Grootste prijsstijging koopwoningen in bijna 8 jaar

Bestaande koopwoningen waren in januari 4,1 procent duurder dan in januari 2015. Dat is de grootste prijsstijging in bijna 8 jaar. Sinds juni 2013 is sprake van een stijgende trend van de woningprijzen. Dit blijkt uit het onderzoek naar de prijsontwikkeling van bestaande particuliere koopwoningen in Nederland van CBS en het Kadaster.

CbzYv_KWIAAxxC2.png large

Prijzen 7,9 procent hoger dan tijdens dal in juni 2013

In augustus 2008 bereikten de woningprijzen een piek. Vervolgens daalden de prijzen tot een dieptepunt in juni 2013. Daarna is er sprake van een stijgende trend. Ten opzichte van de piek is het prijsniveau 15,3 procent lager. Vergeleken met het dal zijn de prijzen gemiddeld 7,9 procent hoger. Het gemiddelde prijsniveau van de bestaande koopwoningen is in januari 2016 even hoog als in juni 2004.

Bron CBS

Luister ook naar de reactie van (bouwlobby) hoogleraar  Peter Boelhouwer op BNR

 

Share Button
209 comments on “Grootste prijsstijging koopwoningen in bijna 8 jaar
  1. László says:

    “Sinds juni 2013 is sprake van een stijgende trend van de woningprijzen.”

    Terwijl de HRA en LTV regels vanaf januari 2013 strenger worden.

    Complimenten voor Blok?

  2. maarten says:

    László,

    Een compliment omdat huizen duurder worden?
    Ik ga AH toch ook niet complimenteren als het brood 20 ct duurder wordt

  3. maarten says:

    László,

    Ik geef hem pas een compliment als huizen goedkoper worden. Tot die tijd is er altijd de executieveiling

  4. svg says:

    maarten:
    László,

    Een compliment omdat huizen duurder worden?
    Ik ga AH toch ook niet complimenteren als het brood 20 ct duurder wordt

    Lászlo en een heleboel nederlanders wel!

  5. zuiderling says:

    De stijging 4de kwartaal 2015 t.o.v. 4de kwartaal 2014

    Drenthe 85,5 86,6 + 1,1
    Flevopolder 87,9 90,7 + 2,8
    Friesland 81,9 84,7 + 2,8
    Gelderland 83,9 86,0 + 2,1
    Groningen 85,4 88,0 + 2,6
    Limburg 88,0 89,7 + 1,7
    NoordBrabant 84,3 86,5 + 1,7
    NoordHolland 89,0 94,9 + 5,9
    Overijssel 87,0 88,2 + 1,2
    Utrecht 87,3 91,4 + 3,9
    Zeeland 90,3 90,8 + 0,5
    ZuidHolland 87,9 91,4 + 3,5

    Amsterdam 96,0 106,5 + 10,5
    Utrecht 92,7 99,3 + 6,6
    Rotterdam 90,9 95,9 + 5,0
    Gravenhage 89,0 93,4 + 4,4

    M.u.v. de grote steden geen uitschieters bij de huidige zeer lage hypotheekrente.

    zie:
    http://www.kadaster.nl/web/Zakelijk/Vastgoedcijfers/Prijsindex-1/Prijsindex-per-regio.htm

  6. Arjan says:

    zuiderling:
    De stijging 4de kwartaal 2015 t.o.v. 4de kwartaal 2014

    Drenthe85,586,6+ 1,1
    Flevopolder87,990,7+ 2,8
    Friesland81,984,7+ 2,8
    Gelderland83,986,0+ 2,1
    Groningen85,488,0+ 2,6
    Limburg88,089,7+ 1,7
    NoordBrabant84,386,5+ 1,7
    NoordHolland89,094,9+ 5,9
    Overijssel87,088,2+ 1,2
    Utrecht87,391,4+ 3,9
    Zeeland90,390,8+ 0,5
    ZuidHolland87,991,4+ 3,5

    Amsterdam96,0106,5+ 10,5
    Utrecht92,799,3+6,6
    Rotterdam90,995,9+5,0
    Gravenhage89,093,4+4,4

    M.u.v. de grote steden geen uitschieters bij de huidige zeer lage hypotheekrente.

    zie:
    kadaster.nl/web/Za…sindex-per-regio.htm

    Precies. Als je in een grote stad in de Randstad woont ben je de sjaak.

    Gelukkig heeft Blok beloofd dat er ‘goedkope’ huurwoningen bijkomen van maximaal 800-900 euro.

  7. László says:

    maarten: Ik ga AH toch ook niet complimenteren als het brood 20 ct duurder wordt

    svg: Lászlo en een heleboel nederlanders wel!

    Het gaat om de combinatie van strengere normen en stijgende prijzen. Lees de ‘analyse’ van de expat over de ramp die er volgens hoort te ontstaan als de overheid een maaatregel neemt die negatief uit pakt voor de huizenprijzen.

    Ook in de vorige draad, volgens mij stijgen ze nu ook te hard.

    En luister ook even naar Peter B volgens bovenstaande link. Stabiele prijzen hebben de voorkeur.

    Strengere normen en stijgende prijzen. De normen hadden dus nog strenger gekund. De kosten (en dus ook de baten) van de HRA zijn laag. Verder gaande ingrepen liggen voor de hand.

    Vroeger hadden ze het nog wel eens de wet op de wiebeltax, zou daar niet een HRA variant op te bedenken zijn?

  8. Expat says:

    Nogmaals voor laslo.

    Ik vroeg mij deze morgen af waarom de huizenprijzen in Nederland zoveel hoger zijn dan in alle andere landen waar ik heb gewoond. Ik kwam tot de volgende conclusie:

    Op een markt wordt de prijs bepaald door vraag en aanbod. Meer vraag dan aanbod en de prijs gaat omhoog. Aanbod in Nederland is altijd sterk gereguleerd door de overheid. We kunnen wel spreken van een bewust gecreëerde schaarste. Deze schaarste maakt dat de prijs van een object boven de economische waarde ligt. Ik noem het verschil tussen koopprijs en economische waarde de emotionele waarde (lucht). Een groot deel van de huizenprijs in Nederland bestaat uit deze emotionele waarde.

    De prijs op een markt wordt ook bepaald door wat de koper kan betalen. In Nederland is dit sterk afhankelijk van wat we kunnen lenen en dat is weer afhankelijk van de rente, inkomen en leenregels. In het verleden hoefden we niets te sparen om een huis te kopen. Het enige wat je nodig had was een werkgeversverklaring en hier is uw sleutel. De prijs werd dus bepaald door het leenvermogen en niet door het spaarvermogen van de koper. Tel daarbij op de subsidies voor lenen (HRA) en men was snel in het bezit van een aflossingvrije top hypotheek. Met het dereguleren van de leenregels werd het het leenvermogen van een koper steeds groter en dus ook het gedeelte dat hij of zij aan emotionele waarde kon besteden.

    Emotie is een gevoel, het is niets tastbaars. Ik noem het voor de eenvoud lucht. In Nederland zit er nu een hoop lucht in de huizenmarkt. In principe geen probleem tenzij deze lucht gefinancierd is met schuld zoals in Nederland. Zodra de overheid aanpassingen doet op bovenstaande gebieden geeft dit grote schokken in de economie.

    Op dit moment houden de “knoppen” schaarste, rente en leenregels elkaar in balans en blijft de emotionele waarde van huizen gestut door de lage rente. Maar de knop rente kan nauwelijks verder teruggedraaid worden. Door nieuwe regelgeving wordt de knop leenregels momenteel zelfs teruggedraaid. De overheid heeft alleen nog maar de knop schaarste om aan te draaien om zo de huizenmarkt te stutten. Komt ze dus goed uit dat de Nederlandse bevolking nu zo snel groeit met nieuwe emigranten.

  9. Arjan says:

    zuiderling:
    De stijging 4de kwartaal 2015 t.o.v. 4de kwartaal 2014

    Drenthe85,586,6+ 1,1
    Flevopolder87,990,7+ 2,8
    Friesland81,984,7+ 2,8
    Gelderland83,986,0+ 2,1
    Groningen85,488,0+ 2,6
    Limburg88,089,7+ 1,7
    NoordBrabant84,386,5+ 1,7
    NoordHolland89,094,9+ 5,9
    Overijssel87,088,2+ 1,2
    Utrecht87,391,4+ 3,9
    Zeeland90,390,8+ 0,5
    ZuidHolland87,991,4+ 3,5

    Amsterdam96,0106,5+ 10,5
    Utrecht92,799,3+6,6
    Rotterdam90,995,9+5,0
    Gravenhage89,093,4+4,4

    M.u.v. de grote steden geen uitschieters bij de huidige zeer lage hypotheekrente.

    zie:
    kadaster.nl/web/Za…sindex-per-regio.htm

    Precies. Als je in een grote stad in de Randstad woont ben je de sjaak.

    Gelukkig heeft Blok beloofd dat er ‘goedkope’ huurwoningen bijkomen van maximaal 800-900 euro.

  10. Expat says:

    Voor diegene die mijn vorige post te lang vonden een kleine samenvatting. De knoppen die de Nederlandse huizenprijzen beïnvloeden en wie er aan kunnen draaien:

    Leenregels – overheid en banken

    Rente – overheid en (centrale)banken

    Inkomen – overheid en uzelf

    Aanbod (schaarste) – overheid en demografie

    Locatie – overheid

    Omdat alle knoppen op de hoogste huizenprijzenstand stonden en nu langzaam de andere kant opdraaien verwacht ik in de toekomst een grote daling van de huizenprijzen. De huidige opleving komt puur door de lage rente en het toenemende consumentenvertrouwen met dank aan de MSM. Laat je niet gek maken door mensen zoals laslo. Zijn reacties zijn steeds zwakker en slaan als een tang op een varken.

  11. Expat says:

    Een laatste knop die ik niet specifiek heb vermeld maar ook toegevoegd had kunnen of meten worden is consumentenvertrouwen. Bij een hoger vertrouwen neemt de consument meer risico. Die knop wordt gedraaid door de overheid en MSM maar niet door uzelf. Anderen zorgen voor dit vertrouwen bij u. Bij mij en bij andere zeepbellers is dit vertrouwen erg laag. Bij laslo en een hoop anderen een stuk hoger. De toekomst zal uitwijzen wie het juiste risico heeft genomen.

  12. Arjan says:

    Sorry voor mijn dubbele post 😀

  13. Voerman says:

    Expat: Bij mij en bij andere zeepbellers is dit vertrouwen erg laag. Bij laslo en een hoop anderen een stuk hoger. De toekomst zal uitwijzen wie het juiste risico heeft genomen.

