Spookverhalen en bangmakerij

Lenen doen we bijna allemaal. Of we nu een auto op afbetaling kopen of een krediet afsluiten voor een nieuwe keuken. De meeste mensen draaien er hun hand niet voor om. Zo heeft meer dan de helft van de Nederlanders een hypotheek, ter waarde van gemiddeld €231.000 euro. (2012)

Ook studenten lenen. Twee op de drie heeft een studieschuld, van gemiddeld €15.000 euro. Dat is voor studenten veel geld. Maar als je het afzet tegenover een gemiddelde hypotheek komt het in een ander daglicht te staan. Temeer omdat je een studielening naar draagkracht afbetaalt en hoger onderwijs een investering is die zichzelf ruimschoots terugbetaalt. Dat kun je van een auto, een keuken of een woning niet altijd zeggen. Als je hoger onderwijs hebt gevolgd verdien je gemiddeld ruim anderhalf keer zoveel als zonder bachelor- of masterdiploma.

Het leenbedrag wordt met de invoering van het studievoorschot hoger. Daar staat tegenover dat we de aflostermijn hebben verlengd van 15 naar 35 jaar. Hierdoor is het maandelijkse aflosbedrag veel lager dan nu het geval is. Onder het huidige stelsel betaal je hoogstens 12% van het bedrag dat je meer verdient dan bijstand ; straks wordt dat maximaal 4% van het bedrag dat je verdient boven het wettelijk minimumloon. Om het concreet te maken: stel, je verdient €30.000 en je hebt een schuld van €20.000. Dan betaal je nu €107 per maand af. Straks wordt dat €36.

Geen enkele reden dus om studenten angst aan te jagen. Terwijl dat wel gebeurt. Tegenstanders van het studievoorschot beweren dat studenten straks met een schuld van €30.000 worden opgezadeld. Dat is klinkklare onzin. Het CPB heeft het doorgerekend en komt uit op €6000 extra schuld voor studenten die al lenen en tussen de €6000 en €9000 voor studenten die nu nog niet lenen. (link)

Dezelfde bangmakerij zie je op het thema toegankelijkheid. Het CDA beweert met droge ogen dat ‘met name jongeren uit gezinnen met lage inkomens en mbo-studenten massaal zullen afzien van een studie in het hoger onderwijs’. Volgens de SP ‘ziet een groot deel van de jongeren af van een studie als de basisbeurs wordt omgezet in een lening en juist jongeren uit lagere inkomens zijn dan de eerste die afzien van een studie.’

Dat bekt allemaal wel lekker en je haalt er de krant mee maar het is volledig verzonnen. Wie er ook serieus onderzoek naar doet – of het nu SCP, CPB of CHEPS is – niemand voorspelt dat studenten zich massaal laten leiden door leenangst. Wel zijn er aanwijzingen dat er onder mbo’ ers een beperkte groep is die nog eens goed nadenkt of een vervolgstudie wel de juiste keuze is. Daar is niets mis mee, zolang het maar een bewuste keuze is. Sommige jongeren zijn op een gegeven moment gewoon even klaar met leren en willen aan het werk.

Ervaringen in het buitenland laten zien dat invoering van een leenstelsel – al dan niet sociaal – nergens ten koste gaat van de toegankelijkheid van het onderwijs. Overal zijn de studentenaantallen na invoering van een leenstelsel hoog gebleven. Dat zijn geen rekenmodellen, het is geen zeggedrag maar het zijn feitelijke ervaringen.

Ik begrijp best dat studenten tegen afschaffing van de basisbeurs zijn – ook zij behouden het liefst wat ze hebben – en ik begrijp ook best dat politieke partijen hun oren daarnaar laten hangen. Maar ik voer het debat wel graag op basis van feiten en serieuze berekeningen. Kom daarbij niet aan met spookverhalen en drogredeneringen.

We hebben de plannen voor het studievoorschot vorige week gepresenteerd. Studenten, scholieren en hun ouders zitten met vragen die we zo snel mogelijk proberen te beantwoorden. Zij zitten daarbij niet te wachten op ongefundeerde bangmakerij. Zij verdienen het om serieus genomen te worden.

bron: Spookverhalen en bangmakerij | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl

Share Button
Tagged with: , , , ,
98 comments on “Spookverhalen en bangmakerij
  1. tufkaj says:

    ‘Als je hoger onderwijs hebt gevolgd betaal je gemiddeld ruim anderhalf keer zoveel belasting als zonder bachelor- of masterdiploma.’

    fixed 🙂

  2. azijnseikerT says:

    Nou mooi. Kunnen we in alle redelijkheid het geld wat daarbij vrijkomt in de ouderen… eh in de opvang van geluks.. eh vluchtelingen stoppen. Want, eigen vluchtelingen eerst!

  3. Quentor says:

    Matig verhaal. We moeten blij zijn dat je een lening maar in 35 jaar hoeft terug te betalen. Das namelijk goedkoper. Ofzo.

    En alsof je wel kunt zeggen dat een investering in onderwijs zich wel altijd terug betaalt. 10 Jaar geleden dacht men ook dat een investering in vastgoed zich altijd wel dubbel en dik (letterlijk) terugverdiende. Je kon beter een huis kopen dan een studie volgen. Ik denk dat we daar ook wel van terug zijn gekomen.

    Overigens denk ik dat de causaliteit tussen veel verdienen en een goede opleiding niet superhoog is. Ik denk dat de juiste mensen kennen en een goed verstand en werkhouding belangrijker is. Dat gaat uiteraard vaak gepaard met een goede opleiding, vandaar dat de meeste hoogopgeleiden wel aardig verdienen.

    “Wie er ook serieus onderzoek naar doet – of het nu SCP, CPB of CHEPS is – niemand voorspelt dat studenten zich massaal laten leiden door leenangst”

    Deden ze dat maar…

    En sinds wanneer voeren genoemde organen serieus onderzoek uit?

    Maar goed. Een dergelijk bericht is natuurlijk wel te verwachten. Het zou me meer verbazen als er had gestaan wat er allemaal zo slecht was aan het besluit. Het irriteert me meer dat mensen om me heen maar over de gevolgen voor de studenten blijven ouwehoeren. Dan heb je volgens mij echt boter op je hoofd, of je hebt geen kinderen of hele domme kinderen.

  4. Viq says:

    Het slechtste stuk wat ik op deze site ben tegengekomen tot nu toe.
    Ik zou hier een opsomming kunnen maken van alle feitelijke onjuistheden en foute (tendentieuze) conclusies die getrokken worden, maar dat doe ik niet. Te veel moeite, te weinig rendement en iemand die op dit niveau denkt laat zich toch niet overtuigen door argumenten.
    Tenenkrommend.

