Banken werken aan herstel financiering

Een financieringsvorm die voor Nederlandse banken cruciaal is maar die tijdens de kredietcrisis vrijwel droog is komen te vallen, krijgt mogelijk een nieuwe kans.

Lees verder op de site van Het Financieele Dagblad

Share Button
Tagged with:
59 comments on “Banken werken aan herstel financiering
  1. Sendak says:

    Op dit moment zie ik kwaliteit/risico nauwelijks terug in de tarieven. Het verschil in rente tussen een 75% hypotheek en een 90-110% hypotheek is meestal maar 0,2 procentpunt. En dat terwijl het ongeveer het risico voor de bank met de helft beperkt (is mijn schatting). Wie weet hoe dat kan?

  2. nhz says:

    Sendak: Wie weet hoe dat kan?

    simpel omdat het overgrote deel van het risico in de praktijk NIET bij de bank ligt.

    “Als het goed werkt, kunnen ze aanpassingen overwegen.” Duidelijk nog helemaal niks geleerd t.a.v. moral hazard

    Ik durf te wedden dat de uitgevers van de securisaties straks garanties van de ECB krijgen, of gratis leningen, als er niet betaald wordt.
    Net als de schandalige koehandel die de ECB nu opzet rond staatsobligaties van PIGS landen: banken kunnen geld lenen van de ECB en daarvan risicoloos staatsobligaties kopen die normaal véél meer rente opleveren. Het gevolg hiervan is dat de rente van de PIGS nu hard daalt (terwijl het ECB plan nog niet eens formeel goedgekeurd is!!) maar ook dat de risico’s voor spaarders (hyperinflatie) en belastingbetaler gigantisch gaan toenemen. Want hierdoor gaat de schuld nog veel verder oplopen, de kleptocraten in Brussel hebben weer een truuk gevonden om de Ponzi nog wat langer op te rekken.

    Financieel terroristen zijn het, met maffioso Draghi aan de leiding.

  3. wilson says:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GtVrJl0yFPU

    – Zie hoe mensen zijn afgedwaald

    – Zie hoe het verdorven systeem van geldcreatie de wereld vernietigt

    – Zie hoe de perverse consumptie het menselijke in de mens uitschakelt

    – Zie hoe apathisch wij zijn geworden als gevolg van hebberigheid

    – Zie hoe de wereld van schijn (BNN, celebrity) hele volkeren in slaap sust waarbij de droom controle neemt over de werkelijkheid

    – Zie hoe deze droom-bubble, dus ook inclusief de huizen-bubble, op barsten staat en een “nieuwe tijd” zijn intrede lijkt te doen

  4. Nou says:

    Ik kan de rest van het artikel niet lezen, van de FD site. Zou iemand het hele artikel in de comments willen posten?

  5. ll says:

    EIB verliest AAA status.

    Zelfs bij deze Europese Investerings Bank een off-balance post 😉

    http://www.eib.org/attachments/general/reports/fr2010en.pdf

  6. Simon says:

    Interessante afsluiting van het artikel:

    “Nederlandse bankiers stonden altijd huiverig tegenover het Europese initiatief. Ze waren bang dat de kwaliteitseisen de in Nederland gebruikelijke tophypotheken zouden uitsluiten, zodat ze er niets mee zouden opschieten. Afgesproken is echter dat de kwaliteitseisen per land kunnen verschillen.”

    Hoezo europese kwaliteitseisen?

  7. ll says:

    Ondertussen al 10 Deense banken genationaliseerd……

    ‘ AMSTERDAM – De Deense bank Max Bank is zaterdagavond genationaliseerd. Het is de tiende Deense bank die onder de staat wordt gebracht. Dat meldt Reuters. ‘

  8. lapje says:

    Gooi er een extra garantie door de belastingbetaler tegen aan en we are good to go!

    Gelegaliseerde criminaliteit is het. Ons pensioengeld moet en zal onze hypotheken financieren, desnoods met ons belastinggeld als garantie. Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen!

  9. nhz says:

    ll: EIB verliest AAA status.

