Het geheim van Mathijs Bouman

De afgelopen week kreeg Mathijs Bouman kritiek van Kees Verhoeven op zijn artikel in het FD. Bouwman vindt het een goed idee om een securitiseermachine te bouwen die van hypotheken hypotheek­obligaties maakt waar langetermijnbeleggers in willen investeren.

“In wens ‘funding gap’ via NHI te dichten, gaat Mathijs Bouman snel voorbij aan goede concurrentie en toezicht”  luidt de kritiek van Verhoeven.

Volgens Mathijs is het een probleem dat de NHG Nederlandse hypotheken niet 100% garandeert, en er dus geen gesecuritiseerde obligaties van te bouwen zijn. Doordat de NHI nu alleen nieuwe NHG hypotheken opkoopt blijft het ‘big bang effect’ voor de banken uit.  Hij geeft nog wel toe dat een uitgekleed NHI wellicht goed voor nieuwe toetreders, en dus de marktwerking is, maar toch is het erg ‘jammer dat de oude er niet onder vallen’.

Ik vond het toch een beetje een vreemd verhaal en vroeg Bouman te reageren op de de onderstaande video van Piet Moerland. De voormalig bestuursvoorzitter van de Rabobank geeft hierin aan dat banken zelfredzaam moeten zijn en dat securitisaties de huidige problemen hebben veroorzaakt.

Verder kreeg ik het vermoeden dat Bouman zelf een erg hoge hypotheek heeft. Is hij op zoek naar ‘The Greater Fool’? Waarom zou hij anders zo voor een plan zijn dat de concurrentie verminderd en misschien zelfs tot een hogere hypotheekrente zal leiden?

Mathijs weigerde te antwoorden op mijn vraag of hij een hoge hypotheek heeft. Hij noemt dat ‘verdachtmakingen‘ en weet niet zo goed hoe hierop te reageren… Dus ben ik zelf maar even gaan zoeken.

Mathijs wist al jaren dat dit fout moest gaan

 

Share Button
Tagged with: , , , ,
186 comments on “Het geheim van Mathijs Bouman
  1. ps says:

    Het samenstellen en het op de markt brengen van securitisaties is crimineel, vooral omdat goede delen met slechte delen worden gemengd en verkocht als betrouwbaar.

    Grappig is wel dat de presentatoren van RTL 7 zelf met hun hypotheek onder water staan en er belang bij hebben dat securitisaties blijven bestaan.

    Hier een RTL 7 presentator die er eerlijk voor uitkomt:
    http://debatop2.incontxt.nl/seizoenen/3/afleveringen/10-04-2013
    09.35 minuut

    Rest nog de vraag of dit soort lieden de aangewezen persoon zijn om objectieve informatie te geven.
    Ik zou RTL 7 maar wegzappen!

  2. azijnseikerT says:

    Niet echt sterk iemands integriteit ter discussie stellen op een manier waarop hij zich niet kan verdedigen. Doe het dan gewoon op basis van argumenten.
    Typisch linkse manier van een debat voeren.
    Zo werd dat ook destijds met Fortuyn gedaan. Maar wie weet, vinden we hier Mathijs nu ook wel een minderwaaardig mens.

  3. Dawg says:

    Als het securiseren van bestaande hypotheken, waar Bouman zo’n groot voorstander van is, zo’n strak plan is moet het toch een koud kunstje zijn voor de banken om zelf afnemers van die hypotheekobligaties te vinden.

  4. Steven says:

    ps,

    pff duurde wel 9,40 minuten voor ie het zei, maar leuk filmpje. Die mensen die zeggen dat ze niet getekend hebben voor 19 procent in de min.. :ze tekenden uiteraard voor 20 procent in de plus..

  5. ll says:

    Nou ja, zegt een hoofdoekoenoom en columnist bij het blad dat hier niet genoemd mag worden , omdat …… nu het volgende ….., wrang …….

    http://www.economie.nl/weblog/het-schuldkapitalisme-failliet

  6. johan says:

    Ik hoor nooit het verhaal dat een grote meerderheid met een forse overwaarde zit.
    Laat deze bij verkoop belasting betalen over de overwaarde en degene met onderwaarde compenseren.
    Onder overwaarde versta ik Verkoopprijs – (Aankoopprijs + Inflatie)

  7. De Pessimist says:

    azijnseikerT,

    Volgen mij kan hij gewoon zich verdedigen .Ik krijg bij Bouwman het idee dat het een groot spel is en dat hij zo veel mogelijk geld probeert te peuteren uit de crisis en hij verkoopt een soort aflaten met zijn lichtpuntjes journalistiek.

  8. Koophuis XXL says:

    Stellinga of Bouwman, nu doet de admin het weer!
    Op de persoon…
    Beetje jammer:-(

    Dat je (presentatoren van) RTLZ met een grote korrel zout moet nemen is wel duidelijk maar dat wisten we al!

  9. Juan belmonte says:

    @artikel

    Prof dr dolf van den brink gaf eerder ook aan dat problemen niet zozeer bij eigenvermogen van banken maar in exotische producten, die aan de andere kant van de balans staan.
    Juan weet traditiegetrouw weer even niet te reproduceren wat er nu links en wat er rechts staat.

    In essentie is het bankwezen gegroeid van vroeger een maal bruto nationaal product naar nu wel vier tot vijf maal. Hiermee ontbreekt de relatie met de reële economie grotendeels en zijn het feesten van financiële instellingen onderling.

    Hoe de NHI zich in deze gedachtengang houdt laat zich raden.
    Het is een verlenging van de off-balance gedachte, uit de koker van hoogleraren die heel hard de problematiek omtrent huizen gesubsidieerd leasen
    … hebben gecreëerd
    ….
    dan wel verzwegen.

    Dezelfde kwakzalvers
    Maken dezelfde wonden.

  10. Juan belmonte says:

    De positie is opmerkelijk

    Als NHI bestaande hypotheken zou omvatten
    Is kennelijk overheidsgarantie nodig
    Voor BESTAANDE hypotheken
    Om deze op ordentelijke wijze
    Van risico-drager te kunnen veranderen.

    Dat is geen teken van vertrouwen
    voor de 347 miljard euro (meer dan de helft)
    Aan NL hypotheken
    Die al reeds off balance staat.

    Maar het kan zijn
    Dat Juan met zijn aparte kijk
    Wel weer heel anders tegen de wereld aankijkt
    Dan de mainstreammedia ons willen doen zien.

  11. Juan belmonte says:

    Wel leuk dat een journalist
    Zich inhoudelijk in het debat werpt.

    Nota bene iemand die de overgang

    Van huizen GESUBSIDIEERD LEASEN
    Naar
    Eerst SPAREN
    en dan gewoon LENEN en weer TERUGBETALEN
    (zoals de rest van de wereld dat ook doet)
    Nog niet heeft ontdekt.

    Kennelijk leest de heer Drs Bouman deze blog niet.
    Da’s heel verstandig voor iemand die in mainstream media het woord voert
    en
    Naar nu blijkt
    Ook de discussie inhoudelijk poogt te leiden.

  12. Dawg says:

    Juan belmonte,

    Precies. In zijn bijdrage in het FD haalt Bouman venijnig uit naar de zijn insziens te trage politieke besluitvorming m.b.t. tot het NHI, maar maakt geen woord vuil aan de vraag waarom de banken die hypotheekobligaties niet gewoon zelf op de markt kunnen brengen. Zal toch geen vlekje aan zitten toch?