  5. lorenzo says:

    Met als vangnet de WSNP , bijstand , faillissementswet en ander collectieve ongein zijn persoonlijke leningen van € 50.000 nu zwaar in zwang bij de Ollander ( http://weblog.independer.nl/onderzoek/onderzoeksresultaten-persbericht-consument-wil-hogere-persoonlijke-lening/)

    Hoewel in dit theater niet van toepassing , wel aansluitend op de topictitel het volgende :
    Ik wil even niets meer horen van de Ollander die bekend staat om zijn eeuwige gejank / gezanik en geklaag , ook in den vreemde.
    We zijn volgevreten en wellicht heeft u gelijk , Petrus verwacht aan de poort geen enkele materiele zaken , naar verluidt (.) Voor u einde oefening.

  6. Nico de Geit says:

    ‘Sinds de jaren ’80 is het verschil in welvaart tussen blanken en niet-blanken in de VS niet meer zo groot geweest als nu. Een onderzoek uit 2009 laat zien dat blanke huishoudens gemiddeld 20 maal welvarender zijn dan zwarte of Latino huishoudens. Het onderzoek van het Pew Research Centre vond in 2009 plaats waarbij informatie werd ingewonnen bij tienduizenden Amerikaanse gezinnen.’

    http://rt.com/usa/minorities-white-households-wealth/

    Blanken zijn vast 20x beter opgeleid. Natuurlijk zijn er ook rijke zwarten en latino’s en arme laag-opgeleide blanken.

    Het verschil zou ook kunnen komen door het drinken van koemelk. Blanken drinken immers gemiddeld veel melk. Laten we de melk gelijk verdelen.

  7. mafketell says:

    Proest, is de overheid soms gehackt ? Lekker gebekt, dat dan weer wel 🙂

    Spookverhalen en bangmakerij
    Rijksoverheid.nl ‎- 4 uur geleden

  8. Nico de Geit says:

    ‘Lenen doen we bijna allemaal’

    Klinkt bemoedigend. Heel gewoon, lenen.

    Bijbel, Spreuken 22 vers 7:

    ‘Wie leent, is de slaaf van wie uitleent’

    Brief aan de Romeinen, 13 vers 8:

    ‘Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben’

  9. lorenzo says:

    Nico de Geit: Blanken drinken immers gemiddeld veel melk.

    En dat is niet verstandig , de mens die oorspronkelijk uit afrika komt, drinkt nog maar 10.000 jaar dierlijke melk , terwijl onze soort toch al 180.000 jaar bestaat , kunnen we de suikers als lactose niet afbreken ( DNA mutaties ten spijt in al die jaren ).
    Darmen van Europeanen zijn niet gemaakt voor (dierlijke) melk ! Laten staan derhalve die troep.

  10. mafketell says:

    Ohh, dus toch overheid …… Het bericht leek snel weer verwijderd van de website …. lol, die paniekfase 🙂

  11. Nico de Geit says:

    De westerse maatschappij lijkt weleens op een Satanisch bolwerk: ‘You can check out anytime you like, but you can never leave’.

    Op afstand lijkt het een oase maar het blijkt een moeras waar je niet meer – of heel moeilijk – uitkomt.

    ‘Lenen doen we bijna allemaal’ – maar van wie eigenlijk? Het is een duivels spel, immers: het geleende moet met rente worden terugbetaald maar de totale geldhoeveelheid is daarvoor te klein. Schulden kunnen dus nooit allemaal worden terugbetaald met rente.

  12. Nico de Geit says:

    lorenzo: Darmen van Europeanen zijn niet gemaakt voor (dierlijke) melk !

    Ik drink ook geen melk omdat ik puistjes van krijg. Misschien maakt een blanke huid meer vitamine D aan en zijn blanken daardoor gemiddeld 20x welvarender.

  13. Dawg says:

    Nico de Geit: Schulden kunnen dus nooit allemaal worden terugbetaald met rente

    Moeten die schulden en die rente dan in één keer worden terugbetaald?

  14. lorenzo says:

    Nico de Geit: Misschien maakt een blanke huid meer vitamine D aan en zijn blanken daardoor gemiddeld 20x welvarender.

    Hoewel de zonkracht verder van de evenaar dan weer sterk afneemt om D aan te maken ( zwarte mensen hebben dus een reden om zwart te zijn ..).

  15. lorenzo says:

    Dawg: Moeten die schulden en die rente dan in één keer worden terugbetaald?

    Ik zag vorige week in een diagram van NL , in afwijking van de rest nog moest beginnen met afbetalen , en zoals hierboven gesteldt zitten we alweer in de volgende fase : lenen .
    De man met de hamer ; zal deze een GPS transponder hebben ?… in het kader van mijn zoektocht .

  16. Tijl says:

    http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/wonen/hypotheken/extra/koophuis-verhuren-via-leegstandwet/

    Ik heb dit aandachtig doorgelezen, en dit heeft vergaande gevolgen op de “markt” binnenkort, minimaal 50k woningen die moeten worden gedumpt en 50k gezinnen die failliet zijn. Bloed in de goot.

    Verder vraag ik me af hoe fraude gevoelig deze hele constructie is. Verhuren van je 2e koophut en toch rente aftrekken.

    Tevens heb ik geen zin om bij benadering uit te rekenen wat dit allemaal wel niet gekost heeft, zowel de extra HRA als het onbelasten van de huurinkomsten, maar ik hou niemand tegen om dit wel te doen op een bierviltje.

  17. Nico de Geit says:

    Dawg: Moeten die schulden en die rente dan in één keer worden terugbetaald?

    Het gaat om het gegeven dat de schulden en de rente nooit terugbetaald kunnen worden, tenzij de geldhoeveelheid wordt vergroot en anderen nieuwe schulden aangaan.

  18. Arendsoog says:

    Superartikel!

  19. Nico de Geit says:

    De keukenboer zal ook wel iets zien in een lening voor een keuken die in 35 jaar terugbetaald.

  20. Steven says:

    Juan belmonte: De vraagprijs op funda is nog steeds 8+ maal jan modaal bruto.
    Onfinancierbaar dus.

    Hier ging wel bijna een ton af: dat schiet lekker op.. : maar dat is dan ook in de tweede Bijlmer. 😉

    http://www.funda.nl/koop/amsterdam/huis-48552488-jan-vrijmanstraat-35/kenmerken/

    en dat artikel hierboven? Ik kan er niets mee.

  21. Steven says:

    en die laatste zin van het artikel: ” Zij verdienen het om serieus genomen te worden” kan je op twee manieren lezen.. 😉

  22. Apekool says:

    Tijl:
    Tevens heb ik geen zin om bij benadering uit te rekenen wat dit allemaal wel niet gekost heeft, zowel de extra HRA als het onbelasten van de huurinkomsten, maar ik hou niemand tegen om dit wel te doen op een bierviltje.

