegen vanwege het feit dat er op twee inkomens geleend mocht worden. Maar ik kan het mis hebben…

  20. Maria says:

    Arjan:
    Volgens Mulligen van het CBS is de huizenprijs gecorrigeerd voor inflatie nu gelijk aan die van 2000. Van 1995 tot 2000 zijn de prijzen verdubbeld. Daarvoor waren ze redelijk normaal. Volgens mij zijn ze toen vooral gestegen vanwege het feit dat er op twee inkomens geleend mocht worden. Maar ik kan het mis hebben…
    /blockquote>

    Je hebt het niet mis, het bankmonster zag dat het tweede inkomen, destijds alleen gebruikt voor vakantie, caravan en inrichting, voor hun eigen benefits beter konden aangewend worden ter verhoging van de hypotheek.

  21. Latida says:

    Wat is Nederland toch een geweldig land. Wat hebben de mensen het er toch goed. Het is toch zeker zonder twijfel het beste land ter wereld om in te wonen?

    Of bestaat er ook soms ook een andere kijk op de huidige stand van zaken?

    Er zijn tegenwoordig bijna dagelijks schietpartijen, openbare geweldpleging en diefstal schering en inslag, en als je je daar als burger in continue angst op miraculeuze wijze van weet te vrijwaren, dan wordt je alsnog aan alle kanten leeggetrokken en aan alle kanten uitgebuit.

    Werd het beleid er doorgaans gehekeld met wat met een euphanisme ‘betuttelend’ werd genoemd, in werkelijkheid hebben inmiddels gewetenloze, gezichtsloze, grote ondoorzichtige en oppermachtige organisaties samen met hun loopjongens en meisjes in de politiek de Nederlandse burger gevangen in een ijzeren en verstikkende wurggreep.

    En nu de regering met recente wetswijzigingen zoals ‘opt-in’ orgaandonatie en euthanasie vanwege een ‘voltooid leven’ voorstaat, kun je daar met recht zelfs het plakkaat ‘morbide’ aan toevoegen.

    Zorgkosten te hoog en pensioenfondsen niet winstgevend genoeg? Schaarste op de woningmarkt bovendien?

    Zelfdoding promoten natuurlijk! Weg met de onrendabelen! Game Over voor de deplorabeles van Nederland!

    Zelfmoord is de afgelopen jaren ieder jaar al enorm hard gestegen, maar het gaat blijkbaar niet snel genoeg dus nu zet de regering concrete stappen om u er een handje bij te helpen.

    En ondertussen blijft men pochen over ‘het beste pensioenstelsel te wereld’!

    Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt!?

    De heer Kotsemmer is straks de realiteit.

    https://www.youtube.com/watch?v=eG3AGYipVCY

    Lees dit eens om het hele plaatje en het voortraject te doorgronden en te begrijpen op welk een zeer bedenkelijk pad Nederland inmiddels is beland:

    “Since 2010, almost all elderly homes and assisted living facilities have been closed down in The Netherlands.

    The elderly, facing further budget cuts that have removed almost all alternatives of home care, are left to fend for themselves with the help of family or neighbors.

    Community centers and recreation facilities where the elderly used to build a social life have been defunded.

    Aging migrants who moved to The Netherlands as adults, even after 30+ years of work, are not entitled to full pension benefits and, in some cases, are unable to afford even basic 2 euro meals offered by NGOs.

    Elderly people from the colonial territories in the Caribbean, classified as “foreign” under Dutch pension law find themselves in a colonial limbo, unable to access the full set of pension benefits afforded to native Dutch.

    Migrants from Morocco or Turkey, who moved here during the post war reconstruction efforts are denied the full scope of their pension if they choose to move back to their countries of origin.

    Mental health care, like all healthcare, fully privatized in The Netherlands, has been reduced to the most basic infrastructure, imbued with a laissez faire mentality where nobody is held accountable for the care and well being of patients who sometimes suffer for years with little in the form of solutions or treatments.

    Access to mental health care is heavily restricted with family doctors discouraging or directly refusing referrals for therapists.

    The waiting lists for psychiatric care are measured in months and that is for the lucky few who are referred to a specialist to begin with even though the suicide rates are at an all time high and suicide is the number one cause of death for people between the ages of 20 and 40.

