Kees de Kort:”De huizenprijzen kunnen echt alleen maar omlaag”

Kees de Kort ging vanmiddag weer eens los op het kabinet dat de huizenmarkt weer gaat stimuleren. Het heeft volgens kees allemaal weinig zin, de huizenprijzen gaan toch omlaag. Dat kan niet anders want de werkloosheid gaat toenemen, koopkracht gaat niet stijgen en de banken doen steeds moeilijker.  Alle tekenen zijn neerwaarts.

 

 

Share Button
Tagged with: ,
126 comments on “Kees de Kort:”De huizenprijzen kunnen echt alleen maar omlaag”
  1. Tsjaa says:

    Keessie!!!!!!

  2. rmottae says:

    Hulde ! voor consistente Kees

  3. rmottae says:

    Schande dat de 2e hands fietsenmarkt instort. Dat berokkent alle aanbieders op marktplaats heel veel schade. laten we de nieuwe fietsen extra gaan belasten. 100% BTW. Dat zal ze leren. Worden die fietsen extra duur en dan koopt iedereen weer een 2e handsje op marktplaats

  4. Ma Ling says:

    Dit is weer een topic waarbij de neuzen van iedereen meer in dezelfde richting staan.

    Vond vorig topic wel interessant hoor, maar er werden iets teveel voorbeelden (incl uitzonderingen) aangehaald om eigen gelijk te halen en andermans standpunten onderuit te halen.

    Leek wel of het Hermanes/trollen-virus terrein had gewonnen…

    Zo, en nu op naar prinsjesdag!

  5. asd says:

    Dawg (vorige onderwerp) Vind het wel “lezenswaardig wat je zegt”, maar helaas changement de décor en de nukken van het spamfilter.

    Maar de jongeren blijven voor mij gewoon toppertjes, die dropjes verdienen!

  6. decima says:

    Sluit aan op de column van Mathijs Bouman in het FD van 14 augustus jl. waarin hij stelt dat “Natuurlijk, lastenverzwaringen maken de recessie dieper en langer. Maar dat Nederland het nu slechter doet dan andere Europese landen komt in de eerste plaats door de huizenmarkt. Onze economie draaide voor de crisis op verzilvering van de overwaarde op het eigen huis. Die overwaarde is omgeslagen in onderwaarde. De aanpassing aan deze nieuwe werkelijkheid doet pijn bij consumenten, winkeliers, aannemers, bouwvakkers en banken. Rutte had die pijn wat kunnen verzachten door het oplopende begrotingstekort tijdelijk te negeren. Maar het is niet zijn schuld.” Wat mij betreft een goede analyse. Het rijk rekenen aan de hand van overwaarde was structureel in onze volksaard gekropen. Er is een catharsis voor nodig om dit gedrag te veranderen, dat kost tijd, energie en voor velen een aanpassing aan de nieuwe werkelijkheid. Als starter denk ik dat het ook kansen kan bieden, namelijk de markt goed in de gaten houden, sparen en niet zoals veel vrienden appartementje kopen, maar gelijk gaan voor een stabiele keuze op de langere termijn.

  7. asd says:

    Vorige onderwerp Dawg(@129),
    Exactly, You hit the nail on the head!

    Enigszins gerust gesteld, dat er toch nog genoeg inzicht is om opgroeiende jongeren zo goed mogelijk te begeleiden in het onderwijs of waar dan ook.

    Mijn tijd, zal het wel duren, zodat ik moet zorgen niet teveel last te krijgen van de onderwater staande egoïstjes, banksters en poltici.

    In ieder geval heb ik genoeg dropjes in voorraad. Of zeg ik nu weer vreselijke dingen?

  8. Paz says:

    waarheid als een koe… Waarom zijn er eigenlijk nog geen cijfers over de huizenverkoop in juli gepubliceerd? Meestal zijn de aantal verkopen rond de 10e van de maand bekend en de prijzen rond de 16’e?

  9. asd says:

    Ha, ha, een groot probleem van de NL’ers is niet de politieke onrust met kans op burgeroorlog in Egypte maar:”kan ik daar nog wel heen met vakantie?”

    Sorry hoor laat de huizenprijzen maar verder dalen – zoals K.d.K. al tijden lang verkondigt – zodat er helemaal geen kans meer is op “overwaarde” om o.a. je vakantie naar Egypte te financieren.

    Komt er langs die weg een einde aan de belachelijke wensen van de NL-monstertjes!

    Dat proces gaat echt wel verder ondanks goedwillende pogingen van onderwijsmensen e.d. Zit eigenlijk een tragische ontwikkeling in!

  10. ll says:

    Nico Rietdijk van de nieuwbouw, we zitten volgend jaar met een bouwproductie van 100 JAAR TERUG.

    We leven in historische tijden……. 😉

    http://www.nvb-bouw.nl/nieuws/artikel/328-verkopen-nieuwbouwwoningen-juni-2013.html

    En Kees de Korte for President 🙂

  11. tufkaj says:

    Paz:
    waarheid als een koe… Waarom zijn er eigenlijk nog geen cijfers over de huizenverkoop in juli gepubliceerd? Meestal zijn de aantal verkopen rond de 10e van de maand bekend en de prijzen rond de 16′e?

    Die cijfers komen morgenochtend halftien. Ook voor het eerst om die tijd op mijn blog. Heb de cijfers namelijk onder embargo gekregen. Vanavond werken aan een mooi stukje scorebordjournalistiek.

    en nee, ik verklap niks 😉

  12. ll says:

    tufkaj,

    Zorg dat je de voorpagina haalt van het blad dat niet genoemd mag worden 🙂 Great ……..

  13. tufkaj says:

    ll,

    mwah, die krijgen die cijfers ook vooraf waarschijnlijk. Maken hun eigen grafiekjes wel.

  14. asd says:

    decima: Sluit aan op de column van Mathijs Bouman in het FD van 14 augustus jl. waarin hij stelt dat “Natuurlijk, lastenverzwaringen maken de recessie dieper en langer. Maar dat Nederland het nu slechter doet dan andere Europese landen komt in de eerste plaats door de huizenmarkt. Onze economie draaide voor de crisis op verzilvering van de overwaarde op het eigen huis. Die overwaarde is omgeslagen in onderwaarde. De aanpassing aan deze nieuwe werkelijkheid doet pijn bij consumenten, winkeliers, aannemers, bouwvakkers en banken. Rutte had die pijn wat kunnen verzachten door het oplopende begrotingstekort tijdelijk te negeren. Maar het is niet zijn schuld.” Wat mij betreft een goede analyse. Het rijk rekenen aan de hand van overwaarde was structureel in onze volksaard gekropen. Er is een catharsis voor nodig om dit gedrag te veranderen, dat kost tijd, energie en voor velen een aanpassing aan de nieuwe werkelijkheid. Als starter denk ik dat het ook kansen kan bieden, namelijk de markt goed in de gaten houden, sparen en niet zoals veel vrienden appartementje kopen, maar gelijk gaan voor een stabiele keuze op de langere termijn.

    Grotendels wel eens.Al jaren wijd en zijd bekend wat Bouman verkondigt.

    Natuurlijk is het grotendeels de schuld van Rutte en zijn VVD. Ook al in eerdere regeringen met VVD vriend Wiegel uit de Amsterdamse Jordaan is de staatsschuld
    flink opgelopen! Ga zo maar door.

  15. tufkaj says:

    Geinige woningmarktkaartjes: share-of-dwellings-with-occupant-older-than-65-years (zou oud kunnen zijn)

  16. Dawg says:

    Paz:
    waarheid als een koe… Waarom zijn er eigenlijk nog geen cijfers over de huizenverkoop in juli gepubliceerd? Meestal zijn de aantal verkopen rond de 10e van de maand bekend en de prijzen rond de 16′e?

    http://www.nu.nl/economie/3550916/verkoopdaling-nieuwe-koopwoningen-stopt.html

    Kantelpuntje heet dat.

  17. Dawg says:

    decima,

    Ik ga daar niet in mee. Die prijsexplosie was geen natuurramp en de overwaarde ‘kroop niet in onze volksaard’ als een oncontroleerbare geestelijke aandoening. Overwaarde was het glijmiddel waarmee de huizenprijsstijging lange tijd dragelijk werd gehouden of zelfs aangenaam aanvoelde. De prijsstijging was de uitkomst die in stand werd gehouden door een kartel van projectontwikkelaars, bouwers, banken en lagere overheden. Dat laatste kon zelfs de politiek (Commissie Verhoef) niet langer erkennen.

    En Rutte? Die ging de verkiezingen in met uitspraken dat hij de hra zo’n goede regeling vond dat hij ‘m persoonlijk zou uitvinden, mocht die niet nog niet bestaan.

  18. Jan says:

    Kees de Kort heeft gelijk.

    … maar wat is de nieuwswaarde?

  19. Ma Ling says:

    tufkaj: Die cijfers komen morgenochtend halftien. Ook voor het eerst om die tijd op mijn blog. Heb de cijfers namelijk onder embargo gekregen. Vanavond werken aan een mooi stukje scorebordjournalistiek.
    en nee, ik verklap niks

    krijg jij ook onder embargo de pbk volgende week?

    Dawg: Dat laatste kon zelfs de politiek (Commissie Verhoef) niet langer erkennen.

    Dat laatste kon zelfs de politiek (Commissie VerhoevEN) niet langer ONTkennen ?!?!?

    Verder wel eens met je verhaal. Wel grappig dat Verhoeven het ‘bouwpolder’ noemt. ‘Kartel’ of ‘maffia’ zouden wij het noemen.

  20. Dawg says:

    Ma Ling,

    Ja, merci. Uiteraard.

  21. Daniel says:

    Bah…heb als kind mensen prachtige dikke villa’s in wassenaar zien kopen voor ca. 800k gulden.

    Dat wilde ik ook, altijd van gedroomd en mijzelf dat als doel gesteld dus hard gestudeerd, risico’s genomen en keihard gewerkt.

    Slot van het lied is dat ik met een huidig inkomen van 100k bruto en gezinsinkomen van 132k bruto in het domste geval (dus hypo op beider naam) 730k euro kan lenen + 50k spaargeld=780k in Wassenaar een duur betaalde aardige woning kan krijgen, maar absoluut niet wat ik voor ogen had.

