DNB: party like it’s 1999

Gister verscheen een nieuwe uitgave van ‘Economische ontwikkelingen en vooruitzichten‘ van De Nederlanse Bank (DNB). Hierin stelt DNB dat de woningmarkt zich op een ‘kantelpunt’ bevindt. Het gedaalde reële beschikbare inkomen en een toenemende werkloosheid worden keurig ingepakt tussen twee alinea’s met lichtpuntjes. Hierbij wordt kort het mantra herhaald dat we sinds dit voorjaar van de banken, makelaars en veelgeïnterviewde woningmarkthoogleraren te horen krijgen: “de rente is laag, transacties nemen toe, betaalbaarheid gestegen en vertrouwen gegroeid“. Hoewel het enorm veel moeite kost wilde ik daar deze keer eens niet tegen in gaan.

Nee, deze keer leek me het wel leuk eens te kijken naar wat er zoal gezegd werd over de woningmarkt toen de huizen even ‘betaalbaar’ waren als nu. Daarvoor moeten we terug naar circa de tweede helft van 1999 tot en met 2000. Toen waren de huizenprijzen gecorrigeerd voor inflatie even hoog, gecorrigeerd voor besteedbaar inkomen ook en zelfs volgens de Rabobank betaalbaarheidsindex die rekening houdt met rente waren huizen toen even duur:

rabobetaalbaar

Optimisme verontrust DNB

Bij hetzelfde prijsniveau als nu laat de Nederlandse Bank in juni 2000 een waarschuwing uitgaan dat het vertrouwen in stijgende prijzen weleens ongegrond zou kunnen zijn:

Extra verontrust door een onderzoek onder huizenbezitters waaruit een enorm vertrouwen in verdergaande waardestijging blijkt, waarschuwt DNB voor mindere tijden.

DNB signaleert in haar kwartaalrapport dat de bedragen die voor woningen worden neergeteld, steeds verder los komen te staan van de onderliggende waarde. 

Bron: Trouw

Hier leren we dus dat bij het huidig prijsniveau een vertrouwen in waardestijging op de woningmarkt ‘verontrustend’ is, en de waarde van woningen los is komen te staan van de daadwerkelijke waarde.

Stop te hoge hypotheken

Dit sluit aan bij een conclusie die DNB eind jaren negentig al meermaals deed; dat er een luchtbel op de woningmarkt was. Januari 2000 stelt DNB nog eens:

Banken en hypotheekbemiddelaars zijn de afgelopen vijf jaar te gemakkelijk geweest met het geven van hoge hypotheken. De Nederlandsche Bank gaat daarom strenger toezicht houden op de verstrekking van huisleningen.

 De Nederlandsche Bank (DNB) stelt dat in een onderzoek naar de hypotheekmarkt tussen 1994 en 1999. Huizenkopers, banken en bemiddelaars nemen steeds grotere risico’s.

De hypothecaire schuld is in Nederland het snelste gestegen, vergeleken met andere Europese landen.

Bron: Trouw

Het CPB heeft het intussen moeilijk met het doen van ramingen. De consumptie is veel hoger dan uit besteedbaar inkomen in de modellen te verklaren valt. Overwaarde van woningen vloeit de samenleving in doordat overwaarde middels aanvullende hypotheken worden ‘verzilverd’:

De kracht van de Nederlandse economie blijft het CPB verrassen. Het is vooral de ongebreidelde kooplust van consumenten die de economen keer op keer op het verkeerde been zet. De uitgaven aan duurzame goederen als meubels en auto’s stijgt al een jaar tegen de 10 procent.

Een blik op de ontwikkeling van de hypotheken had het CPB veel gezichtsverlies kunnen besparen. Hypotheken hebben niet veel meer met de koop van een huis te maken. Het Centraal Bureau van de Statistiek constateert al langere tijd dat de ontwikkeling van het geleende bedrag in hypotheken de huizenverkopen ver overstijgt. Onderkoeld meldt het CBS ‘dat de opvatting wordt bevestigd dat hypotheken voor andere doeleinden worden gebruikt dan voor de aankoop of verbouwing van woningen’.

Bron: Volkskrant

Dat is best cynisch, als je bedenkt dat het CPB de afgelopen jaren stelselmatig te gunstige schattingen afgeeft omdat ze geen rekening lijkt te houden met overtollige private schulden. De prijzen stijgen zo snel dat zelfs de VVD een beperking wil aan de hoogte van hypotheken. Dan moet je het echt wel heel bont maken hoor.

Economen: huizenprijzen gaan stevig dalen

Ook in deze periode waren Peter Boelhouwer en Paul de Vries al actief. Peter kennen we als meest geïnterviewde woningmarkthoogleraar en Paul werd later woningmarktrekenmeester bij de Rabobank. In een gezamenlijk onderzoek stellen zij dat het prijsniveau van 2000 niet houdbaar is. Dit niveau, vergelijkbaar met 2013, zou zelfs bij een dalende rente niet houdbaar zijn:

Die onvermijdelijke daling wordt dit jaar en volgend jaar nog tegengehouden door de forse eenmalige inkomensverbetering dankzij het nieuwe belastingplan. Bovendien hebben de sterke prijsstijgingen van de afgelopen jaren een psychologisch, prijsopdrijvend effect. Daardoor stijgen de prijzen volgens het model dit jaar nog steeds nog met zeven, volgend jaar met slechts één procent.

Na 2002 zullen de prijzen met maar liefst vier tot vijf procent per jaar gaan dalen. In 2010 zou de gemiddelde huizenprijs weer stabiliseren, op een niveau (282000 gulden) dat fors onder het huidige niveau ligt. Dat is, nog afgezien van de inflatie, een daling van meer dan tien procent.

Bron: Trouw

U leest het goed. De onbetwiste rekenmeesters van de Rabobank en TU Delft die nu al maanden aan het roeptoeteren zijn dat huizen nog nooit zo betaalbaar waren, huizenprijzen gecorrigeerd voor inflatie ‘geen echte fundamental‘ zijn,  en dus wel in waarde móeten stijgen, voorspelden toen zij nog enigszins de schijn van wetenschappelijke onafhankelijkheid konden ophouden een prijsdaling naar 128.000 euro in 2010. En dan vermoed ik dat ze nog niet eens hadden bedacht dat de besteedbare inkomens zouden dalen, zoals afgelopen jaren.

Faites vos jeux

Ik wil best de Nederlandse Bank, Rabobank en TU Delft geloven. Maar als de mening die zij hadden in 2000 zó uiteenloopt met die van nu, moet ik kiezen welke van beide ik moet geloven. Ik denk dat zij destijds een stuk vrijer waren in wat ze zeiden. Maar maak vooral je eigen keuze.

bron: Woningmarktcijfers

Share Button
Tagged with:
212 comments on “DNB: party like it’s 1999
  1. Leddie says:

    Welke belangen heeft TU Delft in de persoon van Peter Boelhouwer om zo van mening te veranderen? Ik zou toch graag de achterliggende motivaties weten, want als hij zich wat onafhankelijker had opgesteld had hij echt de tegengeluiden wel opgevangen.

    128k komt verdraaid dicht in de buurt van het eeuwgemiddelde van 130k, zoals eerder in de graphic weergegeven. Voor mij laat de waarheid nog lang op zich wachten…

  2. schanuleke says:

    Uitstekend artikel. Het betere uitpluiswerk. Hulde!

  3. ll says:

    Oh Tufkaj, voor mij ben jij een lichtpuntje, mooi artikel 🙂

    Wat ik denk is dat DNB in 2000 niet had kunnen voorzien dat de securitisatie zo’n enorme vlucht zou nemen ( securitiseren begon pas te lopen in 2000 en het gebeurde UIT HET ZICHT van DNB ) Dus dacht DNB toen, dat de prijzen zouden dalen omdat het krediet OP was . Maar door de securitisatie werd het krediet weer opgeblazen tot ongekende proporties ( 347 miljard ) , DNB wist het eenvoudig niet. ( het oppompen van krediet gebeurde off-balance en DNB had daar tot op vandaag ? GEEN zicht op )

    Maar nu anno 2013 in de huidige situatie is het de bedoeling dat het krediet weer opgepompt gaat worden door de NHI ( maar 30 miljard is het streven toch ? ) , het verschil met toen is dat dit nu een plannetje is van DNB ( Knot ) zelf……….. en gaan de prijzen stijgen duzzzzzz ( denken ze, zou moeten gebeuren volgens hun modellen)

    Maar zeepbellers denken daar dan toch weer anders over 🙂

  4. ll says:

    ll,

    oud stukje, dat dan weer wel, slaap nog niet uit 🙂

  5. ll says:

    Ondertussen in Ierland.

    De bodem is bereikt, koopjesjagers stromen weer toe …….. bargain hunt ………

    http://www.independent.ie/business/personal-finance/property-mortgages/auction-breaks-record-as-over-24m-worth-of-property-sold-in-a-day-29827587.html

  6. ll says:

    Mijn dochter woont nu in Londen, de hele street waar ze nu woont is opgekocht door Russen en Indiërs ……

  7. Wie says:

    Goed artikel. Het laat zien hoe inconsequent en onbetrouwbaar mensen zijn.

  8. Juan belmonte says:

    @ artikel

    Mooi stukkie
    Huizenhistorie

    Juan denkt af en toe in de verleeden tijd

    Faisiez vos jeux
    Rien n’allait, ni VA, ni ira plus.

    Hollandsche hypotheek 285% van netto inkomens
    Spaanse hypotheken 130% van netto inkomens.

    Prijsdaling in Spanje meer dan 50%
    Prijsdaling in NL beperkt tot 20% ???

    Dan haalt iemand oorzaak en gevolg door elkaar.

    De rekening van de schulden
    Moet een keer genomen

  9. Nico de Geit says:

    ’U woont in een schuur’

    Het leek een droom. Op zijn negentiende werd John Kaandorp trotse eigenaar van een huisje in het centrum van Egmond Binnen. Het werd echter een nachtmerrie. Bijna drie jaar later zit hij met 100.000 euro hypotheekschuld en blijkt hij niet in het bezit van een huis, maar een berging.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/22128225/____U_woont_in_een_schuur___.html

  10. afbetaalde huiseigenaar says:

    Nico de Geit:
    ’U woont in een schuur’

    Het leek een droom. Op zijn negentiende werd John Kaandorp trotse eigenaar van een huisje in het centrum van Egmond Binnen. Het werd echter een nachtmerrie. Bijna drie jaar later zit hij met 100.000 euro hypotheekschuld en blijkt hij niet in het bezit van een huis, maar een berging.

    telegraaf.nl/binne…n_een_schuur___.html

    heb het met stijgende verbazing gelezen..
    die jongen is dus 3 dubbel op de naad genaaid..
    a. te duur gekocht ( hallo 39m2? voor zo een prijs???)
    b. geen woonbestemming
    en dan de kosten voor het terugbrengen in de originele toestand??

    en dan de gemeente al die jaren woz laten betalen en het kadaster heeft het pand in a en b gesplitst?

    kadaster verklagen.. dat hadden ze toch nooit mogen doen, toch?

  11. Nico de Geit says:

    ll:
    Mijn dochter woont nu in Londen, de hele street waar ze nu woont is opgekocht door Russen en Indiërs ……

    Veel Russen slapen met een pak dollars onder hun matras terwijl ze diep in de schulden zitten. Vooroordelen zijn hardnekkig. Russen denken dat ‘bij de volgende revolutie’ hun schulden worden kwijtgescholden en dat ze hun huis cadeau krijgen. In de beleving van veel Russen zijn alle westerlingen rijk en zijn dollars een zekere belegging.

  12. afbetaalde huiseigenaar says:

    en hier de contrepoint voor het lichtpuntjes festival

    black rock voegt zich in het rijtje der beren..
    de zoveelste die zegt: eruit: cash is king

    http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/12/11/crash-gefahr-investor-blackrock-raet-zum-ausstieg-aus-aktien/

  13. afbetaalde huiseigenaar says:

    aan admin

    prachtig artikel
    en goede strategie.. ipv de manende vinger die niemand op het hoogtepunt van het lichtpuntjes festival wil horen..
    nu creatief schalks een spiegel gebruiken waar de actors uit 99 zichzelf tegen komen..

    prachtig

  14. Nico de Geit says:

    afbetaalde huiseigenaar: dat hadden ze toch nooit mogen doen, toch?

    De jongen had gewoon beter op moeten letten. Iedereen dekt zich in. Makelaar, notaris, bank, kadaster en gemeente.

    Er zijn meer van dit soort gevallen bekend omtrent de bestemming van het pand. Overdracht bij de notaris was nooit een probleem maar sinds vorig jaar opeens wel.