    Bierviltje:

    Schuld = huiswaarde = 231000
    Aantal = 50000
    Rente = 4.5%
    Huurwaardeforfait = 0.7%
    Aftrekpercentage voor inkomen: 42%

    50000 * 231000 * (0.045 – 0.007) * 0.42 = 184 miljoen

  23. Steven says:

    wat ik ook weer zo schrijnend vind is dat er uit gegaan wordt van de rente die betaalt moet worden: Ja die is laag, maar die schuld is er gewoon.

    Stel je leent 30.000 van een rijke tante: dan hoef je misschien helemaal geen rente te betalen, maar het lijkt me niet fijn om die schuld te hebben toch?

  24. fanon says:

    Nico de Geit,

    Zou het niet kunnen zijn dat gekleurde mensen worden ‘geframed’ door de maatschappij in een lage sociale klasse?

    – de hele maatschappij heeft vooroordelen over je; de vooroordelen zijn de gevangenis waaruit je je moet ontworstelen en zijn helaas erg bepalend. Kijk voor de aardigheid ‘het racisme experiment’ op http://www.uitzendinggemist.nl van BNN.

    – de historie die je meeneemt vanuit je eigen achtergrond.

    – De evolutietheorie, die onuitgesproken stelt dat een afrikaaan een tussenfase is tussen aap en mens.

    – de kerk heeft een stevige rol gespeeld in het bevestigen van vooroordelen (Afrikanen als afstammelingen van de niet uitverkorenen).

    Als je voor al die invloeden gaat corrigeren, dan kunnen zulke statistieken een heel ander beeld laten zien.

    vb als je de percentages criminele marrokaanse jongens gaat corrigeren voor de hun ontnomen kansen (door vooroordelen) dan krijg je waarschijnlijk ook een heel normaal beeld.
    m.a.w. als je een Nederlandse blanke jongen in een omgeving plaatst van gelijksoortige vooroordelen en het ontnemen van kansen dan wordt die vanzelfsprekend ook eerder crimineel.

    Zorgvuldigheid is nodig in het interpreteren van statistieken.

  25. Net zo’n financieel zwaard van Damocles als de aflossingsvrije hypotheek, dat nieuwe studieleenstelsel met een aflosttermijn van 35 jaar… Je moet er toch niet aan denken dat je op je 60e je studie nog aan het aflossen bent? De afhankelijkheid van onze overheid wordt groter en groter… Ik zie hier helemaal niets positiefs in… 🙁

  26. ML says:

    inmiddels staat op de website van de overheid dat dit geen ‘persbericht’ meer is, maar een blog van Jet.

    Dus Viq, je hebt gelijk, het is tenenkrommend, maar niet op conto van admin.

    Geen idee wie hier allemaal werkzaam is bouw/vastgoed/grond, maar succes met alle nieuwsbrieven van de Provada die ieder uur verschijnen!

  27. Dawg says:

    Nico de Geit: Het gaat om het gegeven dat de schulden en de rente nooit terugbetaald kunnen worden, tenzij de geldhoeveelheid wordt vergroot en anderen nieuwe schulden aangaan.</blockquote

    Waarom dan? Nogmaals, moeten die schulden in één keer terugbetaald worden?

  28. Dawg says:

    @Nico de Geit

    Je kent toch dat verhaal van die handelsreiziger die in het dorp aankwam en in de plaatselijke herberg een kamer boekte. De handelsreiziger betaalt 100 euro vooruit aan de herbergier die daarmee onmiddelijk naar de groenteboer ging waar nog een schuld van 100 euro openstond. De groentenboer kon nu mooi z’n schuld aan de garage afboeken en de garage de schuld bij de slager. (De slager ging vervolgens met het aldus verkregen geld naar de hoeren, maar dat doet nu even niet ter zake.

    Strekking van dit verhaaltje is dat met één biljet van 100 euro een veelvoud aan schulden afgelost kan worden. Geld circuleert namelijk.

  29. Jodha says:

    ‘Lenen doen we bijna allemaal’ van degenen die het drukken. Zo hebben landen, bedrijven en gezinnen hun tijd van leven en werken verkocht aan de private monopolies achter gelddrukkers, waaronder de belangrijkste aandeelhuoders van DNB N.V., nu onderdeel van ECB cartel.
    Gelijk de fed etc zijn deze geld-drukkers unauditable.
    Zelfs als je iets hebt gekocht zonder schuld kan je er belasting over blijven betalen: aan de staat waarvan het staatshoofd geld drukt. Een deel wordt afgezogen richting de ESM (nog zo’n unauditable instituut, tax-exempt, medewerkers immuun, bestuurd door de clan die ook het geld drukt. Niet ter verantwoording te roepen in ons bekende juridisch raamwerk. Bestuur van souvereine staten is stilaan overgenomen door de regels van de centrale bankiers. Inderdaad satanisch spel, tijd voor electorale overheden om zelf (alternatieve) ruilmiddelen te gaan drukken.

  30. Steven says:

    fanon: – De evolutietheorie, die onuitgesproken stelt dat een afrikaaan een tussenfase is tussen aap en mens.

    Grappig dat je daar over begint. Er zijn in Georgië 1,8 miljoen jaar oude skeletten gevonden (zie de linken hieronder): dus het fabeltje dat er intelligente mensen uit Afrika ontsnapten en de domme zwarten achterlieten is echt onzin. Wat ik bij mezelf wel merk is dat ik als ik iemand zie ook snel op huidskleur let. Meest duidelijke geval was toen ik in Indonesië een magere blanke een terrasje zag aanvegen: zielig dacht ik toen, maar dat sloeg uiteraard nergens op bedacht ik me later, omdat er daar zo veel mager en arm waren.

    Hier: (voor alle racisten overigens een must see!)

    http://www.nu.nl/wetenschap/2534877/rechtop-lopende-mensaap-evolueerde-mogelijk-in-georgie–.html

    http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2007/september/Oud-familiegraf.html

  31. mafketell says:

    De crisis is over ( de Dijss )
    en ‘ECB goes negative’ Bloomberg
    kan er geen touw meer aan vastknopen
    koopstaking dan maar …….
    voor de broodnodige zekerheid 🙂

  32. Patrick says:

    @ Dawg

    Grappig verhaaltje, maar helaas niet realistisch. In je verhaaltje leent iedereen van elkaar en bovendien renteloos, iets dat in werkelijkheid niet gebeurt: men leent nu alles van de bank, en dient tevens rente te voldoen.

    Dan ziet de totaalsom er net even anders uit: de geldhoeveelheid MOET continu groeien. Zodra de geldhoeveelheid krimpt of gelijkblijft stort het systeem in.