    Zelfs bij deze Europese Investerings Bank een off-balance post

    met de laatste truc van Draghi is dat EIB toch volstrekt overbodig? Hij kan nu onbeperkt geld naar de PIGS smijten (of eigenlijk naar zijn G$ maatjes, via de PIGS); in ieder geval zolang de andere banken zichzelf blijven wijsmaken dat de ECB niet hardstikke failliet is.

    Simon: Hoezo europese kwaliteitseisen?

    Was te verwachten, net als bij al die andere kletspraatjes over fiscale harmonisatie. In de praktijk verandert er niks en gaan politici gewoon door met feesten.

    lapje: Gelegaliseerde criminaliteit is het.

    precies, iedereen moet levenslang slaaf van het G$ucks geboefte worden. In ieder geval weten we straks wie het geregeld heeft als het concentratiekamp nieuwe stijl op volle toeren draait. Onze politici mogen hopen dat ze dan veilig op de Cayman eilanden of in één of andere Zwitserse bankster vesting zitten, want anders zouden er wel eens minder plezierige dingen kunnen gebeuren.

  10. hugo says:

    Voor een goed overzicht welke ingaat op allerlei trucks en aanverwante plannetjes van de ECB en kornuiten zou ik dit rapport aanraden. http://www.zerohedge.com/news/things-make-you-go-hmmm-such-europes-comprehensive-solution

    Het gaat ook ruim in op het balletje balletje spel ook wel bekend als banken herkapitaliseren.

  11. Dawg says:

    Een tekort aan kapitaal? Iets doet me vermoeden dat je zo’n probleem niet gaat oplossen met een hele lage of zelfs een negatieve rente.

  12. V says:

    Ik zou zeggen maximaal 80% van woningwaarde en dan een leuke rente. Rente voor leningen >100% mag omhoog om mensen het verschil zo aantrekkelijk te maken dat mensen eerst hard gaan sparen.

  13. Maarten Post says:

    Securitisatie, is dat niet het verdoezelen van subprime-hypotheken?

  14. Merijn Knibbe says:

    Mijn probleem: mijn pensioengeld wordt via het ABP ook in deze ‘securitiseerde’ paketten belegd. Wat dus onzin is. Als het ABP/andere pensioenfondsen:

    * zelf 20.000 hypotheken per jaar zou verstrekken
    * tegen momenteel 4% rente en dertig jaar, verplicht minimaal 50% aflossen
    * waarbij kortingen worden bedongen op de notaris en geen kosten voor tussenpersonen in rekening worden gebracht
    * voor 95% van de koopsom
    * met als risicodekking een aantal pensioenjaren van de hypotheekgever (de lener dus)

    Dan krijgt het pensioenfonds een gegarandeerd hoger rendement voor 30 jaar dan De Nederlandse Bank aanneemt, waardoor de pensioenen niet zoals nu afgestempeld hoeven te worden waarbij securitisatie en de (hoge)kosten hiervan niet betaald hoeven te worden omdat een pakket van 20.000 hypotheken per jaar automatisch al ‘gesecuritiseerd’ is. Want securitisatie is niets anders dan een gemiddelde van een groot aantal hypotheken – en als je veel hypotheken verstrekt dan is het gemiddelde rendement vanzelf al gesecuritiseerd.

    Dit is natuurlijk slecht voor de banken.

  15. maria says:

    @12 Merijn

    Ijzersterke!!!!

  16. Frans says:

    Even gekeken naar de website van AFME:
    Met grote letters op homepage:
    “The Association for Financial Markets in Europe advocates stable, competitive, and sustainable European financial markets that support economic growth and benefit society.”
    Tis maar dat u het weet.
    Op de website kunt u klikken op “read more” om te zien dat ze wel degelijk enige kritische noten kraken betreft Europa..
    De EFR is een ordinaire lobby groep voor de banken lijkt me. Laatste (officieele) publicatie uit maart:
    http://www.efr.be/documents/news/77.2011.03.%20EFR%20Response%20on%20crisis%20management%20VF%2020110303.pdf

  17. asd says:

    @2 (wilson:
    Je slaat de spijker op z’n kop!

    @5(Simon), @7 (Lapje):
    Tophypotheken? Een crimineel wanproduct. Kwaliteitseisen in dit verband? Het is te hopen, dat ook dit “product” verboden wordt.

