Hervorm woningmarkt ten behoeve van vergrijzing

Om de pensioenen en de gezondheidszorg in Nederland betaalbaar te houden, moet de woningmarkt worden hervormd. Zes opties.

Nederland kent net als Denemarken, IJsland, en de Angelsaksische landen VS, het Verenigd Koninkrijk en Ierland zowel hoge hypotheekschulden als omvangrijke pensioenbesparingen. Dat duidt op goed functionerende financiële markten. Enerzijds kunnen jongeren een eigen huis kopen door te lenen. Anderzijds zijn mensen op hun oude dag door het opbouwen van een eigen pensioenvoorziening niet alleen afhankelijk van overheidsvoorzieningen en hun kinderen.

Maar de kredietcrisis heeft ook de nadelen laten zien van kunstmatige balansverlening waarbij burgers hun huis vol zuigen met aflossingsvrije hypotheekschuld en hun eigen geld elders beleggen. Nederland heeft de twijfelachtige eer om met IJsland te strijden om het wereldkampioenschap hypotheekschulden.

Hypotheekschuld

We hebben dus vrij veel gemeen met IJsland…..

Lees verder op weblogs.nrc.nl

Share Button
80 comments on “Hervorm woningmarkt ten behoeve van vergrijzing
  1. nhz says:

    leuk zo’n grafiekje als zelfs DNB zogenaamd niet weet hoe hoog de hypotheekschuld is. Ik durf te wedden dat Nederland aan kop staat in de echte wereld.

  2. Dawg says:

    Lans ik zal je doorzichtige plannetje even vertalen:

    Langer werken tegen een lager pensioen, hogere huren, en handhaving van de hra. Mocht je tegen de tijd dat je 65 ben je eventuele eigen huis geheel hypotheekvrij zijn dan kan je dat eigen vermogen gebruiken om je eigen zorgbehoefte te betalen.

    Kijk Lans, zo kan het ook.

  3. Dawg says:

    “Een afbetaald huis is pensioen in natura; met lagere woonlasten volstaat een lagere pensioenambitie.”

    Misschien eerst maar een iets doen aan dit soort “pensioenambities”, Lans:

    http://www.youtube.com/watch?v=L7r9xrj3BW8

  4. Okkie says:

    Die verzilveringsconstructies waar Bovenberg het over heeft schijnen niet zo gunstig te zijn. Erica Verdegaal noemt het zelfs een koudedagsvoorziening.

  5. Martijn says:

    Die grafiek is wat apart. Het Noorse sovereign wealth fund is redelijk vergelijkbaar met onze pensioenfondsen en is staat qua grote in de top 3 wereldwijd.

    Het gaat er bij mij niet in dat het vermogen van dat ding slechts enkele procenten van het Noorse bbp is.

    Dus, we zien weer dat statistieken op bikini’s lijken.

  6. Okkie says:

    Het is op zich goed dat Bovenberg het aflossen van een eigen woning bepleit, maar ik bepaal toch liever zelf hoe ik iets opzij leg. Misschien blijf ik liever in een huurhuis wonen. Aflossingsvrije hypotheken behoren zeker te verdwijnen (lineaire afbouw renteaftrek). Voor de rest is het een slap verhaal, want ik zie geen concrete voorstellen voor aanpak HRA en vrijstelling box 3.

  7. adamus says:

    Heerlijk die vergrijzing. Nu op tv, de ouwe mensen omroep: Wakker NL
    Dit is NL ten voeten uit 🙂

  8. nhz says:

    @6:
    inderdaad slappe hap, gelukkig staan er op de NRC website ook enkele commentaren in die richting. Vergeleken met tien jaar geleden zijn zijn voorstellen flink afgezwakt, kun je nagaan. Lars hoort overduidelijk bij het establishment, vrolijk doormusiceren op de Titanic …

    Ook bij zelf pensioen opbouwen (eventueel in de vorm van een afbetaald huis) denk ik dat de kans groot is dat de overheid een greep in de kas gaat doen. Hoe meer mensen zo’n constructie gebruiken hoe aantrekkelijker. Wat dat betreft zijn de scheefleners de slimme calculators: zij hebben hun consumptie al binnen en voor de belasting of AOW bijdrage valt er straks niks te halen. Zeer teleurstellend dat Lars daar geheel aan voorbijgaat.

  9. adamus says:

    Lans, de zingende evangelist van het CDA.
    Minister van Pensioenen.

    dawg er is ook een filmpje dat hij ING afbrandt.
    Inmiddels is de koers verdubbeld, twee jaar later.
    Het kan lang aan.

    RK, de d66’er.

  10. Dawg says:

    “Ook bewoners van een corporatiewoning kunnen tijdens het werkende leven geleidelijk een deel van het eigendomsrecht van hun woning kopen en deze na ingang van het pensioen voor een gegarandeerde prijs weer verplicht terugverkopen aan de corporatie in ruil voor bijvoorbeeld woon-zorgarrangementen.”

    Nou Lans, dat is een aantrekkelijke propositie voor huurders. Tijdens je werkzame leven gedeeltelijk eigenaar zijn van je woning en die dan weer verplicht terug moeten verkopen aan de wbv.

