Forse prijsdaling bestaande koopwoningen

Verkochte bestaande koopwoningen waren in juli 8,0 procent goedkoper dan in juli 2011. Dit is de grootste prijsdaling in een jaar tijd sinds de start in 1995 van de Prijsindex bestaande koopwoningen. Deze index van het CBS en het Kadaster geeft de prijsontwikkeling weer van geregistreerde bestaande koopwoningen in Nederland, die aan particulieren verkocht zijn.

De prijzen van verkochte bestaande koopwoningen lagen in juli op ongeveer hetzelfde niveau als acht jaar geleden. Ten opzichte van augustus 2008, toen de huizenprijzen een piek bereikten, bedraagt de prijsdaling 15 procent.

Het totaal aantal geregistreerde transacties in de eerste zeven maanden van 2012 bedroeg 66 duizend. Dat is 3 procent minder dan in dezelfde periode van 2011.

Meer cijfers staan op de themapagina Prijzen.

De animatie huizenmarkt in beeld toont de regionale ontwikkeling van de verkoopprijzen en transacties van bestaande koopwoningen.

In de korte methodebeschrijving Prijsindex Bestaande Koopwoningen kunt u meer informatie vinden over de methode.

bron: CBS

Een stukje uit het staatsjournaal (jan 2010)

Share Button
Tagged with:
132 comments on “Forse prijsdaling bestaande koopwoningen
  1. Johan says:

    Ik kijk nu alweer (niet) uit naar de chaotische debatten tussen de partijleiders over dit “puntje”.

    Wellicht een paar extra startes leningen om de markt vlot te trekken…..
    De notaris tarieven iets lager…
    De overdrachtsbelasting voor starters afschaffen…
    Duidelijkheid dat de onduidelijkheid nog even 2-30 jaar aanhoud….

    De vraagpijs….nee, daar hoeft niets aan te gebeuren.

    Economie op VMBO niveau

  2. lapje says:

    Bewust of onbewust lijkt dit geen voorpagina nieuws bij de grote landelijke dagbladen. Heeft dit geen verrassingswaarde meer, of wordt het met opzet weggemoffeld?

    Ik heb de indruk het eerste. Gooit men het bijltje er dan bij neer en dalen we gestaag verder, of moet de paniek toch nog komen?

  3. Claude says:

    @1 Wel opening Journaal, dus denk geen opzet. Afwachten of het morgen echt niet op de voorpagina staat. Dit zijn namelijk wel forsere percentages. Als jij in juli 2011 een woning hebt gekocht, dan is deze nu 8% minder waard. Als je toen 6% kosten koper had (met het nieuwe percentage, juni 2011 hebben we het maar niet over), dan sta je al zo’n 14% onder water als je vol gefinancierd hebt. Die 50% spaarhypotheek heb je voorlopig geen bal aan. Lekker is dat bij een huis van 4 ton. 60.000 euro woosj. Kon je mooi van huren een jaar.

  4. Claude says:

    Top 25 grootste prijsdalingen van de grootste gemeenten:

    1 – Eindhoven – 120.3 – 94.1 – 21.8%
    2 – Ede – 122.7 – 97.9 – 20.2%
    3 – Maastricht – 113 – 91.1 – 19.4%
    4 – Haarlem – 125.7 – 102.1 – 18.8%
    5 – Zaanstad – 111.3 – 90.5 – 18.7%
    6 – ‘s-Hertogenbosch – 113.7 – 92.5 – 18.6%
    7 – Tilburg – 110 – 90 – 18.2%
    8 – Apeldoorn – 113.4 – 93.7 – 17.4%
    9 – Breda – 118.1 – 97.8 – 17.2%
    10 – Emmen – 110.8 – 92.8 – 16.2%
    11 – Nijmegen – 115.1 – 96.6 – 16.1%
    12 – Arnhem – 112.3 – 94.7 – 15.7%
    13 – Dordrecht – 110.1 – 92.9 – 15.6%
    14 – Zwolle – 111.8 – 94.7 – 15.3%
    15 – ‘s-Gravenhage (gemeente) – 115.5 – 97.9 – 15.2%
    16 – Amersfoort – 119.9 – 101.8 – 15.1%
    17 – Enschede – 112.3 – 96 – 14.5%
    18 – Groningen (gemeente) – 116.3 – 99.5 – 14.4%
    19 – Amsterdam – 131.7 – 113.5 – 13.8%
    20 – Almere – 108.1 – 93.3 – 13.7%
    21 – Utrecht (gemeente) – 124.9 – 109.8 – 12.1%
    22 – Haarlemmermeer – 116.9 – 103.4 – 11.5%
    23 – Rotterdam – 112.7 – 102.6 – 9.0%
    24 – Leiden – 117.6 – 107.5 – 8.6%
    25 – Zoetermeer – 109.3 – 100.8 – 7.8%

  5. Claude says:

    En per provincie:

    1 – Friesland (PV) – 112.9 – 91.8 – 18.7%
    2 – Noord-Brabant (PV) – 112.7 – 93.3 – 17.2%
    3 – Gelderland (PV) – 111.9 – 92.8 – 17.1%
    4 – Groningen (PV) – 113.8 – 95.6 – 16.0%
    5 – Utrecht (PV) – 118.3 – 100 – 15.5%
    6 – Limburg (PV) – 107.8 – 91.2 – 15.4%
    7 – Noord-Holland (PV) – 120.4 – 102.6 – 14.8%
    8 – Overijssel (PV) – 110.2 – 94 – 14.7%
    9 – Drenthe (PV) – 112.4 – 95.9 – 14.7%
    10 – Flevoland (PV) – 107.1 – 91.6 – 14.5%
    11 – Zuid-Holland (PV) – 111.9 – 95.8 – 14.4%
    12 – Zeeland (PV) – 112.5 – 97.4 – 13.4%

    Beide tabellen zijn natuurlijk dagkoersen. NHZ’s Zeeland weer fier onderaan. Noord-Holland nog steeds boven niveau 2005. Limburg alweer 8% eronder.

  6. Claude says:

    @1 Dit kan (of beter: gaat) overigens wel Rutte in de kaart spelen. Huizenbezitters gaan nerveus worden nu.

  7. Paul99 says:

    lapje:
    Bewust of onbewust lijkt dit geen voorpagina nieuws bij de grote landelijke dagbladen. Heeft dit geen verrassingswaarde meer, of wordt het met opzet weggemoffeld?

    Ik heb de indruk het eerste. Gooit men het bijltje er dan bij neer en dalen we gestaag verder, of moet de paniek toch nog komen?

    Zag het in ieder geval op de voorpagina van de telegraaf, volkskrant en elsevier staan, verder Trouw economie subpagina, de rest heb ik niet bekeken. Voeg daarbij het Journaal en van een wegmoffelcomplot is geen sprake in dit geval.

  8. Heiny says:

    Hoop dat iemand kan kijken naar het beeld wat ik gevormd heb en kan reageren, maar ik zie het nogal grim in voor de Nederlander/Europeaan en het ziet er allemaal erg “geplanned” uit:

    Zoals vele al altijd duidelijk maken worden er op alle manieren spelletjes gespeeld om mensen in maximale schulden te laten steken en de huizenprijzen hoog te houden… Enkel hoewel het allemaal erg logisch klonk kwam ik altijd op één conflictpunt… Hoe kan een bank profiteren van al deze schulden? Waarom gaan ze zo gewillig mensen diep in de schulden laten steken met de kans dat ze er niet meer uit komen?

    Zo ook Griekenland, ondanks dat alles landen en banken wisten dat het niet goed zat en vooral Goldman Sachs met het helpen in de administratie… Wat is in godsnaam het voordeel… Ook als dadelijk de geldpersen aangaan en al dat kapitaal wat de banken dan binnen harken via belastinggeld uit Europa en het geld enorm devalueert… Wat kunnen ze er in godsnaam aan hebben?

    Veel mensen die al hyperinflatie zien aankomen en vluchten uit de Euro… Maar vreemd genoeg doen banken er weinig aan, ze lenen minder uit en de euro’s blijven maar hangen in het financiële systeem… Dus zij lijken juist meer waarde aan het geld te hechten.

    Dus wat als alle landen maximaal uitgekleed worden met belasting geld dus diep in de schulden zitten en dus ook ons burgers en iedereen heeft maximaal hun geld omgezet in goud of andere dingen… En plots beginnen de banken de euro opzettelijk naar al die inflatie te stimuleren tot deflatie…

    Aangezien zij degene zijn samen met de superrijken en corporaties met de meeste euro’s… Dan snap ik pas waar ze mee bezig zijn… Onze schulden worden nog meer waard en zij kunnen alles voor een prikkie overnemen… Zoals nu ook de havens van Griekenland verkocht worden (voor een prikkie) en zelfs WimLex een vila daar heeft gekocht…

  9. Marketwatch says:

    De overheid had beter meteen vanaf 2008 de handjes er af kunnen houden ipv al die noodgrepen die een boel belastinggeld hebben gekost en de pijn alleen maar uitgesteld hebben.

    Die voorspelde 30% vanaf de top uit 2008, zoals voorspeld door het IMF e.a. hadden we dan nu al zo ongeveer gehad, in dit tempo kost dat nog een paar jaar voordat we weer vooruit (mogelijk zelfs omhoog?) kunnen kijken.

  10. Heiny says:

    @9:Marketwatch

    Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat in 2013 met de nieuwe regels voor nieuw hypotheken… Totale stagnatie, instorten van de markt of juist even stil en als de markt 10-15% is gezakt(want dat lijkt dan veel ook al betaal je netto net zoveel als voor die 15% daling)

  11. Cinelux says:

    Waar is Niek (NHZ) eigenlijk ?

  12. Claude says:

    @9 Banken schijnen nu al te werken met de leenmarge als ware 100% annuïteitenhypotheken verplicht. Dus qua leenhoogte zou het in principe niet moeten uitmaken. Wat wel uitmaakt natuurlijk zijn de maandelijkse kosten.

    De 106% naar 100% LTV is in stappen. Als je volgend jaar dus iets wilt kopen dan mag je nog maar 105% of zo lenen. Maar als je geen 4.000 euro spaargeld hebt bij een woning van 4 ton dan lijkt het me sowieso geen verstandig plan. Als we in 2018 (?) dan eindelijk 100% LTV als max hebben, dan is dit natuurlijk een ander verhaal. Laat staan het de laatste tijd vaker geopperde 90% max.

  13. Voerman says:

    Claude: Huizenbezitters gaan nerveus worden nu.

    Alleen als ze (bijna) onder water staan. De rest roest nog vaster op zijn plaats. Daar wordt geen koper wijzer van.

  14. Steve says:

    Claude,

    Prijsdruk vanuit Duitsland:
    “De Hypotheker heeft een annuïteitenhypotheek “met zeer lage rente” van de Duitse Volksbank Emmerich-Rees in het assortiment opgenomen.”
    http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/duitse-volksbank-hypotheek-ook-via-de-hypotheker.192448.lynkx

    Als buitenlandse banken de krenten uit de hypotheekpap gaan vissen door met lage rentes te stunten voor hypotheken met <100% LTV blijven de Nederlandse banken zitten met de financieele zwakkere consumenten en zullen ze de rente voor die groep nog hoger moeten maken.

    Hoezo vicieuze cirkel naar beneden? Alles boven de NHG grens en boven de 80% LTV is toxic waste voor banken.

  15. Fred says:

    Nu de daling versnelt komt de bodem sneller in zicht.

