Minister Liesbeth Spies:”We dachten dat de crisis wel zou overwaaien”

De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Liesbeth Spies dacht dat de woningmarktcrisis wel zou overwaaien. “We probeerden een tijdelijke dip korter te laten duren of minder diep te laten zijn, maar helaas zijn de effecten van de  stimulering zeer beperkt geweest”. Ondanks de zeer beperkte resultaten sluit zij verdere stimuleringsmaatregelen niet uit.

Spies: ‘ Dit hadden we in onze stoutste dromen niet kunnen vermoeden’ 

Nout Wellink (januari 2010)

Share Button
Tagged with: ,
156 comments on “Minister Liesbeth Spies:”We dachten dat de crisis wel zou overwaaien”
  1. Isabella says:

    Kunt u mij informeren waar ik het gehele debat kan terug vinden? Helaas kon ik het niet direct vinden op de tweedekamer.nl

  2. ll says:

    Had Mevrouw Spies dit draadje maar gelezen, dan had ze véél meer geweten, al jaaaren lang…….. 😉

  3. trieste vertoning says:

    Zie hier onze deskundige leiders, van welke planeet komen zij??? Zelfs een blind paard kon dit aan zien komen, alleen door zich een beetje kritisch op te stellen had ze dit kunnen weten. Genoeg deskundige economen die kritische geluiden lieten horen, maar daar waren ze doof voor (In NL was alles toch anders?). Leiders lopen op de kudde vooruit maar dit soort lieden zijn kuddedieren en lopen achter de kudde aan, wat een brevet van onvermogen.

  4. Lorenzo says:

    Is dit niet zo’n beetje de denkwereld van ons allen ? Wat wie is er echt gebaat bij een oplossing ? Wie het weet graag vinger opsteken.

  5. Ain says:

    @1 Isabella,

    Ik denk dat binnen een paar dagen te zien zal zijn op:

    http://debatgemist.tweedekamer.nl/

  6. nhz says:

    kortom, vele miljarden verspild aan het helpen van scheefleners en vastgoed maffia. Het levert niks op, maar dat hindert de minister niet om na te denken over hoe ze nog meer miljarden kan verspillen aan dit beleid; dus ze heeft ook nog helemaal niks geleerd.

    Lorenzo: Wat wie is er echt gebaat bij een oplossing ? Wie het weet graag vinger opsteken.

    volgens mij is iedereen die zelf de handen uit de mouwen wil steken en niet parasiteert op de samenleving gebaat bij een oplossing. Dit beleid verstikt al vele jaren de economie, en zorgt dat de hele economie gaat bestaan uit nep-activiteiten en nep-ondernemers. Uiteindelijk zal de BV Nederland daaraan failliet gaan.

  7. De ontwikkelaar says:

    Dames en heren ook: Zo dom is Spies niet!

    Ook zij kan er nu niets aan doen.

    NIEMAND!

    Het is een kwestie van uitzieken en gaat nog vele jaren duren.

    En als zekerheid over de HRA dan zo belangrijk is?
    Ga er dan vanuit dat hij wordt afgeschaft!

    Zie hier uw verlangde zekerheid.

  8. Henk 6 says:

    Kijk op tijdstip 4:58. Daarin stelt de minister dat er amper betalingsproblemen (0,1%) zijn op de hypotheken. Hoe komt ze daaraan??? Er zijn 40k mensen met een betalingsachterstand van meer dan 3 maanden volgens het BKR. zie de link hieronder van radar

    http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/bericht/meer-betalingsachterstanden-hypotheek/

    Dat is meer dan 1 procent en niet 0,1 procent!! van alle hypotheken. Zit ze ons voor te liegen of heeft ze echt niet door wat er aan de hand is… Ik begin hard te twijfelen!

  9. R-KNOW says:

    als je zegt “we dachten dat de crisis wel zou overwaaien” dan heb je totaal niets begrepen van ontstaan van de westerse kredietcrisis en in relatie daarvan de woningmarktcrisissen in de verschillende landen.

  10. Henk 6 says:

    260.000 huizen op Funda, dat zijn plus minus 400k stemmen, dus 7 zetels,…. Zie hier het probleem.

    Zaak voor de starters om zich te organiseren.

  11. SchuurHuurder says:

    @De ontwikkelaar

    Als je ervan uit gaat dat de HRA niet meer bestaat dan zijn de huizen stukken minder waard. Je betaalt nu namelijk een deel voor het huis en een deel voor het recht om hypotheekrente af te mogen trekken. Lijkt mij dus wel redelijk relevant of dit zo blijft…

  12. ll says:

    Breek, onderhandelingen Catshuis plotsklaps pardoes gestopt 🙂

  13. asd says:

    @13 (ll)

    Zou het lachebekje uitgelachen zijn? 😀

  14. nhz says:

    De ontwikkelaar: Ook zij kan er nu niets aan doen.

    NIEMAND!

    Wir haben es nicht gewusst!!
    zoals te verwachten van een (project-?)ontwikkelaar.

    Henk 6: Kijk op tijdstip 4:58. Daarin stelt de minister dat er amper betalingsproblemen (0,1%) zijn op de hypotheken. Hoe komt ze daaraan???

    voor o.a. NHG schijnt 1 jaar je hypotheek niet betalen niet eens een ‘betalingsachterstand’ te heten.
    Nederland is kampioen in statistische manipulatie.

    Henk 6: 260.000 huizen op Funda, dat zijn plus minus 400k stemmen, dus 7 zetels,…. Zie hier het probleem.

    Zaak voor de starters om zich te organiseren.

    hetzelfde kun je zeggen van de spaarders, daarvan zijn er miljoenen in Nederland en ze worden systematisch genegeerd. Huurders zelfde verhaal, uitgezonderd degenen met vette huursubsidie (die zijn zielig, gegarandeerd veel aandacht) en de ‘scheefwoners’ die ook altijd de aandacht hebben, maar dan in negatieve zin. De overheid zal er voor zorgen dat deze groepen zich nooit kunnen organiseren op een manier die het beleid in gevaar brengt.

    ***

    P.S.: miljoenenclaim van Groningen bij de bouwers van BlauweStad. Maar waar blijft de miljoenenclaim bij de verantwoordelijke politici, boer Bleker en mijnheer Calon? Beiden zijn helaas al rijkelijk beloond voor hun funeste werkzaamheden in het verleden, en Bleker zie ik nog wel Europees milieuminister ofzo worden, gezien de voortvarendheid waarmee hij het milieu in een paar jaar tijd om zeep geholpen heeft.

    ll: Breek, onderhandelingen Catshuis plotsklaps pardoes gestopt

    ach ja, het is duidelijk dat 🙂 en zijn ‘socialistische’ makkers niks willen wijzigen in het huidige beleid, de bovenlaag van BV NL profiteert als nooit te voren dus prima beleid zo die gaat! Helaas voro 🙂 heeft Europa ook nog wat noten op de zang, en daarna begint de markt te ontwaken uit een winterslaap van 30 jaar. Ik wens deze club toe dat ze een ongekende crisis meemaken, en dat hun partijen (VVD, CDA en PVV) daar keihard op afgerekend worden zodat ze nooit meer terug komen.

  15. asd says:

    @15 (nhz)

    Wederom weer eens goed gezien!

    (O ja, hoe krijg je eigenlijk een smiley met zonnebril?
    Die van Mark is: dubbele punt, liggend streepje, en hoofdletter D, zo dus: 😀
    )

  16. Henk 6 says:

    @nhz, “Nederland is kampioen in statistische manipulatie” dat heet belazeren, dat begrijp ik beter.

    Nu de feiten zo aantoonbaar verkeerd worden gepresenteerd, ook door deze minister, moet er iets aangedaan worden!

  17. dalen says:

    @ 13

    “Breek, onderhandelingen Catshuis plotsklaps pardoes gestopt”

    En toen kwamen er verkiezingen.

    CDA en D66 plus PvdA zijn al druk aan het lobbyen.

  18. De ontwikkelaar says:

    Velen horen de klok luiden…………..

  19. Dawg says:

    Ik denk ook dat die crisis wel overwaait. Bijvoorbeeld van Spanje naar Nederland.

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/13/ing-loopt-groot-risico-in-spanje.xml

  20. xenobinol says:

    Ze dacht dat er geen zeepbel was… echt hilarisch…
    Ik mag hopen dat ze het niet oprecht meent, want dan zouden we echt een hele domme minister hebben op deze positie.

  21. De Markies says:

    Tja, het spijt me zeer, maar al het gedoe over Rutte die alles weglacht…
    Het is ook nooit goed. Kok was te slap, Balkenende te lelijk, Rutte te goedlachs…..dit blog is soms wel erg zuur en ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat veel ‘posters’ hier zich verkneukelen bij de stilval en terugval van de huizenmarkt (maar braaf beweren dat dit niet zo is, maar dat ze altijd hebben gewezen op de gevaren van het systeem etc.).

  22. SchuurHuurder says:

    Volgens mij vind bijna iedereen het hier fantastisch dat de huizenmarkt doodvalt en de prijzen dalen (helaas tot nu toe te weinig). Ik geneer mij ook totaal toe te geven dat ik bij deze groep hoor.

  23. 2Cent says:

    De Markies:
    dit blog is soms wel erg zuur en ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat veel ‘posters’ hier zich verkneukelen bij de stilval en terugval van de huizenmarkt

    De stilval en terugval is juist jammer. Ik, en waarschijnlijk de meeste andere starters met mij, hopen op een snelle opleving van de markt door een prijs correctie. Zodat de markt weer gezond en realistisch wordt, zonder lucht. Dat een huis gekocht kan worden met vooruitzicht op eigenaarschap, ipv huren van de bank.

  24. xenobinol says:

    2Cent,

    Het is inderdaad zo dat de overheid bezig is het marktherstel te frustreren, dit doet zij omdat ze denkt dat het beter is als we de status quo behouden. Daarmee denkt de overheid met name alleen maar aan de balansen van de banken want bouwbedrijven en burgers schieten helemaal niets op bij een vastgelopen markt. Laat gewoon het prijsmechanisme zijn werk doen en probeer onder geen beding de prijzen op niveau te houden, dat is juist wat contra productief uitpakt.

  25. SchuurHuurder says:

    2Cent: De stilval en terugval is juist jammer. Ik, en waarschijnlijk de meeste andere starters met mij, hopen op een snelle opleving van de markt door een prijs correctie. Zodat de markt weer gezond en realistisch wordt, zonder lucht. Dat een huis gekocht kan worden met vooruitzicht op eigenaarschap, ipv huren van de bank.