  13. schanuleke says:

    Beetje flauw, dat gewroet in andermans privéleven. Sommigen vragen er weliswaar om, maar toch.

  14. Juan belmonte says:

    Van het plan van Juan
    Om de NHG op te krikken tot 5 miljoen euro
    Is maar weinig terechtgekomen

    Als de NHG kennelijk zijn beste tijd gehad heeft
    En de NHI maar moeizaam van de grond komt

    Waar blijven dan de Hoogleraren
    Met nieuwe ideeën, de oprichting van een nog nader in te vullen NHK bijvoorbeeld.

    NHG, NHI … NHK

    Op naar een revolutionair nieuw mechanisme
    Om bij de huidige stand van zaken
    – meer dan helft van de NL hypotheken zijn al reeds off-balance-
    Veel meer hypotheken van de bankbalansen
    Over te hevelen naar pensioenfondsen
    Natuurlijk met StAtsgarantie,
    Hebben de ambtenaren ook weer eens iets revolutionairs te doen.

    Het gaat helemaal goed komen
    Met de woning-” markt ”
    die al reeds uitgebodemd moet zijn
    Gezien de discussies over NHI

  15. Juan belmonte says:

    De heer Dr Piet Moerland verwoord het
    Dankzij SPVs kon onbeperkte hypotheekschuldgroei
    En daarmee dito onbeperkte huizenprijsstijging
    Plaatsvinden.

    Dus wat doet Holland als nieuwste kunstgreep ?

    NHI introduceren.
    Wederom een kunstgreep die het indirect mogelijk maakt dat schuldgroei veel sterker is dan inkomensgroei omdat de risico’s worden verkocht.

    Echter dat is een drogredenering.
    Off balancen (werkwoord)is voor een schuld uitgever alleen profijtelijk als de risico’s te laag worden ingeschat en deze producten een hoge opbrengst opleveren.
    wederverkoop van risico’s bij reële prijzen doet in de reële economie niets

    Maar wellicht mist Juan hier een heel vakgebied, casametrie bijvoorbeeld .

  16. Juan belmonte says:

    Dawg,

    Gekonkel is het woord.

  17. Juan belmonte says:
  18. Juan belmonte says:

    Opmerkelijk

    Diegenen die het WEL snappen
    (dr ir Maartje Martens)
    Zijn geen onderdeel van de discussie

    Die topmannen (Moerland) die WEL een reëel beeld schetsen van.relatie schulden en overwaarde op de huizen-“markt” die moeten vervroegd met pensioen.

    De lange termijn
    Is kennelijk in niemands belang

  19. Juan belmonte says:

    Buenas noches
    Juan

  20. Adamus says:

    Waarom kun je het hypotheekje van B niet vinden? Woont in gem.Drechterland….Hem/Venhuizen…..

  21. Adamus says:

    Koophuis XXL:
    Stellinga of Bouwman, nu doet de admin het weer!
    Op de persoon…
    Beetje jammer:-(

    Dat je (presentatoren van) RTLZ met een grote korrel zout moet nemen is wel duidelijk maar dat wisten we al!

    Infotainment.

  22. Adamus says:

    Juan belmonte:
    Opmerkelijk

    Diegenen die het WEL snappen
    (dr ir Maartje Martens)
    Zijn geen onderdeel van de discussie

    Die topmannen (Moerland) die WEL een reëel beeld schetsen van.relatie schulden en overwaarde op de huizen-”markt” die moeten vervroegd met pensioen.

    De lange termijn
    Is kennelijk in niemands belang

    De lange termijn is de echte (?) markt. KT=manipulatie

  23. Adamus says:

    Probleem is dat de arbeidsmarkt zich van onder op aan het opvreten is. De laagopgeleiden, stratenmaker, electriker, automonteur, serveerster, etc staan onder druk door armere Europese arbeidsimmigranten die het karweitje zonder morren en tegen minimumloon doen. En vervolgens in het land van herkomst veel minder kosten hebben aan 1e levensbehoeften. (met oa dank aan onze koop en huurmarkt, sociaal stelsel etc.).

    Na de lager opgeleiden zijn de hoger opgeleiden aan de beurt.

    Proces is al een poosje aan de gang en niet voor ieder zichtbaar. Met name niet door hoger opgeleiden die er (nog) niet (veel) mee te maken hebben.

    Enig idee hoeveel hoger opgeleide zzp’er/consultants inmiddels moeten gaan bordenwassen van het UWV omdat alle werk inmiddels als passend wordt gezien door deze uitkeringsmachine.

  24. ll says:

    Adamus: Enig idee hoeveel hoger opgeleide zzp’er/consultants inmiddels moeten gaan bordenwassen

    Resultaat van járen securitiseren om de huizenwaarde ( fictief ) hoog te houden voor MB ? …….. de middenklasse is nu bijna weggevaagd …….., en wat gaan we doen ? Nog meer securitiseren met de NHI, en met ELKE hypotheek die nu wordt gegeven/genomen wordt het funding-gap vergroot ……… NL doet het ‘echt’ anderzzzzzzzz 🙂 Ze bezorgt je gewoon een levensgrote depressie ( oekoenomisch dan 😉 ) . Zorg dat je geen schulden en of een hoge hypotheek hebt, anders overleef je de aankomende depressie niet ….., het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

  25. ll says:

    QE for the people ? ……. Wie zal dat betalen ? 😉

    http://daskapital.nl/2013/12/het_gouden_ei_wegstrepen_die_s.html

  26. ll says:

    Juan belmonte: Van het plan van Juan
    Om de NHG op te krikken tot 5 miljoen euro
    Is maar weinig terechtgekomen

    Geduld ….. 🙂 komt u volgend jaar maar weer eens terug, met de NHI komt ie er vast wel ……..

  27. ll says:

    Heb het nog steeds niet gehoord ….. zit er nog steeds op te wachten 😉

    Securitiseren is contained ………

    ( Ondertussen vreet het beest dat zó groot is, dat je het niet meer ziet en ook niet MAG zien onze hele oekoenomie op ……….. )

  28. Wie says:

    Zeer realistische kijk op de crisis van de auteur.

  29. Adamus says:

    Metafoor voor MB, de fam. Onderwater te Huizen 🙂

    http://www.ftm.nl/column/schuldkapitalisme-failliet/

    Oplossing: verarming voor ons allemaal…..geen woonakkoord zonder pensioenen erbij te betrekken (JFr. gaat het hele rijtje af?)

    TINA

  30. de markies says:

    Ik vind dit echt een nietszeggend artikel. Onderzoek doen naar de banden tussen journalistiek/ politici en banken of hypotheekverstrekkers kan interessant zijn als het grondig gebeurt. Maar hier mis ik echt de nuance;

    We weten niet of Bouman stapels spaargeld heeft of een berg goud uit een legaat thuis heeft opgeslagen in zijn schuur. Een hypotheek kan onder water staan, maar het zegt maar weinig over iemands financiële positie en persoonlijke situatie. Misschien wil Bouman graag doorstromen en kan hij bij dalende huizenprijzen een ongelooflijke slag gaan slaan.

    En wat als Bouman met zijn hoofd boven water stond, betekent dit dan dat hij niet zou kunnen lobby-en, omdat hij veel vrienden, familie en kennissen heeft die wel onder water staan en die hij zo zou willen steunen.