  16. Claude says:

    Voerman, je hebt veel kleuren grijs hier (in ieder geval meer dan 50). Als jij en partner een goede baan hebt en je hebt een restschuld van 60k, dan is dat overbrugbaar. Veel hebben genoeg spaargeld. Geld van ouders. Of mogen meefinancieren omdat de LTI laag blijft in de nieuwe woning. En dan hebben we het niet eens over recente (vanaf 2002) aankopen. Alles wat vóór 2000 (en dat is een fors deel) gekocht is heeft een boel marge, tenminste als er geen Roemer-fratsen zijn uitgehaald. Tuurlijk is een percentage uitgeschakeld van de woningmarkt, maar een veel groter percentage blijft in het spel. Zou fijn zijn als je de ‘uitgeschakelden’ kon uitschakelen op Funda.

  17. Dawg says:

    Fred,

    Klopt. Dacht die vent ook terwijl die in een ravijn stortte.

  18. Claude says:

    Steve, ik mag hopen dat de huisbank mij ook een mooie rente aanbiedt als ik <75% of zelfs <60% ga. Maar ik kan me voorstellen dat het interessant wordt voor buitenlandse partijen, zoals Duitse partijen, als deze voorwaarden worden gebruikt. <75% + LTI <4 is redelijke zekerheid. En wellicht niet per se nu, maar dan met deze snelheid wel een keer in de komende jaren. Een soort inverted Icesave, we brengen ons spaargeld niet weg, maar we halen onze leningen wel op in het buitenland. Wel in eigen valuta blijven afrekenen natuurlijk.

  19. Claude says:

    Fred,

    ik denk dat een boel mensen nu pas gaan beseffen dat het serieus is. Prijsdalingen van 4% landelijk (‘maar hier houdt het zich goed!’) en wellicht wat buurtjes die moeilijk hun huis konden verkopen (‘maar die vragen ook de hoofdprijs!’). 8% is andere koek. Dat zijn netto jaarsalarissen. Paniek gaat nu pas beginnen.

  20. Henk 6 says:

    Claude,

    Net terug van vakantie en zie dit nieuws, mooi!

    In 2008 ben ik geschrokken, via deze site, van de wijze waarop nl gefinancierd is (aflossingsvrij, top en 6 keer je salaris ). Nu is heel Nederland Wakker aan het worden.

    Nu zie ik het sprookje van schaarste op de huizenmarkt in duigen vallen door:
    À de leeftijdsopbouw. In concreto er zijn 260.000 mensen per levensjaar bij een leeftijd boven 44 jaar, terwijl er maar 200.000 mensen per levensjaar jonger dan 38 jaar zijn, dit ga je voelen op de huizenmarkt. Dit issue wordt onderschat….
    B herbeztemming van commercieel vastgoed, goed voorbeeld is de Ikea studentenkamer iin Oude kantoren in amsterdam.
    C vroeger vervulde een koop huis twee behoeftes, lekker wonen en een goede belegging, nu nog maar een lekker wonen. Mensen blijven langer huren of thuiswonend, mega impact op koopmarkt.
    D de volle grondbanken, van de gemeentes moeten verkocht worden ter financiering van de gemeente.
    E mensen keren op grote schaalterug naar turkije en tunesië.

    Het schaarstesprookje is voorbij. De combine van overkreditering en einde van schaarste is een drama.

  21. Nothus says:

    Voerman: Alleen als ze (bijna) onder water staan. De rest roest nog vaster op zijn plaats. Daar wordt geen koper wijzer van.

    Wederom gelul Voerman, natuurlijk wordt iedereen met een huis te koop hier nerveus van, en iedereen die moet (scheiding, werkloos, zes plankies, tehuis), gaat zakken.

    Voerman heeft veel te veel onzin praatjes voor een wazige opa die geen huis te koop heeft. Andere motieven?

  22. Claude says:

    Henk 6, interessante punten die je opnoemt.

    Punt A, met daarbij de grotere aantallen alleenstaanden/gescheiden mensen. Punt D vind ik al een tijd boeiend. Gisteren het bericht dat 10% van de m2-prijs er al af ligt (door admin overigens betwist, als ik zijn tweets een beetje volg). Ik weet niet of het vraagprijzen zijn of transacties. Hoe dan ook, krimpgebieden gaan onder voorwaarden uiteindelijk geld toegeven op de m2 voor nieuwe bewoners. Dan maar geen cultureel centrum. Bittere noodzaak om jonge mensen met kinderen te hebben. Daar profiteert een heel dorp van.

    Maar hoe dan ook, de schaarste evangelie wordt nog volledig gepredikt, zie ook Rob Mulder (VEH) vandaag: http://www.spacemakers.nl/weblog/2012/08/woningmarkt-vraag-en-aanbod/?utm_source=feed&utm_medium=rss&utm_campaign=weblog met zijn starters-mantra (blijf niet hangen hè). Net als of starters niet leuk willen wonen. Nou, dat willen ze wel, maar ze kunnen niet hetzelfde meer lenen. Net als een zeer fors deel van de huidige woningbezitters hun gewenste vraagprijs voor de woning zou kunnen financieren. En zo kom je natuurlijk bij jouw punt A uit. Het ‘grote huis’ dat je koopt om langdurig te wonen koop je tussen de 35 en 45 jaar. Er zijn in deze groep simpelweg te weinig mensen die genoeg verdienen om al die meuk van boven de 5 ton te betalen. Wie gaat al die tussenwoningen van 6 ton in Amstelveen, twee onder een kappers van 5 ton in Nieuwegein en vrijstaande woningen van 6 ton in schrubbekutteveen kopen? Die mensen zijn er niet meer.

    Vijf ton is het nieuwe miljoen.

  23. Voerman says:

    Fred: Zou fijn zijn als je de ‘uitgeschakelden’ kon uitschakelen op Funda.

    Mee eens.
    Voerman heeft al meermalen gezegd, dat het openlijk in de verkoop hebben van een huis gestraft zou moeten worden met een boete van 1000E per maand. Dan zouden er wel snel normale prijzen gevraagd worden en de avonturiers verdwijnen snel van de markt.
    Voerman zelf is niet grijs maar wit en bezit geen hypotheek. Dus voerman heeft geen enkel belang bij huizenprijzen.

  24. azijnseikerT says:

    @17 Geld van ouders. Ja, die hebben misschien nog wat liggen…..in steen.

  25. Voerman says:

    Nothus: Wederom gelul Voerman, natuurlijk wordt iedereen met een huis te koop hier nerveus van

    Nogmaals, de mensen die (bijna) onder water staan kunnen niet zakken.
    De mensen die sterk staan hoeven niet te verkopen en dus niet te zakken.
    De mensen in de door jou voorgestelde situaties zullen moeten zakken, maar dat tot het uiterste uitstellen. Ik zou met name niet teveel hopen op de ouderen, want die kunnen na de evt verkoop van hun huis nergens naar toe. Tehuizen bestaan niet meer of zijn onbetaalbaar, een klote apartementje kost vaak nog meer dan de opbrengst van een goed bewoond huis.
    Blijft over in je huis blijven wonen en datgene wat je zelf op een bepaald moment niet meer kunt doen uitbesteden en dat is de prettigste en goedkoopste oplossing.
    Hiermee krijg je een beschaafder antwoord dan je verdient!

  26. Voerman says:

    azijnseikerT: Geld van ouders. Ja, die hebben misschien nog wat liggen…..in steen.

    Ouderen zijn niet gek.
    Zij hebben in het algemeen gezien, wat de laatste generaties met hun eerder onvangen schenkingen hebben gedaan.
    Nu zien de ouderen aankomen (door gestaakte pensioenindexeringen, beperking van allerlei voorzieningen voor ouderen en door afnemende gezondheid en de hieraan verbonden kosten etc.) dat zij hun evt. gespaarde geld zelf hard nodig gaan hebben om in redelijkheid de rit uit te zitten.
    Zij worden daarvan extra zuunig!

  27. Dawg says:

    Heiny,

    Banken kunnen erg slecht tegen deflatie. Dan worden hun bezittingen minder waard,(bijvoorbeeld omdat hun debiteuren failliet gaan) terwijl hun schulden even groot blijven. Als je maar een paar procent eigen vermogen heb ben je er als bank dan snel geweest. Centrale banken doen er niet voor niets van alles aan om die situatie te voorkomen.

  28. Heiny says:

    @26: Ik denk dat je me niet volgt…

    Eerst hyperinflatie… Mensen met schulden zullen dan proberen maximaal af te lossen d.m.v. of geld in te wisselen voor goud en of andere valuta… En met een banklicentie van het ESM kunnen ze onbeperkt geld bijdrukken en het als schuld op de landen schuiven(wat zorgt voor de hyperinflatie)…

    Zoals vele al weten is er op de fysieke markt al veel minder geld dan een paar jaar terug, het zit vast in de financiele markten… Je ziet ook heel veel banken proberen zo groot mogelijk te worden om bij de top te komen…

    Dus als eenmaal 95+% van de geld bij de banken ligt (en corporaties en superrijken) dan pas komt de Hyperdeflatie…

    Dus Europa te koop voor een prikkie…

  29. Heiny says:

    @26: Rothschild deed een soortgelijk iets in de tijd van Napoleon… Die zorgde ervoor dat de beurzen ineenstorten door het nieuws dat Napoleon had verloren, maar rond vertelde dat ze hadden verloren… De beurs stortte in en vervolgens kocht hij alles wat hij maar kon kopen.

    Toen de volgende dag het nieuws binnen kwam dat de Engelsen gewonnen hadden, schoot de beurs omhoog. Dus Kassa…!

    Dit hebben de Rothschild’s ook al eens dunnetjes overgedaan in 1929

  30. Bluppie says:

    Paul99,

    Ondertussen is het bericht niet meer op de voorpagina’s van nos.nl en nu.nl te vinden…

  31. Dawg says:

    Heiny,

    Rothschild verspreidde een vals gerucht, kocht laag en verkocht hoog toen het gerucht werd ontzenuwd. Tenminste dat is het verhaal. ‘k Vind de analogie met de schuldencrisis van vandaan nogal moeizaam. Er is een schuldencrisis, banken zijn nu al nauwelijks solvabel of al helemaal niet meer en bij deflatie gaat ze er aan.

  32. Dawg says:

    Heiny,

    Nog iets. Banken ZIJN de geldpers. Zij maken het en geven het als eerste uit. Onder die omstandigheden kun je wel leven met inflatie. Veel beter dan met eflatie.

  33. Voerman says:

    Nothus: Voerman heeft veel te veel onzin praatjes voor een wazige opa die geen huis te koop heeft. Andere motieven?

    Grappig, Nothus.
    Allen op dit log zin hier met veel vrijblijvendheid bezig. Volledig anoniem en onaantastbaar. De meest uiteenlopende motieven zijn denkbaar. Je kunt hier bijv. als drugverslaafde, werkloze gesjeesde drs. met huursubsidie en een uitkering gaan zitten schreeuwen, dat de huren en de koopprijzen omlaag moeten en alle uitkeringen afgeschaft. sommigen zien zelfs kans om 24 uur per dag te posten. Niet allemaal gepensioneerden of renteniers!
    Nogmaals, eenieder op dit log heeft zijn agenda.
    Echt niet allemaal jongelui uit het starterssegment die in een achterkamertje of bij moeder thuis zitten te wachten tot de huisjes zo goedkoop geworden zijn, dat zij bij de bank een hypotheekje kunnen scoren.
    Dus Nothus, niet bewust proberen te kwetsen en netjes blijven.

  34. Paul99 says:

    Bluppie:
    Paul99,

    Ondertussen is het bericht niet meer op de voorpagina’s van nos.nl en nu.nl te vinden…

    Het was ook maar een tijdelijk probleempje 😉

    Het staat wel nog op nos-teletekst pag 104 en als onderwerp van het 6 uur journaal (txt pag 225)

    en op nu.nl als nr 5 meestgelezen onderwerp

    http://www.nu.nl/economie/2889143/huizenprijzen-dalen-sterk.html

    Ergo, ik denk echt dat de mainstream hier nog niet omheen kan en wil.

