Prijzen bestaande koopwoningen wederom lager

De prijzen van verkochte bestaande koopwoningen waren in juli gemiddeld 4,4 procent lager dan in juli 2008. Dit is de zesde maand op rij dat de prijzen lager waren dan een jaar eerder. Dit blijkt uit de ontwikkeling van de prijsindex bestaande koopwoningen van het CBS en het Kadaster.

Alle typen bestaande koopwoningen waren goedkoper dan in juli 2008. Vrijstaande woningen daalden met 5,7 procent het meest in prijs. De prijsdaling van tussenwoningen was met 3,6 procent het kleinst.

In alle provincies behalve Zeeland daalden de prijzen. De grootste daling deed zich voor in Utrecht, waar koopwoningen 6,3 procent goedkoper waren. In Zeeland was er een prijsstijging van 0,4 procent.

Vergeleken met juni 2009 veranderden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen nauwelijks. De prijzen in Zeeland, Overijssel, Noord-Holland, Drenthe, Groningen en Zuid-Holland lagen hoger dan een maand eerder. In de overige provincies waren de woningen goedkoper.

Ruim 13 duizend bestaande woningen wisselden in juli van eigenaar. Dat is bijna 25 procent minder dan in juli 2008. Van alle woningtypen en in alle provincies was het aantal verkopen fors lager. Ten opzichte van juni 2009 steeg het aantal transacties daarentegen met ruim 33 procent.

De prijzen van verkochte bestaande koopwoningen waren in juli gemiddeld 4,4 procent lager dan in juli 2008. Dit is de zesde maand op rij dat de prijzen lager waren dan een jaar eerder. Dit blijkt uit de ontwikkeling van de prijsindex bestaande koopwoningen van het CBS en het Kadaster.

Alle typen bestaande koopwoningen waren goedkoper dan in juli 2008. Vrijstaande woningen daalden met 5,7 procent het meest in prijs. De prijsdaling van tussenwoningen was met 3,6 procent het kleinst.

In alle provincies behalve Zeeland daalden de prijzen. De grootste daling deed zich voor in Utrecht, waar koopwoningen 6,3 procent goedkoper waren. In Zeeland was er een prijsstijging van 0,4 procent.

Vergeleken met juni 2009 veranderden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen nauwelijks. De prijzen in Zeeland, Overijssel, Noord-Holland, Drenthe, Groningen en Zuid-Holland lagen hoger dan een maand eerder. In de overige provincies waren de woningen goedkoper.

Ruim 13 duizend bestaande woningen wisselden in juli van eigenaar. Dat is bijna 25 procent minder dan in juli 2008. Van alle woningtypen en in alle provincies was het aantal verkopen fors lager. Ten opzichte van juni 2009 steeg het aantal transacties daarentegen met ruim 33 procent.

Prijzen van bestaande koopwoningen

bron: cbs.nl

Share Button
Tagged with:
108 comments on “Prijzen bestaande koopwoningen wederom lager
  1. Bouke says:

    Opvallend dat het aantal verkopen behoorlijk is gestegen. Jaar-op-jaar is de afname nog maar 25%, in de eerste helft van het jaar was de daling 35-45%. Het is geen basiseffect. De jongeren blijven kopen: met name de jongste kopers (<25jr). Hun aankoopaantallen zijn maar 6% gedaald ten opzichte van juli 2008. De groep 25-35 jaar: -22%. Iedereen boven 35: -33% tot -35%.
    Jongeren, waren dat niet degenen die na de zomer geen werk meer kregen?

  2. kees says:

    Toevallig ken ik een stel van 22/25jr; 250Kincl., 100K van sponsors van beide kanten.

  3. huizenhyper says:

    Bij onze groep (zeer gevarieerd in leeftijd) zie ik ook dat de zeer jonge kopers (<25 jaar) erg ondoordacht kopen.
    Ikzelf ben 35, en heb al een paar keer een aankoop proberen te doen. Dat is door diverse oorzaken op niets uitgelopen. Ik heb daar veel van geleerd, en ben achteraf erg blij dat ik toen niet heb gekocht. Ik snap nu veel beter hoe de markt ervoorstaat, en wat nog komt..

  4. Hukker for president says:

    Bull trap

  5. tinus says:

    What goes up must come down.

    Dé enige economische wetmatigheid, uit het oog verloren in de hozanna-tijden.

    Dat gezegd, wij overwegen een huis te kopen. Het staat nu nog te koop voor de prijs die men er in 2007 voor kon vangen. De verkoper heeft er voor de sier wel 20.000 vanaf gehaald. Maar dan nog hebben we het over 320k voor een tussenwoning van 110 vierkante meter.

    Moeten we nu toeslaan en gewoon een brutaal bod doen?
    Zo ja, is 20% onder de vraagprijs dan reeel?

    NB: de verkopers hebben al een nieuw huis gekocht in een andere regio van het land, dus kan ik me voorstellen dat ze er snel vanaf willen…

  6. Hukker for president says:

    Tinus, je zegt het zelf al. Waarom ga je niet huren?

  7. Ray says:

    @ Tinus 5:

    Als dit het huis van je dromen is en je een bod overweegt, doe dan een bod dat tenminste 20% onder de (pre-crisis) vraagprijs ligt. Zie verder dit stukje. http://www.pluspost.nl/dries-roelvink-of-niet-huizenmarkt-is-puinhoop/15205

  8. Bouke says:

    @Tinus

    Als je wil verhuizen, doe dat dan gewoon. Ik zou, gezien de prijsverwachtingen, zeker niet te hoog bieden. Vraag je af hoe je straks voelt als je het huis gekocht hebt en de huizenmarkt 10% is gedaald, of 20%, of misschien wel 30%. Dan is een bod van 20% onder de vraagprijs helemaal niet ‘brutaal’. Bedenk daarbij dat makelaars altijd zullen suggereren dat je bod belachelijk laag is. Daar moet je geen enkele waarde aan hechten; hun mening als intermediair is volstrekt irrelevant. Het is een spelletje van ze om de vraagprijs zo reëel mogelijk voor te doen. Ik heb wel eens 283k op een huis geboden dat voor 289k te koop stond en de makelaar deed er alles aan om mij duidelijk te maken dat hij mijn bod moeilijk serieus kon nemen omdat het toch wel erg aan de lage kant was.
    Tegenvoorbeelden zijn er ook. Ik ken een voorbeeld van een huis dat voor 325k te koop stond. Voor mij toen te duur en ik heb niet geboden. Later hoorde ik van de buren dat hun huidige buurman 272k had geboden en dat de verkoper dat bod zonder onderhandeling geaccepteerd heeft…
    Dus: gewoon proberen en laat niemand je wijsmaken dat je bod belachelijk is. Jouw bod is datgene dat jij voor het huis wil betalen.

  9. Marketwatch says:

    In mijn omgeving zie ik dat veel jongeren nog (blijven) kopen omdat zij geholpen worden door hun ouders. Veel van die ouders hebben forse overwaardes in hun woning zitten waarmee ze hun kroost helpen om de financiering rond te maken.

  10. Fustus says:

    @Tinus,

    Als dit het huis is wat je wilt hebben, ga dan niet bodemvissen. Gewoon een bod uitbrengen, 20% onder de vraagprijs is vandaag de dag heel gewoon.

    Ik heb 2 maand geleden gekeken bij een huis van 600k, vervolgens heb ik de makelaar laten weten dat 400k een hele mooie prijs is voor dat huis.
    2 weken later kreeg ik een telefoontje met het verzoek om schriftelijk een bod uit te brengen. Ik heb niet geboden omdat ik opzoek ben naar een ander huis.

