Het CDA presenteert vandaag een verkiezingsprogramma dat inzet op behoud van de hypotheekrente-aftrek. Ook krijgt de crisis- en herstelwet als het aan het CDA ligt een permanent karakter.
lees verder op de site van het Financieele Dagblad
Het CDA presenteert vandaag een verkiezingsprogramma dat inzet op behoud van de hypotheekrente-aftrek. Ook krijgt de crisis- en herstelwet als het aan het CDA ligt een permanent karakter.
lees verder op de site van het Financieele Dagblad
Ik ben dit weblog begonnen om te waarschuwen voor de gevaren van onze kenniseconomie consumptie-economie (65% = consumptie). De schuldgraad van de Nederlandse huishoudens is enorm hoog geworden, zo hoog dat een groot aantal Nederlanders inmiddels slaaf van "de bank" is. Wil je als starter een huis gaan kopen, dan kun je beter wachten tot de huizenbubble is
leeggelopen.
hypotheekschuld Ned. in 1996:
138 miljard euro.
hypotheekschuld Ned. in 2012:
646 miljard euro.
Volgens accountantskantoor Ernst & Young is nationale hypotheekschuld al 1000 miljard euro.
Nederland is anders....
Ook het IMF, The Economist en Moody’s waarschuwen al jaren.
De woningprijzen in Nederland zullen scherp dalen!Nederland, qua omvang van de financiële sector nummer zeven in de wereld en qua bruto nationaal product nummer zestien. Klink misschien mooi, maar heeft u zin de toekomstige afschrijvingen te gaan betalen?
Heeft u tips of opmerkingen? mail: info@huizenmarkt-zeepbel.nl (wij geven geen advies en adverteren is niet mogelijk!)
De Nederlandse woningmarkt is het grootste legale piramidespel van Europa!
CBS - De Nederlandse conjunctuur 2007
De waarde die tegenover de schulden staat is een virtuele waarde, dat is een waarde die is ontstaan omdat centrale banken zoveel geld hebben gecreëerd en nieuwe kredieten en hypotheken zo makkelijk mogelijk maken. Als er een crisis in het kredietsysteem ontstaat zoals nu en krediet niet meer makkelijk beschikbaar is dan gaat die waarde die je met krediet moet financieren zoals onroerend goed erg dalen maar de schulden die zijn uitgegeven blijven staan.
bron: Willem Middelkoop
Een scherpere correctie zou kunnen optreden door een snel afnemend consumentenvertrouwen, toenemende verwachtingen van prijsdalingen en een significante toename van de hypotheekrente
bron: De Nederlandse Bank
De hypotheeklasten zijn zo enorm - in totaal 278 miljard euro (inmiddels al meer dan 600 miljard!), per inwoner veruit het hoogst ter wereld - moet nu côute que côute voorkomen worden dat de huizenprijs fors keldert. ,,Het is zonde dat de politiek halverwege de jaren negentig niet begonnen is met geleidelijke beperking van de renteaftrek. Dat had de oververhitte markt kunnen afkoelen.”
bron: prof.dr. Peter Boelhouwer
De argumenten voor afschaffing worden volgens Nout Wellink steeds 'dwingender', vooral omdat de aftrek de markt verstoort. Aan het oorspronkelijke doel van de regeling, het stimuleren van het eigen huizenbezit, draagt de regeling al lang niet meer bij, stelt Wellink. "Waar het op neerkomt, is dat mensen die een huis bezitten aan elkaar de bonus van de hypotheekrenteaftrek doorschuiven. Voor hen is er geen probleem. Maar starters op de woningmarkt komen hier niet meer tussen, of zij moeten zich diep in de schulden steken om die bonus te betalen."
bron: nu.nl (2006)
In een rapport uit september 2007 becijferden analisten van zakenbank NIB Capital (NIBC) dat de ‘luchtbel’ in de Nederlandse huizenprijzen groter is dan in de VS. Hierbij spelen de hoge schuldratio’s van ons land een belangrijke rol: zo is de uitstaande hypotheekschuld in verhouding tot het net national income in Nederland (120%) beduidend hoger dan in Amerika (nog geen 90%).Volgens NIBC zou dit gegeven als zodanig niet per definitie problematisch hoeven te zijn, als een flinke spaarpot tegenwicht bood aan de torenhoge schuld. Maar hoewel de spaartegoeden toenemen, is de schuldenlast in Nederland door de jaren heen steeds zwaarder geworden. Eind jaren tachtig van de vorige eeuw bedroegen de schulden van de Nederlanders niet meer dan 80% van de uitstaande spaartegoeden. Ofwel, de Nederlanders spaarden meer dan dat ze leenden. Inmiddels zijn de schulden opgelopen tot 200% ten opzichte van de spaartegoeden
bron: Harm van Wijk
In Nederland zijn veel hypotheken gefinancierd onder voorwaarden van de Nationale Hypotheek Garantie.Voor deze hypotheken lopen banken geen risico op een restschuld, omdat het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) garant staat voor aflossing van het hele leenbedrag. De onderzoekers van NIBC wijzen er op dat bij een daling van de huizenprijzen het vermogen van WEW al snel tekort kan schieten. Mocht deze situatie zich ooit voordoen dan kan WEW een beroep doen op renteloze leningen van de overheid. Benadrukt moet worden dat NHG-voorwaarden uitsluitend het risico op een restschuld van banken afdekt. Huishoudens profiteren van een rentekorting, maar zijn wel aansprakelijk als op enig moment sprake is van een restschuld.
bron: Rabobank
Het waarborgfonds, dat wordt gevuld met premies van huizenkopers, omvat ruim 400 miljoen euro. Het staat garant voor bijna een miljoen hypotheken (tot 265.000 euro) met een gezamenlijke waarde van ongeveer 97 miljard euro.
bron: NRC
De prijzen van woonhuizen zakken de komende jaren dramatisch in de VS, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Ierland, Australië en Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de Economist.
Bubble
Het Engelse vakblad stelt dat de huizenmarkt in de zes genoemde landen een typisch geval van een bubble is. De huizen in ondermeer Nederland zijn serieus overgewaardeerd. Het magazine heeft een onderzoek gedaan dat begint in 1975. Vooral de al lange tijd historisch lage rente heeft de prijzen van huizen opgestuwd.
Slechte tijden: “verkoop uw huis”
Pam Woodall, de schrijver van het stuk, stelt: “Op enig moment in de komende jaren gaan de prijzen hard naar beneden. De consequenties voor het land en de economie zullen veel erger zijn dan de crisis op de aandelenbeurzen”.
Door de huidige lage rentestand, in Amerika staat de korte rente op 1,25 procent, kunnen de Centrale Banken de rente niet veel meer verder verlagen. De banken kunnen de huizenmarkt dus niet meer effectief stimuleren.
