Steeds meer Nederlanders Belgisch grensarbeider

Steeds meer inwoners van België werken in Nederland. Inmiddels gaan 45.000 inwoners van België elke dag de grens over om in Nederland te gaan werken. Acht jaar geleden waren er slechts 12.100 Belgisch-Nederlandse grensarbeiders.

Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Grensarbeid. In ongeveer 60 % gaat het om mensen met de Nederlandse nationaliteit, die uit financiële overwegingen in België wonen. Onder meer vastgoed is in België goedkoper dan in Nederland. Door het belastingsverdrag tussen België en Nederland, dat acht jaar geleden werd afgesloten, is het aantal grensarbeiders volgens de organisatie gevoelig gestegen. In dat verdrag wordt bepaald dat grensarbeiders belastingsplichtig zijn in het land waar ze werken. Dat betekent dat Nederlanders die in België wonen, hun hypotheekrente als belastingsaftrek mogen blijken inbrengen. In België bestaat dat systeem niet.

bron: Express.be

Share Button
Tagged with:
87 comments on “Steeds meer Nederlanders Belgisch grensarbeider
  1. Dalen says:

    Jeetje wat een oud bericht en bovendien gekleurd. De trend is juist dat Belgie te duur wordt voor de Nederlanders.

    Bovendien heb je in Belgie ook een flinke korting op je belasting als je hypotheekrente betaalt.

    Ik woon in Belgie al heel wat jaren en de room is er definitief af.

    Twintig jaar geleden kocht je hier gemakkelijk stukken recreatiegrond die later allemaal als bouwgrond werden verklaard.

    Onzin om nu nog naar Belgie te gaan. Belgen kopen zelf alles op wat los en vast zit. Hier zit geld genoeg. Belgen zijn niet zo arm als Nederlanders denken.

    Vandaag op een veiling boden ze meer dan voor het stuk grond en ligging dan het huis waard is. Het huis wordt gewoon plat gegooid.

  2. chantal says:

    Bij mij in de straat wonen 2 nederlandse koppels. Ze wonen hier al langer dan ik. Ze lijken me ook goed geintegreerd 🙂

  3. chantal says:

    Van mij mag die bouwgrond blijven stijgen. In het verleden heb ik mijn woonsten ook gekozen met zoveel mogelijk grond. En als mensen nu in crisistijd nog steeds 750m² gemiddeld kunnen betalen, dan is dat teken dat de prijs nog niet hoog genoeg is.

  4. Arendsoog says:

    Chantal,

    In Brussel zijn in het afgelopen jaar de prijzen in het laagste en het hogere segment gelijk gebleven (of hooguit 5% correctie), maar in de klasse tussen 0,5 en 1,5 miljoen met soms wel 15% gedaald. De bouwgrond is zowaar blijven stijgen in prijs, maar dat is misschien niet zo gek omdat er erg weinig meer beschikbaar is.

    Echter, als de rente gaat stijgen (2011?) en de werkeloosheid dan nog niet verbeterd is, verwacht ik een sterkere reactie: ook in België is vastgoed immers t.o.v. historische normen overgewaardeerd.

  5. chantal says:

    Verwacht jij dan een daling van bouwgrondprijzen? Ik niet, want de bevolking groeit nog steeds in Belgie. Dus nog minder bouwgrond beschikbaar.
    Kijk, als mensen al gemiddeld 750m² kopen aan gemiddeld 227€, dan zijn ze al 170k kwijt zonder er een huisje op te zetten, zonder notariskosten etc… Blijkbaar kan toch 10000 mensen zich dit permiteren in crisistijd. Welke crisis dan? En zijn huizen dan wel duur, als de grond al zoveel kost?

  6. Arendsoog says:

    Het is de grond die de huizen duur maakt, niet de bakstenen. Ergo, als de huizenprijzen zakken, is het de bouwgrond die minder waard wordt…

  7. chantal says:

    bouwgrondprijzen zullen idd zakken, als leningen stijgen. Akkoord.
    Maar het huis erop zal stijgen, als grondstoffen stijgen in prijs, en dat doen ze momenteel.
    Ik maak me dus niet veel zorgen om Belgie.

    Zelf woon ik in Antwerpen stad :
    “Antwerpen torent hoog boven alle andere gemeenten uit als we het over de prijs van bouwgrond hebben. Daar werd 3.319 euro per vierkante meter gevraagd.”
    http://www.vastgoedplatform.be/ligging-bouwgrond-bepaalt-de-prijs/

  8. Martijn says:

    En als mensen nu in crisistijd nog steeds 750m² gemiddeld kunnen betalen, dan is dat teken dat de prijs nog niet hoog genoeg is.

    Je zou kunnen betwijfelen of de crisistijd al helemaal is doorgewerkt. We zullen zien.

