Mark Rutte geeft aan waarom hij voor hoge belastingen en aftrekposten is.

Mark Rutte gaf gisteren in het televisieprogramma ‘ 1 voor de verkiezingen’  uitleg waarom hij voor hoge belastingen in combinatie met hoge aftrekposten is.

Het huidige systeem is lekker ingewikkeld en kan niet snel veranderd worden door het linkse gevaar.. (08-09-2012)

Wij heffen in Nederland te veel belasting. Het is heel lastig om politiek consensus te krijgen dat te verlagen….. Me moeten nu heel veel bezuinigen dus het gaat nu ook even niet. (4-11-2011)

 

 

Share Button
Tagged with: ,
169 comments on “Mark Rutte geeft aan waarom hij voor hoge belastingen en aftrekposten is.
  1. Jan Willem Jansen says:

    Zelf ben ik voorstander voor de volledige afschaffing van hypotheekrente-aftrek. dit in combinatie met afschaffen onderste belastingschijven.
    De hoge inkomens worden onder beleid VVD gespaard ,en de lagere inkomens worden extra belast.
    het moet afgelopen zijn met het verrijken van de rijken, en het uitbuiten van de lagere inkomens.

  2. wesner says:

    Wie een huis kocht in de Euro-tijd en een aflossingvrije hypotheek heeft(zodat het met de hakken over de sloot net mogelijk was)is kanonnenvoer,niks meer en niks minder.

  3. maria says:

    Welke partij is eigenlijk tegen de banken?

    Als je onderstaand filmpje hebt bekeken, snap je mijn vraag!

    http://www.bovendien.com/laatste-nieuws/aan-alle-europeanen

  4. cartoonist says:

    Rutte zegt dat hij hard bezig is om het probleem van de hypotheekschulden op te lossen.

    Met bovenbaas Wientjes straks als minister kunnen ze alle pensioengelden naar de banken toeschuiven als oplossing voor de garantstelling van de staat op de hypotheekschulden.
    http://www.bnr.nl/meernieuws/209445-1208/pensioenfondsen-moeten-investeren-in-hypotheken

    Prima regeling wat mij betreft, ik krijg straks toch maar 25 cent/maand voor die 2 weekjes dat ik ooit lang geleden in loondienst heb gewerkt.
    Al die loondienst slaven die maximaal HRA hebben genoten kunnen dan zelf de schuld afbetalen door hun pensioen in te leveren. Dat is moreel gezien beter dan dat de belastingbetaler er voor opdraait.

    Als ik zou gaan stemmen zou ik haast VVD gaan stemmen.
    Maar ik heb geen hypotheek en momenteel ook geen eigen huis meer en dus ook geen aftrekposten.
    Ik zal gaan stemmen op de partij die de huurkosten aftrekbaar gaat maken, welke oh welke partij is daar voor ?

    @ Maria

    Welke partij is eigenlijk tegen de banken?

    Ik ben bang van geen enkele, de politicus die daar tegen is en een substantiele aanhang verkrijgt is zijn leven in dit systeem niet meer zeker.

  5. Paul99 says:

    cartoonist: de politicus die daar tegen is en een substantiele aanhang verkrijgt is zijn leven in dit systeem niet meer zeker.

    Je kunt tegenwoordig al om 10 euro worden vermoordt, is het dan zo gek dat politici als het om HONDERDEN miljarden gaat, niet onder enorme druk staan ?
    Worden ze bedreigd ? Gechanteerd omdat ze in Brussel of elders de nacht met iemand anders dan hun partner doorbrachten ? Wanneer Draghi, GS of Zuid-Italie aan de touwtjes trekt, is alles mogelijk.

    Allemaal mannen, alleen Angela ligt nog dwars !

  6. cartoonist says:

    Maar laten we vooral optimisme uitstralen en wegkijken van de ongemakkelijke werkelijkheid.

    cognitieve dissonantie

    Het is ook wel te begrijpen dat de meeste mensen die waarheid niet willen zien, hoe zou jij reageren als je te horen krijgt dat b.v. je sympathieke vader een pedofiele moordenaar is of je liefhebbende moeder een gifmengster die hele families heeft uitgemoord ?

    Dan ontken je dat, je wilt het niet weten, je slaat de handen voor je ogen zodat je het niet hoeft te zien en zoekt bevestiging in alles wat dan maar tegen die werkelijkheid pleit.

  7. Steven says:

    even iets anders. Was vandaag even aan de Amsterdamse grachten en zag daar maxima zwemmen. Ha ha ha. echt lachen en leuk dat ze dat doet. Ik maakte o.a deze foto (zie Willem alexander en maxima : tweede blonde vrouw van links). Maar wat ook zo grappig is is dat dat huis er naast te koop staat. Rutte kan belasting aftrekken wat ie wil, maar mensen gaan gewoon niet met dalende prijzen een paar miljoen neerlappen voor een grachtenpand. (dat verkoopbord is echt niet de enige) http://www.myimager.com/ready.php?f=195241113240_451331.jpg&t=op

  8. Steven says:

    jammer dat werkt dus niet op deze site. (een geuploade foto via een link plaatsen)

  9. eric406 says:

    Kan hem prima zien hoor Steven. Je kunt tegenwoordig geen foto meer maken zonder een te koop bord. Kunnen ze daar geen belasting op heffen?

  10. Floor says:

    Paul99: Allemaal mannen, alleen Angela ligt nog dwars !

    Forget it, twee handen op één buik onze Angela en Draghi, zelfs Jens speelt het spelletje mee.

  11. afbetaalde huiseigenaar says:

    ben dus echt even razend na het zien van het flimpje.. ben overtuigd.. over links over rechts, maakt geen donder uit.. de markt zakt vanzelf in..was duidelijk dat na de hedonischtische decennia 95-2005 dat er een eind aan moest komen..
    maar wat me laat sputteren: beschamend is hoe niemand rutte kan konteren.. is er dan niemand die feiten, analyse en argumenten steekhoudend paraat heeft en paroli kan bieden in een discussie kan / wil voeren zonder om te vallen? ligt het aan de zenders die niet in staat zijn andere mensen uit te nodigen in die soft porno talk shows..of is het misplaced eerbied tegenover een man die een stropdas draagt?
    waarom moeten wij genoegen genemen dat lui als eelco brinkman en worst-wientjes een platform geboden wordt.. ik ben echt perplex..

  12. Steven says:

    afbetaalde huiseigenaar,

    Ja neem nou bijv. landbouwgrond tegenover bouwgrond. Als een gemeente ergens bouwgrond van maakt gaat het tig keer over de kop. Door middel van allerlei subsidies (o.a HRA) verdwijnt dat geld in de zakken van boeren, projectontwikkelaars, bouwers en gemeente. De consument betaalt dat allemaal, maar is blij dat ie met al dat geleende geld wel de rente van zijn loon mag aftrekken. Zo’n Rutte en Brinkman weten dat toch ook wel zou je zeggen, maar het is gewoon iets in de mens dat bepaalde dingen gewoon liever houdt zoals ze zijn. Wij vinden het ook normaal dat we vijf keer meer dan een gemiddelde Chinees verdienen terwijl we minder uren werken. NHZ zei het altijd zo mooi met de wal die uiteindelijk het schip zal keren en zo. Maar tot die tijd gaan we gewoon door op ramkoers.

  13. Paul99 says:

    Steven: Als een gemeente ergens bouwgrond van maakt gaat het tig keer over de kop. Door middel van allerlei subsidies (o.a HRA) verdwijnt dat geld in de zakken van boeren, projectontwikkelaars, bouwers en gemeente. De consument betaalt dat allemaal, maar is blij dat ie met al dat geleende geld wel de rente van zijn loon mag aftrekken.

    Helemaal eens, als de bouwgrond op het niveau komt van Duitsland en Belgie, heb je geen HRA meer nodig en ben je nog stukken goedkoper uit.
    HRA, sigaar uit eigen doos dus, maar wel door de koper voorgefinancierd.

  14. Floor says:

    afbetaalde huiseigenaar: ben dus echt even razend na het zien van het flimpje.. ben overtuigd.. over links over rechts, maakt geen donder uit.

    Je hebt het door!
    De financiëele zaken worden reeds in Frankfurt bepaald en mede geredigeerd vanuit Brussel.
    It ain’t over till the fat lady sings.
    En ik neem aan dat je begrijpt wie de europese fat lady is.

  15. Floor says:

    Floor: En ik neem aan dat je begrijpt wie de europese fat lady is.

    Niet kweetje Mark, ook niet ‘greenpeace Samson’ zelfs Bilderberg Pechtold niet, Knot heb ik eventueel nog mijn bedenkingen over trouwens.

  16. Floor says:

    afbetaalde huiseigenaar: ben dus echt even razend na het zien van het flimpje.. ben overtuigd.. over links over rechts, maakt geen donder uit.. de markt zakt vanzelf in..

    En ik gebruik ‘m nog maar een keer, gewoon PVV stemmen, krijg je altijd gelijk, want die euro gaat eraan, links om of rechts om. Goed voor je ego toch?

  17. Henk 6 says:

    Rutte heeft gisteren gezegd bij Pauw en witteman, bij de VVD is de aflossingsvrijehypotheek veilig (heilig?).

    Bewijst nog maar eens dat hij de krediet crisis niet snapt en dat hij het aangaan van kredieten nog steeds verheerlijkt!

  18. renren says:

    Het eerste filmpje is dan toch schitterend!
    Kan zo in het jeugdjournaal.

  19. Floor says:

    Henk 6,
    Nagenoeg niemand in dit land kan nog een krediet aangaan de komende 10 jaar, eerst deleveragen oftewel ontschulden.
    Dat bepaald de VVD nl niet, dat bepalen de banken.
    De overheid heeft geen centjes, die moet het hebben van belastingcentjes. En wanneer het volk aan het ‘ontschulden’ is, komen er steeds minder belastingcentjes binnen. Dus waar denkt de VVD die centjes vandaan te halen dan?

  20. Floor says:

    Even voor de goede orde, denk niet dat ik de kracht van de overheid onderschat.
    Uiteindelijk wint de overheid altijd namelijk.
    Alleen, voorlopig kan de overheid ff niet zoveel, die zal momenteel ff pas op de plaats moeten maken en dat heeft niets met die overheidsschuld te maken waar zo’n ophef over gemaakt wordt, heeft gewoon te maken met het laten overleven van die kip met de gouden eieren (het volk dus), om het tzt weer te kunnen plukken.

