Zeewolde blijft leverancier van subprime startersleningen

Zeewolde – De gemeente kent sinds 2009 Startersleningen om mensen te helpen bij het kopen van de eerste koopwoning. Ook in 2011 is er weer geld beschikbaar voor het verstrekken van Startersleningen.

Startersleningen Zeewolde

Het valt niet mee om in Zeewolde als starter op de woningmarkt een betaalbare woning te vinden. In Zeewolde zijn de starters op de woningmarkt veelal jonge mensen die aan het begin staan van hun werkzame leven. Potentie genoeg, maar bij het zetten van de eerste stap op de woningmarkt is een klein steuntje in de rug, in de vorm van een bij aanvang renteloze lening, van harte welkom.

De gemeente vindt het belangrijk dat onze jeugd een plekje in Zeewolde kan vinden als ze op eigen benen gaan staan. Door de Starterslening komen de bestaande koopwoningen meer binnen bereik van de jonge starters.

Het bereikbaar maken van bestaande koopwoningen wordt steeds belangrijker, omdat Europese wetgeving heeft bepaald dat woningzoekenden met een inkomen boven € 33.600,- niet meer terecht kunnen in sociale huurwoningen. Aangescherpte normen bij banken en de Nationaal Hypotheek Garantie maken het krijgen van een hypotheek die hoog genoeg is voor het kopen van een woning, steeds moeilijker.

De gemeente is daarom blij dat zij door een nieuw bedrag beschikbaar te stellen voor Startersleningen kan blijven bijdragen aan het huisvesten starters in Zeewolde.

bron: Flevocourant

Share Button
138 comments on “Zeewolde blijft leverancier van subprime startersleningen
  1. Adamus says:

    Ja, leer ze jong hangen.

  2. tinus says:

    De gemeente, lees raadsleden met een huis,
    ambtenaren met een huis,
    en wethouders met een huis,
    vinden het belangrijk om het (te) hoge prijspeil overeind te houden,
    omdat zij hun overwaarde hebben ingecalculeerd als mooie aanvulling op het pensioen.

    dus krijgen een paar starters een renteloze lening, zodat de rest gewoon het volle pond kan betalen.

  3. ll says:

    Ach, het is een noodgreep, er staat voor 3.5 jaar voorraad aan huizen in Zeewolde 😉

  4. j says:

    Kom op nou! Als je zelfs al in f*cking Zééwólde een starterslening “nodig hebt” om een huis te kunnen financieren, moeten toch alle allarmbellen afgaan die aangeven dat er iets mis is met het prijsniveau in dit land?

  5. Adamus says:

    Het kwartje is nog niet gevallen. Eerst maar eens de zomervakantie plannen.

  6. KariZ says:

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/9195825/__Frans_vastgoeddrama_treft_rijke_Nederlanders__.html?p=17,1

    ‘FIP bouwde afgelopen jaren vakantiehuizen in zowel de Dordogne, de Pyreneeën als in de Languedoc. Tot zijn klantenkring behoren diverse zéér vermogende Nederlanders en captains of industry .’

    Sneu zeg 😉

  7. dr.t says:

    Maar al met al kunnen starters op dit moment nergens naar toe, waar je geld kan verdienen zijn de huizen te duur. En waar huizen betaalbaar zijn kun je geen geld verdienen. Zal alleen nog maar erger worden.
    Zeewolde, lijkt me er een van de laatste categorie overigens.

    Snap wel dat in regio’s als Limburg het voor gemeenten van levensbelang is om jongeren te behouden.
    Want daar gaat de crisis van de woningmarkt uiteindelijk over. Spookdorpen en steden in de buitenregio’s versus een toename van schaarste in de randstad.
    En Zeewolde valt daar in mijn opinie overigesn buiten. Almere- Amsterdam is nog wel net met pijn en moeite te doen, maar er wordt er teveel gebouwd (niet slim) zonder de infrastructuur goed in te regelen(ook al zo stom).

    Graag alleen inhoudelijke reacties voor de verandering svp!
    Het liefst op de vraag
    zien jullie de genoemde tweedeling en welke consequenties heeft dat?

  8. FT says:

    @Adamus (1),

    Inderdaad, dat geeft het begrip HANGJONGEREN een nieuwe betekenis. 🙂

  9. Boudewijn says:

    Uhmmm Was ING laatst niet beboet voor dit soort toestanden? Misschien ook maar eens een boete geven aan de gemeente Zeewolde! Ik snap het niet eigenlijk.
    Waar bemoeit de overheid zich met huizen en de prijzen. Als niemand een koopt zakt toch vanzelf de prijs? Das ook in Zeewolde toch?

    Raar het is inderdaad waarschijnlijk weer het verhaal dat de mensen die erover beslissen er tot de oren in zitten!

  10. Juan Belmonte says:

    @8 🙂

    Wat een bak maar weer.

    Hogehuizenprijsminnend NL denkt nog steeds dat “de markt” maakbaar is, hebben dus van het verhaal van Dr.Ir. Maartje Martens weinig begrepen. Die stelt dat de geïntegreerde woningmarkt uiteen valt.

    Zeewolde volgt Amersfoort, waar men de afgelopen 8 jaar 24 starters per jaar geholpen heeft. Op een totale woningvoorraad van 34.179 met 1724 (5/3/2011) te koop.

    Hahahahahaaaaaaa, het is weer humor:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-12-2010/wanhopig-amersfoort-wil-startersleningen-voortzetten/#comment-58720

  11. Juan Belmonte says:

    Het valt niet mee om in Zeewolde als starter op de woningmarkt een betaalbare woning te vinden.

    Woningaanbod: voldoende.
    Financierbaar woningaanbod: onvoldoende.

    Kennelijk ligt het probleem enkel en alleen bij de starters en niet elders in de woningmarkt (kijken hoe we daar over een jaar naar kijken) 🙂

  12. j says:

    @Juan Natuurlijk ligt het probleem bij de starter. Zodra je immers op de markt zit wordt je slapend rijk. Zo lullig dat er niet onbeperkt geld wordt geleend aan starters. Dan zou immers iedereen rijk kunnen worden 😉

  13. Juan Belmonte says:

    @ dr T,

    zien jullie de genoemde tweedeling en welke consequenties heeft dat?

    Jazeker, krimpregio’s zijn een aparte categorie.
    En prijsdalingen in krimpregio’s zullen niet bijdragen aan het kunstmatig hoog kunnen houden van de prijzen in de rest van NL, om het maat diplomatiek uit te drukken 🙂

    Net zo min als
    – opheffing k.k.
    – de erkenning dat 100% HRA over 1,5,10,309 jaar eraan gaat
    – een rentestand passend bij de huidige overcapaciteit en enorme geldgroei

    🙂

    Volop kansen dus voor wie Geduld heeft (en dat alles voor een zelfuitgeroepen pessimist )

  14. Juan Belmonte says:

    @13 j

    Kijk zonder starters geen doorstroom (van onderop) in een woningmarkt die in een prijsspiraal omhoog beweegt. Maar zo werkt de woningmarkt nu niet meer.

    Als het prijsmechanisme zijn werk zou mogen doen dan ontstaat er vanzelf weer beweging.

    De makelaars hebben de afgelopen 10 jaar teveel verdiend om de huidige verkopers niet te hoeven overtuigen van de noodzaak tot prijsverlaging want kennelijk hebben ze geen omzet nodig.

    Zoiets kan ook niet eeuwig duren 🙂

  15. beurse beurs says:

    er zijn veel meer gemeentes die dit doen. Las het laatst ook in een regionaal blaadje over Arnhem.

  16. Juan Belmonte says:

    @16

    Heftig en helder verhaal van de heer Middelkoop.

    Vooral dat kantelpunt van 40%.

    the next crisis is a fiscal crisis

  17. Goudbelegger says:

    @17 wat betreft die banken, misschien snap ik het niet helemaal maar ik krijg van m’n bank 25% margin, dus op m’n kapitaal mag ik 25% lenen en moeilijk dat ze doen, telefoontjes, rekenen, zwaar praten, bellen, regels, dit en dat. Maar met de nieuwe regels die voor banken gelden mogen ze ‘nog maar’ 33x hun eigen kapitaal uitlenen……. dus niet 33% bijvoorbeeld van hun eigen kapitaal, waar 66% wel erg hoog risico was, klinkt toch alsof het zou kunnen, nee, 33x wat ze bezitten. En dan denken we dat dit veilig is??????? Dat is gewoon wachten op de grote klap.

    Maar iedereen gaat lekker op vakantie, niks aan de hand. Dat is trouwens een goed teken als contra indicator.

  18. Ain says:

    eerst maar weer eens een onderzoekje:

    ‘Natuur haalt het stemhokje niet’
    NIJMEGEN – Heel veel mensen houden van de natuur en vinden het belangrijk dat natuur de ruimte krijgt. Maar als ze in het stemhokje staan, zijn ze de natuur vergeten en kiezen ze voor hun hypotheek. Waarom dat zo is, gaan wetenschappers van acht universiteiten in Europa uitzoeken met geld dat de EU daarvoor heeft vrijgemaakt.

