Bank nog niet transparant over hypotheekbeloning

AFMKlanten die hun hypotheek bij een bank sluiten, worden in de meeste gevallen nog niet geïnformeerd over de wijze waarop de adviseur wordt beloond: slechts 38% stelt de klant daarvan schriftelijk of mondeling op de hoogte, zo blijkt uit de Consumentenmonitor Hypotheken van de AFM, die afgelopen najaar is gehouden. Tussenpersonen (80%) en hypotheekketens (95%) zijn veel transparanter over hun beloning.

De toezichthouder ondervroeg 351 mensen die in het derde kwartaal van vorig jaar een hypotheek hebben gesloten.

Lees verder op de site van AssurantieMagazine

Share Button
Tagged with: ,
111 comments on “Bank nog niet transparant over hypotheekbeloning
  1. dr.t says:

    De huursubsidiemarkt, dat is pas transparant!

  2. Juan Belmonte says:

    Die huurmarkt zal zeker WEL staatssteun zijn in uw definitie ?

    (en HRA was geen staatssteun)

    Hahahahaaaaaaaaaaa
    wat een bak 🙂

  3. Okkie says:

    @1
    Gaap! De normen voor toekenning zijn gewoon openbaar.

  4. Hugo says:

    Bank en transparant = contradictie in terminus.

  5. Juan Belmonte says:

    Waarbij meteen opgemerkt dat inderdaad een cirkel theoretisch geen einde heeft, maar dan ook geen begin 🙂

  6. Martijn says:

    Bij de voordeur is de boodschap van de overheid duidelijk. Nee, er wordt niet aan de aftrekbaarheid van de hypotheekrente gezeten. Een discussie daarover zou, in de woorden van premier Rutte, het vertrouwen in de toch al stagnerende huizenmarkt verder ondermijnen. Maar wat gebeurt er bij de achterdeur? Nu is de aflossingsvrije hypotheek aan de beurt. „Via een salamitactiek worden de kosten van de hypotheek afgeroomd. Wat er gebeurt is op zich goed”, zegt hoogleraar vastgoedkunde Piet Eichholtz in NRC/
    „IMF en OESO constateren terecht dat we per persoon relatief een zeer hoge hypotheekschuld hebben, terwijl we vroeger als spaarzaam land bekend stonden. Nu worden de gevolgen aangepakt: we moeten dus aflossen.”
    Dat gebeurt wel op een moment dat de huizenmarkt al twee jaar stagneert. Ten opzichte van het vierde kwartaal van vorig jaar daalde het aantal transacties in de eerste drie maanden van dit jaar met 14 procent. Gemiddeld staat een woning bijna negen maanden te koop. Natuurlijk is er discussie over de hypotheken, zegt Eichholtz. Ook politiek. „Maar dat is iets wat bij de voorgaande vier kabinetten ook gebeurde. Ook die hebben regelingen beperkt.” Zo verdween de aftrek van een hypotheek op de tweede woning, mag de hypotheek niet zomaar worden verhoogd bij overwaarde en is de rente maximaal dertig jaar aftrekbaar.
    En zo verdwijnt langzaam aan en stiekum de aftrek zonder dat hij ooit is afgeschaft

  7. dr.t says:

    7
    Helemaal mee eens. Langzaam maar zeker wordt de HRA nu al uitgekleedt, zonder aan de regeling principieel te tornen.
    Zo werkt de politiek, niks mis mee overigens in deze situatie. Men weet dat de HRA afgebouwd moet worden en beetje bij beetje gebeurt dat, zonder openlijk politiek gezien kleur te bekennen.
    Een gefaseerde afbouw, men laat alleen de keuzes aan andere partijen (als de AFM) over.

    Resultaat is hetzelfde maar zonder schokeffecten.

    Eigenlijk een ideaal verandereingsproces.

  8. dr.t says:

    3.Okkie Zegt:
    18 April 2011 om 8:01 pm
    @1
    Gaap! De normen voor toekenning zijn gewoon openbaar.

    Niet waar de kosten vande indirecte subsidiering zijn velen malen hoger dan de directe.
    Denk aan goedkopere grondprijzen ( in particuliere kosten van grondprijs is een aanzienlijke afdracht aan sociaal verhuur inbregepen, anders zou geen hond zo’n woning bouwen) , denk aan afdracht van kopers van duurdere woningen in projecten voor sociaal huur, denk aan inkomensderving omdat de markt voor verhuur beneden een bepaalde waarde niet vrij is etc.

    Ongeveer eenvijfde van de kosten is zichtbaar.

    De kosten van sociaal verhuur kom uit op 15-20 miljard euro, alleen daar mogen we het hier niet over hebben.

  9. nhz says:

    @7:
    het eikenhoutmannetje wordt wellicht bezorgd dat zijn praatjes van een paar jaar geleden (‘niets aan de hand, risico daling huizenprijzen minimaal’) niet gaan uitkomen. Zie bijv. reactie 14 op onderstaande link van twee jaar geleden:
    http://weblogs.nrc.nl/schinkel/2009/01/20/de-bel-gaat-op-de-nederlandse-huizenmarkt/

  10. nhz says:

    @9:
    “De kosten van sociaal verhuur kom uit op 15-20 miljard euro, alleen daar mogen we het hier niet over hebben.”

    dat komt zeker uit dezelfde rapporten die beweren dat er op iedere sociale huurwoning 100-200.000 euro verlies wordt gemaakt? Grote kul, dat is het.

  11. Ronald says:

    @9 dr.t: Eens met NHZ, de meeste woningbouwstichtingen bezitten vele huizen die ooit voor een ton guldens of minder gebouwd zijn. Die leveren echt nog wel winst op als ze voor 400 tot 500 euro/mnd verhuurd worden. Dat er in de vrije markt soms het dubbele voor dat vergelijkbare huizen wordt gevraagd zegt meer over de absurd hoge huizenprijzen dan over een reële huurprijs.

  12. Theun says:

    @6
    Hui Zen

  13. Theun says:

    High.
    Slums of now.
    Work, buy, consume, die.
    Inbetweenies.
    Haiku’s for the Samurai.

  14. ll says:

    De banken BLIJVEN de politiek altijd een stapje VOOR, maar de politiek is te dom om dit te begrijpen 🙂

    http://www.nvb-bouw.nl/Publicaties/Opinies/Basel_III_en_de_banken

    Geef mij de controle over de nationale munt, dan maak het me niets uit wie de wetten maakt.

    Rothschild.

  15. Hugo says:

    @15

    Volgens mij is het de munt van een continent geworden. De wetgeving is allang gekocht. Uiteraard met gratis geld.

    Deze is ook leuk;
    “If the American (European) people ever allow private banks to control issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and the corporations that will grow up around them, will deprive the people of all property until their children wake up homeless on the continent their fathers conquered. The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs.”

    (Thomas Jefferson, 1809)

  16. Martijn says:

    @16

    Ja leuk.

    The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs.

    En wie is ‘the people’?

    Thomas Jefferson.

    Dus Thomas Jefferson zegt eigenlijk dat hij het geld moet drukken.

    En jij vind dat geweldig…

    Ook zoveel vertrouwen in Rutte?

  17. nhz says:

    @12:
    sterker nog, in mijn gemeente is de bulk van het verhuuraanbod gebouwd voor minder dan 20.000 gulden (ongeveer een kwart zelfs voor 5000 gulden, eind jaren ’50). Sindsdien is er wel aan verspijkerd, en met de huidige aannemerstarieven kost een beetje opknappen al vlug 5x zoveel als een hele woning 50 jaar geleden, maar toch … De WBV heeft de investeringen al vele malen terugverdiend. Dat zo’n woning bijv. 600 euro moet verdienen is uitsluitend gebaseerd op het idee dat hij 200K euro waard is en dat de rentelasten plus onderhoud terugverdiend moeten worden. Wat mij betreft zijn de rentelasten op zo’n woning nihil en kost hij alleen nog wat aan onderhoud (laten we zeggen hooguit 1% per jaar van de huidige absurde ‘marktwaarde’, da’s maximaal 200 euro per maand), pus een paar tientjes administratiekosten. De rest is subsidie voor de Maserati, derde woning en bunga-bunga feestjes van de directeur.

    @15:
    niks ‘voor zijn’, de banken geven de opdrachten en de politiek voert ze uit; zo werkt het.