  15. Nico de Geit says:

    afbetaalde huiseigenaar: en blijkt hij niet in het bezit van een huis, maar een berging.

    Ik heb al eerder aangekaart: feitelijk betaal je voor een vergunning. De jongeman dacht dat hij een huisje kocht met vergunning maar dat bleek een verkeerde aanname. Het ‘huis’ moet weer omgebouwd worden tot ‘berging’. Leidingen eruit, keuken en badkamer eruit. Met een dwangsom van 75k.

    Die is 75K is interessant. Als hij die 75k betaalt mag het een ‘huis’ blijven en wordt het gedoogd? Zie je wel dat het een vergunning is.

  16. latida says:

    In 1999 zou er bovendien sprake zijn van schaarste, en die schaarste probeert men nu weer met huurwoningen te bereiken om mensen te pushen om te gaan kopen.

    Maar er is helemaal geen schaarste. Er is zelfs een enorme leegstand. Leegstand die vanwege het risico op inbraak uiteraard zoveel mogelijk aan het oog wordt ontrokken.

    De leegstand in de kantorenmarkt is enorm, dat mag bekend zijn. Maar wat te denken van de leegstand van zgn maatschappelijk vastgoed met een voorzichtoge schatting van 20 miljoen voerkante meter?

    http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2013/12/05/Leegstand-maatschappelijk-vastgoed-naar-miljoen-m

    En ondertussen worden er iedere dag mensen op straat gezet, hun huis uit, om op straat in de kou te staan of bij familie en vrienden op de bank te slapen.

    Er zit iets gruwelijk niet in de haak in bouwwereld en vergunningenstelsel.

  17. Latida says:

    Overigens, zoals ik al zei, dit is een zeer goed artikel dat heel mooi aantoont de realiteit wordt verstoord door continue te schuiven met begrippen, hun betekenis etc etc. dus dat van transparantie nog steeds geen sprake is.

    Rookgordijnen en een dichte mist.

  18. Keesje says:

    Goed uitzoekwerk! Wel was toen nog niet bekend dat de kinderopvang binnen enkele jaren zo goedkoop zou worden. Dat is nu inmiddels sinds 3 jaar niet meer zo. Maar van 2002-2010 is de opvang enorm goedkoop geweest waardoor veel moeders konden gaan werken en zo honderden of duizenden euro’s extra gezinsinkomen kregen per maand. Dus…gezin, groter huis……maximaal lenen…..nu een dilemma.
    Nu zie je ook veel werkende moeders die weinig nog overhouden, maar ja…..ze moeten wel hun baan houden want de hypotheek en zo moeten wel betaald worden……

  19. ps says:

    ll:

    Maar zeepbellers denken daar dan toch weer anders over

    🙂

    http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/3/6/2/4/9200000015314263_5.jpg

  20. Keesje says:

    ll:
    Oh Tufkaj, voor mij ben jij een lichtpuntje, mooi artikel

    Wat ik denk is dat DNB in 2000 niet had kunnen voorzien dat de securitisatie zo’n enorme vlucht zou nemen ( securitiseren begon pas te lopen in2000 en het gebeurde UIT HET ZICHT van DNB ) Dus dacht DNB toen, dat de prijzen zouden dalen omdat het krediet OP was . Maar door de securitisatie werd het krediet weer opgeblazen tot ongekende proporties ( 347 miljard ) , DNB wist het eenvoudig niet. ( het oppompen van krediet gebeurde off-balance en DNB had daar tot op vandaag ? GEEN zicht op )

    Maar nu anno 2013 in de huidige situatie is het de bedoeling dat het krediet weeropgepompt gaat worden door de NHI ( maar 30 miljard is het streven toch ? ) , het verschil met toen is dat dit nu een plannetje is van DNB ( Knot ) zelf……….. en gaan de prijzen stijgen duzzzzzz ( denken ze, zou moeten gebeuren volgens hun modellen)

    Maar zeepbellers denken daar dan toch weer anders over

    En Il’s argumenten zijn nog belangrijker natuurlijk….lenen, enen, lenen….weet nog dat ik met mijn jongere broer meeging voor een hypotheek……bij de Hypotheker jazeker, wat een aftandse lui daar…..ik zei neem een spaarhypotheek. Zij zeiden nee neem aflossingsvrij dan kun je meer lenen en o ja neem ook nog lumpsum verzekeringen in je hypotheek voor het geval je invalide wordt, ze wilden er maar liefst 3 a 15.000 euro extra erbij doen!!! Ik kon mijn oren niet geloven. Mijn broer luisterde gelukkig naar mij, vervolgens legde dat mens van de hypotheker mij een vel papier voor dat ik moest opschrijven dat zij “goed” geadviseerd had en dat het dan ook mijn schuld zou zijn als het “fout” zou lopen…..BELACHELIJK. Adviseurs…..gebruik ze als poetsdoek…..

  21. lorenzo says:

    Juan belmonte: Hollandsche hypotheek 285% van netto inkomens
    Spaanse hypotheken 130% van netto inkomens.

    Prijsdaling in Spanje meer dan 50%
    Prijsdaling in NL beperkt tot 20% ???

    Dan haalt iemand oorzaak en gevolg door elkaar.

    Begin eens met de ongderliggende waarden , zal je zien dat dit vergelijk mankt loopt.

  22. Ma Ling says:

    Artikel: “Ik wil best de Nederlandse Bank, Rabobank en TU Delft geloven. Maar als de mening die zij hadden in 2000 zó uiteenloopt met die van nu, moet ik kiezen welke van beide ik moet geloven. Ik denk dat zij destijds een stuk vrijer waren in wat ze zeiden. Maar maak vooral je eigen keuze.”

    Mijn eigen keuze: de inverse van corporate fascism! Geen idee hoe dat dan heet. Commercieel communisme? Neoliberaal corporatisme? Publieke puinzooïsme? Belangenverstrengeling en houd de burgers voor de gek-isme?

    Het is zoals een Dijsselbloem die banken verplicht positief te zijn, maar dan al jaren geleden.

    In elk geval goed speurwerk! Hier zou Boelhouwer cs wel eens mee worden geconfronteerd.

  23. eric406 says:

    Dit verdient een infographic

  24. Latida says:

    http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/partners/kadaster/onderwijsvastgoed-onder-de-loep.9169343.lynkx

    ONDERWIJSVASTGOED ONDER DE LOEP
    26 nov 2013 0 reacties
    Ontgroening, ofwel een afname van het aantal of aandeel jongeren, is een belangrijke factor voor het lokale en regionale onderwijsbeleid. Doordat er steeds minder kinderen worden geboren, daalt de instroom van leerlingen. Wat nu nog vooral basisscholen treft zal zich in de toekomst logischerwijs uitstrekken richting het voortgezet onderwijs.
    Hoewel er zeker regionale verschillen zijn, is ontgroening een landelijk verschijnsel. Alleen de provincie Flevoland ontspringt de dans en ziet het aantal leerlingen in de nabije toekomst toenemen. Voor de andere provincies geldt een dalende trend

  25. Latida says:

    Dus hallooo overheid

    Welke schaarste?

    En wat gaat er gebeuren met alle grotere huizen van boven de drie ton?

    Wie gaat die kopen? Welk 1 of 2 persoonshuishouden heeft daar straks behoefte aan?

    Maar goed, de prijzen gaan straks weer stijgen, toppie joppie!~

  26. Latida says:

    Nog meer leegstand!

    http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2013/10/07/Miljardenafschrijvingen-op-zorgvastgoed

    Zorginstellingen moeten miljarden afschrijven op vastgoed omdat ouderen en hulpbehoevenden langer thuis moeten wonen. Vooral in de regio’s Den Haag, Haarlem en Gooi- en Vechtstreek en in de provincies Groningen en Zeeland kampen eigenaren van verzorgingstehuizen met leegstand en forse afschrijvingen. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur en -onderzoeker Companen. De beschikbare capaciteit zal in de genoemde regio’s met 25 tot 28 procent moeten krimpen.

  27. Latida says:

    En verder in hetzelfde gelinkte artikel van hierboven,
    deze opvallende zin

    ..De leegstand wordt vooral veroorzaakt door de bezuinigingen van het kabinet. Vanaf 2015 moeten ouderen en hulpbehoevenden meer zorg aan huis krijgen en minder snel in een verzorgingstehuis geplaatst worden..

    Toeval?

  28. Latida says:

    Over lichtpuntjes die tot vuurtorens worden opgewaardeeerd

    http://www.ftm.nl/column/belastingplan-2014-lasten-zonder-lusten/

  29. ll says:

    Voor de liefhebbers Steve Keen gisteren in Grunn,

    Why the crisis is not over … ( hoop dat het lukt )

    http://streaming3.service.rug.nl/p2gplayer/Player.aspx?path=ALG-OFFERHAUS%2f2013%2f12%2f10%2f2%2fvideo_post.wmv&mediaType=recordings

  30. schanuleke says:

    Nico de Geit:

    Bizar dat dit gewoon kan in Nederland. Waar was de notaris? Waar was het kadaster? Waar was de gemeente al die jaren??? Blijkbaar is er al die tijd nergens een belletje gaan rinkelen.

    Als koper ben je dus gewoon nooit zeker dat datgene wat je denkt te kopen wel echt is wat je koopt. De partijen met wie je bij de koop in zee gaat, hebben geen van alleen enige toegevoegde waarde, die vullen alleen hun zakken.

    Dit relaas bewijst maar weer eens: als je koopt word je links en rechts kaalgeplukt door allerlei “deskundigen”, maar ben je feitelijk aan de goden overgeleverd.

  31. ll says:

    Regels voor de volgende crisis ? Over 60 jaar ? 😉

    http://www.politics.be/persmededelingen/37311/

  32. ll says:

    Voor Tufkaj, 80 % starters hebben vertrouwen in woningmarkt ????

    http://www.netherlandscorporatenews.com/archive/inp/2013/12/10/T174.htm

  33. tufkaj says:

    ll,

    Had hem gezien. WC-eender dan dat wordt het niet. Denk dat alles valt of staat met de definitie ‘starter’. Als dat degene is die binnen een maand een huis wil kopen, geloof ik best dat die de zaak vertrouwt.

  34. Philippulus says:
  35. Philippulus says:

    Tennissers Wapenveld boos om vertienvoudiging erfpacht

    WAPENVELD – De erfpacht die Tennis Vereniging Wapenveld betaalt aan de gemeente Heerde, wordt vertienvoudigd. De zeshonderd euro die ze tot nu toe betaalden voor de grond wordt, als het aan de gemeente ligt, zesduizend euro.

    http://www.destentor.nl/regio/heerde/tennissers-wapenveld-boos-om-vertienvoudiging-erfpacht-1.4134504

  36. Cynicus economicus says:

    ll: Voor de liefhebbers Steve Keen gisteren in Grunn,

    Onthullend en beschamend, dat niemand van het publiek een zinnige vraag kon stellen.

  37. Juan belmonte says:

    Hahahaha

    Maurice de hond in 2010 met chocoladeletters op de voorpagina’s:
    64% van de Nederlanders dent dat huizenprijzen niet dalen in 2010.

    ….
    Typisch gevalletje foute meerderheid.

  38. Juan belmonte says:

    Philippulus:
    Woningmarkt heeft rust nodig, geen passiviteit.

    bouwendnederland.n…8;utm_medium=twitter

    Welnu

    ALS DE WONINGMARKT IETS NODIG HEEFT
    DAN IS HET NATUURLIJK
    – Hukker
    – Calon
    en de meest populaire en betrouwbare politicus ooit:
    Verhagen

    In 2014 wordt alles beter 🙂

  39. Juan belmonte says:

    Latida:
    Nog meer leegstand!

    vastgoedmarkt.nl/n…ngen-op-zorgvastgoed

    Zorginstellingen moeten miljarden afschrijven op vastgoed omdat ouderen en hulpbehoevenden langer thuis moeten wonen.

    Kijk kantoren leegstand 8 miljoen meters ?
    Bedrijfshallen: Juan onbekend
    Autoshowrooms 1 miljoen meter
    Zorgvastgoed

    kortom er zijn overschotten en prijsvallen op BOG
    maar dat geldt natuurlijk niet voor de woning-“markt” 🙂

  40. Juan belmonte says:

    lorenzo,

    Sorry

    Juan ziet het niet
    Zien is een gave
    sommige mensen (weledelhooggeleerde Heeren onder hen)
    zien al jaaaaaaren
    bodems
    waar de werkelijkheid aanhoudende prijscorrecties prijsgeeft.

    De casametristische fata morgana 🙂

  41. lorenzo says:

    Juan belmonte: Sorry

    Juan ziet het niet
    Zien is een gave
    sommige mensen (weledelhooggeleerde Heeren onder hen)
    zien al jaaaaaaren
    bodems
    waar de werkelijkheid aanhoudende prijscorrecties prijsgeeft.