    Vandaag was 10 jaar geleden de toekomst!
    Niet iedereen heeft in het verleden het juiste risico genomen, evenmin heeft iedereen in het verleden een onjuist risico genomen.
    Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf en het generaliserend spreken of adviseren is zinloos.
    at wordt door velen niet beseft, hier ter plaatse. 🙂

  14. zuiderling says:

    De reactie van het CBS op publicatie winingcijfers:
    @huizenprijzen Het is eerder gepubliceerd omdat het embargo was gebroken.
    Blijft het toch vreemd dat de pers er eerder melding van maakte dan het CBS zelf (zie tijd onderstaande links).
    Ik ga ervan uit dat het CBS moest publiceren, omdat het gelekt was.

    nu.nl/wonen/421749…bijna-acht-jaar.html

    telegraaf.nl/dft/g…_bijna_8_jaar__.html

    cbs.nl/nl-NL/menu/…6/2016-02-22-m11.htm

  15. Michel says:

    Expat,

    Joh er lopen hier figuren rond die al sinds 1995 (en dat was dan op het telegraafdraadje huizen/vastgoed) lopen te verkondigen dat de huizenmarkt (bestaat niet is vrij lokaal) minimaal 50/60 procent zal zakken.

    Nu in 2016 19 jaar verder is het 25 procent globaal. En dat is het. Niet om wakker van te liggen, tenzij je moet verhuizen en geen spaargeld hebt, dan dien je het e.e.a. even bij te passen.

    Daarbij de nieuwe regels eisen dat je binnen 30 jaar je hypotheek hebt afgelost.

  16. Michel says:

    Michel,

    1995 moet 1997 zijn.. 🙂 19 jaar dus

  17. Nico de Geit says:

    Het grafiekje laat zien waar we nu zitten:

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/images/bubble.png

  18. Nico de Geit says:

    Ik heb het gevoel dat ik ergens de boot gemist heb. Maar er was voor mij geen redelijk instapmoment en het gevoel de boot gemist te hebben is misplaatst. Er was wel een goed uitstapmoment: 2007.

    Eind jaren ’90 verwachtte ik al een stevige correctie, maar die kwam pas in 2008. De grote profiteurs van dit piramidespel: cashende babyboomers. Voor de rest veel slachtoffers, waaronder ikzelf want ik betaal een te hoge huur.

    Alleen als de enorme instroom van mensen uit de derde wereld voor welvaart en hoge lonen gaan zorgen kunnen de huizenprijzen hoog blijven.

    Nederlanders nemen nog nauwelijks kinderen. Maar dat maakt volgens velen niets uit, een mens is een mens en iedereen kan een toppertje worden, dus instroom uit de derde wereld kan eigen kinderen vervangen. Ik geloof daar niet echt in.

    Nederland wordt derde wereldland. Mijn motto: red jezelf.

  19. Nico de Geit says:

    Nico de Geit:
    Het grafiekje laat zien waar we nu zitten:

    huizenmarkt-zeepbe…nl/images/bubble.png

    Ik verwacht een gemiddelde daling van de inkomens. babyboom-woningen komen massaal op de markt en daar zijn geen kopers voor. Tenminste niet voor de gevraagde prijzen.

    Steeds meer hangt af van de ontwikkeling van mensen afkomstig uit de derde wereld: de kopers van morgen, de burgers van morgen. De signalen die ik ontvang zijn overwegend negatief tot rampzalig, en zeker geen aanleiding om gemiddeld hogere lonen te verwachten.

  20. László says:

    Nico de Geit: Het grafiekje laat zien waar we nu zitten:

    Arme Nico, hij denkt dat het grafiekje dat opgaat voor aandelen en andere finaciele producten.

    Een huis koop je om in te wonen (de HRA is alleen voor de eigen woning, weet je nog). Waarom zouden huiseigenaren hun woning verkopen? Waar gaan ze dan wonen?

    Arme Nico (en Steven).

  21. László says:

    Expat: Zijn reacties zijn steeds zwakker en slaan als een tang op een varken.

    Ga eens op de inhoud in.

  22. László says:

    Expat: Deze schaarste maakt dat de prijs van een object boven de economische waarde ligt.

    Pak je economieboek er eens bij.

    Zoveel woorden om te vertellen dat de NL overheid het grond monopolie heeft, vertel eens wat nieuws.

    Expat: Op dit moment houden de “knoppen” schaarste, rente en leenregels elkaar in balans en blijft de emotionele waarde van huizen gestut door de lage rente.

    Uh? De prijzen met 4% gestegen hoor.

    Wel jammer natuurlijk dat de renteknop niet in NL bediend kan worden. Wat naief om te denken dat Mario D de rente laag houdt voor de NL huizenmarkt.

  23. László says:

    Expat: Een laatste knop die ik niet specifiek heb vermeld maar ook toegevoegd had kunnen of meten worden is consumentenvertrouwen.

    De huilende zeepbeller. Het ligt niet aan je zelf hoor, blijf vooral zoeken naar factoren die buiten jezelf liggen.

    Er is maar één oplossing. Communisme! De consument is tot niks in staat, hij moet niet in bescherming genomen worden, het grootkapitaal verstoten.

    Stem ..!

  24. László says:

    Expat: Bij mij en bij andere zeepbellers is dit vertrouwen erg laag. Bij Laszlo en een hoop anderen een stuk hoger.

    Zelfvertrouwen zul je bedoelen.

    Expat: De toekomst zal uitwijzen wie het juiste risico heeft genomen.

    Een huurder koopt zijn risico af. Het is de huurder en de verhuurder gegunt.

  25. Voerman says:

    Nico de Geit: Ik verwacht een gemiddelde daling van de inkomens. babyboom-woningen komen massaal op de markt en daar zijn geen kopers voor. Tenminste niet voor de gevraagde prijzen.

    De baby-boomers zullen evenals andere generaties slechts langzaam uitsterven. Die huizen van hen zullen dus langzaam op de markt komen en wie denkt daar zijn voordeel mee te kunnen doen heeft het helemaal mis.
    Er zullen denk ik andere gebeurtenissen plaatsvinden die het woonklimaat alhier bepalen. Voerman is evenmin als anderen in staat om de toekomst te voorspellen.
    Wel kan iedereen zijn toekomst een beetje mede bepalen. Alleen kost dat wat meer moeite dan de toekomst voorspellen. 🙂

    László: Wat naief om te denken dat Mario D de rente laag houdt voor de NL huizenmarkt.

    Eens!
    De effecten voor de huizenmarkt zijn slechts onbedoelde “bijvangst”.

  26. Voerman says:

    Voerman: De effecten voor de huizenmarkt zijn slechts onbedoelde “bijvangst”.

    Als de rente op enig moment de waarde van het geld gaat vertegenwoordigen zal voor de huizenmarkt het bloed door de straten stromen. Er is in de huizenmarkt geen enkel argument te vinden om de rente te beïnvloeden.
    Arme leners. Met enig geluk zal het voor iedereen nog zijn tijd wel duren.

  27. Juan Belmonte says:

    Expat,

    Goede punten.

    Daarenboven:
    Aflossen is nog te doen bij lage rentes, wel een forse component tov gesubsidieerd huizen leasen maar zoals nu ook blijkt…. “Te doen.”

    Als rentes stijgen blijkt de andere kant van de medaille en dan zal wederom een forse correctie van huizenprijzen moeten plaatsvinden.

  28. Juan Belmonte says:

    Voerman
    De effecten voor de huizenmarkt zijn slechts onbedoelde “bijvangst”.

    Oneens.
    Kunstmatig lage rentes zijn stimuleringsmiddelen van met name de Eerste Wereld, bedoeld om assets kunstmatig hoef te houden en om daarmee arbeid goedkoop te kunnen importeren en dragen daarmee bij aan de welvaartsverhoudingen.

    Bog en woningmarkt zijn geen bijvangst.

    Waar het aandleel van de NL oekoenomie in de wereldhandel de afgelopen 30 jaar halveerde, DD-AR explodeerden tov inkomens de woningwaarden en dito hypotheekschulden.

    U mist inzicht dan wel met bovenstaande redenering kunt aan inzicht winnen.

    Leest u er wijlen prof dr Dolf van den Brink nog eens op na.

  29. Juan Belmonte says:

    Sterker nog

    Volgens de makelleugenaars was de NL woningmarkt
    De motor van de oekoenomie.

    ….. Bijvangst ?

  30. László says:

    Juan Belmonte: wederom een forse correctie van huizenprijzen moeten plaatsvinden.

    Wat!?!?

    Geen zeepbel meer! Correctie?!?!

  31. László says:

    Juan Belmonte: U mist inzicht dan wel met bovenstaande redenering kunt aan inzicht winnen.

    Op zoek zijn naar slecht nieuws en dat vervolgens nog verkeerd uitleggen ook.

    Juan Belmonte: Waar het aandleel van de NL oekoenomie in de wereldhandel de afgelopen 30 jaar

    Wat is er met het aandeel van NL tov het aantal werelburgers gebeurd?

    Zo jammer, zo’n honger naar slecht nieuws, het verblindt je.

  32. Expat says:

    Juan Belmonte,

    Ik blijf de Nederlandse huizenmarkt nauwgezet volgen voor het geval ik terug naar Nederland moet. Op dit moment heb ik in Nederland niets aan vermogen of schulden behalve mijn pensioen waar ik me trouwens de meeste zorgen over maak. Leuk die lage rente voor de hogenhuizenprijzenliefhebbers van Nederland maar het doet mijn pensioen verdampen. Dat die rente voorlopig laag blijft geloof ik ook. Ik ben het eens met Nico dat er een overvloed aan babyboom huizen op de markt gaan komen die de huizenprijs omlaag drukt en dat gaat minder geleidelijk dan Voerman denkt. Al met al houd ik de knoppen in de gaten en staat mijn huizenteller voorlopig op niet kopen. Gelukkig kan ik nog even vanaf de zijlijn toekijken.

  33. László says:

    Juan Belmonte: Aflossen is nog te doen bij lage rentes

    Ook jij hebt nog nooit een annuitaire berekening gemaakt. Het tegenovergestelde is namelijk waar.
    Bij 3% rente is de aflossing in het eerste jaar 41%
    Bij 6% rente is de aflossing in het eerste jaar 17%

    De maandlast stijgt ‘slechts’ 42% bruto.

    Zo jammer.

    Misschien is je gebrek aan vertrouwen in banken en andere woningmarktpartijen het gevolg van matige rekenvaardigheden.