    De afgelopen 10 jaar groei was grotendeels (maar niet volledig) gebaseerd op meer krediet. Kredietverlening is momenteel aan het krimpen (banken worden voorzichtiger), en ik verwacht niet dat daar nog groei vandaan gaat komen.

    Prijzen waren voor een deel hoog omdat men in de toekomst nog hogere prijzen verwachtte. Met teruglopende kredietverstrekking valt die groeicomponent weg uit de prijs. Gevolg is dat men minder (tot geen) prijsstijging kan verwachten en daardoor ook minder zal willen betalen.

    Zolang kredietverlening niet aantrekt gaan huizenprijzen niet stijgen.

    En zolang prijzen niet stijgen wordt een huis weer om te wonen en gaan mensen daar van uit bij de berekening, terwijl het investeringspotentieel minder gaat tellen.

    Voordat een markt die psychologische draai heeft gemaakt zijn we nog een paar jaar verder.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/28-02-2009/levenscyclus-van-een-zeepbel/

  9. Martijn says:

    rond 2002/2003 zagen we de “first sell off” en de “bear trap”.
    Daarna ging iedereen aan de tophypotheek en sloeg de “greed” toe.
    Denial hebben we inmiddels – in de figuur van al-Sahaf-Hukker – ook meegemaakt, maar de echte angst laat nog op zich wachten.

    Die komt na deze bull-trap, als we het DNA van een zeepbel (zie 8) mogen geloven.

    Natuurlijk kan deze keer anders zijn, maar ik zie dalend volume, en verwijdering van het gat tussen vraag- en verkoopprijs en een gebrek aan goed economisch nieuws.

    Ik zou graag van iemand horen waar de kracht vandaan komt om huizenprijzen hernieuwd omhoog te stuwen.

  10. Martijn says:

    Maar het huis erop zal stijgen, als grondstoffen stijgen in prijs, en dat doen ze momenteel.

    Nee.

    Huizenprijzen zijn nu niet gebaseerd op enkel de grondstofkosten, maar veleer op de verwachte toekomstige prijsstijgingen die er misschien (waarschijnlijk) niet komen.

    Stijgende grondstofprijzen hebben zeker een opwaarts effect op huizenprijzen, maar het zal niet het enige effect zijn.

    Ik denk dat het weglekken van het uitzicht op prijsstijgingen in de toekomst een grotere neerwaartse druk gaat uitoefenen dan de stijging van grondstoffen opwaarts zal werken.

  11. kees says:

    dank je wel Steve Stevaert 🙂

  12. Martijn says:

    http://lvb.net/item/940

    Was die aan mij gericht?

  13. kees says:

    België is anders. Daar gebeurt het later. Ook het inzicht. Zij hebben “zônevreemd” even fors in de markt gezet sinds welk jaar?
    NL gelijk, B nog 150% omhoog en we staan gelijk.
    Welk land heeft ook al weer een staatsschuld van 100%?

    Gaat Dlnd de nieuw euro omdopen tot D’euro. Uk exit, tenslotte geen pres. van Eu geworden. Merkel c.s. zullen de kar moeten trekken en JP wordt gezand namens NL. “Er spricht Deutsch” en “wij hebben het altijd zo goed kunnen vinden samen”.

  14. kees says:

    Was die aan mij gericht?

    eigenlijk voor Chantal maar de post is het zicht op de gleuven een beetje kwijt met dit weer. Sneeuw hè. Maar je hebt wel de goed Steve opgedist.
    Degene van het creëren van bouwgrondschaarste, gratis openbaar vervoer en weet wat meer.

  15. kees says:

    enig idee welk deel de grondstofkosten uitmaakten in 1925 van het geheel?

  16. chantal says:

    Enkele links waarom bouwgrond nog duurder zal worden :

    http://www.hln.be/hln/nl/928/Kanaal-Wonen/article/detail/1013350/2009/10/09/Europa-eist-gelijke-btw-op-grond-en-woning.dhtml

    “Europa vraagt aan ons land om de btw die geheven wordt op nieuwbouwappartementen en sleutel-op-de-deurwoningen op te trekken tot 21 procent. Nu geldt in Vlaanderen een btw van 21 procent op woningen, maar op de grond moet maar 10 procent betaald worden.”

    http://www.vastgoedplatform.be/grond-is-goud-waard/

    ‘Van bouwgrond is er in onze provincie nog zodanig weinig over dat de gemiddelde prijs alleen nog maar zal stijgen’, besluit Devos. ‘En voor het verschil tussen duur en goedkoop gelden maar drie criteria: ligging, ligging en ligging.’

    http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/818762/2009/04/14/In-2060-is-meer-dan-een-op-de-tien-Vlamingen-80-plusser.dhtml
    “In vergelijking met 2005 zal de Vlaamse bevolking tegen 2060 met 15 procent zijn aangegroeid, tot iets meer dan 7 miljoen. Voor België stijgt het aantal inwoners tegen dan tot 12,7 miljoen, ruim 2 miljoen meer dan de 10,6 miljoen op dit ogenblik.”