    @8 (nhz):
    Inderdaad!
    Draghi, Monti en Pappalaatmelos zijn Goldman Sachs “Helfers” geweest, de investment bank, die landen als Griekenland en Italië naar de afgrond hebben geleid via het vervalsen van balansen.
    Draghi, de vroegere president van de Italiaanse centrale bank, kan nu op grotere schaal zijn gang gaan, zoals je beschrijft.

    @11(Maarten Post),@12(Merijn Knibbe):
    M.i. is securitisatie het in verhandelbare pakketten verdelen van hypotheken, waarbij die zonder NHG worden gemengd met die mèt NHG waarmede een hogere handelswaarde wordt beoogd. De kluit wordt dus belazerd. Ook verzekeringsmaatschappijen hebben zich daaraan schuldig gemaakt. Jullie standpunt, dat het om een wanproduct gaat – althans dat meen ik te mogen concluderen – deel ik geheel.
    We hebben weer te maken met een derivaat, een wanproduct waarmee de “financiële mannetjes” (van elke drie NL-ers werkt er één in de financiële sector)proberen geld binnen te halen om anderen echt voor zich te laten werken.
    Geen goed voorbeeld voor de jeugd, die tot een bepaalde leeftijd gelukkig nog geïnteresseerd is in echte ambachten. Maar daarna??

  18. asd says:

    @2 (wilson:
    Je slaat de spijker op z’n kop!

    @5(Simon), @7 (Lapje):
    Tophypotheken? Een crimineel wanproduct. Kwaliteitseisen in dit verband? Het is te hopen, dat ook dit “product” verboden wordt.

    @8 (nhz):
    Inderdaad!
    Draghi, Monti en Pappalaatmelos zijn Goldman Sachs partners geweest, de investment bank, die landen als Griekenland en Italië naar de afgrond hebben geleid via het vervalsen van balansen.
    Draghi, de vroegere president van de Italiaanse centrale bank, kan nu op grotere schaal zijn gang gaan, zoals je beschrijft.

    @11(Maarten Post),@12(Merijn Knibbe):
    M.i. is securitisatie het in verhandelbare pakketten verdelen van hypotheken, waarbij die zonder NHG worden gemengd met die mèt NHG waarmede een hogere handelswaarde wordt beoogd. De kluit wordt dus belazerd. Ook verzekeringsmaatschappijen hebben zich daaraan schuldig gemaakt. Jullie standpunt, dat het om een wanproduct gaat – althans dat meen ik te mogen concluderen – deel ik geheel.
    We hebben weer te maken met een derivaat, een wanproduct waarmee de “financiële mannetjes” (van elke drie NL-ers werkt er één in de financiële sector)proberen geld binnen te halen om anderen echt voor zich te laten werken.
    Geen goed voorbeeld voor de jeugd, die tot een bepaalde leeftijd gelukkig nog geïnteresseerd is in echte ambachten. Maar daarna??

  19. asd says:

    @2 wilson: je slaat de spijker op z’n kop!

    @5 simon, @7 lapje: tophypotheken? Een crimineel wanproduct. Kwaliteitseisen in dit verband? Het is te hopen, dat ook dit “product” verboden wordt.

    @8 nhz: Inderdaad!
    Draghi, Monti en Pappalaatmelos hebben met Goldman Sachs samengewerkt, de investment bank, die landen als Griekenland en Italië mede naar de afgrond heeft geleid via het manipuleren van balansen.
    Draghi, de vroegere president van de Italiaanse centrale bank, kan nu op grotere schaal zijn gang gaan, zoals je beschrijft.

    @11 Maarten Post, @12 Merijn Knibbe: m.i.is securitisatie het verdelen van verhandelbare pakketten hypotheken, waarbij die, mèt NHG worden gemengd met die zonder NHG, waarmede een hogere handelswaarde wordt beoogd. De kluit wordt dus belazerd, waaraan ook verzekeringsmaatschappijen zich schuldig hebben gemaakt.
    Jullie standpunt, dat het om een wanproduct gaat – althans dat meen ik te mogen concluderen – deel ik geheel.
    We hebben weer met het zoveelste derivaat te maken, waarmee de financiële mannetjes (van elke drie NL’
    ers werkt er één in de financiële sector)geld proberen binnen te halen om anderen voor zich te laten werken.
    Geen goed voorbeeld voor de jeugd, die tot een bepaalde leeftijd nog wel in echte ambachten lijkt te zijn geïnteresseerd.Maar daarna?

