Filipstad Zweden - 73.000 EUR
Rhede Duitsland – 235.000 EUR
Soest Nederland – 599.000 EUR
Filipstad Zweden - 73.000 EUR
Rhede Duitsland – 235.000 EUR
Soest Nederland – 599.000 EUR
Ik ben dit weblog begonnen om te waarschuwen voor de gevaren van onze kenniseconomie consumptie-economie (65% = consumptie). De schuldgraad van de Nederlandse huishoudens is enorm hoog geworden, zo hoog dat een groot aantal Nederlanders inmiddels slaaf van "de bank" is. Wil je als starter een huis gaan kopen, dan kun je beter wachten tot de huizenbubble is
leeggelopen.
hypotheekschuld Ned. in 1996:
138 miljard euro.
hypotheekschuld Ned. in 2011:
644 miljard euro.
Volgens accountantskantoor Ernst & Young is nationale hypotheekschuld al 1000 miljard euro.
Nederland is anders....
Ook het IMF, The Economist en Moody’s waarschuwen al jaren.
De woningprijzen in Nederland zullen scherp dalen!Nederland, qua omvang van de financiële sector nummer zeven in de wereld en qua bruto nationaal product nummer zestien. Klink misschien mooi, maar heeft u zin de toekomstige afschrijvingen te gaan betalen?
Heeft u tips of opmerkingen? mail: info@huizenmarkt-zeepbel.nl (wij geven geen advies!)
De Nederlandse woningmarkt is het grootste legale piramidespel van Europa!
CBS - De Nederlandse conjunctuur 2007
De waarde die tegenover de schulden staat is een virtuele waarde, dat is een waarde die is ontstaan omdat centrale banken zoveel geld hebben gecreëerd en nieuwe kredieten en hypotheken zo makkelijk mogelijk maken. Als er een crisis in het kredietsysteem ontstaat zoals nu en krediet niet meer makkelijk beschikbaar is dan gaat die waarde die je met krediet moet financieren zoals onroerend goed erg dalen maar de schulden die zijn uitgegeven blijven staan.
bron: Willem Middelkoop
Een scherpere correctie zou kunnen optreden door een snel afnemend consumentenvertrouwen, toenemende verwachtingen van prijsdalingen en een significante toename van de hypotheekrente
bron: De Nederlandse Bank
De hypotheeklasten zijn zo enorm - in totaal 278 miljard euro (inmiddels al meer dan 600 miljard!), per inwoner veruit het hoogst ter wereld - moet nu côute que côute voorkomen worden dat de huizenprijs fors keldert. ,,Het is zonde dat de politiek halverwege de jaren negentig niet begonnen is met geleidelijke beperking van de renteaftrek. Dat had de oververhitte markt kunnen afkoelen.”
bron: prof.dr. Peter Boelhouwer
De argumenten voor afschaffing worden volgens Nout Wellink steeds 'dwingender', vooral omdat de aftrek de markt verstoort. Aan het oorspronkelijke doel van de regeling, het stimuleren van het eigen huizenbezit, draagt de regeling al lang niet meer bij, stelt Wellink. "Waar het op neerkomt, is dat mensen die een huis bezitten aan elkaar de bonus van de hypotheekrenteaftrek doorschuiven. Voor hen is er geen probleem. Maar starters op de woningmarkt komen hier niet meer tussen, of zij moeten zich diep in de schulden steken om die bonus te betalen."
bron: nu.nl (2006)
In een rapport uit september 2007 becijferden analisten van zakenbank NIB Capital (NIBC) dat de ‘luchtbel’ in de Nederlandse huizenprijzen groter is dan in de VS. Hierbij spelen de hoge schuldratio’s van ons land een belangrijke rol: zo is de uitstaande hypotheekschuld in verhouding tot het net national income in Nederland (120%) beduidend hoger dan in Amerika (nog geen 90%).Volgens NIBC zou dit gegeven als zodanig niet per definitie problematisch hoeven te zijn, als een flinke spaarpot tegenwicht bood aan de torenhoge schuld. Maar hoewel de spaartegoeden toenemen, is de schuldenlast in Nederland door de jaren heen steeds zwaarder geworden. Eind jaren tachtig van de vorige eeuw bedroegen de schulden van de Nederlanders niet meer dan 80% van de uitstaande spaartegoeden. Ofwel, de Nederlanders spaarden meer dan dat ze leenden. Inmiddels zijn de schulden opgelopen tot 200% ten opzichte van de spaartegoeden
bron: Harm van Wijk
In Nederland zijn veel hypotheken gefinancierd onder voorwaarden van de Nationale Hypotheek Garantie.Voor deze hypotheken lopen banken geen risico op een restschuld, omdat het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) garant staat voor aflossing van het hele leenbedrag. De onderzoekers van NIBC wijzen er op dat bij een daling van de huizenprijzen het vermogen van WEW al snel tekort kan schieten. Mocht deze situatie zich ooit voordoen dan kan WEW een beroep doen op renteloze leningen van de overheid. Benadrukt moet worden dat NHG-voorwaarden uitsluitend het risico op een restschuld van banken afdekt. Huishoudens profiteren van een rentekorting, maar zijn wel aansprakelijk als op enig moment sprake is van een restschuld.
bron: Rabobank
Het waarborgfonds, dat wordt gevuld met premies van huizenkopers, omvat ruim 400 miljoen euro. Het staat garant voor bijna een miljoen hypotheken (tot 265.000 euro) met een gezamenlijke waarde van ongeveer 97 miljard euro.
bron: NRC
De prijzen van woonhuizen zakken de komende jaren dramatisch in de VS, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Ierland, Australië en Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de Economist.
Bubble
Het Engelse vakblad stelt dat de huizenmarkt in de zes genoemde landen een typisch geval van een bubble is. De huizen in ondermeer Nederland zijn serieus overgewaardeerd. Het magazine heeft een onderzoek gedaan dat begint in 1975. Vooral de al lange tijd historisch lage rente heeft de prijzen van huizen opgestuwd.
Slechte tijden: “verkoop uw huis”
Pam Woodall, de schrijver van het stuk, stelt: “Op enig moment in de komende jaren gaan de prijzen hard naar beneden. De consequenties voor het land en de economie zullen veel erger zijn dan de crisis op de aandelenbeurzen”.
Door de huidige lage rentestand, in Amerika staat de korte rente op 1,25 procent, kunnen de Centrale Banken de rente niet veel meer verder verlagen. De banken kunnen de huizenmarkt dus niet meer effectief stimuleren.