  31. ll says:

    Adamus: TINA

    Zit me suf te peinzen hoeveel de leverage is van het schuld-kapitalisme ( met terugwerkende kracht ) de eerste bedragen zijn nu bekend 200 miljard aan NIET ontvangen BBP in ftm.nl

  32. ll says:

    ll: Zit me suf te peinzen

    Tijdens het stofzuigen uiteraard 🙂 ……..

  33. lorenzo says:

    De emotie om de huisjes neemt toe . Ergens niet mee eens zijn beperkt zich niet meer langer tot inhoudelijke (.)topics maar na het op de vrouw spelen ( marieke nogwat..) nu dus ook op de man spelen ….Een slechte ontwikkeling en geeft steeds meer het onvermogen aan .

  34. lorenzo says:

    johan: Ik hoor nooit het verhaal dat een grote meerderheid met een forse overwaarde zit.
    Laat deze bij verkoop belasting betalen over de overwaarde en degene met onderwaarde compenseren.
    Onder overwaarde versta ik Verkoopprijs – (Aankoopprijs + Inflatie)

    Typisch nederlands : de plastic betalers belonen , nog meer dan dat we nu al zien in dit fantastische solidariteits landje.

  35. Frans says:

    Ik zie twee delen:
    eerste deel Matthijs Bouwman wordt geconfronteerd met een video fragement, en gevraagd hoe hij zijn uitspraken kan doen in het licht van de uitspraken in de video: vind ik volkomen legitiem om een verslaggever die zijn eigen mening geeft te confronteren met een “andere waarheid”.
    Vervolgens kiest Matthijs ervoor hier niet op in te gaan.
    Tweede deel is dat er een link wordt gelegd naar zijn eigen situatie, en gesuggereerd wordt dat het eigenbelang is (op zoek naar “the greater fool”.
    Dit laatste gaat wat mij betreft echt te ver: ik denk dat hij wellicht doordat hij zelf in de situtatie zit van een waarschijnlijk stevige hypotheek, hij eerder geneigd is om dit te rationaliseren en dus onbewust niet echt onafhankelijk naar de zaak kijkt. Dit is toch wat subtieler gesteld.

  36. lorenzo says:

    ….een van de redenen dat veel mensen overwegen te emigreren btw.

  37. azijnseikerT: Niet echt sterk iemands integriteit ter discussie stellen op een manier waarop hij zich niet kan verdedigen.

    Zich niet kan verdedigen? Hij kan toch gewoon zeggen of hij een hoge hypotheek heeft? Dat heeft hij immers al eerder op camera gedaan. En hij kan daar aan toe voegen dat zijn persoonlijke huishoudboekje niks te maken heeft met zijn mening als econoom en met zijn publieke optredens/uitspraken/colums. Wij kunnen dan zelf besluiten of we hem geloven.

    Hij kan ook gewoon zeggen: “Dat vertel ik liever niet”. Dat is ook een antwoord. Maar hij kiest er voor in de aanval te gaan. Moet hij ook zelf weten, maar dan loopt ‘ie dus het risico dat de admin even verder gaat spitten… Et voila!

  38. Ontwikkelaar says:

    “Verder kreeg ik het vermoeden dat Bouman zelf een hoge hypotheek heeft”

    Platte Lul.

  39. AC says:

    azijnseikerT:
    Niet echt sterk iemands integriteit ter discussie stellen op een manier waarop hij zich niet kan verdedigen. Doe het dan gewoon op basis van argumenten.
    Typisch linkse manier van een debat voeren.
    Zo werd dat ook destijds met Fortuyn gedaan. Maar wie weet, vinden we hier Mathijs nu ook wel een minderwaaardig mens.

    schanuleke:
    Beetje flauw, dat gewroet in andermans privéleven. Sommigen vragen er weliswaar om, maar toch.

    Dat was toch al lang bekend en verklaart de stellingname ‘gedeeltelijk’. Heel gek om je dan af te vragen hoe groot dat gedeeltelijke belang dan eigenlijk is!

    Maar dat is een privekwestie waar de geldschietende belastingbetaler en huurder niets mee te maken heeft bij het beramen van hun plannen.

    Dat de hypotheekrenteaftrek vooral langzaam en ‘gedeeltelijk’ moet worden afgeschaft hoor je Jaap van Duijn> trouwens niet zeggen hier. Wel dat er te royaal is uitgeleend waardoor huizenprijzen tot absurde proporties zijn opgeblazen! Op zoek naar andere partijen dan banken om een te hoog prijspeil te handhaven is dan ook de olifant in de kamer niet zien staan. Dat wisten we hier nog niet. Een huurder als Kees de Kort gaan ze natuurlijk niet uitnodigen omdat de programmamakers zelf met vette hypotheekschulden zitten.

    Het is daarom uitstekend wanneer er constant op gewezen zou worden dat een waardevrij debat voeren moeilijk is wanneer de PERSOONLIJKE belangen van gesprekspartners niet meegewogen kunnen worden maar wel een rol spelen. Dat eigenbelang geven ze nota bene toe maar hoe groot is dat? Tegen de regels? Mooi niet!

  40. AC says:

    Jaap van Duijn, fragment dus…

  41. Adamus says:

    http://www.fxit.nl/fxit%20p3%20213.pdf kan me niet voorstellen dat het een meer dan 500K hypo is. En nog naast de ijzerboer ook. Admin had ook onderzoek kunnen doen…..

  42. Adamus says:

    Adamus:
    http://www.fxit.nl/fxit%20p3%20213.pdf kan me niet voorstellen dat het een meer dan 500K hypo is. En nog naast de ijzerboer ook. Admin had ook onderzoek kunnen doen…..

    Was altijd een “arbeidershuisje” 🙂

  43. Adamus says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel): Zich niet kan verdedigen? Hij kan toch gewoon zeggen of hij een hoge hypotheek heeft? Dat heeft hij immers al eerder op camera gedaan. En hij kan daar aan toe voegen dat zijn persoonlijke huishoudboekje niks te maken heeft met zijn mening als econoom en met zijn publieke optredens/uitspraken/colums. Wij kunnen dan zelf besluiten of we hem geloven.

    Hij kan ook gewoon zeggen: “Dat vertel ik liever niet”. Dat is ook een antwoord. Maar hij kiest er voor in de aanval te gaan. Moet hij ook zelf weten, maar dan loopt ‘ie dus het risico dat de admin even verder gaat spitten… Et voila!

    Bouman heeft geen hoge hypotheek m.i. Ws wel teveel betaalt 😉 altijd zuur. Ws de interviewer niet serieus genomen: die heeft immers geen onderzoek gedaan! Luie flikker.

  44. Frans says:

    YES! Weer een juweeltje van Steven Keen en nog wel over Nederland!
    (admin: een nieuw hoofdstuk waard!!!!)
    http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/econoom-steve-keen-pleit-voor-een-schulden-jubeljaar

  45. Adamus says:

    Adamus: Bouman heeft geen hoge hypotheek m.i. Ws wel teveel betaalt altijd zuur. Ws de interviewer niet serieus genomen: die heeft immers geen onderzoek gedaan! Luie flikker.

