Dirk Bezemer over onproductieve hypotheekschulden

Bij Buitenhof ging het gisteren over de vraag of ons huidige bancaire stelsel wel tot echte veranderingen in staat is. Dirk Bezemer, onderzoekster Helen Toxopeus en René Frijters gingen hierover in discussie. Volgens  Bezemer (monetair econoom) zijn de Nederlandse private schulden het grote probleem. Presentator Kees Driehuis wil het niet horen, hij leutert liever met mevrouw Toxopeus over idealistische dromen.

Het is net alsof ze over een alcoholist praten, die zijn lever en hersenen al half kapot gezopen heeft. Goede voeding en wat minder drinken gaat hem er binnenkort weer helemaal bovenop helpen..

Alles is de schuld van de banken en die gaan we nu dankzij slimme plannetjes links laten liggen. Dream on Kees…

Share Button
Tagged with: , ,
119 comments on “Dirk Bezemer over onproductieve hypotheekschulden
  1. afbetaalde huiseigenaar says:

    bekeken.. het is niet te verdragen..
    leuke meid, lieve meid, alternatieve-idealistische meid..met een enorme roze bril op..crowdfunding..
    leuk hoor..
    minder leuk: een goede bezemer wordt het woord genomen door een studentikoos breiclubje.

    begrijp me goed: crowdfunding- reparatiecafees.. allemaal goede dingen.. dus doen!

    maar wat doen we nou om het probleem aan te pakken?

  2. afbetaalde huiseigenaar,

    100% juiste analyse! 😉

  3. Voor de meelezers die graag willen zien wat Dirk Bezemer er van maakt als er wél tijd is om één en ander goed uit te leggen: http://ineteconomics.org/institute-blog-0/dirk-bezemer-debt-good-bad-and-ugly

    Kost je wat meer tijd, maar dan begrijp je het tenminste goed 😉

  4. Juan Belmonte says:

    @artikel

    Exemplarisch voor het taboe op die enorme hypotheekschuld. De heer Driehuis wil er maar niet aan.

    Werkelijkheid is dat schulden tussen 1990 en 2008 ten opzichte van inkomens ruim DRIE maal harder stegen dan die inkomens.
    Dat kon ook omdat er niet meer afgelost werd 🙂

    Maar zoiets is op lange termijn onhoudbaar, de hypotheekschulden-explosie (met daarmee huizenprijs-explosie) gaat niet samen met loonmatiging.

    Referenties
    Gemiddeld inkomen tussen 1990 en 2008 van 22k naar 37k (maal 1.7). – Hypotheken tussen 1990-2008 van 113M naar 687M (factor 6). Dan is de totale NL hypotheekschuld is ruim DRIE maal harder gegroeid dan de groei van het gemiddelde inkomen.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-09-2010/economie-en-vastgoed-terug-naar-1982/#comment-53808

    WOZ Waarde explosie
    Prachtige post van Claude die aantoont dat het aantal huizen met WOZ tussen 500.000 en 1.000.000 gestegen is met maal 100 (10.000%):
    – van 3000 in 1999
    naar
    – 300.000 in 2009.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-04-2012/jeroen-pauw-woningmarktexpert/#comment-103010

  5. afbetaalde huiseigenaar says:

    @ artikel..
    ja het is exemplarisch..
    er mag niet over gesproken worden..
    geen oplossing zolang je inderdaad nog geen probleem hebt ( cc Juan)

    een ik voelde een woede toen ik die laatste blik van driehuis zag richting Bezemer..
    begeleidend bij de woorden: hiervoor hebben we nu geen tijd meer” de blik las: een ander nootje als beukenootje.. valt van de eik naar beneden

    Bezemer: keek pardoes.. : echt? dit is alles? wordt ik hier als pauzenclown benut??
    jeetje het is nog veel erger als ooit vermoed!!
    dit gaat nooit meer goed komen..

  6. Juan Belmonte says:

    De media geloven het liefst de makelleugenaars.

    De heer Mr Ger Hukker in 2012:
    de NL woning is over het algemeen behoudend gefinancierd

    Wie dat wil blijven geloven die wil inderdaad de heer Prof Dr Dirk Bezemer het liefst niet laten uitpraten en al zeker niet Dr Ir Maartje Martens op bezoek.

    Time will never change, Holland is anders 🙂

    Referentie
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-09-2012/vereniging-eigen-huis-opent-de-aanval-op-de-vvd/#comment-113045
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-11-2012/svt-vetenskapens-varld-over-de-huizenzeepbel-in-nederland/#comment-120637

  7. Mark says:

    Tenenkrommend…werkelijk.

    Steeds maar weer verlagen journalisten en dit soort debat-voerders zich tot de propaganda machine van bouwend NL. Het beste kunnen ze zichzelf entertainer noemen. Zoals de Mart Smeets figuren in de sportwereld de prangende vragen niet durven te stellen maar liever slijmen en naar de bekende/vetrouwde weg vragen.

    Ik snap het wel hoor. Op feestjes wordt inmiddels ook alleen maar over eten en vakantie gepraat. Niemand wil de huizen-zeepbel onder ogen zien. Dat verlies is voor later….of liever nog voor die starter die er nog intrapt.

    ALS ze al iemand uitnodigen die verstand heeft van zaken dan laten ze hem niet uitpraten waardoor hij precies zijn punt niet kan maken. Zo lijkt de meest kundige persoon weer op een soort kluns.

    Als je wilt weten hoe het in NL ervoor staat moet je op buitenlandse site’s kijken. Of het nieuws op BRT.

  8. dr.t says:

    Mark,

    Hi Mark,

    De afgelopen tijd heb ik een paar van dergelijke feestjes bijgewoond. Ik besprak daar het bekende thema, zal ik gaan huren of kopen.
    Zonder uitzondering was de respons dat de markt weer aantrekt en dat het wellicht weer een goede tijd is om een huis te kopen.

  9. Cynicus economicus says:

    afbetaalde huiseigenaar: Bezemer: keek pardoes.. : echt? dit is alles? wordt ik hier als pauzenclown benut??
    jeetje het is nog veel erger als ooit vermoed!!

    Bezemer (voortbouwend op Keynes, Schumpeter, Minsky en Godley) en kritisch t.a.v. de dominante neo-klassieke leer, is misschien te beleefd voor dit soort sessies.

    Voor hen met bezwaren tegen de mainstream theorie niettemin een te verkiezen redelijk alternatief. Zeker indien vergeleken met de agitprop van de self-styled ‘Austrians’ op allerlei ‘libertarische’ sites.

  10. Joop says:

    @Bubblonia (3)

    Interessante video’s van Dirk, goed om dat verschil tussen schulden voor investeringen en schulden voor consumptieve goederen (ook huizen) te benadrukken.

    Er viel me wel wat op in de tweede video: op 3:25 zien we een grafiek van de totale waarde van de Nederlandse huizen. Hier lijkt die waarde sinds 2007 bijna 50% gedaald te zijn. Klopt dit? Of waarom wordt er altijd gezegd dat de huizenprijzen ‘slechts’ zo’n 20-25% gedaald zijn?

  11. AC says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel):
    Voor de meelezers die graag willen zien wat Dirk Bezemer er van maakt als er wél tijd is om één en ander goed uit te leggen: ineteconomics.org/…bt-good-bad-and-ugly

    Kost je wat meer tijd, maar dan begrijp je het tenminste goed

    Aaaah wat een verademing!!!