  17. chantal says:

    @kees 16
    -Suiker van 12,23 naar 26,43 in 8 maand tijd
    – koffie van 113 naar 148 in 9 maand
    – alluminium van 1376 naar 2285 in 8 maand
    – koper van 3916 naar 7142 in 9 maand”
    Nog eens dat schrikwekkend tabbeltje. Bijna een verdubbeling op nog geen jaar tijd. En dit is nog maar het begin…
    Hoeveel % de grondstoffen uitmaken van een huizenprijs, weet ik niet. Maar als ze op zo een tempo blijven stijgen, dan mogen we ongerust worden. Die 0.5% daling op de lonen, zal niet veel goedmaken.

  18. Martijn says:

    @Chantal

    Europa vraagt aan ons land om de btw die geheven wordt op nieuwbouwappartementen en sleutel-op-de-deurwoningen op te trekken tot 21 procent.

    Nou ben ik erg benieuwd naar voorbeelden waarbij een belastingverhoging in het voordeel van handelaren/eigenaren heeft gewerkt.

    Jij denkt dat als de belasting stijgt de grond meer zal stijgen dan er aan extra belasting moet worden afgedragen?

    Het lijkt me een kromme redenatie.

    Het komt er immers op neer dat de verkoper meer belasting zal moeten afdragen en dan moet hopen dat aan de koper te kunnen doorberekenen.

    Het lijkt me sterk dat de koper zo blij wordt van een dergelijke verhoging dat hij er meteen nog een stuk bovenop doet om de koper te bedanken.

  19. Martijn says:

    Is Knokke niet die kuststad die ooit een badplaats van wereldallure moest worden en waar toen flink voor geïnvesteerd werd?

    Maar goed, geld trekt vaak geld aan, op ten duur wil men er wonen voor de naam, mensen en voorzieningen. Het kan dat een dergelijke ontwikkeling rond Knokke aan de gang is, maar dat zegt weinig over België in algemene zin.

  20. ll says:

    @ 10 Juist, waar komt de groei vandaan, producentenvertrouwen daalt, minder uitzenduren, dat is de basis van de economie en de huizenprijzen.

    Griekenland afgewaardeerd door Moody’s rente om te kunnen lenen nu 6 %, neerwaartse spiraal.

    Op RTLZ net, het probleem voor 2010 is het kredietrisico van soevereine staten.

    Euro in gevaar.

    Jzeez, wat een bak ellende, en geen tekenen van green shoots.

  21. chantal says:

    @martijn 19
    geen kromme redenatie hoor. Uiteindelijk is de kostprijs van grond, de prijs die je betaald. Een huis kan ook duurder worden, als het zakt van prijs, maar leningen stijgen, zoals nu het geval een beetje is.

  22. Martijn says:

    In 2060 is 11,2 procent van de Vlamingen 80-plusser…

    …De komende vijftig jaar zou de Belgische bevolking daardoor forser aangroeien dan de afgelopen 50 jaar. Daarvoor zijn zowel meer geboortes als versterkte immigratie verantwoordelijk.

    Zittende Belgen gaan dus naar een ouderenhuis, terwijl hun plek wordt opgevuld door migranten.

    Een deel van die migranten werkt voor Brussel en vergelijkbare zaken en zal geld meebrengen, een ander deel wellicht niet.

    De effecten van deze verandering lijken mij niet eenduidig.

  23. Martijn says:

    Op de arbeidsmarkt vertaalt zich dat in meer uit- dan instromers. De veroudering van de bevolking op arbeidsleeftijd zet zich daarentegen niet door. Ook de voorspellingen voor het aantal werkenden zijn wat gunstiger dan in eerdere prognoses, besluit het rapport, maar Vlaanderen moet vanaf 2020 toch rekenen op een minder werkenden dan vandaag.

    Minder werkenden dan vandaag.

    Die huizenprijs is niet meer te houden! Hoe minder werkenden hoe hoger toch?

  24. Martijn says:

    @22

    Ok. De kostprijs zal stijgen.

    Of dat in dit geval voor eigenaren/verkopen gunstig uitpakt is vanwege de stijgende belastingafdracht twijfelachtig. Denk je niet?

    Reken jezelf dus niet zonder meer rijk.

  25. Martijn says:

    Griekenland…

    …Euro in gevaar

    Nee.

    Griekenland is goed voor 2,5% van het BNP van de Eurozone.

    Dat is marginaal. Daarover gaat de Euro echt niet klappen.

    En als Griekenland besluit de euro te verlaten zijn we een probleem kwijt en wordt de euro sterker.

  26. chantal says:

    @martijn 22
    Ik heb ook geen probleem dat huizenprijzen zakken, als leningen stijgen. Uiteindelijk doe ik toch profijt?
    Ik koop geen huis om te verkopen, maar om bij te houden. Het voornaamste voor mij is, dat ik alles samen zo weinig mogelijk betaald heb.

