Opvallende opmerking van Nout Wellink tijdens zijn verhoor bij Commissie De Wit. Hij vertelt dat DNB in 1999 en 2003 de politiek waarschuwde voor tophypotheken. Er werd niets mee gedaan.
Edith Schippers (VVD) verandert haar toon als Wellink over Nederlandse tophypotheken en de politiek begint
Jammer vindt Wellink, want als de Nederlandse huizenmarkt inklapt, net als die in de VS, zal blijken dat “wij dezelfde subprime-hypotheken hebben”.
Om drie redenen opvallend:
- Het scenario voor de inklappende huizenmarkt is blijkbaar niet ondenkbeeldig.
- De balansen van Nederlandse banken, die vol staan met Nederlandse hypotheken, zijn erg kwetsbaar voor de afkoelende huizenmarkt.
- Nederlandse huiseigenaren met een tophypotheek kunnen een dalende huizenprijs slecht aan.
bron: Boumans Blog – Z24.nl









1 February 2010 om 6:00 pm
Maar Nederland is toch anders?
1 February 2010 om 6:08 pm
@Marco (1)
we zijn net zo anders als alle anderen
1 February 2010 om 6:24 pm
Had ie echt gewaarschuwd?
Barney Frank, ‘ik waarschuwde tegen hypotheken’
Duiken er beelden op van paar jaar geleden ‘we moeten meer hypotheken hebben’.
1 February 2010 om 6:26 pm
http://www.youtube.com/watch?v=2UZ9l_AxKjA
1 February 2010 om 6:33 pm
@2 Snorkel
Eens.
De heer Wellink stelt dat ALS in NL hetzelfde zou gebeuren als in USA, het inklappen van de huizenmarkt, dat DAN een soortgelijke subprime-situatie zou ontstaan.
In beide landen is tussen 1990 en 2008 de schuldgroei 5 maal groter geweest dan de inkomensgroei, waarmee de mogelijkheden om schulden af te lossen afnemen.
- Macro: in NL (167%) is de hoeveelheid hypotheekschuld tov nationale inkomen zelfs nog groter dan in USA (100%).
- Micro: het aantal maal schuld dat men in NL kon lenen (om maar mee te mogen doen met de overwaardespiraal) is het hoogst (b.v. 160%) in Europa en mogelijk de wereld.
- Micro: JanMo moet in NL 8 bruto jaarinkomens betalen voor HuisMo en bij aankoop 1/2 JanMo aan k.k. aan de overheid geven. Die verhouding moet nu een top bereikt hebben.
Algemeen: het zou me niet verbazen als door “definitie-kwesties” de officiele cijfers zachter zijn dan de werkelijkheid (De Wit c.s. is aan één van de hamvragen niet toegekomen, het zijn ook in zekere zin beginners, geen financieel experts, begreep ik dat goed?)
Aan de andere kant:
- is NL ook inderdaad echt anders dan USA in de zin dat onze bevoilkingsopbouw en huizenmarkten anders in elkaar steken.
Van invloed is China, ik verwijs hierbij naar een artikel in NRC:
dailynewspapercove…otisch-en-verwarrend‘
Wellicht was het beter geweest om de NL huizenmarkt na de hausse van einde 20e eeuw en de beurscrash van 2001 b.v. in 2002 de gelegenheid te geven om af te koelen. Dat is niet of onvoldoende gebeurd, en zal in machtskringen als een succes gezien zijn. De markt is daarop met (nog) meer zelfverzekerdheid doorgegroeid omhoog want “huizen konden niet dalen”.
Klassiek geval van “Hoogmoed komt voor de val”.
De heer Wellink is de kans gegeven om zich te verweren. Het verweer is m.i. tot nu toe onder de maat. De Rabo toont zich een betere marktmeester dan DNB, Rabo waarschuwde wel voor Icesave en DSB.
Echter de DNB heeft er de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor (en wordt er voor betaald, maar dat is van tweede orde).
1 February 2010 om 7:03 pm
Als de huizenmarkt in Nederland door het putje gaat, kunnen ze elders in de wereld wellicht ook eens een inzamelingsactie op TV voor ons houden. Met vreselijke beelden van huiseigenaren waarbij het (schulden)water tot aan de lippen staat. Met huilende kinderen die bij geboorte de enorme schuld van hun voorvaderen erven.
Is weer eens wat anders.
Maar dat gebeurt natuurlijk niet. Gelukkig is in Nederland alles anders. Wij hebben tenslotte het CDA en de Rabobank.
1 February 2010 om 7:16 pm
@6 RealisT
Dat zijn op zich goede stabiliserende factoren, en stabiliteit is nu juist een groot goed, dat door het kunstmatig oppompen in het geding kan komen.
De enige manier om uit een penibele situatie te komen is het erkennen ervan en het accepteren van die zaken die men uitstelde om maar niet te hoeven accepteren. Het zal overigens geen verrassing zijn. Ontkenning is niet langer een optie, de heer Wellink neemt nu ook woorden in zijn mond die voorheen taboe waren,
1 February 2010 om 7:56 pm
zo, er zijn dus meer mensen die zijn opmerking is opgevallen. Het gaat hier natuurlijk niet fout, maar mocht dat onverhoopt wel gebeuren……………………………..Dan heeft Wout ons vandaag al bij voorbaat gewaarschuwd!!
1 February 2010 om 7:58 pm
nee hoor al eerder waarschuwing
degoedkoopstenotar…ns/pers/bericht/5016
1 February 2010 om 8:09 pm
@Juan Belmonte:
De Rabo waarschuwt voor kleine spelers op de hypotheekmarkt terwijl ze zelf veel meer probleemhypotheken verkoopt.
1 February 2010 om 8:22 pm
@ 10 Okkie
Een bewering is zo gedaan, kunt u dat taven, heeft u cijfers?
Ik doelde op de Rabo als “niet hijgerige kwartaalcijfergedreven” maar juist lange termijn georienteerde solide partij, wat niet wil zeggen dat er geen zaken te verbeteren zijn, ik heb hier geen inzicht in.
1 February 2010 om 8:35 pm
@ 9 Il
Laat ik nou net geen Trouw lezen….
Inhoudelijk:
In het vandaag verschenen jaarverslag over 2004 constateert DNB dat de hypotheekschuld in 25 jaar enorm is opgelopen, van 29 procent van het inkomen in 1980 tot 92 procent dit jaar
Oh dus ultimo 2004 zaten we officieel al op een hypotheekschuldquote / BNP van 92 %.