    En je moet overigens die arrogante reactie eens horen van de verkopende babyboomer als je zegt dat je de prijs te hoog vindt…

    BAH!

    Ik wil niet alle BB’ers over 1 kam scheren, maar de BB’ers die nu in de slappe was zitten en een arrogante bek opzetten hebben of geluk gehad of gegraaid of beiden en mogen van mij echt door de spreekwoordelijk str*nt zakken.

    Ik veroordeel bij dezen dergelijke BB’ers wegens het rucksichtlos graaien ten koste van mijn en toekomstige generatie(s). En ik moet zeker ook nog eens dubbel gaan liggen om deze club te voorzien van hun pensientjes en ziektezorg?!

    Ik stel voor dat er eens een politiek tegengeluid komt. Een partij die wel opkomt voor deze en toekomstige generaties ipv het zeker stellen van de belangen van de huidige middelen-/machthebbers.

    Terugpakken van de BB’ers (zowel particulier als zakelijk, dus ook banken) wat zij hebben gejat en wel met dikke (boete)rente. Dus niet dat schijntje wat wij nu krijgen.

    Mensen onder de 40: trap niet meer in de verdeel en heers tactieken van ‘TPTB’.

    Verenigen en in actie komen is de enige oplossing om te voorkomen dat we inderdaad pas in 2035 (Zie Snorkel) weer eens normale huizenprijzen gaan zien.

  22. tufkaj says:

    Ma Ling: krijg jij ook onder embargo de pbk volgende week?

    Nee, moet ik nog achter aan gaan. Was er eigenlijk van uit gegaan dat ik deze cijfers ook niet zou krijgen. Wel raar gevoel, dit is het eerste bericht dat ik een dag voor publicatie al schrijf 😛 Hele tijd zin om nog dingen aan te passen en zo.

  23. tinus says:

    @Daniel,

    Mooie satire!

  24. Wiljam says:

    asd,

    En de banken plus financiële sector hebben er zeker ook geen schuld aan, ja ja ligt allemaal aan de consument zeker. Jullie geloven ook nog in sinterklaas denk ik en Brussel (EU) + Euro hebben er zeker ook niets mee te maken? Droom lekker verder maar probeer anderen niet ook in jullie dromen te laten geloven please zeg.

  25. Henk 6 says:

    http://www.telegraaf.nl/dft/

    Poll op de telegraaf.
    De bodem op de Nederlandse huizenmarkt is bereikt:
    32% ja
    68% nee

    Tufkaj wat denk je dat de NVM en anderen weer gaan toeteren?

  26. Henk 6 says:

    PS wat ze morgen na 9:30 gaan toeteren?

  27. Henk 6 says:

    Zoals Kees het zegt, het is zo simpel, prijzen dalen.

  28. tja says:

    Daniel:
    Bah…heb als kind mensen prachtige dikke villa’s in wassenaar zien kopen voor ca. 800k gulden.

    Dat wilde ik ook, altijd van gedroomd en mijzelf dat als doel gesteld dus hard gestudeerd, risico’s genomen en keihard gewerkt.

    Slot van het lied is dat ik met een huidig inkomen van 100k bruto en gezinsinkomen van 132k bruto in het domste geval (dus hypo op beider naam) 730k euro kan lenen + 50k spaargeld=780k in Wassenaar een duur betaalde aardige woning kan krijgen, maar absoluutniet wat ik voor ogen had.

    En je moet overigens die arrogante reactie eens horen van de verkopende babyboomer als je zegt dat je de prijs te hoog vindt…

    BAH!

    Ik wil niet alle BB’ers over 1 kam scheren, maar de BB’ers die nu in de slappe was zitten en een arrogante bek opzetten hebben of geluk gehad of gegraaid of beiden en mogen van mij echt door de spreekwoordelijk str*nt zakken.

    Ik veroordeel bij dezen dergelijke BB’ers wegens het rucksichtlos graaien ten koste van mijn en toekomstige generatie(s). En ik moet zeker ook nog eens dubbel gaan liggen om deze club te voorzien van hun pensientjes en ziektezorg?!

    Ik stel voor dat er eens een politiek tegengeluid komt. Een partij die wel opkomt voor deze en toekomstige generaties ipv het zeker stellen van de belangen van de huidige middelen-/machthebbers.

    Terugpakken van de BB’ers (zowel particulier als zakelijk, dus ook banken) wat zij hebben gejat en wel met dikke (boete)rente. Dus niet dat schijntje wat wij nu krijgen.

    Mensen onder de 40: trap niet meer in de verdeel en heers tactieken van ‘TPTB’.

    Verenigen en in actie komen is de enige oplossing om te voorkomen dat we inderdaad pas in 2035 (Zie Snorkel) weer eens normale huizenprijzen gaan zien.

    Zit je nou huilie huilie te doen omdat je met je inkomen van +100.000 euro geen villa in Wassenaar kunt kopen? Er zijn mensen die meer reden tot klagen hebben lijkt mij…..

  29. Henk 6 says:

    OF topic, de hypotheek portefeuille van de RABO is in de stress, geen redden meer aan?

    https://www.rabobank.com/en/images/IR_presentation_FY2012v2.pdf

    Situatie medio 2012, 23% van de Rabo hypotheken onderwater, zie pagina 34. Nu een jaar later met een gerealiseerde 10% prijsdaling staat 39% van de Rabo hypotheken onder water.

    Op pagina 35 worden 2 stress scenario uitgewerkt, 2 maal 10% prijsdaling en 2 jaar 2% extra werkloosheid per jaar. Conclusie van de RABO geen probleem, maximale exposure 1% of Rabobank’s equity.

    Nu de stress test de reeele situatie beschrijft vind ik het flinter dunne analyse, wat jullie?

    Er is veel meer aan de hand dan dat we op dit blog beschrijven en de overheid weet dit. (let op wij hebben een altijd een gegevens achterstand)

  30. tufkaj says:

    Henk 6,

    heb de data onder embargo, kan er echt niks over loslaten. Volgende keer doe ik wel voorspellingen vóór ik de cijfers krijg toegestuurd 😉

  31. Henk 6 says:

    IK vraag niet naar de cijfers maar naar wat jij denkt dat de NVM gaat roepen. Nu je zelf de link hebt gelegd met het embargo kan je ook niets meer zeggen nee, dat begrijp ik.

    Heb je een fijne avond?

  32. Nico de Geit says:

    Daniel: Bah…heb als kind mensen prachtige dikke villa’s in wassenaar zien kopen voor ca. 800k gulden.

    Dat wilde ik ook, altijd van gedroomd en mijzelf dat als doel gesteld dus hard gestudeerd, risico’s genomen en keihard gewerkt.

    Slot van het lied is dat ik met een huidig inkomen van 100k bruto en gezinsinkomen van 132k bruto in het domste geval (dus hypo op beider naam) 730k euro kan lenen + 50k spaargeld=780k in Wassenaar een duur betaalde aardige woning kan krijgen, maar absoluut niet wat ik voor ogen had.

    Zoveel inkomen en zo weinig spaargeld? Wat doe je met je geld?

    En over dat samen kopen: dat zou ik alleen doen als je ieder je eigen deel ruimschoots kunt betalen en allebei voldoende eigen middelen hebt om het netjes te beëindigen in een worst case scenario. De meeste vrouwen willen wel gelijkheid maar hebben geen geld. Dan ben je dus ook niet gelijk.

    Als ze volgend jaar opeens zegt dat jij een klootzak bent moet jij je eigen huis uit en kan zij er blijven wonen, maar jij moet wel je ex-woning blijven betalen. Huren is dus meer flexibel. En dan zit ook je geld niet vast in je woning. Bovendien zal je geld waarschijnlijk minder hard verdampen als je het niet in een Nederlands woonhuis stopt.

    De meeste mannen hebben een vrouw, en ze hebben samen een huis gekocht met een dikke hypotheek. Ik snap die mannen best als ze 9samen met hun vrouw) een X5 gaan halen en leuke dingen gaan doen – na hen de zondvloed! Het is de bank die op de rem behoort te trappen.

  33. Henk 6 says:

    tufkaj,

    OK ik stop met vissen, succes met je artikel.

  34. Nico de Geit says:

    tja: Zit je nou huilie huilie te doen omdat je met je inkomen van +100.000 euro geen villa in Wassenaar kunt kopen? Er zijn mensen die meer reden tot klagen hebben lijkt mij…..

    Klopt: ik hoorde pas van een kennis dat een vriend van haar zijn auto weg moest doen omdat hij het niet meer kon betalen. X5 of Q5 wordt lijn 5. We leven in barre tijden.

  35. Nico de Geit says:

    Henk 6: Rabobank – Nu de stress test de reeele situatie beschrijft vind ik het flinter dunne analyse, wat jullie?

    Ik sprak de dame van de Rabo er op aan in 2009 en toen zei ze dat de Rabobank heel zorgvuldig omgaat met het verstrekken van hypotheken. Ze keek me heel serieus en dwingend aan.

    Ik liet haar toen weten dat ik interesse had om te beleggen in landbouwgrond, maar daar heb ik nooit meer iets van gehoord. Eigenlijk best raar voor een boerenleenbank. Maar goed, in 2009 werden de weilanden nog steeds vol gebouwd met onroerend goed projectjes. En er staat nogal wat leeg nu. Daar had ook een koe kunnen grazen.

  36. Nico de Geit says:

    Henk 6: Er is veel meer aan de hand dan dat we op dit blog beschrijven en de overheid weet dit.

    Sommige dingen kun je op je klompen aanvoelen. Politici hebben geen klompen.

  37. lapje says:

    Daniel: Bah…heb als kind mensen prachtige dikke villa’s in wassenaar zien kopen voor ca. 800k gulden.
    Dat wilde ik ook, altijd van gedroomd en mijzelf dat als doel gesteld dus hard gestudeerd, risico’s genomen en keihard gewerkt.
    Slot van het lied is dat ik met een huidig inkomen van 100k bruto en gezinsinkomen van 132k bruto in het domste geval (dus hypo op beider naam) 730k euro kan lenen + 50k spaargeld=780k in Wassenaar een duur betaalde aardige woning kan krijgen, maar absoluut niet wat ik voor ogen had.