  27. Martijn says:

    @27

    Zou je die willen toelichten?

    Als huizenprijzen zakken had je toch beter je centen op de bank kunnen houden?

  28. chantal says:

    @28
    als centen op de bank nog zouden opbrengen heb je gelijk. Maar geld wordt ook minder waard, al voelen we dat niet direct.
    Goud of zilver of koffie of eender welke grondstof is/was ook een goede optie. Misschien zelfs een betere.
    Maar zelf haal ik ook nog geld uit renoveren.

  29. Dalen says:

    Ik heb hier al meer gezegd dat Belgie anders is. Hier geen tophypotheek of aflossingsvrije hypotheek. Voor kort was het zo dat je minimaal 10% eigen geld moest hebben en maximaal 20 jaar kon lenen. Dat betekent dat mensen na verloop van tijd vermogend zijn.

    Veel ouderen hebben jaren geleden stukken bouwgrond (zonder bouwverplichting) gekocht voor de kinderen en kleinkinderen. Kinderen verzorgen later weer hun ouders en laten ze niet wegstoppen in een tehuis, waarmee ik niet wil generaliseren.

    Ja, de cultuur is hier echt anders dan in NL.

    De regering denkt hier ook iets anders over het volk en hun inbreng.

    Misschien moeten jullie eens naar Duitsland kijken daar zijn nog mogelijkheden of een ander land.

  30. kees says:

    18 chantal

    je noemt nu voor 99% materialen die ik niet in mijn huis verwerk.

    groenhout, hennep, klei, stro, dat is wat ik gebruik. Koper incl. koppelingen heb ik nog teveel van liggen om naar alternatief over te stappen.

    mijn muurtjes worden geen 10cm zodat de buurman in zijn enthousiasme zich naar binnnen boort. 50cm komt eerder.

  31. kees says:

    Europa vraagt aan ons land om de btw die geheven wordt op nieuwbouwappartementen en sleutel-op-de-deurwoningen op te trekken tot 21 procent.

    dat gaat dan ten koste van de marge. Dus ook de Vennootschapsbelasting gaat daar onder lijden.

  32. Martijn says:

    Nog even voor wie er per ongeluk geloven dat de prijsdaling verder gaat afzwakken om daarna structureel te stijgen: http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/nieuws/%29/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/52/1222_1100_abu_uitzend_krimpt_nog_altijd.xml

    Doorgaans zijn het de uitzenders die het herstel inleiden.

    Dat doen ze nu niet.

    Natuurlijk kan het dit keer anders zijn, maar ik zie vooralsnog geen reden daarvan uit te gaan.

    Een deel van de mensen die nu kopen zou best eens in de stierenval (bull trap) kunnen zijn gelopen.

    Wellicht hadden ze beter eerst met Joselito kunnen praten.

  33. kees says:

    Is Knokke niet die kuststad die ooit een badplaats van wereldallure moest worden en waar toen flink voor geïnvesteerd werd?

    Graaf Lippens heeft recent 21 miljoen geïnvesteerd in Cadzand/zeeuwsvlaanderen om de rijkdom nog wat te verspreiden. Misschien wil niet iedere rijke met iedere rijke gezien worden. Ook dat selecteert zich.

  34. kees says:

    martijn,

    Een deel van die migranten werkt voor Brussel en vergelijkbare zaken en zal geld meebrengen, een ander deel wellicht niet.

    Ik zie Brussel nog wel uitgekleed gaan worden als Duitsland de EU-kar moet gaan trekken.

  35. kees says:

    als centen op de bank nog zouden opbrengen heb je gelijk. Maar geld wordt ook minder waard, al voelen we dat niet direct.

    ondanks de 2% renteopbrengst (en verlies door vermogensrendementsheffing) kan ik nu 15% meer kopen dan een half jaar geleden. Ik zeg niet dat het over een half jaar 2×15% is. Extrapoleren is voor de simpelen van geest, zo je wilt onnozelen. Altijd alert blijven, aan de markt meedoen, met de laarzen in de klei. Zoiets dus.

  36. kees says:

    Maar zelf haal ik ook nog geld uit renoveren.

    mijn ervaring is dat het meest te verdienen is als een ander de renovatie al gedaan heeft. Je betaalt voor de plek. Alles wat een verkoper er aan gerenoveerd heeft gaat hij niet terug verdienen.
    Denk aan voorbeeld Ed Maas (nu vastgoedfonds vhs); witkwast erover, keukenblokje en doorverkopen. Zo is het nog steeds.

  37. kees says:

    Misschien moeten jullie eens naar Duitsland kijken daar zijn nog mogelijkheden of een ander land.

    (Balkenende is de enige die nog Duits spreekt.)

    Huizenprijzen dalen niet echt in D. en daar letten wij Nederlanders op.

    Onbegrijpelijk dat er niet meer Nederlandse jeugd naar Berlijn of München vertrekt.