    De casametristische fata morgana

    De repeteer machine behoeft enige onderhoud , vaker door mij aangeleverde ”software” heeft , gezien de inhoud van het wederkerige antwoord, geen enkel resultaat gehad.

  42. Juan belmonte says:

    lorenzo,

    Haha

    Juan is Oost-Spaans blind.

    Hij ziet NOG steeds geen bodems 🙂

  43. Juan belmonte says:

    Redevco zei het al in 2008 of 2009

    NL Woningmarkt 42% overgewaardeerd.

    Nu zo’n -20%
    CPB Makelleugenaars, casametristen en andere Hogehuizenprijsminners roepen al jaaaaaaren in koor dat
    -een daling niet gebeuren zal
    – de bodem bereikt is

    Maar nu komt DB ook met verwachting van -25% voor Hollansche Huiswaren
    (alias de nieuwe Wasserbomben die unter Wasser staan)

    http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/2013/12/11/deutsche-bank-nederlandse-huizenprijzen-23-te-hoog-t-o-v-inkomen/

    Het moet de Hukkers Calons en Verhagens volstrekt niet uitkomen.

  44. Juan belmonte says:

    Het is buitenlandse banken
    Wel toegestaan
    Om realistische voorspellingen
    Van de NL Woningmarkt te doen.

    Ook in lijn met THE Economist.

  45. Juan belmonte says:

    Waar mejudice nog steeds de structuurveranderingen
    Op de NL Woningmarkt niet wil zien

    Helpen buitenstaanders
    De polder
    Aan meer waar
    Dan enkel de navelstaar

  46. Juan belmonte says:

    @ Lorenzo

    Wellicht
    Heeft Juan zich vergist
    En zijn de bodems wederom en opnieuw in zicht
    Maar Juan is niet voor t Hogehuizenprijsminnen gezwicht
    En dus blijft-i gewoon bij zijn eigen beleving van de bewegingen op de Hollandsche Huizen-“markt”

    Holland gaat VAN
    Stropfinancieringen op twee inkomens
    Gebaseerd op gesubsidieerd huizen leasen
    NAAR
    gewoon ouderwets
    EERST Sparen
    En dan lenen en weer terugbetalen

    Simple als pie

  47. Maria says:

    OT maar even vertellen….

    Bezichtiging in huurwoning met prijs onder huursubsidiegrens:

    Zij: MBO student die thuis weg wil..
    Hij: Kiddo die 24 uur per week werkt en erbij studeert maar geen hoogvlieger..

    Probleem:
    Wie krijgt de huurovereenkomst op zijn/haar naam?
    Hij: qua inkomen zou hij huursubsidie kunnen krijgen, qua vermogen niet..
    Zij: als ze uitwonende studente zou zijn krijgt ze meer beurs en een kapitaal aan huursubsidie.. dus..

    De makelaar:
    Verbaasd over zoveel fiscale kennis van mensen die niet blij zijn over samen wonen maar denken aan in welke mate toeslagen verkregen kunnen worden daarbij vergetend dat ze zelf slachtoffer zijn van hun denkwijze want……

    The kiddo betaalt meer belasting over zijn uurtjes werk (alhoewel natuurlijk ook fiscaal voordelig want 24 uur), het studentje bouwt een nog grotere schuld op en samen hebben ze de makke dat de huurprijzen onbetaalbaar zijn door de huursubsidie, (waar hebben we dat met koopprijzen meegemaakt?)
    de makelaar….
    stond erbij, keek erna, wist dat ze geen deal zou krijgen (wie verhuurt aan een studente met een kleine bijbaan die veel te duur gaat huren met het risico dat de relatie op korte termijn stopt, want te berekend?) en dat ze voor dit soort grapjassen veel te veel belasting betaalt en dat er gekort moet worden op alles wat dit land wel nodig heeft!!

    Waardeloos! Stop alle toeslagen!!!

  48. tufkaj says:

    Juan belmonte: Wellicht
    Heeft Juan zich vergist
    En zijn de bodems wederom en opnieuw in zicht
    Maar Juan is niet voor t Hogehuizenprijsminnen gezwicht

    ik zie het al, sint is weer terug in Spanje 😉

  49. Dawg says:

    Juan belmonte: Redevco zei het al in 2008 of 2009NL Woningmarkt 42% overgewaardeerd.Nu zo’n -20%CPB Makelleugenaars, casametristen en andere Hogehuizenprijsminners roepen al jaaaaaaren in koor dat-een daling niet gebeuren zal- de bodem bereikt isMaar nu komt DB ook met verwachting van -25% voor Hollansche Huiswaren(alias de nieuwe Wasserbomben die unter Wasser staan)woningmarktcijfers…-hoog-t-o-v-inkomen/Het moet de Hukkers Calons en Verhagens volstrekt niet uitkomen.

    ‘Nederlandse huizenprijzen 23% te hoog t.o.v. inkomen’

    Ik vermoed dat binnenkort beweerd gaat worden dat de inkomens niet marktconform zijn.

  50. Juan belmonte says:

    tufkaj: ik zie het al, sint is weer terug in Spanje

    sin poesia
    No se puede torear

  51. Maria says:

    Dawg: ‘Nederlandse huizenprijzen 23% te hoog t.o.v. inkomen’

    Ik vermoed dat binnenkort beweerd gaat worden dat de inkomens niet marktconform zijn.

    Waarschijnlijk Nederlandse huurprijzen ook 23% te hoog t.o.v. inkomen, zou het dan toch aan onze subsidies liggen?

  52. Juan belmonte says:

    Dawg,

    Dat is al reeds het geval
    De bonden eisen 3% terwijl we in deflatie zitten.
    -0,1 % zou oekoenomisch meer gepast zijn 🙂

  53. tufkaj says:

    Dawg: Ik vermoed dat binnenkort beweerd gaat worden dat de inkomens niet marktconform zijn.

    Het pleidooi voor een flinke loonstijging is er al uit de hoek van de banklobby 😉

    Maar moet zeggen dat ik ze in deze situatie geen ongelijk kan geven.

  54. Maria says:

    En wat als het hele toeslagen circus afgeschaft gaat worden?

  55. Maria says:

    Maria:
    En wat als het hele toeslagen circus afgeschaft gaat worden?

    Gecreerd in een situatie dat het geld over de plinten klotste, we zouden toch zomaar terug kunnen?

    Daar hoeft geen loonstijging aan te pas te komen!

  56. Steven says:

    Kijk dit zijn pas leuke sites voor zeepbellers.. 😉

    https://www.elkedaggoedkoper.nl/og/zoek?country=NL&property_type=any&rent_or_buy=buy

  57. Steven says:

    keek uiteraard een beetje rond en zag toen deze:
    https://www.elkedaggoedkoper.nl/og/6-kamer-vrijstaande-woning-te-koop-het-loeg-46-muntendam-1899819?locale=nl&search_ref=true#.UqkPF2qA12F

    Zit je wel in Groningen en is ook niet een superhuis, maar toch… (en ook geen erfpacht en zo)

    maar het is wat laat dus zie vast iets verkeerd. 😉

  58. ll says:

    Ah, nou begrijp ik eindelijk Lorenzo in Spanje zijn al veel huizen afbetaald 🙂 en NL weer aan top ………

    https://twitter.com/Gerhardhormann

  59. ll says:

    Juan belmonte: De bonden eisen 3% terwijl we in deflatie zitten.

    Monetair ? Of prijsdeflatie ? Koffie wordt nu wel steeds goedkoper, een daling van 25%

  60. Adamus says:

    ll:
    Over ING’s RMBS mortgages en Goldman Sachs ……. back to the basis ……

    businessweek.com/n…llion-mortgage-bonds

    Ach, daarom trekt de US huizenmarkt aan; we doen dat op bestelling (Patty Harpenau cursus?), magisch denken van een kleuter.

  61. Adamus says:

    ll:
    Grote Spaarders Opgelet ……..

    nu.nl/economie/365…2016-van-kracht.html

    Dan toch maar liever OG kopen waar x% vanaf gaat. Dilemma?

  62. Adamus says:

    tufkaj: Het pleidooi voor een flinke loonstijging is er al uit de hoek van de banklobby

    Maar moet zeggen dat ik ze in deze situatie geen ongelijk kan geven.

    Eerst Duitsland maar de trend laten zetten.

  63. lorenzo says:

    Juan belmonte: Haha

    Juan is Oost-Spaans blind.

    Hij ziet NOG steeds geen bodems

    Wel een beetje doof , als de welhaats aandoeblijke persoon naast Obama in Zuid afrika niet lang geleden ….

  64. lorenzo says:

    Juan belmonte: sin poesia
    No se puede torear

    Ik zie een al langer bestaande discrepantie tussen de in dit geval spaande taal (waarbij enig empathisch vermogen jegens de ander ontbreekt in deze m/i.) en de feitelijke situatie aldaar .

  65. lorenzo says:

    ll: Ah, nou begrijp ik eindelijk Lorenzo in Spanje zijn al veel huizen afbetaald en NL weer aan top ………

    https://twitter.com/Gerhardhormann

    …met als inzet dat de goegemeente in al zijn cyclische gedrag het boekje koopt om de schrijver dezens op korte termijn hypotheek vrij te krijgen .
    Een goed plan , ik , als leeuwtje, doe namelijk niets anders .

  66. Adamus says:

    Waardeloos! Stop alle toeslagen!!!

    Dan valt er voor politici niks meer uit te delen aan hun doelgroep.

  67. Adamus says:

    De makelaar:
    Verbaasd over zoveel fiscale kennis van mensen die niet blij zijn over samen wonen maar denken aan in welke mate toeslagen verkregen kunnen worden daarbij vergetend dat ze zelf slachtoffer zijn van hun denkwijze want……

    En de acadeem laat zich door de onafhankelijk adviseur “bijpraten” die een ruimte huurt in het makelaarspand.

  68. Ma Ling says:

    Tuurlijk: bij een positief hypotheekadvies van VEH (!) en een ‘perspectiefverklaring’ van de uitzendorganisatie kunnen flexwerkers nu een hypotheek krijgen!

    we leren potverdorie ook helemaal niks van het verleden he. Regel potverdorie eerst dat een perspectiefverklaring wordt omgezet in een vast contract!

    http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/flexwerkers-makkelijker-aan-de-hypotheek#node_580556

    En daarbij hypotheekadvies van de VEH. Wordt het nou niet duidelijk met welke pet zij aan de onderhandelingstafel zitten?

  69. Michel says:

    Nico de Geit,

    Lul niet zo dom, hoezo beter opletten?

    De notaris heeft tot 2 maal toe lopen slapen dan. In de splitsingsakte zou moeten staan dat die woning een berging is.

    Is dat niet het geval en het kadaster schrijft het gesplitste deel van het pand in en de gemeente hangt een nummer aan, en de bewoner schrijft zich daar in als ware het zijn enige hoofdverblijf, dan is het een woning.

    Pand heeft een nummer gekregen zelfs de gemeente heft daar verschillende (bewoners/eigenaren) belastingen over.

    Als de gemeente er een huisnummer aanhangt en de zaak via de notaris tot 2 a 3 maal toe als woning kan passeren, dan laat maar komen die dwangsom, de bestuursrechter maakt er gehakt van.

    Kan deze jongen gewoon zijn schade verhalen.

  70. Michel says:

    schanuleke,

    Het Kadaster omschrijft alleen het eigendom en de eigenaar en kent de eigendomsgrenzen toe. Maakt niet uit of het een schuur of woning is.

  71. Tijl says:

    Goeie shit man….

    “Een mooie regeling voor starters
    Om de stap naar een eerste ‘eigen huis’ kleiner te maken, hebben een aantal woningcorporaties de Starters Renteregeling ontwikkeld. Met de Starters Renteregeling krijgt u meer ruimte in uw portemonnee. Het basisprincipe is eenvoudig: De woningcorporatie betaalt 20% van de maandelijkse hypotheekrente voor u, 10 jaar lang. U mag deze onder voorwaarden overigens wèl bijna helemaal aftrekken van uw belastbaar inkomen. Uw maandelijkse hypotheeklasten zijn zo dus een stuk lager. Pas wanneer u de woning gaat verkopen, of na 30 jaar, betaalt u de voorgeschoten hypotheekrente terug. En alléén als uw huis meer waard is geworden.”

    Goeie shit.

  72. Ma Ling says:

    Tijl,

    ziek zeg. En dat nog wel met ‘consumentenorganisatie’ VEH in de gelederen.

