Crisis? Straks breekt echt de pleuris uit

Het dreigt echt mis te gaan met de eurocrisis. Dan komt Nederland in een zware recessie, en zijn de gevolgen ernstiger dan na 2008. Wat betekent dat voor uw baan, huis en portemonnee?

We schrijven 2012. Griekenland is failliet en besluit uit de euro te stappen, omdat er geen steun meer is voor nog meer bezuinigingen. Die helpen niets, maar verdiepen alleen maar de ellende waar het land zich in bevindt. Dan maar terug naar de drachme, ook al betekent dat in eerste instantie een totale instorting van de economie. Maar de Grieken beschikken wel weer over hun eigen lot.

Gaan Portugal, Spanje, Ierland en Italië ook weg uit de muntunie, vraagt de markt zich af? Is dit het einde van de euro? De rente voor deze landen loopt door de extreme onzekerheid angstwekkend hoog op en alleen een ultieme financiële inspanning van de eurozone kan een volledige meltdown voorkomen. Enkele grote Franse banken worden genationaliseerd, een nieuwe kredietcrisis is in volle gang. De gehele eurozone raakt snel in een zware recessie, gevolgd door de VS. De wereldhandel krijgt een grote schok – het lijkt 2008 wel.

Onwaarschijnlijk scenario? Helaas niet. Iedere dag dat de leiders van de eurozone talmen met een definitieve oplossing, komen de donkere wolken dichterbij. En iedere dag dat de besluiteloosheid aanhoudt, wordt de redding van de euro duurder, zo niet onbetaalbaar.

Als het misgaat, is een zware recessie gegarandeerd. Wat gebeurt er dan? Van de Grote Recessie heeft Nederland niet zo veel gemerkt. Goed, we hebben een paar banken gered waardoor de staatsschuld toenam en we moeten nu bezuinigen om het begrotingstekort weg te werken. Maar Nederland bleef aan het werk, kon vrolijk uit eten en stond na een jaar weer net zo lang in de file als voorheen. Wat nou crisis?

Nu is het anders. De economie is maar mondjesmaat hersteld en al zou een ramp uitblijven, dan nog kunnen we de komende jaren rekenen op heel zwakke groei. Geld om de economie te stimuleren is er niet, bezuinigingen grijpen om zich heen. Onder zulke omstandigheden zou Nederland wel echt last krijgen van een nieuwe recessie. Wat betekent dat voor u?

Lees verder op DePers.nl

Share Button
Tagged with:
150 comments on “Crisis? Straks breekt echt de pleuris uit
  1. Startert says:

    Wat ik zei, emigratie is de enige juiste investering voor hoogopgeleiden onder de 35 jaar.

    Cheers.

  2. Axel says:

    @1
    Maar waarheen? Zuid-Europa heeft mooi weer maar een schrikbarend hoge werkeloosheid. De V.S.? Hong Kong?

  3. momento says:

    Startert:
    Wat ik zei, emigratie is de enige juiste investering

    Het klinkt een beetje als de weg van de minste weerstand. ‘Ojee het wordt allemaal moeilijk, tijd om te gaan’.
    Naar mijn idee wordt je uiteindelijk niet bepaald wijzer van.

  4. lapje says:

    In China zoeken ze nog mensen op de assembleer-lijn van de iPhone 5. Of een Zeeman naai-atelier in Sri Lanka wellicht? In ieder geval zitten ze niet te wachten op hoogopgeleide Westerlingen die maar één truucje kennen: financiële zeepbellen blazen.

  5. Paul99 says:

    Beleggers blijven volledig de focus houden op de Griekse schuldenontwikkeling en het verdere besmettingsgevaar voor Portugal, Ierland, Italië en Spanje. Vooral uit Spanje komen nu ook verontrustende berichten over de herfinanciering van de enorme schuldenlast van de lager Cajas banken.

    Zij schijnen in totaal voor ongeveer euro 500 miljard aan voornamelijk vastgoedschulden te dragen. Spanje acteerde in de laatste maanden in relatieve rust. Alles werd in werking gesteld om de schuldencrisisproblemen over de verkiezingen heen te tillen die in de tweede helft van november zullen plaatshebben. De rust in Spanje kan snel worden verstoord bij verdere opleving van de Spaanse schuldencrisis.

    http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/robkoenders/10658973/__Crisis_weer_verder_verdiept__.html?sn=dft

    Dat kon wel eens geen “slow motion crisis” blijven als het het goed begrijp.

  6. ll says:

    Het wordt nog erger, want de verliezen ( afschrijvingen )in de kantorenmarkt zijn door de banken niet op te brengen, en daarom lieve burgers zult U hiervoor moeten opdraaien. 2.5 miljard in totaal, per m2 400 euro, aan belastinggeld weer naar de ( beleggers )banken.

  7. ll says:

    Spoedberaad in België Dexia downgrade ?????

  8. Paul99 says:

    “Geen cent naar Griekenland”
    “Windmolens draaien alleen op subsidie”

    Ruim baan voor windmolens

    DEN HAAG – In 2020 moet er minimaal 6000 megawatt aan windmolens, zo’n 1500 stuks, op land staan. Dat staat in een overeenkomst van minister Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) met onder andere de energiesector, die vandaag naar buiten komt.

    Zou er nog eens een dag komen dat de HRA wordt geschrapt ?

  9. Heiny says:

    Ik zie veel redenen waarom de huizenprijzen en de economische markten enorm ineen moeten zakken.

    Ik ben daar zover zeker mee eens. Maar ik zou graag vanwege de enorme fragmentatie van informatie graag alles eens in één artikel samgengevat willen zien.

    Hiermee bedoel ik dan de positieve “en” negatieve punten verzameld. Ik zou graag Maria en de andere optimisten willen zien een opsomming zien maken waarom het allemaal niet zo slecht is, waar mensen zoals NHZ en de andere pessimisten de andere punten aangeven.

    Zo denk ik dat we een helderder en evenwichtigere conclusie kunnen krijgen, dan het huidige ping pong spel + alle puzzle stukjes die we aan informatie krijgen.

    Ik wil wel even benadrukken dat de site en de discussies een goede bijdrage leveren in een informatie stortvloed die moet blijven lopen. Maar een tussentijdse samenvatting zou toch super helpen voor iedereen.

  10. ll says:

    Heiney, tip lees een boek, geschreven in 2004, door velen hier gelezen 🙂 al lang geleden……

    http://www.managementboek.nl/boek/9789053306444/deflatie_in_aantocht_eric_mecking?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=%5Bdeflatie+in+aantocht%5D&utm_campaign=Mb+|+*Long+tail+-+Top+100&gclid=CM3i59iNzKsCFUgm3god3SFW0g

  11. Heiny says:

    @ll : Lijkt me zeker interessant, maar als ik me niet vergist krijg ik dan nog steeds maar één kant van het verhaal en zou graag overzichtelijk het van 2 kanten willen zien en ook meer als opsomming.

  12. V says:

    Het huidige kabinet is succesvol geweest om de tikkende huizenmarktbom nog net iets langer door te laten tikken. De bom barst nu ongeveer tegelijkertijd met de instorting van het mondiale financiële systeem. In de chaos zullen dit soort problemen lastig te scheiden zijn. Niemand kan nu precies voorspellen hoe het af loopt. Wat wel duidelijk is, is dat het spannende weken zijn. Banken die dreigen om te vallen, de rel rond Griekenland die een climax gaat bereiken, een recessie die feitenlijk al weer begonnen is.
    Verschil met 2008 is dat veel mensen nu al laten weten dat ze het niet accepteren dat de gewone burgers gaan opdraaien voor deze rotzooi. Ik denk dat de ‘occupy’ beweging nog wel eens grote vormen kan gaan aannemen. Ook in landen waar het voorheen nog vrij rustig was (NL, DE, VS).

    Misschien dat de politiek leiders er in slagen om met een groots gebaar de markten te kalmeren voor een half jaartje. Maar de kans dat ze er dit maal niet is slagen lijkt erg groot.

  13. Dow Jones says:

    Axel: @1Maar waarheen? Zuid-Europa heeft mooi weer maar een schrikbarend hoge werkeloosheid. De V.S.? Hong Kong?

    Singapore, Hong Kong, Zuid-Duitsland, Canada…

    Cheerio,

    Dow Jones

  14. FT says:

    Paul99:

    Zou er nog eens een dag komen dat de HRA wordt geschrapt ?

    Paul,
    Helaas, ik denk het niet. Immers als de HRA wordt afgeschaft wil de bevolking daar IB/LB korting voor terug.
    Als er iets gaat gebeuren is dat via de onderkant (=achterdeur).
    Het Eigenwoningforfait. Nu is deze voor het gros van de huizen 0.55%. Uitgaande van een waarde van ca 1700Miljard voor de woning voorraad zal 0.1% verhoging de staatskas een kleine 1.5 Miljard per jaar opleveren (immers niet alles is gefinancierd)

  15. Maria says:

    @ 9 Heiny

    Ik ben geen optimist maar realist en zie nu daadwerkelijk de schrikbeelden uitkomen die ik enige tijd geleden beschreven heb;

    http://www.tijd.be/nieuws/politiek_economie_belgie/Steeds_meer_Belgen_lijden_honger.9110810-3137.art

    In de Limburger van afgelopen zaterdag staat een stuk over hoe “stads” Grieken terugkeren naar het platteland en hun familie, doodgewoon omdat ze geen geld hebben voor voeding.
    Dat platteland hebben wij niet meer en van een sociaal vangner is in Nederland al lang geen sprake meer van.

    Back to basics, schulden afbetalen!

    Het wordt tijd voor een Nederlandse OccupyWallstreet, wat te denken van BankstersoutofhetDamrak!

  16. Startert says:

    @2 en @3

    De weg van de minste weerstand? Weet je hoeveel tijd, energie en kosten ik daarin heb geinvesteerd? Denk je dat je zomaar een land als NZ kunt binnen wandelen?

    Het is simpelweg een keuze geweest drie jaar geleden, investeren in een visa en Europa de rug toekeren, of financial suicide door een huis te kopen.

    Geef mij maar de ruimte.

  17. Startert says:

    @ 4 je hebt een koophuis zeker? Wat een Hollandse afgunst laat je hier zien zeg.

  18. Startert says:

    Feit is dat het niet alleen veel te laat is om je koophuis zonder restschuld te verkopen, het is ook nog eens veel te laat om NU te beginnen met een emigratieproces.

    Het is een beetje hetzelfde als die Joden die enkele jaren voor het uitbreken van de 2e Wereldoorlog naar Amerika verkasten. Sommigen hebben nu eenmaal een ijzersterke intuïtie en handelen anticyclisch. De enige maatstaf voor succes in de toekomst.

    “The gates are closing.”

  19. Claude says:

    Gequote rapport van vorig jaar hier: http://www.bis.org/ifc/events/5ifcconf/xu.pdf

    Heeft vorig jaar niet echt veel media-aandacht gekregen…

  20. Maria says:

    “In other words, currently the housing market for owner-occupiers in the Netherlands is overvalued by around 100%”

    En wij maar praten over een daling van 30-40%.

    En deze is ook ijzersterk:

    Welke politicus zegt dat 6 ton aflossingsvrij lenen in veel gevallen een teken is van boven je stand leven?

  21. Startert says:

    Het is hilarisch om te zien dat op deze site de ene groep (hoewel steeds minder groot) blijft zitten op een stapel bakstenen, en de andere (groeiende) groep blijft zitten op zaken als goud en zilver. Dit terwijl mobiliteit het hoogst haalbare is in tijden van echt serieuze crisis/pleuris.

    Een ieder van jullie kan maximaal drie maanden de grens over als het echt nodig is. En dan doel ik niet op een wereldreisje als consumerende toerist.

    Stilstand is achteruitgang. Altijd.

  22. Maria says:

    Maar Rutte zegt:

    Ik maak me geen zorgen!!

  23. NRW says:

    “Het wordt nog een hele kunst om de ballon beheerst leeg te laten lopen. ”

    Zeker nu de obligatie en geldmarkten inspelen op een stevige deflatie komende 10 jaar. De 5 jaars NL staatsobligatie doet nu nu slechts 1,46%

  24. ll says:

    Ondertussen in Ierland, er is nu al een daling van de huizenprijzen van 58% van de vraagprijs.

    http://www.independent.ie/business/personal-finance/property-mortgages/house-prices-plummet-to-58pc-of-peak-asking-price-2894073.html

  25. Paul99 says:

    Maria:
    “In other words, currently the housing market for owner-occupiers in the Netherlands is overvalued by around 100%”

    En wij maar praten over een daling van 30-40%.