  33. Tijl says:

    Dawg:
    @Nico de Geit

    Je kent toch dat verhaal van die handelsreiziger die in het dorp aankwam en in de plaatselijke herberg een kamer boekte. De handelsreiziger betaalt 100 euro vooruit aan de herbergierdie daarmee onmiddelijknaar de groenteboer ging waar nog een schuld van 100 euro openstond. De groentenboer kon nu mooi z’n schuld aan de garage afboeken en de garage de schuld bij de slager. (De slager ging vervolgens met het aldus verkregen geld naar de hoeren, maar dat doet nu even niet ter zake.

    Strekking van dit verhaaltje is dat met één biljet van 100 euro een veelvoud aan schulden afgelost kan worden. Geld circuleert namelijk.

    Wat een onzin. De meeste mensen lossen schuld af bij een bank. Eenmalig is dat.

  34. Alea Iacta est says:

    @ Dawg

    En dan uiteindelijk is dat ene biljet van 100 Euro onderdeel van de aflossing van een (hypothecaire) lening en ….poef het is terug waar het vandaan kwam; uit het niets.
    95% van de valuta is krediet, “ex nihilo” geschapen en als schuld in omloop gebracht. Een rentedragende schuld overigens. Wordt de lening afgelost, bestaat de valuta (het krediet) niet meer, maar moet evenwel nog rente over afgedragen worden gedurende de looptijd. Daarom kan dit systeem alleen bestaan indien er bij voortduring nieuw krediet geschapen wordt en dat is nu net waar het aan schort.
    Niet veel mensen zijn nog bereid zich (verder) in de schulden te steken, ze zijn bezig met het aflossen van de hun verstrekte kredieten.

  35. Steven says:

    Patrick: Dan ziet de totaalsom er net even anders uit: de geldhoeveelheid MOET continu groeien. Zodra de geldhoeveelheid krimpt of gelijkblijft stort het systeem in.

    yep. denk helaas dat dat klopt met het huidige “systeem”. Je kan er als individu overigens wel uitklimmen.. : dat heb ik zelf o.a gedaan.

  36. Jodha says:

    Patrick: Dan ziet de totaalsom er net even anders uit: de geldhoeveelheid MOET continu groeien. Zodra de geldhoeveelheid krimpt of gelijkblijft stort het systeem in.

    Door inflatie, collateraliseren, waarde toevoegen door producten en diensten, door rente en door ongeregistreerde geldverstrekking in de wereld kan het niet anders of de persen staan continu te draaien. Je weet niet hoeveel want de ECB, Fed, BIS, WB etc zijn ‘unauditable’. Daar hebben de private aandeelhouders van de centrale banken (waaronder ons staatshoofd) goed voor gezorgd. Het binnenharken van vrije cash onder de bevolking door ESM en andere instituten kan bijdrukken iets afzwakken, maar veel zal dat niet zijn. Accuraat inzicht is er niet, geen toegang tot de centrale banken en ESM.

  37. mafketell says:

    Van min of meer gepikt 🙂

    ‘In zijn radioshow bellen mensen met hun verhaal als ze hun schulden of hypotheek hebben afgelost en roepen dan aan het einde “I’m Debt Free!!!”. Als je dan hoort dat jonge mensen hun hypotheek volledig aflossen en daarvoor ook bepaalde offers hebben gemaakt werkt dat heel motiverend. ‘

    http://www.daveramsey.com/show/radio/

  38. Dawg says:

    Patrick: Dan ziet de totaalsom er net even anders uit: de geldhoeveelheid MOET continu groeien. Zodra de geldhoeveelheid krimpt of gelijkblijft stort het systeem in.

    Nope. Ik leen 10.000 euro. Tien jaar lang betaal ik elk jaar lang 1000 aan aflossing en 500 aan rente. Op het moment dat ik dat doe kan de bank dat geld gewoon weer uitlenen.

    Als ik jouw gedachtegang zou volgen zou het bijvoorbeeld ook een probleem zijn dat ons nationaal inkomen 600 miljard euro bedroeg en de geldhoeveelheid ‘maar’, bijvoorbeeld, 150 miljard euro. Er is echter geen probleem. Geld is een ruilMIDDEL, maakt daardoor per periode een veelvoud van z’n eigen waarde aan transacties mogelijk.

  39. Dawg says:

    Oeps, laatste post was bestemd voor Patrick.

  40. Dawg says:

    Tijl: Wat een onzin. De meeste mensen lossen schuld af bij een bank. Eenmalig is dat.

    Welnee, maar afgezien daarvan bedoelde ik alle schuld in één keer. Dat gebeurt al helemaal niet.

  41. mafketell says:

    Lenen doen we bijna allemaal. Of we nu een auto op afbetaling kopen of een krediet afsluiten voor een nieuwe keuken. ……. Uit topic …….

    Zeg dat wel 🙂 1.500.000.000.000 dit is het totale leenbedrag, en geen spookverhaaltje mevrouwtje Bron: Eurostat http://ei.marketwatch.com/Multimedia/2013/05/07/Photos/MG/MW-BC427_dutchd_20130507121619_MG.jpg?uuid=7c2fee52-b731-11e2-9153-002128040cf6

    hoop dat het lukt ……

  42. Flipper says:

    tufkaj: Als je hoger onderwijs hebt gevolgd betaal je gemiddeld ruim anderhalf keer zoveel belasting als zonder bachelor- of masterdiploma.’

    Die belasting is niet bedoeld om de kosten van je eigen opleiding terug te betalen! 🙂

  43. Patrick says:

    @Dawg

    Je zegt het nu precies goed: De bank leent jouw betaalde aflossing+rente meteen weer uit.

    Je betaalt de bank dus meer terug dan je geleend hebt.

    IEDEREEN die leent bij de bank betaalt meer terug dan hij leent.

    Leg mij maar ns uit hoe dat kan zonder continu groeiende geldhoeveelheid.

  44. Steven says:

    mafketell,

    yep.. zie ook deze: http://www.usdebtclock.org/

    Zorg er uit te blijven!

  45. Flipper says:

    mafketell: Lenen doen we bijna allemaal. Of we nu een auto op afbetaling kopen of een krediet afsluiten voor een nieuwe keuken.

    Ja,waarom zouden we eigenlijk moeilijk doen over die paar centen die we extra lenen voor dat huuske?
    Dat huuske houdt lang zijn waarde en staat er vaak over 100 jaar vaak nog.
    Dat andere spul waar we voor lenen is allang door de ratten opgevreten of anderszins vergaan.

  46. Tsjaa.. says:

    De rente wordt straks weer lager onder invloed van de ECB, ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ze zo doorgaan en straks Euribor negatief wordt. Krijgen mensen met een aflossingsvrije Euribor plus hypotheek dan straks geld toe?

  47. mafketell says:

    Tsjaa..,

    Dan kost geld lenen géén geld meer ………. lol

    Kunnen alle advertenties de prullenbak in, de ECB denkt met je mee, geld lenen loont …….