    In Nederland doen de Universiteit Leiden en de Radboud Universiteit (RU) in Nijmegen mee aan Biomat, zoals het onderzoek is genoemd. Volgens onderzoeksleider Wouter de Groot van de RU, hoogleraar sociaalwetenschappelijke milieukunde, zullen economen, filosofen en psychologen zich over het onderwerp buigen. „De waarde van natuur is een heikel punt binnen de EU, maar is tot nu toe weinig bekend over waarom veel mensen en beleidsmakers wel van de natuur houden, maar er niet naar handelen.”

    Behalve Nederland doen universiteiten in Finland, België, Engeland, Duitsland, Italië en Slovenië aan het onderzoek mee. De wetenschappers gaan berekenen wat precies de economische waarde van natuur is, in hoeverre mensen daar echt aan verbonden zijn en waarom ze tot nu toe handelen zoals ze doen. De Groot: „MIsschien moet het wel helemaal anders. Moeten we ophouden met vertellen hoe waardevol natuur is maar aansprekende voorbeelden laten zien. De meeste mensen hebben nu eenmaal een held nodig.”

  19. dr.t says:

    12
    En prijsdalingen in krimpregio’s zullen niet bijdragen aan het kunstmatig hoog kunnen houden van de prijzen in de rest van NL

    Is dat zo, hoe verklaar je dan nu prijsstijgingen van woningen in Amsterdam, Nood Holland etc.
    Bescheiden, ja. Maar een correlatie tussen economische groei, of het uitblijven ervan, met de hoogte van de woningprijs, ontgaat je toch niet?

    Het argument dat mensen gewoontedieren zijn en een uur in de file staan normaal vinden, gaat niet op voor kansrijke jongeren.
    Dat is funest voor de regio, des te beter voor de Randstad.

    M.i. leidt dat uiteindelijk tot concentratie van rijkdom en concentratie van armoede.

  20. Juan Belmonte says:

    @22

    Het is niet aan Juan om prijsstijgingen in Amsterdam te verklaren, Juan begrijpt er geen snars van.

    Hoewel de Sarphatistraat de mooiste van Europa is, rechtvaardigt dat niet altijd prijsstijgingen ….

    Er zijn wel meer zaken die gebeuren, die J.i. onverklaarbaar zijn, kortzichtige maatregelen als het verlengen van de termijn om dubbel HRA te mogen aftrekken bijvoorbeeld.

    🙂

  21. beurse beurs says:

    @21

    Totdat het echt niet meer kan. In de geldcrisis van Argentinië trok 30% van de mensen acuut de stad uit en (terug) naar de dorpen op het platte land. Waar krijg je anders je eten…

    Dat kan trouwens ook gebeuren als we ‘opeens’ geen aardolie of aardgas meer krijgen omdat de saoudi’s (ook) een burgeroorlog beginnen (of een dergelijk scenario in een ander belangrijk olieland).

  22. Juan Belmonte says:

    Complimenten aan de admin voor het plaatje.

    Hangjongeren en Kamikaze Kopers worden gelokt met strophypotheken en omdat die onvoldoende zijn starterssubsidies…

    Over 5 jaar kunnen we waarschijnlijk met enige afstand concluderen dat er rare fratsen speelden anno 2011…

  23. beurse beurs says:

    @21 Een (relatief kleine) prijsstijging die lokaal optreedt zegt niet zo heel veel. Uiteindelijk zal de markt in Amsterdam ook zakken, en zolang er allemaal juppen door multinationals (Philips, Akzo, etc. ) in amsterdam moeten komen wonen zal het wel relatief duurder zijn tov de rest van Nederland. En als als die multinationals opeens hun hoofdkantoren verplaatsen naar Azie, wordt Amsterdam heeeel goedkoop.

    Ook als er geen olie meer is om (betaalbaar) te vliegen van schiphol en die vijfde startbaan omgedoopt wordt tot rolschaatsbaan.

  24. beurse beurs says:

    En in februari is Amsterdam een van de grote DALERS in prijs.

    http://www.huizenzoeker.nl/woningmarkt/download/woningmarkt-februari-2011.pdf

    Dus tja…

  25. Cinelux says:

    6 Kariz: FIP bouwde afgelopen jaren vakantiehuizen in zowel de Dordogne, de Pyreneeën als in de Languedoc. Tot zijn klantenkring behoren diverse zéér vermogende Nederlanders en captains of industry .’

    Nummer zoveel na Palm-Invest,Golden Sun,Teak fondsen etc.

    Al dit soort bedrijven met een minimale inleg boven de 50.000 (Geen controle AFM) is bij voorhand verdacht.Veel mensen zijn vaak te goedgelovig “die aardige meneer zou dat toch nooit doen !!”

  26. Juan Belmonte says:

    @Il

    marktrente in een markt met overcapaciteit (Ierland):
    9,45%

    ECB rente: 1%

    Maar er is natuurlijk géén sprake van kunstmatig lage rente 🙂

  27. dr.t says:

    Misschien heb je ook wel gelijk, dat het nog niet te duiden is.

    NH plus 1,4
    Gelderland ook in de plus.

    Maar zelfs Utrecht in de min….

    Brabant en Friesland nog forser in de min.

    Utrecht vooral is een dwarsligger voor mijn hypothese.

  28. Adamus says:

    Juan, steeds weer een verlenging totdat er wordt overgaan op “sudden death”.

  29. Adamus says:

    9.45% is niet de prijs van geld, maar de verzekeringspremie voor de risico’s.
    Met die 9.45 kunnen creatieve bankiers toch wel verder spelen in derivatenland?

  30. Juan Belmonte says:

    @adamus

    u ziet
    prijs van geld
    en
    risico bij uitlenen van geld (op niet terugbetalen, op inflatie, etc)
    als 2 verschillende zaken ?

    Da’s nu niet meer hip, da’s zo van vóór de val van Lehman 🙂

  31. ll says:

    Rabobank, dochter ACC, Ireland, 1.2 mld bad loans 😉
    Sub prime ?

    Tjonge, jonge, wat is ie toch veilig die Ollandse Rabo….., 🙂

    http://www.istockanalyst.com/business/news/4944578/rabobank-to-stick-with-troubled-acc

  32. ll says:

    En NA de val van Lehman, Rabo USA helpt U met de foreclosure 😉 van Uw huis

    https://www.rabobankamerica.com/personal/avoid_foreclosure.jsp

  33. nhz says:

    @1:
    de vraag is wel wie er gaan hangen: de inwoners van Zeewolde die het betalen, de NL belastingbetalers die er voor opdraaien als Zeewolde straks geen cent van die leningen terug kan vangen en onder curatele komt?

    @6:
    dat al de tweede keer in een jaar (na die andere grote NL firma die overal exclusieve vakantiewoningen bouwde – die is toch ook failliet). Zouden die captains of industry eerst schadeloos zijn, of meegeprofiteerd hebben van de winst zolang het goed ging?

    @7:
    “Want daar gaat de crisis van de woningmarkt uiteindelijk over.”

    ja, nadat de Terminators van onze overheid er klaar zijn.

    “En waar huizen betaalbaar zijn kun je geen geld verdienen. ”

    kijk, dat snap ik dan niet; je kunt toch altijd geld verdienen met een eigen huis??

    Amerikanen moeten overigens altijd lachen als je beweert dat er verschillende regio’s in NL zijn; voor hen is het gewoon één groot stadsgewest met een paar parkjes er tussendoor.

    @9:
    ja, lijkt me een duidelijk geval van belangenpolitiek.

    @16:
    er zijn meer gemeentes die het doen inderdaad, maar soms is het niet meer dan een verkapte korting op de grondprijs. Ze gaan er vanuit dat die lening van pakweg 30k euro nooit meer terug komt, maar als de grond 130k oplevert kunnen ze toch mooi bijna een ton in de zak steken. Weet niet in hoeverre dit bij Zeewolde speelt …

    @20:
    “De wetenschappers gaan berekenen wat precies de economische waarde van natuur is”

    misschien kunnen ze eens opschrijven wat de NIET-economische waarde van de natuur is. Lijkt me een stuk nuttiger en hoeft ook niet zoveel te kosten. Ik heb overigens PvdD gestemd, op de natuur kon je niet stemmen.

  34. Goudprijs says:

    Volgend jaar een artikel dat Zeewolde staatssteun nodig heeft?

  35. Get a Life! says:

    Grappig, op funda een huisje met een oorspronkelijke vraagprijs van 399k werd afgelopen week geveild via bieden en wonen voor de vanafprijs van 299k. Blijkbaar heeft er geen hond gereageerd want de veiling vind (opnieuw) plaats op 16 maart.. Tja, als ze dan de prijs ook naar beneden bijstellen. Het blijft kansloos!