  20. nhz says:

    Frans: “The Association for Financial Markets in Europe advocates stable, competitive, and sustainable European financial markets that support economic growth and benefit society.”

    ik denk dat er een paar typefouten in die missie statement geslopen zijn, ik zal ze even helpen:

    “The Association for Financial Markets in Europe advocates rigged, and (in a free market) unsustainable European financial markets that support unlimited bankster bonus growth and bankrupt society.”

  21. tufkaj says:

    OT: Gister weer een huis bekeken. Op Funda stond 125m2, op site makelaar 120. Heb dus maar de plattegrondjes nagerekend en met de allerbeste wil (schuine hoeken meetellen, inpandige bergruimte/schoorstenen meetellen, trappen dubbel mee tellen) kwam ik op 112.

    Daar gekomen bleken er twee dakramen te zijn geplaatst waar dat niet mag (beschermd stadsgezicht), te zijn geschilderd in een kleur die niet mag volgens dat stadsgezicht en een schoorsteen te zijn verwijderd (mag ook niet). Makelaar deed wat warrig of het nu ook een monument betrof of niet (volgens funda wel). In dat geval zouden ook een trap, dakkapel, schuurtje en nieuwe schoorsteen moeten worden verwijderd. Zeg maar 50K verbouwen om er zwaar op achteruit te gaan qua woongenot.

    Succes met de verkoop. Als ik een klant op dergelijke manier had geprobeerd te paaien had ik nu een factuur voor de verloren tijd op de deurmat gehad.

    (sorry voor OT, maar moet het ff van me afschrijven. Heen en terug lopen stressen in dikke files voor zo’n oplichter 🙁 )

  22. tufkaj says:

    Ab:
    a

    wie a zegt…

  23. Steven says:

    heb zelf in 2004 heel wat geld verloren omdat ik zat te speculeren op lagere koersen, maar het bleef maar up gaan. Geloof zo’n 18000 euro te hebben verloren. Dat kostte me echt jaren om weer recht te zetten. Bij huizen gaat het niet om 18000 euro, maar kan zo maar gaan om 180000 euro. Maar dat misgokken van vele speculanten wordt niet zo gezien helaas. Laat de mensen en banken die het fout zagen nou eens bloeden voor hun foute investeringen en risico’s. Ze willen er maar niet aan en gaan zelfs securitisaties invoeren om het probleem weg te kopen…. Securisatie: het woord alleen al heeft iets negatiefs. (deportatie, inflatie, deflatie, castratie, securisatie)

  24. Steve says:

    @Merijn

    M.i. zijn pensioenen zelf deel van het probleem. Door massaal te sparen voor het pensioen onstaat een stuwmeer aan geld op zoek naar ‘rendement’. Doordat de solide beleggingen schaars zijn onstaan bubbles in allerlei hoeken en gaten van de economie die vervolgens weer knappen.

    Door de vergrijzing gaan pensioenfondsen krimpen, meer uitgaven dan inkomsten. De komende decennia zit er dus een structurele bear-market aan te komen voor alle dingen waar de pensioenfondsen in belegd hebben.

    De Nederlandse hypotheek markt is sowieso nog veel te groot qua omvang. Die moet eerst nog normaliseren qua ‘loan to value’ en ‘loan to income’ ratio:
    max 80% lenen v.d. woningwaarde
    max 3 a 3.5x inkomen lenen

    Tel daarbij op dat door de vergrijzing de beroepsbevolking krimpt en daarmee het potentieel aantal hypotheeknemers. De Nederlandse hypotheekmarkt moet dus nog krimpen tot een fractie van de huidige omvang.

    Leuk bedacht van die dekking door pensioenjaren maar op nationaal niveau is dit een circulaire constructie: een deel van de risicodekking is de belegging zelf.

    Het vastgoed piramidespel en het pensioen piramidespel zijn twee koppen van hetzelfde monster alles staat en valt met de toevoer van nieuwe ‘fools’. Zodra die toevoer stokt of afneemt stort de boel in.