    @17:
    daar moet je bij aantekenen dat er strikte regels waren over het in omloop brengen van geld, en (noodzakelijk daaraan gekoppeld) het heffen van belasting.

  18. ll says:

    @ nhz, dat is heel mooi en heel fraai, en kunnen de huren dus met 50% omlaag. Alleen is het nu een feit dat de wbv’s hele dure en onverkoopbare, en onverhuurbare spookflats hebben neergezet, die alleen maar verlies opbrengen. Gegokt en verloren, maar die verliezen moeten dan weer worden gecompenseerd door de huurders. Dus m.a.w. betalen voor LEEGSTAND. Wat is dit eigenlijk een waanzin 🙂

  19. nhz says:

    @19:
    ja, ik denk dat er vooral ook dik meebetaald moet worden aan de verliesgevende luxe projecten die ze via hun commerciele tak de afgelopen jaren hebben uitgevoerd; dure villa’s en luxe appartementen die ineens niet meer als warme broodjes over de toonbank gaan. Het feit dat WBV’s gingen bouwen voor de elite (of wie dacht daar bij te horen) was natuurlijk al een teken aan de wand, dan is de top van de bubble nabij.
    Bij mij in de stad staat er ook nog steeds heel veel leeg, eigenlijk tot mijn verbazing want ik had verwacht dat ze ooit wel realistische huren zouden gaan vragen. Maar nee, ze houden de prijzen hoog en schuiven het probleem lekker door naar huurders en belastingbetalers, onder het mom dat anders de sociale huren drastisch omhoog moeten.

  20. Dawg says:

    @17 Martijn

    Als Rutte het geld niet mag drukken, moet hij IOU’s (staatsobligaties) aan de banken verkopen en die mogen dan vervolgens dat geld wel printen. En in ruil voor dat privilege moeten we die banken dan ook nog eens jaar in jaar uit rente betalen. Lijkt me ook niet zo’n goeie deal voor de samenleving (“the people”).

    Laat dus de staat dat geld maar aanmaken. Scheelt de belastingbetaler een hoop geld en voorkomt dat de voorziening in de behoefte aan ruilmiddel onveranderlijk leidt tot schuldgroei.

    Die Jefferson had het nog niet zo slecht bekeken.

  21. BalancedView says:

    “…. ondervroeg 351 mensen die in het derde kwartaal van vorig jaar een hypotheek hebben gesloten”

    Ik lees dat ze alle mensen die in de betreffende periode een hypotheek hebben afgenomen meegenomen hebben in het onderzoek… 😛

  22. Martijn says:

    @21

    Dat hangt er maar net vanaf wie de centrale bank beheert.

    Ik heb vooralsnog veel meer vertrouwen in Trichet dan in eender welk van de populistische regeringskneuzen.

    Beide gevallen zijn misschien niet optimaal, daarom is het wellicht nog het beste als het volk zijn eigen centrale bank wordt middels goudaankoop.

  23. Wilbert says:

    Op basis van de cijfers in dit AFM rapport worden er aanzienlijk meer hypotheken verleend aan starters en doorstomers dan er volgens het CBS aan bestaande woningen verkocht of aan nieuwbouw is opgeleverd.

    De getallen op pagina 10 en 11 gecombineerd:

    Per half jaar, totaal aantal hypotheken, aantal starters, aantal doorstromers, totaal verkocht (starters + doorstromers)

    2009-1 201k 52k(26%) 48k(24%) 100k
    2009-2 243k 73k(30%) 53k(22%) 126k
    2010-1 239k 76k(32%) 48k(20%) 124k

    Note: Op pagina 10 wordt gesproken over ‘nieuw afgesloten hypotheken’, ik ga er vanuit dat hier het oversluiten/bijsluiten op pagina 11 onder valt, anders wordt de mismatch nog groter.

    Vergeleken met het aantal verkochte bestaande woningen volgens het CBS, totaal opgeleverde nieuwbouw, totaal bestaand verkocht + nieuw opgeleverd
    2009-1 57k 19k 76k
    2009-2 70k 38k 108k
    2010-1 60k 11k 71k
    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71533NED&D1=3&D2=0&D3=0&D4=241,245,249,253,258,262&VW=T
    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37263&D1=8&D2=0&D3=70-73,75-76&VW=T

    Naast elkaar gezet, totaal nieuwe hypotheken volgens dit rapport, totaal woningenverkopen volgens CBS, verschil
    2009-1 100k 76k 24k
    2009-2 126k 108k 18k
    2010-1 124k 71k 53k

  24. dr.t says:

    il, nhz,

    Ik weet niet in wat voor droomwereld jullie leven maar dit is de reailiteit:

    De sociale huurwoning is onbetaalbaar geworden voor de verhuurder. De huur dekt slechts een klein deel van de kosten. Enkele corporaties doken vorig jaar al in de verliezen.

    Het einde van de sociale huurwoning komt in zicht. De kosten stijgen door hogere kwaliteitseisen en de groeiende bouwkosten. Daar tegenover staan huurinkomsten die alleen met de inflatie stijgen.

    Woningcorporaties komen er niet meer uit. De afgelopen jaren wisten zij de verlieslijdende sociale tak te compenseren met commerciële activiteiten en de verkoop van woningen. Maar sinds de kredietcrisis lukt dat ook niet meer. Stadgenoot leed vorig jaar 88 miljoen euro verlies, Rochdale 37 miljoen euro verlies en De Key 32 miljoen. Andere corporaties zien hun winsten slinken.

    Hans van Harten, directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC), spreekt van een grote dreiging voor Amsterdam, waar ongeveer 200.000 (van de 380.000) huizen sociale huurwoningen zijn.

    Van Harten: ”De bouwkosten zijn de afgelopen vijf jaar ruim vijftien procent gestegen, de huren acht procent. Daar komt bij dat de sociale huurwoningen groter worden gebouwd en van betere kwaliteit zijn, en ook dat kost allemaal geld.

    ”Daar blijft het niet bij. In de sociale sector worden de huren afgetopt, voor de helft bij 550 euro en de andere helft bij 640. Corporaties mogen niet meer huur vragen al zouden kosten dat rechtvaardigen. Dat plafond moet ervoor zorgen dat er genoeg sociale huurwoningen voor lagere inkomensgroepen over blijven.”

    Parool

  25. dr.t says:

    Verder het is mooi weer. Een van de twee woningen die ik in de aanbieding heb staan wordt binnenkort verkocht.
    Ben me aan het orienteren in Italie, echt prachtwoningen, pracht locatie, en zeer veel grond voor een prijs waar je hier in Zwaagwesteinde een rijtjeshuis kan kopen.

    Het leven is verukkulluk!!

  26. dr.t says:

    Dolce far niente!

  27. dr.t says:

    Wanneer de lening of de hypotheek geheel wordt terugbetaald, dan verdwijnt dit geld weer in het niets. De bank ontleent zijn bestaansrecht aan de rente, die men ontvangt, want van het geld uit het niets kan men niet bestaan omdat daarover weer rente moet worden betaald aan de centrale bank (interbancaire rente) – die ook wordt vastgesteld door de laatste. Het verschil in de rentes, die de bank aan de centrale bank moet betalen en de rente die men ontvangt betreft dus de ‘winst’ van de bank. Dit is bekend onder naam fiatgeld, want er staat geen enkele tegenwaarde ten opzichte van dit ‘geld’, het is in feite gebakken lucht.
    bron: Albert Spits

    Onzin, de hypotheek wordt in dit voorbeeld afgelost (noem het maar niks?). Rente is keurig betaald. De winst bestaat uit het bedrag wat een bank zelf heeft moeten lenen en de rente wat aan rente is ontvange. Waarom dat weer niks is als een lening is afgelost wordt niet verklaard overigens.

    Ik vind geloof ik zo’n stellingname ook maar niks…

    Daarvoor weer zo’n kulopmerking.
    Onderzoek wijst uit dat de woningprijzen in Nederland zullen dalen.
    Ik kan je verzekeren dat er geen onderzoek is die kan garanderen dat de woningprijzen zullen dalen, want het blijft een kwestie van voorspellen.

    Zou me diep schamen als ik deze uitspraak voor me rekening zou nemen.

    Je kan hoogstens aangeven dat binnen een model, dat scherp gedefinieerd zou moeten zijn, bepaalde externe factoren er zouden toe kunnen leiden dat een daling van prijzen zich onverminderd voorzet.