Dus tussen 2004 en 2008 is deze nauwelijks gestegen en altijd onder de 100% gebleven,
“Ja lieve mensenkind’ren, …. , oogjes toe en snaveltjes dicht”
1 February 2010 om 9:02 pm
denk dat nout wellink ook wel weet waar die subprime hypotheken bevinden. ik denk niet bij de gewone banken, maar meer bij hypotheekverstrekkers die online werken (zoals moneyou) of via tussenpersonen die alle subprime hypotheken doordrukken. iemand enig idee welke banken die subprime hebben? los van dsb.
1 February 2010 om 9:15 pm
13
vanLanschot, rabo, eureko, aegon, deltalloyd, kortom iedereen die er aan kon verdienen.
1 February 2010 om 9:16 pm
en mises schreef hier dat iedere bank (technisch?) failliet is.
1 February 2010 om 9:44 pm
Rabo zal wel iets minder subprime hypotheken hebben, ze zijn namelijk veel duurder. In ieder geval voor starters met (te) hoge leningen, de enige voorbeelden die ik in mijn omgeving ken…
1 February 2010 om 10:22 pm
S, rabo had toch ook zo’n optimel constructie dacht ik.
1 February 2010 om 10:24 pm
zaterdag j.l. Willem Buiter in de Volkskrant. “Stel Duitsland stapt uit de euro” o.a.
1 February 2010 om 10:25 pm
Nog een weekje en we weten of Charles Nenner gelijk gaat krijgen over de goudprijscrash.
1 February 2010 om 10:32 pm
@19 het IMF moet eerst toch nog 200 ton kwijt?
1 February 2010 om 10:35 pm
Slappe hap die commissie en wat een huichelaar die Wellink.
rtl.nl/(/financien…serland_vluchten.xml
1 February 2010 om 10:36 pm
- dsb
- afab
- gmac hypotheken
- bank of scotland
- ucb hypotheken (thans bnp parisbas)
- quion (hypotrust?)
- obvion (rabo dochter)
- centraal beheer (achmea)
- philips pensioenfonds (ja dat pensioenfonds dat zich laat flessen).
- moneyou (abnamro)
- florius (abnamro)
- fortis asr (via tussenpersonen)
- direktbank (fortis)
enz. enz.
1 February 2010 om 10:58 pm
Laten we constateren dat het Staatsjournaal en Nova bovenstaand fragment niet uitgezonden hebben….
De Wit c.s. hebben ook de 1004 miljard vraag niet gesteld.
We hebben het niet kunnen weten want we zijn de pers vergeten…
1 February 2010 om 11:05 pm
Er kan zich internationaal weer een groot probleem op de huizenmarkt voordoen en dan kan het grote aantal tophypotheken in Nederland – deels mogelijk gemaakt door de hypotheekrenteaftrek – in één keer een groot probleem worden voor de financiële stabiliteit van banken, en dus het hele Nederlandse financiële systeem.
z24.nl/bedrijven/f…weinig_middelen.html
Begrijp ik dan goed dat HRA dus heeft bijgedragen aan de schuldenberg ?
1 February 2010 om 11:14 pm
23
onbeperkt krediet op kunnen bouwen en daar nog mee verder mee knutselen, daar draait het om.
Helpt de hra bij rendement op knutselwerk dan heeft het ook bijgedragen.
btw: Buiter draagt wel wat oplossingen aan in de Volkskrant van zaterdag j.l.
1 February 2010 om 11:39 pm
@ 24 adamus
Post 5 (link van NRC 21/01/10) is ook een interview met Willem Buiter, nieuwe topeconoom van City Group die stelt dat China de sleutels in handen heeft. Kort gezegd: tot zij revalueren zit Europa klem.
Doelt u op hetzelfde ?
2 February 2010 om 6:41 am
Goed onderbouwd verhaal van Nout Wellink. De tophypotheken althans de nieuwe worden nu ook strenger. Dit is een goede zaak voor de aankopers. Voor de verkopende partij zal het sparen worden, de 2e en 3e auto de deur uit en van 3 naar 1 vakantie per jaar.
2 February 2010 om 7:26 am
Misschien doelt Buiter op hetzelfde. Geen idee.
http://blogs.ft.com/maverecon/
2 February 2010 om 8:27 am
De vraag is nu, wie heeft onze/mijn hypotheek nu in eigendom. En wat gaat de nieuwe eigenaar doen, als de prijzen van de huizen gaan zakken. Een nieuwe eigenaar heeft nieuwe regeltjes.
2 February 2010 om 8:37 am
Niet zo vast als een huis……
volkskrant.nl/arch…zo_vast_als_een_huis
2 February 2010 om 8:50 am
Boverstaande brief is van 1996.
Maar de derivaten brief van DNB is van 1995.
Dus Regels Waren Er Wel
dnb.nl/binaries/ps…_05_tcm46-146908.pdf
2 February 2010 om 9:05 am
Aha, zal deze fims nog bestaan….staatsgarantie op hypotheken ?????
2 February 2010 om 9:16 am
Waarschijnlijk hebben de mensen genoemd in het volgende stukje toptoptop hypotheken anders kan ik niet verklaren waarom ze skie subsidie krijgen voor de kids met zop’n inkomen.
Ik word hier zo pissig om, snap niet dat dit geen voorpagina nieuws is!!
Lees maar eens:
24-01-2010
De schaamte voorbij : Europa betaalt ski-vakantie kindjes EU-ambtenaren.
Ambtenaren van het Europese Parlement mogen op dit moment niet alleen blij zijn met een salarisverhoging van 3,7 %. 80 kinderen van EU-ambtenaren gaan in februari op skivakantie, zoals ”NWZOnline” bericht. Een deel van de kosten wordt betaald door de belastingbetaler. ”De personeelscommissie helpt de gezinnen, die niet echt een hoog gezamenlijk inkomen hebben”, rechtvaardigt de woordvoerster van het parlement Marjorie Van Den Broeke de ondersteuning. Wanneer bijvoorbeeld het maandelijkse inkomen tussen netto € 5100,- en € 6000,- ligt, neemt het parlement goed de helft van de kosten van het één week durende verblijf in een bergdorp in Noord-Italië op zich. De belastingbetaler betaalt in totaal meer dan € 84.000,- voor de kinderen van de parlementsambtenaren. De kinderen krijgen, naast skilessen, ook ”oefeningen met sneeuwhonden” en taallessen, bevestigt de woordvoerster van het Europese Parlement. (En, wie zou de lieve kleintjes niet iets leuks gunnen. We hebben toch hart voor kinderen, ook al heeft niemand hart voor de kinderen van de Europese belastingbetaler)
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=10462
2 February 2010 om 9:59 am
Tjonge, de NHG is de AIG van Olland. Boeiend.