  36. Voorzichtig says:

    Noord Holland 1,4%+ wordt alleen veroorzaakt door het zuiden van de provincie en zegt daardoor alleen iets over regio Groot Amsterdam incl. ‘t Gooi en Haarlem e.o: boven de lijn Alkmaar -Purmerend ligt de woningmarkt al drie jaar minstens net zo op zijn gat als de rest van Nederland, met als triest dieptepunt de stad Den Helder dat sinds vijf jaar een krimpstad is met huizenprijzen die inmiddels naar een vergelijkbaar niveau zakken als die in erkende krimpregio’s

  37. xenobinol says:

    Tja…. Zeewolde. Daar is de afgelopen 20 jaar heel hard gebouwd. Natuurlijk wil men beginnen met ‘de Polderwijk’ maar zolang niemand bereid is de hoofdprijs te betalen blijft die grond braak liggen.

  38. John says:

    @37
    Bieden en wonen heeft wel heel domme mensen als doelgroep met die absurde vanafprijzen.

    Een echte succesvolle veiling moet laag beginnen, zegge op de helft van de marktwaarde. Dan krijgt het veel aandacht en neem je veel bieders mee in de veiling zodat je uiteindelijk het beste bod zal krijgen. Maar de meeste huiseigenaren willen wel de lusten (kans op hoog bod) maar niet de lasten (kans op een te lage verkoopprijs) van een veiling. Werkt niet.

  39. Juan Belmonte says:

    @41 John

    Exact.

    Voor de Hogehuizenprijsminnende NVM makelaars is 20% startkorting op biedenenwonen al onvoorstelbaar laag. Die zullen niet begrijpen dat er niemand op af komt…

    Kijk als de universiteit van Rotterdam berekent dat er 38% zit tussen vraagprijs en gedwongen verkoopprijs, dan is dat ook weeer niet zo moeilijk om in te zien, althans voor Juan dan.

    Maar bij de NVM trekken ze graag aan dode koeien 😉

    Zoals eerder gesteld:
    Mucha suerte con las vacas muertas !

    Hahahahahaaaaa
    (Juan lacht weer eens iets te hard)

  40. Juan Belmonte says:

    en dan moet het spel met k.k. en v.o.n. nog beginnen …

  41. dr.t says:

    Lesje voor DNB en AFM?

    Het Britse bankconcern HSBC treft serieuze voorbereidingen om het hoofdkantoor te verhuizen van Londen naar Hongkong. Dat meldde de Britse krant The Sunday Telegraph zondag. De bank zou daarmee de belastingdruk en de bureaucratie in de Britse hoofdstad willen ontvluchten.

    Het concern presenteerde vorige week tegenvallende winstcijfers over het afgelopen jaar. Het schoof de schuld van de sterk gestegen kosten daarbij onder meer op de bankbelasting die in Groot-Brittanië en Frankrijk moest worden betaald en op de vele nieuwe regels waaraan de bank in Londen moet voldoen.

    De verhuizing van de bank zou een aanzienlijke tegenvaller zijn voor de Britse regering, die hoopt dat het bedrijfsleven de kwakkelende economie dit jaar uit de put trekt.

  42. RealisT says:

    @43

    “Lesje voor DNB en AFM?”

    Nee, eerder vreselijk arrogante ratten die het schip verlaten dat ze zelf zinkende hebben gemaakt. Laat ze de boel maar ergens anders gaan verzieken.

    Good riddance!

  43. Juan Belmonte says:

    Er was ooit een reclame met als motto “succes is een keuze”. Dat ging over snelle soepen.

    Als de private ondernemning HSBC te groot denkt te zijn voor het land UK en continent Europa, dan is dat wellicht te zien als “tussen de soep en de patatten” verhuizen. Dat is een Belgische uitdrukking voor iets heel snel even doen.

    Als HSBC dan toch wilde verhuizen, had dat dan ook vóór 2008 aangekondigd, niet gelezen, maar Juan zal wel weer slecht geïnformeerd zijn en dus de verkeerde kranten lezen. Juan past ook hier daarom enkel een bescheiden opinie 😉

  44. tinus says:

    En vergeet niet dat HSBC al sinds jaar en dag het met name van Azie moet hebben en tot begin jaren 90 sowieso zijn hoofdkwartier in Hongkong had.
    De letters staan niet voor niets voor Hongkong & Shanghai Banking Cooperation.

    Dat gezegd, sluit is me volledig aan bij Realist.
    Opzouten, als ze zo nodig moeten vertrekken.

  45. Wilbert says:

    @43
    ING dreigt daar ook al jaren mee.

    Ze wilden destijds naar Belgie als ik me goed herinner. Als ze dat destijds hadden gedaan waren ze nu vrijwel zeker failliet geweest.

  46. ll says:

    Follow the money, verslag over een beslagneming door de belastingendienst en/of DVD.

    http://www.ftm.nl/original/geveld-door-de-staat.aspx

  47. Adamus says:

    Aegon nertrekt ook uit NL
    Als die chinezen zich eenmaal gaan verzekeren…onbegrensde markt.

  48. John says:

    @48

    Hadden ze het maar gedaan. ING gaat uiteindelijk toch failliet (lees: wordt genationaliseerd). De rekening komt in een blauwe envelop.

  49. Goudbelegger says:

    @49 interessant verhaal. Eng ook. Verdeel je geld over meerdere rekeningen?? ga je naar het buitenland betrouwbaar correspondentieadres??

  50. Goudbelegger says:

    Staat er ook nog een filmpje van Bill Gates onderaan die site waar hij een presentatie geeft over een te grote overheid…. Dacht ik dat Bill overal contacten heeft bij de overheid en Microsoft waarschijnlijk toch een groot deel van z’n omzet van de overheid krijgt. Heel apart.

  51. Frans says:

    Maar weer even mijn reactie van een tijdje geleden:
    Natuurlijk heeft de huizenbubbel de gemeentes altijd rijkelijk van geld voorzien, en de gemeentes komen nu zoals was te voorzien in de problemen. Dit valt natuurlijk ook weer onder het hoofdstuk gekke bokkensprongen, ook zoals zoveel uitlatingen van de NVM, de banken, en andere financieele terroristen. Ik sta erbij en ik kijk ernaar. Herinner even die gemeente die de instappers wil subsidieren om de markt op gang te brengen: allemaal hetzelfde: paniek voetbal. Het is een regelrechte verlenging is van de fraude. Dus vreemd genoeg is dit idee geen verandering van koers, maar juist het handhaven van de koers. Eerder waren het andere partijen die het opknapten voor de gemeentes, met als voortouw de banken, en natuurlijk ook de overheid die zeer aandachtig naar de “proffesionele wijsheid” van de banken hebben geluisterd,nu het schip met geld niet automatisch meer binnenvaart moeten de gemeentes zelf actie ondernemen: we gaan nog veel meer op dit front merken.

  52. dalen says:

    Ik dacht eerst dat ik een script las van een spannende film maar het is werkelijkheid.

    Hoeveel mensen zullen er benadeeld zijn?

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/1856341/2011/03/07/Curruptie-tot-in-de-hoogste-kringen-op-Wall-Street.dhtml

    Ik zit nu met mijn laptopje in de file en kom tot de constatering dat ik het niet goed doe. “Gewetenloos” moet je kennelijk zijn.

  53. onderwaarde says:

    “Door de Starterslening komen de bestaande koopwoningen meer binnen bereik van de jonge starters.”

    hoezo staat er niet

    “Door de daling van de vraagprijs komen de bestaande koopwoningen meer binnen bereik van de jonge starters.”

    ??????
    ??????

  54. ll says:

    Er gebeuren rare dingen op het ogenblik. Bij mij in de buurt zijn 2 huizen verkocht in december, maar staan nog steeds leeg.

    En kijk hier eens naar maart, vraagprijzen mediaan stijgen ineens heel erg………

    http://www.huizenzoeker.nl/

  55. adamus says:

    er gebeuren nog meer rare dingen:

    Drukte op Mijn ING

    Op dit moment zijn er zeer veel bezoekers op Mijn ING. Hierdoor is het nu helaas niet mogelijk om in te loggen. Probeert u het over enkele minuten nogmaals.

    Onze excuses voor het ongemak.

  56. adamus says:

    IL,

    niet door erfgenamen gekocht?

  57. adamus says:

    Dalen verdient een chauffeur.

    ziet er niet goed uit op A16;-)

  58. Marketwatch says:

    Ook in Zwolle wordt de Starterslening weer leven in geblazen door de gemeente en provincie:

    http://www.destentor.nl/regio/zwolle/8245532/Gemeente-en-provincie-trekken-een-miljoen-uit-voor-startersleningen.ece

    Kost een miljoentje (belastinggeld) maar dan heb je ook niks…

  59. nhz says:

    @50:
    tja, Money Never Sleeps …
    Als ik het zo lees dan ben je als valse advocaat in NL nog beter af dan als bankster.

    @56:
    tot nu toe zijn de meeste mensen die zijn aangeklaagd op Wall Street relatief kleine vissen (naar Wall Street begrippen). En de enkeling zoals Gupta die van hoger nivo is (of was), dat is misschien wel een afrekening van conculega – als ze al ooit in de cel gaan komen. De grote banksters van de zakenbanken, AIG etc. hebben voor véél grotere bedragen gefraudeerd, en van deze groep is er zelfs niet één aangeklaagd. Het is evident dat het beleid van de regering Obama bestaat uit carte blanche voor de topcriminelen van Wall Street; denk maar niet dat dit ooit gaat veranderen. Wall Street is het grootste roversnest uit de geschiedenis; neutronenbom erop gooien, da’s het enige wat helpt.