  25. dalen says:

    @ 20

    “Securisatie: het woord alleen al heeft iets negatiefs.”

    Securitisatie is het doorverkopen van toekomstige inkomensstromen. Ikzelf heb mijn koffieshop die de komende 10 jaar 500.000 euro winst maakt, gesecuritiseerd.

    Op zich is het fenomeen niet zo gek maar er is teveel waarde aangehecht door de ratingbureau’s aan pakketten die het in feite niet waard waren. Wanneer je een pakket wil securitiseren dan probeer je een hoge rating te krijgen. Wanneer de inkomensstroom stilvalt of je denkt dat het stilvalt heb je een probleem. Zaak is dan er vanaf te komen mbv een goede rating.

    Securitiseren heeft de economie een enorme boost gegeven maar het werd veel de schimmig, hetheen iedereen wel begreep maar de bonussen die aan omzetten waren gekoppeld hebben mijns inziens de doodsteek gegeven.

    Securitiseren gebeurt nog steeds op grote schaal. Ik denk dat weinig leasemaatschappijen niet zonder kunnen.

    PS gisteren kon ik niets posten, was er iets mis?

    Waar is onze Juan en anderen voor de wijze en vooral vrolijke noot?

  26. dalen says:

    pff zie nogal wat taalfouten excuses

  27. Steven says:

    dalen,

    hoe weet je nou dat die koffieshop zoveel winst blijft maken? Het is een beetje hetzelfde vaak met aandelen zoals TomTom. De eigenaren verkopen hun aandelen en laten het bedrijf gewoon verder zwemmen zonder de oorspronkelijke eigenaren dus: alleen wat managers zonder knowhow of creatieve inbreng doen de bedrijfsvoering daarna dus het bloed dood. (maar is een beetje offtopic)

    en securitiseren van onbetaalbare hypotheken? wat heb je dan eigenlijk? vaag allemaal toch?

  28. Steven says:

    ha ha : ook dikke taalfouten: wat bier op. zo maar snel off. 🙂

  29. Frans says:

    @ nhz: haha! goede correctie! 🙂

  30. bankschroef says:

    al met al: wat een voorschot hebben wij onbedoeld en verblind genomen op de voorspoed van onze kinderen/ nou niet eens voorspoed, zelfs de zekerheden lijkt ze afgenomen.
    blutte banken die zomaar kunnen herstellen?
    nog 10 jaar doorliegen, en dan opeens….kost een kip 1000 euro

  31. Frans says:

    THE SHOCKING TRUTH OF THE PENDING EU COLLAPSE!
    Oftewel een goede stap naar full fascism!
    http://www.youtube.com/watch?v=EPcWHBPYOSU&feature=watch_response

  32. ll says:

    Uit het laatste boek….

    Rabo 31 december 2010 208 miljard aan hypotheken.
    Eigen vermogen 31 miljard.
    Spaartegoeden 298 miljard.

    Een afwaardering van de hypotheken van 15 % ( als de huizenhypotheken 15 % onder water staan, betekent een vermindering op het eigen vermogen met ongeveer 31 miljard, en dan is de Rabo in feite failliet.

    Als de Rabo failliet is moeten de overige banken opdraaien voor het spaartegoed van de 298 miljard ( depositogarantiestelsel ), dat kunnen ze dus niet, want dan gaan de overige banken ook failliet.

    Ik heb nog niets gelezen over de off-balance hypotheken 🙂 En ook niet dat de top-hypotheken nu al 20% onder water staan………

  33. ll says:

    Ondertussen in Ierland …….. de gemiddelde huizenprijzen zijn al gedaald van 314.000 naar 169.000 en nog steeds dalende……

    http://www.independent.ie/business/personal-finance/property-mortgages/property-prices-keep-plunging-2969486.html

  34. ll says:

    Zelfs nu op de Grote Markt in Groningen is de eerste nep-fake-leegstaande-winkel gesignaleerd 😉

    http://fd.nl/entrepreneur/young-entrepreneur/marketing/276340-1112/nepwinkels

  35. dr.t says:

    Een afwaardering van de hypotheken van 15 % ( als de huizenhypotheken 15 % onder water staan, betekent een vermindering op het eigen vermogen met ongeveer 31 miljard, en dan is de Rabo in feite failliet.