  21. Dawg says:

    Floor,

    Maar wat waar koersen de Duitsers o.l.v.
    de ‘dikke dame’ dan op aan? Als het om TARGET 2 gaat kunnen ze beter vandaag dan morgen stoppen met de euro. Ieder dag dat de eurozone langer overeind blijft nemen de Duitse TARGET 2 vorderingen op de ECB toe. De bankruns in de periferie versnellen dat proces alleen maar.

    Overigens, typisch dat de ECB het opkopen van Spaans en Italiaans schatkistpappier verknoopt met het ESM. Ik vrees dat hiermee een aanzet wordt gegeven voor de invoering van eurobonds, maar heb hier nog geen enkel commentaar over gelezen.

  22. Voerman says:

    Henk 6: Bewijst nog maar eens dat hij de krediet crisis niet snapt en dat hij het aangaan van kredieten nog steeds verheerlijkt!

    Wees niet bezorgd, Rutte snapt echt alles.
    Het enige probleem is, dat alle mensen in dit landschap en dus ook Rutte verschillende dromen (lees verschillende agenda’s) hebben.
    De agenda’s van de mensen die deze week de meeste macht krijgen worden na aanpassing door Brussel uitgevoerd. That’s all!

    Onze individuele creativiteit bepaalt hoeveel last wij van een en ander gaan ondervinden.

  23. Henk 6 says:

    Floor:
    Henk 6,
    Nagenoeg niemand in dit land kan nog een krediet aangaan de komende 10 jaar, eerst deleveragen oftewel ontschulden.
    Dat bepaald de VVD nl niet, dat bepalen de banken.
    De overheid heeft geen centjes, die moet het hebben van belastingcentjes. En wanneer het volk aan het ‘ontschulden’ is, komen er steeds minder belastingcentjes binnen. Dus waar denkt de VVD die centjes vandaan te halen dan?

    IK heb al eerder gesteld. De politiek geeft de mensen de indruk dat men rond de huizenmarkt nog ZELF keuzes kan maken. Dat is naief, net als in Griekenland kunnen Nederlanders op dit dossier zelf geen keuzes meer maken, dat wordt voor hun gedaan.
    De beschikbaarheid van krediet, dat er nu niets is, zal de markt gaan bepalen, niets anders.

    Politici moeten eens eerlijk zijn.

  24. Floor says:

    Dawg: Als het om TARGET 2 gaat kunnen ze beter vandaag dan morgen stoppen met de euro. Ieder dag dat de eurozone langer overeind blijft nemen de Duitse TARGET 2 vorderingen op de ECB toe. De bankruns in de periferie versnellen dat proces alleen maar.

    Ben ik ook nog niet helemaal uit Dawg, maar kan mij zo voorstellen dat al die centjes uit de periferie toch enigszins in Duitsland & co terecht komen.
    En bovendien, de PIIGS moeten in recessietijd tegen recessieprijzen, zeg maar rustig ‘de nada’ dus, hun assets slijten. Smeriger kan bijna niet.

  25. Voerman says:

    Henk 6: Politici moeten eens eerlijk zijn.

    Dat is de duvel om wijwater vragen.

  26. Hugo says:

    Wat een triest nivo heeft politiek bereikt. Leuke, Braziliaanse centraal bankiers gaan staken voor hoger loon om te compenseren voor de inflatie welke ze zelf hebben veroorzaakt.

    ”The workers at Brazil’s central bank are on strike today, demanding a 23 percent pay increase to compensate for inflation that’s occurred since June 2008.”
    http://www.slate.com/blogs/moneybox/2012/08/08/brazilian_central_bank_strike_workers_want_wages_to_cover_inflation.html

    Welkom in de bizarro wereld.

  27. Floor says:

    Henk 6,

    Nee Henk, was ook niet als anti statement tegen jou bedoeld, meer als een versterking van jouw statement.

  28. Voerman says:

    Floor: En bovendien, de PIIGS moeten in recessietijd tegen recessieprijzen, zeg maar rustig ‘de nada’ dus, hun assets slijten. Smeriger kan bijna niet.

    Voerman heeft echt een zwak voor je Floor.
    Wind je niet op, zie je kleinkinderen in vreugde groot worden, let ondertussen goed op je eigen toko en laat dat hele politieke zootje naar de kloten lopen.

  29. Floor says:

    Voerman,

    Dacht dat ik daar ook mee bezig was Voerman, ik kan geen kant meer op, mijn nageslacht gelukkig nog wel.
    Nu moeten ze alleen nog blijven luisteren en dat is best een opgave mag ik wel stellen, want het geld brandt in de zakken bij tijd en wijle. Wanneer geen van de 4 meer luistert verkas ik naar Sri Lanka heb ik mij voorgenomen, dan bekijken ze het maar.

  30. beurse beurs says:

    De VVD is niet meer van deze tijd. Ze willen ook (nog steeds) een tweede kerncentrale bij Borssele erbij….tja dan snap je het echt niet. Noch de wens van het volk, noch de bedrijfseconomische realiteit.

  31. Floor says:

    beurse beurs,

    Van mij hoeft ‘ie niet persé bij Borsele te komen, maar hij mag wel hoor.
    Hoe wil je dat tekort dan oplossen, met windmolens?

  32. huizenhyper says:

    De VVD wil inderdaad nog steeds een tweede kerncentrale bouwen.
    De grootste afnemer van deze energie was ZALCO, de zeelandse aluminium-corporatie. ZALCO is inmiddels failliet.
    Naar laatste info draait Borsele nog maar op een klein percentage van zijn capaciteit (gelukkig).
    Waarschijnlijk heft bouwend Nederland al miljarden gestoken in de pre-ontwikkeling en vergunningen en steekpenningen om de centrale te MOGEN bouwen.

    De VVD behartigt de belangen van bouwend Nederland (bouw-maffia) en de grote corporaties en banken/financiele (onder?)-wereld.
    Boersele 2 gaat er dus komen als de VVD aan de macht komt, of in de kamer komt.

    Dus:
    Op de VVD stemmen betekend een extra kerncentrale….

    Nog het nieuws gezien dat er zwaar misvorde vissen zijn gevonden, mogelijk radioactief besmet door Fukishima?

  33. Floor says:

    huizenhyper: Nog het nieuws gezien dat er zwaar misvorde vissen zijn gevonden, mogelijk radioactief besmet door Fukishima?

    Wen er maar aan, zit niet veel anders op indien we willen overleven, soorten komen en gaan.

  34. maarten says:

    De financieele wereld heeft de Europeanen niets meer te bieden.
    Vooral voor wat betreft ondoorzichtige verzekeringsproducten als derivaten en dergelijke. Op CNN sprak een Amerikaan al over het opleven van de Amerikaanse economie gedreven door toenemende huizenprijzen. Ook het schaliegas zou een gamechanger worden. Wall street & the City… dream on. Europa ga weer agrarische productie stimuleren voor de groeiende wereld middenklasse en niet meer bijv aan quota leggen.

  35. Adamus says:

    Kijk nu Günther Jauch….EZB bundesbank spekulazion ezb unabhängig Griechen
    Serieusssssss

  36. Voerman says:

    Floor: Wanneer geen van de 4 meer luistert verkas ik naar Sri Lanka heb ik mij voorgenomen, dan bekijken ze het maar.

    Voerman vindt, dat je nagelacht niet hoeft te luisteren naar wat hij zegt. Belangrijker is, dat ze kijken naar wat voerman doet. De vele fouten die voerman maakt zijn naast de onzin die hij bij tijd en wijle uitkraamt de beste leerschool. Voerman verwacht hiervoor nooit dank of bevestiging. Voerman zelf denkt steeds vaker ‘kon ik hier nog maar eens met mijn vader over praten’. Dat is de hoogste eer, die je van je nagelacht mag verwachten.

  37. Adamus says:

    maarten,

    Mais voor biodiesel in Duitsland, 20 jaar vast inkomen voor grootkapitaal telers, allemaal op poten gezet door de linksen…..voedsel telen? Liever niet of er moet subsidie aan te pas komen 😉

  38. Floor says:

    Voerman,

    Dat bedoeld ik toch te zeggen?

  39. maarten says:

    Geen mais maar gewoon traditionele landbouw o.a. in Zuid Europa, verboden door de EU door de overproductie. Ik zou zeggen… overproductie is de natuur eigen en is prima

  40. maarten says:

    laat mensen in de landbouw het zelf uitzoeken en niet door politici en centrale planning. En ik ben tegen intensieve veehouderij

  41. maarten says:

    @adamus: maisdiesel door linksen? en teak ook zeker? BNR groen is ook de kleur van dollarbiljetten

  42. Floor says:

    Adamus,

    maarten,

    Worden we belazerd of worden we belazerd, zeg het maar.

  43. Adamus says:

    maarten:
    Geen mais maar gewoon traditionele landbouw o.a. in Zuid Europa, verboden door de EU door de overproductie. Ik zou zeggen… overproductie is de natuur eigen en is prima

    Hard core antroposofen noemen dat “goddelijke giften” 😉

  44. ll says:

    maarten: De financieele wereld heeft de Europeanen niets meer te bieden.

    Er moet alleen nog even worden afgerekend 😉

  45. adamus says:

    ll: Er moet alleen nog even worden afgerekend

    het in de schuld zetten van overheden en burgers is zo succesvol verlopen dat de banken nu zelfs een probleem hebben.

  46. adamus says:

    “The way to man’s purse is through his ambitions and the most cosly of these is war”

    “war/ambition” zou je kunnen vervangen door “huis”

  47. ll says:

    adamus: het in de schuld zetten van overheden en burgers is zo succesvol verlopen dat de banken nu zelfs een probleem hebben.

    Gatsie toch, nog meer schulden maken om de banken te redden ? 😉

  48. Constance says:

    Mark Rutte, die een aantal -ook voor logici interessante- posities verdedigt:

    Als liberaal vind ik dat overheden niet dirigistisch moeten optreden, daarom dirigeer ik via de HRA een extra geldstroom van overheid naar banken.

    Als liberaal ben ik voor vermogensvorming, daarom stimuleer ik schuldcreatie.

    Als liberaal vind ik dat mensen zelf moeten bepalen waaraan hun geld te besteden, daarom geef ik belastingvermindering onder de voorwaarde dat men dat aan een hypotheekschuld besteedt.

    Als liberaal vind ik dat mensen zelf keuzes moeten maken, daarom probeer ik met fiscale middelen de keuze tussen kopen en huren op de vrije markt te sturen.