    Als de markt 100% overvalued is, zou er dus 50% af moeten. Als we er van uit gaan dat we nu een 10% daling gehad hebben, zou een verdere 40% exact die 100% overvalue opheffen.
    Ik zie geen tegenstrijdigheden tussen 100% overgewaardeerd (in 2010) en NU nog 30-40% te gaan.

    Als het daarbij blijft natuurlijk want als de vastgoed debt-crisis samenvalt met de ineenstorting van de EU, kan het natuurlijk nog veel erger worden, riemen vast dan maar.

  26. 2Cent says:

    Hoogst waarschijnlijk wachten de politici tot er paniek heerst om hun Europa agenda door te drukken. Dat is de strategie. Eerst het in de soep laten lopen (wat van tevoren al duidelijk was dat ging gebeuren).
    Daarna de oplossing(meer macht naar Europa). Over een paar weken komt het “nood” fonds er, met bevoegdheid om belasting te heffen, geld te investeren en landen op te leggen hoe ze hun financien moeten regellen. Dit fonds wordt steeds groter tot het Europees ministerie van financien een feit is.

  27. ll says:

    Claude, BIS, waar haal je dat vandaan ? , geweldig 🙂 Bij BIS verdwijnen blijkbaar alle rapporten 😉

    Ook het rapport uit 2006, waar BIS een grote depressie verwachtte, is nergens meer te vinden……….

  28. Dow Jones says:

    Maria: Maar Rutte zegt:Ik maak me geen zorgen!!

    Ja, maar Rutte kan niet rekenen. Dat heeft hij al vaker laten zien. Stef Blok wel, dus die opereert in de luwte…

    DJ

  29. Paul99 says:

    ll:
    Ondertussen in Ierland, er is nu al een daling van de huizenprijzen van 58% van de vraagprijs.

    independent.ie/bus…g-price-2894073.html

    “House prices plummet to 58pc of peak asking price”

    Ik zou zeggen, de gemiddelde vraagprijs is 42% gezakt.

    Erg genoeg trouwens, zover zijn we hier nog niet. Geduld.

  30. Maria says:

    @ 28 Dow Jones

    Helemaal goed!!

    Stef Blok kent het klappen van de zweep maar al te goed getuige zijn arbeidsverleden:

    “De heer Blok was kredietanalist-secretaris Concern Krediet College en accountmanager Corporate Banking bij ABN/Amro.”

  31. Maria says:

    We komen in de buurt van BankstersoutofhetDamrak!

    “Uiteindelijk zijn onze democratische samenlevingen een gezamenlijk politiek project, niet de financiële speelbal van een rijke elite. Een dynamische economie bestaat om het welzijn van mensen te verhogen, maar mensen bestaan niet om de groei van ‘de economie’ te realiseren. Marktwerking kan dus nooit een excuus zijn om de inrichting van de samenleving over te laten aan financiële technocraten die buiten de democratie geplaatst zijn. De kracht van onze democratische samenlevingen is de inperking van politieke overmacht en willekeur. Dominantie door de markt zouden we evenmin moeten accepteren.”

    http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/spreekt_rastani_voor_het_kapitaal/

  32. Claude says:

    @28 ll, Stond dus in het artikel van Z24. Het lijkt er overigens wel op dat dit rapport in draft-status is blijven hangen.

    Andere ‘fijne’ quote uit de samenvatting van het rapport:

    “Yet, even in the face of the evidence of the long-term systemic vulnerabilities in the housing markt and of the associated inherent risks for the economic, financial and social stability, there is little or no public debate in the Netherlands on the key issue of the excessive price levels in the housing market. Asymmetric market power of the agents involved in the market and fear of negative market sentiment are the most likely causes which prevent a broad national debate on the matter.

    However, in section 4, we also highlight that any uncontrolled bursting of this house price bubble, either as a price crash or as a prolonged slide in prices, will inevitably have major, wide-ranging and long-lasting negative and destabilizing consequences for the Dutch economy, for the Dutch financial sector, and for Dutch society Significant structural damage is likely. In order to avoid such an undesirable scenario, this, therefore, calls for adequate and timely preparedness. ”

    Wellicht dat na dit rapport bij de BIS de Nederlandse banken, in zoverre ze het natuurlijk al niet wisten, een koerswijziging hebben ingezet die we het afgelopen jaar hebben gezien.

  33. Dow Jones says:

    Waarom ondernemen mensen geen actie tegen het bankwezen en de politiek, dus ook nog niet écht in de VS?

    Omdat mensen ook nog gewoon werk te doen hebben. Ik ga straks ook gewoon weer verder met schrijven omdat er nu eenmaal deadlines gehaald moeten worden. Als het systeem echt barst, wordt het een ander verhaal. Dan heeft men toch niets anders meer te doen, dus dan kun je net zo goed actie gaan ondernemen. De politiek zorgt er dus wel voor dat de illusie van welvaart intact blijft.

    Probeer het je intussen niet teveel aan te trekken en gewoon door te leven. Stel je vrienden gewoon eens een paar oprecht geïnteresseerde vragen – dus vooral niet preken. Zo van: hoe denk jij dat die huizenprijzen zoveel hebben kunnen stijgen? Zoveel verdienen we toch immers niet? Dan komen mensen vaak zelf verbazend snel tot het inzicht dat een en ander te maken heeft met de ruime financieringsmogelijkheden van de jaren negentig, de HRA et cetera. Ik heb inmiddels genoeg over de materie gelezen om me zo te durven opstellen. Geef mensen de indruk dat ze zelf tot dat inzicht komen, en je zult zien dat ze het verhaal dan opeens wel geloven.

    Dat is onze enige echte kracht, de kracht van informatie en een brede weigering onder het volk – door verdiepend inzicht – om het spel nog langer mee te spelen. Het is echt interessant hoe de menselijke psyche werkt.

    Cheerio,

    Dow Jones

  34. Michel says:

    Startert:
    @2 en @3

    De weg van de minste weerstand? Weet je hoeveel tijd, energie en kosten ik daarin heb geinvesteerd? Denk je dat je zomaar een land als NZ kunt binnen wandelen?

    Het is simpelweg een keuze geweest drie jaar geleden, investeren in een visa en Europa de rug toekeren, of financial suicide door een huis te kopen.

    Geef mij maar de ruimte.

    Heel leuk en aardig, maar jij meent dus gevrijwaard te zijn van alles omdat je zo “slim” bent geweest om in NZ te gaan wonen?

    Knap staaltje overschatten zou ik zo zeggen.

  35. Michel says:

    Startert:
    Het is hilarisch om te zien dat op deze site de ene groep (hoewel steeds minder groot) blijft zitten op een stapel bakstenen, en de andere (groeiende) groep blijft zitten op zaken als goud en zilver. Dit terwijl mobiliteit het hoogst haalbare is in tijden van echt serieuze crisis/pleuris.

    Een ieder van jullie kan maximaal drie maanden de grens over als het echt nodig is. En dan doel ik niet op een wereldreisje als consumerende toerist.

    Stilstand is achteruitgang. Altijd.

    Ik zou je willen aanraden gewoon de lokale krant uit NZ te lezen, en Nederland voorgoed te vergeten.
    Misschien kun je je eigen verkneukelen over een schapen boer aldaar in NZ, die vergeten is om een bolletje wol af te rekenen.

    Wij Nederlanders, niet gehinderd door JOUW kennis, leven vrolijk verder met goud en zilver plus bakstenen.

    Veel plezier met je schapen farm. Oh ja en zwaai nog even naar Sydney, woont nog wat familie van me kunnen zij ook even lachen.

  36. Mieke says:

    …door de pinautomaten aan de huizen heeft men de welvaart van de toekomst reeds geconsumeerd…. dat is voorbij nu…eerst zal men de schulden moeten afbetalen…..
    …dat we in de komende jaren in een zware recessie / depressie , waarbij er tijdelijke oplevingen ook zullen zijn, is onvermijdbaar…

    De Kondratiev winter gaat keihard toeslaan…

  37. xenobinol says:

    Maria:
    @ 28 Dow Jones

    Helemaal goed!!

    Stef Blok kent het klappen van de zweep maar al te goed getuige zijn arbeidsverleden:

    “De heer Blok was kredietanalist-secretaris Concern Krediet College en accountmanager Corporate Banking bij ABN/Amro.”

    Stef Blok is anders ook een idioot die niets liever wil dan de vastgoedzeepbel in stand te houden. Zijn constante focus op het naaien van huurders en spaarders is mij een doorn in het oog.

  38. Maria says:

    @38 Xenobinol

    Vrij logisch met zijn werkervaring!

  39. Michel says:

    Mieke:
    …door de pinautomaten aan de huizen heeft men de welvaart van de toekomst reeds geconsumeerd…. ……………………………………

    De Kondratiev winter gaat keihard toeslaan…

    Dimitrievitch Kondratiev zou in zijn tijd gelijk kunnen hebben.
    Maar heeft hij de effecten van en dan noem ik er even een paar:

    – de globalisering van nu
    – de technologie van nu
    – het ouder worden van mensen.

    ook meegerekend?

  40. Startert says:

    @ Michel

    Ik kan mij per direct en onbeperkt vestigen, wonen en werken, op drie verschillende continenten. Dat is me meer waard dan met twintig kilo fysiek goud binnen de grenzen van NL rondbanjeren. Zeker met de aankomende “Pleuris”.

  41. Dow Jones says:

    @38 (xenobinol)…

    Mee eens, maar Stef Blok kan wel rekenen. Alleen wel in het voordeel van zijn achterban.

    Cheerio,

    Dow Jones

  42. Dow Jones says:

    Entirely on topic…

    [Admin, ook zeker interessant voor een eigen thread.]

    Dit artikel wil ik jullie niet onthouden. Professor René Tissen lijkt zijn focus te verschuiven van Europa naar de huizenmarkt.

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/redactie/column/tissen/2011/articles/Huizenmarkt-aan-vooravond-diepe-crisis.xml

    Cheerio,

    Dow Jones

  43. Startert says:

    @42 het gaat beginnen..

    @36 ik kan me per direct en definitief vestigen op drie verschillende continenten. Dat is me meer waard dan met 20 kilo fysiek goud binnen de grenzen van NL rondbanjeren. Zeker met het oog op de komende “Pleuris”.

    Het gaat u allen goed.

  44. Dow Jones says:

    Aanvulling op laatste post…

    Laat maar zitten dat eigen thread, admin. Ik was iets te snel met posten. Ik heb het artikel van dhr Tissen nog eens doorgelezen, en het komt eigenlijk hier op neer. De hypotheekgever (Jan Modaal) mag zijn hypotheekrente blijven aftrekken; daar staat de overheid garant voor. Het bedrag wordt echter door de overheid direct bij de bank gestort om de hypotheekschuld te verkleinen. De overheid gaat dus in dit voorstel de banken rekapitaliseren door met belastinggeld de schulden van scheefleners af te lossen. Dat noemt men met een eenvoudig woord toch gewoon “plundering” of “diefstal”? Ongetwijfeld denkt dhr Tissen dat zo de kredietverlening door banken dan weer op gang kan komen en de huizenprijzen weer gaan stijgen…

    Dit is dus een heel fout verhaal eigenlijk. Nomineer dhr Tissen maar vast voor de Pinocchio award.

    Cheerio,

    Dow Jones

  45. Dow Jones says:

    Of zullen we zeggen de Ali Baba (en zijn veertig makelaars) award? Wat een brutaal voorstel. De schulden van scheefleners aflossen met belastinggeld en intussen de verzorgingsstaat afbreken…

    Cheerio,

    Dow Jones

  46. maria says:

    @ 44 Dow Jones

    Natuurlijk: winsten en opbrengsten privatiseren we, schulden socialiseren we!

  47. Startert says:

    Maria/Floor/Marieke/Mieke

    Heb je ook nog adviezen in plaats van al die female doom & gloom?