De Economist adviseert inwoners van de zes genoemde landen, waaronder dus Nederland, om hun huizen te verkopen en te gaan huren totdat de huizen in prijs zijn gezakt.
bron: Economist, House of cards, May 31st 2003,
De bancaire sector is gemachtigd door de centrale bank om liquiditeit (geld) ter beschikking te stellen op het gebied van leningen en hypotheken. De uitgifte daarvan gebeurt door de diverse banken met ondersteuning van de centrale bank. Men zal zich afvragen waar deze liquiditeit vandaan komt. Die komt feitelijk uit het niets. Als een bank een lening of hypotheek beschikbaar stelt aan de lener, dan creëert deze bank geld uit het niets om deze te financieren. Wanneer de lening of de hypotheek geheel wordt terugbetaald, dan verdwijnt dit geld weer in het niets. De bank ontleent zijn bestaansrecht aan de rente, die men ontvangt, want van het geld uit het niets kan men niet bestaan omdat daarover weer rente moet worden betaald aan de centrale bank (interbancaire rente) - die ook wordt vastgesteld door de laatste. Het verschil in de rentes, die de bank aan de centrale bank moet betalen en de rente die men ontvangt betreft dus de ‘winst’ van de bank. Dit is bekend onder naam fiatgeld, want er staat geen enkele tegenwaarde ten opzichte van dit ‘geld’, het is in feite gebakken lucht.
bron: Albert Spits
Het gevolg van de Amerikaanse bestedingsdrift is dat de spaarquote van gezinnen in de VS al een aantal jaren rond nul ligt. In de jaren tachtig spaarden Amerikanen nog gemiddeld 8% van hun beschikbaar inkomen. Alom wordt die spaarquote van nul gezien als het beste bewijs van de slechte staat waarin Amerika verkeert. Ze besteden daar maar raak en dat moet wel fout aflopen. Maar voor we in Nederland met het opgeheven vingertje gaan zwaaien, is het wel goed dat mensen zich realiseren dat de spaarquote van Nederlandse gezinnen sinds 2003 ieder jaar negatief is geweest. Niet nul als in Amerika, maar negatief. In 1995 spaarden we nog 5%. Nu besteden we dus ons hele beschikbare inkomen en dan nog wat extra. We ontsparen. Maar de nationale spaarquote is toch positief? Ja, maar dat komt voor wat betreft de gezinnen omdat er voor ons gespaard wordt, via de pensioenfondsen. Nederlanders zijn gedwongen spaarders geworden. Dankzij ons kapitaaldekkingsstelsel kunnen werknemers zich permitteren hun hele inkomen uit te geven.
bron: Jaap van Duyn
De voortdurende injectie van additionele hoeveelheden geld op bepaalde plaatsen in het economische systeem, waar het een tijdelijke vraag creëert die verdwijnt wanneer de toename van de geldhoeveelheid ophoudt of vertraagt, leidt arbeid en andere productiemiddelen naar werkzaamheden die slechts voortgezet kunnen worden zolang als de toename van de geldhoeveelheid doorgaat in hetzelfde tempo of misschien zelfs slechts zolang als de toename van de geldhoeveelheid doorgaat in een steeds sneller tempo.
bron:Friedrich A. Hayek
"If Americans ever allow banks to control the issue of their currency, first by inflation and then by deflation, the banks will deprive the people of all property until their children will wake up homeless."
bron: Thomas Jefferson
huizenmarkt-zeepbel.nl - registered: 08-08-2007 - 527.537 Absoluut unieke bezoekers de afgelopen 2 jaar.



29 December 2009 om 2:59 pm Joselito(Quote) (Reply)
Wij hebben in NL onze vierkante meters grondig gewaardeerd en (HRA) fantastisch gefinancierd.
Denkt u echt dat de huidige situatie waarin een chinese fabrieksarbeider een jaar moet werken voor een paar meters in de provincie Utrecht zo blijft?
Holland mijn appelland: géén bodemprijzen.
29 December 2009 om 3:14 pm Jeroen(Quote) (Reply)
Zweedse typo: moet 73.000 euro zijn ipv 730.000 …
29 December 2009 om 3:15 pm rens(Quote) (Reply)
Het eerste huis staat op de betreffende website te koop voor 755000 Kroon. Als ik dat omreken dan kom ik op nog geen 66500 euro in plaats van 730000 euro. Klein verschil van 663500 euro.
29 December 2009 om 3:23 pm admin(Quote) (Reply)
google.nl/search?h…a=&aq=f&oq=
Prijs is aangepast.
29 December 2009 om 3:27 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
En dat terwijl het huis in zweden maar een 400 km van de grote steden ligt. Ik bedoel het is te geef.
29 December 2009 om 3:29 pm Joselito(Quote) (Reply)
De 514 m2 in Voorschoten zijn ook nog onverkocht.
funda.nl/koop/voor…-fase-iib-bouwnr-86/
Wellicht dat u met iets minder dan 1.145.000 euries ook zaken kunt doen ?
Voor die schuld koopt u net over de grens 3 grotere vrijstaande woningen met garage voor èn houdt geld over voor minimaal 5 gloednieuwe Duitse Porsches of (voor de dames) 25.000 bossen bloemen.
29 December 2009 om 3:32 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
6 slaapkamers Joselito. Voor mensen met 2 kinderen en 3 hobbies.
29 December 2009 om 3:35 pm lorenzo(Quote) (Reply)
….en denken we in nederland spekkoper te zijn als de korting 30 % bedraagt.
Voor de toekomstige emigranten ( die die ophouden met zeuren en janken en per 1 januari eens echt gaan toepassen..) heb ik nog 130.000 woningen over de grenzen te koop.
Uw wens is mijn werk.
29 December 2009 om 3:38 pm Joselito(Quote) (Reply)
@5 Ludwig von Mises
Waarmee u de stelling onderschrijft dat de huidige huizenwaarderingen gebaseerd zijn op grondprijzen.
Klopt ook, met de huidige bouwtechnieken zijn de stichtingskosten van een huis (lees: de stenen) een koopje. De grond echter is waanzinnig hoog gewaardeerd.
29 December 2009 om 3:39 pm Joselito(Quote) (Reply)
@7 Ludwig von Mises
Inderdaad, bijvoorbeeld, er zijn legio alternatieven denkbaar, zoals het fokken van stieren….
29 December 2009 om 3:41 pm F. de Wit(Quote) (Reply)
60km naar Karlstad en 100km naar Örebro, beide universiteitssteden.
29 December 2009 om 3:44 pm Joselito(Quote) (Reply)
@11 F.de Wit
“gavla nol otta” zouden de Zweden zeggen…
29 December 2009 om 3:49 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
F. de Wit
Ah. Ik heb mooi kristal uit Orebro. Werk voor glasblazers dus.
29 December 2009 om 3:52 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
funda.nl/koop/nieu…793538-molenlaan-23/
Groningen. Ik heb me laten vertellen dat daar een universiteit ligt.
29 December 2009 om 3:58 pm F. de Wit(Quote) (Reply)
@Jos: Zweeds?
