ING: vooruitzichten woningmarkt versomberen

De woningmarkt komt nog steviger op slot te zitten als de afspraken in het Lenteakkoord volgend jaar doorgaan. Vooral starters zijn de klos.

De verschillende aanpak van starters en van huidige huiseigenaren zorgt grotendeels voor verdere stagnatie. Dat stelt ING in zijn Kwartaalmonitor Woningmarkt.

Starters, die cruciaal zijn om de woningmarkt weer op gang te helpen, zullen vanaf volgend jaar nog moeilijker kunnen instromen. Voor hen wordt een beperking van de hypotheekrenteaftrek voorgesteld. “Omdat er in de kabinetsplannen geen compensatie elders wordt voorgesteld, betekent dit een stijging van de hypotheeklasten”, aldus ING. Daardoor kan een starter dus minder bieden voor een huis.

bron: RTL Z

Share Button
Tagged with: ,
152 comments on “ING: vooruitzichten woningmarkt versomberen
  1. Steven says:

    mooi zo. gelukkig maar. 🙂

  2. Jos Hens says:

    Waarom gaan de banken niet afschrijven? Uiteindelijk moeten ze dit toch!

    Dit in combinatie met fiscaal vriendelijk aflossen en beperken hypotheekrente aftrek.

    Zo brengen alle betrokkenen een offer en dienen een gemeenschappelijk doel, nl gezondere huizenmarkt.

    Ik hoor hier niemand over,omdat men de pijn nu niet wil nemen wordt de ellende alleen maar verlengd en vergroot.

  3. nederlandarmland says:

    waarom hoor ik steeds vaker gepraat over ‘fiscaal vriendelijk aflossen’?

    dat zou weer zo’n bagger interventie zijn door de overheid, waar weer inventief mee omgegaan wordt: Neemt iedereen met lage of geen hypotheek nog even snel een lening en betaalt die morgen weer terug met een fiscaal vriendelijk douceurtje…

  4. Marieke says:

    Geduld, en gras zal melk worden….

    Zodra de financiele markten “onze” woningmarkt in vizier krijgen drogen de bronnen binnen enkele dagen op. Er zal niemand meer geld aan de nederlandse banken willen geven. De overheid moet dan bijspringen wat de kredietwaardigheid onmiddelijk zal doen dalen.

    DAN PAS ZULLEN ER KOPPEN MET SPIJKERS GESLAGEN WORDEN.

    Nederland is niet anders dan Ierland, USA, spanje, griekenland etc.

  5. Frans says:

    Ik zou de kop
    “ING: vooruitzichten woningmarkt versomberen”
    willen veranderen in
    “ING: vooruitzichten voor ING versomberen”
    Dat is natuurlijk de enige reden dat ze zo bezorgd zijn.
    @ Steven: inderdaad! 🙂

  6. Mieke says:

    @ Frans 5.

    Right, niet de particulier maar de banken zullen komende jaren grote problemen krijgen….
    …terug naar niveau 1990/1995 => minus 60/70%

  7. Frans says:

    Rutte: die 5 miljard voor Spanje krijgen we bijna zeker terug!
    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/24/spaanse-rente-weer-scherp-omhoog.xml
    Ook zonder dit bericht wisten we natuurlijk allemaal dat het volkomen kul is.
    Precies waar ik het gisteren over had: de verenigde staten van Europa:
    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/24/rehn-wil-naar-volledige-economische-unie.xml

    De algemene trend van afgelopene decennia is naar grotere structuren geweest: denk aan winkel (-ketens), onderwijs, maar ook bestuurlijk. Wat is er nu beter dan en paar bestuurlijke lagen toe te voegen, en de macht waar het werkelijk om draait verder te verwijderen van het volk?
    Dit is HET middel tot meer controle van de top en minder van het volk.
    Democratie? Nee, kijk om je heen wat er allemaal gebeurt: corporate fascism!
    In dit model hebben de landelijke lijders geen enkel probleem om de waarheid “onder de pet te houden” en als perfecte hersenspoelers voor de banksters te werken.
    Genoemde opmerking van Rutte maakt dit natuurlijk op eenvoudige wijze duidelijk.
    Inderdaad: hetzelfde spel zien we in de huizenmarkt: de banken moeten overeind worden gehouden niet de burger!
    Als bank ben je een prive onderneming die op zich al het krankzinnige voordeel heeft om geld uit het niets te scheppen. Je neemt als bedrijf risico’s je winst te maximaliseren en die lopen mis: als het goed gaat stop je je geld in je eigen zak, en als het mis gaat betaald het volk. Wat het nog meer bizar maakt is dat de bank “wordt goedgemaakt” maar nog steeds de claim houd op de schulden! Dit is werkelijk waar volkomen krankzinnig, maar niemand die daar blijkbaar zich druk over maakt.

  8. Frans says:

    Mieke: @ Frans 5.Right, niet de particulier maar de banken zullen komende jaren grote problemen krijgen….…terug naar niveau 1990/1995 => minus 60/70%

    ???? Zie jij iets anders dan ik zie?
    Volgens mij waarneming worden de banken overeind gehouden en de burger niet.

  9. Nou says:

    Het abonnement op de kristallen bol is weer verlengd.

    In het verleden behaalde resultaten maar misschien klopt het nu wel?

  10. Frans says:

    De perfecte angst machine van de banken krijgen het blijkbaar voor elkaar politici erin te laten geloven dat de markt wordt gemaakt door “het sentiment van het volk” (das war ein mal) en dat liegen nu niet gewoon liegen is, maar “het voorkomen van paniek onder het volk” en “de crisis beheersbaar houden”. Rutte’s dekmantel is natuurlijk zijn rasoptimistische uitstraling, heeft het later terugkijkend meteen een verklaring waarom het zo anders is gelopen als hij het voorspiegelde. (“het geld krijgen we terug”)
    Je moet het de banksters en hun heren achter deze facade van fatsoendelijkheid dat het uiterst knap is hoe het spel wordt gespeeld.
    Ik kan een ellenlange lijst maken waarin de meeste wereldbepalende “feiten” in staan, wat allemaal bedrog is. (in vele gevallen hard aantoonbaar, of anders beyond any reasonable doubt)
    Waarom zijn we nog zo naief de banksters en de politici te vertrouwen? Ze leiden ons naar een fascistisch samenleving, en als makke schapen laten we ons leiden. (lijden)
    Overigens is het onthouden van de waarheid aan het volk precies alleen maar nodig om de grote zwendel buiten het licht te houden.

  11. Aurely says:

    Nou simpel. We hebben een dak boven ons hoofd. ‘s ochtends kunnen we naar de supermarkt en kunnen we ons gezin te eten geven. Daarna halen we zingeving uit het werk dat we verrichten. En als we weer thuiskomen kunnen we een sport of hobby ontwikkelen en bijhouden. Daarna gaan we lekker slapen in ons bedje. En als we ziek worden, wordt er voor ons gezorgd.

    Gezien de geschiedenis van de mensheid hebben we het verschrikkelijk goed en luxe. En dat er een alternatief is die mogelijk beter is, dat zal dan wel. Maar mensen houden niet zo van verandering. Dus daar moet dan wel een verdomd goede reden voor zijn.

  12. Dawg says:

    Frans,

    Ik stelde je in het vorige draadje nog een vraag:

    “Hoe denk jij over een debt jubilee zoals bijv die Australische econoom Steve Keen dat voorstelt? Gefinancierd door schuldvrij overheidsgeld. Worden de schulden voor de verandering is een keer kleiner en houden de bestedingen op met krimpen.”

    Just curious.

    Ben beniuwd naar jouw reactie, maar ook die van anderen.

  13. Philippulus says:

    @ Dawg, wellicht te simplistisch, maar geeft dat niet flinke inflatie, ergo, de spaarder weer gef*cked?

    @ ll, het beste te-koop bordje: http://rwkids.netfirms.com/assets/images/up_to_75__off04.jpg

  14. Steve says:

    Philippulus,

    Er zijn simpelweg geen pijnloze uitwegen meer. Mensen als Steve Keen en David Graeber durven hardop over alternatieve oplossingen te praten om tot een soort reset te komen.

    De mainstream aanpak vergroot alleen de afstand tussen rijk en arm en schuift de rekening door naar de jongere generaties.

    De spaarder (mijzelf incluis) en natuurlijk vooral alle gepensioneerden hebben slechts ‘claims’ op welvaart die er niet is. Een tegoedbon van een failliete winkel.

    Off topic,
    Financieel leed in een kleine gemeente:
    “Kaag en Braassem kijkt tegen zware tegenvallers aan, …
    Niet alleen de afwaardering van de grond in nieuwbouwwijk Braassemerland is daarvan de oorzaak.”
    http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/rijnenveen/article16158503.ece/Ambtenaren-halen-lijst-B-uit-de-kast?lref=sll

  15. Dawg says:

    106986″>Philippulus,

    Goed gezien, dat gaat inflatie geven en de spaarder gaat de klos worden. Maar dat is die spaarder toch bij de onvermijdelijke schuldimplosie die we nu ten koste van bailouts nog meer schuld en een veel te lage rente proberen te voorkomen. (= niet meer dan uitstellen).

    De idee van een bail out is dat spaarders ten dele gecompenseerd worden met een zelfde vrij te besteden bedrag als waarmee scheefleners hun schulden gaan aflossen. Met zo’n bedrag zou je je kunnen indekken tegen de onvermijdelijke vermogensverliezen als gevolg van de inflatie.