2 February 2010 om 11:12 am
En Juul Paradijs weet het nieuws wel weer te brengen:
telegraaf.nl/dft/n…omhoog__.html?p=21,1
KOP; Duitse detailhandelsomzet omhoog (december 2010 tov november 2010, logisch kerstverkopen)
En op pagina 23 staat:
“In vergelijking met dezelfde periode in het jaar daarvoor, vielen de detailhandelsverkopen juist met 2,5 procent. December is al de achtste achtereenvolgende maand waarin de Duitse detailhandelsomzet DAALT in vergelijking met het voorgaande jaar.”
Als de pers de afgelopen 15 jaar structureel de beeldvorming zo heeft beinvloed dat met goed nieuws-koppen slecht nieuws wordt verslagen (letterlijk) dan heeft De Wit c.s. wellicht nog een aantal partijen aan tafel te vragen. Hogehuizenprijsminnend NL is een “veelkoppig monster”, om in de woorden van de heer Wellink te blijven.
2 February 2010 om 11:14 am
Het is even afwachten hoe de reguliere media dit bericht van Wellink oppakken. Een diepgravende uitzending van bijvoorbeeld EenVandaag, met een paar gezaghebbende personen aan het woord die hardop en ondubbelzinnig uitspreken dat de huizenmarkt op instorten staat en het “kwaad” is geschied. In dat geval kan het allemaal erg snel gaan.
Maar voor hetzelfde geld stort de media zich op andere zaken (bv Uruzgan) en faciliteren daarmee onbewust een afleidingsmaneuvre die de boel nog wel een tijdje kan rekken.
Ik heb al vaker gedacht dat bepaalde uitspraken door bepaalde instanties en/of mensen het onvermijdelijke wel zouden katalyseren, maar op de een of andere manier pakt de media dit nog niet zo op.
2 February 2010 om 11:40 am
De media pakt het maar zo op… nu.nl/economie/217…jzen-dalen-niet.html
2 February 2010 om 11:41 am
trouw.nl/nieuws/ec…aling_woningen_.html
2 February 2010 om 11:44 am
@ Juan, hypotheekderivaten vallen dus niet onder de norm van DNB, maar zijn beleggingen.
2 February 2010 om 11:44 am
@36
Heel toevallig allemaal.
Wat je de media kan verwijten is dat ze hier niet doorheen prikken. In een paar uur na een uitspraak van Nout Wellink komt er een “tegenbericht”. Een hoogleraar nog wel…dat moet de media wel geloven.
Dhr. Francke neemt voor het gemak nog even de leugens van de NVM over (-2% i.t.t. -6% van het CBS), en daarmee is de schade weer beperkt….
2 February 2010 om 11:57 am
De media WIL niet, MAG niet, DURFT niet? Of wil de massa het niet weten/horen?
2 February 2010 om 12:07 pm
@36, 39:
inderdaad, van de mediahoeren hoef je hier niks te verwachten, geen haar beter dan in de VS als het om het pimpen van vastgoed (en aandelen etc.) gaat. Wanneer was de laatste degelijke analyse van de NL huizenbubble te zien op TV, tien jaar geleden misschien?
En die economie hoogleraren die de spreekbuis van de vastgoed maffia zijn (Francke ‘niks overwaardering’, Eichholz enz.) da’s misschien nog erger, want dan hebben de politici en ambtenaren als Wellink weer een extra reden om te zeggen dat niemand de huizencrash kon zien aankomen.
2 February 2010 om 12:10 pm
@40: vier keer ja
ik wacht nog op de publieke erkenning van Wellink dat alle NHG hypotheken subprime zijn. Maar dat doet hij vermoedelijk pas als de garantielimiet (net als in de VS) op 1 miljoen zit. Dan is de schade van een crash zo groot dat het redden van de huizenbubble nog belangrijker is dan het redden van de bankster buddies (nou ja, bijna even belangrijk …).
2 February 2010 om 12:19 pm
@36 & 37
interessante achtergrond heeft deze professor.
http://nl.linkedin.com/pub/marc-francke/5/956/343
Hij is dus afhankelijk van pensioenfondsen en woning cooperaties.
Checken ze dit niet bij Trouw en nu.nl?
2 February 2010 om 12:34 pm
@43:
misschien checken ze dat juist wél, en kiezen ze daarom voor deze clowns; positieve berichtgeving verzekerd
Eichholz (ook populair voor onbenullige uitspraken over de woningmarkt) wordt ook betaald door de vastgoed sector, en er zijn nog een aantal van die figuren.
2 February 2010 om 12:44 pm
@19:
tja, vandaag alweer op EUR 800, de alltime high lokt. Boven EUR 810 / $ 1120 kan het goudvuurwerk weer beginnen.
2 February 2010 om 12:58 pm
“‘Huizenprijzen dalen niet’
AMSTERDAM – Op de Nederlandse woningmarkt zijn geen verdere prijsdalingen te verwachten, zolang de hypotheekrente aftrekbaar blijft.
© ANP
Dat zegt hoogleraar Marc Francke, die donderdag aan de Universiteit van Amsterdam een rekenmodel presenteert dat de ontwikkeling van de woningprijs verklaart uit inkomen, rente, inflatie en het financiële vermogen van huishoudens.
Volgens cijfers van de makelaarsvereniging NVM daalde de gemiddelde prijs van een huis in het afgelopen jaar met 2 procent, maar was in het vierde kwartaal weer een zeer lichte stijging te zien ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
Volgens hoogleraar Francke is momenteel geen sprake van overwaardering van woningen.”
nu.nl/economie/217…jzen-dalen-niet.html
geen bericht voor de frontpage, zodanig het paniekgehalte instant blijft :p
2 February 2010 om 1:09 pm
vastgoedmarkt.nl/n…79A282D0E79E6A8348C3
Francke kun je net zo hard geloven als Willem Buiter
2 February 2010 om 1:11 pm
geen bericht voor de frontpage, zodanig het paniekgehalte instant blijft :p
ik snap die smiley niet. Deze hele zin trouwens niet.
