Een aanhoudende Europese schuldencrisis zou ertoe kunnen leiden dat in Nederland aandelenkoersen met 40 procent dalen en huizenprijzen met 20 procent. Het aantal woningtransacties kan dalen met 40 procent.
Dat blijkt uit een van drie simulaties die het kabinet heeft laten uitvoeren. De andere simulaties gaan over de gevolgen van een financiële en een mondiale economische crisis. Een inschatting van de directe kosten voor Nederland van mogelijke ontwikkelingen in het eurogebied worden de Kamer vertrouwelijk verstrekt, schrijft De Jager in een brief aan de Kamer.
Lees verder op Belegger.nl





















17 September 2011 om 10:11 am Techneut(Quote) (Reply)
Men gaat gelukkig wel uit van een scenario dat zich langzaam aan het ontvouwen is.
17 September 2011 om 10:19 am dr.t(Quote) (Reply)
Fijn dat er zoveel goede argumenten op een rij gezet worden.
Met als apatheose een solide en verantwoorde conclusie.
Ik ben weer een stuk wijzer geworen.
Ook heel zinvol dat gegevens over de directe kosten alleen vertrouwelijk werden. Dat gaat ons toch allemaal boven onze pet
17 September 2011 om 10:27 am ll(Quote) (Reply)
@ Juristen op dit draadje, wat betekent dit, nationalisatie ?
bloomberg.com/news…ons-in-the-u-s-.html
17 September 2011 om 10:39 am ll(Quote) (Reply)
Dr.t.
Kondratief golf geen winterperiode deze keer, maar een ijstijd
17 September 2011 om 10:39 am lorenzo(Quote) (Reply)
nou , na 2 draadjes al off-topic , dat moet sneller kunnen …
17 September 2011 om 10:46 am dalen(Quote) (Reply)
@ 3
Dat betekent dat banken geen “speculatieve” beleggingen mogen doen waar hun klanten geen reet aan hebben.
“Als het kalf verdronken is”
17 September 2011 om 11:05 am ton(Quote) (Reply)
Banken moeten gewoon weer bedrijven worden waar je geld kan parkeren als je het even niet nodig hebt en kunt lenen als je (tijdelijk)wat tekort komt.
17 September 2011 om 11:08 am ll(Quote) (Reply)
@ Ton, vinden deze mensen ook, Wallstreet bezetting vandaag
money.cnn.com/2011…t/index.htm?iid=Lead
17 September 2011 om 11:15 am ll(Quote) (Reply)
Wie zei het ook al weer ? Hij of zij krijgt nu wel gelijk……
Als mensen vandaag begrijpen hoe het financiele stelsel in elkaar zit, breekt morgen de revolutie uit.
17 September 2011 om 11:23 am Adamus(Quote) (Reply)
Il
Groenespam?
17 September 2011 om 11:39 am Claude(Quote) (Reply)
Uit het rapport over NHG:
“In 2010 was een kleine 70 procent van de hypotheken een NHG-hypotheek. Met de NHG zijn consumenten verzekerd indien zij door niet-verwijtbare oorzaken in betalingsproblemen komen. Voor het afsluiten van een NHG-hypotheek betaalt de consument een eenmalige premie van 0,55 procent van het afgesloten bedrag. Met de premies wordt een fonds gevormd bij het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW). Dit fonds bedraagt momenteel ruim 600 miljoen euro. Indien consumenten niet meer aan hun hypotheekverplichtingen kunnen voldoen, kunnen de verplichtingen uit het fonds worden voldaan. Verliezen die optreden komen dus niet direct ten laste van de overheidsfinanciën. Als het fonds is uitgeput, verstrekt de overheid een renteloze lening. Op deze lening wordt dus een renteverlies geleden en loopt de overheid kredietrisico. Bij een huizenprijsdaling van 25 procent en een werkloosheidsstijging tot 10 procent kunnen naar verwachting de schades nog worden uitbetaald uit het fondsvermogen van het WEW. Bij grotere schokken leidt de NHG tot een hogere EMU-schuld.”
17 September 2011 om 12:04 pm Zilverprijs(Quote) (Reply)
Het is toch te zot voor woorden dat zulke data die de belastingbetaler financiert geheim moeten blijven voor het plebs.
Ze zijn zeker bang dat wanneer de werkelijke exposure duidelijk wordt het volk met de guillotine naar Den Haag komt…
17 September 2011 om 12:12 pm Adamus(Quote) (Reply)
Voor het afsluiten van een NHG-hypotheek betaalt de consument een eenmalige premie van 0,55 procent van het afgesloten bedrag.
En ook dat bedrag wordt gefinancierd?
17 September 2011 om 12:12 pm Dawg(Quote) (Reply)
Eindelijk,….het zoet. ‘t Zal tijd worden na al dat zuur.
17 September 2011 om 12:38 pm hugo(Quote) (Reply)
@10 (ll)
”Als mensen vandaag begrijpen hoe het financiele stelsel in elkaar zit, breekt morgen de revolutie uit.”
Dat was Henry Ford ergens in de jarn 20.