    Als liberaal vind ik dat mensen hun verantwoordelijkheid niet op de gemeenschap af mogen wentelen, daarom ben ik voor staatsgarantie bij de NHG.

    Ik ben een integer politicus en volkomen toerekeningsvatbaar.

  49. Ed says:

    Hypotheekrenteaftrek blijft! Het is onmogelijk om een afspraak teniet te doen. De overheid zou dan zeer onbetrouwbaar zijn.
    Daarnaast zou het schrappen van de aftrek fataal zijn voor de Nederlandse economie. Velen komen nu al net aan rond.

    Dus stem zeker, stem VVD!
    Met de VVD heb je een betrouwbare partner!

    VVD, jazeker.

  50. Ed says:

    Oja, en als de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, dan worden we toch met z’n allen steuntrekker. Mogen de huurders lekker gaan werken voor de voormalige huizenbezitters. Die hebben dan toch geen centen meer. Vooral de generatie 25 tot 35 die net een huis heeft gekocht gaat failliet op deze manier.
    Goed man! Dan betalen de huurders nog meer huur, want van de ex-huizenbezitters komt het dan niet meer 🙂
    GOED MAN!!

  51. adamus says:

    Constance:
    Mark Rutte, die een aantal -ook voor logici interessante- posities verdedigt:

    Als liberaal vind ik dat overheden niet dirigistisch moeten optreden, daarom dirigeer ik via de HRA een extra geldstroom van overheid naar banken.
    .

    Ik ben een integer politicus en volkomen toerekeningsvatbaar.

    dan is het ook humaan dat zijn kop eraf gaat.

    Moeten we tegen de tronie van Samson kijken……..handen in het haar.

  52. adamus says:

    Ed:
    Oja, en als de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, dan worden we toch met z’n allen steuntrekker. Mogen de huurders lekker gaan werken voor de voormalige huizenbezitters. Die hebben dan toch geen centen meer. Vooral de generatie 25 tot 35 die net een huis heeft gekocht gaat failliet op deze manier.
    Goed man! Dan betalen de huurders nog meer huur, want van de ex-huizenbezitters komt het dan niet meer
    GOED MAN!!

    LOL hypotheekcontracten er wel eens op nagezien: “huizenbezitters” 😉
    Verder wordt de OZB , ook bij VVD straks keurig verhoogd door de gemeenten-die worden immers fors gekort het komende jaar. Verder komen gemeenten in problemen doordat er door oplopende werkloosheid zich ‘eigenaren’ bij het loket gaan melden. UWV is niet voor iedereen drie jaar 😉

    geen enkele regering – linkse of rechtse dirigent- gaat hier meer uitkomen.

  53. adamus says:

    Ed:
    Hypotheekrenteaftrek blijft! Het is onmogelijk om een afspraak teniet te doen. De overheid zou dan zeer onbetrouwbaar zijn.
    Daarnaast zou het schrappen van de aftrek fataal zijn voor de Nederlandse economie. Velen komen nu al net aan rond.

    Dus stem zeker, stem VVD!
    Met de VVD heb je een betrouwbare partner!

    VVD, jazeker.

    leuk liberalen die aan knopjes draaien; zeker met hun linkerhanden of hebben ze zo hun klusjesmannen in den lande?

    jazeker: HYPOTHEKER

    Stem nog liever LIBERTARISCHE PARTIJ een knopje: afschaffen IB, dan kunnen alle grootverdieners die de vvd zo graag ondersteunt hun lasten op OG gemakkelijk
    voldoen.

  54. adamus says:

    ll: Gatsie toch, nog meer schulden maken om de banken te redden ?

    eind is nog niet in zicht. Kweet niet eens of de kleinkinderen van Rutte het nog mee gaan maken 😉
    sorry, wel erg ad hominem

    Ik zie bij Westervoort een groot reclamebord van de vvd: precies op het stukje waar maar 100 mag worden gereden. Kenmerkend. Aanslag op mijn snelle blik.

  55. adamus says:

    Constance,

    die journalist die had echt nergens van terug. wat een lamme tak.

  56. Dawg says:

    Ed,

    Ed, je loopt een paar jaartjes achter. Wonen, voor huurders en kopers, is een melkkoetje geworden voor een conglomeraat van projectontwikkelaars, banken, lokale overheden en bouwbedrijven. Als dat wonen weer wat goedkoper wordt is iedereen uiteindelijk beter af. Iedereen behalve dat conglomeraar (en die sukkels die te laat en te duur zijn ingestapt).

  57. Constance says:

    @51 @52

    De overheid neemt voortdurend maatregelen met financiële gevolgen voor burgers, al dan niet met overgangsmaatregelen. Financiële gevolgen kunnen trouwens ook ontstaan door niet-ingrijpen.
    Een garantie voor het eeuwig voortbestaan van de HRA is nooit gegeven, sommige hypotheekaktes wijzen daar zelfs op.
    De meeste voorgestelde maatregelen voor HRA-beperking geven overigens genoeg continuiteit voor ieder om er zich op in te kunnen stellen.

    Als U tot enige serieuze argumentatie in staat bent:

    Bij een aanbod-inelastische markt zullen extra financiële middelen zich vertalen in een hogere prijs.
    daarbij moet dus de HRA, de prijsopdrijving die ze zelf veroorzaakt, financieren.
    Denkt U dat een land z’n welvaart bestendig vergroot door een nodeloos hoog kredievolume te creeren en te bedienen of subsidies te hebben waarmee we elkaar dezelfde huizen duurder kunnen verkopen?

    Daarbij leidt de inkomensafhankelijkheid van de HRA ook nog tot een intergenerationele transfer van jong, meestal nog laag in inkomen, naar ouderen.

    Economen van vrijwel alle gezindten zijn inmiddels voor beperking van de HRA, maar verschillen eigenlijk alleen over het tempo waarin.

    Rutte, (Volkskrant interview 31dec 2011),als antwoord op de opmerking van de interviewer dat Rutte zo’n beetje de laatste Nederlander is die het probleem niet ziet:

    “Ik denk dat heel veel Nederlanders het met mij eens zijn. Misschien niet in de hoogste lagen, misschien niet de deskundigen, maar wel de bevolking.”

    Blijkbaar rekent Rutte de hoogste lagen en de deskundigen niet tot de bevolking.

    Een echte VVDer die Rutte: ostentatief luisterend naar de stem des volks maar altijd erg onder de indruk van de argumenten van bepaalde lobby’s en daarbij volledig verstoken van deskundigheid.

  58. beurse beurs says:

    Floor:
    beurse beurs,

    Van mij hoeft ‘ie niet persé bij Borsele te komen, maar hij mag wel hoor.
    Hoe wil je dat tekort dan oplossen, met windmolens?

    1. Er is geen stroom tekort en 2. JaJa met windmolens: http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3313960/2012/09/10/Wind-bevat-genoeg-energie-voor-hele-wereld.dhtml

  59. tufkaj says:

    Westland Utrecht stopt per 18/9 met het verstrekken van nieuwe financieringen.

  60. Jeroen says:

    Ed: Hypotheekrenteaftrek blijft! Het is onmogelijk om een afspraak teniet te doen. De overheid zou dan zeer onbetrouwbaar zijn.

    Beetje simpel om de overheid op basis van dit ene punt als ‘onbetrouwbaar’ weg te zetten (waarmee ik niet wil zeggen dat ik de overheid betrouwbaar vind…). Het is dan ook telkens weer een kulargument in de hele discussie rondom HRA. HRA is geen afspraak: het is een eenzijdig door de overheid uitgedeeld fiscaal voordeel. Als dat wegvalt heb je gewoon pech gehad.

    De overheid verandert continu de spelregels: fiscale bedragen, percentages van belastingschijven, bandbreedte van boetes en straffen, toegestane snelheid op wegen, etc. Dat heet gewoon “meebewegen met de maatschappelijke ontwikkelingen en noodzakelijkheden”.

  61. Paul99 says:

    “Mogelijk uitstel uitspraak Duits hof over ESM”

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/7264/Schuldencrisis/article/detail/3313976/2012/09/10/Mogelijk-uitstel-uitspraak-Duits-hof-over-ESM.dhtml

    Een duidelijke uitspraak, JA oder NEIN, of JA unter voorwaarden of toch maar gewoon uitstellen en tijd rekken ?

  62. FT says:

    Gisteren Buitenhof gezien?
    Opmerkelijk hoe Nout Wellink zich deze keer wel duidelijk uitsprak. Zou er iets in zijn belangen zijn gewijzigd? 😉

    http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1287679

  63. Paul99 says:

    “De huizenmarkt zit vast. Dat ontgaat niemand. En dat komt doordat beide partijen – banken en burgers – geen vertrouwen hebben in de politieke en financiële toestand.”

    Een mening waar volgens mij nogal wat op aan te merken is als je het hele artikel leest, maar ik wil het u niet onthouden, ook al verkondigt de auteur een visie waarbij er nauwelijks iets moet gaan veranderen.

    http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Ellian/348971/Kameraad-Samsom-sloopt-straks-de-huizenmarkt.htm

  64. Voerman says:

    beurse beurs: Er is geen stroom tekort

    Zo is ‘t maar net.
    Als ik bij ons thuis de knopkes aanzet doet alles ‘t.
    En bij alle buren in de straat ook!

  65. Grondschrijver says:

    Was deze al voorbijgekomen?

    http://www.zerohedge.com/contributed/2012-09-09/138-years-economic-history-show-its-excessive-private-debt-which-causes-depre

    He he, eindelijk! Economische modellen hebben volgens mij al lang aangetoond dat grote private schulden funest zijn voor de economie. Maar goed, nu is het dus ook met historische gegevens onderbouwd.

    Zoals ik zelf graag de drie grootste macro-economische gevolgen verwoord:

    1) Minder welvaart, doordat er veel geld van consumenten richting de financiële sector stroomt en bedrijven minder gemakkelijk aan geld komen om te investeren.
    2) Instabiele economie, doordat een grote schuldenberg de kans vergroot op de beruchte deflatiespiraal.
    3) Inflexibele economie, doordat hoge private schulden de concurrentiepositie t.o.v. het buitenland vermindert of in ieder geval minder goed inzetbaar maakt.

    Of zoals het in het Zero Hedge artikel is samengevat:

    Through a series of tests run on a sample of 14 advanced economies between 1870 and 2008, Mr Taylor establishes a link between the growth of private sector credit and the likelihood of financial crisis. The link between crisis and credit [i.e. private debt] is stronger than between crises and growth in the broad money supply, the current account deficit, or an increase in public debt.