    Maar is die prijscorrectie realistisch? We modderen nu al een jaar of 3 aan en ik zie weinig tekenen dat dit snel zal veranderen (prijzen gaan zeker niet herstellen en niemand kan/wil de verliezen nemen). Ik zie niet in wat deze status quo snel zal doorbreken.

  26. xenobinol says:

    SchuurHuurder,

    De status quo is natuurlijk fors gemanipuleerd door het verlengen van de dubbel HRA, deeltijd WW, subsidies aan slecht draaiende bedrijven en banken. Lagere BTW op onderhoud, verlaging OB en nog een hele reeks aan maatregelen die enkel tot doel hebben om de gevreesde prijscorrectie te dempen dan wel te vertragen.

    Vrij kansloos als je het mij vraagt maar het koopt uiteindelijk allemaal wat tijd.

  27. asd says:

    @22 (De Markies), @23 (SchuurHuurder)

    Zou best kunnen, dat dit blog voor sommigen soms wat zuur overkomt en dat menige “muppet” het fantastisch vindt, dat de huizenmarkt – en niet alleen die! – doodvalt.

    Het zijn gewoon de feiten, inherent aan een land, dat erom bekend staat “knollen voor citroenen te verkopen” (Frankrijk), “Asking too much and giving too little” (Engeland), kortom een land, dat een manier van “handelen” over zich heeft, die niet overal op prijs wordt gesteld.

    Zijn we ook nog eens de wreedste slavenhandelaren ter wereld geweest, alleen maar om geld te verdienen.

    Dat gaat een keertje fout, zoals nu, met diverse gecreëerde zeepbellen en bepaald geen florissante economische vooruitzichten. Dat krijg je er dan van.

    En zolang velen nog ongestoord hun gang kunnen gaan met hun twijfelachtige dienstverlening in de financiële wereld en de vastgoedsector (zie credo van dit blog), dan zullen ze dat niet nalaten.
    Zo heet dat toch: “Als ik het niet doe, dan doet een ander het wel?” En nu zit een groot aantal burgers in de problemen.

    Er waren blijkbaar nog teveel mensen (slachtoffers van bijv. de DSB-bank), die zich zand in de ogen hebben laten strooien en wellicht soms “zuur” meediscussiëren op dit blog. Wie zal het zeggen?

    De “gouden” tijden van “all the way to the bank they laughed” staan op het punt voorbij te gaan net als meer ongewenst patjepeeër gedrag, zullen we maar hopen.

  28. ll says:

    @ Juan, Spanje de alarmbel heeft geklonken……

    ” Banks and markets are liquidity junkies ”

    http://www.forbes.com/sites/steveschaefer/2012/03/28/citi-rings-warning-bell-on-spanish-debt/

  29. Ma Ling says:

    Inderdaad, er is tijd gekocht. Dat maakt het extra sneu: als europa economisch weer in de lift zit, dondert NL juist de trap af.

  30. ll says:

    Ondertussen in de Blauwe Stad, update….

    Geen huis, geen kavel wordt er nog verkocht, maar de eerste claims zijn er wel……..

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/13/groningen-claimt-miljoenen-van-bouwbedrijven.xml

  31. SchuurHuurder says:

    xenobinol,

    Ben het volkomen met je eens dat de politiek van alles probeert om de boel hoog te houden, maar ook dit zie ik niet snel veranderen. De huidige partijen hebben dit juist allemaal in het leven geroepen en de SP en PvdA zie ik het ook niet aanpakken. Misschien dat de HRA gedurende 30-40 jaar wordt afgebouwd of het maximale bedrag waarover HRA mag worden genoten daalt over een periode van 10 jaar naar € 350.000, maar verder durft er niemand aan “verworven rechten” te komen in dit land. Aan beide oplossingen hebben de huidige starters vrij weinig.

  32. Ralph says:

    De Markies:
    Tja, het spijt me zeer, maar al het gedoe over Rutte die alles weglacht…
    Het is ook nooit goed. Kok was te slap, Balkenende te lelijk, Rutte te goedlachs…..dit blog is soms wel erg zuur en ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat veel ‘posters’ hier zich verkneukelen bij de stilval en terugval van de huizenmarkt (maar braaf beweren dat dit niet zo is, maar dat ze altijd hebben gewezen op de gevaren van het systeem etc.).

    Dat komt omdat het overgrote merendeel hier heel de dag thuis zit en schijnbaar niks beters te doen heeft. Moet je eens naar die tijdstippen kijken waarop sommige hier heel de dag door posten.

  33. tufkaj says:

    De Markies: dit blog is soms wel erg zuur en ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat veel ‘posters’ hier zich verkneukelen bij de stilval en terugval van de huizenmarkt

    “Zuur” is een waarde oordeel dat je op ons plakt vanuit het perspectief van een huizenbezitter. Ik ben starter en zie dalende prijzen als herstel. Ik ben niet zuur, maar optimistisch dat dit herstel zal doorzetten en versnellen.

  34. tufkaj says:

    Ralph: Dat komt omdat het overgrote merendeel hier heel de dag thuis zit en schijnbaar niks beters te doen heeft. Moet je eens naar die tijdstippen kijken waarop sommige hier heel de dag door posten.

    Kijk, dát is nu zuur.

  35. Lorenzo says:

    nhz: volgens mij is iedereen die zelf de handen uit de mouwen wil steken en niet parasiteert op de samenleving gebaat bij een oplossing. Dit beleid verstikt al vele jaren de economie, en zorgt dat de hele economie gaat bestaan uit nep-activiteiten en nep-ondernemers. Uiteindelijk zal de BV Nederland daaraan failliet gaan.

    prima , bijna mee eens . Maar willen genoemde partijen echt een oplossing ? zit de wereld zo in mekaar , kortom ?

  36. xenobinol says:

    SchuurHuurder,

    Verworven rechten worden aan de lopende band afgebroken, het enige wat telt is dat de elite zijn zaken daarmee linksom of rechtsom kan vullen.

  37. De Markies says:

    “Zuur” is zeker een waarde-oordeel Mogelijk ook vanuit het perspectief van de huizenbezitter, maar dat is in elk geval niet mijn perspectief!

    Zuur is misschien ook niet de juiste woordkeus. Ik krijg wel het gevoel dat mensen er een zeker genoegen aan beleven dat gedrag van bepaalde personen wordt afgestraft. Daar heb ik wel moeite mee. Dat vind ik uiteindelijk nog wel wat anders dan blij zijn met prijsdalingen omdat dit eigen gewin en/of een gezond herstel is.

  38. tufkaj says:

    De Markies,

    Ik heb er best moeite mee als mijn belasting geld wordt ingezet voor vangnetregelingen voor idiote investeringen bij banken, pensioenfondsen, tophypotheekbezitters ja. Zou ik overigens niet hebben als de volledige winst van deze personen/instanties naar de staat was gegaan in goede tijden. Maar het is of het een, of het ander. Niet dikke winsten maken in goede tijden en de verliezen op het volk afwentelen.

  39. SchuurHuurder says:

    xenobinol,

    Misschien van mensen met een PGB of andere kleine groepen, maar de huizenbezitters zijn natuurlijk een aanzienlijk deel van de kiesgerechtigden in Nederland. Ik hoop zelf van harte dat dit allemaal snel geregeld zal worden en de prijzen weer op een normale hoogte zullen komen, maar ik heb er een hard hoofd in.

    Overigens hoor ik graag waarom ik ongelijk heb en de prijzen de komende tijd wel sneller zullen dalen.

  40. Peter2 says:

    Het lijkt erop alsof ABN Amro oproept tot een bankrun op ING. Beetje aangezet/overdreven, maar het komt akelig dicht in de buurt i.v.m. het risico ING loop in het hard imploderende zuiden van Europa.

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/13/ing-loopt-groot-risico-in-spanje.xml

    Ik ben benieuwd hoe ze dat nu weer op de schouders van de werkende Nederlander gaan afwentelen.

  41. tufkaj says:

    SchuurHuurder: Overigens hoor ik graag waarom ik ongelijk heb en de prijzen de komende tijd wel sneller zullen dalen.

    – HRA gaat er aan.
    – Bouw moet zakken in prijs om hoofd boven water te houden
    – 40K gezinnen hadden al geveild moeten worden en banken moeten dat op de balans laten zien van de EU
    – 25K huizen op jaap.nl staan langer dan 3jr te koop en maken geen aanspraak meer op dubbele HRA
    – rente kan alleen maar stijgen haast
    – werkloosheid loopt op
    – besteedbaar inkomen loopt terug
    – door bezuinigingen
    – door hogere energie prijs
    – AAA status NL gaat er aan, dus rente nog verder omhoog
    – ontkenningsfase duurt altijd ff, daarna gaat het sneller.
    – leenquote loopt terug
    – minder starters omdat studieschuld wordt meegerekend bij hypotheekverstrekking. Meer studieschuld door bezuinigingen.
    – meer “uitstromers” (boomers die het loodje leggen)
    – explosie koopaanbod door kooprecht
    – omvallende corporaties moeten huizen dumpen voor geld.

    Allemaal redenen waarom de verhouding tussen het gemiddeld inkomen en de gemiddelde huizenprijs anders gaat worden. Hetzelfde kan uiteraard gebeuren als de salarissen ineens hard gaan stijgen door inflatie ofzo.

  42. nhz says:

    asd:O ja, hoe krijg je eigenlijk een smiley met zonnebril?

    😎 8 – )

    De Markies: ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat veel ‘posters’ hier zich verkneukelen bij de stilval en terugval van de huizenmarkt

    ja hoor, net zoals al die superslimme huiseigenaars met tophypotheek zich jarenlang verkneukelt hebben over die domme huurders, of huiseigenaars met weinig hypotheek, die gewoon niet snapten dat het geld op straat lag en dat je het alleen op hoefde te rapen.

    SchuurHuurder: Maar is die prijscorrectie realistisch? We modderen nu al een jaar of 3 aan en ik zie weinig tekenen dat dit snel zal veranderen (prijzen gaan zeker niet herstellen en niemand kan/wil de verliezen nemen). Ik zie niet in wat deze status quo snel zal doorbreken.

    als het aan onze regering en Tweede Kamer ligt komt die correctie nooit, en waait de crisis over – dat is nu wel duidelijk. Dus het is wachten tot de tucht van de markt zich laat gelden; ik denk dat het moment daarvoor aanstaande is, en dat is ook een belangrijke reden dat de onderhandelingen vandaag zijn afgebroken.

    SchuurHuurder: Misschien dat de HRA gedurende 30-40 jaar wordt afgebouwd of het maximale bedrag waarover HRA mag worden genoten daalt over een periode van 10 jaar naar € 350.000, maar verder durft er niemand aan “verworven rechten” te komen in dit land.

    dat is de insteek van de politiek, alleen is Nederland geen eiland zoals ze in Den Haag denken. Als ze dit volhouden zal BV NL snel afgewaardeerd gaan worden, en dan zijn scheefleners en banken waarschijnlijk verder van huis dan met een snelle hervorming van de woningmarkt. Maar ja, domheid wordt altijd beloond in Den Haag dus het is gewoon wachten tot de Titanic ten onder gaat.