“It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.”
goodreads.com/auth…es/203714.Henry_Ford
17 September 2011 om 1:44 pm jan(Quote) (Reply)
De aandelenkoersen staan al bijna op nul, dus dat daar nog 40 % van af gaat lijkt mij sterk.dat de huizenprijzen met 20% gaan dalen vind ik wel erg optimistish daar lijkt me – 40 % eerder van toepassing . Ik zou mijn geld liever stoppen in kwaliteitsondernemingen als shell, unilever , total etc met een hoog dividend dan in een kaartenhuis als een Nederlandse woning dat zwaar overgewaardeerd is.
17 September 2011 om 2:21 pm Heiny(Quote) (Reply)
@4: Ze gaan uit van 3 verschillende scenario’s, maar waarom zou scenario 1, scenario 2 en 3 uitsluiten?
Als er maar één van de scenario’s zou gaan beginnen, zou ik juist denken dat de kans op de andere scenario’s enkel groter worden.
Dus @17: kijk je naar de hele geschiedenis, dan is het helemaal niet onmogelijk dat de koersen nog 50% zakken. Want als je er inderdaad van uit gaat dat de afgelopen 20 jaren de koersen overgewaardeerd waren, dan is het zeker niet onmogelijk dat het een periode ondergewaardeerd zou worden.
Kijk je naar de afgelopen 100 jaar, dan zouden de waardes eerder rond de 200 moeten zitten, los van alle dividend die al is uitgekeerd. Dus als het sterk onder de 200 zou zakken als gevolg van de jarenlange overwaardering, zou niet zo verbazingwekkend hoeven te zijn.
17 September 2011 om 2:41 pm seeker(Quote) (Reply)
Mag niet ontbreken op deze site: parool.nl/parool/n…rikkie-geveild.dhtml
Vraagprijs 3.5 mln, hypotheek 2.8 mln, opgeleverd na veiling 1.1 mln (-68.5%!)
17 September 2011 om 3:28 pm Henk(Quote) (Reply)
Ach, meneer de Jager weet het helemaal niet, morgen trekt alles weer aan, en overmorgen kopen we gewoon weer als vanouds.
17 September 2011 om 4:27 pm Adamus(Quote) (Reply)
De verwachting was dat het nieuwe QE geld van Fed en Ecb (600miljard deze week?) ook naar de beurzen zou vloeien. Goudprijs dook naar beneden, maar gaat weer omhoog. De actie van de CB’s is blijkbaar snel uitgewerkt, zoals drugs bij een junk. Komende week dus meer in het FI theater
17 September 2011 om 4:29 pm Adamus(Quote) (Reply)
Vraagje: waarom is unilever zo’n stabiel bedrijf. Bliksoep?
17 September 2011 om 4:37 pm dalen(Quote) (Reply)
@ 17
“Ik zou mijn geld liever stoppen in kwaliteitsondernemingen als shell, unilever”
AHOLD was ook ooit een aandeel dat alleen omhoog kon gaan. Immers, eten moeten de mensen altijd.
Er was echter niet gerekend op de truckendoos van Cees van der Hoeven en Michiel Meurs.
Ik ken heel wat mensen die de zuurverdiende spaarcentjes kwijt zijn geraakt.
Hoe zat het ook alweer met het schandaal omtrent de oliereserves.
17 September 2011 om 4:41 pm hugo(Quote) (Reply)
Nog een vraagje, waarom is Total zo een stabiel bedrijf? Volgens mij bestaan ze bij de gratie van olielandje bezetten door een failliet land (Frankrijk). Lijkt me niet echt een stabiele (noch ethische) investering.
http://www.bbc.co.uk/news/business-14339397
17 September 2011 om 4:44 pm hugo(Quote) (Reply)
Uiteraard sHELL (Ambtsbergjes), Irak en Nigerie niet te vergeten.
17 September 2011 om 4:46 pm Ralph(Quote) (Reply)
Dat is een beetje een vertekend beeld. Jij gaat uit vanaf een vraagprijs, dat slaat natuurlijk nergens op. Het pand is overigens ‘getaxeerd’ op een slordige 1,6 miljoen. Technisch gezien had hij nog overwaarde, daarom zou ik wel willen weten wie besloten heeft hem een hypotheek van 2,8 miljoen te geven.
17 September 2011 om 4:48 pm Adamus(Quote) (Reply)
Dalen, je zegt het al: niets is wat het lijkt.
Moet je de spaarcentjes naar de grote “machers” brengen is de vraag.
17 September 2011 om 4:59 pm Adamus(Quote) (Reply)
25 aflossingsvrij bij van Lanschot, de private banker, dus de contanten goed belegd bij ze
Optimale HRA!
Bank gaat dus schoon schip maken, de hele handel wordt geliquideerd. Bij deze klant kan dat waarschijnlijk zonder dat de bank veel pijn lijdt. Wie volgt?
17 September 2011 om 5:02 pm Adamus(Quote) (Reply)
1.6 bij kadaster gekeken?
17 September 2011 om 5:04 pm hugo(Quote) (Reply)
Adamus,
Schoon schip maken en liquideren besteden ze zelfs uit. Te laf om het zelf te doen. thisislondon.co.uk…in-mock-execution.do
17 September 2011 om 5:08 pm dalen(Quote) (Reply)
@ 26
“wie volgt”
Bank krijgt het druk gezien een citaat uit het bericht.
“De bank die meebood op het huis om de prijs op te drijven bleef er zelf mee zitten.”