    Je redenatie klopt niet helemaal. Het zou wel kloppen als ieder huis op dit moment voor 100% gefinancierd zou zijn tegen de huidige marktprijs.
    Er is echter vaak sprake van overwaarde.
    15% in prijs er af betekent dus maar voor een (klein) deel van de hypotheken dat er onvoldoende waarde tegenover staat.
    De redenatie een procent daling in prijs staat voor een procent afschrijving op de bankbalans lijkt me dus net iets tekort door de bocht.

  36. Sam says:

    De meeste huizen gekocht na 2005 zijn voor veel meer dan 100% gefinancierd en…. worden niet afgelost!

    Als je in 2007 een huis hebt gekocht(geleend bij aflossingvrij) van 245k excl. kk en je kunt het door een meevaller opbrengen om 50k af te lossen, dan nog staat je hypotheek onderwater (zie kadaster.nl) en ben je een modaal inkomen aan rente kwijt!

  37. Sam says:

    De meeste huizen gekocht na 2005 zijn voor veel meer dan 100% gefinancierd en…. worden niet afgelost!

    Als je in 2007 een huis hebt gekocht(geleend bij aflossingvrij) van 245k excl. kk en je kunt het door een meevaller opbrengen om 50k af te lossen, dan nog staat je hypotheek onderwater (zie kadaster.nl) en heb je de laatste jaren alleen een modaal inkomen aan rente betaald excl. onderhoud!

  38. Claude says:

    CBS Koopwoningen index (geheel jaar 2005=100, exclusief kosten koper). Van 106,3 naar 102,0. Dit brengt ons terug naar de stand van december 2005. Hoogste ‘score’ was augustus 2008 met 113,5.

  39. Ralph says:

    En die daling komt voornamelijk door de verkoop van sociale huurwoningen en het gestegen aantal gedwongen verkopen. Sommige gemeenten stijgen gewoon nog: http://www.vastgoedactueel.nl/index.php?option=com_k2&view=item&id=674:gemiddelde-koopsom-stijgt-in-75-gemeenten&Itemid=2#.TvGbTk0-_ZY.twitter

  40. Claude says:

    Gebruik van de index-cijfers per grote gemeente levert altijd vluchtige en niet betrouwbare, graag door lokale media overgenomen (in het geval van stijgingen), uitkomsten op.

    Toch, voor de volledigheid, opvallende zaken:

    – Amsterdam daalt hard van 123,8 in januari 2011 naar 115,2. Ooit heeft in het Parool gestaan dat de nieuwe gedragscode Amsterdam wel eens heel hard zou kunnen raken, omdat daar de huizenprijzen het hoogst zijn voor net-werkenden (en vaak ook netwerkenden) mensen die op basis van de GHF niet veel mogen lenen. Maar tot nu toe hield Amsterdam redelijk stand in de index tenminste.

    – Almere inmiddels op 95,3. Dat is de stand van april 2002 (!).

    – Utrecht neemt stokje van de COROP-gemeenten over als gemeente met de hoogste index (118,1).

    – Dramatische jaar op jaar in Enschede en Groningen met resp. -9,2 en -8,2, waarbij Enschede Almere aan het opjagen is met een 96,6 (prijsindex juni 2004).

  41. Claude says:

    Ralph: En die daling komt voornamelijk door de verkoop van sociale huurwoningen en het gestegen aantal gedwongen verkopen. Sommige gemeenten stijgen gewoon nog: vastgoedactueel.nl….TvGbTk0-_ZY.twitter

    Ralph, volgens mij zijn die stijgingen in bepaalde gemeenten net zo’n dagkoersen als waaraan ik in mijn vorige post refereer. Zeker met een laag verkoopvolume zegt het niets.

    Anders kun je nu ook zeggen. “OMG! Maand op maand Amsterdam -5%, als het zo doorgaat zijn binnen 18 maanden de woningen (in casu opstallen, maar dat terzijde) niets meer waard!”