  48. gast says:

    @43: het voorstel is toch dat het geld dat de eigenaren in de loop van de jaren middels HRA zouden krijgen in 1x wordt gestort aan de banken? Niets plundering. Dit is geld dat deze eigenaren volgens de huidige regels zouden krijgen. Het zou dan worden gebruikt om in 1x een einde te kunnen maken aan de HRA en de prijzen naar een reeel niveau (dus zonder HRA) te kunnen brengen. Een prima voorstel dat jullie vanuit erg beperkt perspectief beschouwen volgens mij..

  49. Expat says:

    Startert,

    Als het je zoveel moeite kost een NZ visa te krijgen, ben je iig geen medisch of ICT specialist. Dus als startert dikke kans dat je daar in de hospitality terecht komt of iets met schapen.

    Wel vreemd om NL om financiele (angst)redenen te verlaten. Als het nu om een passie voor NZ of de natuur ging was het nog te bregijpen, maar dan zou je geen bevestiging komen zoeken op deze site…

  50. maria says:

    @ 46 Startert

    Emigreren?

  51. Ralph says:

    Maria:
    @ 9 Heiny

    Ik ben geen optimist maar realist en zie nu daadwerkelijk de schrikbeelden uitkomen die ik enige tijd geleden beschreven heb;

    tijd.be/nieuws/pol…ger.9110810-3137.art

    In de Limburger van afgelopen zaterdag staat een stuk over hoe “stads” Grieken terugkeren naar het platteland en hun familie, doodgewoon omdat ze geen geld hebben voor voeding.
    Dat platteland hebben wij niet meer en van een sociaal vangner is in Nederland al lang geen sprake meer van.

    Back to basics, schulden afbetalen!

    Het wordt tijd voor een Nederlandse OccupyWallstreet, wat te denken van BankstersoutofhetDamrak!

    Platteland hebben wij niet meer? En jij bent makelaar? Tsja, dan moet je ook niet zeuren over al die kritiek op makelaars en dat ze zo weinig weten.

  52. maria says:

    @ 47 Gast

    Het is toch een sigaar uit eigen doos die je, middels je belastingen, kado doet aan de banken.
    Banken moeten hun verlies nemen middels afschrijvingen op hun hypotheken, huizenbezitters moeten hun schuld terug betalen aan de bank, doodsimpel!

  53. maria says:

    @ 50 Ralph

    Gelukkig Ralph, je leeft nog, ik dacht al dat je een hartaanval gekregen had bij je tandartsstoel terwijl je aan je projectontwikkeling aan het denken was.

  54. Dow Jones says:

    gast: @43: het voorstel is toch dat het geld dat de eigenaren in de loop van de jaren middels HRA zouden krijgen in 1x wordt gestort aan de banken? Niets plundering. Dit is geld dat deze eigenaren volgens de huidige regels zouden krijgen. Het zou dan worden gebruikt om in 1x een einde te kunnen maken aan de HRA en de prijzen naar een reeel niveau (dus zonder HRA) te kunnen brengen. Een prima voorstel dat jullie vanuit erg beperkt perspectief beschouwen volgens mij..

    Lees het artikel nog een keer. Het zette mij eerst ook op het verkeerde been.

    Ik begrijp het zo dat de overheid de gelden die normaal zouden worden gebruikt om HRA aan Jan Modaal te geven nu in zou zetten om de restschuld te verkleinen van Jan Modaal bij de bank. Dan is Jan Modaal immers van het grootste gedeelte van zijn schuld af en hoeft de overheid dus ook geen HRA meer uit te keren. Bovendien zijn de banken dan ook gered omdat er veel minder hypotheekschuld op de balans staat. Dhr Tissen vergeet alleen even te vermelden dat het nog wel eens lastig zou kunnen worden om ergens 630 miljard euro vandaan te toveren…

    Het komt er dus gewoon op neer dat de overheid zich in dit plan op een idiote schaal garant stelt voor scheefleners. De achterliggende gedachte verwoordt Maria hierboven al: “privatize the gains and socialize the losses.”

    Echt geen goed plan dus, maar wel een voortreffelijke reden om te emigreren.

    Cheerio,

    Dow Jones

  55. Paul99 says:

    Ook ik werd door dit out-of-the-box plan even op het verkeerde been gezet ( dus ken je nagaan 😉 ).
    Het plan gaat voorbij aan de ongelijke behandeling van huizenbezitters met een tophypotheek en huizenbezitters met een bijna of volledig afgeloste hypotheek. Immers als de toekomstige hypotheekrenteaftrek contant wordt gemaakt, heeft de laatste geen voordeel of compensatie terwijl hij wel een prijsdaling voor z’n kiezen krijgt.

    Overheid: terugtrekken of dereguleren en laat de markt z’n werk doen.

  56. NRW says:

    In feite komt het voorstel van dhr. Tissen neer op het belonen van de scheefleners met een gratis forse aflossing van de hypotheekschuld. Een grote scheeflener met een miljoenenvilla krijgt zomaar een gratis aflossing van bv. €1.000.000 … Politiek volstrekt onverkoopbaar dus. Veel beter is een geleidelijke afbouw van de hypotheekrenteaftrek zoals om te beginnen met het begrenzen van de hypotheeksom dat aftrekbaar is op bv. €300.000. De vrijkomende middlen kunnen dan weer mooi gebruikt worden voor et versterken van de sociale vangnet voor o.a. de bijstand. Veel scheefleners zullen als de ontwikkelingen van de huizenmarkt doorzetten onder bijstandsniveau uitkomen.

  57. Bug says:

    Dow

    Ik ga er vanuit dat het geld van de HRA direkt wordt (per maand of per jaar) gestort gbv aflossing van de schuld. Een vorm van liniaire aflossing van de schuld gefinancieerd door de belasting betaler. Nou dat dan liever of je moet liever de wintervakantie mbv de HRA sponsoren.
    Als men de HRA dan toch in stand wil houden dan lijkt mij dit een goede oplossing. Zelf doe ik dit al maar als dit opgelegd wordt vindt ik het ook prima.

  58. Bug says:

    Overigens is de HRA een sigaar uit eigen doos. Of eigenlijk ik betaal 3 sigaren en 1 krijg ik van de werkende huurder die geen huursubsidie ontvangt

  59. RealisT says:

    Ook ik heb het voorstel van Tissen met stijgende verbazing en verontwaardiging zitten lezen. Hij pleit eigenlijk gewoon voor een ordinaire bailout voor scheefleners en banken die voor dealer hebben gespeeld. Lekker asociaal om daar iedereen, dus ook degene die niet hebben bijgedragen aan de puinzooi, aan mee te laten betalen.

    Of zoals Dow al zegt: tijd om weg te wezen.

  60. Maria says:

    @ 57 Bug

    Klopt Bug en er is er maar 1 die er beter van wordt: De Bank!!

  61. VSH says:

    N.a.v het artikel van dhr Tissen:

    In potentie is dit echt een heel asociaal plan. Wederom een strafmaatregel voor mensen zonder hypotheek. Het hangt er vanaf hoe je zo’n systeem optuigt, maar ik zie het gebeuren dat er mensen zijn die dit nog een goed idee vinden ook. Al het risico van toekomstig baanverlies en de onhoudbaarheid van de HRA wordt dan waarschijnlijk niet verdisconteerd. Komt gewoon bij de overheid terecht.

    Erger nog Als je dit doorrekent, kan het zomaar gebeuren dat blijkt dat het zinvol is om HRA gelden tot bijvoorbeeld een jaar of 20 vooruit naar voren te halen (400k hypo, hypo-rente 5%, staatsobligatie 3,5%. 50% belasting). Verder heeft dan geen zin. Dan profiteren mensen die een al jaar of 10 geleden gekocht hebben en toch niet onder water staan maximaal.

  62. Startert says:

    @ Maria

    Kijk, we zijn het eens. Zoals eerder aangegeven sta ik al met 1,5 been over de grens. Wie volgt?

  63. Startert says:

    @50 hahaha. Wat een afgunst.

    Ik had het niet over 1 visum maar 2. In totaal drie continenten. Ga je eerst maar eens verdiepen wat je allemaal moet regelen om elders permanent te mogen verblijven, nog voordat je een job offer hebt.

    Praten we daarna verder.

  64. Startert says:

    @50 Met Startert bedoel ik overigens Startert op de huizenmarkt. Verstandige (niet)starterts op de huizenmarkt zijn tegenwoordig geen twintig meer.

  65. Maria says:

    @ 63 Startert

    In Nieuw Zeeland?
    Volgens mij zit je dan op de verkeerde site!

  66. Startert says:

    @50 nog maar eens:

    Toen ik begon met mijn voorbereidingen was het overigens allemaal hosanna op de Nederlandse huizenmarkt. Dus angst heeft geen rol gespeeld, die merk je nu pas ontstaan onder de huizenleners.

    Mijn manco en wellicht redding is dat ik altijd precies omgekeerd denk ten opzichte van de massa. En volgens een bekende investeerder is daar niets mis mee.

  67. Nou says:

    Lekker stoer startert.

    Ik ben blij voor je, dat je een goed plan hebt. een visie voor de toekomst is essentieel voor succes.

    Als ik jou was zou ik eerst maar eens vanuit die andere tijdzone gaan posten, voordat je ons gaat vertellen hoe groen het gras daar wel niet is.

    Mij maak je niet wijs dat wegrennen de oplossing is voor een globaal probleem. Daar ben ik (lettelijk) van terug gekomen 😉

  68. Startert says:

    @68

    Waarom zou ik niet vanuit Nederland mogen posten? :’)

  69. Bug says:

    Ben in NZ geweest ter orientering. Vond de oude garde knap xenofoob en gesloten overkomen. Vond ook dat iedereen ook vrij op zichzelf leefde. Meeste kinderen zaten een beetje achter de tv dicht te groeien. Maar ja hebt wel veel ruimte (voor de schapen). het noordereiland was hekje grasvlakte, hekje, grasvlakte, hekje enz enz.

    Australie is een betere keus (ook geweest). Maar dan moet je wel van zon houden en het niet vervelend vinden de rest van je leven in de schaduw te leven en je in te smeren met sunblock. Na 30 minuten ben je al door en door verbrand als je niet smeert.
    O ja over een huizenbubble gesproken. Nou in AU is het volgens mij veel erger en Canada (ook geweest)mogelijk nog erger. Heerlijk die winters en zomers waar je opgevreten wordt door de muggen.

    Maar als je wilt emigreren veel plezier zou ik zeggen :-).
    Maar toegegeven je hebt er de ruimte en je moet natuurlijk van autorijden houden.

  70. nhz says:

    Maria: Het wordt tijd voor een Nederlandse OccupyWallstreet, wat te denken van BankstersoutofhetDamrak!

    er zitten allang geen banksters meer op het Damrak. Daarvoor moet je zijn in de dealingsrooms of hoofdkantoren, o.a. op de Zuidas en andere locaties rondom Amsterdam en Utrecht. Helaas dus gefragmenteerd hier en lastiger aan te pakken; dan gewoon maar het Binnenhof afgrendelen van de rest van de wereld? Wel zo effectief!

    Startert: Denk je dat je zomaar een land als NZ kunt binnen wandelen?

    nee, helaas niet. Anderzijds, NZ is net afgewaardeerd door de ratings agencies wegens te hoge schulden (lachwekkend als je ziet wat er aan de hand is, ze hebben vermoedelijk vergeten om het bedragje onder tafel te betalen aan de ratings schurken). En verder begreep ik dat er het afgelopen halfjaar bijna niemand meer binnenkwam op basis van work/business visa etc. door een foutje van de immigratiedienst. In sommige opzichten is het ook daar wel eens een bananenrepubliek.

    Claude: Gewaardeerd econoom Rick van der Ploeg waarschuwde eerder dit jaar “Van der Ploeg spreekt in de NRC van een ‘moral hazard’-probleem dat niet bespreekbaar is in Den Haag.

    Rick heeft vele jaren gehad om het aan de kaak te stellen in zijn PvdA, hij is nog steeds vooraanstaand lid en er gebeurt niks in tegendeel. Het gemiddelde PvdA partijlid wil eerder meer dan minder HRA. Mosterd na de maaltijd dit soort uitspraken.