    For those that suffer from chronic conditions, pain management is scarce and frowned upon by healthcare professionals under the widespread belief that “pain makes one stronger”.

    Due to a mixture of for profit insurance corporations and Calvinist belief in predestination for suffering, medications are scarcely offered, rarely followed up with therapy and complains are mostly shrugged off with recommendations to “spend more time outside” or “find a nice hobby”.

    en

    “The current right leaning coalition government is engaged in an ongoing campaign to make the care of the elderly, the sick and people with disabilities the duty of their families and, for those without family, their neighbors.

    They use words like “own responsibility” and “neighbor assistance” while they steadily remove all State provided care through systematic austerity measures that are increased every year.

    Recently, a document by the Finance Ministry was leaked to the press. In this document, Ministry officials made a list of possible further cuts for the next government which would represent savings of 50 billion Euros from the budget.

    The list was distributed as a confidential document to officials of all major political parties in view of next year’s general elections. It further recommended that all political parties start analyzing on which areas they would be willing to compromise.”

    en

    “It is in this context of never ending austerity that euthanasia is presented as the ultimate individual success story.

    A matter of personal choice where the State has eschewed all sense of obligation towards aging or chronically ill persons and where the ruling Party, with ongoing support from opposition neoliberal Parties such as D66, pushes narratives of “completed lives”.

    The underlying message, one where a life outside the capitalist system of production, a life that requires care (and a budget allocation) is a life that has outgrown its usefulness.

    The “soft death”, in its pastel colored rhetoric, presented as the lesser form of suffering, the individual triumph over the inevitable.

    However when all options of care and support are removed, is there really any choice left? When the State insists that the care for those in need should be left in the hands of unpaid neighbors and strangers, the “soft death” for a “completed life” is obliquely presented as the best viable alternative.

    The supposedly non violent “soft death” as a mask for the violence brought upon by endless budget cuts.”

    en

    “Perhaps the future was a capitalist dystopia where humans who have outgrown their production cycle face their “completed lives”.”

    https://medium.com/@flaviadzodan/euthanasia-as-a-dutch-neoliberal-success-story-23c0a1e13940#.2gleapva3

  22. Latida says:

    “ING wil ondersteunende ict-servicediensten van alle landen centraliseren in het Filipijnse Manila en Slowaakse Bratislava. Ander it-werk, zoals het onderhouden van systemen, moet worden gebundeld in de Roemeense hoofdstad Boekarest en de Zuid-Poolse universiteitsstad Katowice. Van de 7000 banen die wereldwijd worden getroffen, staan 3500 in België en 2300 in Nederland op de tocht.”

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/26811588/__Sanering_ING_stuit_op_weerstand__.html

  23. maff says:

    Blij met aflossingsvrij 😉 ……..

    Oproep: Aflossingsvrije hypotheek

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/26796981/__Oproep__Aflossingsvrije_hypotheek__.html

    Ps 🙂 Nikx is wat het lijkt http://www.newyorker.com/wp-content/uploads/2014/09/140922_r25495-906.jpg

    Macht banken, door inflatie of deflatie etc ( in the end your children are homeless ) ……. Jefferson

  24. Latida says:

    Uitzendkracht?

    Wil je graag een hypotheek?

    Geen probleem!

    “Twintig uitzendorganisaties geven uitzendkrachten de mogelijkheid een arbeidsmarktscan te doen voor het aanvragen van een hypotheek.”

    http://www.telegraaf.nl/dft/geld/huis-hypotheek/26806404/__Uitzendbureaus_helpen_met_hypotheek__.html

  25. Latida says:

    Interview met Registeraccountant over gemeentelijk boekhouden:

    https://www.youtube.com/watch?v=wMKhDrhBGIw

  26. maff says:

    Economie moet minder afhankelijk worden van banken
    WRR

    Cry for help ?

  27. ps says:

    maff, 🙂

    Maria, “het bankmonster”

    Als het er nou maar eentje was…
    https://twitter.com/RLOppenheimer/status/786557043356250112

  28. ps says:

    @Frans (vorig draadje)
    Donald Sin-Trouble, US Political Correspondent, over de twee overzeese pipoos:
    https://www.youtube.com/watch?v=w-MMUMPJUQI

  29. Jan says:

    Steven: Maar voor de schuld misschien deste meer.