    Ben wel benieuwd naar de NVM en VEH, wat hun reactie en analyse zal zijn. Moet je wel van heel goede huize komen om dit nog recht te breien.

  35. nhz says:

    Johan: Ik kijk nu alweer (niet) uit naar de chaotische debatten tussen de partijleiders over dit “puntje”.

    vergeet niet: een wet die hypotheekrentes boven 3% verbiedt, en versoepeling van de NHG voorwaarden zodat iedereen die in Nederland woont in aanmerking komt voor een NHG hypotheek tot 350K, ongeacht je inkomen.

    Claude: @1 Wel opening Journaal, dus denk geen opzet. Afwachten of het morgen echt niet op de voorpagina staat.

    inderdaad, leuk om te kijken hoe de Fabeltjeskrant en de grote media dit gaan brengen, na jarenlang liegen en foute voorspellingen. Het zal wel de laatste dip zijn waarna het weer hard omhoog kan 😎

    Claude: NHZ’s Zeeland weer fier onderaan.

    ja, er is hier nog steeds weinig te merken van prijsdaling, er komen nog steeds huizen van een miljoen of meer bij in het aanbod want ‘iedereen wil in Zeeland wonen’ (vrij geparafraseerd op dr.t). Misschien omdat het nu nog kan, want als de global warming doorzet drijf je straks je Zeeuwse huis uit voordat je aan het bejaardenhuis toe bent.

    Heiny: Onze schulden worden nog meer waard en zij kunnen alles voor een prikkie overnemen…

    niet alleen dat, de bedoeling is vooral om de gewone bevolking via hun regeringen voor eeuwig slaaf van de banken te maken. Europa is goed op weg naar de heilstaat, de heilstaat van de banksters en andere grote multinationals wel te verstaan.

    Heiny: Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat in 2013 met de nieuwe regels voor nieuw hypotheken…

    Zolang de NHG grenzen gehandhaafd blijven vallen straks steeds meer huizen onder NHG, en blijft het risico voor de belastingbetaler dus exponentieel toenemen.

    Cinelux: Waar is Niek (NHZ) eigenlijk ?

    hier, in Zeeland 😎

    Voerman: Alleen als ze (bijna) onder water staan. De rest roest nog vaster op zijn plaats. Daar wordt geen koper wijzer van.

    precies, de grote groep die al ver onder water staat doet gewoon of zijn neus bloed en rekent op de NHG garantie, of de hoofdprijs in de loterij.

    Claude: 8% is andere koek. Dat zijn netto jaarsalarissen. Paniek gaat nu pas beginnen.

    eens

    Nothus: natuurlijk wordt iedereen met een huis te koop hier nerveus van,

    hoezo? Als je een verstandige hypotheek hebt en wilt verhuizen naar een ander (groter?) huis wordt je daar toch alleen maar vrolijk van??

    Voerman: Voerman heeft al meermalen gezegd, dat het openlijk in de verkoop hebben van een huis gestraft zou moeten worden met een boete van 1000E per maand

    helaas werkt het in Nederland andersom, mede dankzij De Belastingdienst die het leuren met een tweede huis zwaar subsidieert.

    Dawg: Er is een schuldencrisis, banken zijn nu al nauwelijks solvabel of al helemaal niet meer en bij deflatie gaat ze er aan.

    maar die gewone banken zijn doorgaans geen bezit van Rothschild & Co. Die lieden zijn eigenaars van de FED, de BOE, BOJ, ECB enz. En die hebben wel degelijk belang bij zware crisis en omvallende banken. Centrale banken kunnen in het huidige systeem niet failliet, alle risico is voor de belastingbetaler.

  36. Paul99 says:

    Nog geen DRIE weken geleden op http://www.nu.nl :

    “Herstel lonkt voor huizenmarkt
    AMSTERDAM – De huizenmarkt staat op het punt te herstellen.”

    Aldus Delta Lloyd, belanghebbende natuurlijk.

    Valt in het kader van berichten als “de economie trekt weer iets aan”, “geen cent naar Griekenland”, “we gaan verdienen aan Griekenland”, “Nu huis kopen, slimme Z”, “Aflossen niet verstandig” en ga nog maar even door zo.

  37. nhz says:

    Paul99: Het was ook maar een tijdelijk probleempje 😉

    bovendien, de gemiddelde Nederlander is nog bezig met nagenieten van de sportzomer, of met opruimen van de vakantiespullen. Die letten pas volgende week weer op bij de Fabeltjeskrant. Goede timing van CBS 😉

  38. nhz says:

    Paul99: Aldus Delta Lloyd, belanghebbende natuurlijk.

    ja, van mijn naamgenoot bij de glibberige hypotheekpusher die met veel belastinggeld overeind gehouden wordt; maar dat is vanzelfsprekend niet van invloed op zijn professionele mening 😎

  39. Paul99 says:

    “Het slechte weer blijft, maar de kansen voor kopers groeien”, stelt Ger Hukker, voorzitter van de NVM.

    http://www.nvm.nl/actual/augustus_2012/cbs_sterke_daling_huizenprijs_in_juli.aspx

    maar dan moet je er nu wel snel bij zijn 😉

  40. tufkaj says:

    Paul99: Herstel lonkt voor huizenmarkt

    Zeker Delta Loyd 😉

    Volgens mij is de trend gewoon progressief neerwaards. De opleving een maand geleden kwam omdat het kennelijk nogsteeds de kopers zijn die tijdsdruk voelen bij het verlopen van een tijdelijke maatregel en (nog) niet de verkoper.
    Het afgelopen jaar was er geen noemenswaardige verandering in transacties. Vraag en aanbod zijn dus met een prijsdaling van 8 (+4% OVB) procent even ver uit elkaar blijven liggen. Stront aan de knikker voor hogehuizenprijsmiddend Nederland.

  41. Paul99 says:

    Stront aan de knikker voor hogehuizenprijsmiddend Nederland.

    Wij hier, of in ieder geval ik, ben van hogehuizenprijsmijdend Nederland

  42. nhz says:

    Paul99: “Het slechte weer blijft, maar de kansen voor kopers groeien”, stelt Ger Hukker, voorzitter van de NVM.

    ook “Onze voorspelling is dat in 2012 de prijzen tussen de 5 procent en 7 procent dalen.”
    Met 8% daling in de zak kan het vanaf nu dus alleen maar omhoog! Buy, buy, buy!! 😎

  43. Dawg says:

    Toch denk ik dat die filmpjes met Ger Hukker op de StaatsTV wel in een behoefte voorzien. Dat je gewoon nog even lekker kan wegdromen als het je allemaal even teveel wordt met dat bord dat al twee jaar in je tuin staat.

  44. Paul99 says:

    nhz: ook “Onze voorspelling is dat in 2012 de prijzen tussen de 5 procent en 7 procent dalen.”
    Met 8% daling in de zak kan het vanaf nu dus alleen maar omhoog! Buy, buy, buy!!

    Dat bedoel ik, de droom van iedere koper of aandelenbelegger, instappen op het laagste punt. Hukker for president !

    maar dan moet je er nu wel snel bij zijn 😉

  45. Heiny says:

    @Dawg: Ik weet niet hoe je mijn punt mist(misschien ben ik niet duidelijk genoeg) dus probeer het nog eenmaal…

    De(meeste) banken kunnen niet failliet raken omdat ze zogenaamd too big to fail zijn… En op dit moment worden ze geholpen door door belastinggeld… En met goedkeuring van “alle” landen dat de banken “rechtstreeks” mogen geholpen worden vanuit het ESM hebben ze nog meer belastinggeld tot hun beschikking.

    Dit ging iets te traag dus op dit moment zijn de landen al buiten spel gezet… Tenslotte is het VETO nonexistent en om het compleet te maken zijn ze bezig dat het ESM een banklicentie krijgt… Dan kunnen ze onbeperkt geld bijdrukken om de banken mee te helpen… Geen één bank loopt dan nog risico… Alles wat de banken dan krijgen moeten de landen betalen… Deze hele ellende heeft al veel mensen uit de euro laten vluchten(in goud, aandelen, andere valuta)vanwege het waarde verlies van de euro.

    Zoals bij velen al bekend zijn de financiële markten al druk bezig geweest de geldberg op de fysieke markt leeg te trekken en leningen worden steeds minder gevraagd en ook weinig toegekend. Dus het grootste deel van al het geld zit al bij de financiële markt. Je ziet de banken wel “shoppen” en geld uitgeven, maar vooral om “andere” banken te kopen (Zalm heeft al verklaart dat ze genoeg reserves hebben om nu in deze situatie andere banken te kopen)

    Dus als dadelijk de geldpers echt aangaat wie wil dan nog de euro hebben als je spaargeld hebt? Want je krijgt een nog ergere inflatie tot zelfs hyperinflatie… “Al dit geld” gaat rechtstreeks naar de banken… Mensen met schulden moeten nu door de enorme rentestijging(net als begin jaren 80) heel veel rente betalen of maken dat ze af gaan lossen…

    Dus aan het einde van het verhaal hebben de banken(en corporaties en superrijken)voornamelijk al het geld op de balansen staan en alle staten en burgers enkel schuld en relatief een enkeling nog wat spaargeld…

    “Dan pas” gaan de banken bezig met hyper”deflatie”… Het is grotendeels hun eigen geld wat ze in kas hebben… Dus iedereen met euro’s heeft plots heel veel geld… Ze hebben net als met Rothschild bewust alles in laten zakken(enkel wel geld ipv de beurs)om vervolgens te cashen met het zelf opdrijven van de waarde van geld… Vandaar de paralel…

    Vergeet niet dat het ECB(en dus de banken eronder) de enigste zijn met een geldscheppende functie… Zij maken uit niets geld en gooien dit op de markt, tenslotte hoeft er met het loslaten van de goudstandaard niets tegenover en is het allemaal gevoelswaarde…. Dus als zij de enigste zijn die de euro maakt, dan is het logisch dat de markt die de euro aanneemt en het moet terugbetalen “met rente” in een fuik zwemt…Tenslotte kan de markt dat geld niet terug betalen + rente… Want de markt maakt geen geld…

    Dus uiteindelijk krijgt de ECB(en banken) zijn geld deels terug, want er wordt al die tijd wel terugbetaald met rente… Maar het geld is op voordat alles afbetaald is door die rente. Hierdoor kunnen de banken ons in dit systeem letterlijk afpersen… Dus de banken hebben nu het merendeel van het geld terug(en hebben de superrijken en corporaties bakken met geld) en wij zitten nu met de schulden.

    Toch zijn we verslaafd aan geld en schulden, dus zullen we meer over hebben om dat geld te krijgen… BAM hyper”deflatie”…

    De banken zal het worst zijn dat als ze eenmaal weer zoveel geld hebben dat mensen niet kunnen afbetalen… Zij hebben tenslotte het geld zelf uit niets gecreeerd… Jouw schuld zijn maar cijfertjes voor hen en zolang ze meer geld hebben dan mensen met spaarrekeningen.

  46. tufkaj says:

    Paul99: Ben wel benieuwd naar de NVM en VEH, wat hun reactie en analyse zal zijn. Moet je wel van heel goede huize komen om dit nog recht te breien.

    NVM komt gelijk met bericht dat de euribor rente lager is dan ooit. Nu dus wel heeel goed moment om te kopen 😉 Daarnaast zegt Hukker, dat er vorige maand verkopers waren die wilden verkopen en nu verkopers die moesten verkopen. Ook waren de pareltjes net weg gekaapt in juni, vanwege de rush op lage OVB. In juli dus mindere huizen verkocht.

    Bull crap. In juni had de koper haast en week de prijsontwikkeling ten gunste van de verkoper af van de lijn vanwege crappy onderhandeling bij haastige spoed.