De Economist adviseert inwoners van de zes genoemde landen, waaronder dus Nederland, om hun huizen te verkopen en te gaan huren totdat de huizen in prijs zijn gezakt.
bron: Economist, House of cards, May 31st 2003,
De bancaire sector is gemachtigd door de centrale bank om liquiditeit (geld) ter beschikking te stellen op het gebied van leningen en hypotheken. De uitgifte daarvan gebeurt door de diverse banken met ondersteuning van de centrale bank. Men zal zich afvragen waar deze liquiditeit vandaan komt. Die komt feitelijk uit het niets. Als een bank een lening of hypotheek beschikbaar stelt aan de lener, dan creëert deze bank geld uit het niets om deze te financieren. Wanneer de lening of de hypotheek geheel wordt terugbetaald, dan verdwijnt dit geld weer in het niets. De bank ontleent zijn bestaansrecht aan de rente, die men ontvangt, want van het geld uit het niets kan men niet bestaan omdat daarover weer rente moet worden betaald aan de centrale bank (interbancaire rente) - die ook wordt vastgesteld door de laatste. Het verschil in de rentes, die de bank aan de centrale bank moet betalen en de rente die men ontvangt betreft dus de ‘winst’ van de bank. Dit is bekend onder naam fiatgeld, want er staat geen enkele tegenwaarde ten opzichte van dit ‘geld’, het is in feite gebakken lucht.
bron: Albert Spits
Het gevolg van de Amerikaanse bestedingsdrift is dat de spaarquote van gezinnen in de VS al een aantal jaren rond nul ligt. In de jaren tachtig spaarden Amerikanen nog gemiddeld 8% van hun beschikbaar inkomen. Alom wordt die spaarquote van nul gezien als het beste bewijs van de slechte staat waarin Amerika verkeert. Ze besteden daar maar raak en dat moet wel fout aflopen. Maar voor we in Nederland met het opgeheven vingertje gaan zwaaien, is het wel goed dat mensen zich realiseren dat de spaarquote van Nederlandse gezinnen sinds 2003 ieder jaar negatief is geweest. Niet nul als in Amerika, maar negatief. In 1995 spaarden we nog 5%. Nu besteden we dus ons hele beschikbare inkomen en dan nog wat extra. We ontsparen. Maar de nationale spaarquote is toch positief? Ja, maar dat komt voor wat betreft de gezinnen omdat er voor ons gespaard wordt, via de pensioenfondsen. Nederlanders zijn gedwongen spaarders geworden. Dankzij ons kapitaaldekkingsstelsel kunnen werknemers zich permitteren hun hele inkomen uit te geven.
bron: Jaap van Duyn
De voortdurende injectie van additionele hoeveelheden geld op bepaalde plaatsen in het economische systeem, waar het een tijdelijke vraag creëert die verdwijnt wanneer de toename van de geldhoeveelheid ophoudt of vertraagt, leidt arbeid en andere productiemiddelen naar werkzaamheden die slechts voortgezet kunnen worden zolang als de toename van de geldhoeveelheid doorgaat in hetzelfde tempo of misschien zelfs slechts zolang als de toename van de geldhoeveelheid doorgaat in een steeds sneller tempo.
bron:Friedrich A. Hayek
"If Americans ever allow banks to control the issue of their currency, first by inflation and then by deflation, the banks will deprive the people of all property until their children will wake up homeless."
bron: Thomas Jefferson
huizenmarkt-zeepbel.nl - registered: 08-08-2007 - 527.537 Absoluut unieke bezoekers de afgelopen 2 jaar.

29 March 2010 om 9:43 am Jeroen(Quote) (Reply)
Gloeiende gloeiende….
Wat een ellende toch weer. En dat noemen ze ‘slagvaardig’, als ‘sitting ducks’ afwachten tot het doek definitief valt. En dan die uitspraak ‘Wij blijven consequent’, alsof dat een deugd is… Regeren betekent visie, vooruitzien, en je flexibel aan kunnen passen aan veranderende omstandigheden. Bedenk dat een flexibele constructie meebuigt met de wind, een starre constructie breekt gewoon af. Nee, de CDA komt er wel. ‘Slagvaardig en samen’ naar de ondergang!
Grrr!
29 March 2010 om 9:49 am ll(Quote) (Reply)
Tja, zal je maar zitten met een eigen huis, of eigen grond.
Zonder inspraak kan je eigendom maar zo onteigend worden.
Heb het aan den lijve ondervonden, je bezit wordt je gewoon onstolen.
29 March 2010 om 9:57 am bigD(Quote) (Reply)
‘Slagvaardig en Samen’ – Mao, 1966
29 March 2010 om 10:04 am John(Quote) (Reply)
Het huidige prijsniveau heeft zich gevormd op grond van de HRA regeling.
Alle partijen zijn het er over eens dat grote ingrepen dit prijsniveau ernstig zouden verstoren en de Nederlandse economie ernstige schade toe zouden brengen.
Wanneer het CDA dit standpunt niet inneemt kost het ze gegarandeerd een aantal zetels ten koste van de VVD.
De combinatie van de geringe extra inkomsten die voortvloeien uit geleidelijke maatregelen en de electorale overwegingen leiden tot inname van dit standpunt.
Het lijkt er op dat het blok CDA, VVD, PVV, er voor gaat zorgen dat de HRA vrijwel ongemoeid een nieuwe regeerperiode ingaat.
29 March 2010 om 10:09 am adamus(Quote) (Reply)
procedures moeten korter worden. Impliceert dat er nog steeds te besteden valt alleen al door die crisis- en herstelwet. Zou meteen kunnen zonder procedures. Geld zat?
29 March 2010 om 10:10 am adamus(Quote) (Reply)
2 Il
maar je zult toch wel een aanbod hebben gehad?
Je bent er wellicht niet op ingegaan of vond het niet voldoen.
29 March 2010 om 10:24 am ll(Quote) (Reply)
@ adamus, echt wel grond 2 euro per m2 , het ging echter om de toekomst, er stonden n.l. essen op, en zoals jij wel begrijpt zijn die niet door geld te vervangen.
Maar gelukkig woon ik nu achter de stadswallen.
29 March 2010 om 10:39 am Ronald(Quote) (Reply)
Laten we hopen dat CDA, VVD en PVV niet allen met de HRA als breekpunt de verkiezingen ingaan. Op zich is het een zeer goed ruilmiddel in de onvermijdelijke coalitie onderhandelingen.
29 March 2010 om 10:39 am adamus(Quote) (Reply)
Il,
die zullen nu voor het hogere doel omgehakt zijn.
straks moet je nog ontzet worden.
29 March 2010 om 10:42 am adamus(Quote) (Reply)
il, hout heeft geen nu is de algemene gedachte. Bij nijmegen (?) is weer een paar honder ha. vlak gehaald. Moeras is geloof ik de oerbedoeling geweest van de grote architect.
Gazprom gaat ons warm houden.