    Nee, want dan hoef je maar de helft te lenen toch? Huizenprijs gaat immers door de helft op dat moment? Zeker de drank weer, je verhaal klopt niet.

    Ik verwacht geen reactie voor 11.00 uur aangezien je dan nog in je bed ligt te meuren, luie donder. Vind je het gek dat je weinig hebt bereikt in je leven; met zo’n instelling.

  30. Jan says:

    Latida,

    Sorry, misschien moet ik degene zijn die het tegen je zegt. Maar denk je echt dat iemand die epistels van je echt leest?

    Maar misschien lucht het op dat je het lekker van je af kunt schrijven.

  31. Steven says:

    Jan: Nee, want dan hoef je maar de helft te lenen toch? Huizenprijs gaat immers door de helft op dat moment

    gaat over de restschuld natuurlijk die enorm wordt.

  32. BBB says:

    Jan,

    is vast een babyboomer.

  33. maarten says:

    “Zo moet de huurmarkt toegankelijker worden, zodat mensen kunnen sparen voor een koopwoning. De hypotheek moet niet meer dan 90% van de koopprijs beslaan.”

    Wie is het hier niet mee eens? meld je a.u.b.

  34. Arjan says:

    Latida: Er zijn tegenwoordig bijna dagelijks schietpartijen, openbare geweldpleging en diefstal schering en inslag, en als je je daar als burger in continue angst op miraculeuze wijze van weet te vrijwaren, dan wordt je alsnog aan alle kanten leeggetrokken en aan alle kanten uitgebuit.

    Hoe kom je daar bij? Dat de politie geen klap doet bij diefstal, ok, maar om nou te zeggen dat er bijna dagelijks schietpartijen en geweldpleging zijn is natuurlijk onzin. Integendeel, er is bijna geen land in de wereld zo veilig als NL. Maar ik laat me graag tegenspreken met objectieve data.

  35. Arjan says:

    maarten: De hypotheek moet niet meer dan 90% van de koopprijs beslaan

    90% is natuurlijk nog steeds aan de hoge kant, maar het is waarschijnlijk eerder een eerste stap richting een nog lagere LTV. Men kiest voor de zachte landing.

  36. Arjan says:

    Steven: gaat over de restschuld natuurlijk die enorm wordt.

    Je moet je ook realiseren dat na een paar jaar hypotheek ook relatief meer van die schuld afgelost is. Hoe hoger de hypotheek, des te hoger de aflossing.

  37. Deutsche Mark says:

    Jan: Nee, want dan hoef je maar de helft te lenen toch? Huizenprijs gaat immers door de helft op dat moment?

    Ik ga ervan uit dat Steven doelt op de schulden die nu gemaakt worden en in het verleden al gemaakt zijn.
    Als die hoge schulden van nu na 10jaar rentevast ineens tegen een duidelijk hogere rente dan de huidige extreem lage ~2,5% verder geleend moeten worden, dan wordt dat een groot probleem.
    Ergo, de rente kan feitelijk nooit meer omhoog. Welke nadelen daar aan kleven, mag je zelf bedenken, snuggere Jan. Of ben je toch gewoon een doodgewone Jan lul?

    Overigens stond ik vandaag pas om 9.30uur op, … omdat ik het kan…

  38. Deutsche Mark says:

    Arjan: Je moet je ook realiseren dat na een paar jaar hypotheek ook relatief meer van die schuld afgelost is. Hoe hoger de hypotheek, des te hoger de aflossing.

    De relatieve aflossing wordt niet hoger door een hogere hypotheek, maar door een hogere rente!
    Ik raad je aan wat te googelen en je eens goed in te lezen over het thema “annuiteitenlening”. Ook het spelen met een rekentool kan een leerzaam aha-effect opleveren.

  39. Deutsche Mark says:

    Spamfilter legen aub!