  42. Claude says:

    Ralph, ter aanvulling. Vandaag in het FD: “Woningcorporaties worden verplicht driekwart van hun woningvoorraad aan hun huurders te koop aan te bieden. Eventueel kunnen ze een lager percentage van hun woningvoorraad aanbieden, maar dat moet dan met speciale toestemming van de minister van Binnenlandse Zaken, onder wie huisvesting valt, en volgens speciale regels. Dit voorstel komt vrijdag in de ministerraad, zo heeft een bron in Den Haag laten weten. ” Dus WoCo’s gaan de markt nog meer overspoelen. Gelukkig is er een tekort aan huizen in Nederland, dus voor iedereen goed nieuws.

  43. lorenzo says:

    nou , om maar in de sfeer te blijven nog een ”instort linkje ” van Lorenzo : Rechtbank verklaart Saab failliet
    , http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/10105970/Rechtbank-akkoord-met-faillissement-Saab.ece ,

    of was dat al bekend ?

  44. Sam says:

    whaahaha “Inmiddels bouwt 61 procent van de huizenbezitters actief meer vermogen op om hun hypotheek aan het einde van de looptijd te kunnen aflossen.” Om aan het EINDE v/d looptijd te kunnen aflossen! Hoe dan?? Sparen op de bank? Dan hebben die woning”bezitters” zeker er nog zeker niet over nagedacht dat de kinderen ook een keer naar school moeten, kos da?

    Ik denk dat dit de hypotheken zijn waarvan de vaste renteperiode is afgelopen en zijn veranderd van een aflossingsvrije naar een aflossingsvrije/bankspaar hypotheek. Op aandringen van de bank! Dus deze mensen houden netto weer minder over en komt er dus van het echte sparen niets meer terecht.

  45. Steve says:

    @Claude & Ralph

    Het bericht gaat over de koopsom niet de gemiddelde huizenprijs. Als er meer villa’s verkocht worden gaat de gemiddelde koopsom omhoog. Door een veranderende mix van verkochte woningsoorten kan die koopsom fluctueren.

    Face it, het is game over voor het piramidespel het kaartenhuis stort voor onze ogen in.

    Prettige feestdagen!

  46. Steve says:

    @48 Sam,

    Stel dat iedereen toch heel hard gaat sparen dat versneld alleen maar de neerwaardse spiraal: sparen is namelijk het tegenovergestelde van geld uitgeven.

    Minder geld uitgeven = economische krimp = minder werk = etc.

    We zitten in een deflationaire spiraal die normalitair doorbroken wordt door de overheid die anti-cyclisch geld gaat uitgeven. Helaas hebben we dat al geprobeerd en hebben we ons kruit verschoten. We zitten in de vrije val. Alleen een export wonder kan ons redden (onwaarschijnlijk).

  47. Sam says:

    Om grote uitgaven te doen zal er nu toch echt eerst gespaard moeten worden, dat was een paar jaar geleden wel anders kredietje, kredietje daar! Hoeveel de mensen gaan sparen hangt af hoe duur het product is wat hun hebberig bevredigd. Is een auto van 30k of is een tv van 1,5k al voldoende? Hoe dan ook het geld gaat wel rollen want sparen kunnen we niet (meer) in NL

  48. Claude says:

    @50, @51, sparen lukt nog prima. Met een HRA zijn je maandlasten in de regel nog onwijs laag. Je zult alleen wat minder moeten doen qua buitenlandse reizen en wat minder naar de horeca moeten gaan (al zie je daar gek genoeg, ook niet bij biertjes voor 2,5 euro de stuk, geen grote daling). Ook niet de duurste auto omdat de buurman er een heeft. Of die tv waar je het over hebt. Kijken naar bonusaanbiedingen in de supermarkt. Ga eens naar de Aldi of de Dirk. Draag die kleren maar wat langer. Wissel elk jaar van belbundel en energieleverancier. Dan ben je vaak best in staat om wat te sparen. Gewoon prudent je geld uitgeven en genoeg mensen houden wel een paar honderd euro over. De gekte is voorbij, maar dat betekent niet dat we en masse arm zijn omdat we even wat minder uitgeven. Ook hoeft het de economie niet keihard te raken, al zijn sommige sectoren vast harder getroffen dan andere, zoals keukenboeren of leveranciers van badkamers.