    Toen kon de top 1% een huis van 800k gulden kopen. Met je 780k euro’s zitten je vandaag de dag niet bij de top 1%.

    Het is de betaalbaarheid toen al en nu nog.

    Dat wordt nog harder werken en nog grotere risico’s nemen! 😉

  38. Daniel says:

    tja,

    Natuurlijk snap ik dat er veel mensen zijn die het slechter hebben maar ik zou je er wel op willen attenderen dat het bereiken van mijn huidige mogelijkheden gepaard is gegaan met kei- en keihard werken en zeer veel offers.

    Vraag daar eens naar in de context van mijn rant ipv ongenuanceerd bashen.

    Overigens kan mijn verhaal net zo goed worden toegepast met 30k inkomen.

    Over verdeel en heers gesproken…

  39. Daniel says:

    lapje

    Ik en mijn vrouw hebben nagenoeg dezelfde functie bij hetzelfde bedrijf als de genoemde mensen en zijn zuiniger. We rijden geen X5 of Q5.

    Wat klopt er niet?

  40. Juan Belmonte says:

    Jan: Kees de Kort heeft gelijk.

    … maar wat is de nieuwswaarde?

    265.000 maal méér nieuwswaarde
    dan de

    Eindelijk iemand die hardop zegt hoe het wel zit:
    – ipv zeggen dat de bodem ALWEER bereikt is
    – ipv zeggen dat de huizenmarkt NIET TE VOORSPELLEN is

    Radiodiscussie BNR 17/12: de experts stellen dat de huizen-“markt” niet te voorspellen is qua prijzen:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/16-12-2012/peter-boelhouwer-luister-gewoon-naar-de-bouwlobby-geef-starters-opnieuw-tophypotheken/#comment-123326

    Kritiek op Peter Verhaar “de woning-“markt” is niet te voorspellen: dom dom dom:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/12-06-2013/voor-een-kalmeringsmiddel-ga-je-naar-de-drogist/#comment-148792
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/12-06-2013/voor-een-kalmeringsmiddel-ga-je-naar-de-drogist/#comment-148796

    Er komen nu professionele partijen die aangeven dat ze het beginnen te snappen (top woningmarkt pyramideploft):
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/12-06-2013/voor-een-kalmeringsmiddel-ga-je-naar-de-drogist/#comment-148779

    En het is al heel lang gelee voorspeld:
    Redevco voorspelde in 2008 al reeds een crash orde grootte 42% prijsdalingen omdat zij een relatie legden tussen inkomens- en schuldgroei
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/13-01-2012/meer-dan-half-miljoen-huiseigenaren-onder-water/#comment-95504
    Stuur alle overige vastgoedspecialisten maar naar huis, liefst een 42% overgewaardeerd huis
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/11-06-2013/banken-spreken-af-te-zwijgen-over-huizenprijzen/#comment-148007

  41. Juan Belmonte says:

    Henk 6: Nu de stress test de reeele situatie beschrijft vind ik het flinter dunne analyse, wat jullie?

    De EU stress tests van banken waren
    een complete voorstelling
    van gratis cabaret.

    Wat is de waarde van een stress-test als een paar maanden later de resultaten herroepen worden?
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-12-2010/cda-senaat-aflossing-hypotheekschuld-bevorderen/#comment-57686

    De vraag is wat de huidige tests waard zijn maar waarschijnlijk kunnen alleen mensen van binnen dat beoordelen.

  42. asd says:

    Daniel: Bah…heb als kind mensen prachtige dikke villa’s in wassenaar zien kopen voor ca. 800k gulden.Dat wilde ik ook, altijd van gedroomd en mijzelf dat als doel gesteld dus hard gestudeerd, risico’s genomen en keihard gewerkt. Slot van het lied is dat ik met een huidig inkomen van 100k bruto en gezinsinkomen van 132k bruto in het domste geval (dus hypo op beider naam) 730k euro kan lenen + 50k spaargeld=780k in Wassenaar een duur betaalde aardige woning kan krijgen, maar absoluut niet wat ik voor ogen had. En je moet overigens die arrogante reactie eens horen van de verkopende babyboomer als je zegt dat je de prijs te hoog vindt…BAH! Ik wil niet alle BB’ers over 1 kam scheren, maar de BB’ers die nu in de slappe was zitten en een arrogante bek opzetten hebben of geluk gehad of gegraaid of beiden en mogen van mij echt door de spreekwoordelijk str*nt zakken.Ik veroordeel bij dezen dergelijke BB’ers wegens het rucksichtlos graaien ten koste van mijn en toekomstige generatie(s). En ik moet zeker ook nog eens dubbel gaan liggen om deze club te voorzien van hun pensientjes en ziektezorg?!Ik stel voor dat er eens een politiek tegengeluid komt. Een partij die wel opkomt voor deze en toekomstige generaties ipv het zeker stellen van de belangen van de huidige middelen-/machthebbers. Terugpakken van de BB’ers (zowel particulier als zakelijk, dus ook banken) wat zij hebben gejat en wel met dikke (boete)rente. Dus niet dat schijntje wat wij nu krijgen. Mensen onder de 40: trap niet meer in de verdeel en heers tactieken van ‘TPTB’.Verenigen en in actie komen is de enige oplossing om te voorkomen dat we inderdaad pas in 2035 (Zie Snorkel) weer eens normale huizenprijzen gaan zien.

    Een verhaal vol bluf en nonsens. Niet au serieux te nemen!

  43. Daniel says:

    asd,

    Zelf zeker Babybooomer die vind dat hij het heel goed gedaan heeft?

    Laat ik U uit de illusie helpen: U hebt heel veel mee en geluk gehad. Als u in deze tijd dertiger was geweest had u mogelijk nog bij mama gewoond.

    Ik kan geen respect voor u opbrengen.

    Tot slot: U verwacht zeker wel dat deze bluf en nonsense uw pensioentje blijft dokken?

  44. Dawg says:

    Henk 6,

    Volgens mij ligt het kerkhof inmiddels vol met banken die door de stresstest kwamen. Ik ga er maar vanuit dat de enige stresstest die wat zegt de kille werkelijkheid is.Punt is ook de verwevenheid van het systeem. Ik geloof dat de helft van alle schulden die banken hebben bij andere banken uitstaan, dus zoveel hoeft er niet te gebeuren voor een fijne kettingreactie. Wij lullo’s hebben waarschijnlijk geen idee hoe snel de vlam in de pan kan slaan. Probeer me wel een voor te stellen wat er gebeurt als er bijvoorbeeld een verkoopgolf van US T-Bills of zo op gang komt. De FED moet dan als een speer gaan opkopen(en dus printen)om de rente laag te houden al was het maar om te voorkomen dat de bondbubble knapt en de banken kopje onder gaan. En waar moet al dat geld dan nog naar toe.

    Het hele systeem hangt echt op een heel concrete manier van vertrouwen aan elkaar. Zo gauw dat knapt kan het echt heel vlug gaan, want ‘he who defects first, defect best’.

    Ik vertrouw er wel op dat de wij lullo’s als laatste zullen horen wat er gaande is.

  45. asd says:

    Wiljam: asd, En de banken plus financiële sector hebben er zeker ook geen schuld aan, ja ja ligt allemaal aan de consument zeker. Jullie geloven ook nog in sinterklaas denk ik en Brussel (EU) + Euro hebben er zeker ook niets mee te maken? Droom lekker verder maar probeer anderen niet ook in jullie dromen te laten geloven please zeg.

    Tjonge, tjonge, wat een infantiel verhaal. Moet je toch nog eens alles, maar dan ook alles op dit blog goed teruglezen, dan schrijf je niet zoiets onbenulligs!

    Of volg een tijdje de internationale pers om van je beperking los te komen!

  46. Daniel says:

    Te absurd eigenlijk dat mijn verhaal wordt gezien als satire, bluf en nonsens.

    Ik vind het juist satire en nonsens dat ik na zoveel werk en offers sta waar ik sta.

    Minder verdienen dan maar? Vrouw PT werken? Krijgen we ook nog eens wat kinderopvag vergoed.

    Ja, dat lijkt me een uitstekende oplossing voor de samenleving. NOT!

  47. asd says:

    Daniel: asd, Zelf zeker Babybooomer die vind dat hij het heel goed gedaan heeft?Laat ik U uit de illusie helpen: U hebt heel veel mee en geluk gehad. Als u in deze tijd dertiger was geweest had u mogelijk nog bij mama gewoond.Ik kan geen respect voor u opbrengen.Tot slot: U verwacht zeker wel dat deze bluf en nonsense uw pensioentje blijft dokken?

    Alweer zo’n bluffertje, dat vanuit zijn beperkt wereldje de plank mis slaat! Niet de moeite waard om verder op in te gaan.

  48. asd says:

    Nico de Geit: Sommige dingen kun je op je klompen aanvoelen. Politici hebben geen klompen.

    PRECIES! Nou ja een paar politici lopen op klompen, maar dat mag de pret niet drukken.

  49. Daniel says:

    asd,

    Mijnheer, u mag ongenuanceerd roeptoeteren wat u wilt.

    Ik nodig u, nee ik daag u zelfs uit om 1 argument te verzinnen waarom u in mijn geval niet boos zou zijn.

    Spelregels die keer op keer veranderd worden en worden en steeds achter het net moeten vissen is u onbekend, maar u kunt er zich vast een voorstelling van maken.

    ‘Dat net’ hoor ik u denken? U weet wel. Dat net waar u zou rijkelijk uit hebt kunnen graaien al die decennia zonder er enige moeite voor te doen.

    En iemand een bluffertje noemen en blijven noemen maakt hem nog geen bluffertje.

    Reageer dus of gnuanceerd of laat de fles wijn van een tientje staan en betreedt uw verhoogde riante babyboombedje.

