Coen Teulings over hervormen of bezuinigen

In de huidige crisis wordt gesproken over bezuinigen en hervormen van de rijksbegroting. Volgens Coen Teulings, directeur Centraal Planbureau, moet het een afweging zijn tussen deze twee; als je het allebei doet, knijp je de economie te veel af. In de discussie rond de hypotheekrenteaftrek zou een hervorming tot last zijn van de huidige generatie maar zullen toekomstige generaties er baat bij hebben

bron: Me Judice

Share Button
Tagged with: ,
126 comments on “Coen Teulings over hervormen of bezuinigen
  1. BalancedView says:

    Een eerder bericht op Z24:

    http://www.z24.nl/economie/artikel_383042.z24/Hypotheekrenteaftrek__grote_afwezige_in_deelakkoord_VVD_en_PvdA.html

    Het lijkt er op dat het Lenteakkoord voor wat betreft HRA overeind blijft. Forsere prijsdalingen voor 2013 lijken daarmee onafwendbaar. Helaas geen belastingverlaging “in return”.

  2. de markies says:

    Ok en dan nu een interessante: Voor de komende drie maanden is het duidelijk: ‘koop nu een huis, want straks strengere regels voor HRA!’

    Maar met welke teksten kom je als makelaar na 1 januari:

    – Koop nu want we denken dat het nog veel erger gaat worden met maatregelen!
    – Met deze nieuwe regelgeving wordt kopen aantrekkelijker, want nu is een deel van de woning ook echt jouw bezit!

    Ik ben benieuwd! 🙂

  3. de markies says:

    Of: de vraag naar goedkopere woningen zal toenemen, dus die zullen in prijs stijgen= DE HUIZENPRIJZEN GAAN STIJGEN!

  4. Steven says:

    Sorry voor de mensen met dikke hypotheken, maar voor hun moet het nu toch duidelijk zijn dat na 25 jaar stijging de huizenprijzen juist dalen(?). Beter nu verkopen dan morgen. (of je zit er lekker zoals Voerman en kan het makkelijk betalen, maar als investering is het net zo dom als een oude duikboot kopen)

  5. Keesje says:

    @4

    Steven:
    Sorry voor de mensen met dikke hypotheken, maar voor hun moet het nu toch duidelijk zijn dat na 25 jaar stijging de huizenprijzen juist dalen(?). Beter nu verkopen dan morgen. (of je zit er lekker zoals Voerman en kan het makkelijk betalen, maar als investering is het net zo dom als een oude duikboot kopen)

    Je moet natuurlijk wel ergens wonen….en huren is dik duur, dus met een kleine hypotheek ben je toch echt oke, van het huurgeld kun je aflossen dan!! Bijv als je nog maar een 100.000 schuld hebt of minder….

  6. tufkaj says:

    de markies: Of: de vraag naar goedkopere woningen zal toenemen, dus die zullen in prijs stijgen= DE HUIZENPRIJZEN GAAN STIJGEN!

    Ik denk dat NVM idd zoiets zal gaan zeggen. “wij verwachten dat dure woningen in prijs dalen, maar de druk op het lagere prijs segment juist zal toenemen, waardoor goedkope woningen duurder worden.”

    Beetje zoals ze in ’93 verwachtten dat goedkope woningen nog goedkoper zouden gaan worden omdat voortaan mensen op 2 inkomens konden gaan lenen.

  7. de markies says:

    tufkaj: Ik denk dat NVM idd zoiets zal gaan zeggen. “wij verwachten dat dure woningen in prijs dalen, maar de druk op het lagere prijs segment juist zal toenemen, waardoor goedkope woningen duurder worden.”

    Beetje zoals ze in ’93 verwachtten dat goedkope woningen nog goedkoper zouden gaan worden omdat voortaan mensen op 2 inkomens konden gaan lenen.

    Exact, dat bedoelde ik ook!

    Het heeft toch iets treurigs dat het volgt op de huidige berichten waarin tot spoed wordt gemaand omdat het na 1 januari allemaal minder gaat worden. Is toch zoiets als een kaasprikkertje in een drol steken!

  8. Steven says:

    aan Keesje

    Ik heb het ook alleen over dikke hypotheken… Het fabeltje van vette tophypotheek nemen voor een huis en rijk worden door overwaarde is nu wel doorgeprikt, maar zoals altijd slaat het door en wordt ook een bescheiden hypotheek vervelend. (want laten we wel wezen: ook 150.000 euro is gewoon een hoop geld)

  9. lapje says:

    @artikel
    Hervormen is onvermijdbaar: hervormen is vooruitzien, bezuinigen is visieloos. Maar durft deze beste meneer ook het overheidsmonopolie op bouwvergunningen aan te kaarten?

  10. Johan says:

    Volgens Gerrit Zalm werden de huizen NIET duurder door de HRA. Volgens deze reken-professor WEL.

    Kunnen deze 2 even aan 1 tafel gaan zitten?

    En het idee dat de politiek de huizencrash gaat stoppen, haha. Geen enkel land heeft welke zeepbel dan ook tot een goed einde weten te brengen……sad but true!

    De mensen moeten het verschil leren tussen: met een probleem zitten OF in de penarie zitten.
    – Een probleem heeft een oplossing. (huis is te duur dus niet kopen)
    – In de penarie zitten heeft een logische uitkomst als gevolg (je hebt een huis te duur gekocht dus ga je het schip in en moet je verlies nemen en niet janken)

    Het is eigelijk niet moeilijk. Een kind kan de was doen. Mark rutte laat zijn was waarschijnlijk door zijn moeder doen.

  11. Steven says:

    aan Johan

    ha ha. ja inderdaad: In de penarie zitten heeft een logische uitkomst als gevolg (je hebt een huis te duur gekocht dus ga je het schip in en moet je verlies nemen en niet janken

    nu wachten op de doekjes voor het bloeden: hoop dat ze het niet nog erger verzinnen zoals de NHG

  12. lapje says:

    Weet iemand hier wat er is gebeurd met Marcel Meijer van De Vrije Economie? In 2010 is hij (tijdelijk) gestopt met zijn blog, maar nu is zelfs zijn gehele blog verdwenen. Ik wil geen roddels starten, maar dat gebeurt meestal alleen bij overlijden op verzoek van nabestaanden. Of, wat ook kan, op eigen initiatief, maar ik kan me niet voorstellen dat Marcel Meijer zijn eigen oprechte overtuiging niet meer met deze wereld zou willen delen.

    Ik ben een beetje geschokt, omdat je toch automatisch het ergste vreest!

    Anyone?

  13. adamus says:

    lapje,

    Jammer, hij schreef/reageerde ook hier wel eens.

  14. adamus says:

    adamus:
    lapje,

    Jammer, hij schreef/reageerde ook hier wel eens.

    blog is ook uit de lucht zo te zien.

  15. svg says:

    Wat moet je hier nu weer van denken? kan het?, mag het? werkt het?, gaat dit navolging krijgen?
    http://tinyurl.com/9v7rmlg
    Maar ook gaat dit onbekende gevolgen krijgen voor wie de “gelukkige”is? de overheid?

  16. Dawg says:

    Ja leuk Coen. Maar eh…heb je ook een mening over hoe we dit gaan hervormen?

    http://biflatie.nl/artikelen/39-overig/41529-de-bankbalansen-versus-het-bbp

    Kunnen ons weer duk maken over taxivergunningen en andere bijzaken als er niks anders meer is om ons druk over te maken.

    En moest dat nou weer Zo’n tegeltjeswijsheid dat de staatschuld “lasten op de komende generaties afschuift”?