  34. László says:

    Expat: Al met al houd ik de knoppen in de gaten en staat mijn huizenteller voorlopig op niet kopen. Gelukkig kan ik nog even vanaf de zijlijn toekijken.

    Waarom? Wil je beleggen?
    Een huis koop je als je denkt ergens langer te gaan wonen. Als dat niet het geval is hoop je op stijgende huizenprijzen. Of dat slim is?
    Na 30 jaar woon je ‘gratis’. Dat staat los van de stijging of daling die het in die tijd doorgemaakt heeft.

  35. Voerman says:

    László: Een huis koop je als je denkt ergens langer te gaan wonen.

    Als belegging kan ook, maar dan moet je daar wel goed in zijn.
    Geluk kan ook een handje helpen heeft Voerman gemerkt. 🙂
    Zelfs de faktor tijd speelt een rol.

  36. Expat says:

    László,

    In tegenstelling tot jijzelf woon ik nu en in de toekomst niet 30 jaar op één en dezelfde plek. Een huis is voor mij slechts een dak boven mijn hoofd. Ik heb dan ook nooit werk gezocht dicht bij huis maar een huis dicht bij mijn werk. Door mijn expat leven waren alle woningen geen straf om in te wonen en waren mijn woonlasten lager dan in Nederland. Ik weet nu hoe leuk het is om je inkomen uit te geven aan andere zaken dan woonlasten. De situatie op de Nederlandse woningmarkt is in mijn ogen bizar. Onbegrijpelijk dat veel Nederlanders bereid zijn zo’n groot gedeelte van hun inkomen uit te geven aan wonen. Doodzonde, er is zoveel meer leuks buiten je huis te doen.

  37. Voerman says:

    Juan Belmonte: Volgens de makelleugenaars was de NL woningmarkt
    De motor van de oekoenomie.

    De bouw van huizen was voornamelijk de motor van de economie.
    Zeker niet de handel in huizen. 🙂

  38. Expat says:

    Hogen huizenprijzen zijn alleen maar goed voor de banken en uitstappers. Waarom de overheid dit dan ook zo ontzettend stimuleert is voor mij een raadsel. Dat de meeste politici bankhoeren zijn is misschien wel de beste verklaring.

  39. maarten says:

    Voerman,

    Het leven in huizen is de motor van de economie

  40. Expat says:

    Voerman: De bouw van huizen was voornamelijk de motor van de economie.
    Zeker niet de handel in huizen.

    Niet helemaal correct Voerman. Velen babyboomers hebben de waardestijging verzilverd en er consumptiegoederen van gekocht (campers, e-bikes). Dat was in de jaren voor de crisis een boost voor de economie. Helaas wel een schuld gedreven boost.

  41. László says:

    Expat: Hogen huizenprijzen zijn alleen maar goed voor de banken en uitstappers. Waarom de overheid dit dan ook zo ontzettend stimuleert is voor mij een raadsel.

    De overheid is de grondmonopolist, ik dacht dat je dat zelf eerder uitlegde. Welk voordeel snap je daar niet van?

    Pak dat economieboek maar, daar kun je nog veel uit leren.

  42. László says:

    Expat: Niet helemaal correct Voerman. Velen babyboomers hebben de waardestijging verzilverd

    Verzilverd? Je lijkt wel een financieel adviseur van voor 2010.
    Verpand bedoel je.

  43. Voerman says:

    Expat: Hogen huizenprijzen zijn alleen maar goed voor de banken en uitstappers.

    Iedereen is na het bewonen van zijn laatste huis uitstapper! 🙂

  44. Nico de Geit says:

    Expat: Gelukkig kan ik nog even vanaf de zijlijn toekijken.

    En dat kan best wel eens langer kunnen gaan duren dan je eigenlijk zou willen. Ik verwacht dat de dalende trend die is ingezet in 2008 doorgaat – ca. 2% per jaar eraf.

  45. Voerman says:

    Expat: Niet helemaal correct Voerman. Velen babyboomers hebben de waardestijging verzilverd en er consumptiegoederen van gekocht (campers, e-bikes). Dat was in de jaren voor de crisis een boost voor de economie. Helaas wel een schuld gedreven boost.

    Misverstand:
    Zij hebben geen overwaarde (lees inflatie) verzilverd, maar hun door inflatie beschermde spaargeld opgenomen.
    Niets meer dan uitgestelde consumptie.

  46. Nico de Geit says:

    Expat: Onbegrijpelijk dat veel Nederlanders bereid zijn zo’n groot gedeelte van hun inkomen uit te geven aan wonen.

    Dat komt omdat ze zich vergelijken met mensen om hen heen. Ze vergelijken huizen met andere huizen in Nederland en zien niet in dat alles gewoon extreem duur is, dat zelfs een absolute bouwval waar een woonbestemming op zit goud waard is.

  47. Voerman says:

    Nico de Geit: En dat kan best wel eens langer kunnen gaan duren dan je eigenlijk zou willen. Ik verwacht dat de dalende trend die is ingezet in 2008 doorgaat – ca. 2% per jaar eraf.

    🙂

  48. Nico de Geit says:

    Voerman: De bouw van huizen was voornamelijk de motor van de economie.
    Zeker niet de handel in huizen.

    Overwaarde was het verdienmodel, niet de bouw van huizen.

  49. Nico de Geit says:

    Expat: Hogen huizenprijzen zijn alleen maar goed voor de banken en uitstappers. Waarom de overheid dit dan ook zo ontzettend stimuleert is voor mij een raadsel.

    Zo werkt het slavensysteem nu eenmaal. Dat de slaven zijn gestopt met voortplanten maakt de Meesters niets uit, ze importeren gewoon slaven uit de derde wereld.

  50. Nico de Geit says:

    Nico de Geit: Ik verwacht dat de dalende trend die is ingezet in 2008 doorgaat – ca. 2% per jaar eraf.

    Dat mag nog een keer herhaald.

  51. Nico de Geit says:

    Nico de Geit: Ik verwacht dat de dalende trend die is ingezet in 2008 doorgaat – ca. 2% per jaar eraf.

    Maar daar kunnen ook uitschieters tussen zitten, van wel 10% per jaar! We zaten op -3% gemiddeld per jaar, nu misschien op -2% gemiddeld per jaar. Laat ik mijn verwachting bijstellen tot -2% tot -4% gemiddeld per jaar eraf.

    Als de weg naar beneden eenmaal weer gevonden is kan het hard gaan. De fundamenten voor een prijsdaling zijn volop aanwezig. Mocht de import uit de derde wereld nu toch allemaal toppertjes blijken dan gaan de lonen en de huizenprijzen de lucht in. Maar helaas zijn de ervaringen met import uit de derde wereld niet best.

    We gaan het meemaken, maar het moet niet mijn probleem worden. Is het natuurlijk al wel, want mijn AOW gaat eraan. Ik probeer de schade voor mezelf te beperken, mijn motto: red jezelf.

  52. Voerman says:

    Nico de Geit: Overwaarde was het verdienmodel, niet de bouw van huizen.

    kwats.

  53. Adamus says:

    slecht nieuws voor ‘central planner’ Blok (minister van ?) : you can’t control……25min
    http://youtu.be/Xzya8VL_qoU Austin Fitts

  54. maff says:

    Plutocratie is een feit .

    De ECB pikt nu uw spaargeld en pensioen in , en laat het financiële stelsel bewust op de klippen lopen ( negatieffe rente ) ……. De overheid maakt wetten ten faveure van de banken en investeerders waaronder ( gegarandeerde ) hoge huren, de coco-aftrek, bail-in, template etc. We are done zogezegd, maar er is nog hoop 🙂

    Pssss 🙂 https://moneycrisis.files.wordpress.com/2014/07/998102_533658876747557_1621734652_n.jpg?w=326&h=217

  55. Nico de Geit says:

    Voerman: kwats.

    Je kocht een huis en werd slapend rijk.

  56. maff says:

    Typisch …….

    Verschilletje tussen hypotheek en koopsom is gemiddeld
    25k

    De BEWUST onder water hypotheek duzzzzz ….. 😉

    http://www.kadaster.nl/web/Zakelijk/Vastgoedcijfers/Hypotheken.htm

  57. ps says:

    maff, 🙂

    “Qui bonus” maff, “qui bonus”?

    Het aloude liedje: divide et impera…
    https://33.media.tumblr.com/f692a3e324f6c91742255983549ab209/tumblr_nhczny6ZWD1tyncywo1_500.gif

  58. Voerman says:

    Nico de Geit: Je kocht een huis en werd slapend rijk.

    Buffelen om rente en aflossing te betalen.

  59. Voerman says:

    Nico de Geit: Je kocht een huis en werd slapend rijk.

    Herhaalde kwats.
    Tegen kwats helpt geen argument.
    Ik zag vanmorgen in het geitenparkje de zoveelste plastic zak opeten.Geiten……….

  60. ps says:

    Voerman,

    Behalve Juan dan, die heeft tijd voor andere zaken:
    http://i.imgur.com/CjC1X.gif

  61. Adamus says:

    ps:
    Voerman,

    Behalve Juan dan, die heeft tijd voor andere zaken:
    http://i.imgur.com/CjC1X.gif

    wagging the bull; maar kan alleen zelf springen zo te zien.

  62. ps says:

    Adamus,

    Met zelf springen is helemaal niets mis!
    http://i.imgur.com/rcL7u.gif

  63. Nico de Geit says:

    Voerman: Buffelen om rente en aflossing te betalen.

    Rente en aflossing werden betaald uit waardestijging. En dan bleef er ook nog geld over. Tot 2008.

  64. Voerman says:

    Nico de Geit: Rente en aflossing werden betaald uit waardestijging. En dan bleef er ook nog geld over. Tot 2008.

    Je moest gewoon elke maand zelf betalen.
    Uiteindelijk was alles afbetaald.
    Snapt een kind, een kind noemt dat sparen.

  65. Expat says:

    Voerman: Je moest gewoon elke maand zelf betalen.
    Uiteindelijk was alles afbetaald.
    Snapt een kind, een kind noemt dat sparen.

    Dan mag Voerman mij uitleggen waar die berg hypotheekschuld van Nederland vandaan komt. Die zit niet alleen bij de werkenden. Heel veel gepensioneerden hebben nog steeds een hypotheekschuld. En voor een aantal is deze nooit kleiner maar alleen maar groter geworden. De 30 jaar regel (voor HRA) is in 2001 ingevoerd. De 30 jaar regel voor aflossen is pas ingevoerd (2013). De oudjes zitten hun tijd dus wel uit.