    De schulden zijn domweg te groot geworden om nog uit inkomens betaald te kunnen worden. Als we dat wereldwijd gaan doen komen we in een vernietigende debt deflation. Afschrijven op schuld, en dus vermogensverlies, is daarom m.i. niet te voorkomen. Inflatie via lonen en prijzen is misschien een manier om de reele schulden tot draagbare proporties terug te brengen. Crediteuren en debiteuren dragen daarbij beiden een deel van het verlies.

  16. duufbier says:

    Een debt jubilee is de enige oplossing.

    Zal er wel niet van komen.

    🙁

  17. Philippulus says:

    Steve:
    Philippulus,

    Er zijn simpelweg geen pijnloze uitwegen meer.
    leidschdagblad.nl/…uit-de-kast?lref=sll

    Ongetwijfeld, maar dit soort “oplossingen” riekt mij teveel naar het matsen van diegenen die voor het grootste deel verantwoordelijk zijn voor de ellende waar we nu in verkeren, voelt niet goed wanneer je nog nooit schulden hebt gehad.

    Na het járenlang maximaal gebruik maken van de mogelijkheden (en waar ik zeg: “gebruik” bedoel ik eigenlijk: “misbruik”) wil ik de schuldenaren eerst hun (overbodige) luxe zien inleveren.

    ————–

    Opnieuw groter beroep op NHG
    Bron: Vereniging Eigen Huis

    Het aantal mensen dat in het eerste kwartaal van 2012 een beroep deed op de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is opnieuw gestegen. In totaal maakten 765 huishoudens gebruik van de borgstelling tegen 491 in dezelfde periode vorig jaar. Ook toen was er sprake van een stijging.

    http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws-2011/opnieuw-groter-beroep-op-NHG/

    ——————

    Geen hypotheek voor huis op grond met particuliere erfpacht
    Bron: Vereniging Eigen Huis

    Vrijwel alle banken verstrekken sinds een jaar geen hypotheken meer voor huizen die op de grond van een andere particulier staan. Wie in een huis woont met deze particuliere erfpacht krijgt het hierdoor niet meer verkocht. De vereniging heeft er bij de minister van Financiën op aangedrongen om in te grijpen.

  18. Adamus says:

    Wat mij betreft wordt er niets gedaan….iedereen ook akkoord, daar hebben we de arme mensen van Kundus niet voor nodig.

    THERE IS NO ALTERNATIVE ………..TINA. Een schuldencrisis die zo ontzettend uit de hand is gelopen is niets meer aan te doen.

    Mark zijn positieve gelul nog gehoord over DE naar de beurs ? :-))))))

    We zien tegenwoordig ook steeds grotere bouwkranen op kleine klusjes 😉

  19. tufkaj says:

    Steve: “Kaag en Braassem kijkt tegen zware tegenvallers aan

    Ook vandaag in het nieuws; Veghel moet 40 MIO afboeken op grond: http://www.brabantsdagblad.nl/actueel/11179685/Veghel-moet-tientallen-miljoenen-afschrijven.ece

    Onlangs kwam ik een oude studie tegen van Deloitte over grondbeleid gemeenten. Las nog verrassend makkelijk weg en is leerzame achtergrond info bij alle kunstgrepen die gemeenten nu aan het toepassen zijn:
    http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/Ruimte/2010/Financiele_effecten_crisis_gemeentelijke_grondbedrijven.pdf
    (niet nieuw dus mogelijk voor velen oud nieuws)

  20. Adamus says:

    Laatste postings niet gelezen……ik val in herhaling?

  21. Adamus says:

    Steve,

    K&B is dat niet die nieuwe gemeente waar een paar jaar geleden politiek vanallles aan de hand was?

  22. Adamus says:

    Dawg,

    Hoe kan een overheid schuldvrij papier uitdelen? Dan zal er toch een soort van contante waarde van de toekomst moeten zijn.

  23. duufbier says:

    Gisteren kwam in het nieuws dat overheden denken aan ‘kapitaalcontrole’ als de boel uit de hand loopt. Wat dat betekent, kun je hier lezen

    – Setting a fixed amount for bank withdrawals, or suspending them altogether
    – Forcing citizens or banks to hold government debt
    – Curtailing or suspending international bank transfers
    – Curtailing or suspending foreign exchange transactions
    – Criminalizing the purchase and ownership of precious metals
    – Fixing an official exchange rate and criminalizing market-based transactions

    http://www.zerohedge.com/news/capital-controls

    ps Weet U al Waar U Heen Gaat Als Het Zover Komt??

  24. Dawg says:

    Adamus,

    Waarom zou de overheid geen schuldvrij papier uit kunnen geven maar het rentedragend “in existence” lenen bij banken?

  25. Frans says:

    @ Steve: ik ben het met Duufbier eens: Debt jubilee is de enige oplossing, maar die gaat er inderdaad niet komen.
    Ik ken Steve Keen (uiteraard) en ook het nodige van zijn werk, maar zou er beter op moeten studeren wat betreft de schulden kwijting.
    Waar is groot voorstander van ben, maar wat waarschijnlijk ook niet gaat gebeuren is een grote schoonmaak en complete revisie van de financieele wereld. Geldscheppen door overheid die geen schulden kan maken.
    Zonder deze hervormingen zie ik een Debt Jubilee niet zitten aangezien ik liever kies tussen bewuste onttakeling van de macht van de banken of het gelijke effect door een total collapse.
    Feitelijk is praten over oplossingen futiel, omdat eerst moet worden begrepen hoe de machtstructuren mondiaal in elkaar zitten. De mensen die de macht hebben moeten deze verliezen: zie jij dit gebeuren?
    Nee, inderdaad niet. Dan blijft over het wakker worden van de menigte, een grote bewustzijnsverandering, en dan opstand en het niet langer meer nemen.
    Andere mogelijkheid zijn zeer krachtige balck swans, die wel eens vanuit de natuur zouden kunnen optreden.
    Natuur in de brede zin……
    Hoe denk ik zelf dat het gaat verlopen?
    Ik denk aan totale chaos, en een wakker worden van de mensheid.

  26. Frans says:

    @ ll 19: fucking banken.
    Weer een bewijs dat de banken regeren en niet de volksvertegenwoordiging, welke die naam niet mag dragen.

  27. Steven says:

    Frans: Weer een bewijs dat de banken regeren en niet de volksvertegenwoordiging, welke die naam niet mag dragen.

    Die volksvertegenwoordiging wil straks (of heeft al) een functie bij een bank. 🙂

  28. Frans says:

    http://www.youtube.com/watch?v=Nt5a7bvbMQY&feature=player_embedded#!

    The system is programmed to bankrupt you!

  29. Frans says:

    @ Steven 25: precies! Het systeem zorgt wel voor ze zolang ze meespelen.

  30. Frans says:

    To the point: link van 26 kijken vanaf 9.00 minuut.

  31. Juan Belmonte says:

    @artikel

    ING: vooruitzichten woningmarkt versomberen

    Geduld,
    komt u volgend jaar maar terug

    Uit de oude doos 🙂

  32. hugo says:

    Dawg,

    Ik denk niet dat schuldvrijoverheidspapier de truck doet. Dit lost nl niet de exteme moral hazard op welke in het systeem zit op. Ik denk meteen aan de uitspraak van Willempie Duisenberg; ”the Euro is the first currency who cevered the links between government and gold”. Op zich een goede om moral hazard aan te pakken.

    Zelf denk ik eraan (paar jaar geleden eerder op deze blog gepost) om de ECB en andere EU(ro)fielen daaraan te houden. Geen bailouts dus, oplossing komt van de ECB en zijn cornuiten willen ze onafhankelijk bljven. Als ze zich niet kunnen bewijzen, terug aan de ketting. 1e stap voor de ECB en kornuiten, bailout funds terug betalen, 2e schuldreductie. De ECB kan dit gemakkelijk doen door zeg, de balans hetzelfde op te blazen als ze hebben gedaan om hun bankenvriendjes te bailen. Zeg 3 biljoen euro om en na de bij.

    Uiteraard heel lullig voor de financiële sector omdat dan de woekerwinsten verdwijnen maar dat was nooit de idee van de EU(ro) in de eerste plaats (kan me vergissen, sarc). Die 3 biljoen zal de ECB en vrienden uitkeren aan elk persoon relatief aan de omvang van de grootte van de economie en inkomens in de landen. Mensen met schulden lossen deze af. Mensen die geen schulden hebben mogen er mee doen wat ze willen.

    Dit zal uiteindelijk de banken en overheden herkapitaliseren aangezien dit (broodnodige) hervormingen van overheden (en hun verplichtingen) betaalbaar maakt. Door grote winsten echter weg te nemen op falen zal de financiële sector gedwongen worden te hervormen weg van moral hazard. Zeker als de echt kanslozen in de sector geofferd worden.