    NRW: Zeker nu de obligatie en geldmarkten inspelen op een stevige deflatie komende 10 jaar.

    onzin, dit heeft niks met komende deflatie te maken en alles met manipulatie door de centrale banken.

    Paul99: Ik zie geen tegenstrijdigheden tussen 100% overgewaardeerd (in 2010) en NU nog 30-40% te gaan.

    Als het daarbij blijft natuurlijk want als de vastgoed debt-crisis samenvalt met de ineenstorting van de EU, kan het natuurlijk nog veel erger worden, riemen vast dan maar.

    inderdaad, de meeste analyses nemen alle riante regelingen in NL onvoldoende mee. Als die allemaal wegvallen door geldgebrek of doordat Europa de regels gaat maken, dan kan er veel meer dan 50% vanaf.

    Maria: accountmanager Corporate Banking bij ABN/Amro

    bewijst dat dat hij wél of níet kan rekenen?

    Michel: Heel leuk en aardig, maar jij meent dus gevrijwaard te zijn van alles omdat je zo “slim” bent geweest om in NZ te gaan wonen?

    Knap staaltje overschatten zou ik zo zeggen.

    Ik ben ook wel benieuwd, work visa zijn beperkt geldig en permanent residence krijgen is een ander verhaal (zelfs met de juiste papieren etc.). Als je naar een paar jaar weer terug moet heb je een extra groot probleem. NZ is in de afgelopen jaren veel duurder geworden t.o.v. Nederland (50% stijging van de munt, veel sneller stijgende lonen etc.
    Ben zelf overigens ook met NZ emigratie bezig geweest, maar door een kink in de kabel niet van gekomen.

  71. nhz says:

    Expat: Als het je zoveel moeite kost een NZ visa te krijgen, ben je iig geen medisch of ICT specialist. Dus als startert dikke kans dat je daar in de hospitality terecht komt of iets met schapen.

    de meeste medische en IT diploma’s worden in NZ niet erkend, dus je mag dan gewoon een flink deel van je studie eerst gaan voerdoen. In de schapen etc. kom je zeker niet aan het werk, want in principe zijn work visa bedoeld voor specialisten die in het land zelf moeilijk te krijgen zijn. Of je moet veel geld hebben en een schapenfarm opkopen …

    Ralph: Platteland hebben wij niet meer?

    in zoverre eens met Maria dat we platteland waar mensen voor zichzelf kunnen zorgen (zelfvoorzienend) niet meer hebben. Bijna alles draait op enorme hoeveelheden (goedkope) energie, drinkwater, kunstmest, gif en vooral heel veel schuld. Daarvan zal bar weinig blijven functioneren als de samenleving afbrokkelt.

    Dow Jones: Het komt er dus gewoon op neer dat de overheid zich in dit plan op een idiote schaal garant stelt voor scheefleners. De achterliggende gedachte verwoordt Maria hierboven al: “privatize the gains and socialize the losses.”

    verhaal niet in detail gelezen, maar het klinkt HEEL erg als de Obama oplossing voor de US huizenmarkt. Vermoedelijk daarvan afgekeken dus; alles rozengeur en manenschijn (verhoudingsgewijs …) maar de rekening gaat nog komen. Vooral gunstig voor de banken, en nog meer moral hazard dan in subprime tijden 🙁

    Maria: In Nieuw Zeeland?
    Volgens mij zit je dan op de verkeerde site!

    hoezo? Nieuw Zeeland had (heeft) ook een huizenbubble van jewelste, en enorme vastgoed speculatie. Alleen is speculatie geen nationale sport (voor de gemiddelde burger) en is de bubble lang niet zo oud als die in NL.

    Bug: je moet natuurlijk van autorijden houden.

    Voor saai transport (de hele dag in de file staan) kun je in NL terecht. Down under weten ze tenminste dat het leuker kan: in NZ zijn o.a. de Jet Boat en Jet Pack (privé straalaandrijving) ontwikkeld, er zijn allerlei variaties op zweven en hanggliden en in Oz is iemand bezig met een hoverbike (een vliegende motorfiets). Beide landen spelen ook een rol bij ontwikkeling van drones – voor als je zelf niet mee hoeft, maar alleen je camera ofzo er op uit wilt sturen 😉

    Maar ik geef toe dat het klimaat van Oz mij ook niet erg aantrekt (zeer riskant bij klimaatwijziging, en dan nog al die vervelende beestjes).

  72. Scheefwoner says:

    Axel:
    @1
    Maar waarheen? Zuid-Europa heeft mooi weer maar een schrikbarend hoge werkeloosheid. De V.S.? Hong Kong?

    Axel,

    Gewoon lekker in Nederland blijven. Heerlijk 4 seizoenen in een jaar. Mijn oom is destijds naar USA geëmigreerd en heeft daar een succesvolle carriere gemaakt. Ik heb in de
    jaren 80 nog een aantal maanden bij hem in het bedrijf gewerkt. Hij heeft altijd een diepe heimwee naar Nederland gehad. Laat staan dat je in Singapore of China zit. Ik heb trouwens ook kennissen die ooit naar Zuid Afrika zijn geëmigreerd, Die stonden bij terugkomst op Schiphol te huilen van geluk dat ze weer in Nederland waren.

    De emigranten die onverhoopt iets gaan mankeren in het buitenland willen dan weer graag terug naar Nederland want betere zorg is er niet. (of je moet zeer veel geld hebben)

    Nee hoor, voor mij Nederland boven alles. Hier is mijn bloed en bodem, daar kan geen crisis iets aan veranderen.

  73. NRW says:

    @72,

    Blijkbaar wilt de NVB niet inzien dat de banken ook hun grenzen hebben t.a.v. kredietverstrekking.
    Van de meeste Europese banken zijn de balansen dusdanig zwak dat er nauwelijks ruimte is voor nog meer kredietverstrekking. Met Basel III in het vooruitzicht streven de banken naar afbouw van de kredietportefeuille.

  74. Ralph says:

    Startert:
    @50 nog maar eens:

    Toen ik begon met mijn voorbereidingen was het overigens allemaal hosanna op de Nederlandse huizenmarkt. Dus angst heeft geen rol gespeeld, die merk je nu pas ontstaan onder de huizenleners.

    Mijn manco en wellicht redding is dat ik altijd precies omgekeerd denk ten opzichte van de massa. En volgens een bekende investeerder is daar niets mis mee.

    Incorrect, als je het tegenovergestelde van de massa zou doen, zou je nu een woning kopen in Nederland. Maar vertrek aub, aan mensen zoals jij hebben we hier niks.

  75. Ralph says:

    maria:
    @ 50 Ralph

    Gelukkig Ralph, je leeft nog, ik dacht al dat je een hartaanval gekregen had bij je tandartsstoel terwijl je aan je projectontwikkeling aan het denken was.

    Welke tandartsstoel? Te lang achter een beeldscherm vergeten vandaag? Lid van VastgoedPRO wellicht?

  76. Ralph says:

    ll:
    Nog een stukje over Back to Mesopotamië.

    demorgen.be/dm/nl/…er-dan-gedacht.dhtml

    Interessant stuk, bedankt. Is iets dat ik hier al enige tijd roep en de kans hierop wordt ook steeds groter. Schulden gaan gewist worden…

  77. Ralph says:

    Ralph: Welke tandartsstoel? Te lang achter een beeldscherm vergeten vandaag? Lid van VastgoedPRO wellicht?

    Ook ik zit blijkbaar te lang naar een scherm te staren. Vergeten moet natuurlijk gezeten zijn, tijd om te stoppen.

  78. Frans says:

    Tissen moet je altijd met een korreltje zout nemen: zijn opsomming van feiten die hij ziet en zijn interpretatie van deze feiten zijn vaak redelijk tot goed, maar maak dat je weg komt als hij met “oplossingen” komt, dus als hij zijn eigen creativiteit moet gebruiken.
    De goede man loopt bovendien erg achter de feiten aan, en is bovendien leraar op het fraude instituut Nijenrode. Deze mensen willen natuurlijk gewoon het bankwezen in stand houden zoals het nu is, en veel geld blijven verdienen met onzin.
    Hij heeft natuurlijk een betaald klusje bij RTLz, en deze column moet vol.

  79. Laurens says:

    Eerst begin ik met wat muziek dat in deze depressie-tijden een andere lading heeft gekregen of juist goed aansluit.

    Herman’s Hermits – No Milk Today

    http://www.youtube.com/watch?v=pf1X3aEaUj0

    Aloe Blacc – I Need A Dollar

    http://www.youtube.com/watch?v=iR6oYX1D-0w

    James Brown – The BOSS

    http://www.youtube.com/watch?v=irLRE_WvrgU

    @ll

    Ik dacht al dat jij “Deflatie in aantocht” versie 2010 (er zijn 3 versies, 2004, 2007? en 2010) had gelezen in het verleden. Dit is een half handboek van wat er gebeurde tijdens de jaren ’30 en wat er toen voor beleid faalde en het goed deed. Nu wij geen gouden standaard hebben kunnen we sommige dingen niet vergelijken, maar er blijven nog een aantal dingen staan.

    Protectionisme WERKT NIET. Alle politici die dit als het heilige graal aanreiken aan hun onderdanen (jij en ik dus) zijn compleet van de pot gerukt (pardon my french).

    Wat wel helpt is een bankenrun voorkomen door de glass steagall act in te voeren, ze eisen een dekkingsgraad van meer dan 30% aan te houden en nationaliseren als ze dreigen om te vallen. Jammer voor de aandeelhouder, maar uiteindelijk goed voor de mensen op straat omdat ze hun vermogen niet verliezen.

    Investeren in landbouw en in productiebedrijven, want die voegen iets toe aan de reële economie. Wij zijn handelaren en moeten echt alles verkopen wat er maar los en vast zit in deze wereld. Wij moeten de grootste voorstander zijn van complete open markten over de gehele wereld (geen invoerrechten/andere belemmeringen).

    Heiny,

    Ik zal even een samenvatting geven van “deflatie in aantocht”. Iedere opleving van de markt zal gezien worden als de dag waar de markten zijn uit gebodemd, maar deze zal blijven dalen tot een echt absolute nulpunt.

    Overigens wil ik wel eens de feiten uit het boek “deflatie in aantocht” willen checken, bijv. dat de huizenprijzen daalde met 87% in Nederland.

    Mijn voorspellingen:

    Deze crisis is erger dus ik blijf bij mijn standpunt van meer dan 90% daling vanaf de top in de huizenmarkt! De AEX zal pas bij 50 punten zijn dieptepunt bereiken. 50 dollar per vat om daarna gestaag 20 jaar lang te stijgen om daarna te crashen (elektrische auto’s anyone?). De kantorenmarkt zal 70% leegstand krijgen door de werkloosheid van 35% in Nederland en de algehele krimp van kantoorbehoefte (thuis werken).

    Ik vrees hier boven op zelfs nog een voorspelling 3de wereldoorlog te doen. Deze zal waarschijnlijk in Europa starten tussen landen die nu zich niet aan de verplichtingen kunnen houden. Hoe eerder deze landen uit de EU en de Euro stappen hoe minder groot deze kans is.

    Hyperinflatie zal de VS als wereldmacht definitief vernietigen (economisch). Tevens zal de dollar niet meer de wereldreservemunt zijn. Deze zal vervangen worden door de RMB (Chinese Yuan) of de INR (Indiase Rupee).

    Just my 2 cents

  80. nhz says:

    Scheefwoner: Heerlijk 4 seizoenen in een jaar.

    in NZ ‘four seasons a day’. Altijd baas boven baas 🙂

    Scheefwoner: De emigranten die onverhoopt iets gaan mankeren in het buitenland willen dan weer graag terug naar Nederland want betere zorg is er niet.

    net zo’n onhoudbare situatie als de huizenbubble. Iedereen recht op alle zorg die er bestaat, zonder een cent te betalen. Ik voorspel dat ook hieraan binnen enkele jaren een einde komt, want het KAN gewoon niet en geen enkel ontwikkeld land heeft zo’n dom beleid. Ook hier vind ik NZ een stuk beter: als je bijv. 65+ bent worden bepaalde dure, riskante operaties niet meer uitgevoerd door de gratis zorg. Dat is zo geregeld om de basiszorg betaalbaar én voor iedereen toegankelijk te maken. Als je dan zelf toch die operatie wil mag je het zelf betalen (en ja, er zijn dan mensen die dan ineens terug willen naar NL, ik ken een voorbeeld).