@LvM: Er is geen werk voor Nederlandse bankiers hier, dat klopt.
Zelf heb ik hier (verwarmingsinstallateur) al 6 jaar een prima (ontspannen)leven.
Het is maar wat je belangrijk vindt.
29 December 2009 om 4:00 pm Niels(Quote) (Reply)
Ludwig, ik komt niet meer bij. Dat ding is een krot… een krot…. nee echt….
29 December 2009 om 4:13 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Niels
Mises heeft in Finland gewoond en weet hoe comfortabel die houten huisjes zijn. Ook erg onderhouds vriendelijk.
F de Wit.
Ik gun jou het beste. Met je handen werken is niets mis mee. Mies deed het ook in zijn tijd als lasser in Finland op de Kvearner Mass Yard. Maar de 67 haalt ie er niet mee. Slim niet sterk. Mag dat ook?
29 December 2009 om 4:17 pm Joselito(Quote) (Reply)
@F de Wit
Inderdaad, betekent “verdraaide nul 8″ (08 = telefoonnummers in Stockholm).
Zuid-zweeds geintje voor hoofdstedelijke arrogantie.
29 December 2009 om 4:20 pm Joselito(Quote) (Reply)
@16 Niels, ja laat de rekenkamer dit huis meteen meenemen in het onderzoek naar de Blauwe Stad, dat wordt echt een zooitje als men ook zo met nieuwe woningen omgaat.
29 December 2009 om 4:23 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
http://www.behr.nl/Beurs/H/eur.sek.html
Als deze trend doorzet- en dat doet ie – zou ik je willen adviseren euros te sparen en geen kronen.
29 December 2009 om 4:29 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Overigens lijkt het dat bankieren in zweden prima betaalt:
scb.se/statistik/L…01b/medellon_eng.gif
29 December 2009 om 4:31 pm Joselito(Quote) (Reply)
@14 Ludwig von Mises
funda.nl/koop/nieu…793538-molenlaan-23/
“Enige bouwkundige gebreken” (zie NVM tekst) is precies wat u in NL voor 3 JanMo’s kunt financieren.
Voor hetzelfde geld ietsj verder:
droomhuisduitsland…iesland/Oldersum/957
Eenvoudig en keurig, toch?
Daarentegern: te klein om stieren te fokken
29 December 2009 om 4:32 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Pensioenenvermogen in Nederland vs Zweden. Scheelt een factor 3.
images.google.nl/i…p%26hl%3Dnl%26um%3D1
Kniesoor die er op let.
29 December 2009 om 4:34 pm Joselito(Quote) (Reply)
@23 kijken na de kredietcrisis wat daar dan van over is….
29 December 2009 om 4:34 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Joselito
Als je echt denkt dat een huis in Nederland met 1000 meter grond minder dan een ton moet kosten, geef ik je op.
Mijn punt was evident. Vergelijk voor mijn part huizen in Soest met huizen in slovakia. Maar val me met die appels en peren discussie niet lastig.
29 December 2009 om 4:35 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
23
Das voor jou een vraag en voor mij een weet.
Overigens: als penioenen in Nederland halveren. Zullen de dat in Zweden ook wel doen.
Als he?
29 December 2009 om 4:36 pm Joselito(Quote) (Reply)
@25 Punt is juist dat er geen vergelijk is, hypotheekschuld in NL tov BNP is hoogste in de hele wereld: campeónes
29 December 2009 om 4:41 pm Joselito(Quote) (Reply)
@25 Gralsna in de provincie Utrecht kost 60.00 euro per 10.000 meter2 dus 6000 euro per 1000 meter2. Da’s iets anders dan de ton die u noemt.
boerderij.nl/web/G…zen.html?gebied=2601
Liberaal Joselito pleit bij ultraliberaal Ludwig von Mises voor het vrijgeven van bouwvergunningen. Weg met de bouwfraude, bouwmaffia en andere beperkingen, iedereen mag overal bouwen.
29 December 2009 om 4:43 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
“The euro-area country with the highest mortgage debt is the Netherlands, at 72% of GDP. However, as most mortgages in the Netherlands are at longterm fixed rates, the average rate on outstanding mortgage borrowing has risen by just 8 basis points since the ECB started raising rates in December 2005. For the same reason, the average rate on German and French outstanding mortgage debt has actually fallen since December 2005.
The rise in mortgage interest payments in Germany, France and the Netherlands has therefore been very modest. This has also been the case in Italy, where mortgage debt is equal to just 16% of GDP. But this has not been the case in Ireland and Spain, where mortgage debt is high (63% of GDP in Ireland and 56% in Spain), and the dominance of variable rate and short-term fixed rate borrowing has led to big increases in effective interest rates (138 basis points in Ireland and 115 basis points in Spain). As a result, we estimate that since December 2005 mortgage interest payments have risen from 1.6% to 2.5% of GDP in Spain, and from 2.0% to 3.0% of GDP in Ireland. For the euro area as a whole, we estimate that the increase has been from 1.6% to 1.8% of GDP.”
Het gaat er niet om hoeveel je leent. Het gaat erom hoe je leent.
Financieel vernuft of met je handen werken. Kiezen of delen.
29 December 2009 om 4:46 pm Joselito(Quote) (Reply)
1 Hectare (10.000 meter2) Westelijk weidegebied in Utrecht kost € 32250 € 39694.
We kunnen dus allemaal multimiljardair worden als we tegen landbouwprijzen grond kunnen kopen en dan gaan bouwen. Landbebouwen met huizen…
29 December 2009 om 4:47 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Grasland bouwrijp maken kost ook wat. Vader Mises was vroeger bouw crimineel.
Maar leg gerust je eigen glasvezel, riool, toegangswegen, electriciteit aan om ze vervolgens zelf te onderhouden.
(ja kees, ik weet dat jij met een beerput en zonnepanelen klaar bent)
29 December 2009 om 4:48 pm Joselito(Quote) (Reply)
“The euro-area country with the highest mortgage debt is the Netherlands, at 72% of GDP
CBS en Kadaster kwamen op bijna 100% meer: 167%.
29 December 2009 om 4:50 pm Joselito(Quote) (Reply)
@31 neemt Joselito voor lief.
Steunt u Joselito in zijn oproep om de bouvergunningen naar de gallemiezen te verklaren?
29 December 2009 om 4:50 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Doe mij even een link.
29 December 2009 om 4:52 pm Joselito(Quote) (Reply)
“Het gaat er niet om hoeveel je leent. Het gaat erom hoe je leent.”
Bij zeepbellen gaat het er m.i. juist om hoeveel te leent.
HRA is een multiplier, die “hoe” versterkt de totale hoeveelheid schulden….