  17. Dawg says:

    svg,

    Navolging krijgen? Verbaast me dat er nog geen derivatenhandel rond deze loterijen is opgebloeid.

  18. Frans says:

    Kijk mensen, zo klinkt het nu als een wetenschapper als wetenschapper praat: in dit geval geen speld tussen te krijgen, volkomen duidelijk en kloppend verhaal, wringt nergens.
    Vergelijk dat eens met de kots die uit de mond van Peter Boelhouder komt!

  19. Hugo says:

    Nah Frans, hij praat bullshit, taxivergunningen praat zoals dwag terecht aangeeft. Kom op hij is van het Centraal Plan Bureau (CPB). Volgens hem hebben we 2 mogelijkheden. Hervormen (lever je rechten in) of bezuinigen (lastenverzwaring). Beide kan niet volgens hem. 1 van de 2 moet het worden. Begin van een op Hegeliaanse dialectiek gebaseerde msm discussie als je het mij vraagt. These ”hervormen” antithese ”bezuinigen” (of omgekeerd). Synthese, beide.

    Ik denk dat het ”publieke debat” die vormen zal aannemen. Neem kennis van het idee Hegeliaanse dialectiek. Een goede tool om main stream media te kunnen analiseren als je het mij vraagt.

  20. Hugo says:

    Hugo: Synthese, beide.

    Nu ik er even langer over nadenk, PVDA & VVD kabinet past heel goed in de synthese gedachte. Socialisten en liberalen samen voor het vaderland. Ik gok op D66 erbij. Pechthold is toch niet voor niets naar de laatste Bilderberg bijeenkomst geweest?

  21. Frans says:

    Hugo: Nah Frans, hij praat bullshit, taxivergunningen praat zoals dwag terecht aangeeft

    Niet mee eens: binnen zijn paradigma is het eerlijk, niet wringend etcetra zoals ik aangaf. Dat kun je van PB niet zeggen.
    Dat we in deze tijd breder moeten kijken, nee, dat we dat allemaal veel eerder, of liever 5000 jaar geleden hadden moeten doen: helemaal mee eens.
    Dan kun je al beginnen met vast te stellen dat het principe van geldcreatie & de way centrale banken opereren al niet deugd, aan aan de basis staat van de problemen.
    Feitelijk is de agelopen 5000 jaar niet zo veranderd.
    Tis alleen dat we nu tegen een grens aanlopen. (heeft te maken met het uiteindelijke doel werreldregering & macht, fascisme)

  22. ll says:

    Klaas Knot, funding cap nu 478 miljard ? groeit ie ?, komt door te ruime fiscale aftrek ? Na de HRA zijn de pensioenpremies aan bod 😉 , we houden straks nikx meer over. Consuminderen, reken je vermogen van je huis door de helft, to be on the safe side. Los zo snel mogelijk af. Zorg voor géén schulden. Hou rekening met een inkomensdaling van 10%, ga budgeteren,(kan je leren) 🙂

    http://www.telegraaf.nl/dft/13025446/__Knot_oppert_aanpak_aftrekbaarheid_pensioenpremies__.html?cid=rss

  23. adamus says:

    Hugo: Nu ik er even langer over nadenk, PVDA & VVD kabinet past heel goed in de synthese gedachte. Socialisten en liberalen samen voor het vaderland. Ik gok op D66 erbij. Pechthold is toch niet voor niets naar de laatste Bilderberg bijeenkomst geweest?

    was voor zijn nieuwe baan?

  24. adamus says:

    Dawg:
    svg,

    Navolging krijgen? Verbaast me dat er nog geen derivatenhandel rond deze loterijen is opgebloeid.

    weet je dat zeker?

  25. adamus says:

    svg:
    Wat moet je hier nu weer van denken? kan het?, mag het? werkt het?, gaat dit navolging krijgen?
    http://tinyurl.com/9v7rmlg
    Maar ook gaat dit onbekende gevolgen krijgen voor wie de “gelukkige”is? de overheid?

    Bakker mag zelf ook een lootje kopen……kan het pand niet meer betalen, maar wel juristen 😉

  26. ll says:

    Buy before you die 🙂

    De propaganda machine van de Hogehuizenprijzenminnenden werkt nog op volle toeren.

    Wat ze vergeten in onderstaande advertentie is het onderhoud en de aflossing. Mooi plaatje, dat wel 😉

    http://www.metronieuws.nl/plus/voor-wie-twijfelt-is-nu-of-nooit-kopen-het-devies/SrZljb!ofxwc6kGA6OmQ/

  27. Juan Belmonte says:

    BalancedView: Het lijkt er op dat het Lenteakkoord voor wat betreft HRA overeind blijft.

    Het kan natuurlijk ook niet anders
    dan dat de HRA
    na een diep-nachtelijke onderhandeling
    met een hoop zweet
    op de kaart komt
    (in de beeldvorming althans)

  28. Juan Belmonte says:

    @ artikel

    In de discussie rond de hypotheekrenteaftrek zou een hervorming tot last zijn van de huidige generatie maar zullen toekomstige generaties er baat bij hebben

    Ok, dan als de de generatie-noot gaan spelen dan komt het volgende aan de binnenkant van Juan’s ogen:

    Met de huidige stand van de prijzen op de woning-”markt” – voor een gemiddeld koophuis op Funda vraagt men 10 maal Jan Modaal. Hierin zit inderdaad ook een generatieconflict.

    De Tuinkabouters van Toen
    rekenen zich
    nu
    halsstarrig rijk.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-07-2012/geen-huizen-met-nhg-meer-veilen/#comment-108549

  29. Juan Belmonte says:

    ll: Buy before you die 🙂

    De propaganda machine van de Hogehuizenprijzenminnenden werkt nog op volle toeren.

    Wat ze vergeten in onderstaande advertentie is het onderhoud en de aflossing. Mooi plaatje, dat wel

    Tsja wat een titel:
    Voor wie twijfelt is nu of nooit kopen het devies

    Dat wordt in een dergelijke keuze dan gewoon nooit kopen.

    Hoe kan men een dergelijk artikel schrijven als IMF, RABO, BAM, diverse serieuze professoren zonder banden met Hogehuizenprijsminnend NL (zogenaamde onafhankelijke wetenschappers) komen met een beeld waarin er nog een daling van 20-30% in het vat zit.

    Professionele journalistiek of lobby ?

    Journalistieke ethiek verbiedt eenzijdige berichtgeving

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/23-12-2010/nieuwsuur-nog-snel-een-hypotheek-afsluiten-hoe-dom-kun-je-zijn/#comment-58999

  30. Juan Belmonte says:

    buenos días
    Juan

  31. Reaguurder says:

    svg:
    Wat moet je hier nu weer van denken? kan het?, mag het? werkt het?, gaat dit navolging krijgen?
    http://tinyurl.com/9v7rmlg
    Maar ook gaat dit onbekende gevolgen krijgen voor wie de “gelukkige”is? de overheid?

    Wordt al meer gedaan. Geloof dat ik laatst soortgelijk initiatief zag in Zwolle.

    – Word lid voor bedrag x (minimaal 50,-)
    – Doe een bod (zeg 5000,-)
    – Je werkelijke bod gezien als bod maal lidmaatschap (zeg 5000 x 50 = 250.000 punten)

    Eigenlijk zelfde principe… van de inschrijvingen (heet alleen lid worden ipv loten) halen ze de cash binnen. Vervolgens is 1 iemand gelukkig met een koopje, de rest maakt verlies.