    Zou je zelf op die condities “eigenaar” willen zijn van je huis, Lans?

  11. adamus says:

    ing afbranden; ik bedoel dus Willem Middelkoop.

  12. adamus says:

    Misschien dat de corporatie obligaties uit kan geven 🙂

  13. Hugo says:

    ”We hebben dus vrij veel gemeen met IJsland…..”

    Wij kunnen erop rekenen dat de ECB gaat bijdrukken om ons te bailen. Die luxe hebben de Ijslanders niet. Groot verschil.

  14. Dawg says:

    @8 nzh

    “Ook bij zelf pensioen opbouwen (eventueel in de vorm van een afbetaald huis) denk ik dat de kans groot is dat de overheid een greep in de kas gaat doen.”

    Sterker, Bovenberg kondigt dat ahw al aan.

  15. Dawg says:

    @11 adamus

    linkje?

  16. Dawg says:

    @17 adamus

    Ik zag een filmpje waar Middelkoop naar Wouetr Bos uithaalt, maar Bovenberg komt in het stuk niet voor.

  17. Dawg says:

    @13 Hugo,

    Nederland heeft als natie geen bailout nodig. ‘t Zijn de banken die in de gevarenzone zitten.

  18. nhz says:

    @10:
    ja, dat vond ik wel het meest merkwaardige stukje van het hele voorstel. Is dit om de makelaars en notarissen extra werk te bezorgen? Het aantrekkelijke van de propositie zal wel zijn dat de ‘waarde’ van het huis tijdens het werkzame leven sterk stijgt en dat mensen door tijdelijk een huis te kopen dus toch slapende rijk kunnen worden. LOL …

    @12:
    obligaties die de huurders verplicht moeten kopen.

    @18:
    en na de banken bailout heeft NL zelf ook een bailout nodig, als ze al niet gelijk er aan failliet gaan.

  19. Claude says:

    Ik vraag me af hoe de IJslandse hypotheekschuld (vaak in vreemde valuta) nu staat ten opzichte van hun pensioenvermogen.

    Overigens: heel fijn dat het pensioenvermogen hoog is in Nederland. Het punt is meer dat de meest kwetsbare groep huizenbezitters zo tot de 35/40 jaar is (zeg maar laatste 5 jaar een huis gekocht met weinig/geen eigen vermogen) en dus weinig pensioenvermogen heeft opgebouwd. Daarom zegt die vergelijking niets.

    “Dat duidt op goed functionerende financiële markten. “ Zo kun je het ook brengen ja.

  20. Dawg says:

    @19 nzh

    Lans wil gewoon een zekerheid inbouwen dat huurders een eigen vermogen opbouwen dat vervolgens lekker geplukt kan worden als ze 65 jaar worden en geld gaan kosten.

  21. Hugo says:

    @19 (dwag)

    Zoals is gebleken moeten de banken als ze dreigen te zinken 100% (+ bonus gegarandeerd) worden gebaild door de natie. Als de natie dat niet kan is de natie dood.

    Die (ik meen) ca 250 miljard aan garanties die de staat heeft afgegeven (inc EU noodfonds) kan ook hard aankomen. Daarnaast heeft de staat iets van 75 miljard aan kortlopende leningen. Leuk als de rente gaat oplopen. Hoeveel lijken liggen er nog bij Fortis/ABN? Uiteraard hebben we de optie klappen van de huizenmarkt ook nog.

    Een / combinatie van bovengenoemde zaken maakt een en ander potentieel heel dodelijk.

  22. Claude says:

    @21 Hoewel ik de cynische ondertoon in je betoog natuurlijk onderken, ben ik wel van mening dat mensen (lees: babyboomers) volledig kaalgeplukt mogen worden voor zorgkosten als ze die nodig hebben.

  23. ll says:

    Het is een oekoenoem, en wel eentje die de crisis niet zag aankomen. Hoe kan hij U nu vertellen wat U wel en niet moet doen of laten. Gebruik Uw eigen boerenverstand, lijkt me een stuk verstandiger. Ziet eens hoe de oekoenoemen [ samen met politici en de banken ] ons landje [ en de wereld ] naar de knoppen hebben geholpen.

  24. nhz says:

    @22:
    het probleem hiermee is dat het in de praktijk ook heel oneerlijk werkt: in mijn omgeving worden ouderen zeer uitgebreid geadviseerd over het wegschenken van hun vermogen voordat ze in een ouderenwoning komen (da’s hier vanaf 55 , in zgn. ‘woonservicezones’). Ze krijgen dan een luxe appartement (normaal +/- 1500 euro per maand) voor iets van 450 euro per maand; de rest wordt gesubsidieerd. Als je een hoog pensioen of veel spaargeld hebt moet je het wél zelf betalen. Oftewel: hier wordt mensen weer geadviseerd om hun geld er doorheen te jagen.

    Het lijkt me beter om alleen een soort heel minimaal basisnivo in de zorg gratis te verstrekken, en de rest helemaal zelf laten betalen. Wie er dan op los geleeft heeft zal dan een minder fraaie oude dag hebben dan iemand die gespaard heeft. Lijkt me heel eerlijk, overigens ook wat betreft bijv. ziektekosten.