  50. racekever says:

    arning: Netherlands real estate bubble bursts!!!
    http://www.bbc.co.uk/news/business-23708744

  51. asd says:

    Daniel: asd, Mijnheer, u mag ongenuanceerd roeptoeteren wat u wilt. Ik nodig u, nee ik daag u zelfs uit om 1 argument te verzinnen waarom u in mijn geval niet boos zou zijn. Spelregels die keer op keer veranderd worden en worden en steeds achter het net moeten vissen is u onbekend, maar u kunt er zich vast een voorstelling van maken. ‘Dat net’ hoor ik u denken? U weet wel. Dat net waar u zou rijkelijk uit hebt kunnen graaien al die decennia zonder er enige moeite voor te doen.En iemand een bluffertje noemen en blijven noemen maakt hem nog geen bluffertje.Reageer dus of gnuanceerd of laat de fles wijn van een tientje staan en betreedt uw verhoogde riante babyboombedje.

    Sorry, die kromme taal van jou kan ik niet volgen. Laat maar zitten verder.

  52. Daniel says:

    asd,

    U kent mij niet, edoch concludeert dat ik in een -ik citeer- ‘beperkt wereldje’ leef?

    Meneer, u bevestigt alle BB stigmata in een ongekend rap tempo.

  53. Adamus says:

    asd:
    Vorige onderwerp Dawg(@129),
    Exactly, You hit the nail on the head!

    Enigszins gerust gesteld, dat er toch nog genoeg inzicht is om opgroeiende jongeren zo goed mogelijk te begeleiden in het onderwijs of waar dan ook.

    Mijn tijd, zal het wel duren, zodat ik moet zorgen niet teveel last te krijgen van de onderwater staande egoïstjes, banksters en poltici.

    In ieder geval heb ik genoeg dropjes in voorraad. Of zeg ik nu weer vreselijke dingen?

    Tankauto’s vol: http://www.nuzakelijk.nl/ondernemen/3515862/snoepfabriek-in-hoorn-krijgt-nieuwe-eigenaar.html -op een aftakelend bedrijventerrein.

  54. Daniel says:

    asd,

    ‘Bluffertje’, ‘beperkte wereld’, ‘kromme taal’, ‘plank mis slaan’, etc.

    Maar enig inhoudelijke antwoord? Nope.

    U voelt zich in het nauw gedreven omdat u weet dat ik gelijk heb.

  55. Adamus says:

    decima:
    Sluit aan op de column van Mathijs Bouman in het FD van 14 augustus jl. waarin hij stelt dat “Natuurlijk, lastenverzwaringen maken de recessie dieper en langer. Maar dat Nederland het nu slechter doet dan andere Europese landen komt in de eerste plaats door de huizenmarkt. Onze economie draaide voor de crisis op verzilvering van de overwaarde op het eigen huis. Die overwaarde is omgeslagen in onderwaarde. De aanpassing aan deze nieuwe werkelijkheid doet pijn bij consumenten, winkeliers, aannemers, bouwvakkers en banken. Rutte had die pijn wat kunnen verzachten door het oplopende begrotingstekort tijdelijk te negeren. Maar het is niet zijn schuld.”Wat mij betreft een goede analyse. Het rijk rekenen aan de hand van overwaarde was structureel in onze volksaard gekropen. Er is een catharsis voor nodig om dit gedrag te veranderen, dat kost tijd, energie en voor velen een aanpassing aan de nieuwe werkelijkheid. Als starter denk ik dat het ook kansen kan bieden, namelijk de markt goed in de gaten houden, sparen en niet zoals veel vrienden appartementje kopen, maar gelijk gaan voor een stabiele keuze op de langere termijn.

    Hoeveel staat Matthijs “onder water” met zijn westfriese huisje? MSM medewerker door eigen bekijken.

  56. Scrutinizer says:

    Daniel,

    Niet getreurd.
    Als deze grootste bubbel uit de geschiedenis (zie 400-jaar chart die hier met regelmaat van de klok passeert) eenmaal klapt dan houdt de prijsdaling niet op bij het langjarig gemiddelde doch schiet ie nog verder door naar beneden. Met wat gedult koop je dadelijk je begeerde stulpje voor minder dan wat het in 1990 kostte. Ik weet niet hoe oud je in 2025 bent, maar dan kost je droomhuis nog maar 600k gulden i.p.v. 800.
    Kan je er van je welverdiende in eigen beheer opgespaarde pensioen gaan genieten met de kleinkinderen.

    Maar wat let je om het eerder al te doen, elders waar prijzen veel betaalbaarder zijn.
    800k gulden is dat niet een kleine 500k dollar?
    Voor dat geld heb je al heel wat in Punta del Este, het St. Tropez van Latijns-Amerika wat best veel op Wassenaar of Knokke-Zoute lijkt. Vastgoedprijzen zijn er een fractie van bij ons. Electriciteit is anderzijds behoorlijk duur en voedsel helemaal (ca. 2 a 3 maal wat je bij Albert Heijn betaalt).
    ‘t Is ook altijd wat…

  57. KoophuisXXL says:

    Daniel:
    asd,

    ‘Bluffertje’, ‘beperkte wereld’, ‘kromme taal’, ‘plank mis slaan’, etc.

    Maar enig inhoudelijke antwoord? Nope.

    U voelt zich in het nauw gedreven omdat u weet dat ik gelijk heb.

    Ik vermoedde het al..

    De Trol is back!

  58. Daniel says:

    KoophuisXXL,

    En uw argument is?

  59. Dawg says:

    Daniel: Te absurd eigenlijk dat mijn verhaal wordt gezien als satire, bluf en nonsens

    Daar had je me toch even. Hulde Ik dacht inderdaad echt dat je een satirisch betoog had neergezet. Kan me niet herinneren dat ik in mijn kinderjaren al nadacht over huizen van 800 k. Ik dacht na of ik brandweerman, buschauffeur of piloot wilde worden worden. Of alle drie.

    Maak je geen zorgen dat je voor de kosten van de boomers moet opdraaien. Die lui hebben (inhalig als ze verondersteld worden te zijn) genoeg vermogen bijeengeharkt om hun eigen vergrijzing te betalen.

    Moet alleen niet het financiele systeem door de hoefjes gaan, want dan is dat pensioen weg. Komt meteen ook de wereldhandel stil te liggen en dat gaat dan mischien weer een hoop middeleeuws aandoende anarchie te weeg brengen.

  60. B88 says:

    @Daniel, what doe je nog in NL en de EU? Met jou inkomen kun je elders in de wereld heel veel leuker wonen en leven.

    Btw, na zeven jaar eindelijk lampen gekocht (27 euro per stuk) die de verhuisfittingen gaan vervangen. Maar ja ik mag niet klagen hè, de boomers hebben het land opgebouwd en ik was enkel op overwaarde uit. /kots

  61. Adamus says:

    Nico de Geit: Ik sprak de dame van de Rabo er op aan in 2009 en toen zei ze dat de Rabobank heel zorgvuldig omgaat met het verstrekken van hypotheken. Ze keek me heel serieus en dwingend aan.

    Ik liet haar toen weten dat ik interesse had om te beleggen in landbouwgrond, maar daar heb ik nooit meer iets van gehoord. Eigenlijk best raar voor een boerenleenbank. Maar goed, in 2009 werden de weilanden nog steeds vol gebouwd met onroerend goed projectjes. En er staat nogal wat leeg nu. Daar had ook een koe kunnen grazen.

    Ze proberen dat dan door te schuiven naar Rabo Pensioenfonds 😉

  62. B88 says:

    Dawg,

    Volgens mij is ons pensioen stelsel een omslag stelsel. Aka verkapt piramide spel. Geen nieuwe instromend dan ook lagere of geen uitkeringen op zeker moment. Daar hoeft het financiële stelsel echt niet voor om te vallen.

    Want denk je echt dat er nog jonge mensen zijn die dit alles beseffen bij een baas gaan werken waar ze verplicht mee moeten doen in een pensioen fonds? Nee natuurlijk niet, die kiezen gewoon een andere baan.

  63. Adamus says:

    Dawg: Daar had je me toch even. Hulde Ik dacht inderdaad echt dat je een satirisch betoog had neergezet. Kan me niet herinneren dat ik in mijn kinderjaren al nadacht over huizen van 800 k. Ik dacht na of ik brandweerman, buschauffeur of piloot wilde worden worden. Of alle drie.

    Maak je geen zorgen dat je voor de kosten van de boomers moet opdraaien. Die lui hebben (inhalig als ze verondersteld worden te zijn) genoeg vermogen bijeengeharkt om hun eigen vergrijzing te betalen.

    Moet alleen niet het financiele systeem door de hoefjes gaan, want dan is dat pensioen weg. Komt meteen ook de wereldhandel stil te liggen en dat gaat dan mischien weer een hoop middeleeuws aandoende anarchie te weeg brengen.

    En anders kunnen ze hun onverkoopbare huis nog belenen bij het CAK (?) om zorgwoning te betalen.

    Btw wettelijk schijnen kinderen op te draaien voor zorg ouders, maar door wirwar aan regels kunnen we daaraan ontkomen. Wie weet hier meer van?

  64. Scrutinizer says:

    Scrutinizer,

    Toevoeging:

    Daniel,

    Los van mijn voorgaande bericht, zie ik inmiddels hoe men op je persoonlijke verhaal reageert.

    Ik vind dit eerlijk gezegd nogal triest.
    Als je had geschreven dat je als arme jongen uit een sociale woning in de schilderswijk altijd al een eigen 3 kamerflatje van 250k gulden in het Bezuidenhout geambieerd had (“waar je succesvollere oom woonde” of zoiets) en je je beklaagt dat ze daar thans 250 euri voor vragen en dat dit buiten het bereik ligt van je nipt bovenmodale inkomen van 40k, dan had men sympathie voor je gehad. Doch alleen maar omdat exact hetzelfde verhaal met een factor 3 vermenigvuldigd is, ben je niet meer een zielig slachtoffer maar een arrogante opschepper?
    Ik begrijp er niets van.

    In tegendeel. Juist hogere inkomens zullen dadelijk de rekening wel mogen betalen, dus op termijn ben je een groter slachtoffer dan degene waarvoor je alle bedragen door 3 mag delen.

    Ik weet niet wat je precies doet maar kennelijk iets waar je goed mee verdient en waar de staat reeds veel van plukt en dra mogelijk nog meer.
    Mocht dit (zoals ik vermoed) met een eigen bedrijf zijn, steek je licht dan eens op bij een club als http://www.hjc.nl
    Elke cent uitgespaarde belasting is je van harte gegund.