  32. ll says:

    Juan Belmonte: Dat wordt in een dergelijke keuze dan gewoon nooit kopen.

    Elke beslissing is een gok. Mises

  33. Floor says:

    Hhttp://www.rendement.nl/fiscaal/nieuws/id8436-hoger-tarief-eerste-schijf-inkomstenbelasting.html
    Hoe staat het hier trouwens mee? Horen we niets over.

  34. ll says:

    Over de ‘luxe paarden ‘ van het failliete Eurocommerce, ze staan stil, ze mogen niet meer spelen, arme paarden, ze willen rennen, ze willen winnen, ze staan stil, mag niet meer van Rabo, paspoort ingetrokken.

    http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2012/10/02/Paarden-Eurocommerce-uit-wedstrijden

  35. Floor says:

    ll,

    tja, zonder paspoort komen wij ook de grens niet over, voordat je het weet is het beestje zoek.

  36. windmill says:

    Nieuwe interessant verschijnsel :

    “Banken zetten makelaars buitenspel”

    http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/13025362/__Banken_zetten_makelaars_buitenspel__.html

    Nog meer faillissementen in makelaarsector te verwachten dus maar wel een manier om de huizen niet via veiling (tegen een lagere prijs) te moeten verkopen…

    Groeten

  37. ll says:

    Floor: tja, zonder paspoort komen wij ook de grens niet over

    @ Floor, het ‘paardenmiddel’ van Byzonder Beheer van de Rabo 😉

  38. sven says:

    Il

    Rabo is al jaren DE sponsor van talentenplan in de ruitersport.

    Dat Gerco Schreuder ook een Rabotalent is geweest, was geen verzachtende omstandigheid 🙂

  39. ll says:

    Catharine Keyl is woedend …….. Mensen met een hypotheek van 800 ton en een huizenwaarde van 1.2 miljoen, hypotheek loopt af, snikkend, maar de bank zegt, je zoekt het maar uit.

    Nieuwe armoe.

    http://www.telegraaf.nl/vrouw/columns/catherine/13022984/__Nieuwe_armoe__.html

  40. ll says:

    sven: Rabo is al jaren DE sponsor van talentenplan in de ruitersport.

    Heb er geen verstand van, misschien een miscommunicatie tussen Byzonder Beheer en de Rabo ?

    Zijn aparte afdelingen……..

  41. Ma Ling says:

    windmill,

    Niet alleen makelaars buitenspel. Wat denk je dat er met het leger hypotheekadviseurs gebeurt?

    Die zijn simpel te vervangen door een enkel excelsheetje waarin je aangeeft lineair/annuitair te willen aflossen, en nog wat andere input (hypotheeksom + rentepercentage).

    Wat een matig nuttig beroep is het ook eigenlijk…

  42. Floor says:

    ll,

    Die Catherine, die snapt er ondanks haar gevorderde leeftijd nog steeds niet veel van.
    Catherine, dat huis is allang geen 1,2 miljoen meer waard en volgens de bank zelfs geen 8 ton.
    Misschien dat ze een hypotheekje van 6 ton kunnen krijgen, moeten ze wel eerst ff 2 ton ophoesten.
    Wat zeg je nu, dat kunnen ze niet?
    Mag ik dan even vragen hoe die lieden het in hun harsens gehaald hebben om een huis met hypotheek van 8 ton aan te schaffen?
    Dat heet speculeren Catherine en wanneer je speculeert dien je jezelf ervan te verwittigen dat dat verkeerd af kan lopen.

  43. Floor says:

    Floor: Dat heet speculeren Catherine en wanneer je speculeert dien je jezelf ervan te verwittigen dat dat verkeerd af kan lopen.

    Zelfs niet gewoon speculeren, nee, speculeren met geleend geld!

  44. De ontwikkelaar says:

    Ik blijf er bij dat de exotische zooi die vanaf 1995 als variant en extra zijn toegevoegd aan de HRA voor de excessen hebben geleid en NIET de HRA op zich.

    De prijzen zijn 2,5 x over de kop gegaan en gaan gewoon weer terug naar de trendlijn, dwz. ca. 40% naar beneden, ook bij handhaving HRA, als je al die extra faciliteiten afschaft.

    Dat de HRA die faciliteiten heeft versterkt is duidelijk.

    Rutte heeft gezegd dat hij de HRA wil handhaven omdat hij verwacht dat anders de PvdA op termijn eenvoudiger inkomenspolitiek kan bedrijven door de belasting te verhogen.

    Ik verwacht daarom dat:
    – de aftrek volledig over alle schijven blijft
    bestaan,
    – dat deze wordt verkort en beperkt door
    verplicht (annuitair)af te lossen en daarmee de
    aftrek af te bouwen,
    – de maximale hypotheek wordt beperkt (tot eerst 100
    en later wellicht 90%).

    Deze regeling is simpel kan je direct in laten gaan.
    Voor bestaande gevallen zou je de afbouw wellicht een jaar of 5 tot 10 uit kunnen stellen aangezien er anders in 1 keer een grote lastenverzwaring optreedt.

    Ik ben wel benieuwd of Rutte en Sammie zich iets zullen aantrekken van de bouwlobby in de persoon van Brinkman in de 1e kamer.

    Aan het stimuleren van de bouw kan je eigenlijk niets doen. De prijzen zijn gewoon te hoog.

    Begin jaren tachtig zakte de prijzen onder de kostprijs van de woning.

    DAT en NIET anders is een rede om met subsidie te stimuleren.

    Daar zijn we niet aan toe en komen we ook niet.

    Voor de bouwlobby kunnen ze niets doen, behalve dat de gemeenten hun grondprijs met 50% moet laten zakken, wat uiteindelijk ook zal gebeuren.

    Het heeft gewoon zijn tijd nodig voor iedereen weer op de grond staat.

  45. henk 6 says:

    ll,

    Interessant stukje, 90% van de mensen snappen niet hoe hun eigen financien werken. Blijkt maar weer.

  46. Floor says:

    Hier nog een bewijs dat Catherine er geen jota van snapt.
    ‘De dochter van een vriendin van mij: ze had geld gespaard voor een flatje. Botje bij botje gelegd. Ze komt 10.000 euro te kort, op een bedrag van 150.000. Lenen bij de bank? Vergeet het maar, ze heeft geen vaste baan’.

    Die bank heeft dat lieve spaarzame kind gered van een catastrophe Catherine.

  47. Floor says:

    Nou nog eentje dan, want het complete artikel van Catherientje getuigt van algehele onwetendheid over hoe het er in de grote mensen wereld aan toe gaat.

    ‘Verkopen, maar aan wie. En als je het verkoopt is het misschien net genoeg om de bank af te betalen. Waar moet je dan wonen?’

    Wat dacht je van huren, net als die andere helft, het plebs? Welcome to the real world.

  48. Floor says:

    ll:
    Floor

    http://www.catherine.nl/contact

    🙂 No use, die leert het nooit.
    🙂

  49. ll says:

    De ontwikkelaar: T de HRA op zich.

    Contante waarde HRA is 200 miljard, en trek die van de koopsommen af :-), dan krijg je een daling van 20%, dussssss

    http://www.youtube.com/watch?v=_YQce2qQNuE

  50. Floor says:

    ll,

    Dat vergelijken met 1978 gaat er bij niet in, nog afgezien van het feit dat de hypotheekrente toen uiteindelijk op bijna 13% uit kwam en in feite alleen nog maar kon dalen zitten we nu met een rente die eigenlijk omhoog zou moeten maar niet kan omdat we dan morgen al op ons gatje liggen.
    Die hoge hypotheekrente heeft toen de boel gered, die rente werd bereikt in 1982 meen ik en daarvandaan kon ie weer down waardoor de huizenmarkt een boost kreeg na verloop van tijd. Vervolgens het meerekenen van een tweede inkomen etc.
    Gaan we deze keer echt niet beleven, in het beste geval zal onze overheid de komende 30 jaar een gevecht met deflatie aan moeten gaan en dat zouden ze zo maar kunnen verliezen.