    BetaalD

  46. Adamus says:

    Frans:
    YES! Weer een juweeltje van Steven Keen en nog wel over Nederland!
    (admin: een nieuw hoofdstuk waard!!!!)
    rtlnieuws.nl/econo…n-schulden-jubeljaar

    Steve helicopter Keens 🙂

  47. lorenzo says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel): Zich niet kan verdedigen? Hij kan toch gewoon zeggen of hij een hoge hypotheek heeft?

    Mag je mij ook vragen , zelfde antwoord .

  48. AC says:

    Frans,

    +1

    Kan dan meteen met de Tros Radar uitzending mee wellicht…

  49. Steven says:

    Frans,

    Ja hij is goed!

  50. ll says:

    Steven,

    Wat Keen ff vergeet is dat de ECB er niet is voor de burgers, maar voor de Banken ……. ( private instelling ) ‘QE for banks only’ ….

    En wat ie ook vergeet is …… dat er nog dat er helemaal nog GEEN probleem is, de post private schulden ( 1.5 triljoen ? ) bestaat hier eenvoudig niet, het is nog niet ‘genoemd’ bij de officiële monetaire instanties. ( off-model ) Wel bij sommigen, zoals De Korte, Bezemer, Engelen, en nog een paar zeepbellers 🙂 en Keen uiteraard ……

    Eerst moet het probleem worden benoemd ( door een instortende oekoenomie b.v. of een andere zwarte zwaan ) voordat er naar een oplossing zal worden gezocht. Dat is nou de clou van TINA ….. het lijkt wel een brijclubje 🙂

  51. ps says:

    ll:
    Steven,

    Wat Keen ff vergeet is dat de ECB er niet is voor de burgers, maar voor de Banken ……. ( private instelling ) ‘QE for banks only’ ….

    En wat ie ook vergeet is …… dat er nog dat er helemaal nog GEEN probleem is,de post private schulden ( 1.5 triljoen ? ) bestaat hier eenvoudig niet,het is nog niet ‘genoemd’ bij de officiële monetaire instanties.( off-model ) Wel bij sommigen, zoals De Korte, Bezemer, Engelen, en nog een paar zeepbellersen Keen uiteraard ……

    Eerst moet het probleem worden benoemd ( door een instortende oekoenomie b.v. of een andere zwarte zwaan ) voordat er naar een oplossing zal worden gezocht.Dat is nou de clou van TINA ….. het lijkt wel een brijclubje

    Onderwaterstaanden moeten we de helpende hand bieden:

    http://www.youtube.com/watch?v=4hrLJyeuQp8

  52. Dawg says:

    ll: Wat Keen ff vergeet is dat de ECB er niet is voor de burgers, maar voor de Banken ……. ( private instelling ) ‘QE for banks only’ ….

    Inderdaad. Als het even kan laat de ECB de bevolking opdraaien voor achulden waar ze part noch deel aan hebben. Zoals bijvoorbeeld in Ierland:

    http://www.youtube.com/watch?v=pCHu1kRT6hU

  53. ll says:

    Hmmmm ……. public and private debt 2001 en 2012 ……de 400% GDP is nu gepasseerd ….. = 2.4 triljoen ? Gaat lekker zo ……

    http://euwelfarestates.blogspot.nl/2013/05/public-and-private-european-debt-in.html

  54. ll says:

    ll: = 2.4 triljoen ?

    Foutje …….. 2.4 biljoen 🙂 valt mee duzzzz ……. NL was in 2009 nog 3.5 biljoen waard, inclusief de dijken ……. die kunnen we altijd nog belenen 😉 …… Ondertussen sinds 2009 is de NL wel steeds minder waard geworden, dat dan weer wel …….. wie maakt er een nieuwe berekening ?

  55. ll says:

    Nou ja het zijn CBS berekeningen, die huizenwaarde kloppen voor geen meter …….., dat is hier al geconstateerd 🙂 Trek er gerust maar 500 miljard af, en dan nog die afwaardering van de heilige huisjes van 20% na 2009 …….

    Dan kan je gerust nu vaststellen dat ganzzzz NL nu onder water staat ………

    http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/2041274/2009/12/14/Waarde-Nederland-verdubbeld-tot-3-500-000-000-000-euro.dhtml

  56. ll says:

    ll,

    Maar gelukkig hebben we de Pensioenfondsen nog … 🙂

  57. ll says:

    Zomaar een spontane braintraining lol 🙂 maar komt wel aardig overeen met deze berekening ( met dank aan Wilbert 🙂 ) , zonder dijken dat dan weer wel …….

    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80056ned&D1=2&D2=0&D3=0,8-9&D4=l&HDR=G1,T,G3&STB=G2&VW=T

  58. Frans says:

    ll: Wat Keen ff vergeet is dat de ECB er niet is voor de burgers, maar voor de Banken ……. ( private instelling ) ‘QE for banks only’ ….

    Dat is natuurlijk precies wat Keen niet vergeet, en zijn verhaal juist daarom er tegenover zet.

  59. scheefhuurder says:

    azijnseikerT,

    in de academische wereld heel normaal, openheid van belangen geven. terechte vraag! makkelijk antwoord op mogelijk ook.

  60. ll says:

    Frans,

    Sorry Franzel, eten aangebrand, moet ff noodmaatregelen nemen, anders herrie in de tent 🙂

  61. AC says:

    ps: Onderwaterstaanden moeten we de helpende hand bieden:

    http://www.youtube.com/watch?v=4hrLJyeuQp8

    Onderwaterstaanden… bij een fluctuerend grondwaterpeil. Ook off-model!
    Met de kop in het zand niet zien wat er FUNDAMENTEEL met de BODEM mis is. Ad van Wensen, directeur van het Kenniscentrum Aanpak Funderingsproblematiek legt het uit. Geintje kan de huizenbezitters op termijn 40 miljard gaan kosten… 😯

    De Nederlandse bodem verklaard. Wie gaat dat betalen? Ouwe huizen, ouwe strategieën nieuw leven in blazen, ouwe bodemleer met wet van afnemende meeropbrengst. Bodem in zicht? Blinde vlekken voor de ogen bij de aanschaf van een oud huis omdat de bodem is bereikt gefundeerd. Ahum. http://www.youtube.com/watch?v=1ERR8huK990&feature=youtu.be
    Wie gaat dat betalen en waarvan? Pensioenfondsgarantstelling, huurdersheffing? Heb ik het nog niet over de grondprijzen die dalen of de grond in Grun. Waar zijn we mee bezig.

  62. AC says:

    En wie met de starterssubsidie de ouwe meuk gekocht heeft en uiteindelijk de finish niet haalt (doodvalt) kan naar het loket voor de muur scheuren, op z’n brommer.

  63. AC says:

    Tufkaj geniaal!
    https://twitter.com/Woningnieuws/status/412660139817058305
    Ik was er niet opgekomen gek genoeg. Wanneer je het je gaat voorstellen, dan!

  64. AC says:

    ll,

    Er zijn plekken op de wereld waar de soep wel zo heet gegeten wordt al ie word aangebrandt. 😛

  65. Ontwikkelaar says:

    Adri Duivesteijn:

    Is dat niet die voormalig wethouder uit Den Haag die zijn ambtenaren van bouw- en woningtoezicht opdracht gaf om woningen die onteigend moesten worden aan te schrijven vanwege zgn. slecht onderhoud, waardoor de woningen lager getaxeerd werden?!