  73. Steven says:

    Ma Ling: ‘perspectiefverklaring’

    ha ha. Hoe gaan ze dat doen? Iemand heeft een uitzendbaantje en krijgt dan een perspectiefverklaring? Is weer een regeling die alleen Nederlanders kunnen verzinnen. Zie je het voor je? Een jongen van 20 met een uitzendbaantje en wel een dikke lening, HRA en als het fout gaat NHG… Maar gewoon de prijzen laten zakken en een vaste baan kan dan weer niet.

  74. Dawg says:

    Tijl,

    De speculatie gaat kennelijk een nieuwe fase in. Na de aflossing wordt nu ook de rentebetaling naar voren geschoven.

  75. Tijl,

    Ben ik heel cynisch als ik vermoed dat je bij deze constructie door de adders het gras niet meer ziet? 😉

  76. 2Cent says:

    Wow, las net dit bericht:
    80% starters heeft vertrouwen in woningmarkt
    http://www.netherlandscorporatenews.com/archive/inp/2013/12/10/T174.htm

    Onderaan in kleine letters:
    “Het ging om starters die in januari 2013 hebben aangegeven dat ze het voornemen hadden om
    een huis te gaan kopen.”

    Lekker suggestief zo’n titel.

  77. erik(trolnogimmerhier) says:

    Best fijn zo een kerst zonder zorgen. Huisjes gaan als broodjes over de toonbank momenteel hier en dat wordt alleen maar beter aangezien er geen ene ruk meer gebouwd wordt. Het wachten is op het volgende gratis geld welke de gemeente of het land gaat geven om de doorstroming te doen toenemen, geloof me dat gratis geld gaat er komen net als het gratis geld waar Tijl het hier over had om de starters over de streep te trekken. Huurders wacht vooral op de volgende verhoging hij komt er weer aan volgend jaar en het is weer een forse! Rennen naar die makelaars!!

  78. Sven says:

    2Cent:
    Wow, las net dit bericht:
    80% starters heeft vertrouwen in woningmarkt
    netherlandscorpora…/2013/12/10/T174.htm

    Onderaan in kleine letters:
    “Het ging om starters die in januari 2013 hebben aangegeven dat ze het voornemen hadden om
    een huis te gaan kopen.”

    Lekker suggestief zo’n titel.

    Daar krijgt Erik trollemans een stijve piemel van

  79. Latida says:

    https://www.legaldutch.nl/consument-schadevergoeding-bij-overkreditering/

    Als een consument te veel krediet heeft gekregen, heeft hij recht op een schadevergoeding van de kredietverstrekker. Dat volgt uit een recente, baanbrekende uitspraak van het gerechtshof.

  80. Sven says:

    erik(trolnogimmerhier),

    Als de generatie ” grotere sukkels ” , na jou gratis geld krijgen dan heb jij te duur gekocht.

    Heb je daar al eens over nagedacht trolliebollie ?

  81. lorenzo says:

    …ook wel een orgastisch momentje genoemd.
    Hoewel Erik niet geheel bezijden de waarheid predikt, er word wel degelijk geknipt want een solidair land . De man met de hamer is alleen nog niet geweest in het zelfde land der struisvogels. ( kerst …kerst ..kerst…)

  82. lorenzo says:

    Latida: legaldutch.nl/cons…bij-overkreditering/

    Als een consument te veel krediet heeft gekregen, heeft hij recht op een schadevergoeding van de kredietverstrekker. Dat volgt uit een recente, baanbrekende uitspraak van het gerechtshof.

    beschouw de info als aanvulling op draadje nr. 87

  83. Liesbeth says:

    Sinds 2011 ben ik mezelf aan het oriënteren op het doorstromen naar een nieuwe, duurdere woning. Gelukkig is het er nog niet van gekomen..

    Mijn oude huis is afbetaald en zo’n € 180.000,00 waard.

    Vorig jaar kon ik met mijn salaris en overwaarde nog een woning kopen van rond de € 450.000,00, uitgaande van een aflossingsvrije hypotheek.

    Als ik een nieuwe berekening maak op basis van de huidige hypotheeknormen (aflossing op basis van annuïteiten) komt er een heel ander plaatje uit: door slechts een woning van € 375.000,00 is haalbaar en dit termijn mijn overwaarde niet of nauwelijks is gedaald.

    Aangezien alle doorstromers hier mee te maken hebben, lijkt het mij logisch dat de prijzen boven de € 300.000,00 nog wel even zullen blijven zakken.

    Valt me trouwens op dat een vrijstaande woning in vergelijking met een rijtjeshuis veel duurder is per meter woonoppervlakte. En dat terwijl er een groeiende vraag is naar starterswoningen doordat de huurders uitgerookt worden.

  84. Philippulus says:

    Bouw van nieuwe woningen is in 2013 historisch laag, maar volgend jaar nog veel lager – See more at: http://www.spacemakers.nl/2013/12/bouw-van-nieuwe-woningen-is-in-2013.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter#sthash.Yf85PzjO.dpuf

  85. dr.t says:

    Adm. als ik naar de grafiek kijk zie ik voor het jaar 2000 een veel slechtere waarde, namelijk 120, dan in 2012 het geval is circa 80, laat staan 2013.
    Of verwijst je betoog naar een andere grafiek?

  86. dr.t says:

    De andere twee linkjes boven de grafiek ondersteunen je verhaal overigens wel.

  87. dr.t says:

    Dawg: ‘Nederlandse huizenprijzen 23% te hoog t.o.v. inkomen’

    Ik vermoed dat binnenkort beweerd gaat worden dat de inkomens niet marktconform zijn.

    In de tabel die je aanhaalt lees ik ook dat de huizenprijzen, gegeven de huidige lage rente, nog maar 6 procent te hoog zijn.
    En de inkomens zijn inderdaad niet markt conform, minder productieve ouderen verdienen door CAO regelingen teveel en jongeren te weinig. Dankzij de vakbonden.

  88. tufkaj says:

    dr.t: In de tabel die je aanhaalt lees ik ook dat de huizenprijzen, gegeven de huidige lage rente, nog maar 6 procent te hoog zijn.

    nee, daar staat dat huizenprijzen nog 6% te hoog zijn ten opzichte van de huur. Met andere woorden is huur ook duurder dan historisch gemiddelde.

  89. Dawg says:

    dr.t: In de tabel die je aanhaalt lees ik ook dat de huizenprijzen, gegeven de huidige lage rente, nog maar 6 procent te hoog zijn.

    Ik ben bang dat ik je hier even niet kan volgen. Een price/rent verhouding die 6% boven het historisch gemiddelde ligt geeft aan dat de verhouding tussen de gemiddelde prijs van huizen t.o.v. de gemiddelde prijs van huren 6% boven het historisch gemiddelde ligt. Zijn de huizenprijzen in Nederland nu zo laag of is huren in Nederland inmiddels ook een beetje te duur gemaakt? (retorische vraag) Met rentestanden heeft deze verhouding in ieder geval niets te maken.

  90. Ontwikkelaar says:

    Wie doet er mee een potje virtueel stiften?!

    Mijn collega Jos legt het nog een keer uit.

    https://www.youtube.com/watch?v=h6fnYFMlQ-Q

  91. Dawg says:

    dr.t: n de inkomens zijn inderdaad niet markt conform, minder productieve ouderen verdienen door CAO regelingen teveel en jongeren te weinig. Dankzij de vakbonden.

    Lonen worden in Nederland al veel telang te laag gehouden en de vakbonden verlenen daaraan telkenmale hun stizwijgende goedkeuring. Maatstaf voor dit ‘te laag’ is de verhouding tussen de ontwikkeling van de lonen en de ontwikkeling van de arbeidsproductiviteit. Zie bijvoorbeeld:

    http://www.mejudice.nl/artikelen/detail/nederland-snakt-naar-loonstijging

    Heb je misschien ook een linkje waaruit blijkt dat ‘ouderen’ teveel verdienen t.o.v. hun productiviteit en ‘jongeren’ te weinig?

  92. Juan belmonte says:

    dr.t: In de tabel die je aanhaalt lees ik ook dat de huizenprijzen, gegeven de huidige lage rente, nog maar 6 procent te hoog zijn.

    Rara wat gebeurt er als rentes de huidige bizar lage nivos verlaten en b.v. Verdubbelen ?

  93. Juan belmonte says:

    Kortom

    Omdat rentes zo bizar kunstmatig LAAG zijn
    Dat er zeepbellen gevormd zijn op diverse assetmarkten
    Dat een burger meer belasting betaalt dan dat hij redelijkerwijs kan ophalen
    …..
    Wil toch niet zeggen dat huizenprijzen NORMAAL zouden zijn ???

    Dat is de wereld op zijn kop

  94. Juan belmonte says:

    2Cent:
    Wow, las net dit bericht:
    80% starters heeft vertrouwen in woningmarkt
    netherlandscorpora…/2013/12/10/T174.htm

    Hahaha

    Soortgelijk aan

    Huis kopen in 2011 Slimme Z !

    Onderaan in kleine letters:
    “Het ging om starters die in januari 2013 hebben aangegeven dat ze het voornemen hadden om
    een huis te gaan kopen.”

    Lekker suggestief zo’n titel.

  95. Nico de Geit says:

    ll:
    Grote Spaarders Opgelet ……..

    nu.nl/economie/365…2016-van-kracht.html

    Link:

    Er is een fout opgetreden
    De pagina die u op onze site zocht kan helaas niet gevonden worden.
    Suggesties voor een mogelijk vervolg aan uw tocht
    Keer terug naar NU.nl
    Keer terug naar uw vorige pagina
    Laat het ons weten indien u van mening bent dat het een fout betreft die door ons opgelost moet worden (graag met vermelding van de URL en de exacte foutmelding)

  96. erik(trolnogimmerhier) says:

    Heer Belmonte. Als als als, Ik ben stellig van mening dat de rente helemaal niet naar boven gaat. Sterker nog ik denk dat die nog circa 1% zal dalen en daar voorlopig de eerste 5 jaar op zal blijven staan. Woningmarkt is al aan het aantrekken en zal dat blijven doen, wonen is geen retail het is een noodzaak.

  97. Dawg says:

    Nico de Geit,

    Opvallend, ‘t bericht was even snel verwijderd als dat ‘t geplaatst was. Toch wordt er relatief veel ruchtbaarheid gegeven aan de bail in plannen en dat vind ik nogal opmerkelijk. ‘t Lijkt bijna wel op het uitlokken van een bankrun.

  98. Dawg says:

    erik(trolnogimmerhier):
    Heer Belmonte. Als als als, Ik ben stellig van mening dat de rente helemaal niet naar boven gaat. Sterker nog ik denk dat die nog circa 1% zal dalen en daar voorlopig de eerste 5 jaar op zal blijven staan. Woningmarkt is al aan het aantrekken en zal dat blijven doen, wonen is geen retail het is een noodzaak.

    Zo’n lage rente is een aanwijzing voor de hele dikke schuldenshit waarin alle westerse landen zitten. Noodzaak zonder inkomen is niet meer dan een onvervulde behoefte.

  99. Juan belmonte says:

    erik(trolnogimmerhier),

    Prachtige denklijnen
    Uitmuntend verwoord
    Vol alliteratie ook
    En vooral een pracht van een cadans

    De mooiste teksten
    Staan gratis op deze log

  100. Steven says:

    aan Tufkaj en anderen voor een oudejaars borrel in Amsterdam.

    Zullen we 21 december rond 3 uur afspreken weer op de Nieuwmarkt? Ik heb voor de gelegenheid een café opgekocht (heet nu café Stevens). 😉

    Als het te druk is daar, dan maar ergens voor de ingang gaan staan. Ergens anders afspreken (ook in een andere stad) vind ik ook prima.

  101. SchuurHuurder says:

    Dawg:
    Nico de Geit,

    Opvallend, ‘t bericht was even snel verwijderd als dat ‘t geplaatst was. Toch wordt er relatief veel ruchtbaarheid gegeven aan de bail in plannen en dat vind ik nogal opmerkelijk. ‘t Lijkt bijna wel op hetuitlokken van een bankrun.

    Ik heb het idee dat bijna niemand deze plannen serieus neemt. Wanneer dit op komt in een gesprek reageren anderen vooral met: “Tot 100k krijg ik mijn geld sowieso terug” of de prachtige: “Grote banken zoals de Rabo gaan niet failliet”. Dat in de eerste keer dat er een bail-in kwam er al sprake was om de <100k rekeningen ook al te knippen lijkt niemand te weten of te herinneren.

    Bovendien is het DGS een wassen neus, kwam het niet al zo'n 9 miljard te kort bij de ondergang van de SNS? Laat staan wat er gebeurd als een echte bank omvalt. De verschillende overheden hebben inmiddels duidelijk gemaakt dat er vanuit de overheid niet meer betaald wordt. Als, zoals bij de SNS, de hele activa zijde van de balans als onderpand is vergeven, is het de vraag hoe ver men gaat komen met alleen het scheren van de 100k+ rekeningen.

