Stef Blok heeft geen vertrouwen in zijn eigen herstel-leugens

Minister Blok schreeuwt het herstel van de daken, maar uit zijn reacties op vragen uit de kamer blijkt dat hij er zelf helemaal niet in gelooft. Het is puur bedoeld om jonge starters te misleiden.

Wat is volgens dit kabinet robuust herstel?

Share Button
Tagged with: ,
98 comments on “Stef Blok heeft geen vertrouwen in zijn eigen herstel-leugens
  1. Steven says:

    ja zou toch leuk zijn als ie zei: “Gezien Nederland koploper is wat betreft de hypotheekschulden en de prijzen nog niet zo zijn gezakt zoals in Spanje, US of Ierland, verwachten wij voor 2018 zeker nog een gezonde 40% er verder af”

  2. lorenzo says:

    De afgelopen 20 jaar is de ”misleiding” ook gelukt , waarom nu dan niet ?

  3. Olijfhout says:

    Robuust herstel Stef?

    Op de arbeidsmarkt? In de bouw? In de financieele wereld?
    Haha…

  4. Ontwikkelaar says:

    Volgens Blok dus in 2018 ook nog niet.

    Zo is dat.

  5. ps says:

    @ “Stef Blok heeft geen vertrouwen in zijn herstel-leugens”

    In het VK vindt de ‘The Telegraph’ dat het tijd is om de huizenbubbel lek te prikken!

    “…they could simply embarrass the Chancellor by recommending that Help to Buy be scrapped” om de jonge starters daar te behoeden voor een miskoop.

    Stef Blok wakker wordeeeeeen!

    http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/10433054/It-could-be-time-to-prick-the-housing-bubble.html

  6. Voerman says:

    Zolang de bouwwereld geen kans ziet om nieuwbouw te realiseren voor een prijs die kan concurreren met gelijkwaardige bestaande huizen komt er niets van terecht.
    Hoe verder de bestaande huizen in waarde zakken, hoe kleiner de kans, dat nieuwbouw kan concurreren met bestaande huizen.

    Eens komt er wel balans in het geheel.

  7. Jeroen says:

    Voerman: Zolang de bouwwereld geen kans ziet om nieuwbouw te realiseren voor een prijs die kan concurreren met gelijkwaardige bestaande huizen komt er niets van terecht.
    Hoe verder de bestaande huizen in waarde zakken, hoe kleiner de kans, dat nieuwbouw kan concurreren met bestaande huizen.

    Om dat te realiseren zullen gemeenten ongeveer 60% in prijs moeten zakken met hun grond. Dat zie ik niet gebeuren… Als de prijsdaling op de woningmarkt richting 30% gaat, dan zal de grondprijs meer dan 70% moeten dalen.

    Ik voorzie een probleem.

  8. Mark says:

    Gemeenten kunnen kiezen:
    – Dure grondprijzen en 0 verkopen (en geen inkomsten)
    – Goedkopere grondprijzen en een beetje verkopen
    – Veel goedkopere grondprijzen en veel verkopen.

    Geloof maar dat de rekensommetjes gemaakt worden in de achterkamertjes in de diverse gemeentehuizen.

    Ze kunnen natuurlijk ook hun kosten reduceren zodat men de inkomsten van grond niet nodig heeft….yeah right.

  9. lapje says:

    Grondprijzen gaan dalen, omdat grond op de balans afgeschreven moet gaan worden door de accountants. Niet omdat de gemeentes inkomsten uit het grondbedrijf nodig hebben. Er is al enorm gesnoeid in de uitgaven kant en inkomsten zijn elders verhoogd.

    De ongerealiseerde verliezen en de rentelasten hierop zullen nog wel drukken op de kostenkant, maar kunnen waarschijnlijk uitgesmeerd worden over vele jaren.

    Het wordt pas weer interessant om grond in de verkoop te doen op het moment dat de huidige grond grotendeels afgeschreven is en er is geen haast bij… helaas.

  10. Frans says:

    @ Admin: grote complimenten voor het filmpje!

    Voorstel voor Blok om eens een les in duidelijke en coherente communicatie te nemen, bijvoorbeeld dit:
    http://www.youtube.com/watch?v=IbCJsNjMbmM
    🙂

  11. Jacques says:

    Robuust herstel? Wat moet er nou toch herstellen? De markt gewoon zijn werk laten doen is de enige juiste conclusie. Het is toch zo langzamerhand wel duidelijk dat elke vorm van overheidsingrijpen zeker in de woningmarkt, averechts uitpakt. Het bevreemdt mij ook dat de prijzen altijd maar gestegen zijn en dat men dat kennelijk heel gewoon vindt en op de koop toe nam dat wonen steeds duurder werd. Wonen is een recht!!en het is krom om er krom voor te moeten liggen.

  12. lorenzo says:

    12 : een markt is er niet , ook niet dat de ”markt” geen overheids participatie kent . Er zijn zelfs mensen die denken dar hun huis een marktwaarde heeft .
    We kunnen slechts gissen hoe het er dan uit gezien zou hebben .

  13. lorenzo says:

    lapje: De ongerealiseerde verliezen en de rentelasten hierop zullen nog wel drukken op de kostenkant, maar kunnen waarschijnlijk uitgesmeerd worden over vele jaren

    Dan hoop ik dat jij hier meer inzicht over heb dan ik .

  14. Ontwikkelaar says:

    Heren, Neem van mij aan dat die grondprijzen wel met 60-70% naar beneden gaan.

    Uiteindelijk moeten ze. De rentelasten blijven toenemen en de prijzen dalen. Dat gaat steeds meer divergeren en komt ook niet meer goed de komende 10 jaar.

    Wacht maar tot na de gemeenteraadsverkiezingen.

    Ter info: Grondprijzen kunnen ook rustig zakken tot € 5 voor aankoop + € 120 bouwrijp maken/m2, totaal € 125,-/m2 incl. btw.

    De rest is lucht.

    En of de gecalculeerde winst al ingeboekt of uitgegeven is, is voor een koper toch echt niet van belang.

    De meeste bestaande woningen kunnen rustig met 30% dalen en dan kunnen voor die prijs nog steeds nieuwe woningen gebouwd worden.