  25. nhz says:

    @25:
    sorry, mijn reactie hierboven was bedoeld voor Claude. Er gebeurt weer eens iets heel vreemds met de nummering, en de voorgaande reactie is ineens weg.

  26. Claude says:

    De laatste reactie dan: “De overheid zou vervroegd aflossen kunnen stimuleren, door deze (ten dele) aftrekbaar te maken. Dit is aantrekkelijk voor de aflosser en na enkele jaren al ‘goedkoper’ voor de overheid. Een redelijke win/win.”

    Alleen als niet-huizenbezitters dan ook fijn hun andere investeringen mogen aftrekken van hun box 1. Anders ga ik nog een huis kopen en ga ik leven van mijn spaargeld. Mijn inkomen gebruik ik dan ter aflossing waarbij elke euro letterlijk een daalder (1,50) waard wordt. Mooier krijgen we het dan niet.

    Twee directe oplossingen voor HRA:
    – Vlaktaks (en directe afschaffing HRA), of verlaging alle tarieven met zoveel procent
    – Annuïteitenhypotheken verplichten wanneer je van de HRA gebruik wilt maken

  27. Dawg says:

    @23 Claude

    Waarom?

  28. Claude says:

    @25 Eens, maar ik vrees dat er in Nederland niet het klimaat bestaat om zoiets te doen, terwijl het vanuit het oogpunt van de markt, eigen verantwoordelijkheid en verantwoordelijk gedrag volstrekt normaal is natuurlijk.

  29. nhz says:

    @27:
    Lars geeft zelf al aan dat de burgers (en nog meer de banken die aan hen verdienen) calculeren en dus maximaal geld van de overheid gaan plukken als ze de kans krijgen. Aftrekposten, belastingvrije voeten en het boxensysteem gaan slecht samen, het is vragen om belasting ontduiking en fraude.

    “Annuïteitenhypotheken verplichten wanneer je van de HRA gebruik wilt maken”

    veel simpeler is om dan een standaard aftrek in te voeren, alsof iemand een annuïteitenhypotheek heeft met een vaste loopduur van bijv. 20 jaar. Dit zou ook relatief simpel gecombineerd worden met gefaseerde afschaffing. Voordeel: het voorkomt ‘creatieve’ oplossingen vanuit de fin. dienstverlening die de nieuwe regels direct weer omzeilen.

  30. Claude says:

    @28 Omdat ik oprecht vind dat babyboomers hoofdzakelijk oorzaak zijn van veel problemen in dit land: bizar fiscaal systeem met woningen, verbrassing aardgas, staatsschuld, decennia lang politek correct geneuzel en een tenenkrommend egoïstische politiek heeft gevoerd met betrekking tot de sociale zekerheid waar de generatie daarvoor (zij dit land hebben opnieuw hebben opgebouwd zeg maar) en daarna (de mijne) altijd de rekening voor hebben betaald en zullen betalen. Voor mij en mijn generatie geen prepensioen, AOW, pensioen an sich, HRA, ongekende stijgingen in de huizenprijzen enzovoort.

    Het enige wat we aan hen nog kunnen vragen om het financiële leed wat zij hebben aangericht enigzins te verzachten om hen kaal te plukken.

    Daarom, hate68! 😉

  31. Claude says:

    @30 Bij fictie vaststellen voor bestaande gevallen is natuurlijk ook prima. Maar voor nieuwe gevallen zou ik het toch graag willen vastzetten, om te stimuleren dat mensen ook daadwerkelijk iets van hun huis aflossen. Hoeft niet, maar dan ook geen HRA.

    Mensen moeten mijns inziens beseffen wat het betekent wanneer je vijf keer je bruto jaarloon leent voor een huis, of wel tien keer je netto jaarloon.

  32. Dawg says:

    @30 nzh

    “Samen met een langdurig overgangsregime waarvan ook nieuwe hypotheken profiteren, voorkomt een dergelijke fiscale faciliteit dat het beperken van de hypotheekrenteaftrek de waarde van woningen en daarmee het onderpand van kwetsbare banken aantast.”

    Al je eigen bewegingsvrijheid bij voorbaat beperkt door dit soort randvoorwaarden, dan wkan ieder plan waar je mee komt niets anders dan een gedrocht worden.

    Als je en het woningbezit in Nederland wil stimuleren en de de totale hypotheekschuld omlaag dan moeten de huizenprijzen omlaag en de hra uitgefaseerd. Maar dat wil Lans dus niet.

  33. Juan Belmonte says:

    Juan heeft een oproep geplaatst op http://www.mejudice.nl

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-09-2010/economie-en-vastgoed-terug-naar-1982/#comment-52317

    Kijken of Godot een versnelling hoger kan.

    Geduld is goed
    Stierenvechten beter 🙂

  34. Dawg says:

    @32 Claude

    Over welk geboortecohort hebben we het als we ‘t over babyboomers hebben?

  35. Dawg says:

    @34 Juan

    De economen hebben nu even geen tijd.

    http://www.youtube.com/watch?v=eZypv9l_By8

  36. ll says:

    Juan, feli.