  48. Dawg says:

    Patrick:
    mafketell,

    Ik zou me er van af kunnen maken door te zeggen dat de omloopsnelheid van het geld kan toenemen: meer transacties met de dezelfde geldhoeveelheid, maar het antwoord is gecompliceerder. De geldhoeveelheid is in hoge mate vraagbepaald. Als er meer vraag naar geld is wordt er meer geleend en dan neemt de geldhoeveelheid toe.Wanneer stokt de vraag naar krediet? Wanneer de rentelasten een probleem worden. Wanneer worden de rentelasten een probleem?De rentelasten worden een probleem wanneer het geleende geld te weinig opbrengt om de rentelasten te kunnen betalen. Niet als er geleend wordt voor productieve investeringen met een hoger rendement dan de rentevoet. Wel als (teveel) geleend wordt voor consumptieve of bestemmingen.

  49. Frans says:

    Nico de Geit: De westerse maatschappij lijkt weleens op een Satanisch bolwerk

    Je zit dichter in de buurt dan je denkt……

  50. Frans says:

    Steven: Grappig dat je daar over begint. Er zijn in Georgië 1,8 miljoen jaar oude skeletten gevonden (zie de linkenhieronder): dus het fabeltje dat er intelligente mensen uit Afrika ontsnapten en de domme zwarten achterlieten is echt onzin. Wat ik bij mezelf wel merk is dat ik als ik iemand zie ook snel op huidskleur let. Meest duidelijke geval was toen ik in Indonesië een magere blanke een terrasje zag aanvegen: zielig dacht ik toen, maar dat sloeg uiteraard nergens op bedacht ik me later, omdat er daar zo veel mager en arm waren.

    Hier: (voor alle racisten overigens een must see!)

    nu.nl/wetenschap/2…-georgie–.html

    wetenschap24.nl/ni…Oud-familiegraf.html

    Leuk verhaal en waar als er geen rente wordt berekend en de bank er niet tussen zit. Feitelijk dus een broodje aap.

  51. Frans says:

    Dawg: Leuk verhaal en waar als er geen rente wordt berekend en de bank er niet tussen zit. Feitelijk dus een broodje aap.

    (Oeps! Vorige post met verkeerde quote!)
    Leuk verhaal en waar als er geen rente wordt berekend en de bank er niet tussen zit. Feitelijk dus een broodje aap.
    Edit: ik zie dat er al op gelijke wijze was gereageerd.

  52. Frans says:

    !)(@)!(&#)!@(&$!!
    Ik geef het op!!
    Reactie wad op het verhaal van Dawg was dus over die ene honderd Euri die vele schulden kon aflossen.

  53. Steven says:

    Frans,

    maakt niet uit Frans.. :). Maar heb je dat verhaal gelezen over die skeletten in Georgië? Veel van dat “out of Africa” is gewoon onzin gebleken. Hier weer een link:

    http://rt.com/news/skull-homo-georgia-species-373/

    en dit is geen rare speculatie of geloof: er zijn gewoon 1,8 miljoen jaar oude skeletten gevonden. (tientallen)

  54. Frans says:

    @ Dawg: wel eens monopolie gespeeld???

  55. Latida says:

    Tijl:
    consumentenbond.nl…en-via-leegstandwet/

    Ik heb dit aandachtig doorgelezen, en dit heeft vergaande gevolgen op de “markt” binnenkort, minimaal 50k woningen die moeten worden gedumpt en 50k gezinnen die failliet zijn. Bloed in de goot.

    Verder vraag ik me af hoe fraude gevoelig deze hele constructie is. Verhuren van je 2e koophut en toch rente aftrekken.

    Tevens heb ik geen zin om bij benadering uit te rekenen wat dit allemaal wel niet gekost heeft, zowel de extra HRA als het onbelasten van de huurinkomsten, maar ik hou niemand tegen om dit wel te doen op een bierviltje.

    Dat risico van fraude in de uitvoering zie ik ook. Welke controles zullen er hierop wel of niet worden uitgevoerd?

    Hoeveel mensen zullen EN onderverhuren EN dubbele hypotheekrenteaftrek cashen?

  56. Dawg says:

    Frans,

    Ja, wie niet? Maar dat helpt velen klaarblijkelijk niet echt bij het doorgronden van de problemen van ons geldstelsel.

  57. Steven says:

    Latida: Hoeveel mensen zullen EN onderverhuren EN dubbele hypotheekrenteaftrek cashen?

    Ik ken er in ieder geval één die dat doet…: dus dat zijn er vast meer.

  58. Nico de Geit says:

    Dawg:
    @Nico de Geit

    Je kent toch dat verhaal van die handelsreiziger die in het dorp aankwam en in de plaatselijke herberg een kamer boekte. De handelsreiziger betaalt 100 euro vooruit aan de herbergierdie daarmee onmiddelijknaar de groenteboer ging waar nog een schuld van 100 euro openstond. De groentenboer kon nu mooi z’n schuld aan de garage afboeken en de garage de schuld bij de slager. (De slager ging vervolgens met het aldus verkregen geld naar de hoeren, maar dat doet nu even niet ter zake.

    Strekking van dit verhaaltje is dat met één biljet van 100 euro een veelvoud aan schulden afgelost kan worden. Geld circuleert namelijk.

    Je kent toch dat verhaal van die handelsreiziger die in het dorp aankwam en daar een huis kocht. De handelsreiziger betaalt 800.000 euro vooruit aan de eigenaar die daarmee onmiddelijk naar de groenteboer ging en zijn huis kocht. De groentenboer kon nu mooi het huis van de garage-eigenaar kopen, en deze het huis van de slager. (De slager ging vervolgens met het aldus verkregen geld naar de hoeren, maar dat doet nu even niet ter zake.

    Mooi.

  59. aa says:

    en weer 9% minder hypotheekaanvragen dan de maand april.

    http://www.nvm.nl/Actual/juni%202014/Geen_stijging_hypotheekaanvragen_in_mei.aspx?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

    Hoor je weer niks van op de NietOverSpreken (NOS)

  60. Nico de Geit says:

    Nico de Geit: Je kent toch dat verhaal van die handelsreiziger

    Het was geen handelsreiziger maar een oplichter, een zwerver die overal werd weggetrapt omdat hij de boel belazerde. Een ziek en crimineel figuur zoals Bernie Madoff. Triest.

  61. aa says:

    aa,

    Ik heb de nos even geholpen door een email te sturen met deze gegevens.

    Geachte mevrouw/heer,

    Als niet belanghebbende vanuit welke instantie dan ook, verwonder ik me vaak over het feit dat nieuws een te mooi en eenzijdig beeld geeft van wat werkelijk speelt in de wereld. Bij 0,1% stijging van de huizenprijzen staat het met chocoladeletters bovenaan de nieuwsberichten, maar als er 9% minder hypotheekaanvragen zijn in mei ten opzichte van april horen we niks.