    Maar Nederland heeft wél iets wat ze elders niet hebben, nl. ‘gezelligheid’. Ik weet niet of Bug daar met zijn wat negatieve opmerking over NZ op doelde? Ik heb daar geen behoefte aan, maar echte Nederlanders willen niks liever dan zich op een onbenullige manier met anderen bemoeien ;(
    en als je het vraagt aan immigranten dan heeft Nederland nog iets wat kenmerkend is, nl. de ‘agenda’. Heb ik ook al jaren niet meer 😉

  81. nhz says:

    P.S. @82:
    ik heb hooguit nog een agenda in de andere betekenis van het woord, namelijk het hinderlijk volgen van het kleffe clubje van vastgoed maffia, politici en banksters. In de hoop dat mensen eens gaan nadenken over wat er om ze heen gebeurt en waarom, in plaats van alles aan te nemen van de Fabeltjeskrant.

  82. Scheefwoner says:

    @80 NHZ,

    “Iedereen recht op alle zorg die er bestaat, zonder een cent te betalen.”

    Ik betaal voor mijn gezinnetje van 4 personen ruim euro 5200 op jaarbasis aan de ziektekostenverzekering dus niet bepaald gratis.

    Kijk uit dat je niet te negatief wordt. Een soort Zeeuwse Archie Bunker..

  83. Laurens says:

    Scheefwoner,

    Ik ben nummer 80 :-(, overigens vinden volgens mij het of een te lange post of zijn nu nog aan het lezen.

  84. Dow Jones says:

    Ik heb een en ander even nagezocht i.v.m. het artikel van dhr Tissen. Wees gerust, het mag helemaal niet. Het is namelijk gewoon verboden volgens artikel 310 van het Wetboek van Strafrecht om een dergelijke maatregel in te voeren, op straffe van vier jaar gevangenisstraf.

    http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/310.html

    Cheerio,

    Dow Jones

  85. Nou says:

    NHZ negatief? ik vind m altijd wel gezellig 🙂

  86. Laurens says:

    Dow Jones:
    Ik heb een en ander even nagezocht i.v.m. het artikel van dhr Tissen. Wees gerust, het mag helemaal niet. Het is namelijk gewoon verboden volgens artikel 310 van het Wetboek van Strafrecht om een dergelijke maatregel in te voeren, op straffe van vier jaar gevangenisstraf.

    http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/310.html

    Cheerio,

    Dow Jones

    Volgens mij deed de VS precies dat met het goud dat mensen thuis hadden liggen. Bedenk wel dat wetten en regels zeer vloeibaar worden tijdens een depressie.

    Depressions are like the matrix for politicians. “There is no spoon”.

  87. Bug says:

    nhz

    Ik heb geen agenda en geen horloge en van de nederlandse gezelligheid hou ik al helemaal niet.

    Maar dat wil nog niet zeggen dat ik in NZ wil wonen. Maar ik zeg ook niet dat ik er niet wil wonen. Je kunt me overal poten en pas me gewoon aan. refrase; vertoon gewenst gedrag.

    had overigens nu in NZ/AU kunnen wonen met een permanent visa in een half jaar gefixed. Als je goede skills hebt kun je overal terecht. Je bent altijd welkom als je iets te bieden hebt. Uiteindelijk niet gedaan. Ging te hard voor de omgeving die kon me niet volgen (mentaal). Dan niet.

    Ben niet negatief over NZ zie geen concrete voordelen tov NL behalve wat vermeende vrijheid/ruimte. Moet ik al rijdend op een John Deer grasmaaier m’n gazon maaien,

    my god what have i done…:-)

  88. Heiny says:

    Beetje offtopic. maar zeker interessant…

    http://www.youtube.com/watch?v=O0A6IjrhcvE&feature=related

    “The Corporation Full Length Documentary”

  89. nhz says:

    Scheefwoner: “Iedereen recht op alle zorg die er bestaat, zonder een cent te betalen.”

    Ik betaal voor mijn gezinnetje van 4 personen ruim euro 5200 op jaarbasis aan de ziektekostenverzekering dus niet bepaald gratis.

    Ik heb mij een beetje fout uitgedrukt, maar ik denk dat de meesten het wel snappen: nadat je de verplichte ziektekosten (en eigen bijdrage) betaald hebt maakt het geen barst meer uit wat je consumeert in de medische sector, al is de rekening 1 miljoen per jaar (ja, dat komt regelmatig voor). Er is in de zorg nog minder marktwerking dan op de huizenmarkt … (niet dat ik denk dat marktwerking daar alles oplost maar toch). En ook buiten de strikt medische zaken: ik ken een multimiljonair die twee gratis scootmobiels (die hij niet eens gebruikt) en allerlei andere dure hulpmiddelen en aanpassingen aan het huis kreeg. Waarom moet de belastingbetaler daarvoor dokken? Als hij het zelf moest betalen ging het zeker niet door.

    Bug: Ben niet negatief over NZ zie geen concrete voordelen tov NL behalve wat vermeende vrijheid/ruimte. Moet ik al rijdend op een John Deer grasmaaier m’n gazon maaien,

    kan me voorstellen dat je niet echt voordelen ziet, is ook heel persoonlijk. Wat ik goed vind aan NZ is o.a.:
    – heel veel natuur, zeer gevarieerd landschap, relatief schoon milieu, dun bevolkt, veel ruimte (buiten ACK).
    – ver verwijderd van alle ellende in de wereld (voor het geval de grote plof of WO3 komt), vrijwel zelfvoorzienend t.a.v. voedsel en energie,
    – relatief pacifistisch, geen kernenergie en andere gevaarlijke onzin.
    – modern, beschaafd, eerlijk en zeer egalitair land met alle essentiële voorzieningen en wetgeving (belangrijk verschil met o.a. ZO Azie).

    Nadelen voor veel Nederlanders: ver verwijderd van de NL gezelligheid, veel lagere lonen (vooral in onzin sectoren …) en sommige import artikelen zijn duur, cultuurnivo relatief laag (voor wie iedere week naar het museum of de opera wil, helaas pindakaas), status telt nauwelijks. Ik ben vast nog iets vergeten.

  90. bankschroef says:

    moet je kijken:

    http://www.funda.nl/koop/utrecht/appartement-47263569-justus-van-effenstraat-36-b/omschrijving/

    en de verkoopbabbel alsof je een kasteeltje koopt, wat een karikatuur. Ik denk dat een flinke kartonnen doos op Funda toch wel zo’n 10.000,- doet.

  91. ed says:

    nhz: Ik heb mij een beetje fout uitgedrukt, maar ik denk dat de meesten het wel snappen: nadat je de verplichte ziektekosten (en eigen bijdrage) betaald hebt maakt het geen barst meer uit wat je consumeert in de medische sector, al is de rekening 1 miljoen per jaar (ja, dat komt regelmatig voor). Er is in de zorg nog minder marktwerking dan op de huizenmarkt … (niet dat ik denk dat marktwerking daar alles oplost maar toch). En ook buiten de strikt medische zaken: ik ken een multimiljonair die twee gratis scootmobiels (die hij niet eens gebruikt) en allerlei andere dure hulpmiddelen en aanpassingen aan het huiskreeg. Waarom moet de belastingbetaler daarvoor dokken? Als hij het zelf moest betalen ging het zeker niet door.

    Ach het is eerlijker als je nooit een cent loonbelasting hebt betaalt en dan voor €25k voorzieningen krijgt + €5k huursubsidie per jaar en circa €20k per jaar inkomen van de staat.
    En deze gevallen komen veel meer voor dan die slechte miljonair die waarschijnlijk oneindig veel meer belastingen/premies betaald dan de bovenomschreven gevallen.

    Uw voorbeeld lijkt mij erg kortzichtig.

    Verder kunt u op vele plaatsen in de wereld terecht voor goede medische zorg die vele malen goedkoper is dan in het O zo GEROEMDE Nederland

  92. ll says:

    Uw woning, de nieuwe melkkoe van de gemeenten ? Tekorten in de begrotingskas worden aangevuld door de OZB te verhogen volgend jaar.

    http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/9564016/Ozb-stijgt-met-96-procent.ece

    Je kon erop zitten wachten 😉

  93. ll says:

    Nationaliseer de banken 🙂 , nu zijn België en Frankrijk ook nog failliet ? Alles met geleend geld ….. Kick the can…..

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/10664883/__Frankrijk_en_Belgi_bereid_tot_redding_Dexia__.html

  94. dr.t says:

    Ondertussen in de Telegraaf:

    ’NHG-plafond tijdens crisis niet verlagen’ door Wouter de Winther
    DEN HAAG – De grens voor de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) moet op het verhoogde niveau van 350.000 euro blijven. Regeringspartij CDA zal dat morgen voorstellen tijdens de financiële beschouwingen in de Tweede Kamer. „We willen mensen houvast geven in deze roerige economische tijden”, aldus Kamerlid Blanksma.

    De NHG-grens werd op 1 juli 2009 opgetrokken van 265.000 naar 350.000 euro. Het ging om een tijdelijke crisismaatregel, die over een kleine drie maanden afloopt. „Het is een bewezen instrument voor rust op de woningmarkt, waar nu veel behoefte aan is”, stelt Blanksma.

  95. gast says:

    53 ‘Het komt er dus gewoon op neer dat de overheid zich in dit plan op een idiote schaal garant stelt voor scheefleners. De achterliggende gedachte verwoordt Maria hierboven al: “privatize the gains and socialize the losses.”

    Het is toch iets anders imo. De overheid zou dan nu in 1x alle toekomstig maar vooral volgens de huidige regels WEL GEWOON te betalen HRA in 1x bij de banken storten. Per direct kan dan de HRA er af en de huizenprijzen normaliseren. Geen garantie stelling of iets dergelijks. Het is gewoon het in 1x uitbetalen van HRA. De mensen die een huis hebben krijgen dit nu ook en hebben hier recht op volgens de huidige regels. Huizen zijn gekocht met in acht neming van het kostenplaatje grotendeels gebouwd rondom de IB en de HRA. Mensen hebben dus gewoon recht op deze HRA. Het probleem zou inderdaad alleen op te lossen zijn door ofwel de IB naar iets van 25% te doen ofwel de HRA af te kopen zoals in het artikel is voorgesteld.

    @84 natuurlijk volslagen onzin en gepikt van de reactie onder het artikel of was u dat ook?

    Hetzelfde artikel kan genoemd worden als reden waarom de HRA niet aangepakt kan worden. Mensen hebben hier nou eenmaal recht op :). Of is HRA in huidige vorm dan ook diefstal? Als het antwoord hierop nee is, is dan het in 1x afkopen van toekomstig uit te keren HRA zodat deze absurde situatie kan worden afgeschaft zonder miljaren schuld bij de huiseigenaar neer te leggen? (Tal van mensen krijgen ergens tussen de 500 en 1500 euro per maand aan HRA en zijn hiervan afhankelijk, dit nog een jaar of 20-30, kun je ze dit dan stapsgewijs ontnemen volgens deze wet??)

  96. gast says:

    Hoorde vanmorgen overigens dat het CDA zich gaat hardmaken voor het behoud van de NHG grens op 350.000 en dat dit binnenkort besproken gaat worden. Ben benieuwd.

  97. Frouke says:

    Blanksma zit nog steeds in de ontkenningsfase en maakt de problemen alleen maar groter door deze maatregel te willen consolideren.

    Blanksma heeft niet door dat de over-gesubsidieerde en NHG-gegarandeerde nep-woningmarkt juist de oorzaak is van de problemen in deze “roerige economische tijden”.

    Zij kent het begrip marktwerking niet en kennelijk heeft zij niet voldoende intelligentie om deze materie te doorgronden.
    Welke opleiding heeft deze mevrouw gehad?

    En ja, rust op de woningmarkt is er zeker, misschien een beetje te rustig?

  98. Michel says:

    Startert:
    @50 hahaha. Wat een afgunst.

    Ach, je verward het één en ander een beetje.