    Velen (jongeren) die gekocht hebben tussen 2001 en 2008 hadden ook geen aflossingsplan maar een waardestijgingsplan zoals hun ouders. Daar zit de grootste pijn die genomen moet worden. Dat begint in 2031 en neemt dan ieder jaar toe.

  66. Nico de Geit says:

    Voerman: Je moest gewoon elke maand zelf betalen.
    Uiteindelijk was alles afbetaald.
    Snapt een kind, een kind noemt dat sparen.

    Een normaal mens zou inderdaad zo snel mogelijk zijn hypotheek aflossen. Maar er gebeurde iets anders: mensen namen massaal hun overwaarde op en gaven dat uit. Dat was uitstekend voor de economie.

    In die tijd werd je voor gek verklaard als je je hypotheek af wilde lossen. Want aflossen was fiscaal niet aantrekkelijk.

  67. Expat says:

    Op de woningmarkt in Nederland kan men spreken van een verloren generatie. Aangemoedigd door hun ouders hebben die financiele produkten gebruikt die een tikkende tijdbom zijn. Daarbij is de aflossingvrije beleggingshypotheek de winnaar.

    De ingrepen van de overheid kwamen te laat en maken het voor de verloren generatie alleen maar erger zoals eerder uitgelegd. Ondanks dat zijn de ingrepen m.i. goed geweest. Helaas is het effect op de huizenprijzen minimaal vanwege de zeer lage rente en hoge woonquote. Als de overheid nu nog twee maatregelen neemt is het plaatje rond.

    80% LTV
    Afschaffen HRA

    Dan gaat de Nederlandse woningmarkt meer lijken op die van Duitsland en zullen we in de toekomst meer kunnen besteden aan andere zaken.

    Ondanks de sterke bankenlobby weet iedereen dat dit gaat gebeuren. De huidige situatie is onhoudbaar. Dit gaat bij enkele generaties wel veel pijn opleveren. Hetzelfde geldt voor de pensioenen. Het systeem had al lang aangepast moeten worden maar door uistel wordt de pijn niet eerlijk verdeeld over de generaties.

  68. Nico de Geit says:

    Voerman: Uiteindelijk was alles afbetaald.

    Wanneer was dat precies?

  69. BBB says:

    Expat: Hetzelfde geldt voor de pensioenen. Het systeem had al lang aangepast moeten worden maar door uistel wordt de pijn niet eerlijk verdeeld over de generaties.

    Solidariteit in de pensioenen moet voorkomen dat er geen win en verlies generaties ontstaan. Het tegenovergestelde is er gebeurd. Om van die solidariteit af te komen gaat 100 mld kosten. Je kunt wel raden wie die rekening gaat betalen. De jaren 30 van de 21ste eeuw worden een ramp als we zo doorgaan.

  70. Expat says:

    Nico de Geit: Een normaal mens zou inderdaad zo snel mogelijk zijn hypotheek aflossen. Maar er gebeurde iets anders: mensen namen massaal hun overwaarde op en gaven dat uit. Dat was uitstekend voor de economie.

    In die tijd werd je voor gek verklaard als je je hypotheek af wilde lossen. Want aflossen was fiscaal niet aantrekkelijk.

    Helemaal mee eens. Is zelfs bevestigd door CBS. Zorgde voor flinke schuldgedreven groei van de economie. En je laatste zin is absoluut waar. Toen ik nog in Nederland woonde in de jaren 90 kan me nog genoeg feestjes herrineren waarin gezegd werd dat je een dief was van je eigen portemonnee als je afloste.

  71. Adamus says:

    http://www.bd.nl/regio/oss-uden-veghel-e-o/oss/woningen-in-oss-per-kamer-verhuurd-aan-vluchtelingen-1.5745752

    goed nieuws voor pensioenfndsen die verhuren in vrije sector. Ook voor woco’s met de nieuwe opdracht ‘bouwen voor middenklasse’. Opbrengst kan verdrievoudigen. Jammer dat een ‘koper’ niet mag verhuren van de bank. Kan natuurlijk ook zijn dat de nieuwe NL’er wordt gestigmatiseerd en alleen ‘hij’ ervoor in aanmerking komt.

  72. Adamus says:

    Nico de Geit: Wanneer was dat precies?

    mijn ouders en schoonouder(1925) verkochten rond 1990 hun OG (incl.agr.land), hadden vanaf 1965 alleen rente betaald en niks afgelost; hadden in jaren 60 meer dan 100duizend schuld, konden afgekeurd worden als zelfstandige …..verkocht, burgerhuis cash betaald, nieuwe auto erbij…..Deed de Rabo best goed: land is in 40 jaar van €2350 naar €57.000 gegaan. Aflossen is ‘gelul’ is mij altijd wijsgemaakt 😉

    *huis met agrarische schuur(250m2) in 1966 €18.000; in 1990 verkocht voor €125.000. OZB waarde nu €450.000
    eerste 25 jaar is 7x
    tweede 25 jaar is 3.5x

    wie is er gek? er zit nog rek in het elastiek 😉

  73. KoophuisXXL says:

    Mijn ouders stonden in begin jaren ’80 behoorlijk onderwater.
    Uiteindelijk huis met fors verlies verkocht.
    Het is allemaal goed gekomen. Alleen wisten wij dat toen niet.
    Idd toen buffelen voor mijn ouders met onzekere toekomst.

    Je moet ook een beetje geluk hebben wanneer je geboren wordt, juiste keuzes maken, boeren verstand, etc.

    Het is niet anders, je eigen plan trekken.
    Wees blij dat je niet in de 3e wereld geboren bent.
    Ik heb het beter dan mijn ouders toen. Ondanks ik niet mee heb kunnen liften op de gestegen huizenprijzen.

  74. Voerman says:

    Nico de Geit: Wanneer was dat precies?

    Voor iedereen verschillend, maar voor de verstandigen op het goede moment.

  75. Voerman says:

    Expat: Toen ik nog in Nederland woonde in de jaren 90 kan me nog genoeg feestjes herrineren waarin gezegd werd dat je een dief was van je eigen portemonnee als je afloste.

    Dan kwam je toch wel op de verkeerde festjes! 🙂

  76. Voerman says:

    Nico de Geit: Een normaal mens zou inderdaad zo snel mogelijk zijn hypotheek aflossen. Maar er gebeurde iets anders: mensen namen massaal hun overwaarde op en gaven dat uit. Dat was uitstekend voor de economie.

    Dat was echter niet goed voor je eigen economie.
    Maar dat wist niet iedereen.
    Is achteraf pas duidelijk geworden.

  77. László says:

    Expat: Velen (jongeren) die gekocht hebben tussen 2001 en 2008 hadden ook geen aflossingsplan maar een waardestijgingsplan zoals hun ouders.

    Onzin. De jongeren van 2001 tm 2008 hebben wel degeleijk een aflossingsplan.
    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/inkomen-bestedingen/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-3840-wm.htm

  78. László says:

    Expat: Toen ik nog in Nederland woonde in de jaren 90 kan me nog genoeg feestjes herrineren waarin gezegd werd dat je een dief was van je eigen portemonnee als je afloste.

    Dat leek toen ook de waarheid, pas in 2001 werd de HRA gemaximeerd op 30 jaar.
    Of het omgekeerde ook als waarheid verkondigd werd? Het verpanden van de overwaarde, dat kan ik me niet herrinneren, dat hield men liever voor zichzelf, er werd volgens mij de suggestie van een hoog inkomen mee gewekt.

  79. László says:

    Expat: Dan mag Voerman mij uitleggen waar die berg hypotheekschuld van Nederland vandaan komt.

    De staat tegenover onze ernorme spaarpot. 650 Mld schuld tov 1500 mld spaargeld.
    De een noemen zonder de ander, tja.

  80. László says:

    Nico de Geit: Ik verwacht dat de dalende trend die is ingezet in 2008 doorgaat – ca. 2% per jaar eraf.

    Dat was een half jaar geleden nog 3%, toen ook al gebaseerd op een glazen bol.
    Fijn dat je je zelf ook niet serieus neemt.

  81. László says:

    Expat: In tegenstelling tot jijzelf woon ik nu en in de toekomst niet 30 jaar op één en dezelfde plek.

    Zeg ik dat? Het gaat er om dat je je dat bij koop realiseert. Dat is het risico dat je neemt.

    Expat: Een huis is voor mij slechts een dak boven mijn hoofd. Ik heb dan ook nooit werk gezocht dicht bij huis maar een huis dicht bij mijn werk.

    Waarom zou je dan ooit een huis kópen? Nogmaals, het kopen van een huis overweeg je bij de komst van het tweede kind of misschien je pensioen. Als je niet op één plek wilt bijven of gebonden wil zijn aan één plek lijkt het kopen van een huis niet echt een logische zet.

    Expat: Door mijn expat leven

    Stoer verhaal, maar een aantal van de expatters die ik heb zien gaan waren gewoon op de vlucht. Bindingsangst.

  82. Voerman says:

    Expat: De oudjes zitten hun tijd dus wel uit.

    Je hebt het ook over oudjes die vandaag nog geen 40 jaar oud zijn!

  83. Expat says:

    Voerman: Je hebt het ook over oudjes die vandaag nog geen 40 jaar oud zijn!

    Nee ik had het over oudjes geboren voor 1955. Die zullen geen last hebben van de aangepaste hypotheekregels. Vanaf 2031 is deze groep ook niet zo groot meer.
    De groep die gekocht heeft tussen 2001 en 2008 zijn de kinderen van de oudjes. Die zullen de erfenis (als die er is) nodig hebben.

  84. Voerman says:

    Expat: Dan mag Voerman mij uitleggen waar die berg hypotheekschuld van Nederland vandaan komt.

    Op de feestjes waar Voerman komt zitten overwegend ouderen. Je mag van mij aannemen, dat die ouderen niet de bouwers van die hypotheekberg zijn! Lieden van 40-50 jaar lijken mij het ergst!
    Begrijpelijk, want die hebben studerende kinderen die flink kunnen consumeren en zelf hebben zij het consumeren ook nog niet afgeleerd. Zij vormen juist de categorie, die eh…… nou ja.
    Iets met klagen over baby-boomers en zo. 🙂

  85. László says:

    Voerman: Zij vormen juist de categorie, die eh…… nou ja.
    Iets met klagen over baby-boomers en zo.

    Touché (+1 voor jongeren)

  86. Expat says:

    László: Waarom zou je dan ooit een huis kópen?

    Omdat een huurhuis dicht bij mijn werk niet altijd beschikbaar zal zijn en de huren in de vrije sector nu nog veel te hoog zijn.