  40. Deutsche Mark says:

    Latida,

    Latida, ik raad je aan ipv een (vrijwel) compleet hier gekopieerd te plaatsen, gewoon het linkje te posten en evt. in eigen bewoording kort de inhoud van het verlinkte artikel te beschrijven. Ik weet niet hoe de NL-wetgeving op dit gebied precies funktineert, maar bij ons in Dld. had je allang een advocaat op je dak wegens inbreuk op het auteursrecht. (verlinken is eigenlijk altijd ok)

    Het houd tevens de draadjes hier kompakter en beter leesbaar. Wie interesse in het verlinkte artikel heeft, leest het dan gewoon op de site waar jij het gevonden hebt.

  41. Deutsche Mark says:

    Achter compleet ben ik “artikel” vergeten.
    houd = houdt
    en nog een paar slordigheden.
    Te vlug geschreven tijdens het multitasken…

  42. BBB says:

    Deutsche Mark,

    Het draadje vullen met spelfout reacties maakt het ook niet kompakter.

  43. Latida says:

    Arjan: Integendeel, er is bijna geen land in de wereld zo veilig als NL. Maar ik laat me graag tegenspreken met objectieve data.

    Nergens ter wereld zijn er zoveel inbraken per 100,000 inwoners als in Nederland:

    https://knoema.com/atlas/topics/Crime-Statistics/Burglary-Car-Theft-and-Housebreaking/Burglary-rate

    Ook bij het aantal autodiefstallen per 100,000 inwoners staat Nederland in de top 10:

    https://knoema.com/atlas/topics/Crime-Statistics/Burglary-Car-Theft-and-Housebreaking/Theft-Private-Cars-Rate

    En ook het op aantal berovingen met geweld, waar Belgie trouwens wereldwijd op #1 staat, scoort Nederland vrij hoog

    https://knoema.com/atlas/topics/Crime-Statistics/Assaults-Kidnapping-Robbery-Sexual-Rape/Robbery-rate

  44. Latida says:

    “Wie stelt, bewijst”

    Kom maar op dus met het bewujs waaruit zou moeten blijken dat Nedetland een van de veiligste landen ter wereld zou zijn.

  45. Jan says:

    Latida,

    In 2016 waren we nummer 21 van de 163. Ik noem dat persoonlijk wel een van de veiligste landen ter wereld.

  46. Adamus says:

    Arjan: Een iets hogere rente maakt voor de maandlast bijzonder weinig uit.

    heeft ‘annuïteit’ altijd vaste rente? De mijne in 1982 niet…..13%

  47. Adamus says:

    Deutsche Mark:
    Achter compleet ben ik “artikel” vergeten.
    houd = houdt
    en nog een paar slordigheden.
    Te vlug geschreven tijdens het multitasken…

    gründlich

  48. Jan says:

    Deutsche Mark: Als die hoge schulden van nu na 10jaar rentevast ineens tegen een duidelijk hogere rente dan de huidige extreem lage ~2,5% verder geleend moeten worden, dan wordt dat een groot probleem.

    Wat is het toch dat jullie zo graag fout zitten met alles en dan de oren gewassen willen krijgen?

    Een lening van 10 jaar terug heeft ongeveer een rente van 4,5 tot 5,5 procent. Huidige niveau is rond de 2 procent. Dus zelfs als de rente verdubbeld is iemand met een lening van 10 jaar terug beter en goedkoper af.

    Wellicht moeten jullie wat vroeger opstaan, blijf je scherp van. Volgens de Tibetaanse monniken is uurtje of 6 beste tijd dacht ik. Maar dan liggen jullie liever nog een paar uur je roes uit te slapen. Prima hoor, ligt de rest van ons alvast een paar uur op jullie voor en kunnen jullie achter de feiten aan hobbelen! Story of your life

  49. Arjan says:

    BBB: Het draadje vullen met spelfout reacties maakt het ook niet kompakter.

    Je bedoelt “reacties met spelfouten”? Beetje kinderachtig om te vallen over het woord kompakt. Wat vroeger gewoon zo geschreven mocht worden. En dan nota bene zelf niet eens een goedlopende Nederlandse zin kunnen schrijven.

  50. Arjan says:

    Adamus: heeft ‘annuïteit’ altijd vaste rente? De mijne in 1982 niet…..13%

    Nee niet altijd, maar bij mij en de meeste mensen wel. Neem aan dat je dat bekend is.

  51. Arjan says:

    Deutsche Mark: Ergo, de rente kan feitelijk nooit meer omhoog. Welke nadelen daar aan kleven, mag je zelf bedenken, snuggere Jan. Of ben je toch gewoon een doodgewone Jan lul?