    Het is geen afgunst, eerder verbijstering. 🙂

  99. Maria says:

    @ 99 Gast

    “De mensen die een huis hebben krijgen dit nu ook en hebben hier recht op volgens de huidige regels. Huizen zijn gekocht met in acht neming van het kostenplaatje grotendeels gebouwd rondom de IB en de HRA. Mensen hebben dus gewoon recht op deze HRA. Het probleem zou inderdaad alleen op te lossen zijn door ofwel de IB naar iets van 25% te doen ofwel de HRA af te kopen zoals in het artikel is voorgesteld.”

    “Mensen hebben hier nou eenmaal recht op”

    Wel veel rechten, Gast!

    Waar hebben mensen die geen huis bezitten (hypotheek) recht op?

  100. ll says:

    Dr.t. valt wel mee 🙂

    2010.

    Executie met NHG 1341
    Executie zonder NHG 715

    2x zo veel executieverkopen met NHG als zonder ? , toch een beetje nhg-sub-prime hypotheken misschien ?

  101. gast says:

    @101 op van alles:) Bijvoorbeeld het recht een huis te kopen met HRA, te huren of eigenlijk om te doen wat ze willen. Het gaat er om dat er hoe graag jullie dit ook NIET willen er compensatie zal moeten komen voor de kopers als er iets verandert aan de HRA regeling.

    @53 Dhr Tissen vergeet alleen even te vermelden dat het nog wel eens lastig zou kunnen worden om ergens 630 miljard euro vandaan te toveren…

    Het benodigde bedrag zou dan nu ineens betaald worden maar dan stopt meteen de HRA. Het is niets anders dan het bedrag dat anders in de loop van de jaren uitbetaald zou gaan worden. Nu nog een goede deal met de banken en we zijn af van de HRA!

    Jullie vergeten te vermelden waar de scheefleners bij afschaffen/afbouwen van de HRA deze miljarden vandaan mogen halen. Kortom een erg eenzijdige benadering van het huidige probleem. Kopers kunnen niet kopen, eigenaars niet zakken ivm restschulden. Zolang de prijzen stijgen is iedereen blij, zakken ze dan stort het systeem in. Verkopers blijven zitten, kopers komen niet aan bod, de economie rondom de huizenmarkt komt tot stilstand. Kortom, hier heeft niemand baat bij. Een eenzijdige oplossig van het weghalen van miljarden bij de kopers (hadden ze maar niet op de HRA moeten rekenen) is precies hetzelfde als roepen: leg beslag op vermogens boven de 100.000 euro of verhoog alle huren gewoon tot wat een gemiddelde koper aan maandlasten kwijt is BV 1500 euro. Dan zijn we ook uit de problemen maar zo werkt het (gelukkig) niet!.

  102. nhz says:

    ed: Verder kunt u op vele plaatsen in de wereld terecht voor goede medische zorg die vele malen goedkoper is dan in het O zo GEROEMDE Nederland

    ja, en hoe komt dat dat de zorg hier zo duur is? Zou er misschien toch meer overeenkomst met de huizenmarkt zijn?

    Dat er huursubsidie nodig is voor mensen die niet (willen/kunnen) werken lijkt me geen reden dat ik geen kritiek op het volledig ontspoorde medische circus mag hebben. Ook die bubble gaat ploffen, zeker weten.

    ll: Tekorten in de begrotingskas worden aangevuld door de OZB te verhogen volgend jaar.

    de OZB is in Nederland super laag vergeleken met diverse andere landen (bijv. in de VS soms tientallen keren hoger!).

    dr.t: „Het is een bewezen instrument voor rust op de woningmarkt, waar nu veel behoefte aan is”, stelt Blanksma.

    ook daar kon je op wachten, inclusief dat het komt van bankster chick Blanksma. Overigens wat betreft die benodigde rust, je kunt rustig spreken van stervensbegeleiding als de politiek zo nog even doorgaat 😎

    @104(ll):
    de aantallen executieverkopen zijn nog steeds laag, maar het kabinet heeft dan ook echt ALLES uit de kast gehaald om de huizenmarkt overeind te houden. Zonder al die extra maatregelen waren de prijzen nu misschien al 20% lager, en het WeW wellicht failliet. Ik verwacht een exponentiële toename van het aantal gedwongen verkopen als deze sneeuwbal eenmaal aan het rollen is en het de overheid niet meer lukt om de bal te remmen.

  103. Maralunga says:

    Nergens zie ik discussie over het feit dat je alleen HRA hebt als je een inkomen hebt.

  104. lorenzo says:

    Scheefwoner:” De emigranten die onverhoopt iets gaan mankeren in het buitenland willen dan weer graag terug naar Nederland want betere zorg is er niet. ”

    Dat Nederland je alles is is prima , bedenk wel dat de medische zorg in veel andere landen vele malen beter is , maar nog belangrijker : geen wachtlijsten van maaaaaanden , waarin je rikketik alle tijd heeft er definitief er mee te stoppen. Scheelt op zich weer kosten , dat wel.

  105. Maria says:

    @ 103 Gast

    Je kijkt naar de overheid alsof het met jou niets te maken heeft maar ook jij bent degene die betaalt om onze “nationale trotsen”, “The Banksters” overeind te houden.

    Vraag je inderdaad eens af, zoals Dow Jones al stelde, hoe het mogelijk is geweest dat huizenprijzen zo over de kop zijn gegaan en er nu heel veel huishoudens met hun nek in de strop van de bank hangen, want dat is wat het is.

    Wat te denken van een kortingspercentage op de hypotheekrente of indien je af zou lossen een korting hierop?

    En ja hoor, ik weet best dat de banken hiervoor geen geld hebben maar de afgelopen jaren zijn salarissen van bankpersoneel met 61% gestegen, in welke beroepsgroep heeft dat op die manier plaats gevonden.
    En wie heeft dat betaalt?

    Het is erg gemakkelijk om het bij de overheid te zoeken, let wel, dat bent u en ik.

    Zullen we eens uitgaan van het principe dat de “vervuiler” betaalt?
    En dat die “vervuiler” opknapt wat hij vervuilt heeft!

  106. xenobinol says:

    gast:
    @101 op van alles:) Bijvoorbeeld het recht een huis te kopen met HRA, te huren of eigenlijk om te doen wat ze willen. Het gaat er om dat er hoe graag jullie dit ook NIET willen er compensatie zal moeten komen voor de kopers als er iets verandert aan de HRA regeling.

    Dus ‘de derde koper’ stapt uit en dan willen ze daarvoor gecompenseerd worden? Jarenlang hebben scheefleners een cadeau gekregen ten kosten van mensen zonder een hypotheek. Het is geen recht het is een gunst, dat is een groot verschil hè.
    Het is onzin om te veronderstellen dat er sprake is van een recht, nergens heb jij zwart op wit op papier staan dat de overheid plechtig belooft om jouw gedurende de looptijd van je hypotheek een riante aftrek van de rente te garanderen… nergens!!!

  107. Maria says:

    @ 104 NHZ

    “Ik verwacht een exponentiële toename van het aantal gedwongen verkopen als deze sneeuwbal eenmaal aan het rollen is en het de overheid niet meer lukt om de bal te remmen.”

    En de banken, want ook daar zijn ze op dit moment bezig met stervensbegeleiding, uit alle macht voorkomen dat er een te groot aanbod aan executieveilingen komt.

  108. SB says:

    @103 gast
    Het gaat natuurlijk niet om 630 miljard: slechts een gedeelte van de leningen die de afgelopen tien jaar zijn afgesloten, staan onder water.
    En ja: de mensen die die leningen hebben afgesloten, moeten daar zelf maar voor betalen.
    Ik heb er in ieder geval geen zin in om dat voor ze te doen, en eigenlijk komt bijna elke andere maatregel om van de HRA af te geraken, daar op neer.

    Een compensatie in de IB kan misschien een oplossing zijn, omdat daar ook de mensen die geen gebruik maken van de HRA baat bij hebben, wat niet alleen eerlijker is, maar ook een leuke slinger kan geven aan de koopkracht (en dus de economie).

    Als men echter uit oogpunt van ‘zieligheid’ meent bij mij te moeten aankloppen om die arme scheefleners uit te bailen, ga ik de weg van startert en Dow Jones in. Adieu. Ik ben nu eenmaal niet heel erg begaan met mensen die boven hun stand leven en nu in de problemen geraken omdat zij teveel hebben geleend en geconsumeerd.

    HRA of enige andere overheidssubsidie is nooit een recht waarop je je kunt beroepen. Het is en blijft gemeenschapsgeld: je zou er eigenlijk vanuit moeten kunnen gaan dat de overheid dat alleen inzet om de zwakkeren in de samenleving te helpen, en om goede zorg en goed onderwijs te waarborgen.
    De HRA komt voort uit een simplistisch principe van ‘geen gezeik, iedereen rijk’ en dat kunt je in mijn ogen toch moeilijk een recht noemen!

  109. xenobinol says:

    @gast:

    Overigens wil ik ook nog opmerken dat ‘kopers’ na het doen van een koop niet meer relevant zijn voor de markt. Ze hebben zich laten gelden en moeten nu eerst afbetalen. Enkel kopers die nog gaan kopen zijn relevant voor de markt, daarom ligt de markt nu op zijn gat. Mensen die hun schulden afbetalen zijn juist minder interessant voor de markt omdat ze een verlaagde koopkracht hebben. Wat ‘het recht op HRA’ hebben feitelijk betekend is de wens om nog meer koopkracht te krijgen van de mensen die geen HRA krijgen. Zij mogen die lasten namelijk opbrengen, de HRA is in feite pure diefstal van de overigen belastingplichtige burgers. Daarom is de enige correctie oplossing een algehele verlaging van de IB. Dat kost de scheeflener uiteraard koopkracht immers men krijgt geen cadeautjes meer van de belastingbetaler zonder HRA. Die heeft namelijk veel meer RECHT op zijn eigen geld.

  110. xenobinol says:

    Maria:
    @ 104 NHZ

    En de banken, want ook daar zijn ze op dit moment bezig met stervensbegeleiding, uit alle macht voorkomen dat er een te groot aanbod aan executieveilingen komt.

    Al minstens enkele jaren, in 2008 kreeg ik al hele trieste verhalen te horen van een bankmedewerker. De ‘gedachte en het idee’ was namelijk dat de scheefleners toen in toenemende mate in de problemen kwamen. Dat dit niet aan de grote klok werd gehangen was natuurlijk een politieke keuze. Mensen werden heel ‘lief’ behandelt door de banksters om zo hun ‘investering’ te beschermen tegen een vrije val 🙂

  111. Claude says:

    Aantal NHG’s gedaald in derde kwartaal (Amweb)

    Het aantal nieuwe hypotheken met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is in het derde kwartaal van dit jaar met 6% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd is het aantal aanspraken op de garantie met 20% toegenomen, blijkt uit de kwartaalcijfers van het Waarborgfonds Eigen Woningen.
    Van de 31.900 (34.000) verstrekte NHG’s hadden er 23.300 (25.600) betrekking op de aankoop van een woning (-9%), terwijl het aantal garanties in verband met de verbouwing van de eigen woning met 15% is toegenomen tot 7.100 (6.200). “Huishoudens die nu niet verhuizen lijken er momenteel voor te kiezen hun woonwensen in hun huidige woning te realiseren”, concludeert het Waarborgfonds dan ook, wijzend naar de krimpende markt voor koopwoningen. Desondanks is de verwachting dat de toename van NHG-leningen voor woningverbetering zal afvlakken, onder meer omdat de tijdelijke verlaging van de btw-tarieven op arbeidskosten op 1 oktober is beëindigd.

    Over de eerste negen maanden vertoont het aantal NHG’s nog een toename van 8% tot 103.900 (95.800).

    Het aantal declaraties van huiseigenaren die hun woning met verlies hebben moeten verkopen, is in het derde kwartaal toegenomen tot 458 (381). Daarvoor is tot nu toe € 10,8 (11,0) mln uitgekeerd. Dit jaar zijn ruim 1.100 (900) verliesdeclaraties toegewezen; daarmee was een bedrag gemoeid van € 39,6 (28,3) mln. “Desondanks is het fondsvermogen verder gegroeid en het weerstandsniveau op peil gebleven. Dit komt doordat het aantal verstrekte NHG-leningen is gestegen, waardoor de premie-inkomsten zijn toegenomen.”

  112. Paul99 says:

    Frouke:
    Blanksma zit nog steeds in de ontkenningsfase en maakt de problemen alleen maar groter door deze maatregel te willen consolideren.