    My 2 cents

  33. tufkaj says:

    ING stelt ook dat het aanbod op huizenzoeker.nl is gestagneerd. Kan kloppen. In de VS hebben ze onderzoek gedaan, zodra er meer huishoudens onderwater komen, daalt de voorraad woningen die te koop staat: http://blogs.wsj.com/developments/2012/06/11/why-arent-there-more-homes-for-sale/

    In dat artikel wordt gesproken over 6,5 maanden voorraad te verkopen woningen bij het huidig verkooptempo. Wij zitten op 29,2 maanden op Funda…

    Nu op FD trouwens: Brussel wil dat we HRA helemaal afbouwen, nieuwe en bestaande gevallen. “zodra de financiën dat toelaten” moet hiervoor worden gecompenseerd door lastenverlichting…

  34. Juan Belmonte says:

    Off-topic

    Psuedo Tweede Kamer lid
    Drs Rob “Aflossen is onwenselijk” Mulder
    van de Vereniging Geleased Huys
    gaat ons uitleggen anno juni 2012
    waarom zijn ideën beter zijn dan die van de politiek.

    De bij het plan betrokken organisaties zijn ervan overtuigd dat WONEN 4.0 niet alleen goed is voor de woningmarkt, maar ook dat het grotere kansen biedt voor met name nieuwkomers en middeninkomens. Het hervormingsplan gaat uit van gelijke behandeling van alle huishoudens waardoor de diepe kloof tussen huurders en kopers verdwijnt. De kracht van WONEN 4.0 is het brede draagvlak en de integraliteit: alleen in samenhang en met steun van alle woningmarktpartijen kunnen echte veranderingen op de woningmarkt worden gerealiseerd. Als de politiek het plan omarmt, wordt Nederland er als geheel beter van.

    http://www.eigenhuis.nl/actueel/Pers-2010/woningmarktpartijen-presenteren-hervormingsplan/

    De VGH (s)preekt
    tégen eigen parochie 🙂

    ‘t moet niet gekker worden ………

  35. Juan Belmonte says:

    tufkaj: Brussel wil dat we HRA helemaal afbouwen

    Wie nu nog rekent
    met 100% HRA over 1,5,10,20,30 jaar
    is een Kamikazekoper

    Eveneens uit de oude doos ….

  36. Juan Belmonte says:

    Juan wordt oud.
    (hij herhaalt zichzelf, leeft in een eigen wereldje)

    buenas noches
    Juan

  37. Frans says:

    @ DAWG: foutje: mijn antwoord op 23 was aan jou gericht.

  38. Dawg says:

    Frans,

    ‘k Dacht ik al. Bedankt anyway.

    Grote schoonmaak is inderdaad onmogelijk zonder bestaande machtsstructuren in het geldwereldje af te breken. Ik focus liever op de afbraak van die structuren, dan op de poppetjes die van die structuren profiteren. Belangrijkste omwenteling is de onttakeling van het semi-private monopolie op de creatie van rentedragend geld. Doe dat en de machtsbasis van de poppetjes verdwijnt.

  39. Dawg says:

    Pfff, daar komen we goed weg. Stomme ING ook. Voor ‘t zelfde geld had men ons beschuldigd wegens het bezit van massa vernietigingswapens. Nu slechts een boete van enige honderden miljoenen.

    http://www.z24.nl/economie/artikel_356727.z24/ING_boet_voor_breken_handelssancties_VS.html

  40. hugo says:

    Toch leuk als simpele waarheden worden opgeschreven;

    ” When you realize that of the potential $100 billion to spend, 22% of that has to be provided by Italy and their lending to Spain is at 3% but Italy has to borrow at 6%. They have to lend to Spain $22bn at 3% – it is just madness. Everybody is getting worried again. The solution that they seem to have come up with seems to be worse than the problem in the first place.”
    http://www.zerohedge.com/news/rosenberg-defines-european-insanity

  41. Floor says:

    @Hugo
    Inderdaad ‘insanity’, denk echter dat er heel wat afgerotzooid wordt met CDS’en.

  42. Floor says:

    Geen idee meer waar ik deze link vandaan heb, misschien wel van deze site, maar indien je de weg halverwege niet kwijt raakt, zo werkt dat ongeveer totdat ook dat fout gaat.
    http://moneycrisis.wordpress.com/2012/05/09/het-grote-geld-bedrog/

  43. Bug says:

    Juan

    Bij herhaling van dezelfde boodschap kan dit twee dingen betekenen.

    1 je probeert jezelf te overtuigen
    2 je hebt gelijk

    Heb vanmiddag mijn prognose, aan de hand van de recente ontwikkelingen, omtrent de verwachte prijsdaling de komende 10 jaar moeten bijstellen (snik). Helaas moet ik toegeven dat mijn tot op heden verwachte correctie van -30 procent te optimistisch is. Mijn meest negatieve scenario -57,5% zal zeer waarschijnlijk de feitelijk prijsdaling worden. Dit zal betekenen dat dit naar het prijsniveau van de jaren ’90 van het vorige millennium zal gaan dalen.

    Mag ik even met de pet rond gaan ???.

  44. hugo says:

    Floor,

    Eens dat er gerotzooid wordt met papier & digits. Leuke link alleen een bijzondere conclusie. Leek me dat het hele stuk heen werkte naar de conclusie. Spaar in goud en betaal etc in fiat. Leek mij een logische(re) conclusie. Om op te roepen tot iets wat per definitie faalt (toezicht) verbaasde me. Zeker gezien de inhoud van het stuk weet de auteur dat.

  45. Steve says:

    Frans,
    Waarschijnlijk zal de wal het schip moeten keren, dus het systeem moet zichzelf kapot maken en uit de puinhopen groeit dan weer iets nieuws.

    @Tufkai & Adamus

    Het lijkt wel alsof onder gemeenten langzaam de paniek fase eraan zit te komen. Hopelijk realiseren ze zich snel dat ze maar beter zsm hun grondposities in de uitverkoop kunnen doen aangezien de verliezen anders alleen maar groter worden.

  46. Marieke says:

    De gemeentelijke schuld netto per inwoner:

    http://www.vng.nl/Documenten/actueel/beleidsvelden/gemeentefinancien/2011/20110628_Lijst_schuldpositie_gemeenten_op_31_december_2009.pdf

    Als je even de inwonersaantallen opzoekt dan blijkt het vrij normaal te zijn dat een middelgrote gemeente rond de 200 miljoen langlopende schuld heeft…200.000.000 ! In de jaarbalans vindt je dan aleen de rentekosten (b.v. 8 miljoen bij 4% rentevoet).
    Wat dachten de heren bij 100 miljoen schuld??? We zitten op koers?

    Gemeentes voeren economie op vmbo niveau!

  47. Adamus says:

    Dawg:
    Adamus,

    Waarom zou de overheid geen schuldvrij papier uit kunnen geven maar het rentedragend “in existence” lenen bij banken?

    Omdat bankgeld schuld is.

  48. Adamus says:

    Banken hebben geen echt geld, dat is de kern van het probleem.
    (Ze weten met nep de sheeple voor zich te laten werken).

  49. Adamus says:

    hugo,

    Ze moeten garant staan, dat kost niets of zullen ze die garantstelling ook het verzekeringscircuit in sturen 😉

  50. Adamus says:

    Frans:
    @ ll 19: fucking banken.
    Weer een bewijs dat de banken regeren en niet de volksvertegenwoordiging, welke die naam niet mag dragen.

    En wij ons maar zorgen maken over onervaren cda kamerkandidaten.

  51. Adamus says:

    duufbier:
    Gisteren kwam in het nieuws dat overheden denken aan ‘kapitaalcontrole’ als de boel uit de hand loopt. Wat dat betekent, kun je hier lezen

    – Setting a fixed amount for bank withdrawals, or suspending them altogether
    – Forcing citizens or banks to hold government debt
    – Curtailing or suspending international bank transfers
    – Curtailing or suspending foreign exchange transactions
    – Criminalizing the purchase and ownership of precious metals
    – Fixing an official exchange rate and criminalizing market-based transactions

    http://www.zerohedge.com/news/capital-controls

    ps Weet U al Waar U Heen Gaat Als Het Zover Komt??

    Iran?

  52. Godebaert says:

    Door gevaarlijke gekken omringd.

    Elco Brinkman, mislukt CDA politicus, aandachtshoer en roeptoeter van de bouwwereld vindt de huizenprijzen in Nederland spotgoedkoop.

    Vergeleken met Frankrijk en Duitsland.

    In Jezus gelooft Elco al lang niet meer, in mensen op het verkeerde been zetten gelooft hij des te meer.

  53. hugo says:

    Adamus: Ze moeten garant staan, dat kost niets of zullen ze die garantstelling ook het verzekeringscircuit in sturen 😉

    Ze moeten niets en mogen alles. Waarom zouden ze het het verzekeringscircuit in sturen als ze zelf de premies kunnen incasseren als het goed gaat en dumpen op de bevolking als het misgaat? als de bevolking het niet kan betalen gewoon de printingpre$$ aanzetten. Zie het Eurospel. Niets lucratiever dan de middenklasse slachten.

  54. hugo says:

    Godebaert: In Jezus gelooft Elco al lang niet meer,

    Mocht ie nog in Jezus geloven moet hij wel denken dat hij hem kan omkopen 🙂

  55. maria says:

    Al een keer gepost maar herhaling is de moeder van de boodschap:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/04/12/eu-in-crisis-luister-niet-meer-naar-de-banken

  56. Dawg says:

    Adamus:
    Banken hebben geen echt geld, dat is de kern van het probleem.
    (Ze weten met nep de sheeple voor zich te laten werken).