    Fijne socialist!.

  66. king says:

    Ontwikkelaar:
    Adri Duivesteijn:

    Is dat niet die voormalig wethouder uit Den Haag die zijn ambtenaren van bouw- en woningtoezicht opdracht gaf om woningen die onteigend moesten worden aan te schrijven vanwege zgn. slecht onderhoud, waardoor de woningen lager getaxeerd werden?!

    Fijne socialist!.

    Heel terecht dat ie dat doet.
    Waarom een verwaarloosd huis voor de hoofdprijs weg moet?
    De belastingbetaler is dan de klos. Oh ja dat weer wel natuurlijk.

  67. ll says:

    Adri Duivesteijn

    Difficult …….

    It’s the classical dilemma between the head and the heart

  68. Nico de Geit says:

    Huiselijk geweld door economische crisis

    Veel meldingen van huiselijk geweld zijn het gevolg van de economische crisis. (…) Dit kan mede verklaard worden doordat jongeren, gedwongen door de economische crisis, langer thuis blijven wonen.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/22145157/__Geweld_thuis_door_crisis__.html

  69. ll says:

    Frans,

    Franzel ….. Jesse Frederik schreef ook al een stukje over ……. Debt Jubilee, is van alle tijden 🙂 terug naar Mesopotanië en de BCG schijnt al een plan te hebben klaarliggen …….. Of het Steve Keen’s idee is ?

    http://www.ftm.nl/wp-content/uploads/content/images/amagi-huge2.png

  70. Dawg says:

    Wie:
    Voor alle babyboomers!

    marketupdate.nl/ni…enstelsel-ter-wereld

    Suggestief, maar ook zeer misleidend filmpje.

  71. lorenzo says:

    ll: 17 December 2013 om 8:30 am  (Quote)  (Reply)
    Q 3 is binnen ….. Property Guide

    globalpropertyguid…ars-of-2006-and-2007

    En . gelezen ?

  72. lorenzo says:

    ll: Adri Duivesteijn

    Difficult …….

    It’s the classical dilemma between the head and the heart

    Vandaag weer eens een orgastisch dagje voor hem (de vrouw stelt hem al een tijdje op een zijbankje ) vandaag dan maar even het moment plukken .
    Vanavond genomineerd als lafaard van 2013 , het kan nog net .

  73. Wie says:

    Dawg: Suggestief, maar ook zeer misleidend filmpje.

    Babyboomers mogen het niet leuk vinden maar aan dit filmpje is niets misleidend!

  74. Dawg says:

    Wie: Babyboomers mogen het niet leuk vinden maar aan dit filmpje is niets misleidend!

    Heeft niets met wel of niet leuk vinden te makne, maarmet het gegeven dat het filmpje op alle mogelijke manieren misleidend en tendentieus is. Zo suggereert (door de vergelijking van het aantal gepensioneerden en het aantal werkenden) het filmpje dat pensioenen op een vergelijkbare manier gefinancierd worden als de AOW. Pensioenvoorzieningen zijn., anders dan de AOW, ongevoelig voor de leeftijdsopbouw van de bevolking.

    Zo’n leeglopend vat doet het visueel ook leuk, maar feit is dat alleen vorig jaar al het pensioenvermogen met 15% toe nam. In de afgelopen vijf jaar steeg het (papieren ,dat wel) vermogen met zo’n 400 miljard. Net in de periode dat de groter uittocht van de boomers op gang kwam.

  75. TulipManIA says:

    Dawg,

    Het pensioenvermogen is inderdaad verdubbeld in 10 jaar tijd, maar het aantal gerechtigden nog harder, terwijl de premieafdracht ook harder is gestegen…

    Inderdaad, misschien zien we het allemaal verkeerd…

  76. hj says:

    Paulus Jansen15:51
    RT @BartTrouw: SP’er Ruers: “Als de minister van wonen minister van konijnen en kalkoenen was geweest, had hij elke kerstmaaltijd belast.” …

    hahahahahaha

    via http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/

  77. Apekool says:

    ll:
    Adri Duivesteijn

    It’s the classical dilemma between the head and the heart

    Als ‘ie vandaag toch overstag gaat dan wordt meteen duidelijk dat het al die tijd alleen maar voor de buhne was.

    Andersom: tegenstemmen laat zien dat ‘ie wel ballen heeft (tot de eerstvolgende partijvergadering dan, daar wordt ‘ie dan natuurlijk gecastreerd…)

    Komt er een hoofdelijke stemming? Andes kan ‘ie heel laf zich van stemming onthouden, bij stakende stemmen gaat het voorstel alsnog door…

  78. Steven says:

    hj,

    bedankt voor die link. Ben het nu ook aan het volgen. Toch goed tegengeluid net. (ook van de pvv overigens)

  79. Steven says:

    en over dit Topic: Blake en Mortimer en het geheim van Mathijs Bouman . 😉

  80. Frans says:

    ll:
    Frans,

    Franzel ….. Jesse Frederik schreef ook al een stukje over ……. Debt Jubilee, is van alle tijden terug naar Mesopotaniëen de BCG schijnt al een plan te hebben klaarliggen …….. Of het Steve Keen’s idee is ?

    ftm.nl/wp-content/…ages/amagi-huge2.png

    Yep, I know.

  81. Frans says:

    ll:
    Adri Duivesteijn

    Difficult…….

    It’s the classical dilemma between the head and the heart

    Volgens mij kom je in beide gevallen op dezelfde beslissing uit…..

  82. hj says:

    nu http://nl.wikipedia.org/wiki/Adri_Duivesteijn

    aan het woord

    gaat hij voor of tegen stemmen?

    ik zag Blok en Weekers zeer moeilijk kijken

    kennelijk is er nog niks bedisseld

    50/50

    afhankelijk van hoe het debat zich ontwikkeld schat ik zo

    spannend!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  83. Steven says:

    hj,

    wat is Duivensteijn onduidelijk zeg!

  84. AC says:

    Niet één maatschappelijke organisatie steunt het woonakkoord! Zegt Adri Duijvestein.

    Partijpolitieke spelletjes. Zonder maatschappelijk draagvlak dus. De huurder als luis in de pels van het establishment. Het is mij nog steeds niet duidelijk of het hem nu alleen maar gaat over wat er met het opgehaalde geld gebeurt of over ‘n verwerpelijke vorm van inkomenspolitiek waarbij selectief een bepaalde groep in de samenleving een lastenverzwaring wordt opgelegd.

  85. hj says:

    heel simpel

    Blok: geld ophalen ten behoeve van Brussel (afromen)

    Adri Duijvestein: nee, indien geld afromen dan weer ten gunste van investeringen in (eigen) woningbouw

    blok=afbraak
    duijvenstein=opbouw

    zoiets?

  86. hj says:

    Paulus Jansen17:29
    “Met de verdiencapaciteit van de corporaties kunnen we de steden gezond houden.” @adriduivesteijn Dat staat op beleid #StefBlok !

  87. hj says:

    Dat staat (haaks) op beleid blok

  88. hj says:

    jah sorry die tekens kopieerden niet mee

    zie verder politiek24

  89. AC says:

    hj:
    Paulus Jansen17:29
    “Met de verdiencapaciteit van de corporaties kunnen we de steden gezond houden.” @adriduivesteijn Dat staat haaks op beleid #StefBlok !

    Vond PVDD nog het duidelijkst.