    Blanksma heeft niet door dat de over-gesubsidieerde en NHG-gegarandeerde nep-woningmarkt juist de oorzaak is van de problemen in deze “roerige economische tijden”.

    Zij kent het begrip marktwerking niet en kennelijk heeft zij niet voldoende intelligentie om deze materie te doorgronden.
    Welke opleiding heeft deze mevrouw gehad?

    1. Elly Blanksma studeerde bedrijfseconomie aan de HEAO. 2. Na haar afstuderen trad ze in dienst van de Rabobank, waarvoor ze tussen 1981 en 2006 in verschillende functies en op verschillende vestigingen werkte.

    Beide verklaart wellicht een hoop.

    //nl.wikipedia.org/wiki/Elly_Blanksma-van_den_Heuvel

  113. xenobinol says:

    Paul99,

    Totaal ongeschikt dus 🙂

  114. WimPelvis says:

    Ik zie alleen maar voordelen in het afkopen van de HRA.

    – Netto maandlasten blijven min of meer gelijk
    – Huizenprijzen kunnen gemakkelijk 30% dalen, zodat starters ook weer een kans maken
    – Aflossen wordt weer gestimuleerd

    Voor de particuliere huurders lijkt het misschien alsof hen onrecht wordt aangedaan. Maar het alternatief (zonder compensatie afschaffen HRA) zal leiden tot een verdere ineenstorting van de economie waar ook de huurders de dupe van worden.

    Eventueel zou, ter compensatie van de huurders, de inkomstenbelasting wat verlaagd kunnen worden in combinatie met de invoering van een bezitsbelasting.

  115. Paul99 says:

    xenobinol:
    Paul99,

    Totaal ongeschikt dus

    Wel geschikt natuurlijk als vooruit geschoven post van de banksters. 🙁

  116. Michel says:

    WimPelvis:

    Eventueel zou, ter compensatie van de huurders, de inkomstenbelasting wat verlaagd kunnen worden in combinatie met de invoering van een bezitsbelasting.

    Sorry hoor, maar om naast het huurwaardeforfait, de overdracht belasting die 6 procent is/was, én als gemeentelijke WOZ melkoe gebruikt te worden, nog een bezitsbelasting in te voeren, dát lijkt me pure diefstal.

    Voor de meesten met een “eigen” huis is de HRA niets anders dan een financiëel rondpomp mechanisme waar eigenlijk NIETS van overblijft.

    We ageren hier tegen spaargeld en huurders die benadeeld worden, maar iemand die zijn huis afbetaald of afbetaald heeft, 6 procent overdracht betaald heeft (soms meerdere malen) mag dan volgens jouw idee wél doodleuk bezit belasting gaan betalen.

    Dat zal ze leren toch om af te betalen! toch?

  117. xenobinol says:

    WimPelvis:
    Ik zie alleen maar voordelen in het afkopen van de HRA.

    – Netto maandlasten blijven min of meer gelijk
    – Huizenprijzen kunnen gemakkelijk 30% dalen, zodat starters ook weer een kans maken
    – Aflossen wordt weer gestimuleerd

    Het kiezen voor een vaste rentetermijn is een keuze die je als koper hebt. Moet de overheid nu weer opdraaien voor de slechte keuze van een scheeflener? Ik zeg: “gewoon in de WSNP in en de woning van de scheeflener verkopen aan iemand die hem wel kan betalen tegen gezonde voorwaarden”.

    De prijzen kunnen nu ook dalen, alleen moeten scheefleners dan hun verlies nemen. Maar dat moeten ze toch ook in dit geval? Nee… zo’n HRA afkoop is gewoon weer het zoveelste cadeautje voor de scheefleners en banken. Als er iemand moet opdraaien voor het risicovolle gedrag van de banken en scheefleners dan zijn dat de banken en scheefleners… me dunkt.

    Het is onzin dat aflossen gestimuleerd moet worden, wat gestimuleerd moet worden zijn de gevolgen van risicovol gedrag… saneren en afboeken dus… en dan wel door de partijen die dit soort afspraken met elkaar zijn aangegaan… wederom de banken en scheefleners.

  118. WimPelvis says:

    Wellicht dan belasting betalen over het uitstaande bedrag aan hypotheek. Een extra stimulans om zsm af te lossen.

  119. analyze says:

    @106 inderdaad is de zorg in vele andere landen beter dan in NL.
    zelfs in 2e wereldlanden (rusland en oostblokkers) is het vele malen beter.
    Met erge kwalen wordt je hier door een dokter gewoon naar huis gestuurd, omdat het 80% kans is dat het niets is en anders zien we wel verder, meestal is het dan wel te laat.
    eigenlijk zouden zulke bezoeken gratis moeten zijn TENZIJ je succesvol geholpen wordt, of alleen betalen zolang je zelf aangeeft dat je niet ziek bent (zoals in china)

    het probleem is het verdien model in de zorg, deze moet op zn kop, of helemaal weg, willen we ooit een goed gezondheids systeem krijgen.

  120. Jean-Paul says:

    @112 @115
    Elly Blanksma is met Eelco Brinkman de actiefste representant van de bank-/bouwlobby in het CDA, maar doorgaans nogal onderschat als een van de grote obstakels om tot een efficiënte woningmarkt te komen.
    Enige tijd geleden stelde ze al eens voor dat de overheid maar zou moeten bijpassen als hyp.gevers, die hadden gekozen voor een lage korte rente, bij herfinanciering in moeilijkheden zouden komen.

    Destijds terecht weggehoond, maar mevrouw probeert het steeds opnieuw met dubieuze voorstellen, die overigens weinig relatie hebben met het beetje economie dat ze gestudeerd heeft; ze heeft hierover nog wel eens meningsverschillen met de CDA economen.
    Staat meer dan voldoende opportunistisch tegenover moral hazard problematiek en is behendig en invloedrijk genoeg om veel economische schade aan te kunnen richten.

  121. nhz says:

    Maralunga: Nergens zie ik discussie over het feit dat je alleen HRA hebt als je een inkomen hebt.

    ik zie in jouw opmerking ook niet dat je ook geen HRA hebt als je alleen box3 inkomen hebt 😎

    lorenzo: Scheelt op zich weer kosten , dat wel.

    absoluut, dit is één van de belangrijke redenen waarom de zorg in NL veel geld kost.

    xenobinol: Het is onzin om te veronderstellen dat er sprake is van een recht,

    precies; en als er wél ‘recht’ zou zijn, dan ga ik nu mijn deel van de waardestijging van al die scheefleners van de afgelopen 20 jaar opeisen. Mag ik even vangen? En of die winst al opgeconsumeerd is interesseert mij dan niks.

    xenobinol: Daarom is de enige correctie oplossing een algehele verlaging van de IB.

    eens; maar omdat de favoriete doelgroep van de hele politiek hiermee geraakt wordt zal het nooit gebeuren 🙁

    xenobinol: Mensen werden heel ‘lief’ behandelt door de banksters om zo hun ‘investering’ te beschermen tegen een vrije val 🙂

    en het feit dat de meeste banken aan het staatsinfuus hangen zal het er niet beter op maken: ‘jullie gratis belastinggeld, maar in ruil wel extra soepel zijn voor scheefleners’.

    Michel: nog een bezitsbelasting in te voeren, dát lijkt me pure diefstal.

    ik ben niet voor nog meer belasting, maar bijna alles wordt al belast (spaargeld enz.) dus waarom moet er een uitzondering gemaakt worden voor het eigen huis? Gewoon gelijktrekken met andere vermogensbestanddelen, véél beter. Kunnen mensen zelf weer bepalen waar ze hun geld aan uitgeven.

    WimPelvis: Wellicht dan belasting betalen over het uitstaande bedrag aan hypotheek. Een extra stimulans om zsm af te lossen.

    yep; en zoals te verwachten werkt het in NL precies andersom.

    analyze: het probleem is het verdien model in de zorg, deze moet op zn kop, of helemaal weg, willen we ooit een goed gezondheids systeem krijgen.

    de wal zal het schip keren, de zorg kost nu al pakweg 25% van het nationaal inkomen, veel meer kan het niet worden. Met de huidige kostenstijging van pakweg 10-15% per jaar is de grens heel snel bereikt; net als bij de huizenmarkt dus, op = op.

    @123:
    P.S.: pa Blanksma is toch ook Rabo bankier?

  122. RealisT says:

    Over de pleuris gesproken:

    Als je denkt dat het stukkie van Tissen een asociaal voorstel is, lees dan dit maar eens:

    Restructuring the debt overhang in the euro zone
    would require financing and would be a daunting task. In order to finance con-
    trolled restructuring, politicians could well conclude that it was necessary to tax the existing wealth of the private sector. Many politicians would see taxing financial assets as the fairest way of resolving the problem.

    For most countries, a haircut of 11 to 30 percent would be sufcient to cover the costs
    of an orderly debt restructuring. Only in Greece, Spain, and Portugal would the burden
    for the private sector be signifcantly higher; in Ireland, it would be too high because the fnancial assets of the Irish people are smaller than the required adjustment of debt
    levels. This underscores the dimension of the Irish real estate and debt bubble. In the overall context of the future of the euro zone, politicians would need to propose a broader sharing of the burden so that taxpayers in such countries as Germany, France, and the Netherlands would contribute more than the share
    required to reduce their own debt load. This would be unpopular, but the banks and insurance companies in these countries would beneft. To ensure a socially acceptable sharing of the burden, politicians would no doubt decide to tax fnancial assets only above a certain threshold—€100,000, for example.

    Although the tax on financial assets would refect the
    hidden losses of those assets, governments would need to implement an additional tax on real estate to ensure that property owners contribute to the overall restruc
    -turing. In contrast to the one-time wealth tax, this tax would likely be on capital gains as well as on income from real estate.

    link: http://www.docstoc.com/docs/97122913/BCG_Back_to_Mesopotamia_Sep_11%5B2%5D

    Tja daar zit je dan met je goud, zilver, spaargeld of afbetaald huis. Leuke voedingsbodem voor een burgeroorlog.

  123. NRW says:

    @104

    “de OZB is in Nederland super laag vergeleken met diverse andere landen (bijv. in de VS soms tientallen keren hoger!).”

    Ik hoor niets anders dat men de OZB zeer hoog vindt en velen steeds bezwaar indienen tegen de hoogte van de aanslag.

    Ik woon sinds 2003 in Duitsland en al die jaren is de Grundsteuer op ca. €360 gebleven ( vrijstaande bungalow woonoppervlakte 340 m2 op 870m2 grond)

  124. Heiny says:

    OT: http://www.funda.nl/koop/s-hertogenbosch/huis-47275635-hoeflaan-77/

    Zogenaamd nieuw, maar meerdere malen er afgehaald, terug opgezet en iedere keer vreemde prijsschommelingen.

    http://www.huizenzoeker.nl/koop/noord-brabant/den-bosch/hoeflaan-77/details.html#

    31-08-2011 € 298.000 ( € 27.000 )
    22-06-2011 € 325.000 ( € 25.000 )
    21-11-2010 € 350.000 ( € 1.000 )
    08-12-2009 € 349.000 ( € 24.500 )
    07-12-2009 € 324.500 ( € 54.500 )
    11-11-2009 € 379.000 ( € 54.500 )
    16-05-2009 € 324.500 ( € 54.500 )
    18-07-2008 Gevonden voor € 379.000

  125. hugo says:

    Lijkt erop dat het reservoir starters begint op te drogen…

    ”Ongeveer 50.000 jongeren in de leeftijd van 18 tot 25 jaar hebben minstens een half jaar hun zorgpremie niet betaald. ”
    http://www.nu.nl/economie/2632448/jeugd-grootste-groep-wanbetalers-zorgpremie.html

    Of zal hier een knappe weg omheen worden gevonden? Dit aangezien schuld is goed is en bezit slecht.