  15. De Pessimist says:

    Blok houdt met zijn maffia maatjes alle politieke vrijheid open voor een zwalkbeleid

  16. ps says:

    Wat staat die Blok toch steeds in zijn hemd, en zelfs erger nog:

    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/90665

    🙂

  17. ps:
    Wat staat die Blok toch steeds in zijn hemd, en zelfs erger nog:

    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/90665

    Nou, die kan wel wat “WARME SYMPHATIE” gebruiken…

  18. Bubbelonia (voorheen snorkel): WARME SYMPHATIE

    Huh… Moet natuurlijk sympathie zijn. Typefout, nothing to see here. Keep moving people 😉

  19. Juan Belmonte says:

    @ artikel

    De politiek praat over Robuust Herstel.
    Da’s mooi.
    We zitten pas op de helft van de dalingen.

    We zijn zo ver in het proces dat de oekoenomische wetenschap de analyse van de veranderingen in de woningen nog niet eens aandurft.

    In 2010 promoveerde nog een expert in de woning-“markt” met de voorspelling dat huizenprijzen in 2010 niet zouden dalen.

    Referentie
    Dr Paul de Vries (Rabo) promoveerde bij OTB en voorspelde dat huizenprijzen niet zouden gaan dalen in 2010. Alweer een casametrist.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/30-10-2013/waarom-is-de-vvd-woest-op-pvdaer-monasch/#comment-166075
    Zèlfs Standard % Poors zijn realistischer over de NL woningmarkt dan Dr Paul de Vries…. 🙂

    Het èchte debat
    CASAMETRIE (Prof Dr Marc Francke) uit 2010 Huizenprijzen dalen in het slechtste geval 3%
    versus
    Het ineenstorten van de geïntegreerde woningmarkt (Dr Ir Maartje Martens)
    overwaardespriaal verwordt in onderwaardespiraal door bewustwording van risico’s van de schuldenberg ….
    is in 2013 NOG STEEDS NIET GEVOERD.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/08-08-2013/vvd-wil-scheefhuurders-huis-uit-kunnen-zetten/#comment-155123
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-09-2013/de-uitbreidingsvraag-naar-nieuwbouwwoningen-neemt-na-2020-sterk-af/#comment-158464

    Hoewel de heer Dr Shiller dan Nobelprijswinnaar is, slaagt de Polder er nog steeds niet in om een echt debat te voeren. (Mejudice, Casametrie, Martens)

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/15-10-2013/robert-shiller-wint-nobelprijs-economie/#comment-163805

  20. Juan Belmonte says:

    lorenzo: 2 : een markt is er niet , ook niet dat de ”markt” geen overheids participatie kent . Er zijn zelfs mensen die denken dar hun huis een marktwaarde heeft .
    We kunnen slechts gissen hoe het er dan uit gezien zou hebben .

    In de serie Kunstgrepen om de woning-“markt” op gang te brengen:
    Verplicht iedereen om huizen tegen max 1/2 WOZ waarde aan te bieden.

    Wedden dat de makelaars het druk krijgen ?

    Maar kennelijk gaat het nog zo goed in de makeleugenarij dat serieuze analyses van de woning-“markt” als taboe wordt gezien.

    NL gaat op termijn over van gesubsidieerd huizen leasen
    naar
    eerst 20% SPAREN en dan lenen en weer terugbetalen (en dus gwoon aflossen zoals ook op de rest van de planeet en ook vroeger in NL)
    Gevolg: huizenprijzen dalen 40%.
    Uitgerekend door Redevco.

    Maar er is door dat taboe een behoorlijk stuwmeer ontstaan in midden en topsegment waarvoor dank.

    Potentiële huizenkopers
    – met Geduld-
    mogen de heer Mr Ger “behoudend gefinancierd” Hukker nog wel eens gaan bedanken voor het opstoppen van de woningmarkt door zoo lang onrealistische vraagprijzen te blijven hanteren. Dat was zonder de NVM (en strakke grip op de beeldvorming in mainstream media) nooit gelukt.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/05-11-2013/nibud-3-500-euro-minder-hypotheek-voor-anderhalf-keer-modaal/#comment-166229

  21. Juan Belmonte says:

    Mark: Gemeenten kunnen kiezen:
    – Dure grondprijzen en 0 verkopen (en geen inkomsten)
    – Goedkopere grondprijzen en een beetje verkopen
    – Veel goedkopere grondprijzen en veel verkopen.

    Geloof maar dat de rekensommetjes gemaakt worden in de achterkamertjes in de diverse gemeentehuizen.

    Ze kunnen natuurlijk ook hun kosten reduceren zodat men de inkomsten van grond niet nodig heeft….yeah right.

    Exact.
    Bovendien verschuiven taken naar gemeenten.
    ‘t wordt druk 🙂

  22. Juan Belmonte says:

    Buen fin de semana ya
    Juan

  23. Jeroen says:

    Ontwikkelaar: Ter info: Grondprijzen kunnen ook rustig zakken tot € 5 voor aankoop + € 120 bouwrijp maken/m2, totaal € 125,-/m2 incl. btw.

    Ik neem aan dat die prijs gebaseerd is op een standaard lapje grond voor een rijtjeswoning, zeg 125 vierkante meter? Dus ongeveer 15 duizend euro bouwrijp maken in totaal?

    De reden voor deze ‘vraag’ is dat volgens mij die kosten zitten in het aansluiten op gas, elektra, water en riolering en dus niet (of nauwelijks) afhankelijk zijn van de grootte van de bouwkavel. Misschien 5 euro per vierkante meter extra voor zandsuppletie, dan heb je het wel gehad. Dus:

    5 euro aankoop per m2, plus 5 euro zand per m2, plus 15.000 euro. Dan kom je voor een kavel van 125 m2 op een prijs van 130 euro per m2, en voor een kavel van 10 m2 op 25 euro per m2.

    Dan pas ben je transparant bezig, doe mij maar een grote kavel voor dat geld 🙂

  24. Jeroen says:

    Sorry, typo in m’n laatste post. Moet zijn:

    Dan kom je voor een kavel van 125 m2 op een prijs van 130 euro per m2, en voor een kavel van 1000 m2 op 25 euro per m2.

  25. Voerman says:

    Jeroen: Sorry, typo in m’n laatste post. Moet zijn:
    Dan kom je voor een kavel van 125 m2 op een prijs van 130 euro per m2, en voor een kavel van 1000 m2 op 25 euro per m2.