    Ralph: Dat komt omdat het overgrote merendeel hier heel de dag thuis zit en schijnbaar niks beters te doen heeft. Moet je eens naar die tijdstippen kijken waarop sommige hier heel de dag door posten.

    gelukkig dat er nog vastgoed mannetjes zoals Ralph zijn die de hele dag keihard werken 😎

    Lorenzo: Maar willen genoemde partijen echt een oplossing ? zit de wereld zo in mekaar , kortom ?

    de partijen die belang hebben bij een oplossing zitten niet aan tafel. Maar het is de vraag of de mensen die wél aan tafel zitten (of zaten, sinds vandaag) nog veel in te brengen hebben.

    De Markies: Zuur is misschien ook niet de juiste woordkeus. Ik krijg wel het gevoel dat mensen er een zeker genoegen aan beleven dat gedrag van bepaalde personen wordt afgestraft. Daar heb ik wel moeite mee.

    ik heb daar helemaal geen moeite mee, want een beetje straf op zijn tijd is de enige manier waarop kleuters wat leren.

  43. Juan Belmonte says:

    @ artikel / video

    Juan is in shock.

    Het lijkt erop dat
    ….
    uehhh
    da’s dan lastig voor een stierenvechter,
    die alsmaar oproept,
    om de Tweede Kamer af te schaffen,
    uehhh

    (juan stamelt
    is volledig van zijn apropos)

    hmmm
    ….
    welnu,

    het lijkt er dus gewoon op

    DAT DE TWEEDE KAMER DE HRA AAN DE ORDE STELT !

    Het is NIET TE GELOVEN 🙂

  44. SchuurHuurder says:

    Bedankt voor de opsomming tufkaj, er zitten inderdaad een paar instanties/particulieren bij die gedwongen worden om verliezen te gaan nemen, in ieder geval ten opzichte van 2008.

    Om even de advocaat van de duivel te spelen een poging tot weerlegging van de sommige punten:

    – HRA gaat niet binnen 30 jaar eraan. Misschien wordt er langzaam afgebouwd naar een bepaalde hoogte of minder aftrek, wat natuurlijk zou helpen, maar hij wordt gewoon bij cold turkey afgeschaft.

    – Het is de vraag hoeveel de bouw kan dalen met de prijs, wanneer er sprake is van loondienst. De paar kleine bouwbedrijven waar ik mee te maken heb maken al geen winst meer. De gemeenten kunnen ook niet dalen met de grondprijzen, want dan zijn de niet alleen in de realiteit failliet, maar ook op papier.

    – De banken kunnen eigenlijk niet het verlies nemen, daarvoor zitten ze zelf al teveel in de problemen.

    – Die 3 jaar heb je een punt, hopelijk komt er geen regeling voor verlenging wanneer er sprake is van tijdelijk verhuur o.i.d.

    – De rente die stijgt zorgt er ook voor dat mensen niet meer kunnen aflossen, waardoor ze ook niet in prijs kunnen dalen.

    – Stijgende werkloosheid kan ik weinig tegen inbrengen.

    – Besteedbaar inkomen/bezuinigingen/energieprijs/AAA status Nederland -> zie rentestijging.

    -Lagere leenquote/studieschuld die wordt meegenomen zorgt voor minder vraag, helaas doet dit weinig om het evenwicht terug te brengen op de markt en zal dit voornamelijk leiden tot lagere verkoopaantallen, gezien dat weinig verlies kunnen of willen nemen.

    – Meer uitstroom, Boomers zijn nu rond de 60-65? Uitstroom zal wel wat oplopen, maar met hoeveel dit is durf ik te betwijfelen. Bij stellen moeten ook nog beide partners overlijden en moet het kroost dan ook nog samen besluiten niet de hoofdprijs te willen. Ik hoop niet dat dit de woningmarkt moet redden.

    – Kooprecht is alleen voor de huidige bezitters, die het vaak toch niet kunnen of willen kopen. Je moet haast wel scheefhuurder zijn om je woning te kunnen kopen en die zijn vaak intelligent genoeg om te zien dat kun lasten sterk zullen stijgen bij de aankoop van hun huidige sociale huurwoning. Bovendien is het grootste deel van de sociale huur geen woningen die je graag wilt kopen.

    – Hopelijk moeten de corporaties zichzelf redden en komt de overheid niet ingrijpen.

  45. Juan Belmonte says:

    ll: Ondertussen in de Blauwe Stad, update….

    Geen huis, geen kavel wordt er nog verkocht, maar de eerste claims zijn er wel……..

    Er gaat NIETS boven WINSCHOTEN 🙂

    De heeren Marc Calon en Bleeker zijn alleen maar gestegen in maatschappelijke rang. Zo gaat dat dan, ze zoeken het maar mooi uit met hun kunstmatige meer een kunstmatige stadje en juridische werkverlening tgv claims:

    The blues in Blauwe Stad
    klinkt als in geen enkele andere stad
    déze stad
    is géén véél te mooie vrouw 🙂

    (vrij naar de Dijk)

  46. Juan Belmonte says:

    ll: @ Juan, Spanje de alarmbel heeft geklonken……

    Tsja wie het nu nog niet snapt…
    Die moet dan ook maar NU een huis Kamikazekopen.

    Volgens de NVM krijgt die kamikazekoper er in ieder geval een GOED GEVOEL van.

    We zullen zien, het track record van de makelleugenaars is om het op zijn zacht te zeggen niet het allerbeste.

  47. Juan Belmonte says:

    ll: Had Mevrouw Spies dit draadje maar gelezen, dan had ze véél meer geweten, al jaaaren lang…

    Leuke: met de KENNIS VAN TOEN 🙂

    Haha leuke grap voor mevrouw Mr Drs Spies, de net-niet-meer-kersverse Minister van Gratis Cabaret & Binnenlandse Zaken (waaronder ook de Woningmarkt).

    Als een minister dat zegt had ze dus geen kennis van de analyses van
    Dr Ir Maartje Martens
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/een-ding-is-zeker-woningprijzen-in-nederland-zullen-scherp-dalen/
    Prof Dr Ir Hugo Priemus
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/25-03-2010/hugo-priemus-de-huizenprijzen-zullen-waarschijnlijk-jaren-blijven-dalen/#comment-33842
    Prof Dr Dolf van den Brink
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/11-06-2010/renteaftrek-en-realiteitszin/
    DE KENNIS VAN TOEN WAS ER GEWOON.

    Alleen Hogehuizenprijsminners willen het niet zien, die horen liever makelleugenaars verhalen verzinnen over de ENORME SCHAARSTE in nieuwbouwwoningen waardoor er een prijs-explosie zou gaan ontstaan.
    Verlagen van de vraagprijs? Geen zin, geen nut.
    http://vastgoedpro.blogspot.com/2010/07/huizenprijzen.html
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/14-09-2010/ed-van-de-bijl-verwacht-prijsexplosie-nieuwbouwwoningen/

    Het IMF waarschuwde NL al jáááren, er werden zelfs minsters (oud-minister Bos) boos over.

    WAT EEN COMPLETE FLAUWEKUL allemaal:
    – het was VOLLEDIG BEKEND
    – SIE HABEN ES NICHT WISSEN WOLLEN.

  48. Juan Belmonte says:

    En die sessie in de Tweede Kamer met Drs Kees de Kort en Dr Nout Wellink, ook met Drs Willem Middelkoop ?

    Het heeft kennelijk allemaal niet plaatsgevonden op deze aarde, maar op een (andere) Blauwe Planeet… 🙂

  49. Juan Belmonte says:

    Wat er nu in Apeldoorn gebeurt (B blijft zitten W stapt op) wegens 200 miljoen grondige tekorten, dat kon men in 2005 al voorzien obv de uitzending van de VPRO met de grondhandelaar de heer P Sisselaar (in de rechterkolom hier te zien).

    De beste stuurlui dempen de put
    (op tijd dan)

  50. asd says:

    @43 (nhz)

    Dank.

    @49-51 (Juan Belmonte)

    “Minister van Gratis Cabaret & Binnenlandse Zaken (waaronder ook de Woningmarkt)” 🙂

    In Engeland is er een Ministry of Silly Walks: http://www.youtube.com/watch?v=IqhlQfXUk7w

    Wij hebben volgens het filmpje bovenaan een Ministry of Silly Talks. 😉

  51. Juan Belmonte says:

    Ralph: Dat komt omdat het overgrote merendeel hier heel de dag thuis zit en schijnbaar niks beters te doen heeft. Moet je eens naar die tijdstippen kijken waarop sommige hier heel de dag door posten.

    Ralph, u beledigt hier J.i. mensen mee.

    Hier posten is maatschappelijke betrokkenheid.

    Op welke tijdstippen mensen dat doen gaat u niet aan, u bent geen eigenaar van de tijd van anderen en wellicht zijn het artsen met nachtdienst, zusters met avonddienst of whatever.
    Of dat ment hun werk combineren.
    Of wellicht is het wel hun werk om hier te posten.

    En als het al zo zou zijn dat er mensen buiten de werkgelegenheid zouden staan hoeft dat de scherpte van hun analyses niet negatief te beïnvloeden, gepensioneerden kunnen bijvoorbeeld ook prima een weerwoord geven en hebben -als ze willen- er de tijd voor.

    Kortom: maakt u eens excuses als u zichzelf (en anderen) serieus neemt.

  52. Juan Belmonte says:

    asd: Wij hebben volgens het filmpje bovenaan een Ministry of Silly Talks.

    Juan is niet onder de indruk van deze redenaar.
    Wellicht omdat de rede ontbreekt 🙂

  53. dalen says:

    “De Markies: ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat veel ‘posters’ hier zich verkneukelen bij de stilval en terugval van de huizenmarkt”

    En waarom zou dat niet mogen? Iedereen die de laatste 15 jaar een huis kocht WIST dat het te duur was maar dat de belastingbetaler er aan mee zou betalen. Daarnaast was een ieder dom wanneer je geen huis kocht, want het werd toch steeds meer waard. Totaal geen medelijden met die gokkers en piramidespelers.

    Wat zou je ervan vinden wanneer de overwaarde gewoon belast werd of dat je net als bij de vroegere WIR-premie de subsidie (de HRA) terug moet betalen indien je je huis binnen 3 jaar weer verkoopt?

    Het zou ook eerlijker geweest zijn wanneer de overwaarde die de mensen veelal gebruikt hebben voor luxe reizen, caravans en dure boten daarvoor belast werden. De HRA was uiteindelijk daar niet voor bedoeld.