  11. huizenhyper says:

    Ik denk dat het ook wel eens verstandig zou zijn om te wachten tot na prinsjesdag. Er zullen in sept-okt enkele moeilijke beslissingen moeten worden gemaakt, daar is geen ontkomen aan. De HRA. Mogelijke inkrimping? De hypotheekrente zal ook enkele tienden van procenten omhoog gaan is de verwachting van velen. Je hoort ook verhalen dat de hypotheekrente aan het einde van dit jaar met een procentpunt zal stijgen. Even afwachten lijkt me dus verstandig.

  12. g says:

    ik ben benieuwd wat chantal hier van vind , want ze “zag ” 2maanden geleden in de grafiek in mei een verzwakking van de versnelde daling en dacht dat het alweer beter zou gaan , maar nu blijkt dus dat de daling gewoon weer scherper daalt. 🙂

  13. Hukker for president says:

    Een tussenwoning van 110 vierkante meter een droomhuis? Een Opel Astra is toch ook geen droomwagen?

  14. Peter says:

    @5: Over het kopen van een auto, huis, etc…

    http://www.youtube.com/user/visionvictory#play/uploads/1/SXz6B0FxduY

    Dit is voor de VS, maar die persoon heeft veel in huizen gehandeld en hij verteld hoe hij het onderste uit de kan haalt.

  15. Niek says:

    @1:
    Jongeren, waren dat niet degenen die na de zomer geen werk meer kregen?

    yep, dus kopen kopen kopen!! Een riant huis kopen zonder een cent op zak, gesponsord door de belastingbetaler. Als je werkloos wordt valt alle risico onder NHG, en het zou me niet verbazen als je dan nog jarenlang er gratis mag blijven wonen.

    Nogmaals, de enigen die nu nog kopen zijn de financiele onbenullen en degenen die vrijwel alle risico kunnen afwentelen op een ander. Dat laatste is een groep die dankzij de politieke trukendoos eerder groter dan kleiner wordt.

    @8:
    ik heb wel eens 650K geboden voor een huis van 1.1M vraagprijs, en dat namen ze aanvankelijk ook niet serieus. Maar uiteindelijk (na lang wachten) gelukt voor nog iets minder, en de vooruitzichten op de huizenmarkt waren toen lang niet zo bar als nu.

    @11:
    HRA inkrimping? geen schijn van kans, ze gaan hooguit zeggen dat het onder een nieuw kabinet ‘ter discussie’ komt.

  16. tinus says:

    Bedankt voor het commentaar. Het valt me telkens op hoe diametraal de opinies zijn van huizenbezitters en niet-huizenbezitters.
    Ik had het er laatst nog met mijn collega’s over. Toen ik vertelde dat ik mogelijk een bod ging doen op een huis, maar dan wel substantieel lager dan de vraagprijs werd door de collega’s – allen huizenbezitters – gereageerd alsof ik een onoirbaar voorstel had gedaan. Dat kon ik toch niet maken, om zo’n laag bod te doen! Hoe moest de verkoper zich niet voelen? Vervolgens begonnen de collega’s elkaar gelijk te geven dat de huizenprijzen echt niet meer zullen dalen dan nu.

    Ik probeerde er nog op te wijzen dat 265k voor een tussenwoning nog steeds heel veel geld is en de verkoper dan nog steeds een mooie overwaarde opstrijkt, maar dat kon de goegemeente niet overtuigen.

    Hoe dan ook, we zijn de laatste jaren geinstitutionaliseerd dat de prijzen alleen maar omhoog kunnen en dat ruim 3 ton, meer dan 6 ton in de ouderwetse guldens, normaal is voor een tussenwoning. Jullie hebben gelijk, uiteindelijk bepaalt de koper de prijs. Dus moet ik gewoon bieden naar wat ík het huis waard vind.

  17. Kees Kip says:

    Op zich gaat de daling in Nederland langzaam. Als je het verlijkt met Amerika, is het hier heel rustig:

    2005 Q1 170
    2005 Q2 176
    2005 Q3 182
    2005 Q4 187
    2006 Q1 190
    2006 Q2 190
    2006 Q3 187
    2006 Q4 187
    2007 Q1 186
    2007 Q2 183
    2007 Q3 179
    2007 Q4 171
    2008 Q1 160
    2008 Q2 155
    2008 Q3 149
    2008 Q4 139
    2009 Q1 130

    “S&P/Case-Shiller Home Price Indices”

  18. kees says:

    @15
    Balkende neemt nog eerder de regie bij de uitdieping van de westerschelde als afleidingsmanoeuvre dan de hra aan te pakken.
    Ik wist niets eens dat hij nog in het land was, dacht dat Bos alles in de klauwtjes had.

  19. Kees2 says:

    @ Kees Kip 17,

    De eerste 10% daling in de VS duurde 1,5 jaar, top was 190 in Q2 2006 en pas in Q4 2007 pas op 171.

    In Nederland was de top in Q2 2008 > €251.000,-. In Q2 2009 was dit €225.000,-. Als bron heb ik de NVM cijfers genomen omdat deze actueler zijn dan CBS/Kadaster die zo’n 3 maanden achterlopen.

    In Nederland is de daling na 1 jaar dus al ruim 10% en het gaat hier dus sneller dan in de VS!!! 😉

  20. mich says:

    Tinus,
    “Moeten we nu toeslaan en gewoon een brutaal bod doen?”
    Hangt er vanaf. Wil je met staatssubsidie huren van de bank, dan moet je het zeker doen.
    Wil je het huis echt in je bezit krijgen dan absoluut niet doen.

  21. allert says:

    1 makelaar met meerdere objecten, vooral huizen, net onder de ton. Dit is in deze regio een jaar of 5-6 nauwelijks meer voorgekomen. Ik weet dat in veel regio’s deze bedragen absurd laag zijn maar bij ons zijn er eigenlijk altijd wel een paar onder dan wel net boven geweest.

  22. Jasper says:

    @tinus:

    Ik zou momenteel wachten, en 20% is nog weinig vind ik zelf.
    Laatst hebben wij een woning kunnen kopen: Begin 369,- uiteindelijk 295,-
    Echter was de woning toch niet helemaal naar onze wens, dus nu eerst even huren en de markt afwachten.. Voordelen: je kunt per direct kopen, dus daar zijn verkopers op gehaaid.

  23. Kees2 says:

    @ Tinus,

    Het ligt eraan of je veel spaargeld hebt. Heb je dat dan zou ik nog 1 a 2 jaar wachten, heb je weinig/geen spaargeld dan zou ik inderdaad brutaal gaan onderhandelen waarbij je minimaal 20% onder top 2008 aankoopt.
    Zorg dan wel dat je de rente lang vast zet en netjes aflost. Tenslotte moet het een woning zijn die ook over 10 a 15 jaar nog aan je wensen voldoet qua gezinsplanning, ruimte, tuin, in de buurt van familie/vrienden, in regio met voldoende werkgelegenheid, etc.

  24. huizenhyper says:

    Ikzelf verwacht dat de bodem in de woningmarkt pas in 2011 -2012 wordt bereikt. Ik ben dan ook zeker van plan om te gaan huren. Dan maar een paar jaar wat minder ruim, maar daar voor in plaats ook geen zware financiele verplichtingen. En je bent lekker flexibel.

  25. Niek says:

    @19:
    ik denk dat het beeld ook vertekend wordt omdat de VS uit vele markten, bestaat waartussen grote verschillen zitten bijv. in de mate van speculatie, moment van de top en juridische / fiscale regels (bijv. wel of niet ‘walk-away’).
    In NL is er ook wel verschil tussen Randstand en daarbuiten, maar die verschillen zijn de afgelopen jaren heel klein geworden.