    Ze hebben een heel klein beetje papiergeld, maar ook zoveel schulden dat een veelvoud aan ander volk een claim denkt te hebben op dat kleine beetje papier. (Ik begin nu pas een beetje te doorgronden wat
    A/FOA/FOFOA bedoelden met teksten als “munten die slijten door de last van de schulden” of “schuldbeladen munten”) Dat wordt dus een beetje heel erg dringen als die horde naar de uitgang van het bankgebouw op zoek gaat. Kan zelf een papiertje van een paar cent nog even heel veel waard zijn. Laat staan echt geld.

    Is het paranoide om te denken dat zo’n moment misschien niet zo ver weg meer is?

  57. Godebaert says:

    @47

    Voor, achter en binnenzak van het driedelige pak mogen uitpuilen met geld, maar Elco zal er werkelijk niet over peinzen om mensen waarin hij niet gelooft geld toe te schuiven.

    Willem Holleeder misschien, maar Jezus?

    Jezus, waar heb je het over, Hugo?

  58. ll says:

    Ook scholen spelen bankier, het eerste, openbaar gemelde 4.070.000 verlies op de ‘massa vernietigingswapens van de financiële wereld ‘

    http://www.aob.nl/default.aspx?id=12&article=48953

    Juan, hou vol 🙂

  59. ll says:

    Derivatenbom scholen tot ontploffing wegens verdwijnen garantstelling ?

    http://de-fuseren.nl/derivaten-ook-bij-scholengroep/

  60. ll says:

    Wat een zooitje hebben de banken ervan gemaakt. Aan de scholen, ziekenhuizen en woco’s hebben de banken derivaten verkocht, met als garantstelling de overheid ?

    Blijkbaar heeft iedereen zitten slapen ( toezichthouders ? ), want je wordt slapende rijk 😉 , was het fabeltje.

    Die bom komt nu tot ontploffing……….., alleen hoeveel van die rotzooi is er verkocht ?

    Weer een van de voorspellingen van dit blog dat nu waarheid wordt, angstig, alle voorspellingen komen uit.

  61. ll says:

    Xander zegt het ook leuk 🙂

    Het geld dat op een bankrekening staat is niet van u, u heeft dat geld uitgeleend aan de bank…….

    Probeer het aan de bank uitgeleende geld maar eens terug te krijgen, in tijd van chaos 🙂

  62. azijnseikerT says:

    Gelukkig heeft zerohedge geen belangen en kunnen we het allemaal klakkeloos overnemen.

  63. duufbier says:

    ll: Wat een zooitje hebben de banken ervan gemaakt. Aan de scholen, ziekenhuizen en woco’s hebben de banken derivaten verkocht, met als garantstelling de overheid ?
    Blijkbaar heeft iedereen zitten slapen ( toezichthouders ? ), want je wordt slapende rijk , was het fabeltje.
    Die bom komt nu tot ontploffing……….., alleen hoeveel van die rotzooi is er verkocht ?

    Wat ongelooflijk klunzig, alleen indekken tegen rentestijgingen…. iedere kleuter met een greintje verstand had toch kunnen bedenken dat je een risico niet eenzijdig kunt afdekken, dat ze hadden moeten hedgen! Geeezzz… Je kunt ook niks aan niemand overlaten he. Overal zitten mensen op posities beslissingen te nemen waar ze de capaciteiten niet voor hebben. Tergend.

    Gelukkig is het slechts monopoliegeld. Het bestaat de facto niet en daarom kunnen we de kleuters er met een gerust hart mee laten spelen.

    Oja. U zit toch wel in goud? (Of eigenlijk alles dat een blauwe teen veroorzaakt als je het erop laat vallen)? En dat goud (of andere commodity) heeft u toch wel netjes weggelegd in een kluisje in een ‘veilig’ land? En uw cash tegoeden staan toch wel buiten de EU? En u heeft toch ook wel een plan bedacht om wég te kunnen komen?

    Want dan is er niks aan de hand! 😉

  64. duufbier says:
  65. ll says:

    Duufbier woco’s geen cent meer, ja dat krijg je als je met M.Calon in zee gaat 😉

    Sloper eerste klas, Blauwe Stad, Meerstad, en nu de woco’s, alles keurig netjes om zeep geholpen, arme man ……

  66. ll says:

    Duufbier, je kan het ook sadomonetarisme noemen, hebben meer mensen last van 🙂

    http://www.ftm.nl/copypaste/europa-in-de-ban-van-darth-vader.aspx?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

  67. ll says:

    Duufbier dat proest filmpje uit jouw linkje past uitstekend op een holografisch blog met filosofische gedachten……….. 🙂

  68. maria says:

    Voor het geval dat zich nog iemand afvraagt of er een scheiding is tussen politiek en banken:

    http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/06/12/de-markten-hebben-een-gezicht

  69. racekever says:

    Mieke:
    @ Frans 5.

    Right, niet de particulier maar de banken zullen komende jaren grote problemen krijgen….
    …terug naar niveau 1990/1995 => minus 60/70%

    De komende jaren, beetje een understatement Mieke, de banken hebben nu al zeer ernstige problemen.

  70. Adamus says:

    hugo: Ze moeten niets en mogen alles. Waarom zouden ze het het verzekeringscircuit in sturen als ze zelf de premies kunnen incasseren als het goed gaat en dumpen op de bevolking als het misgaat? als de bevolking het niet kan betalen gewoon de printingpre$$ aanzetten. Zie het Eurospel. Niets lucratiever dan de middenklasse slachten.

    Leap posting van Karizz gelezen? Het gaat een hete herfst worden.
    De verdiencapaciteit van de bevolking is te weinig om alle schulden terug te betalen 😉

    Ik denk dat er letterlijk bankiers geofferd gaan worden en dan heb ik het niet over de schandpaal.

  71. Adamus says:

    Er is ook al een roversnest in de woestijn ontdekt……Libië! er op af met de drones.
    Even de aandacht afleiden.

  72. Adamus says:

    racekever: De komende jaren, beetje een understatement Mieke, de banken hebben nu al zeer ernstige problemen.

    Banken hebben direct een probleem, wij op langere termijn.

  73. Adamus says:

    ll:
    Duufbier woco’s geen cent meer, ja dat krijg je als je met M.Calon in zee gaat

    Sloper eerste klas, Blauwe Stad, Meerstad, en nu de woco’s, alles keurig netjes om zeep geholpen, arme man ……

    Kan ie naar het schaduwkabinet van Samson 1 😉

  74. Adamus says:

    Dawg: Ze hebben een heel klein beetje papiergeld, maar ook zoveel schulden dat een veelvoud aan ander volk een claim denkt te hebben op dat kleine beetje papier. (Ik begin nu pas een beetje te doorgronden wat
    A/FOA/FOFOA bedoelden met teksten als “munten die slijten door de last van de schulden” of “schuldbeladen munten”) Dat wordt dus een beetje heel erg dringen als die horde naar de uitgang van het bankgebouw op zoek gaat. Kan zelf een papiertje van een paar cent nog even heel veel waard zijn. Laat staan echt geld.

    Is het paranoide om te denken dat zo’n moment misschien niet zo ver weg meer is?

    Ik ben niet zo’n studiehoofd en dacht 2 of 3 jaar geleden dat ik het volledig moest doorgronden – als leek op dat gebied. De praktijk werkt al erg verhelderend.

  75. Adamus says:

    Juan Belmonte:
    Off-topic

    Psuedo Tweede Kamer lid
    Drs Rob “Aflossen is onwenselijk” Mulder
    van de Vereniging Geleased Huys
    gaat ons uitleggen anno juni 2012
    waarom zijn ideën beter zijn dan die van de politiek.

    ‘t moet niet gekker worden ………

    Hypotheek Vermaeck.

  76. duufbier says:

    In ieder geval één europarlementariër die een man een man durft te noemen: Nigel Farage!
    Maar let op: de desinteresse en blikken van minachting van de toehoorders spreken boekdelen…

    http://www.zerohedge.com/news/farage-euro-titanic-has-now-hit-iceberg

  77. Adamus says:

    maria:
    Al een keer gepost maar herhaling is de moeder van de boodschap:dewereldmorgen.be/…-meer-naar-de-banken

    Willem van Oranje was door God gezonden, waarom mogen bankiers niet op dit idee voortborduren ? 😉

  78. hugo says:

    Adamus: Leap posting van Karizz gelezen?

    Jup, leuk pro Euro propaganda blaadje. Zoals ik ook toen al als reply poste, jammer dat ze volledig de EU(ro) derivaten positie buiten beschouwing laten. Hier een linkje naar de BIS cijfers. Vooral tabel 9E is interessant.
    Paar landjes eruit gepikt;
    DL; derivaten; 593 miljard, verstrekte garanties 445 miljard, krediet toezeggingen 225 miljard
    FR; derivaten 376 miljard, verstrekte garanties 485 miljard, krediet toezeggingen 253 miljard
    Ierland 103 miljard, 81 miljard en 34 miljard.
    NL; 166 miljard, 302 miljard en 99 miljard
    VS 1,092,158 822,245 en 893,748
    mmmm wie staat er volgens de cijfers van de BIS er nu slechter voor?
    http://www.bis.org/publ/qtrpdf/r_qa1203.pdf

    Hebbben we het verder niet over de leverage van de banken (+-32x voor EU(ro) banken vs 11 in de VS)

    Als LEAP zulke leuke cijfers over de VS blootstelling weet op te dreggen, waarom niet de echte EU cijfers opdreggen? Ik ben zo benieuwd naar de echte cijfers van Credit Agricole, Deutsche Bank etc. Vragen vragen.