  37. Okkie says:

    @10
    Ik ben benieuwd wat we als woon-zorgarrangement voorgeschoteld gaan krijgen via onze woningcorporaties. Ook een leuke:
    “Pensioenfondsen die hun deelnemers inflatiebescherming moeten bieden zijn een natuurlijke partij voor corporaties om de risico’s van dalende huizenprijzen af te dekken.”
    M.a.w. die fondsen met ons verplicht ingelegde geld gaan opdraaien voor vastgoedspeculatie. Er wordt al genoeg afgewenteld op de samenleving via de NHG.

  38. Claude says:

    @35 1945-55

  39. Goudbelegger says:

    @31 laat dat lachende gezichtje maar weg. Is een serieus onderwerp, de babyboomers en de afbraak van het Westen.

  40. adamus says:

    Daarom, hate68!

    ik kan je zeggen hoe ze er over denken: “val dood”.
    Alleen je ouders zullen het beste met je voor hebben, hoop ik voor je.

  41. Dawg says:

    @ 38 Okkie

    “Pensioenfondsen die hun deelnemers inflatiebescherming moeten bieden zijn een natuurlijke partij voor corporaties om de risico’s van dalende huizenprijzen af te dekken.”

    Ik denk dat Bovenberg bedoeld dat in een inflatoire omgeving de pensioenfondsen de klos zijn, maar de pensioendeelnemer/huizenbezitterdan gecompenseerd wordt door de waardestijging van het huis. Dalen de huizenprijzen dan wordt die pensioendeelnemer/ huizenbezitter gecompenseerd door een betere pensioenvoorziening.

    Cruciale veronderstelling is dat de ontwikkeling van de huizenprijzen gelijke tred houdt met die van het algemeen prijsniveau. Zou het algemeen prijsniveau bijvoorbeeld stevig stijgen, maar de huizenbubble loopt langzaam leeg dan ben je dubbel de klos: en de koopkracht van je pensioen wordt uitgehold en je huis brengt bij verkoop minder op.

  42. Dawg says:

    @38 Okkie

    Gruwelijk voouitzicht trouwens:

    “levenslange woon-zorg-pensioenarrangementen.”

  43. Juan Belmonte says:

    Hoera, de NVM volgt de mening van velen op deze site waaronder ook Juan:

    http://nieuws.nvm.nl/~/media/NVMWebsite/Downloads/BNR_campagne/8%20Overdrachtsbelasting.ashx

    Stap 1)
    K.K. “verhuisboete” gaat eraan,

  44. Juan Belmonte says:

    Nu nog even geduld totdat

    2) de NVM ook gaat erkennen dat HRA dood is en AFGESCHAFT wordt via een lange-termijn AFBOUW regeling.

    Bij de makelaars moet de schoorsteen ook roken, ze draaien nog wel een keer bij.
    Men kan niet eeuwig de schuld in de schoenen van de starter schuiven

    NVM komt nog steeds ongeloofwaardig over, ach ze zoeken het ook maar uit, het is met de heer Hukker veel leuker ook, gratis cabaret 🙂

    Buitengewoon leuk is ook dat ze het feit dat NVM woningen nu ècht eerlijk meten. En het feit dat ze nu veranderd zijn en nu gewoon eerlijk meten, verkopen ze als een voordeel.

    hahahahaaaaa 🙂

    Cursus nooit met de ogen knipperen kunt u ook bij de NVM volgen 🙂

  45. Dawg says:

    @39 Claude

    Right. Dan hebben we ieder geval dezelfde populatie op het oog. Een populatie die nu dus tussen de 55 en 65 jaar is.

    Ben zelf geen boomer, maar vindt dat boomer-basher eerlijk gezegd nogal opgeklopt. De werkelijke scheidslijnen in de samenleving, in de betekenis van belangenstellingen, lopen m.i. vaker niet dan wel langs generatiegrenzen.

    Neem nu die hra. ‘t Zou me niks verbazen als je felste voorstanders daarvan nu vindt onder 20-ers of 30-ers. Hun huisje tegen de hoofdprijs gekocht en tot de nok toe vol met hypotheekschuld.

    En die staatsschuld? Zonder ons pensioensysteem en de bijbehorende belastingaftrek i.v.m. betaalde pensioenpremies had Nederland niet eens een staatsschuld gehad. Nu hebben we dus een staatsschuld maar tegelijkertijd ook een pensioenvermogen dat hier een veelvoud van is. En daar gaan die boomers en de generaties die daarna komen mooi hun eigen oudedagsvoorziening van financieren. (Als de kredietcrisis tenminste geen roet in het eten gooit).

  46. Dawg says:

    @44 Juan

    Afschaffing van de overdrachtsbelasting ( op zich een onding) is in het belang van de NVM, afschaffing van de hra is dat niet. Hucker is de krenten uit de pap aan ‘t vissen. Slechte tafelmanieren.

  47. Juan Belmonte says:

    @47 dqwg

    Oneens. De tijd zal het leren.

    Er zijn nu ook voldoende signalen uit de vastgoedsector die aangeven dat er behoefte is aan duidelijkheid omtrent HRA.

    HRA is vanuit Brussel dood verklaard. HRA is vanuit Links Den Haag ook dood verklaard. De eventuele restjes die nog wel in HRA geloven vallen onder het Hoofdstuk “Tijdelijk”.