    @21,23:
    bij mij in de stad worden er sinds een aantal maanden redelijk wat nieuwe appartementen van minder dan 100K aangeboden. Dat heeft echter meer te maken met zuinig bouwen dan met prijsverlaging (net wat groter dan een studentenkamer …). Vroeger waren er in een nabije stad (minder in trek) ook wel oudere en iets grotere appartementen te vinden voor minder dan 100K. In de praktijk woon je dan in een ‘achterstandswijk’, vandaar de prijs.

    Begin jaren ’90 kostte een normale arbeiderswoning bij mij in de stad zon 25-35K euro, nu zitten ze op 200-250K. Er kan nog héél veel van de prijzen af voordat het weer enigszins realistisch is.

  26. Niek says:

    @24:
    ik verwacht de bodem niet voor 2015, zolang de huidige politieke koers gehandhaaft blijft.

  27. kees says:

    @25
    vb provinciestadje: iemand wilde arbeiderswoninkje kopen 35K guldens in 1989; kon voor dat lage bedrag geen hypotheek krijgen dus geleend van vrienden etc.. Het e.e.a. aan verknutseld -het huis is echt niet groter geworden- en vorig jaar verkocht voor 175K €.
    Wat is er in 20 jaar gebeurd?

  28. Dikkiedik says:

    Toch gaat het met de daling echt niet hard. Vooralsnog lijkt het er meer op dat de prijzen zich stabiliseren. Dat kan naar mijn idee niet voor lang zijn, maar de kop doet het artikel wel enigszins geweld aan, volgens mij…

  29. Kees2 says:

    @ Niek,

    Al gaat er 30-40% af, de rente zal de komende jaren fors gaan stijgen. Voor mensen zonder spaargeld zal dit per saldo negatief uitpakken. Om van de daling te kunnen “profiteren” moet je (veel) eigen geld inbrengen.

  30. kees says:

    @29
    en dan maar afwachten wat je geld waard blijft.

  31. allert says:

    Is er voor NL ook zo’n staatje met gemiddelde huizenprijzen per kwartaal van de laatste 3 jaar,
    of is dat makkelijk op te zoeken?

  32. Nico says:

    Veel mensen die hun huis te koop hadden gezet hebben het weer uit de verkoop gehaald. Anderen blijven vasthouden aan een hoge prijs. Ze gaan er vanuit dat de markt wel weer aantrekt en dat de prijzen weer gaan stijgen.

    Het is de vraag of de banken hoge hypotheken blijven verstrekken. Al dat verstrekken van hoge leningen, dus geldcreatie zou wel eens tot inflatie kunnen leiden.

    Als het omgekeerde gebeurt – geld uit de markt halen – dan volgt er deflatie. Een ware ramp voor iemand met schulden.

  33. huizenhyper says:

    Deflatie is geen ramp, zolang het maar een paar procent max bedraagt. Ditzelfde geldt voor inflatie. Teveel van beide is nooit goed. Daarom hoort de overheid/ECB dit te sturen. Dit hebben ze niet gedaan, vandaar de problemen nu.

  34. Bouke says:

    @allert (31)
    At your service:
    Gemiddelde koopsom in NL volgens CBS/Kadaster in euro

    2005 1e kwartaal 215.695
    2005 2e kwartaal 220.225
    2005 3e kwartaal 226.905
    2005 4e kwartaal 225.757
    2006 1e kwartaal 229.580
    2006 2e kwartaal 234.316
    2006 3e kwartaal 241.045
    2006 4e kwartaal 237.631
    2007 1e kwartaal 242.522
    2007 2e kwartaal 245.955
    2007 3e kwartaal 253.679
    2007 4e kwartaal 250.208
    2008 1e kwartaal 253.376
    2008 2e kwartaal 253.527
    2008 3e kwartaal 259.425
    2008 4e kwartaal 252.950
    2009 1e kwartaal 247.692
    2009 2e kwartaal 235.495

    2009 juli 235.361

    bron:
    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71533ned&D1=8&D2=0&D3=0&D4=3,7,11,15,20,24,28,32,37,41,45,49,54,58,62,66,71,75,79,83,88,92,96,100,105,109,113,117,122,126,130,134,139,143,147,151,156,160,164,168,173,177,181,185,190,194,198,202,207,211,215,219,224,228,232,236,241,245&HDR=G1,T&STB=G2,G3&CHARTTYPE=1&VW=T

  35. Martin says:

    @34 Bouke.
    Waar kan ik juli vinden op deze pagina?

  36. Kees2 says:

    Bedankt Bauke!
    Ook uit de cijfers van CBS/Kadaster blijkt dus dat de daling in Nederland (veel!) harder dan in de eerste 3 kwartalen in de VS gaat 😉

  37. option trader says:

    @ 32

    I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies. If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and corporations that will grow up around [the banks] will deprive the people of all property until their children wake-up homeless on the continent their fathers conquered. The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs.
    Thomas Jefferson (Attributed)
    3rd president of US (1743 – 1826)

  38. Scheefhuurder says:

    Aan de bovenkant wil en gaat de markt omlaag, aan de onderkant blijft piramide intact wegens allerlei marktverstorende maatregelen en effecten: ouders springen uit hun overwaarde de kinderen bij, koopsubsidie gemeentes, gecoordineerde berichtgeving en campagnes om jonge kopers de markt op te jagen, schijnbaar goedkope nieuwbouw (maar je krijgt ook minder, erfpacht ipv. eigen grond etc). De trukendoos lijkt eindeloos. Probleem zit diepgeworteld: jonge kopers zijn met Euro grootgebracht door ouders die hun (excessieve) leengedrag overbrengen op hun kinderen.
    Van volgend kabinet is zoals gezegd ook niets te verwachten, de pensioenleeftijd gaat nog eerder naar 70 dan HRA aan te pakken. Links of rechtse coalitie: het zal niets uitmaken. Verruiming vd. huurmarkt zou ook helpen om de koopmarkt te ontspannen. Van volgend een kabinet verwacht ik echter het tegenstelde: huurprijzen omhoog, scheefhuurders aanpakken. Overigens is daar niets mis mee als onderdeel van nieuw en integraal woonbeleid. Maar dat kun niet van overheid verwachten. Het zal ze alleen gaan om het korte termijn effect: het spekt de overheidskas en houdt belangengroepen tevreden (huurders “stimuleren” om toch te kopen).
    Ik wacht najaar nog af en ga mij dan op mijn gemak weer eens orienteren op de koopmarkt. De prijsval waar ik eerder dit jaar nog op hoopte, zie ik niet meer gebeuren. Ik hoopte op een klapband, maar de NL-huizenmarkt in haar geheel lijkt eerder op een poreuze fietsband: wordt telkens bijgeplakt maar loopt uiteindelijk toch leeg. Waarschijnlijk ga ik daar niet op wachten maar ga op koopjesjacht. Statistieken gebruik ik als indicatie, meer niet. Nog van afgezien dat ze gemanipuleerd zijn of achterlopen, zijn ze te algemeen: ik hoef maar 1 woning, niet alle hoekwoningen in de Randstand. Het is beter om gericht de koopsommen op te vragen en daar je eigen conclusies aan te verbinden.