    Dat het een hete zomer, herfst, winter, voorjaar en dat dan nog een paar jaar gaat worden helemaal eens.

    Adamus: De verdiencapaciteit van de bevolking is te weinig om alle schulden terug te betalen

    Natuurlijk, dat is al decennia (en waarschijnlijk langer) de modus operandi. Eerst teveel uitlenen (kost niets) en dan je pound of flesh halen. In dit geval de soevereiniteit en key assets van een land. Hoe gaat het gezegde ook al weer? There are two ways to enslave a nation, one by debt, the other by the sword (ofzo).

    Denk je echt dat de EU (wil 6% meer uitgeven en kan voor 10+ jaar geeneens zijn boeken goedgekeurd krijgen) toe zal staan dat ze geen extra geld krijgen? Kijk naar Griekenland (en in mindere mate Spanje). Front lawn dump van papier. Is niet voor niets dat in Griekenland de inflatie lekker tiert (schijnt +3.5% te zijn) Zal helemaal leuk worden nu Cyprus gebaild mag gaan worden. Bruce Kasting heeft daar een interessante visie op http://brucekrasting.blogspot.nl/2012/06/interesting-bailout-in-offing.html. Lijkt erop dat austerity van zeer tijdelijke aard is. Ierland wil nu de Spaanse voorwaarden, spoedig de Cyprische.

    In mijn opinie kan de EU(ro) niet bestaan zonder SOV functie, wat het niet heeft. Dus bust. Leuk idee die Euro. Jammer dat het zo snel de EU(ro) is geworden. Is niet dat dit idee niet eerder is geprobeerd. Heeft altijd gefaald. Zie bijvoorbeeld deze poging uit 1865. http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/nieuws/17247/europese-munt-ook-in-verleden-problematisch.html
    Zoals Einstein al stelde over insanity….

  79. racekever says:

    Adamus: Banken hebben direct een probleem, wij op langere termijn.

    Niet als je bij de ATM’s maar een beperkte hoeveelheid geld of helemaal geen geld kan opnemen.
    Hoe kom je erbij op de lange termijn!

  80. Kariz says:

    Euro MTM-goud reserve is de SoV functie.

    Het is juist de $ die sinds 1971 geen SoV meer heeft.

    Zou jij toch moeten weten…

    All paper will burn…Dus: EU-paper & VS-paper. Áll paper, forex reserves, derivaten, obligaties.

    In dat proces reageert de goudprijs. Welke balancesheet heeft profijt van een hoge goudprijs? Die van de Fed met haar gefixeerd goudprijs of die van de ECB?

    ‘Imagine the ECB-balancesheet when gold is 50000 euro an ounce’. h/t freegolds (twitter)

    Laat de politici & bankiers maar lekker geld strooien.

  81. ll says:

    Er is nog niet eens een meldingsplicht voor de derivaten posities bij de banken ? Het zijn beleggingen.

    Maar dit weten we toch allang ? 😉

    Het totaal aan derivaten weet President Obama wel, 707.000.000.000.000

  82. Dawg says:

    duufbier:
    In ieder geval één europarlementariër die een man een man durft te noemen: Nigel Farage!
    Maar let op: de desinteresse en blikken van minachting van de toehoorders spreken boekdelen…

    Farage is natuurlijk een briljante speaker, alleen al door die bijtende humor van hem. Ik mag altijd ‘m rants van hem wel. Vraag me wel af wie of wat hij uiteindelijk vertegenwoordigt: de vrije Europese burger of misschien toch vooral de Londonse City. Dat schijnt toch wel zo’n beetje het grootste financiele roversnest ter wereld te zijn. Zitten natuurlijk niet te wachten op een sterke Europese concurrentie.

    zerohedge.com/news…-has-now-hit-iceberg

  83. Kariz says:

    Wat hebben de engelsen nog over wanneer the City door het putje gaat?

    Handelstekort gezien?
    Begrotingstekort? 8/10%?

    En King maar Quilts kopen. En de engelse kranten de euro maar de verdoemenis in schrijven…hugo slikt het voor zoete koek…blik getroebleerd door anti-euro sentiment.

    Lopen kankeren op de Euro in deze schuldencrisis is als een obees die scheldt op patat friet met mayo.

    Is het de schuld vd Euro dat we te veel schulden hebben…

    Is het de schuld van de Euro dat ABN veels te goedkoop 800+ miljoen uitleent aan het openbaar vervoerbedrijf van Athene en daar vervolgens op af moet schrijven van Brussel??? pfff…

  84. Adamus says:

    racekever,

    Banken zijn al failliet, nu dus, en “wij” draaien er voor op straks…….op het moment zijn de gevolgen voor de meesten nog niet zichtbaar. “A10 afslag Volendam 10km” , het wordt pas zichtbaar als die er geen auto’s meer stil staan.

  85. Adamus says:

    hugo,

    Een munt is nog nooit een SoV geweest, al zouden de “havenots” dat wel willen 😉

    De Euro is dus nog nooit bedoeld geweest als zodanig. Duisenberg: “sociaal contract”.
    Wat in mijn ogen betekent dat die kutlanden gewoon om kunnen vallen; zal vallen m.i. niet meer in de categorie vrienden.

  86. Juan Belmonte says:

    ll: Ook scholen spelen bankier, het eerste, openbaar gemelde 4.070.000 verlies op de ‘massa vernietigingswapens van de financiële wereld ‘

    aob.nl/default.asp…2&article=48953

    Juan, hou vol 🙂

    Juan snapt het weer eens niet helemaal.

    Aan de ene kant zine we dat banken omvallen omdat ze teveel SUSHI op de balans hebben staan (onrealistische onderpanden en daarmee uitgeleend geld dat niet terug komt naar de bank)

    en aan de andere kant zien we “Iedereen Bankier” WoCo’s Gemeentes, Scholen en allerlei andere publieke organen / publiek private organen enorme sommen moeten dokken omdat ze gespeculeerd hebben op rentestijgingen maar -nu die rentestijgingen uitblijven- enorme bedragen aan banken moeten betalen.

    Waarom hebben banken nog steun nodig als ze al bakken met derivaten-afkoop-geld binnenkrijgen ?

    Waarom hebben al die “Iedereen Bankiert” WoCo’s dan voorzien dat de rente zou gaan stijgen en waarom is-i niet gestegen (immers de risico’s op niet terugbetalen – zijn enorm in sommige gevallen)

  87. Juan Belmonte says:

    Kariz: Is het de schuld van de Euro dat ABN veels te goedkoop 800+ miljoen uitleent aan het openbaar vervoerbedrijf van Athene en daar vervolgens op af moet schrijven van Brussel???

    JA.

    Dat is toch per definitie de verantwoordelijkheid van de gelduitlener en dat heette vroeger iets als risicobeheer ?

    Wie anders is hier (mede-)verantwoordelijk ?

    Ondanks Soxa, Basel 1,2, 126 en andere risico methodieken is het kennelijk “niet helemaal” gelukt om te snappen zijn bij langdurig kunstmatig lage rentes de SUSHI op de balansen toeneemt .. ? 🙂

    ff 800 miljoen euro afboeken … 8)

  88. Adamus says:

    Ik zou nog wel een Engelsman willen noemen: Ambrose van DT 🙂

  89. Dawg says:

    Kariz,

    Het subtiele verschil tussen euro, bank en Brusselse politiek wordt ook wel een beetje helemaal onzichtbaar met al die bank bailouts op kosten van de belastingbetaler.

  90. Adamus says:

    Voorlopig heeft de ECB nog wat Collateral op de balans 😉

  91. Juan Belmonte says:

    Off-topic:

    Niet alleen is het kappen van een boom in Rotterdam maar liefst 700 euro duurder geworden in 2012…..

    Kennelijk is de nood in Rdam zo hoog dat de gemeente snel van haar woningen af wil.

    Rotterdam wil in één keer van woningen af
    De stad Rotterdam wil het liefst in één keer alle 468 woningen van de hand doen die de gemeente nu nog in bezit heeft. Hiermee denkt verantwoordelijk PvdA-wethouder Hamit Karakus (wonen) niet alleen geld binnen te krijgen, maar juist ook te besparen als de woningen worden afgestoten.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/12348138/__R_dam_wil_van_huizen_af__.html

    Juan zou zeggen: vraag de NVM om een paar treintjes op te stellen en vraag ze om alle potentiële kopers met 100% HRA te laten rekenen, dat verlaagt de maandkosten aanzienlijk 🙂

  92. hugo says:

    Kariz: Wat hebben de engelsen nog over wanneer the City door het putje gaat?

    Wat hebben de NL’ers nog nadat de Zuidas door het putje gaat? Oh 5 bailouts van landen op hun rekening welke de Engelsen niet hebben. Ter info vanaf 2016 gaat ook de NL aardgas productie door het putje.

    Kariz: hugo slikt het voor zoete koek…blik getroebleerd door anti-euro sentiment.

    Wil je me wel even goed weergeven? Ik heb hier altijd gesteld dat de Yen, Pound, Dollar etc ook junk/dood zijn. Jij beweerd hier dat de EU(ro) prachtig is en de toekomst is. Ik heb dat meerdere keren onderbouwd gesteld dat de EU(ro) in exact hetzelfde schuitje zit als de overige currencies (behalve goud en in mindere mate zilver). Recent nog met BIS data. Please hou op met dit soort aanvallen op mijn digitale persoon zonder zelf ook maar iets te leveren dan loze commentaren.