  60. RealisT says:

    @62

    Tja, die laatste alinea zegt eigenlijk alles:

    Alles bij elkaar wekt dit de indruk dat de SEC slechts het topje van de ijsberg te pakken heeft. De hoofdaanklager in de voorkenniszaak, Preet Bharara, sprak tegen The New York Times hetzelfde vermoeden uit. ‘Dit gaat niet meer over afzonderlijke corrupte individuen. Dit gaat over iets dat neigt naar een corrupt businessmodel. De verdachten hebben hun sociale netwerk uitgebouwd tot een criminele onderneming.’

    Nou, nou. Een corrupt businessmodel. Wie had dat gedacht? De consument staat weer helemaal centraal, tenminste wat betreft belazeren en zo.

  61. dalen says:

    test

  62. dalen says:

    @ 59

    “er gebeuren nog meer rare dingen: Drukte op Mijn ING”

    Rare dingen vind ik ook het concept wetsvoorstel dat vrijdag is gepubliceerd mbt een Interventiewet financiële ondernemingen.

    Dit voorstel had denk beter eerder kunnen komen dan hadden we de banken niet aan het infuus hoeven te leggen.

    Ik heb het even heel snel gescreend en begrijp dat men als de dood is voor een zgn bankrun, maar dat is mijn interpretatie.

    Enkele citaten uit de mvt en het voorstel zelf:

    “De Nederlandsche Bank (DNB) wordt de mogelijkheid gegeven om, ten aanzien van een kredietinstelling, entiteit voor risico-acceptatie of verzekeraar, achter de schermen een plan op te stellen tot overdracht van deposito-overeenkomsten, overige

    passiva of activa, of aandelen aan een private derde partij of een overbruggingsinstelling.

    Wanneer DNB van oordeel is dat de kredietinstelling, entiteit voor risico-acceptatie of verzekeraar onomkeerbare problemen heeft, kan zij de rechtbank verzoeken de overdrachtsregeling uit te spreken.”

    “Op grond van het eerste lid kan de Minister van Financiën, indien hij van oordeel is dat de situatie waarin een financiële onderneming met zetel in Nederland zich

    bevindt, een ernstig en onmiddellijk gevaar vormt voor de stabiliteit van het financiële stelsel, bij wijze van ultimum remedium tot onteigening van vermogensbestanddelen van de financiële onderneming of van door de financiële onderneming uitgegeven effecten overgaan. Onder vermogensbestanddelen worden activa en passiva van de onderneming verstaan. Bij onteigening van effecten die door of met medewerking van de financiële onderneming zijn uitgegeven kan onder meer gedacht worden aan aandelen in het kapitaal van de onderneming, converteerbare
    obligaties of zogeheten perpetuals.”

    Dit mag dan weer niet ten koste gaan van achterblijvende schuldeisers, zoals blijkt uit de toelichting.

  63. dalen says:

    Probeer het nog 1 keer om iets te posten. Mijn vorige post mbt het wetsvoorstel van afgelopen vrijdag om in te grijpen bij bankenmet een verplichting tot overdracht aandelen, is mislukt.

    Deze misschien

    Aardig artikel
    Nieuwe Amerikaanse hypotheekpaniek: ook in Nederland?

    Hier te vinden. http://www.accountant.nl/Accountant/Weblogs/Jules+Muis/Nieuwe+Amerikaanse+hypotheekpaniek+ook+in+Nederla.aspx

    We hadden het aan kunnen zien komen, want de voorschokken waren al jaren aanwezig door diverse gerechtelijke uitspraken in de VS die ten voordele van hypotheekhouders uitvielen en hen het recht toekende te weten wie nu eigenlijk hun crediteur was – ook al was hun schuld duizend keer herverpakt en doorverkocht.

    Dit tumult zal niet bij onze grenzen tot staan komen. Uiteindelijk werken deze onzekerheden – het gaat nu om zo’n twee en een half miljoen foreclosures en nog eens twee miljoen hypotheken met betalingsachterstand van meer dan drie maanden – door op de waarden van de ‘bovenliggende’ leningen, dus ook in onze beleggingsportefeuilles. Om nog niet te spreken van de grote onzekerheid bij de kopers ten aanzien van de juridische perfectie van de titel die ze denken te hebben op het nieuwe huis.

    Lees verder via de hyperlink svp

  64. dalen says:

    Gelukt hiep hiep hoera.

    Vorige was ook aardig omdat ik het hele wetsvoorstel en de toelichting had door geakkerd. Afijn, kennis komt altijd van pas.

  65. nhz says:

    @64:
    ja, lekker hypocriet van VVD en CDA. Ineens ferme taal over de bonussen, nu duidelijk is dat een kamermeerderheid toch weer gaat wachten tot na de zomer. Dan blijkt in september wellicht dat sommige banken zich redelijk aan de code houden zodat verder ingrijpen overbodig is of toch weer nader onderzoek nodig is. En anders moet er wetgeving komen waarvan je zeker weet dat die onder dit kabinet niet meer effectief wordt, dus na 2012. En wat gaan ze dan doen, Ome Nout (of zijn opvolger) van DNB laten ingrijpen? Die halve zool die met een dag in de week werken driekwart miljoen binnenharkt? Die heeft vast een goed idee van wat een ‘redelijke’ bonus is. Allemaal krokodillentranen voor het Fabeltjeskrant publiek. ‘De VVD gaat de bankiersbonussen aanpakken’, je ziet de koppen nu al overal op internet. Echt van de gekke.

    Het enige wat geloofwaardig zou zijn is nu, 2.5 jaar na de crisis en 1.5 jaar na eerdere afspraken, vaststellen dat de banksters geen greintje verantwoordelijkheidsgevoel hebben en keihard ingrijpen. Gewoon alle bonus van meer dan 10% van salaris tegen 100% belasten, en inkomens bij staatsbanken (dat zijn ze feitelijk allemaal nu) baseren op de normen voor gewone ambtenaren.

    @65:
    is nooit anders geweest, ook honderd jaar geleden draaide de beurs al op manipulatie en voorkennis. Een casino dat werkt voor de happy few, en dat de kleine beleggertjes langzaam aan al hun speelgeld afpakt (en tegenwoordig ook nog het geld waar ze niet mee spelen, da’s innovatie). Wat ook nieuw is is dat de overheids (Amerika, UK etc.) hier uitgebreid aan meewerkt en de banksters boven de wet stelt; dat was vroeger echt niet zo.

  66. dalen says:

    @ 64 “corrupt businessmodel” Dat vinden de heren heel gewoon. Dwangarbeid in Siberië is hier op zijn plaats.

    Ja het is in en in triest.

    Kan me de eerste arresten met Joep van den Nieuwenhuyzen (bedrijvendokter)nog herinneren. Voorkennis moest volgens de Hoge Raad ineens anders worden gezien. Iedereen die studeerde moest destijds zijn kennis herzien.

    Lees hier maar wat je vind van voorkennis.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Joep_van_den_Nieuwenhuyzen

  67. nhz says:

    en dan nu tijd voor CABARET:

    Trichet: centrale banken eensgezind in strijd tegen inflatie

    Centrale banken over de gehele wereld staan klaar te doen wat nodig is om de inflatieverwachtingen niet te veel te laten stijgen, aldus president Jean-Claude Trichet van de Europese Centrale Bank (ECB) maandag.

    Er is een “vaste eensgezindheid onder centrale bankiers om door te gaan met het stevig verankeren van de inflatieverwachtingen”, zegt Trichet, om te vervolgen dat “dit niet inhoudt dat we dezelfde besluiten nemen”.

    Als voorzitter van de Wereld Economie Bijeenkomst in Bazel, stelt Trichet dat centrale bankiers zich meer zorgen maken over de inflatie dan bij de vorige meeting van de Bank for International Settlements (BIS) in januari.

    inflatieverwachtingen, goh …
    zilver blijft met procenten per dag omhoog knallen, bijna alle commodities zitten op een all time high en stijgen harder dan ooit. Zouden de inflatie verwachtingen NOG erger kunnen?

    Stelletje clowns … ga nog eens lekker een half jaar wachten met maatregelen, dan zitten we midden in hyperinflatie en zijn verdere maatregelen zinloos. En huiseigenaars als dr.t die lachen in hun vuistje met deze sterk oplopende inflatie gaan van een koude kermis tegenkomen.

    Ik ben net een aardig boek aan het lezen, Collapse van Jared Diamond. Aanbevolen (gaat meer over uitputting van het milieu dan direct over economie en huizenmarkt, maar het verband is zeer evident en de afloop van dit theaterstuk is dus ook voorspelbaar).