    Ben bang, dat het anders werkt! 🙂
    Met jouw denkwijze komt een m2 landbouwgrond op minstens 150 euro/m2.
    Ook goed wat mij betreft; heb ik nog wel een paar bundertjes van liggen voor de lol.

  26. Adamus says:

    http://www.express.be/business/nl/economy/de-spaanse-vastgoedcrisis-eigendom-dat-in-2006-ruim-100000-euro-kostte-nu-te-koop-voor-gemiddeld-28500-euro/198257.htm

    De Spaanse vastgoedcrisis: eigendom dat in 2006 ruim 100.000 euro kostte, nu te koop voor gemiddeld 28.500 euro

  27. Adamus says:

    Voerman: Ben bang, dat het anders werkt!
    Met jouw denkwijze komt een m2 landbouwgrond op minstens 150 euro/m2.
    Ook goed wat mij betreft; heb ik nog wel een paar bundertjes van liggen voor de lol.

    financiëel vruchtbare zandgrond 😉

  28. Adamus says:

    Ontwikkelaar,

    Ondertussen wel meer “taken” naar lokale overheid!

  29. Makelaar 2 says:

    Hallo allen, toch weer een positief bericht van het makelaarsfront. (Het zijn toch net autoverkopers) Morgen is ons kantoor gesloten vanwege een bedrijfsweekend, dus de week is voor ons voorbij. Even een indruk van deze week……het is goed geweest. Er zijn 4 woningen van eigenaar verwisseld, voorwaar voor ons geen slecht resultaat, hiernaast ook weer 5 woningen in portefeuille gekregen. 2 zeer gangbare woningen van een hoog kwaliteitsniveau dus hiermee verwachten we zeker geen problemen. De andere 2 daar moet optisch nog wel een en ander aan gebeuren maar geen grote investeringen. 1 woning is er slecht aan toe, enkel glas, wat plekken in het plafond en her en der een plekje in een kozijn. Maar hiernaast een mooie rustige ligging en een tuin grenzend aan een park. Dus ik zie ook wel weer kansen. Al met al blijkt ook weer in deze week dat de mensen er weer vertrouwen en zin in hebben. Dit laatste geldt ook zeker voor makelaar 2. Veel wijsheid gewenst.

  30. Steven says:

    Makelaar 2,

    Het gaat hier niet over de handel in huizen.. Dat mag van mijn part ook opleven, maar alleen tegen lagere prijzen a.u.b. Nog sterker: ik weet zeker dat als de prijzen zakken naar bijv. 4 bruto jaarsalarissen het uiteraard aantrekt. Nu is de gemiddelde prijs gewoon nog te hoog en omdat men minder mag lenen zie ik geen enkel herstel mogelijk. (of er moet weer een speculatief virus opkomen met allerlei maffe stimulerings maatregelen)

  31. Voerman says:

    Steven: Nog sterker: ik weet zeker dat als de prijzen zakken naar bijv. 4 bruto jaarsalarissen het uiteraard aantrekt.

    Slecht argument, Steven! Als alle auto’s morgen 1000 euro zouden kosten zet je er toch ook geen 10 voor de deur? De handel leeft op met de behoefte, niet met de prijs. 🙂

  32. Voerman says:

    Adamus: financiëel vruchtbare zandgrond

    Zo zou dat zijn! 🙂

  33. Steven,

    Precies! Wat zou het toch mooi zijn als een gemiddeld huis maximaal een tonnetje kost. Geen problemen met financiering, restschulden, scheiding, arbeidsongeschiktheid. Lekker gemakkelijk verhuizen bij baan in andere stad. Paar jaar sparen en je kunt een klein starterswoninkje kopen. Krijg je kinderen? Gaan probleem! Upgraden is makkelijk. Geen slapeloze nachten over de waardeontwikkeling, of de bank moeilijke brieven gaat schrijven, etc. Voor een makelaar ideaal: veel verkopen, snelle roulatiesnelheid. Geen twijfelende klanten.

    Of, als je even tijdelijk ergens woont, huur je lekker een fatsoenlijke woning voor een paar honderd euro. Oh,

    Maar… makelaar 2, waarom begrijp OOK JIJ NIET dat “herstel” van de markt voor jou iets anders betekent dan voor de consument. De consument denkt enkel en alleen in PRIJZEN, niet in volumes. Zo is het, en niet anders. Voor de consument “herstelt de markt” als de prijzen weer naar die van 2008 bewegen. Volumes zal de consument worst zijn.

    Ga jij jouw klanten nou echt wijsmaken dat de prijzen binnenkort weer op het niveau van 20008 liggen?

  34. Voerman: Slecht argument, Steven! Als alle auto’s morgen 1000 euro zouden kosten zet je er toch ook geen 10 voor de deur? De handel leeft op met de behoefte, niet met de prijs.

    VOERMAN! Dit meen je toch niet?

    Als een gemiddelde auto €1000 kost zouden VEEL MEER MENSEN 1 (of misschien wel 2 of 3) auto’s voor de deur hebben staan. Ik bijv heb nu geen auto (niet nodig), maar als een nieuwe auto maar €1000 zou kosten zou ik het misschien ook wel doen. En misschien zelfs wel elk jaar een nieuwe kopen (roulatiesnelheid omhoog). En dus worden er meer auto’s verkocht et voila: “herstel” op de automarkt. Herstel in volumes dan heh.

    Waarom denk je dat er zoiets als een “uitverkoop” bestaat? Omdat mensen meer kopen als de prijzen lager zijn. Ideale gelegenheid voor winkeliers om snel van hun voorraad (volumes) af te komen! Is altijd al zo geweest. Zal altijd zo blijven

  35. de Waarheid says:

    Makelaar 2,

    Als je ziet wat je nu en volgend jaar kunt lenen voor een huis:
    http://www.iex.nl/Column/111146/Andere-hypotheeknormen.aspx

    Maximale lening stel 50.000 euro: 220.000 euro.

    En je kijkt vervolgens op Funda naar de huizenprijzen in de grote steden, dan kun je op je vingers natellen dat verreweg de grootste meerderheid deze prijzen niet kan betalen en dat betekent gewoon een verdere daling van de prijzen. En dan laten we alle andere factoren (hypotheken onder water, werkloosheid, marginale economische groei) nog buiten beschouwing.