    De regering heeft op veel punten enorme steken laten vallen en nu zit iedereen met de gebakken peren.

    Wat mij betreft wordt de HRA in één keer volledig afgeschaft en wanneer dit niet gebeurt dan moet dat in ieder geval wel gebeuren voor politici omdat zij anders, gezien de enorme woningen met hypotheek die zij hebben, niet onbevooroordeeld kunnen regeren.

    Dit zal allemaal wel niet gebeuren maar in tegenstelling tot hetgeen men altijd dacht dat de markt maakbaar was, blijkt nu dat dit niet opgaat. Er is alles aan gedaan om het piramidespel te blijven aanzwengelen maar niets werkt.

    Al die droomprijsvragers krijgen nog spijt dat ze niet eerder hebben verkocht.

  54. Juan Belmonte says:

    De Markies: ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat veel ‘posters’ hier zich verkneukelen bij de stilval en terugval van de huizenmarkt (maar braaf beweren dat dit niet zo is, maar dat ze altijd hebben gewezen op de gevaren van het systeem etc.).

    Natuurlijk.

    U wilt toch ook NIEMAND aanpraten om te KAMIKAZEKOPEN

    Of wel dan, De Markies, sluit u zich liever aan bij de
    – Drs Ed “Wo ist der Wohnungnood” van de Bijl met zijn volstrekt lachwekkende verhalen
    – Mr Ger “Woning kopen in 2011 Slimme Z” Hukker met zijn jarenlange Gratis Cabaret
    – Prof Dr Marc “Huizenprijzen stijgen in 2011 weer” Francke met zijn VOLSTREKT achterhaalde promotie-theorie “Casametrie”?

    Wat wordt het De Markies, elije, tio, beken eens kleur 🙂

  55. Juan Belmonte says:

    En niet te vergeten Drs Rob “Aflossen is ONWENSELIJK” Mulder van de VGH, de Vereniging Geleased Huis die graag voorkomt om af te lossen (u zou namelijk eens echt eigenaar van een huis worden 🙂 )

  56. De Markies says:

    @ nhz,

    Ik vind ook niet dat mensen met tophypotheken etc. goed gehandeld hebben. Ik vind het prima en het is in mijn situatie plezierig dat er nu herstel plaats vindt, maar ik vind de ‘wie-het-laatst-lacht-lacht-het-best’ houding juist getuigen van kleutergedrag.
    Dat haalt de lol en kwaliteit van de discussies er soms een beetje vanaf.

  57. Juan Belmonte says:

    De Markies: ik vind de ‘wie-het-laatst-lacht-lacht-het-best’ houding juist getuigen van kleutergedrag

    En wat vindt u dan van
    – Drs Ed “Wo ist der Wohnungnood” van de Bijl met zijn volstrekt lachwekkende verhalen
    – Mr Ger “Woning kopen in 2011 Slimme Z” Hukker met zijn jarenlange Gratis Cabaret
    – Prof Dr Marc “Huizenprijzen stijgen in 2011 weer” Francke met zijn VOLSTREKT achterhaalde promotie-theorie “Casametrie”?

    Wat voor gedrag is dat dan in uw ogen ?

  58. Juan Belmonte says:

    Voor de goede orde (mocht u de achtergrond niet kenne) :
    – die laatste meneer is gepromoveerd tot DOCTOR in de economische wetenschappen en twee jaar later valt zijn theorie volledig in duigen net als zijn voorspellingen over de huizenmarkt (zijn vakgebied nota bene)

  59. De Markies says:

    @juan

    In geen van mijn berichten zul je lezen dat ik mensen aanraad te kopen en ik vind dit blog juist waardevol, omdat er gewaarschuwd en gekoekhakt wordt over oplossingen voor woningmarkt. Ik vind het alleen storend worden als het waarschuwen en debatteren doorslaat naar het reeds omschreven verkneukelen/lachen om etc. beschouw het als een poging om de kwaliteit te bewaken….

  60. asd says:

    @54, 56 (Juan Belmonte)

    “omdat de rede ontbreekt”:
    ja, redeloos, reddeloos en radeloos, bijna zoals in het Rampjaar 1672.

    Dát is het: “beken eens kleur”

  61. Juan Belmonte says:

    asd: Rampjaar 1672

    Rampjaar 1672: Partij of factie
    Een echt proefschrift uit de tijd dat promoveren altijd waarde had:-)

  62. Juan Belmonte says:

    Kijken of De Markies ook kan kiezen …

  63. tufkaj says:

    De Markies:
    @ nhz,

    Ik vind ook niet dat mensen met tophypotheken etc. goed gehandeld hebben. Ik vind het prima en het is in mijn situatie plezierig dat er nu herstel plaats vindt, maar ik vind de ‘wie-het-laatst-lacht-lacht-het-best’ houding juist getuigen van kleutergedrag.
    Dat haalt de lol en kwaliteit van de discussies er soms een beetje vanaf.

    Tja, ik kan vast ook niet altijd verhullen dat het irritant was om jarenlang te horen dat je als huurder geld weg smeet, snel moest instappen om je “wooncarriere” te beginnen en de boot niet te missen, of als huurder minderwaardig was of waarschijnlijk zelfs werkloos. Sommigen beweren dat laatste nog steeds, op dit blog zelfs.
    Als je dan na jarenlang tegen de stroom inroeien langzaam begint te merken dat mensen je niet meer in je gezicht uitlachen maar goed naar je mening luisteren over de woningmarkt… dan zal er vast wel eens een dikke-neus aura om mij heen hangen. Sorry daarvoor, voegt inderdaad niets toe en doet af aan de boodschap. Mee eens. Maar begrijp waar het vandaan komt 😉

  64. Adamus says:

    We probeerden een tijdelijke dip korter te laten duren of minder diep te laten zijn

    In wat voor glaasje kijken politici om te denken dat ze invloed hebben op vorm van crisis?
    Snappen ze nog niet dat ze zelf onderdeel van de oorzaak?

  65. Juan Belmonte says:

    De Markies: Ik vind het alleen storend worden als het waarschuwen en debatteren doorslaat naar het reeds omschreven verkneukelen/lachen om etc.

    Juan lacht veel maar niet om slachtoffers van Hogehuizenprijsminnend NL:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-02-2012/nvb-grondprijzen-moeten-40-procent-omlaag/#comment-97518

    Maar wat vindt u dan zèlf van:
    – Drs Ed “Wo ist der Wohnungnood” van de Bijl met zijn volstrekt lachwekkende verhalen
    – Mr Ger “Woning kopen in 2011 Slimme Z” Hukker met zijn jarenlange Gratis Cabaret
    – Prof Dr Marc “Huizenprijzen stijgen in 2011 weer” Francke met zijn VOLSTREKT achterhaalde promotie-theorie “Casametrie”?

    Wat voor gedrag is dat dan in uw ogen ?

  66. tufkaj says:

    tufkaj,

    uhm, lange neus uiteraard 🙂

  67. Juan Belmonte says:

    Met excuses als Juan onduidelijk is over de vraagstelling 🙂

    Als men alles vanuit het Spaans moet vertalen
    valt er wel eens wat va de kar 🙂

  68. racekever says:

    Collapsen met die puin bulten in de polder. Binnenkort gaat de spaanse huizenmarkt het laatste bloed uit de ING zuigen en de rest van de insolvabele troep om zeep helpen

  69. Juan Belmonte says:

    Juan Belmonte: Rampjaar 1672: Partij of factie

    Excuses Juan citeert een proefschrift uit 1961 verkeerd.
    Moet zijn:

    Rampjaar 1672: Partij en factie

  70. De Markies says:

    @ tufkaj, duidelijk en ook begrijpelijk. Ik heb dan blijkbaar ook minder irritante mensen in mijn omgeving 😉
    zeker

    @juan

    Natuurlijk luistert ook de markies met stijgende verbazing naar zulke heren en is de zogenaamde experts van alles kwalijk te nemen. Daarover zijn Juan en Markies het dus niet oneens! De markies weet niet welke kleur daarbij hoort….maar denkt dat scheefhuurder voor Markies het meest van toepassing is, die denkt dat de crisis niet zomaar overwaait.

  71. asd says:

    @72 (Juan Belmonte)

    Niente problemos,
    los ballos
    et hasta la kukident pasta 😉

  72. Juan Belmonte says:

    De Markies: de zogenaamde experts van alles kwalijk te nemen.

    Dàt beste De Markies zijn Juan en u wel eens.
    en da’s nog zacht uitgedrukt.

    DIE MANNEN hebben
    gepleit
    gepleit
    gepleit
    voor méér Kunstgrepen,
    méér lucht in de ballon,
    meér Stropleningen voor Kamikazekopers.

    VOLSTREKT BELACHELIJK
    (en bizonder lachwekkend want de contrasten met de werkelijkheid waren MET DE KENNIS VAN TOEN, maar een willekeurig Minister aan te halen, al enorm)

    Maar ook heel triest voor wie daardoor en probleem heeft.

  73. Henk 6 says:

    De Markies:
    “Zuur” is zeker een waarde-oordeel Mogelijk ook vanuit het perspectief van de huizenbezitter, maar dat is in elk geval niet mijn perspectief!

    Zuur is misschien ook niet de juiste woordkeus. Ik krijg wel het gevoel dat mensen er een zeker genoegen aan beleven dat gedrag van bepaalde personen wordt afgestraft. Daar heb ik wel moeite mee. Dat vind ik uiteindelijk nog wel wat anders dan blij zijn met prijsdalingen omdat dit eigen gewin en/of een gezond herstel is.

    Ik vind het storend dat tot op de dag van vandaag door de overheid en andere belanghebbenden niet de waarheid wordt verteld en daarmee onnodig slachtoffers worden gemaakt., Mensen moet een eerlijk beeld krijgen van de situatie en daar hun plannen op baseren, ipv pure manipulatie. Bovenstaande filmpje bezit ook weer desinformatie. Misschien is dit zuur.

  74. Juan Belmonte says:

    Henk 6: Mensen moet een eerlijk beeld krijgen van de situatie en daar hun plannen op baseren, ipv pure manipulatie.

    EENS

  75. Adamus says:

    SchuurHuurder: Maar is die prijscorrectie realistisch? We modderen nu al een jaar of 3 aan en ik zie weinig tekenen dat dit snel zal veranderen (prijzen gaan zeker niet herstellen en niemand kan/wil de verliezen nemen). Ik zie niet in wat deze status quo snel zal doorbreken.

    Verliezen kunnen niet genomen worden. Wat moeten gemeenten en woco’s met landbouwgrond voor €500 pm2 in de boeken?