17 September 2011 om 5:10 pm Adamus(Quote) (Reply)
12 jaar geleden kon toch ook de toekomstige overwaarde nog nog bij de hypotheek getrokken worden? Ik ken lui die in die tijd, zo rond 1998 alles opgetrokken hebben naar maximaal.
Maar waar moet ie nu wonen? Penthouse Londen?
17 September 2011 om 5:11 pm jan(Quote) (Reply)
nr 20 Unilever haalt slechts 1 % van zijn omzet uit Nederland en zit voor 75 % in de emerging markets ( China Inda Brazilie etc)
en laat ze daar nou toevallig geld hebben en geen schulden , dus gouden toekomst verzekert.
Als je mij een beter idee van de hand kan doen dan hoor ik dit graag van je
17 September 2011 om 5:22 pm Adamus(Quote) (Reply)
Hugo, Total moet nu ook nog eens de winsten afstaan aan de “rebellen”
17 September 2011 om 5:39 pm hugo(Quote) (Reply)
adamus, gelukkig hebben de rebellen, dus Libiërs, eidelijk een echte bank. Een mooie Rothshield centrale bank. Allicht dat de bijdrage van Total daarmee wat omlaag kan. Hoe de Libiers ooit zonder hebben gekund blijft een raadsel (sarc).
17 September 2011 om 5:44 pm Laurens(Quote) (Reply)
Ik post even mijn vorige reactie:
Laurens,
hugo,
Er zullen nog vele bankiers volgen vrees ik. Ik weet niet hoeveel van de bankiers uit de jaren ’20 en ’30 zichzelf hebben omgelegd, maar het zullen er vele zijn geweest.
17 September 2011 om 5:51 pm wilson(Quote) (Reply)
Oei, oei, oei!!!!!!
zonnewind.be/econo…ste-dagen-euro.shtml
17 September 2011 om 6:01 pm Ralph(Quote) (Reply)
Nee, waardebepaling in gezien.
17 September 2011 om 6:04 pm hugo(Quote) (Reply)
@33 (Laurens)
Je eerdere reactie is onzichtbaar.
”Er zullen nog vele bankiers volgen vrees ik.”
Live with the sword, die by the sword, 0 medelijden. Vergeet niet dat politiek dit mogelijk heeft gemaakt / heeft aangemoedigd. Ook voor massale zelfmoord in die sector om gerechtigheid te ontlopen geldt hetzelfde.
17 September 2011 om 6:17 pm Dow Jones(Quote) (Reply)
Een aanhoudende Europese schuldencrisis zou ertoe kunnen leiden dat in Nederland aandelenkoersen met 40 procent dalen en huizenprijzen met 20 procent. Het aantal woningtransacties kan dalen met 40 procent.
Wat nemen we dan aan als basisjaar? Het najaar van 2011, of de piek van 2007? Hier in de buurt staat een appartement te koop (al meer dan twee jaar) waarvan de vraagprijs is gezakt van 270.000 euro naar 175.000 euro. Als er van die 175.000 euro nog eens 20% af gaat, dan zit je dus op 140.000 euro. Hey, dat lijkt wel een beetje op ruim 4,5 x modaal… Toeval?
Allemaal mooi, die scenario’s van Jan Kees de Jager (dank Pieter), maar zou het kunnen dat een combinatie van scenario’s ook mogelijk is? Een dollar die tegenover de euro wegzakt, of andersom, daar geloof ik niet zo in. Waarom was Geithner immers in Europa? De politieke leiders van de VS en de EU zorgen er samen wel voor dat we hand in hand – maar goed gecoördineerd – ten onder gaan. China keek ernaar en zag dat het niet zo best was…
Cheerio,
Dow Jones
17 September 2011 om 6:50 pm Adamus(Quote) (Reply)
33 hugo,
Na Libië ook nog even Iran en NrdKorea aanpakken en de financiële aarde is rond -en verschroeid
17 September 2011 om 7:02 pm Adamus(Quote) (Reply)
DJ
VS gaat alles uit de kast halen om de wingewesten onder de duim te houden. Timmy zien wandelen in de pauze? Die heeft overal scheit aan. Gewoon een relaxte yank. En de volgende week printen ze er weer honderden miljarden bij.
Btw, betalingsverkeer winkels lag vanmiddag om 17.00 plat. Cash is makkelijk:-)
17 September 2011 om 7:24 pm Ralph(Quote) (Reply)
Wat een redenatie haha. Gemiddelde inkomen per huishouden is een goede 50k (statline.cbs.nl/St…=G3,G2,T&STB=G1). 4,5 x 50 is toch echt 225.
Gemiddelde koopsom op dit moment; 240k (kadaster.nl/perska…shboard/default.html).
Gemiddelde koopsom op de piek; 260k. Trek zelf de conclusie maar.
17 September 2011 om 7:41 pm hugo(Quote) (Reply)
@38 (adamus)
De aarde is al verschroeid nu nog afvakkelen. Nog even volhouden en er is niets meer over behalve zeeën van papier/digits voor de laatste welke overblijven.
@40 (ralph)
Gemiddelde zegt weinig gezien de steeds schever wordende inkomensverdeling. Al mediaan geprobeerd?