2 February 2010 om 1:13 pm
Checken ze dit niet bij Trouw en nu.nl?
nee, ik in het Trouwabo nog nooit een coherent stuk gelezen over de huizenmarkt, laat staan over “de economie”. Andere kranten heb ik geen abo op.
2 February 2010 om 1:31 pm
Dat professortje met z’n fake studie’tje die zakken zit te vullen met nep werk dat niet op een universiteit thuishoort is een indicatie dat de huizenmarkt gaat instorten. Aan deze man zit zoveel fout, typisch voor de nederlandse ””’academische”””’wereld dit. Voor de crash van 1929.
–
Professor Irving Fisher, the Yale economics professor cheerfully announced: “Stock prices have reached what looks like a permanently high plateau.”
2 February 2010 om 2:12 pm
Chantal gelooft nog steeds de NVM aanhang met hun achterlijke en eigenaardige rekenmethodes. Deze echter, kadaster.nl/index_…de.html%3Fscript%3D1 , spreken voor zich.
2 February 2010 om 2:19 pm
@50:
is dan wel een indicator met slechte timingwaarde, want dit soort gezwets horen we al meer dan tien jaar vanuit diverse universiteiten en hogescholen.
2 February 2010 om 2:39 pm
@51
nee, je gelooft beter in complottheorieen… een complot om de nederlanders de grond in te duwen. Waarom ze het doen… geen idee… maar ze doen het… zucht.
2 February 2010 om 2:45 pm
Chantal er is geen complot maar een echte bubble.
2 February 2010 om 3:28 pm
Er is wel iets wat op een complot lijkt, niet om nederigen de grond in te duwen maar om van ze te leven. Een complot van de overheid om huizenprijzen zo hoog mogelijk te krijgen en te houden omdat ze OZB vangen en grond verkopen. Banken worden slapend rijk van hoge hypotheken.
Geloof je niet wat er op deze site staat????
———-
De schuldgraad van de Nederlandse huishoudens is enorm hoog geworden, zo hoog dat een groot aantal Nederlanders inmiddels slaaf van “de bank” is.
2 February 2010 om 3:38 pm
Beste Chantal,
Er gaat helemaal geen complot schuil achter de overwegend positieve en relativerende berichtgeveing in de regulier media.
Feit is wel dat er ontzettend veel mensen belangen hebben bij een stabiele en groeiende huizenmarkt. Daartegenover zijn maar zeer weinig mensen echt gebaat bij een totale en snelle instorting van de huizenmarkt.
De reguliere media heeft tegenwoordig te weinig geld voor een degelijk journalistiek onderzoek. Om dit te verantwoorden zetten ze dit soort berichtgeving tussen quotes en wordt er worden de echte journalistieke middelen ingezet op een beperkt aantal onderwerpen. Zo’n onderwerp wordt pas behandeld als het echt nieuws is (lees fout is gegaan). Of het moet toevallig een keer worden opgepakt door de media die iets meer los staat van het dagelijks nieuws (bijvoorbeeld tegenlicht, Zembla, etcetera). Zodra dat is gebeurd, zal alles in een stroomversnelling komen en zal ook duidelijk worden dat er van al die positieve cijfers maar heel weinig blijkt te kloppen.
2 February 2010 om 3:55 pm
@55:
“Een complot van de overheid om huizenprijzen zo hoog mogelijk te krijgen en te houden omdat ze OZB vangen en grond verkopen. ”
ingewikkeld complot dan, want die hoge huizenprijzen kosten aan belastinggeld een veelvoud van wat het aan OZB oplevert, en die grondprijs geldt alleen voor nieuwbouw. Bovendien komt de subsidie (HRA, huursubsidie enz.) grotendeels van het rijk en komen de baten bij de lokale overheid en vastgoed maffia terecht.
Nee, ik denk dat het complot hem eerder zit in het politieke belang van alle grote partijen bij een eeuwig stijgende huizenprijs, en het belang van hun vele vrindjes zoals banken, makelaars, hypothekers etc. die écht aan de bubble verdienen.
als je nou zegt dat startersleningen een komplot zijn om de huizen(grond) prijzen hoog te houden OK – dat is een stuk geloofwaardiger want dat loopt allemaal via de lokale overheid.
2 February 2010 om 4:25 pm
HRA is toch niks?? Dat kost toch niemand wat? Dat is hetzelfde als winkels die automatisch overal 10% korting op zetten, dat is gewoon de prijs, die korting dat zijn maar woorden. Als de HRA wordt afgeschaft storten de huizenprijzen gewoon in tot het niveau dat de lasten ongeveer hetzelfde zijn als nu en krijgt de overheid echt niet meer belastinggeld binnen, dus het kost de overheid echt niks.
OZB en overdrachtsbelasting levert een fortuin op.
Maar ok, ik denk ook niet dat er een echt komplot is van wat ambtenaartjes met wat anderen die wat afgesproken hebben maar misschien ook wel, hoe kun je het zeker weten..
2 February 2010 om 4:45 pm
fofoa.blogspot.com…-and-giving-off.html
2 February 2010 om 4:50 pm
goudbelegger, ambtenaren bedenken niets, ze kunnen een bewindsm/v hooguit op het spoor zetten. Van ambtenaren hoef je geen complotdenken te verwachten. We zitten in de tang van een belangengroepje dat in korte tijd een heleboel waarde naar zich toe getrokken heeft. Enig idee wat GS met al dat digitale geld moet doen?
2 February 2010 om 4:54 pm
Dat professortje met z’n fake studie’tje die zakken
wiens brood men eet, wiens mond men spreekt.
kennen we deze nog:
maxpam.nl/archief/…eine_leugentjes.html
hoefde zich na het maxima rapport ook meer druk te maken over de financiering van zijn instituut.
2 February 2010 om 5:30 pm
@58:
onzin, HRA is een subsidie voor een relatief kleine groep veelverdienende burgers die wordt opgebracht door alle belastingbetalers (en niet bepaald die veelverdieners, die betalen effectief nauwelijks belasting). Als iedereen een eigen huis had en in dezelfde belastingschijf viel, ja dan zou je een punt hebben.