29 March 2010 om 10:42 am adamus(Quote) (Reply)
nut
29 March 2010 om 10:55 am ll(Quote) (Reply)
@ adamus, we zullen zien, de grote architekt heeft het nog steeds erg druk met tektoniet, en de positie t.o.v. de zon, tegenwoordig heeft men niet 1 kompas, maar minstens 3 of 4 om de grote plas over te komen.
29 March 2010 om 10:56 am ll(Quote) (Reply)
Tektoniek
29 March 2010 om 11:00 am Goudbelegger(Quote) (Reply)
3 Exact.
29 March 2010 om 11:12 am adamus(Quote) (Reply)
3
dacht dat het van de sp was. Zag mao over het hoofd.
29 March 2010 om 11:14 am adamus(Quote) (Reply)
4
misschien moet het cda dat verlies nemen. Ze hebben toch een ijzeren voorraad kiezers. En wat stelt de VVD nu helemaal voor. 15 zetels of zo. Dat ze hun mond nog open durven halen die subsidielopers.
29 March 2010 om 11:47 am nhz(Quote) (Reply)
@4:
“alle partijen zijn het erover eens”
onzin, alle huiseigenaars en de vastgoed lobby zijn het erover eens dat ze ernstige schade zouden ondervinden van afschaffing van HRA. Da’s heel wat anders !!!
Op termijn van een paar jaar is afschaffing VEEL beter voor de economie. Daar zijn ook veel deskundigen het over eens, moet je alleen niet gaan vragen bij vastgoed professors en degenen die aan bepaalde partijen gelieerd zijn.
@7:
bij mij in de buurt zijn de boertjes veel slimmer; die zetten wat fruitbomen op zo’n ongebruikt stuk speculatiegrond en kunnen dan niet uitgekocht worden tenzij ze zelf akkoord gaan (natuurlijk tegen een 10x hogere grondprijs). Weet niet precies op welke regelgeving dit baseerd, maar je schijnt zo in lengte van jaren onteigening te kunnen tegengaan.
@17:
“De Woonbond wil bij een stijging van de huren geen bezuiniging op de huurtoeslag en er moeten substantiële maatregelen worden getroffen om de hypotheekrenteaftrek te beperken.”
als ze het koppelen aan afschaffing van de HRA vind ik het prima
29 March 2010 om 11:49 am nhz(Quote) (Reply)
“CDA jeugd wil HRA snel afbouwen”
leuk zo’n generatieconflict binnen een partij.
Als ik het CDA was zou ik eens duidelijk zijn, en gewoon in klare taal in het partijprogramma vastleggen dat we voortaan iedere Nederlander minstens 1000 euro extra belasting per jaar laten betalen voor subsidie van Elco Brinkman en z’n boeven. Want dat is waar die permamente crisiswet op neerkomt.
29 March 2010 om 11:50 am xandr(Quote) (Reply)
CDA is partij van de hypocrieten. Altijd al zo geweest, nare achterbakse gristenen en roomse kat-in-het-donker-knijpers. Verkopen hun moeder nog, als het om het pluche gaat.
@17:
“De Woonbond wil bij een stijging van de huren geen bezuiniging op de huurtoeslag en er moeten substantiële maatregelen worden getroffen om de hypotheekrenteaftrek te beperken.”
LOL!
* mompelt “wal,schip”
29 March 2010 om 11:54 am Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
18
Voor nieuwe gevallen dan, he? De scheefhuurder met een BMW 7 serie in het appartement van 375 euro van de woningbouw bij mij in de straat.
29 March 2010 om 11:55 am Ludwig von Mises(Quote) (Reply)
Trouwens, Niek. Ik denk dat je gelijk hebt en we de 1050 inderdaad gaan zien.
29 March 2010 om 12:12 pm Dalen(Quote) (Reply)
Als alles uit Amerika overwaait naar Europa kunnen de huiseigenaren die onderwater komen te staan, achterover leunen.
Lees net dat Bank of Amerika, wanneer men een hypotheek heeft van van 250k en het huis zakt naar 200k het verschil wordt kwijtgescholden. En, ieder jaar dat het huis minder waard is dan de schuld wordt 20% kwijtgescholden.
Waarschijnlijk hangt er een enorme claim in de lucht wegens onoorgeloofde hypotheekverstrekking. Zo kkop je dit kennelijk af.
Wie volgt.
Kosten zijn 3 mrd. Dag aandelen BofA.
29 March 2010 om 12:16 pm nhz(Quote) (Reply)
@22:
we zullen zien, ik ben niet eens overtuigd dat het bij $1050 blijft. Rond die koers ga ik wel bijkopen, maar ik hou nog voldoende over voor het geval het veel dieper gaat want dat zou best kunnen (tijdelijk).
@21:
in de buurt waar ik ooit woonde waren er jongentjes van 18 met een uitkering en de allerduurste BMW of Mercedes modellen (vaak met geblindeerde ramen) voor de deur. Deed niemand moeilijk over, en is vast niks aan veranderd. Officieel zijn ze vast geen scheefhuurder maar gewoon zielig, en de auto zal wel van hun vriendin ofzo zijn.
29 March 2010 om 12:19 pm nhz(Quote) (Reply)
@23:
ik heb begrepen dat ze dit vermoedelijk doen om de nominale prijzen op peil te houden, het alternatief (price discovery) is voor hen erger. Bovendien krijgen de meeste banken die kwijtschelding voor minstens 100% terug van de overheid. Ik weet alleen niet of dat voor alle banken geldt, de regeling is een beetje ingewikkeld. Zou wellicht aan de koers van het aandeel te zien moeten zijn?
Ik denk dat we zulke taferelen in NL ook gaan krijgen zodra het WeW fonds failliet is (over een jaar of twee).
29 March 2010 om 12:30 pm Sam(Quote) (Reply)
@23
Hebben we toch NHG voor??
Je wordt echt helemaal uitgekleed hoor voor dat je het huis uitmoet. Immers verkoop kost de bank meer geld! Verschil in hypotheekbedrag en waarde v/d woning zal gewoon netjes terug betaald moeten worden dat mag in makkelijk maandelijks termijnen voor een duur van 30 jaar met HRA(voorlopig)
29 March 2010 om 12:31 pm Ronald(Quote) (Reply)
The Authomatic earth had vrijdag een post (theautomaticearth.…ple-are-too-far.html) over de nieuwste programma’s om huizenbezitters in hun huizen te houden. Een van de voorwaarden is dat je niet langer simpelweg je sleutels in kunt leveren als je onder water zit. Daar de schrijvers van TAE er vanuit gaan dat de huizenprijzen in de USA (en elders) nog een flinke daling zullen laten zien waarschuwen ze om geen gebruik te maken van een dergelijk aanbod van de bank.
29 March 2010 om 12:46 pm anderhalf keer modaal(Quote) (Reply)
Het CDA begrijpt niet wat er speelt onder haar eigen kiezers. Beetje dom.
volkskrant.nl/binn…hypotheekrenteaftrek
29 March 2010 om 1:26 pm nhz(Quote) (Reply)
@26:
niks 30 jaar afbetalen; veel mensen die zo’n restschuld hebben vragen schuldsanering aan, dan ben je er in 3 jaar vanaf. Voordat de boel ploft hebben ze er dan vaak nog even goed van genoten en de rekening maximaal laten oplopen – waarom niet als je toch niet gaat terugbetalen.