Campeónes
29 December 2009 om 4:54 pm Joselito(Quote) (Reply)
@34
telegraaf.nl/dft/n…_krijt__.html?p=24,2
Dan delen door 600…
29 December 2009 om 4:56 pm Joselito(Quote) (Reply)
Da’s die 1004 miljard hypotheekschuld die volgens DNB 609 was maar die DNB later “opeens” bijstelde met 180 miljard.
Geeft niet veel vertrouwen in de cijfers als ook Kadaster zegt dat het méér dan 815 miljard is….
Appeltjes-Monarchie, journalisten, kamervragen….
29 December 2009 om 4:58 pm F. de Wit(Quote) (Reply)
Life:
Explained
A boat docked in a tiny Mexican village. An American tourist complimented the Mexican fisherman on the quality of his fish and
asked how long it took him to catch them.
“Not very long,” answered the Mexican.
“But then, why didn’t you stay out longer and catch more?” asked the American.
The Mexican explained that his small catch was sufficient to meet his needs and those of his family.
The American asked, “But what do you do with the rest of your time?”
“I sleep late, fish a little, play with my children, and take a siesta with my wife. In the evenings, I go into the village to see my friends, have a few drinks, play the guitar, and sing a few songs. I have a full life.”
The American interrupted, “I have an MBA from Harvard and I can help you! You should start by fishing longer every day. You can then sell the extra fish you catch. With the extra revenue, you can buy a bigger boat.”
“And after that?” asked the Mexican.
“With the extra money the larger boat will bring, you can buy a second one and a third one and so on until you have an entire
fleet of trawlers. Instead of selling your fish to a middle man, you can then negotiate directly with the processing plants and maybe even open your own plant. You can then leave this little village and move to Mexico City, Los Angeles, or even New York City! From there you can direct your huge new enterprise.”
“How long would that take?” asked the Mexican.
“Twenty, perhaps twenty-five years,” replied the American.
“And after that?”
“Afterwards? Well my friend, that’s when it gets really interesting,” answered the American, laughing. “When your business gets
really big, you can start buying and selling stocks and make millions!”
“Millions? Really? And after that?” asked the Mexican.
“After that you’ll be able to retire, live in a tiny village near the coast, sleep late, play with your children, catch a few
fish, take a siesta with your wife and spend your evenings drinking and enjoying your friends.”
And the moral of this story is: ……… Know where you’re going in life… you may already be there.
29 December 2009 om 4:58 pm F. de Wit(Quote) (Reply)
Daarom woon ik in Zweden…
29 December 2009 om 5:00 pm Joselito(Quote) (Reply)
“You are what you consume”
29 December 2009 om 5:03 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Mag van mij heer de Wit. Je hebt holbewoners en villa mensen.
29 December 2009 om 5:06 pm Joselito(Quote) (Reply)
Mises is dan maar voor bouwvergunningen en grondmaffia ?
29 December 2009 om 5:07 pm Okkie(Quote) (Reply)
@5:
“Filipstad is bekend van de WASA-fabriek (knäckebröd) en heeft vele recreatiemogelijkheden, zowel in de winter (uitstekende schaats- en skimogelijkheden) als in de zomer (zwemmen, wandelen, varen etc.).”
Leuk voor de vakantie, maar ik zou Soest ook niet het centrum van de Randstad willen noemen.
29 December 2009 om 5:09 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Ik moe wel eens denken aan de parabel van Jakob en Laben in deze tijden. Babyboommer zijn Laban, Chinezen Jacob en het werkschuwe tuig in Nederland de jaloerse zonen van Laban.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacob
We willen alles dat in 60 jaar is opgebouw voor niets of tegen hooguit een procent rente hebben.
29 December 2009 om 5:13 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Joselito
De markt mag wat gelioberaliseerd worden maar we leven in een democratie. Ik kan me best voorstellend dat ze in Laren geen caravans willen.
Okkie
Begrijp me goed, die ruim een half miljoen is wat veel geld. Maar het blijft appels met peren vergelijken.
Je moet naar de macroeconomie, fiacaliteit, toekomstpespectief van een land kijken. Vooralsnog moet Volvo nog failliet terwijl we DAF al jaren geleden hebben afgeschreven dewelke deze crisis natuurlijk niet had overleefd.
29 December 2009 om 5:15 pm Joselito(Quote) (Reply)
@44 Mises is geen echte liberaal, bijna socialistische inslag om de bouwvrinden de handen boven het hoofd te houden, het socialisme wordt immmers ook geleid door “uitverkoren bouwers” (Joselito “el alto” moet toch even pesten na het kerstreces)
29 December 2009 om 5:23 pm Joselito(Quote) (Reply)
@45 “Maar het blijft appels met peren vergelijken.”
Ok we vergelijken naranjas met naranjas:
500meter2 grasland: 3000 euro (zie post 28) = 6 euro /meter2
500meter2 bebouwd in voorschoten
1400 euro/meter2 (post 6)
Aanname “stenen” voor 314.000 euro.
Joselito legt graag de infra aan als er geen bouwvergunningen meer gelden.
Hoe kan 6 euro per vierkante meter nu “opeens” 1400 euro worden ???
29 December 2009 om 5:24 pm ll(Quote) (Reply)
Toch knap van de regeringen en banken, om zo’n prachtige zeepbel te blazen en een heel volk erin te luizen.
Chapeau.
29 December 2009 om 5:29 pm Okkie(Quote) (Reply)
@Joselito:
Uit de Intermediair van deze week:
Een bouwklaar kavel kost in Almere 375 euro per m2. Zelfbouw kost 1000 euro per m2 woonoppervlak bij turnkey oplevering.
De prijs van grond wordt uiteindelijk bepaald door wat de koper ervoor over heeft. Deze crisis heeft duidelijk gemaakt dat er geen tekort aan huizen of aan bouwgrond is, dus er is geen enkele reden om nog meer grond voor bouwen vrij te geven.
29 December 2009 om 5:36 pm Joselito(Quote) (Reply)
@ Okkie.
Berekening boven laat zien dat er een bizar gat gaapt tussen “boerengrond” en “opgeleverde Vinex grond”, er zit een factor 233 tussen van 6 euro naar 1400 euro.
Een prima reden om grond beschikbaar te stellen is dat mensen dan zelf kunnen bouwen zonder -verplicht- grondspeculanten, gemeenten en grote bouwfirma’s te sponsoren.
29 December 2009 om 5:37 pm Joselito(Quote) (Reply)
Want dat doen veel boeren
29 December 2009 om 5:37 pm Joselito(Quote) (Reply)
Op land zetten ze een schuur
29 December 2009 om 5:38 pm Joselito(Quote) (Reply)
Dan mogen ze na een paar jaar er een huis naast zetten
29 December 2009 om 5:38 pm Joselito(Quote) (Reply)
Ziezo van 6 euro naar 1400
29 December 2009 om 5:38 pm Joselito(Quote) (Reply)
Boerenverstand is niks mee aan de hand
29 December 2009 om 5:47 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Joselito
Mises is meer een sociaal liberaal dan een anarcho liberalist.