    En voor het gemak vergelijkt men het ene land maar met het ander zonder de afzonderlijke landelijke context in beschouwing te nemen.

    Kwestie van gebakken lucht dus al met al om zo stellig te zijn. En op basis van gebakken lucht-interpretaties probeert men een zeepbel te ontwaren.

    Dat kenmerkt in een notendop het niveau van deze site.

  28. Frans says:

    dr T: als ik het zo lees dan lijkt het me voor de hand liggen dat je een site gaan opzoeken die van jouw niveau is.
    Natuurlijk is niveau een subjectief begrip. Ik respecteer volledig iemands eigen waarheid: de waarheid bestaat niet.
    MIJN eigen waarheid is dat je niveau van inzicht bijvoorbeeld niet kan tippen aan die van nhz.
    Ik hoop dat je ook mijn waarheid accepteerd.

  29. Frans says:

    (accepteerd betekend niet dat je het ermee eens bent)

  30. Jacob says:

    @dr. t :

    Proberen een zeepbel te ontwaren ?
    Volgens mij ben je stekeblind als je niet ziet dat wij een zeepbel in de huzienmarkt hebben. Evenals in een groot deel van de rest van de wereld…

  31. Dawg says:

    @28 dr t

    En hier nog eentje van diezelfde Hannes Minkema. Lees en leer dr t

    “Stel ik ben een braaf burgertje met een braaf baantje en woon in een braaf huisje.

    In 1990 huurde ik het voor het bedrag van 300 euro per maand. Woonkamer, twee slaapkamers, keuken, douche, achtertuintje, schuurtje. Mijn inkomen bedroeg toen 1200 euro per maand.

    Intussen zijn we twintig jaar verder. Dankzij de flinke huurverhogingen betaal ik nu geen 300 maar 680 euro per maand. Mijn inkomen is lang niet zo sterk gestegen, van 1200 naar 1800 euro per maand. Eerst verwoonde ik dus 25% van mijn inkomen, tegenwoordig 38%.

    De verhuurder ontvangt feitelijk steeds meer geld voor zijn woning. De 300 euro die we eerst afspraken, zou nu door de inflatie opgelopen moeten zijn tot 450 euro. In plaats daarvan krijgt hij dus 680 euro – de bofferd. Niks te klagen.

    Tot zover lijkt me hier toch niemand asociaal te noemen. Ik betaal netjes de huur. De verhuurder probeert zoveel mogelijk geld uit zijn huis te zuigen, daarbij gesteund door de bovenmatige huurverhogingen.

    Nu kijkt die verhuurder om zich heen en ziet dat zijn huis *op papier* meer waard is geworden, door succesvolle knevelarij, monopolistengedrag en financieel onverantwoordelijke constructies op de koopwoningmarkt. Daarom vindt hij dat hij het contract – met onbepaalde looptijd – mag openbreken en mijn huur mag ‘liberaliseren’.

    Ben ik dan asociaal als ik hem aan het contract wil houden?

    Hij wil mij dwingen de woning te verlaten, zodat hij het voor een twee of drie maal zo hoge huur aan een ongelukkige starter kan aanbieden.

    Wie is er dan asociaal?

    Hij en sommige anderen willen mij dwingen tegen mijn zin een andere koop- of huurwoning te betrekken, waardoor ik verplicht ben een nog groter deel van mijn inkomen naar de bank of de verhuurder te brengen.”

    Ik geef helemaal niets om die huilverhalen die directeuren van wbv’s en hun koepeltjes nu in de media mogen brengen. Hij heeft het over de afgelopen 5 jaar (met inderdaad een gematigde huurstijging), maar verzwijgt gemakshalve maar dat in de 15 jaren daarvoor de huren tweemaal zo snel opliepen als de inflatie. En dan heb ik het nog niet eens over het slopen van wel betaalbare en door huurders gewenste woningen omdat die wbv’s zonodig de markt verder moesten uitmelken in plaats van te doen waar ze voor op waren gericht.

  32. Frans says:

    Dawg: goed gesproken!

  33. Frans says:

    dr t is a contrarian contrarian haha!

  34. Juan Belmonte says:

    Off-topic, over Juan’s patria:

    Las casas podrían continuar cayendo durante los tres próximos años

    Vrijvertaald:
    Huizenprijzen konden wel eens aanhouden de komende drie jaar

    http://www.elmundo.es/elmundo/2011/04/19/suvivienda/1303227890.html

    Holland volgt Spanje,
    el campéon
    y el secundo

  35. Juan Belmonte says:

    excuus woordje vergeten.

    Slimme R vertaling >> ( 🙂 )
    Huizenprijsdalingen konden wel eens aanhouden de komende drie jaar

  36. Adamus says:

    Luister naar Lasseur en Janssen op BNR drT: alles is fragiel herstel. Ondertussen gaat de ene na de andere collega van U op de fles. Errug hè? Nou nee!

  37. Adamus says:

    31

    Misschien een schikking?

  38. Dow Jones says:

    Interessante column van Hans de Geus op de RTL-Z website:

    http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/redactie/column/degeus/2011/articles/0418_1245_geus_nhg_onze_eigen_subprime_en_foreclosure.xml

    Admin, misschien ook iets voor een aparte thread…

    Cheerio,

    Dow Jones

  39. nhz says:

    @25:
    ik denk dat er dankzij de verruimde NHG norm heel veel hypotheken zijn overgesloten, van pakweg 250 naar 350K euro. Lekker 100K risico extra voor de belastingbetaler, onder het mom van een verbouwing.

    @26 (dr.t):
    ik heb je hier eerder uitgelegd dat al die verhalen over ‘verlies’ grote nonsense zijn, omdat voor de meeste WBV woningen al vele malen de investering is terugverdiend. Blijkbaar neem je niet de moeite dat te lezen of er over na te denken. Hou nou toch eens op met het klakkeloos herkauwen van de leugens van de vastgoed maffia. (de WBV directies horen daar net zo goed bij als de grote projectontwikkelaars). Boeven zijn het, en jij bent hun slippendrager.Zie ook de bijdrages van Dawg hierboven.

    @27:
    kan misschien nog net voor Italië failliet gaat en uit de eurozone valt.

    @42:
    krullebol is wel erg laat met zijn inzichten in de werking van de woningmarkt; maar beter laat dan nooit …

  40. marianne says:

    @nhz
    Dat gebeurt wanneer Berlusconi aftreedt, 2013 toch heeft ie beloofd?
    Dan kan de beerput die Italië heet open.

  41. FT says:

    Ik weet niet of jullie deze vandaag ook gezien of gehoord hebben.

    Waar we allemaal bang voor waren … het echte gezicht van de europese heilstaat komt naar voren:
    Eerst even een niets zeggend persbericht.
    http://www.bnr.nl/programma/bnreuropa/2011/04/19/eu-parlement-wil-hardere-aanpak-eurozone

    Maar luister vooral ook even naar de uitleg van een europarlementarier:

    http://www.bnr.nl/?player=archief&fragment=20110419181755420

    Overschotten aanpakken?
    Publieke en particuliere schulden?
    Wat’s next? Mijn positieve bankrekening? (Oh sorry die zijn ze al aan het plunderen)

  42. ll says:

    @ 42 Dow Jones, er staat nog steeds zo’n 347 miljard uit aan SPV’s met als onderpand grotendeels Ollandse hypotheken, zijnde klasse AAA rating, door dekking NHG garantie.

    Maar de WEW dekt maar 128 miljard, aan hypotheken.

    Het verschil kan dus helemaal geen AAA klasse hebben, en dat zijn dus onze Fannie en Freddy sub hypotheken.

    http://www.dnb.nl/nieuws-en-publicaties/nieuwsoverzicht-en-archief/het-actuele-getal/jaar-2010/dnb236577.jsp

  43. ll says:

    @ Dow Jones. En uit dit artikel van 42 blijkt ook nog eens een keer dat de NHG-hypotheken ook nog eens SUB-PRIME-ertjes zijn, dus is het verlies voor de banken bij een daling van de woning prijzen van 30%, meer dan het totale eigen vermogen van de banken van héél Olland.

    De beleggers zijn inderdaad belazerd, zoals Jesse ook al heeft uitgelegd. Maar de Ollanders ook hoor 🙂 , want wij mogen de rekening betalen.