    Oh en … als je toch graag een persoonlijk verhaal vertelt, dan kan je ons misschien wat tips geven om even succesvol te zijn? Ik ben een en al oor…

  65. Adamus says:

    B88:
    Dawg,

    Volgens mij is ons pensioen stelsel een omslag stelsel. Aka verkapt piramide spel. Geen nieuwe instromend dan ook lagere of geen uitkeringen op zeker moment. Daar hoeft het financiële stelsel echt niet voor om te vallen.

    Want denk je echt dat er nog jonge mensen zijn die dit alles beseffen bij een baas gaan werken waar ze verplicht mee moeten doen in een pensioen fonds? Nee natuurlijk niet, die kiezen gewoon een andere baan.

    Daarom ben van bedrijfstak (elektro o.i.d) veranderd: geen zin om in verplicht pensioenfonds- en vutpremies te betalen. Ben stomtoevallig bij woco terecht gekomen (1980). Met de kennis van nu had ik daar heel veel voordeel uit kunnen peuren 😉

  66. tinus says:

    Daniel,

    Aardige ironie: je laat in je reactie zien dat je het product bent van de zo door jou verfoeide beebieboomers (verwend en arrogant).

    “voor 780k een duurbetaalde aardige woning, maar absoluut niet wat ik voor ogen had”.

    Man man man, wat een pretenties.

    En groot huis…in Wassenaar…omdat je er zo hard voor hebt gewerkt.

    Wat een ouderwets denken toch, een dik huis als statussymbool.

    En dat met maar 50k op de bankrekening!

    Dus dik lenen, wat daar heb je immers recht op, nietwaar?

    En nee, ik ben geen beebieboomer. Behoor tot dezelfde generatie als jij, maar heb in tegenstelling tot jou wel geleerd dat je met verongelijkt doen geen sympathie wekt, zeker als het volstrekt misplaatste verongelijktheid is.

    Groet van Tinus, die aardig in de buurt woont van Wassenaar, maar daar niet dood gevonden zou willen worden.

  67. Adamus says:

    B88:
    Dawg,

    Volgens mij is ons pensioen stelsel een omslag stelsel. Aka verkapt piramide spel. Geen nieuwe instromend dan ook lagere of geen uitkeringen op zeker moment. Daar hoeft het financiële stelsel echt niet voor om te vallen.

    Want denk je echt dat er nog jonge mensen zijn die dit alles beseffen bij een baas gaan werken waar ze verplicht mee moeten doen in een pensioen fonds? Nee natuurlijk niet, die kiezen gewoon een andere baan.

    Jongelui van nu zijn verplicht mee te doen hun 50+ collega’s te sponseren. Wat ik er van meekrijg is dat ze alleen geïnteresseerd zijn in “netto”. De rest “kunnen we toch niets aan doen”.

  68. Dawg says:

    B88:
    Dawg,

    Volgens mij is ons pensioen stelsel een omslag stelsel. Aka verkapt piramide spel. Geen nieuwe instromend dan ook lagere of geen uitkeringen op zeker moment. Daar hoeft het financiële stelsel echt niet voor om te vallen.

    Want denk je echt dat er nog jonge mensen zijn die dit alles beseffen bij een baas gaan werken waar ze verplicht mee moeten doen in een pensioen fonds? Nee natuurlijk niet, die kiezen gewoon een andere baan.

    Nee, dat kan toch niet. Als het een omslagstelsel was dan was er niet zo’n enorm gespaard en belegd vermogen.

    Ik heb in @Dawg 150 in de vorige draad een rekenvoorbeeld gegeven waarmee ik aannemelijk probeer te maken dat de boomergeneratie gewoon z’n eigen vergrijzing betaalt. Als je er iets niet aan begrijpt of het niet eens ben met de argumentatie hoor ik het graag en wissel ik daar met plezier met je van gedachten over. Tot nu toe heeft namelijk nog niemand inhoudelijk gereageerd.

  69. asd says:

    Adamus: Tankauto’s vol: nuzakelijk.nl/onde…nieuwe-eigenaar.html -op een aftakelend bedrijventerrein.

    Toen ze nog op de Amsterdamse Lijnbaansgracht zaten vond ik hun “produkten” meer smaak hebben. Kwam ongetwijfeld door het water uit de majem, dat voor de fabricage gebruikt werd en wat smeuiger aanvoelt door al die troep uit de gracht.

    Nou ja Hoorn is eigenlijk ook Amsterdam. Reken ik ook goed. Kon nog net om zonder kwaliteitsverlies het dropje daar te produceren. Gaan ze daar nota bene weg! In de ban van de globalisering. Wordt niks!
    Betekent namelijk kwaliteitsverlies tegen hogere prijzen.

    Maar niet getreurd, is goed genoeg om af en toe wat dropjes uit te delen aan de monstertjes (van de babyboomers), egoïstjes en bluffertjes in deze tijd.

    Mits…ze uit zichzelf niet verder verloederen. Want dan krijgen ze niks, helemaal niks!

  70. Daniel says:

    Dawg

    Maak je geen zorgen dat je voor de kosten van de boomers moet opdraaien. Die lui hebben (inhalig als ze verondersteld worden te zijn) genoeg vermogen bijeengeharkt om hun eigen vergrijzing te betalen.

    Moet alleen niet het financiele systeem door de hoefjes gaan, want dan is dat pensioen weg. Komt meteen ook de wereldhandel stil te liggen en dat gaat dan mischien weer een hoop middeleeuws aandoende anarchie te weeg brengen.

    Precies, maar dit is juist wat er gaat gebeuren. Ook deze rekening van de BB’ers wordt bij ons neergelegd. let maar op. Kijk alleen maar naar dat recente voorstel aangaande de levensverzekeringen!

  71. Joe says:

    Al hoewel ik graag zie dat de huizenprijzen nog flink dalen, zijn er in mijn omgeving aardig wat mensen die de laatste paar maanden zijn verhuisd.
    Ik vraag me af de progagandaberichten van het NOS niet toch een bepaald vertrouwenwekkend effect veroorzaken. Of zijn de verhuizignen in mijn omgeving toevallig alleen in mijn omgeving het geval?

  72. Daniel says:

    B88:
    @Daniel, what doe je nog in NL en de EU? Met jou inkomen kun je elders in de wereld heel veel leuker wonen en leven.

    Het inkomen is gelieerd aan NL en we hebben een baby van een aantal weken. Dus weg gaan uit NL is (nog) geen optie.

    Maar ik ben het met je eens dat het elders zeker leuker zou kunnen zijn, al is het maar vanwege het weer.

  73. maria says:

    Nico de Geit: Maar goed, in 2009 werden de weilanden nog steeds vol gebouwd met onroerend goed projectjes. En er staat nogal wat leeg nu. Daar had ook een koe kunnen grazen.

    En die koe had meer opgebracht!!

  74. Daniel says:

    Joe:
    Al hoewel ik graag zie dat de huizenprijzen nog flink dalen, zijn er in mijn omgeving aardig wat mensen die de laatste paar maanden zijn verhuisd.
    Ik vraag me af de progagandaberichten van het NOS niet toch een bepaald vertrouwenwekkend effect veroorzaken. Of zijn de verhuizignen in mijn omgeving toevallig alleen in mijn omgeving het geval?

    Niets gaat in 1 rechte lijn omhoog dan wel omlaag. Zie ook wel de veel aangehaalde curve op deze site dit de verscheidene marktstadia toont.

  75. asd says:

    Dawg: Nee, dat kan toch niet. Als het een omslagstelsel was dan was er niet zo’n enorm gespaard en belegd vermogen.Ik heb in @Dawg 150 in de vorige draad een rekenvoorbeeld gegeven waarmee ik aannemelijk probeer te maken dat de boomergeneratie gewoon z’n eigen vergrijzing betaalt. Als je er iets niet aan begrijpt of het niet eens ben met de argumentatie hoor ik het graag en wissel ik daar met plezier met je van gedachten over. Tot nu toe heeft namelijk nog niemand inhoudelijk gereageerd.

    Dawg, juist. Is een uniek kapitaaldekkingsstelsel, waarvan de fondsen geheel zijn opgebracht door de deelnemers. Het trieste is, dat de staat daar in de jaren negentig al het nodige uit heeft gegraaid.

    Dat de monstertjes denken, dat zij deze pensioenen moeten gaan betalen, is een grote misvatting! Weet je wel, heel verongelijkt: “ik heb nog geen Adidas gehad”, maar moet straks zeker wel de pensioenen van ouderen betalen. Dat is niet aan de orde.

    Evenwel oppassen, dat deze fondsen niet voor het NL huizenmarktdebakel worden gebruikt.

  76. maria says:

    Henk 6: Er is veel meer aan de hand dan dat we op dit blog beschrijven en de overheid weet dit. (let op wij hebben een altijd een gegevens achterstand)

    Ik heb nooit geen antwoord gekregen op mijn brief aan de heer Moerland, het zou er best mee te maken kunnen hebben!

  77. Daniel says:

    Daniel: Het inkomen is gelieerd aan NL en we hebben een baby van een aantal weken. Dus weg gaan uit NL is (nog) geen optie.

    Maar ik ben het met je eens dat het elders zeker leuker zou kunnen zijn, al is het maar vanwege het weer.

    Overigens is het helegaar niet mijn intentie om dit opersoonlijk te laten zijn. Het gaat niet om mij, maar om mijn generatie, ongeacht het inkomen.

    Het gaat erom dat veel babyboomers op schandalige wijze hebben geprofiteerd te koste van de huidige en toekomstige genereatie(s).

  78. Daniel says:

    opersoonlijk=persoonlijk

  79. tinus says:

    En ik vraag me af of de bericht van Joe ook niet een bepaald vertrouwenwekkend effect veroorzaakt…

    Joe, geen idee, het moet mogelijk zijn om aan harde cijfers te komen van jouw regio.

    Kan ook een stukje spiegologie zijn, van het kaliber “er rijden steeds meer gele auto’s op de wegen”. Als je erop gaat letten, kan je het gevoel krijgen dat het er inderdaad veel zijn (omdat je erop let), maar dat hoeft niet te betekenen dat het er daadwerkelijk meer zijn.