  102. ll says:

    ‘ De schuldgraad van de Nederlandse huishoudens is enorm hoog geworden, zo hoog dat een groot aantal Nederlanders inmiddels slaaf van “de bank” is.’ Admin.

    ‘We komen hier dus in een zeer grijs gebied terecht waarbij de huizenbezitter volledig afhankelijk is van de bank ‘ de realiteit nu …….. Koets

    http://www.homefinance.nl/algemeen/blog/financiele-problemen-huizenbezitters-99771.asp

  103. ll says:

    Snorkie, vandaag kan je met hem kennis maken, Steve Keen

    http://www.duurzamestudent.nl/agendaitem/steve-keen-debunking-economics-lezing/

    De lezing heb je al ……… 🙂

    Het is wel véél drukker dan in Grunn, dat dan weer wel …..

  104. ll says:

    En nog ff eentje uit de oude doos ( 2012 ) 😉

    Prof. Dolf van den Brink ‘ Pas over een jaar of tien zal het weer beter gaan. Dat leert Kondratieff ons ‘.

    http://managementscope.nl/magazine/artikel/617-dolf-van-den-brink-kondratieff

  105. Keesje says:

    Nico de Geit,

    De nujij pagina bestaat nog wel:
    http://www.nujij.nl/economie/regels-omvallen-banken-al-in-2016-van-kracht.26255539.lynkx

    En het originele artikel:
    http://www.sconline.nl/nieuws/regels-omvallen-banken-al-2016-van-kracht
    Neem aan ongeveer zelfde inhoud. Iedereen al zijn geld verspreid, niet meer dan 100.000 per bank en obligaties snel verkocht?

  106. Keesje says:

    Liesbeth,

    Inesteerders……tegenwoordig door de grote risico’s met aandelenmarkten stoppen investeerders hun geld (weer) in stenen huizen…..Europawijd, Duitsland, Amerika ook trouwens. Kopen om te verhuren in afwachting tot de economie ergens weer enorme groei impulsen gaat krijgen en de werkeloosheid flink zal afnemen, dan pas zullen de investeerders hun huizen willen verkopen en in iets nieuws wat beter rendeert gaan investeren. Ik zou wel eens willen zien hoeveel er al in Nederland door buitenlandse investeerders opgekocht wordt in grote steden als Amsterdam……

  107. Keesje says:

    erik(trolnogimmerhier),

    Ze zullen in ieder geval een huis goedkoper kunnen kopen dan jij met een lagere hypotheekrente 😉 en daarnaast…..degenen die nog langer kunnen wachten zullen zeer voorlopig nog goedkoper uit gaan zijn dan jou 😉

  108. Ma Ling says:

    erik(trolnogimmerhier): Heer Belmonte. Als als als, Ik ben stellig van mening dat de rente helemaal niet naar boven gaat. Sterker nog ik denk dat die nog circa 1% zal dalen en daar voorlopig de eerste 5 jaar op zal blijven staan. Woningmarkt is al aan het aantrekken en zal dat blijven doen, wonen is geen retail het is een noodzaak.

    ik denk dat je wel een punt hebt, ervan uitgaande dat je de hypotheekrente bedoelt (ipv ECB-rente, of kapitaalmarktrente voor NL).

    Maar let op: dit betekent wel dat banken hun risico-opslag zien afnemen (halveren?). In hoeverre is dat reëel?

    Verder ben je het wel mee eens dat ‘als’ de rente gaat stijgen, dat leidt tot een verdere gaande prijsdruk op de woningen…?

  109. lorenzo says:

    Ma Ling: Verder ben je het wel mee eens dat ‘als’ de rente gaat stijgen, dat leidt tot een verdere gaande prijsdruk op de woningen…?

    Als was het maar dat elke procent stijging , die onvermijdelijk is ooit , de overheid enkele miljarden extra zal kosten. Anticiperende (dat is anno 2014 nieuw) maatregelen zullen er volgen .

  110. Ma Ling says:

    ” En de huurder, zeker met een middeninkomen, weet dat de huren omhoog gaan”

    En trots dat ‘ie is op zn beleid!

    En verder: “De komende jaren zullen er geen ingrijpende hervormingen op de woningmarkt meer plaatsvinden. “Wat heel belangrijk is: dit is het!”

    Over zn graf aan het regeren?

  111. Michel says:

    Het Funda tellertje staat inmiddels op 259175.
    Kan me herinneren dat het tellertje 2 a 3 maanden geleden de 265000 aantikte.

  112. Nico de Geit says:

    Ik plaatste recent een advertentie op Marktplaats en moest dik betalen. Dat zouden ze op Funda ook moeten doen.

  113. Leuk overzichtje van “The 10 Worst Economic Predictions Ever” op ZeroHedge

    http://www.zerohedge.com/news/2013-12-09/10-worst-economic-predictions-ever

    Maar goed dat ze daar Blok, Boelhouwer, Mulder, Hukker en kornuiten niet kennen 😉

  114. Adamus says:

    Ma Ling: ik denk dat je wel een punt hebt, ervan uitgaande dat je de hypotheekrente bedoelt (ipv ECB-rente, of kapitaalmarktrente voor NL).

    Maar let op: dit betekent wel dat banken hun risico-opslag zien afnemen (halveren?). In hoeverre is dat reëel?

    Verder ben je het wel mee eens dat ‘als’ de rente gaat stijgen, dat leidt tot een verdere gaande prijsdruk op de woningen…?

    Rente gaat niet stijgen. Er komt een grote europese bank. Een soort van schuldenverdwijntruc 😉

  115. Ma Ling: ” En de huurder, zeker met een middeninkomen, weet dat de huren omhoog gaan”

    En trots dat ‘ie is op zn beleid!

    De vorige keer dat een kabinet met de VVD er in een exorbitante huurverhoging regelde (begin jaren 80) werd die door het kabinet daarna weer stopgezet. Dus inderdaad…

    Ma Ling: Over zn graf aan het regeren?

    En als de trend in de poll-pulariteit van dit kabinet, dan komt komt dat graf al over 2 jaar in beeld. Kan Stef weer lekker op zoek naar de nooduitgang http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2013/11/1/4/20130305110208/media_xl_1553869.jpg

    Want aangezien hij nog niet eens een fatsoenlijk biertje kan tappen zit een carriere als barman er ook al niet in http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2013/13/3/6/20130424101027/media_xl_1621701.jpg

  116. ll:
    Snorkie, vandaag kan je met hem kennis maken,Steve Keen

    duurzamestudent.nl…ng-economics-lezing/

    De lezing heb je al ………

    Het is wel véél drukker dan in Grunn, dat dan weer wel …..

    I know, heb er al reclame voor gemaakt via Twitter (en geretweet door Steve zelf!). Maar ik moet ook zelf centjes verdienen, dus ben niet in de gelegenheid te gaan 🙁

    Aangezien ik al tig filmpjes heb zitten bekijken de afgelopen jaren denk dat ik het meeste ondertussen toch al weet, maar was wel leuk geweest

  117. ps says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel): Leuk overzichtje van “The 10 Worst Economic Predictions Ever” op ZeroHedgezerohedge.com/news…mic-predictions-everMaar goed dat ze daar Blok, Boelhouwer, Mulder, Hukker en kornuiten niet kennen

    Ze kunnen zeggen en doen wat ze willen, de natuur laat zich niet dwingen: 🙂

    http://nos.nl/op3/video/347090-bioloog-en-theoloog-over-de-crisis.html

  118. Wie says:

    Nederland heeft één groot probleem en dat is niet de huizenmarkt-zeepbel. Het daadwerkelijke probleem is de huizenmarktschuld-zeepbel, oftewel de hypotheek-zeepbel.

    Deze hypotheekschuld ontstaat uit fractioneel bankieren en wordt gecreëerd uit het niets. Voor het betalen van de rente krijgen we een subsidie (HRA) van de overheid en als het fout gaat staat diezelfde overheid voor de meeste gevallen garant (NHG).

    Even nadenken mensen. Dit is één groot Ponzi Scheme. Rente betalen over geld waar niet voor gewerkt is oplichting. Zeker als dit geld wordt gebruikt om onroerend goed te financieren dat niet bijdraagt aan de reeële economie. Dhr. Bezemer heeft een reeks video’s gemaakt die dit principe op een eenvoudige manier uitlegt.

    De discussie over de huizenprijzen is ondergeschikt aan de discussie over hoe we de huidige schuld gaan wegwerken. Of de prijzen nu stijgen of dalen, zonder aflossing blijft de schuld hetzelfde. De hypotheekschuld is zo hoog opgelopen (meer dan 2x het BBP) dat we nieuwe energiebronnen van moedertje natuur nodig hebben om te kunnen aflossen. Helaas is de eerste gasbel al bijna op en zijn de opbrengsten al uitgegeven. Een tweede gasbel zit er voorlopig ook niet in. Als we zo doorgaan gaat het ploffen en eindigen we met een revolutie, conflict of oorlog.

    Histoire se repete.

  119. tja says:

    Ma Ling:
    overigens: op nvm.nl/actual/dece…markt_dan_eerst.aspx weer een heerlijk interview met Blok!

    “Blok meent dat de huurverhogingen een bodem in de koopwoningmarkt leggen. “Die middeninkomens maken de som dat je met een maandlast van 700 euro een annuïteitenhypotheek van 170.000 euro kunt krijgen. Daar kun je een knap huis voor kopen.”

    Zoeits bedoeld Blok: http://www.funda.nl/koop/heemstede/huis-84293344-meerweg-5/ ?

  120. tja: “Blok meent dat de huurverhogingen een bodem in de koopwoningmarkt leggen. “Die middeninkomens maken de som dat je met een maandlast van 700 euro een annuïteitenhypotheek van 170.000 euro kunt krijgen. Daar kun je een knap huis voor kopen.”

    Zoeits bedoeld Blok: funda.nl/koop/heem…-84293344-meerweg-5/ ?

    Zo/n kerel staat volledig los van elke werkelijkheid. Die denkt dat iedereen een ministerssalaris binnenhengelt, en degenen die dat niet doen zijn domme sukkels. Sukkels die zichzelf toch een ministersleefstijl kunnen veroorloven als ze maar naar de bank “durven” stappen. Blok leeft in zijn eigen nep-liberale wereldje van voordeeltjes voor de rijkste 10%, volledig los van de werkelijkheid van de andere 90%. Eigenlijk een schande dat zo iemand het voorrecht heeft gekregen ons te mogen vertegenwoordigen.

  121. erik(trolnogimmerhier) says:

    Keesje.

    erik(trolnogimmerhier),

    Ze zullen in ieder geval een huis goedkoper kunnen kopen dan jij met een lagere hypotheekrente 😉 en daarnaast…..degenen die nog langer kunnen wachten zullen zeer voorlopig nog goedkoper uit gaan zijn dan jou 😉

    Fout. Mijn huis nu al 20k meer waard dan mijn totale hypotheek. Ik stoel dit aan de vele woningen die momenteel hier in de buurt verkocht worden en tegen welke prijzen. Mijn rente is nog lager dan de bankrente’s die nu worden gegeven.

  122. erik(trolnogimmerhier) says:

    Ma Ling. Als de rente omhoog(fors) gaat dan is de markt gelijk kapot en gaan de prijzen afhankelijk van de stijging uiteraard dalen, precies de reden dat ik het niet zie gebeuren dat de rente erg veel zal stijgen.

  123. ll says:

    Grote machtige bankenlobby, vanaf 500k meer bonussen …….. we’re done

    http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/eba-versoepelt-bonusbeleid-voor-bankiers

  124. ll says:

    Van Snorkie twittertje, Plutocratie rules the world

    https://twitter.com/huizenprijzen/status/411511500361048064/photo/1

  125. Adamus says:

    http://marketupdate.nl/nieuws/en-dan-dit-nog/video/video-sheikh-imran-hosein-over-het-dollarsysteem/

    En DNB heeft geen crisis aan zien komen 🙂
    Met dank aan Zijlstra, Duisenberg, Wellink, Knot et al..

  126. Keesje says:

    erik(trolnogimmerhier),

    Ik ben nou wel eens benieuwd in welke postcode je woont….

  127. Steven says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel): Blok leeft in zijn eigen nep-liberale wereldje van voordeeltjes voor de rijkste 10%, volledig los van de werkelijkheid van de andere 90%. Eigenlijk een schande dat zo iemand het voorrecht heeft gekregen ons te mogen vertegenwoordigen.