  44. ll says:

    Het beest is zóóóó groot, dat je het niet meer ziet 😉

  45. ll says:

    In Nederland staat maar één huis te koop, en het is al in waarde 30% gezakt. 🙂

    http://www.funda.nl/koop/nederland/huis-83216805-veldhuisweg-8/kenmerken/

  46. dr.t says:

    Kennen jullie deze al?

    Bij de Tweede Kamer ligt weer een wetsvoorstel van minister Donner Hij wil de vrijheid om in de toekomst zonder wetswijziging te kunnen bezuinigen op de huurtoeslag.

    Donner hoopt dit op een wat verkapte manier voor elkaar te krijgen door de kwaliteitskorting flexibel te maken.

    Wat is die kwaliteitskorting? Het gaat daarbij om de grens, waarboven de huur gesubsidieerd wordt met huurtoeslag. Op dit moment ligt de kwaliteitskortingsgrens op een huurbedrag € 361,66. Daarnaast is er een aftoppingsgrens van € 517,64 voor één- en tweepersoonshuishoudens, en € 554,76 voor grotere huishoudens. Het grensbedrag om recht te hebben op huurtoeslag ligt op een maximum huur van € 652,52 per maand.

    De huurtoeslag wordt berekend door het deel van de huur boven de kwaliteitskortingsgrens tot de aftoppingsgrens voor 75% te subsidiëren. De kwaliteitskorting is dan 25%. Voor bepaalde groepen wordt bovendien het deel van de huur boven de aftoppingsgrens met 50% gesubsidieerd. Daarbij is de kwaliteitskorting dan ook 50%.

    Het idee van minister Donner is, om de percentages voor de kwaliteitskorting te flexibiliseren. Dat zou tot gevolg hebben dat hij de percentages in de toekomst zomaar kan verhogen, waardoor de huurtoeslag lager uitpakt. De motivatie is dat hij een prikkel wil inbouwen voor huurders om zoveel als mogelijk te kiezen voor een goedkope woning.

    De Woonbond is ernstig tegen dit voorstel. Met name de mensen met lage inkomens die in een wat duurder huurhuis wonen, worden erdoor getroffen. Nu al betalen degenen met een wat hogere huur die huurtoeslag ontvangen, netto relatief erg veel. Netto-huurquoten van 35% tot zelfs 50% komen voor. Dat houdt in dat deze mensen tot de helft van hun netto inkomen kwijt zijn aan de huur van hun woning.

  47. dr.t says:

    Dat het niveau laag is, is wat ovedreven.
    Ik zie hier genoed sterke argumenten terug.

    Maar zo nu en dan gaat het wat mij betreft iets te kort door de bocht.

    Ik accepteer verder iedereen op deze site, ik steek er meer dan genoeg van op!
    Ben alleen wat minder pessimestisch ingesteld dan anderen, maar misschien komt dat doordat ik verkeerd ben voorgelicht…

  48. ll says:

    ” De motivatie is dat hij een prikkel wil inbouwen voor huurders om zoveel als mogelijk te kiezen voor een goedkope woning.”

    En laten die goedkope woningen nu allemaal gesloopt te zijn door de WBV’s, omdat het beter zou VERDIENEN nieuw te bouwen en te verkopen. En laten die nieuw gebouwde woningen nu niet worden verkocht omdat ze te duur zijn, en dan ontstaan er leegstaande spookflats. Tja, het blijft lachen in de polder 🙂

    En alweer een verdienmodel naar de haaien van de WBV’S, en ook vandaag weer eentje, het verdienmodel van de vermogensbeheerders, is ook al naar de haaien.

    Hoe zou dat nu kunnen, al de verdienmodellen die niet meer verdienen. 😉

  49. ll says:

    En nu al weer een verdienmodel naar de haaien, Den Haag, in de rode cijfers.

    ” Grote oorzaken van het negatieve resultaat van 8,6 miljoen euro waren de stagnerende vastgoedmarkt en de slecht lopende arbeidsmarkt. Den Haag heeft de waarde van het grondbezit flink naar beneden moeten bijstellen, waardoor het programma ruimtelijke ordening 61 miljoen euro in de min ging. ”

    Het verdienmodel van héél Olland is gebaseerd op vastgoed, en dat is naar de haaien. Het besef begint langzaam te komen. Jaren en jaren van afboekingen zitten eraan te komen, jaren en jaren van groei gebaseerd op lucht.

  50. dr.t says:

    54 Helemaal geen gek idee en dan met name voor de kantorenmarkt. Afbreken die hap en dan voor het topsegment opnieuw wat neerzetten.

  51. nhz says:

    @45:
    zeggenschap over particuliere schulden, dat zal dan wel niet over de hypotheekschuld gaan ;(

    en als ze dat toch willen, dan is het kat-in-het-bakkie voor de vastgoed/banken maffia, want toezicht door één van de meest corrupte instanties wereldwijd biedt volop mogelijkheden.

    Wel weer hilarisch die GL politicus, de kiezertjes snappen het allemaal niet, GL bedoelt het allemaal goed.

    @46:
    net zo AAA als de kredietwaardigheid van de USA.

    @47:
    inderdaad, het mogelijke verlies is groter dan de hele balanswaarde van die hypotheken. Tenslotte zit er ook nog een pluk NHG bij waar de hypotheek bijv. alleen de hoogste 50% van de waarde dekt.

    @52:
    inderdaad, totaal ongeloofwaardig uit de mond van Donner (of dr.t). De enige bedoeling is mensen de duimschroeven aandraaien om ze de vrije huurmarkt of liever nog de koopmarkt op te jagen.

    @54:
    merkwaardig verhaal; als ik het goed begrijp gaat het ook niet om een normale huiseigenaar, aangezien hij meerdere huizen heeft. Of zou de overheid een paar jaar lang de hypotheek van dat leegstaande pand van zogenaamd 419k euro gesubsidieerd hebben?

  52. lorenzo says:

    Juan , ga een keer naar Spanje , zie je wat er echt gebeurt. De media in zijn algemeenheid heb ik nog niet veel zinnigs horen zeggen , jij wel ? ( en weten de meesten hier niet waar spanje ligt .)
    Meanwhile, heeft Nederland de hoogste benzineprijzen van de wereld , tv geinterviewden ( nieuwsuur)maakt het allemaal niets uit en as. weekend de grootste uitloop van vakantie gangers !
    Nou , alles gegund , maar laten we vooral koesteren dat we het hier zo goed hebben. Heerlijk toch ?

  53. Get a Life! says:

    Over 1,5 week lekker twee weken naar Spanje. Maar ben bang dat ik weinig zal meekrijgen van de situatie daar.

    Ondertussen stort de dollar steeds verder de afgrond in, schieten de 10 jarige rentes voor Portugal (9.49%) en Griekenland (14.68%) door het dak, is goud door de $1500 heen en zilver als zachte boter door $44 (zo dadelijk $45).

    In godsnaam, als je EUR op je rekening hebt staan. Wacht even op de zomerdip (-20% ?) die er ongetwijfeld aan gaat komen en spreid je vermogen een beetje. Het papieren geld verdampt waar je bij staat.

    Toegegeven een rendement van 300% is wat veel binnen een tijdsbestek van een jaar, maar het geeft maar weer aan hoezeer de boel al die tijd zwaar gemanipuleerd is geweest (en nog steeds).

  54. nhz says:

    ondertussen in Ierland:
    Irish banking collapse caused by greed and complicit public – report
    http://www.guardian.co.uk/business/2011/apr/19/nyberg-report-into-irish-banking-collapse

    “It appears now, with hindsight, to be almost unbelievable that intelligent professionals appear not have been aware of the size of the risk they were taking,”

    Ongebreidelde vastgoed speculatie door zowel bedrijven als particulieren, 100% hypotheken en interest-only hypotheken, onbeperkte staatsgaranties voor de banken, bubbledenken en enorme oogkleppen bij alle verantwoordelijke managers, en een centrale bank en toezichthouder die het allemaal laten gebeuren en bang zijn om in te grijpen. Rekening tot nu toe: 70 miljard euro; maar dat is nog maar een begint.

    Kan gelukkig allemaal niet gebeuren in Nederland 😛

    @57:
    ja, het zijn hier nu bijkans Spaanse temperaturen, en toch gaat een record aantal Nederlanders straks de zon opzoeken in het buitenland. Even stevig roosteren aan de Spaanse of Turkse Costas; zij liever dan ik 🙂
    UK heeft trouwens aanzienlijk hogere benzineprijzen dan NL; het helpt als je een eiland bent, voor de overheid dan.