17 September 2011 om 8:26 pm AVE(Quote) (Reply)
Afijn, na 15 jaar crisis, mag je dan in 2026 van je pensioen genieten, maak je als klap op de vuurpijl het volgende mee:
http://sevenxseven.wordpress.com/
Het lijkt er wel op dat ons overgewicht de enige spaarpot zal worden waar we op kunnen teren. Dus niet afvallen!
17 September 2011 om 8:38 pm marianne(Quote) (Reply)
@ Dow Jones
globaleconomicanal….html?x#echocomments
Even op het onderste zinnetje letten, Nederland wordt niet genoemd, denk dat Jan Keez toe is aan alweer een draai van 180 graden.
17 September 2011 om 9:07 pm Dow Jones(Quote) (Reply)
@40 (Ralph)…
Vermoeiend, maar ik probeer het nog één keer…
Men gaat bij het bepalen van het maximale hypotheekbedrag uit van 4,5 x modaal omdat uit onderzoek blijkt dat het gemiddelde gezin 4,5 x modaal verdient. Beide partners verdienen dus samen – totaal dus – 4,5 x een modaal salaris. In het gemiddelde gezin brengt de man één modaal salaris binnen, en de vrouw een half modaal salaris. Dat komt dus neer op 45.000 euro per gezin. Een modaal salaris is namelijk 30.000 euro. 4,5 x modaal is dus 135.000 euro. Eigenlijk moet je dus zeggen 3 x 1,5 x modaal.
Als we ervan uitgaan dat een modaal gezin meestal in een modale eengezinswoning woont, volgt daaruit dat een modale eengezinswoning (bij het huidige inkomensniveau) ongeveer 135.000 euro mag kosten. Het kan echter best dat – in navolging van bijvoorbeeld Ierland, Griekenland en Portugal – de lonen dalen. Dan zal dit bedrag evenredig dalen.
Tot een jaar of twintig geleden mocht trouwens alleen het hoogste salaris worden meegeteld bij de bepaling van het maximale hypotheekbedrag. Bovendien mochten de kosten koper niet worden meegefinancierd en moest er een percentage van het aankoopbedrag worden ingelegd als onderpand. Sinds 2002 gold weer de norm dat tussen de vier en vijf keer het gezinsinkomen mocht worden gefinancierd. Deze financieringsnormen zijn ongeveer een jaar geleden door de NHG verder aangescherpt tot niveau’s van voor de jaren negentig. Sinds 1 augustus van dit jaar moet bovendien de helft van de hypotheek worden afgelost over een periode van dertig jaar (de facto noemt men dat dus het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek).
Het ligt dus in de lijn der verwachting dat de verlaging van de overdrachtsbelasting is ingevoerd omdat binnen afzienbare tijd financiering van de kosten koper niet meer mogelijk zal zijn. Als de belasting op de overdracht van een huis relatief laag is, zal de impact van een nog strengere financieringseis namelijk minder groot zijn.
Doe ermee wat je wilt, Ralph.
Cheerio,
Dow Jones
17 September 2011 om 9:15 pm Dow Jones(Quote) (Reply)
@43 (marianne)…
Interessant stuk, was mijn intuïtie over Geithner’s “European vacation” toch vrij zuiver…
Cheerio,
DJ
17 September 2011 om 9:38 pm dalen(Quote) (Reply)
@ 39 adamus
“En de volgende week printen ze er weer honderden miljarden bij.”
Het zijn alleen maar énen en nullen
17 September 2011 om 9:48 pm Ralph(Quote) (Reply)
Inkomensverdeling maakt niks uit. Mensen die meer verdienen wonen gemiddeld in een duurder huis, dus dat heft elkaar gewoon op. Bovendien kan je op het CBS prima zien wat het gemiddelde inkomen is tegenover de samenstelling van het huishouden, dus daar kan je genoeg uit halen. Medianen gegevens zijn er niet. Maar goed, deze cijfers geven prima weer hoe het in elkaar steekt, dat blijkt toch ook wel in de praktijk.
17 September 2011 om 9:58 pm 406(Quote) (Reply)
O.T.
Vanmiddag in de supermarkt tijdens pin-storing, als je de vertwijfelde gezichten zag bij de kassa’s… Mensen konden nog betalen op vertoon van ID, en na tekenen van eenmalige machtiging.
17 September 2011 om 10:01 pm ll(Quote) (Reply)
fd.nl/economie-pol…narios-niet-openbaar
Schulden worden NIET openbaar.
Precies hetzelfde wat Griekenland heeft geflikt. Schulden gemaakt door de staat en het niet openbaar maken.
Even een sommetje ( ben geen oekoenoem )
Staatsschuld kleine 400 miljard, waarop NIET staat vermeld de 200 miljard aan garanties ( tip van G.S. staat off-balance ), en de 100 miljard steun aan Griekenland en Co. IMF etc.
Tesamen meer dan 100% van het BNP, en dat mogen we NIET weten
17 September 2011 om 10:39 pm marianne(Quote) (Reply)
@Il
Vergeet de jaarlijkse rente en het begrotingstekort niet.
Die pot is hier allang leeg.
17 September 2011 om 10:45 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
@artikel
<iEen aanhoudende Europese schuldencrisis zou ertoe kunnen leiden dat in Nederland aandelenkoersen met 40 procent dalen en huizenprijzen met 20 procent. Het aantal woningtransacties kan dalen met 40 procent.