  51. Floor says:

    De ontwikkelaar: Ik verwacht daarom dat:
    – de aftrek volledig over alle schijven blijft
    bestaan,

    Volgens onderstaand artikel gaat ‘ie zelfs omhoog.
    http://www.rendement.nl/fiscaal/nieuws/id8436-hoger-tarief-eerste-schijf-inkomstenbelasting.html

  52. NewGen says:

    Juan Belmonte:
    @ artikel

    In de discussie rond de hypotheekrenteaftrek zou een hervorming tot last zijn van de huidige generatie maar zullen toekomstige generaties er baat bij hebben

    Ok, dan als de de generatie-noot gaan spelen dan komt het volgende aan de binnenkant van Juan’s ogen:

    Met de huidige stand van de prijzen op de woning-”markt” – voor een gemiddeld koophuis op Funda vraagt men 10 maal Jan Modaal. Hierin zit inderdaad ook een generatieconflict.

    huizenmarkt-zeepbe…ilen/#comment-108549

    Ik heb bovenstaande meerdere malen aangekaart. Indien de HRA wordt aangepakt zoals omschreven in het lente-akkoord blijft de huizenmarkt de komende 10 jaren op slot. Dat zal alleen de gepensioneerde generatie worst zijn. Die hoeven niet te verhuizen. Er verandert voor hem niets! De huizenprijzen moeten omlaag maar dat gaat niet gebeuren als men met twee maten meet. Als je het leenbedrag berekent wat een starter kan krijgen uitgaande van modaal dan is er erg weinig te koop in Nederland en die jonge jan modaal blijft waarschijnlijk nog liever bij pa en ma dan in een sloppenwijk te moeten zitten. Iedereen moet meebetalen aan de crisis, maar ik zie dat beleid nog niet.

  53. SchuurHuurder says:

    BalancedView:
    Een eerder bericht op Z24:

    z24.nl/economie/ar…ord_VVD_en_PvdA.html

    Het lijkt er op dat het Lenteakkoord voor wat betreft HRA overeind blijft. Forsere prijsdalingen voor 2013 lijken daarmee onafwendbaar. Helaas geen belastingverlaging “in return”.

    Uit dit artikel:

    “In de ‘Kunduz’-variant wordt hypotheekrenteaftrek voor nieuwe leningen alleen nog verleend als daarop jaarlijks minimaal voor de helft annuïtair of lineair wordt afgelost. Voor oude leningen blijft de rente-aftrek in tact.”

    Misschien heb ik wat gemist, maar ik was onder de zeer stellige indruk dat 100% afgelost moest gaan worden, niet 50%. Heb ik wat gemist of is de auteur van het artikel op Z24 verkeerd geinformeerd?

  54. ll says:

    Te duur ? dan maar verhuur 😉

    1 van de tachtig woningen is maar verkocht.

    De Gelderlander.

    http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/11800560/Slechts-%C3%A9%C3%A9n-appartement-van-De-Paladijn-verkocht.ece

  55. Floor says:

    NewGen: Dat zal alleen de gepensioneerde generatie worst zijn

    Vergis je niet in het aantal 56+ wat er rond loopt met een tophypotheek.
    Er staat hier vlakbij nagenoeg een heel nieuwbouwwijkje uit 2005 te koop, wel allemaal peperdure appartementen en nog duurdere villa’s, dus niet geschikt voor starters, maar toch. Ken er vele die daar zijn gaan wonen, allemaal 56+ en vaak tot de max gefinancierd, gewoon omdat het kon.
    Nu maar hopen dat diegene die tot de max gefinancierd waren de overwaarde van hun vorige huis in 2008 niet op de beurs verloren hebben, anders zijn de rapen gaar.
    Eén ding is in ieder geval duidelijk, ze willen er allemaal weg, ondanks het feit dat zeker die luxe appartementen behoorlijk levensbestendig zijn.

  56. Floor says:

    ll: Te duur ? dan maar verhuur

    Ook hier in de omgeving, appartementencomplex uit 2009 wat in feite voor de verkoop bestemd was, maar al snel na oplevering in de verhuur ging. Na in eerste instantie nagenoeg alles verhuurd te hebben, stagneert dat nu ook, huurprijzen zijn gewoon te hoog.
    En die 50 euro per maand die men nu gezakt is gaat ook niet helpen, want er komen er steeds meer ‘te huur’.

  57. Keesje says:

    @55 floor waar gaan al die mensen zonder woning nou eigenlijk heen !? Lijkt me een leuk tv programma….

  58. Floor says:

    Keesje,

    Je kent die reclame toch wel voor één of ander telefoon abonnement meen ik, met onbeperkt bellen na 10 minuten?
    Kan je hele flatgebouwen aanwijzen waar je voor net boven de huurtoeslaggrens, rond de 700 euro, kunt huren, 4-5 kamerappartementen en echt niet in een pauperbuurt hoor en wel Randstad.
    Het zijn huurflats uit de jaren ’60 die verkocht zouden gaan worden, maar ja, net te laat daarmee begonnen en dus nu weer in de verhuur na een minimale opknapbeurt.

  59. Floor says:

    Floor: echt niet in een pauperbuurt hoor en wel Randstad.

    Probleempje bij lieden uit het Gooi is natuurlijk wel dat een ‘stapje terug’ in hun beleving hetzelfde is als volkomen mislukt zijn in het leven.
    Tja, des te eerder je je daar overheen zet des te beter en misschien valt zo’n huwelijk dan zelfs nog redden, scheelt ook weer een hoop centjes.

  60. de markies says:

    Toch klopt ook wat Erik in het vorige topic schrijft;

    De Kunduz-plannen zullen leiden tot prijsdalingen en de beperking van het maximale leenbedrag zal betekenen dat de vraag naar starters(gezins)woningen zal toenemen en dat daar de prijsdaling niet van de grond komt. Dat betekent dat er vooral veel woningen in overprijsde vinexwijken leeg blijven staan en dat je daar spookstraten krijgt. Makelaars blijven wijzen op gelijkblijvende huizenprijzen en komen op de proppen met een nieuw mantra. Starters moeten genoegen gaan nemen met een prehistorische keukens of lenen het geld voor de nieuwe badkamer bij paps en mams (die maar moeten hopen hun geld nog eens terug te zien). In hogere segmenten zal er zo wel kaalslag plaats gaan vinden (als er doorstromers zijn dan kunnen ze t.z.t. waarschijnlijk hun hyp. schuld meefinancieren in een nieuwe hypotheek, maar dat afgaan van het maximale leenbedrag.

    Kopers drommen dan samen om dezelfde typen huizen (eigenlijk net als nu bij de woningen waar niet in hoeft te worden geklust), betalen nog steeds teveel en niemand is echt gelukkig.

  61. snorkel says:

    windmill,

    Kwestie van tijd voordat de banken wanbetalers uit huis gaan zetten en de woningen gaan verhuren via deze verhuurpartijen.

  62. Floor says:

    snorkel:
    windmill,

    Kwestie van tijd voordat de banken wanbetalers uit huis gaan zetten en de woningen gaan verhuren via deze verhuurpartijen.