Verder is het tamelijk makkelijk om overwaarde winst weg te sluizen, zeker voor tweeverdieners koppeltjes.
Dat uitgekleed is ook relatief hoor; als je een dikke BMW voor de deur hebt mag je die gewoon houden, want die ‘is nodig om werk te zoekn’ ofzo. Spaargeld tot 5000 gulden mag je ook gewoon houden. Nee het klinkt mij allemaal veel te aantrekkelijk, voor wie de kluit wil belazeren (er zijn vast nette mensen die wél zoveel mogelijk hun schuld afbetalen, maar ik vraag me af hoeveel dat er nog zijn).
29 March 2010 om 3:08 pm nhz(Quote) (Reply)
u kunt nu ook even reageren op de website van NRC, waar blijkbaar veel elitaire lezers langskomen die niks van economie snappen en nog minder van huizenbubbels:
weblogs.nrc.nl/exp…ezingsstrijd-worden/
29 March 2010 om 3:36 pm adamus(Quote) (Reply)
nhz
Daar zijn ook veel deskundigen het over eens,
je hebt vast ook wel rugnummers die bij deze eenzame fietsers horen? “deskundigen”?
29 March 2010 om 3:38 pm adamus(Quote) (Reply)
die zetten wat fruitbomen op zo’n ongebruikt stuk speculatiegrond en kunnen dan niet uitgekocht worden tenzij ze zelf akkoord gaan
je moet altijd actief blijven met een officieel bedrijf(je). Groot deel van de grondvergoeding is voor bedrijfsverplaatsing
29 March 2010 om 3:40 pm adamus(Quote) (Reply)
Ludwig, die scheefhuurder met bmw kan het ook niet helpen dat hij zo snel carrière heeft gemaakt. Die had helemaal geen tijd of interesse om zich met wonen bezig te houden.
29 March 2010 om 3:48 pm adamus(Quote) (Reply)
Dalen,
Kosten zijn 3 mrd. Dag aandelen BofA.</i.
heb je die dan?
nhz, heb je in Rotterdamse prachtwijk gewoond?
iedere Nederlander minstens 1000 euro extra belasting per jaar laten betalen voor subsidie van Elco Brinkman en z’n boeven
gaan ze nog denken dat ze er voor altijd recht op hebben.
29 March 2010 om 4:00 pm adamus(Quote) (Reply)
nhz, ik kan we helemaal niet voorstellen dat jij goud in papiervorm gaat kopen. Je bent dan wel erg goed van vertrouwen.
29 March 2010 om 4:02 pm adamus(Quote) (Reply)
Er wordt al gesuggereerd om de HRA bij te zetten in een nationaal museum. Opmeer?
29 March 2010 om 4:09 pm ll(Quote) (Reply)
Hunk, 3 bezoekers gemiddeld [ een gezin ]per huis, en een op de vijf huizen geen bezoekers, is dat succesvol ?
nvm.nl/nvm/index.j…038;itemid=nvm109553
29 March 2010 om 4:34 pm boefke(Quote) (Reply)
Lachen net, Vereniging eigen huis is mordicus tegen aanpak van de hypotheekrente-aftrek
Tot zover geen nieuws.
Oplossing voor de huidige problemen, scheefhuurders aanpakken want die verstoren de doorstroming. Doordat ze maar blijven zitten en genieten van lage woonlasten, loopt de woningmarkt qua koopwoningen vast!!!
Eruit jagen die parasieten van de maatschappij, en wel snel! Hoe durven ze in deze tijd de kosten laag te houden? Leen tot je omvalt, en nee niet meer bij Leen van Frisia…die is al kopje onder. En dat allemaal omdat die mallafide huurders maar blijven zuigen, schorem!! Alle ellende in de wereld is in 1 dag verklaard……de scheefhuurders hebben het gedaan.
Sorry, liet me even gaan……zijn er nu nog mensen in de wereld die deze VEH onzin slikken voor zoete koek?? Aan het aantal starters te zien, steeds minder.
Lijkt me nu zaak voor de Woonbond om te gaan stellen dat de prijzen van de koopwoningen te hoog zijn om door te stromen…en eisen daarom per direct afschaffing van de H-aftrek.
Schoenmaker blijft bij u leest.
29 March 2010 om 4:40 pm nhz(Quote) (Reply)
@32:
ik heb eengeheugen als een vergiet, maar ik heb het op RTL-Z al diverse keren zien langskomen (prof. Jacobs, prof Tissen misschien?). Het lijkt me ook heel logisch, dure huizen bouwen voor elkaar is niet produktief voor het land, tenzij je aanneemt dat mensen ineens harder/slimmer gaan werken als ze in een veel te duur huis wonen (wat ik waag te betwijfelen).
@33:
ja, zoiets zal het wel zijn. Het zijn meestal kleine boertjes die op het oog eigenlijk niets meer doen. Oogsten doen ze ook niet trouwens, laten ze over aan de spreeuwen en toeristen.
@34:
precies, vast ook geen tijd gehad om zich af te melden voor huursubsidie enzo.
@35:
nee, maar wel even gewoond in een huurwijk in mijn huidige woonplaats die Rotterdamse kenmerken heeft. Ik had in die tijd nog niet direkt door wat al die groepjes donkere mensen op straat deden, pas later werd me duidelijk, mede door de BMW’s met geblindeerde ramen, dat het meer was dan wat sigaretjes uitwisselen. En wat de niet-getinte bewoners betreft, ik hoorde later van familie bij de rechtbank dat meer dan de helft in de straat een strafblad had. Je begrijpt, al die huursubsidie kwam goed terecht (niet bij mij, want ik had geen vast inkomen – maar de WBV was er ongetwijfeld heel blij mee, al die huurders die gegarandeerd belastinggeld binnenbrengen).
29 March 2010 om 4:43 pm ll(Quote) (Reply)
Wegens groot succes, nog dit jaar het einde van een starterslening.
nvm.nl/nvm/index.j…038;itemid=nvm109549
29 March 2010 om 4:43 pm nhz(Quote) (Reply)
@36:
helaas wel, want zonder eigen huis vind ik een stapel goudstaven opbergen geen prettig idee. Dus voorlopig is het giraal goud via AAB (feitelijk HBU). Al snapt mijn AAB kantoor niet echt hoe dat zit met fysiek uitleveren, maar officieel moet het kunnen bleek bij navraag.
@37:
ik zou zeggen in dat nieuwe Nationaal Museum (Nijmegen of daar ergens?) dat nu al ver over budget is; dat past dan goed bij de huizenbubble. Met directeur uit een buitengewest bubblestad, wat wil je nog meer…
29 March 2010 om 4:45 pm adamus(Quote) (Reply)
mede door de BMW’s met geblindeerde ramen,
hé man, wat sta je nou te kijken, Kankerj….!
ja, wat wil je met die geblindeerde ramen.