  76. racekever says:

    Of het nu banken, WOCO’s, gemeenten of andere subsidie slurpende instanties, instellingen zijn het maakt geen f*ck uit.
    Het systeem is verrot, totaal verrot. Ik hoop dat de benzine naar de € 5,- per liter gaat, than it’s over and done with. Fuck hope.

    We gaan straks met z’n allen op vakantie…….naar de Fillestijnen.

  77. Juan Belmonte says:

    Adamus: Verliezen kunnen niet genomen worden. Wat moeten gemeenten en woco’s met landbouwgrond voor €500 pm2 in de boeken?

    Hogegrondprijsminnen en dus:
    – Bankieren voor Starters

    2008, 2009, 2010, 2011:
    Iedereen bankier (vooral ook voor het goede doel) 🙂

  78. nhz says:

    Juan Belmonte: DAT DE TWEEDE KAMER DE HRA AAN DE ORDE STELT !

    Het is NIET TE GELOVEN

    het is ook niet te geloven, daarom gaat de Tweede Kamer zichzelf per direct wegsturen 😎

    floor: Deze grafiek is ook wel een oppepper.
    static3.businessin…d24d290000/chart.jpg

    tja, je zou het er Spaans benauwd van krijgen 🙂

    De Markies: maar ik vind de ‘wie-het-laatst-lacht-lacht-het-best’ houding juist getuigen van kleutergedrag.

    het gaat helemaal niet om ‘wie het laatst lacht’, het gaat om gezond verstand dat moet zegevieren, om een einde aan jarenlang parasiteren van een bepaalde klasse op andere burgers. Het wordt hoogste tijd dat Nederland weer eens echt wat gaat produceren, in plaats van ‘slapende rijk te worden’ met elkaar huizen en hypotheken aansmeren. En de ‘verworven rechten’ van huiseigenaars met hun tophypotheek, daar heb ik geen enkel begrip voor. De bijl er in!

  79. Juan Belmonte says:

    nhz: Het wordt hoogste tijd dat Nederland weer eens echt wat gaat produceren, in plaats van ‘slapende rijk te worden’ met elkaar huizen en hypotheken aansmeren. En de ‘verworven rechten’ van huiseigenaars met hun tophypotheek, daar heb ik geen enkel begrip voor. De bijl er in!

    JUIST nhz.

    Dat geleuter dat huizenprijzen nooit zakken, dat zijn we inmiddels wel kwijt, nu ook de Rabobank stelde dat huizenprijzen 20-30% gaan zakken en 10% op korte termijn.

    Maar de makelleugenaars wilden er niet an:
    Mr Ger Hukker positioneert de uitspraak van Rabo-bestuurder Ir. Piet van Schijndel dat de huizen 10 procent te duur zijn, als “onverantwoord”. Hogehuizenprijsminnen was kennelijk wèl verantwoord.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-02-2012/rabo-huizen-10-te-duur-in-nederland/#comment-99291

    Maar makelliegen hoeft niet meer op ALLE fronten 8)

    Kennelijk mag eerlijk zijn over huizen niet maar inmiddels mag eerlijk zijn over bedrijfspanden weer wèl: (Juan snapt er gene snars van) Het is wel een vrij ingewikkeld vak, hoor dat makelliegen…
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-02-2012/rabo-huizen-10-te-duur-in-nederland/#comment-99293

  80. Juan Belmonte says:

    Toch heeft de Markies wel een goed punt.

    Inmiddels is de lol er wel een beetje van af van dat geleuter rondom de Hollandse Huizenmarkt.

    Al die jokers, laat ze toch gewoon oprotten naar een onbewoond eiland (liefts zonder ongemaximeerde HRA, dat hoeft niet moeilijk te zijn)

    Buenas noches
    Juan

  81. Ralph says:

    tufkaj: Kijk, dát is nu zuur.

    The truth hurts.

  82. Ralph says:

    Juan Belmonte: Ralph, u beledigt hier J.i. mensen mee.

    Hier posten is maatschappelijke betrokkenheid.

    Op welke tijdstippen mensen dat doen gaat u niet aan, u bent geen eigenaar van de tijd van anderen en wellicht zijn het artsen met nachtdienst, zusters met avonddienst of whatever.
    Of dat ment hun werk combineren.
    Of wellicht is het wel hun werk om hier te posten.

    En als het al zo zou zijn dat er mensen buiten de werkgelegenheid zouden staan hoeft dat de scherpte van hun analyses niet negatief te beïnvloeden, gepensioneerden kunnen bijvoorbeeld ook prima een weerwoord geven en hebben -als ze willen- er de tijd voor.

    Kortom: maakt u eens excuses als u zichzelf (en anderen) serieus neemt.

    Ik neem niemand hier serieus omdat er maar zeer weinig zijn die ook maar enig verstand van zaken hebben. Mezelf neem ik al helemaal niet serieus, hopelijk neem jij jezelf ook niet serieus.

  83. tufkaj says:

    Ralph: Ik neem niemand hier serieus omdat er maar zeer weinig zijn die ook maar enig verstand van zaken hebben. Mezelf neem ik al helemaal niet serieus, hopelijk neem jij jezelf ook niet serieus.

    Wat levert jou je bezoeken aan deze site op dan eigenlijk?

  84. Ralph says:

    nhz: het is ook niet te geloven, daarom gaat de Tweede Kamer zichzelf per direct wegsturen

    tja, je zou het er Spaans benauwd van krijgen

    het gaat helemaal niet om ‘wie het laatst lacht’, het gaat om gezond verstand dat moet zegevieren, om een einde aan jarenlang parasiteren van een bepaalde klasse op andere burgers. Het wordt hoogste tijd dat Nederland weer eens echt wat gaat produceren, in plaats van ‘slapende rijk te worden’ met elkaar huizen en hypotheken aansmeren. En de ‘verworven rechten’ van huiseigenaars met hun tophypotheek, daar heb ik geen enkel begrip voor. De bijl er in!

    Inderdaad, stel profiteurs. Afschaffen die nutteloze uitkeringen, huurtoeslagen en andere subsidies voor de luie klasse.

  85. Juan Belmonte says:

    Ralph: Ik neem niemand hier serieus omdat er maar zeer weinig zijn die ook maar enig verstand van zaken hebben. Mezelf neem ik al helemaal niet serieus, hopelijk neem jij jezelf ook niet serieus.

    Dit is J.i. de meest inhoudelijke blog over de woningmarkt in NL en ook over de situatie in Spanje was hier het nodige te lezen.
    En als het zo is dat er slechts weinigen zijn die verstand van zaken hebben dan komt dat wel goed omdat ze steevast bronnen aanhalen

    Juan durft dan ook de stelling wel aan dat het wetenschappelijk gehalte op deze blog hoger is dan de hele Casametrie theorie waarop bij de UVA Prof Dr Marc Francke promoveerde 8)

    Leken verslaan Prof op zijn eigen vakgebied.

    Hahah: als er iemand is die zichzelf serieus neemt is het Juan 🙂
    Alhoewel-i wel Friesland en Groningen steevast door elkaar haalt, dan dan wel wel…

    Geen excuus dus, prima, is een keuze, jammer.

  86. Ralph says:

    Juan Belmonte: Dit is J.i. de meest inhoudelijke blog over de woningmarkt in NL en ook over de situatie in Spanje was hier het nodige te lezen.
    En als het zo is dat er slechts weinigen zijn die verstand van zaken hebben dan komt dat wel goed omdat ze steevast bronnen aanhalen

    Juan durft dan ook de stelling wel aan dat het wetenschappelijk gehalte op deze blog hoger is dan de hele Casametrie theorie waarop bij de UVA Prof Dr Marc Francke promoveerde

    Leken verslaan Prof op zijn eigen vakgebied.

    Hahah: als er iemand is die zichzelf serieus neemt is het Juan
    Alhoewel-i wel Friesland en Groningen steevast door elkaar haalt, dan dan wel wel…

    Geen excuus dus, prima, is een keuze, jammer.

    Dit is een goede samenvatting van waarom ik veel figuren hier niet serieus neem.

  87. Adamus says:

    Samson bij EenVandaag: de invloed van Hero Brinkman’s gedrag op de financiële markten of zoiets……zelfs van invloed op de rentestand 🙂

  88. Adamus says:

    tufkaj:
    In de categorie luchtig nieuws: Patty Brard houdt door tophypotheek geen geld over voor huwelijk… hypotheek-update.n…8;utm_source=twitter

    Ze had toch inmiddels de goede partnerkeuze gedaan?

  89. Juan Belmonte says:

    Ralph: Ik neem niemand hier serieus

    NIEMAND ?
    Respect is iets wat kennelijk niet te verdienen is bij Ralph.
    Door NIEMAND (hier althans(

    Ook niet met een heleboel inhoud: er staan hier nogal wat posts van Juan, Juan voorspelde o.a. (vrij correct)
    – daling van huizenprijzen (Tombola Top Tienduizend)
    – k.k. reductie
    – het blazen van zeepbellen in vastgoed dankzij monetaire groei bevestigd door Prof Dr Dolf van den Brink
    – de rol van Spanje, die de heer Prof Dr Willem Buiter recent bevestigde

    Maar inderdaad het merendeel wat hier staat moet wel volstrekte kolder zijn, immers er zijn nmaar zeer weinig zijn die ook maar enig verstand van zaken hebben, sterker nog u gebruikte het woord NIEMAND

    Maar ach, Juan neemt zichzelf zó serieus 8)

  90. Juan Belmonte says:

    Ralph: Dit is een goede samenvatting van waarom ik veel figuren hier niet serieus neem.

    Neemt u de theorie van Prof Dr Marc Francke, de zogenaamde Casametrie, wèl serieus dan ?

  91. Juan Belmonte says:

    En beste Ralph om een vervolgvraag te stellen:
    neemt u de heren
    Drs Ed van de Bijl (vastgoedPro)
    Mr ger Hukker (NVM) en
    Drs Rob Mulder (VEH)

    ook zo serieus ?

  92. SchuurHuurder says:

    Adamus: Verliezen kunnen niet genomen worden. Wat moeten gemeenten en woco’s met landbouwgrond voor €500 pm2 in de boeken?

    De problemen doorschuiven naar de volgende bestuurders/generaties?

  93. Mr.B says:

    Juan Belmonte: Dit is J.i. de meest inhoudelijke blog over de woningmarkt in NL en ook over de situatie in Spanje was hier het nodige te lezen.
    En als het zo is dat er slechts weinigen zijn die verstand van zaken hebben dan komt dat wel goed omdat ze steevast bronnen aanhalen

    Juan durft dan ook de stelling wel aan dat het wetenschappelijk gehalte op deze blog hoger is dan de hele Casametrie theorie waarop bij de UVA Prof Dr Marc Francke promoveerde

    Leken verslaan Prof op zijn eigen vakgebied.