  55. spongebob says:

    @ 57 , 58

    http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/agenda/nederland-heeft-bijna-hoogste-benzineprijs-ter-wereld.html

    volgens deze pagina (update 16 april 2011) heeft lorenzo ‘t bij het rechte eind voor wat betreft de benzineprijs.

  56. dr.t says:

    Om toch weer een beetje wat optimisme te brengen:

    Het gaat goed met de bedrijfsresultaten, nationaal en internationaal.

    Zie bijvoorbeeld ook het bericht dat de Rotterdamse haven een recordomzet boeken.

    Overheden mogen dan failliet dreigen te gaan (overigens niet verkeerd moeten ze eindelijk eens echt gaan bezuinigen) maar het bedrijfsleven bloeit op.

    Is dat geen gerustellende gedachte?

  57. dr.t says:

    boeken moet zijn boekt.

  58. dr.t says:

    Wat geestig ik tref het volgende artikel op nu.nl aan.

    AMSTERDAM – Nederlandse bedrijven sparen veel meer dan Nederlandse huishoudens. Daardoor is er een overschot op de betalingsbalans. Dit concludeert De Nederlandsche Bank (DNB) in een woensdag gepubliceerde analyse.

    © ThinkstockDe Nederlandse economie heeft al enkele decennia een overschot op de betalingsbalans. Dit betekent dat er in Nederland meer geld wordt verdiend dan uitgegeven of geïnvesteerd.

    De rest van het geld verdwijnt in de vorm van investeringen naar het buitenland.

    DNB bekeek de bijdrage van huishoudens, bedrijven en de overheid aan het spaaroverschot. Uit de analyse blijkt dat het overgrote deel van de spaarmiddelen sinds eind jaren negentig te vinden is bij het bedrijfsleven.

    Slechts een klein deel zat bij huishoudens. De overheid had in de meeste jaren te maken met tekorten en leverde zo een negatieve bijdrage.

    Internationalisering

    De centrale bank stelde dat de hogere investeringen in het buitenland samenhangen met de internationalisering van het Nederlandse bedrijfsleven sinds de jaren negentig.

    ”De mogelijkheden voor buitenlandse investeringen zijn in deze periode steeds groter geworden. Dit hangt samen met technologische ontwikkelingen, met het tot stand brengen van vrij kapitaalverkeer en het verdwijnen van het wisselkoersrisico met het invoeren van de euro”, aldus DNB.

    Gevoelig onderwerp

    Het hebben van een groot overschot of een groot tekort op de betalingsbalans is een gevoelig onderwerp op het internationale politieke toneel. De grote onevenwichtigheden zouden een bijdrage hebben geleverd aan de financiële crisis en de Europese schuldencrisis.

    Binnen de eurozone is grofweg een verdeling tussen noord en zuid. Noordelijke landen, zoals Nederland en Duitsland hebben overschotten, terwijl zuidelijke landen zoals Griekenland, Portugal en Spanje tekorten hebben.

  59. nhz says:

    @59:
    ik las pas op een Amerikaanse site dat de benzineprijs in Engeland momenteel bijna $10 per gallon is; misschien hadden ze een rekenfoutje gemaakt.

    @60:
    die recordomzet van de haven heet voor gewone mensen INFLATIE, en dat is dus minder gunstig. Komt gewoon omdat de doorvoerwaarde van al die olie, ertsen enz. bij de huidige superhoge prijzen veel hoger is zelfs als de echte omzet daalt.

    @62:
    zou het ontsparen van de burger misschien te maken hebben met het feit dat de overheid de particuliere schuld (voor pakweg 90% hypotheekschuld) heel dik subsidieert, en dat sparen sinds eind jaren 90 sowieso jaar in jaar uit verlies oplevert?

  60. dr.t says:

    63 Ik vrees dat je iets te somber bent.
    Het gaat om aantallen containers!
    Heeft niet zoveel met olieprijzen te maken.

    Maar goed je zal ook daar wel weer iets negatiefs in zal kunnen zien…

    De haven van Rotterdam heeft als eerste in Europa in één maand tijd een miljoen containers overgeslagen. Het record werd op de laatste dag van maart gevestigd, meldde Havenbedrijf Rotterdam woensdag.

  61. nhz says:

    @64:
    nee, dan de Dow Jones Index, hoogste waarde in 3 jaar, crescendo! Crisis, what crisis! Nu alleen nog de beursstijging van de Weimar Republiek en Zimbabwe verslaan, moet lukken op deze manier. Ik geef toe, als je toch failliet gaat dan kun je er maar beter een echt feest van maken, de Amerikanen weten hoe je zoiets organiseert 😛

  62. dr.t says:

    Ook het gevolg van van goede bedrijfsresultaten.

    Wat er gebeurd is dat de overheid vrijwel failliet gaat en de winsten stijgen voor bedrijven.

    Als het alleen maar zou gaan om de financiele positie van de overheid, dan zouden alle aandelen op nul staan ondertussen….

  63. nhz says:

    @57:
    de Spaanse staat betaalt inmiddels 5.6% rente op haar schuld, maar veel Spaanse scheefleners betalen nog steeds minder dan 2% voor hun hypotheek. Blijkbaar zijn al die huiseigenaars individueel stukken betrouwbaarder dan heel Spanje bij elkaar. Of probeert de markt (Ahum …) ons hier te vertellen dat mensen met geld op de bank een gigantisch risico zijn, en dat je beter maar geld kunt uitlenen aan personen en staten die feitelijk failliet zijn (zoals de VS)?

  64. dr.t says:

    Zes van de 8 maanden al een stijging te zien, hoe verklaren jullie dit?

    WASHINGTON (AFN) – De verkoop van bestaande woningen in de Verenigde Staten is in maart uitgekomen op 5,10 miljoen op jaarbasis. Dat is een stijging van 3,7 procent ten opzichte van een maand eerder. Dat maakte de Amerikaanse branchevereniging van makelaars woensdag bekend.

    Economen gingen in doorsnee uit van een verkoop op jaarbasis van 5 miljoen woningen. In februari werden een herziene 4,92 miljoen huizen verkocht. De verkoop van bestaande woningen in de VS is nu in zes van de afgelopen acht maanden toegenomen.

  65. nhz says:

    @66:
    onzin, de koersstijging is gewoon inflatie (met leverage); net als in Zimbabwe of andere landen met uit de hand lopende inflatie (Turkije een paar jaar geleden is ook een goed voorbeeld). Zou ook wel raar zijn als de bedrijven ineens giga verdienen terwijl netto (dus uitgezonderd andere bedrijven) hun klanten – de overheid en de meeste burgers – zo goed als falliet zijn.

  66. nhz says:

    @68:
    ik mis nog de prijzen.

    volgens mij komt de toegenomen verkoop doordat men inmiddels enigszins uit de voeten kan met Foreclosuregate, wat vorig jaar de verkopen dramatisch reduceerde. Kortom, het stuwmeer van vorig jaar begint langzaam leeg te lopen.

  67. dr.t says:

    NL is een exportland, maar wellicht speelt inflatie een rol.

    Maar men heeft het wel over winsten in het artikel.
    Kan daarom niet alleen met inflatie te maken hebben.
    Inkoop lijkt me net zo onderhevig als inflatie als verkoop en het verschil zegt iets over het bereikte bedrijfsresultaat.

    Maar wellicht kun jij dat voor me verklaren?

  68. Dawg says:

    @66 dr.t

    Je kakelt maar als een kip zonder kop. En verder dan wat platte anti-overheidsretoriek kom je eigenlijk niet. Ja, de overheidsfinancieen zijn uit het lood geslagen, maar in de meeste landen pas pas wel nadat de speculatiebellen op de financiele markten waren geknapt en er allerlei banken gered moesten worden met publieke middelen. Niets over gelezen zeker?

    Jij bent van het verhaaltje dat de economie weer aantrekt, het beleid dat werkt en de bestedingen die weer op gang komen. Dat weten we inmiddels wel. Vertel eens wat nieuws.

    Er is namelijk ook een andere werkelijkheid en die is dat de wereld afgeladen is met schulden en dat er fantastische groeipercentages gerealiseerd moeten gaan worden om die schulden financierbaar te houden.