  39. Bouke says:

    @Martin (35)

    Ik had inderdaad alleen een linkje naar de kwartaalcijfers geplaatst en niet naar de maandcijfers. Het CBS heeft echter ook maandcijfers:

    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71533ned&D1=8&D2=0&D3=0&D4=0-2,4-6,8-10,12-14,17-19,21-23,25-27,29-31,34-36,38-40,42-44,46-48,51-53,55-57,59-61,63-65,68-70,72-74,76-78,80-82,85-87,89-91,93-95,97-99,102-104,106-108,110-112,114-116,119-121,123-125,127-129,131-133,136-138,140-142,144-146,148-150,153-155,157-159,161-163,165-167,170-172,174-176,178-180,182-184,187-189,191-193,195-197,199-201,204-206,208-210,212-214,216-218,221-223,225-227,229-231,233-235,238-240,242-244,l&HDR=G1,T&STB=G2,G3&CHARTTYPE=1&VW=T

    (met de knop ‘pas gegevens aan’, midden bovenin de pagina, kan je deze reeksen ook voor bepaalde type woningen en voor specifieke provincies weergeven. In de provincie Utrecht staat de koopsom jaar op jaar al op -12% in juli.

    Merk wel op dat dit de gemiddelde koopsom is. Het Kadaster en het CBS vinden dit niet (meer) de meest geschikte reeks om de woningwaarde weer te geven.
    Een beetje technisch verhaal, dat erop neerkomt dat als er een tijdje weinig dure woningen worden verkocht (zoals nu), dat dan de gemiddelde koopsom wel is gedaald, maar de woningwaarde niet. Immers, alleen de samenstelling van de verkochte woningen is veranderd. De gemiddelde koopsom overschat dan de daling van de woningwaarde.

    Op zich een terecht punt, maar daar staat mijns inziens tegenover dat er ook een reden is waarom nu slechts weinig dure woningen worden verkocht: deze zijn eenvoudigweg te hoog geprijsd. Duurdere woningen moeten in prijs dalen voordat ze verkocht zullen worden. En die impliciete daling is niet opgenomen in de officiële woningwaardeindex (want er zijn relatief weinig verkopen in die categorie), maar wordt wel geschat met de gemiddelde koopsom.

  40. Okkie says:

    Hier is ook zo’n slimmerik die zijn huis na ruim anderhalf jaar als nieuw aanbiedt op Funda en ook nog zijn vraagprijs durft te verhogen. Hij is wel vergeten om de oude advertentie weg te halen. Grappig detail is dat de oude foto’s er weer bij zijn geplaatst waardoor het lijkt alsof het huis nog bewoond is. Zouden hier echt mensen intrappen?
    http://www.funda.nl/koop/eindhoven/appartement-56528112-picushof-124
    http://www.funda.nl/koop/eindhoven/appartement-1758078-picushof-124

  41. Jan says:

    @40

    http://eindhoven.www.miljoenhuizen.nl/details/propnl/683576/Picushof-124-Eindhoven

    14-12-07: Eerst gevonden.
    16-01-08: Te koop voor 299000.
    15-06-08: Veranderd van 299000 naar 294000.

    2009-04-23: Niet gevonden.

    23-06-09: Veranderd van 294000 naar 269000.
    23-06-09: Te koop.

  42. Roelof Heddema says:

    Wat vinden jullie van het idee van invoering van huis koop gift van 50.000 p.p. Euro in combinatie met afschaffing van hypotheekrenteafrek bij het afsluiten van nieuw hypotheeken.
    Op deze manier hoeven de maandlasten niet te stijgen en de huizen prijzen niet te dalen,
    terwijl de overheid hiermee niet meer stijgende krediet verstrekking subsidieert. Voor niet starters zou voor de gift de al genoten hypotheek rente aftrek in beschouwing kunnen nemen.

    Misschien kan de eigenaar van deze webpagina hier een topic over schrijven?

  43. Jan says:

    @40

    Aanvullend: neej, hier trappen mensen niet meer in. Kansloos deze aanpak. Zal wel afgedaan worden als ‘een foutje’…

  44. Jan says:

    @42

    Daarmee zetten we m.i. de klok weer heel wat jaren terug:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Premiewoning

    Liever de rente omhoog en daardoor de prijzen naar beneden. Wordt het een stuk overzichtelijker van.

  45. Bouke says:

    @Okkie (40)

    En de VVE is ook opeens wakker geworden 😉

    In sommige plaatsen zijn prijsverlagingen echt taboe en krijg je dit soort oplossingen:

    http://harmelen.www.miljoenhuizen.nl/details/propnl/928305/Prinsenhof-35-Harmelen

    http://harmelen.www.miljoenhuizen.nl/details/propnl/1025063/Prinsenhof-35-A-Harmelen

    En, nee, Prinsenhof 35A bestaat niet. Het is gewoon 35. Funda wil dit niet als fout zien; het is immers een NVM makelaar die het erop heeft gezet en die maken nooit fouten 😉

    Ik snap het ook wel. Sommige kopers zullen inderdaad hun huiswerk niet doen en niet weten dat het huis al in prijs verlaagd is.

  46. Peter says:

    @40: Okkie

    “Wat vinden jullie van het idee van invoering van huis koop gift van 50.000 p.p. Euro in combinatie met afschaffing van hypotheekrenteafrek bij het afsluiten van nieuw hypotheeken.”

    Wiens idee is dit, en waarom in vredesnaam een gift?

    Is het voor:

    1. Als afkoop voor voor het wijzigen van regels?

    2. Alleen voor nieuwe aankopen?

    In geval 1:

    Nee toch zeker, belasting regels veranderen ieder jaar, maar als een huizenkoper er nadeel van ondervindt dan moet er 4-5 jaar aan spaargeld cadeau worden gedaan op kosten van de belastingbetaler? Ik heb als huurder ook geen zak geld gekregen voor het niet kopen van een huis toen de HRA werd ingesteld, dus waar gaat dit verdomme over? Heeft een huizenkoper meer rechten als een huurder, zijn her fucking verdomme nazi ubermenchen of zo?

    …cooling down…breath…a few more times…

    En hoe onzinnig kun je e werk gaan? Deze staat zeker hoog in de top 10 wat mij betreft. Laat die “arme” hypotheekbezitters maar gewoon zelf de pijn dragen waar ze tot nu toe de rest mee hebben opgezadeld d.m.v. inflatie.

    Als iets nu aftrekbaar is mag je gewoon niet aannemen dat dit zo blijft, dat hebben mensen wel gedaan en zijn daarom meer schulden aangegaan dan ze zelf kunnen dragen. Dus bij afschaf die fucking idioten gewoon op de blaren laten zitten.

    En als belasting betaler heb ik het recht dat het geld zinvol besteed wordt en dat eerder gemaakte fouten z.s.m. worden hersteld. Ze mogen in blij zijn dat ze de genoten aftrek in het verleden niet terug hoeven te betalen…als ik het voor het zeggen had.

    Een overheid die zijn blunders niet corriegeerd is onbetroubaar en kan alleen in fouten volharden. De redenatie dat een overheid betrouwbaar is als regels niet verandere vind ik onzinnig, het leven is niet statisch…alleen communisten kunnen zo denken. En we weten hoe dat experiement afliep.

    In geval 2:

    Als je bedoeld dat dit cadeau voor nieuwe woningbezitters is, dan is het NOG onziniger! Dit betekend dat de minimum prijs voor een huis 50k wordt. En de rest als gevolg 50k omhoog gaat. De banken moeten dan nog meer geld creeren en uitlenen aan zowel overheid als huizenkoper.

    En iedereen die geen huis koopt wordt collectief meteen 50k genaaid per aankoop. Lekker stelen van je medemens via de overheid waardoor mensen worden opgesloten als ze wijgeren die belasting te betalen betalen.

    Dit is een zuivere vorm van terreur en eenieder die zo’n waanzinnig idee deponeerd moet gelijk uit het land gezet worden wegens landveraad. En wel in zee, met een steen aan het been! Nee, beide benen…voor de zekerheid!