    Zelfs bij een rentestijging naar 4% maak ik me nog geen zorgen.

  52. Arjan says:

    Deutsche Mark: De relatieve aflossing wordt niet hoger door een hogere hypotheek, maar door een hogere rente!
    Ik raad je aan wat te googelen en je eens goed in te lezen over het thema “annuiteitenlening”. Ook het spelen met een rekentool kan een leerzaam aha-effect opleveren.

    Ik bedoel dat je bij een hypotheek van 150.000 minder aflost dan bij een hypotheek van 180.000. Met ‘relatief’ bedoelde ik aflossing t.o.v. schuld.

  53. Arjan says:

    Latida:
    “Wie stelt, bewijst”

    Als je googlet op “safest countries in the world”, dan vind je het wel.

  54. Deutsche Mark says:

    Adamus: gründlich

    🙂

  55. Arjan says:

    En op opvallend veel lijstjes staan we in de top 5.

    De gezondste, de gelukkigste, de rijkste, de langste, ga zo maar door 🙂

  56. Arjan says:

    En ja, ook wat betreft private schulden we erg hoog 🙂

  57. Arjan says:

    …staan we…

  58. Latida says:

    Jan: In 2016 waren we nummer 21 van de 163.

    Van wat waar dan? Ik schrok wel van het aantal inbraken. Dat heeft nu juist op het veiligheidsgevoel heel veel invloed.

  59. BBB says:

    Arjan,

    Deutsche Mark:
    Achter compleet ben ik “artikel” vergeten.
    houd = houdt
    en nog een paar slordigheden.
    Te vlug geschreven tijdens het multitasken…

    Spelfout reactie.

  60. BBB says:

    Arjan: Je bedoelt “reacties met spelfouten”? Beetje kinderachtig om te vallen over het woord kompakt. Wat vroeger gewoon zo geschreven mocht worden. En dan nota bene zelf niet eens een goedlopende Nederlandse zin kunnen schrijven.

    Vroeger…Babyboomer.

  61. Frans says:

    ps:
    @Frans (vorig draadje)
    Donald Sin-Trouble, US Political Correspondent, over de twee overzeese pipoos:
    https://www.youtube.com/watch?v=w-MMUMPJUQI

    haha! 🙂 Nice one! 🙂

  62. maff says:

    Van ‘ghost town’ naar ‘unborn cities’ in China

    Unborn city

    https://www.wired.com/wp-content/uploads/2016/01/03_unborncities_no07-1024×819.jpg

  63. maff says:

    maff: Unborn city

    En haar toekomstige bewonertjes ? 😉

    http://d.ibtimes.co.uk/en/full/1485519/china-year-monkey.jpg

  64. maff says:

    Adamus ( vorige topic ) er staan alleen linkjes toch ?

    Linkjes spammer

    Je ziet geen plaatjes ……
    of mag dat ook al niet

  65. maff says:

    Het gaat lekker hier in Grunn,
    de voegen beginnen nu spontaan uit de muur te springen .

    …………………….

    En geen huis te koop meer ( hier in de buurt )

    Bijna alles wat hier is verkocht is nu B&B
    en verbouwd
    tot kamers en appartementen
    voor studenten …..

  66. maff says:

    maff: en

    moet zijn of, een beetje dom

  67. ps says:

    maff, 🙂

    De lange arm van Sjanet van de Fed:
    http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/26813252/__Octopus_valt_snorkelaar_aan__.html
    Gaat het weer een beetje, snorkel?

  68. Arjan says:

    BBB,

    Je bent zeker een millennial, de meest onnozele generatie ooit.

  69. BBB says:

    Arjan:
    BBB,

    Je bent zeker een millennial, de meest onnozele generatie ooit.

    Kan niet. Zijn de babyboomers al.

  70. maff says:

    Audio Prof. Steve Keen 12 Okt 2016

    ,’ says massive global accumulation of private debt puts the world economy on the cusp of financial collapse. ‘

    http://www.bfm.my/bg-steve-keen-kingston-university-london-with-the-world-eyeball-deep-in-debt-might-a-jubilee-await.html

  71. Latida says:

    dr,t,

    Arjan:
    En ja, ook wat betreft private schulden we erg hoog

    Zou er een verband zijn met hoge private schulden en het aantal inbraken?