  80. Scrutinizer says:

    Dawg: Kan me niet herinneren dat ik in mijn kinderjaren al nadacht over huizen van 800 k. Ik dacht na of ik brandweerman, buschauffeur of piloot wilde worden worden. Of alle drie

    ‘t Zal de aard van het beestje zijn zeker.
    Vraag is wat ie bedoelt met kinderjaren.
    Ik weet wel dat sinds ik een jaar of 14 was, ik erg met huizenprijzen bezig was.
    Wellicht omdat mijn ouders toen (vanuit Belgie) naar Den Haag verhuisden en een huis zochten en we de prijzen (toen reeds) belachelijk hoog vonden (vergeleken met wat je voor soortgelijke objecten in Belgie kwijt zou zijn).
    Verder zat ik op een school waar in een klas van 24 leerlingen er 8 een vader hadden die bij Shell werkte en 5 bij buitenlandse zaken (dan nog enkele bij Unilever etc.) en dat was dus een permanent komen en gaan van kids wegens de internationale carriere van pa. Maar dat betekent dus ook permanent verhalen van huizen kopen en verkopen. We spreken over eind jaren ’80, dus toen je in pakweg Benoordenhout voor 400k gulden een aardig groot huis had en in Wassenaar voor 800k een flinke villa.

    Nu ken ik Daniel niet en weet ik niet hou oud hij precies is, nog waar ie als “kind” woonde (misschien in Brabant maar met een oom in Wassenaar?) maar het zou me niet verbazen mocht ie zelf uit de regio afkomstig zijn en op een van die typische “Shell-scholen” (Rijnlands Lyceum, Nederlands Lyceum, 1e VCL) gezeten hebben en daardoor opgegroeid in een sfeer waarin huizenprijzen inderdaad een topic waren onder pubers.

    Hopelijk hielp deze bijdrage tot inzicht in hoe in sommige a-typische scholen het heel normaal is dat “kinderen” (van 15) inderdaad volop met huizenprijzen bezig zijn?

    Nogmaals, ik ken Daniel niet (of althans niet dat ik weet, wie weet is het wel een voormalig klasgenoot?) maar zijn verhaal is voor mij zeer herkenbaar. (Helaas op het gezinsinkomen na – ik wou dat ik er ook in geslaagd was).

  81. De Pessimist says:

    Ik voorzie dat deze crisis nooit meer over gaat. De littekens hakken er zo in en de steeds grotere onzekerheid van de gezinnen ipv van de bedrijven zullen er voor zorgen dat net als in China en Japan in de eeuwige spaar modus gaan terwijl er niks te sparen is omdat er niet meer geïnvesteerd hoeft te worden omdat er toch alleen maar eerste levensbehoefte worden verkocht .Een onderschat probleem is dat hoe meer zekerheden van de burger worden afgepakt hoe meer hij dat zelf probeert te compenseren met kapitaalopbouw (bubbels).

  82. Daniel says:

    Scrutinizer: ‘t Zal de aard van het beestje zijn zeker.
    Vraag is wat ie bedoelt met kinderjaren.
    Ik weet wel dat sinds ik een jaar of 14 was, ik erg met huizenprijzen bezig was.
    Wellicht omdat mijn ouders toen (vanuit Belgie) naar Den Haag verhuisden en een huis zochten en we de prijzen (toen reeds) belachelijk hoog vonden (vergeleken met wat je voor soortgelijke objecten in Belgie kwijt zou zijn).
    Verder zat ik op een school waar in een klas van 24 leerlingen er 8 een vader hadden die bij Shell werkte en 5 bij buitenlandse zaken (dan nog enkele bij Unilever etc.) en dat was dus een permanent komen en gaan van kids wegens de internationale carriere van pa. Maar dat betekent dus ook permanent verhalen van huizen kopen en verkopen. We spreken over eind jaren ’80, dus toen je in pakweg Benoordenhout voor 400k gulden een aardig groot huis had en in Wassenaar voor 800k een flinke villa.

    Nu ken ik Daniel niet en weet ik niet hou oud hij precies is, nog waar ie als “kind” woonde (misschien in Brabant maar met een oom in Wassenaar?) maar het zou me niet verbazen mocht ie zelf uit de regio afkomstig zijn en op een van die typische “Shell-scholen” (Rijnlands Lyceum, Nederlands Lyceum, 1e VCL) gezeten hebben en daardoor opgegroeid in een sfeer waarin huizenprijzen inderdaad een topic waren onder pubers.

    Hopelijk hielp deze bijdrage tot inzicht in hoe in sommige a-typische scholen het heel normaal is dat “kinderen” (van 15) inderdaad volop met huizenprijzen bezig zijn?

    Nogmaals, ik ken Daniel niet (of althans niet dat ik weet, wie weet is het wel een voormalig klasgenoot?) maar zijn verhaal is voor mij zeer herkenbaar. (Helaas op het gezinsinkomen na – ik wou dat ik er ook in geslaagd was).

    We zouden bij elkaar in de klas kunnen hebben gezeten. 😉

    Mijn pa zat juist niet bij de Shell maar was een arme sloeber. Juist de reden om inderdaad op mijn 14e te constateren dat ik beter wilde.

  83. asd says:

    De Pessimist: Ik voorzie dat deze crisis nooit meer over gaat. De littekens hakken er zo in en de steeds grotere onzekerheid van de gezinnen ipv van de bedrijven zullen er voor zorgen dat net als in China en Japan in de eeuwige spaar modus gaan terwijl er niks te sparen is omdat er niet meer geïnvesteerd hoeft te worden omdat er toch alleen maar eerste levensbehoefte worden verkocht .Een onderschat probleem is dat hoe meer zekerheden van de burger worden afgepakt hoe meer hij dat zelf probeert te compenseren met kapitaalopbouw (bubbels).

    Hoop het niet maar vrees wel, dat het die kant uitgaat!

  84. Daniel says:

    De Pessimist,

    Aan de andere kant kan kapitaalopbouw 2.0 ook zijn investeren in eigen landbouwgrond en water? Gewoon weer zoals het eeuwen lang was!

    Ik denk dat het daarbij ook nog eens meer levensgenot biedt als ik uitga van mijn recente en eerste off-the-grid ervaringenen wat ik van anderen die soortgelijke ervaringen hebben hoor

  85. Daniel says:

    asd,

    Je vreest het niet maar hoopt het wel asd, babyboomer zonder antwoorden.

  86. Dawg says:

    Daniel: Precies, maar dit is juist wat er gaat gebeuren. Ook deze rekening van de BB’ers wordt bij ons neergelegd. let maar op. Kijk alleen maar naar dat recente voorstel aangaande de levensverzekeringen!

    Ja, wat dacht je dan? Dat als de wereld naar de kleauten gaat jij daar niets van hoeft te merken, omdat je navelstreng toevallig een paar jaar later werd doorgeknipt. Grow up. Wees blij dat je nog zo weinig van je poen in dat systeem heb zitten en mischien nog tijd heb in de rest van je leven een deel van de schade goed te maken. Die tijd hebben de boomers niet meer en je zijn net zo schuldig of onschuldig als jij. Of dacht je soms van niet?

  87. Daniel says:

    En sorry voor alle spelfouten, ik ben geen sgrijver.

  88. Daniel says:

    Dawg: Ja, wat dacht je dan? Dat als de wereld naar de kleauten gaat jij daar niets van hoeft te merken, omdat je navelstreng toevallig een paar jaar later werd doorgeknipt. Grow up. Wees blij dat je nog zo weinig van je poen in dat systeem heb zitten en mischien nog tijd heb in de rest van je leven een deel van de schade goed te maken. Die tijd hebben de boomers niet meer en je zijn net zo schuldig of onschuldig als jij. Of dacht je soms van niet?

    Man, natuurlijk heb je gelijk!

    Kijk eens naar de generatie voor de BB’ers, die hebben pas een klotetijd meegemaakt, waarvoor niets anders dan respect!

    wat anders: jij zegt dat ik weinig poen in het systeem heb zitten maar dat is denk ik niet juist. Ik denk namelijk dat als ik in 1947 was geboren en het beroep uit had geoefend wat ik nu doe ik veel en veel meer had bereikt als nu. Ofwel, destijds was weinig poen genoeg om binnen te lopen. Nu moet je van geode huizen komen om een losstaande woning te kopen.

    En dat de boomers minder tijd hebben, ja dat is inderdaad iets wat het nog enigszins dragelijk maakt. Dan koop ik over 10 jaar wel dat huis, 10 jaar later dan ik had gehoopt. Maar zelfs dan ben ik pas nog maar 46 en genoeg jonger dan de BB’er.

  89. maria says:

    Daniel:
    Te absurd eigenlijk dat mijn verhaal wordt gezien als satire, bluf en nonsens.

    Ik vind het juist satire en nonsens dat ik na zoveel werk en offers sta waar ik sta.

    Minder verdienen dan maar? Vrouw PT werken? Krijgen we ook nog eens wat kinderopvag vergoed.

    Ja, dat lijkt me een uitstekende oplossing voor de samenleving. NOT!

    Ik heb dezer dagen nog wel eens gedacht over mijn jeugd toekomstverwachtingen.

    Veel gewerkt, hard geleerd en teveel gelaten in het leven om op die manier hard te werken.
    Mijn verwachtingen waren, voor wat betreft mijn leefomgeving in ieder geval een vooroorlogs huis.
    En daar woon ik ook in, en met een klein beetje geluk kan ik ook/kunnen wij, zeggen dat het helemaal van ons is.

    Ik begin me alleen af te vragen, en in mijn omgeving meerdere mensen, of dat het wel allemaal waard is geweest?

    We komen in onze woning binnen en vinden alles normaal. De enige keer dat we er echt van genieten is, als we op een plek geweest zijn en ons daarna verwonderen over hoeveel ruimte wij eigenlijk beschikken.

    Kijken naar boven en zelden naar beneden. Die villa van 800.000,= kun je, denk ik, met ietwat geduld betalen.

    De vraag is alleen of je er gelukkig mee wordt.
    Onderhoud, stookkosten en belastingen gaan een groot gat in je begroting slaan.