Is al gebeurd, het volume is al minus 40%:
huizenmarkt-zeepbe…sting/#comment-87369
Toch een compliment dat de minister van Financien, de heer Drs de Jager alsia El Cazador het lef heeft om de koe in de kont te kijken. Hij is de eerste.
Eerder pakt hij al één van de achilleshielen van Hogehuizenprijsminnend NL aan: de intransparantie van de “Jazeker” onafhankelijke en “gratis” financiële adviseurs die maar al te graag een 100% aflossingsvrije hypotheek op 150% van de executiewaarde met een woekerplevensverzekering (liefst ook meegefinancierd).
Verder is 20% prijsdaling ook al door de NVM gemeld:
huizenmarkt-zeepbe…-jaar/#comment-81945
Maar nogmaals een welgemeend compliment. Tiene cojones el Cazador.
17 September 2011 om 10:48 pm marianne(Quote) (Reply)
Nog een aardige van zero hedge, zou kunnen…….
zerohedge.com/news…20-greek-default-day
17 September 2011 om 10:52 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
En dat brengt de tussenstand op:
Hierbij dan meteen een update van de voorspelkracht:
Mr G. Hukker: 0% van de verwachting
Prof Dr Ir Priemus: 100% van verwachting.
Dr. Ir. Martens: 70% van de verwachting (kwestie van tijd)
Het is de wereld op zijn kop.
Om met een vastgoed insider te spreken:
iedereen hield iedereen voor de gek
huizenmarkt-zeepbe…atten/#comment-84988
Gepromoveerde gekken ?
Casametrie = Casamentira
(mentira = leugen).
17 September 2011 om 10:56 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
Nog even doorrekenen Ralph, het dan ook goed de HuidigeHogeVraagPrijzen te betrekken in het relaas
Gemiddelde vraagprijs op Funda tot voor kort 330 k euro.
Verwachte daling: 330-240/330 = 27%.
17 September 2011 om 11:06 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
Se acabo la fiesta artifical:
metacafe.com/watch…uperbowl_commercial/
17 September 2011 om 11:24 pm asd(Quote) (Reply)
Het gerenommeerde IFO instituut te München heeft berekend, dat alleen al de Duitse belastingbetaler voor de reddingsoperaties in de Eurozone (jongste maatregelen inzake de EFSF en ECB aankopen van staatspapier) aansprakelijk wordt gesteld tot een bedrag van 465 miljard Euro.
De Eurocrisis kan zo voor de Duitse ( m.m. de Nederlandse, Oostenrijkse, Finse en Luxemburgse) belastingbetaler een hachelijke grap worden. Kijken hoe lang dat nog door kan gaan.
Maar dan komt wellicht één van de scenario’s van Jan Kees als een duveltje uit een doosje om het tij te keren. “Dat zou zo maar kunnen.” “Ja toch?, niet dan?”
17 September 2011 om 11:40 pm Juan Belmonte(Quote) (Reply)
Punt is:
- we hebben een euro (gelukkig maar) en we kunnen niet doen (zoals de heer Wilder de indruk wekt) alsof het een vrije keus is wel of niet een beetje mee te doen.
In de beeldvorming moet de going-in position duidelijk zijn, anders is het journalistiek een prul.
We hebben nu eenmaal een gemeenschappelijke munt een een groot deel van de welvaart van de laatste 20 jaar hieraan te danken. Als die euro met Sushi gepaard gaat, waar dan ook,
welnu dan ìs
- de going-in een gemeenschappelijk probleem en dus niet
- een keuze of het een gemeenschappelijk probleem is
18 September 2011 om 12:45 am Ralph(Quote) (Reply)
Vraagprijs heeft niks met een daling van woningprijzen te maken. Als ik straks een huis koop van 1 miljoen. Hem volgende week te koop zet voor 2 miljoen en de week daarna hem verkoop voor hetzelfde miljoen, is er geen daling.
18 September 2011 om 12:48 am Ralph(Quote) (Reply)
Volgens http://www.huizenzoeker.nl is de mediaan van de vraagprijs overigens 250k en het gemiddelde 318k. Men gaat het over het algemeen vanuit om 10% meer te vragen dan men ervoor wilt hebben. Dan kloppen de eerdere gegevens (gemiddelde verkoopprijs 240k) ook nog aardig in vergelijk met de mediaan.
18 September 2011 om 7:50 am Juan Belmonte(Quote) (Reply)
Dan is de vraagprijs nu zo’n 4% gezakt:330-318/330. Nog 23% te gaan, klopt aardig met het scenario van de Minister en de theorie van Dr. Ir. Maartje Martens.
‘t is ongeloveloos hoe het kan dat in het land met de hoogste hypotheekschulden (1004 Miljard?) het het langst duurt vooralleer men een prijsaanpassing neerwaarts accepteert. Wellicht moet Funda door de 300.000 stuks aanbod heen voordat er enige realiteitszin ontstaat in de Hollandse huizen-”markt”.
Geduld
18 September 2011 om 7:56 am Juan Belmonte(Quote) (Reply)
Off-topic: Wat ook opvalt is dat er allerlei executieveilingsites zijn, maar niet één die alle aanbod combineert, het lijkt net dat er in het huidige internet-tijdperk een poging gedaan wordt om het totaalaanbod aan het publieke zicht te onttrekken.
Of vergist Juan zich weer eens?