    Om u te helpen met het maken van goed nieuws, hieronder een link naar deze berichtgeving.
    http://www.nvm.nl/Actual/juni%202014/Geen_stijging_hypotheekaanvragen_in_mei.aspx?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

    Met vriendelijke groet,

  62. Willem Nass says:

    azijnseikerT:
    Nou mooi. Kunnen we in alle redelijkheid het geld wat daarbij vrijkomt in de ouderen… eh in de opvang van geluks.. eh vluchtelingen stoppen. Want, eigen vluchtelingen eerst!

    in de gevangenissen voor vluchtelingen dan. Deze gevangenissen worden detentiecentra genoemd. Het officiële doel van deze detentiecentra is hen terug te sturen naar het land van herkomst, maar daar komt weinig van terecht omdat de regeringen van de landen waar vluchtelingen vandaan komen daar niet aan meewerken. En natuurlijk in subsidies en leningen voor starters, HRA, NHG en straks NHI. Ook de kapitaalvernietiging door al die zogenaamde sociale huurwoningen die gesloopt zijn om er dure koopwoningen voor in de plaats te zetten, zal door iemand betaald moeten worden.

  63. eric406 says:

    De jongeren zouden zich massaal niet in moeten schrijven voor een opleiding. Zij hebben nog de vrijheid om dat te doen. Kost ze misschien wel een jaar, maar scheelt ze ook een hoop schulden. En op het moment is er toch geen werk.

  64. Steven says:

    aa: Als niet belanghebbende vanuit welke instantie dan ook, verwonder ik me vaak over het feit dat nieuws een te mooi en eenzijdig beeld geeft van wat werkelijk speelt in de wereld. Bij 0,1% stijging van de huizenprijzen staat het met chocoladeletters bovenaan de nieuwsberichten, maar als er 9% minder hypotheekaanvragen zijn in mei ten opzichte van april horen we niks.

    ! 🙂

  65. Juan belmonte says:

    @ artikel

    Mooi verhaal van mevrouw de minster bussemaker.
    Juan kan er voor de huizenmarkt weinig anders mee dan veronderstellen dat dit de implosie op de woningmarkt, zoals beschreven door dr ir Maartje Martens alleen maar verder bevestigt.

  66. Juan belmonte says:

    aa:
    aa,

    Ik heb de nos even geholpen door een email te sturen met deze gegevens.

    Geachte mevrouw/heer,

    Als niet belanghebbende vanuit welke instantie dan ook, verwonder ik me vaak over het feit dat nieuws een te mooi en eenzijdig beeld geeft van wat werkelijk speelt in de wereld. Bij 0,1% stijging van de huizenprijzen staat het met chocoladeletters bovenaan de nieuwsberichten, maar als er 9% minder hypotheekaanvragen zijn in mei ten opzichte van april horen we niks.

    Om u te helpen met het maken van goed nieuws, hieronder een link naar deze berichtgeving.
    nvm.nl/Actual/juni…8;utm_medium=twitter

    Met vriendelijke groet,

    Prachtig nieuws.

    In mei 50% meer hypotheek aanvragen dan mei 2013.

    Funda zal dan in juli onder de 200.000 zitten immers sinds vorige zomer stijgt het aantal hypotheek aanvragen.
    De huizenprijzen stijgen volgens RABO dit jaar ook met 5%
    Daar waar RABO eerder nog -30% voorspelde en we de -20% nog maar net halen.
    Allemaal prachtig nieuw inzicht.

    LICHTPUNT !!!

  67. Juan belmonte says:

    De interbancaire rente wordt NEGATIEF

    -0,1%
    Banken moeten geld betalen om geld bij ECB te stallen.
    http://www.nu.nl/ondernemen/3794768/ecb-bestrijdt-lage-inflatie-met-verdere-renteverlaging.html

    Lichtpunt !!!

  68. Juan belmonte says:

    Eigenlijk is hetzelfde met de Hollandse spaarder (wie kent ze nog ?)
    Aan de hand

    Die heeft ook te maken met negatieve rentes.

    Anno 2012 2013 2014
    Betaalt een spaarder
    Meer inkomstenbelasting aan de fiscus
    Dan hij redelijkerwijs aan rentes kan binnenhalen.

    Een poging van de overheid om mensen bewust te maken
    Van spaarzin en financieel deugdelijk gedrag 🙂

  69. Juan belmonte says:

    Excuses, dat was natuurlijk ook wederom opnieuw nogmaals en ook alsnog
    Een LICHTPUNT

  70. Juan belmonte says:

    ‘ECB-renteverlaging goed voor consument’
    AMSTERDAM –
    De renteverlaging van de Europese Centrale Bank (ECB) zal vooral positieve effecten op de portemonnee van consumenten, verwachten experts. ‘Een lagere rente bij de ECB kan de economische groei in Europa een impuls geven en de hypotheekrente doen dalen.’

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/22705821/___ECB-renteverlaging_goed_voor_consument___.html

    Jaaaaaaaaaa hoooooooooooor
    Natuurlijk
    Duidelijk
    Briljant ook, hadden ze dat maar eerder gedaan 🙂

    Werden we vier jaar gelee alhier nog hard uitgelachen
    Over een mogelijk Japan scenario in de EU
    ……
    Rond 1991 werd de totale waarde van het land in Japan geschat op ca. $20 biljard, wat meer dan 20% van de totale rijkdom van de wereld omvatte. Tegen 1989 kon Japan hypothetisch gezien door de verkoop van Groot-Tokio de VS opkopen. Men schatte dat de grond waarop het Keizerlijke Paleis gebouwd was ongeveer evenveel waard was als heel Californië of Canada.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/25-05-2010/bob-janjuah-ziet-grote-problemen/#comment-40055

    Hoeveel Chinese modale arbeidsjaren
    is de vraagprijs van een jan modale nl woning ???
    Is de gemiddelde schuld op zo’n modale nl woning ???

    Allemaal vragen die op mejudice niet eens gesteld worden…
    Navelstaarders start een wild geraas 🙂

  71. Steven says:

    en dat terwijl de huizenprijzen maar 20 procent zijn gedaald.. : kennissen van mij zitten nu al aan de grond. (terwijl ik ze ruim van te voren gewaarschuwd heb: maar ik ben niet de holy grail, maar de devil….

    en nu maar weer eens off.

  72. Juan belmonte says:

    Joepie de poepie

    Adopteer een bejaarde
    En u mag OPEENS
    ZONDER BOUWVERGUNNING BOUWEN

    Wie voor een hulpbehoevende een mantelzorgwoning wil bouwen in de tuin, heeft geen vergunning meer nodig. Het kabinet laat de vergunningseis vervallen.

    http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2014/518196-mantelzorgwoning-vergunningsvrij/

    Dus als het de bejaardenopvang beperkt
    DAN OPEENS
    mag iedereen vergunningsvrij bouwen.