    Waarom worden spoorlijnen niet doorgetrokken naar Duitsland? Zuiderzeelijn doortrekken naar Hamburg dat soort dingen. Uiteindelijk geen visie op EU. Jansalie woont in een enclave.

  38. kees says:

    Wellicht hadden ze beter eerst met Joselito kunnen praten.

    hoewel ik dat schouwspel ook nog steeds helder probeer te krijgen

  39. Martijn says:

    @40

    Zat er aan te komen. Gemeenten vragen hoge prijzen en zijn afhankelijk van grond voor hun financiën, maar banken willen geen nieuwe projecten meer financieren op de woningmarkt.

    Volgens Visser zijn er zelfs projectontwikkelaars die gemeenten bellen om grond terug te verkopen.

    Er was toch zo’n ontzettend tekort aan huizen in Nederland, hoe kan er dan bouwgrond worden terugverkocht?

  40. Martijn says:

    Volgens Visser zijn er zelfs projectontwikkelaars die gemeenten bellen om grond terug te verkopen.

    Is er ineens grond teveel?

    Straks blijken we nog een woningoverschot te hebben ipv een tekort, en kan het toch verkeren.

  41. Martijn says:

    Met 200.000 stuks te koop op funda zie ik in elk geval niet zonder meer een tekort.

  42. ll says:

    Vervolg Grondbedrijven, een inkijkje …….

    http://www.buildingbusiness.com/artikel.asp?ID=381

  43. kees says:

    De motor van de grondverkoop is gestopt.

    veel ruimte voor eetbare planten 🙂
    ook grondstoffen kennen hun variaties.

  44. kees says:

    44 grondbedrijf en directeuren.

    Ik werkte (?) als uitzendkrachtje in 1980 bij afd.onderwijs van gem. Amsterdam. Daar was ook een kerel aanwezig die uit de oliehandel kwam. Had jaren in het buitenland gezeten. Hij had ook ontdekt dat je gratis internationaal kon bellen via de gemeentelijn 🙂 Maar hij had een groter plan; hij wilde intern doorstromen naar het grondbedrijf. Dat is hem in drie jaar gelukt. Hij kwam uit het bedrijfsleven en er werd een beetje met jaloezie naar zijn achtergrond gekeken. Hij heeft op die manier waarschijnlijk meer bij elkaar gescharreld dan de directeur. Shop in shop kan erg interessant zijn.

  45. Ludwig von Mises says:

    Lijkt de VOC wel, kees.

    Mises gaat naar huis – genoeg gewerkt voor vandaag. Morgen nog een dag om het af te leren.

    Dan pakken we de discussie van maandag weer op. Huizen van goud op de maan.

    Helium 2 mijnbouw op de maan is meer viable dan staven goud simpelweg ophalen op de maan, wisten jullie dat?

    Energy is key.

  46. kees says:

    mises,
    Mises gaat naar huis

    NS gaat record verbreken.

  47. Joselito says:

    Joselito heeft de aandacht van de stier verloren, het gespierde gevaarte loopt doelloos voor zich uit te staren en heeft geen zin in een lapje. Waarschijnlijk verward door feiten 🙂

    Daarom een kort intermezzo rond het thema “PinkPop: is it still pink or did it just pop” oftewel hoe zou het met Landgraaf off-season zijn:
    Pied-à-terre kopen voor 70k:
    http://www.funda.nl/koop/landgraaf/appartement-2322706-romeinenplein-55/
    Zij betalen daarenboven uw hypotheek tot 1/7/2010 🙂

    Liever ietsje ruimer, 7 kamers met garage voor 130 k euro (= 4,5 JanMo, net te lenen als startende JanMo):
    http://www.funda.nl/koop/landgraaf/huis-47519098-olmenstraat-11/fotos/#foto-1

    Voor 90k zet u op een stuk grond een prachtkast neer, net uber die Grenze:
    http://www.immowelt.de/Typenhaus/ImmoDetail.aspx?ID=16596786
    of iets meewr op stand:
    http://www.immowelt.de/Typenhaus/ImmoDetail.aspx?ID=16512576
    (wel aufpassen auf Maurice der Hunds)

    The Word is:
    – De woningmarkt in Zuid-Limburg boven 2 ton ligt volledig op zijn gat
    – Er zijn veel percelen net over de grens in Duitsland vrijgegeven voor bouw, waarop flinke kasten gebouwd zijn, u woont als een vorst voor weinig.

    Proces landelijk is waarschijnlijk:
    – eerst zullen de landelijke gebieden (Limburg, Zeeland, Groningen) onverkoopbaar blijken en moeten dalen in prijs
    – randstad zal later volgen, met Amsterdam natuurlijk als laatste

  48. kees says:

    Jos, in duitsland is de kans groot dat je voor hetzelfde geld een arena in je achtertuin hebt.