29 March 2010 om 4:47 pm nhz(Quote) (Reply)
@39:
ik had al eens uitgerekend dat als de regering wil bezuinigen door het op de scheefhuurders te verhalen (zoals CDA ook al voorstelde), in plaats van op de HRA, dat de kosten dan zo’n 5 miljoen per scheefhuurder worden. Per jaar wel te verstaan; blijft de vraag hoeveel er dan nog in NL willen blijven wonen, ik denk dat het plan weinig kans op financieel succes heeft.
@40:
als je de diverse reacties bij NRC leest kun je hard lachen, vooral de diverse liberalen die werkelijk geen snars van economie en financien snappen.
@42:
gaan ze vast meenemen in de nieuwe, permanent verbeterde, nog witter wassende, crisis- en herstelwet.
29 March 2010 om 5:14 pm adamus(Quote) (Reply)
200 miljard is wat er echt aan hypotheek uitstaat.
Hoeveel miljard fictief, waarvan men dacht dat het meer waard was dan het aankoopbedrag of het hypotheekbedrag is er in rook opgegaan?
29 March 2010 om 5:17 pm adamus(Quote) (Reply)
Liberalen en rekenkunde is een combinatie die slecht samengaat. Maar ze kunnen wel elkaar vinden blijkbaar en komt het toch nog goed.
Wiegel had in zijn periode als minister ook zomaar 20% meer ambtenaren aan het einde van de rit. Het is later toch nog goed gegaan met hem en woont nu in bij zijn vermogende vriendin.
29 March 2010 om 5:22 pm Mathijs(Quote) (Reply)
@43:
Is het niet zo dat wanneer je het goud fysiek laat uitleveren, dat de waarde ervan dan daalt omdat het niet gegarandeerd puur meer is? Heb ik wel n’s gelezen…
29 March 2010 om 5:31 pm nhz(Quote) (Reply)
@48:
ja, dat is een probleem waar ze liefst over zwijgen. Officieel zijn er met fysiek uitleveren en inleveren kosten gemoeid van iets van 1%, dat klinkt acceptabel (je betaalt ook nog 1-1.5% bij girale aankoop of verkoop). Maar als je het weer wilt verkopen aan de bank gaan ze opnieuw de kwaliteit controleren omdat die zogenaamd niet meer zeker is, en daarvoor kun je een heel hoge rekening krijgen, varieert tussen ongeveer 150 en 3000 euro (gelezen op internet, geen idee wat HBU rekent). Bij kleine goudstaafjes lijkt terugverkopen aan de bank dus niet erg rendabel, en een particulier zal vanwege hetzelfde probleem vermoedelijk een korting willen hebben als hij het van jou koopt.
Een oplossing hiervoor zijn websites als Bullionvault waar de goudstaven in principe altijd in de kluis in Zurich ofzo blijven. Het maakt een goede indruk op mij, maar bij alles moet je het uiteindelijk maar geloven.
29 March 2010 om 5:32 pm nhz(Quote) (Reply)
@47:
oud geld is ook niet meer wat het geweest is; teveel inteelt misschien?
29 March 2010 om 6:00 pm Peter(Quote) (Reply)
@45: nhz,
Ik heb ook maar even mijn zegje gedaan daar
. Om de boel weer een beetje in balans te brengen.
Het duurde even voordat de post verscheen, kennelijk controleren ze eerst de inhoud voordat ze het loslaten op hun site.
Nr 25, als je wil weten wat ik heb losgelaten op NRC lezend Nederland
Ze hebben het niet eens aangepast \o/.
29 March 2010 om 6:12 pm Jasper(Quote) (Reply)
Ik zie dat NVM het al een paar dagen toestaat dat Funda boven de 200k blijft staan. Waarom grijpen ze dit keer niet actief in?
Hypothese 1: ze gaan het groeiende huizenaanbod nu als argument aanvoeren dat discussie over de hypotheekrente-aftrek schadelijk is voor de huizenmarkt om zo de VVD, CDA & PVV in de kaart te spelen.
Hypothese 2: ze krijgen het simpelweg niet meer voor elkaar om het aanbod nog langer kunstmatig onder de 200k te drukken zonder gemor onder de makelaars en/of verkopende partijen.
Hypothese 3: er was nooit sprake van een kunstmatige correctie, Jaap.nl zit er gewoon 30k aan huizen naast.
29 March 2010 om 6:16 pm adamus(Quote) (Reply)
51
peter,
de libero van de nrc snapt het misschien niet.
29 March 2010 om 6:19 pm adamus(Quote) (Reply)
beste Heer,
de reacties erop zijn nog schandaliger.
29 March 2010 om 6:24 pm Peter(Quote) (Reply)
@53: adamus,
Welke reacties?
29 March 2010 om 6:26 pm adamus(Quote) (Reply)
29 March 2010 om 6:27 pm Peter(Quote) (Reply)
Haha, goede….misschien krijgen ze overwerk uitbetaald?
29 March 2010 om 6:34 pm adamus(Quote) (Reply)
tja, het koningshuis schaffen we toch ook niet af.
Hoewel, nu ik er aan denk……
wat een niveau de reacties.
29 March 2010 om 6:35 pm nhz(Quote) (Reply)
@51:
ik heb al eens vaker wat losgelaten in de NRC, dus ik laat nu maar verstek gaan. Laatste keer (ander onderwerp) verscheen mijn reactie pas na 1 week; maar het was wel de enige van +/- 50 die ze plaatsten
29 March 2010 om 6:38 pm Hugo(Quote) (Reply)
@51
Goeie actie en stijl van de redactie dat deze integraal is geplaatst.
Heb de overige reacties daar gelezen en het is werkelijk bedroevend gesteld met NL.
Deze vond ik het meest in het oog springen;
”…kunnen wij momenteel nog redelijk rondkomen, maar als de aftrek van de hypotheekrente gaat verdwijnen, zullen we echt naar een minimum afglijden ondanks dat we ca. 2,5 x modaal inkomen hebben.”
Zullen we het woord Samenleving in Tegenleving veranderen?
29 March 2010 om 6:53 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
@42 Il
Qua betaalbaarheid van woningen zitten we nu:
- met HRA
- met lage rente
- met veelal aflossingsvrij financieren
- met tophypotheken op meer dan 1 inkomen
- met het huis belastingvrij in box 1
- met -hoewel bovenstaande factoren gunstig werken op de financieringskosten- en dat dan toch nog onvoldoende blijkt- voor doorstroom ook nog eens starterssubsidies en garantiestellingen door familie.
Krankjorum, alles uit de kast om hoge huizenprijzen op stand te houden. Om een gemiddelde huizenwaarde / modaal inkomen te kunnen blijven scheeffinancieren van zeg 6,5. (24/37) te houden en een totale hypotheekschuld die veel groter is dan BNP.