    VEH gaat navraag doen bij CBS, want ze geloven het niet 😀 https://twitter.com/Bob_Maas/status/237860094002479104

    Ik heb ook Piet Paulusma vandaag gebeld waarom het bewolkt was terwijl gister de zon scheen. Maar dit terzijde.

  47. Claude says:

    tufkaj: In juni had de koper haast en week de prijsontwikkeling ten gunste van de verkoper af van de lijn vanwege crappy onderhandeling bij haastige spoed.

    Ik blijf moeite hebben om dit te geloven. Waarom? Het zat er al zo lang aan te komen! En waarom die trendbreuk in de verkoopprijzen? Ik blijf erbij dat dit ‘familie’-OG is dat over is gegaan tegen taxatiewaarde in plaats van transactiewaarde. Maar goed, blijft een persoonlijk puntje om dieper uit te zoeken.

  48. Claude says:

    tufkaj, over die prijs. NVM had toch voor Q2 215.000 euro (wat ook een stuk lager is dan juni, maar dat terzijde). Kadaster nu op 217k. Volgende maand dus waarschijnlijk ietsjes lager.

  49. Fred says:

    Paul 99:
    Niek Hoek, topman bij verzekeraar Delta Lloyd zei dat het pas over twee kwartalen beter zou gaan. Vanaf 2013 dus. Dan pas kunnen we oordelen.

  50. tufkaj says:

    Claude: Ik blijf moeite hebben om dit te geloven. Waarom? Het zat er al zo lang aan te komen! En waarom die trendbreuk in de verkoopprijzen? Ik blijf erbij dat dit ‘familie’-OG is dat over is gegaan tegen taxatiewaarde in plaats van transactiewaarde. Maar goed, blijft een persoonlijk puntje om dieper uit te zoeken.

    Hoe bedoel je precies? Dat dure woningen voor lage prijs zijn overgegaan onderling? En dan vorige maand, of deze? Vorige maand meldde Kadaster wel een hoop dure woningen die werden verkocht waar dit totaal niet bleek uit NVM cijfers, daar was juist meer onder de twee ton verkocht.

  51. tufkaj says:

    Claude:
    tufkaj, over die prijs. NVM had toch voor Q2 215.000 euro (wat ook een stuk lager is dan juni, maar dat terzijde). Kadaster nu op 217k. Volgende maand dus waarschijnlijk ietsjes lager.

    Het mooie van de stress om vóór 1/7 de akte te laten passeren is dat het kadaster nu tijdelijk maar een week of twee achter loopt, ipv de gebruikelijke 6. Ik denk dat je nu dus minder ver ‘vooruit’ kunt kijken obv NVM cijfers.

  52. Claude says:

    tufkaj: Hoe bedoel je precies? Dat dure woningen voor lage prijs zijn overgegaan onderling? En dan vorige maand, of deze? Vorige maand meldde Kadaster wel een hoop dure woningen die werden verkocht waar dit totaal niet bleek uit NVM cijfers, daar was juist meer onder de twee ton verkocht.

    Ik bedoel de Kadaster-cijfers van juni. Ik denk dat die woningen voor een relatief hoge prijs zijn overgegaan buiten de makelaars om en dit om de redenen die ik hierboven gaf (rare trendbreuk, komt niet terug bij NVM-cijfers, er was geen echte onzekerheid hierover en wellicht het belangrijkste: de makelaars feestte niet mee met de cijfers van vorige maand terwijl je dat wel zou verwachten). Een beetje hetzelfde als die gekke sprong altijd net voor het einde van het jaar. Het lijken me verkopen in kleine kring, of familie-verkopen of wat dan ook: geen idee. Een gevoel.

    @47 Je hebt gelijk, mocht het inderdaad toch gegeven zijn om snel voor 1/7 de akte te registreren dan ijlt dat dit kwartaal wel na.

  53. Claude says:

    Speciaal voor Juan, en een beetje wrang nu: http://www.kuykvanoldeniel.nl/kvo/images/team/slimme-zet.jpg
    (NVM-advertentie: “Ga jij ook een huis kopen in 2011? Slimme Z”). Nou. Maart 2011 index 105,1. Toen nog 10% kosten koper, ofwel 115,6. Nu index 96,1, of wel bijna 20% eraf. Op een huis van 4 ton zo’n 70k of wel 2 tot 3 volle netto jaarsalarissen. Spaar daar maar tegen op. Domme Z en bedankt NVM!

  54. Adamus says:

    Claude:
    @1 Dit kan (of beter: gaat) overigens wel Rutte in de kaart spelen. Huizenbezitters gaan nerveus worden nu.

    Rutte, Hukker’s laatste strohalm 😉

  55. Hugo says:

    tufkaj: komt gelijk met bericht dat de euribor rente lager is dan ooit.

    EURIBOR is niet omlaag gemanipuleerd. Herhaal, EURIBOR is niet omlaag gemanipuleerd. Dat is alleen bij LIEBOR het geval. EURIBOR is echt een eerlijke weergave van risico bij banken. De EU(ro) is een transparante eerlijke en niet gemanipuleerd betaalmiddel. Daarom is er nergens fraude te bekennen en dus is er geen enkele vervolging voor fraude bij de bankiers en politici.

    (om misverstanden te voorkomen, sarcasme)

  56. Claude says:

    @51 Ik vind het zo gek, geen enkele bank leent bij elkaar iets uit, maar toch is de interbancaire rente 0,niets. Opmerkelijk.

  57. Adamus says:

    ll:
    Biflatie, de crash is nu echt begonnen

    biflatie.nl/artike…-nu-echt-begonnen-80

    Leuke reactie 🙂
    “Mijn eigen huis zit nog in de plus. Mocht ik ooit werkeloos worden dan is er nog de nationale hypotheek garantie voor de aflossing. NHG NHG NHG
    M’n spaargeld zit deels in het buitenland en ook in goud en zilver. Op papier heb ik (naast het huis), eigenlijk helemaal niets. Die spaarrekening heb ik overigens kunnen vullen dankzij de lage maandlasten die een eigen huis met zich mee breng. Als ik had gehuurd dan was dat een stuk minder geweest.

    Zo zie je maar, als je je zaken verstandig regelt dan is het hebben van een eigen huis (ook nu nog) een groot voordeel.”

  58. tufkaj says:

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit verder gaat. Mensen die nu hun huis te koop hebben staan krijgen een flinke klap te verwerken. Voordat die klap zich verwerkt in de cijfers zijn we echter zo drie maanden verder. Een dead cat bounce ligt in het verschiet?

  59. Steven says:

    aan Claude

    Of vrienden onder elkaar… Ze krijgen allemaal gratis geld van de overheid dus kan je best wat uitlenen af en toe aan je gabber tegen 0 procent.

    allemaal al in Japan gezien. en toch effe lekker 80 procent van de huizenprijs er af daar. (10 jaar geleden)

  60. Hugo says:

    Claude: geen enkele bank leent bij elkaar iets uit, maar toch is de interbancaire rente 0,niets.

    Dat vraag ik me af. Ierse banken hebben het volgende geintje uitgehaald (uiteindelijke gevolgen op de Ierse bevolking afgewenteld toen ze eraan gingen). Bank A leent bank B tegen zo goed als niets een paar miljard. Dat wordt weer gefractional banked en bank B en C kunnen op basis daarvan weer tig miljard lenen van Bank A. Voordat audit day er is plaats je het op een off balance sheet vehicle en rehypothicaten (geen idee of daar een NL woord voor is) ze het via London. Best lang goed gegaan en goede bonussen van kunnen betalen. Fiat ponzi’s kunnen lang doorgaan. In de jaren 70 dacht men al dat de Dollar eraan zou gaan vanwege alles (kort samengevat). Kreng bestaat nog steeds, idem de rest van het waardeloze papiergeld.

  61. Hugo says:

    tufkaj: Een dead cat bounce ligt in het verschiet?

    Ik denk het niet, nog te vroeg voor dat. In de landen welke ons voorgingen was de daling voor de dead cat bounce gebeurde veel hoger.

  62. Dawg says:

    Claude:
    @51 Ik vind het zo gek, geen enkele bank leent bij elkaar iets uit, maar toch is de interbancaire rente 0,niets. Opmerkelijk.

    Dat zal wel iets te maken hebben met het beleid van de ECB. De ECB kan haar kredietfaciliteiten inzetten als ze de Euribor hoger vindt dan wenselijk. Banken lenen dan bij de ECB in plaats van bij elkaar.

  63. nhz says:

    Claude: Spaar daar maar tegen op. Domme Z en bedankt NVM!

    gelukkig is het bijna verkiezingen en gaan bijna alle partijen de zielige huiseigenaars te hulp schieten 😎

    Hugo: In de landen welke ons voorgingen was de daling voor de dead cat bounce gebeurde veel hoger.

    overigens interessant om te lezen hoe in de VS nu grote nieuwe problemen dreigen bij de FHA leningen, dat is het US equivalent van NHG. Dit segment is onder invloed van Obama, na alle problemen bij Fannie & Freddie, enorm opgepompt met zeer soepele leennormen (soepel voor de VS: minimaal 3.5% aanbetaling, da’s nog steeds een hoop meer dan in de polder). En surprise, surprise, nu al blijkt een groot deel van die hypotheekgevers in gebreke en mag de belastingbetaler er voor op gaan draaien. Obama kennende zal het er wel op uit draaien dat iedereen kosteloos mag oversluiten naar een hypotheek die wél te betalen is uit het inkomen (bijv. een bijstandsuitkering …), in ieder geval tot de verkiezingen 😎

  64. Adamus says:

    Steve:
    Claude,

    Prijsdruk vanuit Duitsland:
    “De Hypotheker heeft een annuïteitenhypotheek “met zeer lage rente” van de Duitse Volksbank Emmerich-Rees in het assortiment opgenomen.”
    amweb.nl/nieuws/ne…otheker.192448.lynkx

    Als buitenlandse banken de krenten uit de hypotheekpap gaan vissen door met lage rentes te stunten voor hypotheken met <100% LTV blijven de Nederlandse banken zitten met de financieele zwakkere consumenten en zullen ze de rente voor die groep nog hoger moeten maken.

    Hoezo vicieuze cirkel naar beneden? Alles boven de NHG grens en boven de 80% LTV is toxic waste voor banken.

    Voor kopers in den Helder en Cadzand?

  65. erik says:

    Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Geen duidelijkheid politiek(speelt heel erg mee), Hier in de buurt zijn inderdaad de pareltjes verkocht de rest niet,men verwacht dat de prijzen nog een 10 a 15% gaan dalen(men vergeet dat de betaalbaarheid afneemt en de uiteindelijke kosten ook, door veel duurdere hypotheekvorm. Indien er niet snel duidelijkheid komt van onze politiek en die van Europa, kan de hele boel hier als een kaartenhuis instorten(hoge werkloosheid zit er aan te komen), huizenverkopers realiseren zich dit nu nog niet maar dit gaat rap komen, de komende 3 maanden zijn de maanden van de waarheid, is het erop of eronder en dan flink(-30%).

  66. Henk 6 says:

    tufkaj: Of recenter: woningmarktcijfers…uploads/57631284.jpg

    Ik schrik van deze slogan van de nvm
    U betaald ons en wij naaien u in uw eigen belang!
    Misdaad ?

    Claude:
    Speciaal voor Juan, en een beetje wrang nu: kuykvanoldeniel.nl…/team/slimme-zet.jpg
    (NVM-advertentie: “Ga jij ook een huis kopen in 2011? Slimme Z”). Nou. Maart 2011 index 105,1. Toen nog 10% kosten koper, ofwel 115,6. Nu index 96,1, of wel bijna 20% eraf. Op een huis van 4 ton zo’n 70k of wel 2 tot 3 volle netto jaarsalarissen. Spaar daar maar tegen op. Domme Z en bedankt NVM!

  67. Adamus says:

    Dawg:
    Fred,

    Klopt. Dacht die vent ook terwijl die in een ravijn stortte.