  126. Dow Jones says:

    gast: 53 ‘Het komt er dus gewoon op neer dat de overheid zich in dit plan op een idiote schaal garant stelt voor scheefleners. De achterliggende gedachte verwoordt Maria hierboven al: “privatize the gains and socialize the losses.”Het is toch iets anders imo. De overheid zou dan nu in 1x alle toekomstig maar vooral volgens de huidige regels WEL GEWOON te betalen HRA in 1x bij de banken storten. Per direct kan dan de HRA er af en de huizenprijzen normaliseren. Geen garantie stelling of iets dergelijks. Het is gewoon het in 1x uitbetalen van HRA. De mensen die een huis hebben krijgen dit nu ook en hebben hier recht op volgens de huidige regels. Huizen zijn gekocht met in acht neming van het kostenplaatje grotendeels gebouwd rondom de IB en de HRA. Mensen hebben dus gewoon recht op deze HRA. Het probleem zou inderdaad alleen op te lossen zijn door ofwel de IB naar iets van 25% te doen ofwel de HRA af te kopen zoals in het artikel is voorgesteld.@84 natuurlijk volslagen onzin en gepikt van de reactie onder het artikel of was u dat ook?Hetzelfde artikel kan genoemd worden als reden waarom de HRA niet aangepakt kan worden. Mensen hebben hier nou eenmaal recht op . Of is HRA in huidige vorm dan ook diefstal? Als het antwoord hierop nee is, is dan het in 1x afkopen van toekomstig uit te keren HRA zodat deze absurde situatie kan worden afgeschaft zonder miljaren schuld bij de huiseigenaar neer te leggen? (Tal van mensen krijgen ergens tussen de 500 en 1500 euro per maand aan HRA en zijn hiervan afhankelijk, dit nog een jaar of 20-30, kun je ze dit dan stapsgewijs ontnemen volgens deze wet??)

    Ik ga het u niet nog een keer uitleggen, en – ja – dat was ik dus ook op de RTL-Z website.

    Maakt u zich geen zorgen, ik weet dat de overheid het monopolie bezit op diefstal (vermogensrendementsheffing), geweld (oorlog en rechtshandhaving) en informatievoorziening. Zoals iemand hier boven ook al zei (Laurens, geloof ik), tijdens een depressie wordt alles vloeibaar. Het zou u echter sieren als u de moeite zou nemen om te proberen te begrijpen welke desastreuze gevolgen zulk immoreel gedrag van een overheid voor een land kan hebben. Of zullen we de democratie dan ook maar gelijk afschaffen?

    Cheerio,

    Dow Jones

  127. xenobinol says:

    RealisT,

    Aah… van de BCG… lieden die niet voor minder dan 100k hun laptop openklappen 🙂

  128. RealisT says:

    Aah… van de BCG… lieden die niet voor minder dan 100k hun laptop openklappen

    Ja hoor eens, ‘kwaliteit’ kost nu eenmaal geld 😉

    Zeg nou eerlijk, zou jij een consultant vertrouwen die slechts 50k opstartkosten rekent?

  129. lorenzo says:

    135 , de terrasjes in de stad geven het antwoord….why

  130. nhz says:

    @132:
    volstrekt belachelijk voorstel, dan worden verstandige burgers dubbel gepakt en scheefleners dubbel bevoordeeld. Lijkt me inderdaad een goede aanleiding voor een burgeroorlog (te beginnen met een kopje kleiner maken van mensen die dit soort absurde voorstellen doen). De achtergrond van het voorstel zal wel zijn dat bepaalde mensen dan goed kunnen verdienen aan het wegmoffelen van het kapitaal van de echte rijken, via SIV’s etc.

    NRW: Ik hoor niets anders dat men de OZB zeer hoog vindt en velen steeds bezwaar indienen tegen de hoogte van de aanslag.

    er is vaker verschil tussen mening en feiten. In sommige VS staten kan de vastgoed belasting voor een gewoon huis makkelijk 10.000 dollar per jaar bedragen. Voor oudere mensen (die lang geleden gekocht hebben) is de OZB vaak véél hoger dan de hypotheeklasten, wat er toe kan leiden dat ze door de sterk stijgende lokale belasting hun huis moeten verkopen (daar was hun bescheiden pensioen niet op berekend, veel ouderen met weinig inkomen zijn indertijd naar bijv. Florida verhuisd omdat de huizen daar goedkoop waren …).

    hugo: Of zal hier een knappe weg omheen worden gevonden?

    ik denk eerder dat ze ontdekt hebben dat het heel makkelijk is om gewoon niet te betalen, bovendien als je ‘gepakt’ wordt betaal je alleen tot een jaar terug, dus als je een tijdje buiten zicht blijft heb je per definitie al winst. Ik begreep dat er in bepaalde allochtone kringen ook systematisch niet betaald wordt, kan onwetendheid zijn maar ik denk eerder dat ze goed voorgelicht zijn (net als bij fraude met huursubsidie, kinderopvang). Blijkbaar ontbreekt de politieke wil om er iets aan te doen, het gaat om honderdduizenden burgers…

  131. hugo says:

    @140 (nhz)

    Ik was niet duidelijk genoeg, ik bedoelde knappe weg omheen worden gevonden zodat ze alsnog een hypotheek kunnen krijgen. Als dat nl niet lukt krijgen deze 50k jongeren de komende jaren geen hypotheek. Flinke vraaguitval en gemiste huizentreintjes.

    De enige politieke wil welke ik in NL (en in een groot deel van de EU) zie is het hard naaien van mensen met fatsoen, productief zijn en die verantwoordelijkheid nemen. Corrupten, aso’s, profiteurs etc worden aangemoedigd. Vandaar dat ik vermoed dat deze jongeren wel een hypotheek krijgen. Af en toe moet ik wel eens aan een oud Russisch grapje denken. Als jij doet alsof je me betaald dan doe ik alsof ik werk.

  132. nhz says:

    @

    hugo: Als dat nl niet lukt krijgen deze 50k jongeren de komende jaren geen hypotheek.

    als het wél lukt dan valt er straks niks te halen bij deze groep, want ze nemen vast een maximale hypotheek en hypotheeklasten gaan ongetwijfeld voor de zorgpremie ;(

    inderdaad, allemaal aso’s en profiteurs aan de top (en helaas natuurlijk ook velen onder de gewone bevolking, de calculerende burgers …).

    ondertussen:
    België en Frankrijk kijken naar de vorming van een ‘slechte bank’ om verliesgevende portefeuilles met oude leningen van Dexia in onder te brengen, zegt de Belgische minister van Financien Didier Reynders dinsdag.

    Dexia, u weet wel van Legiolease en zo. Pas nog met glans door de verbeterde EU stresstest gekomen en ja … dit had niemand dus kunnen voorzien 😉 Gaan we toch maar weer alle kosten/risico’s bij de burger parkeren, en de winsten veilig stellen voor de grote schurken want stel je voor dat de bonussen bij Dexia dit jaar minder uitvallen, dat zou slecht zijn voor de perspectieven van politici enzo.

  133. hugo says:

    Jup die ‘spit shined’ stresstest. Wat mij echt verbaast is dat die occupy wallstreet, Indignados etc mensen naar de overheid kijken voor oplossingen…. Over pavlov gesproken.

  134. gast says:

    @127 De prijzen kunnen nu ook dalen, alleen moeten scheefleners dan hun verlies nemen. Maar dat moeten ze toch ook in dit geval? Nee… zo’n HRA afkoop is gewoon weer het zoveelste cadeautje voor de scheefleners en banken. Als er iemand moet opdraaien voor het risicovolle gedrag van de banken en scheefleners dan zijn dat de banken en scheefleners… me dunkt.

    Hoezo toch afkoop? De scheeflener krijgt nu toch deze korting op de inkomstenbelasting die verweven is in de hoge huizenprijzen?? Het IS geen cadeautje, behalve dan in de optiek van de doemdenkers hier die zo vastzitten in hun paradigma HRA=diefstal dat ze niet meer openstaan voor een andere blik op de zaak. De aarde is plat echt waar!! Ik weet het zeker!

  135. gast says:

    @144 er moest uiteraard staan hoezo toch cadeautje.. Is de HRA die mensen nu maandelijks ontvangen ook een cadeautje? In uw ogen vast wel maar dat is dus juist het vastgeroeste paradigma waar ik het over heb. Onze samenleving hangt nou eenmaal aan elkaar door tal van (soms absurde) regels/subsidies etc. De HRA is er hier een van. Deze wegnemen is het financiele einde voor vrijwel alle huiseigenaren (in ieder geval degenen die na de boomers hebben gekocht, zeg de afgelopen 10 jaar). Jullie zien jezelf graag als slim door niet gekocht te hebben en zouden graag tonnen verlies bij alle recente kopers neerleggen door hen de HRA te ontnemen. Wie is hier nou egoistisch?? Het afkopen van toekomstig uit te betalen HRA is geen diefstal van de rest en geen cadeautje, het is noodzakelijk bij afschaffing omdat anders tienduizenden dakloos worden met tonnen restschuld.

  136. gast says:

    @136 Ik ga het u niet nog een keer uitleggen, en – ja – dat was ik dus ook op de RTL-Z website.

    U kunt het niet nog een keer uitleggen want u heeft het niet al eerder uitgelegd. Met de laatste zin over het afschaffen van de democratie maakt u een absurde karikatuur van deze digitale discussie.. Hoe heet dat ook weer? Drogredenen/op de man spelen? in ieder geval gebruik van absurde argumenten als de feiten ontbreken?

  137. ll says:

    Voor Gast 🙂 kijk naar Zweden, hoe het daar ging…..

    Hier ligt de huizenmarkt toch op zijn gat, juist NU afschaffen, de prijzen gaan toch wel tot 80% zakken.

    http://welingelichtekringen.nl/7416-de-vvd-liegt-over-de-huizenprijzen.html

  138. Maria says:

    @ 145 Gast

    “Deze wegnemen is het financiele einde voor vrijwel alle huiseigenaren (in ieder geval degenen die na de boomers hebben gekocht, zeg de afgelopen 10 jaar).”

    Als je je teruggekregen HRA gebruikt hebt voor consumptie zou dat wel het financiele einde kunnen zijn.
    Maar was die teruggekregen HRA voor consumptie bedoeld?

  139. Bug says:

    Il

    Voor de zekerheid moet je zeggen dat de prijzen tot 100 % zakken. Heb je altijd gelijk :-). Ok behalve als je als huiseigenaar bij moet betalen om van je huis af te komen

  140. nhz says:

    gast: Jullie zien jezelf graag als slim door niet gekocht te hebben en zouden graag tonnen verlies bij alle recente kopers neerleggen door hen de HRA te ontnemen. Wie is hier nou egoistisch??

    Jij ziet jezelf graag als slim door wél gekocht te hebben en wil straks vast tonnen verlies bij de spaarders en belastingbetalers neerleggen en HRA en NHG eeuwig te handhaven. Wie is hier nou egoistisch??

    Maria: Maar was die teruggekregen HRA voor consumptie bedoeld?

    precies, als gast het niet opgeconsumeerd heeft is er niks aan de hand. Als hij dacht dat hij slim was en het lekker opgemaakt heeft aan leuke dingen, tja … dan verdient hij gewoon een harde les, en die gaat er komen. Want als deze bubble klapt heeft ook vadertje staat onvoldoende geld om al die scheefleners uit de wind te houden.

    Bug: Ok behalve als je als huiseigenaar bij moet betalen om van je huis af te komen

    Als het in Detroit kan zou het in de polder ook zomaar kunnen; wie wilde er tenslotte een generatie geleden níet in Detroit wonen?

  141. voorbijganger says:

    Een ietwat grof voorstel om HRA af te schaffen:

    “Huizenbezitter met tophypotheek, u krijgt de volgende keuze:

    a. U verkoopt nu uw huis. Voor het evt. verlies dat u lijdt zal de Staat u een ‘ renteloze’ lening verschaffen welke u binnen 5 jaar dient af te lossen;

    b. U verkoopt uw huis niet. HRA zal vanaf nu binnen 5 jaren worden afgebouwd tot 0.

  142. renren says:

    @ Maria

    Als je je teruggekregen HRA gebruikt hebt voor consumptie zou dat wel het financiele einde kunnen zijn.
    Maar was die teruggekregen HRA voor consumptie bedoeld?

    Maria; niet iedereen gebruikt de HRA voor consumptie.

  143. Bug says:

    @150 NHZ

    Nederland is geen Detroit. Maar je hebt gelijk als Rotterdam zijn haven sluit dan zou je zomaar detroitse taferelen in de regio van rotterdam kunnen krijgen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*