Huizencrisis frustreert tv-makers

TV makelaarTv-programma’s over de huizenmarkt voelen de pijn van de kredietcrisis. Konden de camera’s van de TV Makelaar er tot voor kort nog wel voor zorgen dat een moeilijk te verkopen huis alsnog van eigenaar verwisselde; inmiddels is dat niet vanzelfsprekend meer. Ook de schrijvers van de nieuwe Net 5-serie Verborgen Gebreken, over het hippe makelaarswereldje in Amsterdam, zijn getroffen. Wat te doen met achterhaalde scripts vol hosannaverhalen over een overspannen woningmarkt?

Net 5 erkent de omslag: ‘We hebben de eerste twee afleveringen gezien en daar is inderdaad nog sprake van een oververhit wereldje waarin makelaars tegen elkaar opboksen. Maar de serie draait vooral om de hoofdpersonen en hun belevenissen. Het blijft tenslotte fictie.’ De woordvoerster denkt dat kijkers wel zullen begrijpen dat het er op de echte woningmarkt inmiddels minder ruig aan toegaat. De schrijvers hebben bovendien de mogelijkheid om de actualiteit in te passen, omdat nog niet alle afleveringen zijn opgenomen. ‘De makers van de serie, NL Film & TV, staan voortdurend in contact met echte makelaars in het Amsterdamse, dus andere verhaallijnen zijn mogelijk.’

Amsterdam-Zuid
Verborgen Gebreken gaat over drie vrouwen en twee mannen die samen een goedlopend makelaarskantoor in Amsterdam-Zuid runnen. Hoofdrollen worden gespeeld door Jennifer Hoffman, Maryam Hassouni, Ricky Koole, Egbert Jan Weeber en Frederik Brom. De serie is vanaf maart 2009 te zien.

Bij de TV Makelaar leek de impact van financiële crisis overduidelijk. In dit RTL4-programma gaat het om het kopen, verkopen en bekijken van (droom)huizen. Het verkoopgedeelte bleek dit seizoen echter een taaie, zo niet onmogelijke klus. Hoezeer het huis ook door de aan het programma verbonden stylist Michiel onder handen werd genomen; het bleef onverkocht. Sterker, tijdens de speciaal georganiseerde open dagen kwam er soms niemand opdagen.

Meer factoren
RTL 4 zegt dat de tegenvallende verkopen niet alleen zijn te wijten aan een veranderende markt. ‘Er zijn zoveel andere factoren, zoals de staat van de woning, de grootte en de ligging’, verklaart een woordvoerster. ‘Het is voor kijkers nog altijd interessant om te zien wat er allemaal komt kijken bij huizen, in de breedste zin van het woord. Bovendien geeft de stylist handige trucs zodat je je huis alsnog kunt verkopen.’

Toch verliep het afgelopen seizoen allesbehalve geruststellend. Het begon met de Rotterdamse kubuswoning in de eerste aflevering van het seizoen. Hoewel er nog wel wat mensen kwamen kijken, deed niemand een bod. Het huis staat volgens de site van TV Makelaar nog steeds te koop. Een aflevering later streek het programma neer op de Bergenboulevard in Amersfoort. ‘Hele leuke huizen, mooie uitstraling en ook nog zeer betaalbaar’. De twee huizen bleven akelig leeg tijdens de open dagen en zijn nog altijd niet verkocht. In één van de laatste afleveringen van het seizoen werd een leegstaand huis in Beetsterzwaag nog helemaal opgepimpt. Over de afloop werd dit keer gezwegen. De site van het programma schept ook hier duidelijkheid: ‘Nu is het enkel nog wachten op de nieuwe eigenaar.’

bron: de Volkskrant

Share Button
Tagged with: ,
4 comments on “Huizencrisis frustreert tv-makers
  1. DJ says:

    ………en toch zijn er nog makelaars die nog steeds aangeven dat er niets aan de hand is met de huizenmarkt………..

  2. Knilles says:

    Kan niet wachten tot er minstens 50% van de prijzen af zijn.

    Heb ook absoluut geen medelijden met mensen die willens en wetens tot over hun oren zich in de schulden staken en dan maar hopen dat de overheid hen redt als het mis gaat.

    Laat de prijzen maar terug komen naar een normaal niveau en schaf dan de HPR aftrek af om de kans op een herhaling van deze bubble te voorkomen.

    HPR aftrek mag ook nu wel worden afgeschaft, per direct, gaan de prijzen wat sneller naar beneden 😉

  3. Joop Kl. says:

    Het viel me ook op dat dat programma over executieverkoop ineens van de buis is gehaald. Was waarschijnlijke niet zo’n goede marketingtool voor de huizenmarkt… Wel zag ik ineens een ander nieuw programma “My First Home” Laat me raden dat programma wordt vast gesponsord door makelaars/projectontwikkelaars en de bouwmarkten??

  4. Lex says:

    Alle betreffende programma’s worden gesponsord door makelaars en aanverwanten. Het waren/zijn eigenlijk commercials van een half uur tot een uur onder het mom van amusement om mensen aan te zetten vooral huizen te verkopen en kopen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*