Vraag: weet iemand wellicht wel zo’n site met totaalaanbod NL huizenexecuties (b.v. Il komt vaak met goede opmerkingen en ook dergelijke links)?
Buena semana
Juan
18 September 2011 om 8:55 am dr.t(Quote) (Reply)
Juan
‘t is ongeloveloos hoe het kan dat in het land met de hoogste hypotheekschulden (1004 Miljard?) het het langst duurt vooralleer men een prijsaanpassing neerwaarts accepteert.’
Misschien juist daarom wel, men verkoopt niet graag met verlies.
18 September 2011 om 9:04 am dalen(Quote) (Reply)
@ 61
“Misschien juist daarom wel, men verkoopt niet graag met verlies.”
Velen kunnen nog met winst verkopen maar het is wat minder dan hetgeen men had willen hebben. Enkelen kunnen nu nog met een klein verlies verkopen. De vooruitzichten voor hen zijn echter minder, immers de trend van het prijsniveau is naar beneden.
@ 57
“Vraagprijs heeft niks met een daling van woningprijzen te maken. Als ik straks een huis koop van 1 miljoen. Hem volgende week te koop zet voor 2 miljoen en de week daarna hem verkoop voor hetzelfde miljoen, is er geen daling.”
Maar wel een daling van de vraagprijs en dat is hetgeen wat je de laatste jaren ziet.
18 September 2011 om 9:06 am ll(Quote) (Reply)
Gisteren in programma op Ned. 2 om 20.30h. een persoon met een restschuld van 250.000, zat een tijd met dubbele hypotheken en is nu eerste huis kwijt maar nu de tweede nog …..
Juan, de enige houvast in cijfertjes van executieverkopen is het kadaster, maar banken kopen ook huizen op tegenwoordig, je komt er dus niet achter…….
18 September 2011 om 11:57 am floor(Quote) (Reply)
Erg goede discussie over de euro en Europa.
http://michael-hudson.com/2011/09/euro-sos-debate/
Wel uitkijken dat je niet gaat hyperventileren wanneer mr. Lynn aan het woord is.
18 September 2011 om 1:15 pm Steven(Quote) (Reply)
Funda bijna op 250.000! Overigens vraag ik me af of ze dan al die parkeerplaatsen die te koop staan meerekenen, want vooral in A’dam zijn er veel te koop. (dan krijg je dus een zeer vertekend beeld)
18 September 2011 om 6:10 pm hugo(Quote) (Reply)
Leuk grafiekje om te laten zien om welke landen we ons zorgen moeten maken. Dit aangezien de NL bevolking hier als onderpand voor dient zerohedge.com/site…Netherland%20exp.jpg
18 September 2011 om 6:28 pm ll(Quote) (Reply)
Zwarte Zwaan ?
online.wsj.com/art…160111056378334.html
18 September 2011 om 6:31 pm ll(Quote) (Reply)
Oud bericht
18 September 2011 om 7:01 pm hugo(Quote) (Reply)
@64 (floor)
Goede link floor. Zegt goed waar de EU(ro) voor staat. Een ripoff.
18 September 2011 om 7:06 pm floor(Quote) (Reply)
@ Hugo
Ik heb nog een aardige, het liefst zou ik ‘m ook hier helemaal uittypen en nog liever in een groot landelijk dagblad.
Gewoon lekker voor het schokeffect zullen we maar zeggen. De miljarden vliegen je om de oren.
businessinsider.co…-scotland-group-uk-1
18 September 2011 om 7:07 pm floor(Quote) (Reply)
ps Indien iemand nog een lichtpuntje ziet hoor ik het graag.
18 September 2011 om 7:10 pm floor(Quote) (Reply)
en nog een ps
Even voor de goede orde floor en marianne zijn één en dezelfde.
Heb de cookies eruit gegooid en per ongeluk de verkeerde naam ingetikt.
Maar zo is alles weer duidelijk toch?
18 September 2011 om 7:12 pm hugo(Quote) (Reply)
@floor
Het lichtpuntje is fysiek goud en zilver en game over voor de Euro. Zo lang het bij miljarden blijft vertrek ik geen spier meer. Biljoenen is het hedendaagse spelletje en die worden waardeloos dus niets om je zorgen over te maken
.
18 September 2011 om 7:15 pm hugo(Quote) (Reply)
Zorg er wel voor dat je de EU verlaat voordat het zover is. Die willen weer WOIII en IV zodat er genoeg macht en geld kan worden verdiend. Een ieder die de EUro vertrouwd verdiend wat er komt.
18 September 2011 om 7:39 pm floor(Quote) (Reply)
@ Hugo
Noem je dat een lichtpuntje?
18 September 2011 om 8:05 pm Ralph(Quote) (Reply)
Parkeerplekken, recreatiewoningen, dubbele plaatsingen, etc.
18 September 2011 om 8:06 pm hugo(Quote) (Reply)
@75 (floor aka marianne)
Ja, je moet wel heel goed kijken maar dan zie je dat lichtpuntje. De EU elite heeft gekozen de bevolking te vernietigen om zo gezicht te redden aangezien ze hun beloften niet na kunnen komen. Grotendeels is eea al gepositioneerd op geopolitiek niveau. De EU is niet meer dan een natte droom om het Romeinse rijk opnieuw op te bouwen. Barosso zie ik niet als Caligula. http://nl.wikipedia.org/wiki/Caligula maar als een eerder monster welke dat rijk heeft weten voor te brengen. Ja Barosso ziet de EU als empire (en zichzelf waarschijnlijk als keizer) http://www.youtube.com/watch?v=-I8M1T-GgRU. Know your enemy.