  36. Starter says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel),

    Wat is een gemiddeld huis? Dan heb ik het over aspecten als kuubs, kavelgrote, energieverbruik etc.

    Als je kijkt naar de de ontwikkeling in energiezuinigheid, worden die via het bouwbesluit steeds strenger, In 2015 wordt deze aangescherpt tot een EPC norm van 0,4. Voor een rijtjeswoning betekent dit een verbruik van rond de 400 kuub gas per jaar. Ben het eens dat de nieuwbouw moeilte heeft te concurreren met bestaande bouw., mochten de huizenprijzen verder zakken.

    Mocht de energieprijzen verder gaan stijgen door belastingverhoging zal dat enigszins compenseren.

  37. Steven says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel),

    Ja en daarbij is de behoefte aan huizen er ook gewoon (ook voor slechts 1). Ik koop er gewoon geen omdat ze te duur zijn. : It is that simple.

  38. Starter: Wat is een gemiddeld huis? Dan heb ik het over aspecten als kuubs, kavelgrote, energieverbruik etc.

    Was maar een voorbeeldje. Ik zou zo uit mijn hoofd echt niet weten wat de specs van een gemiddeld huis zijn. Waarschijnlijk bestaat een gemiddeld huis, net als een gemiddelde Nederlander, helemaal niet in het echt.

  39. Steven:
    Bubbelonia (voorheen snorkel),

    Ja en daarbij is de behoefte aan huizen er ook gewoon (ook voor slechts 1). Ik koop er gewoon geen omdat ze te duur zijn. : It is that simple.

    En dat geldt voor velen. De vraag naar huizen heeft weinig tot niks met behoefte te maken: 100% van de huishoudens heeft behoefte om te wonen.

    Het heeft alles met prijs, prijs van kopen in vergelijking met huren, en verwachting van de prijsontwikkeling.

  40. Steven says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel),

    yep herstel van de huizenmarkt betekent voor mij (en veel anderen) gewoon de prijs VET naar beneden. Daarom is de mainstream media ook steeds zo tenenkrommend als ze het over “herstel” hebben. 🙂

    (maar goed dit plaats ik niet voor jou uiteraard, maar voor mensen die ons niet snappen)

  41. Steven,

    Juist! 😉

  42. Steven says:

    voor wat foute tv: Nu Badr Hari aan het vechten op rtl7.

  43. de Waarheid says:

    Makelaar, laat ik u een handje helpen:

    Stel, inkomen 50.000 kan nu 237.000 maximaal lenen.
    Stel, inkomen 50.000 kan volgend jaar 220.000 lenen.

    http://www.iex.nl/Column/111146/Andere-hypotheeknormen.aspx

    Al met al blijkt ook weer in deze week dat het kabinet de huizenprijzen verder omlaag wil brengen. Dat geeft potentiële huizenkopers weer vertrouwen en goede moed. Veel wijsheid gewenst. Fijn weekend.

  44. de Waarheid: Al met al blijkt ook weer in deze week dat het kabinet de huizenprijzen verder omlaag wil brengen.

    Juist! Prijs omlaag, verkoopaantallen omhoog. Is-a-simple!

  45. Rexpat says:

    @makelaar 1, 2, 3 whatever…

    Ik zie nu bij mij in de omgeving dat er ‘veel’ huizen worden verkocht. Dit komt omdat we hier met zijn allen de koop vooruit hebben geschoven en er ‘opeens’ huizen te koop staan voor een tonnetje of vier tot vijf minder. In dit segment viert het realisme hoogtij en wordt de verslechtering van de financierbaarheid ingehaald door de prijsdaling. Ben even kwijt hoe dat heet in de psychologie.
    We voelen ons spekkoper en willen de kans om voor slechts 8 ton een vrijstaand huisje te kunnen kopen niet missen. Het voelt inderdaad als een koopje als het eerst 1,3 miljoen koste en de bank je het niet wilde voorschieten en je het nu ‘krijgt’ voor 800.000 euro..
    De bank wilde je eerst niet meer lenen dan 1.1 miljoen. Nu slechts 9 ton maar daarvoor koop je meer huis dan eerst.

    Gaat het nu goed met de huizenmarkt?

    Wat mij betreft gaat het uitstekend!

  46. Steven says:

    Rexpat,

    we zijn op de goede weg. nog eens 40 procent er af en je zou ook eens kunnen denken aan kopen… (liever dan ook nog wachten.. nog even wachten en vervolgens voor héél goedkoop misschien wel net zoals vroeger een slecht onderhouden krot opkopen voor een prikkie)

    beetje gedachte 1975 of zo misschien?

  47. AC says:

    Steven:
    Bubbelonia (voorheen snorkel),

    yep herstel van de huizenmarkt betekent voor mij (en veel anderen) gewoon de prijs VET naar beneden. Daarom is de mainstream media ook steeds zo tenenkrommend als ze het over “herstel” hebben.

    (maar goed dit plaats ik niet voor jou uiteraard, maar voor mensen die ons niet snappen)

    😉 http://static.someecards.com/someecards/usercards/1335905604796_5028832.png

  48. Rexpat says:

    Steven,

    Er is al aardig wat van af. Aan de ‘bovenkant’ van de markt blijven de prijzen dalen. ik weet niet of het niveau 1975 wordt maar ik denk wel dat we teruggaan naar een niveau waar we ons vergaapten aan een huis van een miljoen guldens! één miljoen gulden!!! wauw wat een geld.

    Maar eerlijk gezegd duurt het nog wel even voordat we wat kopen. De prijsdaling gaat nog steeds vele malen sneller (in absolute besparing) dan de huur die we betalen.

    tja.

  49. Steven says:

    AC,

    ja hallo.. na 25 jaar maffe stijging laat ik die “give a fuck” at home. Beetje nadenken krengen!

    en nu echt naar bed, want straks schaam ik me weer voor wat ik gisteren vertelde,..

  50. Frans says:

    Zeeeeeeeeeeer aanbevolen om te kijken: een bredere blik.
    Ik volg deze source al langer, en dit is de meest interessante en goed begrijpbare video van hem die ik ooit gezien heb.
    http://www.youtube.com/watch?v=5hIoGMay66I
    Over Rusland en Putin.

  51. ll says:

    @ topic, ‘gett the hell out of my way’ John Galt

    ……………..