Mises heeft goede relaties in die beweging (ze noemen zich libertariers in nederland en het is de derde partij in de VS, Jim Turney, tussenpaus van de amerikaanse LP toen Ron Paul voor die partij voor president runde jaren 80 is een goede vriend en mensen als Albert Spits kent ie ook goed) maar is tot hun frustratie van mening dat anarcho liberalisme niet werkt. Dat is precies wat deze crisis in de VS heeft bewezen.
Okkie heeft gelijk. Er zijn voldoende woningen. Dat is nu juist het probleem.
29 December 2009 om 5:51 pm Joselito(Quote) (Reply)
@56 Jammer Mises, verstandig overigens -als vele vrinden nu juist tussen de 6 en 1400 euro zitten, tja dan moeten de principes wat minder heet gegeten worden dan ze opgediend worden.
29 December 2009 om 5:53 pm Joselito(Quote) (Reply)
“Er zijn voldoende woningen. Dat is nu juist het probleem.”
Joselito wil toch nog een keer een droomhuis bouwen, met arena natuurlijk, maar ja als er een factor 233 aan de strijkstok blijft hangen is het lastig muziek maken…
29 December 2009 om 5:58 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Mises is van nature meer een harde saneerder dan een vriendjes man. Als Il schrijft dat de werkgelegenheid in de financiele sector afneemt, is Mises de oorzaak. Wordt als weinig vrienschappelijk ervaren.
29 December 2009 om 6:03 pm Joselito(Quote) (Reply)
@59 Maar waarde Mises, vanwaar dan die bewuste keuze om overheidsbeperkingen te laten prevaleren boven vrijuit een huis kunnen bouwen?
Joselito begrijpt het niet…
29 December 2009 om 6:14 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Ik ben realist. Als we democratisch besluiten dat we niet willen dat jan en alleman op de hei tussen huizen bussum en laren gaat bouwen, begrijp ik dat wel een beetje.
29 December 2009 om 6:17 pm Joselito(Quote) (Reply)
@61 Mises
Kijk daar is iets voor te zeggen, goede gedachte.
Tegelijkertijd kan het ook weer niet zo zijn dat de prijs daarvoor die van 6 naar 1400 euro is.
De visch wordt wel erg duur betaald…
29 December 2009 om 6:19 pm Joselito(Quote) (Reply)
@ Mises Heeft u daar (62 prijs van 6 naar 1400) als “realist” ook een visie op?
29 December 2009 om 6:26 pm Okkie(Quote) (Reply)
@Joselito:
Bouwvakkers moeten ook ergens van betaald worden of ga je zelf metselen?
29 December 2009 om 6:28 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Mijn visie is dat tot voor zeer kort de jongelui elke vraagprijs betaalden in de verwachting dat de huizenprijzen zouden stijgen.
Mijn visie is dat nu de jongelui geen enkele prijs willen betalen in de verwaching dat de riches van de gevestigde orde ze zullen toevallen. Something for nothing.
Ook dat zal een vergissing blijken. Tenzij je een zak met geld hebt. Maar dan is het geen something for nothing.
29 December 2009 om 6:30 pm Joselito(Quote) (Reply)
@Okkie
Joselito hanteert van nature de capa, het doek en betaalt graag anderen voor de diensten die zij leveren.
Als de grondprijs niet van 6 euro naar 1400 euro gaat, houdt men een boel geld over voor goede vaklieden en goede, duurzame materialen.
Het meer “lucht” er in de grondprijzen zit, hoe minder voor vakmanschap over blijft….
29 December 2009 om 6:36 pm Joselito(Quote) (Reply)
@ 65 Ludwig von Mises EENS.
Als de inmiddels “ongesegmenteerde” huizenmarkt uiteen valt, zijn er kansen voor mensen met geld.
Ben nog steeds benieuwd naar uw mening over grondprijssstijging van 6 naar 1400 euro, da’s toch minimaal een qualificatie “bouwmaffia” waard?
29 December 2009 om 6:48 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Er is deels sprake van winsten door speculanten en projectontwikkelaars. Er is de factor bouwrijp maken. Er is het gegeven dat de overheid nogal wat financiering uit de grondprijzen haalt. Je ziet vaan dat grondprijzen laag zijn in landen met hoge belasting en andersom. Er zit zeker wat lucht in.
Maar ook hier stel ik dat `de grondprijs` niet bestaat. 200m grond met hoekwoning in Almere vraagt men nu minder dan 2 ton voor. Prima betaalbaar IMO.
Het gekke is dat men hetzelfde betaalt voor een casco nieuwbouw tussenwoning met 140 m grond.
29 December 2009 om 8:18 pm kees(Quote) (Reply)
funda.nl/koop/leid…10212534-valkhof-66/
dit soort huizen in deze buurt zijn slecht te slijten. 30 Jaar oud en kraak noch smaak. Huur van deze woningen in vrije sector ongeveer €800/900?
29 December 2009 om 8:21 pm kees(Quote) (Reply)
Ludwig von Mises Zegt:
Groningen. Ik heb me laten vertellen dat daar een universiteit ligt.
en vorige week hing de vlag daar halfstok.
29 December 2009 om 8:21 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Leuk voorbeeld. Hier kan nog wel een procent of 15 af:
funda.nl/koop/alme…at-34/fotos/#foto-11
29 December 2009 om 8:21 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
kees 70
Heb ik wat gemist?
29 December 2009 om 8:53 pm kees(Quote) (Reply)
kees 70
Heb ik wat gemist?
marcus bakker overleden.
Beerta, communistisch bolwerkje.
29 December 2009 om 8:58 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Ach ja. Je weet dat ik iets met namen heb? Mensen die Mark heten blijf ik ver van uit de buurt.
29 December 2009 om 9:00 pm kees(Quote) (Reply)
vorig draadje boel staal.
bank.blog.nl/nvb/2…l-staal-spreekt-weer
29 December 2009 om 9:01 pm kees(Quote) (Reply)
ludwig, nu die dood en begraven is weinig kans op besmetting.
29 December 2009 om 9:03 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Begrijp me goed kees, hij was geen slecht mens. Het waren andere tijden.
29 December 2009 om 9:04 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Marcus is een Latijnse jongensnaam.
De betekenis van de naam is `militant`.
29 December 2009 om 10:04 pm Martijn(Quote) (Reply)
@Ludwig
Ik heb nog een leuk stuk voor je: debtdeflation.com/…onal-reserve-system/
Focus op de technische aspecten en goed beargumenteerd.
29 December 2009 om 10:06 pm spongebob(Quote) (Reply)
Dit draadje had net zo goed kunnen heten: Wat kost bouwgrond in het buitenland.