    Verder komen in het artikel zowel Minsky als Ponzi voor (al wordt Minsky niet bij naam genoemd). Daarnaast is zelfs een plaatje te zien van een Bull trap, wat wil je nog meer! 🙂

    Helaas wordt in de conclusie natuurlijk wel weer verwezen naar een ‘debt jubilee’ als dé ideale oplossing. Voor de huizen-bubbel in Nederland is dit m.i. niet zomaar mogelijk (NHG) en bij de alternatieve oplossing van Steve Keen heb ik ook zo mijn bedenkingen ( … de centrale bank print geld, de overheid deelt dit geld uit aan iedereen en schuldenaren worden verplicht hiermee een deel van hun schuld af te lossen).

    Kom op zeg, volgens mij moeten we gewoon niet al te bang zijn voor een korte en heftige deflatie. Er is tenslotte al genoeg geld bijgedrukt sinds 2008. In Nederland zou dit er als volgt uit kunnen zien:

    A) Zeepbellen zoals op de huizenmarkt en de grondmarkt laten we gewoon in één keer klappen. Gemeenten, maar vooral ook grote bouwbedrijven, schrijven de boekwaarde van alle gronden af tot het geïndexeerde en gemaximeerde aankoopbedrag van landbouwgrond, of het bedrag waarvoor de (daadwerkelijk) bebouwde grond ooit was aangekocht.

    B) Huizenbezitters met een spaarhypotheek of beleggingshypotheek moedigen we aan om het opgebouwde vermogen te gebruiken voor het aflossen.

    C) Op de korte termijn veert de Nederlandse economie op, doordat de bouwsector eindelijk echt gaat bouwen (i.p.v. speculeren met bouwgrond…) én doordat de overheid meer armslag krijgt door minder kosten HRA.

    D) Op de middellange/lange termijn krijgt de Nederlandse economie een boost doordat de financiële sector krimpt en de reële sector groeit. Hier wil ik echter nog de kanttekening bij plaatsen dat een gezonde financiële sector (banken met een leverage kleiner dan 10?) natuurlijk geen probleem is. Dat wil zeggen, zolang deze sector maar niet drijft op een hoge binnenlandse schuld en al helemaal niet op een hoge binnenlandse schuld van consumenten

    En de instrumenten voor het laten klappen van de zeepbellen zijn natuurlijk: geen HRA, geen NHG, lage maximale LTV, lage maximale DTI en hoge solvabiliteitseisen voor banken.

    Toegegeven, op de korte termijn ligt een en ander iets ingewikkelder. Maar ja, welke oplossing je ook kiest, volgens mij zijn de enige keuzes die echt voorhanden zijn; 20 jaar recessie, 10 jaar recessie of ‘slechts’ 5 jaar…

    Of ben ik nou weer te optimistisch 🙂

  66. adamus says:

    beurse beurs: 1. Er is geen stroom tekort en 2. JaJa met windmolens: trouw.nl/tr/nl/433…or-hele-wereld.dhtml

    op het moment dat er in een kluster molens een aantal stilstaan-wat ik nog wel eens waarneem- is er zeker geen tekort; die zijn op non actief gezet. Dat gaat bij molens wat gemakkelijker dan een kernreactor. Ouwe techniek hè.

  67. adamus says:

    Jeroen,

    de Wir premie werd ook in het weekeinde opgeheven. Hoogst onbetrouwbaar die overheid 😉

  68. maarten says:

    @66: mooi stuk

    nog maar eens zh:
    http://www.zerohedge.com/news/previewing-dutch-elections
    Het dillema is “Elections are the ultimate arbiter of burden sharing capacity”. En dankzij vorig beleid is de samenleving behoorlijk gepolariseerd geraakt. Dit is m.i. te wijten aan de wereldvreemdheid van veel bestuurders die beter zouden moeten luisteren naar anderen met minder macht.

  69. adamus says:

    adamus,

    Zoals ook ABN in het weekeinde gekocht werd…

  70. Paul99 says:

    Grondschrijver: D) Op de middellange/lange termijn krijgt de Nederlandse economie een boost doordat de financiële sector krimpt en de reële sector groeit. Hier wil ik echter nog de kanttekening bij plaatsen dat een gezonde financiële sector (banken met een leverage kleiner dan 10?) natuurlijk geen probleem is. Dat wil zeggen, zolang deze sector maar niet drijft op een hoge binnenlandse schuld en al helemaal niet op een hoge binnenlandse schuld van consumenten…

    Op zich ben ik ook voor een zo snel mogelijk oplossen van de problemen en het laten corrigeren van de prijzen.

    ALLEEN, wat zijn in dat geval de gevolgen voor de banken en hun balans als er nog minimaal 20% van de prijzen afgaat, kan ook meer dan 30% worden.
    Meer dan 50% onder water. Je kunt natuurlijk redeneren dat als de rente (en aflossing) betaald blijft worden, er geen noemenswaardig probleem is.

    Maar de banken zijn dan in feite failliet, zoals in Spanje.
    Wat gebeurt er dan met het spaargeld van de woningbezitters en huurders, voor zover aanwezig ?

    Waarschijnlijk dat men daarom probeert met fluwelen handschoentjes aan te sturen op een zachte landing over4 meerdere jaren ? Ook met alle gevolgen vandien zoals een jarenlang op z’n gat liggen van de bouw en aanverwante sectoren zoals woninginrichting e.d.

  71. adamus says:

    FT:
    Gisteren Buitenhof gezien?
    Opmerkelijk hoe Nout Wellink zich deze keer wel duidelijk uitsprak. Zou er iets in zijn belangen zijn gewijzigd?

    uitzendinggemist.n…afleveringen/1287679

    die Achterhoeker hoort er misschien toch niet helemaal bij 😉

  72. maarten says:

    @71: volgens mij is dit gecontroleerd afwikkelen geen optie. Daarvoor is het probleem teveel bekend geraakt. Humpty dumpty als je het mij vraagt.

  73. maarten says:

    Het zal wel een crash worden. Het vreemde is dat de tijd langzamer lijkt te gaan in zulke gebeurtenissen en dat je nog heel wat acties kunt doen in een korte tijd.

  74. Adamus says:

    FT:
    Gisteren Buitenhof gezien?
    Opmerkelijk hoe Nout Wellink zich deze keer wel duidelijk uitsprak. Zou er iets in zijn belangen zijn gewijzigd?

    uitzendinggemist.n…afleveringen/1287679

    De welvaartsoverdracht……ongehoord in de wereldgeschiedenis.

  75. maria says:

    Grondschrijver,

    Helemaal mee eens!

  76. Adamus says:

    Adamus: De welvaartsoverdracht……ongehoord in de wereldgeschiedenis.

    En niet alleen maar van nrd naar zd.

  77. Adamus says:

    maarten:
    Het zal wel een crash worden. Het vreemde is dat de tijd langzamer lijkt te gaan in zulke gebeurtenissen en dat je nog heel wat acties kunt doen in een korte tijd.

    TINA

  78. Adamus says:

    Paul99,

    ING DIRECT is dan wel verkocht maar stonden we ook niet een beetje borg voor?

  79. tufkaj says:

    ll: Vanavond in tegenlicht

    weet niet hoe laat dat is, maar ik kijk de slag om Nederland over een half uur 😛

    (als ik de slag om de afstandbediening win)

  80. tufkaj says:

    Opzichtig wij-laten-personages-voor-ons-spreken artikel met serieuze ondertoon: http://www.allesoverkatwijk.nl/index.php?p=nieuws&id=1228#.UE47shbFFSA.twitter

    Projectontwikkelaars beginnen te morren dat gemeenten bouwprojecten afkappen om op grond te verdienen. Katwijk verstrekt ook startersleningen btw 😛

    Deze passage moest ik wel even hard om lachen:

    Potentiële koper: “Duurzaam en groen bouwen speelt voor mij een belangrijke rol; het is beter voor het milieu en de energiebesparing van gas, water en elektra kan oplopen tot wel 50% per maand. Verder heb je de eerste jaren geen onderhoud. Huurwoningen worden alleen maar duurder. Daarom kies ik voor nieuwbouw.”

    Net als de suggestie dat nieuwbouw voor starters doorstroming zou opleveren en nog een paar passages.

  81. FT says:

    Grondschrijver: Of ben ik nou weer te optimistisch

    Ja, je mist 1 belangrijk punt.
    De rente moet flink omhoog.
    Als geld niet meer gratis is, dan zal het beter geinvesteerd worden.
    Minder WANinvesteringen dus.

  82. ll says:

    FT: De rente moet flink omhoog.

    Een waar woord, omhoog , Bernanke komt er ook nog wel eens achter 😉

    Ondertussen in Schuldenland.

    Nieuw woord ‘ verplichte aflossing ‘ hoort bij byzonder beheer ? Beware……….

    http://www.homefinance.nl/algemeen/blog/verkoop-onderwater-woning-99530.asp

  83. huizenhyper says:

    Rente flink omhoog?
    Dat had ik 4 jaar geleden ook gedacht, omdat ik nog dacht dat we een “systeem” hadden, schaars geld wordt duur. Ik heb daarop ingezet–> en flink geld verloren.

    “het systeem” bestaat niet (meer)
    Op het moment dat het misgaat gaan de rentes naar 0 (lees nul procent), zodat de rijken en de overheid kunnen lenen tegen nul procent. Dat drukt de kosten weet u. Tegelijk wordt er meer geld bijgedrukt.
    Dit gaat zwaar ten kosten van de pensioenfondsen, en de mensen die deposito’s hebben bij banken.
    Dat zie je nu ook.
    Pensioenfondsen gaan nu fors minder uitkeren.
    Wat is de rente op uw spaar-deposito?
    En over die laatste komt dan nog 1.2% vermogensrendementsheffing.

    Hoe gaat dit verder? Voorspelling van eind 2012 tot 2016
    Nederland heeft 4 crisissen.
    1] vastzittende woningmarkt
    2] verlies van banen
    3] te veel schulden
    4] risico van uiteenvallen euro

    Mijn grote vermoeden is dat de VVD in Nederland gaat regeren met 2 nog onbekende partijen. Even grote kans is dat de PVDA gaat regeren met 2 onbekende partijen, maar mijn gok is dat de VVD erbij zit.