    Wie nu nog rekent met HRA over 10 jaar is een kamikaze koper.

    Simple as pie 🙂

  48. Juan Belmonte says:

    Kijk wat er J.i. gaat gebeuren is:

    1) KK door de helft. Logisch dan wordt niet alle buskruit verschoten, immers er zit een langjarige daling van prijzen in het vat. Waarschijnlijk gaat huurwaardeforfait omhoog om HRA effectief minder HRA te maken maar dat werkt niet want HRA is een strophypotheek-stimulator: leen maximaal, los zo weinig mogelijk af en u beperkt uw materiele maatschappelijk bijdrage (belasting)
    2) v.o.n verliest zijn relatieve voordeel, nieuwbouw moet in prijzen zakken
    3) nieuwbouw zakt, trekt oudbouw mee

    Op termijn kan ook de andere helft van k.k. vrijgegeven worden.

    De vraag is dus hoeveel Geduld u hebt.

    Alleen de NVM zal er ALLES aan doen om iedereen te overtuigen om nu te kopen. Alleen is de NVM VOLLEDIG ongeloofwaardig want dat zeggen ze al sinds 2005.

    Een spiraal (waar kennen we deze ook alweer van) een overwaardespiraal maar dan met een minteken.

    Simple comme toujours.

  49. Dawg says:

    @ 48 Juan

    Inderdaad. we shall see. Uiteindelijk heeft een makelaar meer belang bij handel dan bij geen handel.

  50. Juan Belmonte says:

    Op BNR gisteren

    De heer Kees de Kort:
    Het publiek zich zorgen gaat maken over schulden tekorten pensioenen, kortom dat het publiek aanvoelt dat er iets aan de hand is, iets groots.

    De heer Paul van Liempt: Er zijn verworven rechten en daar mag niet aan getornd worden.

    De heer Kees de Kort:
    Onder normale omstandigheden zou je nog zeggen “vooruit dan maar”. Maar mijn stelling is dat deze recessie (of deze problemen waar we nu in terecht zijn gekomen) niet normaal zijn: wat ik al zei schulden tekorten pensioenen zijn van een andere categorie andere oorzaken.
    …(eerder)…
    Ik pleit ervoor dat je de realiteit niet moet ontkennen, meer niet. … Je moet handelen naar de realiteit niet naar de perceptie van de realiteit
    …..

    Maar dat zou jammer zijn, dan is er geen gratis cabaret meer 🙂

  51. Charlie says:

    Rienk Kamer bij Harry Mens: We zitten in deflatie. Beleg in lange termijn staatsobligaties, ook al staat de rente al historisch laag.

    http://www.business-class.nl/index.php/video/uitzendingen/436
    Vanaf 32min30sec

    Bijvoorbeeld: De Nederlandse 27-jarige staatslening (NL 4% 2037)

  52. AIn says:

    @51 ondertussen blijft ‘het volk’ geloven in economisch herstel…

    SCP: geen zorgen over eigen portemonnee DEN HAAG – teeds meer Nederlanders zijn tevreden over de economie. Dat blijkt uit het donderdag gepubliceerde kwartaalbericht van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) over het Continu Onderzoek Burgerperspectieven (COB). De tevredenheid steeg van 67 procent in het tweede kwartaal van dit jaar naar 73 procent over de afgelopen drie maanden.

    Op politiek gebied werd het derde kwartaal gekenmerkt door de start van de formatieonderhandelingen. Aanhangers van de winnende partijen van de Tweede Kamerverkiezingen zijn positiever over de politiek: het vertrouwen van PVV-stemmers steeg van 19 naar 26 procent en bij VVD-stemmers van 46 naar 54 procent.

    Slechts 16 procent van de mensen maakt zich zorgen over zijn eigen portomonnee en maar 6 procent is bezorgd over het behouden van zijn baan. Toch is de economie voor veel mensen wel een punt dat hoog op de politieke agenda moet staan.

    Terwijl na de val van het kabinet vorig jaar het vertrouwen in de politiek daalde, blijft het vertrouwen dit kwartaal onveranderd. 51 procent van de Nederlanders heeft voldoende vertrouwen in de Tweede Kamer en 46 procent gelooft in de regering. Wel heerst er een negatieve sfeer over ‘de politiek’; die wordt gezien als een belangrijk nationaal probleem.

    De steun voor het Nederlandse lidmaatschap van de Europese Unie daalde van 50 naar 43 procent. Toch vinden de meeste Nederlanders niet dat zij nadelen ondervinden van het verdwijnen van de grenzen. Het opleidingsniveau is van invloed op de houding ten opzichte van internationalisering: 54 procent van de hoger opgeleiden is positief over de EU; van de lager opgeleiden is dit slechts 15 procent.

  53. Goudbelegger says:

    @53 heb het al 1000x gezegd, welke crisis? Er is in Europa alleen een denkbeeldige crisis geweest.

    Vooral in Nederland is iedereen rijk en blij, dat is ook mooi natuurlijk. Of het houdbaar is is een ander verhaal.

  54. Martijn says:

    Goudbelegger,

    Wanneer gaat de vlag uit?