  49. Ralph says:

    Steve: @Claude & RalphHet bericht gaat over de koopsom niet de gemiddelde huizenprijs. Als er meer villa’s verkocht worden gaat de gemiddelde koopsom omhoog. Door een veranderende mix van verkochte woningsoorten kan die koopsom fluctueren.Face it, het is game over voor het piramidespel het kaartenhuis stort voor onze ogen in.Prettige feestdagen!

    Ja en wat ik zei en doorgaf gaat ook over de koopsom. Die staat voornamelijk onder druk door de verkochte (voormalige) sociale huurwoningen en executieverkopen. Deflatie? Dit jaar buiten geweest?

  50. Sam says:

    @52 Claude, vergeet de kleine lettertjes niet… dat als de waarde van het onderpand de hypotheek niet meer dekt het verschil terug betaald dient te worden (misschien in makkelijke maandelijkse termijnen?)

  51. nhz says:

    ll: nep-fake-leegstaande-winkel

    in Vlissingen waar heel veel winkel leegstand is zie ik dit al een paar jaar; soms wel vijf panden op een rij die bij nader inzien geen winkel zijn, maar alleen een etalage (soms van een andere winkel verderop, soms helemaal nep). Diep triest, het dient alleen om de huurprijzen hoog te houden. De pandjesmelkers gaan er vanuit dat vroeg of laat de gemeente ze uitkoopt als het uit de hand loopt, en regelmatig gebeurt dat helaas ook.

    Ralph: Inmiddels bouwt 61 procent van de huizenbezitters actief meer vermogen op

    wow, en hoeveel sparen ze dan? 1% van de hypotheek ofzo? Ik geloof er niks van dat dit significante bedragen zijn, behalve dan die mensen die ‘sparen’ in de zin dat ze het huis cash konden betalen, maar wegens de belastingsubsidie toch maar een tophypotheek namen.

    Claude: Dit brengt ons terug naar de stand van december 2005.

    nog minimaal 10-15 jaar neerwaartse correctie te gaan dus 🙂

    Ralph: Sommige gemeenten stijgen gewoon nog

    dit komt van een website die onderdeel uit maakt van de vastgoed maffia, dus niet te vertrouwen. Maar op zich verbaast het me niet, in mijn eigen gemeente steeg het gemiddelde zeker nog tot 2010, misschien dit jaar een beetje lager. Het verkoopvolume is vermoedelijk dramatisch gedaald de afgelopen paar jaar, dus wat zegt het …

    Claude: Maand op maand Amsterdam -5%, als het zo doorgaat zijn binnen 18 maanden de woningen (in casu opstallen, maar dat terzijde) niets meer waard!

    om precies te zijn zijn ze na 18 maanden dan 60% minder waard, en geen 100%. Het zijn tenslotte maand-op-maand percentages.

    lorenzo: Rechtbank verklaart Saab failliet

    helaas is mijn favoriete automerk Aptera recent ook failliet gegaan. Ook genekt door GM en de Obama regering, maar dan op een heel andere manier dan Saab 🙁 Het is weer goed zakendoen voor GM, alle schuldejn geloosd, tientallen miljarden aan overheidssteun en een totaal gebrek aan marktwerking met dank aan alle overheids- en vakbondsbaasjes.

    Ralph: Die staat voornamelijk onder druk door de verkochte (voormalige) sociale huurwoningen en executieverkopen.

    mee eens dat het eerder een verschuiving van het (verkochte) aanbod dan een echte prijscorrectie zal zijn. Ik geloof ook niet in deflatie.

  52. Ralph says:

    @nhz, leegstand drukt juist de huurprijs. Huurprijs wordt bepaald via de meest recente huurstroom van soortgelijke panden in de directe omgeving. Blijft overigens een feit dat er voor veel winkelpanden veel te veel gevraagd wordt en daar ben ik zelfs zelf ook schuldig aan, bij mij loopt het echter alleen nog prima door.

  53. rob says:

    boeiend…op de VEH wordt verwezen naar deze blog
    http://peilinghypotheekrenteaftrek.blogspot.com/

    daar zijn ze aan het nadenken over hoe en wat..bewustzijn komt langzaam..maar zeker..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*