    …weer even uitblazen…

  47. Peter says:

    Sorry Okkie, bedoelde:

    42: Roelof Heddema

    Vond het al vreemd dat jij dat zou schrijven 🙂

  48. Jan says:

    @46 Peter: je reactie verwijst naar @40 Okkie, maar je bedoelt vast @42 Roelof Heddema…

    Hoe dan ook, ik deel je opwinding. Het zou de prijzen in het starters- en middensegment kunstmatig hoog houden en vervolgens ook nog eens eenmalig in de verkeerde zakken doen verdwijnen.

  49. Jan says:

    Ontopic: objecten die ik momenteel nieuw op de markt verschijnen zijn nog steeds te duur, maar al een stuk realistischer geprijsd.

    Waar voor een knappe tussenwoning vorig jaar nog rond 225K werd gevraagd, zie ik nu al vraagprijzen van rond de 200K of zelfs lager.

  50. Scheefhuurder says:

    Koopgift ipv. HRA? Koopgift orde 50k lijkt absurd, maar HRA is eigenlijk hetzelfde alleen dan gespreid over max. 30jr (en daar hoor je niemand over). Als iemand 250k heeft liggen en daarmee contant een huis afbetaald, dan is hij dief van eigen portemonnee. Hij neemt liever een spaarhypotheek 250k en raadt eens wat hij aan eind vd. rit overhoudt: min 50k (looptijd 20jr, ea. afhankelijk van rekenrente 3-6%, zonder verzekering overlijdensrisico). En daar is eigenwoningforfait dat je betaald als hypotheeknemer dan al in verrekend. Met dank aan vadertje staat! Weg dus met HRA en iha. met elke overheidsbemoeienis, desnoods geleidelijk als het anders teveel pijn doet.

  51. JW says:

    @23 van Kees2.

    Het nadeel van eigen spaargeld bij aankoop huis is wel weer dat de hypotheekrenteaftrek minder wordt.
    Dit speelt ook bij NHG, waar je max 50% aflosvrij hypotheek mag hebben.

    Minder hypotheek is langer wonen voordat je met je HRA break-even staat met je aankoopkosten (overdrachtsbelasting enz.).

  52. Martin says:

    http://spreadsheets.google.com/pub?key=t8Yf-6vWdur_VX5ElEQrqSg&single=true&gid=0&output=html

    Ik heb hier een vergelijking neergezet van de kwartaalcijfers in Nederland, en die in de VS.

  53. kees says:

    @51
    je kunt gerust je nek in de strop van de hra steken. Het touwtje gaat toch niet aangetrokken worden. Het maakt ook niet uit wat je voor een huis betaalt, over 30 jaar gezien heelt de tijd alle wonden.
    Heb je genoeg eigen geld dan moet je er aan denken geen huis in NL te kopen. Ben je jong dan is de optie: emigreren of ambtenaar worden (zie artikel A.Hiele nrc)

  54. Buddy says:

    De echte reden voor de vraaguitval en dalende huizenprijzen.

    “The generational crash is when there are too many older homeowners and not enough buyers,” says Dowell Myers, a University of Southern California professor.

  55. Niek says:

    @27:
    vlak bij mij is een hele straat waarvoor dat geldt; sommige woningen waren nog goedkoper (met wat achterstallig onderhoud), zo rond 20-25K euro. Voor woningen die een beetje opgeleukt zijn (extra dakkapel, nieuwe badkamer etc.) wordt nu tegen de 250K gevraagd; en dit zijn echt superkleine woningen met hooguit een paar m2 ‘tuin’.

    @29:
    zeker, maar op dit blog zijn er denk ik redelijke wat bezoekers die spaargeld hebben.

    @30:
    de waardevermindering van het geld door het beleid van de ECB is natuurlijk een deel van het verhaal; naar mijn schatting ongeveer -50% sinds 2001.

    @32:
    banken hebben geen enkel probleem daarmee zolang de overheid (via NHG, of andere staatsgaranties) het risico overneemt.

    @38:
    mee eens, vooral het advies om altijd eerst de oude koopsommen van een interessante woning op te vragen; zorg dat je eerst goed op je stoel zit!
    Ik denk wel dat er de komende jaren meer keus voor huurders zal zijn, in de vrije sector – en vanzelfsprekend tegen aanzienlijk lagere prijzen. Maar dit zal per regio sterk verschillen, dus niet voor iedereen een optie.

    @40:
    mij viel bij een wandeling door de stad op dat diverse mensen op hun raam sinds kort leuren met wat vermoedelijk hun oude woning is, of misschien een speculatiepandje (in dezelfde stad). Met vermelding van makelaar, lijkt een gecoordineerde actie. Gebeurt dit elders ook? Ik had zoiets eigenlijk nog nooit gezien …

    @42:
    ik vind die koop gift prima als die kopers hem zelf volledig (via de belasting) gaan betalen.
    maar dat zal ongetwijfeld NIET je bedoeling zijn.

    Ik sluit me volledig aan bij opmerking 46. Boven je stand wonen is géén recht of landsbelang; als de overheid nou iedereen 50.000 euro kado zou doen als tegemoetkoming in een degelijke (nuttige) studie dan zou daar met mij over te praten zijn, want dat is wel iets waar de samenleving wat aan kan hebben.

    @54:
    maar de Messiah denkt dat hij dit kan oplossen door zoveel geld bij te drukken dat er toch weer volop kopers bijkomen (zeg maar de subprime in het kwadraat sector). Allemaal op kosten van de belastingbetaler; gaan ze in NL ook proberen, geen twijfel over. Ik verwacht nog veel meer overheidsgaranties, subsidies en andere onzinnige voordeeltjes voor huiseigenaars en vastgoed maffia voordat ze het definitief opgeven.

  56. Niek says:

    @52:
    het beste zou zijn om de Case-Shiller index voor VS te vergelijken met Kadaster cijfers voor individuele woningen. Dus een ‘repeat sales’ index waarbij het steeds om dezelfde woning gaat; en dan liefst vanaf ongeveer 1990 toen de bubble begon in NL en enkele stukjes van de VS. Nu zie je m.i. in de cijfers meer verandering van de vraag dan de echte prijswijziging van individuele panden.

    Helaas is de Case-Shiller index van recenter datum, en zijn de NL prijzen weliswaar allemaal bij het Kadaster aanwezig, maar alleen als gemiddelde per regio beschikbaar wat een kompleet ander beeld geeft (omdat het type woning sterk veranderd is: verkoop goedkope huurwoningen, opsplitsing dure panden in appartementen, verwijdering duurdere panden uit index omdat het ‘zakelijke aankoop’ is geworden enz.).

  57. M says:

    Dat kon ik toch niet maken, om zo’n laag bod te doen! Hoe moest de verkoper zich niet voelen? Vervolgens begonnen de collega’s elkaar gelijk te geven dat de huizenprijzen echt niet meer zullen dalen dan nu.
    Als het huis werkelijk zoveel waard is als die collega’s van je zeggen, wat zal de verkoper het dan schelen dat je 20 procent onder biedt. Hij zal immers ruim voldoende boden krijgen die veel hoger zijn.
    Overigens brengen die collega’s van je een mooi staaltje groupthink te berde. Lekker elkaar bevestigen in een bepaalde gedachte en eventuele kritiek met z’n allen belachelijk maken. Zo bouw je je eigen roze wolk, zoals altijd met wolken zal het toch ooit gaan regenen.

  58. kees says:

    @57
    “groupthink”, dat komt ook voor als er overlegd gaat worden met de buren over het vaststellen van de verkoopprijs. Ouderen die al lang op dezelfde plek wonen doen dat nog wel eens.