    Hele goeie Snorkel!

  63. Dr. t says:

    Aan Floor
    Gaan we deze keer echt niet beleven, in het beste geval zal onze overheid de komende 30 jaar een gevecht met deflatie aan moeten gaan en dat zouden ze zo maar kunnen verliezen.

    Als een overheid (of ECB) geld laten bijdrukken en het desnoods laat strooien
    vanuit een vliegtuig, is dat probleem onmiddelijk verholpen.

  64. cartoonist says:

    Hugo: Ik denk dat het ”publieke debat” die vormen zal aannemen. Neem kennis van het idee Hegeliaanse dialectiek. Een goede tool om main stream media te kunnen analiseren als je het mij vraagt.

    Hoewel beperkt in diepgang las ik op http://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel een korte biografie van Hegel’s werk en leven.
    Ik vond onder het kopje: Critici van Hegel:
    deze
    ” Friedrich Nietzsche : De staat is geen incarnatie van een «algemeen belang», maar een «koud monster» in dienst van egoïstische belangen. ”

    Man man man , er staan zo veel filosofen op mijn lijstje om kennis van hun ideeen te nemen. 🙂

  65. renren says:

    Ma Ling:
    windmill,

    Niet alleen makelaars buitenspel. Wat denk je dat er met het leger hypotheekadviseurs gebeurt?

    Die zijn simpel te vervangen door een enkel excelsheetje waarin je aangeeft lineair/annuitair te willen aflossen, en nog wat andere input (hypotheeksom + rentepercentage).

    Wat een matig nuttig beroep is het ook eigenlijk…

    Dus een mooie win/win situatie!
    Nu maar hopen (voor henzelf) dat ze iets opzij hebben gezet van hun woekerwinsten.

  66. Floor says:

    Dr. t: Als een overheid (of ECB) geld laten bijdrukken en het desnoods laat strooien
    vanuit een vliegtuig, is dat probleem onmiddelijk verholpen.

    Jep, maar dat is vooralsnog niet het geval, pas wanneer dit ‘geld’ uit dat vliegtuig gestrooid wordt hebben we een probleem en laat ik nou van mening zijn dat dat niet gaat gebeuren.

  67. Adamus says:

    Voor de goede orde: filmpje is van 2012. Geen waarschuwing van een paar jaar geleden.

  68. Adamus says:

    Dr. t:
    Aan Floor
    Gaan we deze keer echt niet beleven, in het beste geval zal onze overheid de komende 30 jaar een gevecht met deflatie aan moeten gaan en dat zouden ze zo maar kunnen verliezen.

    Als een overheid (of ECB) geld laten bijdrukken en het desnoods laat strooien
    vanuit een vliegtuig, is dat probleem onmiddelijk verholpen.

    Dan is het meteen niks meer waard. Waarom strooien vanuit een heli? Thuisprinten lijkt me handiger. Kan ook met concerttickets, vervoersbewijzen, etc.

  69. Adamus says:

    ll:
    Catharine Keyl is woedend …….. Mensen met een hypotheek van 800 ton en een huizenwaarde van 1.2 miljoen, hypotheek loopt af, snikkend, maar de bank zegt, je zoekt het maar uit.

    Nieuwe armoe.

    telegraaf.nl/vrouw…_Nieuwe_armoe__.html

    Het wordt druk bij de lotenverkoper.

  70. Adamus says:

    ll:
    Catharine Keyl is woedend …….. Mensen met een hypotheek van 800 ton en een huizenwaarde van 1.2 miljoen, hypotheek loopt af, snikkend, maar de bank zegt, je zoekt het maar uit.

    Nieuwe armoe.

    telegraaf.nl/vrouw…_Nieuwe_armoe__.html

    Nooit gedacht dat ‘t Gooi nog voor “ons soort mensen” weggelegd zou zijn. En nog een goedkope werkster erbij krijgen ook 😉

  71. snorkel says:

    Floor,

    En nu ik er nog even verder over nadenk:

    Van de kant van de huiseigenaar: Hoe zuur ben je als je jarenlang honderden euros rente per maand te veel hebt betaald, door onderwaarde een dikke restschuld overhoudt, uit je huis gezet wordt, in de schuldsanering terechtkomt én ook nog eens het huis waarvan je ooit dacht dat het jouw huis was moet gaan huren van dezelfde bank die je er uit gezet heeft…

    Maar van de kant van het bank-mannetje bekeken: Wat een gouden kerel ben je als je jarenlang een gezin honderden euros te veel per maand afhandig hebt gemaakt en daar letterlijk niks voor hebt hoeven doen (behalve één druk op de knop om die paar ton op het scherm te toveren). Daarna dwing je een hertaxatie af, eis je een bijbetaling die het gezin niet op kan brengen, zet je het gezin uit hun huis, vorder je het huis, krijg je de onderwaarde vergoed door NHG en verhuur je het weer aan ze voor even veel als wat je eerst aan rente verdiende. Je maandwinst is hetzelfde, maar je hebt er gratis een hoop stenen ter waarde van een paar ton bij-gezwendeld. Kom maar door met die bonus!

    Natuurlijk zijn er allerlei argumenten tegen deze redenatie te verzinnen en ik hoop dat ik het mis heb, maar het verleden heeft ondertussen wel uitgewezen dat de bank-mannetjes meesters zijn in slinkse maniertjes verzinnen om zo veel mogelijk geld te ‘verdienen’.

  72. De ontwikkelaar says:

    @69
    Onze Catharine heeft gelijk, in die zin dat het de banken zijn die de woningmarkt hebben opgepompt.

    Natuurlijk kun je zeggen dat je er als koper zelf bij bent.

    Maar het is als met topsport:
    Kiezen voor topsport is kiezen voor doping.

    Er is geen ontkomen aan.

    Als je er niet aan mee doet leg je het af tegen diegene die wel bereid is om te betalen (of doping te nemen).

    Je legt het altijd af, in dit geval tegen banken die hun hypotheekportefeuille wilden verhogen en medewerkers die daar extra voor beloond werden.

  73. eric406 says:

    Floor:
    Nog een keer,

    rendement.nl/fisca…omstenbelasting.html

    Voor het eerst dat ik dit lees. Dit kost 501 euro op jaarbasis. De grens van 52% komt 500 lager te liggen, kost je nog eens 50 euro als je daar in valt, plus dat de heffingskorting met 32 euro omlaag gaat. Al met al zo’n 600 euro netto minder (50 per maand).

  74. Floor says:

    eric406: Voor het eerst dat ik dit lees.

    Ja dat bedoel ik, hoor je dus niemand over.

  75. Adamus says:

    ll:
    Te duur ? dan maar verhuur

    1 van de tachtig woningen is maar verkocht.

    De Gelderlander.

    gelderlander.nl/vo…aladijn-verkocht.ece

    Weer een projectontwikkelaar gered door woco?

  76. renren says:

    Floor: Ja dat bedoel ik, hoor je dus niemand over.

    Of gaan de heffingskortingen omhoog?

  77. cartoonist says:

    ll: Catharine Keyl is woedend …….. Mensen met een hypotheek van 800 ton en een huizenwaarde van 1.2 miljoen, hypotheek loopt af, snikkend, maar de bank zegt, je zoekt het maar uit.