    En …. hapklare brokken ( RMBS ) voor de PF
    , en kijk eens naar de LTV ….. 71.2 waarschijnlijk aflossingsvrij, dat dan weer wel ( van Lanschot )

    http://www.reuters.com/article/2013/11/08/fitch-assigns-lunet-rmbs-2013-i-bv-final-idUSFit67550820131108

    http://www.securitizationintelligence.com/Article/3271895/Books-Open-For-Van-Lanschots-First-Lunet-RMBS.html

  52. ll says:

    Komt ie echt ? in Buitenhof ? 🙂 , las het ergens, ben zeerrrrr benieuwd …….. My hero 🙂

    http://www.youtube.com/watch?v=6__UTUdqUNE

    Moet je eerst een stuk in de Financial Times schijven om in Buitenhof te kunnen komen ? lol

    YES gevonden http://www.rug.nl/feb/news/2013/131108bezemerbuitenhof

  53. ll says:

    ll,

    Bezemer is de naam ………, sorry

  54. ll says:

    Voerman: Eens komt er wel balans in het geheel.

    Over 25 jaar ? 🙂

  55. ll says:

    Onze hypotheek-huishoudschulden passen niet meer in het kader, wat nu te doen …… Het kader of de schulden aanpassen Prof. Blok ? 😉

    http://online.wsj.com/media/overalldebt2012.PNG

  56. Voerman says:

    ll: Over 25 jaar ?

    Vergt wel veel geduld. 🙂
    Je kunt eigenlijk beter dit huizengedoe emotioneel loslaten en een minder frustrerende hobby zoeken of iets gaan doen waarmee je geld verdient!

  57. lorenzo says:

    Nogmaals :

    Je kunt eigenlijk beter dit huizengedoe emotioneel loslaten en een minder frustrerende hobby zoeken of iets gaan doen waarmee je geld verdient!

  58. Steven says:

    lorenzo,

    Zo lang die prijzen lekker zakken is het een zeer winstgevende prettige hobby. 😉

    (winstgevend kan je ook zien als verlies vermijdend uiteraard)

  59. Steven says:

    Bijv. Morgen die Dirk Bezemer in Buitenhof. Zonder deze site had ik nooit van hem gehoord, maar nu denk ik al 6 filmpjes van hem gezien. (bedankt Frans voor de tip!)

  60. Voerman says:

    Steven: (winstgevend kan je ook zien als verlies vermijdend uiteraard)

    Inderdaad; de grootste rijkdom wordt door sommige mensen vergaard door domweg niet te bestaan. 🙂

  61. Stoelgang says:

    lorenzo:
    De afgelopen 20 jaar is de ”misleiding” ook gelukt , waarom nu dan niet ?

    Omdat het systeem onder zijn eigen gewicht bezwijkt wellicht?

  62. Stoelgang says:

    Voerman:
    Zolang de bouwwereld geen kans ziet om nieuwbouw te realiseren voor een prijs die kan concurreren met gelijkwaardige bestaande huizen komt er niets van terecht.
    Hoe verder de bestaande huizen in waarde zakken, hoe kleiner de kans, dat nieuwbouw kan concurreren met bestaande huizen.

    Eens komt er wel balans in het geheel.

    De realiteit is echter exact het tegenovergestelde van wat je nu zegt.

  63. Stoelgang says:

    Ontwikkelaar:
    Heren, Neem van mij aan dat die grondprijzen wel met 60-70% naar beneden gaan.

    Uiteindelijk moeten ze. De rentelasten blijven toenemen en de prijzen dalen. Dat gaat steeds meer divergeren en komt ook niet meer goed de komende 10 jaar.

    Wacht maar tot na de gemeenteraadsverkiezingen.

    Ter info: Grondprijzen kunnen ook rustig zakken tot € 5 voor aankoop + € 120 bouwrijp maken/m2, totaal € 125,-/m2 incl. btw.

    De rest is lucht.

    En of de gecalculeerde winst al ingeboekt of uitgegeven is, is voor een koper toch echt niet van belang.

    De meeste bestaande woningen kunnen rustig met 30% dalen en dan kunnen voor die prijs nog steeds nieuwe woningen gebouwd worden.

    Juist, zo is het maar net.

  64. Stoelgang says:

    Juan Belmonte:
    @ artikel

    De politiek praat over Robuust Herstel.
    Da’s mooi.
    We zitten pas op de helft van de dalingen.

    We zijn zo ver in het proces dat de oekoenomische wetenschap de analyse van de veranderingen in de woningen nog niet eens aandurft.

    Een kleine nuancering Juan, we zijn NOG niet zo ver in het herstelproces. Er gaan namelijk nieuwe Boelhouwertjes in de dop promoveren op de theorie van mevrouw Maartjes Martens en de dan inmiddels ingetreden nieuwe structuur van de woningmarkt als alle kalveren inmiddels verdronken zijn. Met de kennis van nu bla bla bla…

    😀

  65. Stoelgang says:

    Makelaar 2:
    Hallo allen, toch weer een positief bericht van het makelaarsfront. (Het zijn toch net autoverkopers) Morgen is ons kantoor gesloten vanwege een bedrijfsweekend, dus de week is voor ons voorbij. Even een indruk van deze week……het is goed geweest. Er zijn 4 woningen van eigenaar verwisseld, voorwaar voor ons geen slecht resultaat, hiernaast ook weer 5 woningen in portefeuille gekregen. 2 zeer gangbare woningen van een hoog kwaliteitsniveau dus hiermee verwachten we zeker geen problemen. De andere 2 daar moet optisch nog wel een en ander aan gebeuren maar geen grote investeringen. 1 woning is er slecht aan toe, enkel glas, wat plekken in het plafond en her en der een plekje in een kozijn. Maar hiernaast een mooie rustige ligging en een tuin grenzend aan een park. Dus ik zie ook wel weer kansen. Al met al blijkt ook weer in deze week dat de mensen er weer vertrouwenen zin in hebben. Dit laatste geldt ook zeker voor makelaar 2. Veel wijsheid gewenst.

    Beloof je wel terug te komen in de loop van volgend jaar, wanneer Mr. Stef “Burns” Blok de woningmarkt als een blok laat vallen en als de stimulerende maatregelen nog verder (en naar mijn inschatting versneld) zullen worden afgebouwd?