  59. Knospe says:

    Huurwoningen bijna 5 procent duurder

    De gemiddelde huurprijs van woningen in Nederland lag in juli 4,9 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat meldde woningverhuurder Direct Wonen maandag. In mei en juni daalden de huren juist ten opzichte van een jaar eerder.

    Vooral goedkopere huurwoningen (tot 800 euro) werden fors duurder. De gemiddelde huur in dat segment steeg met 9 procent tot 498 euro. In het duurdere segment (boven de 800 euro) steeg de gemiddelde huur met 2,1 procent tot 1213 euro per maand. Het aantal nieuw aangeboden huurwoningen lag in juli 1,4 procent lager dan in juli 2008.

    Lijkt mij vrij sterk. Ken de berekeningswijze van Direct Wonen echter niet (bijv. alleen ‘hun’ panden of alle panden, werkelijk betaalde maanden of incl. huurvrije maanden, enz.)

  60. Niek says:

    @59:
    inderdaad, vorige maand was er een vergelijkbaar bericht van Direct Wonen. Hoe ze er aan komen blijft vaag, zal vast hun eigen bestand betreffen en dan vermoedelijk alles (dus niet alleen werkelijk verhuurde panden). In ieder geval heeft deze organisatie geen denderende reputatie, je mag aannemen dat dit soort persberichten met een bepaald doel verspreid worden.

    Afgaande op mijn eigen omgeving denk ik dat er relatief meer aanbod is gekomen van duurdere huurwoningen, wat het gemiddelde optrekt. Ik kan me niet voorstellen dat eigenaars de huur momenteel flink kunnen verhogen, gezien de toestand van de economie.

  61. Ludwig von Mises says:

    @ Knospe

    Jou comment lijkt me ook een stukje groupthink.

    Betaalbaarheid neemt af en dit heeft ome Mises voorspeld.

    Doe eens 1.06 of liever 1.07 tot de 10e macht en dan weet je waar de huurprijzen over 10 jaar liggen.

  62. Ludwig von Mises says:

    @ 60

    Voor een organisatie die niet denderend bezig is, tref je ze verbazingwekkend aan op executieveilingen. Kan zomaar zijn dat ze weten waar ze mee bezig zijn…

  63. Kees2 says:

    @ Knospe & Ludwig ..,

    Bericht in Juni:
    Gemiddelde huurprijs daalt met 3,0 procent. Uit onderzoek van Direct Wonen blijkt dat de gemiddelde huurprijs van huurwoningen in Nederland met 3,0 procent is gedaald ten opzichte van een jaar geleden. In juni 2009 werd voor een huurwoning gemiddeld 733 euro gevraagd. In dezelfde periode vorig jaar was de gemiddelde huurprijs 756 euro. De daling wordt veroorzaakt door een toename van het aanbod in de lagere prijsklasse (huurwoningen tot 800 euro).

    Conclusie: aan de berichtgeving van Directwonen valt geen enkele waarde te hechten.

  64. Kees2 says:

    @ 62,

    Zo zo zeg, een vastgoedorganisatie die executieveilingen gebruikt om vastgoed zeer voordelig aan te schaffen.
    Die zijn echt slim joh! En goed van jou dat jij dat constateerd man!

  65. Ludwig von Mises says:

    1 Juli vind de jaarlijkse huurverhoging plaats.

  66. Ludwig von Mises says:

    @ Kees2.

    Maar niet zo slim als jij, natuurlijk. Mises neemt weer een paar weken vakantie van deze site, van onwellevendheid houdt ie namelijk niet.

    Verwacht ergens in december een aanzienlijke verhoging lange hypotheekrente te kunnen rapporteren. Tot dan.

  67. Kees2 says:

    Ciao ciao
    En vergeet niet voor die tijd die veer uit je eigen reet te halen

  68. kees says:

    @59
    dat is dan heel goed voor de pensioenfondsen die in de huurwoningen zitten.

  69. Ludwig von Mises says:

    @ Kees2

    Wat is er mis met jou? Soort figuur dat uit zijn dak gaat in het verkeer? Mensen op hun bek slaat tijdens het uitgaan? Vriendin door het huis slaat als de aardappelen niet gaar genoeg zijn? Ciao amigo.

  70. kees says:

    rente- huurverhogen kan altijd. Wel een verschil tussen vragen en krijgen.

  71. matthijs says:

    @bouke 34

    Zegt dit niet ook dat er meer goedkopere woningen worden verkocht en niet zo zeer dat de prijs van woningen tussen de 2 en 2,5 ton heel erg om laag is gegaan?

  72. matthijs says:

    @ bouke 39, sorry verklaring gaf je al in deze comment 😉

  73. Ludwig von Mises says:

    Kopers aan de macht? Alleen als ze cash hebben.

  74. Knospe says:

    http://blog.directwonen.nl/content/binary/Juli%202009%20-%20Nederland.pdf

    “Doorlopend voeren wij onderzoek uit binnen onze database van woningen en binnen onze
    klanten doelgroep: woningzoekenden en verhuurders om zodoende meer inzicht in de
    ontwikkelingen van de woningmarkt te krijgen zodat we onze dienstverlening verder
    kunnen optimaliseren. Op het blog van Direct Wonen, http://blog.directwonen.nl zijn alle
    marktrapporten terug te vinden.”

  75. Boefke says:

    Hé Ludwig!!!

    Nou die stijgende 10-jaars staatslening-rente zie ik nog niet hoor, hij zal er ongetwijfeld eens komen, maar wat jij voorspelde dat hij nu al hand over hand zou gaan stijgen blijkt nonsens te zijn.

    Jammer maar helaas.

    OH??? Het is nu December dat het omhoog gaat? Nou, spreek ik je dan weer …tot dan!!! Beloofd?

  76. huizenhyper says:

    Ludwig kon wel eens gelijk krijgen over die stijging van de lange rente..aan het einde van dit jaar en daarna.
    Ik had het eigenlijk nu al verwacht, maar er zit wat “vertraging” in alles. Komt ook een beetje door al dat gemanipuleer door de overheid. De logica is er daardoor een beetje uit, maar wat ze allemaal doen is uitstel van executie.

  77. Fustus says:

    Heren aub niet op de man spelen.

    Verschil van mening is niet erg en levert nieuwe inzichten op.
    Overigens volgens mij komt Ludwig tot dezelfde conclusie, alleen via een andere weg. Eerst rente omhoog daarna de prijs naar beneden. En dit heeft tot gevolg dat mensen die het geld moeten lenen per saldo niet goedkoper uit zullen zijn.

  78. Hans says:

    @ Ludwig/Jasper/etc,

    Hey ben je er weer! Leuk om te zien dat je na maanden zwijgen inmiddels toegeeft dat er mensen zijn met spaargeld voor wie de betaalbaarheid nog steeds verder toeneemt 😉

    Wel jammer dat je je ongelijk over de rente-ontwikkelingen over de afgelopen maanden niet toegeeft.

    Tenslotte staat er nog steeds een vraag voor je open: Je schept hier op over je salaris en welke schaal je wel niet in zit, je claimt een topbelegger te zijn die goed in de crash van oktober zat, je schrijft honderden! berichten hier over hoe fanastisch je wel niet bent en weet over de financiele markten……….
    en toch ben je voor een lullig huisje van nog geen 200k helemaal afhankelijk van de bank. Hoe kan een toppertje zoals jij toch een simpele loon- en bankslaaf blijken te zijn? Waarom heb jij geen spaargeld als financieel goeroe?!!

  79. M says:

    Ha die Hans. Kan van afstand in het financiële reilen en zeilen van een onbekende kijken. Telepatische gaven?