    Je blonde idool lijkt steeds dichter bij een podiumplaatsje te komen.

  55. Goudbelegger says:

    @56 ja, ho ho, ik ben ook maar zo’n profiteur die wat doet met belastingen en regeltjes en bits en bytes schuiven en zo.

    Hoe rationeler de samenleving hoe slechter voor mij maar ik zie teveel profiteurs overal en het moet anders, dat gebeurt met Wilders. Voor mij persoonlijk is het niet iets om blij mee te zijn.

  56. nhz says:

    @32:
    vastzetten voor nieuwe gevallen OK, maar ik denk dat het niet nodig is als de overheid ophoudt het handje onder de markt te houden via NHG etc. Zonder de mogelijkheid om risico af te schuiven op anderen denk ik dat het heel snel over is met creatieve financiele produkten, dan kan de fin. sector ook weer terug naar pakweg 1% van de economie in plaats van meer dan 15% zoals nu.

    @33:
    Lars zoekt een mooi compromis tussen zijn eerdere ideetjes en het nieuwe VVD kabinet.

    @34:
    afgaande op eerdere discussies daar: ik verwacht er niks van, de deskundigen op dit platform zijn tamelijk clueless wat betreft de huizenbubble en alles wat daar mee samenhangt (in het openbaar tenminste).

    @38:
    yep, nog meer mogelijkheden om risico af te schuiven op anderen; precies wat we nodig hebben 🙁

    @42:
    cruciale veronderstelling is dan dat iedere Nederlander een eigen huis en pensioen heeft 😉
    De rest kan stikken blijkbaar.

    @46:
    eens, er zitten bij alle generaties groepen die de klos waren; maar het praat wel makkelijk 😉 Ben overigens zelf Generation-X die m.i. over het algemeen het slechtst af waren.

    De jonge generatie (tot ongeveer 30-35 jaar) heeft m.i. weinig reden tot klagen, nooit een slechte tijd meegemaakt (al zullen sommigen misschien denken dat 2008/2009 slecht was …) en wat betreft de ‘I want it now!!’ mentaliteit zijn ze ook steeds op hun wenken bediend. Wie de rekening daarvoor gaat betalen valt nog te bezien.

    @51:
    De heer Paul van Liempt: Er zijn verworven rechten en daar mag niet aan getornd worden.

    wat mij betreft krijgt hij de hoofdprijs voor stupide uitspraak. Eerlijjk gestolen zeg ik dan altijd … er wordt voortdurend aan verworven rechten getornd, en zolang het aantal gedupeerden niet te groot is is er geen politicus die het interesseert.

  57. ll says:

    Het gaat maar door, de Ieren zijn de pisang, weer per hoofd 8095 Euro naar de bank, onvrijwillig, hebben we geen stress test gehad in Ierland ?

    http://www.independent.ie/national-news/final-bill-for-toxic-anglo-could-now-reach-euro34bn-2359006.html

  58. A says:

    Ik heb dat NRCblog eens gelezen. Vond het een hoop wazige opties. Maar het uitgangspunt was voor mij het meest opvallend: Volgens mij zegt deze man dat wij met onze huidige pensioenreserves de banken overeind mogen houden. Want ja… we mogen niet vergeten dat een goed functionerende financiele sector… blabla.

    Het lijkt mij een pleidooi om pensioenreserves in te zetten om een indirecte bailout van de bankjes op te tuigen.

    En verdekt wordt er verteld dat we onze pensioenreserves kwijt zijn…. linksom of rechtsom.
    Ze geven ons 6 opties HOE we beroofd gaan worden en HOE arm we zullen zijn aan het eind van ons werkzaam leven.

    Zorgwekkend stukje….

  59. ll says:

    Funda op Prinsjesdag teller 217000, vandaag 219000, in 9 dagen 2000 erbij ………

  60. harde werker says:

    @54 Er is nog geen echte crisis geweest! Maar die komt er nog wel zeker, 2011 is geen jaar te vroeg hoor!

    off topic: iemand al de de nieuwe film “wall street” gezien? Als zelfs Oliver Stone bang is voor zijn hypo.. en matthijs maar reageren op z24 🙂

  61. Goudbelegger says:

    Martijn, waar jij misschien geen zicht op hebt omdat je er niet tussen zit is hoeveel bedrijven zich richten op overheidsopdrachten. Dat zijn dus allemaal verkapte ambtenaren. Er is één overheersende cultuur nu in Nederland van asielzoeker tot de grootste multinational, hoe haal ik zoveel mogelijk geld bij de overheid weg want daar krijg ik veel en hoef ik niks te doen en het is zeker. Dit is puur communisme, Roemenië, Rusland, liegen, liegen, liegen voor de overheidsopdrachtjes, er lijkt me maar één einde mogelijk, wie dit ook afremt is goed bezig, mede daarom Wilders.

    Heb ik het nog maar niet over wat andere zaken want dan is het meteen enkeltje gevangenis, zover is het al gekomen in dit land, ook een communistisch aspect, en daar heb ik niet zo’n zin in.