    Ik denk dus dat de wal het schip keert. Ik neem dan gewoon mijzelf als voorbeeld. Ik huur met zogenaamde sociale huur, maar dat is wel 540 euro per maand. Aangezien ik genoeg verdien is het best te doen, maar met maffe jaarlijkse huurverhogingen uiteraard een keer niet. (en ga ik gewoon in Duitsland wonen of zo: het houdt een keer op)

    Kom je ook volgende week zaterdag? Heb verder geen reacties gehad: ook niet van Tufkaj.

  128. Juan belmonte says:

    Adamus:
    marketupdate.nl/ni…r-het-dollarsysteem/

    En DNB heeft geen crisis aan zien komen
    Met dank aan Zijlstra, Duisenberg, Wellink, Knot et al..

    In dat rijtje mag de heer Mr Ger Hukker (who THE hell is Hukker) niet ontbreken.
    In 2011: Huis kopen in 2011 SLIMME Z
    In 2012: Woningen in NL zijn zijn over het algemeen behoudend gefinancierd.

    Hij zal bedoeld hebben:
    Huis VERkopen in 2011 SLIMME Z
    NL heeft hogehuizenprijzen door hoge schulden en dat is onhoudbaar op termijn

    Niet iedereen komt altijd even goed uit zijn woorden 🙂

  129. ll says:

    Adamus,

    Adamus: En DNB heeft geen crisis aan zien komen

    In the long run we are all losers ….. off-model dat dan weer wel ….. 😉

  130. lorenzo says:

    133 , prima maar toch is het grote probleem de private schulden , secundair de hypotheekschulden .

  131. ll says:

    lorenzo,

    As a credit boom gone wrong ……..

    http://www.bis.org/publ/work137.pdf

  132. lorenzo says:

    145 , dank maar wil je het even samenvatten voor mij , ik moet vandaag , anders dan aflossen , nog iets meer doen .

  133. ll says:

    lorenzo,

    Geen zin an 🙂 ……Moet vandaag kerststukjes maken voor de familie ( tuuntje plunderen ) ………. maar veel sukses met het to do today …….. Wie Schnecken sich bewegen die Dingen die einmal gut werden sollen ………

  134. lorenzo says:

    …geen zin an…de niet gelezen links pretenderen derhalve een ander doel dan de inhoud ? Een vraagje slechts ….

  135. tufkaj says:

    Steven: Kom je ook volgende week zaterdag? Heb verder geen reacties gehad: ook niet van Tufkaj.

    Vrees dat volgende week zaterdag me toch niet gaat lukken (ondanks dat ik met de datum kwam). Heb die avond een diner bij schoonouders vanwege zoveel jaar huwelijk…

  136. Apekool says:

    lorenzo:
    …geen zin an…de niet gelezen links pretenderen derhalve een ander doel dan de inhoud ?Een vraagje slechts ….

    Opentrekken en de abstract lezen is kennelijk teveel moeite voor Lorenzo, die spuit liever vage semi-intellectuele ‘beschouwingen’ de weblog in.

    Hier dan hoef je niet te klikken, of zijn het teveel woordjes om op 1 dag te verwerken? Ook nog in moeilijk buitenlands…

    The experience of the 1990s renewed economists’ interest in the role of credit in macroeconomic fluctuations. The locus classicus of the credit-boom view of economic cycles is the expansion of the 1920s and the Great Depression. In this paper we ask how well quantitative measures of the credit boom phenomenon can explain the uneven expansion of the 1920s and the slump of the 1930s. We complement this macroeconomic analysis with three sectoral studies that shed further light on the explanatory power of the credit boom interpretation: the property market, consumer durables industries, and high-tech sectors. We conclude that the credit boom view provides a useful perspective on both the boom of the 1920s and the subsequent slump. In particular, it directs attention to the role played by the structure of the financial sector and the interaction of finance and innovation. The credit boom and its ultimate impact were especially pronounced where the organisation and history of the financial sector led intermediaries to compete aggressively in providing credit. And the impact on financial markets and the economy was particularly evident in countries that saw the development of new network technologies with commercial potential that in practice took considerable time to be realised. In addition, the structure of management of the monetary regime mattered importantly. The procyclical character of the foreign exchange component of global international reserves and the failure of domestic monetary authorities to use stable policy rules to guide the more discretionary approach to monetary management that replaced the more rigid rules-based gold standard of the earlier era are key for explaining the developments in credit markets that helped to set the stage for the Great Depression.

  137. Steven says:

    tufkaj,

    nou ja logisch, wel jammer. Andere datum kan uiteraard ook.

  138. AC says:

    Adamus: Rente gaat niet stijgen. Er komt een grote europese bank. Een soort van schuldenverdwijntruc

    Ben er ook bang voor. Synchroon aan het verdwijnen van een middenklasse verdwijnen kleine banken in de muil van een grotere. http://www.marketwatch.com/story/forget-too-big-to-fail-banking-is-too-big-period-2013-12-13 Gelukkig zijn er nog pensioenfondsen. http://esharp.eu/big-debates/the-future-of-finance/106-incredible-shrinking-banks/ En wie creëert al dat geld, die kurk? A too big too jail predatory elite. Alle knappe koppen de financiële sector in in plaats van in productieve industrieën.

  139. Ontwikkelaar says:

    Wat heb je aan die mongolengrafieken van betaalbaarheid!

    Lekker laag die rente dus goed betaalbaar, maar wat als die met grote zekerheid gaat stijgen, als je over een paar jaar een nieuwe rente voor je kiezen krijgt.

    En wordt de aflossing meegerekend?

    Het grote probleem, vooral met Nederland, is het grote aantal specialisten op allerhande gebieden.
    Met oogkleppen op de verte in kijken zonder het grotere geheel te zien.

  140. huizenhyper says:

    Echte specialisten vind je niet meer veel.
    Ik mis de oude tijd.
    Mensen zijn gek geworden.

  141. Koophuis XXL says:

    Ontwikkelaar,

    Wat als?

    Nu is het slim om de lage rente lang vast te zetten, bijvoorbeeld de gehele looptijd als je zekerheid wilt.

    Als de rente stijgt dan daalt de huizenprijs.. Maar wat boeit het? Je woont op een plek van eigen keuze en als je het goed doet is je huis aan het einde van de looptijd afbetaald. (en heb je lage maandlasten).

    Dusss wat boeit het?

  142. Wie says:

    lorenzo:
    133 , prima maar toch is het grote probleem de private schulden , secundair de hypotheekschulden .

    Een hypotheekschuld maakt je een slaaf van de bank en belemmert je vrijheid, zeker als je onder water staat met je hypotheek.

  143. Steven: Kom je ook volgende week zaterdag? Heb verder geen reacties gehad: ook niet van Tufkaj.

    Gaat niet lukken vrees ik. Vrijdag daarvoor kan wel

  144. Bhaal says:

    Binnenkort met negatieve rente je huis kopen en hra verleden tijd???? Alles kan gebeuren over een paar jaar..

  145. Wilbert says:

    Koophuis XXL:
    Ontwikkelaar,

    Wat als?

    Nu is het slim om de lage rente lang vast te zetten, bijvoorbeeld de gehele looptijd als je zekerheid wilt.

    Als de rente stijgt dan daalt de huizenprijs.. Maar wat boeit het? Je woont op een plek van eigen keuze en als je het goed doet is je huis aan het einde van de looptijd afbetaald. (en heb je lage maandlasten).

    Dusss wat boeit het?

    Rentevaste periode klinkt in theorie heel leuk, maar als de rente echt serieus gaat stijgen is het maar de vraag hoeveel daar van over blijft.

    Zwaar versimpeld: tegen 5% rente leen je voor 10k per jaar 2ton. Tegen 10% rente leen je voor 10k nog maar 1ton.

    Hogere rente heeft een enorme impact op de maximale hypotheken die startende huishoudens kunnen krijgen en daarmee op de hoogte van de huizenprijzen. Zeker als je bedenkt dat van de huishoudens tot 40 jaar de gemiddelde hypotheek op meer dan 100% van de woningwaarde ligt.

    Heel kort in stappen:
    1) Stel de rente verdubbelt.
    2) Huizenprijzen dalen nog eens 30% tot 50%.
    3) Dan zul je een briefje van je hypotheekverstrekker gaan krijgen dat de waarde van het onderpand gezakt is tot beneden het niveau bij aangaan hypotheek. Met als gevolg dat conform de contractregels je rentevaste periode wordt opengebroken en je vanaf nu een marktconforme rente gerekend gaat worden (eventueel nog plus een opslag voor het onderwater staan). Je kunt de lage rente uit je rentevaste periode behouden door het ontstane tekort terstond aan te vullen. Wat neerkomt op het storten van tienduizenden euro (eventueel nog met boete voor het vervroegd aflossen).

    Nogmaals, lees vooral je eigen hypotheekvoorwaarden er nog eens op na. Ik ken geen voorwaarden waarin een bank bovenstaand niet zou mogen, wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan.

    Nou wordt de soep zelden zo heet gegeten als dat deze wordt opgediend, buiten de letters van het contract bestaat er meer. Er is nog een berg jurisprudentie over hoe bepaalde zaken uitlegd moeten worden.

    Daarboven zal er een enorme politieke druk komen als banken ooit deze stap gaan nemen. Dat zal nog een heel spektakel gaan opleveren, maar banken zullen echt geen honderden miljarden laten verdampen, dat kunnen ze zich ook niet veroorloven.

    Een rentevaste periode geeft wat meer zekerheid, maar ga niet denken dat je daarmee voor twintig of dertig jaar compleet ontkoppeld bent van wat er ook maar op de markt gebeurt.

  146. Wilbert says:

    Steven:

    Aangezien ik genoeg verdien is het best te doen, maar met maffe jaarlijkse huurverhogingen uiteraard een keer niet. (en ga ik gewoon in Duitsland wonen of zo: het houdt een keer op)

    Wat ik in mijn omgeving zie gebeuren is dat het aantal huishoudens sinds begin dit jaar aan het afnemen is, door meerdere factoren, maar vooral doordat voorheen zelfstandige alleenstaande huurders zijn opgegaan in al bestaande huishoudens.

    In het kleine stukje Nederland dat ik overzie staat tegen elke huurder die afgelopen jaar gekocht heeft maar liefst vier hurende huishoudens die verdwenen zijn.

    Nou is mijn kennissenkring niet enorm groot en (hopelijk) niet typisch voor heel Nederland, maar het wegvallen van grote aantallen huurders lijkt me een risico dat door Blok genegeerd is.

    In de randstad, waar Blok focus op heeft, zullen leegkomende huurwoningen nog wel gevuld kunnen worden, maar in krimpgebieden gaan die leegstaande huurwoningen een groot probleem vormen voor vergelijkbare te koop staande woningen. Het zou mij niet verbazen als dit het zwakke punt is waar het al zwabberende kaartenhuis het uiteindelijk gaat begeven.

  147. AC says:

    huizenhyper,

    Op de oude voet doorgaan, da’s pas erg! Fractioneel bankieren maakte het mogelijk.
    http://onsgeld.nu/oplossing/

    Wilbert,

    Als alle studenten weer terug bij papa en mama gaan wonen, omdat het onbetaalbaar wordt om te huren, ze een grotere leenruimte in het vooruitzicht stellen? In Amerika is studeren al zoooooveel duurder 🙁

    Schijnoplossingen zijn lichtpuntjes, je weet toch…

    Of meer subsidie naar studentenhuisvesting?
    Maar zorg toch vooral dat ze het druk hebben om in opstand te komen of doorkrijgen dat er iets niet klopt.

    Steeds meer lichtpuntjes steeds meer onzekerheden. Maar vooral een hoop weggegooid geld dat onvoldoende zal blijken omdat het de oorzaken en de ernst van de problemen onvoldoende onder ogen ziet. Meer geld ter stimulering onder een oud paradigma is niet investeren in een duurzaam alternatief.

    En waar de minister onbeweeglijk als een blok blijft staan kan senator Duivesteijn ‘t schudden en duwen tot ie ‘n ons weegt. Blok is niet van plan te wijken liet hij onlangs weten. Dat zou een teken van zwakte zijn. Wie is er nu ziek zwak en misselijk?

  148. Steven says:

    Wilbert,

    tja. Dan maar bij elkaar gaan hokken als ze het zo duur maken. Overigens is het grappig om in sommige artikelen het woord huizenprijzen te vervangen door bijvoorbeeld brommerprijzen.

    Dan krijg je dus zinnen als deze:

    De brommerprijzen stijgen voor het eerst in 3 jaar weer heel voorzichtig. De zogenaamde PBK-index steeg met 0,4 procent. Minister Dijsselbloem gaf in augustus tegenover ThePostOnline al het advies om nu een brommer te kopen omdat de brommerprijzen echt niet nog veel verder konden zakken, de eerste tekenen dat hij daar gelijk in had zijn er nu.