  80. Niek says:

    @62:
    ja, bezig met zakken vullen. Ik bedoelde vanzelfsprekend de reputatie bij het grote publiek …

    @65:
    en vorig jaar ook neem ik aan; niet relevant dus.

    @75:
    inderdaad, voorlopig lijkt het meer op het Japan scenario, de ‘slow drip’. De afgelopen maanden gaven overwegend rentedalingen te zien, en als er straks weer een dip (laat staan crash) in de stockmarket komt gaat de rente ongetwijfeld weer verder omlaag.

  81. Ludwig von Mises says:

    @ Boefke,

    December hebben we een date. Hou de tien jaar treasury yield in de gaten (TNX) Er komt een uitbraak naar boven of naar beneden uit de apex die je in de grafiek kan waarnemen. Geld ook voor goud natuurlijk.

    @ Hans:

    Ik zeg al een jaar niet anders dan dat je inderdaad moet wachten als je een zak met geld hebt en bovenmodaal wil kopen. Maar sommigen zijn horende doof.

    Over de afgelopen maanden heb ik natuurlijk geen ongelijk over de renteontwikkeling. 30 jaar hypotheekrente is opgelopen sinds 1 Juni. Van 5.45 naar 5.8.

    @ Boefke: Dat is hand over hand wat mij betreft. Doe eens 0.35% van de prijs van een huis over 30 jaar rente op rente en je zal schrikken hoeveel geld je hebt laten liggen door te wachten als je wilt financieren.

    @ Huizenhyper: take the long term interest. Geduld is een schone zaak. Time is more important then price zoals Gann al schreef.

    @ Hans: Waar het mijn persoonlijke situatie betreft sluit ik me aan bij M. Ben in ieder geval blij dat je vervelend taalgebruik achterwege laat.

  82. Ludwig von Mises says:

    @ Niek. “de rente” bestaat niet. Je hebt het over de korte rente, oude momentum jagert dat je bent…

  83. Ludwig von Mises says:

    @ Niek, 65:

    Vorig jaar was Vogelaar nog bezig jouw pensioen weg te geven. Inmiddels is het politieke klimaat nogal veranderd en de bijbehorende maximaal toegestane huurverhoging ook.

    Brief met de jaarlijkse huurverlaging al ontvangen?

  84. Hans says:

    @ 79 M,

    Nee hoor, ik kan gewoon Jasper/Ludwig zijn berichtjes lezen.
    Moet je ook eens doen (kost je wel een hele dag om zijn honderden berichtjes door te lezen) dan zou je ook eens weten waar het over gaat 😉

    @ Ludwig
    Nogmaals: waarom ben je een slaaf van de bank als je zo’n topsalaris krijgt en topbelegger bent?
    Doordat je deze simpele vraag na maanden nog niet beantwoord hebt lijkt het erop dat je een fantast bent 😉

  85. Ludwig von Mises says:

    @ Hans/ Mike

    Oude ruziemakert, Ook een inhoudelijke bijdrage te melden? Of beperk je je tot kleuterschool ad hominem gezanik en gezeur.

    Jouw advies aan M is vermakelijk, we communiceren bijna dagelijks op een anders site zonder gehinderd te worden door jouw soort “zelfstandige ondernemers” die naast me op kantoor zitten.

    Tot december.

  86. Knospe says:

    http://www2.standardandpoors.com/spf/pdf/index/CSHomePrice_Release_082562.pdf

    “Home Prices on an Upswing in the Second Quarter of 2009 According to the S&P/Case-Shiller Home Price Indices

    Data through June 2009, released today by Standard & Poor’s for its S&P/Case-Shiller1 Home Price Indices, the leading measure of U.S. home prices, show that the U.S. National Home Price Index improved in the second quarter of 2009.”

    Die subsidie voor eerste huis-kopers lijkt te werken…

  87. Knospe says:

    En die AEX 300 punten grens gaat ook wel gehaald worden denk ik…

  88. Ludwig von Mises says:

    @ 87.

    Zou zomaar vandaag nog kunnen gebeuren. Binnenkort weer terug naar af.

  89. Niek says:

    @83:
    ik huur zoals je weet in de vrije sector en heb een kontrakt voor nog een jaar; maar de eigenaar doet alle moeite om mij ook daarna er in te houden als ik dat zou willen; ik heb al laten doorschemeren dat er erg veel keus is hier, prijsnivo zonder enige twijfel dalende.

    @86:
    effectief hebben ze in de VS weer 95% hypotheken; nog even en het leenklimaat is nog losser dan voor de crash … de Messiah doet er alles aan om het consumptiefeest weer op gang te krijgen.

  90. Ludwig von Mises says:

    @ Niek,

    Prijsklasse is van invloed. Duurdere huurwoningen worden goedkoper. Goedkopere niet. “de huurprijs” bestaat evenmin als “de rente”.

    Per saldo nemen de huren toe, over het hele palet van 350 sociale huurwoning tot aan 7500 euro appartement in Adam gerekend.

  91. Niek says:

    @90:
    ik zit in de ‘goedkope’ prijsklasse van de vrije markt, zeg maar tot 1000 euro (ik betaal nu 800). Boven de +/- 1500 euro is er hier genoeg aanbod, maar nauwelijks vraag. Dus prijzen zullen daar verder omlaag moeten, waardoor de prijsdruk op de goedkopere huurwoningen ook toeneemt.

    In de sociale huursector (tot +/- 650 euro) zijn verhogingen vrijwel onmogelijk door de regels, daar moeten ze het vooral hebben van mensen uit hun huis pesten of en hopen dat ze iets duurders accepteren, of truken zoals hogere servicekosten etc.

    Al met al zie ik weinig kans voor hogere huren, wél voor lagere.

  92. John says:

    Maar goed, al met al zijn er verschillende personen op dit blog die al geruime tijd roepen dat een geleidelijke daling van tussen de 5-15% het meest waarschijnlijk is.
    Dat kopen niet onverstandig is, (mits lang gefinancieerd en met wat spaargeld achter de hand )gezien het feit dat de 15jr+ rente de komende tijd sneller gaat toenemen dan prijzen gaan dalen.
    Het lijkt er toch echt op dat de doemscenario’s meer en meer de ijskast inkunnen.

  93. Ludwig von Mises says:

    @ John:

    Amen. Ik heb zoiets met namen, tx voor de kerstening.

    @ Niek:

    Maximale huurverhoging in 2008 was 1.5%. 2009 was 2.5%. De percentages zullen zeker omhoog tenderen.

  94. g says:

    @ 93 doei ik zal je niet missen ,tot december!

  95. huizenhyper says:

    Er wordt hier veel gepraat over het verhogen van de huren.
    Misschien in de particuliere sector, maar bij de sociale woningverhuurders lijkt me dat stug. Veel huurders hebben het niet zo breed, vandaar dat ze ook huren en geen huis kopen.
    Dit is een zeer grote groep.
    Als zij worden geconfronteerd met hogere lasten zal dit behoorlijk wat consequenties hebben. Hierdoor zullen uitkeringen oa omhoog moeten zodat deze groep toch nog rond kan komen. dit kost ook weer geld. Ik zie hier een hoop problemen van komen.

  96. Niek says:

    @95:
    ik betwijfel of die redenering klopt. Als mensen met een uitkering of klein pensioen geen ruimte meer hebben is er best ruimte voor huurverhoging, ook als de uitkeringen niet stijgen (ze stegen trouwens wél dit jaar). Want dat komt dan gewoon uit een ander potje (gemeentelijke bijstand bijvoorbeeld, of een andere vorm van huurtoeslag).