Nee de betaalbaarheid van wonen zal alleen maar afnemen
Lees: straks starterssubsies afschaffen betekent dat ze straks niet meer nodig zijn.
…….
29 March 2010 om 6:54 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
Liberaal sommetje
29 March 2010 om 6:55 pm Peter(Quote) (Reply)
@59: Hugo,
Viel mij ook al op, alsof zij verplicht waren te kopen in 2000. Donders goed wetende dat het absurde prijzen waren. Ze geven gelukkig zelf aan te blijven zitten en te betalen zo lang het kan. Als dat de insteek van de rest van de huizenbezitters ook is, dan komt het wel goed na het afschaffen van de HRA.
We hadden inderdaad een doorstroom (lees: speculatie) markt. Wat alleen door kan gaan als er blijvend nieuwe mensen instappen die de overwaarde financieren. Maar mensen die konden kopen hebben bijna allemaal al gekocht, dus is er nu te weinig vermogen om dit door te laten gaan. Bovendien moeten minder huurders steeds meer HRA opbrengen, dus hoe je het ook wend of keert. De HRA kan niet lang meer blijven bestaan en de prijzen gaan hoe dan ook omlaag.
Reality is a bitch
29 March 2010 om 7:05 pm Okkie(Quote) (Reply)
@nr. 21:
Als iemand liever een dure auto heeft dan een mooi huis, is dat zijn keuze.
29 March 2010 om 7:08 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
@64 Exact, en hetzelfde geldt voor een oud gedeukt exemplaar in een villawijk
29 March 2010 om 7:10 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
Pfffffffffff
Huiseigenaar op cursus puffen
29 March 2010 om 7:12 pm adamus(Quote) (Reply)
ja, de open dag 5 jaar geleden zouden er 40.000 woningen bij opbod in de keuken zijn verkocht. Prijs marktconform.
29 March 2010 om 7:13 pm Peter(Quote) (Reply)
@61: Juan Belmonte,
Je vergeet er nog een
Ouders mogen een flinke belastingvrije schenking doen aan hun kinderen (tot een bepaalde leeftijd), mits de schenking op gaat aan het aanschaffen van een huis.
29 March 2010 om 7:14 pm Hugo(Quote) (Reply)
@63 Peter,
Ik kan het wel op een manier wenden dat de HRA blijft bestaan. Ik hoop van harte dat die nachtmerrie niet uitkomt. Dat de prijzen niet verder zullen dalen is stukken moeilijker. Gevolgen van decennia lang loonmatigen is ook een bitch
29 March 2010 om 7:14 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
De heer Ger “luchtkussenmanager” Hukker zal er met weemoed aan terugdenken…..
29 March 2010 om 7:16 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
@Hugo
u kunt mogelijk verder denken dan signaalwerking
Ik ben benieuwd naar de kracht van het debat van onze toppolitici, kijken welke slimme koppen winnen….
Dat laat ik dan weer graag aan hen over
29 March 2010 om 7:20 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
En ondertussen rekenen we rustig door, maar helaas niet meer op Martijn.
Kijken of we nog stieren kunnen roepen: Martijn, goud staat al veel te hoog, als particulier bent u te laat, wilt u waarde opslaan, koop een Van Gogh(-je) (of Rembrandt al naar gelang smaak en budget)
29 March 2010 om 7:21 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
@68 Peter
Merci goed punt.
Aanvulling versterkt de redernatie m.i.
29 March 2010 om 7:48 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
Off-topic: De vorige 4:12 uur hebben de Amerikanen 0,000562% meer uitgegeven. (hangt allen de vlag uit)
telegraaf.nl/dft/n…er_uit__.html?p=21,1
Correctie: De vorige 4:13 uur hebben de Amerikanen 0,000549% meer uitgegeven
Bespaar me die onzin !
29 March 2010 om 7:51 pm lxiv(Quote) (Reply)
Het omwille van het pluche halstarrig vasthouden aan de HRA is gewoon onverantwoord.
Iedereen begrijpt toch wel dat er nergens geld gegenereerd wordt met de HRA, enkel verschoven. En dat iedere aftrek, subsidie of belasting de markt enkel verstoort.
Door dit systeem waarin het aangaan van hele grote schulden ontzettend gestimuleerd wordt, krijgen we ook steeds meer schulden. Dat is bijna de definitie van de kredietcrisis.
Niet dat van mij ellende hoeft te komen door te bruuske maatregelen, maar stug volhouden dat de HRA economisch gunstig zou zijn, tegen beter weten in, is gewoon erg dom. Bouw het verantwoord af, daar heeft op de lange termijn iedereen plezier van.
29 March 2010 om 7:56 pm nhz(Quote) (Reply)
vermakelijk dat het NVM journaal de HRA discussie niet meer kon ontwijken. Zoals te verwachten was de berichtgeving wel weer voor 100% uit het oogpunt van de huiseigenaar, dat er ook voordelen zitten aan afschaffing van HRA wil er bij de vele tophypothekers die het journaal maken niet in. Dat afschaffing HRA veel meer kan opleveren dan al die andere bezuiniging werd ook wijselijk omzeild.
29 March 2010 om 7:59 pm nhz(Quote) (Reply)
@75:
je snapt het niet, marktverstoring is een verworven recht als het om de huizenmarkt gaat. Intrekken van subsidie, aftrek of belastingkorting is dus verstorend en ontoelaatbaar
Ik zou zeggen: bouw het per direct af, daar heeft al op korte termijn bijna iedereen plezier van (behalve een relatief kleine groep profiteurs).
29 March 2010 om 8:18 pm Get a Life!(Quote) (Reply)
De NVM heeft het zo druk met al die HRA verhalen dat ze vergeten zijn om de shrink huizenvoorraad op funda uit te voeren.. Of zijn ze niet langer bestand tegen het wassende water?
Het valt me overigens op dat er hier voortdurend over goud gesproken wordt, wat al een voorbode zou moeten zijn voor een wat grotere dip. Maar eigenlijk heeft niemand het over bijv. de Yuan.
Is het niet zo dat deze Chinese currency al jaren ondergewaardeerd is vanwege de harde koppeling aan de dollar? Er gaan steeds meer stemmen op om de Yuan los te laten. Het feit dat China zich ook meer en meer op productie in eigen land richt zegt ook wel wat.
Het zou heel goed kunnen dat de Yuan sterk in waarde zal toenemen t.o.v. de Euro / Dollar..
Wat denken jullie?
29 March 2010 om 8:19 pm Get a Life!(Quote) (Reply)
Zie o.a. bericht op beurs.com…
29 March 2010 om 8:19 pm adamus(Quote) (Reply)
Herinner mij nog een kamerverhuurder in 1972
die tot dan d66 gestemd had, maar omdat het H woord viel strategisch op de VVD ging stemmen.
Mocht niet baten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Den_Uyl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Biesheuvel_I
(profijtbeginsel ook leuk)
29 March 2010 om 8:23 pm adamus(Quote) (Reply)
Gaat Peter nog meer spammen of van repliek dienen bij de NRC?