    So far so good 🙂

  68. financieel baggeraar says:

    Grappige woordspeling het duo Hutte(n) Rukker(s)

  69. Adamus says:

    FTM/hollanditis/reuters

    “Spaartegoeden
    Opmerkelijk in de analyse van Reuters is het ontbreken van de gigantische Nederlandse spaartegoeden. Alleen al vorig jaar is het spaargeld van alle Nederlanders samen met 10 miljard euro gestegen. De afgelopen 10 jaar is de totale omvang van particulier spaargeld in ons land meer dan verdubbeld naar ruim 300 miljard euro.”

    Wordt misschien gemeengoed? sparen doe je niet in fiat. 😉

  70. Adamus says:

    Lex: Voerman. Wat hebben gebroken gezinnen nu in dat rijtje te zoeken? Weer zo’n belachelijk vooroordeel dat iedereen uit een gebroken gezin net zoiets is als een economisch inactieve, en dat ze allemaal huurtoeslag krijgen.
    Een beetje meer compassie zou niet verkeerd zijn. Ik betaal graag wat meer belasting om dat soort onzinnige situaties te voorkomen.

    Ik betaal liever minder belasting en wil de kans hebben de studiekosten rechtstreeks te doneren. Hoeft hij/zij niet naar een failliet ROC (of andere opleiding) bijvoorbeeld.

  71. JR says:

    De relatieve lage daling in Groningen komt doordat verreweg de meeste transacties in de stad Groningen gedaan worden. Daar heerst een nijpend tekort aan woonruimte, in tegenstelling tot de rest van de provincie. Denk hierbij aan de het feit dat het eens studentenstad is. Dit gegeven drukt de daling.

    Interessant dat de daling zo fors is deze maand. Ben benieuwd naar de cijfers van Augustus. Kan me ook moeilijk voorstellen dat mensen nu een huis kopen met de verkiezingen in het verschiet.

    In mijn regio staat het water de makelaars ook tot aan de lippen. Sommige verdrinken in optimisme en steken dit ook niet onder stoeeln of banken. Andere komen met stoere leuzen zoals ”bieden vanaf”. Ik sprak eens een makelaar die het mijn inziens wel bij het rechte eind heeft, die zei een vraagprijs moet uitnodigen tot een bod. Helaas als je de laatste vraagprijzen ziet doen ze dat nog steeds niet.

    De correctie zal doorgaan. Men moet uitgaan van een gemiddelde huizenprijs waarbij de netto maandlast rond de 800-900 euro ligt waarbij de hypotheekconstructie bestaand uit 100% annuïteiten of lineaire aflossing. Tenzij 15 September de perfecte oplossing wordt geopperd in een van de talrijke debatten. Helaas zal dit uitblijven.

  72. Jas says:

    nhz: ja, van mijn naamgenoot bij de glibberige hypotheekpusher die met veel belastinggeld overeind gehouden wordt; maar dat is vanzelfsprekend niet van invloed op zijn professionele mening

    Correctie:

    Delta Lloyd heeft nooit geld geleend/ontvangen van de overheid.
    Volgende bank/verzekeraars wel:

    Aegon – echter reeds afbetaald
    ING – deels afbetaald
    SNS bank – zal niet op korte termijn iets terugbetalen, en dan druk ik mij voorzichtig uit.

    Aan deze leningen verdient de belastingbetaler (nog steeds) vrij goed, gezien de ruime rente.
    Bovendien heeft Aegon 150 % van de nominale lening terugbetaald aan de staat, om vervroegd te kunnen aflossen.
    Het is jammer dat ik ze niet iets heb kunnen lenen.

    Tweede punt:
    Is het iemand ooit opgevallen dat een van de voorwaarden van het ontvangen van deze lening, vermoedelijk een rente opdrijvend effect heeft gehad? Om er voor te zorgen dat de ontvangers van de steun (ING, Aegon…) geen misbruik maakten van de verbeterde kapitaalpositie, mochten zij geen concurrerende rentetarieven aanbieden. Indirect heeft de overheid dus het lenen duurder gemaakt. En de bankiers weer iets rijker.

    Fijne avond

  73. Steven says:

    aan JR

    Makelaar is ook gewoon een vak dat heel veel verdiende toen de huizenprijzen in de lift zaten. Zeg maar visser in een vijver vol met vissen… : zijn er minder vissen, dan moet je wat anders gaan doen, want vissen kan iedereen. Klinkt zo simpel, maar je zal zien dat heleboel makelaars door zullen gaan tot faillissement. (dat levert overigens ook weer flink wat woonruimte op in die soms mooie erg panden waar ze kantoor houden)

  74. Steven says:

    mooie erg? = erg mooie

    Ik las het weer niet na en ga maar eens off. 8 procent daling in een jaar: dat schiet tenminste op. 🙂

  75. ll says:

    Het is toch ongeloveloos ;), er is in één jaar 136 miljard aan vermogen verdampt ( waarvan méér dan de helft van de particulieren ) , en wat zegt het Nieuwsuur, nikxxxxx.

    Juan, er is hier dus nog steeds géén probleem blijkbaar. 🙂

    In Belgie snapt men het wél, en spreekt daar over dat de Ollanderders nu wel hun AAA status zullen verliezen, en dat de financiële wereld in paniek is.

  76. harry Nak says:

    alle makelaars, hypotheekadviseurs,Taxateurs kunnen toch gaan werken bij bijzonder beheer.Ze hebben grote kennis van zaken. Het nadeel hiervan ze krijgen hier geen kortingje op hun hypotheek rente. Dat hebben ze wel nodig want zij waren de eersten die 6 maal hun inkomen geleend hebben.

  77. harry Nak says:

    nee nou wordt ie mooi

  78. azijnseikerT says:

    @72, Ah zuurverdiende spaargeld, daar weet de SP wel raad mee.

  79. Adamus says:

    Steven:
    aan JR

    Makelaar is ook gewoon een vak dat heel veel verdiende toen de huizenprijzen in de lift zaten. Zeg maar visser in een vijver vol met vissen… : zijn er minder vissen, dan moet je wat anders gaan doen, want vissen kan iedereen. Klinkt zo simpel, maar je zal zien dat heleboel makelaars door zullen gaan tot faillissement. (dat levert overigens ook weer flink wat woonruimte op in die soms mooie erg panden waar ze kantoor houden)

    Vanuit Gr. proberen er nu te solliciteren bij woco’s in het zuiden van het land. Hoe desperaat kun je zijn.

  80. Adamus says:

    ll,

    Hoor Wientjes en Drost van nibc lullen op BNR. Hopeloos.

  81. azijnseikerT says:

    Ha, Wientjes wil dat we met zijn allen nog meer gaan lenen. Dat is inderdaad wel DE oplossing. http://www.ftm.nl/copypaste/werkgeversvoorman-lanceert-financieel-oranje-plan.aspx

  82. Adamus says:

    Steven:
    aan JR

    Makelaar is ook gewoon een vak dat heel veel verdiende toen de huizenprijzen in de lift zaten. Zeg maar visser in een vijver vol met vissen… : zijn er minder vissen, dan moet je wat anders gaan doen, want vissen kan iedereen. Klinkt zo simpel, maar je zal zien dat heleboel makelaars door zullen gaan tot faillissement. (dat levert overigens ook weer flink wat woonruimte op in die soms mooie erg panden waar ze kantoor houden)

    Nog leuker: een makelaarskantoor, daar de jongens en meisjes in zetten en er een pensioenwinkeltje voor jezelf bijdoen om de overwaarde bij verkoop opzij zetten. Winwin 🙂
    Tenminste zo ging het.

  83. Voerman says:

    azijnseikerT: Ha, Wientjes wil dat we met zijn allen nog meer gaan lenen. Dat is inderdaad wel DE oplossing.

    God moge de man straffen met een droge oude verkwistende vrouw, een hoge aflossingsvrije hypotheek en een lang leven zonder pensioen.

  84. Dawg says:

    Heiny,

    Ik zie je comment(46)nu pas. Vat ik je gedachtegang goed samen als ik stel dat jij aanneemt dat banken eerst al het geld naar zich toe trekken , vervolgens deflatie veroorzaken en dan, tenslotte, alle tastbare zaken opkopen? Wij de schulden, zij de bezittingen? Zoiets?

    Vraag jezelf eens af. Is een gedachtegang als boven beschreven logisch, gegeven de manier waarop ons geldstelsel werkt? Waar blijft het geld als bedrijven of gezinnen hun schulden aan banken aflossen of rente betalen? Nergens dus! Zoals het “uit het niets” ontstond toen het als lening werd verstrekt, zo verdwijnt het weer “in het niets” als het wordt afgelost. Als ik een bedrag aan een bank betaal, wordt dat bedrag en van mijn betaalrekening op de schulden kant van de bank balans weggestreept en weggestreept op de bezittingen kant bij de debiteurenrekening op die zelfde balans. Ik heb aan mijn verplichtingen aan de bank voldaan, maar daarbij tegelijkertijd geld vernietigd. ‘t Ligt dus niet bij de bank in de kluis zodat ze daar later iets tastbaars voor kunnen kopen of zo. ‘t Is pleitte. Geld is schuld en als die schuld verdwijnt, verdwijnt het geld ook.

    Wel is het zo dat naarmate er meer rente en aflossing aan de banken wordt betaald er minder over blijft om te besteden aan leukere dingen. Huisjes, geheel verzorgde vakanties of 3D-scheermesjes met nog meer scheercomfort. Iedereen die dat soort dingetjes in de verkoop heeft verkoopt niet meer lekker, moet z’n prijzen verlagen en sommigen gaan daarbij failliet: deflationaire krimp. Voor banken een probleem want hun debiteuren kunnen nu hun schuld niet meer terugbetalen en andere bezittingen (schatkistpapier, aandelen, onroerend goed etc.)worden ook minder waard. En dan zijn die banken dus de klos, want als ze teveel schulden krijgen ten opzichte van hun bezittingen wil niemand nog een betaal- of spaarrekening bij die bank aanhouden. Want die saldi zijn immers ook niet meer dan schulden van de bank en daar hadden ze er al teveel van. Als het probleem maar groot genoeg wordt ontstaat vanzelf een bankrun (zie Gr, Sp, Port, It,).
    Deflatie is m.a.w. een bankenkiller,

  85. Lex says:

    Claude: 60.000 euro woosj. Kon je mooi van huren een jaar.

    Weet niet waar jij woont, maar met 800-1000 euro huur in de maand bij mij in de buurt, kun je er JAREN van huren. Of huur je lekker een villa met zwembad en 3 inpandige garages? 😉 Dat is nog steeds niet zo’n verspilling dan het voorbeeld dat je gebruikte. Dus geen medelijden met mensen die vorig jaar zo gehandeld hebben.

  86. Lex says:

    Heiny: Hoe kan een bank profiteren van al deze schulden? Waarom gaan ze zo gewillig mensen diep in de schulden laten steken met de kans dat ze er niet meer uit komen?

    Da’s niet zo moeilijk. Geld is een concept, geen natuur verschijnsel. Ik zou het als bank ook wel weten als je wilt groeien en machtig wil worden. Als je iedereen bij jou op de LEENlijst (geen LOONlijst) hebt staan, dan moeten ze toch doen wat jij zegt. Simpel, ze hebben immers schuld. Ofwel, moderne vorm van slavernij/controle.

    Als ik machtzuchtig zou zijn had ik ook liever de controle over mensen dan een kluis vol met papier waar wat getallen op staan.

    Macht is namelijk niet hoeveel geld je hebt, maar hoeveel controle je hebt. Als je mensen zo uit hun huis kunt zetten moet je maar eens opletten hoe je van alles kunt beinvloeden in jou voordeel.