    Kijk maar eens naar tabel 2.1 van

    http://www.chrismartenson.com/blog/insolvent-and-going-deeper/56407

    om te zien welke bedragen binnen afzienbare termijn nodig zullen zijn om vervallende schulden en financieringstekorten vanalleen al de overheid te financieren. Voor een land als Japan gaat het om een bedrag dat 55% van het bbp van Japan bedraagt, bij de USA om een percentage van 25. En dan heb je het alleen nog maar over de fiananciering van de publieke schuld. De totale schuld in de private sector is gemiddeld meer dan 3,5 maal zo groot als die van de staat en ook daarvan zal op korte termijn een enorm bedrag van doorgerold moeten worden. Hoe komen we aan al dat kapitaal zonder dat de rente skyhigh gaat en iedere schuldenaar vermorzelt? Denk je dat Bernanke ooit nog zal kunnen stoppen met printen?

    Ja, het gaat relatief goed met landen als Duitsland en Nederland, maar als onze debiteuren er aan gaan is het afgelopen met de pret.

  69. nhz says:

    @72:
    “Hoe komen we aan al dat kapitaal zonder dat de rente skyhigh gaat en iedere schuldenaar vermorzelt? ”

    in grote lijnen eens met je verhaal, maar het is nog maar de vraag of de rente skyhigh gaat; de Bernank koopt nu al meer dan 75% van de US staatsobligaties op, nog even en hij koopt 100%. Dat betekent ook dat hij (samen met G$, JPM etc.) volledig de prijs en dus de rente bepaalt. De enige catch is dat de dollar dan nog sneller waardeloos wordt, maar da’s precies wat Ben wil. Uiteindelijk zal de rente wel omhoog gaan omdat niemand de VS meer geld wil lenen (net zoals nu de rente voor Griekenland boven de 20% gestegen is). Maar da’s mogelijk pas nadat de hele zaak gecrasht is; voordat het zover is kan de Dow Jones Index best nog 1000% stijgen, in dollars. Het lijkt me duidelijk dat heel veel geld bijdrukken de enige ‘oplossing’ is, geen echte oplossing maar uitstel van executie. Kortom, ik voorspel nog veel feestvreugde voor dr.t de komende jaren, het is prettig als je al het nieuws alleen maar ziet door de roze gekleurde bril van de media en de werkelijkheid straal negeert.

  70. Dawg says:

    @73 nzh

    Of een (veel) hogere rente of printen. Meer smaken zijn er eigenlijk niet. Wat ‘t gaat worden is uiteindelijk het resultaat van een politieke keuze. De VS lijken al gekozen te hebben voor de drukpers. Ik ben vooral benieuwd wat we in Europa gaan doen.

  71. dr.t says:

    Ja, het gaat relatief goed met landen als Duitsland en Nederland, maar als onze debiteuren er aan gaan is het afgelopen met de pret.

    Maar wie zijn onze debiteuren?
    Je vergeet wel in het verhaal de opkomende economieën.

    Waarom de zaken zo eenzijdig op bijvoorbeeld de VS richten?
    De vraag op wereldniveau kan best nog wel eens toenemen naar allerlei producten.

    Kijk eens naar een Nederlandse bedrijf als ASML. Doet goede zaken op de internationale markt.

    Verder is het niet alleen een kwestie van geld bijdrukken. China heeft zich zwaar ingekocht in obligaties en zal de VS niet zo snel laten vallen als zijnde een belangrijke afzetmarkt.

    Ja en ik heb gelezen dat banken ondersteund werden, maar ook dat men weer flink aan het aflossen is, met rente.
    Want je zal maar afhankleijk zijn van de overheid, voor je het weet gaan ze met je bedrijfsvoering bemoeien…

    Kortom er zijn ook wel argumenten te bedenken om ons niet collectief de put in te praten en het af doen als kinderpraat zou net zo stom zijn als ontkennen dat er ook genoeg zorgen zijn.

  72. nhz says:

    @74:
    ja, laatste gerucht is dat Griekenland dit weekend in default gaat; als dan Ierland, Portugal en Italië het voorbeeld snel volgen, en we afspreken dat de grote banken niet gebaild worden, dan hoeft er niet bijgedrukt te worden. De EU politici willen ook printen tot ze een ons wegen, maar de Finnen hebben een duidelijk signaal afgegeven; vroeger deden de Nederlanders dat nog wel eens maar het is stil geworden op dat front. Misschien zijn ze hier toch bang dat ze op eigen kracht, met de grootste huizenbubbel ter wereld, rijp voor de slacht zijn? Ook in andere EU landen rommelt het, ik ben ook wel benieuwd hoe lang de EU kleptocraten de mening van het publiek blijven negeren (GroenLinks was in ieder geval duidelijk op dat punt: ze snappen het niet, dus we gaan het nóg beter uitleggen; had net zo goed een politicus van VVD of CDA kunnen zijn).

  73. nhz says:

    @75:
    “China heeft zich zwaar ingekocht in obligaties en zal de VS niet zo snel laten vallen als zijnde een belangrijke afzetmarkt.”

    inmiddels is de VS minder dan 10% van de totale afzet van China, dus daar liggen ze niet wakker van. Deze slechte debiteur kan China inmiddels missen als kiespijn. De enige factor is nog het Amerikaanse leger, ze hebben tenslotte een defensiebudget dat hoger is dan de hele top 30 daaronder bij elkaar. Voordat de VS in elkaar stort gaan ze nog even alles wat ze nodig denken te hebben (en niet meer kunnen betalen) bij elkaar stelen. En onze politieke elite werkt daar enthousiast aan mee, nu weer in Libië. Goed voor Shell, dus goed voor Nederland ;(

    “Want je zal maar afhankleijk zijn van de overheid, voor je het weet gaan ze met je bedrijfsvoering bemoeien…”

    de enige serieuze bemoeienis was met de bonussen, blijkbaar is dat dan waar alles om draait bij de banken?

  74. AVE says:

    Buiten dat Dr.T, de private bezittingen van de VS in het buitenland zijn zo immens groot, dat dit alleen al een dekking is voor het drukken van extra dollars.

    Veronderstel dat de dollar iets daalt, dan worden je buitenlandse niet-dollar bezittingen meer waard en krijg je dus meer dollars voor je vorderingen in buitenlandse valuta. De Amerikaanse centrale bank moet dus wel dollars bijdrukken om aan de vraag te voldoen

    Zo lang de bezittingen van VS in het buitenland immens groot blijven, kan de dollar het nog heel lang uithouden.

    Daarom willen de Chinezen ook zo graag ondernemingen in het buitenland overnemen.

  75. Dawg says:

    @76 nzh

    Hoe gaan onze politici reageren als de PIIGS defaulten en onze financiele sector opnieuw aan een miljardeninfuus moet? Ik dank dat de burgers uit de PIIGS veel liever een default zien (een soort Ijsland scenario) dan levenslang in de schuldslavernij dankzij een “steunfonds”.

  76. dr.t says:

    78.AVE Zegt:
    20 April 2011 om 6:25 pm
    Buiten dat Dr.T, de private bezittingen van de VS in het buitenland zijn zo immens groot, dat dit alleen al een dekking is voor het drukken van extra dollars.

    AVE
    Dank je voor je toelichting hierop, zo had ik het nog niet bekeken!

  77. dr.t says:

    NHZ
    En onze politieke elite werkt daar enthousiast aan mee, nu weer in Libië.

    Laat ik nu het idee hebben dat de VS zeer terughoudend zijn om nog een extra front te creeren.
    Te meer omdat hun belangen iin andere arabische landen gelegen zijn.

    De stelligheid waarmee je je stelling poneert, lijkt me wat overdreven.

    Valt niet mee hè om de wereld alleen in zwart-wit verhoudingen te zien.

  78. Dawg says:

    @78 AVE

    Allemaal leuk en aardig, maar je heb alleen dollars nodig op het moment dat Amerikaanse ingezetenen die overzeese bezittingen aan niet-ingezetenen verkopen. Een goed moment dus voor landen om van hun overtollige dollarreserves af te raken. Die dollars gaan dan terug naar het land waar ze vandaan kwamen, de VS dus, en veroorzaken daar dan een beetje of een beetje veel inflatie.