  68. dr.t says:

    51.John Zegt:
    6 March 2011 om 9:02 pm
    @48

    Hadden ze het maar gedaan. ING gaat uiteindelijk toch failliet (lees: wordt genationaliseerd). De rekening komt in een blauwe envelop.

    Mijn God, met een zwarte blik in een glazenbol kijkend nederland is het beroerd gesteld

    Remedie check the facts of ga op bezoek bij een psycholoog.

    Er is alleen maar voordeel voor de blastingbetalers.
    Verzekeraars en banken willen niets liever dan verlost zijn van de overheid, incl verstikkende bemoeienis, en zijn er op gebrand leningen terug te betalen met de nodige rente erop.
    Zie bericht telegraaf.

    ING lost deel staatslening af AMSTERDAM (AFN) – ING wil per 13 mei 2011 vervroegd voor 2 miljard euro aan effecten terugkopen van de Nederlandse staat. Deze effecten zijn speciaal uitgegeven in verband met de staatssteun voor ING. De aflossing is nog wel onder voorwaarde dat er geen materiële wijzigingen optreden in de externe marktomstandigheden, aldus ING maandag.

    ANP
    ING Groep 07-03-2011 (17:35)
    8,85 EUR -0,34% -0,03

    Naar ING Groep detailpagina De bank en verzekeraar moet voor de terugbetaling een premie betalen van 50 procent, waardoor het totaalbedrag dat ING moet betalen uitkomt op 3 miljard euro.

    In december 2009 loste ING de eerste helft van de lening af door het terugkopen van een pakket aan effecten van 5 miljard euro, inclusief een premie van 606 miljoen euro. Nu wil ING uiterlijk mei 2012 de resterende 3 miljard euro aan effecten terugkopen die nog in handen zijn van de overheid.

  69. Juan Belmonte says:

    Nhz,

    Het lange termijn denken komt altijd ooit (toch)

  70. dr.t says:

    58.ll Zegt:
    7 March 2011 om 10:35 am
    Er gebeuren rare dingen op het ogenblik. Bij mij in de buurt zijn 2 huizen verkocht in december, maar staan nog steeds leeg.

    En kijk hier eens naar maart, vraagprijzen mediaan stijgen ineens heel erg………

    http://www.huizenzoeker.nl/

    De cijfers die er staan passen wel weer uitstekend in mijn hypothese.
    Er is geen woningmarktcrisis, maar een verplaatsing van vraag.
    Van krimpgebieden naar groeigebieden.

    Trek je dat door naar mondiaal niveau, dan doe je er verstandig aan z.s.m. te verhuizen naar Azië.

    Wel jammer voor de inwoners van Zwaagwesteinde, maar zij zijn vast wel gewend om met depressies om te gaan!

    En mocht het je toch echt teveel worden: probeer eens kansen te grijpen in het leven i.p.v. te mokken waarom alles zo onrechtvaardig in elkaar zit!

  71. RealisT says:

    @69

    “Stelletje clowns … ga nog eens lekker een half jaar wachten met maatregelen, dan zitten we midden in hyperinflatie en zijn verdere maatregelen zinloos.”

    In tegendeel, de (hyper)inflatie ligt geheel op koers. Nu ingrijpen door de Centrale banken zou het werk van jaren om zeep helpen. 😉

    @68

    Ja, ons Joep. Lid van de Nederlandse tak van ‘untouchables’. Maar in vergelijking met de jongens op Wall Street lijkt hij slechts een belhamel.

  72. Bruno says:

    OT. Schultz wil minder leegstaande kantoren.

    http://www.nu.nl/economie/2462679/schultz-pleit-rem-kantorenbouw.html

  73. dr.t says:

    In tegendeel, de (hyper)inflatie ligt geheel op koers. Nu ingrijpen door de Centrale banken zou het werk van jaren om zeep helpen

    Ook al zoiets.
    Wat er aan inflatie is wordt geimporeerd door tegenvallende internationale landbouw opbrengst en instabiliteit op de oliemarkt.

    Inflatie in de zin van de consumentenbesteding zodanig groeien dat de marktprijzen hoger worden daarvan zie ik werkelijk helemaal niets in NL.

    Ojaa er is wel een opdrijvende invloed op de vraagprijs vanuit China. Maar dat is niet meer dan normaal. Wij worden armer omdat we de hoogte van onze salarissen heel graag in stand willen houden in relatie tot wat we produceren.
    En als het niet rechts omgaat, stevige ingreep in overheidsuitgaven en wel inkomen, dan wel linksom minder uitgeven omdat rijkere landen wel meer te besteden hebben.

    Inflatie is kortom een noodzakelijk evenwicht mechanism, omdat we zelf niet willen bezuinigen.

    Voordeel ook in China zal de factor arbeid duurder worden wegens vraag en aanbod etc, waarna een ander land de fakkel van china overneemt.

    Uiteindelijk zorgt het kapitalisme voor een verbetering en momdialisering van arbeidsvoorwaarden. Landje voor landje.

    Is dat vervelend? Nee ik gun anderen ook hun geluk.

  74. Adamus says:

    Ja, ons Joep. Lid van de Nederlandse tak van ‘untouchables’. Maar in vergelijking met de jongens op Wall Street lijkt hij slechts een belhamel.

    En ook nog Houwitsers leveren aan Libië voordat het mocht 😉

  75. nhz says:

    @71:
    het komt vaak als het te laat is, en soms helemaal niet. Dat boek ‘Collapse’ wat ik aan het lezen ben, daar wordt je niet vrolijk van. Met open ogen de afgrond in, het lijkt eerder regel dan uitzondering. Uiteindelijk krijg je een militair schrikbewind dat het laatste restje beschaving opruimt, met slavernij voor het meeste volk; of gewoon kannibalisme of elkaar de kop inslaan (zeg niet nee, het is talloze keren eerder gebeurd in de geschiedenis, en het lijkt er niet op dat we wat leren; in financieel opzicht al helemaal niet).

    @75:
    “Wat er aan inflatie is wordt geimporeerd door tegenvallende internationale landbouw opbrengst en instabiliteit op de oliemarkt.”

    Onzin. De tegenvallende landbouw opbrengsten verklaren maar 10-20% van de prijsstijging van agri commodities (bij diverse soft commodities zijn er juist heel goede oogsten, en ook daar stegen de prijzen hard). En het verklaart helemaal niet dat allerlei hard commodities (waarvan vele helemaal nog niet ‘opraken’) ook keihard stijgen.

    Inflatie is niet noodzakelijk, het is gewoon DIEFSTAL. Diefstal van mensen die verstandig met hun geld omgaan, ten bate van scheefleners zoals dr.t. Op termijn maak je daarmee een natie van financiële brokkenmakers, in plaats van een degelijk fundament om te kunnen investeren in de toekomst. De afrekening komt ongetwijfeld, maar al lang voor die tijd is het te laat om er iets aan te doen.

  76. nhz says:

    @76:
    nee, dan Bea – die kijkt vooruit. Op het scherp van de snede gaan onderhandelen over levering van wapentuig in het Midden-Oosten. Dat is nog eens echte VOC mentaliteit, daar kan David Cameron nog een puntje aan zuigen. Ik hoop wel dat de Oranjes de rekening betalen als straks die oorlogsbodems niet betaald worden, omdat het regime ondertussen een kopje kleiner gemaakt is. Of misschien kunnen we gewoon wat tegoeden van de bobo’s daar bevriezen? Gezien de ervaring in de afgelopen maanden hebben ze vast een vette bankrekening in Nederland.

  77. Hugo says:

    @76 (nhz)

    ”Inflatie is niet noodzakelijk”

    In dit achterlijke fiatgeldsysteem is inflatie helaas wel noodzakelijk. Zonder kredietexpansie stort het zaakje meteen in elkaar.

    Uiteraard is inflatie diefstal (maar dat is belasting ook). Face it, we leven in een samenleving ingericht om diefstal door de top 0.5% te faciliteren. Ik zie neo-feodalisme als de toekomstdroom van de EU lijders.

  78. nhz says:

    wie is er nou verstandig? Spanje doet de maximumsnelheid omlaag naar 110, Nederland doet hem omhoog naar 130. Lekker extra onzuinig rijden; zou het met de giga inkomsten uit de benzine accijns te maken hebben? Gaat Rutte straks ook een premie invoeren op extra onzuinige auto’s?

  79. RealisT says:

    @75

    “Wat er aan inflatie is wordt geimporeerd door tegenvallende internationale landbouw opbrengst en instabiliteit op de oliemarkt.”

    En gij geleuf da?

    Jammer dat je hier nog niet meedeed voor de crisis in 2008 pas echt losbarstte. Je inzichten waren vast een hele geruststelling voor velen geweest.

  80. Hugo says:

    Btw, fysiek zilver fonds staat nu 20% boven spot; http://www.zerohedge.com/article/physical-silver-pslv-premium-nav-surges-record-high

    En jawel, Goldman heeft weer een prettig plekje gevonden. Dit keer hoog in de boom bij de BOE
    http://www.bbc.co.uk/blogs/thereporters/stephanieflanders/2011/03/from_goldman_sachs_to_the_mpc.html

    Lol;
    ”But squid-watchers will note that he is the third Goldman Sachs man to join the MPC since its creation in 1997. Andrew Sentance actually replaced the last Goldman man,”

    Maar het zal hier vast wel omgaan (uit zijn sucks tijd);
    ‘”We doubt policymakers are deliberately aiming for high inflation.”