18 September 2011 om 8:19 pm hugo(Quote) (Reply)
ps het enige wat ik wil is dat die fucking overheid eindelijk eens dat pistool van mijn hoofd haalt en me laat doen, op basis van vrijwilligheid, wat ik wil. Helaas zit die simpele wens er niet in aangezien teveel partijen winst willen halen en dat geweldsmonopolie willen misbruiken voor eigen gewin.
18 September 2011 om 8:57 pm Scheefhuurder(Quote) (Reply)
Het leek me duidelijk dat de aex en de huizenmarkt nog wat te verduren krijgen. Dat de overheid dat ook ziet lijkt me minder, zolang ze de hra een warm hart toedragen.
18 September 2011 om 9:15 pm Adamus(Quote) (Reply)
Letherme wil spaargeld in laten leveren tegen staatsbonnetjes ? OEZO??
18 September 2011 om 9:23 pm dalen(Quote) (Reply)
@ 76
“aangezien ze hun beloften niet na kunnen komen.”
Je bedoelt “aangezien ze hun beloften niet na WILLEN komen.”
Het Nederlandse volk is geïndoctrineerd door propaganda en heeft zichzelf tot aan hun kleinkinderen slaaf gemaakt van de bank van zogenaamde luxe.
Ze leggen geheel vrijwillig hun hoofd en de hoofden van hun nakomelingen vrijwillig op het schavot.
PS
Wel knap van de gevestigde orde om iedereen de illusie te geven dat ze het vreselijk goed hebben en ze gelijktijdig kompleet de vernieling in te helpen.
18 September 2011 om 9:29 pm dalen(Quote) (Reply)
@ 79 adamus
“Letherme wil spaargeld in laten leveren tegen staatsbonnetjes”
Dat van die staatsbons hoorde ik ook in Belgie.
Er zit heel veel geld onder de mensen in Belgie en dat is Belgie zijn redding.
Door die oerdomme houding van Letherme ligt een bankrun op de loer.
Belgen laten zich niet snel slachten.
18 September 2011 om 9:35 pm hugo(Quote) (Reply)
@82 (dalen)
Nee ik bedoel dat ze hun beloften niet na KUNNEN komen. De WW premies uit de goede tijden zijn allang uitgegeven. De pensioenen zijn dumpplaats voor slechte schulden van banken, de AOW premie is een omslagstelsel, woekerpolissen welke nog uit de kast moeten rollen etc etc.
Degenen welke de vruchten hebben geplukt van die deals kunnen deze deels goedmaken. Ik denk niet dat dat gebeurt.
Wat ik het ergste vind is de corrumperende wetgeving welke de bevolking wordt opgelegd. Zorg dat je zo diep mogelijk in de schulden zit en plunder anderen. Bezit hebben / niet mee willen doen is gepakt worden lijkt het motto.
Ik ben het met je eens dat het een knap staaltje propaganda is.
18 September 2011 om 10:29 pm Dawg(Quote) (Reply)
“Writing in the Financial Times in December 2001, then EU Commission President Prodi declared “I am sure the euro will oblige us to introduce a new set of economic policy instruments. It is politically impossible to propose that now. But some day there will be a crisis and new instruments will be created”. This may not be the crisis, but it has probably brought Europe closer to the point where institutional reform is required. For any monetary unions to survive, the costs must not persistently outweigh the benefits”
ftalphaville.ft.co…-euro-does-not-work/
Nou Prodi, alles loopt zo te zien volgens plan.
18 September 2011 om 11:22 pm Adamus(Quote) (Reply)
Podcastje voor Hugo?
http://www.wissensmanufaktur.net/vortraege
18 September 2011 om 11:24 pm Adamus(Quote) (Reply)
http://www.wissensmanufaktur.net/danistakratie
Deze eigenlijk…..
19 September 2011 om 8:16 am ll(Quote) (Reply)
Hé,hé, de AFM heeft eindelijk het licht gezien, side letters in het vastgoed
, om de waarde hoog te houden………vastgoedwaarde wordt n.l. berekend naar huurinkomsten……..
fd.nl/beleggen/191…korting-kantoorprijs
Nu de Woco,s nog eventjes bekijken AFM, die verkopen rijtjes woningen en stukken nieuwbouwflats aan elkaar en weer terug, en weer aan een nog een ander om de woningwaarde ook maar hoog te houden…….
19 September 2011 om 8:30 am ll(Quote) (Reply)
Oef, de apen komen uit de modder gekropen……
Garantie’s van Ollandse Staat is dus 400 miljard.
telegraaf.nl/dft/n…d_euro__.html?sn=dft
Tezamen dus 800 miljard inclusief staatsschuld, dus 133% van gdp. Olland in de top tien boven Ijsland……
19 September 2011 om 8:42 am Adamus(Quote) (Reply)
Waarom er nu garanties moeten zijn op spulletjes met zoveel onderliggende waarde?? De hollandse financiële weide wordt steeds zompiger, we staan straks zomaar tot de knieën in het moeras.