    Na het geneuzel over waar interviewers die communicatie gestudeerd hebben, lijkt het, en sociale media als product beschouwen in plaats van als voertuig, er niet de marginaliteit ervan zien, zichzelf compleet compleet belachelijk maken. The scale of things gaat compleet hun verstand te boven.

    Onbekwame gesprekspartners waarbij ik last heb van plaatsvervangende schaamte. Een belediging van de intelligentie van zo’n verstandige man. Geen wonder dat ze niet op ‘t idee kwamen hem bijvoorbeeld te bevragen over de op te richten Nationale Hypotheek Instelling en de rol die pensioenfondsen erin zouden spelen en of hij dat wel zo’n goed idee vindt…
    Ze hebben hun huiswerk niet gedaan of waren daar te druk (lui,dom) voor. Wat een gemiste kansen… En Bas Heijne kun je niet laten wachten…. GRRRRRR!

    Maar deze link maakt alles goed. Maakt ook meteen duidelijk waarom een hoop mensen het hier al tijden hebben over het beest dat zo groot is dat je het niet meer ziet. Bezemer: “The elephant in the room that nobody see’s” staat dus ook in de Studio bij Kees en daarom voeren ze Bezemer peanuts. Ook de hier vaak gebezigde term Japanistan krijgt context. Prachtig hoe hij het kabinetsbeleid fijntjes fileert als zijnde bezig met symptoombestrijding en onproductieve kapitaalvernietiging.

    En zulke schrandere geesten nodig je uit om te schofferen. Op deze manier verlies je misschien voorgoed de meest belangrijke mensen voor ons land. Gaan ze ergens anders wonen waar je intelligentie niet beledigd wordt en waar ze zich niet kapot te hoeven ergeren aan zoveel collectieve domheid. Bedankt!

    Wat jouw link betreft Snorkel: Iedereen Verplicht kijken!!!

    Dit zouden ze op TV elke week moeten herhalen om de massa aan het denken te zetten. De waan van de dag is het nieuws van politieke dwaallichten en dat heten lichtpuntjes elke week opnieuw. En Bas Heijne kan erover meepraten. 🙁

  12. Ontwikkelaar says:

    Het aan gaan van schulden heeft natuurlijk wel geleid tot extra groei. Misschien niet zo veel als door dit te investeren, maar toch.

    Nu heb je alleen het omgekeerde geval waarbij het aflossen leidt tot minder groei.

    Dus kun je op je vingers na tellen dat de komende 10 jaar de groei gem. zo rond de 1% zal liggen en de inflatie hoger zal zijn, waardoor het besteedbaar inkomen af neemt en i.c.m. het beperken van de leencapaciteit de woningprijzen voorlopig blijven dalen.

  13. lorenzo says:

    Nu wordt hier weer (..) de zelfde fout gemaakt , welke te scharen is onder het hoofdstuk ”cognitieve dissonantie ”, een van de oorzaken van een aanhoudende crediterings crisis.
    Immers, Dirk had het over private schulden , voor jullie veelal synoniem met de schulden van een ander , zij die tevens woningeigenaar zijn.
    Aanschouw terstond uw wijsvinger , deze is nu veelal langer dan de neus van pinokkio in zijn hoogtijdagen .

  14. Juan Belmonte says:

    Off-topic

    Doorklikken
    voor
    De
    Dagelijkse
    Dosis
    LICHTPUNTEN:

    Het CBS zag vorige maand meer verbeteringen dan verslechteringen in de economie. Er is nog altijd sprake van laagconjunctuur, aangezien bijna alle indicatoren nog onder het langjarig gemiddelde staan. De economie gaat volgens het statistiekbureau echter “richting herstel”.

    Briljant, is wel een aantal afdelingen communicatie waard om het zo te verwoorden 🙂
    http://www.nvm.nl/actual/november_2013/cbs_economie_herstelt.aspx

  15. ps says:

    dr.t:
    Mark,

    Hi Mark,

    De afgelopen tijd heb ik een paar van dergelijke feestjes bijgewoond. Ik besprak daar het bekende thema, zal ik gaan huren of kopen.
    Zonder uitzondering was de respons dat de markt weer aantrekt en dat het wellicht weer een goede tijd is om een huis te kopen.

    Hier zit een luchtje aan, daar trapt Mark gelukkig niet in! anders dan dr. t.:

    http://www.youtube.com/watch?v=inVmZ4tcKRc

  16. dr.t: Zonder uitzondering was de respons dat de markt weer aantrekt en dat het wellicht weer een goede tijd is om een huis te kopen.

    Moet je eens naar een feestje gaan waar minder huizenbezitters komen. Hoor je ineens een heel ander verhaal… En nog meer opgewekte gezichten ook 😉

    Deze lichtpuntjes worden vooral gezien door huizenbezitters. Ik ken GEEN ENKELE huurder die denk dat de huizenprijzen binnenkort weer gaan sky-rocketen. Ook geen die op zich geld hebben – of kunnen lenen – om te kopen.

    Daarentegen: de meerderheid van de kopers denkt, hoopt en wenst al 5 jaar tevergeefs op het lang uitgestelde hogehuizenprijsorgasme. De plichtpuntjes- / luchtpuntjesbrigade noemen we ze maar.

  17. Voerman says:

    Ontwikkelaar: Nu heb je alleen het omgekeerde geval waarbij het aflossen leidt tot minder groei

    Er wordt bij relatief hoe hypotheken ondanks de lage rente een hoog bedrag aan rente betaald, die rechtstreeks naar de bank vloeit waardoor de huiseigenaar veel minder te besteden krijgt om in de economieopbouw uit te geven. De geringste rentestijging heeft een enorm versterkend negatief effect op die situatie.

    Daarom is het juist nu, nu de rente historisch laag is mogelijk en van belang om zoveel mogelijk en ten koste van andere uitgaven af te lossen.
    Kan macro-economisch leiden tot minder groei, maar individueel leidt het aflossen van schulden op termijn tot minder kans op onherstelbare armoede!

    Om diezelfde reden is het aangaan van schuld, ongeacht voor welk doel principieel af te raden.

  18. AC says:

    Ook geweldig hoe hij de ‘vertrouwensindex’ hekelt trouwens…

    On bringing back debt to income: “In order to achieve this, we should discourage banks to blow up asset prices” – Dirk Bezemer

    En wat zien we? Staats Starters Leningen invoeren! Weggegooid geld pompen!

    Erger, op basis van vals vertrouwen nieuwkomers met schuld voor ‘n koophuis opzadelen. Daarbij doende alsof ze ermee op ‘n goed paard wedden door, (met vereende krachten van ‘n niet belangeloze lobby die z’n geld woning’markt’ gerelateerd verdient) steeds vlaggen uit te hangen als: ‘herstel in zicht’, ‘bodem bereikt’, ‘goed moment om te kopen’, ‘nu, extra voordelig’ and so on, and so on…
    Met misleidende propaganda de publieke opinie beïnvloedend met False Flags! En dat alles gebaseerd op… wishful thinking.

    Voor wie volstrekt in het duister tast gaan lichtpuntjes op, iemand die aan de schemering gewend is gaat ‘n licht op.

    En daarnaast, als je wèl geld hebt, het voor de verkeerde dingen gaan gebruiken en de bestedingsruimte van burgers inperken door huurverhogingen in te voeren terwijl de lonen niet stijgen. Een betere manier om de boel te laten stagneren is nauwelijks denkbaar. Vertrouwen schept het alleszins.

    Begon Kees in dat interview nu werkelijk over zonnepanelen toen hij probeerde te beargumenteren dat nieuwe paradigma’s tijd nodig hebben om aan te slaan? (crowdfunding of all fundamentals, niet eens bitcoins). De man snapt er geen barst van of heeft niet opgelet, waarschijnlijk allebei!