    Laten we daarvan uitgaan.
    Onder invloed van de VVD wordt de woningmarkt “aangepakt” op de VVD-manier, die sterk overeenkomt met het crisisplan dat is opgesteld ism de NVM huurbond (ja?) VEH en diverse woningstichtingen.
    Het resultaat zal zijn dat de woningen minder hard dalen, en dat de groep “woningbezitters” sterke financiele voordelen krijgt toebedeeld.
    De mensen met meestal weinig geld zullen lastenverzwaring krijgen, en zullen zo”n 5-20 % meer huur gaan betalen. Dat is de VVD-manier.
    Resultaat: er zal WEER een verdere geld-verschuiving plaatsvinden van de grote groep niet-rijken, naar de 10% groep zeer rijken grofweg.
    Zo ging het de laatste 20 jaar al.
    Verder gevolg is dat meer jongeren thuisblijven (gedwongen), grotere uitstroom naar duitsland en Belgie, opkomst van grotere woonwagenkampen, “Friends”-achtige toestanden, waarbij meer mensen in een huis gana bivakeren en nog veel meer.
    Dat was dan de woningmarkt–> einde oefening.

    Geld:
    Landen zoals Italie en Griekenland zullen ons nog meer miljaren kosten. Dat spelletje houden ze vol totdat de euro klapt, wanneer? ik zou zeggen ergens rond 2014.
    Pensioenen? Niet gek opkijken als je nog 60% overhoud van de uitbetaling tov dat wat je had verwacht. De brief komt wel ergens eind 2013.
    Spaar-deposito’s?
    Houd rekening met een blijvende ZEER lage rente, zeker de komende 5 jaar. Misschien daalt deze rente nog wat verder. Zit er dik in zelfs.

    Inflatie in Nederland?
    Procent of 5 voor 2013.
    Brandstof (gas, elektra, diesel en benzine) zullen fors duurder worden. Je ziet het nu al vooral bij auto-brandstof.

    Geld bijdrukken?
    Tel er maar op, en fors.

    Banen?
    De 2% extra BTW zal zorgen voor een forse stagnering van aankopen (in Nederland), en het daarmee redelijk forse aantal verlies in banen.

    Het beste zou zijn als er GEEN regering zou komen, en er vooral even GEEN ingrepen komen vooral mbt wonen (in welke vorm dan ook).

    De komende verkiezingen zetten de toon.
    Het is erop of eronder.
    Er is GEEN enkele partij met een realistisch programma.
    Nog nooit was het zo erg.
    Je moet nu stemmen op de partij met de MINST DWAZE ingrepen………………

    Proost.

  84. ll says:

    En weer eentje die stopt met het financieren van commercieel vastgoed, de kredietverlening komt langzaam tot stilstand, en we weten wat dat betekent, geen krediet is geen groei en is deflatie in aantocht. ( Mecking 😉 )

    http://www.telegraaf.nl/dft/12921881/__WestlandUtrecht_stopt_met_vastgoedfinanciering__.html

  85. Juan Belmonte says:

    Paul99: “De huizenmarkt zit vast. Dat ontgaat niemand. En dat komt doordat beide partijen – banken en burgers – geen vertrouwen hebben in de politieke en financiële toestand.”

    Een mening waar volgens mij nogal wat op aan te merken is als je het hele artikel leest, maar ik wil het u niet onthouden, ook al verkondigt de auteur een visie waarbij er nauwelijks iets moet gaan veranderen.

    Nogmaals, deze meneer mist de clou.
    Immers zonder probleem
    kan men ook geen oplossing hebben.

    Het probleem is J.i. dat de Hogehuizenprijzen
    – opgepompt en instangehouden door huizen gesubsidieerd(HRA) te gaan leasen (100% aflossingsvrij)-
    nu echt niet alleen onbetaalbaar maar ook onfinancierbaar zijn geworden.

    De columnisten worden bij de Elsevier geselecteerd worden op bijziendheid ? Alles wat er niet in het straatje past dat zien we niet.

    Lijkt wel op de VGH, de Vereniging Geleased Huys:
    De VGH heeft anno augustus 2012 nog steeds prietpraat over de complexiteit van de woningmarkt: Powering and puzzling. Huizen zijn gewoon te duur (Juan snapt het):
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/20-08-2012/sociale-huurwoning-20-procent-duurder/#comment-111224

    Allemaal tekenen dat verandering op komst is.

  86. Juan Belmonte says:

    ll: tvgids.nl/programm…ichter_op_Nederland/

    (Ramsey Nasr – fragment uit: ‘Ik wou dat ik twee burgers was’).

    Enige split personality kan heel verrijkend zijn qua inzichten…

  87. Juan Belmonte says:

    ll: En weer eentje die stopt met het financieren van commercieel vastgoed, de kredietverlening komt langzaam tot stilstand, en we weten wat dat betekent, geen krediet is geen groei en is deflatie in aantocht. ( Mecking 😉 )

    Als de rente niet langer
    de werkelijke prijs van geld weergeeft
    – voor de volledigheid dat is incluis risico op niet terugbetalen-
    treden er andere mechanismen op

    een kredietcrisis gevolgd door een kredietkrimp bijvoorbeeld.

    Dat is niet leuk voor de voorstanders van gesubsidieerde huizenlease.

  88. ll says:

    Juan Belmonte: Als de rente niet langer
    de werkelijke prijs van geld weergeeft
    – voor de volledigheid dat is incluis risico op niet terugbetalen-
    treden er andere mechanismen op

    Lang niet gelezen, die quote zocht ik al, thankxxx …. 🙂

  89. Adamus says:

    http://adbroere.nl/web/nl/columns/esm-veroordeling-tot-slavernij-.php

    Tjongejonge, Rutte heeft de overwaarde OG al overgeboekt! Al zal hij het zelf meer benoemen als een vorm van “in de waagschaal stellen” .

  90. ll says:

    NVM, meedoen aan het marktspel is de prijs verlagen, als je jouw woning nog wilt verkopen.

    Helder ( Juan 🙂 ) de prijs is te hoog

    http://nos.nl/audio/417179-je-huis-verkopen-is-aan-het-marktspel-meedoen.html

  91. Adamus says:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/WestlandUtrecht_Bank

    Een nieuw pakketje om te verkopen, opdat het verlieslijdende moederbedrijf lekker kan voortmodderen.

  92. Adamus says:

    ll:
    NVM, meedoen aan het marktspel is de prijs verlagen, als je jouw woning nog wilt verkopen.

    Helder ( Juan ) de prijs is te hoog

    nos.nl/audio/41717…rktspel-meedoen.html

    De prijs is niet te hoog, het probleem is dat de mensen /starters minder/weinig/geen financiering kunnen krijgen. Die huizen hebben echt hun waarde: 1200 miljard o.i.d.
    Er ligt dus 500 miljard te verstoffen bij de eigenaren. Eigenaren kunnen dus hun eigen “OverwaardeHypotheekbank” beginnen. Kan VGH een bankvergunning aanvragen!

  93. Adamus says:

    Adamus,

    VGH vh VEH , maar dat was voor de oorlog.

  94. ll says:

    Adamus: Kan VGH een bankvergunning aanvragen!

    Gebaseerd op Sub-prime overwaarde ?

    Tja, het is wel weer een uitdaging 😉

  95. Aurely says:

    Kredietverlening tot stilstand klopt. Ouders met vermogen mogen nog wel garant staan maar een lening voor kindlief afsluiten kan niet meer.

    Bizar, want niets zo goed als “peer pressure” 🙂

  96. Adamus says:

    huizenhyper,

    Dank voor bijdrage.

    Gelukkig woon ik aan de Duitse grens 😉

    Euro kan niet klappen: kijk linksboven op de balans van de ECB.
    Wel zou D. eruit kunnen stappen. NL zou dan graag meedoen, maar moet 600 ton goud inbrengen om naar “freegold society” over te stappen. Betekent wel dat sparen in goud gaat en transacties in papier……politici en banken zitten dan niet meer aan de knoppen -zoals Rutte dat zo mooi verbeeldde 😉
    De derivatenbom ligt nog steeds op de loer……en “zonder schuld geen groei”…..
    Voor mij dus een rede om ook een pootje in Duitsland te hebben. Ik zie Duitsland verder gaan zonder NL, maar misschien wel met Polen of zelfs Rusland (weet ik te weinig vanaf) als energieland,.

  97. Adamus says:

    Aurely:
    Kredietverlening tot stilstand klopt. Ouders met vermogen mogen nog wel garant staan maar een lening voor kindlief afsluiten kan niet meer.

    Bizar, want niets zo goed als “peer pressure”

    🙂

  98. Keesje says:

    Hertaxatie teksten contracten per hypotheekgever:

    http://www.transparantadviesgroep.nl/page2.php?post=46

  99. Floor says:

    Ach, dan taxeren we toch gewoon lekker hoog, probleem opgelost.
    Taxaties sinds 2008 zijn hier bij mij in de omgeving nog steeds sky high, zelfs hoger dan in 2007.

  100. ll says:

    Floor: Ach, dan taxeren we toch gewoon lekker hoog, probleem opgelost.

    Bij ons zijn er ook alleen maar taxateurs met een AAA rating, de prijs zakt nog voor geen meter 🙂

  101. lorenzo says:

    wel subtiel van Rutte die terechtwijzing naar de 2 grootverdieners bij de Vara , de een is al onafhankelijk zowel qua vrouwen als financieel.
    of deze , als je alles opsoupeert in het leven , dan komt er een moment dat je kiest voor ..

    ‘eerlijker’ en ‘socialer’ : kan me de volbloed socialist Marcel van Dam nog herinneren , lopend door de ”probleemwijken” , nog kort geleden hoor. Thuisgekomen weer lekker genieten van zijn landgoed , niets en niemand te zien en niemand die hem kan zien. Dat heet privacy volgens mij. Publiek geld welteverstaan , nu enkele miljoenen waard . Dank best volk !

  102. lorenzo says:

    o ja , totoaal 80.410 m2 aan landgoed in bezit, via via wil hij u nog eens danken.

  103. Floor says:

    Tja en wanneer zelfs de economen niet weten op welke partij ze moeten stemmen, wat moet het volk dan nog?
    http://www.ftm.nl/followleader/moeilijk-kiezen-voor-de-econoom.aspx

  104. Floor says:

    Ik wrijf het er hier nog maar eens in, de datum van 12 september, ESM-stemming in Duitsland tegelijker tijd met onze verkiezingen, is in ‘goed gezamenlijk overleg’ tussen beide landen tot stand gekomen.