  90. hj says:

    ik denk dat als er geen bevredigende antwoorden komen voor de dissonant, ondanks de intimidatie – of juist doordat – dat de dissonant tegen stemt

    kans nu: 75% tegen, 25% kans voor

    en eventueel val kabinet

    ook nu weer zo’n irritante pluche-klever

  91. hj says:

    ook nu weer zo’n irritante pluche-klever

    ik doel op van Boxtel, die het beleid verdedigt

  92. ll says:

    Snork gezien ? 🙂 Nog ff en je staat op de voorpagina van het NRC

    http://www.z24.nl/columnisten/hendrik-oude-nijhuis-dip-huizenmarkt-voorbij-had-je-gedacht-415826

    en een polletje onderaan …..

  93. hj says:

    vergadering geschorst tot kwart voor acht (19:45 u)

    http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/

  94. AC says:

    hj:

    ook nu weer zo’n irritante pluche-klever

    Vreselijke demagogische vent met z’n stevige aanpak verhaal en kulargument waarom selectief de huurder op deze manier aangepakt in z’n portemonnee moet om de staatskas te spekken. Bah! Abject! En dan de manier waarop hij zelfingenomen verontwaardigd op De Boer van GL reageert. Slapste betoog so far.

  95. Steven says:

    AC,

    ja echt min. (heb NB een paar keer op d66 gestemd). En ook weer niemand die zegt: De huizenprijzen dalen en dat is voor de consument natuurlijk prima: zo wel voor de kopers als de huurders. Velen hebben geprofiteerd van de idiote stijging, maar velen zullen dus ook de nadelige gevolgen krijgen van de daling: hoe gaan we dit op een nette manier oplossen?

  96. AC says:

    Alsof het volk gebaat zou zijn met hoge huizenprijzen 🙁 Niemand…
    Terwijl dat toch het meest in het oog springende aan dit akkoord is. Wie z’n huis leent vd bank heeft er baat bij dat de huurkant ook bloedt. De hypotheeknemer een blauw oog dan ook de huurders toetakelen. Eerlijk is eerlijk. Terwijl de huurder volstrekt niet verantwoordelijk was voor de speculatie met grond en huizenprijzen. Misselijkmakend is het niet alleen want zulke destructieve ingrepen die op termijn de samenleving weer met maatschappelijke kosten als gevolg ervan zal moeten gaan ophoesten worden gemakshalve over het hoofd gezien. Lekker visieloos bezig het geld voor je hypotheek VERDIENEN…

  97. Steven says:

    als ze het beestje niet eens bij naam kunnen noemen groeit het uit tot het monster van ll dat zo groot is dat je het niet meer kunt zien. (overigens zal ik er geen last van hebben, want ik voorzag dit uiteraard al jaren en ben weggedoken in simpel huren en sparen)

  98. hj says:

    we willen allemaal een eerlijk systeem? TOCH?

    maar als de overheid geld wil hebben…………

  99. hj says:

    dan houdt de overheid zich niet eens aan de eigen wetten!

  100. AC says:

    In de ogen van dit soort bestuurders is het beest de huurder. De luis in de pels van het establishment hypotheeknemers.
    Laat het uitzuigen echter maar aan hen over. De huurmarkt melkproductie moet omhoog. Het wachten is op vervolgstappen als vergelijkbaar met preventieve inentingen met antibiotica om tot een efficiëntere vorm van huurhouderij te komen. 🙁

  101. hj says:

    sorry voor spelling, d’s en t’s vouten etc

    alleen vrouwen kunnen multitasken

    het gaat me meer om de inhoud

  102. Steven says:

    AC,

    dan maar naar Duitsland rijden en iets voor de helft van de prijs huren. (dat is de vrijheid van de huurder)

    of even een jaar of twee in een goedkope camper wonen kan ook. (lijkt me zelfs effe ontzettend leuk!)

    politici hebben denk ik geen idee over de slimheid van het individu.

  103. hj says:

    nu ja, dan veranderen we als overheid de wetten toch?

    TOCH?

    zie voorstel wet verscherpte WWB

    Gelooft u de overheid, de banken en de makelaars nog?

    te beginnen bij de overheid

  104. hj says:

    zoals eerder gememoreerd

    Olli komt langs, Den Haag zegt jah

    we gaan nog eens lekker 6.000.000.000 structureel bezuinigen

  105. Steven says:

    hj,

    Wat heb je tegen bezuinigingen als er te veel wordt uit gegeven?

  106. hj says:

    bezuiniging : prima

    ik bezuinig ook

    maar zoals het nu gaat?????????????

  107. AC says:

    Gewichtheffers die zich vol spuiten met hormonen… Huurheffers die de tol verhogen…
    Dan hou je als huurder meer aan inkomen over om met eigen geld ‘n huis te kunnen verwerven…
    Doet slechts belangen in de hormoonpreparaten rente aftrek industrie vermoeden. Sterke schouders krijg je ervan… Over ‘n paar jaar lopen alle rekeningen zo gigantisch op dan komt het echt aan op sterke schouders… Artificieel opgelicht met sfeervolle lichtpunten… Vanwege het donker dat huurders verspreiden.

  108. AC says:

    Jammer maar helaas zegt de bovenbaas.
    Volgens Opstelten is “in het concrete geval van de storing op 20 september 2012 helaas verzuimd om de gebruikers van het tapsysteem op de hoogte te stellen van het feit dat zich een storing had voorgedaan, en dat daardoor de kans aanwezig was dat gesprekken niet waren opgenomen”.

    http://nos.nl/artikel/587683-storing-tap-van-rey-niet-gemeld.html

    In het corruptieonderzoek naar de in opspraak geraakte VVD-politicus Jos van Rey staat waarheidsvinding voorop? Zoek, zoek, zoek…
    Alle betrokkenen VVD’ers is uit de aard der zaak ook gewoon toeval.

  109. AC says:

    Duijvestein wil tijdelijk heffing. Nog ff 4 jaar doorsparen via huisjesmelken.
    Gaan de huren straks dan weer omlaag? Ziet iemand dat voor zich?
    Wie of wat zal dan als cashcow aangemerkt worden om een politiek probleem als met ‘n begrotingsgat te dichten.
    Begin er gewoon niet aan! Ben je in 1 keer van een hele hoop slepende ellende af. Kost meer dan ‘t oplevert! Maatschapelijke kosten in beeld?

  110. AC says:

    Blok 1e minuut 10x het woordje ‘gezond’ 😛

  111. Steven says:

    gewoon jezelf redden ala Nico de Geit. (ben zelf liever Steven de Leeuw)

    ben benieuwd na alle brabbels als de huizenprijzen gezakt zijn met 50 procent.

  112. AC says:

    Blok heeft het over ‘aanjaag-team’, het ‘uitjaag-team’ moet het mogelijk maken.

  113. AC says:

    Blok vindt betaalbare huren belangrijk?
    http://www.youtube.com/watch?v=u-qYMl9T9wQ

  114. AC says:

    Verwijzing naar brief vastgoedbelang. Club die z’n site afschermt voor het plebs…

  115. AC says:

    Blok vergeet het paalrot debacle bij wooncombinaties met hypotheeknemers als partij! Tamelijk fundamenteel verzwegen kostenpost door deskundigen op 40 miljard beraamd. Iemand gaat voor de kosten opdraaien. De huurders?