Of het voor de overheid scheelt? Niet perse voor de nationale overheid, omdat bij afschaffing van HRA er vast een lager belastingtarief, vlaktaks of ander boxensysteem aan wordt gekoppeld zodat het netto weinig uitmaakt. Reken maar dat de overheid zelf er alleen maar op vooruit zal gaan.
Maar voor de lokale overheid maakt het heel veel uit. Als de huizenprijzen fors dalen zullen ook de grondprijzen omlaag moeten en zitten veel gemeentes met mega verliezen (ik denk dat vele keihard failliet gaan). In mijn stad rekenen ze zich nu al rijk met de grondinkomsten van de komende 30 jaar, terwijl de bevolking gaat krimpen; briljant.
Als je denkt dat de OZB hoog is kijk dan eens in de VS, daar betalen ze tientallen keren meer dan hier. Het tarief in NL is een lachertje, geniet ervan zolang het nog kan want dat gaat zeker omhoog als er een huizencrash komt (het geld voor al die nutteloze ambtenaren moet tenslotte ergens vandaan komen).
2 February 2010 om 7:09 pm
800/oz
Obama mag van mij elke dag wel een begroting publiceren.
Ben benieuwd of het dal wel diep genoeg was om de traders eruit te krijgen en nu investeerders aan boord te krijgen, zullen zien komende dagen.
2 February 2010 om 8:10 pm
Ok, een beetje een complot gaat misschien al te ver, helemaal geen complot dan.
Wat betreft die HRA ben ik het toch niet met jou en de massa eens. De rijken betalen minder dan ze zouden betalen als de HRA niet bestond. Maar ze krijgen geen cent. Vind dat dus niet kloppen dat ze iets krijgen.
2 February 2010 om 8:23 pm
Boefke nog 6 dagen voordat de goudprijs onderuit gaat. Geen idee of het nou om de real thing of aandelen goud gingen bij Charles Nenner.
hoewel ik snap er niets meer van
goldbasics.blogspo…reat-investment.html
2 February 2010 om 11:24 pm
professor Marc Francke
Deze professor houdt zich momenteel bij Ortec finance dus bezig met risico-analyse , ik vraag me af of hij “The Black Swan” van Taleb heeft gelezen. In dit boek worden zulke mensen als professor Francke ‘gefileerd’ en afgeserveerd.
Voorheen deed hij “Research at Gemeentebelastingen Amsterdam” , deze (ex?) broodheer van Francke heeft zoals alle gemeenten zeer veel belang bij blijvend hoge huizenprijzen in Nederland. De hoge grondprijzen (dus huizenprijzen, OZB) moeten de gemeente-ambtenaren-carrousel aan het draaien houden.
De enige enige waarde die ik zie aan zijn onderzoek is de overeenkomst met het onderzoek van professor Irving Fisher in 1929 (goudbelegger @50).
2 February 2010 om 11:44 pm
@65 hij heeft het dus ook over oorlog, als een van de weinigen, dat ziet ie wel goed, de partijen heeft ie weer helemaal fout.
Je ziet met de dag China kwader worden. Dalai Lama en Obama, snap er niks van.. Waarom gaat hij hem ontmoeten? Echte overtuiging, iets goeds willen doen? Zou dat niet anders moeten met die Chinezen?? Die enge kwade tirannetjes.
3 February 2010 om 8:52 am
@ 15 adamus ING C status ??
fd.nl/artikel/1412…ing-blijft-c-moody-s
3 February 2010 om 11:06 am
68 IL
en dan maak ik me ook zorgen om de banken die hun geld bij INGgroup stallen. Triodos heeft mij nog geen antwoord gegeven op mijn vraag indien/als ING…….
3 February 2010 om 11:25 am
goudbelegger:
Die enge kwade tirannetjes.
denk je echt dat de Chinees de Oceaan oversteekt om de zaak in de fik te steken?
Ben het wel met mises/jasper eens dat er een volk de wereld overtrekt om te rauzen.
http://www.encyclo.nl/begrip/rauzen
Mijn US contact, een derde generatie Italiaan, melde me ruim een jaar geleden dat hij zich terugtrok uit ons “clubje”. Ik voorvoelde nattigheid -zijn opleiding is in metallurgy- en na wat gedraai zei hij niet meer vrijuit te kunnen spreken over zijn dayjob, het particuliere bedrijf waar hij, blijkbaar als “stille” in dienst is, is “actually a part of the defense industrie”, so in the worst case I will lose my job if you talk about it to others. “Het worden heftige tijden” was zacht uitgedrukt…..
Eind vorig jaar kreeg ik van een andere Amerikaan een fwdmail van de “metallurg” met oa. de tekst:
“you know we are at WAR”. Tel uit je winst……
het “clubje” vind dit ook een leuk boekje in ieder geval op onderdelen.
bol.com/nl/s/neder…tml?_requestid=10276
Heb ik de link over de hobby van J.Carter hier al een keer geplaatst? Ik geloof van wel…….
3 February 2010 om 11:31 am
@65: het lijkt er toch meer op dat het bovenuit gaan wordt …
@67:
als je denkt dat China een oorlog gaat starten heb je weinig historisch besef. Dat is het allerlaatste waar ze daar op uit zijn; de Chinezen waren en zijn mercantilisten.
De VS daarentegen heeft een solide track record t.a.v. het uitlokken van grote oorlogen via door henzelf georganiseerde (soms gefingeerde) incidenten. De huidige depressie is een extra reden om een nieuw front te openen in de ‘Eternal War’, zomaar ergens – vermoedelijk in een hulpeloos land zoals Yemen of ergens in Afrika waar ze zonder beperking de nieuwste (duurste) wapens kunnen uitproberen.
Dan is de massa weer even afgeleid, hoeven ze zich geen zorgen te maken over foreclosures of bonussen en kan de schoorsteen weer extra roken bij de Rothschilds c.s.
3 February 2010 om 11:35 am
@70:
inderdaad, de stemming in de VS is al lang gezet en dat gaat alleen maar erger worden. Ik zie vergelijkbare ontwikkelingen op andere technisch/ws terreinen. En China is de lachende derde lijkt mij, die besteden hun resources aan nuttiger zaken.
Dat survivalism vind ik eng, denk ook niet dat je daar in dichtbevolkt Europa ver mee komt als het fout gaat (misschien een enkeling die een goed plekje in een vergeten hoekje gevonden heeft …).