Dat houten chalet uit zweden kun je hier voor net zo veel geld kopen ( ex btw en transport )
Dat huis in Duitsland kun je hier ook laten bouwen voor ongeveer even veel geld.
Dus is de vraag: Is er een bouwgrondzeepbel in Nederland ?
Lijkt mij dus wel.
Alle grafieken van de VvM, eigen huis, CBS en banken over huizenprijzen kunnen beter vervangen worden door grafieken over bouwgrondprijzen.
29 December 2009 om 10:07 pm spongebob(Quote) (Reply)
En het huis wat er op komt zou je gewoon kunnen indexeren voor prijs met de inflatie.
29 December 2009 om 10:14 pm Martijn(Quote) (Reply)
Wie doorklikt op het Duitse huis ziet ook wat moois: 4 kamers, 756m2 perceel en 130m2 woonoppervlak.
Dan doet Soest het met 175 m² woon- en 594 m² perceeloppervlakte in elk geval niet zoveel slechter als de foto’s deden vermoeden.
29 December 2009 om 10:20 pm spongebob(Quote) (Reply)
Zoiets is ook ongeveer wat ik zoek.
Niet een al te groot huis maar wel een behoorlijk perceel zodat je buren niet gelijk op je lip zitten.
Alleen die NL prijs deugt niet, die zou niet meer dan 2 a 3 ton moeten zijn, afhankelijk van de locatie.
29 December 2009 om 10:30 pm spongebob(Quote) (Reply)
Feit is dus dat we ons met z’n allen laten bedonderen door de bouwgrond-maffia.
Zowel in NL als in Belgie.
29 December 2009 om 10:36 pm spongebob(Quote) (Reply)
En ga me niet vertellen dat er bouwgrond schaarste is.
Alle grond op industrue terreinen kost nog niet de helft van diezelfde grond waar huizen gebouwd worden. En NL barst van die industrie-stekken.
En een koe (mits geen kistkalf) heeft meer ruimte dan een mens in NL en die grond kost nog niet een tiende van wat grond op een industrieterrein kost . . . . . Daaruit blijkt wel dat we niet serieus worden genomen door de bouwgrond-maffia
29 December 2009 om 10:41 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Martijn
In ruil, vrolijke kost vor de feestdagen:
Biggs is also author of the 2008 book Wealth, War and Wisdom (358 pages; Wiley; January 2008; ISBN 978-0-470-22307-9). In this book, Biggs has a gloomy outlook for the economic future, and suggests that investors take survivalist measures such as looking into “polar cities” as safe refuges for future survivors of global warming. In the book, Biggs recommends that his readers should “assume the possibility of a breakdown of the civilized infrastructure.” He goes so far as to recommend planning adaptation strategies now and setting up survival retreats: “Your safe haven must be self-sufficient and capable of growing some kind of food,” Mr. Biggs writes. “It should be well-stocked with seed, fertilizer, canned food, wine, medicine, clothes, etc. Think Swiss Family Robinson. Even in America and Europe there could be moments of riot and rebellion when law and order temporarily completely breaks down.”[6]
Life
The son of a chief investment officer of Bank of New York, Biggs graduated from Yale University in 1955 (where he studied with Robert Penn Warren, the poet and novelist[3]), and where he was a member of the Elihu society. Biggs later taught English at a prep school, played semiprofessional soccer and tried his hand at short-story writing. He joined E.F. Hutton in 1961, with a starting salary of $7,200 a year.[4]
Biggs joined Morgan Stanley as a managing director and general partner in 1973. The firm’s first research director, he established Morgan Stanley Investment Management in 1975.[2]
He left Morgan Stanley in part, he said, because he found his job had evolved too much into managing people rather than formulating strategy.[5]
Biggs likes the intellectual challenge of running a fund, said Madhav Dhar, Biggs’ partner at Traxis, a global macro fund. “He lives and breathes this stuff,” according to Dhar. “He always has, ever since I’ve known him.”[5]
Biggs lives in Greenwich, Connecticut.
29 December 2009 om 10:45 pm spongebob(Quote) (Reply)
Spongebob wacht nog even op een toename van het aantal executieverkopen en slaat dan zijn slag op een veiling met 50% korting op de huidige prijzen.
En een bank heb ik daarbij helemaal niet nodig
29 December 2009 om 10:48 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Als je geen bank nodig hebt moet je nog even wachten.
Martijn, Biggs over Batras:
“Scary, provocative. The good professor has a formidable academic reputation and, from what I know, his forecasting record is impressive.”
Barton Biggs, Morgan Stanley & Company
29 December 2009 om 10:49 pm chantal(Quote) (Reply)
Ik kan uit een dom topic als dit enkel maar concluderen, dat huishuren omhoog moeten, dat hra moet blijven en dat sociaal huren afgeschaft moet worden.
29 December 2009 om 10:50 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Trouwens, ik kan the age of turbulance aanbevelen. Greenspan weet wat er kan gebeuren.
29 December 2009 om 10:51 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Eens Chantal. Er zijn er nogal wat die de prijs van geld niet kennen.
Daarvoor moet je misschien zowel met je handen gewerkt hebben en kunnen rekenen.
29 December 2009 om 11:05 pm spongebob(Quote) (Reply)
Chantal, dat zou het scenario van Biggs wel in rap tempo dichterbij brengen. 30% van de stedelingen die in sociale woningbouw wonen kunnen dan in verlaten industrieterreinen hun heil zoeken of in tentenkampen.
Ongetwijfeld zullen er dan veel hypotheken verhoogd moeten worden om de huizen goed te kunnen beveiligen met grote hekken, muren tralies bewakingsdiensten etc.
Steden als Antwerpen Amsterdam Rotterdam worden dan ghetto’s
29 December 2009 om 11:12 pm chantal(Quote) (Reply)
@92
dan hoef ik in ieder geval niet tot 22.30u te werken in mijn bouwwerf en te gaan slapen met een neus vol zwarte snottebellen, voor anderen die dan toch maar tegen mij gaan zagen dat de huur te duur is, en dat huizen nog duurder zijn.
29 December 2009 om 11:41 pm spongebob(Quote) (Reply)
Martijn , die link debtdeflation.com/…onal-reserve-system/ uit reaktie 79 is overigens verdomd interessant leesvoer. Evenals vele andere links die o.a. jij en Mises hier hebben geplaatst de afgelopen tijd.
Wel zwaar leesvoer . . . . maar zeer voedzaam.
Dank voor deze overvloedige maaltijd
29 December 2009 om 11:45 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Ik was naar aanleiding van een opmerking van Batra aan he lezen welke rampen er in 1999 gebeurd zijn.