    Nieuwe armoe.

    telegraaf.nl/vrouw…_Nieuwe_armoe__.html

    Hmmmm ……. als ik dan doorlink naar haar eigen site http://www.catherine.nl en dan haar artikel over ‘de prooi’ lees dan vind ik catherine toch wel een minkukel eerste klas, ze gelooft echt alles en iedereen als het maar macht heeft. Haar bank, de MSM , Le monde, Paris Match. Weet deze sufferd eigenlijk wel wat zelfstandig nadenken betekent ? Ik heb zelden van een vrouw zulke domme teksten gelezen. Ze heeft geen idee hoe de wereld in elkaar zit.

  78. renren says:

    eric406: Voor het eerst dat ik dit lees. Dit kost 501 euro op jaarbasis. De grens van 52% komt 500 lager te liggen, kost je nog eens 50 euro als je daar in valt, plus dat de heffingskorting met 32 euro omlaag gaat. Al met al zo’n 600 euro netto minder (50 per maand).

    Tel er nog maar 100 euro bij
    bahh

  79. SchuurHuurder says:

    eric406: Voor het eerst dat ik dit lees. Dit kost 501 euro op jaarbasis. De grens van 52% komt 500 lager te liggen, kost je nog eens 50 euro als je daar in valt, plus dat de heffingskorting met 32 euro omlaag gaat. Al met al zo’n 600 euro netto minder (50 per maand).

    3,9% hoger tarief over 18.945 euro kom ik op een ander bedrag uit, namelijk € 738,86 (met een korting van zo’n 35 euro door te ophoging van de schrijf t.o.v. vorig jaar voor een inkomen van boven de € 19.645). Best een fors bedrag, zeker omdat het ook voor de lagere inkomens geldt.

  80. Floor says:

    SchuurHuurder: 3,9% hoger tarief over 18.945 euro kom ik op een ander bedrag uit, namelijk € 738,86 (met een korting van zo’n 35 euro door te ophoging van de schrijf t.o.v. vorig jaar voor een inkomen van boven de € 19.645). Best een fors bedrag, zeker omdat het ook voor de lagere inkomens geldt.

    Vandaar misschien die eventuele bonus van 1000 euro voor werkenden die Rutte beloofd heeft?
    Gaan alleen de uitkeringstrekkers erop achteruit.

  81. Jodha says:

    Coen!!! Wakker worden!!! Met het ESM kunnen we zolang we willen soebatten over een begroting maar de beslissingen worden niet meer hier genomen! Als je dat niet wilt, protesteer dan tegen een EU presi die niet is gekozen maar is geinstalleerd door verborgen machtswellustelingen, en stel opnieuw de Lisbon Treaty aan de kaak waar -TEGEN- is gestemd, waarna dit verdrag vrolijk werd geratificeerd. Bedenk eens dat we geen grondwet meer hebben, en dat het ESM verdrag de vrijheden van de europese mensen EN die van nationale politici inperkt, maar immuniteit geeft aan bankiers en Europese politici, zonder enige checks & balances. Ageer eens tegen het feit dat we hier een crisis hebben door een systeem met fiat-currency en fractioneel bankieren waarbij de waarde van jouw en mijn spullen, voedsel en leven wordt bepaald door cycli van inflatie en deflatie: een systeem in eigendom van een paar families die de centrale banken en geldpersen in eigendom hebben.
    De FED en ECB zijn geen banken volgens de verwachting bij jou en mij: het zijn cartels, met daarachter de centrale banken die, waarschijnlijk, vnl Rotschild geld rondsturen.
    Druk je eigen parallelle munt naar voorbeeld van de Labour Treasury Certificates van Adolf Hitler, of de Greenbacks van Abrham Lincoln, of the Silver Coins van John F. Kennedy die hem de 6-plankjes-trofee opleverden. Maw, laat eens zien dat je de ballen hebt om de rechten van je volk te beschermen zodat je de titel van politicus waard bent!
    De huizenprobleempjes en de begroting zijn als gekibbel van regewormen in een voetbalveld van leden die sneaky strijden om een nieuwe wereldorde.

  82. Jodha says:

    En als het dan toch om de houdbaarheid van ons aller rechtssysteem gaat: kijk eens op de Amerikaanse website arrestdemmink punt nog iets. Je broek zakt zo hard af dat je te laat zult zijn die op te vangen.

  83. magnum says:

    Makelaarsland is met hun verse persco langs legal geweest

    “Goed nieuws voor huizenbezitters. Het dieptepunt op de woningmarkt is voorbij, althans: dat zeggen de makelaars van Makelaarsland. ”

    Markt als in aantallen zou maar zo kunnen kloppen. Heb ik geen data van. Maar de conclusie van RTL is natuurlijk klets.

    “Het bericht van Makelaarsland staat haaks op de voorspelling van de grooste hypotheekverstrekker Rabobank, en economen van ING en SNS Reaal. Zij denken dat de huizenprijzen nog verder, heel veel verder zullen dalen. Volgens SNS gaat er nog eens 20% van de huizenprijzen af.”

    Het een sluit het ander niet uit. Meer verkopen tegen lagere prijzen kan nog steeds

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/40/dieptepunt-op-huizenmarkt-voorbij.xml

  84. Floor says:

    Jodha: Druk je eigen parallelle munt naar voorbeeld van de Labour Treasury Certificates van Adolf Hitler, of de Greenbacks van Abrham Lincoln, of the Silver Coins van John F. Kennedy die hem de 6-plankjes-trofee opleverden. Maw, laat eens zien dat je de ballen hebt om de rechten van je volk te beschermen zodat je de titel van politicus waard bent!

    Zelfs dat kan Rutte niet meer zelf beslissen, wordt voor hem gedaan in Berlijn.
    Maar………. ik heb dus een beetje hoop dat dat ESM geleveraged and all (volgens vorige ESM verdrag kwamen we dan uit op 85/15 x 700 miljard)= 4000 miljard, gebruikt gaat worden om de ECB mee af te lossen en vervolgens laten we daarvan 3300 miljard weer in rook opgaan doordat Duitsland & Co subiet uit de euro stappen, tijdelijk dan wel for ever.
    Is een beetje lastiger geworden na die uitspraak van het Constitutionele Hof 12 sept. jl, maar daar zullen ze toch wel een achterdeurtje voor vinden?
    No way dat de noordelijken voor transferunie gaan spelen.

  85. Keesje says:

    SchuurHuurder,

    Dat wordt dan een drama voor 2 verdieners met een tophypotheek. 2x dat bedrag kwijt per jaar…..ben benieuwd naar de hra en ook de gemeentebelastingen ( woz zou minder moeten worden maar meer per m2 anders gaat het fout bij de gemeentes…)

  86. cartoonist says:

    magnum: “Goed nieuws voor huizenbezitters. Het dieptepunt op de woningmarkt is voorbij, althans: dat zeggen de makelaars van Makelaarsland. ”

    Bij ieder klein herstel na een vorig dieptepunt is dieptepunt voorbij. Op naar de volgende dip en een nieuw dieptepunt. Lang leve het optimisme.

    A pessimist and an optimist are both falling off a very tall building. The pessimist is having a horrible time all the way down. Every floor he goes by, he says “Oh my God, only 99 floors to live,” or something like that. But every floor the optimist goes by, he says “Well, so far so good.”

  87. Floor says:

    Iemand enig idee om welke 3 makelaarskantoren uit onderstaand bericht het gaat?

    “Banken zetten makelaars buitenspel”

    telegraaf.nl/mijnb…rs_buitenspel__.html

  88. Dr. t says:

    Over geld strooien gesproken.
    De werkelijkheid heeft mijn uitspraak erover alweer ingehaald zie:

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/13028372/__Spanje_heeft__bad_bank__in_december_klaar__.html

    Een bad bank koopt oninbare hypotheekleningen op. om de kredietverlening aan bedrijven en particulieren vlot te trekken en de huizenmarkt een stimulans te geven.