3 February 2010 om 11:41 am
72
het gaat er niet om of het eng is, belangrijk is wat je mee kunt. Knoopje leggen, hout bewerken, eetbare planten ( zonder te flippen), gewoon praktische zaakjes. Al een gedacht aan postelein snijden in het bos? Zomaar €3 bespaard
3 February 2010 om 11:58 am
@ 72
Mee eens! Als dat niek niet is! Goed je ongezouten commentaar weer eens te lezen.
3 February 2010 om 12:53 pm
@71 nee, je hebt gelijk, sorry, Chinezen zijn aardige rustige mensen die Taiwan, Tibet en Amerika vriendelijk bejegenen. Er is in het land zelf ook geen slavenarbeid en onderdrukking door de communistische partij.
En Ameria is echt slecht, WO I kwamen ze stoppen, de honden, en ze hebben Hitler in WO II gestopt, ook vreselijk.
Sorry voor mijn domme commentaar.
3 February 2010 om 12:59 pm
@70 Beste Adamus. Chinezen bestaan even niet, net als Duitsers niet bestonden onder het nazisme. Communistisch China is wél een realiteit.
Ik denk niet dat ze hier naartoe komen, ze hebben een andere vijand op het oog, dat moge nu toch wel duidelijk zijn, denk dat ze daar wel naartoe gaan. En communistisch China staat verder niet alleen, integendeel.
Enniewee, wat ik zelf ook doe, volg het nieuws, nemen de spanningen toe, zoals ik verwacht, dan klopt de theorie. Wordt alles beter en beter en nemen de spanningen af dan klopt het niet en zal ik m’n ongelijk toegeven en m’n mening bijstellen.
In de tussentijd zit ik ook te denken in de richting van die boekjes van jou, gold, guns, getaway plan.
3 February 2010 om 1:07 pm
In de tussentijd zit ik ook te denken in de richting van die boekjes van jou, gold, guns, getaway plan.
met het idee spelen is al leuk
feit is ook dat de chinees geen probleem heeft met Afganistan. In het aan china grenzende deel zijn gewoon korte metten mee gemaakt. Stilzwijgend.
Dat weten geloof ik alleen wat ingenieurs van DHV die iets met waterleiding moesten doen.
Wat USA deed was niet alleen maar altruïsme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isolationisme
3 February 2010 om 1:15 pm
@ Adamus,
De link met de hobby van Carter kan ik me niet herrineren. (Nogmaals) plaasten zou ik waarderen.
3 February 2010 om 1:19 pm
Wat maakt Nenner eigenlijk zo speciaal? Ik heb hem geschaard in de rij van ‘priesters van een geloof’ ala Prechter. Dit in tegenstelling tot man als Calente.
3 February 2010 om 1:27 pm
Hugo, voor de leuk:
books.google.com/b…dworking&f=false
Nenner, ik denk dat het een oh is of in ieder geval kan zijn. Hij heeft er de ingrediënten voor in huis. Hij zal best een bak geld verdiend hebben. Maar nu zoekt hij een baan en dat snap ik dan weer niet. Beetje lullen bij bnr zou toch moeten kunnen?
Boekenlijstje ben ik nog bezig bij elkaar te harken, ook voor mezelf.
3 February 2010 om 1:47 pm
De banken bestaan alleen nog bij de gratie van zichzelf.
De burger, met zijn/haar spaargeld bestaat niet meer.
De off- balance en derivatenhandel is een eigen leven gaan leven, oncontroleerbaar en veel groter dan de bankwereld zelf.
Niemand heeft er iets aan kunnen doen, het lijkt John Galt in volle glorie.
Degene die dit boek hebben gelezen weten wel beter.
Dit zal de eindconclusie zijn van de com. de wit.
3 February 2010 om 1:58 pm
@72:
bos, is er dan echt bos bij jou in de buurt? bij ons zijn er alleen hondenpoep terreintjes, en dat in een gemeente die soms beweert de groenste van het land te zijn … voor je het weet loop je een enge parasiet of een overdosis gif op.
Zelfvoorzienend enzo vind ik erg interessant, zeker ook de techniek, maar in NL moet je dat zelf (lang vooruit …) organiseren, bij gebrek aan ‘wildernis’ waar je van kunt leven zoals in de VS.
@75:
ik zeg niet dat de Chinezen lieve jongens zijn, alle grote spelers hebben soms minder prettige gewoontes. Maar grote oorlogen starten is niet hun gewoonte, paniek zaaien daarover lijkt me geheel ten onrechte.
Als je toevallig om de hoek woont en ideologisch slecht met ze overweg kan, da’s niet prettig inderdaad maar dat geld in meer regio’s van de wereld.
Hhet Chinese mercantilisme betekent dat ze internationaal letten op wederzijds voordeel / belang; dat is precies het omgekeerde van de huidige VS koers van ikke, ikke, ikke.
3 February 2010 om 2:24 pm
bos, is er dan echt bos bij jou in de buurt?
ik heb hier recent nog gepost over “nieuweschans”.
ik kom nog wel een in Duitsland/Ostfriesland.
Daar gaan ze inderdaad anders om met hondeneigenaren.
Maar er groeit nog genoeg in NL, je moet het wel willen of kunnen zien.”Kunnen” is op zich al een hele reis. Zoals ik mises/ludwig/jasper al een keer heb gepost: eten groeit ook tussen de tegels van je onderhoudsvrije tuin als je niet aan boenen met chloor doet.
3 February 2010 om 2:26 pm
wederzijds voordeel / belang; dat is precies het omgekeerde van de huidige VS koers van ikke, ikke, ikke.
niet “actually we are at war” maar stellig: “we are at war”. Zo ver gaat het.
3 February 2010 om 3:07 pm
@81 helemaal eens behalve die conclusie, die is toch niet politiek slap? Het moet toch een slappe conclusie worden die niemand schaadt? Zo gaat dat toch?
Wat betreft Nenner en Pr*chter, ook helemaal eens. Die Pr*chter z’n naam wil ik niet eens typen, heeft me een fortuin gekost…. die man z’n redenaties zijn logisch maar hij begrijpt de menseljke natuur en timing niet.
China, sorry, wil niet te negatief zijn maar het zijn communisten, heb ze in Rusland leren kennen, leven in een andere wereld, het zijn niet echt meer Chinezen of Russen, het zijn communisten, die zijn zeer gevaarlijk.
3 February 2010 om 3:08 pm
Wat Warrants AAB goud gekocht, de 1100 aflopend op 06/10/10. Stap alleen in goede prijs, opbrengst verhouding. Veel risico dus maar ja..