  105. ll says:

    Speciaal voor Floor 🙂

    Vergeet ESM onthoud smp en target 2.

    http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/08/vergeet-esm-onthoud-smp-en-target2/

  106. Henk 6 says:

    ll: NVM, meedoen aan het marktspel is de prijs verlagen, als je jouw woning nog wilt verkopen.

    Helder ( Juan ) de prijs is te hoog

    90% van de mensen snapt niets van financiele producten en aanverwante zaken zoals de dynamiek op de woningmarkt en de prijsbepaling.

    Het begrijpen is ook lastig, zeker als je dagelijks misleidende info krijgt van de NVM, de Politiek (Rutte?), de Bouwers en de Rabobank.

    Wat gebeurd er als de mensen in bovenstaand geluidsfragement op een vergelijkbaar kennisniveau komen als wij en de misinformatie doorzien?
    (vluchten? instorten van de prijzen?)

    Dat wordt een ramp!

  107. Henk 6 says:

    nos.nl/audio/41717…rktspel-meedoen.html

    nu met link

  108. Henk 6 says:

    PS,

    Ik denk trouwens dat het een bewuste strategie is om door het verstrekken van misleidende informatie het volk onwetend te houden.

  109. Floor says:

    ll,

    Jaja, na morgen if you don’t mind.

  110. maarten says:

    Interessante aflevering afgelopen nacht op casa luna (niet mn favoriete radioprogramma, gelukkig is er tegenwoordig op zaterdagnacht “woord”): vermogensverdeling in Nederland loopt enorm uit het lood. 80 procent van het vermogen ligt bij 5 % van de bevolking

  111. lorenzo says:

    Henk 6: PS, Ik denk trouwens dat het een bewuste strategie is om door het verstrekken van misleidende informatie het volk onwetend te houden.

    Nou ,een constatering (..) de maatschappij is er op ingericht , de leeuwjtes en de hertjes ; daar waar de laatste zich niet ontwikkelt , hebberig is , evenals de leeuwtjes.Maar.. die hebben de handboeken marketing bestudeert en de politci zien nu wederom bevestigd het volk in de casus PVDA. Want wat is er verandert in hun progamma ? Wel een verdubbeling van het aantal zetels nu.
    Komend jaar maar geen Boer zoekt Vrouw , help me man klust en ander geestelijk ongerief meer ?
    Het is maar een tip om het komende jaar tijd te gebruiken aan het bekijken van debatten op politiek 24 en financieele cursussen.
    Slacht offertje spelen moet maar eens voorbij zijn…

  112. Floor says:

    ll: vrijspreker.nl/wp/…houd-smp-en-target2/

    Heb je die reactie van Ad Broere trouwens gelezen, nr 16?
    Zit toch nog steeds met de optie van de noordelijken die uit de EMU stappen in mijn hoofd.
    ESM volstorten en leverage plegen, daarmee Target2, LTRO en SMP aflossen.
    Vervolgens euro afschaffen in het noorden >>>>> die stort in elkaar t.o.v. de nieuwe munt, laten we zeggen dat die 15% risico dragend van de banken die ze aan moesten houden dus voldoende is en dat de rekening bij die 100 miljoen inwoners uit Duitsland, Finland en Nederland komt te liggen.
    >>>>>>700 miljard gedeeld door 100 miljoen = 7 duizend per inwoner.

    Ik zal wel het één en ander over het hoofd zien, ben geen oeconoom, maar een beetje schuiven doet soms wonderen.

  113. Johanna says:

    Nu we het toch steeds zo gezellig over Rutte hebben, de man heeft natuurlijk wel iets neergezet de afgelopen tijd.

    Politiek ‘goud’, zo noemde Bolkestein z’n pupil ooit, wat we zagen was vooralsnog vooral de valse glans van klatergoud. ‘De man zonder ideeën’ (observatie door VVDer Boekestein) bleek niettemin te beschikken over een rijk arsenaal aan babbeltrucs en misleidende spitsvondigheden, waarmee elke onnozele interviewer omver kon worden gekletst.

    Mark’s fascinatie met de politieke sneeuwschuiver, opgedaan tijdens z’n oppositieperiode, werd omgezet in de aanstelling van een aantal bedaagde hulpsinterklazen, aan wie het wel was toevertrouwd belangrijke dossiers op hun beloop te laten en daarbij daadkracht uit te stralen. Druk hadden ze het trouwens wel, zozeer zelfs, dat het denken er vrijwel helemaal bij inschoot, zoals Hans Hillen onlangs nog onthulde.

    Om een nog voortvarender indruk te maken verlangde Mark dat alle complexe dossiers teruggebracht werden tot het handige A4 formaat van z’n denkvermogen. Bij de VVD, waar de intellectuele en argumentatieve armoede inmiddels mensen als Frank Ankersmit en Voorhoeve had verjaagd, ging men nog verder. Niet een reductie tot A4, maar een reductie tot onderstreepte one-liners maakte het ook voor types als Betty de Boer en Helma Nepperus mogelijk foutloos hun VVD-zegje te doen.

    Veel van Mark’s spontane bon mots werden overigens bedacht door z’n Vebleneske tekstschrijver, de begeleidende energieke hand- en hoofdbewegingen schijnen wel geheel Mark’s eigen creatie te zijn.
    Om het land te redden veranderde Mark z’n joviale allure van standwerker op een breugheliaanse kermis – permanent in de weer Nederland sterker en sterker te maken- in de uitstraling van die van een hyperalerte paranoicus, als enige in staat het ‘rode gevaar’ te kunnen keren.

    Waarom kregen we trouwens onlangs in Mark’s wakkere lijfblad die vakantiefoto’s van die schriele demissionaire tors en die bleke bungelbeentjes te zien? Een vraag die des te meer prangt, omdat in datzelfde blad de publikatie in de VK van een bijzondere actiefoto van Mark zo ongeveer als een daad van landveraad werd beschouwd. De foto toont de premier, die vanonder een helm die hem tot over de ogen is gezakt, onze troepen in Afghanistan inspecteert. Duistere rode krachten zouden de premier een te ruime helm ter beschikking hebben gesteld om hem een modderfiguur te laten slaan.

    Mark wist z’n reputatie als politiek econoom definitief te vestigen door er zo’n 50 miljard naast te zitten, nadat hij ons parmantig had verzekerd dat hij ‘goed in de cijfers’ zat. Dit werd ook internationaal een klassieker. En toen ons geliefde nationaal monument, de huizenmarkt-zeepbel ook in internationale schijnwerpers kwam te staan, keek men daar met vrolijke verbazing naar de wonderlijke uitlatingen daarover van de man, wiens ‘prachtig instrument’ (HRA) zozeer aan het ontstaan ervan heeft bijgedragen. Ook nu komt het trouwens nog regelmatig voor dat Mark ‘goed in de cijfers’ zit.

    En dat Mark tal van bevoegdheden aan Brussel overdroeg, onderwijl naar eigen zeggen doende ‘Nederland aan de Nederlanders terug te geven’, ach, de man kan ook niet alles tegelijk.

    En wie kan er zo overtuigend of terloops z’n liberale beginselen verkwanselen? Niet alleen op de huizenmarkt, maar elders die beginselen evenzo vrolijk prijsgegeven, zoals bijv. aan de zwarte kousen of het geblondeerd ressentiment met dat karakteristieke keurkorps.

    Om een nieuwe groep schuldafhankelijken electoraal te kunnen exploiteren, heeft de VVD (die partij voor solide financiën, weet u wel) voorgesteld om de maximale LTV voor starters maar weer te verhogen. Onwetend en gegijzeld in hun tophypotheek zullen ze hun stem graag aan Mark geven. (zie bijv.@51 Ed)

    Als je liberaal wilt stemmen kun je dan ook beter D66 of de Liberaal Democratische Partij stemmen. Als je voor de full Monty gaat, kun je overwegen een van de 86 stemmers op de libertaire partij te worden. Wel loop je dan de kans daar een zekere Adamus tegen te komen, terwijl die zich eens echt blootgeeft… Maar goed, het leven is niet zonder risico’s.

  114. ll says:

    Ondertussen in Ierland.

    Minder hypotheek ( 50k ) per kind voor starters…….

    ‘It is estimated that lenders reduce the amount they will lend to potential first-time buyers by up €50,000 for every child in a family, it has emerged.’

    http://www.independent.ie/business/personal-finance/property-mortgages/dont-have-kids-if-you-want-to-get-a-mortgage-firsttime-buyers-told-3226231.html

  115. Floor says:

    En ondertussen, de komende 3 jaar misschien? die Draghi oblies krijgen een looptijd van 3jaar, dus zou zo maar kunnen, blijven we natuurlijk wel de PIIGS leegzuigen.

    Lijkt een beetje op omgekeerde ‘leverage’ toch, deleveraging dus. En ik neem aan dat iedereen, zelfs de politici er ondertussen toch wel van overtuigd zijn dat we voorlopig eerst wat jaartjes gaan ontschulden.

  116. ll says:

    Post komt weer niet door, misschien komt ie nog 😉

    Ondertussen in Ierland.

    Minder hypotheek ( 50k ) per kind voor starters…….

  117. Floor says:

    Oh en leuk bijkomend verschijnsel, die 7 duizend zijn euro’s, die ondertussen door onze nieuwe munt dus tot 15%, misschien nog wel minder, vind 10% wel lekker rekenen, gereduceerd zijn >>>>>> 7.000 wordt in onze nieuwe munt 700 (florijnen, D-mark?)
    Nou, das peanuts toch?

  118. ll says:

    Floor, wat ik me ook afvraag…… Toen de euro begon was 15% gekoppeld aan geel edelmetaal, hoe zit dat nu…….. ?

  119. Floor says:

    Ik blijf maar even door filosoferen, er is toch niemand die tegengas geeft, iedereen aan de lunch?

    Die pensioenfondsen moeten dan natuurlijk wel als de wiedeweerga maken dat ze wegkomen uit die landen, mwah, denk dat ze daar al volop mee bezig zijn.

  120. dft says:

    Één van de meest prominente Goeroes in de wereld is over de dam: Marc Faber. In zijn nieuwsbrief http://www.gloomboomdoom.com ziet hij, evenals voormalig Bundesbank-Bankier Thilo Sarrazin, kansen voor beleggers. De twee pleiten er voor om weer te gaan beleggen in vastgoed.