29 March 2010 om 8:25 pm adamus(Quote) (Reply)
78
Hoe wordt de Juan gemeten? Indien vs $ moeten we eerst weten wat de $ waard is.
29 March 2010 om 8:43 pm Peter(Quote) (Reply)
@81: adamus,
Laatst dat ik keek nog niet echt interessante reacties.
Ik kan de discussie wel breder trekken, en repliek geven op de mensen die het wel in de kern met mijn post eens zijn, maar een andere agenda hebben, maar daar schiet de discussie niets mee op.
Ik heb het punt wat ik wilde maken gemaakt en dat staat op zichzelf. Welke twist anderen daar er aan willen geven voor wat voor gewin dan ook daar kan ik binnen de discussie niets mee.
Wachten tot de PvdA met een programma komt en daar een discussie over wordt gestart
29 March 2010 om 8:49 pm Hugo(Quote) (Reply)
@82
Vind de theorieen van de komende voedselcrisis (Erik Carbonel http://www.marketsceptics.com) of Comex/LBMA opblazen via zilver ook wel interessant. bullionbullscanada…;catid=42:rokstories
Beide zouden er zomaar voor kunnen zorgen dat duidelijk wordt wat zowel de Dollar als de Yuan waard zijn.
29 March 2010 om 8:52 pm Get a Life!(Quote) (Reply)
Vwb de Yuan is dit ook wel een aanrader dan:
Gerald Celente: Great 2010 Crash is loomin
http://www.youtube.com/watch?v=L3eJ9YpJeEI
29 March 2010 om 9:01 pm Get a Life!(Quote) (Reply)
En als je meer wilt weten over mr. Celente:
timeline2012.net/i…/gerald-celente-2010
Scary!
29 March 2010 om 9:01 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
@82 Mooie
Voorstel van Juan:
- we meten naamgenoot Yuan in vierkante milimeters bebouwde grond in de provincie Utrecht in Nederland, een klein (maar heeeel belangrijk) polderlandje naast Duitsland, dat weer onderdeel is van Europa, indirect tegen grondig gewaardeerde euro’s dus…
Maar da’s alleen voor de gevorderde rekenaar die tevens verder is dan Debet/Credit voor kleuters
29 March 2010 om 9:12 pm Okkie(Quote) (Reply)
‘Telegraaf zwamt over hypotheekrente-aftrek’
http://blogs.z24.nl/boumans_blog/
29 March 2010 om 9:13 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
1 m2 = 1400 euro
100 dm2 = 1400 euro
10.000 cm2 = 1400 euro
1.000.000 mm2 = 1400 euro
1400 euro = 10.948 Yuan (bron GWK)
1.000.000 mm2 = 10.948 Yuan
91,3 mm2 = 1 Yuan
Simsalabouw
1 Yuan is 91,3 mm2 bebouwde ground in de provincie Utrecht
Wat verdient een chinese Yuan Modaal ?
29 March 2010 om 9:29 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
Het gemiddelde maandinkomen (wat iets anders is dan modaal maar het zal er bij in de buurt liggen) in Shenzhen is 2750 yuan ofwel 350 euro.
Modaal gezin zit in NL op 37.000 euro per jaar.
Bron CBS.
Modaal gezin in China op 4200 euro per jaar.
Zit een factor 10 tussen.
Bron:
geledraak.nl/html/…5c2bc2c6da9ace4874aa
29 March 2010 om 9:31 pm Goudbelegger(Quote) (Reply)
@86 Celente begrijpt alles, volgen.
Goudaandelen gingen lekker vandaag.
http://www.youtube.com/watch?v=DVe0o6lRgcY
29 March 2010 om 9:41 pm Get a Life!(Quote) (Reply)
@90 Wel interessant dit.. Maar ik denk dat modaal in China een andere ‘waarde’ heeft dan hier in NL.
29 March 2010 om 9:49 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
@93 Inderdaad, nu nog wel ja…..
29 March 2010 om 9:53 pm Goudbelegger(Quote) (Reply)
Celente begrijpt alles, nou, misschien bijna alles..
Deze man, Lundeen, is onvoorstelbaar kernachtig af en toe. Bereid je voor op fascisme..
———
The Democrats’ were successful in passing their Trillion-Dollar “Healthcare Plan.” This 2,000 page plan includes 16,000 new positions for IRS investigators to collect new taxes called for in the plan, over 150 new government agencies, but it provided no funding for the education of additional doctors and nurses. The current crew-in-charge of Washington aren’t interested in Healthcare, they want control over anything they can get their hands on.
29 March 2010 om 9:57 pm adamus(Quote) (Reply)
Goudbelegger,
Milton Friedman/Chili, Argentinië, nog meer latijns Amerika, Griekenland, Portugal, Spanje, Oostblok etc. ; het is nooit weg geweest. We hebben na de val van de muur nog even een illusie gehad.
29 March 2010 om 10:51 pm dawg(Quote) (Reply)
Onwaarachtige opstelling van het CDA. Men wil een bezuiniging halen van zo’n 10% van het overheidsbudget “om toekomstige generaties niet met onze schulden op te zadelen”. Maar dat dat is anderzijds geen enkel beletsel om die toekomstige generatie, maar nu als starter op de woningmarkt, zich vol te laten lopen met schulden om maar de vermogensopbouw van de huidige huizenbezitters te beschermen. Schaamteloos.
30 March 2010 om 6:24 am bigD(Quote) (Reply)
@90 + 91
Het GWK verdient waarschijnlijk goed! Spotprijzen:
1 euro = 9,21 yuan
1 yuan = 10,9 eurocent
30 March 2010 om 9:21 am Mathijs(Quote) (Reply)
@49:
Dat is interessant om te weten. Maar als het goud dan toch in een kluis ligt ipv thuis, kun je dan niet net zo goed een ETF kopen, waarbij jouw aandeel gebacked wordt met fysiek goud? Geeft dat niet vrijwel dezelfde zekerheid?
30 March 2010 om 9:28 am Kapotjeplov(Quote) (Reply)
Nee, want als het er op aan komt, krijg je dan ook werkelijk fysiek goud voor je EFT?
30 March 2010 om 9:46 am Goud(Quote) (Reply)
Onlangs is door getuigenis van een oud-Goldmansachs-medewerker duidelijk geworden dat er honderd(!) keer zoveel goud op papier verhandeld wordt dan er fysiek loopt.
zerohedge.com/arti…ket-paper-gold-ponzi
Een ETF geeft dus bij benadering geen enkele zekerheid.
30 March 2010 om 10:31 am nhz(Quote) (Reply)
@99:
Het probleem is dat je dan de ETF’s moet geloven dat ze echt fysiek goud als dekking hebben. Bij GLD geloof ik dat absoluut niet, de positie wordt voor een flink deel gedekt door futures contracten etc. En bij een Amerikaans ETF heb je ook nog het risico dat Obama een greep in de kas doet als er echte problemen zijn, in de geest van Roosevelt (iemand waar Obama de nodige politieke verwantschap mee heeft).