    ”Is het de schuld vd Euro dat we te veel schulden hebben…”
    Ja, zoals ik op deze blog al meerdere malen heb verkondigd. Meteen nadat Duisenberg weg was heeft Tricky Trichet de geldpers wijd opengezet. Op zijn hoogtepunt, zoals vaker gesteld, +18% M3! Credit boom, hard bust. Altijd! Hoe groter de de omvang de ponzi….

    Zelf denk ik dat lieden als ANOTHER (EU insider welke de Ammies over de plannen tipte) veel te zeker waren.
    De EU(ro) zou de nieuwe reserve currency worden dus mocht er veel geprint worden. Oops niet nodig. Wat nu te doen?

    Dit gezien de bilateral currency swaps (decentralisatie en niet centralisatie wat de EU voorstaat) van China et al. Met de SWIFT acties tegen Iran, confiscatie van Libische en Syrische tegoeden hebben ze (EU(ro) zichzelf ongeloofwaardig gemaakt. Oh en natuurlijk olie welke naar EUros wilde zoals beloofd platbombarderen (Irak).

    pfff de EU(ro) anders zien dan de rest van de currencies…. Waar we het wel 100% over eens zijn… Koop goud 😀 (en in mindere mate zilver)

    Meegekregen dat de bullion coin provider van de EU(ro) goud middels het banksysteem aan banden heeft gelegd? FOFOA stelde dat goud een prominente rol in het EUropese banksysteem zou spelen…. Just saying…

  93. Juan Belmonte says:

    Voor achtergrond info mbt post 83

    Kapvergunning R’dam 1 BOOM:
    2011: 0 euro
    2012: 700 euro

    De Poelgeest is uit de fles in Rdam waar een boom kappen opeens 700 euro kost
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/23-11-2011/91-procent-gaat-geen-woning-kopen/#comment-92252

  94. Adamus says:

    Hugo, het is allemaal angelsaksisch gericht; credit agricole et al.. Die cijfers doen er niet meer toe. Gaan ze onderuit dan gaan de JPM’s ook door het putje. Hoe zou dat nou kunnen?

  95. Adamus says:

    Juan Belmonte:
    Voor achtergrond info mbt post 83

    Kapvergunning R’dam 1 BOOM:
    2011: 0 euro
    2012: 700 euro

    De Poelgeest is uit de fles in Rdam waar een boom kappen opeens 700 euro kost
    huizenmarkt-zeepbe…kopen/#comment-92252

    Heb je daarvan een linkje?

  96. Adamus says:

    Juan Belmonte,

    Is dat hyperige inflatie?

  97. Adamus says:

    Juan Belmonte,

    468 starterswoningen 🙂

  98. hugo says:

    Adamus: Een munt is nog nooit een SoV geweest,

    Oneens politici roepen nog steeds op tot sparen in EU(ro). ECB is ”neutraal” maar wijst op belang van sparen en uitgeven met teveel uitlenen mogelijk maken. Uiteindelijk faalt een munt als SOV altijd, eens. Dat zijn cycli over meerdere generaties heen. Euro was gewoon een ”quicky” :). Easy come, easy go.

    Adamus: Duisenberg: “sociaal contract”.

    Waar heb ik getekend? Oh mijn ouders hebben getekend bij de aangifte (van geboorte). Mooi toch al die constructies.

  99. Adamus says:

    Juan Belmonte: JA.

    Dat is toch per definitie de verantwoordelijkheid van de gelduitlener en dat heette vroeger iets als risicobeheer ?

    Wie anders is hier (mede-)verantwoordelijk ?

    Ondanks Soxa, Basel 1,2, 126 en andere risico methodieken is het kennelijk “niet helemaal” gelukt om te snappen zijn bij langdurig kunstmatig lage rentes de SUSHI op de balansen toeneemt .. ?

    ff 800 miljoen euro afboeken …

    Een beetje bedrijf heeeft toch ook treasurer in dienst? bij ABN meerdere.

  100. hugo says:

    Juan Belmonte: ff 800 miljoen euro afboeken …

    Oh dat kunnen ze niet… hoe zou dat toch komen 😀

  101. Peter says:

    Tenenkrommend:

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/24/hans-de-geus-schaf-pensioenen-af.xml

    Hand de Geus staat doodleuk te beweren dat tegenover alle krediet die rond klotst, spaartegoeden staan. Nog erger hij wil dat we stoppen met sparen, omdat sparen mede de kredietcrisis veroorzaakt zou hebben!

    Na die regen aan leugens komt hij met plannen om pensioenen te collectieveren en het reeds gespaarde geld in groene economie te stoppen, de staatsschuld af te lossen en het restje(?) aan de mensen teruggeven.

    Knap staaltje misinformatie/propaganda van meneer de econoom bij RTL-Z!

    Iemand heeft het verschrikkelijk benauwd als je dit soort dingen hoor in het nieuws! Er klopt niets van wat hij beweerd, maar ziet reden om alle winnaars en verliezers even politiek te benoemen…voor nu en in de toekomst.

    Zo’n sukkel moet echt gedeporteerd worden, zo gevaarlijk is hij!

  102. Adamus says:

    Peter het ezelsbruggetje: hij beloopT vs hij beweerT. Hij loopT en niet hij lulD, maar lulT.

  103. Dawg says:

    Peter,

    Ik las het net ook en vroeg me ook af of dit nu bewuste desinformatie was of een onwaarschijnlijk gebrek aan inzicht van Hans de Geus. Doet alsof, of weet inderdaad niet wat het verschil is tussen sparen en printen. Wat een sukkel.

  104. ll says:

    Gerhard Hormann,

    De euro heeft ons helemaal niets opgeleverd.

    http://www.hpdetijd.nl/2012-06-13/de-euro-heeft-helemaal-niets-opgeleverd/

  105. Dawg says:

    Adamus: Voorlopig heeft de ECB nog wat Collateral op de balans

    Op de balans: onder de post Collateral en vorderingen in collateral.

  106. Adamus says:

    http://fofoa.blogspot.nl/2012/06/blondies-view.html
    Newsflash: $US HI already happened. That’s what the ‘structural support’ since the early ‘80s has been in aid of, to avoid the conclusion of this process

    $US HI 🙂

  107. KoophuisXXL says:

    Adamus, zucht!

  108. Dawg says:

    ll,

    Zo schijn je niet te mogen rekenen als het om de euro gaat:

    http://www.hpdetijd.nl/2012-06-10/rinnooy-kan-onthult-europa-god/

  109. ll says:

    Eric Mecking van twitter

    Samen op de radio Gerhard Hormann en Eric Mecking, over nieuwe boek Gerhard Hormann

    Vanaf 34.40 tot 44.24

    http://www.radio1.nl/terugluisteren/tijd?terugluisteren_dag=2012-06-12&terugluisteren_hour=23

  110. hugo says:

    Adamus: fofoa.blogspot.nl/…6/blondies-view.html

    Mooi toch die foto van blondie als Jezus. Echt geen ideologische sekte dat freegold.

  111. renren says:

    @ 92 Peter rtl.nl/components/…af-pensioenen-af.xml
    Dit deel is toch een goed idee: “Bovendien is het hele circus van peperdure pensioenadviseurs, consultants, vermogensbeheerders, accountants en verzekeraars in een klap overbodig.

  112. Hendrik says:

    Het zou jammer zijn als de starters degenen zijn die het gelag mogen betalen. Eerlijker is het als ook het establishment (lees: de huizenbezitters van nu) een duit in het zakje moet doen. (Geen eigenbelang, ik ben een woningeigenaar.) Dat is best mogelijk, bijvoorbeeld door het bedrag waarover renteaftrek kan worden genoten gedurende de looptijd af te bouwen.

    Ontloopt de politiek de confrontatie met de bestaande belangen en legt zij de rekening eenzijdig bij de groep die het gemakkelijkst gepakt kan worden, nl. de nieuwe generatie, dan kan de onevenwichtigheid van de woningmarkt bizarre proporties gaan aannemen.

    We gaan dan zien dat er aan de ene kant een groep ontstaat die de woonlasten prima kan dragen en evt. graag wil doorstromen, maar die geketend blijft aan een onverkoopbaar huis. Anderzijds groeit de groep die voorlopig moet sparen om een start op de woningmarkt te kunnen doen.

    In dit scenario kan het lang duren voordat de markt een nieuw evenwicht bereikt. Tot die tijd zal de nederlandse economie daarvan veel hinder ondervinden.

  113. Peter2 says:

    renren:
    @ 92 Peter rtl.nl/components/…af-pensioenen-af.xml
    Dit deel is toch een goed idee: “Bovendien is het hele circus van peperdure pensioenadviseurs, consultants, vermogensbeheerders, accountants en verzekeraars in een klap overbodig.

    Denk jij dat individuen financieel goedkoper hun geld kunnen beheren en laten renderen dan een groot pensioenfonds dat kan? Schaalvergroting heeft efficiëntie voordelen, ook bij financiële zaken.

    EN zolang je de vrije keus hebt om zonder financieel doodgeknuppeld te worden over te stappen naar een concurrent of van aanpak te veranderen, zijn er geen grote nadelen.

    Die quote speelt wat mij betreft vooral in op het negatieve sentiment dat nu bij de bevolking heerst. Het “alternatief” wat geboden wordt is vele malen schrikbarender. Maar ja, mensen zijn gemakkelijk verblind als de vijand van een vermeende vijand een voorstel doet. Er hoeft dan niet veel suiker bij om het idee even zoet te laten smaken!