  62. Goudbelegger says:

    Celente gaat nu ook ‘iets’ verder. Zou in Nederland niet kunnen.

    http://www.youtube.com/watch?v=hXMCaOTu-a4&feature=player_embedded

  63. adamus says:

    Neem nu die hra. ‘t Zou me niks verbazen als je felste voorstanders daarvan nu vindt onder 20-ers of 30-ers. Hun huisje tegen de hoofdprijs gekocht en tot de nok toe vol met hypotheekschuld.

    ik zie dat in mijn omgeving ook bij lui van rond de 30/35. Ze staan er niet bij stil, hra is er gewoon. En ze zitten ook nog in bestuur van politieke partijen, zijn persoonlijk mw. van X, zijn Dr., drs, het maakt echt niet uit. Totaal geen inzicht in de materie. Zit zelfs een stel tussen dat nu de handtek. voor ander huis gaat zetten (400K kk), terwijl ze de toko van 300K/2008 niet kwijtkomen. “het huis ligt nogal slecht in de markt” 🙂 Fin. mannetje zegt dat ze 600K kunnen lenen op 2 inkomens. Er komen als extraatje ook nog de nodige levensverzekeringen bij kijken, niet alleen overlijdensrisico, werkloosheids…..etc.
    Soms denk ik laten jullie je ook maar plukken, als je toch niet na wilt denken.

  64. adamus says:

    De tevredenheid steeg van 67 procent in het tweede kwartaal van dit jaar naar 73 procent over de afgelopen drie maanden.

    de Ossies willen ook de DDR weer terug, daar moesten ze nog op het werk aanwezig zijn om in hun levensonderhoud te voorzien. Jammer dat BRD er tussenin ligt……

  65. adamus says:

    Vooral in Nederland is iedereen rijk en blij, dat is ook mooi natuurlijk. Of het houdbaar is is een ander verhaal.

    enig idee hoeveel kleine bedrijven er met de rug tegen de muur staan? Iedereen eet hier mee uit de staatsruif hoor.

  66. adamus says:

    Het lijkt mij een pleidooi om pensioenreserves in te zetten om een indirecte bailout van de bankjes op te tuigen.

    gaat niet van Pf naar Bank, maar Pf ➙Staat➙Bank.
    Dus wie is er direct de lul? De belastingbetaler, dus ook degenen die niet aangesloten zijn bij Pf.

  67. adamus says:

    GB trek deze terug, je schrijft het al 🙂

    enig idee hoeveel kleine bedrijven er met de rug tegen de muur staan? Iedereen eet hier mee uit de staatsruif hoor.

  68. adamus says:

    ook een communistisch aspect, en daar heb ik niet zo’n zin in.

    hint?

  69. nhz says:

    @58:
    shape of things to come, helaas. De dominosteentjes beginnen te vallen. Griekenland, Ierland, Spanje, Portugal … wie volgt?

    @59:
    mee eens, maar dit is vast het algemene denken bij politici en bankiers. Wat dat betreft ben ik wel voor het voorstel van Wouter Bos om te komen tot een aantal echte spaarbanken, en de rest dan volledig aan hun lot over te laten, staatsgarantie nul komma nul. Dat wordt dan grote opruiming bij de eerstvolgende crisis.

    @63:
    eens, en echt volstrekt anders dan ruim 20 jaar terug toen ik met mijn bedrijf startte. Bedrijven die van de overheid bestonden waren toen in de meeste sectoren zeldzaam, nu is het overgrote deel van wat van de bedrijven rest direct of indirect van de overheid afhankelijk.

    @65:
    “Zit zelfs een stel tussen dat nu de handtek. voor ander huis gaat zetten (400K kk), terwijl ze de toko van 300K/2008 niet kwijtkomen. ”

    dat gaat de belastingbetaler dus weer veel geld kosten. 2-3 jaar lang dubbele HRA etc. 🙁

  70. Goudbelegger says:

    @70 lijkt me duidelijk. We zijn het misschien allemaal vergeten maar Wilders moet nog steeds voor de rechter verschijnen.. zijn zo nog wat zaken.

    Trouwens, zapte langs rtlz, even AEX stand checken, verder niks, kwam de minister van financiën van Ierland voorbij dat de pensioenreserves nu gewoon gebruikt gaan worden om de banken te redden, gewoon concreet, geld overschrijven.

    Vraag me nou af of ik het goed begrepen heb?? Zou toch echt onvoorstelbare streek zijn.

  71. nhz says:

    @72:
    ik zou de Ierse oplossing eens aan Lars Bovenberg voorleggen, kijken wat hij er van denkt 😉

  72. dalen says:

    @ 72

    “mee eens, maar dit is vast het algemene denken bij politici en bankiers. Wat dat betreft ben ik wel voor het voorstel van Wouter Bos om te komen tot een aantal echte spaarbanken, en de rest dan volledig aan hun lot over te laten, staatsgarantie nul komma nul.”

    Banken dekken zichzelf wel in.

    Lees hier het voorsrel vanhet Basel committee.

    http://www.bis.org/publ/bcbs174.pdf

    Het voorstel is dat in iedere overeenkomst gezet moet worden dat schuldinstrumenten in tijden dat het nodig is omgezet kunnen worden in aandelen of gewoon worden afgeschreven.

    Dus heeft u nog obligaties??