  72. Latida says:

    In dit artikel staat dat William White, ex-hoofdeconoom van de Bank for International Settlements (BIS) voor schuldimplosie en massale schuldafschrijvingen:

    http://www.groene.nl/artikel/scheld-ze-kwijt

  73. Latida says:

    Jan Dwarshuis geeft bij FTM antwoord op de vraag of schuld goed is.

    Hij zegt dat schuld soms aantrekkelijk kan zijn. Maar soms ook simplistisch. Hij waarschuwt voor ‘verraderlijke beleggingscategorieën’.

    Ik vraag me dan af wat hij daarmee bedoelt.

    https://www.ftm.nl/artikelen/schuld-is-niet-goed

  74. Adamus says:

    maff:
    Het gaat lekker hier in Grunn,
    de voegen beginnen nu spontaan uit de muur te springen .

    …………………….

    En geen huis te koop meer ( hier in de buurt )

    Bijna alles wat hier is verkocht is nu B&B
    en verbouwd
    tot kamers en appartementen
    voor studenten …..

    zachtere voeg een oplossing?

  75. Adamus says:

    maff:
    Audio Prof. Steve Keen12 Okt 2016

    ,’ says massive global accumulation of private debt puts the world economy on the cusp of financial collapse. ‘

    bfm.my/bg-steve-ke…a-jubilee-await.html

    maar wanneer dan? Alle huizen a
    hier worden verkocht -al is het voor de halve prijs- en ook huize wasr nooit een bord in de tuin heeft gestaan (al jaren in stille verkoop ws en erven ook het loodje hebben gelegd).

  76. Adamus says:

    ps:
    maff,

    De lange arm van Sjanet van de Fed:
    telegraaf.nl/tv/op…norkelaar_aan__.html
    Gaat het weer een beetje, snorkel?

    chenet volgens de drinkebroer.

  77. Adamus says:

    Arjan: Nee niet altijd, maar bij mij en de meeste mensen wel. Neem aan dat je dat bekend is.

    poppen wel op…..

    maff:
    Adamus ( vorige topic ) er staan alleen linkjes toch ?

    Linkjes spammer

    Je ziet geen plaatjes ……
    of mag dat ook al niet

  78. Adamus says:

    maff:
    Adamus ( vorige topic ) er staan alleen linkjes toch ?

    Linkjes spammer

    Je ziet geen plaatjes ……
    of
    mag dat ook al niet

    denk t niet. Is geen link, maar poppen direkt op.

  79. Eek-a-mouse says:

    De dubbele inkomens telling voor een hypotheekaanvraag, al dan niet bewust gecreëerde woningschaarste en 100% aflossingsvrij hebben met name in de jaren 90 gezorgd voor een onevenredige stijging van de huizenprijzen.

    Van de 180% overwaardering (1995-1008) is er slechts 30% vanaf met veel gezeik met name voor de jongere starters onder de 45 jaar.

    Blijft 150% over, 100% kun je wegstrepen i.v.m. permanente dubbele inkomens telling, dan blijft er nog 50% overwaardering over.

    Overdrachtsbelasting permanent naar 2% levert ook een slordige -6% op qua kosten en bestedingsvermogen van de toekomstige huizenbezitter.

    Een stijgende hypotheekrente in de toekomst zal van de huizenprijzen nog wat vanaf halen, dit had drs. Maartje M. bij het tv programma kassa gisteren ook al aangegeven 😉

    Voor de rest zal de weliswaar matige inflatie haar werk doen.

  80. Jan says:

    Eek-a-mouse,

    Beste,

    Heb het al eerder gedaan en doe het daarom niet opnieuw; je de les lezen. Want wat jij doet met percentages en procenten gaat nergens over. Tip; zoek je boeken van de middelbare school er nog eens bij 😉

  81. eddie72 says:

    met een huis kopen is niks mis mee mits je ook daadwerkelijk meteen gaat aflossen…….ik denk dat de meeste huurders ook niet vrolijk worden als ik zeg dat ik nu 20 jaar ga vastleggen voor 2,5%……..de huren blijven maar stijgen en stijgen…….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*