    Werkloosheid +
    Inkomens –
    Leencapaciteit –
    HRA –
    NHG –
    2014 –

    Enzovoort. Keep on dreaming 😉

  66. Stoelgang says:

    Voerman: Slecht argument, Steven! Als alle auto’s morgen 1000 euro zouden kosten zet je er toch ook geen 10 voor de deur? De handel leeft op met de behoefte, niet met de prijs.

    En je begrijpt het wederom niet 😐

  67. Voerman says:

    Stoelgang: Werkloosheid +
    Inkomens –
    Leencapaciteit –
    HRA –
    NHG –
    2014 –

    De kans is groot, dat dat doemscenario waarheid wordt.
    De kooplustigen schieten er echter weinig mee op als zodoende de prijzen verder blijven zakken en tegelijkertijd kopen onmogelijk of onverantwoord blijft.

  68. Voerman says:

    Stoelgang: En je begrijpt het wederom niet

    Waarom denk je, dat er in dit landschap weinig mensen voor eigen gebruik een goedkope krokodil zouden kopen wijsneus?

  69. Voerman,

    Maar de eigen inbreng wordt ook steeds meer waard. Anno nu is het ‘beschermen’ en zo mogelijk vergroten van het appeltje voor de dorst dus prio nummer 1, zodat dit tzt optimaal effectief ingezet kan worden om een hele boomgaard te kopen.

    Natuurlijk is dat niet goed voor de economie als geheel. Maar deze nieuwe werkelijkheid is nu niet meer te vermijden. De hausse van de afgelopen 30 jaar KAN NIET ANDERS EINDIGEN dat dat ‘ie nu doet. Laten we daar van leren en NOOIT MEER een huizenmarktzeepbel opblazen.

    Ik heb goede hoop, maar weet ook dat deze ijdel zal blijken te zijn. Over 50 jaar beginnen we gewoon weer.

  70. Voerman: Waarom denk je, dat er in dit landschap weinig mensen voor eigen gebruik een goedkope krokodil zouden kopen wijsneus?

    Omdat niet 100% van de huishoudens ergens moet krokodillen. Er is nauwelijks “latente behoefte” aan krokodillen. Als dit wél het geval was, en krokodillen waren bijvoorbeeld hele geschikte huisdieren, waakdieren, en ze konden heel goed met kinderen en andere huisdieren (sic), dan zou de prijs wel degelijk invloed hebben. Ik durf zelfs wel de stelling aan dat – onder voorbehoud dat krokodillen houden legaal is – met een fikse prijsdaling van krokodillen de handel in krokodillen zal toenemen in NL. Dan zijn er ineens verdienmodellen mogelijk zoals productie van krokodillenleer en -vlees. In veel andere landen bestaan crocodile-farms omdat daar een verdienmodel rond te krijgen is én de regels het toestaan.

    Er is dus een heel groot verschil tussen de krokodillenmarkt en de woningmarkt. Namelijk: Wél (zo goed als) 100% van de mensen moet ergens wonen. Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar zo lang een huis kopen te duur is gaan mensen andere oplossingen verzinnen: Langer bij ouders of in studentenhuis blijven wonen, met vrienden samen hokken, huren, etc. De “latente behoefte” om een huis te kopen is er wel (niet 100% want voor sommigen is huren gewoon geschikter), maar wat men daar voor op moet geven is gewoon te veel. En dán komt het prijsmechanisme om de hoek kijken.

    Echt Voerman. De behoefte om te wonen stijgt of daalt nauwelijks in NL. Ik heb mijn hele leven behoefte gehad ergens te wonen. Hoe mensen invulling geven aan deze behoefte is sterk afhankelijk van de prijzen, prijsverhouding tov het alternatief, en verwachte prijsontwikkeling. Toen ik nog jong was had ik geen geld dus woonde ik bij m’n ouders. Toen ik studeerde had ik iets meer geld, dus woonde ik in een studentenhuis. Nu heb ik nog meer geld dus heb ik een echt huis voor mezelf. Toch is mijn behoefte om ergens te wonen nauwelijks veranderd. Ik zou het best nog steeds overleven als ik bij m’n ouders woonde of in een studentenhuis. De prijs (in verhouding tot mijn middelen) geeft de doorslag hoe ik woon.

  71. Voerman says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel): Toch is mijn behoefte om ergens te wonen nauwelijks veranderd. Ik zou het best nog steeds overleven als ik bij m’n ouders woonde of in een studentenhuis. De prijs (in verhouding tot mijn middelen) geeft de doorslag hoe ik woon.

    Je hebt vlekkeloos begrepen wat ik bedoelde te zeggen.

    Nagenoeg iedereen heeft gemiddeld een meer dan redelijk onderdak in dit land.
    In aantal genomen zijn er redelijke woningen genoeg in dit lanschap.
    Punt is, dat iedereen streeft naar mooier, comfortabeler, meer van aanzien en dat soort dingen.
    Het verschil tussen dat streven en het niet vervuld zijn van die “droom” is de grondslag voor het bestaan van wat wij “woningmarkt” noemen.

    Wij hebben er in sociaal en maatschappelijk en meer speciaal op dit log een hele brei van fantasieën omheen gebakken, rijk gelardeerd met afgunst, scheldpartijen en ander ongerief.
    Voor wie dat leuk vindt, mag dat.
    Voor Voerman is het meestal wel vermakelijk, want de vrijblijvendheid anonimiteit van het acteren op dit log maakt, dat mensen zichzelf laten zien zoals ze werkelijk zijn. Uiterst leerzaam, zelfs voor een ouwe Voerman.

    Dank voor je uitgebreide antwoord, snorkel.

  72. Voerman says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel): Maar de eigen inbreng wordt ook steeds meer waard.

    Volledig mee eens, vanaf mijn eerste kennismaking met dit log.
    Ook onze waarde Juan had dat toen al als gildewapen op zijn wapperlap geborduurd.
    Wordt steeds duidelijker.

  73. Voerman: Punt is, dat iedereen streeft naar mooier, comfortabeler, meer van aanzien en dat soort dingen.

    Ja inderdaad. Wat dat betreft kan het wel eens een paar decennia “downgraden van verwachtingen” worden voor de gemiddelde Nederlander

  74. Google – en zoals we allemaal weten weet Google alles – is nog niet helemaal overtuigd van de BOOMING Nederlandse huizenmarkt…

    https://pbs.twimg.com/media/BYod-mbCEAEy_aB.png:large

  75. AC says:

    Ze zijn er achter gekomen… Nu ook verzekeringsmaatschappijen “Too big to fail” tijd om ze samen met pensioensfondsen de vastgoedmarkt op te sturen.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3541935/2013/11/09/Ook-zorgverzekeraars-too-big-to-fail.dhtml

    Stuitend stutten.