    Toen er, in een niet zo heel ver verleden, fiscale voordelen waren te behalen met de installatie van zonnepanelen, er budget voor vrij was gemaakt stopte de regeling al na ‘n half jaar! Omdat het budget was opgesoupeerd. Het geld ervoor gereserveerd was vroegtijdig op. Meer kon er niet uit!

    Nederlandse leveranciers/producenten klaagden zelfs over de regeling die, omdat ze niet over voldoende capaciteit beschikten, en de overstelpende tijdelijke vraag niet aankonden, de overvloed aan inferieure goedkope Chinese producten de Nederlandse solar-industrie-sector kapot dreigde te maken! Goed voor onze (kennis) sustainability economie!

    Dat huizenbezitters de mogelijkheden tot het goedkoper consumeren van energie meteen aangrijpen, wanneer de overheid met geld strooit bijvoorbeeld, mag weinig verbazing wekken, maar wat een ongelooflijke sukkel is die man.

    Als aspirant huizenkopers niet zien dat ze in de maling genomen worden, dan zal dat nog wel eerst en vooral gaan blijken uit het vrijgemaakte budget voor startersleningen dat maar niet op raakt!

    Geld kun je maar 1 keer uitgeven. Op is op. Weg is weg. Wie koopt een huis op drijfzand omdat.. omdat het leuk opgeschilderd is? Wie over 1 nacht ijs gaat bij het kopen van ‘n huis gaat op al die dingen niet letten natuurlijk… Wat zeg ik, die ziet steeds meer huiskamerolifanten die vast gekluisterd zitten.

    Ketenen of ontketenen? Een blok aan je been? Goed bezig!

  19. Joop: Er viel me wel wat op in de tweede video: op 3:25 zien we een grafiek van de totale waarde van de Nederlandse huizen. Hier lijkt die waarde sinds 2007 bijna 50% gedaald te zijn. Klopt dit? Of waarom wordt er altijd gezegd dat de huizenprijzen ‘slechts’ zo’n 20-25% gedaald zijn?

    Goed gezien! Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Het KAN NIET de totale (geschatte) waarde van al onze huizen zijn, die is véél groter. Het KAN OOK NIET de totale waarde van onze uitstaande hypotheken zijn, die is niet gedaald na 2007.

    Wat (als ik het even grof uitreken) vrij goed overeen lijkt te komen is “verkoopaantallen in het jaar” * “gem verkoopprijs in dat jaar”.

    Jaaromzet op de huizenmarkt dus. Op zich ook best begrijpelijk om daar mee te rekenen. Maar dan moet er eigenlijk niet “Dutch House Prices” boven staan

  20. Voerman says:

    Voerman: hoe hypotheken

    hoe hypotheken=hoge hypotheken

  21. Dawg says:

    lorenzo: Aanschouw terstond uw wijsvinger , deze is nu veelal langer dan de neus van pinokkio in zijn hoogtijdagen .

    Nog steeds (NOG STEEDS) lijk je niet te door te hebben dat je hier op een blog met contrarians post. Ergo: niemand heeft hier behoefte aan jouw eigen eeuwig opgeheven wijsvingertje.

  22. Dawg says:

    Voerman: Kan macro-economisch leiden tot minder groei, maar individueel leidt het aflossen van schulden op termijn tot minder kans op onherstelbare armoede!

    Helaas loop je dan tegen de spaarparadox op: hoe meer individuele huishoudingen gaan sparen/aflossen, des te meer krimpt de economie en des te minder inkomen blijft er over om te sparen.

  23. lapje says:

    Dawg: Helaas loop je dan tegen de spaarparadox op: hoe meer individuele huishoudingen gaan sparen/aflossen, des te meer krimpt de economie en des te minder inkomen blijft er over om te sparen.

    Ja en nee. Sparen is een aanpassing aan een nieuwe realiteit. Het is niet de realiteit die zich aanpast aan spaargedrag. Wat ik bedoel te zeggen, er is een economisch evenwicht waar we naartoe werken en geen vicieuze cirkel. De economische groei (en huizenprijsstijgingen) waren niet oneindig. Zo zal krimp en daling ook niet oneindig zijn.

  24. ps says:

    Oh Kees Driehuis heeft op de HAVO gezeten en heeft de School voor Journalistiek gevolgd.
    Dat verklaart zijn gebrek aan gewicht, dan kun je immers niet de juiste vragen stellen.
    Laat hij het verder maar bij spelletjes houden.

  25. Voerman says:

    Dawg: Ergo: niemand heeft hier behoefte aan jouw eigen eeuwig opgeheven wijsvingertje.

    Lorenzo is misschien wel een dissidente contrarian! 🙂

    Dawg, kan je mening meestal wel waarderen, maar niet gelijkgestemde geesten uitsluiten gaat wel een beetje ver!
    Als Voerman zich dat had aangetrokken was hij al jaren weggeweest alhier.

  26. Voerman says:

    Dawg: Helaas loop je dan tegen de spaarparadox op: hoe meer individuele huishoudingen gaan sparen/aflossen, des te meer krimpt de economie en des te minder inkomen blijft er over om te sparen.

    Ik gaf al in mijn post aan, dat te snappen, maar individueel moet je kiezen voor jezelf. Martelaar spelen voor de macro-economie heeft weinig zin. Laat alle anderen dat maar doen. Des te beter.

  27. Tsjaa says:

    Cynicus economicus: Bezemer (voortbouwend op Keynes, Schumpeter, Minsky en Godley) en kritisch t.a.v. de dominante neo-klassieke leer, is misschien te beleefd voor dit soort sessies.

    Voor hen met bezwaren tegen de mainstream theorie niettemin een te verkiezen redelijk alternatief. Zeker indien vergeleken met de agitprop van de self-styled ‘Austrians’ op allerlei ‘libertarische’ sites.

    Ik denk dat de analyse van Bezemer en de Austrians op bepaalde vlakken overéén komt. Beiden zeggen dat er te veel consumptieve schulden zijn gecreëerd die niet afgelost kunnen worden. Beiden zeggen ze dat er niet goed gereguleerd is door de overheid. Er wordt alleen gekozen voor andere oplossingen.

    Jouw mening over goede economen en slechte economen is vooral jouw mening en dat zal je er bij moeten vermelden, maar niet opdringen aan anderen.

  28. Zijn jullie allemaal al klaar voor de lichtpuntjes vanavond?

    En huizenverkopers / makelaars van NL, als er vanavond grote groepen jongeren met lichtpuntjes voor uw deur staan: Dat zijn géén geïnteresseerde starters, maar onschuldige kinderen (net zoals de meeste starters overigens).

    Dus geef ze een snoepje en laat ze verder met rust. Ze hoeven geen rondleiding door uw ruime en van alle gemakken voorziene trappenhuis, uw knusse tuinterras met vloerverwarming, uw vintage hardhouten woonkeuken, uw modern en strak ingerichte toilet en uw kluskelder met ongekende mogelijkheden! 😉

  29. Juan Belmonte says:

    Voerman: Martelaar spelen voor de macro-economie heeft weinig zin. Laat alle anderen dat maar doen.

    Dankzij het gedachtengoed van aflossen is onwenselijk veelvuldig ontstaan de laatste jaren, ondanks behoudendheid in financiering.

    Lichtpunt: Het gaat te goed om het niet te hoeven zien.

  30. Juan Belmonte says:

    Voerman: Dawg, kan je mening meestal wel waarderen, maar niet gelijkgestemde geesten uitsluiten gaat wel een beetje ver!