Opmerking:
“BATRA: Well, I have observed a curious pattern since 1929 and that is that in the final year of each decade, there has been a nightmare somewhere on earth that had consequences for the entire next decade. The 1929 Stock market crash had economic repercussions that lasted for the next decade. Then in 1939 WW II started. That affected almost the entire decade. And in 1949 the Chinese revolution started a nightmare in China that dragged the U.S. into a cold war and into many regional conflicts like the Korean War. In 1959 the Cuban revolution took place. That was a very small country, but remember the U.S. and Soviet Union almost had a nuclear war over Cuba. With the Cuban revolution, the U.S. became determined to stop the spread of Communism which was part of the reason for getting involved in Vietnam. And by 1969 the rate of inflation really began to accelerate, such that it reached double digits in the 1970′s. In 1979 we had the Iranian revolution, the Soviet invasion of Afganistan and a major sea change in U.S. monetary and economic policy. Then in 1989 we had the fall of the Berlin Wall, which signified the global demise of communism. And now, in 1999, another nightmare is about to occur.”
En dan wiki:
January 1 – Euro is established.
May 1 – SpongeBob SquarePants made its debut on Nickelodeon (TV Channel) on this day with its first episode is Help Wanted/Reef Blower/Tea at the Treedome.
December 31 – Boris Yeltsin resigns as President of Russia, leaving Prime Minister Vladimir Putin as the acting President.
Alsjeblieft.
29 December 2009 om 11:56 pm spongebob(Quote) (Reply)
Ravi Batra , ik heb de samenvatting van zijn boek ‘The New Golden Age’ met interesse gelezen.
Ik zou misschien wel het hele boek moeten lezen.
30 December 2009 om 12:43 am Martin(Quote) (Reply)
Het huis in Soest is 20 jaar geleden nog gerenoveerd, dan is een vrijstaand pandje toch al gauw 6 ton waard, 1.3 miljoen ouwe guldens?
Een patatje met kost ook gauw 6 gulden, en een auto een ton?
Onze overheid houdt vast aan de favoriete HRA, dus slaat deze waardestijging op kosten van de belastingbetaler geheel op hol.
volgende maand incasseer ik mijn winst, en verhuis ik naar Duitsland, ver(der) weg van Den Haag, wat een mongolen, of op z’n Haags: megaulen.
30 December 2009 om 8:39 am chantal(Quote) (Reply)
Als je maar een auto hebt, waarvan de zetels beter zijn, dan die in je huis. Als je daar in zweden op dat puntje van de berg gaat wonen, is het ook onleefbaar zonder auto. Met de fiets is het enkel leuk te gaan winkelen, maar terug naar huis is bergop en dat is al een pakje minder.
En als je dan na uren rijden naar huis stopt aan het frituur neem je natuurlijk op je friet, frietsaus en ketchup samen. En nog een blikje cola.
Maar die huizen, die zijn duur…
30 December 2009 om 10:15 am Okkie(Quote) (Reply)
@spongebob:
Over een paar jaar staat er geen melkkoe meer in de wei omdat boeren hiermee geld besparen. Alle niet-biologische vleeskalveren worden als kistkalveren gehouden (dus het merendeel).
Je commentaar is potsierlijk als je weet hoe we in NL met koeien omgaan:
wakkerdier.nl/pers…ngvoedering_kalfjes/
30 December 2009 om 11:00 am Martijn(Quote) (Reply)
@99
Om me toch wat minder onder “we” te scharen eet ik daarom graag biologisch.
30 December 2009 om 11:03 am klaas(Quote) (Reply)
einde aflossingsvrije hypotheek?:
rtl.nl/components/…_porte.avi_plain.xml
30 December 2009 om 11:22 am kees(Quote) (Reply)
In ruil, vrolijke kost vor de feestdagen:
bol.com/nl/s/algem…tml?_requestid=16418
voor degenen die op de goedkoopste plaatsen op aarde gedropd willen worden.
30 December 2009 om 11:52 am lorenzo(Quote) (Reply)
Prima boek , dichter bij de natuur komen. Al die mooie spulletjes heeft ons gemaakt zoals de gemiddelde nederlander nu is …..
30 December 2009 om 12:16 pm kees(Quote) (Reply)
Lorenzo,
god schiep de aarde, maar nederland heeft zichzelf uit het voorland van de zee opgetrokken.
de mp komt dan ook uit Zeeland.
30 December 2009 om 12:26 pm spongebob(Quote) (Reply)
99 @ Okkie
Ik woon hier in brabant tegen de belgische grens en zie overal koeien lopen in ruime weiden. Voor de boerderijen staan vaak die ellendige witte plastic boxen met kistkalveren om ze bloedarm wit kalfsvlees te laten krijgen.
Wat er in die intensieve veehouders-schuren staat dat wil ik niet weten. Ik eet toch zelden vlees dus meestal vegetarisch.
Het commentaar over koeien en kistkalveren kun je zien in de geest van dat het volk in dit land behandeld wordt als melkvee door de bouwgrond-elite.
Ze worden namelijk uitgemolken
door grondprijzen van vele honderden euro’s per m2.
De grond onder een huis is meestal meer waard dan het bouwsel wat erop staat.
Dat huis in Soest is minder dan 2 ton waard, de rest is de waarde van de grond. Bouwgrond in Soest kost tussen 500 en 1000 euro per m2.
Toem in de jaren 60 bepaald werd dat er niet meer gebouwd mocht worden in het ‘groene hart’ vonden de meeste nederlanders dat prachtig. Als ze geweten hadden dat het gevolg is dat ze nu bijna hun leven lang moeten werken om de grond onder hun koophuis af te kunnen betalen denk ik niet dat ze het toen ook zo’n goed idee vonden.
30 December 2009 om 12:28 pm Martijn(Quote) (Reply)
@Spongebob (105)
Eerst jezelf informeren, dan praten.
Ik woon hier in brabant tegen de belgische grens en zie overal koeien lopen in ruime weiden.
Zijn melkkoeien. Onlangs was nota bene zelfs op netwerk te zien dat alle vleeskoeien in Nederland hun hele leven op stal staan.
30 December 2009 om 12:30 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
“De grond onder een huis is meestal meer waard dan het bouwsel wat erop staat.”
Dat terwijl in Somalie de bakstenen duurder zijn dan de grond waar de woning op staat.
Zo kan het dus ook.
30 December 2009 om 12:30 pm Martijn(Quote) (Reply)
@Spongebob
Maar de de metamorfoor met het uitmelken en kistkalveren is duidelijk, om een beetje bij het topic te blijven.
30 December 2009 om 12:48 pm spongebob(Quote) (Reply)
Ludwig, NL vergelijken met Somalie is hetzelfde als 2009/2010 vergelijken met 1944/1945.
Toen waren in NL de bakstenen en planken ongetwijfeld ook duurder dan de grond.
30 December 2009 om 12:51 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Spongebob
Spijker op de kop. Lokatie is wat waard. Salarissen zijn lager in duitsland.