    Faber is van oorsprong een Zwitserse investeringsanalist, ondernemer en auteur en woont sinds 1973 in Hong Kong. Van daaruit beschouwt hij de wereld. Vastgoed is door de jaren heen een inflatiebestendige belegging geweest. Zowel Faber als Sarrazin verwachten voor de komende jaren een aanzienlijke inflatie. De recente stappen van de ECB wijzen ook in die richting. Faber voorziet in de komende 10 jaar zelfs 50% inflatie. Een van zijn argumenten om in vastgoed te stappen is dat er nu vastgoed te koop is onder de (her)bouwwaarde. De belegger die in cash blijft, zal de rekening gaan betalen voor de hoge inflatie.

    Altijd pand nodig
    Aandelen, obligaties en aanverwante of afgeleide vermogenstitels blijven in wezen altijd een ‘virtuele’ realiteit. De ondergang van World Online en Fortis, om maar twee voorbeelden te noemen, zijn hier duidelijke bewijzen van. Maar vastgoed is concreet en tastbaar. En volgens mij heeft iedereen een dak boven zijn hoofd nodig; of dit nu een particulier, een kantoor of een bedrijf is. Er zal altijd een pand nodig zijn.

    Bovendien zijn de huurprijzen veelal gekoppeld aan de consumentenprijsindex, daardoor zullen de huren meestijgen met de inflatie. Dus zelfs als vastgoed nog verder in waarde gaat dalen, dan is er altijd nog het dividendrendement dat zo kenmerkend is voor het investeren in vastgoed.

    Na regen komt zonneschijn
    Ik verwacht dat in het vastgoed het dieptepunt van de crisis zo langzamerhand is bereikt. De onroerend goed markt zal de komende jaren uit het dal klimmen. Nu is dus tijd om in te kopen. Er is meer dan voldoende aanbod en er zijn weinig kopers, dat zorgt voor zeer interessante prijzen. Hierdoor is het opwaartse potentieel vele malen groter dan het neerwaartse. En ook in het laatste geval geeft vastgoed dus een interessant cash rendement uit de huurinkomsten.

    Eerdere crisissen toonden eenzelfde beeld wat betreft de ontwikkeling van de vastgoedprijzen. Hoewel in het verleden behaalden rendementen geen garantie bieden voor de toekomst, bieden ze wel een stuk houvast; en veel hoop voor de vastgoedmarkt.

    Zo zijn er meer actuele ontwikkelingen; de volgende keer meer over de toestand in de vastgoedwereld.

  121. Floor says:

    ll,

    Geen idee Il, ik ben niet zo’n golddigger, dat verhaal komt mijns inziens pas aan de orde wanneer de dollar het niet meer trekt en dat kan nog wel even duren.
    Maar dat kun jij toch best even uitrekenen?

  122. Floor says:

    dft,

    Ja, neem aan dat z’n China investeringen wat minder gaan, moet je toch wat nietwaar, met geld maak je geld.
    Als je het niet erg vindt wacht ik nog even.

  123. Floor says:

    dft,

    Misschien dat de ex-huisbankier van meneer Siegel nog iets in de aanbieding heeft?
    Mevrouw Siegel doet ondertussen net als ieder ander ‘human being’ in de US boodschappen bij Wall Mart en meneer Siegel loopt vloekend door het huis wanneer één van z’n 8 kinderen de lichtschakelaar in de verkeerde stand laat staan.
    http://www.businessinsider.com/the-queen-of-versailles-2012-9

    Maar, meneer Faber ziet een bodem, allemaal erin dus.

  124. Floor says:

    Johanna,

    Ach Johanna, maakt niet uit wat we stemmen, links, rechts of scheef, den Haag kan geen enkele invloed uitoefenen op datgene wat reeds allang in werking gesteld is, vandaar dat Rutte zo weinig zinnigs te melden heeft, net als de rest trouwens.
    En nu we toch leiders aan het promoten of afbranden zijn, ik stem op dat door jou omschreven ‘geblondeerde ressentiment’, ga alleen mijzelf nog pleasen, heb ik in ieder geval een juiste inschatting van de uiteindelijke afloop gemaakt.

  125. ll says:

    A particular danger sign is the high mortgage debt in the Netherlands. It stands at 111% of GDP, the highest in the eurozone. Combine that with a recession and declining house prices and you potentially have the same recipe for serious trouble that got the likes of Ireland and Spain in deep trouble.

    The Dutch housing market is famously inefficient and rife with public intervention.

    http://seekingalpha.com/article/858861-how-strong-is-the-netherlands?source=kizur

  126. afbetaalde huiseigenaar says:

    iemand eigenlijk de huizenverkoop prijzen van augustus gezien?
    kon geen bericht vinden..

  127. Adamus says:

    lorenzo:
    o ja , totoaal 80.410 m2 aan landgoed in bezit, via via wil hij u nog eens danken.

    Las in interview met hem 13 ha. . Verschil in bruikleen voor bewezen diensten? 😉

  128. Adamus says:

    Henk 6:
    PS,

    Ik denk trouwens dat het een bewuste strategie is om door het verstrekken van misleidende informatie het volk onwetend te houden.

    Ik denk dat ze het zelf ook niet weten. Ik heb een paar jaar geleden een makelaar, eigenaar van een redelijk kantoor, >10 mannetjes/vrouwtjes in dienst de meest grote onzin horen uitkramen. Kwam erop neer dat de overheid de centen moest laten rollen en zonder terughoudendheid heel veel centen.

  129. Adamus says:

    Johanna,

    Je moet het insturen bij de Metro (gratis blad), je kunt er mogelijk €100 mee verdienen.

  130. harry Nak says:

    http://huizenmarkt.blog.nl/huizenmarkt-2/2012/08/30/geen-hypotheek-meer-betalen#comments in welk land in de wereld kun je dit flikken. 1 jaar geen hypotheek betaald en je wordt niet je huis uit gezet. En hebt geen probleem met de bank . Dat kan alleen bij de de echte hollandse ijslandbanken.

  131. cartoonist says:

    Leuk geschreven Johanna 🙂

    Johanna: Niet een reductie tot A4, maar een reductie tot onderstreepte one-liners maakte het ook voor types als Betty de Boer en Helma Nepperus mogelijk foutloos hun VVD-zegje te doen.

    Vergeet niet dat het gros van de politici en de kiezers in het twitter-tijdperk leeft. Meer dan 140 tekens gaat in het algemeen de capaciteit van het intellect te boven.

  132. Johanna says:

    @128 Floor

    Heb je de financiers van de PVV wel eens gecheckt? (zie FTM)
    En heb je de intellectuele antecedenten van Wilders wel eens gecheckt?

    Een gesprek met een PVVer:

    PVVer :
    Au, ik ben gestoken door een bij, doet dat even pijn.

    Johanna: Dat geloof ik best.

    PVVer:
    Ja, die verdomde linkse kerk ook altijd.

    Johanna: Pardon?

    PVVer:
    Die zijn toch bezig met milieu niet?

    Johanna: Ik geloof het wel.

    PVVer:
    En bijen zijn deel van het milieu toch? Zie je, daar heb je het al, altijd weer die verdomde linkse kerk.

  133. Floor says:

    Johanna,

    Goed lezen wat ik schrijf s.v.p.

    En verders, ik vind ‘m wel leuk kort door de bocht die van die bijen, die PVV’er krijgt in ieder geval geen hoofdpijn van zaken waar ‘ie toch niets aan kan veranderen (zoals ik).

  134. cartoonist says:

    Johanna: Heb je de financiers van de PVV wel eens gecheckt? (zie FTM)
    En heb je de intellectuele antecedenten van Wilders wel eens gecheckt?

    Mijn idee over Wilders is dat hij naar voren is geschoven door zijn financiers om als bliksemafleider in de samenleving dienen. De onvrede onder het volk kanaliseren naar die onderwerpen waar dat het minste kwaad doet.
    Alle ontevreden stemmers plegen een daad van verzet (denken ze zelf) en stemmen Wilders.
    De echte problemen worden door Wilders afgezwakt en gemasseerd (de grote macht van de banken en multinationals op de politiek), terwijl hij verdeeldheid poogt te zaaien door de schuld van de problemen bij de bevolking van griekenland/italie/spanje te leggen.

  135. Voerman says:

    dft: Dus zelfs als vastgoed nog verder in waarde gaat dalen, dan is er altijd nog het dividendrendement dat zo kenmerkend is voor het investeren in vastgoed.

    In voermans simpele taal:
    Zolang de gebruikswaarde van een huis voor de eigenaar/bewoner hoger is dan de prijs die een evt. koper ervoor wil bieden moet hij dat huis niet verkopen. Met andere woorden: De eigenaar/bewoner is daadwerkelijk degene die de waarde van een woning bepaalt. Aan al dat geleuter en gespeculeer van evt. potentiele kopers heeft de verstandige eigenaar bewoner lak en hij verkoopt zijn huis dan pas wanneer hem dat uitkomt.

  136. cartoonist says:

    Voerman: Met andere woorden: De eigenaar/bewoner is daadwerkelijk degene die de waarde van een woning bepaalt. Aan al dat geleuter en gespeculeer van evt. potentiele kopers heeft de verstandige eigenaar bewoner lak en hij verkoopt zijn huis dan pas wanneer hem dat uitkomt.

    In nederland zijn er zo verschrikkelijk weinig eigenaars/bewoners van een huis.
    De meesten huren van de bank (of van een WBV) maar zijn letterlijk bezien geen eigenaar van de woning die zij bewonen. Zie de hypotheek voorwaarden !

  137. Voerman says:

    cartoonist: De echte problemen worden door Wilders afgezwakt en gemasseerd

    Noem mij een partij die de problemen duidelijk benoemt en het vertrouwen wekt oplossingen te hebben!

  138. Voerman says:

    cartoonist: In nederland zijn er zo verschrikkelijk weinig eigenaars/bewoners van een huis.

    Daar kan ik niets aan doen!
    Ik had het over de echte eigenaar/bewoners!
    Niet over degenen die door hoge schulden zichzelf t.o.v. banken en koopjesjagers in een chantabele positie hebben gebracht.

  139. cartoonist says:

    Die kwam hier een paar dagen geleden voorbij, PTDB
    De party tegen de burger.

    oplossing: De burger kan doodvallen.

  140. cartoonist says:

    @ Voerman

    Ze zijn in ieder geval wel realistisch maar ik heb niet het idee dat dit het antwoord is dat jou welgevallig is.

    Sorry maar ik geef geen stemadvies, ik stem sowieso niet.

  141. Voerman says:

    cartoonist: ik stem sowieso niet.