    In het FD vandaag twee Rabo economen die met droge ogen en drogredeneringen proberen aan te tonen dat men met de (verplichte) pensioenspremie de hypotheek verplicht zou moeten kunnen aflossen en dat de starter 100% zou moeten kunnen lenen ipv 80%. Iedereen op het verkeerde been proberen te zetten om te voorkomen dat huizen betaalbaar worden waarbij banken hun verlies moeten nemen na jarenlang structurele exorbitante bedrijfswinsten en navenante bonussen te hebben geïncasseerd. Zonneklaar uit welke koker dit soort suggesties ooit gekomen zijn.

    Niets is blijkbaar genoeg om te hoge huizenprijzen in stand te houden en terwijl, wanneer dit kabinet met 50 miljoen aan startersleningen de starter niet blijkt te kunnen omkopen, de animo achterblijft bij de verwachtingen de volkshuisvesting nog ondoorzichtiger en complexer maken door het oprichten van nieuwe instituties gaat een bank die zojuist een boete van 774 miljoen aan z’n broek heeft ons vertellen hoe we de volkshuisvesting dienen in te richten. Vertrouwenwekkend.

    De woonconsument die af wil van instituties die het volkshuisvestingsklimaat verzieken, de ongevraagde niet vrijwillige marktverstorende bemoeienis die ze als oorzaak zien van de problemen, kunnen verrekken!

    Op de pijnbank draait men steeds iets harder aan de hefboom en ook de duimschroeven worden aangedraaid onder de bemoedigende woorden dat het op warme sympathie berust. (Overigens zag Omtzigt het goed, het is meer ‘fucken’ wat hier gebeurt, pesten mag, maar de belastingverlaging voor die groep gaat pas in 2018 in en komt neer op 0,50cent op €1000, kan nog teruggedraaid in ‘n volgende kabinetsperiode en is eerder symbolisch of bedoeld om de discussie af te leiden van veel grotere verstrekkender structurele hervormingen).

    Afijn, wie denkt dat deze hopeloze exercities de volkshuisvesting voor komende generaties, ‘veilig’ stelt of ‘gezond’ gaat maken, en het perspectieven biedt voor het eigen huis van hun kroost laat zich òf in de maling nemen òf zwicht onder chantage door tijdsdruk. De strategieën van onze bestuurders zijn precies daarop gebaseerd! Die gokken erop dat kastijding van de nieuwkomers op de markt door ze van tijd en inkomen te beroven een gezonde situatie bewerkstelligd. Niets is minder waar en alleen wie z’n verstand gebruikt ziet dat de gevaren die de bubble hebben veroorzaakt er allerminst mee worden verminderd!

    Belastinggeld besteed aan stimulering is weggegooid geld gebleken waar de WOONCONSUMENT, ik stel het maar even met nadruk, niet van heeft geprofiteerd maar de schuldenberg heeft doen toenemen waar het de problemen dus juist heeft verergerd. Het zou interessant zijn die kosten in het verleden gemaakt zonder resultaat eens bij elkaar op te tellen.

    Waar regelmatig gesproken word over ‘een relatief te grote huurmarkt’ is ze slechts ongeveer 2 keer groter dan het aandeel woonconsumenten dat over een afbetaald huis beschikt. Ik schat dat 80% van de woonconsumenten in een on-afbetaald huis met hypotheek zit. Lekker gezond maar niet heus. Die huren bij de bank!

    Telkenmale worden deze uiterst belangrijke onderscheidingen vermeden om een fundamentele hervorming op de woningmarkt tegen te gaan en huurders als groep gebagatelliseerd tot onwenselijk omdat ‘iedereen toch z’n eigen huis zou willen’, wat klinkklare onzin is! Dat bepaalt ‘n huurder nog steeds zelf, zoals het hoort.

    En daartoe is de tol die betaald moet worden, de uitbuiting en de marteling gerechtvaardigd? Het meebetalen aan huizen van ‘t groeiend aantal miljonairs dat blijkens onlangs gepubliceerd onderzoek er nauwelijks op achteruit gegaan is sinds de financiële crisis in 2007 uitbrak. Die had wel alles met hypotheekverstrekking te maken zoals we weten.

    Betaalbare huizen aan anderen overlaten.
    In het verleden behaalde resultaten bieden garanties voor generaties in de toekomst….

    In mijn burcht gezeten ontbreekt het mij aan van gevoel voor verhoudingen. Een ivoren toren, uitverkoren. Kijken of het werkt.

  76. AC says:

    Voerman: Je hebt vlekkeloos begrepen wat ik bedoelde te zeggen.

    Nagenoeg iedereen heeft gemiddeld een meer dan redelijk onderdak in dit land.
    In aantal genomen zijn er redelijke woningen genoeg in dit lanschap.
    Punt is, dat iedereen streeft naar mooier, comfortabeler, meer van aanzien en dat soort dingen.
    Het verschil tussen dat streven en het niet vervuld zijn van die “droom” is de grondslag voor het bestaan van wat wij “woningmarkt” noemen.

    Wij hebben er in sociaal en maatschappelijk en meer speciaal op dit log een hele brei van fantasieën omheen gebakken, rijk gelardeerd met afgunst, scheldpartijen en ander ongerief.
    Voor wie dat leuk vindt, mag dat.
    Voor Voerman is het meestal wel vermakelijk, want de vrijblijvendheid anonimiteit van het acteren op dit log maakt, dat mensen zichzelf laten zien zoals ze werkelijk zijn. Uiterst leerzaam, zelfs voor een ouwe Voerman.

    Dank voor je uitgebreide antwoord, snorkel.

    En ondertussen in je gesettelde boomerswoning kom je hier het begrip ‘verveling’ invulling geven met allerhande vrijblijvende semi waarheden, opinies en verkeerde voorstellingen van zaken. Van mij mag je maar het voegt weinig toe. Dus ja je hebt gelijk, best vermakelijk waar het aandacht vragen en waarvoor betreft, die men opeist. Vaak leidt het alleen maar af. En dat is best ergerlijk.