    In mijn gemeente hebben ze met recent vele bejaarden die heel goedkoop woonden (die woningen moeten gebuldozerd worden om plaats te maken voor een villawijk, is het vermoeden) in zeer dure, luxe appartementen geschoenlepeld. Dat kon dankzij enorme subsidies, die mensen betalen nu iets van 500 euro voor een service appartement dat zeker 1500-2000 euro zou moeten kosten. Waarom zou je simpel blijven wonen als je voor hetzelfde bedrag ook luxe kan wonen?

    Kan allemaal door een ‘eenmalige subsidie’ van Den Haag voor ‘woonservice zones’. Den Haag heeft laten weten dat ze hier eigenlijk vanaf willen want het wordt een beetje duur maar ja, wat gebeurt er dan met die luxe appartementen? Ik kan je garanderen dat ze gewoon bewoond blijven (door mensen die het niet kunnen betalen) en dat de eigenaar (de WBV) het volle pond blijft ontvangen.

  97. Niek says:

    niet meer piekeren hoe ver we nog dalen, ING kan u verzekeren dat we al op de helft zijn (in de VS zeggen ze dan altijd ‘de bodem is bereikt’, dat zal de Nederlandse zuinigheid wel zijn …).

    Daling Nederlandse huizenmarkt bijna op de helft

    Nederlandse consumenten zien de huizenprijzen nog wel verder dalen, maar volgens het ING Economisch Bureau hebben we bijna de helft van de huizenprijsdaling al achter de rug. De woningverkopen trekken volgend jaar aan.

    Het ING Economisch Bureau verwacht een verdere prijsdaling. Naar verwachting gaat er van piek tot dal ruim 10% van de huizenprijzen af. Dat betekent dat we nu bijna de helft (5%) achter de rug hebben.

    let wel, dit komt van dezelfde grapjassen die de Nederlandse staat met een miljardenstrop aan alt-A hypotheken hebben opgezadeld …

    De dalende prijzen en de relatief lage rente maken huizen beter betaalbaar.

    ze zijn het dus niet eens met hun kollega Mises/Jasper 😉

  98. huizenhyper says:

    Ik vertrouw alleen nog maar op mijn eigen intuitie. Ik zag dit 4 jaar terug al aankomen.
    Idd, voorspellingen van een bank die een flinke dot staatssteun heeft gekregen, brrr om koude rillingen van te krijgen. Ik denk dat mijn ideeen over 2010-2015 er ook niet te ver langs zullen zitten.
    Misschien kunnen we dan toch maar beter luisteren naar de ING en Ger Hukker. Die hebben een blijdere boodschap.

  99. Norali says:

    Het is onvoorstelbaar dat veel huizen nog steeds niet zakken in prijs en dan met name de huizen (van senioren) waar een dikke overwaarde op zit. Ik denk dat mijn generatie (35+) steeds minder bereid is hen de goede pensioenen te betalen (overwaarde) en zelf in de toekomst met prijsdalingen geconfronteerd te worden en een wereld economie die alleen maar verslechterd. Zeker als ze geen reeele vraag prijzen vragen voor hun onroerend goed.
    Ik denk dat we de komende 5 jaar geen huizen moeten kopen, totdat de vergrijzingsgolf een beetje doorzet en of men wakker wordt en de laatste 20% lucht uit de vraagprijs haalt.

  100. huizenhyper says:

    @99,
    Een kwestie van tijd.
    Zeker als de werkloosheid oploopt volgend jaar zullen deze prijzen zakken. Er zullen steeds minder mensen zijn die het kunnen betalen. Banken zullen ook een stuk voorzichtiger zijn met hypotheken. Lijkt me stug dat ze zin hebben in VS-toestanden.
    Ik ken veel lui die de kont tegen de krib gooien en weigeren te verkopen voor lagere prijzen. Ik ken er ook menig die weigeren voor deze prijzen te kopen. De grootste groep die ik ken is de groep die geen werk meer heeft, of sowieso al een te laag inkomen had.
    2009 is het jaar van de omslag. Hierna zullen de verkoop-prijzen (niet gelijk aan de vraagprijzen) significant lager liggen.

  101. kees says:

    @99
    Aow leeftijd gaat omhoog en overheid gaat borg staan voor de pensioenfondsen. De babyboomer wordt echt niet de duimschroeven aangelegd. CNV is al bijna om. De fondsen zullen alvast het verlies aan aow gaan compenseren/uitkeren omdat er een een voorschotje op de toekomst kan worden genomen. Ik zou dus niet te optimistisch zijn.
    De verliezers zijn degenen die via bv. robeco hebben belegd zoals zelfstandigen, erfgenamen e..d.

  102. kees says:

    @100
    dat betaalbaarheid minder wordt is geen probleem lijkt mij. Sparen voor je spulletjes. Ik ken in mijn omgeving -wij huren nu- mensen met 6 tv’s of 3 plasma’s, wasdrogers, vaatwassers etc. Denk even aan de energiekosten. Ook inmiddels verhalen opgevangen dat defecte droger en vaatwasser niet worden gerepareerd. Waarom er iedere week een kist met spulletjes van de keurslager uit de kofferbak wordt geladen; de vriezer moet vol blijven anders ben je echt arm. Het aantal mensen wat na de vakantie de baan kwijt is is ook gespreksonderwerp.

  103. kees says:

    Tuinstad in omgeving A’dam: Huis €495, 500m2 erf na half jaar niet verkocht en geen biedingen.
    Prijs wordt niet veranderd want er komt toch geen bod.Heb je een baan bij de overheid dan hoef je ook niet te verkopen.

  104. Rico says:

    @ 103,

    Tja als je dubbele hypotheeklasten niet vervelend vind hoef je inderdaad niet te verkopen 😉

  105. kees says:

    @104
    nee, niet eerst iets kopen voor er verkocht is.

  106. Wowly says:

    Ik ben bang dat het een “de soep word niet zo heet gegeten als ie word opgediend” verhaal word. Zoals kees zegt, de orgnistatie zij alweer getart met d “herstelwerkzaamheden”. wel spijtig voor het relatief “nieuwe” beroep ZZP-er. Die lijken de grootste klappen te gan vangen. De wereldeconomie lijkt wat op te leven onder druk van al die miljarden die er worden ingepompt. De 30% daling zal pas worden gehaald over enkele jaren, maar waarschijnlijker is dat de 15-20% waardedaling al volgend jaar er komt en er een lange langzame stijging weer aan zal komen. Er is nog een grote groep babybomers die van hun huis af moet……Pas als de kopers van díe huizen af moeten zal er weer een daling komen vanwege het overschot in bepaalde huizen (vrijstaande huizen etc).

    Wowly

  107. Riko says:

    @105,

    Als ze nu niet verkopen zullen ze het over een paar jaar tegen een nog lagere prijs moeten doen. Een “crash” van de huizenmarkt duurt nu eenmaal jaren en momenteel daalt het in Nederland sneller dan in het eerste jaar in de VS.

  108. Flore says:

    Met betrekking tot de bovenstaande discussie over huurverhogingen. Ik las dat huurverhoging (voor woningcorporaties) gekoppeld is aan de inflatie. Mijn conclusie is dan dat indien de spelregels niet veranderd worden en er dit jaar sprake is van deflatie (of voor sommigen hebben het geloof ik liever over negatieve inflatie) de huren niet zullen stijgen maar zouden moeten dalen. Klopt dit? En wat is dan het logische het gevolg voor de woningmarkt… kan de prijs van koophuizen stijgen of gehandhaafd blijven als huren goedkoper wordt. Lijkt mij van niet al is er misschien nog een verschil tussen de sociale en geliberaliseerde huurwoningen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*