    Denk maar goed na wat er gebeurd als de pensionfondsen in zeg maar 5 jaar hun beleggingen verkopen. Ze kunnen het niet te snel doen, want dan krijgen ze er vrijwel niets voor. Ook kan er geen harde deadline zijn, want dan worden ze door speculanten vermalen en verdampt ook alle waarde!

    Maar dat is nog maar het begin!

    Daarna gaat de overheid er leuke dingen mee doen en ook nog eens bedrijfje spelen zonder de juiste markt prikkels te hebben die voor succes nodig is. Daar gaat dus ook verlies op geleden worden. Daar waar de pensioenfondsen nog 6-7% rendement per daar weten te halen, mag je dan blij zijn als het resultaat niet negatief uitvalt.

    Verder wordt nog twee dingen voorgesteld:

    1. Deel van het geld meteen beschikbaar maken voor de gerechtigde.

    Nadeel is dat dit ineen niet rendeert, of wordt uitgegeven aan consumptie in plaats van geïnvesteerd in productiemiddelen. Beetje inflatie er bovenop en poef, na 7 jaar is je “pensioen” gehalveerd.

    2. Er wordt geopperd dat alles maar via de AOW moet gaan lopen.

    Probleem hier is dat de staat bepaald waar je recht op hebt, ongeacht hoeveel je hebt ingelegd. En enige keus in de manier waarop er met je inleg wordt omgesprongen…..nee die heb je niet.

    Wordt er ook nog geopperd om de uitkering afhankelijk te maken van de laatst verdiende loon (zo heb ik het begrepen althans). Nou als er ergens meer gerommeld kan worden om oneigenlijk veel pensioen te claimen, dan is dit het wel.

    Nee, het systeem wat voorgesteld wordt, is nog dommer dan dom en corrupter dan corrupt in Griekenland.

    Gezien de, vrijwel zeker, bewust gemelde misinformatie en het vleien met worden als “slim”, “echt heel slim”, weet je gewoon dart er een duistere agenda achter zit, en dat is niet in het belang van de kijkers kan ik je al voorspellen.

    Vooral dat gevlij gekoppeld aan een sprookje dat voor een echt domme en/of niet geïnformeerde mens logisch klinkt doet het ergste vrezen. De reactie van zijn collega was sprak ook boekdelen, die wist echt wel beter!

    Niet verbaast zijn als dit een opzetje is om de bevolking “soft” te maken voor een massale aderlating om de banken en politiek weer eens te compenseren voor hun incompetentie!

  114. ll says:

    Spanje gedowngraded, de markten zijn verlamd, Griekenland geld en goederen aan het hamsteren.

    So, in the long run we’r all sub-prime.

  115. Kariz says:

    Dawg:
    Kariz,

    Het subtiele verschil tussen euro, bank en Brusselse politiek wordt ook wel een beetje helemaal onzichtbaar met al die bank bailouts op kosten van de belastingbetaler.

    Dat is waar. Het is verbazingwekkend dat er vanuit de hoek van de ‘professionele economen’ (journalisten/hoogleraren) nooit eens gesproken wordt over het hoe en waarom van de MTM goudreserve zoals de ECB die hanteert i.t.t. de Fed.

    Hoor je niemand over. De ECB kan in potentie alle giftige rotzooi van de europese banken op haar balans plaatsen. Alleen niet met de huidige goudprijs natuurlijk 🙂

    Overigens vind ik het gebrek aan democratie in ‘Brussel’ het grootste gevaar van de EU. Ben dat wel met Hugo c.s. eens. Voor mij is Brussel niet hetzelfde als De Euro als munteenheid. Voor een ander wel. Banken gaan vallen, landen gaan vallen maakt niet zoveel uit in welk deel van de westerse wereld.

    Het verschil zet hem in de MTM goudreserve.

  116. renren says:

    @ 103 Peter2
    An sich heb je gelijk.
    De meeste mensen zijn gewoon financieel alfabeet.
    Ik vind alleen dat (de meeste) adviseurs slechte adviezen gaven/geven (eigenbelang). Dus veel producten die werden en worden afgesloten zijn helemaal niet in het belang van de “klant”.
    Maar ja zolang de meesten zich niet intersseren voor financien kan dat dus.

  117. SchuurHuurder says:

    Nu het besluit over de HRA op aflossingsvrije vormen is uitgesteld tot na de verkiezing, vraag ik mij af of dit er wel door gaat komen voor 2013. Ben zelf bang dat dit niet meer gaat lukken en we nog een jaar uitstel hebben tot de versnelling in de daling. Hoe schatten jullie dit in?

  118. Claude says:

    @106 Au contraire. Wat er nu ligt in het Kunduz-akkoord is bijna het best haalbare voor hogehuizenprijzen-minnend Nederland. Wat ook in het CPB-rapport staat klopt: de besparingen tussen 2013-2017 op de woningmarkt met de huidige plannen zijn “verwaarloosbaar” (zo staat het er letterlijk).

    De verkiezingen zullen er alleen maar voor zorgen dat de bezuinigingen op de HRA voor IEDEREEN gelden.

  119. Kariz says:

    OT:

    Lachen met Nigel farage…

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TN_1mF-3JTI

    Marked To Market-Gold is de sleutel. Het begin van een nieuw monetair systeem. De huidige schuld gedreven politieke-economie waarin schulden als reserve op de balansen staan is kapot.

    In het komende fin. monetair systeem staat goud als reserve op de balansen. Niet gefixeerd…dus géén goudstandaard zoals vroeger…maar een vlottende goudprijs in de verschillende munteenheden.

  120. SchuurHuurder says:

    Claude,

    Lange termijn was deze beperking inderdaad niet haalbaar, maar moest dit voor iedereen gaan gelden. Waar ik echter mee zit is dat 12 september verkiezingen komen, dan zie ik niet snel gebeuren dat de onderhandelende partijen er snel genoeg uit zijn om voor 1 januari 2013 veranderingen door te voeren, waardoor het een jaar wordt uitgesteld. Zit momenteel zelf in een veredelde studentenkamer particulier voor zo’n 600/maand (wel redelijk wat gespaard). Voor mij zou een daling van 25% genoeg zijn om toch naar een koopwoning te gaan kijken. Zou er dus absoluut niet blij mee zijn als dit nog een jaar langer gaat duren. Bovendien was verplicht annuïtair best een mooie oplossing, omdat dit direct effect heeft, terwijl gedurende 30 jaar het percentage afbouwen of forfaitair annuïtair langer duurt voordat dit effect heeft.

  121. Adamus says:

    Hendrik,

    Starters moeten niets betalen, gewoon op hun handen blijven zitten.

  122. Adamus says:

    Claude,

    We gaan het laatste kwartaal zomaar zien dat de demissionairen echte knopen door gaan hakken met goedkeuring van de 150 schaapjes. Als de pleuris dan uitbreekt is er geen overleg meer nodig. Denk aan overname ABN en het kunstje van Bos.

  123. duufbier says:

    SchuurHuurder,

    Je kunt de NL huizenmarkt niet zien als een opzichzelf staand fenomeen. De eurocrisis komt nu duidelijk in een stroomversnelling. Dat betekent dat de NL banken in de problemen komen, wellicht gedwongen worden om af te schrijven op hun (vastgoed) portefeuilles, en proberen hun sovabiliteit op te krikken door hun cash positie te vergroten.

    Dat kunnen ze doen door bijstortingen te eisen van hun hypotheekhouders, maar ook door harder op te treden tegen wanbetalers (huizen executeren en op die manier in te cashen).

    De ene kant van dit verhaal is dat volgend jaar huizen van banken kunnen worden gekocht voor minder dan de helft van de huidige vraagprijs, de andere kant is dat alleen degene die geen hypotheek nodig heeft daarvan kan profiteren.

    Misschien zelfs alleen degene die dollarposities e/o goudposities inneemt. Faîtes vos jeux!

  124. SchuurHuurder says:

    duufbier,

    Ik weet niet of banken dusdanig hard gaan optreden als voordat echt compleet de pleuris uitbreekt en wat je al zegt: dan moet je volledig zelf kunnen financieren. Er is wel een prijsdaling als in Ierland nodig zijn voordat dit voor mij tot de opties behoort. De banken zullen naar mijn bescheiden mening niet snel tot dit soort acties over gaan omdat dit hun hele portefeuille verder in waarde doet verlagen. Verder is het de vraag of zij daadwerkelijk gedwongen worden om af te schrijven zolang Nederland een fatsoenlijke rating heeft en garant staat.

    De crisis is voor overigens mij ook een van de redenen waarom ik op hete kolen zit, heb er weinig zin in dat mijn spaargeld weginflateerd of op een andere manier zijn waarde verliest. Vandaar ook mijn voorkeur voor een snelle beperking vanuit de overheid t.o.v. de financieringsmogelijkheden.

  125. ll says:

    Ierse toestanden ? Olland is klaar voor een Bad Bank voor giftige hypotheken 😉

    http://www.z24.nl/ondernemen/artikel_357597.z24/DNB_kan_nu_in_stilte_bank_redden.html

  126. Kariz says:

    duufbier:
    SchuurHuurder,

    Misschien zelfs alleen degene die dollarposities e/o goudposities inneemt. Faîtes vos jeux!