    Volledig eens.

    Meteen de vraag waarom op Mejudice en in Mainstream media geluiden als die van Dr Ir Maartje Martens bijna volledig ontbreken.

    De analyse van de huizen-“markt” is vooralsnog taboe.

  31. Juan Belmonte says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel),

    Sint Maarten Sint Maarten
    ook stieren hebben staarten 🙂

  32. ps says:

    Het gaat de goede kant uit: 😉

    1. Na het NSA afluisterschandaal wordt de ergernis over de VS groter.
    Het Amerikaanse Ministerie van Financiën heeft in zijn halfjaarlijks bericht scherpe kritiek op de Duitse economische politiek geuit: zij eisen reductie van het Duitse exportvolume.

    2. Brussel wil nu ook een onderzoek naar de Duitse economie:
    http://www.nu.nl/economie/3625602/brussel-wil-onderzoek-duitse-economie.html

    Dankzij de VS en de EU met z’n allen bubbelend het ravijn in.

  33. ps says:

    Juan Belmonte:
    Bubbelonia (voorheen snorkel),

    Sint Maarten Sint Maarten
    ook stieren hebben staarten

    Leve de bull(shit-op-de-huizenmarkt)fighter!
    Olé!

    🙂

  34. ps,

    Ergens te zot voor woorden. Omdat bubble-/schuldlanden niet in staat zijn zelf een competitieve economie op poten te zetten gaan ze ageren tegen de landen die dat wél gedaan hebben.

    Waar de Duitsers / Chinezen / … vals spelen mag er natuurlijk kritiek komen. Maar die kritiek moet dan we terecht zijn, niet uit een soort misplaatste jaloezie.

  35. ps says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel):
    ps,

    Ergens te zot voor woorden. Omdat bubble-/schuldlanden niet in staat zijn zelf een competitieve economie op poten te zetten gaan ze ageren tegen de landen die dat wél gedaan hebben.

    Waar de Duitsers / Chinezen / … vals spelen mag er natuurlijk kritiek komen. Maar die kritiek moet dan we terecht zijn, niet uit een soort misplaatste jaloezie.

    Mag ik met dit filmpje reageren: 🙂

    http://www.youtube.com/watch?v=sG_o82NweYg

  36. Dawg says:

    lapje: Zo zal krimp en daling ook niet oneindig zijn.

    Kan een zinnig uitgangspunt zijn, maar niet voor een land dat nu al een heel hoog spaaroverschot(zij het op de verkeerde plek) heeft.

  37. Frans says:

    Beiden hebben gelijk: ten eerste gaan de problemen niet weg door nieuwe initatieven zoals crowdfunding, aan de andere kant draag ik crowdfunding en bitcoin een erg warm hart toe, omdat dit bewegingen zijn die de banken buitenspel zetten, en ze voldoen weldegelijk aan een behoefte. Inderdaad is de beweging nog klein, en inderdaad hoe iets nieuws beginnen? Om te beginnen gewoon maar beginnen.
    Verder zijn deze bewegingen erg belangrijk als competitie (op den duur) van de banken. Het is ook een signaal functie.
    Het is echt heel erg belangrijk dat er nu alternatieven zijn die gedecentraliseerd zijn.
    Centralisatie (tot aan de NWO) versus decentralisatie: een maatschappelijk zeer interessant en belangrijk gegeven.
    Dit laatste is de KERN van de problemen van nu. Dus: heel erg goed dat er aandacht wordt gegeven aan crowd funding! Misschien dat Toxopeus wel uit idealistische motieven niet meer voor de ABN-AMRO werkt?
    Voerman, groen licht hoor, maar zelf vind ik het ook een lekker ding. 🙂

  38. Frans says:

    Dawg: Helaas loop je dan tegen de spaarparadox op: hoe meer individuele huishoudingen gaan sparen/aflossen, des te meer krimpt de economie en des te minder inkomen blijft er over om te sparen.

    Heb ik ook al een paar keer eerder aan Voerman proberen uit te leggen.

  39. Dawg says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel),

    ‘t Is wel een onvermijdelijk gevolg van de logica waar het keurslijf van de muntunie toe dwingt. Bij vrij zwevende wisselkoersen zou een stijgende koers van de DM/gulden het concurrentievoordeel (en daarmee het overschot op de lopende rekening en het nationale spaarsaldo) van de noordelijke lidstaten tot houdbare proporties hebben teruggebracht. Nu dit prijsmechanisme is verdwenen lopen de tekorten en de schulden van de zuidelijke lidstaten onhoudbaar op en moet er langs andere wegen een eind gemaakt worden aan het mercantilisme van Groot Duitsland. Feitelijk leggen de voorstellen van Brussel het failliet van de euro bloot.

  40. Voerman says:

    Frans: Heb ik ook al een paar keer eerder aan Voerman proberen uit te leggen.

    Ziehier de post waarover wij het hebben:

    Voerman: Ik gaf al in mijn post aan, dat te snappen, maar individueel moet je kiezen voor jezelf. Martelaar spelen voor de macro-economie heeft weinig zin. Laat alle anderen dat maar doen. Des te beter.

    Een beetje van Frans en een beetje van Voerman:-)
    Zo komt spliter door de winter!

  41. Dawg says:

    Voerman: Dawg, kan je mening meestal wel waarderen, maar niet gelijkgestemde geesten uitsluiten gaat wel een beetje ver!

    Verschil van inzicht is alleen maar ok, want discuzeuren met gelijkgestemden is ronduit saai. Maar Lorenzo staat bij herhaling (zeg maar onophoudelijk) tegen de verkeerde boom te pissen. De meeste bezoekers van dit blog hadden namelijk al ruim voor 2006 in de peiling dat huizenprijzen een beetje uit de hand waren gelopen.

  42. Frans says:

    Voerman: Een beetje van Frans en een beetje van Voerman:-)
    Zo komt spliter door de winter!

    Tja, kan daar niet anders dan mee eens zijn! 🙂

  43. ps: Mag ik met dit filmpje reageren:

    http://www.youtube.com/watch?v=sG_o82NweYg

    Hahaha! Grappig 😉

    Dan krijg je van mij een filmpje terug. Maar deze van de andere kant van de medaille. Van toen Portugal hulp nodig had en Finland moeilijk liep te doen: http://www.youtube.com/watch?v=U2pPSAAFSbk

    De clou zit helemaal op het einde

  44. Frans says:

    De EUR zone is van het begin af aan opgezet met weef fouten: dit was bekend, het doel achter de EUR zone was dan ook heel anders dan het officiele doel.
    Volstaat niet om te zeggen dat fascistische krachten hier aan ten grondslag hebben gelegen, maar ja, ik ben niet perfect.
    De “oplossing” is ook al bedacht met het creereren van de EUR zone: op termijn er een fiscale unie van maken.
    Wie niet ziet dat de EUR zone een grote afbraak van de democtratie is, is blind.
    We geloven natuurlijk allemaal graag in de sprookjes die de MSM verspreiden.

  45. Dawg:
    Bubbelonia (voorheen snorkel),

    ‘t Is wel een onvermijdelijk gevolg van de logica waar het keurslijf van de muntunie toe dwingt. Bij vrij zwevende wisselkoersen zou een stijgende koers van de DM/gulden het concurrentievoordeel (en daarmee het overschot op de lopende rekening en het nationale spaarsaldo) van de noordelijke lidstaten tot houdbare proporties hebben teruggebracht. Nu dit prijsmechanisme is verdwenen lopen de tekorten en de schulden van de zuidelijke lidstaten onhoudbaar op en moet er langs andere wegen een eind gemaakt worden aan het mercantilisme van Groot Duitsland. Feitelijk leggen de voorstellen van Brussel het failliet van de euro bloot.