30 December 2009 om 1:17 pm spongebob(Quote) (Reply)
Mehr Werts Steuer (MWS=BTW) is in duitsland ook lager. Daarom denk ik dat je in DL net zoveel kan kopen met je inkomen als in NL.
30 December 2009 om 1:40 pm Okkie(Quote) (Reply)
@chantal nr.93:
Daar heb je zelf voor gekozen.
@spongebob nr.105:
Er is geen bouwgrond-elite. Bouwgrond kost wat de koper ervoor over heeft en er is momenteel een overschot aan bouwgrond, waardoor de prijs vanzelf inzakt.
Je stelling dat bouwgrond meer waard zou zijn dan het huis dat erop staat is niet op feiten gebaseerd. De totaalprijs voor een woning is altijd een veelvoud van de kale lap grond. Er zijn genoeg bouwkavels te koop op Funda, dus het meer dan terecht dat het Groene Hart niet wordt vrijgegeven.
Ik zie trouwens het probleem niet dat mensen moeten werken voor hun huis. We moeten juist af van de instelling dat je slapende rijk zou kunnen worden, want die heeft de prijsopdrijving van woningen hoofdzakelijk veroorzaakt.
30 December 2009 om 1:46 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
“Ik zie trouwens het probleem niet dat mensen moeten werken voor hun huis. We moeten juist af van de instelling dat je slapende rijk zou kunnen worden”
Ware woorden. Huis kopen om te speculeren op vermogenswinst is onzinnig.
Huis niet kopen omdat je bang bent dat de huizenprijzen over 30 lager zijn dan nu ook.
Koop wat in je macht ligt, financier lang en los af, dan vaar je hier wel bij.
30 December 2009 om 6:45 pm chantal(Quote) (Reply)
“Ik zie trouwens het probleem niet dat mensen moeten werken voor hun huis. We moeten juist af van de instelling dat je slapende rijk zou kunnen worden, want die heeft de prijsopdrijving van woningen hoofdzakelijk veroorzaakt.”
Het was wel de werkende mens die huizen kocht, en de niet werkende die sociaal gaat huren. Welke groep slaapt het meest?
30 December 2009 om 6:53 pm Okkie(Quote) (Reply)
@chantal nr.114:
Hoe kom je aan die onzin? Met een modaal inkomen kun je geen huis kopen en zit je dus vast aan (sociale) huur.
30 December 2009 om 7:00 pm Okkie(Quote) (Reply)
@chantal:
Iedereen weet dat de hoge woningprijzen veroorzaakt zijn door speculerende huiseigenaren die hun schuld ondertussen niet aflosten. Met werken voor je geld heeft het niet zoveel te maken.
31 December 2009 om 8:18 am chantal(Quote) (Reply)
@okkie
eerst zeg je : slapend rijk worden
nu zeg je : ‘die hun schuld niet aflosten’
werden ze nu lui rijk? Nee, ze zijn niet rijk, want hun schuld is niet afgelost. En is dat slapend gebeurd? Nee, want dan kreeg je geen lening.
31 December 2009 om 9:53 am kees(Quote) (Reply)
Het was wel de werkende mens die huizen kocht, en de niet werkende die sociaal gaat huren. Welke groep slaapt het meest?
wat is dat, sociaal huren? Bedoel je de club horigen, het klapvee van de politieke partijen?
Dan kennen ze in B. ook nog het begrip clientèlisme.
31 December 2009 om 9:59 am kees(Quote) (Reply)
spongebob
Ik woon hier in brabant tegen de belgische grens en zie overal koeien lopen in ruime weiden.
wat voor kleur hebben die koeien? Waarschijnlijk voor de veehandel. Wit, roodbont, dat soort dingen.
1 January 2010 om 10:33 pm spongebob(Quote) (Reply)
@ 116 okkie
Het zijn niet de speculerende huiseigenaren geweest die de oorzaak zijn van de hoge huizenprijzen.
Het zijn bovenal de grondspeculanten geweest (dat is dus de grond maffia/elite.)
Zij hebben ,vaak dankzij inside informatie, grote stukken akkerland opgekocht die later door rijk of gemeente omgezet zijn bouwgrond.
De gemeenten hebben daarbovenop nog eens een woekerbonus voor zichzelf gelegd en de bestaande huizenprijzen zijn hierdoor mee omhoog getrokken.
Zie hoorvoor b.v. de woningnood aflevering van Zembla redir.vara.nl/tv/z…html?20050224/zembla
1 January 2010 om 10:35 pm spongebob(Quote) (Reply)
@ kees 119
Ik zie hier vooral zwart-wit bont koeien melkkoeien.
2 January 2010 om 11:43 pm Goudbelegger(Quote) (Reply)
Heel gecompliceerd, prijsontwikkeling Nederlandse huizen bepalen.
Goede huurhuizen zijn er bijna niet.
Dat is een stuwende kracht onder de huizenprijzen die andere landen niet hebben.
Verder is het bijna zeker dat er inflatie komt.
Komende jaren dus huizen wellicht een goede investering.
Maar over een periode van meerdere jaren denk ik dat het een slechte investering is. Wel beter dan geld. Maar veel slechter dan een aantal andere investeringen waaronder natuurlijk goud. Kon wel eens heel belangrijk worden, investeren, zeer belangrijk. Kun je wel zeggen, ik doe dat niet, ik ben voorzichtig maar als geld voor een groot deel z’n waarde verliest.
3 January 2010 om 11:58 am Okkie(Quote) (Reply)
@spongebob
Grondspeculanten verdienen hun geld, omdat huizenkopers bereid zijn de hoofdprijs te betalen. De meeste verkopen zijn van bestaande huizen welke gigantisch in prijs zijn gestegen. Nieuwbouw is tegenwoordig vaak voordeliger dan een bestaande woning.
4 January 2010 om 1:24 pm Martijn(Quote) (Reply)
@Ludwig
Ik heb mijn leeslijst aangevuld met je suggesties, waarvoor dank!
4 January 2010 om 1:51 pm kees(Quote) (Reply)
Biggs/
kunstmest meenemen en nog meer industriële goederen?
Zou het boekje van de SAS aan kunnen bevelen en een vishaakje natuurlijk.
Gerucht gaat dat de Bush familie zich huisvesting in Paraguay heeft toegeëigend.
4 January 2010 om 4:55 pm Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Martijn
Zondag in 1 ruk Black Swans uitgelezen van Taleb. Alhoewel ik intuitief begreep wat hij schreef (ik schreef hier eerder: quants trap ik mijn kantoor uit en ik die precies niet wat ze zeggen), een aanrader. Ook voor Johanna.
Strauss en Howe / Batra en Sarkar zijn in bestelling.
Volgens mij heb ik weer een ban op deze site te pakken van mijn prive adres.
Dank admin. en gefeliciteerd Lorenzo.