    Dat was vroeger niet anders, waarschijnlijk was een vakantie voor de bewoners van die villa in Wassenaar een uitstapje naar Zeeland waar het vakantiehuis van de familie lag.

    Was wellicht saai, maar kostte niets.

    Tegenwoordig moeten we de wereld zien, gaan onze kinderen (!!) een aantal weekjes naar Bali om Engels te geven aan de klasjes daar en spreekt onze Nederlandse jeugd niet eens Nederlands meer!

    Ik heb vandaag, uit arren moede (!!), gekeken naar een koopwoning voor onze dochter in Utrecht, simpel omdat huren op een bepaald moment niet meer betaalbaar is.

    Ik heb ernstig gespaard, dacht ik, voor onze kinderen om te studeren, maar de waarheid haalt me vandaag in.

    500,= tot 600,= euro is wat er minimaal betaald wordt voor een “fatsoenlijke” maar vooral schone studentenkamer in Utrecht, 750,= euri’s begint meer in de richting te komen.

    We zouden kunnen om te huren of te kopen, maar ik begin me af te vragen of deze investeringen nog wel zin hebben?

    Daniel,

    Dat betreft ook die villa in Wassenaar, doe met het geld andere dingen en vooral niet die auto en dat huis.

    Leef, geniet, want morgen is het voorbij!!

  90. Scrutinizer says:

    De Pessimist: Ik voorzie dat deze crisis nooit meer over gaat.

    NL is zowel het land dat bekend staat om zijn tulpenmanie als om zijn legendarische zuinigheid … en nu dus weer de “overwaardemanie”. Wat is nou DE volksaard? Zijn Nederlanders nou gokkers of clavinistische spaarders of toch weer gokkers?
    Wat ik wil zeggen is: zeg nooit “nooit”.
    Natuurlijk zal dit ooit wel eens over gaan.
    Alleen kan dit inderdaad zeer lang duren. Ik vrees dat deze mother of all bubbles zal leiden tot een crisis die niet voor 2025 a 2030 voorbij zal zijn en die wellicht nog 2 generaties sporen zal nalaten in de volksaard.
    Maar wees gerust: ooit zal er weer gegkot worden dat het een lieve lust is. Je achterkleinkinderen zullen net zo leven als wij cq. de vorige generatie.
    Wel heb je gelijk dat je dit zelf vermoedelijk niet meer zal mogen meemaken.
    Aan bubbles valt overigens veel geld te verdienen mits je tijdig uitstapt. Probeer de opgedane kennis over zowel het ontstaan as het barsten ervan dan ook te benutten om elders in de wereld goekoop te kopen waar je vermoedt dat een bubbel in de maak is.
    Tip: in tijden van gelddrukken en hoge inflatie doen commodity producerende landen het vaak goed. Dus Canada, Australie etc. maar ook Latijns-Amerika. Op korte termijn zullen zij niet immuun zijn voor een algehele vertraging van de wereldeconomie maar als de Fed wanhopig almaar meer geld gaat drukken en wereldwijd inflatie creeert, zullen commodity based economies hier garen bij spinnen.
    Welnu, wat Latam onderscheidt van Australie en Canada is dat na eerdere ervaringen met bubbles hypotheken er momenteel veelal er moeilijk te krijgen zijn. Maar naarmate het economisch beter gaat en de vorige bankencrisis meer in de vergetelheid raakt, kan je er de donder op zeggen dat de teugels gevierd zullen worden.
    Momenteel kan je in Uruguay doorgaans helemaal geen hypotheek krijgen doch afhankelijk van de ligging zijn sommige banken er wel toe bereid MITS je een riant inkomen hebt en dan nog praten we over 50% LTV, 10 jaar looptijd en 5% rente in een inflation adjusted artificiele munt (UF) waarvan de koers aan de peso wordt gekoppeld en aangepast met de inflatie. Zowel rente als aflossing is dus inflation adjusted.
    Stel je maar eens voor wat er de volgende decennia gebeurt met vastgoedprijzen als het er economisch goed gaat en geleidelijk aan meer en meer hypotheken beschikbaar worden, de LTV naar 80% stijgt (of: 125% zoals in NL een tijd lang het geval was!), de aflossingstermijn toeneemt tot 25 jaar en de rente daalt naar slechts 2% boven inflatie i.p.v. de huidige 5.
    En ooit … klapt die zeepbel dan.
    Maar mits je gewapend met kennis en ervaring opgedaan in de polder tijdig weet uit te stappen, is dit helemaal niet erg.
    Voor USD 300k kan je in Punta makkelijk een fatsoenlijke villa uit 1980 kopen. Dan praten we over 200m2 bebouwd op 800m grond op pakweg 1km van zee.
    Zou me niks verbazen mocht dit tegen 2025 eerder een miljoen dollar zijn (in dollars van vandaag).
    Kortom: er valt een aardig rendement mee te behalen. Maar (helaas voor wie het had gewild) ongeleveraged tenzij je over uitstekende contacten bij de bank beschikt, maar dan nog zou je dus maar de helft kunnen lenen (en aflossen op 10 jaar) dus die 700k waardestijging incasseren op slechts 30k eigen inleg zal niet lukken, vrees ik.
    Dat neemt niet weg dat er m.i. volop kansen liggen.

  91. De Pessimist says:

    Daniel: Aan de andere kant kan kapitaalopbouw 2.0 ook zijn investeren in eigen landbouwgrond en water? Gewoon weer zoals het eeuwen lang was!

    Wanneer er meer assets tegenover het volume aan kapitaal zou staan is er niks aan de hand maar iedereen wil het zelfde schilderij kopen (bubble).

  92. Scrutinizer says:

    Daniel: We zouden bij elkaar in de klas kunnen hebben gezeten.

    Hey! Wat leuk nou!
    Kan je aangeven om welk van de 3 scholen het ging en van wanneer tot wanneer je er zat?

  93. Dawg says:

    De Pessimist: k voorzie dat deze crisis nooit meer over gaat. De littekens hakken er zo in en de steeds grotere onzekerheid van de gezinnen ipv van de bedrijven zullen er voor zorgen dat net als in China en Japan in de eeuwige spaar modus gaan terwijl er niks te sparen is omdat er niet meer geïnvesteerd hoeft te worden omdat er toch alleen maar eerste levensbehoefte worden verkocht .Een onderschat probleem is dat hoe meer zekerheden van de burger worden afgepakt hoe meer hij dat zelf probeert te compenseren met kapitaalopbouw (bubbels).

    Precies en dat is nu de spaarparadox in werking. Iedereen probeert meer te sparen, maar daardoor krimpt de economie en blijft er per saldo steeds minder over om te sparen. Er komt dan wel weer een nieuw evenwicht, maar op een veel lager niveau.

    Laat alleen maar weer zien dat de schulden veel te hoog zijn opgelopen. Zelfs met nul procent rente zijn ze niet meer te betalen. We proberen ze uit inkomen te betalen, maar we zouden het uit vermogen moeten doen. En dat betekent in dit geval: afschrijven.

    Moeilijk, moeilijk, moeilijk, want afschrijven betekent verliezers aanwijzen en dat roept weer vragen op wie ons naar deze stinkzooi heeft geleid.

  94. Daniel says:

    Scrutinizer,

    Sorghvliet, Segbroek en st. Jan.

    Meeste op het Segbroek.

  95. maria says:

    Daniel:
    En sorry voor alle spelfouten, ik ben geen sgrijver.

    En weer jammer van alle tijd die ik in een waarschijnlijke “troll” gestoken heb!!

    Have fun, Daniel!

  96. Daniel says:

    maria: En weer jammer van alle tijd die ik in een waarschijnlijke “troll” gestoken heb!!

    Have fun, Daniel!

    Maria, alsjeblieft. Ik heb je hoog. Ik weet van jou dat je altijd zuinig hebt geleefd en je ergert aan jouw generatiegenoten die er wel op los leefden.

    Jou bedoel ik dus niet en -nogmaals- respecteer ik alleen maar!

    Ik gun je in ieder geval een dikke beloning voor je behoudend uitgavenpatroon.

  97. Scrutinizer says:

    Daniel:
    Scrutinizer,

    Sorghvliet, Segbroek en st. Jan.

    Meeste op het Segbroek.

    Oh, dan wel soortgenoot maar geen klasgenoot.
    (zat zelf op 1 van de 3 uit mijn eerder genoemde lijstje)

    De sympathie blijft evenwel 🙂
    Alsook de interesse om meer van en uit je successen te leren …

  98. Dawg says:

    Daniel: Maar zelfs dan ben ik pas nog maar 46 en genoeg jonger dan de BB’er

    Daarnaast, jullie hebben als dertigers een ontstellend goed inkomen, ook naar Nederlandse maatstaven. Belangrijker, je heb verantwoordelijkheid voor een vrouw en een jong kind. Mijn gevoel, en ik hoop gewoon, dat ik er lekker helemaal naast zit, dat dat op dit moment allemaal heel kwetsbare voorspoed is. Niet eens door wat in Nederland gebeurt, zelfs niet door de boomers, maar elders in de wereld. Take care.

  99. Daniel says:

    Dawg: Daarnaast, jullie hebben als dertigerseen ontstellend goed inkomen, ook naar Nederlandse maatstaven. Belangrijker, je heb verantwoordelijkheid voor een vrouw en een jong kind. Mijn gevoel, en ik hoop gewoon, dat ik er lekker helemaal naast zit, dat dat op dit moment allemaal heel kwetsbare voorspoed is. Niet eens door wat in Nederland gebeurt, zelfs niet door de boomers, maar elders in de wereld. Take care.

    Ik deel je zorgen en waardeer je sympathie!