  79. marianne says:

    @dr.t
    Nee knul daar zit je helemaal fout.
    Dit akkefietje is opgezet door de VS en gebruikt Sarkozy om het uit te voeren.
    Beetje belachelijk natuurlijk wanneer je in Afghanistan de taliban aan het bestrijden bent en ‘m tegelijkertijd in klein azië in het zadel aan het helpen bent. Dus dat laten we aan anderen over moet de VS gedacht hebben en Sarko laat zich graag gebruiken.
    Maar moet allemaal kunnen toch?

  80. AVE says:

    @ Dr.t

    De Amerikanen geven obligaties (met bijna 0,0% rente) uit die ze zelf opkopen. Daarvoor moet de geldpers aangezet worden.

    Omdat de procedure relatief fail safe is, is het voor sommige landen interessant om die VS obligaties te kopen. Er zijn geloof ik maar 3 landen die altijd aan hun verplichtingen hebben voldaan, de VS, Zwitserland en Nederland.
    De economiën van CH en NL zijn te klein om daar ook iets mee te doen en bieden niet de garanties welke de Amerikaanse dollarobligaties intrinsiek in zich bergen.

    Het duurt nog heel lang voor de dollar valt en de vraag is of de goud- en zilverhype die termijn kunnen overleven.

    Het is wat ik altijd zeg, als je leuk woont en je bent gezond, dan hoef je als mens niet zo heel veel meer om van het leven te genieten.

  81. nhz says:

    @78:
    de VS heeft helemaal niet meer bezittingen in het buitenland dan schulden. Hooguit hebben de grote bedrijven veel bezittingen buiten de VS, maar dat is iets heel anders! Of bedoel je dat de VS feitelijk vrijwel alle olie in de wereld in hun klauwen heeft en het alleen nog maar te gelde hoeft te maken?

    @79:
    een default is beter voor de lokale bevolking, en uiteindelijk ook beter voor de meeste EU burgers, op voorwaarde dat de banken deze keer NIET gered worden. Maar ja, de nieuwe, vernieuwde EU stresstest voor banken houdt géén rekening met het afstempelen op staatsobligaties. Hoe nutteloos kun je zo’n stresstest maken …

    Het is zeker een interessante vraag of de politiek het opnieuw aandurft om de grote banken te bailen. Ze willen wel, dat is duidelijk – maar ze realiseren zich denk ik ook dat het publiek nu echt boos is. Dus het zal wel via een achterdeurtje gebeuren, misschien gaat het EU obli fonds wel alle banken van gratis geld voorzien? Je moet de kleptocraten nooit onderschatten, hun belang is zelden het belang van de burger, meestal juist het tegengestelde.

    @81:
    de VS is helemaal niet terughoudend, dat zijn ze alleen in de media. Deze hele oorlog wordt georganiseerd door VS en UK (en wellicht Sarkozy, maar ik heb de indruk dat die zijn eigen plan trekt wat niet gaat lukken); ze hebben ongetwijfeld de olie- en gas concessies al verdeeld, maanden of zelfs jaren geleden. Het is precies hetzelfde verhaal als indertijd Afghanistan, Iraq enz. Even een mooie aanleiding organiseren (er zijn talloze verhalen over de rol van de CIA bij de ‘revolutie’) en hupsakee, weer een olielandje ingepikt. In het belang van de democratie gaan ze ook hier jarenlang blijven, want democratie dat mag wat kosten.

  82. spongebob says:

    Heb vandaag de documentaire ‘Inside Job’ gezien torrent op: http://isohunt.com/torrent_details/275250297/inside+job?tab=summary
    en ook ‘The American Dream’ http://www.youtube.com/watch?v=ZPWH5TlbloU&feature=player_embedded

    Mijn bloed ging er haast van koken met die temperaturen van de laatste dagen. Wat een criminele bende zit er toch op wallstreet. En de ruggegraatloze politici zijn zo corrupt dat het bijna allemaal marionetten van de financieel/industriele elite zijn.
    JF Kennedy mogelijk vermoord door de bankiersmaffia omdat hij op het punt stond een wet te ondertekenen die de macht van de financiele industrie zeer veel zou beperken. Door zijn opvolger Johnson is die wet vakkundig ontmanteld,

    (Ik denk wel eens stilletjes bij mezelf dat het equivalent van de islamitische atoombom op Wallstreet gegooid mag worden (olie naar 1000$/barrel). En daarna uithuilen en opnieuw beginnen.)

  83. AVE says:

    @72 Dawg
    Je gaat aan een aantal punten voorbij:
    – De Amerikanen hebben immense buitenlandse aandelenportefeuilles. De dividenden daaruit worden bij een kleine waardedaling van de dollar gelijk meer waard, evenals de aandelenportefeuille.
    – De VS is een hoogtechnologische natie met vele patenten op een heel breed palet, de rechten worden ook vergoed.
    – De film- en muziekindustrie levert ook heel veel aan rechten op.
    – Ik wil toch nog even de hele softwareindustrie noemen, wie kent microsoft en apple niet?
    – Nog even de auto industrie. Hier in Europa wordt er over de VS autoindustrie geschamperd, maar in zijn totaliteit produceren Ford en GM ongeveer evenveel als de rest van de wereld. Daarnaast hebben Ford en GM deelnemingen in allerlei autofabrieken en toeleveranciers.
    – De voedselindustrie en dan heb het nog niet eens over McDonalds en KFC.

    De dag dat de dollar valt ligt nog ver in de toekomst.

  84. Dawg says:

    @84 nzh

    Zolang olie in dollars afgerekend moet worden ben je in feite, als printer van die dollar, eigenaar van die olie.
    Misschien profiteer je zelfs van duurdere olie. Want tegen iedere dollar die een Amerikaan aan geimporteerde olie besteed staan drie dollars die niet-Amerikanen nodig hebben om ingevoerde olie te betalen.

  85. AVE says:

    @ NHZ
    Lees 87 en laat het langzaam tot je doordringen. Van ieder McDonalds hamburgertje dat jij eet gaan een paar centen naar de VS.
    De versnellingsbak van jouw auto berust op VS patenten, waarvoor ook een vergoeding wordt betaald.
    Het motormanagementsysteem van jouw auto zal ook VS software bevatten. De aluminiumlegering van de velgen van je racefiets is ook basis van VS technologie.

    etc, etc, etc, al die centjes vloeien naar de VS. De stomsten van allen zijn de Chinezen. de verkopen hun producten te goedkoop!

  86. Dawg says:

    @ 86 AVE

    En desondanks hebben ze al jarenlang een tekort op de lopende rekening van hun betalingsbalans.

  87. lorenzo says:

    58 de bijdragen van Lorenzo zijn immer die waarbij zijn ego ondergschikt is aan de feiten.
    Secundair : bakken aan de costa nu ipv even geen file , opgefoktheid van de mensen , gewoon een parkeer plek voor je auto, een wijntje op het terras voor € 1.25 ….( even geen klagen , welke laatste voor een hollander dan weer geen voordeel is).

  88. nhz says:

    @85:
    inderdaad, Wall Street is het grootste roversnest uit de geschiedenis. Financieel terroristen van het allerergste soort; maar de media maakt zich liever druk over de dreiging van Islam (natuurlijk, de grote concurrent van het geloof van Wall Street).

    @86:
    heel veel van de US patenten zijn ordinair jatwerk. De tijd dat het een hoogtechnologisch, innovatief land was is voorbij. Ze zijn misschien innovatief wat betreft advocatuur en aanverwante diensten (of misschien moet ik gewoon zeggen: zo hondsbrutaal dat zelfs een gemiddelde advocaat er van schrift). Over auto industrie hoeven we het helemaal niet te hebben; ze waren hardstikke failliet, en dat had vooral zo moeten blijven; vrijwel de hele US autoindustrie zijn dinosauriers die niet meer mee kunnen komen in de moderne tijd, gebaseerd op allerlei achterhaalde principes. Dat ze nu nog bestaan is alleen dankzij onbeperkte staatssteun en marktmanipulatie.

    @88:
    en toch zijn ze feitelijk failliet, kun je nagaan hoe ver ze boven hun stand leven. En nee, ik heb heel weinig waardering voor amerikaanse cultuur en techniek; bij MacDonalds of een GM dealer zul je mij nooit vinden.