    Theater op het hoogste niveau.

  81. Adamus says:

    Maar er zijn meer spanjaarden dan nederlanders. Het zet in spanje meer zoden aan de dijk; hun verlies schijnt over een jaar 2 miljard minder te zijn. Boehhhhh.

  82. RealisT says:

    @79

    Welnee, joh. Eigenlijk had de max. snelheid in 2000 omhoog gemoeten.

    Maar in Nederland gebeurt alles altijd 10 jaar later. Je weet toch?

    Dus in 2021 naar 110km/h.

  83. nhz says:

    @82:
    ja, nu de ECB nog (meneer Dragi) en de pret kan beginnen …

    @83:
    10 km/uur sneller kost veel meer extra energie dan wat je zou besparen met 10 km/uur minder. Dus ondanks het kleinere aantal inwoners wed ik dat NL een bijdrage van formaat gaat leveren; misschien wel 2 miljard extra aan belastinginkomsten 😉

  84. RealisT says:

    @84

    Het is nog droeviger. Eerst stationair in de file om vervolgens lekker door te trappen als de boel weer op gang komt. Verspilling in het kwadraat, maar de (r)overheid zou wel gek zijn om iets aan de files te doen.

    OT: nu op Radar deel xx in de woekerpolisaffaire. Er zijn er geloof iets van 7 mlj van verkocht. Je werd op feestjes voor gek versleten als je niet instapte. Waar heb ik dat vaker gehoord…

  85. dr.t says:

    nhz
    afgezien van verminderde landbouwopbrengst, 20% veklaarde variantie volgens jou , (toch een fors aandeel) noemde ik ook toename van vraag uit China.
    Daar ga je niet op in.

    Europa is gewoonweg vergeten te bezuinigen op inkomen, en overheidssuitgaven (= toenemende belastingdruk).

    Iedereen roept hier om verlaging van huizenprijzen, maar zodra het aankomt om zelf de broekriem aan te halen, wijst men naar de bankiers, naar corruptie etc.

    Europa kan gewoonweg niet meer
    de concurrentie aan.
    Het gaat er om dat de er eens een keer goed gesaneerd gaat worden…
    Afzien van ingrepen in sociale voorzieningen in combinatie met inkomensmatiging leidt tot het ontstaan van inflatie.

    Simpele economische beginselen dus, vraag en aanbod, boven je stand leven, concurrentie positie, inflatie.
    Argumenten die blijkbaar vooral en alleen voor huizenbezitters gelden, opdat je maar niet naar jezelf hoeft te kijken…

    Iedereen in Europa en VS leeft boven zijn stand!

  86. Juan Belmonte says:

    En sinds wanneer willen banken een Nationale Vastgoedautoriteit ?

    http://www.cobouw.nl/nieuws/2011/03/07/Nationale-vastgoedautoriteit-noodzakelijk.html

    Is een constatering niet juist dat er teveel autoritairen zijn die alle kunstgrepen uit de kast getrokken hebben om de woningnood als perceptie in stand te houden ….. ?

    Waarbij de kast nu leeg is ?

    Juan pleit voor acuut meer kunstgrepen, iedereen dubbele HRA aftrek voor 50 jaar 🙂

  87. Juan Belmonte says:

    De woningnood lijkt nu echt op, tjeeminee 😉

  88. nhz says:

    @87:
    ALLE soft commodities zijn enorm gestegen. Dat heeft dus niks met China te maken, want sommige van die zaken gebruikt China helemaal niet. Net zo’n onzin argument dus als mislukte oogsten (maar inderdaad, net zo populair bij de Fabeltjeskrant etc.). De enige factor die voor al die commodities speelt (soft & hard) is uit de hand gelopen geldgroei; het is dus heel simpel.

    @87:
    “Afzien van ingrepen in sociale voorzieningen in combinatie met inkomensmatiging leidt tot het ontstaan van inflatie.”

    je gelooft toch ook niet dat de lonen omlaag gaan en de uitkeringen stijgen? Als de lonen matigen, dan matigen de uitkeringen ook; en dat kan dus nooit inflatie veroorzaken.

    Ik leef zeker niet boven mijn stand, maar ik ben het er wel mee eens dat het grootste deel van EU en VS dat wél doet (namelijk per definitie alle mensen die flink geld lenen).

  89. Juan Belmonte says:

    Gemeenten in geldnood, lege kantoren in overvloed en bouwers die omvallen.

    Terwijl elders het bedrijfsleven weer op adem komt, zijn de gevaren in de vastgoedmarkt nog niet geweken. Keur waarschuwt: “We verkeren aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. De bedrijven hebben de eerste jaren van de crisis overleefd en staan kort voor hun herfinancieringen. Daar zullen niet alle banken meer aan mee willen doen. En dat terwijl de rente zal stijgen. Komende jaren wordt voor iedereen de kasstroom vreselijk belangrijk.”

    Nee maar die man ziet dus ook gewoon wat Juan ziet. En dan heeft-i HRA nog buiten adem gelaten …
    Is-i daarmee dan ook een zelfbenoemde pessimist of wordt het spel ik zie ik zie wat jij ook ziet opeens hip ?

    Sakkerloot !

  90. RealisT says:

    @86

    “Iedereen in Europa en VS leeft boven zijn stand!”

    Gefaciliteerd door bank- en verzekeringsmeneren.

  91. Juan Belmonte says:

    @92 met tevens een overheidssteuntje van 15 jaar kunstmatig lage rente en toezicht met mate(n) 8)

  92. Juan Belmonte says:

    Ik zie niet
    ik zie niet
    wat jij wel ziet

    (300.000 huisuitzettingen in Spanje in 3 jaar)

    Cordon sanitaire van Hogehuizenprijsminnend NL 🙂

  93. Hugo says:

    @91 (realisT)
    Tevens mogelijk gemaakt en gestimuleerd door ‘onze’ regeringen. Wilde je als burger het spel niet meespelen? Lijstje voor beleidsmakers;
    – Verplicht de bevolking mee te doen.
    – Geef financiële voordelen voor deelname.
    – Belast nog steeds niet deelnemers extra
    – Verander de markt in een oligopolie.

  94. RealisT says:

    @92 + 94

    Idd. De aanwezigheid/gedoogsteun van onze beleidsmakers in dit spel was wat mij betreft geïmpliceerd. Maar goed dat jullie het nog even expliciet vermelden.

    Met zulke vrienden heeft de burger geen vijanden meer nodig.

  95. RealisT says:

    OT

    ‘Ierland vindt cadeau van 2,8 miljard te weinig’

    Jacob Schoenmaker vraagt zich terecht af waarom de media zich druk maken om een orkest dat z’n subsidie verliest, terwijl we de Ieren een zak met geld cadeau doen.

    http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/home/%29/components/financien/rtlz/redactie/column/schoenmaker/2011/articles/0228_2330_jacob_schoenmaker_ierland_vind_cadeautje_2_8_miljard_te_weinig.xml

  96. Dawg says:

    @91 RealisT

    Het is godsonmogelijk dat IEDEREEN boven z’n stand leeft.
    Je kunt niet rijden in een auto die nog niet gemaakt is of een brood eten dat nog niet is gebakken. Wie boven z’n stand leeft is de scheeflener: de huishouding die meer leent dan, gegeven het inkomen, verantwoord is.

  97. RealisT says:

    @97

    De stelling dat IEDEREEN in Europa en USA boven z’n stand leeft niet van mij, maar afkomstig van onze vriend dr. t.

    In mijn reactie m.b.t. facilitering door de financiele sector lag de hint naar de scheefleners reeds verborgen.

  98. Frans says:

    @ 97 & 98: ja we leven met ons allen boven onze stand. Hoe dat kan? Je ooit afgevraagd waarom de zo’n ellende in de derde wereld is? Precies ja, we leven ten koste van de rest van de wereld qua grondstoffen en prijs voor de arbeid en qua milieu vervuiling.

  99. Frans says:

    En wat dacht je van aflossingsvrije hypotheek? Dit is geld wat uit het niets wordt gecreerd. Dit gaat zich ook wreken. Door ongebreidelde crediet expansie hebben we een voorschot op de toekomst genomen en dus boven onze stand geleefd.
    Wat we niet doorhebben is dat we ondertussen gepakt worden waar we bij staan: onze toekomst (en nu al) werkelijkheid: allemaal schuldslaven. Ondertussen is zo goed mogelijk de inflatie verborgen doordat bijvoorbeeld het voedsel op steeds grotere schaal wordt geproduceerd met behulp van hormonen en weet ik al wat niet, tegen veel te lage prijzen waardoor de boeren, die gedwongen aan schaalvergroting moesten doen, ook schuldslaaf van de bank zijn geworden.
    En aan de grond van dit alles ligt het monetaire systeem met centrale banken. Het is jammer dat zo weinig mensen zich verdiepen in de historie van het geldsysteem en dat dit niet wordt onderwezen op de scholen.