    Hahah: als er iemand is die zichzelf serieus neemt is het Juan
    Alhoewel-i wel Friesland en Groningen steevast door elkaar haalt, dan dan wel wel…

    Geen excuus dus, prima, is een keuze, jammer.

    http://www.youtube.com/watch?v=IxAKFlpdcfc 😉

  94. Juan Belmonte says:

    Ralph: Leken verslaan Prof op zijn eigen vakgebied.

    ‘Huizenprijzen in 2011 terug op piekniveau’

    Uitgegeven: 2 februari 2010 11:27
    AMSTERDAM – De huizenprijzen zullen in de loop van 2011 weer op het niveau belanden van het piekjaar 2008. Dat stelt hoogleraar Real Estate Valuation Marc Francke van de Universiteit van Amsterdam.

    http://www.nuzakelijk.nl/algemeen/2175513/huizenprijzen-in-2011-terug-piekniveau.html

    Volgens het CBS ziet dat plaatje r COMNPLEET en VOLLEDIG anders uit:
    http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/E9469520-A053-4D8D-8DB4-6E47B312C5EF/0/20120321m11g1.gif
    Mocht u nog tekst en uitleg in het Nederlands nodig hebben: 2009 2010 en 2011 ziten allemaal met prijsdalingen.
    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/conjunctuur/publicaties/conjunctuurbericht/inhoud/maand/2012-03-21-m11.htm

    En dan de vooruitzichten:
    De huizenprijzen in Nederland zijn nog zo’n 10% te hoog. Dat zegt Rabo-bestuurder Piet van Schijndel in een gesprek met Het Financieele Dagblad.
    Datum: 27/02/2012.

    Tsja, NIEMAND is hier op deze blog serieus te nemen 🙂
    Gelukkig staan er bronvermeldingen ….

  95. Maria says:

    @91 Juan Belmonte

    Rustig blijven Juan, Ralph is het niet waard om energie aan te verspelen.

    Als ik het archief zou deed beheersen als Juan dat kan (leuk, rijmt!) zou u lezen waarom!

  96. Juan Belmonte says:

    Mr.B,

    Haha, tx Mr B.

    Om Ralph nogmaals aan te halen:

    Ralph: The truth hurts.

  97. Maria says:

    @97

    zou= zo

  98. Steven says:

    Heb hier eens een heel ontroerend stuk gelezen van een programmeur. Maanden lang lopen pijnzen op een stukje software met onmogelijke deadlines. denken testen, piekeren, geniale ingevingen enz. Hij verdient goed, maar niet uitstekend. Zit in een veel te duur huurhuis omdat ie uiteraard niet wil kopen. Dan zit je toch te kijken naar zo’n makelaar in een dikke bmw die wat babbelde en tussen de koper verkoper zat. Ik heb echt helemaal geen medelijden met die vastgoedsector. Wat ik echt op een feestje heb meegemaakt is dat zo’n vent strak in het pak mensen om me heen aanwees en zei: die is ok, die is ok, hij is ok en naar mij wijsend: hij is niet ok. (kon het duidelijk opvangen). Ik ga al jaren niet mee met de stommiteit. En net als in een slapstick vind ik het inderdaad wel lachen als dat soort mensen eens flink op hun muil gaan. En oh wat heeft dat lang geduurd. Maar we zijn er nog lang niet.

  99. Dawg says:

    “De daling van de consumptie valt voor een groot deel te wijten aan de perikelen op de woningmarkt. De consumptie van huishoudens bleef voor de crisis op peil doordat er meer schulden werden gemaakt. In 2006 bedroeg de netto toename van de schuld zelfs bijna 25 procent van het beschikbare inkomen van huishoudens.”

    Jesse Frederik op:

    http://www.ftm.nl/original/consumptie-zonder-schuldheroïne.aspx

  100. Juan Belmonte says:

    Maria: Rustig blijven Juan, Ralph is het niet waard om energie aan te verspelen.

    Ralph komt regelmatig met goede inhoudelijke punten.

    Ralph beledigt hierboven en op het verzoek om dat te erkennen en te corrigeren reageert hij met de stelling datti iedereen wel mag beledigen want hij hoeft niemand serieus te nemen. (Juans woorden)

    Jammer.

    Maar als er volgens Ralph hier NIEMAND serieus is wat doet-i dan hier ?

  101. Steven says:

    even ter aanvulling (100) : ik was/ben niet zelf die programmeur hoor. (kan wel een beetje programmeren, maar voor mij te veel gepriegel)
    Hoop gewoon dat denkwerk of gewoon ander echt werk meer gaat betalen dan wat financieel gerommel zoals de afgelopen 20 jaar inmiddels.

  102. Maria says:

    @100 Steven

    Ach Steven, ik heb het al eens verteld maar de wereld is niet wat ie lijkt.
    De makelaar in zijn dure pak en dito BMW is de schijn die je wil zien.

    Die buitenkant treft ook de bankiers in hun dure maatpakken en klasse auto’s.

    Bankiers en makelaars die vaak mensen treffen die zich die dure maatpakken en auto’s wel kunnen permitteren en denken: dat wil ik ook!!

    En toen is het mis gegaan, toen iedereen dacht, dat wil ik ook.

    En dat is met heel veel zaken zo gegaan.
    Laat ons eerlijk wezen, de basis voor de hypotheekrenteaftrek lag bij de kapitaalkrachtige mensen en had toen met kosten te maken.
    Daarna was er sprake om de eenvoudige “mensch” ook van een eigen huis te voorzien.
    Toen de fiscale “uitbuiting” van de hypotheekrente aftrek algemeen goed werd, was er nog niets aan de hand.
    Dat werd pas duidelijk toen “rendementen uit het verleden” niet meer van toepassing waren op de gebruikte hypotheekvormen om maar even op aandelen terug te komen.

    In het algemeen geldt: als Jan met de Pet gebruik gaat maken van in het leven geroepen fiscale maatregelen, je moet zorgen dat je heel hard kunt rennen, mocht je al niet te laat zijn.

    Het is een piramide-spel, teveel deelnemers betekent het einde!

    En die makelaar en die bankier, die rent daar tussen door, meestal heeft hij zijn schaapjes niet op het droge.
    De maatpakken en auto’s hebben een te groot deel van zijn budget opgeslokt!
    Jammer dan!

  103. Maria says:

    @102 Juan Belmonte

    “Ralph komt regelmatig met goede inhoudelijke punten”

    Laat ik dat dan al die jaren gemist hebben!

  104. Maria says:

    @100 Steven

    “Wat ik echt op een feestje heb meegemaakt is dat zo’n vent strak in het pak mensen om me heen aanwees en zei: die is ok, die is ok, hij is ok en naar mij wijsend: hij is niet ok. (kon het duidelijk opvangen). Ik ga al jaren niet mee met de stommiteit.”

    Kun je je voorstellen wat je als makelaar meemaakt op zo’n feestje, zeg 2009, waarop je verkondigt dat iedereen zo ondertussen maar eens moet gaan aflossen?

  105. Steven says:

    aan Maria: niets aan toe te voegen. 🙂

  106. Bug says:

    de ontwikkelaar

    Velen horen de klok luiden…………..en de anderen zijn doof

  107. Dawg says:

    Tsja, als je een instutionele structuur (bijv.hoge kredietplafonds, lage rente, fiscale bevoordeling) schept waarin mensen een dief van hun eigen portemonnaie lijken te worden als ze zich niet tot in de nek in de schulden steken, dan moet je niet gek staan te kijken als huishoudingen ook daadwerkelijk steeds meer gaan lenen. Je kunt over dat gedrag gaan moraliseren, maar beter pas je de institutionele structuur aan op een manier die het ongewenste gedrag tegengaat.

  108. Bug says:

    Ralph

    Ik neem niemand hier serieus omdat er maar zeer weinig zijn die ook maar enig verstand van zaken hebben. Mezelf neem ik al helemaal niet serieus, hopelijk neem jij jezelf ook niet serieus.

    Nou Ralph er zijn twee mensen die ik op deze plek serieus neem. Een daarvan is Juan en de andere heet in ieder geval niet Ralph. Maar dat kun je zelf ook al niet dus hierover zijn we het met elkaar eens.

    Zelf heb ik weinig inhoudelijks te melden. Geen verstand van zaken. Alleen wist ik bij de aankoop van mijn eerste flatje in 1994 al dat de prijzen eens weer zouden Dalen.

  109. Juan Belmonte says:

    Aan wie allemaal niet serieus zijn:

    Een ander probleem is de verstoorde relatie tussen kosten en marktwaarde van een nieuwbouwwoning. De kosten van een modale woning bedragen inclusief btw een kleine 270.000 euro, terwijl de marktwaarde met 15 procent is gedaald tot ongeveer 250.000 euro.

    Kijk de bouwers rekenen ook af met het idee dat een modale woning 233.000 zou moeten kosten.

    250k/0.85 = 294 k.

    Gemiddelde vraagprijs op Funda is nog steeds zo’n 330 k.
    http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2012/03/26/Verkoop-nieuwe-woningen-daalt-met-procent

    Inmiddels zou de woningprijs met 15% gedaald zijn. Nou géén verkoper (afgezien van Tombola Top Tienduizend) die hier aan zit.

    Claude’s lijst is wellicht een goede ?

  110. Juan Belmonte says:

    Bug: Nou Ralph er zijn twee mensen die ik op deze plek serieus neem. Een daarvan is Juan

    Tx bug, u mag er zelf ook zijn, net als vele anderen die met scherpe commentaren komen

    Aan al die lullers (Hukkers, etc) die NU NOG STEEDS SPROOKJES verkopen:
    Se ACABO LA FIESTA
    EINDE OVERWAARDEFEEST
    Ruim de rommel op of rot op naar een onbewoond eiland

    Zizo
    Juan is al de lullers VOLLEDIG BEU

    En tot ze de HRA ook echt aanpakken:
    SCHAF
    de Tweede Kamer
    AF

  111. Juan Belmonte says:

    Aan alle Hogehuizenprijsminners:
    RUIM JE EIGEN ROMMEL OP !

  112. Uiltje says:

    Ik vindt het een goede site die ik al lang in mijn favorieten heb staan.
    Niet actief geweest op de site met commentaar op de huizen zeepbel, wel gevolgd, en inhoudelijk veel goede punten voorbij zien komen.
    Zeker respect voor iedereen die zijn mening hier heeft gegeven.
    Vaak is opleiding, kennis, verstand er van ook niet nodig.
    Gevoel……
    Geen opleiding maar jaren geleden ons huis al verkocht, en zit gehuurd, waarom, gewoon op gevoel, de prijzen gaan dalen.
    Iedereen om mij heen nam een 2e of 3e hypotheek voor consumptie.
    Mooi, mooier het mooist, of het nu ging om de keuken, badkamer, auto of caravan, maakte niet uit.
    Hypotheek makkelijk te krijgen, geen lastige vragen, de bomen groeien tot de hemel “leek” het.
    Dus niet.