    @90:
    mijn NL familie gaat de komende twee weken ook even naar Spanje (naar het binnenland, niet de Costa); ik zal ze vragen verslag uit te brengen 😉 Parkeren is in de oudere Spaanse steden naar mijn ervaring vaak ook lastig, maar afgezien daarvan zijn we het eens dat het Spaanse leven veel goede kanten heeft, voor wie niet gebonden is aan de Nederlandse (over)consumptiedrang. Alleen in de zomer te warm voor mij, dus ik zal er zeker niet permanent gaan wonen.

  89. nhz says:

    @88:
    P.S.: en voedsel afkomstig van Monsanto c.s. daar hou ik mij helemaal verre van, voor zover dat nog kan nu hun Frankenstein genen de hele wereld over waaien. Ik snap niet dat jij zo’n grenzeloze bewondering hebt voor deze schurkenstaat in het kwadraat.

  90. nhz says:

    @93:
    nog zo’n briljant idee dat overduidelijk uit de VS is overgewaaid, de EU versie van de ‘savings glut’. Echt de wererld op zijn kop, inderdaad 🙁

  91. Goudbelegger says:

    Zonder Amerika leefden we nu nog in de middeleeuwen, dat land heeft praktisch alle vooruitgang gerealiseerd.

    Dat ze nu fout bezig zijn op veel vlakken is duidelijk maar om daarom te zeggen dat alles daar fout is klopt niet.

    Er is wel fout genoeg voor zeer veel ellende, zelfs een wo, dat denk ik ook wel, met wat er fout zit in Europa en China, Midden Oosten. Heel jammer.

  92. Goudbelegger says:

    Zie de Euro ook nog wel gigantisch dalen en de Dollar stijgen. Maar doet er niet toe, hele Westen maakt dezelfde fouten, massaimmigratie, te grote financiële sector, overheid te groot etc. Al die munten gaan naar 0. Koop goud.

  93. Dawg says:

    @95 Marianne

    ‘t Op zich een logische gedachtegang als je er tenminste van uit gaat dat je de economie kunt besturen met Sovjet-achtige planningsmethoden: als er landen zijn die teveel importeren en lenen in het buitenland dan zijn dus er ook landen die teveel exporteren en uitlenen. De schuldjunk en de schuldpusher kunnen niet zonder elkaar.

    Maar het eind is natuurlijk zoek als je zo gaat redeneren. Want als je iedereen een uniforme norm gaat opleggen voor staatsschuld en financieringstekort, voor invoer en uitvoer dan kom je vanzelf ook bij normen voor de particuliere sector. Ierland leende zich tenslotte helemaal gek in het buitenland om elkaar huizen tegen steeds hogere prijzen te verkopen.

  94. BalancedView says:

    @AVE en Goudbelegger

    Chapeau voor eens een pro-Amerika geluid hier. Mijn mening prima verwoord.

    Mensen die alleen maar USA afkraken zijn daar overduidelijk nooit geweest. USA is fantastisch, zaken fatsoenlijk geregeld enz. Wat iedereen hier zo graag wil, een ineenstorting van de huizenmarkt, is in Amerika al geweest. Waarom? Omdat in Amerika kapitalisme nog wel enigszins leeft. De markt krijgt daar de gelegenheid te corrigeren. Paar jaar kut inderdaad, maar nu langzaamaan weer aan het stabiliseren. Hier worden we keihard genaaid met al die overheidsinterventies en kunstmatig in stand gehouden hoge huizenprijzen. Wij gaan niet in 3-4 jaar door de zure appel heen zoals in de US hoor. Reken hier maar 10-20 jaar met al die kanslozen en middelmaat hier in NL. Werken loont hier toch niet. Basis is dat in USA geinvesteerd wordt (keihard geld alloceren) in de talentvollen en hier in de talentlozen. Daarom is hier een zesjescultuur en in USA een winnerscultuur. Kut voor de onderste 10% van de samenleving, beter voor de rest.

  95. Dawg says:

    @98 Goudbelegger

    Een kennis van me vergeleek de VS ooit eens met een hele lekkere taart. Je wil er af en toe wel eens van snoepen, maar er in wonen zeker niet.

    ‘k Vindt de States een fascinerend land met een hele vitale cultuur. ‘k Zou zelf niet willen beweren dat we alle vooruitgang aan de VS te danken hebben, maar zeker sinds WOII hebben we wereldwijd toch maar al te graag allerlei dingetjes van ze overgenomen die het leven leuker maken. En dan die muziek van ze. Krijg ik nooit genoeg van; blues, soul, Americana.

    Jammer dat het land zo naar de kleauten wordt geholpen door het Wallstreet-kapitalisme.

  96. FT says:

    Ik zie een gat in de markt.
    Ik ga bordjes “Gesloten” produceren. Ik verwacht in November een geweldige omzet, daarna kan heel Nederland in December op vakantie.

  97. FT says:

    Oh, shit. Wat dom idee.
    Stel je voor dat ik winst ga maken 🙁

  98. FT says:

    Zucht…

    http://www.z24.nl/economie/artikel_215215.z24/Nederland_wil_stijging_EU-begroting_blokkeren.html

    Ik heb altijd gedacht dat het een stel ordinaire kleptocraten was daar in Brussel.
    Ik herzie mijn mening. Het zijn KLEPTOMANEN.

  99. Dawg says:

    @85 AVE

    “De Amerikanen geven obligaties (met bijna 0,0% rente) uit die ze zelf opkopen. Daarvoor moet de geldpers aangezet worden.

    Omdat de procedure relatief fail safe is, is het voor sommige landen interessant om die VS obligaties te kopen.”

    “Failsafe”? Als Bernanke door gaat met het opkopen van T-Bills loop je tegen een wisselkoersverlies op wat op geen enkele manier gecompenseerd wordt door die abnormaal lage rente.

    En stopt Bernanke met opkopen dan storten de koersen van die obligaties zelf in. Pimco is niet voor niets uit de markt gestapt.

  100. Cinelux says:

    Mooi om dit gevecht tussen NHZ en Dr.T te zien op dit blog.Leer er ondertussen wel veel van.

    Ga zo door jongens.

  101. bigD says:

    @Cinelux(106)
    Je bedoelt het gevecht tussen socialistische planeconomie en socialisme voor de rijken?

    De één gelooft in de maakbaarheid van de samenleving door vadertje staat die weet wat goed voor ons is. De ander houdt vast aan Keynesiaanse economische stimulus van eeuwig uitdijende kredietgroei.

    De filosofische Juan Belmonte met zijn lichte satire heeft veel zinnigere opmerkingen, alleen moet je dan zelf nadenken om z’n uitspraken te interpreteren. Of Martijn met zijn botte arrogantie, maar mensen die gelijk hebben worden nu eenmaal arrogant bevonden door de rest.

  102. lorenzo says:

    en ik dan?

  103. nhz says:

    @98:
    dat kun je net zo goed van het Midden-Oosten zeggen. Nog even afgezien van de landbouw vindt vrijwel alle wetenschap en techniek DAAR haar oorsprong, en niet in Amerika (en ik bedoel met Midden-Oosten dan zeker niet dat kleine landje dat altijd doet alsof ze de baas van de wereld zijn). Amerika heeft gewoon iets verder ontwikkeld wat al meer dan een millennium eerder elders gestart was. Maar ja, goede zaken uit de regio van de islam daar mag je hier nooit over praten, dat past niet in het beeld van een volstrekt achterlijke religie/maatschappij dat onze politici ons graag voorhouden.

    @104:
    misschien is Pimco tijdelijk uitgestapt; ze weten daar heel goed hoe pump-and-dump werkt. Als QE3 er aan komt krijgt Bill Gross wel weer een seintje van Geithher, vanzelfsprekend ruim voordat het openbaar wordt.

  104. marianne says:

    @NHZ
    Zomaar een gedachte: ik denk dat QE3 er in eerste instantie niet komt, denk dat ze eens gaan kijken hoe het werkt zonder QE’en.
    De nog resterende centen van QE2 houden ze dan achter de hand voor het geval de boel onmiddellijk tegen die betonnen muur aanwalst.
    Verwacht de effecten reeds vanaf eind van deze maand.

  105. nhz says:

    @110:
    ze weten dat het zonder QE niet werkt, maar ik sluit ook niet uit dat ze even doen alsof het zonder kan, omdat anders bij aankondiging van QE3 we gelijk met $2500 goud, $100 zilver, @200 olie en voedselrellen in de halve wereld zitten. Dat zou de strategie van Uncle Ben een beetje te doorzichtig maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*