    László: Stoer verhaal

    Dat vndt jij. Voor mij is het niet stoer maar een fantastische levenservaring plus het voordeel om de nadelen van Nederland te ontlopen.

  87. Expat says:

    László: Stoer verhaal, maar een aantal van de expatters die ik heb zien gaan waren gewoon op de vlucht. Bindingsangst.

    Dat op de vlucht was eerst niet zo maar klopt sinds een paar jaar wel. Heeft alleen niets met bindingsangst te maken.

  88. László says:

    Expat,

    Stoer is positief bedoeld.

  89. Juan Belmonte says:

    ps:
    Voerman,

    Behalve Juan dan, die heeft tijd voor andere zaken:
    http://i.imgur.com/CjC1X.gif

    Tijd voor andere zaken
    Tijd voor Tegenlicht.

    Een verdieping van die ene andere spraakmakende VPRO documentaire
    De Dag dat de dollar valt

    Ondertussen koeterwalen degenen die de zeepbellen niet zien
    En die M3 nooit anders hebben gezien dan als een snelle BMW
    Ondanks waarschuwingen van de Jim Rogers van deze aarde
    Gewoon door.
    De grootste huizenprijsstijgingen per maand worden weer ouderwets gevierd
    De muziek speelt en de polonaise gaat door en het feit dat een aantal stoelen en banken en binnenkort niet meer zullen, is geen verhaal waar je vrinden mee maakt en dus bestaat het niet.

    Als de rente niet langer de werkelijke prijs van geld weergeeft
    Gebeuren er hele andere dingen.

    Buenas noches
    Juan

  90. maff says:

    How ‘negative interest rates’ marked the end of central bank dominance

    http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/12165844/How-negative-interest-rates-marked-the-end-of-central-bank-dominance.html

    ( Als de jaarrekening valt heeft u 4600 Euro per tonnetje ingeleverd 😉 )

    Cashgeld vliegt uit de bank nu, wees niet te laat want
    OP = OP

    pssss 🙂 http://d1mpb3f4gq7nrb.cloudfront.net/img/toons/cartoon1810.png

  91. maff says:

    Juan Belmonte: Tijd voor Tegenlicht.

    Komt ie …… http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/chinese-wereldorde.html

    Leer Mandarijn Stupid 🙂

  92. maff says:

    Central banks and their policies have become part of the problem rather than the solution: Michael Ingram, BGC Partners

    Michael Ingram partner van de BCG ( terug naar Mesopotamië 🙂 )

    http://economictimes.indiatimes.com/markets/expert-view/central-banks-and-their-policies-have-become-part-of-the-problem-rather-than-the-solution-michael-ingram-bgc-partners/articleshow/51086067.cms

  93. maff says:

    Juan Belmonte: Als de rente niet langer de werkelijke prijs van geld weergeeft
    Gebeuren er hele andere dingen.

    Ruilhandel duzzzz, maar wie koopt onze schulden ? 😉 https://s3.amazonaws.com/lowres.cartoonstock.com/-euro_crisis-crisis-debt-european_community-monetary-cman521_low.jpg

  94. maff says:

    Misbruik van studiefinanciering in het MBO

    Gratis geld ……

    http://nos.nl/artikel/2088317-misbruik-van-studiefinanciering-in-het-mbo.html

  95. maff says:

    maff: Michael Ingram partner van de BCG ( terug naar Mesopotamië 🙂 )

    Foutje sorry 🙂

  96. Voerman says:

    Juan Belmonte: Als de rente niet langer de werkelijke prijs van geld weergeeft
    Gebeuren er hele andere dingen.

    Voerman deelt al je genoemde zorgen, maar de meeste van die zorgen ontstaan door burgerlijk falen van de roekeloze man in de straat. De man in de straat vindt Voerman een oude domoor. Het zij zo en de tijd wordt schaars voor Voerman en zolang een goed leven mogelijk is geniet Voerman daarvan.
    Dat grote allessturende gevaar van die rente bevindt zich ver buiten de invloedssfeer van Voerman en ook Juan zal daar niets aan veranderen. Juan en Voerman weten het beiden wel………….
    Om ons heen ondertussen een orkest van gekukel, geblaat en gemekker.
    De crossmotor staat weer klaar! 🙂

  97. maff says:

    Typisch …….

    Hiernaast in de twittertjes ‘Fannie, Freddie May Need Another Bailout ‘

    Deelname van het ABP …. plusminus 10 miljard https://www.abp.nl/images/top-100-beleggingen.pdf

  98. ps says:

    maff, 🙂

    “Cashgeld vliegt uit de bank nu, wees niet te laat want
    OP = OP”
    http://media.cagle.com/177/2016/02/19/175712_600.jpg

  99. Cynicus economicus says:

    Juan Belmonte: Als de rente niet langer de werkelijke prijs van geld weergeeft
    Gebeuren er hele andere dingen.

    Rente de ‘prijs van geld’?. Sommige huiseigenaren met een ‘aflossingsvrije’ hypotheek schijnen dat inderdaad gedacht te hebben en ook Shakespeare’s Shylock wist van dit misverstand handig gebruik te maken.
    “Interest is not the price of money”: Milton Friedman en Anna Schwartz wezen er ook nog maar eens op in hun boek over de monetaire gschiedenis van de V.S. en het is nog steeds zo dat je een euro kwijt bent om een euro te kopen.

    Als Juan een lening aangaat is het geheel van voorwaarden waaronder hem dat krediet wordt verstrekt (rente, aflossing, onderpand, ev. boetes, etc,) voor hem de ‘prijs’ van dat krediet.

    Zou Juan misschien eens kunnen aangeven wat hij onder ‘de werkelijke prijs van geld’ verstaat?
    Het leek helaas toch een beetje stil rondom Juan maar met de nieuwste cijfers over het gedaalde consumentenvertrouwen zit de stemming er blijkbaar weer helemaal in.

  100. zuiderling says:

    Huurders verlaten (scheefhuurders?) Amsterdam en er komen immigranten voor terug.
    Huurtoeslag zal hierdoor toenemen.

  101. Bart says:

    De steden lopen leeg… Ja de kutlokaties misschien. Amsterdam Zuid etc stijgt heerlijk door. 107 m2 725 K verkocht binnen 1 dag enz enz enz

    http://www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-49644423-vossiusstraat-53-g/

    Ja dit gaat de vrijstaande bewoner in lutjebroek met z’n megatuin voor maar 349 K boven de pet.

  102. Bart says:

    Kom op krent een leuk appartementje voor je studerende dochter kan er toch wel af?

    http://www.funda.nl/huur/amsterdam/appartement-49640307-pieter-baststraat-4-iv/fotos/

    1850 eur per maand, 55 m2 , dan kan ze tenminste haar kont een beetje keren.

  103. Adamus says:

    zuiderling:
    Huurders verlaten (scheefhuurders?) Amsterdam en er komen immigranten voor terug.
    Huurtoeslag zal hierdoor toenemen.

    maar woco/verhuurders mogen het wel als kamer(s) verhuren (Oss). Zal dan het dubbele opbrengen? Voordeurdelen zal niet op gecontroleerd worden.

  104. Adamus says:

    Bart:
    Kom op krent een leuk appartementje voor je studerende dochter kan er toch wel af?

    funda.nl/huur/amst…ststraat-4-iv/fotos/

    1850 eur per maand, 55 m2 , dan kan ze tenminste haar kont een beetje keren.

    ‘maar oom Govert, ik kan altijd nog mijn lichaam verkopen’

  105. Adamus says:

    Bart:
    De steden lopen leeg… Ja de kutlokaties misschien. Amsterdam Zuid etc stijgt heerlijk door. 107 m2 725 K verkocht binnen 1 dag enz enz enz

    funda.nl/koop/amst…-vossiusstraat-53-g/

    Ja dit gaat de vrijstaande bewoner in lutjebroek met z’n megatuin voor maar 349 K boven de pet.

    volgens mij vatten ze niet helemaal wat er met ‘tiny house’ wordt bedoelt; voor een klein miljoen vrijheid kopen LOL

  106. Adamus says:

    Bart:
    De steden lopen leeg… Ja de kutlokaties misschien. Amsterdam Zuid etc stijgt heerlijk door. 107 m2 725 K verkocht binnen 1 dag enz enz enz

    funda.nl/koop/amst…-vossiusstraat-53-g/

    Ja dit gaat de vrijstaande bewoner in lutjebroek met z’n megatuin voor maar 349 K boven de pet.

    wie wil er in xutjebroek wonen? Lui van buiten wonen in Stedebroec (700jrstad)

  107. Adamus says:

    Cynicus economicus,

    voor goed nieuws zijn weer andere plekken; voorpagina Telegraaf bijvoorbeeld met een citaatje van Hukker.

  108. Nico de Geit says:

    Bart:
    Kom op krent een leuk appartementje voor je studerende dochter kan er toch wel af?

    funda.nl/huur/amst…ststraat-4-iv/fotos/

    1850 eur per maand, 55 m2 , dan kan ze tenminste haar kont een beetje keren.

    Met een goede baan verdient ze dat later gemakkelijk terug…

  109. Adamus says:

    Voerman:
    Bart,

    Geen wonder dan……….

    parool.nl/binnenla…-amsterdam~a4249386/

    die gaan hun geld besteden buiten de stad en dat is weer goed voor de huizenprijzen.

  110. Nico de Geit says:

    Adamus: ‘maar oom Govert, ik kan altijd nog mijn lichaam verkopen’

    Zelfs dat schijnt tegen te vallen, vooral vanwege Oost-Europese concurrentie.

    Peter Schiff had het over werknemers bij Mc Donalds. Ze klagen dat ze te weinig verdienen om hun academische studielening af te lossen. Nu wil de overheid hun lonen verhogen. Dat worden dure hamburgers.

  111. Adamus says:

    Voerman: Voerman deelt al je genoemde zorgen, maar de meeste van die zorgen ontstaan door burgerlijk falen van de roekeloze man in de straat. De man in de straat vindt Voerman een oude domoor. Het zij zo en de tijd wordt schaars voor Voerman en zolang een goed leven mogelijk is geniet Voerman daarvan.
    Dat grote allessturende gevaar van die rente bevindt zich ver buiten de invloedssfeer van Voerman en ook Juan zal daar niets aan veranderen. Juan en Voerman weten het beiden wel………….
    Om ons heen ondertussen een orkest van gekukel, geblaat en gemekker.
    De crossmotor staat weer klaar!

    Je ziet een crash?

  112. Adamus says:

    maff:
    Misbruik van studiefinanciering in het MBO

    Gratis geld ……

    nos.nl/artikel/208…ring-in-het-mbo.html

    in USA bestaat regeling: niet terugbetalen=werken bij Blackwater.