    Dat iedereen er zo gewillig in gelopen is snap ik dan weer niet. Blijkbaar was de schijnwerkelijkheid te aantrekkelijk voor velen ten opzichte van kritisch nadenken. Althans, in zoverre mensen nog kritisch kunnen denken, want in de schoolsystemen van diverse landen is dat uit het curriculum geschrapt.

  87. Paul99 says:

    ‘Pensioengeld gebruiken voor hypotheken’

    DEN HAAG (AFN) – Pensioenfondsen moeten op grote schaal de hypotheken van banken kopen, zodat die weer geld kunnen uitlenen aan bedrijven en de economie een oppepper krijgt. De werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland schrijven dat in een woensdag gepubliceerde beleidsagenda voor de volgende regeerperiode.

    http://www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-220812-087/Pensioengeld-gebruiken-voor-hypotheken.aspx

    “…….Ook de woningmarkt zou van deze aanpak profiteren.”

    Profiteren ??? KUNSTMATIG hooghouden, zullen ze bedoelen. Maar NIET van mijn centen, als ik er tenminste nog iets over te zeggen heb, maar dat zal wel niet tegenwoordig. Ze proberen overal waar nog maar enigzins geld zit, met hun tengels aan te zitten.

  88. De ontwikkelaar says:

    Paul99 Zegt:
    22 August 2012 om 9:18 am (Quote) (Reply)

    ‘Pensioengeld gebruiken voor hypotheken’

    Lijkt een leuk idee, tot de hypotheken op de werkelijke waarde getaxeerd worden.

    Nu kunnen banken de kluit nog belazeren door elkaar ‘pakketten’ te verkopen tegen veel te hoge waarden en daarmee de ‘markt’ overtuigen.

    Dat gaat dan niet meer.

  89. Lex says:

    Heiny: Toen de volgende dag het nieuws binnen kwam dat de Engelsen gewonnen hadden, schoot de beurs omhoog. Dus Kassa…!

    Dit hebben de Rothschild’s ook al eens dunnetjes overgedaan in 1929

    Ik ken het verhaal. Echter. Banken zijn PRIVATE ondernemingen die volgens de wet geld mogen creeren (fractional reserve banking). Dat hebben ze massaal gedaan de afgelopen 30 jaar. Vandaar al die schuld. Ze hebben dus geld uitgeleend wat ze eigenlijk niet hadden. Zo’n constructie als valse berichten is nu niet nodig, het gros staat al op de schuldenlijst bj private ondernemingen. Kortom, alles is al verkwanseld, en de boel is al “verkocht” door iedereen. Iedereen moet toch al tot 67ste doen wat overheid en banken zeggen.

    En nu? Nu wordt er aan de pensioenen gemorreld. Niet meer geindexeerd, hogere premies, duurdere zorg, strengere regels ivm “veiligheid” voor de burgers. Uitkleden van inhoud op scholen etc etc etc.

    Ik hou niet van complot theorien, maar je ziet wel dat meer en meer mensen geen enkele controle meer hebben over hun eigen leven.

    Maar ja, zolang mensen op feestjes nog opscheppen over hun riante hypotheek rente aftrek, dan blijft het die kant op gaan.

    Einstein zei het al. Er zijn twee dingen die onbegrensd zijn. Het universum en de domheid van mensen…

  90. Lex says:

    ll: Het is toch ongeloveloos 😉 , er is in één jaar 136 miljard aan vermogen verdampt ( waarvan méér dan de helft van de particulieren ) , en wat zegt het Nieuwsuur, nikxxxxx.

    Heb je wel eens gezien hoevel “vermogen” er de afgelopen uit het niets ontstaan is? 😉

  91. Lex says:

    azijnseikerT: @72, Ah zuurverdiende spaargeld, daar weet de SP wel raad mee.

    En iedereen die het heeft ook. Opnemen, evt. omzetten in een schaarse grondstof, in de kluis en simpelweg niet meer opgeven. Spaargeld kan sneller verdwijnen dan ze regels en wetten kunnen invoeren. Kijk maar naar Griekenland. Denk je dat spaarders hier anders zijn?

    Ben al lang afgestapt van netjes spelen volgens de regels van de overheid. Waarom zou ik extra belast worden ten opzichte van mijn oud klasgenoten die al hun geld uitgegeven hebben? Ik vertik het gewoon. Net zoals geld een concept is, zijn regels dat ook.

  92. Lex says:

    nhz: Centrale banken kunnen in het huidige systeem niet failliet, alle risico is voor de belastingbetaler.

    BINGO! De winsten zijn geprivatiseerd, en de schulden zijn gesocialiseerd. Zie je de overeenkomsten met een boa-contrictor die bij elke uitademing zijn grip versterkt?

  93. Dawg says:

    Paul99,

    Wientjes is een heel erg verkeerd mannetje, die nu dus de even foute plannetjes van Lans(kots)Bovenberg loopt te promoten. Je krijgt door dit soort voorstellen wel weer een mooi inkijkje in de gedachtenwereld van dit soort types. Banken moeten klaarblijkelijk hoe dan ook van hun foute beleggingen af, als het niet op kosten van de belastingbetaler kan, dan maar op kosten van de spaarder.

  94. eric406 says:

    azijnseikerT:
    Ha, Wientjes wil dat we met zijn allen nog meer gaan lenen. Dat is inderdaad wel DE oplossing.

    Ik ken zijn plan inhoudelijk niet, maar ik heb dit in het verleden al vaker geopperd. Door pensioenfondsen hypotheken over te laten nemen (niet de sub-prime), voorkom je in ieder geval dat de pensioenpotten kunnen worden leeggeroofd/ten prooi vallen aan beurskrach, en dat we de banken weer uit de shit moeten helpen (maw ze mogen dan wel omvallen) Maar dit zou dan wel onderdeel moeten zijn van een groter plan. Splitsing van de bankactiviteiten (particulier/zakelijk), einde van aflossingsvrij voor bestaande hypotheken, max. 80-90% hypotheekverstrekking, en einde geldcreatie van de banken.

    We hebben dit soort onorthodoxe oplossingen nodig om te redden wat er te redden valt. De inzet moet in ieder geval niet zijn om de huizenmarkt te redden, maar een onderdeel om deze (budgetneutraal) te saneren. Bij mensen die de hypotheek niet meer kunnen betalen, zou je vervolgens hun pensioenaanspraken kunnen gebruiken om de situatie weer gezond te maken.

    Niet bij voorbaat afschieten dus dit idee.

  95. Marketwatch says:

    Kwaliteitskrant Spits is wakker geworden:

    ‘Miljoenenstrop dreigt door NHG’

    Financieel experts maken zich grote zorgen over de houdbaarheid van de Nationale Hypotheekgarantie (NHG). Dit spaarpotje, dat bedoeld is om de risico’s van eigen-woningbezit te spreiden, dreigt in rap tempo op aan het raken door de dalende huizenprijzen. De overheid staat via het Rijk en gemeentes garant en riskeert een tegenvaller van tientallen miljoenen euro’s.

    Door de dalende huizenprijzen lopen steeds meer huiseigenaren tegen een restschuld aan. Volgens een recente schatting van ING heeft 25 procent van de woningbezitters tegen het einde van het jaar een hogere hypotheeksom dan de waarde van hun huis. Als de huizenprijzen verder dalen, kan dat oplopen tot liefst 35 procent, stelt deskundige Jos Koets van Assurantiekantoor Groenoord. „Als mensen hun betalingsverplichtingen gewoon kunnen nakomen, is er niets aan de hand. Het wordt pas een probleem als meer mensen noodgedwongen hun huis met verlies verkopen. Dat gaat gebeuren nu de werkloosheid oploopt. De problemen die eraan zitten te komen, zijn aanzienlijk groter dan de banken toegeven.”

    http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2012/08/miljoenenstrop-dreigt-door-nhg

    Langzaam begint het besef bij de meute door te dringen…

  96. azijnseikerT says:

    @92 Zeker. Maar het is zo doorzichtig. De belastingen die je betaalt moeten op een gegeven moment wel binnen de perken blijven, anders verdwijnt het solidariteitsprincipe en gaan mensen inderdaad andere wegen bewandelen.

  97. Dawg says:

    azijnseikerT,

    Het verdampen van de waarde op de beurs of van woningen heeft toch niks met belastingen van doen? Als de waarde van mijn huisje dat ik ooit voor € 50.000 kocht eerst een imaginaire waarde van € 186.000 bereikt omdat steeds meer huishoudingen meegaan doen met bellenblazen en dan weer terug gaat naar een meer realistische waarde dan is er in de tussentijd geen vermogen ontstaan of vernietigd, maar slechts van eigenaar veranderd.

  98. Claude says:

    Paul99,

    Het verstrekken van nieuwe hypotheken door pensioenfondsen is prima. Is dat niet een beetje het Deens model wat nu gehypt wordt, met obligaties en zo? Verstrek je fijn een hypotheek met max 85% LTV en 4 LTI tegen een percentage of 3,5. Redelijk safe en iedereen blij?

    Het overnemen van bestaande hypotheken is een geweldig plan voor banken en uhm, nou vooral voor banken eigenlijk.

  99. tinus says:

    Hypotheken naar pensioenfondsen

    =

    Financieren van elites door werkend Nederland.

  100. Claude says:

    Speciaal voor Nhz: Hamburg krijgt Ikea-wijk http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/12805797/___Hamburg_krijgt_Ikea-wijk___.html?cid=rss

    Ben benieuwd voor hoeveel Ikea een huis uit de grond kan stampen met prefab-materiaal. Zou weleens een game-changer kunnen worden in de projectontwikkelaars-markt.

  101. snorkel says:

    Gisteren op nujij.nl even voorgerekend dat een huizenbezitter met een huis van €300.000 in juli (in één maand dus) meer dan € 10.000 ‘waarde’ is kwijtgeraakt. Werd simpelweg niet geloofd. Er werd zelfs beweerd dat in belachelijke aannames deed, terwijl ze gewoon op de site van het Kadaster terug te vinden zijn. Zitten we dan nog steeds in de ontkenningsfase?

    Overigens hulde voor Hans de Geus! Zelden zo’n eerlijk verhaal gehoord in het journaal.

  102. trieste vertoning says:

    Voerman,

    Beste Voerman,

    De markt bepaald de prijs van een woning, en die wordt bepaald door mensen die hun huis daadwerkelijk verkopen. Er zijn altijd mensen die hun huis kwijt moeten door scheiding, werkloosheid, overlijden, etc. Dan kun je wel vasthouden aan de te hoge prijs die je er zelf voor hebt betaald maar dan raak je je huis dus niet kwijt, dan maar niet verkopen tot aan je dood is dan de enige oplossing, mogen je erfgenamen het tegen de dan geldende marktwaarde uiteindelijk verkopen.

  103. Dawg says:

    Claude,

    Achter de schermen wordt echter door het Min van Fin en JK de J al enige tijd druk op de pensioenfondsen uitgeoefend. Daar schreef de voorzitter van de Pensioenfederatie vorig jaar nog een open brief over. Het proefbalonnetje dat Wientjes nu weer oplaat komt niet zomaar uit het niets.

  104. eric406 says:

    Dawg:
    Claude,

    Achter de schermen wordt echter door het Min van Fin en JK de J al enige tijd druk op de pensioenfondsen uitgeoefend. Daar schreef de voorzitter van de Pensioenfederatie vorig jaar nog een open brief over. Het proefbalonnetje dat Wientjes nu weer oplaat komt niet zomaar uit het niets.

    m.a.w. wacht niet tot het je overkomt, maar zorg dat je meepraat. Zo kun je voorwaarden stellen.

    En voor de duidelijkheid: ik heb het liefste dat er niemand aan mijn pensioen komt. Echter het bedrag dat mijn werkgever maandelijks voor mij betaald, zou ik heel goed (en veel liever) aan de aanschaf van een woning kunnen besteden. Dan heb ik in ieder geval de zekerheid dat ik een afbetaald huis heb als ik met pensioen ga. Nu ben ik helemaal nergens zeker van.