    Yep, grotendeels eens. Kiezen om “bij de € te gaan” en “ze er bij te laten” is zoals kiezen voor trouwen in gemeenschap van goederen, maar dan met z’n 20en. Als ik bijv Italie was en NU de keuze had om er bij te gaan, dan zou ik het niet doen. Als ik NL was en NU die keuze had ook niet. Maarja, ze zitten er nu eenmaal bij. Nu er uit stappen is ook ondenkbaar, want dan gaat het huwelijk tussen de andere 19 ook onderuit, en daarmee de gedeelde financien.

    Stel je voor dat een staat als Oregon ineens zijn Oregon-dollar “terug wil”, net als vroeger: Toen konden ze zo lekker goedkoop oorlog voeren, want ze schreven gewoon nieuwe dollars uit. Of nog erger: Dat California zijn eigen dollar “terug wil”. In de eerste plaats bestaat “terug” niet. Maar nog belangrijker: Dan valt de dollar meteen helemaal omver.

  46. Frans: De “oplossing” is ook al bedacht met het creereren van de EUR zone: op termijn er een fiscale unie van maken.

    Dat is het plan. De EU gaat uiteindelijk gewoon een Europese VS worden. Net als in de VS zullen er altijd nay-sayers zijn.

  47. Voerman says:

    Dawg: Maar Lorenzo staat bij herhaling (zeg maar onophoudelijk) tegen de verkeerde boom te pissen.

    Zou hij dan een soort van troll zijn? 🙂

  48. ps,

    Ja had ik gezien. Is natuurlijk ook een vorm van inkomsten genereren. 😉

  49. Bubbelonia (voorheen snorkel): Dat is het plan. De EU gaat uiteindelijk gewoon een Europese VS worden.

    Oehhhh, tin foil hat momentje! Misschien is de hele VS wel één groot experiment om te zien hoe dat gaat, zo’n “United States” maken…

  50. Dawg says:

    Frans: Volstaat niet om te zeggen dat fascistische krachten hier aan ten grondslag hebben gelegen, maar ja, ik ben niet perfect.

    Met Groot Duitsland bedoel ik niet een verwijzing naar iets als het Vierde Rijk, maar naar de groep van noordelijke lidstaten.

    Voor het overige geldt natuurlijk dat voor de eurocratie nu natuurlijk het moment gekomen is ‘to never let a good crisis go to waste’.

  51. Dawg says:

    Voerman: Zou hij dan een soort van troll zijn?

    Vermoed dat z’n opgewezen wijsvinger z’n blikveld een beetje beperkt.

  52. Beetje jammer trouwens – van mezelf – om een thread over Dirk Bezemer te kapen met offtopic geneuzel. Dus hier nog een video van Dirk Bezemer bij de NCRV: https://www.youtube.com/watch?v=6__UTUdqUNE

  53. Voerman says:

    Frans: Wie niet ziet dat de EUR zone een grote afbraak van de democtratie is, is blind.
    We geloven natuurlijk allemaal graag in de sprookjes die de MSM verspreiden.

    Democratie (wat wij geleerd hebben daaronder te verstaan) heeft nooit bestaan. Alle bewegingen die ten doel hadden om volken te verenigen gebruikten fysiek of ander geweld om dat doel te bereiken. Er bestaat maar een democratie en dat is de democratie van de individuele overleving en hij zit bij Voerman tussen de oren. Frans heeft ook zo’n democratie en alle anderen ook hier en overal. Zo vlug wij mensen proberen om samen met iemand anders democratie te bedrijven gaat het fout. Leugens, bedrog, toneelspel en andere middelen staan ons eigenbelang ter beschikking.

    Niks mis mee allemaal, zolang iedereen maar weet daar niet destruktief mee om te gaan en een ander in zijn waarde (democratie) te laten.

  54. ps says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel):
    Beetje jammer trouwens – van mezelf – om een thread over Dirk Bezemer te kapen met offtopic geneuzel. Dus hier nog een video van Dirk Bezemer bij de NCRV:https://www.youtube.com/watch?v=6__UTUdqUNE

    Goed zo, laat Dirk de vloer maar aanvegen met de banksters, net als dit duo:

    https://myspace.com/clarkeanddawe/video/clarke-and-dawe-the-comic-duo-you-can-bank-on/30873606

    🙂

  55. Cynicus economicus says:

    Voerman: emocratie (wat wij geleerd hebben daaronder te verstaan) heeft nooit bestaan

    In z’n boek ‘Two Cheers for Anarchism’ verhaalt de auteur (geen ancap overigens) van een gebied ‘Zomia’, waar men met enig succes “the art of not being governed” praktizeert.

    Voorwaarde lijkt slechts te zijn, dat ieder de beschikking heeft over een eigen knollentuin en een geduldige yak als agrarisch manusje-van-alles.
    Wie zei dat alles verloren was?

  56. tinus says:

    Humor:

    Het bespreken van hét grootste probleem van onze economie wegwuiven…

    …omdat Bas Heijne zit te wachten!

  57. Voerman says:

    Cynicus economicus: Wie zei dat alles verloren was?

    Mooi! 🙂

    Komt misschien de uittdukking “hij is in zijn knollentuin” vandaan.

    Maar als je serieus redelijk vrij van geest bent is het mogelijk dit Landschap minstens virtueel, en voor gevorderden redelijk vergaand te zien als een Zomia, “not being governed”.

    Voornaamste voorwaarde voor die vrijheid is, (om maar even on-topic te zijn), het niet hebben van schuld.

    Probeer het eens!
    De moeite waard.
    ll?

  58. tinus says:

    Weer wat geleerd: een dissidente contrarian. Klinkt als een contradictio in terminis.

    Beste mensen, laten we niet vergeten dat Dirk er wel zat daar bij het o zo chique Buitenhof.

    En dat dit geluid tot voor kort ondenkbaar was op de teevee of in de krant.

    Ik zie dat echt als winst.

    Even terzijde.

    Van het weekend op een feestje. De standaard vragen van wellwishers aan tinus: wanneer ga je kopen, nu toch wel een goede tijd??

    Droogjes geantwoord dat ik nog wel even kan wachten en dat te verwachten valt dat de prijzen nog wel een procentje of 15 dalen, minimaal.

    Geen tegengas. Je zag ze een draaien met hun wijnglas. Pijnlijke gezichten. Ze zeiden het niet maar ik bespeurde wel dat ze me gelijk gaven.

    Ook dat is winst.

  59. erik(amusanttentrol) says:

    Begin me zo langzamerhand af te vragen waar ik me nou meer aan erger, aan dat zooitje ongeregeld hier of dat zooitje dat maar blijft zeiken over zwarte piet……….

    Snorkelmans: Is dat niks voor jou om is voor Pietje te spelen, wordt je nog is serieus genomen……(kinderhand is snel gevuld haha).

  60. ps says:

    Maria:
    Voor hen die zouden willen kopen, let op de rente, info op biflatie:

    biflatie.nl/artike…s-op-de-woningmarkt/

    Nou, zeg dat wel:
    http://www.youtube.com/watch?v=NIfH0vY2ANA

  61. erik(amusanttentrol): Snorkelmans: Is dat niks voor jou om is voor Pietje te spelen, wordt je nog is serieus genomen……(kinderhand is snel gevuld haha).