    Lichtpunt 🙂

  73. RealisT says:

    Juan belmonte: ‘ECB-renteverlaging goed voor consument’
    AMSTERDAM –
    De renteverlaging van de Europese Centrale Bank (ECB) zal vooral positieve effecten op de portemonnee van consumenten, verwachten experts. ‘Een lagere rente bij de ECB kan de economische groei in Europa een impuls geven en de hypotheekrente doen dalen.’

    Ik hoorde op het staatsjournaal (geloof ik) ze er nog bij zeggen dat de verlaging niet was bedoeld om spaarders te benadelen. In tegendeel, het zou juist de economie moeten stimuleren zodat rentes weer naar een NORMAAL nivo kunnen stijgen.

    Nou daar zullen alle leners die zich nu dankzij hetwasnognooitzogoedkoopgeld tot over hun oren in de schuld steken straks vast heel blij mee zijn. Met een NORMALE rente.

    Ik begrijp ook niet zo goed wat er ineens met al die juichende groeiverhalen gebeurd is. Zijn de verkiezingen soms voorbij?

  74. RealisT says:

    Juan belmonte: Wie voor een hulpbehoevende een mantelzorgwoning wil bouwen in de tuin, heeft geen vergunning meer nodig. Het kabinet laat de vergunningseis vervallen.

    “De woning wordt gelijkgesteld met een schuur of garage, waarvoor in veel gevallen ook geen vergunning nodig is.”

    Veel meer dan een veredelde schuur zal het in veel gevallen waarschijnlijk ook niet worden. Ouders brengen hun laatste jaren naast de oude kranten, plastic afval en het tuingereedschap door. Bouwmarkten kunnen behalve de standaard blokhut nu ook de ophokhut in het assortiment opnemen.

    En zo’n mantelzorgwoning mag dan vanaf nu misschien wel vergunningsvrij gebouwd worden, hij zal vast gaan meetellen bij het bepalen van de woningwaarde. Onze overheid is toch niet gek?

  75. Cartoonist says:

    Dawg: Waarom dan? Nogmaals, moeten die schulden in één keer terugbetaald worden?

    Da’s een goeie vraag voor Bernie Madoff.
    Madoff’s mailing address is: Bernard L. Madoff, Inmate #61727054, Butner Medium FCI, PO Box 1000, Butner, NC 27509.

  76. DenVrolijkeHuurder says:

    Nog een leuke gedachte voor op de vroege vrijdagmorgen:

    De generatie babyboom die in de jaren ’60 klaagde en huizen kraakte dat het een lieve lust was. Onder redevoering dat wonen te duur was in Nederland. ‘Zonder woning geen kroning’.

    Diezelfde generatie doet er nu alles aan om wonen te duur te houden en door leegstand te subsidiëren.

    Nu het zelf mini-grondbezitters zijn geworden en ze zelf aan de andere kant van de kloof tussen bezit en geen-bezit staan ziet de wereld er vast net iets anders uit.

  77. Maria says:

    In het kader van lenen iedereen doet het voegt de ECB nog 400 miljard toe aan de reeds 500 miljard die zij in omloop heeft gebracht en waarvan onze “banksters”, obligaties gekocht hebben. Betreffende 400 miljard worden geacht bestemd te zijn voor het op gang brengen van de vastgelopen kredietverlening in de Zuid Europese landen.

    Voor degene die de Duitse taal machtig is of weet hoe Google translate te gebruiken:

    http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2014/06/05/haendler-von-ezb-geschockt-es-muss-schlimm-um-die-euro-zone-stehen/

    Voor de rest:

    http://xandernieuws.punt.nl/content/2014/06/Banken-Maatregel-ECB-verraadt-hoe-slecht-het-met-de-eurozone-gaat

  78. Quentor says:

    Steven: Grappig dat je daar over begint. Er zijn in Georgië 1,8 miljoen jaar oude skeletten gevonden (zie de linkenhieronder): dus het fabeltje dat er intelligente mensen uit Afrika ontsnapten en de domme zwarten achterlieten is echt onzin. Wat ik bij mezelf wel merk is dat ik als ik iemand zie ook snel op huidskleur let. Meest duidelijke geval was toen ik in Indonesië een magere blanke een terrasje zag aanvegen: zielig dacht ik toen, maar dat sloeg uiteraard nergens op bedacht ik me later, omdat er daar zo veel mager en arm waren.

    Hier: (voor alle racisten overigens een must see!)

    nu.nl/wetenschap/2…-georgie–.html

    wetenschap24.nl/ni…Oud-familiegraf.html

    Even een uitstapje om alle onzin de wereld uit te helpen. Nergens stelt de eveolutietheorie impliciet dat de Afrikaan een tussenvorm tussen aap en mens is. Sterker nog, de eveolutietheorie stelt eerder het tegenovergestelde.

    Om te beginnen: Er bestaat geen tussenvorm tussen de mens en de aap. Beide soorten hebben dezelfde voorouder maar de een is dus niet uit de “ander” ontwikkeld.

    Verder stelt de eveolutietheorie dat soorten zich aanpassen aan hun omgeving. Soorten worden dus niet steeds “beter” of iets dergelijks. Waarschijnlijker is dus dat de mensen die in Afrika achterbleven (of Georgië van mijn part) beter uitgerust waren voor die omgeving. De mensen die wegtrokken waren waarschijnlijk juist minder geschikt voor die omgeving. Er is werkelijk waar geen enkele reden om te denken dat de wegtrekkende mensen intelligenter waren dan de daar blijvende mensen. Eerder het tegenovergestelde aangezien intelligentie je aanpassingsvermoging bevordert als soort en je beter uitgerust maakt voor elke omgeving. Het zou logischer zijn als de intelligente mensen achterbleven (die konden wel omgaan met de Afrikaanse omgeving) terwijl de “dommen” wegtrokken naar een streek waar elke idioot wel plantjes kan verbouwen en er aanzienlijk minder natuurlijke vijanden waren.

    Tot slot is het verschil tussen een Afrikaan en een westerling in genetische opbouw bijzonder klein. De populaties hebben niet lang genoeg gescheiden van elkaar geleefd en hebben zich dus geenszins afzonderlijk van elkaar ontwikkeld. Vandaar ook dat ze beiden tot dezelfde soort (mens) behoren en dat paren gezonde en vruchtbare nakomelingen produceert.

    Voor de eveolutietheorie is het verschil tussen een Afrikaan en westerling dus weinig significant en daarmee bijzonder weinig interessant.

    Mensen die graag willen verkondigen dat de Afrikaan van de aap afstamt misbruiken de eveolutietheorie hiervoor.

    Overigens is het ook gewoon een bijzonder domme uitspraak van mensen die willen doen geloven dat de Afrikaan daarom minderwaardig is. De vraag rijst waar de Westerling dan vanaf zou stammen. Als ik per se van een nu levend dier moet afstammen dan lijkt me de aap toch nog steeds de beste keus….