3 February 2010 om 3:25 pm
Waar een klein landje groot in kan zijn
en.wikipedia.org/w…ies_by_external_debt
jawel….. schulden.
3 February 2010 om 3:52 pm
Dom, is een warrant, geen speeder, hij is niet vernietigd als goud even op 1099,98 komt, zoals met die verschrikkelijke speeders.
@87 op usdebtclock.org zitten ze op $ 177.000 per citizen. Hoe ze nou interne, externe schuld kunnen bepalen??
Ongeveer 1 op de 4 schijnt in de private sector te werken, dus alles op te brengen voor de rest. Zal in Nederland nog ‘interessanter’ cijfer zijn. Hoe dan ook, als je rijk bent zou ik gaan nadenken…
3 February 2010 om 3:54 pm
@Goudbelegger
Ken jij de Chinese geschiedenis mbt oorlog? Ze hebben het in het verleden regelmatig afgelegd tegen oa Japan en Rusland. Oorlog is niet hun sterke punt, en dat weten ze zelf ook. Daar zit een collectief trauma. China zal oorlog waar dat kan uit de weg gaan.
3 February 2010 om 5:46 pm
Ok, ok, ok. Ik denk voornamelijk in termen van communisten, niet Chinezen of Russen. Je kan ons toch ook niet vergelijken met de Nederlanders van 200 jaar geleden??
Adrian Van Eck, in a recent edition of the Money Forecast Letter, observed:
“But there is one nation that is riding a bubble right now and that nation is the People’s Republic of China. Henry Kissinger once told President Nixon that the Chinese people are the smartest on Earth. Yet there is a defect in their official national character that has brought them from very high levels of achievement to very low levels of failure a dozen times over the past 4,000 years. They would build dynasties and conquer nations on all sides, forcing these captive people to pay tribute to the Chinese Imperial Court.
“But then pride turned to arrogance and arrogance caused them to make mistakes – big mistakes and a lot of them….Each time that one of their dozen rich dynasties fell, China endured long periods of awful poverty. I suspect that will happen again….
3 February 2010 om 5:50 pm
@ 80
Bedankt voor de link. Leuk te lezen. In het verlengde daarvan wil ik dit voorjaar / zomer een cursus edelsmid gaan volgen.
Heb al een aantal jaren geleden (voor de fun) een moestuintje aangelegd in mijn ‘postzegeltuin’. Naast erg lekker ook meditatief verantwoord.
3 February 2010 om 5:50 pm
gelukkig is “ons” niets te verwijten. Degene die realtime kon zien hoe DSB onderuit ging heeft het ook niet gezien of laten zien. Geen manager die man, dat mag duidelijk zijn. Hij is president van een NV!!!! Gymnasium B diploma en rechten gaan studeren; dan ben je in de wieg gelegd om een sociale stijger te worden. How’s life at the top Nouty boy?
3 February 2010 om 6:09 pm
In het verlengde daarvan wil ik dit voorjaar / zomer een cursus edelsmid gaan volgen.
zit je dicht bij het vuur. Of wordt het zilver?
3 February 2010 om 6:11 pm
@ 89,
Ken je de geschiedenis van de Iraniers mbt oorlog? Ondanks dat ze er redelijk goed in zijn ze er geen in de afgelopen +-2000 jaar begonnen. Ondanks dat de Amerikanen er vele verloren hebben de afgelopen decennia blijven ze maar nieuwe beginnen. Vraag me af of trauma’s alles verklaren. Allicht ook wat cultuur?
3 February 2010 om 6:13 pm
Naast erg lekker ook meditatief verantwoord.
ik had nog willen vermeden dat het gisteren maria lichtmis was voor de r.k.’s. Echter ook een belangrijke datum voor de BD landbouw volgens Rudolph Steiner
Na 2 febr. komt het leven weer op gang.
3 February 2010 om 6:18 pm
@94
Trauma is dan misschien niet het goede woord, maar China heeft vanuit de geschiedenis overwegend slechte ervaringen met oorlog.
Voor de VS is dat anders. Washington bestiert al bijna een eeuw lang een wereldwijd imperium door allerhande dictators van cash, wapens en zo nu en dan troepen te voorzien.
De VS hebben 700 buitenlandse militaire bases. Daar ligt een heel ander model aan te grondslag dan het Chinese.
Ik ben het met je eens dat Amerikanen oorlogen verloren lijken te hebben, maar er gebeurd zoveel achter de schermen dat je dat niet zo eenduidig kan stellen. Washington anders dan Beijing.
3 February 2010 om 6:20 pm
@95
Ik kan meer met Steiner dan met het imperium van de Romeinse Katholieke kerk, al lijkt Rome vanuit bepaalde gezichtspunten redelijk actueel de laatste jaren.
3 February 2010 om 6:24 pm
@90
Er zijn verschillen met Nederlanders van 200 jaar geleden. Toch denk ik dat een nationaal geheugen ook een rol kan spelen.
En over een langere geschiedenis is China inderdaad ook wel eens machtiger geweest, maar meer recent hebben ze het er oorlogstechnisch toch een stuk minder goed af gebracht.
Overigens kan je er behoorlijk aan twijfelen of je China of Rusland nog als communistisch zou willen omschrijven. Ik zou het zelf niet durven.
3 February 2010 om 6:32 pm
economiemeijer1973…ontent=Google+Reader
beetje reclame.
3 February 2010 om 6:36 pm
Washington anders dan Beijing.
ja, eigen je toe en heers is het credo van VS inmiddels. Niks verdelen.
3 February 2010 om 8:42 pm
@93,
Gezien de kosten zal het begin zeker met zilver zijn. Alleen als ik het leuk vind met het echte spul.
3 February 2010 om 8:44 pm
Ga ook meer voor Steiner.
3 February 2010 om 8:50 pm
@96
Dat realiseer ik me. Wou alleen wat nuance aanbrengen.
Als simpele zielen zoals ik al hier en daar een blik achter de schermen kunnen werpen denk ik dat het achter de schermen model begint te falen.
3 February 2010 om 9:37 pm
Goed nieuws:
z24.nl/bedrijven/b…meer_in_waarde_.html
3 February 2010 om 9:54 pm
@Hugo
Als simpele zielen zoals ik al hier en daar een blik achter de schermen kunnen werpen denk ik dat het achter de schermen model begint te falen.