  49. kees says:

    Slopen en de bouwmaterialen in België verkopen. Speculeer op prijsstijging 🙂

  50. Joselito says:

    @50 “dat scheelt inderdaad een hele arena” En Hollanders denken nog steeds bekend te staan als “zuinig” ?
    Wellicht is “schuldig” een betere term 🙂

  51. Joselito says:

    Van harte gefeliciteerd Chantal, uw lijstje is zeker en vast in de statistieken verwerkt geworden, waarmee wij maar willen zeggen: het is een nipte met 0,26% maar het is een overwinning:
    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/5626666/__Belgi_heeft_na_zeven_maanden_weer_inflatie__.html?p=28,1

    Allée zulle da’s d’r eentje die Vincent Van Quickenborne, die gaat het nog goed ver schoppen:
    “Over heel 2009 gemeten is er in België sprake van een zeer lichte ‘negatieve inflatie’ van 0,04 procent.”

    Negatieve inflatie, vanaf heden geen deflatie meer 8)

  52. Joselito says:

    Sommige banken lijken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid ook te nemen en te kunnen nemen, dat is een goed teken:

    http://www.telegraaf.nl/dft/5633156/__Rabobank_komt_over_de_brug__.html?p=11,1

    “Extra potje vrijgemaakt voor schrijnende gevallen”

  53. Eerlijk says:

    jaar op jaar vergelijkingen moeten nu jaar op 2jaar worden lijkt mij. Voor het juiste overzicht 😉

  54. kees says:

    Toch knap al die inzichten en aanpassingen per minuut. 24/24 de “veranderende” huizenprijzen etc.

  55. kees says:

    ll Zegt:
    23 December 2009 om 8:43 am
    Off topic. Vond nog een leuk stukje.

    is van maart dit jaar. Tot nu toe heeft Bos c.s. het bij het rechte eind.

  56. kees says:

    IL
    Denk het ondenkbare en u zit aan de goede kant van de streep! Financial Survival of the Fittest! Een uitdaging die alleen de meest flexibelen van geest zullen overleven, de rest… zal sterven. YES we can!

  57. kees says:

    ABN Amro-topman Gerrit Zalm verwacht dat de Nederlandse overheid in 2013 of 2014 uit ABN Amro stapt. Dat zei hij woensdag op een persconferentie.

    rekken en trekken omdat deal HBU niet doorgaat?

  58. Martijn says:

    http://www.foutwellink.nl/

    Zo er nog meer komen?

  59. Ludwig von Mises says:

    Nee, laag kopen en hoog verkopen, kees.

  60. Martijn says:

    De rechter heeft de DNB geen gelijk gegeven tegen RTLZ: http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/nieuws/%29/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/52/1223_1025_vandag_uitspraak_rechter_rtl_dsb_dnb.xml

    Hier hebben we toch even een behoorlijk hoge pief die wat kritiek te verwerken krijgt.

    Audit the Fed in de VS is ook zo’n beginnetje.

    Kan uiteindelijk op niets blijken uit te lopen, maar er kunnen ook verstrekkende gevolgen aan verbonden gaan worden.

    Ik postte hier laatst iets over Ravi Batra en revoluties. Niet dat we nu al iets kunnen voorzien, maar bovenstaande ontwikkelingen zijn leuk om in de gaten te houden.

  61. Ludwig von Mises says:

    Voor wie denkt dat de banken er met jullie geld vandoor gegaan zijn:

    “the great bulk of the profits of the Reserve Banks are turned over to the federal treasury. As John McCormack explains in a Liberty magazine article: “[H]olding shares in the Fed is not a very profitable activity. Dividends to member shareholders are limited to 6% of nominal capital (hardly a great rate of return) and all Fed revenues above this amount (invariably vastly greater sums) are returned to the U.S. Treasury.

    In 1994, for example, total dividends to member banks amounted to $212 million while the Treasury received $20.5 billion, 97 times as much.” [Liberty, March 1996.]

    Government is thus a full partner in the Federal Reserve System. And a business entity with the government as a full partner is not a private corporation.”

    What comes around goes around.

  62. Ludwig von Mises says:

    M,

    Ik begin me meer en meer te realiseren dat ik de ernst van de situatie onderschat.

    Kan zomaar zijn dat over 5 jaar niemand meer schulden heeft en de economie nul waaard is.

  63. kees says:

    Ludwig von Mises Zegt:
    23 December 2009 om 4:19 pm
    Nee, laag kopen en hoog verkopen, kees.

    maar hoeveel voordeel hebben ze dan bij de voorspelde hyperinflatie?

  64. kees says:

    Kan uiteindelijk op niets blijken uit te lopen,

    martijn, ik maakte gisteren een grapje over de ns
    tegen mijn vrouw: “er moet een onafhankelijk onderzoek komen”. Binnen 5 minuten kon ik het op de radio horen aankondigen.
    Zo’n audit kan zelfs door de fed geïnitieerd zijn om wat stoom van de ketel te halen. Zo cynisch wil ik wel zijn.