  113. Maria says:

    @113 Juan Belmonte

    Helaas, Juan, dat gaat niet lukken!

    Buiten de rommel van de “Hogehuizenprijsminners” ( wat een woord!), mogen we zelfs de rommel van de Spaanse voetbalclubs op gaan ruimen.

    Die het nog weet, mag het liefst zijn mond houden.
    Het is toch om doodziek, moe en misselijk om van te worden.

    Welterusten Juan, ik hoop je te horen in betere tijden!

  114. Maria says:

    @114 Uiltje

    Gevoel, ….. boerenverstand!!

    Vooral niet loslaten Uiltje!

  115. Juan Belmonte says:

    buenas noches Maria

  116. Steven says:

    pijnzen=peinzen wijsend=wijzend (sorry) . huizenprijzen dalen en aanbod stijgt. ra ra wat er verder gebeurt… 🙂

    versnelling down straks?

  117. ll says:

    Z24 heeft nu een actuele rentemeter, kunt U live meemaken hoe Olland naar de afgrond rolt ?

    http://z24beurs.e24.com/factsheet/?ID_NOTATION=24634793

    Wie, oh wie plakt er nu even het kostenplaatje aan vast ? 😉 oekoenomen ?, die weten het toch zó goed ?

  118. Lorenzo says:

    nhz: 8 – )ja hoor, net zoals al die superslimme huiseigenaars met tophypotheek zich jarenlang verkneukelt hebben over die domme huurders, of huiseigenaars met weinig hypotheek, die gewoon niet snapten dat het geld op straat lag en dat je het alleen op hoefde te rapen.als het aan onze regering en Tweede Kamer ligt komt die correctie nooit, en waait de crisis over – dat is nu wel duidelijk. Dus het is wachten tot de tucht van de markt zich laat gelden; ik denk dat het moment daarvoor aanstaande is, en dat is ook een belangrijke reden dat de onderhandelingen vandaag zijn afgebroken.dat is de insteek van de politiek, alleen is Nederland geen eiland zoals ze in Den Haag denken. Als ze dit volhouden zal BV NL snel afgewaardeerd gaan worden, en dan zijn scheefleners en banken waarschijnlijk verder van huis dan met een snelle hervorming van de woningmarkt. Maar ja, domheid wordt altijd beloond in Den Haag dus het is gewoon wachten tot de Titanic ten onder gaat.gelukkig dat er nog vastgoed mannetjes zoals Ralph zijn die de hele dag keihard werken de partijen die belang hebben bij een oplossing zitten niet aan tafel. Maar het is de vraag of de mensen die wél aan tafel zitten (of zaten, sinds vandaag) nog veel in te brengen hebben.ik heb daar helemaal geen moeite mee, want een beetje straf op zijn tijd is de enige manier waarop kleuters wat leren.

    Een te smalle beschouwing , er zijn meer partijen in deze wereld (..) Wie wil er nu een echte oplossing ?
    De vingers mogen weer opgestoken worden indien een antwoord.

  119. ll says:

    Nog even terugkomend op de Blauwe Stad ( Groningen voor Juan 🙂 )

    Bijna alle gebouwde huizen staan nu weer te koop ? 😉

    http://www.funda.nl/koop/blauwestad/

  120. Lorenzo says:

    NHZ , als repliek hierop : ”de partijen die belang hebben bij een oplossing zitten niet aan tafel. Maar het is de vraag of de mensen die wél aan tafel zitten (of zaten, sinds vandaag) nog veel in te brengen hebben.”

    Breed denken ( cogn. diss.)

  121. ll says:

    Voor nhz

    Felle kritiek op beleidsmakers 😉

    ”Molenaar sprak maandag op een bijeenkomst voor ondernemers. Hij velde een snoeihard oordeel over het centrum en over het beleid van de gemeente. In een interview met de PZC, wandelend door de binnenstad, deed hij hetzelfde, met kwalificaties als chaos en wanbeleid: “Hier ga je niet voor je lol de stad in.” Als de buitengewoon hoogleraar van de Erasmus Universiteit en directeur van een strategisch adviesbureau over verpauperde steden spreekt, noemt hij Vlissingen vaak als voorbeeld.”

  122. dalen says:

    @ 40

    “Het lijkt erop alsof ABN Amro oproept tot een bankrun op ING. Beetje aangezet/overdreven, maar het komt akelig dicht in de buurt i.v.m. het risico ING loop in het hard imploderende zuiden van Europa.

    rtl.nl/components/…risico-in-spanje.xml”

    Zie dat ING procentje zakt. Vraag me af wie in de put opties zit op ING?

  123. ll says:

    Achterlijke gemeentebesturen ? 😉

    Alles wat met grondpolitiek heeft te maken is een verlies-verlies situatie…….., hoe dom kan je zijn …..

    http://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/nieuws/nieuws/verlies-grondexploitatie-eindhoven-loopt-op.4735147.lynkx

  124. Adamus says:

    Juan Belmonte,

    Omdat R een jongen is en vanaf de schellingwouder brug geniet i van het vergezicht……….

  125. Adamus says:

    ll:
    Achterlijke gemeentebesturen ?

    Alles wat met grondpolitiek heeft te maken is een verlies-verlies situatie…….., hoe dom kan je zijn …..

    binnenlandsbestuur…opt-op.4735147.lynkx

    23 miljoen:6000 woningen moet te overzien zijn in 20 jaar tijd. Gewoon gunstiger leningen via een of andere Brabantconstructie en die nog geen €4000 per woning bij de prijs optellen. 😀

  126. Adamus says:

    De Markies:
    @ nhz,

    Ik vind ook niet dat mensen met tophypotheken etc. goed gehandeld hebben. Ik vind het prima en het is in mijn situatie plezierig dat er nu herstel plaats vindt, maar ik vind de ‘wie-het-laatst-lacht-lacht-het-best’ houding juist getuigen van kleutergedrag.
    Dat haalt de lol en kwaliteit van de discussies er soms een beetje vanaf.

    “Wie het laatst liegt betaalt het gelag”

    De toppertjes hebben altijd in hun vuistje gelachen 🙂

  127. Adamus says:

    Ralph: Dat komt omdat het overgrote merendeel hier heel de dag thuis zit en schijnbaar niks beters te doen heeft. Moet je eens naar die tijdstippen kijken waarop sommige hier heel de dag door posten.

    Nog niet eens het aantal lurkers meegeteld 🙂

    Ik ben het wel met Balkenende eens dat het zoet erg goed smaakt 😉

  128. Adamus says:

    SchuurHuurder:
    Bedankt voor de opsomming tufkaj, er zitten inderdaad een paar instanties/particulieren bij die gedwongen worden om verliezen te gaan nemen, in ieder geval ten opzichte van 2008.

    Om even de advocaat van de duivel te spelen een poging tot weerlegging van de sommige punten:

    – HRA gaat niet binnen 30 jaar eraan. Misschien wordt er langzaam afgebouwd naar een bepaalde hoogte of minder aftrek, wat natuurlijk zou helpen, maar hij wordt gewoon bij cold turkey afgeschaft.

    – Het is de vraag hoeveel de bouw kan dalen met de prijs, wanneer er sprake is van loondienst. De paar kleine bouwbedrijven waar ik mee te maken heb maken al geen winst meer. De gemeenten kunnen ook niet dalen met de grondprijzen, want dan zijn de niet alleen in de realiteit failliet, maar ook op papier.

    – De banken kunnen eigenlijk niet het verlies nemen, daarvoor zitten ze zelf al teveel in de problemen.

    – Die 3 jaar heb je een punt, hopelijk komt er geen regeling voor verlenging wanneer er sprake is van tijdelijk verhuur o.i.d.

    – De rente die stijgt zorgt er ook voor dat mensen niet meer kunnen aflossen, waardoor ze ook niet in prijs kunnen dalen.

    – Stijgende werkloosheid kan ik weinig tegen inbrengen.

    – Besteedbaar inkomen/bezuinigingen/energieprijs/AAA status Nederland -> zie rentestijging.

    -Lagere leenquote/studieschuld die wordt meegenomen zorgt voor minder vraag, helaas doet dit weinig om het evenwicht terug te brengen op de markt en zal dit voornamelijk leiden tot lagere verkoopaantallen, gezien dat weinig verlies kunnen of willen nemen.

    – Meer uitstroom, Boomers zijn nu rond de 60-65? Uitstroom zal wel wat oplopen, maar met hoeveel dit is durf ik te betwijfelen. Bij stellen moeten ook nog beide partners overlijden en moet het kroost dan ook nog samen besluiten niet de hoofdprijs te willen. Ik hoop niet dat dit de woningmarkt moet redden.

    – Kooprecht is alleen voor de huidige bezitters, die het vaak toch niet kunnen of willen kopen. Je moet haast wel scheefhuurder zijn om je woning te kunnen kopen en die zijn vaak intelligent genoeg om te zien dat kun lasten sterk zullen stijgen bij de aankoop van hun huidige sociale huurwoning. Bovendien is het grootste deel van de sociale huur geen woningen die je graag wilt kopen.

    – Hopelijk moeten de corporaties zichzelf redden en komt de overheid niet ingrijpen.

    Er is dus geen oplossing.
    Ik ken kleine aannemers waar het laatste kwartaal van 2011 geen opdracht binnenkwam. Vanaf febr. 2012 waar wat kleine dingetjes met uitloop.
    Wat gebeurt er als morgen corporaties opvallen? De muren blijven voorlopig wel staan en het voordeel is dat ze van alle contracten af zijn. Probleem is waarschijnlijk dat velen wat “zekerheden” hier en daar hebben gestald. Ook dat komt dan boven water en kunnen in ieder geval de schuldigen (vaak interim bestuurders) aansprakelikk worden gesteld. Eens zien wie hun boekje te buiten zijn gegaan 🙂

  129. asd says:

    @104 (Maria)

    Dus jij herkent je hier helemaal niet in?

    http://www.youtube.com/watch?v=SS06JvtlAc8

    http://www.youtube.com/watch?v=Vt0rz5iPuaA

    Als het gaat om:
    Huisje, (boompje, beestje),
    Luister dan
    niet naar Jantje, Pietje,
    maar naar Keesje!

    Zometeen op BNR, de dagelijkse column van macro-econoom Kees de Kort.
    Dáar heb je wat aan.

    Voor de rest ben ik het wel grotendeels met je eens.