  100. Juan Belmonte says:

    Off-topic:

    La vivienda en España sigue ‘inflada’ un 43,7%

    Spaanse woningen 44% overgewaardeerd.

    http://www.elmundo.es/elmundo/2011/03/07/suvivienda/1299511111.html

    Bron: The Economist.

    Heel raar 8)
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/14-02-2011/ing-huis-kopen-moeilijker-voor-starters-in-2011/#comment-64566

  101. Cinelux says:

    Offtopic:

    Hoor niets meer van Wikileaks over de openbaring van de BOA.Gebruikt Assange waarschijnlijk als troefkaart.

  102. Cinelux says:

    79 Nhz:

    Spanje maximumsnelheid omlaag naar 110.Dit is om de economie te helpen.
    Maar er wordt wel extra gecontroleerd op de maximum snelheid.Maar het is natuurlijk niet te doen om extra inkomsten d.m.v. bekeuringen 😉

  103. Cinelux says:

    86 Dr.t :Iedereen in Europa en VS leeft boven zijn stand!

    Niet iedereen 😉

    In Nederland grotendeels wel, in Duitsland is dit aantal toch wel lager.Welvaart ligt procenten hoger.

  104. Cinelux says:

    100 frans:En aan de grond van dit alles ligt het monetaire systeem met centrale banken. Het is jammer dat zo weinig mensen zich verdiepen in de historie van het geldsysteem en dat dit niet wordt onderwezen op de scholen.

    Dit willen de mensen die het voor het zeggen hebben niet.Geef het volk brood en spelen en maak ze niet te wijs.
    Kijk ook op b.v. Robert Kiyosaki op YouTube.
    Ik heb bijna nooit of heel kort voor een werkgever gewerkt (laatste 10 jaar helemaal niet meer).Maar ben als zelfstandige veel wijzer geworden (ook financieel) dan dat ik ooit als werknemer zou zijn geworden.

  105. ll says:

    Waarom toezicht 😉

    Het gaat toch goed….., erg goed zelfs, vandaag op radio 1 dat criminelen in Rotterdam van de banken een lening krijgen met NHG om in hun panden een weetplantage te kunnen vestigen, of als huisjesmelker te kunnen fungeren. De bank fianciert alles……, maar niet voor Jan Doedel……..

    http://www.fd.nl/artikel/21598948/kamerleden-waarschuwen-banken-gedragscode

  106. Adamus says:

    Maar de benzine gaat iik 10 punten omhooh, nhz. Kassa. Degenen die het echt kunnen (laten) betalen en zich ook de echte shellheidsovertredingen konden permtiteren krijgen misschien wel hun eigen rijbaan in de toekomst.
    110 vs 130 km/h scheelt zomaar 20% brandstof:-)
    Ook accijnzen.

  107. Adamus says:

    Gisteren nieuwsuur nog gezien? De ex ABN HRM dir. en nog een jongeman. Over bonussen, maar over de kern van de zaak -nepgeld- niets.

    Afijn laten we maar op de deflatie gaan wachten- Mecking.

  108. ll says:

    Adamus, mag het ietsje meer zijn 😉 destagflatie…….

  109. Adamus says:

    Rotterdam moet procedures vereenvoudigen; er lopen politici rond die nagenoeg analfabeet zijn.

    Ik ken een nieuwbouwproject aan de lange hilleweg en weet ook hoe zwaar de zaak daar aan vreemd kapitaal hangt. Sinds project rond is is te slopen omgeving door de huisjesmelkers opgeknapt en staan de appartementen “te huur”. NL kentekens op straat? Pl, Ro, Bu, Lv.

  110. Adamus says:

    Utrecht zou tot Woerden moeten worden volgebouwd, daar had Boele Staal zijn lot als C der K toch min of meer aan verbonden? Hij bewijst dat je ook gelukkig kunt worden als voorzitter van de NL ver. van banken
    Ook een oud politieman trouwens- weet wel met boeven om te gaan.

  111. Adamus says:

    Hugo Zegt:
    7 March 2011 om 10:41 pm
    @91 (realisT)
    Tevens mogelijk gemaakt en gestimuleerd door ‘onze’ regeringen. Wilde je als burger het spel niet meespelen? Lijstje voor beleidsmakers;

    en wij zorgen wel voor financiering middels overheidstekorten, nu en veel meer in de toekomst.

  112. nhz says:

    @100,101 (Frans):
    inderdaad, helemaal mee eens. De rekening gaat nog komen, en dan zal blijken dat degenen die geprofiteerd hebben de rekening niet kunnen betalen. Hoe gaan we dat oplossen … De schuldigen zitten straks in het bejaardentehuis, werkkamp of verder financieel uitpersen zal weinig helpen.

    @104:
    als je veel inkomsten uit bekeuringen wil dan kun je beter zorgen dat de maximumsnelheid door het hele land varieert. 80, 10, 120, 130: makkelijker kunnen we het niet maken.

    @107:
    en als de banken de wietplantage niet direct financieren, dan wel indirect via de vele growshops 🙁

    @109:
    duidelijk is dat de projectontwikkelaars nog niet doorhebben dat de tijden veranderen. Ze menen gewoon recht te hebben op vette inkomsten, en de overheid moet maar zorgen dat ze dat regelt. Hilarisch dat men denkt dat op een grondportefeuille van 12 miljard in het ergste geval 3 miljard winst niet gerealiseerd wordt … in Japan daalden de grondprijzen rond de steden met 90%.
    @108:
    ik wed dat 110 vs. 130 km/uur veel meer dan 20% brandstof scheelt; zeker als er geen gescheiden rijbaan voor de hardrijders is.

    @110:
    ‘sloop is duur’ tja … misschien moeten we aan dit principe eens wat gaan doen, en zorgen dat speculanten niet langer boven de wet staan. Minder regeltjes en simpeler procedures prima, maar ik krijg uit het verhaal toch vooral de indruk dat Rotterdam veel subsidiegeld in de woningbouw stopt.

    @115:
    ja, als Blanksma gaat klagen over bankiersbonussen dan moet iedereen snappen dat het theater is. Hypocriet in het kwadraat.

  113. adamus says:

    Rotterdam: € 500 miljoen! Zal indirect natuurlijk oplopen naar 1.5 miljard. Overheid: alles x3 🙂

  114. Amanda says:

    @ 16

    Slopen is vooral zinloos. Als je als gemeente 30k toe gaat leggen op een woning dan doe je iets niet goed.

    Verkoop gewoon die oude huizen voor een bedrag van 20k wat ze direct in een VVE/bewonerskas moeten storten. Maak ze zelf verantwoordelijk voor het opknappen van de woning en de straat. Versimpel alle procedures voor slopen en verbouwingen (die keuze zullen ze zelf bewust maken).
    Je zult zien hoe creatief mensen worden in het verbouwen van een woning. Ze zullen zelf plantsoentjes en speeltuintjes gaan aanleggen en onderhouden.

    Op zich heeft Rotterdam met het klushuizen project al een goede stap in die richting gezet. Maar je zou het verder door kunnen voeren. Ik geef toe, het is niet bewezen dat zo’n aanpak wel zou werken. Maar het kost in ieder geval de gemeente (en dus de belastingbetaler) ook geen geld.

  115. Dow Jones says:

    Admin, nog een leuk berichtje…

    Sub prime China?

    http://nos.nl/artikel/224082-chinese-huizenprijzen-rijzen-de-pan-uit.html

    Cheerio,

    Dow Jones

  116. Claude says:

    @119 Dow, had je dit artikel over hetzelfde onderwerp ook gezien: http://www.fondsnieuws.nl/nieuws/headlines/artikelen/9129-kredietcrisis-dreigt-zich-te-herhalen.html ?

    Mijn wenkbrauwen fronsten bij het lezen van: “Bancaire systemen worden kwetsbaar wanneer de kredietverstrekking meerdere jaren met meer dan 15 procent groeit en onroerend goedprijzen harder dan 5 procent per jaar stijgen, volgen Fitch.”. Ik heb de cijfers er niet bijgepakt, maar volgens mij haalde Nederland dit een flink aantal jaren achtereen makkelijk.

  117. Goudbelegger says:

    the end game, enige wat op dit moment belangrijk is..

  118. ll says:

    the end game, ja, afwachten maar. We worden als burger gewoon de komende 30 jaar geslachtofferd. De criminelen aan de top zitten nu allemaal nog op hun plaats. Niemand loopt werkeloos rond of zit in het gevang. Sterker nog, door dezelfde knapen worden er al weer nieuwe plannetjes gemaakt om Basel III te omzeilen. En met zijn allen houden we dit systeem in stand, zolang er nog spaargeld op de banken staat. Het kan nu nog 🙂

  119. ll says:

    De schulden op de bank, het spaargeld op de plank. 😉

  120. ll says:

    Film, binnenkort in het theater….Atlas Shrugged……joepie, ben zeer benieuwd.

    http://www.atlasshruggedpart1.com/

  121. dr.t says:

    120
    Dat woningen duur worden in China is een normaal economisch verschijnsel, want men heeft daar meer te besteden.
    Looneisen zullen vervolgens ook hoger komen te liggen, totdat China meer op een westers land begint te lijken.
    Vervolgens verplaatst de productie zich weer naar een arm land etc. etc.