  73. Goudbelegger says:

    Het klopte toch, dit is de Ierse constructie. Leuk als je altijd braaf je pensioen betaald hebt, heb je nu een staatsbank, we weten wat daar van terechtkomt, ABN verlies van paar miljard, 1 miljard ongeveer was externe adviseurs dacht ik.. het burgertje betaalt wel.

    ——

    The Irish Finance Minister, Brian Lenihan, has announced what he hopes will be a comprehensive and final rescue scheme for Ireland’s banks, whose reckless lending has mortgaged the entire Irish economy.
    The most reckless of the lenders, Anglo Irish, is to receive a further €6.4bn (£5.5bn) of state aid. An additional €2.7bn (£2.3bn) goes into Irish Nationwide.

    And the National Pension Reserve Fund is to inject up to €7.2bn (£6.2bn) into Ireland’s second biggest bank, Allied Irish Banks – which will in effect be nationalised, with the state fund likely to hold more than 80% of its shares.

  74. nhz says:

    @74,75:
    vergeet de moral hazard niet. Reken maar dat de rekening bij Anglo Irish en al die andere bandieten die het staatsinfuus gebruiken véél verder gaat oplopen dan de politici nu zeggen. De banksters hebben tenslotte carte blanche, zeker nadat er tientallen miljarden ingepompt zijn. Dus ze gaan net zolang door met parasieteren, grof gokken en megabonussen uitkeren aan hun medewerkers totdat de staatskas leeg is.

    Investering via het pensioenfonds is een slimme oplossing: zijn het bij de bank feitelijk weer echte ambtenaren, maar met salaris en bonus van de vrije jongens en zonder enige zeggenschap van de overheid. Beter kun je het niet hebben. Tijdens de vorige depressie hadden we de gangsters zoals Al Capone met hun guns en booze, de banksters van deze depressie met hun credietjes en CDO’s zijn veel sluwer.

  75. ll says:

    En vergeet de stress test niet Anglo Irish Bank pass European test

    http://www.financemarkets.co.uk/2010/07/28/irish-banks-pass-stress-test/

    Hoe kan dat nou…….

  76. Juan Belmonte says:

    @62 R-KNOW

    De heer Egbert Hennen is vrij om zijn mening te geven.

    Dat is nu niet gebeurd en zal ook door de nieuwe regering niet gaan gebeuren.

    Constatering is dat de heer Hennen hier een groot geloof toont in de maakbaarheid van de samenleving (door de politiek).
    Tegelijkertijd veroordeelt hij salonsocialisten. Maar is die uitspraak hierboven dan die van een liberaal? 🙂

    Juan begrijpt deze meneer niet.

    Hij zal van het bestaan van de Tombola Top Tienduizend niet weten, anders had hij wellicht anders gereageerd. Hierin zien we gewoon met adrers en poscode en prijs dalingen van tussen de -80% en -20%.

    Maar de man is een verkoper, daarvan is het inhoudelijk gehalte doorgaans niet het hoogste.

    Hij geeft de indruk een boel te begrijpen, méér dan Juan die alsmaar vragen blijft stellen en maar geen antwoorden krijgt. Wellicht kan hij de antwoorden geven waar Juan naar op zoek is 🙂

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/hoe-groot-is-de-totale-nederlandse-hypotkeekschuld/

  77. FT says:

    @30 en 33 (nhz en DAWG),

    Ik heb ook een tijdje gedacht dat je een tussen oplossing met de HRA kon bedenken. We noemen hier de belastingtechnische fictieve lineaire aflossing.
    Echter hiermee missen we het phycholgische effect van de HRA (DAWG zegt dat ook in andere bewoordingen).
    Het psychologische effect is het korte termijn denken, namelijk wat ben ik nu en volgend jaar netto kwijt aan mijn hypotheek. Veel mensen zullen niet snappen dat ze zichzelf langzam aan het opknopen zijn, want over 10 jaar is er veel minder aftrek en aflossen doen de mensen toch niet. De “onafhankelijke” specialisten (makelmannetjes) zullen dit feit verdoezelen.
    De ramp zou op deze manier nog wel eens vele malen groter kunnen worden dan deze nu al is. Dus deze optie lijkt me heel gevarlijk.

  78. spongebob says:

    @ Adamus 67,69 Zegt:
    “enig idee hoeveel kleine bedrijven er met de rug tegen de muur staan? Iedereen eet hier mee uit de staatsruif hoor.”

    Ik wel, als ik adressen van huizen op de veiling google dan krijg ik bij meer dan de helft een vermelding van een klein bedrijfje, een tegelzetter, stucadoor, handelsonderneminkje enz enz die op dat adres gevestigd waren. Allemaal zzp’ers.
    De zzp’ers of kleine zelfstandigen zijn de lul want er is niemand die hen steunt.
    De werkeloze wordt gesteund, eerst een paar jaar WW en dan als dat inkomen stopt komt hij nog in aanmerking voor speciale bijstand een soort lening voor woningbezitters.
    Het moet nog een stuk slechter met de b.v. NL gaan voordat ook de bijstandleners op de executieveiling komen. En ondertussen loopt hun schuld maar op en komt hun hypotheek verder onder water, Dit wordt gewoon Fanny&Freddy in de polder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*