    Hahahaha! Dit is heel grappig, ik zal je niet vertellen waarom

    Maar als je je zo ergert, ga dan lekker iets anders doen zou ik zeggen. We zullen wel zien wie er gelijk krijgt

    tinus: Beste mensen, laten we niet vergeten dat Dirk er wel zat daar bij het o zo chique Buitenhof.

    En dat dit geluid tot voor kort ondenkbaar was op de teevee of in de krant.

    Ik zie dat echt als winst.

    100% mee eens!

  62. Voerman says:

    Maria: Voor hen die zouden willen kopen, let op de rente, info op biflatie:

    Mee eens!
    Waarschuw er steeds voor.
    Rentestijging gaat sneller als renteverlaging en je ziet het niet aankomen.
    Het overvalt je en je bent de pisang.

  63. Sven says:

    erik(amusanttentrol),

    Hahaa…….die Erik hè

    Jij zal jezelf nog veel meer gaan ergeren jongen.

  64. Dawg says:

    tinus: Geen tegengas

    Je moet ook wat meer naar de feestjes van dr.t gaan.

  65. Maria says:

    Wie is Bas Heijne?

  66. Dawg says:

    Voerman: Mee eens!
    Waarschuw er steeds voor.
    Rentestijging gaat sneller als renteverlaging en je ziet het niet aankomen.
    Het overvalt je en je bent de pisang.

    Ik denk dat we al voorbij het punt zijn dat de rente nog omhoog kan. Daar zijn de schulden domweg te hoog voor geworden. Zou de rente wel stijgen dan gaan er te veel bedrijven, gezinnen en overheden failliet. Banken zullen dan de debetkant van hun balans zien verdampen en failliet gaan. ‘k Zie maar twee mogelijkheden:

    1. Centrale banken blijven lucht in de bubbles blazen met lage rentestanden.

    2. Reset, goed- of kwaadschiks.

  67. erik(amusanttentrol) says:

    Snorkel: Zou wel willen maar mag niet van mijn vrouw, moet de waarde van me huis zo hoog mogelijk houden anders krijg ik billenkoek(de roe), dus je ben nog niet van me af Pietje……

  68. Maria says:

    Dawg: Zou de rente wel stijgen dan gaan er te veel bedrijven, gezinnen en overheden failliet

    Kun je wel voor een spotprijs weer een aantal assets op je conto schrijven!
    Of zoals in Griekenland uitverkoop houden van staatsbedrijven.
    Het hangt er toch maar vanaf wat het doel is!

  69. Dawg says:

    Maria,

    Ik heb het over een wereldwijde systeemcrash die het hele betalingssysteem plat gaat leggen. Een rentestijging betekent bijvoorbeeld dat de rente gerelateerde derivatenbommen afgaan. Centrale banken zullen tot het uiterste gaan om dat te voorkomen.

  70. Maria says:

    Dawg: Een rentestijging betekent bijvoorbeeld dat de rente gerelateerde derivatenbommen afgaan. Centrale banken zullen tot het uiterste gaan om dat te voorkomen.

    Waar! Te kortzichtige gedachte van me!
    Draghi gaat dus ook tot het uiterste om dit te voorkomen!

  71. Steven says:

    Wat Bezemer ook probeerde te vertellen is dat de grootte van de bankensector onevenredig is gegroeid met de stijging van de economie. Net zoiets als op elke hoek van de straat een Turkse bakker of zo wat je wel eens ziet in Amsterdamse wijken. Door het steunen van de bankensector neemt het maar weinig af.

    dus oplossingen zijn:
    Minder lenen en meer aflossen en de bankensector laten krimpen en de mensen dus dwingen in geldopleverende bedrijven te laten werken. Dat kan dan inderdaad zijn in het bouwen van energie-neutrale huizen of de zorg die we nodig hebben bij de vergrijzing.

    het klinkt misschien simpel, maar volgens mij is dat het ook. : aan duurdere huizen heeft de bevolking uiteindelijk niets.

  72. Steven says:

    Dawg,

    Heb bij Lorenzo het vage idee dat ie heel veel in Spaans vastgoed heeft verdiend vroeger en nu een beetje nasukkelt met dat geld. (aan Lorenzo overigens om dat tegen te spreken)

  73. De Pessimist says:

    Dawg: 2. Reset, goed- of kwaadschiks.

    Dirk Bezemer hoeft niet zo nodig te strijden voor zijn gelijk want dat komt toch wel alleen met hoe veel bloed en honger dat kunnen politici bepalen

  74. ll says:

    Steven: Wat Bezemer ook probeerde te vertellen is dat de grootte van de bankensector onevenredig is gegroeid met de stijging van de economie.

    Dat kan je wel zo stellen 🙂 En dan praat ie over on-balance ?

    Maar, wat staat er off-balance …..

    FF proberen te vertalen, copyright en zo. De geschatte waarde van de off-balance securities is 1.6 quadrillion, in gebruik en in bezit van 131 landen met een geschatte onderliggende waarde van 37.2 trillion .

    Dus ff rekenen, van 6 x wereld GDP in 2008 naar nu 5 jaar later 12 x wereld GDP, nu in 2013. ( en waar was/is de controle ? ) Off-balance …….

    Dawg: Een rentestijging betekent bijvoorbeeld dat de rente gerelateerde derivatenbommen afgaan.

    Nou die bom is nu 1.6 quadrillion duzzzz, en dat impliceert dat alle bezit ( geen geld ) op de hele aarde nu onderliggend is voor de off-balance gesecuritiseerde producten, en daarmee geconfisceerd kan worden ( mocht het fout gaan ) , of zit ik weer een paar nullen naast ? Dacht het niet, helaas 🙂

    En voor geld gelden dan weer andere regeltjes, de bail-in van Dijss …………

    Als die bom eens af zou gaan ?

  75. ll says:

    Er schijnt weer een schok aan te komen ……. twittertjes

    ‘ Jos Koets ‏@koetsiertje 8 november

    Betalingsproblemen, NHG gaat anders toetsen. De gevolgen zijn enorm. Na dit weekend zijn er cijfers bekend. Een nieuwe schok voor Nederland ‘

    Mag zeker weer niet gepubliceerd worden ? 😉 Dat kunnen we echt niet meer aan hoor, hoorde trouwens net dat de koopkracht volgend jaar voor het zesde jaar achter elkaar gaat dalen, en dat terwijl het net zo lekker gaat met de oekoenomie volgens de z.g ‘deskundigen’ die de crisis niet zagen aankomen …………, wat een fake allemaal …….

    Zit nog steeds te wachten op prijsdeflatie, kan je eindelijk gaan vervangen 🙂 , eens zal ie komen ………., en we hebben er recht op, met al die dalende koopkracht 😉

  76. ll says:

    En ……. helaas de kleur zeegroen is niet te doen. Probeer het nu door allemaal dunne laagjes over elkaar aan te brengen, maar bedankt voor de tips 🙂

  77. ll says:

    afbetaalde huiseigenaar: een ik voelde een woede toen ik die laatste blik van driehuis zag richting Bezemer.

    Gek hé, dat was me daar een blik …… oef …….. , ik zou er hard voor wegrennen ……… arme Bezemer, meer dan je best doen kan niet, en hij doet zijn best 🙂

  78. ll says:

    Bedoelt Lorenzo die 10 miljard aan uitstaande leningen ( zonder onderpand ) die géén hypotheken zijn ? ……….

  79. ll says:

    Ondertussen in Ierland.