Ik heb daarover mijn mening nog onvoldoende gevormd. In het vroegere Romeinse rijk – dat toch wel degelijk overeenkomsten met onze tijd vertoont – werd de brutaliteit van de heersers op ten duur steeds openlijker en erger. Dat eindigde uiteindelijk in het uit elkaar vallen van het rijk.
Daarna kregen we donkere middeleeuwen…
Hoe dat nu gaat aflopen is lastig te voorspellen. Onze communicatie is in elk geval een stuk geavanceerder dan destijds. Naast overeenkomsten zijn er ook verschillen.
3 February 2010 om 10:28 pm
Those of you who have faith that „the government should fix this‟ need to be reminded of a date
in history during the Carter years. The date was 08/04/1977. President Carter established the US
Department of Energy. The agency currently has a budget of $24.2 billion a year. They have
16,000 employees, in addition to some 100,000 contract employees. The mission of the DOE
was to lessen the US‟ dependence on foreign oil. Isn‟t government bureaucracy great?
It was very simple…and at the time, almost everybody thought it very appropriate.
Data from Cato Institute comparing Federal Pay Vs Private (i.e. taxpayers)
shows federal pay and benefits in 2008 of $119,982 vs. $59,909 private
industry. Twice as high! And, the gap is widening fast.
Dat laatste is in Nederland ook zo. Bedenk wel dat al dat geld alleen maar van de werkenden afgepakt kan worden, dat is het enige wat de overheid doet.
3 February 2010 om 10:30 pm
Onze communicatie is in elk geval een stuk geavanceerder dan destijds.
komt de boodschap nu beter over, dat is de vraag.
3 February 2010 om 10:53 pm
@Martijn,
Heb geen (vaststaande) mening over de toekomst maar filosofeer er zo nu en dan vrolijk of niet zo vrolijk op los. Meestal bepaald mijn humeur van dat moment of ik positief of negatief over de uitkomst ben. Zoveel variabelen en zoveel onzekerheid… De mogelijkheid om flexibel om te gaan met mogelijkheden spreekt mij meer aan. Uiteraard zorgen voorzorgsmaatregelen ervoor dat dit wat gemakkelijker te realiseren is.
Naast communicatie is mobiliteit ook een belangrijke factor.
3 February 2010 om 10:56 pm
@107
Ik denk dat de boodschap overkomt. Ik merk alleen in mijn omgeving dat de meeste niets doen en als een hert in de koplampen staren.
4 February 2010 om 10:59 am
@90,98:
“But there is one nation that is riding a bubble right now ”
Onzin, als er één land is dat al decennia lang aan bubbleblowen doet, dan is het Nederland wel. Vanaf de Gouden Eeuw is speculatie een nationale hobby. Tulipmania was een goede start, huizen/stockbubbles waren er al eerder (in mijn regio o.a. begin 18e eeuw). Ik denk dat onze huidige huizenbubbel verhoudingsgewijs veel groter is dan die van China.
De Chinezen zijn m.i. traditioneel harde werkers, misschien dat de jonge generatie van nu een uitzondering is. De meeste Nederlanders zijn liefst free riders (overbetaalde ambtenaren met maximale HRA etc.).
@105:
inderdaad, imperial overstretch, en wereldrijken rotten van binnen uit. Kost tijd, helaas. Denk trouwens niet dat internet, mobieltjes, gps etc. nog lang werken als de zaak uit de hand loopt. Wie heeft er nog postduiven of routekaarten achter de hand?
@106:
je vergeet voor het gemak even dat het DOE zich vooral bezig houdt met kernwapens, biowapens en andere geavanceerde oorlogstechnologie, en nauwelijks met ontwikkeling van energiebronnen (wel kernenergie, maar dat is m.i. oude energie).
@107:
om over de information overload nog maar niet te spreken; volgens mij een reden waarom de huizenbubble in 1980 snel inklapte en nu niet. Je kunt moeiteloos duizend en één gekken vinden op het web die uitleggen dat de huizen in NL helemaal niet overgewaardeerd zijn. Wie niet nadenkt vind altijd voldoende steun voor wat hij toch al dacht.
4 February 2010 om 8:17 pm
@16:
Anders dan de DSB zoekt Rabo het vooral in het beter betaalde segment. Er zullen uiteindelijk weinig mensen met een OpmaatHypotheek type C geweest zijn met betalingsachterstanden, maar het blijft een dubieus product.
5 February 2010 om 10:12 am
zoveel is wel duidelijk: Nobody fucks with Nout.
5 February 2010 om 1:05 pm
Waarschuwing, koop geen huis buiten de stad
nrc.nl/binnenland/…rschuwt_huizenkopers
5 February 2010 om 2:55 pm
@ 113
Je zult maar je huis te koop hebben staan in een dergelijk krimp-gebied.
Wat zul je dan blij zijn met deze CDA politica.
5 February 2010 om 3:06 pm
@114:
gelukkig woont de CDA aanhang (de boertjes van buten enzo) buiten de stad in bestaande bouw en niet in die nieuwe betonnen dozen (da’s meer PvdA, D66 en PVV).
ik vrees wel dat het krimpfonds gaat inhouden dat WBV’s etc. enorme subsidies gaan krijgen om goedkope woningen te slopen, zodat de huizenprijzen hoog blijven. Doen ze nu al her en der in het land, als het aan het CDA (de huizenbubbel partij bij uitstek) ligt, dan wordt het dus landelijk beleid.
Verder best verstandig dat ze waarschuwt, in mijn provincie zijn ze daar nog oostindisch doof voor. Ondanks geprojecteerde krimp zijn hier de komende 5-10 jaar maar liefst 20% extra huizen gepland, en dan ook nog vooral ver ‘bovenmodaal’. Als je nou denkt dat wegens zeespiegel stijging heel Nederland hier naar toe gaat komen zou er wat voor te zeggen zijn, maar ik denk dat het eerder andersom uitpakt.
5 February 2010 om 3:18 pm
@ 113
“Waarschuwing, koop geen huis buiten de stad”
Er wordt niet gewaarschuwd voor het kopen buiten de stad, maar voor kopen in een krimpgebied.
Als ik kijk op:
http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=90069
Is de prognose voor Heerlen, (toch echt geen dorp dacht ik) een bevolkingskrimp van 5,9% in het jaar 2025.
Van nu 89.356 inwoners naar 84.100 in 2025.