  130. xenobinol says:

    Juan Belmonte:
    Aan alle Hogehuizenprijsminners:
    RUIM JE EIGEN ROMMEL OP !

    Ik deel uw wens maar vrees dat ‘we’ solidair mogen zijn met de scheefleners en hun meesters.

  131. nhz says:

    Ralph: Ik neem niemand hier serieus omdat er maar zeer weinig zijn die ook maar enig verstand van zaken hebben.

    nee, het zal wel moeilijk zijn om iemand te vinden die net zo’n kokervisie heeft als jij. Als dat je blik op de wereld bepaald dan is vast iedereen gek behalve jij en een paar vastgoed vrindjes.

    Ralph: Inderdaad, stel profiteurs. Afschaffen die nutteloze uitkeringen, huurtoeslagen en andere subsidies voor de luie klasse.

    je wilt je zelf vermoedelijk niet tot de luie klasse rekenen, slapende rijk worden met subsidies en belastingaftrek voor vastgoed is hard werken zeker?

    Ralph: Dit is een goede samenvatting van waarom ik veel figuren hier niet serieus neem.

    nogmaals, leve de kokervisie dus.

    Steven: Dan zit je toch te kijken naar zo’n makelaar in een dikke bmw die wat babbelde en tussen de koper verkoper zat. Ik heb echt helemaal geen medelijden met die vastgoedsector.

    bij mij in de buurt zit er veel van dat volk; strak in het pak, dikke (doorgaans foutgeparkeerde) Porsche of RangeRover pontificaal voor het kantoor, altijd kordaat staat gebaren op straat, en inhoud nul komma nul. Heb me ook wel eens verbaasd dat zo iemand, vers van achter de hamburgerbalie bij McDonalds, zo ineens 10.000 euro kan verdienen met een huisje doorschuiven (toegegeven, dat gaat nu wat moeilijker dan tien jaar geleden). Anderzijds, in de IT werkte het 20-30 jaar terug soms ook zo, en ik heb de indruk dat momenteel behalve managers en geflipte politici o.a. ook advocaten aan de beurt zijn om vet te verdienen ongeacht hun kwalificaties. A rising tide lifts all boats, zeggen ze wel eens. Ik hoop dat het bootje van de makel- en vastgoed mannetjes definitief lek is.

    Juan Belmonte: Maar als er volgens Ralph hier NIEMAND serieus is wat doet-i dan hier ?

    ik denk dat Ralph aan zijn ego werkt; is misschien nodig nu de bomen in de vastgoed sector niet meer automatisch tot in de hemel groeien?

    Maria: Buiten de rommel van de “Hogehuizenprijsminners” ( wat een woord!), mogen we zelfs de rommel van de Spaanse voetbalclubs op gaan ruimen.

    ik denk niet dat het met de NL voetbalclubs veel beter gesteld is; wie herinnert zich nog hoe het zat in Eindhoven? Geen politicus hier die het waagt écht te bezuinigen op het voetbal, al staat de club al 200 miljoen in de min. De Spanjaarden mogen trouwens hopen dat ze straks niet de rommel uit de polder mogen gaan opruimen, het kan verkeren …

    ll: Felle kritiek op beleidsmakers 😉

    ging dat over Middelburg of Vlissingen? 🙂
    Freek de Jonge was hier afgelopen zaterdag, er was aanleiding op stedebouwkundig gebied, en niet echt van de vrolijkste soort.

    dalen: Vraag me af wie in de put opties zit op ING?

    ING zelf misschien? 😎

    Adamus: Ik ken kleine aannemers waar het laatste kwartaal van 2011 geen opdracht binnenkwam. Vanaf febr. 2012 waar wat kleine dingetjes met uitloop.

    zijn dat mensen die in de nieuwbouw zitten misschien? Ik hoor hier dat de meesten goed vol zitten, maar dat is meestal restauratie en verbouwingen, geen nieuwbouw.

  132. ll says:

    Tijd voor een actie ?

    Heeft U al een affiche op het raam hangen ? 🙂

    Koop nu in deze buurt geen woning. De prijzen gaan in de komende jaren nog met 50% zakken.

    Komt u daarna maar eens terug……….

  133. dalen says:

    @ 133 ll

    “Koop nu in deze buurt geen woning. De prijzen gaan in de komende jaren nog met 50% zakken.”

    Misschien dat je dat op het gemeentehuis kan ophangen en dan woning veranderen in bouwgrond?

    Misschien dan gelijk het verzoek de helft van de ambtenaren te ontslaan / onderzoek in te stellen, ivm ongeoorloofde belangenverstrengeling.

    Projectontwikkelaars gemeente
    Wegenbouw gemeente

    enz enz

  134. nhz says:

    ll: Heeft U al een affiche op het raam hangen ? 🙂

    Koop nu in deze buurt geen woning. De prijzen gaan in de komende jaren nog met 50% zakken.

    zorg wel dat er kogelvrij glas in het raam zit, en dat je een goede brandverzekering hebt.

    dalen,

    Ik vind het vermakelijk om te zien dat de overheid nadenkt over manieren om een beroep op het Gemeentefonds door speculerende gemeentes tegen te gaan. Was dat ook niet het fonds dat speculerende huiseigenaars met NHG hypotheek de hand boven het hoofd houdt (als de WeW buffer leeg is)? Kijken wie van deze speculanten het fonds mag leegslurpen; want die 15 miljard is natuurlijk zó op als de bal gaat rollen.

  135. nhz says:

    asd: OPEN OUWE MEUK ROUTE?
    HELAAS TE DUUR

    Louche

    leuk 🙂

  136. asd says:

    @137 (nhz)
    😎

  137. eric406 says:

    Om even aan te geven wat de impact van de crisis kan zijn in bv Apeldoorn. Honderden dots die opblinken bij het zoeken naar makelaar (o.g. effecten pensioenen)

    http://maps.google.nl/maps?hl=nl&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&biw=1280&bih=912&um=1&ie=UTF-8&q=makelaar+apeldoorn&fb=1&gl=nl&hq=makelaar&hnear=0x47c7b8284d1487cb:0x400de5a8d1e65b0,Apeldoorn&ei=KWp0T8-nKYmfOvP7yUw&sa=X&oi=local_group&ct=image&ved=0CCYQtgM

  138. Dawg says:

    N.a.v. jaarverslag DNB

    “Hij wijst erop dat kredietbeoordelaars vraagtekens plaatsen bij de kredietwaardigheid van de Nederlandse overheid, omdat het begrotingstekort en de staatsschuld te hoog zijn, terwijl de staatsgaranties voor de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) en European Financial Stability Facility (EFSF) inmiddels zijn opgelopen tot respectievelijk EUR141 miljard en EUR98 miljard.”

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/13/dnb-knot_uitstel-bezuinigen-brengt-onverantwoord-risico-mee-dowjones1093175.xml

  139. ll says:

    @ Dawg. Tja, DNB weet natuurlijk als geen ander dat deze garanties bij de staatsschuld zouden moeten worden opgeteld 😉

    Maar, omdat de boekhoudkundige regeltjes hiervoor nog ontbreken in Brussel, staan deze garantie’s nog lekker off-balance…….., en zie je ze lekker niet 😉

  140. Adamus says:

    Dawg,

    De usa gaat het toch nog relatief goed doen. Kunnen we ons toch nog ergens aan meten 🙂

  141. Dawg says:

    ll,

    Lastig punt. Een door de staat afgegeven garantie wordt pas een schuld op het moment dat die garantie daadwerkelijk moet worden nagekomen. Vraag is dus hoe groot je de kans acht dat we bijvoorbeeld die garantieverplichtingen aan het EFSF moeten gaan waarmaken.

  142. Dawg says:

    Adamus,

    Goed slecht dan, bedoel je? Hadden die Yanks niet al een paar jaar een financieringstekort van 10%? Met zo’n percentage verdubbelt de federale schuld zich eens in de zeven jaar.

  143. nhz says:

    Dawg: Vraag is dus hoe groot je de kans acht dat we bijvoorbeeld die garantieverplichtingen aan het EFSF moeten gaan waarmaken.

    100%, tenzij je er van uit gaat dat Europa voor die tijd uiteen valt. Het hele zootje is failliet, welbeschouwd. Dus alle garanties etc. die er zijn gaan straks aangesproken worden, om de banksters van G$ etc. te kunnen uitbetalen. Ik voorspel een huizenbubble op The Hamptons.

  144. Dawg says:

    nhz,

    ‘k Weet niet. ‘k Heb wel ‘t idee dat de omvang van die fondsen via een salamitactiek steeds groter wordt. Twee of drie keer de huidige omvang is toch wel het minste wat de echte eurofielen voor ogen hebben. Voor zolang als het duurdt dan. Want hoe groter de staatsschulden des te meer er in die fondsen moet zitten. Das logisch, niet? Achtennegentig miljard betekent voorlopig in ieder geval dat iedere werkende Nederlander al voor 12.000 euro aan de haak zit. Zo’n 25.000 per huishouding. Onvoorstelbaar dat dat zo maar kan.

  145. ll says:

    Dawg, en ALS die garanties moeten worden aangesproken zoals jij zegt, is de vraag of Olland deze miljarden nog wel zelf KAN lenen op de kapitaalmarkt…….., dat zegt eigenlijk DNB ;), Olland zelf kachelt snel richting junk status……

  146. Dawg says:

    Knot is in deze wel een beetje schizofreen, want ook een warm voorstander van noodfondsen.

  147. nhz says:

    Dawg: ‘k Weet niet. ‘k Heb wel ‘t idee dat de omvang van die fondsen via een salamitactiek steeds groter wordt.

    De fondsen worden niet groter, de garanties wél. Ze maken steeds nieuwe kombinaties van eerder beloofde garanties om nieuwe garanties aan te koppelen. Dat kan alleen maar grandioos mislopen.

    Dawg: Knot is in deze wel een beetje schizofreen, want ook een warm voorstander van noodfondsen.

    duidelijk dat het uiteindelijk om het belang van de banken gaat, en niet van de belastingbetalers. Maar ja, het sprookje van Europa is inmiddels zo ver gevorderd dat een weg terug ondenkbaar is. Dus dan maar ‘all-in’8-)

  148. okkie says:

    nout welling is zelf een super l.. hij heeft zelf de hele bende opgelicht en zakken gevuld en vervolgens alle fortisbank klanten in de maling genomen onder het mom van de problemen en wij hebben de bank gered samen met Wouterbos superl.. die loog ook de hele bende bijeen samen hebben zij de financiele markt in de maling genomen dmv. zelfverrijking Wouter Bos mooie meneer ik ga voor mijn kinderen zorgen een groot kaarten pakhuis dus gewoon een zooitje oplichters bijelkaar punt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*