  149. AC says:

    Steven,

    😛

    Een makelaar in Assen, waar sinds jaar en dag de TT zijn ronde doet:

    “Gerrit Huijgen denkt niet dat het akkoord hét plan is om de brommermarkt weer op gang te helpen. “Daar kunnen ze wel een langspeelplaat van laten persen want die tekst hebben ze elke keer nodig.” De nieuwe maatregelen veroorzaken volgens hem juist opnieuw onzekerheid. Hij wijst erop dat het plan al zeker zeven keer is aangepast.”

  150. Mark1 says:

    Keesje:
    erik(trolnogimmerhier),

    Ik ben nou wel eensbenieuwd in welke postcode je woont….

    Ik ook……

  151. Steven says:

    deze wordt dan ook leuk:

    Wie de kranten volgt krijg de indruk dat iedereen zwaar verlies leidt op zijn brommer. Dat is onterecht: de brommerprijzen in Nederland zijn sinds eind jaren tachtig verdriedubbeld en sinds de jaren zeventig verzevenvoudigd. De gemiddelde babyboomer heeft sinds eind jaren tachtig meer dan een ton verdiend op zijn brommer.

  152. AC says:

    brommervermerlding!

    Grappig overigens hoe ze een foto van de NOS gewoon hotlinken in plaats van ‘m ff te kopiëren en op hun eigen server (die van hun host in feite) te zetten.
    Los daarvan betreft het de rubriek actueel en staat er geen datum bij. Te druk met verkopen waarschijnlijk, en ach, ergens wel begrijpelijk want met alle twijfelachtige complicerende maatregelen die er nog aan kwamen viel er helemaal geen pijl meer te trekken op hoe dingen zich zouden gaan ontwikkelen op de brommermarkt. Laat ik de fietsbelastingverhoging en de verruimde mogelijkheden tot het plaatsen van een extra uitlaat en de belastingvoordelen bij de aanschaf van integraalhelmen uit gerecycled materiaal nog even buiten beschouwing.

  153. AC says:

    VROOOOAAAARROOOM…

    😛

  154. AC says:

    Overigens gingen de brommerprijzen in Amsterdam bijvoorbeeld meestal 4x over de kop. Vooral de Keizersgracht deed het goed onder de aanwas van nieuwe creatieve high potentials met durfkapitaal. Vandaar de naam. (Keizer=bromvlieg) De naam Herengracht Index is dan ook welhaast misleidend te noemen.
    😉

  155. Steven says:

    AC,

    De ergste is natuurlijk de NBG (nationale brommer garantie). Koop je een brommer van 2000 euro dan kan je hem bij verlies van bijv. je baan altijd weer voor dat bedrag kwijt. (ook al heb je hem helemaal afgeragd) 😉

    rare wereld leven we.. Hoe lang gaat die gekkigheid nog duren? Ik schat nog 5 jaar of zo.

  156. Steven says:

    Hier staan overigens echt heel veelzeggende grafieken:

    http://www.ftm.nl/exclusive/de-woningmarkt-in-vijf-grafieken/

  157. AC says:

    Steven,

    Nu je het zegt, en wie zegt dat de brandstofprijzen niet gaan stijgen? Daar zit je dan op de buddyseat van je brommer die je aanschafte vanwege de riante voordelige lening op je startmotor. Staat ie plots weg te roesten. En maar gewoon egenrijtuigbelasting blijven heffen alsof het met de aanschaf ervan alleen gewoon nog als vervoersmiddel kon dienen. Je komt er nergens meer mee en niemand die ervoor wil betalen voor wat ie waard was wanneer je hem tracht te verkopen 🙁 De atmosfeer verpestend door je easy rider zo teloor te zien gaan is het. Waardevervaging, dat is pas normvervaging. De brommerpartij zou een halt toe moeten roepen aan deze onsmakelijke praktijken.

  158. AC says:

    Steven,

    Absoluut!

    Anderzijds is het wel om gek van te worden huurders als schuldigen aan te wijzen.
    Ik denk dat het de brommermarkt meer verziekt dan men in Den Haag bereid is in te zien. Maar ja die gasten zijn motormuizen in spe en voor je het weet laten ze je hun hielen zien die je steeds gelikt hebt… Not me!

  159. AC says:

    AC,

    Note to self http://www.youtube.com/watch?v=fuXtuMMDEu8
    One day I’ll fly away…

  160. Steven says:

    AC,

    Ik zie het toch echt heel simpel: zowel Dijsselbloem, Blok en bijv. een econoom als Marike Stellinga hebben echt hele zware hypotheken: over de miljoen oude guldens schuld.

    dan denk ze dus niet: lekker dat die huizenprijzen zakken..

    maar dat doen ze toch wel! (al gaat het mij te traag)

    herstel is voor hun omhoog. voor mij en andere huurders is herstel omlaag. (en dat is toch echt de trend en de logische weg)

  161. Steven says:

    dan denkEN ze. (las het weer niet na)

  162. AC says:

    Steven,

    Ga ik op antwoorden. Is belangrijk genoeg. Formuleringen zijn dat ook dus… gaat tijd kosten.
    Momentje 😉

  163. AC says:

    Overigens volg. week zaterdagmiddag the cotton club Nieuwmarkt. Ook leuk, een free jazzconcertje meepikken?

  164. Steven says:

    AC,

    Ja maar vind het erg jammer dat Snorkel en Tufkaj niet kunnen. maar ok. Ik ben er!

    aan Snorkel: ik kan helaas die vrijdag er voor weer niet omdat ik tot laat moet werken.

  165. AC says:

    Steven:
    AC,

    Ik zie het toch echt heel simpel: zowel Dijsselbloem, Blok en bijv. een econoom als Marike Stellinga hebben echt hele zware hypotheken: over de miljoen oude guldens schuld.

    dan denk ze dus niet: lekker dat die huizenprijzen zakken..

    maar dat doen ze toch wel! (al gaat het mij te traag)

    herstel is voor hun omhoog. voor mij en andere huurders is herstel omlaag. (en dat is toch echt de trend en de logische weg)

    Vooropgesteld dat een hypotheek = ‘n schuld die je uit het verleden met je meesleept, is de toekomst voorspellen nog altijd koffiedik kijken.
    Men kan hier tegenin brengen dat het geïnvesteerde kapitaal, nog altijd nodig, zijn geld dubbel en dwars waard kan zijn. Zo heeft het vrije marktprincipe in onze groeieconomie altijd zijn werk gedaan tenslotte.
    Om nu een hele verhandeling over hoe dat profijtbeginsel aan zichzelf ten onder gaat te voorkomen wil ik volstaan met een aantal aannames te debunken.
    1. Er zijn grenzen aan groei voorzover het geen onuitroeibare tumoren als kanker betreft.
    2. Van een vrije markt is geen geen sprake wanneer overheidsbemoeienis schuld aangaan als een vorm van marktverbetering beschouwd. Niets is minder waar.
    3 Waaruit volgt dat als schulden een belofte zijn we op of onder gaan in schuld. Wat we nu zien.

    In wezen is er niets mis met anderen iets gunnen door ze iets te lenen. Met je kinderen doe je dat doorlopend! En ze mogen zich nog vergissen ook. Waarom? Omdat het leerproces centraal staat. Voor niets gaat de zon op zeg maar. Omdat je er allebei wel bij vaart levert dat op termijn rendement op voor beide partijen en de samenleving als geheel.

    Door het gun-principe te vervangen door een mathematische formule is er iets misgegaan. Het ging niet meer over het het principe van iemand iets gunnen maar om de techniek daar zoveel mogelijk persoonlijk voordeel uit te behalen. En dat werd geïnstitutionaliseerd.

    Ik ben te moe… Maar de oorsprong van alle ellende ligt ergens daar volgens mij. Te groot om samen te vatten. Nu, voor mij.

  166. AC says:

    Steven,

    Een nieuwjaarsborrel kan ook hoor. Het was maar een suggestie….

  167. Steven says:

    AC,

    ik probeer altijd moeilijke dingen samen te vatten. Ik heb gymnasium B gedaan (en kon dus alle studies doen die ik zou willen). Dat heb ik niet gedaan, maar om de huizenmarkt even samen te vatten: De prijzen zijn gewoon veel te hoog en na 2008 zakken ze weer: zo moeilijk is het allemaal niet.

  168. AC says:

    Steven,

    Na 2013 zakken de prijzen nog steeds dus of het nu aan de private schuld of aan aan het aandeel private hypotheekschuld ligt, Lorenzo gaat op ‘n brommer naar z’n werk. Auto’s nog even te duur 😛 Maar als ie z’n huis heeft afbetaald, dan!

    Ik zal je er niet aan houden hoor, kom regelmatig in de Cotton Club meestal erg leuk niet altijd.

    En ja, dat prijzenfestival kennen we inmiddels al, niets duurzaams aan. Volgend jaar mogen onze politici een nieuw verhaal verzinnen. Dat is eigen aan het beroep. Conceptual art 😛

  169. Steven says:

    AC,

    na een ongelofelijke uptrend gaat het gewoon weer naar beneden. Kan me alleen voorstellen dat men uit puur eigenbelang de trend weer wil omkeren. (neem die mensen dus niet serieus)

    ben off. (ook weer te veel gezopen helaas)

  170. Nico de Geit says:

    Steven: De gemiddelde babyboomer heeft sinds eind jaren tachtig meer dan een ton verdiend op zijn brommer.

    Dan moet je natuurlijk wel op tijd je brommer verkopen.

  171. latida says:

    Leuke oefening:

    De prijzen van brommers dalen al 5 jaar op rij. De minister ziet dit als een spechte zaak en ziet de brommerprijzen liever stijgen.

    Daarom heeft hij nu besloten dat het huren van een brommer duurder moet worden. Hij heeft daartoe een inkonensafhankelijke verhoging voor het hiren van een brommer ingevoerd. Hoe meer je verdient, des te meer je moet betalen om een brommer te huren.

    De minister hoopt dat door deze maatregel meer mensen een brommer zullen kopen.

    Mensen die voor het eerst een brommer kopen, kunnen daarvoor een subsidie krijgen. Als mensen geld moeten lenen om een brommer te kopen, kunnen ze de rente voor de lening van de brommer aftrekken.

    Hoe duurder de brommer is die gekocht wordt, en hoe meer geld er wordt geleend om die brommer te kooen, des te meer fiscaal voordeel er voor de brommerbezitter.

    Er zijn inmiddels niet genoeg brommers te huur, en de meeste huurbrommers zijn in handen van brommerstichtingen. Verder spreekt de minister zijn zorg uit dat er een tekort aan brommers is, en dat er meer brommers gebouwd moeten worden.

    Er is inmiddels een gebrek aan voldoende betaalbare huurbrommers, en er zijn tegen de verwachtingen in steeds meer mensen die de fiets pakken.

    De regering, banken en pensioenfondsen maken zich grote zorgen over de dalende brommerprijzen omdat heel veel mensen meer hebben geleend voor de aanschaf van een brommer dan dat de brommer inmiddels waard is. Vaak is bovendien geen rekening gehouden met de onderhoudskosten van de brommer.

    In ander nieuws, blijkt dat regering en bedrijfsleven een overschot hebben van motoren. Honderduizenden motoren staan stil omdat er geen behoefte aan is. Niemand die ze nodig lijkt te hebben.

    De minister verwacht dat de brommerprijzen volgend jaar weer omhoog gaan.

  172. ll says:

    Collapse, no collapse, collapse, no collapse, de bodem valt eruit, en véél meer, en elk jaar weer hetzelfde ? ……… 😉 Zerohedge …….. foreseeing 2014

    http://www.zerohedge.com/news/2013-12-13/faber-rogers-dent-maloney-stockman-%E2%80%93-what-do-they-say-coming-2014

  173. ll says:

    Over speculeren met grond, gesjoemel met taxaties van grond en gebouwen, ‘t is ook overal hetzelfde 😉 Tijdens depressies komen fraudegevalletjes naar boven ( uit het boek der boeken ) …….., vraag me af waarom …….. is fraude ook gebaseerd op groei ?
    Is behoorlijk bestuur dan alleen mogelijk bij stilstand of krimp ?

    Omgeving waarin fraude gedijt ……….

    http://www.ed.nl/mening/omgeving-waarin-fraude-gedijt-1.4136282

  174. ll says:

    No use alles weg ? ……….

  175. Buddy says:

    SOFT LANDING scenario
    2014 -6%
    2015 -5%
    2016 -4%
    2017 -3%
    2018 -2% –> bodem bereikt. De laatste babyboomer (1946 – 1955 in NL) gaat met pensioen.