  113. Adamus says:

    Adamus: in USA bestaat regeling: niet terugbetalen=werken bij Blackwater.

    legitiem met IS op safari.

  114. Adamus says:

    maff:
    Central banks and their policies have become part of the problem rather than the solution: Michael Ingram, BGC Partners

    Michael Ingram partner van de BCG (terug naar Mesopotamië )

    economictimes.indi…cleshow/51086067.cms

    die adviseurs kunnen wel leven met boter op hun hoofd hè.

  115. Adamus says:

    Expat: Omdat een huurhuis dicht bij mijn werk niet altijd beschikbaar zal zijn en de huren in de vrije sector nu nog veel te hoog zijn.

    Dat vndt jij. Voor mij is het niet stoer maar een fantastische levenservaring plus het voordeel om de nadelen van Nederland te ontlopen.

    is wat anders dan zwelgen in de comfort zone ‘leidsche rijn’.

  116. Nico de Geit says:

    De sportwinkelketens Perry Sport en Aktiesport zijn in de financiële problemen gekomen mogelijk mede door het failissement van warenhuis V&D en hebben om uitstel van betaling gevraagd.

    Dat verwacht je niet.

  117. Adamus says:

    Expat: Nee ik had het over oudjes geboren voor 1955. Die zullen geen last hebben van de aangepaste hypotheekregels. Vanaf 2031 is deze groep ook niet zo groot meer.
    De groep die gekocht heeft tussen 2001 en 2008 zijn de kinderen van de oudjes. Die zullen de erfenis (als die er is) nodig hebben.

    hun aflossingsvrije deel is ook gebaseerd op erfenis. Ken een onafhankelijk fin.adviseur die meteen de taxatie van ouders’ huis meeneemt in het ‘plaatje’.

  118. Voerman says:

    Adamus: Je ziet een crash?

    Niet op Voerman’s crossakkertje. 🙂

  119. Voerman says:

    Adamus: hun aflossingsvrije deel is ook gebaseerd op erfenis. Ken een onafhankelijk fin.adviseur die meteen de taxatie van ouders’ huis meeneemt in het ‘plaatje’.

    De huid verdelen voor de beer geschoten is?

  120. maff says:

    Nico de Geit: De sportwinkelketens Perry Sport en Aktiesport zijn in de financiële problemen gekomen mogelijk mede door het failissement van warenhuis V&D en hebben om uitstel van betaling gevraagd.

    Dat verwacht je niet.

    Oooooh, …. houdt het dan nooit op ? Vandaag weer 3 winkels bij mij in de buurt weg, helemaal weg …..

    En gaat je pensioen in rook op http://radar.avrotros.nl/

  121. maff says:

    Pss spam alert 🙂

  122. maff says:

    Never waste a good crisis ….. 🙂

    ‘Nu kan het: pijnloos hervormen’, zo denken

    Lans Bovenberg en Arnoud Boot

    De HRA eraf ( nieuwe gevalletjes ) , naar BOX 3 en de pensioenen …..

  123. Nico de Geit says:

    maff: Oooooh,…. houdt het dan nooit op ?Vandaag weer 3 winkels bij mij in de buurt weg, helemaal weg …..

    En gaat je pensioen in rook ophttp://radar.avrotros.nl/

    ‘En: Hoe zit het met je pensioen als je werkgever failliet gaat?’

    Net alsof er alleen een probleem is als ‘je werkgever failliet gaat’. AOW is de basis van ieder pensioen: AOW plus (in de meeste gevallen) een paar honderd euro.

    Maar de AOW wordt onbetaalbaar dus zal er gekort moeten worden. Het valt te verwachten dat er straks alleen nog AOW is ‘voor hen die het echt nodig hebben’. Een soort bijstand dus, waarbij je eerst je eigen vermogen op moet eten en andere inkomsten worden gekort.

    Ook als je werkgever niet failliet gaat.

  124. Nico de Geit says:

    Dat er geen massale demonstraties zijn tegen het korten op AOW vind ik vreemd. Van 65 naar 67, dat is twee jaar zelf betalen of doorwerken. Ik heb vroeger betaald voor de vut, maar het ziet er niet naar uit dat ik iets ga krijgen, zelfs geen AOW.

    Nederlandse sukkel: ‘Maar iedereen krijgt toch AOW?’ ‘Niemand kan in de toekomst kijken’.

    AOW is nu eenmaal een omslagstelsel. Mijn motto: red jezelf.

  125. Voerman says:

    Nico de Geit: Dat er geen massale demonstraties zijn tegen het korten op AOW vind ik vreemd.

    Niet vreemd!
    Gebrek aan boomersgeest tegenwoordig. 🙂

  126. Steven says:

    Nico de Geit,

    Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik schat een paar jaar ouder (ik ben inmiddels 50). “Leuk” om hier grafieken te zien op een vorig topic waar zo duidelijk is dat wij juist niet profiteren van de VUT en zo. Het ok iedereen die een paar jaar ouder is krijgt alles wel en wij niet, neem ik net als jou maar als gegeven aan, maar het is soms stuitend dat ze letterlijk een bepaalde leeftijdsgrens stellen zoals hier:

    “Het kabinet heeft in het sociaal akkoord afspraken gemaakt over de IOAW. De IOAW blijft bestaan voor werknemers die vóór 1 januari 1965 zijn geboren”

    http://50plusje.blogspot.nl/2013/06/werkloos-boven-de-50-jaar-vraag-dan-een.html

    Niet dat ik zo’n uitkering wil, maar dat iemand die vier maanden voor mij geboren is er wel voor in aanmerking komt en ik niet, is volgens mij pure leeftijdsdiscriminatie. Dat geldt uiteraard ook voor de VUT en zo. Het is raar maar waar. Ik snap wel dat we het allemaal een beetje laten gaan: ook ik red mezelf toch wel..;en weet dat die rare regelingen eigenlijk onbetaalbaar zijn.

  127. Nico de Geit says:

    2.105 Wijziging van de investerings/onderwijsmentaliteit in de komende decennia

    Boerenbedrijven zijn een solide investering voor de revolutie aangezien demografische cijfers een toekomstig voedseltekort voorspellen. Verplaats uw investeringsmentaliteit van aandelen/valuta/obligaties/vastgoed enz. naar goederen. De huizenmarkt zal snel instorten bij burgeroorlog en deportaties.

    Alternatieve beleggingen voor de toekomst (items die vandaag nog weinig waarde hebben maar in waarde zullen toenemen):
    Wapens – geweren, munitie, granaten, mijnen, etc.
    Kogelwerende pantsers
    Versterkte landelijke complexen met grote rantsoenen aan voedsel/water
    Survivalspullen – waaronder survival boeken, kits, vistuig, basaal landbouwmateriaal
    Boerderijen met de nadruk op calorierijke producten
    Auto’s met beperkte high-tech elektronica (standaard dieselmotoren)

    Banen voor de toekomst
    Landbouw
    Elke opleiding met praktisch nut – timmerwerk, automonteur, geneeskunde, wapensmid, etc.
    Militair/politieagent/beveiliger

    Aldus Commander Breivik: https://sites.google.com/site/breivikarchief/2083/samenvattingen

    Commander Breivik voorspelt de eerste burgeroorlogen rond 2020.

  128. Nico de Geit says:

    Steven: en weet dat die rare regelingen eigenlijk onbetaalbaar zijn.

    Ik ben ook te laat geboren. Kom nog wel net op tijd voor de wereldbrand.

  129. Steven says:

    Want waarom zou je iemand met tonnen eigen vermogen een bijstand uitkering geven? Maar toch lijkt die IOAW daar op. Heb me er niet in verdiept of zo: het ging me puur om die leeftijdsgrens. Oud krijgt het wel en “jong” niet.

  130. Steven says:

    Nico de Geit,

    Breivik is gek. Mensen vermoorden voor politiek: belachelijk.
    Zijn veel leukere alternatieven: met geboortebeperking, alternatieve energie en geloof verbieden in de politiek (zelfs CDA) kom je al een heel eind. (stom voorbeeldje)

  131. Nico de Geit says:

    Steven: Breivik is gek

    Ze zijn allemaal gek geworden. Niet bepaald een tijd om OG (bij) te kopen. 5.000 ton Amerikaanse wapens in Duitsland gearriveerd. Oorlog en en zo heeft natuurlijk niets met de huizenmarkt te maken, heeft ook geen invloed op de prijzen en zo…. Zeggen heel wat mensen.

    Ik verwacht dat het hier in de straat nog wel even rustig blijft. Mijn voornaamste probleem: de hoge huur.

    In Zweden schijnt het ook lekker te gaan: politie kan de rechtsstaat niet meer garanderen, de overheid schijnt geen geld meer te hebben om de sociale voorzieningen te betalen.

    Realiseer je dat er heel wat mensen zijn die niets begrijpen van macro-economie. Dat het ook een keer afgelopen kan zijn met de rust en de welvaart.

    Robinson Crusoë creëerde zijn eigen welvaart. Maar ook dat snappen veel mensen niet.

    Kortom: Red Jezelf.

  132. Adamus says:

    Steven:
    Want waarom zou je iemand met tonnen eigen vermogen een bijstand uitkering geven? Maar toch lijkt die IOAW daar op. Heb me er niet in verdiept of zo: het ging me puur om die leeftijdsgrens. Oud krijgt het wel en “jong” niet.

    oud krijgt het wel, maar mitsen en maren (weet maff dat??) Partner moet ook solliciteren en zich melden voor vrijwilligerswerk, cursussen volgen- en inderdaad hulpambtenaren bezighouden. Weet niet of iedereen daar zin in heeft voor max 1500 in de maand. Je gaat er als 60jarige de laatste 5 jaar hypotheekkosten niet van betalen lijkt mij.

  133. Adamus says:

    Nico de Geit,

    boerenbedrijven is in crisistijd niets mee te verdienen en al helemaal niet door degenen die voor meer dan 100% in de schuld zitten; zo heeft de overlevering mij geleerd. Onze club is wat gaan verdienen tussen 1950 en 1960 met bloembollen, een luxeartikel dus. Kwamen boerenjongens uit Indië terug met 100 roede bloembollenteeltvergunning als beloning (inderdaad overheidsbemoeienis). Groenten is leuk voor eigen extended familie, maar krom staan voor de greenery? Moet er niet aan denken.