    Idee voor Nederland?

  89. Keesje says:

    Floor,

    Obvion:

    Voor de Obvion TijdelijkeVerhuur werkt Obvion samen met Overbruggingsverhuur.nl en Stichting Tijdelijk Twee Woningen. Zij helpen u onder andere met de vergunningsaanvraag bij de gemeente en het zoeken van een huurder. Ook stellen zij de huurovereenkomst op. Voor deze diensten brengen zij kosten in rekening. En u betaalt de legeskosten voor de vergunningsaanvraag.

    Kijk voor meer informatie op http://www.overbruggingsverhuur.nl en http://www.tijdelijktweewoningen.nl.

  90. Keesje says:

    Op http://www.overbruggingsverhuur.nl/

    Deze nieuwe vorm van tijdelijk verhuren is door de complexe regelgeving, de grote kans op fouten en de consequenties van fouten (huurbescherming) specialistenwerk. Dit is de reden waarom vrijwel alle banken uitsluitend toestemming verlenen wanneer het gehele proces door een gespecialiseerd bedrijf wordt uitgevoerd. Wij verhuren uitsluitend met de schriftelijke toestemming voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet van uw bank.  Meer banken

  91. Keesje says:

    Maar ja dat banken met alleen een paar organisaties in zee gaat, riekt wel naar kartelvorming…..dag alle makelaars die net allemaal verhuurmakelaars hadden aangenomen ivm sterk toegenomen verhuren van mensen die in de problemen zijn gekomen….

  92. Floor says:

    Keesje,

    Aha, een makelaar rekent minimaal 1 maand huur als commissie, is een stuk goedkoper natuurlijk wanneer de bank zelf de huiseigenaar is om er dan ook zelf maar een organisatie voor op poten te zetten.

    Maar goed, Obvion is Rabobank als ik mij niet vergis en de AMRO en ING dan?

  93. magnum says:

    Natuurlijk maakt een zwaluw nog geen zomer. Daar ging het ook niet om.

    Het ging me er alleen maar om hoe beroerd zo’n stukkie van rtl Z in elkaar zit. Het woord prijs komt in het makelaars verhaal helemaal niet voor.

  94. cartoonist says:

    magnum,

    helemaal mee eens

  95. eric406 says:

    SchuurHuurder,

    2012 tov 2013
    6270 7268 eersteschijf
    6258 5761 tweede schijf

    12528 13029 totaal

  96. cartoonist says:

    windmill: Nieuwe interessant verschijnsel :

    “Banken zetten makelaars buitenspel”

    http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/13025362/__Banken_zetten_makelaars_buitenspel__.html

    Hierbij moest ik ook denken aan de huizen die de banken via het waarborgfons opkopen als het op de veiling niet genoeg opbrengt. Die kunnen zo ook mooi verhuurd worden. En de verkoop-markt wordt niet geschaadt door huisjes die (te) weinig opbrengen.

    Allemaal maatregelen om de zeepbel gecontroleerd te laten imploderen.

  97. Dawg says:

    Floor: Maar………. ik heb dus een beetje hoop dat dat ESM geleveraged and all (volgens vorige ESM verdrag kwamen we dan uit op 85/15 x 700 miljard)= 4000 miljard, gebruikt gaat worden om de ECB mee af te lossen en vervolgens laten we daarvan 3300 miljard weer in rook opgaan doordat Duitsland & Co subiet uit de euro stappen, tijdelijk dan wel for ever.

    Dat is toch allemaal zo onlogisch als maar kan. Waarom zou je dat ESM leveragen om de balans van de ESB schoon te maken? ‘t Enige resultaat daarvan is dat die verliezen dan bij het ESM in plaats van de ESB terechtkomen en dan draait Duitsland er nog steeds voor op. Uit de euro stappen is voor Duitsland een manier om te voorkomen dat ze tot in lengte van dagen de grote netto betaler blijven, maar betekent anderzijds ok dat ze kunnen fluiten naar hun vorderingen.

  98. Floor says:

    Dawg,

    Wat denk je dat er met de euro gebeurd wanneer de noordelijken eruit stappen?
    Die stort in elkaar. En je mag blij zijn wanneer ‘ie 15% van z’n waarde behoudt, diezelfde 15% die het fonds aan moet houden in cash, zijnde die 700 miljard.
    Die resterende 3300 euro gaat op in rook en de balans van de ECB is weer ok.

  99. Adamus says:

    Dawg: Dat is toch allemaal zo onlogisch als maar kan. Waarom zou je dat ESM leveragen om de balans van de ESB schoon te maken? ‘t Enige resultaat daarvan is dat die verliezen dan bij het ESM in plaats van de ESB terechtkomen en dan draait Duitsland er nog steeds voor op. Uit de euro stappen is voor Duitsland een manier om te voorkomen dat ze tot in lengte van dagen de grote netto betaler blijven, maar betekent anderzijds ok dat ze kunnen fluiten naar hun vorderingen.

    Geloof dat Duitsland geen kant meer op kan. De Banken en de Industrie moet worden gered. Goud is verdwenen. Conglomeraat Airbus samen met FCHollande. Ik zie niet hoe ze hier uit gaan komen.

  100. Adamus says:

    Floor:
    Keesje,

    Aha, een makelaar rekent minimaal 1 maand huur als commissie, is een stuk goedkoper natuurlijk wanneer de bank zelf de huiseigenaar is om er dan ook zelf maar een organisatie voor op poten te zetten.

    Maar goed, Obvion is Rabobank als ik mij niet vergis en de AMRO en ING dan?

    Rabo werkt ook via Actys voor management van OG. Zo zullen er nog wel meer “vastgoedmanagers” zijn.

  101. Floor says:

    Floor,

    even ter aanvulling.
    Vervolgens kunnen de zuidelijken met die gedevalueerde euro weer trachten een beetje orde op zaken te stellen en in gedevalueerde euro’s die resterende vorderingen (die deel uitmaken van die 700 miljard) van de noordelijken voldoen.
    Ik bedoel maar, de eerste helft van dit verhaal is hoe we in de shit zijn geraakt, tweede deel is hoe we hier gebruik van makend er met een stuk minder kleerscheuren dan als transferunie te fungeren de komende xx jaar, weer uit kunnen komen.
    Trouwens transferunie komt helemaal niet im Frage, kan niet, dat geld heeft Duitsland niet.
    Ondertussen blijft Brussel lekker doorgaan met het opzetten van die politieke unie hoor, alleen nu in de juiste volgorde.

  102. Keesje says:

    Adamus,

    Als je op beide sites kijkt, alle banklogo’s! Stuk of 30. En alle grote banken.

  103. Floor says:

    Floor,

    En dit verhaal lost ook wat Target2 probleempjes op indien euroland uit elkaar valt.
    http://www.voxeu.org/article/how-germany-can-avoid-wealth-losses-if-eurozone-breaks-limit-conversion-german-residents

  104. Adamus says:

    De Grauwe, London…..heeft i het wel eens bij het rechte eind?

  105. Dawg says:

    Floor,

    Goed artikel van Degrauwe. Lijkt geen speld tussen te krijgen.