    Beware, komt hier ook …….. Jonge mensen met eigen woning hebben het zeer zwaar ……

    http://www.independent.ie/business/personal-finance/going-into-arrears-devastates-proud-family-men-29745750.html

  80. ll says:

    Ondertussen in Ierland.

    Een verhaal over de vreselijke vergissing die is gemaakt door een huis te kopen, direct nadat ie 30 werd …….

    IT IS a rare day that I don’t think about the terrible mistake I made in the summer of 2005, shortly after turning 30. Buying my own home.

    http://www.independent.ie/business/personal-finance/john-meagher-i-really-wish-that-i-hadnt-bought-my-own-home-29743265.html

  81. ll says:

    Vanavond in de Rode Hoed, de schuldvraag …….. ( alleen mannen ) 🙂

    http://www.rodehoed.nl/nl/programma/agenda/event/257/De-Schuldvraag

  82. Tsjaa.. says:

    Over Ierland en de politiek.

    Minister president over mensen die hun vraagtekens plaatsten bij de groei en de huizenprijzen.

    Pleeg maar zelfmoord.

    http://www.youtube.com/watch?v=hfjGSfuSQpA

    Over mensen met problematische schulden
    Crash is eigen schuld en mensen hebben te veel schuld genomen. (Dat de banken te veel schuld hebben verstrekt waardoor ze de belastingbetalers gered moesten worden was zeker ook de schuld van de belastingbetalers?)

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2033422/You-went-property-mad-sneers-Bertie-Ahern–says-crash-arose-people-overstretched-themselves.html

    Nu wordt er een touw opgestuurd (voor zelfmoord) en wordt hij aangevallen en roepen andere politici op tot persoonbeveiliging (op kosten van de belastingbetaler)

    http://www.independent.ie/irish-news/the-spate-of-hate-attacks-on-bertie-29741074.html

  83. Tsjaa.. says:

    afbetaalde huiseigenaar:
    blowing against the wind…

    deutsche-wirtschaf…kiert-eu-kommission/

    De enige in Europa die nog een beetje verstand lijkt te hebben.

  84. latida says:

    Is dit nou een lichtpuntje of een grauwe sluier?

    ..Zo werd in oktober 2012 de btw verhoogd van 19 naar 21 procent. En op 1 januari 2013 steeg de assurantiebelasting van 9,7 naar 21 procent. Als het aan het kabinet ligt, worden in 2014 verschillende accijnzen en de waterbelasting verhoogd..

    http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/22041773/__Kwart_van_besteedbaar_inkomen_op_aan_belasting__.html

  85. ll says:

    Lol, Tegenlicht video ‘the wall street’ code nu ook op Fortune ……. 🙂

    http://tech.fortune.cnn.com/2013/11/11/video-the-wall-street-code/?iid=SF_F_River

  86. Sven says:

    ll:
    Ondertussen in Ierland.

    Beware, komt hier ook …….. Jonge mensen met eigen woning hebben het zeer zwaar ……

    independent.ie/bus…ly-men-29745750.html

    Dat waren allemaal starters die de afgelopen 6 jaar HET geschikte moment vonden om in te stappen.

    Een soort van Erik trollemannetjes zullen we maar zeggen…….

  87. lorenzo says:

    Juan Belmonte: De analyse van de huizen-”markt” is vooralsnog taboe.

    Weleens van de farmaciewereld gehoord ? Is de huizenwereld bij vergeleken als nederland op de wereldkaart …
    Accepteren we ook in grote mate , de leeuwtjes en de geitjes. We hebben het te goed.

  88. lorenzo says:

    ps: Bubbelonia (voorheen snorkel),

    Veel is relatief.
    Had je deze al gezien?:
    bloomberg.com/news…perty-investors.html

    Welvaart is ook dat je dagelijks veel filmpjes kunt kijken . Elke dag gewoon genieten , hoewel het wel koud is in ollanda nu .

  89. lorenzo says:

    Steven: Heb bij Lorenzo het vage idee dat ie heel veel in Spaans vastgoed heeft verdiend vroeger en nu een beetje nasukkelt met dat geld. (aan Lorenzo overigens om dat tegen te spreken)

    Ach , voor jullie is Spanje wellicht het enige welke correct aan te wijzen is op de kaart ( ik herinner me de vakantieman nog ..) , voor diegene die het niet weten : onderaan ”hangend” aan Frankrijk .
    De oproep tot tegenspreken is discutabel , immers dat zal impliceren dat ik ook moet antwoorden als iemand beweert dat ik per week 3 keer sex heb , even een voorbeeld.
    Dat gaat te ver volgens mijn perceptie, hoewel de belastingdienst nu , naar alle waarschijnlijkheid enigszins gniffelend snel naar het einde leest voor het vermeende bewijsmateriaal.
    Dag Heren en wellicht mevrouwen !! Een wijntje met uitzicht op veel water kost € 1.50 .

  90. ps says:

    lorenzo: Welvaart is ook dat je dagelijks veel filmpjes kunt kijken . Elke dag gewoon genieten , hoewel het wel koud is in ollanda nu .

    Bedankt voor je bijdrage aan het opblazen van de huizenprijzen, en het vernietigen van natuurschoon:
    http://www.youtube.com/watch?v=Our2rVz5b6c

  91. lorenzo says:

    ps: Bedankt voor je bijdrage aan het opblazen van de huizenprijzen, en het vernietigen van natuurschoon:
    http://www.youtube.com/watch?v=Our2rVz5b6c

    Dank voor de eer die je me toedicht , maar ligt het tevens nog in je bereik een paar stapjes verder te denken dan dit voor jouw ongetwijfeld genereuze antwoord ?

  92. lorenzo says:

    97 , nou , ervan uitgaande dat je het gelezen hebt rest er nog een vraag van mijn kant : wie bepaald de prijzen van een huis , in dit geval in de UK ?

  93. Rik says:

    erik(amusanttentrol),

    He Eric, als je je zo ergert, doe het dan inhoudelijk. Wat is dat nou weer voor opmerking ‘zooitje ongeregeld’ . Of kom gewoon niet meer op deze site.. beter voor jou.. als je je toch zo irriteert.

  94. de markies says:

    Maria:
    Voor hen die zouden willen kopen, let op de rente, info op biflatie:

    biflatie.nl/artike…s-op-de-woningmarkt/

    Ja, maar het artikel focust wel sterk op mensen die voor 1 a 2 jaar vastzetten. Als je mensen die nu toch koste wat kost moeten kopen wilt behoeden, dan kun je beter dringend adviseren hun rente voor vele jaren vast te zetten (ook al is dit enkele procenten hoger), dat advies spreekt dan weer onvoldoende uit het artikel.

  95. analyze says:

    @ artikel op biflatie

    stel je bent 35 en moet tot 67e doorwerken, dan zou je als ik het goed begrijp tot je 37e nog een hypotheek af kunnen sluiten (als starter)?
    als die rentestijging (+inflatie) er gaat komen en je hebt geen eigen geld om straks een huis te komen, dan zal lenen veel moeilijker worden?
    totdat de rente na stijging weer genormaliseerd is kan het nog vele jaren duren.

    zou het in deze situatie slim kunnen zijn om nu een huis te kopen ver onder het max te lenen bedrag (75% daarvan ofzo) en voor 30 jaar de rente vast te zetten? (is nu 5,x% geloof ik)

  96. Tijl says:

    ll:
    Ondertussen in Ierland.

    Een verhaal over de vreselijke vergissing die is gemaakt door een huis te kopen, direct nadat ie 30 werd …….

    IT IS a rare day that I don’t think about the terrible mistake I made in the summer of 2005, shortly after turning 30. Buying my own home.

    independent.ie/bus…n-home-29743265.html

    Er staat in het artikel 440 square metre property.