  116. Steven says:

    AC,

    vvd= vrijheid voor delvers

  117. AC says:

    Oplopend achterstallig onderhoud neemt toe. Gelul over investeringen… Doen ze niet.

  118. Steven says:

    wat ik nog steeds niet zie in de hele discussie is dat de huizenprijzen in vergelijkbare landen (Spanje, Ierland, USa en niet te vergeten Japan) gewoon 50 procent zakten en dat politici dat blijkbaar niet willen zien.

    in Nederland gaan ze namelijk denk ik nog wel 60 procent omlaag. (gezien de schulden)

  119. AC says:

    Steven,

    Hypotheekslaven die het beste met ons voorhebben…
    Gezinnen noemt ie expliciet alleenstaanden expliciet niet. In z’n eigen straatje wonen alleen gezinnen.
    Maatschappelijke tendensen buiten beschouwing laten.
    Per ongeluk…

  120. AC says:

    Steven,

    En de woonquote hoor je vrijwel niets over ook!

  121. AC says:

    Zei hij nou echt besparing op de eigen kosten?

  122. xenobinol says:

    Ben minder gaan werken, meer vrije tijd om leuke dingen te doen en minder geld om af te dragen aan de roverheid. Life doesn’t get any better 😉

    Werkgever was het er eigenlijk niet mee eens maar kon wel begrijpen dat in het huidige politieke klimaat je als burger weinig andere mogelijkheden hebt om je welvaart te verbeteren. Loop je die extra kilometer maar besteed je dat geld niet aan baksteen of hypotheekrente dan word je keihard gestraft. Maar van een kale kip kan zelfs de VVD niets plukken.

  123. AC says:

    Blok op vraag Duivestein ‘Dwang is effectief instrument’ Immoreel!

  124. Steven says:

    xenobinol,

    een kale kip zijn is een luxe: de meeste mensen zijn uitgebeend. 😉

  125. AC says:

    Ruim 400 miljoen extra huurtoeslag 12 miljard hra…

  126. AC says:

    Prioriteit is de KOOPMARKT!
    Wonen daaraan ondergeschikt. Slijmen bij Duivestein. Aanfluiting!

  127. Steven says:

    zou wel eens willen weten wie wat gespaard heeft.

    een hypotheek is gewoon een lening: dus mensen die gespaard hebben met een hypotheek tellen uiteraard niet mee.

  128. Steven says:

    ik overdrijf weer.. 😉

  129. AC says:

    Hoeveel senatoren er nu op hun door de belastingbetaler gratis beschikbaar gestelde I-pad zitten mee te lezen. Mee te wonen, en hoe! #uitwonen.
    #sociobesitas

  130. Steven says:

    ik overdrijf weer.. 😉 ben zo off. heb nachtdienst.
    ik blijf er bij dat je kan lullen wat je wil, maar dat uiteindelijk de huizenprijzen zakken naar minstens de maak-prijzen: dus minstens 50 procent er af.”

    hoe vervelend dat voor sommige mensen ook is.

  131. AC says:

    Eigenaars hebben RECHT op een geleidelijke afbouw.
    Huurders recht op geleidelijke opbouw huuropbrengst.
    Logisch!

  132. AC says:

    De schilder, de behanger…
    De technocratische volksvertegenwoordiger…
    Not me!

  133. Steven says:

    peter z,

    yep. is het zelfde verhaal van Bezemer:

    http://www.trosradar.nl/sites/radarextra/uitzending/

  134. AC says:

    Conclusie: virtuele gezondheid betaalt door huurders gaat scheefleners weer gezond maken. En daat dan enorm ingwekkelde constructies op los laten kun je wel aan Blok overlaten. De man leeft in een paralel universum dat hij zelf bedenkt. Prima als je verhalen bedenkt, totaal ongeschikt om het volk te dienen. Mee instemmen en alles komt goed. Verkeerde wegen inslaan is zo leuk, verdwalen is kunst. Hoe ver politici tegenwoordig afstaan van de realiteit van iets anders dan hun eigen straatje zal het straatbeeld gaan bepalen.
    De begroting op ‘n NETTE manier sluitend houden…
    Net niet hoop ik. Want zo netjes is het helemaal niet, wel technocratische, ondemocratische manipulatie! Wonen duurder maken beogend, hoe stom kun je zijn!

  135. AC says:

    Begin 2016 werkt Blok bij een bank of vergelijkbaar.

  136. Adamus says:

    AC:
    Begin 2016 werkt Blok bij een bank of vergelijkbaar.

    Zijn die er dan nog? De Nationale Afbouw Bank misschien.

  137. AC says:

    Adamus,

    😛 Een hele grote. Zo groot dat het je het zicht ontneemd 🙁

  138. AC says:

    Fractieberaad… Nog even nadenken voor ‘t in slaap vallen 🙁

  139. AC says:

    Niet geleend is wel betaald.
    Waarvan dan?

  140. AC says:

    Of ik mij op zit te vreten? Knibbel knabbel knuistje wie wil er nu geen gesubsidieerd huisje.
    #uitzonderlijke gevallen

  141. AC says:

    Blok voelt niet alleen de pols. Hij is vooral geintersseerd in de dikte van uw vinger. Uw wijsvinger wel te verstaan. Die, die, die profiterende huurder!

  142. Frans says:

    Ik verneem het hier wel hoe het is afgelopen met de Duif. Ik ga maar niet kijken op TV, Ik wilde de stof van een jaar op de aan/uit knop graag mooi laten zitten, en het levert toch alleen maar frustratie op.

  143. AC says:

    Frans,

    Het pak ransel waarbij de huurder werd ingenaaid als rugzakje voor de boven z’n stand levende scheeflener.
    Gezond weer op.

  144. AC says:

    Een half uur vertraging om slapend rijk te worden.
    Hoe moeilijk was het…

  145. Frans says:

    AC: Het pak ransel waarbij de huurder werd ingenaaid als rugzakje voor de boven z’n stand levende scheeflener.
    Gezond weer op.

    Thnx, and grrrrrrrrrrrrrrr.

  146. AC says:

    Als het geheugen vol loopt gewoon de cache wissen…
    Fresh!

  147. AC says:

    Overwerkt? Uitrusten in eigen huis. Of op de bank?

  148. AC says:

    Mijn ongesubsidieerde netbook trekt het niet meer. Mijn computer vraagt een schorsing aan. Dwingend. Iemand een poor man’s solution? http://www.youtube.com/watch?v=Le66uQRP8IA‎

  149. Dawg says:

    AC: Hoe ver politici tegenwoordig afstaan van de realiteit van iets anders dan hun eigen straatje zal het straatbeeld gaan bepalen.

    Eigenlijk zie je overal min het westen dezelfde tendenzen. Connect the dots:

    http://www.golemxiv.co.uk/2013/11/the-new-world-order-part-1-the-destruction-of-the-nation/

    http://www.golemxiv.co.uk/2013/12/the-emerging-new-world-order-part-2-the-end-of-sovereignty/

  150. AC says:

    Wat leuk overigens om eens te zien hoe Eelco z’n geld verdient met luisteren. De meester van gelul.

  151. Dawg says:

    AC:
    Fractieberaad… Nog even nadenken voor ‘t in slaap vallen

    Don’t hold your breath. Duif gaat om 1 voor 12 z’n keuteltje intrekken. Als verpersoonlijking van het sosjale alibi van de PvdA en als officieus woordvoerder van corporatieland worden hem z’n five minutes of fame gegund en dan moet ie weer terug in het gareel.