    RAMPEN scenario
    BEURS KRACH 2014/15; NL pensioenfondsen failliet. Rente stijgt.
    Huizenprijs minus 30 tot 50%
    alle banken aan het infuus. Werkeloosheid loopt op naar 20%.

  176. huizenhyper says:

    Het is met name de werkloosheid (die maar blijft stijgen) die mij zorgen baart.
    Misschien handig als je in 2017 je huis 20% goedkoper kunt krijgen dan waar ze nu voor in de boeken staan.
    Echter, als je dan geen baan meer hebt heb je weer een ander probleem. Dan kun je dat huis niet kopen.

    En dan nog dit scenario (hier houd ik het meest rekening mee):
    Door concurrentie op de arbeidsmarkt (en met het verre oosten) ga je in Nederland steeds minder verdienen voor hetzelfde werk.
    Ik heb op mijn werk al veel FTE’s zien verdwijnen, waarvoor ZZP-ers werden ingehuurd (voor minder uiteraard). Maar met name werd er gewoon uitbesteed aan China ed.
    Ik geloof dus werkelijk niet dat hier in Nederland de salarissen blijven stijgen, laat staan gelijk blijven.

    Wat ik ook heb gezien is dat bepaalde mensen hard hebben moeten vechten voor loonsverhoging. Dat hebben ze uiteindelijk wel gekregen. 2 jaar later was hun baan weg, en zelfs de complete fabriek……..
    Dus zo zie je maar weer.

    Persoonlijk vind ik wel dat Nederlanders (lees vooral jeugd) veel te verwend zijn. Om de 4 jaar een nieuwe tv en ipod kopen (bij blijven heet dat).
    Die auto van 5 jaar is toch al oud, tijd voor een nieuwe. Van dat soort dingen.
    Tja, als je dat als “standaard” aan houd moet je wel veel verdienen.
    Dat was vroeger allemaal niet.
    Toen ik nog jong was kreeg ik een jas waar ik 3 jaar mee moest doen. Kleren met een scheurtje werden gewoon even onder de naaimachine gelegd en gemaakt.
    De auto werd elk jaartje wel een keer gerepareerd of een beetje met anti-roest bijgewerkt.
    Eigenlijk is dat ook heel normaal.

  177. lorenzo says:

    Apekool: The experience of the 1990s renewed economists’ interest in the role of credit in macroeconomic fluctuations. The locus classicus of the credit-boom view of economic cycles is the expansion of the 1920s and the Great Depression. In this paper we ask how well quantitative measures of the credit boom phenomenon can explain the uneven expansion of the 1920s and the slump of the 1930s. We complement this macroeconomic analysis with three sectoral studies that shed further light on the explanatory power of the credit boom interpretation: the property market, consumer durables industries, and high-tech sectors. We conclude that the credit boom view provides a useful perspective on both the boom of the 1920s and the subsequent slump. In particular, it directs attention to the role played by the structure of the financial sector and the interaction of finance and innovation. The credit boom and its ultimate impact were especially pronounced where the organisation and history of the financial sector led intermediaries to compete aggressively in providing credit. And the impact on financial markets and the economy was particularly evident in countries that saw the development of new network technologies with commercial potential that in practice took considerable time to be realised. In addition, the structure of management of the monetary regime mattered importantly. The procyclical character of the foreign exchange component of global international reserves and the failure of domestic monetary authorities to use stable policy rules to guide the more discretionary approach to monetary management that replaced the more rigid rules-based gold standard of the earlier era are key for explaining the developments in credit markets that helped to set the stage for the Great Depression.

    Ik merk Apekool zit in enige concurrentie strijd , ook met zichzelf … en dat mag… echter mijn punt is dat vooreer ik een eventuele. dialoog aanvang aangaande de aan mij gerichte tekst ik mij er tevens van vergewis dat de boodschapper tevens de tekst heeft gelezen , in casu begrepen . Dat was in die casus niet het geval.
    ps. is in dit kader een samenvatting in deze van jouw engelse tekst op dit moment ook teveel gevraagd ?

  178. lorenzo says:

    Koophuis XXL: Nu is het slim om de lage rente lang vast te zetten, bijvoorbeeld de gehele looptijd als je zekerheid wilt.

    Nee , de geldgever is geen sinterklaas , weten we nu . Zekerheid kost geld derhalve , of u kiest ervoor (als de ollander die 75 % oververzekert is , en dientengevolge lekker slaapt..)

  179. lorenzo says:

    Wie: Een hypotheekschuld maakt je een slaaf van de bank en belemmert je vrijheid, zeker als je onder water staat met je hypotheek.

    probleem is de private schulden .

  180. Dawg says:

    lorenzo,

    Hypotheekschuld IS private schuld. Bijna 90% van de private schuld van Nederlandse gezinnen bestaat uit hypotheekschuld. Dus, waar webben we het over?

    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-3914-wm.htm

  181. lorenzo says:

    Dawg:
    lorenzo,

    Hypotheekschuld IS private schuld. Bijna 90% van de private schuld van Nederlandse gezinnen bestaat uit hypotheekschuld. Dus, waar webben we het over?

    cbs.nl/nl-NL/menu/…013/2013-3914-wm.htm

    We hebben het dus over het feit dat private schulden niet 1 op 1 overeenkomen met de hypotheek schulden .
    Dat wordt , ook hier, te vaak als waarheid aangenomen , een taboe zelfs.
    Het CBS zou ik in deze niet te snel als bron nemen.

  182. Adamus says:

    Steven:
    AC,

    Ik zie het toch echt heel simpel: zowel Dijsselbloem, Blok en bijv. een econoom als Marike Stellinga hebben echt hele zware hypotheken: over de miljoen oude guldens schuld.

    dan denk ze dus niet: lekker dat die huizenprijzen zakken..

    maar dat doen ze toch wel! (al gaat het mij te traag)

    herstel is voor hun omhoog. voor mij en andere huurders is herstel omlaag. (en dat is toch echt de trend en de logische weg)

    En dan woont DBL ook nog in de wageningse rivierbedding.

  183. lorenzo says:

    Net zo min als dat ik te vaak mensen tegenkom waarvan het huis is afbetaald ( hoewel ik niet uitsluit me in al dan nietin goede kringen begeef…), 3 keer per dag sex als bezigheid heeft en verder gewoon gelukkig….
    Het equivalent van het gemiddelde verjaardags feestje , zeg maar .

  184. Michel says:

    erik(trolnogimmerhier),

    Een huis kent pas een waarde ten tijde van de verkoop. Alles wat er tussen de aankoop, het wonen en de verkoop gebeurt, is een virtuele momentopname.
    Helaas ligt dat in belastingland wat anders. Misschien worden ooit nog eens wakker.

  185. huizenhyper: Ik geloof dus werkelijk niet dat hier in Nederland de salarissen blijven stijgen, laat staan gelijk blijven.

    Dat klopt helemaal! Sterker nog: De salarissen stijgen al 15 jaar niet (inflatiegecorrigeerd) en zijn volgens Knot in de afgelopen 6 jaar 9% gedaald (inflatiegecorrigeerd). Het deel van ons BBP dat door salarissen/arbeid verdiend wordt (de “arbeidsquote”) daalt al decennia lang. Dit hebben we weten te verbloemen (cq, het sloeg niet door in welvaartsdaling) doordat we welvaart konden lenen. Dit lenen gebeurde op de basis van verwachtingen dat onze salarissen zouden stijgen. Wat ze dus al 15 jaar niet doen. Op zijn zachtst gezegd: Vreemd.

    Koppel deze twee zaken aan elkaar: Stijgende schulden (waarover afbetaling verschuldigd is, maar ook rente die 100% gefinancierd moet worden uit inkomens) + niet stijgende (zelfs dalende) inkomens en je hebt het recept voor… een crisis?!

  186. Juan belmonte says:

    lorenzo:
    Net zo min als dat ik te vaak mensen tegenkom waarvan het huis is afbetaald

    Ruwweg 20% van eigenaren bewoont een huis zonder hypotheek.
    Schoolvoorbeeld voor een behoudende mate van financiering.

    Sukkels in de ogen van hogehuizenprijsminnende hypotheekadviseurs die zullen wijzen op een gebrek aan HRA.

    De polder is lang bekeken vanuit de optiek van een hypotheekadviseur 🙂

  187. Juan belmonte says:

    Bubbelonia (voorheen snorkel)

    Koppel deze twee zaken aan elkaar: Stijgende schulden (waarover afbetaling verschuldigd is, maar ook rente die 100% gefinancierd moet worden uit inkomens) + niet stijgende (zelfs dalende) inkomens en je hebt het recept voor… een crisis?!

    SIGN ……..
    OF THE TIMES
    Zeitgeist

  188. Steven says:

    wat irriteert zo’n tekst me toch mateloos:

    “Komend voorjaar wordt meer duidelijk over de NHI. Het kabinet wil de NHI beginnen zodat institutionele beleggers als pensioenfondsen hypotheken overnemen van Nederlandse banken waardoor die meer lucht krijgen. De overheid zou garant moeten staan voor de risico’s..”

    http://www.parool.nl/parool/nl/3587/POLITIEK-BINNENLAND/article/detail/3560469/2013/12/11/Dijsselbloem-NHI-niet-voor-bestaande-hypotheken.dhtml

    ze houden gewoon niet op. Straks komen ze aan de deur?

  189. Hermanes says:

    Hallo

  190. Hermanes says:

    Zo ben ik weer je kunt zeggen dat een ietwat roerige tijd achter de rug heb.Ik ga scheiden dus volgend jaar maar eens een nieuwe hypotheek aanvragen.

  191. Koophuis XXL says:

    huizenhyper:
    Het is met name de werkloosheid (die maar blijft stijgen) die mij zorgen baart.
    Misschien handig als je in 2017 je huis 20% goedkoper kunt krijgen dan waar ze nu voor in de boeken staan.
    Echter, als je dan geen baan meer hebt heb je weer een ander probleem. Dan kun je dat huis niet kopen.

    En dan nog dit scenario (hier houd ik het meest rekening mee):
    Door concurrentie op de arbeidsmarkt (en met het verre oosten) ga je in Nederland steeds minder verdienen voor hetzelfde werk.
    Ik heb op mijn werk al veel FTE’s zien verdwijnen, waarvoor ZZP-ers werden ingehuurd (voor minder uiteraard). Maar met name werd er gewoon uitbesteed aan China ed.
    Ik geloof dus werkelijk niet dat hier in Nederland de salarissen blijven stijgen, laat staan gelijk blijven.

    Wat ik ook heb gezien is dat bepaalde mensen hard hebben moeten vechten voor loonsverhoging. Dat hebben ze uiteindelijk wel gekregen. 2 jaar later was hun baan weg, en zelfs de complete fabriek……..
    Dus zo zie je maar weer.

    Persoonlijk vind ik wel dat Nederlanders (lees vooral jeugd) veel te verwend zijn. Om de 4 jaar een nieuwe tv en ipod kopen (bij blijven heet dat).
    Die auto van 5 jaar is toch al oud, tijd voor een nieuwe. Van dat soort dingen.
    Tja, als je dat als “standaard” aan houd moet je wel veel verdienen.
    Dat was vroeger allemaal niet.
    Toen ik nog jong was kreeg ik een jas waar ik 3 jaar mee moest doen. Kleren met een scheurtje werden gewoon even onder de naaimachine gelegd en gemaakt.
    De auto werd elk jaartje wel een keer gerepareerd of een beetje met anti-roest bijgewerkt.
    Eigenlijk is dat ook heel normaal.

    Vroeger had men ook wat meer tijd, mamma zat nog thuis en bestierde het huishouden incl de verstellingen.
    Auto’s waren duurder dan nu.

    Ik ben wel met je eens dat veel jeugd onder ouders vleugels geen besef heeft van waarde van een arbeidsuur. Hoeft ook niet als pa en ma hun gebrek aan aandacht afkopen.

    Probleem is dat de arbeidsmarkt zich van onder op aan het opvreten is. De laagopgeleiden, stratenmaker, electriker, automonteur, serveerster, etc staan onder druk door armere Europese arbeidsimmigranten die het karweitje zonder morren en tegen minimumloon doen. En vervolgens in het land van herkomst veel minder kosten hebben aan 1e levensbehoeften. (met oa dank aan onze koop en huurmarkt, sociaal stelsel etc.).

    Na de lager opgeleiden zijn de hoger opgeleiden aan de beurt.

    Proces is al een poosje aan de gang en niet voor ieder zichtbaar. Met name niet door hoger opgeleiden die er (nog) niet (veel) mee te maken hebben.

  192. Keesje says:

    Hermanes,

    Serieus? Sterkte…..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*