  105. Claude says:

    Proefballon ChristenUnie: neem restschuld mee in nieuwe hypotheek http://www.nu.nl/nieuws/2890232/restschuld-mee-nieuwe-hypotheek.html

    Lijkt mij een goed plan, mits deze schuld binnen vijf of tien jaar wordt afgelost. Waarom een goed plan? Het bevordert de verkoopdrift en dus de onvermijdelijke waardedaling. Ik zeg doen!

  106. Dawg says:

    eric406: En voor de duidelijkheid: ik heb het liefste dat er niemand aan mijn pensioen komt. Echter het bedrag dat mijn werkgever maandelijks voor mij betaald, zou ik heel goed (en veel liever) aan de aanschaf van een woning kunnen besteden. Dan heb ik in ieder geval de zekerheid dat ik een afbetaald huis heb als ik met pensioen ga. Nu ben ik helemaal nergens zeker van

    Duidelijk, individuele huiseigenaren en Nederland als geheel zijn nu een soort hedgefonds geworden. En heel veel lenen en heel veel beleggen. Dat had beter gekund met heel wat kortere balansen. Maar ja, dan blijven er ook veel minder strijkstokken over waar wat aan kan blijven hangen voor de geldschuivers.

    Meepraten door de direct belanghebbenden? Ik denk niet dat dat echt de bedoeling is van de netwerkjes in corporatistisch Nederland. Die praten over je en tegen je, niet met je.

  107. Claude says:

    PvdA: 25.000 startersleningen en meer sociale huurwoningen http://www.bnr.nl/topic/verkiezingen_2012/802831-1208/pvda-wachtlijsten-huur-niet-te-doen

  108. nhz says:

    Lex: Als ik machtzuchtig zou zijn had ik ook liever de controle over mensen dan een kluis vol met papier waar wat getallen op staan.

    “I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies.” – Thomas Jefferson

    “Let me issue and control a nation’s money and I care not who writes the laws.” – Mayer Amschel Rothschild

    Lex: Althans, in zoverre mensen nog kritisch kunnen denken, want in de schoolsystemen van diverse landen is dat uit het curriculum geschrapt.

    en anders worden de laatste restjes weerstand en foute ideeën er wel uitgeperst via de Brave New World aanpak van Google, Apple en meer van dat soort verlichte Amerikaanse bedrijven.

    De ontwikkelaar: Lijkt een leuk idee, tot de hypotheken op de werkelijke waarde getaxeerd worden.

    waarom taxeren op de werkelijke waarde? De politiek zou zomaar de pensioenfondsen kunnen verplichten om de hypotheken op te kopen tegen de nominale waarde. Variaties hierop hebben we o.a. in de VS al gezien.

    Marketwatch: Kwaliteitskrant Spits is wakker geworden:

    ‘Miljoenenstrop dreigt door NHG’

    die waren wel eerder kritisch over de bubble hoor, in tegenstelling tot de traditionele media.
    Ik denk wel dat de stop uiteindelijke vele tientallen miljarden in plaats van ‘miljoenen’ gaat bedragen. Maar ja, moeilijk al die grote getallen van tegenwoordig, dat krijg je ervan als je onbeperkt geld bijdrukt.

    Marketwatch: Dat gaat gebeuren nu de werkloosheid oploopt.

    en de werkeloosheid gaat ook oplopen omdat je dan kosteloos afkomt van een onder water staande NHG hypotheek. Net zoals het aantal echtscheidingen onder NHG klanten hard zal blijven oplopen. Geen groter risico voor de relatie (tenminste, in officiële vorm) dan het hebben van een NHG hypotheek, de statistiek bewijst het!

    Dawg: dan is er in de tussentijd geen vermogen ontstaan of vernietigd, maar slechts van eigenaar veranderd.

    zelfs dat vermogen ‘veranderd’ kun je nog betwisten, want het was vooral geleend vermogen, niet definitief.
    Maar bellenblazen is wel heel handig voor de overheid die dan belasting kan heffen over al die ‘winst’, ook al doen ze dat op een tamelijk inefficiënte manier …

    Claude: Redelijk safe en iedereen blij?

    en als ik me goed herinner waren er in Denemarken momenteel veel probleemhypotheken ‘ondanks’ dat fantastische systeem.

    Claude: Ben benieuwd voor hoeveel Ikea een huis uit de grond kan stampen met prefab-materiaal. Zou weleens een game-changer kunnen worden in de projectontwikkelaars-markt.

    ik volg het al een tijdje, maar je zult niet achter de echte kosten komen. Ikea is een ideële stichting die geen cent belasting betaalt, en erg handig is met centjes. Ze zullen ongetwijfeld vragen wat de markt kan dragen.
    Ik weet zeker dat je een prima prefab huis kunt boven voor 25-50K euro, excl. grond/montage/aansluiten leidingen/vergunningen. Maar dat laatste is bijna allemaal gebakken lucht om de overheid te spekken, er van uitgaande dat mensen geen kompleet park als tuin willen. In de VS zijn mooie prefab woningen leverbaar voor minder dan $45K, incl. interne installaties en met zon 100m2 oppervlak (maar excl. externe kosten). Dus als China daar mee begint dan zal het vast minder dan $25K kosten. Voorlopig is prefab hier vooral een niche markt die gericht is op kapitaalkrachtige kopers die snel een huis willen, of die een alternatief zoeken voor de troosteloze betondozen die overal in Nederland neergeplempt worden.

    trieste vertoning: Er zijn altijd mensen die hun huis kwijt moeten door scheiding, werkloosheid, overlijden, etc.

    daar zijn er steeds minder van dankzij NHG 🙁

    Dawg: Achter de schermen wordt echter door het Min van Fin en JK de J al enige tijd druk op de pensioenfondsen uitgeoefend.

    ongetwijfeld, de politiek zal alles op alles zetten om de bubble overeind te houden, (mede) op kosten van burgers die er niet voor verantwoordelijk waren. De bedrijven en personen die wél verantwoordelijk waren worden zoveel mogelijk uit de wind gehouden. Oftewel, het gaat nog jaaaaren duren voordat deze bubble bodemt.

  109. nhz says:

    Claude: Proefballon ChristenUnie: neem restschuld mee in nieuwe hypotheek nu.nl/nieuws/28902…ieuwe-hypotheek.html

    Lijkt mij een goed plan, mits deze schuld binnen vijf of tien jaar wordt afgelost.

    maar hoeveel mensen zijn er nog die een extra restschuld bovenop de nieuwe hypotheek kunnen hebben? Wie gaat er zoveel kleiner wonen dat er flink geld overblijft. Zeker als je een NHG hypotheek hebt zou je wel gek zijn … En binnen 5-10 jaar aflossen dat zie ik er helemaal niet van komen.

    Dawg: Duidelijk, individuele huiseigenaren en Nederland als geheel zijn nu een soort hedgefonds geworden. En heel veel lenen en heel veel beleggen. Dat had beter gekund met heel wat kortere balansen

    het zou ook beter zijn als de risico’s terecht kwamen bij dezelfde personen; maar wat de politiek nu probeert is precies het omgekeerde, de risico’s afwentelen op personen die er niet van geprofiteerd hebben. De enige nuancering daarbij is dat zowel de huizenmarkt, het pensioensysteem als grote delen van het sociaal stelsel een Ponzi systeem zijn, dus gemiddeld maakt het weinig meer uit. Maar per individu kan deze politieke keus sterk positieve of negatieve gevolgen hebben; ja, de verkiezingen zijn weer in aantocht!

  110. Dawg says:

    Claude: Lijkt mij een goed plan, mits deze schuld binnen vijf of tien jaar wordt afgelost. Waarom een goed plan? Het bevordert de verkoopdrift en dus de onvermijdelijke waardedaling. Ik zeg doen

    Zou je denken? Het plan komt op mij over als “oude politiek”, d.w.z. vraagstimulering door meer geld (uiteraard geleend en/of fiscaal tevoorschijn getoverd) naar de koopmarkt laten lopen.

  111. Dawg says:

    Af en lekt er wel eens zomaar iets uit:

    http://www.rtl.nl/xl/#/u/aa323c07-8de2-41e9-95cb-bbacc276ecf6/

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/34/drastische-verlaging-ambtenarenpensioen-dreigt.xml

    Tijd voor een nog integraler plan met koehandel over hypotheekschuld en pensioenen?

  112. azijnseikerT says:

    @97

    Ik weet niet precies waar ik die relatie heb gelegd. Maar als geld verdampt zou het heel goed met belastinggeld aangevuld kunnen worden, zou niet de eerste keer zijn.
    Je voorbeeld is evident. Want een imaginaire waarde kan van alles zijn, ook een miljoen. Een probleem wordt het pas als ik alvast een voorschot neem op dat miljoen.

  113. Dawg says:

    azijnseikerT,

    Misschien is er sprake van een misverstandje rond de nummering van de comments. Ik reageerde op deze:

    “@92 Zeker. Maar het is zo doorzichtig. De belastingen die je betaalt moeten op een gegeven moment wel binnen de perken blijven, anders verdwijnt het solidariteitsprincipe en gaan mensen inderdaad andere wegen bewandelen.”

    @92 was een comment van Lex over het verdampen van waarde.

  114. azijnseikerT says:

    @dawg,

    Volgens mij ging het hier om wat je met je spaargeld zou doen. Lex suggereerde hier buiten de regels van de overheid om te gaan. (zoals de Grieken) Vandaar dat ik reageerde met mijn verhaal over het solidariteitsprincipe. 🙂

  115. azijnseikerT says:

    @dawg, en dat naar aanleiding van het voorstel van de SP recent om vermogens meer te belasten.

  116. Dawg says:

    azijnseikerT,

    Ah, maar dat is @93 van Lex.

  117. jim says:

    Pensioenfondsen zaten nog niet probleemloos in vastgoed natuurlijk. Geweldig idee! Zal de bank ook vervelend vinden, risicospreiding.

    Nog eentje. Ikea de nieuwe Jan Schaeffer!
    De cubicals in kantoren? Bejaarden hebben niet zoveel ruimte nodig toch? Dus organiseren we: ‘studenten bouwen voor ouderen’, met hulp van Ikea. 2 vliegen 1 klap. Als die ouderen dan dood gaan kunnen de studenten zelf doorstromen. Om er vervolgens te blijven wonen tot ze oud zijn geworden…

    De VVD is nog nooit zo groot geweest.
    Het credo is hetzelfde. De rijke elite en haar belangen verdedigen en doen alsof dan iedereen erop vooruit zal gaan. De markt zijn werk laten doen terwijl er in feite allang geen sprake meer is van een markt maar eerder van ‘n soort ontwrichtende binnenlandse ontwikkelingshulp aan mensen die het niet verdienen. Verslavingszorg is hier wellicht beter op zijn plaats als metafoor. Als ze het al toegeven moet er wel een methadon programma tegenover staan natuurlijk. Ondertussen, hoe kan het anders, benadrukken dat we offers zullen moeten brengen om de economie vlot te trekken. Met een stalen gezicht. Sterk!

    Toch spreekt het soort retoriek en demagogie van die zogenaamde liberale VVD vooral jonge mensen kennelijk steeds meer aan. Die denken blijkbaar dat ze als ze maar hard genoeg werken ze straks ook nog wel mee kunnen profiteren. Mee kunnen eten uit de ruif. Dat hebben ze met hun loyale gedrag dan gewoon verdient. De rest werkt gewoon niet hard genoeg. Ooit komen ze erachter dat het zo niet werkt. Waar en hoe wonen ze zelf? En straks?
    Wat leer je hieruit?

