AFM start onderzoek naar verzwegen adviesbeloning

Financieel adviseurs lappen de plicht om hun beloning op complexe producten zoals hypotheken per 1 april aan klanten te laten zien op grote schaal aan hun laars. Dat constateren adviseurs uit de verzekerings- en hypotheekbranche zelf. De AFM begint volgende week een grootscheeps onderzoek in tientallen advieskantoren, zo bevestigt de toezichthouder.

“We hebben signalen dat tussenpersonen de beloning te weinig aan klanten tonen”, aldus een zegsman van de AFM. Toonaangevende adviseurs waarschuwen dat de politiek bij massale overtredingen alle provisies – de beloning als percentage van een gekocht product – zal afschaffen.

Per 1 april schrijven adviseurs idealiter hun verdiensten op de rekening voor de klant. De adviseurs die klanten niets vertellen, plegen een economisch delict en worden met een geldstraf beboet. Klanten van adviseurs en bemiddelaars in hypotheken, levens- en beleggingsverzekeringen die sinds drie weken een rekening zonder gespecificeerde provisie hebben gekregen, kunnen die tussenpersonen aanklagen bij de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De openheid werd afgedwongen na torenhoge verdiensten op beleggingsverzekeringen. Oorspronkelijk gold de meldingsplicht vanaf 1 januari dit jaar. De AFM stelde echter een gedoogperiode tot 1 april in. “Het besef dat adviseurs per direct transparant over hun beloning moeten zijn is niet in alle hevigheid neergedaald”, stelt Jurjen Oosterbaan, directeur van D&O, een bureau dat de financiële tussenpersonen ondersteunt. Adviseurs weigeren massaal. “De AFM is fors aan het beboeten geslagen.”

De brancheorganisaties, werkend voor enkele duizenden geregistreerde adviseurs, stellen zich achter de openheid over beloningen. Maar het overgrote deel is niet bij de verbonden aangesloten.

In de praktijk, aldus financieel adviseur Ab Flipse, komt van de openheid bar bij tussenpersonen nog weinig terecht. “Het overgrote deel wil zijn beloning alleen laten zien als de klant er uitdrukkelijk om vraagt. Dat is in strijd met de wet.”

De grote angst bij adviseurs, die een sterke terugval aan lucratieve hypotheekklanten zien, is dat klanten na het horen van hun tarief naar de concurrent lopen, die ‘gratis’ advies geeft. De beloning is dan verstopt in de totaalprijs.

Adviseur Flipse is zeer sceptisch: “De AFM weet niet waar ze moet beginnen met haar controles. Het is dweilen met de kraan open.” Hij kent kantoren met tienduizenden klanten in portefeuille die zeggen zich nog voor te bereiden. “Het probleem is echter dat ze te laat zijn: ze plegen nu iedere dag een economisch delict.”

bron: Telegraaf.nl

Share Button

4 Reacties

  1. Nederland is anders Zegt:

    De oplossing is eenvoudig:
    http://www.vofp.nl/Onafhankelijk.8.0.html (hier heb ik geen belang bij).

    Beter om 150 euro per uur te betalen voor advies dan een levensverzekering te kopen die je op termijn 10.000 euro te veel kost. Gratis advies is duur advies.

  2. Niek Zegt:

    de AFM kennende valt de eventuele boete vermoedelijk in het niet bij de winst op één overtreding, dus ik snap die tussenpersonen wel; misdaad loont, zeker in de financiele sector.

  3. bear Zegt:

    @1: *gratis* bestaat niet. En dat blijkt wel weer als je de DSB ‘slachtoffer’ verhalen hoort.

  4. Michzelluf Zegt:

    Wat een amateuristisch circus…

    De klant wacht op echte krachtige maatregelen die snel werken!

    Advies hier, advies daar. Net als die adviseurs overal specifiek het beste uit de hoed kunnen toveren.

    Zelf ben je het beste voor je geld.

    We willen echte drastische veranderingen en geen oude on-transparante zelfverrijkingencultuur meer.

Laat een reactie achter

Opgelet:Het is niet toegestaan om teksten te plaatsen die auteursrechtelijk beschermd zijn. Dit mag alleen als er toestemming is gegeven door de auteur. Hetzelfde geldt voor beeld.

Uw reactie moet worden goedgekeurd en daardoor kan het even duren voor hij voor anderen verschijnt. Het is niet nodig om uw reactie nogmaals te plaatsen.