    Overige landen moeten zich daar weer op aanpassen. Door lonen te matigen, te bezuinigen (overheid).

    Een partij als de PVDA is daar fel op tegen, men heeft het idee dat men hier op een eilandje woont.

    Maar de echte economische macht ligt allang in handen van multinationals: bedrijven, banken.

    De overheid hobbelt er achteraan, wen er alvast maar aan, want zo worden zaken geregeld mondiaal.

    Jammer? Nee!
    Uiteindelijk zorgt het kapitalism voor productie, consumptie, verbetering infrastructuur, verbetering onderwijs, communicatie etc.
    Het is hét systeem om welvaart en kennis te verspreiden.

    Zo werkt dat in de grote mensen wereld.
    Of je het nou leuk vindt of niet.
    De vraag wie waarvan ergens de schuld is er een voor losers.
    Doorpakken of achterblijven en treuren meer is het niet.

    De economie draait op basis van hebzucht en dat is maar goed ook.

  122. dr.t says:

    En gelukkig ook weer positief nieuws uit Duitsland, een bekende motor van economische groei -nog even geduld- voor Nederland.

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/9219311/__Bundesbank_positiever_over_Duitse_economie__.html?p=20,1

  123. dr.t says:

    Eigenlijk is een situatie in een land als Griekenland ideaal.
    De overheid wordt geconfronteerd met de gevolgen van enorme schulden en dat is een prima argument om eindelijk wat te doen aan allerlei luxe voorzieningen en kadootjes voor burgers.

    Op het eerste niveau jammer dat de schuldenproblematiek wordt geëxporteerd, omdat men nu eenmaal op politiek een eenheid wil bewerkstelligen .
    Maar misschien ook goed. Dat dwingt overheden uiteindelijk tot ingrijpende bezuinigingen.
    Want het is goed voor het bedrijfsleven als overheden aan de ketting worden gelegd.

    Kan niet wachten, dat bedrijven ongehinderd door overheidsuitgaven of vakbonden eindelijk weer een eerlijke concurrentiepositie verkrijgen.

    En het zit er aan te komen: afroom pensioenverzaieningen, minder sociale uitkeringen, afbouw subidieregelingen, hopelijk ook afbouw minimumlooneisen etc.

  124. Hugo says:

    @dr.t

    ”Uiteindelijk zorgt het kapitalism voor productie,…”

    Heb je nou nog steeds niet door dat we in een corporatistisch (aka fascistisch) ponzi economisch systeem leven? Bevalt het verder in die ivoren toren?

  125. Hugo says:

    @ll

    Inderdaad, wat mij betreft omzeilen ze Basel wat ze willen. Zelfs Mervin King bekende reeds dat Basel geen stabiel systeem oplevert. Kan deze speech van King aanraden. Voor een centraal bankier is hij zeer open en eerlijk;
    http://www.bankofengland.co.uk/publications/speeches/2010/speech455.pdf

  126. Adamus says:

    ll Zegt:
    8 March 2011 om 8:28 pm
    A=A…… Alan Greenspan grapples with Ayn Rand.

    bloomberg.com/news…by-amity-shlaes.html

    Die ouwe toyboy toch 🙂

  127. Adamus says:

    dr.t Zegt:
    8 March 2011 om 8:23 pm
    En gelukkig ook weer positief nieuws uit Duitsland, een bekende motor van economische groei -nog even geduld- voor Nederland.

    het wordt weer druk op de Rijn van onze kennismaatschappij.

  128. Adamus says:

    En met zijn allen houden we dit systeem in stand, zolang er nog spaargeld op de banken staat. Het kan nu nog

    En als er niet is dan noemen we het gewoon spaargeld. Politieke semantiek hè.

  129. nhz says:

    @127:
    wat het artikel niet vermeldt is dat die woningen gekocht worden met minstens 40-60% aanbetaling, en een flink deel wordt zelfs volledig cash betaald. Ja, het is speculatie (die wellicht vooruit loopt op sterk stijgende welvaart, wat ten onrechte zou kunnen zijn). Maar in ieder geval zal de Chinese belastingbetaler er niet voor opdraaien als de boel instort; MEGA verschil met Nederland waar minder dan 1% 40% of meer aanbetaalt …

    @128:
    gedurende de hele jaren 90 was de prijsstijging in Nederland gemiddeld meer dan 10% per jaar, soms zelfs 20%. Maar niemand let daar meer op, ze kijken alleen nog naar de wat bescheidener stijging van de afgelopen tien jaar.

    @133:
    dr.t hoopt op een economische situatie waarbij Nederland het China van de wereld is, waar de gewone burger moet ploeteren in armoede on vastgoed magnaten met 1000 appartementjes in bezit de hand boven het hoofd te kunnen houden.

    @136:
    ideaal ja, de Griekse elite heeft het beter dan ooit en de gewone bevolking wordt volledig uitgeknepen. Als ik bij die Griekse elite hoorde zou ik inmiddels maar evacuatie plannen gaan voorbereiden, want dit gaat niet goed aflopen (ik denk zelfs een stuk minder goed dan in Noord-Afrika momenteel). Maar misschien blijven ze zich net als dr.t blindstaren op het virtuele geld dat binnenstroomt op hun bankrekeningen.

  130. Dow Jones says:

    @132 (ll)…

    Atlas Shrugged is inderdaad een interessant boek, hoe je er ook naar kijkt. Volgens mij is het zelfs na de Bijbel het meest invloedrijke boek in de Verenigde Staten. Men kan de VS dus ook niet begrijpen als men Atlas Shrugged en The Fountainhead niet gelezen heeft. Dat laatste boek was al verfilmd; het is heel mooi dat – juist nu – Atlas Shrugged ook als film verschijnt.

    In ieder geval doet het verhaal een poging tot morele restauratie, en dat lijkt me tegenwoordig echt geen overbodige luxe. Laten we hopen dat de term “second hander” ook weer een beetje in zwang komt en dat we weer respect gaan krijgen voor diegenen die echt productief zijn, of dat nu ingenieurs, docenten, artsen, kunstenaars of fabrieksarbeiders zijn. Dat slimme “duiken” waar vooral de baby boom generatie zo bedreven in is moeten we achter ons laten. Het is niet “slim” als je op je 57ste kan stoppen met werken en “lekker” kan gaan luieren. Mensen die dat doen of wensen te doen hebben niet begrepen waar het in het leven om gaat.

    Werk is goed voor je, als jij tenminste goed voor het werk bent. Leven zonder doel of bestemming is een buitengewoon immoreel en schadelijk filosofisch paradigma. Bij mij op het werk loopt zo’n 50+ figuur rond, zo’n ontwijker die je eigenlijk net zo goed kunt ontslaan (als de arbeidscontracten iets flexibeler waren). Tragisch eigenlijk, om zo te moeten leven, en zeker niet iets om trots op te zijn…

    Toch houdt één ding mij nog steeds bezig: Hoe heeft Alan Greenspan, een van Ayn Rand’s naaste intellectuele vrienden en vertrouwelingen, door zijn financiële beleid de grootste bubble voor second handers ooit kunnen laten ontstaan? Was het zijn bedoeling om het geldsysteem zelf te vernietigen en terug te keren naar een objectieve goudstandaard? Een beetje zoals John Galt dat laat gebeuren in Atlas Shrugged? Ik weet het niet. Ik vind dat in ieder geval niet de juiste manier om je doel te bereiken. Integendeel zelfs.

    Maar goed, eerst maar eens naar de film gaan kijken. Ik kan hem iedereen aanraden.

    http://www.youtube.com/watch?v=6W07bFa4TzM

    Go see this film, it transcends the left-wing and right-wing rhetoric to which you have become accustomed and gets right to the core of the issue. Go watch this. It will feel like taking a shower after a lifetime in a sewage tank.

    Cheerio,

    Dow Jones

  131. nhz says:

    leuk, Zeewolde was net in de picture bij Kassa wegens onrealistisch hoge OZB taxaties. Blijkbaar gaan ze er vanuit dat dankzij de continuering van startersleningen de huizenprijzen in Zeewolde keihard (blijven) stijgen. En ja, die startersleningen moeten ergens van betaald worden 😉

  132. Dow Jones says:

    @144 (nhz)…

    Wow, Zeewolde is Paaseiland…

    http://www.kennislink.nl/publicaties/paaseiland-is-slechts-moralistisch-sprookje

    (De titel is verraderlijk; de auteur toont eigenlijk gewoon aan dat het verhaal van Paaseiland klopt en trekt aan het einde van het artikel zelfs een parallel met Nederland.)

    Cheerio,

    Dow Jones

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*