  134. Adamus says:

    Steven,

    VUT was er ook al niet meer voor de loodgieter van bouwjaar 1950 hoor en die mocht wel gedwongen meebetalen. Plus veertig jaar premie bedrijfspensioenfonds ingehouden op loon waarvan de uitkering toch ook niet meer je dat is. Die had dus beter vuilnisman bij de gemeente kunnen worden, mits niet geoutsourced natuurlijk.

  135. Nico de Geit says:

    Adamus: boerenbedrijven is in crisistijd niets mee te verdienen

    Ik denk dat je beter een voorraadje in kunt slaan: voor jezelf.

  136. Voerman says:

    Nico de Geit: Mijn voornaamste probleem: de hoge huur.

    Daarom woon je in een “redelijk deftige” buurt.
    Hoge huren vormen een drempel voor getto-vorming.
    Hoge huizenprijzen ook. “Eerlijke” subsidies zijn daarentegen getto-stimulerend. Denk eens na, Geit!

  137. ps says:

    maff, 🙂

    “Only barbarian mercenaries were to be paid in gold.”:
    http://www.valuewalk.com/2016/02/collapse-of-the-roman-empire/

  138. Voerman says:

    Nico de Geit: Ik denk dat je beter een voorraadje in kunt slaan: voor jezelf.

    Wel goed geconserveerd dan!
    Kan je het beste nu inslaan, is nu goedkoper dan vers.
    Als de pleuris echt losbreekt wordt geconserveerd (ingeblikt) onbetaalbaar.

  139. Voerman says:

    Voerman: Als de pleuris echt losbreekt wordt geconserveerd (ingeblikt) onbetaalbaar.

    Is nog gezonder en hygiënischer dan vers ook.

  140. Steven says:

    Adamus: oud krijgt het wel, maar mitsen en maren (weet maff dat??) Partner moet ook solliciteren en zich melden voor vrijwilligerswerk, cursussen volgen- en inderdaad hulpambtenaren bezighouden. Weet niet of iedereen daar zin in heeft voor max 1500 in de maand. Je gaat er als 60jarige de laatste 5 jaar hypotheekkosten niet van betalen lijkt mij.

    Het gaat me er om dat “oud” van die toch wel rare regeling wel kan profiteren en ik niet. (ik als voorbeeld: kan me verder niet schelen)

    we hebben het hier over huizenprijzen: als je bezitters tot in het vervelende toe pampert met rare regelingen duurt het alleen maar langer voordat de prijzen een keer echt zakken.

  141. maarten says:

    Voerman,

    Ik kom uit het ghetto tegen wil en dank

  142. maarten says:

    maarten,

    Stelletje klootzakken!

  143. Steven says:

    maarten,

    ja maar jij moet gewoon een baan zoeken… (of zie ik dat verkeerd?)

  144. Adamus says:

    Voerman: De huid verdelen voor de beer geschoten is?

    vette kans dat gever het wel heel goed moet oormerken. Wil gever ook inspraak? dertigers moeten daar echt niet aan denken.

  145. Voerman says:

    maarten: Ik kom uit het ghetto tegen wil en dank

    Iedere ghetto-bewoner is dat tegen wil en dank.
    Voerman had ook een andere kop (en nog veel meer anders) gekozen als dat mogelijk was geweest! 🙂
    We zijn maar één keer hier, Maarten, maak er wat van.

  146. Adamus says:

    Voerman: Is nog gezonder en hygiënischer dan vers ook.

    dode voer is alleen goed voor unilever. Hoewel opoe die altijd een moestuin had een grote grijns krijgt nu ze in het ‘huis’ een heerlijk doorgestraalde prak krijgt; geserveerd door een meisje met een foutief gemonteerd plastic mutje op het hoofd.

  147. Voerman says:

    Adamus: Wil gever ook inspraak? dertigers moeten daar echt niet aan denken.

    Beetje dom van die dertigers. Werkt heel vertragend.

  148. Steven says:

    jammer dat het zo in een 50 plus discussie strand, want denk dat jongeren juist nu (ook tijdens de tijdelijke up in huizenprijzen) eens moeten zien dat ze financieel recht voor hun ogen genaaid worden met lage rentes en zo.

  149. Steven says:

    strandt.. Het kan toch niet zo zijn zoals ook Tufkaj beweerde ergens hierboven dat we in tinyhouses willen wonen terwijl er enorme hoeveelheden prima grote woningen zijn? We zijn toch niet gek? Met internet vinden we het doodnormaal om steeds grotere bandbreedtes en opslag te hebben, maar bij zoiets aards als huizen moeten we maar steeds meer betalen voor minder. (alleen Voerman en Lazlo of zo snappen dat misschien)

  150. Steven says:

    Steven: (alleen Voerman en Lazlo of zo snappen dat misschien)

    er is namelijk zat ruimte. Nederland is niet vol.

  151. Steven says:

    ritje naar mijn werk op een scooter in 2013:
    https://www.youtube.com/watch?v=VTlZD6ykWTE

  152. Nico de Geit says:

    Voerman: Daarom woon je in een “redelijk deftige” buurt.
    Hoge huren vormen een drempel voor getto-vorming.
    Hoge huizenprijzen ook. “Eerlijke” subsidies zijn daarentegen getto-stimulerend. Denk eens na, Geit!

    Ik woonde hiervoor in het getto maar werd daar depressief. Hier gaat het beter. Maar het is wel triest natuurlijk dat ontsnappen aan het getto zo duur moet zijn.

  153. Nico de Geit says:

    Steven:
    maarten,

    ja maar jij moet gewoon een baan zoeken… (of zie ik dat verkeerd?)

    Dat gaat hij vast wel doen als zijn wijk volgestopt wordt met vluchtelingen – vijf jonge mannen in een woning. Zeker als hij dochters heeft en wil houden.

  154. Nico de Geit says:

    Steven:
    ritje naar mijn werk op een scooter in 2013:
    https://www.youtube.com/watch?v=VTlZD6ykWTE

    Ze kunnen daar mooi bos aanplanten. Hier staat het vol met bos. En verderop bos, en nog meer bos.

  155. Voerman says:

    Steven: (alleen Voerman en Lazlo of zo snappen dat misschien)

    Voerman kan het inderdaad verklaren (snappen), maar toejuichen is iets anders.
    Het toejuichen vindt alhier plaats door velen als de prijzen zakken of de economie naar de kloten gaat.
    Maar die lieden, daarentegen snappen het niet.
    Dan wel weer niet! 🙂

  156. Voerman says:

    Steven: er is namelijk zat ruimte. Nederland is niet vol.

    Nederland is in de ogen van een aantal idioten (die er zelf riant van leven) pas vol als de anderen nog slechts staanplaatsen hebben of geen ruimte om een kistje bier in voorraad te nemen.
    Daar dieper op in gaan is niet zinvol, want dan ben je een nazi of zoiets.
    Nou ja, Voerman heeft het voorlopig voor zichzelf dik voor mekander en nog zelfs ruimte om een rondje op zijn motortjes te draaien.
    Datzelfde gunt Voerman aan iedereen.

  157. Voerman says:

    Nico de Geit: Ik woonde hiervoor in het getto maar werd daar depressief. Hier gaat het beter. Maar het is wel triest natuurlijk dat ontsnappen aan het getto zo duur moet zijn.

    Als ontsnappen aan een getto goedkoop of gemakkelijk zou zijn zou iedereen ontsnappen en dan wordt het alsnog overal een rotzooitje.

  158. Nico de Geit says:

    Steven:
    ritje naar mijn werk op een scooter in 2013:
    https://www.youtube.com/watch?v=VTlZD6ykWTE

    Als de gemeente die grond wil verkopen voor 400 euro per m2 dan wordt het lastig.

  159. Voerman says:

    Nico de Geit: Als de gemeente die grond wil verkopen voor 400 euro per m2 dan wordt het lastig.

    Voor veel minder komen er goedkope huizen op en die kan iedereen kopen of huren en dan komen die lui uit die ghetto’s daar wonen en dan word je weer depressief.

  160. Steven says:

    Nico de Geit,

    De gein is natuurlijk dat iedereen een paar kilometer verderop in de file staat (of opgehokt in de trein zit) en ik met 70 km/u langs het kanaal knal en van deur tot deur er ook eerder ben. En een ruimte.. Ook bijna geen koe te zien, behalve 3 babyboomers)

  161. Voerman says:

    Voerman: Voor veel minder komen er goedkope huizen op en die kan iedereen kopen of huren en dan komen die lui uit die ghetto’s daar wonen en dan word je weer depressief.

    Die lui zijn te herkennen aan hun scootertjes, rijden te hard en hebben een pet op hun hoofd.

  162. Steven says:

    Ik zie gelukkig ook relativering bij Nico de Geit en Voerman. Vol is Vol, klopt natuurlijk niet als je gewoon naar de ruimte in Nederland kijkt. (zie bijv. dat filmpje van mij)
    Wel is er een hoop irritatie door buitenlanders die hier volgens mij niets te zoeken hebben. In Zuid-Oost Amsterdam zitten veel Afrikanen die volgens mij geen vluchteling zijn en zelfs geen economische vluchteling…. Ik begrijp soms werkelijk niet wat ze hier doen of willen… Ik zie ze vooral klagend in de metro in hun mobiele telefoon praten in een taal die op mij over komt als: “oeka boeloe benooekoe bezoelu”
    Het maakt MIJ verder niet uit: ik heb toevallig alleen leuke (blanke) buren waar ik nieuwjaar mee heb gevierd, maar voor een zeventig jarige echte Amsterdamse met alleen maar zulke Afrikaanse buren moet het geen pretje zijn.

  163. maff says:

    ps,

    Tufkaj zal het druk hebben 🙂

  164. Steven says:

    maarten,

    Maarten zal vast weten wat ik bedoel. Zijn dat Ghanezen?

  165. maarten says:

    Steven,

    Hoi Steven,

    Dat is eigenlijk het leuke van er te wonen. Veel verschillende mensen en culturen. Wat ik als onleefbaar ervaar is de hangmannen de hele dag tot diep in de nacht met knallende bassen, op een wiel door de straat scheuren, waar ook ouderen en kinderen zijn, brandend rubber alomtegenwoordige drugs en prostitutie. Aanvankelijk poogde ik tolerant te zijn maar het is niet te doen

  166. maarten says:

    maarten,

    Criminelen drukken een grote stempel op buurten en er geldt een omerta
    Je mag niemand erop aanspreken, zelfs niet de beleidsmakers, want dan ben je een nestbevuiler… de omgekeerde wereld

  167. maff says:

    Tja, wat moet je hier nou weer van denken. Misschien heeft Duitsland geen staatsschuld ? 😉

    ‘Door onwil van politiek om de bankensector aan te pakken, hangt nu weer parfum van crisis in de lucht’

    http://www.knack.be/nieuws/belgie/door-onwil-van-politiek-om-de-bankensector-aan-te-pakken-hangt-nu-weer-parfum-van-crisis-in-de-lucht/article-opinion-669533.html

    Ps 🙂 http://36.media.tumblr.com/tumblr_mav9v5wTTb1qd3e8co1_1280.jpg

  168. ps says:

    maff,
    ps,

    Tuftufkaj spam alert! 😉

  169. Steven says:

    ps,

    maff,

    In plaats van steeds “spam alert” te roepen kan je ook gewoon je mening geven. Of zijn jullie daar te laf voor?