  77. Juan Belmonte says:

    Voerman,

    ‘t is niet bizonder ingewikkeld.

    Als:
    – sparen ontmoedigd wordt door lage rentes,
    – schulden maken gestimuleerd wordt,
    – aflossen vooral voor de gekken is
    – assetprijzen boven de hemel uitstijgen

    komt er een moment waarop de boel in elkaar ploft.

    Simple comme bonjour
    Easy as pie

  78. AC says:

    Stoelgang: Omdat het systeem onder zijn eigen gewicht bezwijkt wellicht?

    Losgeld betalen aan gijzelaars lost het probleem op…

  79. AC says:

    AC,

    Eh, gijzelnemers bedoel ik natuurlijk.
    Ook al zijn subsidies uitgekeerd aan huizenleners in feite subsidies die ze gewoon weer aan de bank en &co uitkeren.

  80. AC says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel): Ja inderdaad. Wat dat betreft kan het wel eens een paar decennia “downgraden van verwachtingen” worden voor de gemiddelde Nederlander

    En ondertussen denken mensen nog steeds serieus dat er niet zoveel aan de hand is wanneer scheefwoners de koers uitzetten…?
    http://www.youtube.com/watch?v=CyCj9dmi5n8

  81. tufkaj says:

    Deze is te grappig, uit 2004:
    ‘De heer Boelhouwer voorspelt al zes jaar een prijsdaling. Ooit krijgt hij een keer gelijk, maar dan wordt vergeten dat de eerdere voorspellingen niet zijn uitgekomen.’

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/696851/2004/10/08/Stort-de-huizenmarkt-nog-in.dhtml

  82. AC says:

    tufkaj,

    HAHAHAHA Priceless! 😛
    Op naar de volgende goednieuwsshow invitatie van onderzoeks journalisten 😛

    Ik zie ze vliegen… Muhahahaaa

  83. tinus says:

    dus bezemer bij buitenhof.ben benieuwd of hij net zo tekeer kan gaan tegen het beleid als deze MAN.en kijk ff naar de dhttp://www.youtube.com/watch?v=99ed8reuX5Iatum????

  84. AC says:

    Hang on…
    http://www.youtube.com/watch?v=t3bjMtqpGBw

    Eens ‘n gast, altijd ‘n gast. Gastheren… parasieten… uitvreters. Aardige jongens waren het ‘t, totdat de aap uit de mouw kwam. Het leven is verrukkelijk.
    😛

  85. AC says:

    AC: En ondertussen denken mensen nog steeds serieus dat er niet zoveel aan de hand is wanneer scheefwoners de koers uitzetten…?
    http://www.youtube.com/watch?v=CyCj9dmi5n8

    Wat scheefwonen is?
    Was nog nooit zo duidelijk sinds het aantreden van ‘n VVD minister in een kabinet met de PVDA en steun van CU en SGP, calvinisten zeg maar, die de polder uitbaggeren. Zoals bergingsbedrijven dat plegen te doen. 😉
    https://pbs.twimg.com/media/BXWqIXACMAAeAun.jpg:large

  86. AC says:

    tinus,

    Goeie! Cognitieve dissonantie viert nog steeds hoogtij wanneer het beestje niet bij de naam genoemd wordt.

    Huisje, boompje, beestje. Waarbij de laatste het uitzicht op de anderen belemmerd omdat het door verkeerd voedsel last heeft van koliek en tot enorme proporties is opgeblazen. Volgens gewaardeerde commenter ll is het beest zo groot dat je het niet meer ziet en heeft het, niet ongebruikelijk, zelf last van parasieten.

    Genoeg wat betreft metaforen voor nu, voor mij, ik ga muziek maken, moet ook gebeuren…

  87. AC: Goeie! Cognitieve dissonantie viert nog steeds hoogtij wanneer het beestje niet bij de naam genoemd wordt.

    Tegen de massa ingaan is natuurlijk ook héél moeilijk voor de meesten… http://www.retronaut.com/wp-content/uploads/2012/02/Landmesser.jpeg

  88. lorenzo says:

    Steven:
    AC,

    ja hallo.. na 25 jaar maffe stijging laat ik die “give a fuck” at home. Beetje nadenken krengen!

    en nu echt naar bed, want straks schaam ik me weer voor wat ik gisteren vertelde,..

    Op dit tijsstip hoor je te slapen , te knuffelen ergo geen kompjoeter meer te zien . Wellicht zelfs sprake van enige, zij het, latente cognitieve afhankelijkheid .

  89. lorenzo says:

    Stoelgang: Omdat het systeem onder zijn eigen gewicht bezwijkt wellicht?

    Zo is het , collectief geloof in de enige op dat moment (.)juiste weg te gaan.

  90. Steven says:

    lorenzo,

    ha ha valt wel mee. Ik werk tot 11 uur s’avonds. (ik zit nu ook op mijn werk overigens, maar het is heel rustig dus ook tijd om even te antwoorden). Moet wel zeggen dat al die wisseldiensten soms wat vermoeiend zijn in combinatie met een fles wijn na het werk…

  91. lorenzo says:

    Steven:
    lorenzo,

    ha ha valt wel mee. Ik werk tot 11 uur s’avonds. (ik zit nu ook op mijn werk overigens, maar het is heel rustig dus ook tijd om even te antwoorden). Moet wel zeggen dat al die wisseldiensten soms wat vermoeiend zijn in combinatie met een fles wijn na het werk…

    Geaccepteerd, want voldoende gemotiveerd. .

  92. Juan Belmonte says:

    tufkaj: Deze is te grappig, uit 2004:
    ‘De heer Boelhouwer voorspelt al zes jaar een prijsdaling. Ooit krijgt hij een keer gelijk, maar dan wordt vergeten dat de eerdere voorspellingen niet zijn uitgekomen.’

    Bizar.

    Sluit precies aan bij Juan’s gevoel dat in 2003 er een correctie had moeten plaatsvinden.
    Huizenprijsstijging tussen 1995 en 1999 was bizar hoog, zat tegen 15% per jaar.

    In plaats van het leeglatenlopen van de ballon is men heel hard de ballon verder gaan opblazen m.n. door het aflossingsvrij financieren.

    HRA mocht natuurlijk niet ter sprake komen. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*