  65. kees says:

    ludwig,
    Kan zomaar zijn dat over 5 jaar niemand meer schulden heeft en de economie nul waaard is.

    klinkt wel erg zwartgallig. Alsof de dijken van de zuidelijke Flevopolder poreus zijn geworden.

  66. Ludwig von Mises says:

    Ik had even zo’n bui. Maar he, sinds een paar uur is het officieel vakantie, dat montert op.

  67. Martijn says:

    M,

    Ik begin me meer en meer te realiseren dat ik de ernst van de situatie onderschat.

    Ik heb het niet voor niets al een tijd over fysiek goud.

    Het wordt tijd om te onderzoeken met welke scenario’s en mogelijke antwoorden Bernanke en cs rekening houden.

    Een economie die niets waard is: ik denk het niet. We zijn technologisch wel vooruit gegaan, mensen (niet allemaal) zijn slimmer geworden, er is voortschrijdend inzicht op veel vlakken.

    Dit is primair een crisis van het systeem. In eerste instantie van het financiële systeem, maar wellicht ook van de politiek. Zeker in de States. Lees Batra er maar op na, en je bekijkt nieuwsberichten met andere ogen.

    Wist jij dat Blackwater Obama chanteert om zijn beveiliging (deels) te mogen doen? Het bedrijf weet inmiddels teveel over Irak en dreigt daarmee naar buiten te stappen. Heb jij naar de belangen van de internationale griep-adviseurs à la Osterhaus gekeken? Die liggen vaak deels bij de farma.

    Staat allemaal in kranten tegenwoordig. Je moet het alleen een beetje zoeken.

  68. Martijn says:

    @72

    Ik wil best geloven dat ik me vergis. Zowel over mijn punt dat het systeem ten einde kan lopen – dan moet er wel op ten duur actie van het volk komen, de politiek zal het zelf niet verzorgen – als dat de huizenmarkt in Nederland zich op maakt voor een daling.

    In beide gevallen accepteer ik mijn vergissing pas als ik overtuigende berichten krijg van een verbetering.

    Het financieel-politieke systeem is de afgelopen 2 jaar op geen enkel punt verbetert voor zover ik heb kunnen nagaan.

  69. kees says:

    M,
    als ik zo’n boekje lees denk ik “doet de huizenmarkt er wel toe?” het is natuurlijk onderdeel van. Dit om het maar eens breed te trekken.

  70. Martijn says:

    @Kees

    Exact. De huizenmarkt is onderdeel van een groter plaatje. Omdat veel mensen huizen hebben en er veel geld in omgaat een belangrijk onderdeel, maar er lijkt meer aan de hand te zijn.

    Sterker nog, de huizenmarkt is de afgelopen periode zo excessief gestegen vanwege ontwikkelingen in het financiële systeem, en die zijn weer te linken aan nog bredere ontwikkelingen.

    Breed trekken is nooit onverstandig denk ik, al moet je voor persoonlijke afwegingen natuurlijk uitgaan van je eigen situatie en wensen.

    Al met al blijft investeren een kunst (als schilderen), geen wetenschap.

    We hebben het immers over de toekomst, en hoe graag mensen ook willen: daar staat niets vast.

    Net als bij het maken van een schilderij zijn er honderden invalshoeken, mogelijkheden en kleuren. Om een goed beeld van de toekomst te krijgen moet je daar toch op de een of andere manier een keuze in maken.

    En ook ik heb de waarheid niet in pacht.

  71. kees says:

    Blackwater en Holland, Michigan de veel geroemde VOC mentaliteit.

    de belangen van de internationale griep-adviseurs à la Osterhaus

    naar het schijnt allemaal ontkracht? Alleen de fiscus zou het kunnen weten.

  72. kees says:

    mooie metafoor M, Dirk heeft zijn toekomst in moeten leveren bij de ABN.

  73. ll says:

    Chantal is en blijft een optimiste……. gelukkig maar, maar alle schulden in de hele wereld moeten nu worden terugbetaald……er is teveel geleend.

    Hoorde vandaag Wellink op de radio vertellen, dat het onderpand

    commercieel vastgoed volledig is beleend, en omdat de waarde met 25 % is gezakt, dit verschil ook niet meer kan

    worden geleend. De 25 % moet eerst worden terugbetaald.

    Maar niemand heeft nog geld. Alles ligt bij de lommerd. Alles is beleend.

  74. Martijn says:

    @Chantal

    Uitzendsector is belangrijk voor herstel.

    Je bericht is echter onvolledig. Wordt er bijvoorbeeld altijd meer gewerkt in november dan in oktober?

    Dan zou de stijging een normaal verschijnsel zijn.

    Duidelijk is wel dat we er ten opzichte van vorig jaar nog lang niet zijn, maar als de stijgende tendens doorzet naar december en januari kan het wellicht interessant worden.