  170. Steven says:

    Ik vind overigens het hele wankele banken-geld systeem ook vele malen belangrijker dan het “buitenlander-probleem”
    maff,

    Dan heb ik dat hierbij gezegd. Dat kunnen jullie toch ook? Of bedoel je dat niet met dat spam-alert elke keer?

  171. ps says:

    Steven,

    Dan “hangt er een reactie te hangen” in het spamfilter, Steven, that’s all!

    Even kijken of deze cartoon direct doorkomt: 😉
    http://www.pensionriskmatters.com/uploads/image/cartoon-02_Blog%20on%20102608.jpg

  172. Steven says:

    ps,

    oooooohhww..aaahh.. oooh? ok!. 😉

  173. Nico de Geit says:

    Moslimimmigrant vraagt Chinese vrouw ten dans:

    https://www.youtube.com/watch?v=W_7w5OkBeR4

  174. Nico de Geit says:

    Steven: Ik begrijp soms werkelijk niet wat ze hier doen of willen…

    De plek waar ze voorheen woonden beviel blijkbaar niet. Ze wilden iets beters. Ze dachten dat het hier misschien zou lukken, beter zou zijn.

    Gelukzoekers trekken naar de Grote Stad, mensen die een klein beetje succesvol zijn trekken daar juist weg.

    In Moskou hebben ze daar ook last van. Je mag je er pas vestigen als je een vergunning daarvoor hebt. Niet iedere ingezetene van de Russische Federatie kan zomaar in Moskou of Sint Petersburg zijn geluk gaan beproeven. Voor mensen uit voormalige Sovjetrepublieken is het nog moeilijker.

  175. Nico de Geit says:

    Perry Sport en Aktie Sport zijn failliet.

  176. Tijl says:

    Nico de Geit:
    Moslimimmigrant vraagt Chinese vrouw ten dans:

    https://www.youtube.com/watch?v=W_7w5OkBeR4

    Ja, mannen die niet moslim zijn doen dat nooit natuurlijk.

  177. Tijl says:

    Nico de Geit:
    Moslimimmigrant vraagt Chinese vrouw ten dans:

    https://www.youtube.com/watch?v=W_7w5OkBeR4

    Post ook hier die link eens Nico van die Hellfire raketten afgevuurd door die Amerikaanse drone op die Afghaanse bruiloft waar meer dan 50 vrouwen en kinderen zijn opgeblazen omdat er een terrorist tussen liep.

    Daar kan een moslimman nog een puntje aan zuigen.

  178. Nico de Geit says:

    Laatste off topic video, 18+

    https://www.youtube.com/watch?v=Wnsdc7cTPuU

  179. Arjan says:

    Expat: Op de woningmarkt in Nederland kan men spreken van een verloren generatie. Aangemoedigd door hun ouders hebben die financiele produkten gebruikt die een tikkende tijdbom zijn. Daarbij is de aflossingvrije beleggingshypotheek de winnaar.

    De ingrepen van de overheid kwamen te laat en maken het voor de verloren generatie alleen maar erger zoals eerder uitgelegd. Ondanks dat zijn de ingrepen m.i. goed geweest. Helaas is het effect op de huizenprijzen minimaal vanwege de zeer lage rente en hoge woonquote. Als de overheid nu nog twee maatregelen neemt is het plaatje rond.

    80% LTV
    Afschaffen HRA

    Dan gaat de Nederlandse woningmarkt meer lijken op die van Duitsland en zullen we in de toekomst meer kunnen besteden aan andere zaken.

    Ondanks de sterke bankenlobby weet iedereen dat dit gaat gebeuren. De huidige situatie is onhoudbaar. Dit gaat bij enkele generaties wel veel pijn opleveren. Hetzelfde geldt voor de pensioenen. Het systeem had al lang aangepast moeten worden maar door uistel wordt de pijn niet eerlijk verdeeld over de generaties.

    Helemaal eens

  180. Juan Belmonte says:

    maff: Komt ie ……tegenlicht.vpro.nl…nese-wereldorde.html

    Leer Mandarijn Stupid

    Daar zit geen woord Spaans in 🙂

  181. Juan Belmonte says:

    Cynicus economicus,

    Daar waar via kunstmatig lage rente
    Geldcreatie voor de reële economie te goedkoop is
    En inflatie uitblijft
    Groeit toekomstige inflatie in de vorm van allerlei zeepbellen.

    Ooit knappen die
    En ooit giert die toekomstige inflatie ons om de oren

    ….
    Zoiets ?

  182. Juan Belmonte says:

    Als de rente niet langer de werkelijke prijs van geld weergeeft
    Gebeuren er hele andere dingen

    Dat was een denklijn van Juan
    Voor zover deze denklijnen heeft

    En dat zinnetje heeft Juan tientallen
    Wellicht honderden malen op deze blog geschreven

    En maar zichzelf herhalen
    …..
    Het lijkt wel iets therapeutisch te hebben 🙂

  183. Juan Belmonte says:

    Opmerkelijk is dat
    E Jim Rogers van deze aarde
    Iets soortgelijks ervaren

    …. Denklijnen 🙂

  184. Adamus says:

    Nico de Geit:
    Perry Sport en Aktie Sport zijn failliet.

    het begint bij de zwakke broeders en vervolgens komt de rest onder druk te staan.

  185. Juan Belmonte says:

    Adamus,

    Van overwaardering van winkelvierkantemeterijzen
    Bij ruim 15% leegstand
    En failliet gaande winkelketens
    Lijkt vooralsnog geen sprake

    Denk aan uni-invest met kortingen van 60+% op die vierkantemeters 🙂

  186. Juan Belmonte says:

    Behalve den man
    die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond,
    heeft Juan nooit een wonderlijker kerel gekend dan adamus 🙂

  187. Adamus says:

    Steven:
    jammer dat het zo in een 50 plus discussie strand, want denk dat jongeren juist nu (ook tijdens de tijdelijke up in huizenprijzen) eens moeten zien dat ze financieel recht voor hun ogen genaaid worden met lage rentes en zo.

    niet dat het gebeurt, maar brexit schijnt de ondergang van het nederlandse pensioenstelsel te zijn; afhankelijk van de Engelsen, de city en anti-fragile. Zeepbel.

  188. Nico de Geit says:

    Adamus: het begint bij de zwakke broeders en vervolgens komt de rest onder druk te staan.

    Het is de neergaande economische spiraal. De Nederlanders raken op – er worden nauwelijks nog autochtonen geboren. Steeds meer oude autochtonen. In de toekomst moet Nederland het hebben van de mensen die oorspronkelijk uit de derde wereld komen.

    Het is best triest: Een immigrant kwam veertig jaar geleden uit een ver land en begon hier een shoarmazaak. Ging af en toe terug om daar te laten zien hoe succesvol hij was. Nu komt er een mega-stroom migranten die denken dat ze allemaal rijk kunnen worden met een shoarmazaak.

    Ik eet alleen nog biologische vlees-vrije shoarma, gekocht bij de ultra-linkse maar roomblanke bio-winkel. Ik kom ook nauwelijks nog in het centrum, parkeren en veiligheid is daar een probleem.

    Mijn laatste zwembroek kocht ik bij Perry Sport, mijn laatste zonnebril bij V&D. Producenten van luxe-goederen vinden vast kanalen om de spullen bij de mensen te krijgen die ze willen kopen. Maar dat is waarschijnlijk niet meer in de binnenstad, vanwege parkeerproblematiek, onveiligheid en hoge prijzen.

    Wat moet er met die peperdure panden in de binnensteden? Zijn ze van de banken, pensioenfondsen, institutionele beleggers?

    Geruchten gaan om met duizenden de Bijenkorf te bestormen, zoals oudejaarsnacht in Keulen. Beveiliging of politie kunnen daar niets mee. Misschien gebeurt het al maar houden ze het uit de media, omdat het effect erger is dan een terreuraanslag.

    Kortom: het gevoel van onveiligheid is niet goed voor de prijzen van OG. Een huis of winkel waar je je niet veilig voelt wil je kwijt. Gelukkig zijn er relatief rijke immigranten die het graag van je kopen tegen een rotprijs en zichzelf rijk rekenen.

  189. Nico de Geit says:

    Juan Belmonte: Van overwaardering van winkelvierkantemeterijzen

    Ik snap ook niet dat de verhuurders de huurprijzen niet aanpassen. Leegstand is een ramp, liever een huurder erin voor weinig. Maar dat zal wel niet kunnen omdat ze zich rijk gerekend hebben en rendement moeten halen. En nu krijgen ze de deksel op de neus.

  190. Nico de Geit says:

    Wanneer komt de verhuur van studentenkamers aan de beurt? ‘Dat was toch zo’n veilige belegging. Want hun ouders blijven hun kinderen naar de universiteit sturen’.

    Recent bij Starbucks ijskoffie gedronken – € 3,50. Zitten allemaal studenten. Betalen dat van hun studiefinanciering. Vroeger had ik geen geld om een koek te kopen in de pauze.

    Amerikaanse academici werken bij Mc Donalds. En verdienen daar te weinig om hun giga-studielening van terug te betalen. Nu wil de overheid hun lonen verhogen. Dat worden dus dure hamburgers. (die bijna niemand meer wil als zer zo duur zijn)

  191. Nico de Geit says:

    Nieuwe draad

  192. Adamus says:

    maarten:
    László,

    Een compliment omdat huizen duurder worden?
    Ik ga AH toch ook niet complimenteren als het brood 20 ct duurder wordt

    het wordt tijd dat de lonen (en andere inkomsten) fors gaan stijgen à la 1975. Daarover hoor ik de linkse partijen en vakbonden niet.

  193. Adamus says:

    Nico de Geit,

    en toch zijn we weer rijker: http://www.nu.nl/economie/4219678/pensioenpot-stuwt-nationaal-vermogen.html ‘korten is een feestje’

  194. Kees says:

    klassieke bull trap. We zitten momenteel in dezelfde fase als in zomer 2008.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*