  106. Dawg says:

    Adamus,

    Te makkelijke ad hominem Adamus. De Grauwe weet waar ie’over praat. Voorspelde trouwens datgene wat zich nu in de eurozone afspeelt.

    http://www.econ.kuleuven.be/ew/academic/intecon/Degrauwe/PDG-papers/FT_articles/FT%201998%2002.htm

  107. Steven says:

    Floor: ‘Verkopen, maar aan wie. En als je het verkoopt is het misschien net genoeg om de bank af te betalen. Waar moet je dan wonen?’
    Wat dacht je van huren, net als die andere helft, het plebs? Welcome to the real world.

    Ja inderdaad. Overigens volg ik al jaren de Silodam in Amsterdam. Is gewoon een portiekflat, maar wel op een A-lokatie. Grappige is dat er elke maand wel iemand is die gewoon 5000 onder de gangbare prijs gaat zitten. Het is immers gewoon een flat met vergelijkbare woningen. Tjonge.. als ik er een woning had zou ik dus gewoon 10000 er onder proberen te verkopen, want die 5000 trekt maar heel af en toe een gek die het koopt. Heb echt het idee dat we nog een dikke versnelling omlaag gaan krijgen. Zo van.. ok dan maar 30.000 er af en we zijn van die vreselijke maandlasten (en suf appartementje) af. Ik ken die flat.. De appartementen zien er wel aardig uit, maar die gangen er naar toe zijn nog lelijker (soort tweede wereldoorlog ondergrondse bunkergangen) dan in de vroegere Bijlmer flats. Daar zie je ook geen foto’s van uiteraard. (volg het omdat een kennis daar al twee jaar probeert te verkopen)

  108. Floor says:

    Dawg: De Grauwe weet waar ie’over praat

    Artikel van die Whelan 2012 waar hij aan refereert, staat ook op die site.

  109. Floor says:

    Even niet voor het één of ander, maar hoe komen jullie momenteel op de site?
    Via dat oude huizenmarkt-zeepbel gebeuren krijg je nog immer die hele suspended riedel.

  110. Floor says:

    Dawg,

    Maar begrijp je nu wat ik bedoel met die leverage?
    Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar mij lijkt het de enige manier.
    Eerst moeten de investeringen terug naar huis of uit euroland, dat dan weer wel.

  111. Steven says:

    aan Floor: als je dit leest gewoon de link aan je favorieten toevoegen. (toch?)

  112. Floor says:

    Steven,

    Ja, zo ben ik op deze site gekomen, deze link in een tweet.
    Maar ondertussen hebben we reeds een volgend topic, dat weet je niet tenzij je rechts bij de topics kijkt 🙂 en het lijkt mij niet de bedoeling dat we eeuwig nieuwe topics als link toevoegen.

  113. Dawg says:

    Floor,

    “Eerst moeten de investeringen terug naar huis of uit euroland..”

    1)Bedoel je dat de noordelijke beleggers hun kapitaal moeten tergtrekken uit de periferie of bedoel je dat het vluchtkapitaal terug moet naar die periferie?

    2)Als de zaken zo afgewikkeld kunnen worden als Degrauwe stelt, waar hebben we dan een ESM voor nodig anders dan dat we op de een of andere manier de noordelijke belastingbetalers willen laten meebetalen aan de schulden van de perifere overheden/banken?

  114. Floor says:

    Dawg,

    Antwoord 1. Denk dat de noordelijken daar al een aantal jaar mee bezig zijn en capital controls een kwestie van tijd.

    Antwoord 2. De ECB bestaat niet alleen uit Target2 natuurlijk. Krijg de indruk dat jij denkt dat alles tegelijk gebeurt, dat gebeurt nooit. Het gaat om de volgorde.
    Degrauwe komt pas aan bod wanneer Duitsland @ Co uit de euro zijn.
    En door dat ESM te gebruiken, daar betaald inderdaad ieder euroland aan mee, misschien een deel van de PIIGS niet, maar het zou kunnen dat die uiteindelijk ook mee gaan betalen met een gedevalueerde euro.
    Dus alle belastingbetalers van de eurozone.
    Ons aandeel is 5,7% meen ik, dat van Duitsland ergens rond de 27% (komt aardig overeen met die 190 miljard die nu als grens staat sinds het nieuwe ESM).
    Daar kan dus wat bijkomen wanneer er een aantal landen blut zijn en indien het persé nodig is om dat ESM vol te storten tot aan die 700 miljard.

    Anyway, ik weet het ook niet anders zat ik hier allang niet meer, maar er is een ding waar ik vergif op in durf te nemen.
    Duitsland laat zich nooit en te nimmer mee die afgrond inslepen.

  115. Hugo says:

    Frans: binnen zijn paradigma is het eerlijk,

    Niet mee eens. Zelfs binnen zijn paradigma weet hij als centraal planner dat eea niet houdbaar is. Toch doet hij alsof het dat wel is. Uiteraard qua welvaart naar voren halen etc is hij wel eerlijk.

    Frans: Dan kun je al beginnen met vast te stellen dat het principe van geldcreatie & de way centrale banken opereren al niet deugd

    Het is ook hoe mensen opereren (onder propaganda). Als je het fundamenteel bekijkt is het sparen in fiat niet slim. Nooit geweest en zal het nooit worden. Ik geloof wel in FOFOA’s zijn stelling dat betaalmiddel en spaarmiddel zich aan het scheiden zijn. Jij spaart in goud, ik idem (en in mindere mate zilver). Meer zullen volgen. Als je het eenmaal weet ga je nooit meer in fiat sparen.

    Frans: Feitelijk is de agelopen 5000 jaar niet zo veranderd.

    Kom op, je weet beter dan dat. Het geldsysteem is gigantisch veranderd in de afgelopen 3000 jaar (vanaf de oude Grieken heb ik het bekeken). Uiteraard speelt de zgn ”money power” altijd een rol. Echter zover ik het heb kunnen analyseren alleen in empires. Na de Romeinse tijd hebben die eeuwen macht moeten inleveren. Ten tijde van de Medici banken van Italie kwamen ze weer terug tot die collapse.

  116. Hugo says:

    cartoonist,

    Hegel is zeker een enge man qua ideeen. Echter ken uw vijand 🙂 (reden voor posten van de helgeliaanse dialectiek)

  117. Dawg says:

    Floor: Duitsland laat zich nooit en te nimmer mee die afgrond inslepen.

    Wie of wat Duitsland? Is dat Otto Normalverbraucher of is dat de politieke klasse die daar de lijntjes uitzet?

  118. jim says:

    Kan iemand dit mij uitleggen.
    Ik heb nog op zijn kinderen gepast…
    Ik vond het ´n leuke vent. Nog steeds wel eigenlijk.
    http://www.voxeu.eu/article/fiscal-consolidation-and-reforms-substitutes-not-complements

  119. jim says:

    Alleen…
    Afschaffing is in het voordeel van de huidige generatie maar hervorming is noodzakelijk…
    ZZZZZ Mooie verhalen die vooral neerkomen op doen alsof!
    Z´n kinderen gaan het wel redden denkt ie.
    Kunnen ze nog naar ´t theater straks. Of zoals ik laatst las, God bestaat werkelijk. De god van de ironie!
    Sterkte in ´t drama! Nu al ´n klassieker!

  120. My says:

    Kan de overheid niet gewoon en hypotheek verstrekken aan de burgers?? Dan zijn we in een keer van het bankenprobleem af. (en de banken hebben er een probleem bij) De hypotheekrente wordt dan lager en kunnen vooral starters de woning wél financieren. Volgens mij kan dan de belastingaftrek er ook meteen af. Scheelt veel administratieve romslomp. (het geld wordt minder rondgepompt)
    De overheid hoeft dan minder subisidie te pompen in voordelige huurwoningen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*