    Vooral op de reactie van Fanon.
    En in Afrika hebben we minder huizenmarktbubbels!!

  79. Maria says:

    En voor de critici die XanderNieuws niet voor waar aannemen:

    http://www.hpdetijd.nl/2014-06-06/wanhoopoffensief-ecb-bewijst-dijsselbloems-crisis-nog-lang-niet/

    Het gaat nog slechter dan we al dachten en we gaan alleen nog maar meer lenen. Ook in Nederland is er nog geen echt bezuinigingsprogramma naar buiten gekomen waarin de gouden franjes van de overheid (Wij!!!) zijn afgeknipt. Onder andere de waanzinnige beloningen in de zorg voor haar bestuurders blijven groeien terwijl de handen aan het bed werkeloos thuis worden gestald. Wat een waardeloos land zijn we geworden!

  80. Maria says:

    Trouwens, al denkend, toch wel sterk dat zo’n grote geld hoeveelheid in omloop wordt gebracht voor de bankenstresstest!

    Zou het nodig zijn?

  81. Maria says:

    Lichtpuntje! De overheid (wij!!) mag gaan betalen indien de NHG niet voldoende middelen heeft. Waar is Kareltje Schiffer?

    http://www.homefinance.nl/algemeen/nieuws/overheid-garant-voor-veel-onderwaterhypotheken-1552.asp

  82. ps says:

    Meanwhile in the USA:
    “7 In 10 Americans Believe The Crisis Is Not Over Or Worst Is Yet To Come: 52% Can’t Afford Their Homes”
    http://www.zerohedge.com/news/2014-06-04/7-10-americans-believe-crisis-not-over-or-worst-yet-come-52-cant-afford-their-homes

  83. Luisindepels says:

    eric406: De jongeren zouden zich massaal niet in moeten schrijven voor een opleiding.

    eric406: En op het moment is er toch geen werk.

    Goed advies! Gewoon lekker een jaar helemaal niets doen. Lekker op de zak van pa en ma beetje heel de dag porno kijken en op tijdverdrijffora zoals dit hangen. Geeft je een extra grote kans als je dan later nog eens op zoek gaat naar een baan.

  84. lorenzo says:

    Alea Iacta est: Niet veel mensen zijn nog bereid zich (verder) in de schulden te steken, ze zijn bezig met het aflossen van de hun verstrekte kredieten.

    Leest u de berichten van anderen ook ? Of is de cognitieve dissonantie ook in deze een feit ?

  85. lorenzo says:

    Tijl: Tevens heb ik geen zin om bij benadering uit te rekenen wat dit allemaal wel niet gekost heeft,

    Moet je niet doen , een Mitsubishi PHEF kost de belastingebetaler alleen al een half miljard , tot nu toe .
    In gezamenlijkheid zijn we gelukkig , straks samen voetbal kijken en ander gerief tot ons nemen.
    We zijn rijk , hetgeen rechtvaardigt (.) de huidige status quo.

  86. lorenzo says:

    Consuminderenmetplezier: Je moet er toch niet aan denken dat je op je 60e je studie nog aan het aflossen bent

    Een bedrag dat een student nu op een middag verorbert op de terassen , gaat u maar eens kijken , vanmiddag.

  87. lorenzo says:

    Steven: Latida: Hoeveel mensen zullen EN onderverhuren EN dubbele hypotheekrenteaftrek cashen?

    Ik ken er in ieder geval één die dat doet…: dus dat zijn er vast meer.

    Wie niet steelt of erft blijft werken tot ie sterft .

  88. lorenzo says:

    eric406: De jongeren zouden zich massaal niet in moeten schrijven voor een opleiding. Zij hebben nog de vrijheid om dat te doen. Kost ze misschien wel een jaar, maar scheelt ze ook een hoop schulden. En op het moment is er toch geen werk.

    Ken er verscheidene die meer keren in China zijn geweest dan ik in Salou.

  89. lorenzo says:

    Quentor , dank voor de bijdrage .

  90. Flipper says:

    Luisindepels: Goed advies! Gewoon lekker een jaar helemaal niets doen. Lekker op de zak van pa en ma beetje heel de dag porno kijken en op tijdverdrijffora zoals dit hangen. Geeft je een extra grote kans als je dan later nog eens op zoek gaat naar een baan.

    In de coffeeshop of de prostitutie zeker?

    En Pa en Ma hebben inmiddels ook afgeleerd om al teveel liefde op te brengen voor hun lamlendige kroost. 🙂
    Gaan hun centjes zelf nodig hebben om een menswaardige oude dag te hebben in een land, wat onder meer door hun kindjes is uitgekleedt.

  91. Olijfhout says:

    Veel praatjes van veel mensen hier.
    Huren omlaag, overheid te duur.
    Huizen prijzen kunnen omlaag…
    Gezien dat.. Waarom bouwen de spaarders hier geen huis?

    Er gaat nog zoveel…% van af…schattingen..veel linkjes.
    Ja, een huis is goedkoper geworden.

    En nee..leen niets voor een huis.
    Beter huren en vrij zijn.

  92. Nico de Geit says:

    Quentor: Tot slot is het verschil tussen een Afrikaan en een westerling in genetische opbouw bijzonder klein.

    Uit eerder geplaatst artikel blijkt dat blanke huishoudens gemiddeld 20 x welvarender zijn dan niet-blanke huishoudens. Opmerkelijk als de verschillen ‘bijzonder klein’ zijn.

    Verder zoom je erg in op intelligentie als ‘goede’ eigenschap. Maar heel slim zijn levert niet altijd iets op. Je zou ook ‘hard kunnen rennen’ of ‘goed kunnen dansen’ als beste eigenschap naar voren kunnen brengen.

  93. Nico de Geit says:

    Quentor: En in Afrika hebben we minder huizenmarktbubbels!!

    De meeste daar wonen vrijstaand. Maar ook daar schijnt de betaalbaarheid tegen te vallen. Noodgedwongen vangen ze familieleden op en laten hen een bijdrage in de huur betalen.

  94. Karel says:

    Kunnen we ook niet bejaarden en zieken laten lenen voor hun zorg?

  95. johann says:

    Lenen maakt je afhankelijk en brengt je vaker in de problemen. Als je al een creditcard hebt met 1000 schuld gaat het ten koste van je leencapaciteit bij een hypotheekaanvraag. En als je met een universitaire opleiding niet verder komt dan magazijnmedewerker of barman zit je er maar mooi mee. Schuld is schuld niet meer en niet minder. We leven in een schuldeneconomie en vinden dat normaal. Dat is niet normaal. Het is toch niet normaal om op deze wijze SLAAF te zijn van bankiers en overheden? Of toch?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*