Bij giraal goud wordt er in principe fysiek goud voor je gekocht. Ook daar zal in werkelijkheid een deel ‘papier’ zijn, dus ik denk dat je bij calamiteiten niet uitgeleverd krijgt als je dat wilt (of heel lang moet wachten). Maar voorlopig lijkt giraal goud mij de beste keus.
30 March 2010 om 10:48 am Goud(Quote) (Reply)
Bij giraal goud wordt er in principe fysiek goud voor je gekocht.
In een markt waarbij op papier honderd maal de onderliggende waarde verhandeld wordt kan je daar vraagtekens bij stellen.
30 March 2010 om 10:57 am nhz(Quote) (Reply)
@103:
ja, maar er ligt dus wel fysiek goud in de kluis van HBU. Ik weet alleen niet welk percentage van het giraal goud in de praktijk door fysiek gedekt is.
30 March 2010 om 11:07 am Mathijs(Quote) (Reply)
@101, 103:
Verreweg het meeste goud wordt door speculaten via futures verhandeld (zonder dat het onderbouwd hoeft te zijn met fysiek goud), en daar heeft de GS medewerker het waarschijnlijk over. ETFs zijn anders, want daar moet dacht ik in theorie wel alles onderbouwd zijn.
Verder kan er nog toegevoegd worden dat er aan futures (in tegenstelling tot bijvoorbeeld opties of forwards) weinig risico zitten, omdat er margin eisen zijn.
30 March 2010 om 11:41 am nhz(Quote) (Reply)
@105:
bij GLD staat gewoon in de prospectus dat ze een deel in futures aanhouden, als je het goed leest. Het feit dat ze nog nooit een degelijke lijst hebben gepubliceerd van hun goldbar serienummers is een slecht teken. Voor grote beleggers in GLD zoals de Rothschilds etc. is die papier positie vermoedelijk geen probleem, want die kunnen wel druk zetten als er rare dingen gebeuren. Maar een kleine belegger buiten de VS vist vast achter het net als de autoriteiten (bijvoorbeeld) ineens de Comex etc. sluiten.
30 March 2010 om 12:14 pm Goud van oud(Quote) (Reply)
Ik weet alleen niet welk percentage van het giraal goud in de praktijk door fysiek gedekt is.
Gezien de grootte en gebruikelijkheid van papierhandel zal dat wel tegenvallen.
ETFs zijn anders, want daar moet dacht ik in theorie wel alles onderbouwd zijn.
In theorie verwacht je ook niet dat er minimaal honderd keer meer futures verhandeld worden als er fysiek.
Al met al lijken ETFs niet de meest betrouwbare belegging en zeker GLD niet.
30 March 2010 om 1:48 pm John(Quote) (Reply)
@90, @91
Die enorme disbalans gaat ons inderdaad nog zuur opbreken in de komende jaren.
Over een jaartje of 5 gaat de gemiddelde chinees zich echt niet meer 80 uur per week uitsloven voor voor 40 euro per week.
30 March 2010 om 1:57 pm John(Quote) (Reply)
@101
Als er inderdaad 100 keer zoveel goud verkocht is als fysiek aanwezig hoeft maar 1% echt te vragen om fysieke uitlevering en de poppen zijn al aan het dansen.
FF puur theoretisch, wat zou er gebeuren op het moment dat papieren vorderingen op goud een ponzi scheme blijkt te zijn, welke bedrijven/instanties zouden er dan omvallen?
30 March 2010 om 4:22 pm nhz(Quote) (Reply)
@108:
tegen die tijd is de euro vanzelf 5x minder waard geworden, dus de Chinezen kunnen gewoon doorwerken tegen hun huidige tarief; zolang ze de yuan maar niet koppelen aan de pleuro
@109:
dat wordt dan zwaar dokken voor de belastingbetaler, want de grote jokkebrokken zoals JPM en G$ucks worden ongetwijfeld schadeloos gesteld als er wat ‘onvoorziens’ gebeurt. We weten inmiddels hoe het werkt.
P.s.: 100x zoveel op papier verkocht zegt niet alles, want het meeste zijn posities die worden doorgerold of waar een andere positie tegenover staat. Het sleutelwoord is inderdaad fysiek uitleveren. In een kritiek geval denk ik dat de Comex rare eisen gaat stellen om fysieke uitlevering te mogen eisen (bijv. alleen voor grote spelers).
30 March 2010 om 7:17 pm FT(Quote) (Reply)
@104,
Wat denk je zelf? De “standaard DNB regels”. Dus afhankelijk vn de status van de bank ergens tussen de 4-8%
30 March 2010 om 7:45 pm adamus(Quote) (Reply)
111
zoiets had ik ook in gedachte, maar dacht dat het een “domme” opmerking zou zijn. Ik durf het “experiment” aan te gaan dat het nog minder is.
Ga alleen in papiergoud als je insider bent, dus bij een bank werkt of zoiets en realtime de zaakjes in de “kelder” kunt regelen. HBU is toch inmiddels Duits?
30 March 2010 om 8:05 pm nhz(Quote) (Reply)
@111:
heb je daar bewijs voor? ik geloof er niks van. HBU heeft al meer dan 150 jaar een grote goudvoorraad, dus ik denk dat het een beetje anders werkt.
30 March 2010 om 9:23 pm Hugo(Quote) (Reply)
@113
Zover ik kan nagaan wordt die ‘grote voorraad’ van de HBU niet onafhankelijk geaudit en openbaar gemaakt. Je weet ook dat geleased, geswapt etc goud ook echt goudbezit is
.
31 March 2010 om 12:21 am adamus(Quote) (Reply)
nhz
ter controle: je vraagt aan je accountmanager wanneer je het geleverd kan krijgen. Je wilt alleen nog even nadenken. Hij gaat het voor je uitzoeken.
31 March 2010 om 7:05 pm FT(Quote) (Reply)
@113,
Nee, het is een aanname. Ik ben de afgelopen maanden voldoende wijzer geworden dat ik absoluut niet kan geloven dat er een 100% dekking is. Dus gewoon de fiat regeltjes.
Ik wil nog wel mee gaan (in de ABN tijd) dat De Bank een reserve moest aanhouden bij de DNB. Door wat te middelen, iets meer goed en iets minder papier zou het kunnen dat de verhoudingen gunstiger waren in goud. Maar nu het een “losstaand” onderdeel is geworden verwacht ik dat de 10% niet gehaald wordt.
31 March 2010 om 7:14 pm nhz(Quote) (Reply)
@116:
ik denk niet dat het zo werkt, een giraal goud rekening is niet vergelijkbaar met een spaarrekening bij de bank maar met aandelen. Het bedrag staat dus niet bij de bank zelf, maar bij de HBU. Het fiat systeem lijkt me daarom niet van toepassing.