  100. Steven says:

    Daniel,

    Blijf ook voorlopig beseffen dat een pand kopen van 700.000 euro betekent dat je meer dan 10 netto jaarsalarissen daar voor inlevert. (dus 10 jaar lang mag je zelfs geen glas water kopen) En.. daar nog rente voor betalen ook. Handiger is uiteraard wachten totdat de grondprijzen zakken en zelf wat laten bouwen met het hele dak vol zonnepanelen (of zo hoor..je kan zelf wel googlen op leuke mogelijkheden)

    ik ben zelf een veertiger zonder koophuis met veel minder salaris en had en heb geen ambities voor een huis in Wassenaar, maar wel de ambitie een relaxed leven te hebben. (daar past een hoge huur of top hypotheek i.i.g niet in)

  101. Daniel says:

    Steven:
    Daniel,

    Blijf ook voorlopig beseffen dat een pand kopen van 700.000 euro betekent dat je meer dan 10 netto jaarsalarissen daar voor inlevert. (dus 10 jaar lang mag je zelfs geen glas water kopen) En.. daar nog rente voor betalen ook. Handiger is uiteraard wachten totdat de grondprijzen zakken en zelf wat laten bouwen met het hele dak vol zonnepanelen (of zo hoor..je kan zelf wel googlen op leuke mogelijkheden)

    ik ben zelf een veertiger zonder koophuis met veel minder salaris en had en heb geen ambities voor een huis in Wassenaar, maar wel de ambitie een relaxed leven te hebben. (daar past een hoge huur of top hypotheek i.i.g niet in)

    Zeker en daarom gaf ik al aan dat het kopen van een huis op 2 salarissen dom is.

    Als ik het al zou doen zou ik op mijn inkomen 500k lenen en een verbouwing zelf financieren om op een ltv van 80/90% uit te komen.

    Ik ben het dus met je eens dat een tophypo dom is, hoge huur echter is wat ik nu betaal (2350 p.m. voor een leuke jaren 30 woning in een goede wijk). Kan echter iedere maand opzeggen en incasseer niet prijsdaling, dus ik vind het minder onverstandig dan het aletrnatief van kopen.

    Zou natuurlijk ook nog in een flatje kunnen gaan zitten voor 700 per maand om financieel het beste af te zijn, maar in het leven draait het m.i. niet alleen om geld. Balans is echter van groot belang!

  102. NewKidInTown says:

    @Daniel, ik zou wachten, meer kun je niet “verdienen” of besparen. Intussentijd zou je je huur ter discussie kunnen stellen, gewoon 20% eraf “anders vertrek ik, kan iets anders krijgen voor 1.500”, zou me niets verbazen als het geaccepteerd wordt. Je bent wel erg kwetsbaar met je 132k en volgefinancierd in deze tijd.

    BTW, 100k en “ik ben geen sgrijvert” en “spelvauten”, ben benieuwd wat voor een baan je hebt.

  103. ll says:

    BBC News Netherlands real estate bubble bursts during downturn

    BBC video ( breakings news? 😉 ) maar 2.16 minuutjes maar hoor……….

    http://www.youtube.com/watch?v=UyxUn_FkS9k

  104. ll says:

    BBC

    ‘ The Netherlands is struggling with the bursting of a real estate bubble, on a scale only seen in the United States and Spain.’

  105. ll says:

    BBC

    ll: bubble, on a scale only seen in the United States and Spain.’

    Waarom hebben ‘onze’ oekoenomen dit niet zien aankomen en een ‘obscuur’ blogje wel ? 🙂

  106. ll says:

    En wie stuurt deze video ff naar het staatsjournaal ?

    Time for action is now dudes 🙂

  107. de markies says:

    @de pessimist:

    Je bekijkt het veel te positief!

    We leren weinig, dus deze crisis zal overgaan en over 30 jaar, als er weer herstel optreedt, dan wordt het gewoon weer een herhaling van zetten. Zoals na iedere oorlog (tijdens het slijpen van de messen) wordt geroepen: ‘dit nooit weer!’

  108. snorkel says:

    Daniel: Verenigen en in actie komen is de enige oplossing om te voorkomen dat we inderdaad pas in 2035 (Zie Snorkel) weer eens normale huizenprijzen gaan zien

    Zeker weten! Vanuit onze huidige politieke en commerciele leiders gaat het namelijk 100% zeker niet komen! Zittende belangen enzo (ik zal het woord beebieboomers achterwege laten, want ondertussen komen er ook aardig wat na-boomers bij. Die zijn net zo erg als ze in zo’n positie zitten)

    Partij voor de Deflatie? Goed(koop) Leven? Vereniging van Verstandige Doorzetters? Partij van de Afbetalers? 😉

  109. snorkel says:

    de markies: @de pessimist:

    Je bekijkt het veel te positief!

    Hahaha! Die is leuk! 😉 +1

  110. Tsjaa.. says:

    snorkel: anuit onze huidige politieke en commerciele leiders gaat het namelijk 100% zeker niet komen! Zittende belangen enzo (ik zal het woord beebieboomers achterwege laten, want ondertussen komen er ook aardig wat na-boomers bij. Die zijn net zo erg als ze in zo’n positie zitten)

    Partij voor de Deflatie? Goed(koop) Leven? Vereniging van Verstandige Doorzette

    Libertarische Partij.

  111. lapje says:

    Daniel: Ik en mijn vrouw hebben nagenoeg dezelfde functie bij hetzelfde bedrijf als de genoemde mensen en zijn zuiniger. We rijden geen X5 of Q5.
    Wat klopt er niet?

    We hebben het hier over 20 jaar later. De Nederlandse economie is enorm veranderd. Ik kan dus geen vergelijking trekken.

    De prijzen gaan nog wel fors omlaag zeker in het door u begeerde segment. Betaalbaarheid hoeft er alleen niet op vooruit te gaan. U hebt meer kans als u een groot gedeelte contant kan aftikken. Niet meer dan een ton bij iedere bank sparen!

  112. Nico de Geit says:

    Daniel: Natuurlijk snap ik dat er veel mensen zijn die het slechter hebben

    Je kunt jezelf natuurlijk altijd gaan vergelijken met een bosjesman die ergens in een hutje zit. Maar die vergelijking gaat nogal mank. Je kunt je rederlijkerwijs alleen vergelijken met mensen van hetzelfde niveau.

  113. Nico de Geit says:

    Daniel: Ik en mijn vrouw hebben nagenoeg dezelfde functie bij hetzelfde bedrijf als de genoemde mensen en zijn zuiniger. We rijden geen X5 of Q5.

    Wat klopt er niet?

    130k inkomen bruto, en slechts 50k spaargeld, wat doe je met je geld?

  114. Nico de Geit says:

    Dawg: Kan me niet herinneren dat ik in mijn kinderjaren al nadacht over huizen van 800 k.

    Ik wel. Ik wilde een grote vrijstaande villa hebben. Die waren er toen zat. Voor weinig geld te koop maar in verschrikkelijke staat van onderhoud. Ik verdiende toen net genoeg om met mijn brommer te tanken.

    Ze werden opgeknapt tijdens de periode aflossingsvrij voor vele tonnen. Nu staan ze opmerkelijk vaak te koop.

    Ik verkeek me lang geleden op de enorme kosten van noodzakelijk onderhoud. Nu wil ik compact wonen met minimaal onderhoud. Maar geen buren of andere ellende.

  115. Nico de Geit says:

    Scrutinizer: arrogante opschepper

    Een villa in Wassenaer, het is niet meer wat het geweest is. Er zat wel zat te koop staan. Ik denk dat je met een inkomen van 130k een goed kans maakt om een tijdje eigenaar te zijn. Gevolg: Al je spaargeld weg, en na je avontuur nog jaaaren betalen.

  116. lorenzo says:

    ll: Waarom hebben ‘onze’ oekoenomen dit niet zien aankomen en een ‘obscuur’ blogje wel ?

    als het obscure blogje tegelijkertijd en tevens gaat sparen is het een welkome instortlink , want realistisch .

  117. lorenzo says:

    maria: Leef, geniet, want morgen is het voorbij!!

    1000 punten en de electrische fiets is weer opgeladen , we kunnen weer !

  118. Nico de Geit says:

    maria: En die koe had meer opgebracht!!

    Dat werd toen door de banken anders gezien. landbouw(grond) werd bouwgrond.

    Nu kleeft er aan landbouw nog steeds een negatieve sfeer. Terwijl iedereen MOET eten. Wereldwijd gaat het veel boeren slecht, maar meestal niet de Nederlandse boer.

    Nederlanders staan wereldwijd goed bekend als efficiënt, realistisch en dat ze hun afspraken nakomen, dat soort dingen. ‘Je afspraken nakomen’ moet in veel landen ook wel anders pakken ze je.

    Geen hond wil in de landbouw/veeteelt werken. Bij veel vrouwen zal het ook niet erg erotiserend werken. Zij hebben liever een (werkloze) piloot, arts, jurist of kantoorman.

  119. De ontwikkelaar says:

    Maar ook als het economisch beter gaat blijven de huizenprijzen dalen, vanwege de dan stijgende rente.

  120. Daniel says:

    NewKidInTown:

    BTW, 100k en “ik ben geen sgrijvert” en “spelvauten”, ben benieuwd wat voor een baan je hebt.

    Je mag aannemen dat er enige opzet In het spel was 😉

    En inderdaad wachten is nu de enige oplossing, gaan we dan ook doen. Maar intussen staat het leven niet stil.

  121. Scrutinizer says:

    Daniel:
    lapje

    Ik en mijn vrouw hebben nagenoeg dezelfde functie bij hetzelfde bedrijf als de genoemde mensen en zijn zuiniger. We rijden geen X5 of Q5.

    Wat klopt er niet?

    Wat voor functie? Welk bedrijf? Welke mensen?
    (Ben nl. echt benieuwd waar men zoveel kan verdienen op die leeftijd. Moet er misschien ook maar eens gaan solliciteren).

  122. mark says:

    Het mooie is dat als je alle commentaren van Kees de Kort een jaar later terugleest, ze echt allemaal niet blijken te kloppen. En dan toch zoveel sympathisanten. Die worden ook nooit rijk, verkopen hun aandelen op het laagste punt en stappen in op de top en blijven maar e 1200,- huur betalen omdat ze niet durven kopen. Geweldig!

  123. Rudolph says:

    Of de huizenprijzen blijven dalen weet niemand. Het rare feit is alleen dat niet de huizen te duur zijn, maar de euro.
    Met de manier waarop europa gefinancierd is, had er een gierende inflatie plaats moeten vinden. Echter door het mondiale vertrouwen in Duitsland, blijft de euro in trek.
    Huizen onbetaalbaar dus

  124. mark says:

    Keessie!

    Gaat lekker he met je stellingen ! haha

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*