  152. AC says:

    De knuppel in het hoenderhok 😛 PVDA vraagt opnieuw schorsing aan. Uitputtingsstrategie werkt. Bezint eer gij begint? Nog even geen gebraden kalkoen. Muhahaa Hoe de mores van partijpolitieke belangen het geWOON kraakt.

  153. xenobinol says:

    Stef Blok laat de boel wel wachten. Wat een aanfluiting, dit zogenaamde woon akkoord ken amper een meerderheid. Geeft wel weer hoe zo’n gedrocht het is. Als de man enige eigenwaarde heeft stapt hij per direct op.

  154. AC says:

    Het regent moties. De tranen van bejaarden over de toekomst van hun offspring. Emoties verhullen het zicht op de werkelijke realiteit van een zichzelf verrijkende realiteit, ze wisten het niet. Doekjes voor het bloeden? Wie bloedt?

  155. AC says:

    De aderlating van huurders moet de bloedneuzen van hypotheeknemers compenseren. Bloedtransfusie!

  156. AC says:

    Bloedbank verplicht!

  157. AC says:

    Bloedzuigers!

  158. AC says:

    And we have a winner! Nagel nailed it!

  159. AC says:

    Het verschil tussen empathie en een gebrek aan inlevingsvermogen, vermogen, vermogen…

  160. AC says:

    Adri Duivestein als pragmatisch idealist leeft ook in een paralel universum dat van de neo liberale ideologie hij weet het nog niet 🙁

  161. AC says:

    @ Aduivestein Slapjanus! 👿
    Verspilde moeite, had dat dan meteen gezegd, loser!

  162. AC says:

    Voorlopig PVV stemmen als straf? Het zou mij niet verbazen…

  163. AC says:

    If there’s a hell below we’re all gonna go.
    Not my pick. Hypocrits by hypotheek! Gijzelnemers betalen! Dan komen we ergens.

  164. AC says:

    VVan Boxtel Champagne… buit is binnen nu ga ik slapen als ik er in slaag. Not your problem. Not a problem at all. Partijpolitiek not me zum kotzen!

  165. xenobinol says:

    Ik ga straks met een uitstekend gemoed slapen, mogelijk komt er vannacht een vampier van mijn bloed drinken, wees blij dat je niet volledig leegbloed als sommige grootleners die mogelijk nog voor de kerstdagen in de kou op straat staan.

    Uiteraard zijn onze verlichte leiders in staat om de boel af te breken, is gewoon onderdeel van de cyclus.

  166. AC says:

    Sommigen verlustigen zich aan wat ze als elementair cultureel erfgoed beschouwen. Het krot waar jij in dient te vertoeven maakt ze geen flikker uit. Met excuses aan de homo’s. Die zijn wel wat gewend, tenzij ze zich een kast van een huis kunnen veroorloven op grond van het in hun gestelde vertrouwen door corrupte hetero’s. Bij wijze van spreken. Sambal bij?

  167. AC says:

    xenobinol,
    Thanks, neem ik ter harte. Wat daar nog van over is weet ik niet meer.

  168. AC says:

    Als iedereen gewoon corrupt is hebben we geen probleem.
    De samenvatting van wat als democratie zou moeten doorgaan. Ik was m’n stem al ‘n tijdje kwijt maar nu ga ik een toontje hoger zingen… De charlatan die zich voordoet als belangenbehartiger… Dat zijn de ergste verraders! Een rijke vriend is meer dan een lege blok.

  169. AC says:

    Duivestein fucking filistijn! Je geloofwaardigheid te grabbel gooien vanwege politieke vrienden. Een paralel universum los gezongen van de samenleving. Een wereld op zich. Geen benul. Voor de buhne met schouderklop.
    Goed gedaan jongen met het hart op de juiste plaats.
    Morgen weer lekker twitteren over duurzame kippenhokken. Door de mand gevallen, heel erg gratis!
    De geloofwaardigheid van de PVDA heb je een enorme dienst bewezen, dienstklopper!

  170. lorenzo says:

    Kortom , een heerlijke orgastisch genoegen die een dagje heeft geduurd voor deze PVDA er , en daar draait het toch om in het leven.
    Uh, voor ik het vergeet . De oer PVDA er M. van Dam was gisteren op tv : de arme stakkers van dit land moeten wel een sociale huurwoning hebben en de corporaties zijn al net zo arm…Nou , een oplossing kan zijn alle stakkers op uw landgoed herbergen , die omvat immers de ruimte van enkele voetbalvelden (..) . Niet alleen een paard krijgt de hik van deze domicilie , zelfs lorenzo bij tijd en wijle. Ver van het gepeupel moet Marcel gedacht hebben .

  171. hj says:

    WAAAAAAAAAAAAAAAAAAT???????????????????????

    De Partij van de Adri voor gestemd???????????

    wat me ook opviel tijdens debat?

    die http://nl.wikipedia.org/wiki/Marleen_Barth

    liep constant naar Adri Duif af

    ik denk dat ze gedreigd heeft met een RM

    (gedwongen opname op een gesloten afdeling van een psychiatrische inrichting) isoleercel e.d.

    die lui van de GGZ denken ook allemaal dat ze GOD zijn

    en heeft die Marleen ook niet een heel duur huis ergens?

  172. hj says:

    kadaverdiscipline

    u stemt in, zo niet, dan volgt het slachthuis

  173. Dawg says:

    TulipManIA:
    Dawg,

    Het pensioenvermogen is inderdaad verdubbeld in 10 jaar tijd, maar het aantal gerechtigden nog harder, terwijl de premieafdracht ook harder is gestegen…

    Inderdaad, misschien zien we het allemaal verkeerd…

    Klopt, je ziet het verkeerd. Tien jaar geleden hadden we 2,4 miljoen AOW gerechtigden, nu 3,2 miljoen. Lijkt me geen verdubbeling.

    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=03763&D1=4&D2=a&VW=T

  174. Steven says:

    Die verhuurdersheffing is gewoon één van de maffe maatregels. Appartementen die gemaakt zijn in de jaren tachtig voor 50.000 gulden, worden verhuurd voor 500 euro per maand. En die woco’ s verdienen daar inderdaad belachelijk op.

    50.000 gulden is 23.000 euro dus 500 euro per maand lost het al af na 4 jaar of zo.

    Maar die huren omlaag doen daar denken ze uiteraard niet aan. Ze draaien het gewoon om. Ze zijn zo geschrokken van het feit dat huren zo veel goedkoper is dan je scheel lenen, dat ze huren dan maar meer belasten.

    ach het zijn wel de rare laatste up-stuipjes van de woningmarkt lijkt me.

    “You can fool some people sometimes, but you can’t fool all the people all the time.”

  175. Jimmy says:

    Goede catch HZ,

    Bouman lijkt opvallend vaak als een soort ‘gecontroleerde oppositie’ te lijken. Hij analyseert met een soort afstandige houding, maar zijn conclusies en aanbevelingen staan nimmer écht structureel ander beleid voor.

    Het is juist goed om de vuile was van dit soort figuren buiten te hangen, want zo krijgen echte onafhankelijke geesten de kans om serieuzer genomen te worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*