    Lijkt mij dat het 440 square foot moet zijn…….

  97. Johanna says:

    blockquote cite=”comment-166931″>

    Tsjaa: Jouw mening over goede economen en slechte economen is vooral jouw mening en dat zal je er bij moeten vermelden, maar niet opdringen aan anderen.

    Zonder me verder in jullie ‘methodenstreit’ te willen mengen, helemaal mee eens. Maar vertel dat ook eens aan de Austrians.
    Hun teksten vol uitbundige zelffelicitaties werken als onbedoelde parodie voornamelijk op de lachlust.

    Zo geven zij altijd ‘de ware oorzaken van de crises’, ‘de juiste versie van de conjunctuurcyclus’ etc.
    Geheel in de stijl van hun favoriet Mises, die ons beveelt dat ‘der osterreichische Ansatz sei die Theorie des Geldes und der Konjunktur schlechthin’.

    Andersdenkenden zijn bij hem van “einer vernachlassigbaren Kleinheid” (Mayer), “ein Krakeeler” (Conrad), “jammerlich Unbedeutend”, etc.

    Een recent ‘austrian’ boek heeft als pedante titel dan ook ‘Wirtschaft wirklich (dwz.volgens de O.S.) verstehen’ en in een vanuit O.S. kringen aanbevolen boek van Huerta DeSoto, worden we ad nauseam gewezen op ‘the superior insight’ van de O.S.

    Hoewel de austrian orthodoxie het begrip vrijheid in haar teksten rijkelijk rondstrooit, reageert men furieus op hen die de vrijheid nemen de canonieke teksten ter discussie te stellen.

    Neo-aus George Selgin, uitgenodigd voor een voordracht aan het LvMI, wordt sterk onder druk gezet om daarin twee fouten uit LvM’s werk niet te noemen.

    Gene Callahan, jarenlang steunpilaar van het LvMI, die na het lezen van Keynes’ GT constateert dat, “Mises Human Action at once looked much less impressive to me” ,wordt zo ongeveer met de dood bedreigd en heeft inmiddels met het LvMI gebroken.

    Er zijn best redelijke Austrians, (Selgin,Boetke, Rizzo, J.P.Koning, Garrison etc.) waarmee men op beschaafde manier van mening zou kunnen verschillen, maar ik refereer hier aan de vaak self-styled Austrians, die met Talibanesque geloofsijver iedereen uitkafferen, die zo vermetel is hun visie niet onmiddellijk te accepteren.
    Dat gezellige, erudiete sfeertje van Joe McCarthy, Ayn Rand, Mises, John Birch etc.

    Deze austrians, meestal misesians/rothbardians, zijn overgevoelig voor kritiek, zeer snel op hun teentjes getrapt en niet tot echte discussie in staat of bereid. Men kan ze daarom het beste links laten liggen. Zoals Steve Keen zegt, we kunnen verder zien door op de schouders van reuzen als Keynes te staan. Niet door op de tenen van kabouters te gaan staan.

  98. Johanna says:

    Ging blijkbaar iets met quoten mis.

    Johanna,

    Het gequote begin moet zijn

    Tsjaa: Jouw mening over goede economen en slechte economen is vooral jouw mening en dat zal je er bij moeten vermelden, maar niet opdringen aan anderen.

  99. Voerman says:

    Dawg: Ik denk dat we al voorbij het punt zijn dat de rente nog omhoog kan.

    Maar ook het punt, dat de rente nog serieus omlaag kan.
    Rente afschaffen dan maar? 🙂

  100. Frans says:

    @ Johanna: goede typering van de Austrians! 🙂

  101. Frans says:

    Dawg:
    Maria,

    Ik heb het over een wereldwijde systeemcrash die het hele betalingssysteem plat gaat leggen. Een rentestijging betekent bijvoorbeeld dat de rente gerelateerde derivatenbommen afgaan. Centrale banken zullen tot het uiterste gaan om dat te voorkomen.

    Tja, net zo lang inderdaad totdat het lijntje breekt.

  102. lorenzo says:

    ”goede typering van de Austrians!

    kunnen we net zo goed over autos praten.

  103. lorenzo says:

    Dawg: Maar Lorenzo staat bij herhaling (zeg maar onophoudelijk) tegen de verkeerde boom te pissen.

    Welk referentiekader geeft jouw hierin gelijk dan ?

  104. lorenzo says:

    Voerman: Dawg: Ik denk dat we al voorbij het punt zijn dat de rente nog omhoog kan.

    Eventueel zou de rente nog naar 1.00 procent punt kunnen ….of nul (tot zover dan de theorie).

  105. Frans: @ Johanna: goede typering van de Austrians!

    Dus dit? 😉 http://www.melih.com/wp-content/uploads/2008/11/ostridge.jpg

  106. Tsjaa.. says:

    Johanna:
    blockquote cite=”comment-166931″>

    Tsjaa:
    Deze austrians, meestal misesians/rothbardians, zijn overgevoelig voor kritiek, zeer snel op hun teentjes getrapt en niet tot echte discussie in staat of bereid. Men kan ze daarom het beste links laten liggen. Zoals Steve Keen zegt, we kunnen verder zien door op de schouders van reuzen als Keynes te staan.Niet door op de tenen van kabouters te gaan staan.

    Ik ben het met je eens dat er enorm dogmatische mensen rondlopen die Ayn Rand verafgoden en alles wat Mises en Rothbard schrijven als wet aannemen. De zo gepredikte vrijheid is niet van toepassing op van de door hen aanbeden geschriften. Zo heb ik The Fountainhead (wel aardig) gelezen en Atlas Shrugged valt naar mijn mening niet door te komen.

    Toch ben ik het eens met een hoop van hun denkwijze en redenatie en valt er zeer veel zinnigs uit te halen. Demand side economics heeft de consumptie aangezwengeld en een versoepeling van de bankgegevens heeft de schulden opgedreven. Daardoor zitten we nu opscheept met te veel private schulden en waarschijnlijk te veel shit waar we best zonder kunnen. De overheid heeft het volledig af laten weten en kan best wat minder en zich weer op haar kerntaken richten. De banken en het fractioneel bankieren maakt onderdeel uit van dit verhaal en moet kritisch naar gekeken worden. De derivatenmarkt heb ik eerlijk gezegd geen goed zicht op, maar wat ik er over lees geeft mij een zeer unheimisch gevoel. Alles kan k gebruiken, maar de heersende economische doctrine heeft niet voldoende gewerkt en bij de Oostenrijkse school kan ik veel nuttige inzichten vandaan halen.

  107. Tsjaa.. says:

    Excuses voor de tekstfouten, misschien eens herlezen voordat ik post helpt een hoop.

  108. lapje says:

    Johannaovergevoelig voor kritiek, zeer snel op hun teentjes getrapt en niet tot echte discussie in staat of bereid.

  109. tja says:

    Dawg: Ik denk dat we al voorbij het punt zijn dat de rente nog omhoog kan.

    Dat kan lang goed gaan zolang de omloopsnelheid van het geld laag blijft. Lekker de economie draaiende houden met gratis geld tot het moment komt dat men gaat beseffen dat al het geld door het onbeperkt bijdrukken van de centrale banken waardeloos is geworden. Iedereen wil op hetzelfde moment van zijn geld af met als gevolg dat de omloopsnelheid explodeerd, binnen enkele weken kan zo hyperinflatie onstaan.

  110. Maciano says:

    Crowdfunding.

    Tsja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*