19 September 2011 om 8:45 am ll(Quote) (Reply)
ECB grijp Uw kans, printen maar …….
Politiek faalt….. komt precies samen met het stuk van adamus, danistakratie……duidelijk
, eigenlijk vind ik plutocratie persoonlijk een mooier woord
telegraaf.nl/dft/g…_faalt__.html?sn=dft
19 September 2011 om 9:07 am ll(Quote) (Reply)
In de ban van de credit default swabs…….
money.cnn.com/2011…htm?iid=HP_Highlight
19 September 2011 om 9:40 am Techneut(Quote) (Reply)
telegraaf.nl/dft/n…_miljard_euro__.html
–
Het grootste bedrag is gemoeid met de NHG, te weten 126,4 miljard. Het Rijk loopt hier niet direct risico omdat er een waarborgfonds bestaat, gevuld met 600 miljoen dat uitbetaalt als huiseigenaren niet meer aan hun hypotheekverplichtingen kunnen voldoen.
–
Dus er is klein potje met slechts 600 miljoen voor een garantstelling van 126,4 miljard. Het lijkt het EFSF wel
19 September 2011 om 10:28 am Bug(Quote) (Reply)
gillen.
600 miljoen is voldoende om 1,1 maand 5% rente te van 126,4 miljard schuld te voldoen. Ofwel als 20% in gebreke blijft dan hou je het een half jaar vol en dan is de koek op. Vanaf dat moment neemt de staatschuld met 100 miljoen per maand extra toe.
Of snap ik het nhg niet.
Tijd om te emigreren dunkt me.
19 September 2011 om 7:36 pm lorenzo(Quote) (Reply)
96 , ik zit te denken aan Gibraltar , belasting betalen is miniem , net als in dat andere land (..) en altijd mooi weer : tweedewoning.eu/wo…y_id=104&page=1
19 September 2011 om 8:22 pm hugo(Quote) (Reply)
@87(dwag)
Jup, goed werk van de mannen. Uitstekende afstemming met de ECB. Schuld, een uitstekende keten voor de slaaf een een ideale manier om je zin door te rammen.
@89 (adamus)
Ik heb de eerste 35 min gekeken en wist eigenlijk alles al wat de beste man vertelde. Zeker een tip voor de niet zo goed geïnformeerde.
@91 (ll)
Ik vind kleptocratie een goede omschrijving
19 September 2011 om 8:34 pm Adamus(Quote) (Reply)
Techneut, waar ligt die 600 miljoen nu opgeslagen?
19 September 2011 om 8:42 pm floor(Quote) (Reply)
@Hugo
Ben ik weer, herinner me nu inderdaad dat jij één van de goldbugs bent.
Goede raad, watch it, ben er van overtuigd dat dat gele metaal eerst nog een flinke tik op z’n kop krijgt.
19 September 2011 om 8:51 pm Adamus(Quote) (Reply)
“de kleptocratie voorbij”
19 September 2011 om 8:58 pm Adamus(Quote) (Reply)
Ondertussen heeft het Rotterdams Gemeentelijk Sloopbedrijf grootse plannen: 4000 woningen, 400miljoen (10.000pw). Bedrag zal wel niet toereikend zijn….ze zijn al begonnen bij het stadion?
19 September 2011 om 10:18 pm floor(Quote) (Reply)
@Adamus
Volgens mij zijn het alleen maar plannen, niemand die weet waar de poen vandaan moet komen.
20 September 2011 om 1:12 pm Techneut(Quote) (Reply)
@99 Adamus
Geen idee, misschien in Griekse staatsobligaties
20 September 2011 om 7:54 pm Juul(Quote) (Reply)
Bemerkte laats enkele scheuren in mijn woning.
Vroeg een bouwkundig voor advies,maar deze vertelde dat dit geen probleem was.
Vroeg hierna een econoom naar advies.
Deze vond dit ook geen probleem, de hele huizenmarkt zit vol met scheuren.
Zijn advies was derhalve, een behangetje eroverheen en we kijken volgend jaar weer verder.
20 September 2011 om 8:19 pm nhz(Quote) (Reply)
Misschien wordt het tijd voor een soort overheidsgarantie voor alle bouwkundige problemen die zich met de eigen woning kunnen voordoen; alle reparaties voortaan gratis uitgevoerd via overheidsfonds. Laat huiseigenaars pakweg 10 euro per jaar hiervoor betalen, dan doet iedereen mee (natuurlijk helemaal gratis als je al NHG hebt). Extra omzet voor de bouwsector, volop werkgelegenheid voor uitgerangeerde politici, blije huiseigenaars, wat willen we nog meer? Jammer voor de leveranciers van behangetjes, maar je kunt niet alles hebben. De kosten komen voor rekening van de overheid, maar die stond toch al garant voor meer dan 100 miljard aan woningen dus eigenlijk kost het niks, en als we de boel laten instorten kost het ook geld. Huizen worden vast nog veel meer waard als iedere koper weet dat eventuele reparaties niets kosten! Ik zeg win-win, doen!!
21 September 2011 om 11:32 pm Juul(Quote) (Reply)
Hoor nu een dag later van rtl-z dat scheuren niet meer zijn te herstellen.
Geen win-win maar ook in dit land ellende.
We zijn dus niet anders maar hebben het langer ontkent