    Europa is de detonator…the US is the Bomb.

  127. philippulus says:

    Fitch: huizenprijzen dalen 7% Van onze redactie

    AMSTERDAM – Kredietbeoordelaar Fitch verwacht dat de Nederlandse huizenprijzen verder zullen dalen met ongeveer 7%, vanwege de verslechterende macro-economische situatie.

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/12357045/__Fitch__huizenprijzen_dalen_7___.html

  128. Hendrik says:

    Adamus:
    Hendrik,

    Starters moeten niets betalen, gewoon op hun handen blijven zitten.

    Ah, in een hutje op de hei, een tent, studentkamer of toch maar bij pa en ma?

  129. Adamus says:

    Hendrik,

    Whatever! De tijd van “recht hebben op” is voorbij.; ook al kunnen pa en ma ze wel wegkijken 😉

    Of een ouderwetse sit-down demonstratie op het binnenhof.

  130. Adamus says:

    Kariz,

    Zeg jij nou 🙂

  131. Adamus says:

    Adamus:
    Hendrik,

    Whatever! De tijd van “recht hebben op”is voorbij.; ook al kunnen pa en ma ze wel wegkijken

    Of een ouderwetse sit-down demonstratie op het binnenhof.

    Pa&ma kunnen de kostgelden misschien ook wel gebruiken? Genoeg aflossingsvrij bij de 45plussers.

  132. Adamus says:

    renren:
    @ 103 Peter2
    An sich heb je gelijk.
    De meeste mensen zijn gewoon financieel alfabeet.
    Ik vind alleen dat (de meeste) adviseurs slechte adviezen gaven/geven (eigenbelang). Dus veel producten die werden en worden afgesloten zijn helemaal niet in het belang van de “klant”.
    Maar ja zolang de meesten zich niet intersseren voor financien kan dat dus.

    Die “adviseurs” snappen niet eens wat ze verkocht hebben. “De starter” hè…….

  133. Adamus says:

    ll:
    Ierse toestanden ? Olland is klaar voor een Bad Bank voor giftige hypotheken

    z24.nl/ondernemen/…lte_bank_redden.html

    Wel goed voor de aandeelhouders van NV DNB?

    Laat in het nieuws ……

  134. Juan Belmonte says:
  135. Juan Belmonte says:

    @100 adamus

    Is dat hyperige inflatie?

    Op de lange termijn moet dat wel

    Gelukkig denkt hier vrijwel niemand aan 🙂

  136. Dawg says:

    Kariz: Dat is waar. Het is verbazingwekkend dat er vanuit de hoek van de ‘professionele economen’ (journalisten/hoogleraren) nooit eens gesproken wordt over het hoe en waarom van de MTM goudreserve zoals de ECB die hanteert i.t.t. de Fed.

    Hoor je niemand over. De ECB kan in potentie alle giftige rotzooi van de europese banken op haar balans plaatsen. Alleen niet met de huidige goudprijs natuurlijk

    Overigens vind ik het gebrek aan democratie in ‘Brussel’ het grootste gevaar van de EU. Ben dat wel met Hugo c.s. eens. Voor mij is Brussel niet hetzelfde als De Euro als munteenheid. Voor een ander wel. Banken gaan vallen, landen gaan vallen maakt niet zoveel uit in welk deel van de westerse wereld.

    Het verschil zet hem in de MTM goudreserve.

    Ik denk dat we elkaar wel kunnen vinden in de vaststelling dat we alleen nog maar van de schulden af kunnen komen door inflatie. Je hoeft alleen maar naar de toestand in Griekenland te kijken om te zien dat een alternatieve strategie van bezuinigen niet meer mogelijk is vanwege de omvang van de schulden. Dat je niemand van de mainstream economische professie hoort over de MTM goudreserve komt op jou misschien verbazingwekkend over, maar ik ben inmiddels geneigd te denken dat voor het merendeel van die professie geldt: “they haven’t got a clue”. ‘t Is gewoon een onderwerp voor specialisten.

    Meer verbaasd ben ik over de kritiekloze aanvaarding van het economengilde over die bank bailouts. Ze zijn als middel nog erger dan de kwaal: ze vergroten de schulden en ze triggeren via de druk op de overheid om te bezuinigen juist de deflationaire pressie. Als die biljoenen die inmiddels al aan bailouts zijn besteed in handen van het publiek (gezinnen en niet-financiele bedrijven)waren gekomen in plaats van ten laste van dat publiek dan hadden we die hun schulden kunnen afbouwen en/of hun bestedingen op peil kunnen houden. Alleen waren de (financiers van) de banken dan niet zo makkelijk van de rotzooi op hun balansen afgekomen en gingen er wat “verdienmodellen” voor die sector aan barrels.

    Corruptie is op dit moment de name of the game in Europa. Informatief stukje over de personele bezetting van de delegatie die vorige week 100 miljard voor “Spanje” uit het vuur wist te slepen:

    http://www.golemxiv.co.uk/2012/06/the-eurofiscal-corruption-contest-the-spanish-entry/

  137. philippulus says:

    Recorddaling Spaanse huizenprijzen

    MADRID – Aan de diepe crisis op de Spaanse vastgoedmarkt lijkt geen einde te komen. De huizenprijzen in Spanje zijn in het eerste kwartaal met 12,6 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder.

    http://www.nu.nl/economie/2835479/recorddaling-spaanse-huizenprijzen.html

  138. Juan Belmonte says:

    ll: Ierse toestanden ? Olland is klaar voor een Bad Bank voor giftige hypotheken

    SERIOUS SHIT.

    De politiek lukt het maar niet om grip op het bank- en verzekeringswezen te krijgen, behalve als deze al failliet IS.

    Er kunnen nog rustig een trosje Rijkman Groeninks persoonlijk binnenlopen

    om vervolgens doodleuk de erfenis aan de belastingbetaler over te laten.
    en nergens verantwoording over af te leggen.

    Uit de oude doos:
    De beste stuurlui
    dempen de put
    (op tijd)
    …. 🙂

    Deze stad kent
    Geen gena

    Deze tijd, déze tijd
    kent géén verantwoordelijkheid.

  139. Juan Belmonte says:

    philippulus: MADRID – Aan de diepe crisis op de Spaanse vastgoedmarkt lijkt geen einde te komen

    Sem van Berkel
    overziet
    het ook
    niet

    SEM van Berkel denkt dat het weer Koop tijd voor huizen in Spanje:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/16-03-2012/betalingsachterstanden-stapelen-zich-op/#comment-100957

    No entiende nada
    de la burbuja
    que no rie

    Voor wie de Spaanse zeepbel wil begrijpen:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/31-05-2011/theodor-kockelkoren-hypotheek-op-de-toekomst/#comment-76775 (video met Engelse ondertiteling)

  140. Adamus says:

    Juan Belmonte,

    Om Rinnooy Kan et al. nu weg te zetten als non valeur 🙁

  141. Juan Belmonte says:

    Adamus,

    Iéderéén was
    met enige regelmaat
    wakker
    tussen
    2002 en 2008

    Maar waarom specifiek de heer prof Dr Rinnooy Kan ?

  142. Juan Belmonte says:

    buenas noches
    Juan

  143. Adamus says:

    Juan Belmonte:
    Adamus,

    Iéderéén was
    met enige regelmaat
    wakker
    tussen
    2002 en 2008

    Maar waarom specifiek de heer prof Dr Rinnooy Kan ?

    Et al.
    200.000 pensioen jaarlijks. “dat is de gewoonte” 🙂

  144. hugo says:

    Kariz: Hoor je niemand over

    Inderdaad, echt verbazingwekkend. Net zoals je niemand hoort over het upgraden van goud van Trier 3 naar Trier 1 asset. Als je het mij vraagt zijn er 2 bewegingen waarneembaar. De eerste tegen, zie bv acties tegen goldmoney en het pensioenfonds. Net zoals hier 1.2% belasting op dood metaal, DL eenmalig 25% over de papierwinsten (aka debasement van papier). Andere idd MTM en upgraden naar Trier 1. Wat mij betreft niet een geheel zwart / wit plaatje.

    Kariz: Voor mij is Brussel niet hetzelfde als De Euro als munteenheid.

    Daar stel ik het wat zwart / wit. Wat mij betreft is het wel overduidelijk dat politiek (in de breedste zin van het woord) flink invloed heeft gewonnen. Het meest toen de no bail out clausule werd geschrapt. Als ik het goed heb zitten er nu 2 ex politici aan de knoppen bij de ECB.

    Kariz: Banken gaan vallen, landen gaan vallen

    Banken weet ik niet, landen eens.

    Kariz: maar een vlottende goudprijs in de verschillende munteenheden.

    In dat opzicht was Jelle Zijlstra een echte visionair. Ik weet niet meer precies hoe hij het stelde. Iets in de trant van alle currencies draaien om het centrum, goud, heen. Ik hoop van harte dat je gelijk krijgt Kariz. Ik heb mijn twijfels…. ik zie 2 bewegingen.

  145. ll says:

    Merijn Knibbe NL Year on Year volume -10.6, kunt U toevoegen.

    Grootste krimp van heel Europa ?

    http://www.luxetveritas.nl/blog/?p=2108

  146. De ontwikkelaar says:

    En zo is regeren vooral achteromkijken.

  147. Floor says:

    @Il
    Vreemd dat de cijfers van Nederland er nog niet zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*