    Is het raar om te veronderstellen dat een volgende generatie, zeg maar de kinderen van die studenten of net afgestudeerden nu, straks als ze groot zijn plotseling fundamentalistisch links blijken te gaan stemmen?

    Het zou mij niets verbazen nu alles steeds verder naar rechts opschuift.Ga er maar vast aan wennen zou ik zeggen. En de SP dan, hoor ik U nu roepen maar dat zijn volgens mij toch echt de weglopers bij de PVDA die de technocratiche bestuurscultuur zat zijn en haar werkelijke gebrek aan empathisch vermogen. Een duurzaamheidsvisie ligt daar in elk geval niet aan ten grondslag. Maar linkser? Anders, dat wel.

    Dat je in je eigen vlees kunt snijden is eigenlijk niet eens zo vreemd in een narcistisch tijdsgewricht. Het automutilante mes schrijft voor dat het ik door zelfbeschadiging weer gaat voelen. En jezelf zijn kun je helaas niet alleen. En dat verklaart dan weer onze slachtoffercultuur. Psychologische zelfverminking is evenwel niet aan de buitenkant zichtbaar. En we hebben pillen. Slikken. Nog nooit zo populair geweest!
    Doen, als je stemmen hoort. Zelfreflectie kan later nog.

    Is het niet wrang dat juist uit sociale en empathische overwegingen geïnitieerde regelingen als NHG HRA of onze Pensioensfondsen de doorsnee nederlandse stemmer tot een corrupte stemmer heeft gemaakt? Een corrupte stemmer?
    Wat leer je hieruit?

    Is het niet wrang genoeg dat grote politieke partijen die te groot zijn geworden bevolkt worden door lui die het als vooral een sport zijn gaan zien? Of als dwarsliggers op de rails van een spooktrein? Meer nog als springplank naar een baantje als bestuurder bij de provincie, als burgemeester, dijkgraaf of bij een bank of acountancy? Uit eigen belang of, ik kan het nauwelijks uitspreken, zelfbehoud? Is dat ons lot?
    Wat leer je hieruit?

    Is het niet wrang dat de rol van de vakbeweging met het verschuiven van vast naar flexibel werk uitgespeeld raakt en belangen van werknemers verkwanseld dreigen te worden en maatschappelijke verhoudingen erdoor verstoort dreigen te geraken?
    Wat leer je hieruit?

    Onvoorwaardelijke belastingsteun aan de bankensector
    om de overname van banken te financieren zodat wij straks slechts met 1 overzichtelijke bank te maken zullen hebben.
    Wat leer je hieruit?

    Steeds meer bejaarden, wat moet je er mee? Niks! Eigen schuld! Opzouten! Had je maar moeten leren!
    We bouwen niet voor jou, is te duur geworden. Tijd dat je dood bloedt. De tijd zal je leren.
    Kun je daar op afstuderen?

    Bij de stemwijzer kwam ik op de PVdD uit.
    Zomaar een beest geworden…

    Soms ouwehoer ik misschien teveel en niet al te coherent vanwege al die apekool die je doorlopend verkocht wordt denk ik. Dat soort voer. Dat vreten. Je bent wat je eet. Die moraal. Toon mij je huis en ik weet wie je bent. Er zit wat in. Maar voor een roofdier blijk ik in tegenstelling tot veel anderen wel te beschikken over empathische vermogens. Daarom vertik ik veel. Is dat het? Ik weet het niet hoor. Schiet me maar af.

  118. Dawg says:

    ll,

    Laten we maar dankbaar zijn dat er alleen een forse prijsdaling is bij bestaande koopwoningen. Als al die miljoenen niet bestaande koopwoningen ook nog eens hun waarde verloren was de ramp misschien niet meer te overzien.

  119. Voerman says:

    trieste vertoning: Dan kun je wel vasthouden aan de te hoge prijs die je er zelf voor hebt betaald maar dan raak je je huis dus niet kwijt, dan maar niet verkopen tot aan je dood is dan de enige oplossing, mogen je erfgenamen het tegen de dan geldende marktwaarde uiteindelijk verkopen.

    Als je mijn argumenten goed volgt kom je tot het begrip, dat ouderen langzamerhand geen andere keuze hebben. Verplaats je even in de situatie van de oudere. Beter idee? Laat maar horen.

  120. tufkaj says:

    Claude: Ik zeg doen!

    Mee eens. Geen onzinnig plan, het probleem zit bij de doorstromer, niet de starter. Financier hem maar wat en haal het geld op door te stoppen met startersleningen.

    Claude: PvdA: 25.000 startersleningen

    Epic faal van de PVDA. Denk zelfs dat sommigen geloven dat dit in belang van de starter is.

  121. Juan Belmonte says:

    Claude: Top 25 grootste prijsdalingen van de grootste gemeenten:

    Tsja Claude,

    gekker moet het niet worden.

    Hebben we eerst op deze blog de

    Tombola Top Tien

    bedacht
    al reeds snel opgevolgd door de

    Tombola Top Tienduizend

    Komt nu het staatsorgaan CBS zèlf met

    Tombola Top Honderdduizend

    Referenties
    Laatste versie Tombola Top Tienduizend:
    site:www.huizenmarkt-zeepbel.nl tombola top tienduizend versie 15
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/02-07-2011/dutch-show-how-not-to-run-housing-policy-com-au/#comment-80928

    Tombola TopTien wordt Tombola TopTienduizend:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/24-09-2010/grondopbrengsten-eindhoven-76-mln-lager-dan-begroot/#comment-52018

  122. Juan Belmonte says:

    tufkaj: Geen onzinnig plan, het probleem zit bij de doorstromer, niet de starter.

    Inderdaad.

    Het gebeurt niet bij de starters, de beweging in de Hollandse Woning-”markt”. Afprijzingen bovenin bepalen de prijsdalingen in de gehele woning-”markt”. (denkt Juan dan)
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/20-08-2012/sociale-huurwoning-20-procent-duurder/#comment-111228

    In plaats van de financiering van STARTERS, PRIJZEN van het TOPSEGEMENT, daar zit het nieuws. (beroepsdeformatie van journalisten)
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/20-08-2012/sociale-huurwoning-20-procent-duurder/#comment-111230

  123. Juan Belmonte says:

    ll: Juan, er is hier dus nog steeds géén probleem blijkbaar.

    Er is pas een oplossing
    beste ll
    als er ook een probleem is.

    Het lijkt er hééél langzaam op
    dat er ook daadwerkelijk een probleem is
    en dat de huizenprijzen einde 2011
    niet conform de daarop gepromoveerde OEKOENOMEN / CASAMETRISTEN
    of de makelliegende vrinden (NVM Slimme Z)
    naar het topnivo uit 2008 gingen
    maar naar 2004.

    Van een zeepbel op de hollandse huizenmarkt, een huizenmarkt waarbij de totale schulden de laatste 20 jaar RUIM 3 maal harder stegen dan de inkomens (waarmee niks afeglost is)
    ….
    – dan ook met aan absuditeit grenzende zekerheid –
    totaal géén sprake 🙂

  124. Juan Belmonte says:

    Claude: Speciaal voor Juan, en een beetje wrang nu: kuykvanoldeniel.nl…/team/slimme-zet.jpg

    Tsja

    Juan haalt regelmatig Friesland en Groningen door elkaar, de één had een eigen taal de ander weer niet, maar welke was welke dan ook alweer?

    Echter heel gemakkelijk te onderscheiden zijn de makelleugenaars NVM en Juan.

    Huis kopen in 2011 ?
    NVM: SLIMME Z
    Juan: even WACHTEN NOG ? SLIMME R 🙂

    Juan is met woorden niet zo snel als met de doek in de arena maar dankzij het digitale geheurgenarchief van deze blog komt er nog wel eens wat bovendrijven …

  125. Juan Belmonte says:

    Paul99: ‘Pensioengeld gebruiken voor hypotheken’

    DEN HAAG (AFN) – Pensioenfondsen moeten op grote schaal de hypotheken van banken kopen, zodat die weer geld kunnen uitlenen aan bedrijven en de economie een oppepper krijgt. De werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland schrijven dat in een woensdag gepubliceerde beleidsagenda voor de volgende regeerperiode.

    Welnu laten we eens wat feiten op een rij zetten.

    Wij schrijven (koninklijk Juan’s) anno augustus 2012,
    hierbij is de rente historisch laag wat bijdraagt aan een gunstig inversteringsklimaat voor levensvatbare inversteringsplannen.

    Referentie:
    De Euribor, het rentetarief waartegen Europese banken elkaar geld lenen, is dinsdag gedaald tot de laagste stand ooit.
    http://www.nvm.nl/actual/augustus_2012/euribor_op_laagste_stand_ooit.aspx

    Welnu onder deze
    -en ANDERE-
    omstandigehden doet de voorman van de wergevers het volgende voorstel.

    Omdat WIJ geen lenigen krijgen van banken
    moet ANDEREN (al dan niet verplicht) de risico’s van LENEN maar niet terugbetalen van de banken maar overnemen
    zodat WIJ
    (géén koninklijk Juan’s hier, het betreft hier de werkgevers) weer méér van banken kunnen lenen.

    Wat zegt dat over de economie anno 2012 ?
    Hebben dan de Pensioenfondsen ook een visie op hoe de werkgevers hun beleid (al dan niet verplicht) invullen, dat zouden ze in deze poldertraditie wel moeten hebben.

    Er is niets gemakkelijker dan beleid maken voor een ander
    netzomin als er niets moeilijker is
    als simpel voetballen
    ….
    🙂

  126. Juan Belmonte says:

    Hogehuizenprijsminnend NL vraagt dus
    – ipv minder KUNSTGRPEN –
    om NOG MÉÉR KUNSTGREPEN.

    Welnu, verplicht dan ook meteen de Kamikazekopers tot kopen op straffe van 100% IB o.i.d.

    Ooit als potentieel geinteresseerde koper een vraag gesteld aan een makelleugenaar ?
    Meteen 100% IB mits geen koop binnen 6 maanden

    Het is verkiezingstijd
    de retoriek wint het van de dichtkunst
    Spijkers met koppen

    Juan gelooft in de volledige maakbaarheid van de samenleving 🙂

  127. nhz says:

    jim: Toch spreekt het soort retoriek en demagogie van die zogenaamde liberale VVD vooral jonge mensen kennelijk steeds meer aan. Die denken blijkbaar dat ze als ze maar hard genoeg werken ze straks ook nog wel mee kunnen profiteren

    ja, die indruk krijg ik ook heel vaak 🙁

    jim: Steeds meer bejaarden, wat moet je er mee? Niks! Eigen schuld! Opzouten! Had je maar moeten leren!
    We bouwen niet voor jou, is te duur geworden.

    hoezo? In mijn regio wordt er volop gebouwd voor bejaarden, superluxe superriante (120-250 m2) appartementen; gaat allemaal bewoond worden op kosten van de zorgverzekering, want wie daarvoor het geld al heeft die zorgt dat hij er vanaf is voordat hij in het complex gaat wonen (de WBV die de boel exploiteert wil daar zelfs wel over adviseren). Ik wed dat ze hier 10x zoveel bouwen voor bejaarden als voor jongeren, die nog aan een eerste woning moeten beginnen.

    jim: Bij de stemwijzer kwam ik op de PVdD uit.

    ach ja, dat heb ik al jaren; in die zin dat de PvdD dan de minst slechte keus blijkt. Maar dat komt vooral omdat die, in tegenstelling tot de gevestigde partijen van links tot rechts, geen superdomme egoïstische standpunten innemen over economie en andere hete hangijzers. Toont alleen maar aan wat een treurig zootje de politiek is.

    verder veel goede opmerkingen in je bijdrage 🙂

    Juan Belmonte: Er is pas een oplossing
    beste ll
    als er ook een probleem is.

    behalve in de politiek dan – politici hebben vaak uitstekende oplossingen voor niet bestaande problemen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*