    Demografisch gezien zit er nog wel wat kracht achter de economie, maar het financiële systeem raakt steeds verder in het slop. Bovendien lijken waarden en normen – in elk geval in de VS en het VK – steeds meer om geld te draaien.

    Wie weet zet ik na de kerst even op een rijtje hoe ik het zie.

  75. kees says:

    Alles ligt bij de lommerd

    en de lommerd zijn wij.

  76. kees says:

    Wie weet zet ik na de kerst even op een rijtje hoe ik het zie.

    9 januari na drie koningen 🙂

  77. kees says:

    kees Zegt:
    24 December 2009 om 12:32 pm
    Alles ligt bij de lommerd

    en de lommerd zijn wij.

    ook weer niet waar denk ik nu. De revenuen zitten nog steeds bij de degene die het economisch eigendom (klopt dat?) uitoefent. Vreemde constructie.

  78. Hugo says:

    Martijn en Mises,

    Heb ANOTHER en FOA gelezen. Bedankt voor het benadrukken van het belang van lezen. Genoeg te denken voor de kerst en veel langer. Olie, goud en fiatgeld aaneen gelast. De lasnaden blijken keer op keer te zwak, allen aangetast door fraude en corruptie binnen ‘het syteem’. 2010 zal een zwaar jaar voor papier worden. Ultiem (onderbouwd) doomsenario http://www.gold-eagle.com/editorials_08/willie121509.html Laten we hopen dat het niet zover komt. Net zoals de voedselonzekerheid in 2010 zoals hier gesteld. http://www.marketskeptics.com/2009/12/2010-food-crisis-for-dummies.html

    Ik voel me na ruim 2 jaar graven in de thema’s economie, individuele vrijheid & bezit, geld en manipulatie daarvan een stuk rijker. Rijker in kennis voornamelijk. Dat de huidige situatie kan bestaan verbaast mij meer en meer. Toont het beperkte begrip welke ik heb van mogelijkheden welke er zijn om de manipulatie van de massa mogelijk te maken. Zijn er dan toch subklassen in mensen aan te wijzen? Zij die worden geregeerd, zij die regeren en zij die vrij daarvan proberen te zijn?

    Mijn oorspronkelijke motivatie was willen weten waarom ik ondanks dat ik spaarde mijn ideaal, een eigen huis, niet dichterbij kwam. Sterker nog meer en meer onmogelijker werd. Tot heden blijf ik me verbazen hoe & waarom dat is gebeurt.

    Sommigen stellen (terecht) dat de ECB 90 jaar achterloopt op de FED. Dat betekend dat we net de ‘roaring twenties’ achter de rug hebben en de grote(re) depressie induiken. Ik heb medelijden met de landen die de dollar als basis voor hun geld hebben.

    Maar goed ik dwaal af, vast door die kerstwijntjes :). Ik hoop dat dit slechts wat nare kerstgedachten zijn maar zet me voor de zekerheid alvast schrap.

  79. Ludwig von Mises says:

    Hugo

    Blij dat je er wat van hebt kunnen opsteken.

    Betreffende deze opmerking:

    “Sommigen stellen (terecht) dat de ECB 90 jaar achterloopt op de FED. Dat betekend dat we net de ‘roaring twenties’ achter de rug hebben en de grote(re) depressie induiken. Ik heb medelijden met de landen die de dollar als basis voor hun geld hebben.”

    Je zou in mijn optiek Nederland kunnen vergelijken met het California van de jaren 30. Dat was toen en nog vele jaren daarna de beste plek om te zijn. Mijn zorg is hoe we er hier over 90 jaar voorstaan als we nu de juiste lessen niet leren.

  80. spongebob says:

    We beleven nu interessante tijden.

  81. Hugo says:

    Mises,

    Eens dat NL een prima plek is. Hoop ook dat we de komende zeg 2 a 3 jaar de lessen leren. Zo niet zullen we, in mijn optiek, stukken sneller dan over 90 jaar er net zo voorstaan als California nu.

    Hoe dan ook, alvast een gelukkig en voorspoedig 2010.

  82. Hans2 says:

    @ 89 Hugo,

    Dus jij vindt een land met grote etnische (religieuze) tegenstellingen en een enorme belastingdruk een prima plek?

    Als je een beetje centen hebt zou ik je willen aanraden om eens in Panama te komen kijken: geen belasting op buitenlandse inkomsten!! (in euro’s) en fantastische appartementen/huizen te koop in dollars (met instortende dollar woon je over een paar jaar zo goed als gratis).
    Daarnaast een lekker klimaat, goede gezondheidszorg, stabiel, dichtbij talloze vakantieparadijsjes in de Pacific en Caribbean en geen probleem om je Ned.paspoort te behouden.

    Adios

  83. kees says:

    ja, op papier in Panama wonen en een riant appartement aan de Amstel. Lijkt me ook wel wat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*