    Da’s voor een keer niet dom denk ik.
    Als er nog een volgende keer komt zien wij wel weer.

  142. Voerman says:

    Johanna: Heb je de financiers van de PVV wel eens gecheckt? (zie FTM)
    En heb je de intellectuele antecedenten van Wilders wel eens gecheckt?

    Moet je dan blij zijn met dit stelletje demissionaire, arrogante lieden die zonder duidelijk mandaat daartoe en misschien wel volkomen ongrondwettelijk Nederland (wat daar nog van over is)aan het uitverkopen zijn? Een volk wat dat toestaat verdient eigenlijk niet beter.

  143. philippulus says:

    ‘Perifere’ gemeente moet dieper afboeken op grond

    door Sonny Duijn

    AMSTERDAM – Gemeentes hebben grondposities voor te hoge prijzen in de boeken staan, zeggen diverse marktspecialisten. Uitkomsten van een onderzoek van advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV en het Kadaster bevestigen de onderbuikgevoelens in de markt: Veel ’perifere’ gemeentes hebben te veel grond in bezit. Zelfs als de woningmarkt weer aantrekt.

    http://www.telegraaf.nl/dft/12928423/___Perifere__gemeente_moet_dieper_afboeken_op_grond__.html

  144. tufkaj says:

    afbetaalde huiseigenaar:
    iemand eigenlijk de huizenverkoop prijzen van augustus gezien?
    kon geen bericht vinden..

    Ik verwacht begin volgende week de transactieaantallen van het kadaster en de week er na de prijzen via het CBS.

  145. philippulus says:

    Doe mee met de IG&H enquete over de hypotheekmarkt

    IG&H Consulting & Interim is benieuwd naar jouw visie op de ontwikkelingen in de hypotheekmarkt. Wij waarderen het zeer als je onze enquête wilt invullen voor 26 september. Het duurt ongeveer 5 tot 10 minuten. De uitkomsten dienen als input voor een presentatie op het 17e Nationaal Hypothekencongres op 3 oktober 2012. Hier zal Bouwe Kuik, director bij IG&H, zijn visie geven op de ontwikkelingen in de hypothekenmarkt. Bedankt voor je medewerking! Hier de link naar de enquête: https://www.surveymonkey.com/s/hypotheekonderzoek

  146. cartoonist says:

    philippulus: door Sonny Duijn

    AMSTERDAM – Gemeentes hebben grondposities voor te hoge prijzen in de boeken staan, zeggen diverse marktspecialisten. Uitkomsten van een onderzoek van advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV en het Kadaster bevestigen de onderbuikgevoelens in de markt: Veel ’perifere’ gemeentes hebben te veel grond in bezit. Zelfs als de woningmarkt weer aantrekt.

    telegraaf.nl/dft/1…eken_op_grond__.html

    Daar lees ik:
    „En voor de rest is er ook nog herbestemming nodig. Dan kan grond dat eigenlijk voor woningen of bedrijven bedoeld was, voor natuurontwikkeling of agrarisch gebied gesleten worden. Maar de verkoopprijzen zullen dan flink lager dan verwacht liggen.”

    Hoe pervers kun je zijn, grond die voor een realistische prijs door particulieren aangeschaft zou kunnen worden om in eigen opdracht huizen te (laten) bouwen.
    Maar nee ze zullen met alle middelen de hoge grond prijzen in stand houden. Het doel heiligt de middelen blijkbaar, dan maar liever met veel verlies terug aan de natuur geven.

  147. dr.t says:

    Ik kom hier niet zo vaak meer en daarom heb ik wellicht gemist hoe men hier het nieuwe beleid van de ECB typeert.
    Dat beleid zou goed kunnen werken indien:
    indien deflatie een risico in zich houdt
    en indien deze interventie gekoppelt wordt aan meer bevoegdheden en controlemogelijkheden.

    De ECB als lender of last resort, investeerders cq de beurs reageren enthousiast, en jullie…

  148. Adamus says:

    Voerman: Da’s voor een keer niet dom denk ik.
    Als er nog een volgende keer komt zien wij wel weer.

    De opkomst gaat mij benieuwen. In mijn D66 omgeving hebben een aantal te kennen gegeven niet te stemmen. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er meerdere stiekem niet gaan.

  149. Adamus says:

    Adamus,

    Voerman: Moet je dan blij zijn met dit stelletje demissionaire, arrogante lieden die zonder duidelijk mandaat daartoe en misschien wel volkomen ongrondwettelijk Nederland (wat daar nog van over is)aan het uitverkopen zijn? Een volk wat dat toestaat verdient eigenlijk niet beter.

    Misschien uitverkocht, maar “wij worden wel de gasrotonde van Westeuropa” zei Balkenende.

  150. Adamus says:

    philippulus,

    Ik doe alleen mee als ik weet wat de uitkomst is 😉

  151. cartoonist says:

    dr.t,

    De politiek geeft hiermee de laatste mogelijkheid weg om nog enige controle en invloed op de economie uit te oefenen.

    Het ESM creeert een nieuwe klasse van totalitaire diplomatiek onschendbare bankiers die volledig buiten de politiek en boven de wet staan.

    De belastingbetaler wordt naar de financiele slachtbank geleid. De beurs wordt, zoals altijd, volledig gemanipuleerd.

  152. Adamus says:

    dft,

    Best wel benieuw wie die investeerders zijn die echte cash hebben. Dus geen “schuldcash”.

    Faber: “buy gold”

  153. Adamus says:

    Adamus:
    dft,

    Best wel benieuw wie die investeerders zijn die echte cash hebben. Dus geen “schuldcash”.

    Faber: “buy gold”

    http://www.leap2020.eu/Book-2015-The-big-fall-of-Western-real-estate-By-Sylvain-Perifel-and-Philippe-Schneider_a10782.html

  154. cartoonist says:

    Als je denkt dat ik alleen maar een negativist en zwartkijker ben,

    Ik ben een aanhanger van Schumpeter (Oostenrijkse school).
    De zelf-destructie en innovatie van het kapitalisme leidt hopelijk tot een beter systeem en vermijdt het totalitarisme wat wel degelijk op de loer licht. (New World Order)

    Zoals in Ravi Batra’s boek “the golden new age” kan het ook de goede kant op gaan.

  155. Adamus says:

    Johanna:
    Nu we het toch steeds zo gezellig over Rutte hebben, de man heeft natuurlijk wel iets neergezet de afgelopen tijd.

    Als je liberaal wilt stemmen kun je dan ook beter D66 of de Liberaal Democratische Partij stemmen. Als je voor de full Monty gaat, kun je overwegen een van de 86 stemmers op de libertaire partij te worden. Wel loop je dan de kans daar een zekere Adamus tegen te komen, terwijl die zich eens echt blootgeeft… Maar goed, het leven is niet zonder risico’s.

    Ben er nog niet uit. Ik heb mijn stem wel meer verkwanseld: PPR, D66. Pechtold maakt het wel erg bont: enige visie is dat we het midden nodig hebben of zoiets en Europa ligt in het midden? LP zie ik wel zitten met het idee van IB afschaffen, maar die euro- en EU visie mwah….en er is voor de gevestigde orde geen Libertairische Partij nodig om in eigen mes te lopen.

  156. Keesje says:

    Het zoveelste bankenschandaal treft dit maal onder meer vastgoedbeleggers (en ook steeds meereigenhuisbewoners).  Banken dwingen namelijk steeds meer vastgoedbeleggers in de problemen door hertaxatie. Een pand dat bij het aangaan van de hypotheek voor een miljoen in de boeken stond, is na een nieuwe taxatie in opdracht van de bank bijvoorbeeld maar 6 ton waard. De bank brengt dan de debiteur in problemen door ofwel directe aflossing van de hypotheek te eisen ofwel bijstorting (gedeeltelijke aflossing).

    http://www.vastgoedbeleggerskrant.nl/nieuw-bankenschandaal-rond-vastgoedbeleggers/

  157. Keesje says:

    http://www.vastgoedbeleggerskrant.nl/afm-waarschuwt-voor-vastgoedfondsen/

    De AFM ziet dat veel niet-beursgenoteerde vastgoedfondsen in zwaar weer zitten en waarschuwt voor belegging daarin. Er zijn veel misstanden geconstateerd, zoals niet correct waarderen en (her)financieringsproblemen. Homburg Invest, toevallig wèl beursgenoteerd, is daardoor onderuit gegaan en sleept waarschijnlijk de talrijke beleggers in Homburg Bonds mee in haar val. Om beter inzicht te krijgen biedt de AFM nu een ‘vastgoedrisicoradar’.

     

    Aan die risicoradar heeft de belastingdienst een bijdrage geleverd. Dat is veelzeggend. Maar ook is daarbij samen gewerkt met De Nederlandsche Bank om betere handhavingsmaatregelen te kunnen treffen. Die risicoradar is te downloaden op de website van de AFM. Hieronder is eveneens een link te vinden.

    Dowload de RisicoRadar

    De AFM heeft 85 vastgoedfondsen onderzocht waarbij er 25 als zeer risicovol in beeld zijn gebracht en er naar 8 fondsen nog onderzoeken lopen. De AFM roept beleggers op misstanden bij de AFM te melden via het Meldpunt Financiele Markten op haar website.

  158. maarten says:

    @139: het is veelzeggend dat Wilders nooit de banken noemt maar wel de Grieken en de Spanjolen

  159. lorenzo says:

    Adamus: Las in interview met hem 13 ha. . Verschil in bruikleen voor bewezen diensten?

    De potentiele stemmers zitten in zo’n klein wereldje en kunnen meneer van Dam per slot van rekening ook niet zien zitten , in de letterlijke betekenis van het woord . So no merci …
    Ondertussen en on-topic :

    ps. we hebben al weer massaal de kerstvakantie geboekt las ik net , heerlijk in dit land geboren te zijn , wel enigszins vermoeiend koffers in een uitpakken in zo’n kort tijdsbestek , maar wel genieten .

  160. lorenzo says:

    …o ja en dan nog mevr. Herfkes , een paar kernwoorden : dame grandeur ( pvda dus ..) , € 6000 huur , mooi uitzicht en dito pensioen ..

  161. lorenzo says:

    en al die woningstichtingen , een vat vol meelevende mensen voor de arbeiders opkomend….althans vroeger dan …en …ik hou op , ga werken .

  162. Piece of writing writing is also a fun, if you know after that you can write otherwise it is difficult to write.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*